X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

عدالت‌گستری مأموریت مشترک «رسانه ملی» و «دیوان عدالت اداری» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس رسانه ملی گفت: عدالت‌گستری مأموریت مشترک رسانه ملی و دیوان عدالت اداری است و اینجاست که اهمیت هم‌افزایی نهادها دوچندان می‌شود.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی در دیدار رئیس و معاونان دیوان عدالت اداری با اشاره به جایگاه و ماموریت تعریف شده صداوسیما در قانون اساسی و اسناد بالادستی، ظرفیت رسانه ملی را برای تحقق عدالت در جامعه کم نظیر توصیف کرد و افزود: از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی توجه به عدالت در بخش‌های مختلف از جمله در حوزه‌های اداری است.

وی در ادامه برخی وظایف دیوان عدالت اداری در جلوگیری از فساد و احقاق حقوق عامه را برشمرد و گفت: معرفی این جایگاه مهم و عملکرد آن در راستای آگاه‌سازی آحاد جامعه از این ظرفیت قانونی که در اختیار مردم است، رضایت‌مندی آن‌ها را در پی دارد.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری نیز با اشاره به جایگاه فراقوه‌ای رسانه ملی، استقلال صداوسیما در قانون را نشان از اهمیت فعالیت‌های رسانه‌ای در امتداد صیانت از حقوق عامه در قالب برنامه‌های آگاهی بخش توصیف کرد.

وی با تشریح اقدامات آن دیوان و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، هم‌افزایی این نهاد قضایی با رسانه ملی برای اطلاع مردم از حقوق قانونی خود را ضروری دانست و آمادگی خود و مدیران دیوان را برای همکاری با صدا و سیما در قالب کمیته مشترک اعلام کرد.

در این نشست معاونان دو دستگاه پیشنهادهای خود را پیرامون چگونگی تعامل بیش از پیش رسانه ملی و دیوان عدالت اداری بیان کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره هنرهای تجسمی نمی‌تواند گلخانه‌ای صرفاً برای بررسی وضعیت هنرهای تجسمی کشور باشد و هیچ کمکی به اقتصاد هنر نکند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد از اقدامات و برنامه ریزی‌های شورای سیاست گذاری هنرهای تجسمی برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره شانزدهم خبر داد.

به گزارش سینماپرس، جشنواره هنرهای تجسمی فجر، یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری تجسمی کشور است که سیاست گذاری در حوزه برگزاری این جشنواره می‌تواند گام بسیار موثری باشد. زیرا تغییراتی که ایجاد می‌شود نقاط قوت جشنواره را بیش از پیش تقویت کرده و نقاط ضعف آن را کمرنگ‌تر می‌کند و یکی از مزیت‌های هنرهای تجسمی این است که همیشه در این حوزه، شاهد رخدادهای متنوعی هستیم و دلیلش هم، تنوع و تعدد رشته‌های هنری آن است که می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند.

یکی از نکات قابل توجه درمورد جشنواره هنرهای تجسمی فجر این این است که به‌طور کلی، مقایسه کردن آن با دیگر جشنواره‌ها کار درستی نیست چراکه این جشنواره ویژگی‌های منحصربفردی دارد و به همین دلیل، با هیچ جشنواره دیگری قابل قیاس نیست و به همین دلیل، جشنواره هنرهای تجسمی فجر را باید با خودش مقایسه کرد؛ به طوری که حتی قیاس آن با دوسالانه‌ها نیز، کار درستی نیست. زیرا جشنواره هنرهای تجسمی از لحاظ ساختاری و رشته‌ها و دبیرانش، رویدادی است که از سوی معاونت هنری و اداره کل هنرهای تجسمی برگزار می‌شود و همکاری هنرمندان سراسر کشور را می‌طلبد و تعداد هنرمندانی که در این جشنواره شرکت می‌کنند بسیار بیش از جشنواره‌های دیگر است و همه این‌ها خاصیتی را به جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌دهند که برای آن برنامه ریزی دقیقی صورت بگیرد حتی در این خصوص که بخش‌های مختلف آن باید تعریف شوند و یا این که قرار است رقابتی باشد یا خیر!؟ یا فقط قرار است که برگزاری این جشنواره، آیینه‌ای از هنرهای تجسمی یک سال گذشته باشد!؟

محمد خراسانی زاده، مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درمورد انتخاب دبیر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر تفاوتی با سایر جشنواره‌ها دارد و تفاوتش این است که تعداد بخش‌ها در جشنواره هنرهای تجسمی بسیار زیاد است تا جایی که در حوزه تجسمی، حداقل ۱۰ حوزه تخصصی نقاشی، نگارگری، عکاسی، خوشنویسی، کاریکاتور، تصویرسازی، هنرهای جدید و مواردی از این دست داریم که هر یک از آن‌ها می‌توانند جشنواره مستقل باشند و اغلب آن‌ها دارای دو سالانه‌های تخصصی هستند. بنابراین، ما در جشنواره تجسمی فجر، دبیر به آن معنا که در سایر جشنواره هاست، نداریم و در مقابل، دبیر کل داریم که خودش ناظر بر ۱۰ دبیر زیر مجموعه اش در بخش‌های رقابتی است.

مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جلسات برگزار شده جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی تصریح کرد: جلسه اول جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی فجر را چند روز قبل از ایام اربعین برگزار کردیم و در آن جا گفتگوها انجام و دبیر کل این دوره از جشنواره مشخص شد و خبری هم که مبتنی بر معرفی اعضای شورا انجام شد بعد از تشکیل جلسه اول بود و سپس، جلسه دوم شورای سیاست گذاری برگزار شد که فراخوان موردبررسی قرار گرفت و ارزیابی شد.

خراسانی زاده با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در شورا برای برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال مطرح کرد: ابتدا یک توضیح درمورد امیر عبدالحسینی بدهم که دبیر کل جشنواره شانزدهم است. در شورای سیاست گذاری به پیشنهاد مدیر کل تجسمی اتفاق‌ها رقم می‌خورد. یعنی دبیر کل پیشنهاد می‌شود و اعضای شورا تصویب می‌کنند که برای این دوره، چند نگاه وجود داشت. نگاه اول این بود: به دنبال دبیر کلی بودیم که نگاه فراگیری داشته باشد و بتواند در حوزه‌های مختلف با سلیقه‌های متفاوتی کار کند و این موضوع برای بنده بسیار مهم بود. چون هنرمندان هنرهای تجسمی با هر نگاه، سلیقه و ذائقه سیاسی و فرهنگی و سبک زندگی در حال فعالیت برای کشورشان هستند. به همین خاطر، نمی‌خواستم به خاطر برچسبی که ممکن است روی دبیر کل این جشنواره باشد برخی از دوستان فکر کنند که شاید این جا زمینه و بستر فعالیت برایشان فراهم نیست. زیرا جشنواره فجر، جشنواره ملی و بزرگ‌ترین رویداد تجسمی ماست.

نگاه دوم این بود: به دنبال این بودیم که دبیر کل این دوره از جشنواره در عین داشتن تخصص، در مقایسه با ادوار قبل، کمی جوان‌تر باشد تا با رده جوان آشنایی خوبی داشته باشد و نگاه سوم این بود: دنبال هنرمندی بودیم که تجربه مدیریت کلان اداری را داشته باشد و آقای عبدالحسینی دارای این تجربه بوده و بیش از ۲۰ جشنواره یا دبیر یا دبیر هنری بوده است و این کمک می‌کرد که شناخت فضای اداری ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را درک کند و با هم، چالش اداری و کاری نداشته باشیم.

مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نگاه چهارم که بسیار هم، مهم بود: ما علاقه‌مند هستیم جشنواره هنرهای تجسمی به چرخه اقتصاد هنر کمک کند. یعنی این جشنواره نمی‌تواند گلخانه‌ای صرفاً براینمایش آثار یا بررسی وضعیت هنرهای تجسمی کشور باشد و هیچ کمکی به اقتصاد هنر نکند. بنابراین، ما به دنبال این هستیم اگر خدا بخواهد بازار هنر را در کنار جشنواره هنرهای تجسمی فجر مثل بسیاری از جشنواره‌های بزرگ دنیا برگزار و احیاء کنیم. چون اوایل، یکی دو دوره اکسپو تهران برگزار شد، اما دیگر ادامه پیدا نکرد.

خراسانی زاده درمورد آن چه که در شورای سیاست گذاری گذشته است، تصریح کرد: معمولاً با صدور فراخوان همه این جزئیات مشخص خواهد شد. اما به طور کلی، در جشنواره تجسمی امسال تمام ۱۰ بخش حوزه تجسمی را خواهیم داشت. یعنی بخش‌هایی را با هم تلفیق نکرده و بخشی را زیر مجموعه بخش دیگر نخواهیم کرد. مثلاً سال گذشته، به هر دلیلی، تصمیم شورای سیاست گذاری این بوده است که مجسمه سازی، سرامیک هنری و حوزه چیدمان در بخش هنر جدید در حوزه حجم تلفیق شوند و امسال، ما این شیوه را در شورای سیاست گذاری به نحو دیگری پیش می‌گیریم و همه حوزه‌ها با حفظ استقلال خود در جشنواره شانزدهم حضور خواهند داشت.

او با بیان این که موفقیت حوزه هنرهای تجسمی به دلیل ثابت بودن دبیرخانه آن است، مطرح کرد: اگر در سایر جشنواره‌ها که مدل آن‌ها بسیار متفاوت از هنرهای تجسمی است اعضای ثابتی وجود دارد دقیقاً موفقیت حوزه هنرهای تجسمی این است که یک دبیرخانه کاملاً ثابت دارد. یعنی دبیرخانه‌ای که اعضای خود را دارد، به جز عزیزانی که از دنیا رفتند و حضور این دوستان از ابتدا تا الان، مزیتی دارد و این است که نه تنها شرایط را می‌شناسند و تجربه دارند بلکه به این موضوع تعلق خاطر و علاقه دارند و به عنوان یک پروژه موقت به آن نگاه نمی‌کنند و می‌دانند اگر جشنواره شانزدهم باید به خوبی برگزار شود، این مسئله به نتیجه رسیدن علاقه شان کمک می‌کند و به همین دلیل، با جان و دل برای آن تلاش می‌کنند و این مسئله مهم و جدی است. ما علاوه بر این که دبیرخانه را داریم و آورده خیلی مهمی است امسال یک جلسه‌ای خواهیم داشت و مقدمات آن فراهم شده که جلسه هم اندیشی دبیران کل ادوار جشنواره هنرهای تجسمی فجر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«یدو» پاندای طلایی بهترین فیلم‌برداری را در بخش «درام تلویزیونی» از آن خود کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جایزه بهترین فیلمبرداری سی‌ و یکمین جشنواره دوسالانه فیلم‌ «گلدن پاندا» در چین به فیلمبردار فیلم سینمایی «یدو» رسید.

به گزارش سینماپرس، جایزه بهترین فیلمبرداری سی‌ و یکمین جشنواره دوسالانه فیلم‌ «گلدن پاندا» (پاندای طلایی) سال ۲۰۲۳ کشور چین به فیلمبردار فیلم سینمایی «یدو» رسید. سیدمرتضی نجفی فیلمبردار فیلم سینمایی «یدو» با حضور در جشنواره چین جایزه خود را دریافت کرد.

این در حالی است که فیلم سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری نامزد بهترین کارگردانی نیز در این دوره از جشنواره «گلدن پاندا» شده بود.

داستان «یدو» در ماه‌های نخست جنگ تحمیلی رخ می‌دهد. بسیاری از خانواده‌ها مهاجرت می‌کنند اما مادر یدو تصمیم دیگری می‌گیرد. او معتقد به ماندن و مبارزه کردن است و هر بار بهانه‌ای جدید برای این تصمیم خود دارد. یدو تلاش دارد تا مادرش را راضی به ترک آبادان کند اما در این میان دلبسته‌ کسی می‌شود.

پویانمایی «جایگزین» به کارگردانی عبدالله علیمراد نیز نامزد بهترین انیمیشن جشنواره فیلم «گلدن پاندا» (پاندای طلای) چین شده بود.

فیلم سینمای «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و فیلم‌برداری مرتضی نجفی، نامزد دریافت دو جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌برداری شد. «یدو» قرار است با ۲۵ فیلم دیگر در بخش «درام تلویزیونی» رقابت کرد.

سی‌ و یکمین جشنواره فیلم‌ «گلدن پاندا» روزهای ۲۸ و ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ (۱۹ و ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳) در شهر چاندو ایالت سیچوان چین برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در بحران که نمی‌توان منتظر ماند و دنبال مسئولان گشت تا اطلاع‌رسانی کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس دانشگاه صداوسیما گفت: در جریان وقایع سال گذشته، بخشی از قشرفعال در حوزه اندیشه و فعالان رسانه به مسئولیت اجتماعی خود به درستی عمل نکردند و در این آزمون خطیر شکست خوردند.

به گزارش سینماپرس، شهاب اسفندیاری در پنحمین قسمت از برنامه تلویزیونی «جریان» به تبیین نقش رسانه در وقایع سال گذشته پرداخت و گفت: در جریان اتفاقات سال ۸۸ و مانند آن، بسیاری تبعات فضای مجازی را موضوعی داخلی می‌دانستند، درحالی که در اقصی نقاط جهان هم مشکلاتی ایجاد کرده بود. در هر جامعه‌ای موضوعاتی که منجر به شکاف و بحران اجتماعی می‌شود متفاوت است.

وی ادامه داد: درست همین‌جاست که مسئولیت اجتماعی اقشار پیشرو، اندیشمندان، فعالان رسانه، روزنامه‌ها و افراد اثرگذار در شبکه‌های اجتماعی مهم می‌شود.

اسفندیاری افزود: در جریان وقایع سال گذشته، قشرفعال در حوزه اندیشه و فعالان رسانه به مسئولیت اجتماعی خود به درستی عمل نکردند و بخشی از روشنفکران و روزنامه‌نگاران در این آزمون خطیر شکست خوردند. وقتی از سوی بیگانه و دشمن خشونت در ابعاد میلیونی تحریک و تهییج می‌شود و به لحظه شهادت آرمان علی وردی و روح‌الله عجمیان می‌رسیم این مسئولیت سنگین‌تر می‌شود. دیگر باید چه اتفاقی بیفتد که یک روشنفکر و فعال رسانه‌ای مرزش را با دشمن جدا کند؟

نقطه تاریک در کارنامه روشنفکران و فعالان رسانه‌ای

رئیس دانشگاه صداوسیما ادامه داد: برخی روشنفکران ما که مادام در صفحات شخصی خود، سیاست‌های موجود را نقد می‌کنند، یک کلمه در نقد خشونت در جریان در کف خیابان‌ها ننوشتند و هیچ موضعی نگرفتند. این یک نقطه تاریک در کارنامه روشنفکری و فعالان رسانه‌ای است.

اسفندیاری تسویه حساب و مطالبه‌گری حقوق اجتماعی و سیاسی برخی اندیشمندان و منتقدان را در آن شرایط بحرانی که خون‌ها ریخته می‌شد و جنایت رخ می‌داد را محل درنگ و جای تأمل دانست و اظهار کرد: در زمانی که دانشجویان فحاشی کرده بودند، برخی اساتید دانشگاه در توجیه فحاشی متن نوشتند و پشت فشار این خشونت‌ها می‌خواستند مطالبه گری خودشان را داشته باشند. چنین رفتارهایی در هیچ کجا تحمل نمی‌شود که مطالبه اجتماعی و سیاسی همراه با خشونت علیه نیروهای حافظ امنیت انجام شود. آنها که بر آتش این خشونت دمیدند و در ایفای مسئولیت اجتماعی خود کوتاهی کردند نقطه تاریکی در کارنامه‌شان ثبت شد.

تبدیل حجاب به موضوعی تنش زا

وی وقایع ۲۵ شهریور سال گذشته به این سو را از بعد رسانه بررسی کرد و در پاسخ به اینکه مردم خبر اول را چه طور شنیدند؟ گفت: وقایع سال گذشته را باید در بستر و زمانه شکل‌گیری‌اش بررسی کرد. برای به راه افتادن چنین جریانی، سال‌ها برنامه ریزی شده بود و یک اتفاق لحظه‌ای و ناگهانی نبود. از سال‌ها قبل بحران‌زایی شروع شده بود و یک پروژه دست‌ساز توسط مستخدمین دولت آمریکا انجام شد. آن‌ها از کمپین‌ها و جنبش‌هایی چون چهارشنبه‌های سفید، آزادی‌های یواشکی و… شروع کردند تا حجاب را به موضوعی تنش زا تبدیل کنند.

این کارشناس و پژوهشگر فرهنگی ادامه‌داد: در داخل کشور هم برخی با افراط گرایی و ندیدن نقشه دشمن به این رفتارها و گفتارهای تند و تحریک جامعه دامن زدند و در نهایت زمینه‌های بروز این خشم فراهم شد.

اسفندیاری ادامه داد: تلاش شبانه‌روزی همکاران صداوسیما را در آن زمان برای اطلاع‌رسانی و روشنگری در موضوع خانم امینی می‌دیدم، اما مسئولان وقت نیروی انتظامی با تحلیل غلط، اطلاعات را به موقع ندادند و جریان‌های خبری برمبنای این اطلاعات غلط شکل گرفت که دختری زیر شکنجه و ضرب و شتم به کما رفته است. پیش از این نمونه جنبش‌های دروغ پایه را در سال ۸۸ داشتیم.

برخی فعالان رسانه آتش‌بیاران معرکه بودند

وی اضافه کرد: این خبر و تصاویر آن از داخل تولید شد و به رسانه‌های خارج رفت و خبرنگار خبر را بدون اطمینان از جزئیات کامل و دقیق نشر داد. هرچند که بیش از خبرنگارها، مدیر مسئولان مقصرند. برخی فعالان رسانه آتش‌بیاران معرکه بودند.

وی درباره حفظ مرجعیت خبری صداوسیما اظهار کرد: در اینکه باید تلاش کنیم رسانه‌ها چه صداوسیما و چه خبرگزاری‌های رسمی مرجعیت بیشتری پیدا کنند تردیدی نیست. هرچند نواقص و ضعف‌های آنها هم پوشیده نیست، اما حفظ مرجعیت خبری به تعامل آن‌ها با دستگاه‌ها برمی‌گردد که رسانه را به عنوان رکن تصمیم‌گیری نمی‌پذیرند و به رسانه به چشم روابط‌عمومی‌ می‌نگرند که باید منتظر باشند بیانیه‌ای بدهند تا منتشر کند.

رئیس دانشگاه صداوسیما ادامه داد: در بحران که نمی‌توان منتظر ماند و دنبال مسئولان گشت تا اطلاع‌رسانی کنند. تا زمانی که رسانه‌ به عنوان رکن تصمیم‌گیری در لحظه به رسمیت شناخته نشود در این زمینه هزینه خواهیم داد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه کامنت‌ها و محتوای منتشره درباره اقامت رونالدو فوتبالیست مشهور در ایران، قابل تامل بودند، چقدر مراقبیم که چه تصویری از ایران به مردم مخابره می‌کنیم؟ گفت: من هم از این فضای ایجاد شده و رفتار برخی مسئولان متاثر شدم. تصویری که از خودمان در جهان ارائه می‌کنیم باید توأم با اعتماد به نفس و بدون احساس حقارت در مقابل دیگران باشد. خودمان را تحقیر نکنیم.

این کارشناس و پژوهشگر فرهنگی درباره اینکه الان دنیا از ایران چه تصویری دارد؟ عنوان کرد: تصویر دنیا از ایران بعد از اتفاقات مهمی چون مبادله زندانیان، آزاد شدن پول‌های بلوکه شده، تسلیم آمریکا در برابر پیشرفت هسته‌ای ایران و… نشان‌دهنده اقتدار ایران است. اینکه نمی‌توانیم این اقتدار را در ذهن جوانان خودمان هم بنشانیم بخشی به عملکرد خودمان و بخشی به تفکر استعمارزده‌ای که از آن سخن گفتیم برمی‌گردد.

رسانه‌ها با صداقت و پنهان نکردن نقاط ضعف اعتمادسازی کنند

اسفندیاری تأکید کرد: مقام معظم رهبری برجهاد تبیین تاکید بسیاری دارند. در اینکه ضعف داریم و باید نظام رسانه‌ای و ارتباطی ما تقویت شود تردیدی نیست. مسئولان و رسانه‌ها با راستگویی، صداقت و پنهان نکردن برخی نقاط ضعف اعتمادسازی کنند. گاهی برای حفظ آبروی اشخاص از آبروی نظام هزینه می‌شود درحالی که اگرجایی رسوایی و خطا رخ داد باید سریع با متخلف برخورد و اعلام شود. متأسفانه برخی پرونده‌ها که افکار عمومی را جریحه‌دار کرد سال‌ها طول کشید تا به سرانجام برسد. اینها سلب اعتماد می‌کند.

برنامه «جریان» محصول گروه اجتماعی شبکه یک به تهیه‌کنندگی مهدی طهماسبی است که فصل جدید آن از هجدهم شهریورماه روانه آنتن شده و روزهای زوج ساعت ۲۰ به صورت زنده پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قدردانی وزیرارشاد از یک ایده خلاقانه درهفته دفاع مقدس


وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی از ایده و طراحی اخیر سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پاسداشت هنری سینمایی هفته دفاع مقدس قدردانی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جان‌وطن» به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، قسمت‌های جدید برنامه ترکیبی «جان‌وطن» به کارگردانی علی فراهانی‌صدر، تهیه‌کنندگی مهدی مستوفی و سردبیری علی رستم آبادی از فرداشب ۱ مهرماه پخش خود را از شبکه افق آغاز می‌کند.

به گزارش سینماپرس، «جان‌وطن» که محصول مرکز مستند سوره و مرکز هنری رسانه‌ای نهضت است و در استودیو دیبافیلم تولید شده، ۱ تا ۶ مهرماه هرشب ساعت ۲۰:۳۰ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن ساعت ۱۳ روز بعد خواهد بود.

عبدالمجید خزایی، علی حسن احمدی، مهناز فتاحی، احمد آرام، باقر عباسی و فرنگیس حیدرپور سوژه قسمت‌های جدید این برنامه ترکیبی با اجرای محمدجعفر خسروی هستند.

«جان‌وطن» راوی قصه‌ مواجهه انسان‌های معمولی در همه مشاغل و سنین با جنگ و دوران دفاع مقدس است. فُرم این اثر در رفت و برگشت میان داخل و خارج از استودیو شکل می‌گیرد و تلاش شده است در کنار روایت اصلی، با شبیه‌سازی‌هایی از صحنه اتفاق ذهن مخاطب به قصه سوژه و محیطی که در آن قرار داشته است، نزدیک شود.

فصل اول «جان‌وطن» سال ۱۴۰۱ در هفته دفاع مقدس روی آنتن رفت که رویکرد محتوایی آن بازتاب روایت‌های مردمی از جنگ بود. این برنامه ترکیبی که فصل دوم آن در دهه فجر پخش شد، به قصه‌های ناگفته و برآمده از مردم درباره حوادث و مبارزات منتهی به انقلاب اسلامی پرداخت.

«جان‌وطن» از ۱ تا ۶ مهرماه هرشب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه افق پخش می‌شود و بازپخش آن ساعت ۱۳ روز بعد خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسامی نهایی فیلم‌های پذیرفته شده در «جشنواره سی و پنجم» هفته آینده اعلام خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان آمار تفکیکی ۵۵۹ اثر رسیده دو بخش ملی و بین‌الملل این دوره از جشنواره را اعلام کرد

به گزارش سینماپرس، مجید زین‌العابدین با اشاره به استقبال بسیار خوب از این دوره جشنواره عنوان کرد: بر اساس آثار ثبت نامی در دبیرخانه، ۱۱۸ پویانمایی، ۱۸۹ فیلم کوتاه داستانی، ۳۵ فیلم بلند تلویزیونی و ویدئویی و ۱۷ فیلم بلند سینمایی متقاضی شرکت دربخش ملی جشنواره شده‌اند که جمع آثار ثبت نام شده دربخش ملی به ۳۵۹ اثر رسید.

او همچنین عنوان کرد: در بخش بین‌الملل این دوره جشنواره هم ۲۰۰ فیلم کوتاه، پویانمایی و بلند سینمایی از ۴۰ کشور ازجمله آرژانتین، آلمان، آمریکا، ارمنستان، اسپانیا، اسلواکی، امارات، اندونزی، ایران، ایتالیا، ایرلند، برزیل، بلژیک، بلغارستان، پرو، ترکیه، چک، چین، دانمارک، روسیه، رومانی، ژاپن، سوریه، سوئد، سوئیس، صربستان، عراق، فرانسه، قزاقستان، کانادا، کره جنوبی، کرواسی، گرجستان، لهستان، مراکش، مصر، مغولستان، مکزیک، نروژ، هلند، هندوستان و… برای شرکت در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته دبیر جشنواره سی و پنجم با پایان مهلت فراخوان و ثبت نام، کار انتخاب آثار شروع شده و اسامی نهایی فیلم‌های پذیرفته شده در این دوره جشنواره هفته آینده اعلام خواهد شد.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان اصفهان با دبیری مجید زین‌العابدین و با همکاری سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت زندگی خانم دکتر لباف، مادر ۲۲ هزار بچه در برنامه «دُخت ایران»

اکرم اویسی، گوینده برنامه «دُخت ایران» رادیو جوان درباره این برنامه رادیویی اظهار کرد: این برنامه رادیویی به معرفی زنان نامدار ایرانی در تاریخ، فرهنگ کشور و نقش آفرینی زنان ایرانی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و هنری از زمان باستان تا امروز می‌پردازد و روز پنج‌شنبه زندگی خانم طاهره لباف روایت شد. 

وی به زندگی خانم لباف اشاره کرد و گفت: در این قسمت زندگی خانم طاهره لباف که بیش از ۲۲ هزار بچه را به دنیا آورده است پرداختیم. او یک پزشک متخصص زنان و زایمان است و در کنار این حرفه پرفراز و نشیب، مادر شش فرزند است. طاهره در سال ۱۳۳۰ در شهر اصفهان به دنیا آمد. از دوران تحصیل طاهره استعداد زیادی در درس خواندن داشت و به ویژه به ریاضیات علاقه فراوانی داشت و هنگامی که طاهره در کنکور شرکت کرد، موفق به قبولی در رشته‌های پزشکی، ریاضیات و داروسازی شد.

اکرم اویسی درباره شرایط سخت این بانوی موفق عنوان کرد: او تنها دختری بود که با حجاب به دانشگاه می‌رفت و بر اثر تفاوتش با دیگران، مورد آزار، اذیت و توهین قرار می‌گرفت. اما با راهنمایی‌ها و شرکت در جلسات سخنرانی و توصیه‌های آیت‌الله شاهچراغی او همواره امید و انگیزه را در دل خود حفظ می‌کرد. در ترم دوم دانشگاه به خاطر شرکت در فعالیت‌های دانشجویی و اعتصابات طاهره از دانشگاه اخراج می‌شود و مجدداً در کنکور شرکت می‌کند. این بار در رشته علوم پایه دانشگاه مشهد قبول می‌شود. 

وی ادامه داد: طاهره یک سال را در مشهد می‌ماند و بعد از یک سال به دلیل فعالیت‌های سیاسی از دانشگاه مشهد نیز اخراج می‌شود. طاهره ناامید نمی‌شود و برای بار سوم در کنکور شرکت می‌کند. این بار در رشته پزشکی در دانشگاه جندی شاپور اهواز قبول می‌شود. 

اکرم اویسی درباره خانم دکتر لباف بیان کرد: او پس از انقلاب نیز فعالیت‌های متعددی را در حوزه‌های مختلف داشتند. ایشان مادر شش فرزند هستند و تا به امروز بیش از ۲۲ هزار نوزاد را به دنیا آورده‌اند. در زمانی که دکتر لباف، مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی فاطمیه را در قم به عهده داشتند، روزانه هفده تا هجده ساعت کار می‌کردند و چهار فرزندشان در تهران و دو فرزندشان در قم بودند؛ دختر کوچکشان هنوز شیرخوار بود. 

اکرم اویسی گوینده برنامه «دُخت ایران» رادیو جوان درباره این بانوی موفق اضافه کرد: گاهی اوقات خانم لباف مورد سرزنش قرار می‌گرفتند و به ایشان گفته می‌شد که در ابتدا مسئولیتی را در قبال بچه‌هایشان دارند و سپس در قبال جامعه؛ اما با کمک خانواده و همسرشان توانستند کمبود زمان را با افزایش کیفیت زمانی که با بچه‌ها می‌گذرانند، جبران کنند و فرزندانی با ارزش و شایسته تربیت کنند.

برنامه «دُخت ایران» کاری از گروه فضای مجازی رادیو جوان و با مدیریت حسین رضایی، به گویندگی و تهیه کنندگی اکرم اویسی و به سردبیری مریم داوردان پنجشنبه و جمعه هر هفته از ساعت ۲۰ روی موج FM ردیف ۸۸ مگاهرتز از آنتن رادیو جوان پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عدالت‌گستری مأموریت مشترک رسانه ملی و دیوان عدالت اداری

پیمان جبلی در دیدار رئیس و معاونان دیوان عدالت اداری با اشاره به جایگاه و ماموریت تعریف شده صداوسیما در قانون اساسی و اسناد بالادستی، ظرفیت رسانه ملی را برای تحقق عدالت در جامعه کم نظیر توصیف کرد و افزود: از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی توجه به عدالت در بخش‌های مختلف از جمله در حوزه‌های اداری است.

وی در ادامه برخی وظایف دیوان عدالت اداری در جلوگیری از فساد و احقاق حقوق عامه را برشمرد و گفت: معرفی این جایگاه مهم و عملکرد آن در راستای آگاه‌سازی آحاد جامعه از این ظرفیت قانونی که در اختیار مردم است، رضایت‌مندی آن‌ها را در پی دارد.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری نیز با اشاره به جایگاه فراقوه‌ای رسانه ملی، استقلال صداوسیما در قانون را نشان از اهمیت فعالیت‌های رسانه‌ای در امتداد صیانت از حقوق عامه در قالب برنامه‌های آگاهی بخش توصیف کرد.

وی با تشریح اقدامات آن دیوان و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، هم‌افزایی این نهاد قضایی با رسانه ملی برای اطلاع مردم از حقوق قانونی خود را ضروری دانست و آمادگی خود و مدیران دیوان را برای همکاری با صدا و سیما در قالب کمیته مشترک اعلام کرد.

در این نشست معاونان دو دستگاه پیشنهاد‌های خود را پیرامون چگونگی تعامل بیش از پیش رسانه ملی و دیوان عدالت اداری بیان کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موسیقی برای «دوباره ایستادن در کنار هم»


کره جنوبی به‌زودی میزبان جشنواره موسیقی خواهد بود که با شعار «دوباره ایستادن در کنار هم» برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع