X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

اسماعیلی: چندین آمایش فرهنگی در برنامه توسعه هفتم پیش بینی شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی باید همانند یک نخ تسبیح با در کنار هم قرار دادن تمامی کتابخانه‌های موجود، موجب هم افزایی ظرفیت‌های این حوزه شود.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی با تاکید بر این مطلب و با اشاره به اختیارات هیأت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: علاوه بر این اختیارات، انعطاف نیز یکی دیگر از ویژگی‌های این نهاد به جهت عمومی بودن آن است که باید از این ظرفیت در جهت رفع مشکلات و پیشبرد اهداف استفاده و در عین حال پاسخگو نیز بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به گزارش آمایش ملی فضاها، منابع و خدمات کتابخانه‌ای در سامانه اطلاعات جغرافیایی مبتنی بر وب، افزود: در این گزارش نباید فقط آمار کتابخانه‌های تحت مدیریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نظر گرفته شود.

وی در عین حال تصریح کرد: چندین آمایش فرهنگی در برنامه توسعه هفتم پیش بینی شده است.

در این جلسه مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ارائه گزارشی از مصوبات جلسه گذشته گفت: تمامی مصوبات اجرایی شده است؛ از جمله آن‌ها می‌توان به شروع فعالیت هیأت رسیدگی به تخلفات و پیگیری راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال اشاره کرد.

وی افزود: از زمان ایجاد نهاد ۴۴ جلسه برگزار شده که ۲۰۸ مصوبه داشته است، در هر سال باید چهار جلسه تشکیل شود که خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ هر چهار جلسه برگزار شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به صدور رای در بحث ساختار نهاد در استان‌ها افزود: خوشبختانه رای به نفع حفظ ساختار نهاد صادر شده است.

وی ادامه داد: بررسی کارشناسی آئین نامه اجرایی نهاد در کمسیون فرهنگی دولت تمام شده و برای رفع اختلاف در صحن کمسیون فرهنگی مجلس طرح خواهد شد.

در ادامه این جلسه اعضای هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«اختاپوس» به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «اختاپوس» با محوریت نمایش پشت پرده اغتشاشات و کارزار نبرد اطلاعاتی آمریکا در ایران جمعه ۲۴ شهریور حوالی ساعت ۱۷ از شبکه پنج سیما روانه آنتن می‌شود.

به گزارش سینماپرس، چگونگی شکل‌گیری یکی از گروهک‌های تروریستی و جاسوسی در ایران تحت امر سرکردگانی در آمریکا و روشن کردن آتش اغتشاشات از شهریور ۱۴۰۱ در این مستند مورد توجه قرار گرفته است.

شهریور سال گذشته زمانی که کارزار رسانه‌ای دشمن علیه حجاب و عفاف کلید خورد، اختاپوسِ سازمان‌های جاسوسیِ دشمن بازوهایش را تا عمق تهران گسترد و تلاش ‌کرد تا ماه‌ها آتش اغتشاشات روشن بماند.

پیدا کردن سرنخ‌هایی از رازهای یک شبکه بزرگ ضدامنیتی، سازمان اطلاعات فراجا را به کشف توطئه‌هایی رساند که از خاک امریکا هدایت می‌شد.

این مستند با حضور برخی از اعضای یک گروهک تروریستی در ایران به بررسی دقیق شکل‌گیری این تیم جاسوسی و چگونگی رهبری اغتشاشات از خارج از ایران توسط افراد مشهوری می‌پردازد.

مستند «اختاپوس» با روایت داود نماینده در معاونت فرهنگی و اجتماعی فراجا و موسسه فرهنگی هنری ناجی هنر تهیه شده و مجری طرح تولید آن، موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است که به همت شبکه پنج سیما روانه آنتن می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مرضیه فرزعلیان» مدیر روابط عمومی و رسانه جشن مهر سینمای ایران شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر روابط عمومی و رسانه جشن مهر سینمای ایران معرفی شد. این جشن قرار است از ۲۶ شهریور لغایت ۱۳ مهر ماه سالجاری در استان‌های مختلف کشور برگزار شود.

به گزارش سینماپرس، قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و رئیس ستاد مرکزی جشن مهر سینمای ایران طی حکمی مرضیه فرزعلیان را به سمت مدیر روابط عمومی این رویداد ملی منصوب کرد.

متن حکم مدیر روابط عمومی جشن مهر سینمای ایران به این شرح است:

سرکار خانم مرضیه فرزعلیان

با سلام و احترام

نظر به مراتب شایستگی و تجارب ارزشمند سرکار عالی، به موجب این حکم به سمت مدیر کمیته روابط عمومی و رسانه جشن مهر سینمای ایران منصوب می‌شوید.

امید است با استعانت از خداوند متعال و تعامل و ارتباط موثر با اصحاب رسانه در انعکاس و پوشش خبری شایسته این رویداد موفق باشید.

گفتنی است مرضیه فرزعلیان کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و از خبرنگاران و فعالان با سابقه حوزه رسانه و روابط عمومی جشنواره‌های سینمایی است و در تازه‌ترین تجربه خود مدیریت روابط‌عمومی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا را برعهده داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هوشنگ جاوید» آلبوم «مناقب خوانی» خود را منتشر کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:نشست خبری و مراسم رونمایی از آلبوم «مناقب خوانی» از تازه ترین آثار منتشر شده هوشنگ جاوید مولف و پژوهشگر موسیقی نواحی در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری و مراسم رونمایی از آلبوم «مناقب خوانی» از تولیدات جدید مرکز موسیقی حوزه هنری روز دوشنبه بیستم شهریور ماه با حضور هوشنگ جاوید مولف این کتاب و از پژوهشگران شناخته شده عرصه موسیقی مقامی و میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در سالن سلمان هراتی حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در ابتدای این نشست خبری گفت: یکی از رویکردهای مهمی که مرکز موسیقی حوزه هنری همواره در دهه های گذشته مدنظر خود قرار داده تلاش برای حفظ میراث موسیقی نواحی است که می تواند به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای ما محسوب شود. من مطمئنم اگر بخواهیم از نهادی برای حفظ و اشاعه موسیقی نواحی ایران یاد کنیم قطعا یکی از مهم ترین این نهادها مرکز موسیقی حوزه هنری است که از دوره های قبلی مدیریت هم مورد توجه مدیران بوده است. ما هم در این دوره تلاش داشتیم به رغم همه محدودیت ها و مسائلی که در این زمینه وجود دارد فضایی را فراهم کنیم تا به واسطه هنرمندان جریان سازی که در این عرصه به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند کارهایی را انجام دهیم.

وی افزود: یکی از مهم ترین افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، جناب هوشنگ جاوید است که در همین حوزه هنری و در مجموعه های دیگر تلاش های ارزشمندی را انجام داده است. می توان از این هنرمند به عنوان یکی از هنرمندان جریان ساز موسیقی نواحی یاد کرد و امروز بسیار خوشحالیم که می توانیم شاهد رونمایی اثر فاخر دیگری از این استاد یگانه موسیقی کشورمان باشیم که در قالب آلبوم «مناقب خوانی در ایران» پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. چنین هنرمندانی پاسداران موسیقی نواحی هستند و با از خودگذشتگی تلاش می کنند فضای مطلوب تری را برای این حوزه فراهم کنند. این بزرگواران اگر نبودند قطعا امروز نمی توانستیم به راحتی از موسیقی نواحی یاد کنیم.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری تصریح کرد: افرادی مانند هوشنگ جاوید خوب می‌دانند ارزش حضور هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی در این کشور چقدر زیاد است. این عزیزان هستند که به واسطه تلاش شبانه روزی و سفرهای زیادی که در ایران داشتند قدر هنرمندان دور افتاده این سرزمین را می دانند و کارهای این عزیزان را ضبط و ثبت می کنند. ما هم در مرکز موسیقی حوزه هنری تلاش می کنیم تا در کنار استاد جاوید و دیگر هنرمندان عرصه موسیقی نواحی، شرایطی را برای نشر و حمایت از آثار جاودان فراهم کنیم.

عرفانپور ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های مرکز موسیقی حوزه هنری در ماه های گذشته، گفت: رونمایی امروز طلیعه‌ای برای رونمایی از بیست اثر دیگر در حوزه های مختلف موسیقی است که به زودی جزئیات و اطلاعات آن در دسترس مخاطبان قرار می گیرد. این آثار در برگیرنده سختی ها و دشوارهای زیادی برای ما بود که امیدوارم به واسطه تلاش بزرگوارانی چون استاد جاوید و هنرمندان تلاشگر این عرصه، فضای قابل قبولی را تقدیم شنوندگان موسیقی کند.

هوشنگ جاوید گردآورنده آلبوم «مناقب خوانی در ایران» هم در این نشست رسانه ای توضیح داد: من راجع به این کار خاطرات تلخ و شیرینی دارم که می دانم اگر هرکدام از آنها را بشنوید تحت تاثیر قرار می گیرید. به هر حال من از سال ۱۳۶۸ که وارد حوزه هنری شدم مجموعه ای به نام مرکز موسیقی حوزه هنری وجود نداشت در آن زمان من تلاش کردم به واسطه موسیقی نواحی پیشنهادهایی را برای انجام کارهایی در این زمینه ارائه دهم. در همین چارچوب حضور بزرگوارانی چون علی معلم، جلیل عندلیبی، رضا مهدوی، علیرضا میرعلی نقی باعث شد که فعالیت های خودمان را آغاز کنیم. مناقب خوانی در ایران هنری است که ایرانی ها برای آن جان دادند و بسیاری از شاعران ارزنده ادبیات کشورمان هم از مناقب خوانی استفاده کردند و همین امر حتی موجب تولد گونه های دیگر موسیقایی شد که همگی در برگیرنده ارزش های فراوانی هستند

وی ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند تاریخی آنچه در مرکز موسیقی حوزه هنری در حوزه موسیقی نواحی انجام گرفته، بیان کرد: حرکت در جریان موسیقی نواحی به مثابه شنا در اقیانوسی است که واقعا شنا کردن در آن را بلد نیستیم. یکی از همین جزئیات، موسیقی آیینی – مذهبی است که می تواند در یک قالب تفکیک شده از موسیقی نواحی نیز تعریف شود. اینها شاخه های گوناگونی هستند که مذهب در این نغمات جاری و ساری است و ما می بایست آنها را به جامعه منتقل کنیم.

جاوید ضمن ارائه توضیحانی مشروح از آیین موسیقایی «مناقب خوانی» گفت: مناقب خوانی در ایران هنری است که ایرانی ها برای آن جان دادند و بسیاری از شاعران ارزنده ادبیات کشورمان هم از مناقب خوانی استفاده کردند و همین امر حتی موجب تولد گونه های دیگر موسیقایی شد که همگی در برگیرنده ارزش های فراوانی هستند. هنر مناقب خوانی تا دوره قاجاریه ادامه پیدا کرد اما در دوره پهلوی به واسطه جلوگیری که از اجرای مناقب خوانی می شود هنرمندان این عرصه هم به فراموشی سپرده شدند.

این پژوهشگر موسیقی نواحی افزود: من در این آلبوم نهایت تلاشم را انجام دادم تا هر هنرمند مناقب خوانی را که در ایران وجود دارد، پیدا کنم و از هنرش برای ثبت و ضبط این آثار استفاده کنم. این ها هنرهای بسیار ارزشمندی هستند که حتی دربرگیرنده جنبه های آموزشی و اجتماعی بوده و در گذشته در قالب هایی چون امر به معروف و نهی از منکر و حتی ارائه احکام اسلامی نیز نقش ایفا می کردند.

وی با ذکر خاطره ای از دیدارش با مدیر وقت حوزه هنری برای تدوین و انتشار مجموعه های موسیقایی در حوزه مناقب خوانی گفت: روزی که با جناب بنیانیان در این زمینه دیدار کردم، ایشان به من گفت؛ من نمی دانم مناقب خوانی یعنی چه؟ و تو باید به من نشان دهی که این مناقب خوانی چیست؟ من هم از مرشد ولی الله ترابی خواستم تا این کار را انجام دهد. وقتی او مناقب خواند باور نمی کنید که اشک همه در عرض سه دقیقه از صورت هایشان سرازیر شد.

جاوید در بخش دیگری از صحبت های خود با قدردانی از مرکز موسیقی حوزه هنری در انتشار این اثر بیان کرد: ۱۴ هنرمندی که صدایشان را در آلبوم مناقب خوانی می شنوید دار فانی را وداع گفتند. خیلی از این عزیزان هم هستند که گرچه در قید حیات هستند ولی اکنون با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کنند که واقعا جای تاسف دارد. این عزیزان آخرین غزل خوان های دوران معاصر ما هستند که اگر بخواهم از مشکلات زندگی آنها بگویم اشکتان در می آید. امروز از نگاه آماری بسیاری هستند که در حوزه مناقب خوانی فعالیت می کنند اما واقعا باید بپذیریم که هیچ هنرمندی نمی تواند جای بزرگان ما را در این عرصه بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بیرنگ: جشنواره ها اغلب برای پر کردن بیلان کاری مدیران و کمک به نورچشمی ها برگزار می شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بیژن بیرنگ گفت: معنایی ندارد وقتی اغلب فیلمسازان برجسته سینمای کودک و نوجوان بیکار و خانه نشین هستند و فیلم شاخصی در این حوزه تولید نشده باز هم جشنواره برگزار کنند و دور هم جشن بگیرند!

بیژن بیرنگ کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: جشنواره ها اغلب برای پر کردن بیلان کاری مدیران و کمک به نورچشمی های شان برگزار می شوند در غیر این صورت معنایی ندارد وقتی اغلب فیلمسازان برجسته سینمای کودک و نوجوان بیکار و خانه نشین هستند و فیلم شاخصی در این حوزه تولید نشده باز هم جشنواره برگزار کنند و دور هم جشن بگیرند!

کارگردان فیلم های سینمایی «علی و غول جنگل» و «سیندرلا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کار فارابی حمایت از فیلم هایی است که تنها در کشوهای این نهاد آرشیو می شوند! در این سال ها همواره شاهد بودیم پول های بیت المال را به دوستانی که خودشان دوست دارند می دهند که نتیجه آن هم شده فیلم هایی که اغلب شان فقط به درد آرشیو می خورند و هیچ دغدغه ای ندارند و هیچ کودکی هم با آن ارتباط نمی گیرد.

وی ادامه داد: ما در سینمای کشورمان آلوده جشنواره ها شده ایم و مدیران در پی آن هستند تا با برگزاری این جشنواره ها بیلان های کاری خود را پر کنند. بنده همیشه معتقد بوده و هستم که اگر شرایط اجتماعی خوبی وجود داشته باشد سینما اصلاً احتیاج به کمک ندارد و خود را تأمین می کند.

بیرنگ سپس با انتقاد شدید از وضعیت امروز سینمای کشور تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر لمپنیزم در سینما حاکم شده. احساس می کنم دوستان ما انگار از شهر هرت آمده اند و فقط دنبال فروش هستند و فرهنگ و هنر برایشان کاملاً بی معنا شده است!

این سینماگر در همین راستا متذکر شد: سوأل بنده این است که نهادهای دولتی برای چه فیلم می سازند؟ سینمایی که بخواهد خرجش را از تولید درآورد سینمایی ورشکسته و درب داغانی است! این همه فیلمی که در این سال ها توسط دولتی ها ساخته شد چه شد؟ کدام مخاطب از آن ها استقبال کرد؟ این ها که سینما نیست بیشتر ویدیوهای آموزشی و مستند است که بهتر است تولیدش متوقف شود تا بعداً بتوان تکلیف سینما را روشن کرد و فیلم های ارزشمند در آن تولید نمود.

وی خاطرنشان کرد: البته در سینمای ما همه چیزمان به همه چیزمان می آید! فیلمسازی مان، جشنواره های مان و نهادهای حمایتی مان درست شبیه به یکدیگر عمل می کنند! مثل صندوق اعتباری هنر که یک فاجعه است و به جای آنکه به هنرمندان بیکار مستمری بدهد و آن ها را به صورت رایگان بیمه درمان و تکمیلی کند به آن ها بی توجهی می کند و می گوید اگر هنرمندی دو سال کار نکند او را حذف می کنیم! این ها همه دردهایی است که ما در این سینما شاهدش هستیم و مدیران فرهنگی و سینمایی هم به جای تعامل و شناسایی درد آن ها را سرکوب می کنند.

بیرنگ افزود: متأسفانه در این سینما کسی به مخاطب فکر نمی کند و همه در پی بیلان سازی هستند؛ جشنواره فیلم کودک هم یک دورهمی است که مدیران برای پر کردن بیلان های شان آن را برگزار می کنند.

کارگردان سریال تلویزیونی «چاق و لاغر» سپس با بیان اینکه دولت باید کل سینما و به ویژه سینمای کودک را رها کند اظهار داشت: ای کاش یک مدیر برجسته ای پیدا شود و از مسئولان فارابی سوأل کند این همه فیلمی که در این سال ها تولید کردند چند درصدشان به اکران رسیده و چقدر مخاطب داشته است؟ چند درصد از این فیلم ها توانسته اند سرمایه اولیه شان را باز گردانند و چند درصدشان فقط در کمدهای فارابی آرشیو شده اند؟ چرا این پول ها از جیب مردم خرج کارهایی می شوند که هیچ ثمره ای ندارد و رسماً هدر می رود؟

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: خوشبختانه من که سال ها است به این جشنواره ها نمی روم. حالا آقایان هی برای هم فرش قرمز راه بیندازند و دور هم بنشینند و برای خودشان دسته گل بفرستند و برای خودشان کف و سوت بزنند و برای خودشان نوشابه باز کنند؛ بدیهی است که با این کارها درد سینمای بخت برگشته کودک و نوجوان درمان نمی شود و بحران در این سینما روندی افزایشی خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فلاح: در این جشنواره امیدوار هستیم «قصه» را به خانواده‌ها برگردانیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین رونمایی از پوستر و فراخوان بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امروز در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای این مراسم زهرا مکاری به اجرای قصه فیل رنگارنگ با زبان اشاره پرداخت.

فرهاد فلاح رئیس بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری گفت: امروز مراسم شروع بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی است که به صورت ملی و بین المللی آن را برگزار می‌کنیم. ویژگی این مراسم این است که یکی از افتخارات جهان را رقم زده‌ایم و مفتخر هستیم که اعلام کنیم ایران یکی از کشورهای پیشرو در موضوع قصه‌گویی در سطح جهان است که می‌درخشد و ما تلاشمان را خواهیم کرد تا جشنواره به بهترین نحو ممکن برگزار شود. ویژگی دیگر جشنواره بیست وپنجم این است که موضوعات و رویکردها و جوایز و بخش‌ها نوین هستند.

او با بیان اینکه ویژگی دیگر جشنواره بیست وپنجم این است که موضوعات و رویکردها و جوایز و بخش‌ها نوین هستند. اظهار کرد: قصه و قصه‌گویی به عنوان یک ظرفیت بسیار ارزشمند برای تربیت کودکان و جوانان به کار می‌رود و ما تلاش داریم این موضوع فرهنگی مهم را به صحنه بازگردانیم؛ یکی از اهداف دیگر این جشنواره عمومی سازی و مردمی سازی قصه‌گویی است. ما در این جشنواره امیدوار هستیم قصه را به خانواده‌ها برگردانیم و از قصه به عنوان عنصر کاملا ارزان استفاده کنیم تا بتوانیم فرزندان خوبی را برای آینده کشورمان تربیت کنیم؛ از این جهت به جشنواره قصه‌گویی به عنوان بستری برای تربیت کودکان نگاه می‌کنیم. نگاهمان به قصه بستری اساسی برای شکل گیری محتواها است و هرچه بتوانیم در حوزه قصه گویی سرمایه گذاری کنیم پیشرفت کرده ایم.

فلاح افزود: خداوند از هنر قصه برای هدایت و تربیت بشر استفاده کرده است که ما در قرآن بیش از ۱۲۰۰ قصه داریم که این قصه‌ها برای تربیت انسان‌ها استفاده شده است و ما امروز در کشورمان از این بستر برای توانمندی کودکان و نوجوانانمان استفاده می‌کنیم. همچنین با قصه لبخند بسازیم شعار بیست وپنجمین جشنواره قصه گویی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آقامحمدیان: عدم شناخت ما از کارکرد سینما باعث شده تا دنیای غرب همواره از این رسانه علیه ما سوء استفاده کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همزمان با اتمام دومین سال حضور مدیران سینمایی جدید در خصوص وضعیت امروز سینمای کشور گفت: متأسفانه این روزها سینما کاملاً ول و رها شده است!

کارگردان فیلم های سینمایی «فرار از جهنم» و «مروارید سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عدم شناخت جدی سینما از سوی مسئولان و عدم بهره برداری درست از رسانه های تصویری مانند سینما و تلویزیون معضل اصلی ما است.

وی ادامه داد: در آن طرف آب ها شاهدیم که برخی افراد با یک فیلمی که تولید می کنند دولت ها را تغییر می دهند؛ این اتفاق نشان از قدرت سینما دارد و سینما باید به این حد از قدرت برسد. متأسفانه ما از سینما بهره برداری جدی نداریم چون شناختی از آن نداریم که بتوانیم از آن درست و در راستای اهداف کلان مان بهره برداری کنیم.

این کارشناس فرهنگی در همین راستا با بیان اینکه اهداف کلان نظام اسلامی و مردم در آثار سینمایی دیده نمی شوند متذکر شد: ما سینما را در اختیار برخی سینماگران جوان گذاشتیم که در آن هر کاری دلشان می خواهد بکنند و هر اثری را تولید کنند در صورتی که سینما نباید چنین باشد. سینما باید هدفمند و در راستای اهداف کلان نظام اسلامی و جامعه به پیش برود و بتواند در زمینه های مختلف جهت دهی مناسب داشته باشد.

آقامحمدیان خاطرنشان کرد: عدم شناخت ما از کارکرد سینما و همچنین فقدان برنامه ریزی مناسب و اصولی باعث شده تا دنیای غرب همواره از این رسانه علیه ما سوء استفاده کند و ما هم مرتب دست روی دست گذاشته و نظاره گر این ماوقع هستیم.

عضو هیأت اسلامی هنرمندان در خاتمه این گفتگو افزود: من امیدوارم روزی برسد که با حضور مدیران متعهد و دغدغه مند کارآیی سینما بتواند به حدی برسد که اثرگذاری آن را در جامعه شاهد باشیم. امیدوارم به زودی شاهد تولیدات در راستای منافع مردم و کشور باشیم نه اینکه در سینما با تولیداتی روبرو شویم که برای جامعه جز مشکل زایی چیز دیگری ندارند. ما باید با تدبیر مدیران بتوانیم از رسانه مهم سینما درست بهره برداری کنیم و امیدوارم که چنین امری محقق شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهلت ارسال اثر به «سینماحقیقت» تمدید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علاقه‌مندان برای شرکت در هفدهمین جشنواره فیلم مستند ایران سینماحقیقت تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ مهلت دارند آثارشان را در سایت جشنواره بارگذاری کنند.

به گزارش سینماپرس، با توجه به درخواست تعدادی از صاحبان آثار برای آماده شدن نسخه نهایی فیلم‌هایشان، شورای برگزاری هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» مهلت دریافت آثار را ۱۱ روز دیگر تمدید کرد.

بخش‌های جشنواره هفدهم عبارتند از: مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل، جایزه شهید آوینی، بخش‌های جنبی ملی و بین‌الملل و بزرگداشت. تمرکز این دوره از جشنواره بر دو مسئله آب و جمعیت است.

در بخش ملی آثاری می‌توانند متقاضی حضور در جشنواره باشند، که بعد از فروردین‌ماه ۱۴۰۱ تولید شده باشند. علاقه‌مندان برای ارسال اثر می‌توانند تا پایان جمعه ۳۱ شهریورماه در سایت panel. irandocfest. ir ثبت نام کنند.

فیلمسازان و متقاضیان ارسال اثر برای حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به دبیرخانه جشنواره در تهران، خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، طبقه اول (کدپستی: ۱۵۵۶۹۱۶۶۱۳) مراجعه کرده یا با شماره تلفن ۸۸۵۲۸۳۱۴ تماس بگیرند.

هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم آذرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۰ متن به داوری در «بخش نمایشنامه نویسی» رسیدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیات انتخاب «بخش نمایشنامه نویسی» بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی اسامی نامزدهای دریافت جایزه این بخش را اعلام کردند.

به گزارش سینماپرس، هیات ارزیابی و انتخاب «بخش نمایشنامه نویسی» بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی متشکل از علیرضا حنیفی، اعظم بروجردی و محمدرضا آزاد اسامی نامزدهای دریافت جایزه این بخش را اعلام کردند …

هیات انتخاب این بخش پس از دریافت آثار شرکت کنندگان ازطریق دبیرخانه، آثار ارسالی را در محل ستاد جشنواره بررسی و نتایج نهایی را (بدون ترتیب و اولویت) به شرح زیر اعلام کردند.

۱-نمایشنامه «شاماران»، نویسنده: علیرضا داوری از بندرعباس (استان هرمزگان)

۲- نمایشنامه «راپرت چی»، نویسنده: داود معینی کیا، از تهران (استان تهران)

۳- نمایشنامه «خاطره مجلس سوخته یک زن»، نویسنده: حمیدرضا قاسمی از فلاور جان (استان اصفهان)

۴- نمایشنامه «برفچال»، نویسنده: مهیار هزارجریبی از بهشهر (استان مازندران)

۵- نمایشنامه «هشت خان»، نویسنده: داود ابراهیمی از کرج (استان البرز)

۶- نمایشنامه «آجر پنجم»، نویسنده: علی حسینقلی زاده از تبریز (استان آذربایجان شرقی)

۷- نمایشنامه «خستو شدن حملط به روایت سور کاروانیا»، نویسنده: رضا عاشوری فر از لنگرود (استان گیلان)

۸- نمایشنامه «اصلی کرم»، نویسنده: عدالت فرزانه از اردبیل (استان اردبیل)

۹- نمایشنامه «بایرام شاه»، نویسنده: قبچاق از ارومیه (استان آذربایجان غربی)

۱۰- نمایشنامه «روز مرگ در داستان بازی خانه»، نویسنده: مرجان موسی نژاد از رشت (استان گیلان)

بخش نمایشنامه‌نویسی بیست ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی وسنتی به دبیری احمد جولایی مهر ماه ۱۴۰۲ با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وبه میزبانی استان آذربایجان شرقی در شهر تبریزبرگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایده‌آل‌‎ترین شکل اجرا این است که زمان فیلمبرداری حداقل مکالمات میان «کارگردان» و «فیلمبردار» رد و بدل شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک مدیر فیلمبرداری گفت: سینما دستور زبان خاص خودش را دارد که آن را از سایر هنرها تفکیک می‌کند.

به گزارش سینماپرس، علی لقمانی با اشاره به نقطه مشترک میان فیلمبردار و کارگردان یک اثر سینمایی، گفت: موارد مشابه زیادی بین کارگردان و فیلمبردار وجود دارد که هر دو باید به آن واقف باشند؛ برای رسیدن به فضای درست بصری فیلم نیاز است که کارگردان به قواعد فنی زبان سینما آشنا باشد، زیرا اگر آشنا نباشد ممکن است یک اثر بصری تولید کرده باشد، اما آن اثر، سینمایی نیست؛ سینما دستور زبان خاص خودش را دارد که آن را از سایر هنرها تفکیک می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از اجزای بصری فیلم ساختار تصویر است، افزود: ساختار فیلم از اجزای مختلفی تشکیل شده که یکی از آن‌ها معماری درون تصویر است و این معماری می‌تواند در هدفی که فیلمساز قرار است از طریق تصویر به آن برسد بسیار موثر باشد. تصویر نیز زمانی موثر است که حس مورد نظر در آن ایجاد شده باشد و به مخاطب منتقل شود.

لقمانی درباره ایجاد یک تصویر مناسب نیز گفت: برای ایجاد این حس و فضای درست نیاز به یک سری قواعد داریم که دانستن آن به ما کمک می‌کند تا فضای مناسب را به وجود بیاوریم. بسیاری از تصاویری که می‌بینیم از لحاظ معماری و ساختار، ضدهدف حرکت می‌کنند بنابراین همانند یک اثر نقاشی، ترکیب‌بندی آنچه روی پرده دیده می‌شود بسیار مهم است. ممکن است در سینما یک صحنه و دکوپاژ واحد را به اشکال مختلفی ترسیم کنیم که این اشکال مختلف با مخاطب ایجاد ارتباطات متفاوتی می‌کند.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «شهرزیبا» ادامه داد: امروزه عمده ابزاری که برای فیلمسازی کوتاه و مستند به کار می‌بریم همین دوربین‌هایی عکاسی است که تصویر هم می‌گیرد و این ابزار، شیوه‌های عملکردی خاصی به استفاده‌کنندگان تحمیل کرده که پیش از این وجود نداشت. اینکه ساختار بصری ما در یک میزانسن ثابت چه تفاوتی می‌تواند داشته باشد و چگونه آرایش، چینش و معماری درون نما را با زیبایی شناسی خاص لنزها تغییر دهیم و این تغییرات چگونه کمک می‌کند که مخاطب با موضوع ارتباط برقرار کند مواردی است که یک فیلمبردار باید به آن آگاه باشد.

فیلمساز مولف معماری فیلم را می‌شناسد

وی درباره لنزها در فیلمبرداری، توضیح داد: هر چقدر فاصله کانونی لنزها کمتر باشد، زاویه دید آن بازتر خواهد بود. به عنوان مثال، در یک لنز ۱۸-۱۳۵ (۱۸ زاویه بازتر است و ۱۳۵ زاویه بسته‌تر است) بدین ترتیب با لنز ۱۸ وقتی قرار است نما ثابت باشد و کمترین فاصله کانونی را داشته باشیم، مجبوریم دوربین را تا جایی که می‌توانیم جلو ببریم تا مدیوم شات بدست بیاید، اما وقتی با لنز ۱۳۵ می‌گیریم مجبوریم فاصله بگیریم تا همان اندازه که با ۱۸ گرفتیم ثبت شود.

مدیر فیلمبرداری «طهران تهران» ساخته داریوش مهرجویی با بیان اینکه جابجایی دوربین در جهت سوژه یک اصل مهم در فیلمسازی است، افزود: اگر در صحنه‌ای دو بار این کار را انجام دادند به این معنی نیست که فیلمبرداری بلد نیستند بلکه می‌خواهند به نمای مورد نظر برسند.

وی درباره ساخت تصویر نیز گفت: معمولا وقتی می‌خواهیم کنار هم عکس بگیریم علاقه داریم کنار هم باشیم، اما وقتی می‌خواهیم در فضا عکس بگیریم کمی متفاوت است، زیرا ممکن است خود آن محل هم هویتی داشته باشد که در عکس مهم باشد به همین دلیل برای نمایش هویت و شخصیت پدیده مورد نظر باید از لنزمان به خوبی استفاده کنیم و متناسب با میزانسن و هدف فیلمنامه عمل کنیم. برای ثابت نگه داشتن اندازه، فاصله را از سوژه بیشتر کرده و وسعت سوژه را کم می‌کنیم تا در جهت زیبایی‌شناسی تصویری از آن لنز استفاده کنیم. در استفاده از نوع لنز باید دقت کرد، زیرا هر کدام از لنزها یک حس را به مخاطب منتقل می‌کند درواقع با انتخاب یک لنز می‌توانید کار دیگر عوامل گروه را ارتقا دهید یا نازل کنید.

مدیر فیلمبرداری «اشک سرما» درباره ارتباط تصویر و فیلمنامه بیان داشت: شروع و ارتباط تصاویر از مرحله فیلمنامه است؛ وقتی فیلمنامه‌ای را می‌خوانید کم‌کم تصویر متناسب با موضوع و فضای فیلمنامه شکل می‌گیرد و از همانجا و حتی در حین فیلمبرداری ساخت تصویر شروع می‌شود بنابراین از مرحله فیلمنامه تا فیلمبرداری، جلسات مشاوره و گفت‌وگوی فیلمبردار با کارگردان بسیار مهم و ضروری است، زیرا ممکن است فضایی در ذهن فیلمبردار شکل بگیرد که با کارگردان همسو نباشد به همین دلیل نیاز به جلسات متعدد است.

مدیر فیلمبرداری «جزیره رنگین» ساخته زنده یاد خسرو سینایی ادامه داد: آنچه مسلم است مخاطب در صحنه فیلمبرداری حضور ندارد و متخصص فیلمبرداری هم نیست به همین دلیل هر کدام از تصاویر گرفته شده را می‌پذیرد. در واقع با انتخاب لنز مورد نظر به تماشاگر تحمیل می‌کنیم که سوژه در چه فاصله‌ای قرار دارد و مخاطب هم مجبور است بپذیرد. اگر به عنوان فیلمبردار نسبت به لنزها و زیبایی‌شناسی آن‌ها شناخت داشته باشیم می‌توانیم در جغرافیای صحنه دخل و تصرف کنیم.

لقمانی با اشاره به مولف بودن در یک اثر سینمایی، گفت: زمانی می‌توانید فیلمساز مولف باشید که معماری فیلم را بدانید و فیلم معمار خاص خود را داشته باشد و تبدیل به اثر سینمایی شده باشد و باید بدانید که اختیار چینش پلان‌های یک کارگردان مولف در دست تدوینگر او نیست. گاهی گفته می‌شود کارگردان مولف می‌تواند در همه موارد دخالت کند در صورتی که تنها می‌تواند نظر خود را ارائه بدهد. فیلمساز وظیفه دارد پیش از شروع فیلمبرداری با عوامل خود درباره به ساختار فیلم صحبت کند.

وی درباره انتخاب عوامل یک فیلم بیان داشت: اگر به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان عوامل خود را درست انتخاب کنیم با چالش کمتری مواجه خواهیم شد و توجه داشته باشیم که باید به افراد باتجربه اعتماد کنیم، زیرا شاید آن‌ها ایده‌هایی داشته باشند که بیشتر به ما کمک کند. عمدتا کارگردان‌های بزرگ جهان در طول عمر حرفه‌ای خود تنها با یک یا دو فیلمبردار کار می‌کنند و در این شکل نکته قابل توجه این است که نوع نگاه فیلمبردار و کارگردان در طول کارهای مشترک کم‌کم به هم نزدیک می‌شود. ایده‌آل‌ترین شکل اجرا این است که زمان فیلمبرداری حداقل مکالمات میان کارگردان و فیلمبردار رد و بدل شود البته این موضوع در سینمای مستند بیشتر دیده می‌شود.

در بخش دیگری از این کارگاه «لقمانی» به سوالات حاضران در جلسه پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نابازیگر فیلمبردار را وارد چالش می‌کند، گفت: هر فیلمی قاعده خود را دارد. به عنوان مثال، در فیلم «کلید» ساخته ابراهیم فروزش از یک کودک و یک نوزاد به عنوان بازیگر استفاده شده است که با توجه به بچه بودنشان نابازیگرتر از آن‌ها نمی‌توان پیدا کرد، زیرا آن‌ها پلان‌ها را نمی‌فهمند و فیلمبردار به ناچار باید می‌پذیرفت که دقیقا مانند فیلمنامه فیملبرداری کند تا بازیگر متوجه شود.

لقمانی با بیان اینکه باید واقع‌بین باشید و بدانید با چه پروژه‌ای سر و کار دارید و طبق آن خود را هماهنگ کنید، ادامه داد: درست است به عنوان تکنسین ماجرا، چیزهایی را از دست می‌دهیم، ولی باید این منطق را بپذیریم که نتیجه کلی فیلم باید خوب باشد، زیرا اگر فیلمبرداری خوب باشد و فیلم تاثیرگذار نباشد فایده‌ای ندارد. برآیند همه این عملیات باید باعث شود فیلم اوج بگیرد و همه در خدمت فیلم باشند تا آن نتیجه نهایی حاصل شود قطعا اگر با این آگاهی پیش برویم مشکلی پیش نمی‌آید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت فیلمبرداری دیجیتال و آنالوگ در سال‌های اخیر توضیح داد: اگر از ابتدا با فضای مجازی و الکترونیک آشنا بودیم شاید برای ما فرقی نمی‌کرد، اما برای کسی که تجربه فیلمبرداری با سیستم آنالوگ را داشته کمی سخت است. تصور می‌کنم در حال حاضر فضای دیجیتال به جایی نرسیده که بتوانیم بگوییم از تصاویر آنالوگ عبور می‌کند. هنوز تصویر دیجیتال حس و حالی که تصویر آنالوگ سینمایی داشته را نتوانسته پوشش دهد، اما شاید در ۱۰ سال آینده این اتفاق بیفتد.

لقمانی با بیان اینکه نوع کارکرد نیز مهم است، یادآور شد: کار با سیستم آنالوگ همراه خود تمرکز و دقت می‌آورد، زیرا برای آن هزینه می‌شود و مانند سیستم دیجیتال نیست که هر زمان بخواهیم تصاویر ثبت شده را پاک کنیم. این موضوع ناخداگاه روی تمرکز و توجه ما تاثیر می‌گذارد و بعد از اتمام کار با خود می‌گوییم کاش دقت بیشتری کرده بودیم.

وی در پایان بیان داشت: یکی از تفاوت‌هایی که فیلمبرداری دیجیتال ایجاد کرده حضور بازیگرانی از دو نسل مختلف است. بازیگرانی که با سیستم آنالوگ تربیت شده‌اند به دلیل نوع ساخت فیلم و محدودیت برداشت، دیالوگ‌های خود را کاملا حفظ می‌کردند و وقتی می‌بینند برخی بازیگران مقابل آن‌ها دیالوگ‌های خود را حفظ نمی‌کنند اذیت می‌شوند و این سوء تفاهم را ایجاد می‌کند که بازیگران قدیمی بداخلاق هستند.

گفتنی است، در بخشی از این کارگاه «علی لقمانی» علاوه بر ارائه مباحث نظری به صورت عملی، درمحوطه باز موزه سینما به آموزش اصول اولیه فیلمبرداری و آشنایی با دوربین و لنزهای مختلف نیز پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع