X

بایگانی شهریور 21, 1402

دفتر سینمایی

پیش‌نویس قانونی ابعاد تنظیم‌گری خدمات رسانه‌ای صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی ارائه شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌نویس قانونی ابعاد تنظیم‌گری خدمات رسانه‌ای صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی ارائه داد.

به گزارش سینماپرس، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با بررسی ابعاد مسئله تنظیم‌گری خدمات رسانه‌ای صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی به ارائه پیش‌نویس قانونی در این زمینه پرداخت.

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «ابعاد مسئله تنظیم‌گری خدمات رسانه‌ای صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی و ارائه پیش‌نویس قانونی» آورده است.

در این گزارش عنوان شده است که سازکار تقنینی مسئله و تبدیل آن به قانون و با توجه به زیست‌بوم رسانه‌ای کشور و چالش‌های آن، نیازمند طی کردن هفت گام برای تدوین راهنمای عملی تنظیم‌گری و انطباق آن با چهارچوب‌های قانونی کشور بود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

فصل اول این پیش‌نویس در پی تعیین نسبت نهاد تنظیم‌گر صوت‌وتصویر فراگیر با اصولی است که به‌طورکلی به‌عنوان اصول عمومی تنظیم‌گری مطرح می‌شود؛ درواقع اصول تنظیم‌گری اصولی هستند که باید هنگام تدوین سیاست‌های نظارتی و الزامات آن اعمال شوند. برخی از این اصول عبارتند از شفافیت در کلیه فرایندها، رویه‌ها و تصمیمات، پاسخ‌گویی به عموم ذی‌نفعان، استقلال، بی‌طرفی و عدم جانب‌داری، بهره‌گیری از رویکردهای تخصص گرایانه، تسهیل-گرایانه، انگیزشی و نوآورانه.

فصل دوم به‌دنبال تعیین منافع عمومی و اهداف کلان تنظیم‌گری به‌عنوان مأموریت اصلی نهاد تنظیم‌گر رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی است؛ ازآنجاکه ورود تنظیم‌گر برای حل مسائل بر مبنای تحقق منافع عمومی توجیه‌پذیر است، نیازمند دربرگیری جامع منافع ذی‌نفعان مختلف اعم از منافع حاکمیت، صنعت و جامعه (کاربران) در عرصه‌های مختلف است.

فصل سوم این پیش‌نویس به‌دنبال تعیین محدوده و قلمرو تنظیم‌گری خدمات رسانه‌ای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است؛ بر این اساس، هر فعالیتی که منجر به انتشار «صوت‌وتصویر فراگیر» شود و در محدوده صلاحیت قضایی جمهوری اسلامی ایران باشد، مسئولیت ویرایشی داشته باشد، هدف اصلی آن انتشار صوت‌وتصویر و حرفه‌ای باشد در محدوده تنظیم‌گری نهاد تنظیم‌گر قرار دارد. انواع خدمات صوتی درخواستی (AOD)، انواع خدمات تصویری درخواستی (VOD)، خدمات پخش زنده اینترنتی (Live Streaming) و سکوهای اشتراک ویدئو (VSP) که عمدتاً به‌عنوان رسانه‌های کاربرمحور معرفی می‌شوند به‌عنوان مصادیق رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی تعیین می‌شود.

فصل چهارم این پیش‌نویس رویکردهای حاکم بر تنظیم‌گری خدمات رسانه‌ای صوت‌وتصویر فراگیر را از دو منظر رویکردهای اقتصادی و رویکردهای فرهنگی و اجتماعی به تنظیم‌گری مورد توجه قرار می‌دهد؛ در رویکرد اقتصادی بر مداخله تنظیم‌گر به‌منظور تصحیح شکست بازار و نتایج مربوط به آن تأکید می‌کند و در رویکرد اجتماعی مداخله تنظیم‌گر را از منظر دستیابی به اهداف اجتماعی و فرهنگی با ارزش از طریق تکنیک‌های نظارتی توجیه می‌کند.

فصل پنجم این سند در پی اجرا و پیاده‌سازی نظام تنظیم‌گری خدمات رسانه‌ای صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی بر مبنای چهارچوب‌های قانونی در کشور بود؛ ازآنجاکه اصولاً پیاده‌سازی و اجرای سه کار ویژه مقررات‌گذاری، اجرا و نظارت حقوقی نیازمند ساختار منسجم وکارا است، این فصل از دو برش ساختاری و کارکردی و براساس چهارچوب‌های قانونی کشور نهاد تنظیم‌گر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

شخصیت حقوقی نهاد تنظیم‌گر صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی به ماده (۲) اساسنامه صدا و سیما و تبصره «۱۵» این ماده، واحد تابعه این سازمان است که ایجاد این نهاد، الزامات و اختصاصات ساختاری، اداری، مالی و نیروی انسانی به پیشنهاد رئیس نهاد و تصویب رئیس سازمان در قوانین و مقررات سازمان اضافه می‌شود.

درخصوص برش کارکردی نهاد تنظیم‌گر صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی سه کارکرد اصلی از طریق سازکارهای مقررات‌گذاری (رویه‌های مقررات‌گذاری)، سازکارهای اجرایی به‌واسطه بهره‌گیری از سبد متنوعی از ابزارهای تنظیمی نظیر ابزارهای مجوزدهی (صدور مجوز فعالیت رسانه، صدور مجوز تولید محتوای حرفه‌ای، صدور مجوز انتشار محتوای حرفه‌ای)، ابزار تسهیل‌گرانه (تسهیلات، توانمندسازها و مشوق‌ها)، ابزارهای نظارتی (نظارت‌های پیشینی، پسینی، نظارت انسانی و فناوری‌محور)، ابزارهای مکمل (افزایش خودتنظیم‌گری و تنظیم‌گری مشارکتی)، ابزارهای فناورانه (فناوری نظارتی، هات‌لاین‌ها، نمادهای اعتماد محتوا، سیستم‌های فیلترینگ) و ابزارهای نرم و انگیزشی و همچنین سازکارهای نظارت حقوقی (رویه‌های شبه‌قضایی) از طریق ایجاد یک نهاد شبه‌قضایی به‌منظور بررسی تخلفات و حل اختلافات صورت می‌گیرد.

فصل ششم این سند در پی تعیین حوزه‌های تنظیم‌گری خدمات رسانه‌ای صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی است؛ به‌طورکلی حوزه‌های اصلی تنظیم‌گری خدمات صوت و تصویر عبارتند از محتوای رسانه‌ای و آنچه امکان فعالیت برای تولید، توزیع و انتشار محتوای رسانه‌ای را فراهم می‌کند؛ بااین‌وجود تحولات ناشی از شکل‌گیری زنجیره ارزش رسانه‌ای سبب شده تا علاوه‌بر حوزه تولید، تأمین و انتشار محتوا، کیفیت و نحوه ارائه خدمات، دستگاه‌ها و فناوری‌های اختصاصی و تبلیغات بازرگانی در قلمرو صلاحیت تنظیم‌گری این نهاد قرار می‌گیرند.

فصل هفتم این سند پیش‌نویس مسئله نظارت برنهاد تنظیم‌گر صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی را مورد مداقه قرار می‌دهد؛ از این منظر و با توجه به تعریف این نهاد ذیل سازمان صدا و سیما و بر مبنای قانون اساسی (نحوه اجرای اصل (۱۷۵) قانون اساسی در بخش نظارت)، سازکار نظارتی غیرمتمرکز و بیرونی با محوریت شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما قرار داده شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در این دو سال کوشیده‌ام بر بحران‌ها غلبه کنم/دست یاری به سوی خانواده سینما دراز کرده و از آنان همفکری خواسته‌ام! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی کشور همزمان با روز ملی سینما طی پیامی ضمن گرامیداشت این روز، بر ادامه مسیر توسعه و رونق سینما و تقویت جریان تولید و اشتغال تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، رئیس سازمان سینمایی کشور همزمان با روز ملی سینما طی پیامی ضمن گرامیداشت این روز، بر ادامه مسیر توسعه و رونق سینما و تقویت جریان تولید و اشتغال تاکید کرد.

متن کامل پیام محمد خزاعی به این شرح است:

به نام خالق زیبایی‌ها
خانواده محترم سینمای ایران، روز ملی سینما بر شما مبارک باد.
امروز به بهانه روز ملی سینما، سینمای شریف ایران، سینمایی که سلامت، حرمت، اعتبار و آبرو دارد، کنار هم خواهیم بود و میراثی که در چهل سال اخیر، زیر این چتر بزرگ فراهم شده، قدر می‌نهیم.

سینمای ایران، در سال‌های دشوار و آزمون‌های سخت، همواره سربلند و پر افتخار، درخشیده است. آنچنان که امروز، ما را در سراسر جهان، با سینمای ایران و افتخارات آن می‌شناسند، نام‌ها و یادبودها در محافل مختلف و رویدادهای بین المللی طنین می‌اندازند و در منطقه، کشورهای همسایه، سینمای ایران را متر و معیار قرار می‌دهند. به مناسبت این روز همچنان بر عهدی که با شما بسته ام، تاکید می‌کنم.

به عنوان عضوی از خانواده بزرگ سینمای ایران، دغدغه‌های شما در باره مسائل معیشتی، اکران، نمایش و تولید فیلم‌ها را می‌دانم و از برخی مشکلاتی که همچنان، وجود دارد، آزرده‌ام. در این دو سال کوشیده‌ام، بر بحران‌ها غلبه کنم، دست یاری به سوی خانواده سینما دراز کرده و از آنان برای حل مشکلات، همفکری خواسته‌ام. گام‌های بزرگی برداشته ایم، بر دوران رکود پس از کرونا، غلبه کرده ایم و چرخ تولید همچنان می‌چرخد. سینماسازی در استان‌ها و مناطق دور از شهرهای بزرگ ادامه دارد. نسل تازه‌ای از سینماگران وارد فضای سینمای داستانی شده و در سینمای مستند و کوتاه شاهد رونق و جهش تولید و برگزاری جشنواره ها، پاتوق‌ها و گعده‌هایی برای نمایش فیلم هستیم.

تمرکز سازمان سینمایی دولت سیزدهم بر مدار عدالت در گستره فرهنگی است، جوانان خارج از شهرهای بزرگ، که پیش از این کمتر به آن‌ها توجه می‌شد در کانون توجه قرار گرفته و با احیای سینمای استان ها، مسیر فیلمسازی‌شان را هموارتر کرده‌ایم.

ناگزیر، باید بگویم که در این مسیر، سنگ اندازی‌ها، اگر چه حرکت ما را کندتر کرد، اما متوقف نشده ایم و نمی‌شویم. سینمای ایران به جریان پویای تولید فیلم و اشتغال نیاز دارد نه خط تولید بیانیه سازی و انشانویسی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا با زدن یک دکمه جهان ارغوانی می‌شود؟!


متن، بر تصویر کتاب اثرگذار است، اما بیش از آنچه که می‌پنداریم. گاه متن موجب خلق دنیایی جدید می‌شود، دنیایی که عوامل متفاوت بر آن اثرگذارند. با این شرایط، حالا خلق تصویر برای بچه‌های عصر دیجیتال که با دنیایی متفاوت روبه‌رو هستند چگونه خواهد بود؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / نشست خبری دومین جشن مهر سینمای ایران


سینماپرس : نشست خبری دومین جشن مهر سینمای ایران صبح امروز سه شنبه ۲۱ شهریور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سهرابی: «خانه سینما» قرار بود خانه همه سینما باشد نه خانه تعدادی انگشت شمار که با بغض و کینه محض مسابقه صدور بیانیه به راه بیندازند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی همزمان با روز ملی سینما طی یادداشتی در صفحه اینستاگرامی خود به بیانه های یک نهاد صنفی واکنش نشان داد.

به گزارش سینماپرس، متن این یادداشت به این شرح است:

سهرابی: «خانه سینما» قرار بود خانه همه سینما باشد نه خانه تعدادی انگشت شمار که با بغض و کینه محض مسابقه صدور بیانیه به راه بیندازند!

با تبریک روز ملی سینما و با احترام به اعضای محترم و زحمت کش همه صنوف سینمایی، فارغ از آنکه بسیاری از اعضای صنوف اساسا در جریان مضامین بیانیه های صادره هیات مدیره صنوف یا خانه سینما قرار نمیگیرند و یا قائل به آن نیستند؛ ذکر چند نکته را ضروری می‌دانم.

این شیوه نخ نما که خانه سینما پی در پی بیانیه‌ای علیه جریان کلی سینما بدهد حاصل کدام نحله فکری و دارای چه منطق و ثمری ست!؟ خانه سینما قرار بود خانه همه سینما باشد نه خانه تعدادی انگشت شمار که با بغض و کینه محض مسابقه صدور بیانیه به راه بیندازند! این شیوه غیرمنصفانه جز قصد سو یا لااقل راهبردی اشتباه، چه چیزی را به ذهن متبادر می‌کند؟ این اصرار از طرف طیف بسیار محدود و خاصی از تصمیم گیران خانه سینما برای تازه نگه داشتن زخم برخی جریانات مخرب و دامن زدن به اختلافات و تعمیق شکافها چه معنا و مفهومی دارد!؟ دود آتش این همه بغض و کینه به چشم چه کسی جز سینمای ایران و سینماگرانش خواهد رفت!؟ سوال این است؛ قصد و نیت آن تعداد انگشت شمار که مسابقه صدور بیانیه گذاشته‌اند چیست!؟ سوال مهمتر اینکه نتیجه‌اش چیست!؟

پیشنهاد می‌کنم اگر واقعا دلسوز سینماگران هستید برای مدت کوتاهی هم که شده بازی پر از خالی بیانیه‌ها را متوقف کنید و بیش از این زخم بر پیکر نحیف سینما نزنید و اجازه بدهید سینمای ایران به زیست طبیعی خود ادامه دهد تا اقتصادش که پس از یک دوره طولانی رکود به طور بی‌سابقه‌ای رونق گرفته دچار توقف و خسران نشود.

امیدوارم بیانیه بعدی‌تان دعوت از مردم برای حضور در سینماها و تماشای فیلم‌های همکارانتان باشد تا هیات مدیره خانه سینما اینچنین به وظیفه ذاتی خود که همان صیانت از معیشت سینماگران و رونق بخشی به اقتصاد و اعتلای سینمای ایران است عمل کند و مسئولین سینمایی کشور را بیش از این درگیر حواشی و امور سیاسی، قضایی و امنیتی نکند. البته که این بی‌انصافی‌ها و تخریب‌ها، در انگیزه و علاقه مسئولین فعلی برای ارتقا و اعتلای سینمای ایران خللی وارد نخواهد کرد اما از آنجایی که صفر تا صد سینمای ایران ده‌ها سال عرصه تاخت و تاز شما بیانیه نویس‌ها و هم فکرانتان بوده است امروز یک بار بنشینیم و منصفانه دستاوردهایتان در معیشت، مسکن، اقتصاد، بیمه و کیفیت فعالیت‌های حرفه‌ایتان برای سینمای ایران را ارزیابی کنیم تا ببینیم شما چه گلی بر سر این سینمای مظلوم زده‌اید!؟ از بیمه اعضای محترم که با هزار امید عضو خانه سینما شده‌اند تا امنیت شغلی، ساماندهی فعالیت‌ها، تدوین راهبردها و ارائه راهکارها چه اقداماتی کرده‌اید!؟ چگونه حتی تهدید و تحریم سال گذشته عده قلیلی علیه همکاران خودتان که بدون حاشیه به دنبال کسب روزی حلال بودند را نادیده گرفتید و برای حمایت از بدیهی‌ترین حق آنها بیانیه ندادید!؟

چگونه بازگشت سینما به روزهای خوش و صف کشیدن مخاطبین برای تماشای برخی فیلم‌ها و استقبال بیش از ده میلیون نفری از سینما طی پنج ماه اول سال را به خبری وحشتناک تعبیر کردید!؟

در پایان ضمن اشاره به برگزاری بیش از سیصد جلسه صمیمی، محترمانه و کاربردی بنده طی پنج ماه اخیر با سینماگران عزیز و ارزشمند، با توجه به طرح اتهامات و ادعاهای بی‌اساس در جای جای برخی بیانیه‌ها در خصوص شرایط و وضعیت امروزه سینما از قبیل ممیزی‌ها، سینمای اجتماعی، اقتصاد سینما و غیره، برای روشن‌تر شدن موضوعات و گفتگو درباره ادعاهای مطروحه در بیانیه صادر شده، بنده نه به عنوان یک مدیر سینمایی بلکه به عنوان عضوی کوچک از همان خانه بزرگ و محترم – که شوربختانه شما کوچکش کرده‌اید – برای هرگونه گفتگوی رو در رو و مناظره یا طرح موضوعات در هر قالبی که بتواند به تحلیل‌ها و تصورات غیرمنطقی و ناصحیح شما پاسخ دهد اعلام آمادگی میکنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شعر اعتراض» یک ژانر جهانی است/«ادبیات ضداعتراض» می‌شود خمودگی و ادبیاتی که با همه کنار می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا قزوه با بیان این‌که به او تهمت می‌زنند می‌گوید: خیلی‌ها به بنده لطف دارند و به من نسبت‌هایی می‌دهند. بگذار بگویند. من حتی یک چفیه از حضرت آقا نگرفته‌ام. هیچی نگرفته‌ام.

به گزارش سینماپرس، علیرضا قزوه، شاعر که برای مصاحبه درباره سمت خود در دفتر موسیقی و شعر صدا و سیما به ایسنا آمده بود، درباره وضعیت شعر و این‌که برخی معتقدند، شعر مخاطب خود را از دست داده و اثرگذار نیست، اظهار کرد: شعر بااصالت‌ترین هنرهاست، ماندگارترین هم هست؛ در شعر حکمت است و به نظرم حکمت خمیرمایه‌ اصلی هنر است. حاکمان باید حکمت بدانند و اگر حکمت بلد نباشند، نباید حاکم باشند.

او با تأکید بر این‌که حاکمان باید حکمت را که خمیرمایه و شیره جان هنر است، بدانند، گفت: کاری ندارم که مخاطب شعر بخواند یا نخواند، حرف من این است گاه یک بیت از بیدل، جهان‌بینی یک متفکر را می‌تواند عوض کند؛ یعنی متفکری که ۸۰ سال مطالعه کرده با یک بیت بیدل عوض می‌شود و یا بیتی از صائب یا مولانا می‌تواند سیاست و یا اقتصاد را متحول کند.

قزوه درباره شعر اعتراض و کارکرد آن در جامعه اظهار کرد: شعر اعتراض یک ژانر جهانی است، زمانی از ادبیات جنگ حرف می‌زدیم، بعد گفتیم ادبیات مقاومت و بعدها ادبیات پایداری؛ برخی فکر می‌کردند ما داریم این‌ها را می‌تراشیم تا چیز جدیدی برای خودمان درست کنیم در حالی که این‌ موضوع‌ها ژانری جهانی است و در تمام دنیا هست، در زمان گذشته از دوران پیش از میلاد هم نمونه‌هایش را داریم. شعر اعتراض و ادبیات اعتراض نیز امری جهانی است و نمونه‌های جهانی بسیاری دارد.

او درباره تعریف خود از شعر اعتراض نیز بیان کرد: در ادبیات دو روحیه داریم که یکی روحیه خمودگی است؛ عرفان نوعی خمودگی است، هرچند دو نوع عرفان داریم؛ عرفان خانقاهی و گوشه‌نشینی و دیگری عرفان سرخ که همان عرفان اعتراض است. نمونه عرفان اعتراض، شعر شمس تبریزی است. تمام حرکت‌های شمس تبریزی ادبیات اعتراض است، متنش اعتراض است. «شمس تبریزی از شیخ کرمانی [اوحدالدین کرمانی] پرسید که در چه کاری؟ گفت ماه را در تشت آب می‌بینم، و شمس گفت اگر بر قفا دمل نداری چرا در آسمان نمی‌بینی؟». او در واقع با این جواب، کرمانی را مسخره می‌کند. این ادبیات اعتراض است.

بیشتر بخوانید:

علیرضا قزوه: در این روزگار، شعر و به خصوص شعر اعتراض‌آمیز کارکرد اجتماعی خوبی داشته است

این شاعر با اشاره به تقسیم‌بندی ‌جهانی ادبیات به ادبیات اعتراض و ادبیات ضداعتراض، توضیح داد: ادبیات ضداعتراض می‌شود خمودگی، ادبیاتی که با همه کنار می‌آید. این نوع ادبیات مانند آدم خنثی و خونسرد است؛ مانند ماری که از کنارش می‌گذری. این نوع ادبیات هیچ‌ کاری نمی‌کند. برخی از عارفان نیز این‌گونه‌اند اما برخی حرکت ایجاد می‌کنند. این‌که برخی از ادیبان حرف می‌زنند و اعتراض می‌کنند هم ریشه در عرفان دارد و هم یک ژانر جهانی است.

دوست دارم خودم را شمسی بدانم

او درباره ادبیات اعتراض در شعر معاصر بویژه بعد از انقلاب گفت: طاهره صفارزاده نمادی از ادبیات اعتراض است و سیدحسن حسینی. البته می‌توانیم ادبیات اعتراض را، ادبیات مهر و قهر هم بگوییم؛ برخی ادبیات‌شان قهر است که این قهر بر اساس اعتراض است و در حقیقتی ریشه دارد. شمس می‌گوید «با مردم زمانه به ریا باید زیست». شاعری هم اهل مهر است مانند اوستا و قیصر امین‌پور. این‌ها مانند مار خونسرد نیستند بلکه مهرشان زیاد است.

قزوه خاطرنشان کرد: به‌نظرم کسانی که ادبیات شمسی دارند، شعرشان شعر اعتراض است؛ سیدحسن حسینی، طاهره صفارزاده و کسی که روبه‌روی‌تان نشسته؛ دوست دارم خودم را شمسی بدانم. شمس را به عنوان یک چهره جذاب دوست دارم.

این شاعر درباره این‌که قائل به تقسیم‌بندی ادبیات به ادبیات مستقل و ادبیات حاکمیتی است یا خیر، گفت: این شاعران حرف‌های بدی نمی‌زنند، آدم‌های بدی هم نیستند ولی اگر این‌طور حساب کنید، باید خیلی از شاعران را بگویید پَر؛ مثلا رودکی پَر، فردوسی پَر و به این ترتیب خیلی‌ از شاعران را باید کنار بگذارید از حافظ تا شاعران دیگر که در کنار حکومت بودند. ما نمی‌توانیم آن‌ها را کنار بگذاریم، در واقع آن‌ها حاکمان را نصیحت می‌کردند و شاید چیزی هم از حاکمان نمی‌خواستند؛ مثلا فردوسی چیزی از محمود نخواست و اگر هم چیزی دادند برگرداند.

او ادامه داد: خیلی‌ها به بنده لطف دارند و به من نسبت‌هایی می‌دهند. بگذار بگویند. من حتی، حتی یک چفیه از حضرت آقا نگرفته‌ام. ۲۰ سال آن‌جا هستم و اجرا می‌کنم، نه پول اجرا گرفته‌ام، نه چفیه گرفته‌ام، نه خانه گرفته‌ام، هیچی نگرفته‌ام. بگذار هرچه می‌خواهند بگویند. من آدمی را می‌شناسم که ادعای مستقل بودن می‌کند اما خیلی چیزها گرفته است، اگر بخواهم رو کنم بسیار است؛ خانم مستقل شما خانه‌ای که در کیش گرفته‌اید، چه بود؟ پولی که گرفته‌ای چه بود؟ خیلی چیزها می‌توانم بگویم. برخی‌ها متأسفانه این‌گونه هستند.

قزوه در ادامه تأکید کرد: کسی که بگوید من مستقلم و از هیچ‌جا پول نگیرد و برای مردم شعر بگوید، قابل احترام است و من به او احترام می‌گذارم، دستش را هم می‌بوسم. ما با کسی دعوا نداریم. از خدایم است که این‌طور آدم‌ها را ببینم و احترام‌شان واجب است. تمام کسانی که حقوق‌بگیر دولت هستند، می‌شوند دولتی یعنی همه معلم‌ها دولتی هستند و اگر این‌طور بگوییم توهین است. ما کارمند معمولی هستیم. از این حرف‌ها زیاد به من می‌زنند و آن‌قدر می‌نویسند که چشم و گوشم سیر شده است. تهمت می‌زنند و چیزهای عجیب و غریب می‌گویند.

او گفت: این سوال‌ها خوب است، بپرسید. به کسی که مستقل باشد و حرف دروغ نزند، احترام می‌گذارم. کسی را می‌شناسم که می‌خواست خدمت حضرت آقا بیاید و شعر بخواند و اصرار داشت شعری را که برای ایشان گفته، بخواند. من اصرار داشتم شعر را نخوان، خوش‌شان نمی‌آید. حالا او روبه‌روی حضرت آقا ایستاده و این روزها دارد چرت و پرت می‌گوید. من یک روزی جلو تو را گرفتم که برای آقا شعر نخوان. نه به آن شوری و نه به این بی‌نمکی. از این‌جور چیزها زیاد دیده‌ام.

قزوه همچنین درباره انتشار شعر در صفحه شخصی شاعران در شبکه‌های اجتماعی که خود یک رسانه است و تأثیری که این موضوع بر انتشار کتاب شعر گذاشته است با بیان این‌که شعرهایی که در این فضا منتشر می‌شوند خوب است، گفت: چه اشکالی دارد که از فضای مجازی استفاده کرد؟ این فضا هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. اما توصیه‌ام به شاعران این است که حتی شده ۵۰ جلد، ۴۰ جلد کتاب چاپ کرده و به کتابخانه‌های معروف بدهند تا سنت ادبی گذشته حفظ شود. البته ممکن است برای گوشی مشکلی پیش بیاید و شعرها از بین برود. به سنت‌ها معتقد باشید خوب است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قصد ما تقبیح یا تشویق فرزندآوری نبوده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمید جبلی که این روزها نمایشنامه‌اش با عنوان «سوسمار» روی صحنه است، گفت: هرچند سال‌ها روی صحنه نبوده‌ام ولی این به معنای آن نیست بیکار بوده‌ام. در تمام این مدت مشغول نوشتن چند نمایشنامه بوده‌ام.

به گزارش سینماپرس، این هنرمند که در حوزه‌های گوناگونی فعالیت کرده است، مدتی است بخشی از تمرکز خود را بر نوشتن گذاشته که حاصل آن چند نمایشنامه تازه است.

رحمت امینی نیز که مترصد اجرای متنی از جبلی بوده، از میان نمایشنامه‌های او «سوسمار» را برای اجرا انتخاب کرده است. این نمایشنامه دو سال پیش نوشته شده و حالا در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

شامگاه دوشنبه بیستم شهریور ماه، با حضور چند تن از منتقدان تئاتر جلسه نقدی برای این نمایش برگزار شد و حمید جبلی و رحمت امینی در کنار منتقدان تئاتر به گفتگو درباره این نمایش پرداختند.

جبلی در آغاز این نشست درباره دوری طولانی مدتش از تئاتر گفت: نمایشنامه «سوسمار» دو سال پیش نوشته، وقتی روی صحنه نمی‌روم، به معنای آن نیست که بیکار بوده‌ام، بلکه مشغول نوشتن هستم. در این مدت چند نمایشنامه نوشتم و آقای امینی نمایشنامه «سوسمار» را برای اجرا انتخاب کرد.
رحمت امینی نیز توضیح داد: این نمایش پس از چالش‌های چند ساله‌ای همچون کرونا و… روی صحنه رفت و به ثمر رسید. در مدتی که از اجرای آن می‌گذرد، نگاه‌های متفاوتی درباره این کار وجود داشته است.
سپس هومن زندی‌زاده، یکی از کارشناسان و منتقدان حاضر در جلسه گفت: «سوسمار» از نظر متن و اجرا اثری روان و یکدست است و در مدت زمانی کوتاه اجرا می‌شود که تماشاگر را خسته نمی‌کند. ظاهرا اقبال مخاطب هم خوب بوده است و تماشاگران این نمایش را طیف گسترده‌ای را تشکیل می‌دهند. این نمایش از یک ماجرای ساده به درام می‌رسد. رحمت امینی اجرایی در قالب کمدی سیاه و بی‌تکلف از متن ساده و بی‌تکلف حمید جبلی داشته است. بازی بازیگران هم روان و یکدست است و کسی بازی دزدی نمی‌کند.
سپس عرفان ناظر، دیگر منتقد حاضر در نشست توضیح داد: در مقام نقد، هر اثری نقاط قوت و ضعف‌هایی دارد. در اثر ویژگی‌های اجتماعی وجود دارد بخصوص که اثر درباره طبقه متوسط است.
این نمایش هم به نوعی به وضعیت امروز ما برمی‌گردد و هم در شیوه اجرا، از الگویی بهره می‌گیرد که در سنن نمایشی ما سابقه دارد.
حسن خدایی، دیگر منتقد حاضر در نشست که مسئولیت اجرای برنامه را نیز بر عهده داشت، با تشریح تفاوت داستان‌های تمثیلی و علمی تخیلی، گفت: این نمایش از علمی تخیلی دور می‌شود و داستانی نمادین دارد.

او با اشاره به داستان نمایش که شروع آن به چیدن سفره هفت سین و نبودن تخم مرغ رنگی در این سفره بازمی‌گردد، افزود: نمایش نشان می‌دهد وقتی یکی از الزامات سنت خود را درست انجام نمی‌دهیم، به بحران تبدیل می‌شود. در این نمایش آینده به شکل یک هیولا نمود پیدا می‌کند و این متن مانند داستان‌های کافکا، استعاری است.

در پاسخ به این سخن عرفان ناظر گفت: نباید مفاهیم را خلط کرد. باید از اثر به فرا اثر رسید. در این داستان آیینی وجود دارد که نیرویی ناشناخته آن را دچار اختلال می‌کند. حمید جبلی وضعیت سورئالی را مطرح می‌کند. درون اثر یک فانتزی وجود دارد که می‌شد در اجرا، رادیکال‌تر به آن پرداخت.
سپس زندی‌زاده با اشاره به یکی از درون مایه‌های نمایش مبنی بر مساله فرزندآوری توضیح داد: در حال حاضر و بر اساس آمار، طبقه متوسط شهری ما گرایشی بسیار اندکی به فرزندآوری دارد. این بحث طبقاتی در نمایش مطرح می‌شود.
او ادامه داد: نمایش دو وجه دارد؛ یک وجه سیاسی که با نیرویی ناشناخته و مهاجم رو به روییم که تمام داشته‌های این خانواده را می‌بلعد و در اینجا استفاده از انیمیشن خیلی خلاقانه بود تا به تاویل پذیری کار کمک کند. به جز این، نمایش یک وجه اجتماعی دارد و خانواده‌ای را نشان می‌دهد که مرد کارمند است و دو شیفت کار می‌کند. به مرور که بچه می‌آید، گویی هیولایی است که همه چیز را می‌بلعد. تم فرزند گریزی در این کار وجود دارد.

زندی‌زاده، بی‌تمایلی قشر متوسط شهری به فرزندآوری را خطرناک دانست و توضیح داد: کشورهای اروپایی و حتی استرالیا هم با معضل فرزند گریزی رو به رو هستند ولی آنان خلاء نیروی کار را با مهاجران گزینش شده، پر می‌کنند اما ما چنین راهکاری نداریم و در آینده قطعا با مشکلات بزرگی رو به رو خواهیم شد. در نمایش «سوسمار» نیز با مساله ضدیت با فرزندآوری رو به رو هستیم و نمایشنامه در راستای تایید این باور غلط شکل می‌گیرد.
در پاسخ به این سخنان، جبلی توضیح داد: در نمایش ما بچه، بهانه‌ای است برای آمدن سوسمار. در این زمانه، بچه، سوسمار است. من بچه‌ای ندارم ولی دوستانی که بچه کوچک دارند، با معضلاتی متعدد دست به گریبان هستند؛ از پوشک و شیر خشک تا هزینه بالای مدرسه.

او اضافه کرد: مساله دیگر این است که الان آینده بچه‌ها چیست. مرد خانواده نمایش ما برای تامین هزینه‌های زندگی، دو شیفت کار می‌کند، معلوم است که این نباید بچه‌دار شود. برای من، بچه، بهانه‌ای است برای آمدن سوسمار به ‌عنوان موجودی که زندگی ما را مختل می‌کند.
زندی‌زاده نیز در پاسخ به این سخن گفت: نقد شما باید به وضعیت اقتصادی باشد نه گریز این زوج از فرزندآوری. البته که در گریز از فرزندآوری، فقط اقتصاد نیست بلکه نگرانی از آینده فرزندان و تداخل برنامه‌های فرزندان با برنامه‌های شخصی و علایق که نشان‌گر یک فردگرایی است.
عرفان ناظر نیز گفت: حرف آقای جبلی را درک می‌کنم. متن ایشان بازنمایی تجربه زیسته است.

در بخش دیگری از این نشست، رحمت امینی با اشاره به مقایسه این نمایش با آثار یونسکو گفت: بسیاری از تماشاگران با دیدن این اثر یاد «کرگدن» یونسکو می‌افتند. شاید طنز موقعیت همیشه برایم مهم بوده و یکی از طرفداران وودی آلن هستم که هولناک‌ترین مفاهیم را به ساده‌ترین شکل بیان می‌کند. اگر فکر کنیم کرگدن‌ها بخواهند در شهر راه بیفتند و با مردم صحبت کنند، چه می‌شود، «سوسمار»، این کار را می‌کند. در اجرای این نمایش می‌خواستم پایبند به یک نوع فانتزی باشم.
او از انعطاف حمید جبلی در بازنویسی متن قدردانی کرد و گفت: قصد ما تقبیح یا تشویق فرزندآوری نبوده است. در فانتزی «سوسمار» می‌خواستیم بگوییم در تصور زن و مرد، آن تصور هولناک از بچه وجود ندارد ولی در بخش‌های انیمیشن کار هست. در زندگی واقعی هم همین است. می‌دانیم پراید مزخرف است، ولی برایش صف می‌کشیم و ثبت نام می‌کنیم.
امینی با اشاره به داستان‌های تمثیلی «کلیله و دمنه» و یادآوری «شهر قصه» بیژن مفید افزود: این هم یک کار تمثیلی است.

این کارگردان با اشاره به الزامات یک اجرای خوب تئاتری افزود: یک کار خوب تئاتری دست کم نیازمند ۶ ماه تمرین است. شرمنده تماشاگرانی هستم که سه روز اول کار ما را دیدند. اگر خواهان تئاتر هستیم، حتما باید اقتصاد و شرایط تمرین آن را تامین کنیم. برای همین اجرا، به ناچار از خیلی از موارد صرف‌نظر کردیم. هیچ یک از اعضای گروه دستمزدی نگرفته‌اند.

نمایش «سوسمار» هر شب راس ساعت ۲۰ و پانزده دقیقه و به مدت یک ساعت در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیرکل هنرهای تجسمی با خسرو روشن خوشنویس دیدار کرد


محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، ضمن حضور در منزل خسرو روشن، با این خوشنویس پیشکسوت دیدار و گفتگو کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۴۰ درصد از مجموع خبرنگاران عضو سامانه جامع رسانه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند/سهم زنان در مشاغل رسانه‌ای دنیا کمتر از ۳۰ درصد است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم شکست انحصار رسانه‌ای ایجاد شده از سوی امپریالیسم رسانه‌ای گفت: برای معرفی چهره واقعی زنان تاثیرگذار ایرانی به دنیا، نیازمند برگزاری یک رویداد رسانه‌ای در ابعاد بین‌المللی بودیم که این مهم با برگزاری رویداد رسانه‌ای «خورشید» تا حدود زیادی محقق می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فرشاد مهدی‌پور ـ معاون مطبوعاتی ـ ضمن اشاره به اهمیت برگزاری یک رویداد رسانه‌ای ویژه زنان تاثیرگذار در حوزه رسانه به ایسنا گفت: هم‌اکنون بیش از ۴۰ درصد از مجموع خبرنگاران عضو سامانه جامع رسانه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که بر اساس مطالعات جهانی، سهم زنان در مشاغل رسانه‌ای در دنیا به طور متوسط کمتر از ۳۰ درصد است.

معاون مطبوعاتی بر نقش زنان در تاریخ مطبوعات و رسانه‌های کشور تاکید و تصریح کرد: بنا بر آخرین اطلاعات موجود در سامانه جامع رسانه‌ها، هم‌اکنون حدود ۲۰۰۰ نفر از مجموع مدیران مسئول رسانه‌های کشور زنان هستند و امیدواریم در نتیجه سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته، روند رو به رشد حضور زنان در فعالیت‌های رسانه‌ای کشور تسریع شود.

مهدی‌پور در ادامه با اشاره مجدد به اهمیت موضوع زن و کنش‌گری موثر آن‌ها در حوزه‌های مختلف اجتماعی به‌ویژه در عرصه رسانه، از اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از زنان فعال در رسانه‌های کشور خبر داد و گفت: با وجود اینکه در گذشته حتی یک رویداد بین‌المللی رسانه‌ای ویژه بانوان فعال رسانه‌ای نداشتیم، اما امروز به همت معاونت مطبوعاتی رویدادی با موضوع زنان و رسانه با عنوان «خورشید» درحال برگزاری است و قرار است اختتامیه آن هشتم مهرماه در مشهد مقدس برگزار شود.

معاون مطبوعاتی در پایان ضمن اظهار امیدواری از اینکه زنان روزنامه‌نگار از این طریق بتوانند اتحاد، قدرت و تاثیر رسانه‌ای خود را در معرض نمایش بگذارند، به جایزه ملی «مریم کاظم‌زاده» ویژه روزنامه‌نگار برتر زن انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: امیدوارم این جایزه هم در آینده‌ای نزدیک محملی شود برای ادای دین و تجلیل شایسته از بانوان پرشمار و ارزشمندی که در عرصه رسانه‌های کشور فعالیت می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان «چهل‌و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان چهل‌و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی منتشر شد و طبق زمان‌بندی انجام شده ثبت‌نام بخش بین‌الملل از اول مهرماه و بخش ملی از اول آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا پایان آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس، این دوره جشنواره هم‌زمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده سینمای ایران و جهان در دو بخش ملی و بین‌الملل، ۱۲ الی ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و فراخوان آن به شرح ذیل اعلام می شود.

اهداف:

سینمای نوین ایران به عنوان پرتو درخشانی از فرهنگ ایرانی و اسلامی، همواره در سراسر جهان با ارزش های انسانی، اخلاقی، انقلابی و معنوی شناخته شده است. جشنواره فیلم فجر با تکیه بر این کلان ارزش ها و با هدف حمایت از سینمای اخلاق مدار، آگاهی بخش و امید آفرین به منظور معرفی آثار برگزیده یک سال سینمای ایران و تقدیر از تلاش هنرمندانه سینماگران خلاق و فراهم آوردن زمینه رشد و اعتلای آثار سینمایی بر پایه هویت ملی و دینی برگزار می‌شود.

۱) بخش ملی:

الف: سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران)

ب: مستند بلند

ج: کوتاه داستانی

فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری باشند و تا قبل از بهمن ۱۴۰۲ اکران عمومی نشده و در سامانه‌های نمایش درخواستی به صورت آنلاین و رسانه ملی به نمایش درنیامده باشند، مجاز به حضور در این بخش خواهند بود.

تبصره ۱: کلیه فیلم‌های بخش ملی که نسخه کامل آن در ادوار گذشته مورد بازبینی هیات انتخاب قرار گرفته است، مجاز به حضور نخواهند بود.

تبصره ۲: هیات داوران تمام آثار واجد شرایط حضور در جشنواره اعم از فیلم‌های حرفه‌ای و فیلم اول کارگردانان را در همه بخش‌ها مورد داوری قرار می‌دهد.

تبصره ۳: فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق می‌شود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران عمومی نشده باشد.

تبصره ۴: داوری در بخش سینمایی پویانمایی مشروط به حضور حداقل دو فیلم در این قالب خواهد بود.

تبصره ۵: فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم‌های مستند بلند» باید دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی و راه‌یافته به بخش مسابقه هفدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت بوده و دارای مدت زمان نمایش حداقل ۷۵ دقیقه باشند.

تبصره ۶: فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم‌های کوتاه داستانی» باید دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی و راه یافته به بخش مسابقه چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران بوده و دارای مدت زمان نمایش حداقل ۳ و حداکثر ۲۰دقیقه باشند.

تبصره ۷: در صورتی که اولین ساخته سینمایی کارگردانان (کار اول) از لحاظ کمی و کیفی به حد نصاب قابل قبولی برسد، با نظر شورای سیاست گذاری، بخش نگاه نو به بخش ملی اضافه شده و تندیس سیمرغ بلورین به بهترین کارگردان اول اهدا خواهد شد.

جوایز:

اعضا هیات داوران متشکل از سینماگران و صاحب ‌نظران فرهنگی هنری، از میان تمام آثار واجد شرایط حضور در جشنواره، جوایز را به شرح ذیل اهدا خواهند کرد.

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه ویژه سردار شهید سلیمانی)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی

سیمرغ بلورین جایزه‌ ویژه‌ هیات داوران

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری

سیمرغ بلورین بهترین تدوین

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن

سیمرغ بلورین بهترین صدا (صدابرداری – صداگذاری)

سیمرغ بلورین بهترین طراحی هنری(صحنه – لباس)

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری‌

سیمرغ بلورین بهترین فیلم پویانمایی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول سینمایی

سیمرغ بلورین جایزه ویژه جشنواره

سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی

تبصره۱: سیمرغ بلورین بهترین فیلم پویانمایی، مستند بلند، کوتاه داستانی و فیلم اول به کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.

‌ضوابط و مقررات بخش ملی :

کلیه فیلم‌های متقاضی شرکت در هر یک از بخش‌های جشنواره، باید در سامانه (fajrfilmfestival.com) ثبت‌نام کنند.

مهلت ثبت‌نام، از تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۱ الی۱۴۰۲/۰۸/۳۰ خواهد بود.

فقط تهیه‌کنندگان حقیقی و حقوقی می‌توانند با مراجعه به سامانه جشنواره، مراحل ثبت‌نام فیلم خود را تکمیل و اطلاعات و مستندات فیلم (تصویر پروانه ساخت یا نمایش) را ثبت و بارگذاری کنند. مسئولیت صحت و دقت اطلاعات مندرج و تبعات آن، تماماً به عهده تهیه‌کننده فیلم خواهد بود. دبیرخانه جشنواره از پذیرش فیلم‌های فاقد پروانه ساخت یا نمایش معذور است.

تهیه‌کننده فیلم باید پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام، نسخه کامل فیلم را به صورت فایل استاندارد فنی نمایش (DCP) برای بازبینی تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۵به دبیرخانه جشنواره تحویل نماید.

هیأت انتخاب مسابقه بخش ملی، بازبینی فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره را از تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۵ شروع خواهند کرد.

هیأت‌ انتخاب مسابقه بخش ملی، حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۵ از میان تمامی فیلم‌های واجد شرایط حضور در جشنواره، اسامی فیلم‌های منتخب را اعلام خواهند کرد.

تهیه‌کنندگان فیلم‌های منتخب، باید حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ نسخه نهایی فیلم با زیرنویس انگلیسی و استاندارد فنی نمایش (DCP)، عکس‌های صحنه و کارگردان، پوستر، تیزر و یا حداکثر سه دقیقه از فیلم خود را برای استفاده تبلیغاتی در رسانه‌ها، به دبیرخانه تحویل دهند. ثبت‌نام در سامانه به منزله پذیرش و رعایت کامل مفاد فراخوان و مقررات جشنواره و ضوابط تولید و نمایش فیلم در ایران، از سوی صاحبان قانونی فیلم‌ها است.

در صورت عدم ارائه نسخه نهایی فیلم تا تاریخ مقرر (۱۴۰۲/۱۰/۲۵) به دبیرخانه جشنواره، نام فیلم از فهرست متقاضیان شرکت در جشنواره خارج و فیلم یا فیلم‌های رزرو هیأت انتخاب، با نظر دبیر جایگزین خواهد شد.

پس از اعلام نظر هیات انتخاب و راه‌یابی آثار به جشنواره، تهیه‌کننده باحضور در دبیرخانه، فرم دستور العمل و ضوابط حضور اثر در جشنواره را رویت و متعهد به رعایت ضوابط و مقررات مندرج در آن می‌گردد، در غیر این صورت فیلم‌های رزرو جایگزین خواهد شد.

هیأت داوران جشنواره، حداکثر ۲۴ ساعت قبل از مراسم پایانی، نامزدهای دریافت جوایز را معرفی خواهد کرد.

نمایش فیلم‌ها در جشنواره، مطابق با ضوابط و مقررات سازمان امور سینمایی و سمعی بصری خواهد بود.

دستورالعمل و شرایط حضور سینماهای متقاضی میزبانی جشنواره از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد.

درآمد حاصل از نمایش فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره پس از کسر هزینه‌ها در وجه مالک سینما و صاحب فیلم براساس پروانه مالکیت پرداخت خواهد شد.

تفسیر و رفع ابهام از مفاد و مقررات فراخوان و موضوعات پیش‌بینی‌نشده بر عهده دبیر جشنواره است.

د: مسابقه تبلیغات سینمای ایران: فراخوان بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران آذر ماه ۱۴۰۲ اعلام خواهد شد.

۲: بخش بین‌الملل

این بخش با هدف شناسایی آثار ارزشمند سینمای ایران و جهان و تقویت و تشویق به تولید آثار همسو و هم تراز با سینمای ایران در تاریخ ۱۲ الی ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ (۱ فوریه الی ۱۱ فوریه ۲۰۲۴) در دو بخش رقابتی سینمای سعادت، جلوه‌گاه شرق و بخش غیررقابتی جام جهان‌نما (جشنواره جشنواره‌ها) برگزار می‌شود.

الف: سینمای سعادت

در این بخش فیلم‌های سینمایی در الویت قرار خواهد گرفت که به موضوعاتی نظیر ظلم ستیزی وعدالت خواهی، مبارزه با اسکتبار و تروریسم جهانی، پرهیز از خشونت و افراطی‌گری، بیداری اسلامی، سبک متعالی زندگی، خانواده گرایی، حقوق بشر، اشاعه آموزه‌های اخلاقی – دینی و معنوی، رفع تبعیض، فرهنگ و تمدن با بیانی هنری پرداخته باشند و همت خود را بر این گمارند تا انسان معاصر را به سوی سعادت رهنمون سازند.

جوایز :

هیات داوران در این بخش از میان آثار منتخب جوایز زیر را اهدا خواهند کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران

سیمرع بلورین بهترین دستاورد هنری

ب: جلوگاه شرق (مسابقه سینمای کشورهای آسیایی – اسلامی)

در این بخش فیلم‌های سینمایی از کشورهای آسیایی – اسلامی برگزیده می‌شوند که بتوانند به اعتلای سینمایی با رویکرد متعالی در جهان کمک کنند.

جوایز :

هیات داوران در این بخش از میان آثار منتخب جوایز زیر را اهدا خواهند کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران
سیمرع بلورین بهترین دستاورد هنری

ج: جام جهان‌نما (جشنواره جشنواره‌ها)

در این بخش منتخب فیلم‌های ایرانی و خارجی حاضر در جشنواره‌های بین‌المللی به صورت غیر رقابتی به نمایش در خواهند آمد.

د: بخش جنبی بین‌الملل

۱)جایزه بهترین فیلم بین الادیان

تندیس و دیپلم افتخار (به کارگردان) برای بهترین اثر در تقریب مذاهب و ادیان

۲) جایزه مقاومت

تندیس و دیپلم افتخار (به کارگردان) برای بهترین اثر در محور مقاومت و بیداری اسلامی

۳) نمایش‌های ویژه

مروری بر آثار سینمایی سایر کشورها

۴)بازار فیلم

فراخوان این بخش متعاقبا منتشر خواهد شد.

ضوابط و مقررات بخش بین‌الملل :

آغاز ثبت‌نام در سامانه جشنواره (fajrfilmfestival.com) از سوی تهیه کننده یا پخش کننده قانونی فیلم و تحویل آثار از تاریخ ۱۴۰۲/۷/۱ تا ۱۴۰۲/۰۸/۳۰ برابر با (۲۳ سپتامبر تا ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳)

– نسخه‌ قابل پذیرش با زیرنویس انگلیسی در فرمت Apple ProRes ۴۴۴۴ – Full HD ۱۹۲۰ x ۱۰۸۰ – MP۴ H۲۶۴

– تاریخ تکمیل مراحل تولید فیلم برای بخش‌های رقابتی از سال‌ ۲۰۲۲ به بعد

– مدت زمان فیلم حداقل ۷۵ دقیقه

– عدم اکران عمومی آثار متقاضی در ایران تا زمان برگزاری جشنواره

– مسئولیت انتخاب و دعوت رسمی از تمام فیلم‌ها بر عهده دبیر جشنواره است.

– فیلم‌های ایرانی متقاضی در بخش ملی نیازی به ثبت‌نام مجدد در بخش‌های بین‌المللی نداشته و مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

– آثار منتخب پس از اعلام رسمی جشنواره و تایید تهیه کننده یا پخش کننده قانونی فیلم، اجازه خروج از جدول نمایش را نخواهند داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع