X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

نهمین جشنواره «فیلم کوتاه مدرسه» به صورت بین المللی برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر اجرایی جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی مدرسه از آغاز دریافت فیلم‌های کوتاه دانش آموزی تا دهم شهریور ماه خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمد درویشی دبیراجرایی نهمین جشنواره فیلم کوتاه مدرسه با اشاره به آغاز دریافت آثار دانش آموزان از روز اول تیرماه در دو بخش اصلی و جانبی این دوره از جشنواره، اظهار داشت: جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی مدرسه رویدادی در مسیر رشد و شکوفایی استعدادهای نوجوان است که به صورت بین المللی برگزار می‌شود.

درویشی با این بیان که موضوع اصلی این دوره از جشنواره تمدن سازی برای نظم نوین جهانی است، افزود: بخش‌های اصلی نهمین جشنواره فیلم کوتاه مدرسه شامل موضوعات داستانی، انیمیشن، مستند، نماهنگ و آیتم تلویزیونی می‌باشد.

وی، ادامه داد: بخش جانبی این رویداد شامل موضوعات فیلمنامه نویسی، موسیقی فیلم و نماهنگ و اقلام تبلیغاتی فیلم (پوستر، عکس پشت صحنه و تیزر)، است.

دبیر اجرایی نهمین جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی مدرسه، گفت: دانش آموزان علاقمند از سراسر کشور و در تمامی مقاطع تحصیلی می‌توانند آثار خود را تا روز دهم شهریور ماه و از طریق تارنمای جشنواره ارسال و بارگذاری نمایند.

وی همچنین افزود: دانش آموزان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند به صورت فردی یا گروهی و یا به صورت مشترک و بدون محدودیت در ارسال تعداد آثار در این رویداد حضور داشته باشند، که علاقمندان با مراجعه به سایت جشنواره به شکل دقیق‌تر از قوانین و شیوه نامه این رویداد مطلع خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چگونه «عسگرپور» به گزینه نخست پرخاشجویی با نهادهای حاکمیتی در جمهور اسلامی مبدل شد؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیاست دوگانه سازی میان ارشاد و ساترا بر اساس آنچه حول مسائل خانه سینما پس از سال 88 رخ داد، در حال تکرار شدن است با این تفاوت که فاصله‌گذاری میان ارشاد و ساترا از سوی مدیران پلت‌فرم‌ها اجرایی می‌شود.

به گزارش سینماپرس، براساس مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حوزه نظارتی برای تولید و ساخت آثار نمایش در شبکه نمایش خانگی به سازمان صدا و سیما سپرده شد. موضوعی که در هفته‌های گذشته منجر به باب شدن جدل‌هایی رسانه‌ای شد.

بررسی عملکرد میان‌دار تمامی اختلافات صنفی سال‌های اخیر/ چرا عسگرپور به بازی «تشدید دوقطبی» بازگشت؟

اما یکی از فعالان صنفی که فعالیت محوری را در مواجه با این مصوبه را دنبال می‌کند، «محمدمهدی عسگرپور» پرحاشیه‌ترین فعال صنفی در ۴۰ سال اخیر است.

بررسی عملکرد میان‌دار تمامی اختلافات صنفی سال‌های اخیر/ چرا عسگرپور به بازی «تشدید دوقطبی» بازگشت؟

عسگرپور شدن از کجاآغاز شد؟

عسگرپور پس از سال ۱۳۸۸ ریل‌گذاری‌ سیاسی‌اش را تغییر داد و تبدیل به یک فعال صنفی آلترناتیو شد. مدیرعامل فعلی خانه هنرمندان فارغ‌التحصیل سینما از دانشکده صدا و سیماست و برخی چهره‌های سیستمی از بدو امر در سیستم فرهنگی کشور مدیر بوده‌اند و این موقعیت در دولت‌های مختلف صورت استمراری دارد.

کارگردان فیلم ارگانی «مهمان داریم» فعالیتش را با معاونت بخش جنگ بنیاد سینمایی فارابی آغاز کرد. این سرآغاز فعالیتی برای چهره‌ای است که هم اکنون به عنوان یک فعال صنفی مستقل شناخته می‌شود. او مدتی سرپرستی مرکز سینمای تجربی را بر عهده داشت و در راستای زیست همواره مدیریتی‌اش، مدتی بعد مدیریت گروه کودک و نوجوان شبکه را برعهده گرفت.

پس یک دوره مدیریتی در سیما، در ابتدای نیمه دهه هشتاد مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی را برعهده گرفت. وقتی از مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی کنار رفت، در سمت معاونت هنری شهرداری تهران به کار گمارده شد، در حالیکه او سال‌ها به عنوان یکی از اعضای فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی شناخته می‌شد، سال‌های پرحاشیه‌ای را در مقام معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران پشت سر گذاشت و به صورت همزمان دبیر اولین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران شد.

بررسی عملکرد میان‌دار تمامی اختلافات صنفی سال‌های اخیر/ چرا عسگرپور به بازی «تشدید دوقطبی» بازگشت؟

۱۴ مهر ۱۳۸۶ وقتی از این سمت کنار گذاشته شد، روزنامه کیهان دوران مدیریت او را پرحاشیه توصیف کرد.

نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی انجمنهای تهیه کنندگان فیلم (FIAPF) مدیری است که در بدنه حاکمیت با ظاهری مشابه سایر مدیران سیستمی توانسته بود مشاغل مدیریتی تاثیرگذاری را تجربه کند و در فواصل روزهای انفصال از یک پست دولتی موثر، به صورت مکرر برای صدا و سیما سریال ساخته و با پشتوانه‌ها و اتصالات دولتی و حکومتی چند فیلم ارگانی را در کارنامه‌اش ثبت کند.

محتوای آثار او پر از شعارهای گل درشت سیستمی است و خوشبختانه در دوران کنش‌های صنفی عسگرپور او نتوانسته در مقام مولف آثار نمایشی رشد پلکانی خود را در موقعیت‌های دولتی و حاکمیتی انکار کند. او در حوزه مدیریتی، فیلمسازی و سریال‌سازی همواره بهره‌مندترین چهره‌ حاکمیتی بوده است.

کارگردان فیلم «اقلیما» در رده مدیریتی همواره یک چهره وفادار محسوب می‌شد تا اینکه به عنوان مدیرعامل خانه سینما برگزیده شد و شکاف این نهاد صنفی در همان مقطع با حاکمیت افزایش یافت. بر اساس رویکردهای وی که کارگردانی یک فصل از سریالی به نام «تنش‌های خانه‌سینما» را کارگردانی می‌کرد، شکاف با رئیس سازمان سینمایی وقت افزایش یافت و به تعطیلی خانه سینما منتهی شد.

حرکت در ریل‌های متفاوت از سوی عسگرپور در دوره احمدی نژاد با یک شیب آرام آغاز شد و پس از سال ۱۳۸۸ فاصله‌ گفتمانی مدیرعامل وقت خانه سینما با حاکمیت افزایش یافت.

بررسی عملکرد میان‌دار تمامی اختلافات صنفی سال‌های اخیر/ چرا عسگرپور به بازی «تشدید دوقطبی» بازگشت؟

چرا مدیریت سینما پس از سال ۸۸ دچار تنش شد؟

گفت‌وگوی علیرضا رئیسیان در برنامه سی‌وپنج با اجرای فریدون جیرانی به واکاوی بخشی از نحوه فاصله گرفتن مدیرعامل فعلی خانه هنرمندان با مدیران سینمایی دولت دهم می‌پردازد.

کارگردان «دوران عاشقی» در این در این گفت و گو اشاره کرد: «سال ۸۸ زمانی که انتخابات برگزار شد، سیدمحمد حسینی هنوز برای رای اعتماد به مجلس نرفته بود. یک ملاقاتی را یکی از بچه‌هایی که الان هم در راس خانه سینما فعالیت دارد، ترتیب داد و برای افطاری رفتیم به دانشگاه پیام نور و در آنجا قرار بود بحث این باشد که عسگرپور معاونت سینمایی را بپذیرد. پیش از آن هم در کانون چنین بحثی مطرح شد و من گفتم آقای عسگرپور اگر شما نسبت هماهنگی با این مجموعه نداشتید اصلا این حرف پیش نمی‌آمد، بنابراین شما از این پیشنهاد دور نیستید و از آن طرف نیز پذیرفتنی هستید.

بررسی عملکرد میان‌دار تمامی اختلافات صنفی سال‌های اخیر/ چرا عسگرپور به بازی «تشدید دوقطبی» بازگشت؟

رییسیان برای مستندتر شدن ادعاهایش در این گفت‌وگو اشاره می‌گوید: «در آن جلسه به غیر از من و آقای عسگرپور، فرهاد توحیدی، امین تارخ و محسن هاشمی حضور داشتند اما آنها هم با وجود اینکه این جلسه به منظور مشخص شدن معاون سینمایی تشکیل شده بود، ترجیح دادند سکوت کنند و کسی را معرفی نکنند.»

وی در ادامه می‌گوید: «در دو سال اول آن دوره دولت مشکلی با خانه سینما نداشت و در کنار خانه سینما بود، اما در جریان بسته شدن خانه سینما عسگرپور با نوشتن نامه‌ای بسیار تند و هتاکانه به وزیر ارشاد اولین تیر را شلیک کرد. حتی در جلسه‌ای شمقدری قسم جلاله خورد که من در جریان این تصمیم گیری نبودم. این اتفاق در شورای فرهنگ عمومی افتاد که خیلی از آقایانی که از پشت مدافع خانه سینما بودند در آنجا رای داده بودند و دفتر حقوقی این طرح را به شورای فرهنگ عمومی می‌برد.»

هر چند عسگرپور جوابیه تند و تیزی به رییسیان منتشر کرد اما این ادعاها توسط افراد دیگر به صورت شفاهی و مکتوب مطرح شده و اغلب تحلیل‌ها به این نتیجه گیری ختم می‌شود که چالش خانه سینما در دولت دهم با دولت و جدال رئیس وقت سازمان سینمایی با مدیرعامل وقت خانه سینما کاملا شخصی بوده است.

این جدال و شکاف میان گفتمان وضع موجود سبب شد عسگرپور تبدیل به برندینگ رادیکالیسم در فضای صنفی شود، هر چند که سفره مدیریتی سیستم فرهنگی را ترک نکرد.

دوران روحانی و بازگشت به تنظیمات کارخانه با دبیری جشنواره جهانی فجر

با آغاز به کار دولت روحانی برای مدتی به تنظیمات کارخانه بازگشت. در اوایل دهه نود او با حوزه هنری که در عدم نمایش برخی فیلم‌های سینمایی تبدیل به سازمان آلترناتیو شمقدری شده بود، همکاریش را آغاز کرد و از آخرین اثرش، فیلم مبهم، گنگ و ضعیف «مهمان داریم» را در دولت روحانی رونمایی کرد.

مدتی با تلویزیون همکاری کرد و پس از ساختن چند سریال فعالیتش را با دبیری جشنواره جهانی فجر ادامه داد تنها حاشیه او در تمام این سال‌ها جدل لفظی‌اش با جمیله‌دارالشفائی نویسنده سریال «رهایم نکن» بود.

با تغییر دولت عسگرپور دوباره لباس مخالف خوانی بر تن کرد

با تغییر دولت و با توجه به برخی محاسبات مدیرعامل سابق خانه سینما دوباره به بازی دوقطبی صنفی بازگشت. او در ابتدای دولت سیزدهم به طرز شگفت‌آوری بدون تجربه فعالیت در پلت‌فرم‌ها وحتی داشتن یک اثر موفق در شبکه نمایش خانگی به فاصله یک ماه پس از انتخاب در تاریخ ششم تیرماه ۱۴۰۰ به عنوان دبیر جدید «انجمن صنفی شرکت های نمایش ویدیوی آنلاین» کشور معرفی شد.

در کمتر از سه ماه بعد در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ به عنوان رئیس هیات مدیرخانه سینما انتخاب شد. هر چند شائبه‌هایی بر سر نمایندگی او و انتخاب شدنش در این مقام مطرح می‌شود اما تقریبا مشخص بود که او به بازی «تشدید بدخیم‌ دوقطبی» مشابه اتفاقات سال ۱۳۸۸ خوش بازگشته است.

بررسی عملکرد میان‌دار تمامی اختلافات صنفی سال‌های اخیر/ چرا عسگرپور به بازی «تشدید دوقطبی» بازگشت؟

از زمانی که او در مقام دبیرجدید انجمن صنفی شرکت های نمایش ویدیوی آنلاین فعالیتش را آغاز کرد، حرکت برخی پلت‌فرم‌ها از مدار نظارت خارج شد. این اتفاق از زمانی تشدیدتر شد که پیمان جبلی ریاست سازمان صدا و سیما را بر عهده گرفت و سعید مقیسه ریاست ساترا را بر عهده گرفت.

با اعلام مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره واگذاری نظارت بر شبکه‌نمایش خانگی دو نهاد تحت مدیریت او نسبت به این مصوبه واکنش نشان داده و بیانیه صادر کردند و دور جدید اظهارنظرهای سریالی‌اش را آغاز کرد.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط، دراین‌باره این مصوبه به «شرق» گفت: «وقتی درباره این موضوع صحبت می‌کنیم، باید نکته‌ای را در نظر داشت. گاهی اوقات برخی افراد و نهادها تلاش می‌کنند اظهارنظرهای موافق یا مخالف در هر حوزه‌ای را که ممکن است تبدیل به چالش شود، ساده‌سازی کنند. ساده‌سازی‌کردن در کشور ما معمولا از سوی برخی نهادها تکلیفش روشن است. اینکه گفته می‌شود افرادی که انتقاد می‌کنند یا نقدی دارند، سرسپرده هستند. یا در سطح پایین‌تر مثل روزنامه‌نگاری که باقی روزنامه‌نگارها را متهم به پول‌گرفتن از پلتفرم‌ها می‌کند. این داستان تقریبا همیشگی است.»

اما چیزی که معمولا نادیده گرفته می‌شود و از بین می‌رود، بحث‌های کارشناسی دقیق است. قطعا در این میان یک‌سری بحث هیجانی یا شعاری اتفاق می‌افتد اما بحث کارشناسی کمتر شکل می‌گیرد.

بررسی عملکرد میان‌دار تمامی اختلافات صنفی سال‌های اخیر/ چرا عسگرپور به بازی «تشدید دوقطبی» بازگشت؟

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «ما درباره حوزه‌ای صحبت می‌کنیم که قبل از اینکه مفهومش تعریف شود، قانون‌گذاری آن شکل می‌گیرد. درحال‌حاضر واژه صوت و تصویر فراگیر تعریف نشده است و برخی وارد مصادیق آن شدند. انگار عجله داشتند. خسته شدند از اینکه متوجه شدند این واژه را نمی‌توان تعریف کرد. من با بسیاری از این دوستان هم‌جلسه‌ای بودم. متوجهم برخی از آنها از ارائه تعریف مناسب و به‌دردبخور که حتی خودشان را راضی کند، خسته یا عاجز شدند. برخی از آنها هم معتقدند که این واژه توسط افرادی ابداع شده، بدون اینکه بدانند درباره چه چیزی صحبت می‌کنند.

عسگرپور همواره یک کلید واژه طلایی در چالش‌های معروف صنفی‌اش دارد و همواره با اظهارنظرهایی از این جنس یک دوگانگی ایجاد می‌کند در حالیکه دیگر مشروعیت سکوی نظارتی از سوی ساترا از تعاریف واژه صوت و تصویر فراگیر، در مصوبه اخیر صرفا ملاحظات نظارتی بر تولیدات داخلی و بخش تامین خارجی است.

عسگرپور در بخشی از سخنانش به این نکته اشاره می‌کند:در مقطعی تاریخی خاص با پخش زنده روبه‌رو بودیم، دوستان نمی‌دانستند با این پدیده چگونه رفتار کنند، چراکه پخش زنده همواره در صداوسیما معنا پیدا می‌کرده است. بعد سکوهایی به وجود آمدند که می‌توانستند از فضای اینترنت استفاده کنند و پخش زنده داشته باشند. برای اینکه واژه پرطمطراقی هم پیدا کرده باشند، اسم صوت و تصویر فراگیر را روی آن گذاشتند. بدون اینکه آن را درست فهم کرده باشند. اصلا کدام صدا فراگیر است؟ چقدر باشد مصداق فراگیری است؟ ۱۰۰ نفر یا دو هزار نفر؟ یا اساسا از طریق چه مدیومی پخش شود، فراگیر است؟ آیا همین که در بستر اینترنت باشد فراگیر محسوب می‌شود؟».

عسگرپور ادامه داد: «آیا وقتی کسی در خانه شخصی‌اش کاردستی درست می‌کند یا آشپزی می‌کند و از خودش فیلم می‌گیرد و روی پلتفرمی می‌گذارد، این صوت و تصویر فراگیر است یا نیست؟ اگر پنج یا صد نفر ببینید، فراگیر است؟ اگر کسی در خیابان موزیک می‌زند و می‌خواند و در اطراف مخاطبانی شنونده او هستند، این تصویر فراگیر است یا نیست؟

هزار و یک سؤال ممکن است دراین‌باره ایجاد شود که در اینجا نهادهای آیین‌نامه‌نویس و قانون‌گذار از این مرحله عبور کرده‌اند. با خودشان می‌گویند این مباحث را رها کنیم و برویم سر اصل مطلب.

بررسی عملکرد میان‌دار تمامی اختلافات صنفی سال‌های اخیر/ چرا عسگرپور به بازی «تشدید دوقطبی» بازگشت؟

رئیس هیات مدیره خانه سینما در ادامه اشاره می‌کند: سریال‌سازی یعنی چه؟ از اول همین را می‌گفتید. چرا با واژه‌ها بازی کردید. چرا جلسات متعدد گذاشتید؟ چرا شورای عالی فضای مجازی درگیر این کار شد؟ چرا شوراهای مختلف تشکیل شد؟ چرا حکم به شورای عالی فضای مجازی داده شد که خودشان این کار را انجام دهند ولی وسط راه از آنها هم گرفتید و باز خسته شدید و احساس کردید که این مسیر انگار شما را زودتر به هدف نمی‌رساند».

کارگردان فیلم «میهمان داریم» ادامه داد: «به عنوان فردی که سال‌هاست در این حوزه کار می‌کنم، به جرئت می‌گویم امثال ما تشنه مباحث این‌چنینی هستیم. اینکه حاکمیت اجرائی فضایی ایجاد کند که ما بتوانیم به این کلیات بپردازیم. به جای اینکه به سرعت وارد این مباحث شویم که کدام نهاد باید ممیزی انجام بدهد.

به نظرم تا به امروز هم موضوع ساده‌سازی شده است؛ یعنی همین که وقتی از فیلم سینمایی صحبت شده آن را به ارشاد مرتبط دانستند و وقتی از سریال حرف به میان آمده، صداوسیما را مسئول آن می‌دانند. چون سریال‌سازی در تلویزیون انجام می‌شود. متأسفانه به همین شکل موضوع را حل کردند. درصورتی‌که اصلا متوجه نشدند که با یک عرصه کاملا جدید و مدرن طرف هستند. در تمام دنیا مثال بارز این ماجرا وجود دارد که درباره پدیده‌ای جدید نمی‌توان با نهادهای سنتی که مسائل قدیمی خودشان را پیگیری می‌کنند و حتی به روز هم نشده‌اند، یک جریان تنظیم‌گری مدرن طراحی کرد.

نکته مهم این است که مصوبه اخیر الزام تاکیدآوری بر پخش زنده ندارد و مشی اصلی مصوبه اخیر الزام نظارت با محوریت سریال‌سازی را دنبال می‌کند.

وقتی دومین همایش انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئوی برخط در سال گذشته تشکیل شد و تصویر محمدجواد شکوری مقدم در کنارعسگرپور و علی سرتیپی در کنار هم منتشر شد، غوغاسالاری و ایجاد کشمکش و تنش میان شبکه نمایش خانگی و ساترا با صدور رای قرار منع تعقیب «فیلیمو» و «فیلم‌نت» مشخص بود وارد فازهای سخت‌تری شد.

تصویر درج شده در بالا در شرایط کنونی جنبه نمادینی به خود پیدا کرده است. اگر راهبرد عسگرپور را در مورد خاص چالش خانه سینما با شرایط کنونی قیاس کنیم سیاست دوگانه سازی بیشتر هویدا می‌شود.

بررسی عملکرد میان‌دار تمامی اختلافات صنفی سال‌های اخیر/ چرا عسگرپور به بازی «تشدید دوقطبی» بازگشت؟

پس از اعلام مصوبه شورای عالی انقلابی فرهنگی تصاویری تبلیغاتی از آخرین سریال رضاعطاران با عنوان دفترچه یادداشت منتشر شد.

«احسان رستگار» از فعالان فرهنگی حامی ساترا با انتشار این تصویر نوشت: وقتی می‌گوییم یک جنگ تمام‌عیار نمایان علیه یکپارچگی در حکمرانی فرهنگی⁩ برپاست و نباید نظارت و تنظیم‌گری ⁧ صداو سیما⁩ را تضعیف کرد، یک نمونه‌اش می‌شود همین «دفترچه یادداشت» که هنوز تولیدش تمام و منتشر نشده، حتی تیزرش هم فریاد اعتراض همه را بلند می‌کند!

بررسی عملکرد میان‌دار تمامی اختلافات صنفی سال‌های اخیر/ چرا عسگرپور به بازی «تشدید دوقطبی» بازگشت؟

دوگانه سازی با هدف شکاف میان ارشاد و صدا و سیما

در کمتر ازهفتاد و دوساعت که از مجادلات رسانه‌ای حول پوستر و آنونس تبلیغاتی سریال می‌گذشت، تصویری از علی سرتیپی و رضا عطاران از جلسه تعاملی‌اشان با ساترا منتشر شد و همین نهاد ساترا با کیارش اسدی‌زاده مصاحبه تفصیلی و حمایتی را در ستایش از جایگاه قانونی ساترا منتشر کرد.

علی سرتیپی مدیر فیلم نت در نشستی که چند هفته پیش با موضوع چالش‌های شبکه نمایش خانگی در دانشگاه تهران برگزار شده بود گفته است: با توجه به این‌که ما در نظام جمهوری اسلامی کار می‌کنیم، اعتقاد داریم که قوانین اسلامی در این کشور حاکم و در نتیجه موضوعی به نام محتوا مهم است و ما بحث رگولاتوری و ممیزی و تنظیم‌گری را قبول داریم.

این اتفاق در حالی افتاد که سرتیپی، مدیرعامل پلتفرم فیلم‌نت در نشست آسیب‌شناسی تنظیم‌گری در حوزه وی‌اودی‌ها با به چالش کشیدن جایگاه قانونی ساترا گفت:‌مشکل ما این است که ساترا یی مسئول و نظارت‌گر ما شده متاسفانه رقیب ماست. من فکر نمی کنم رئیس سازمان صدا و سیما حالش از اینکه مردمی یک سریال خوب در VOD ‌ها ببیند، خوب شود. هر چقدر هم دوستان شعار بدهند و بگویند این طور نیست، انی در ذات قضیه است و نمی‌تواند غیر از این باشد.

بررسی عملکرد میان‌دار تمامی اختلافات صنفی سال‌های اخیر/ چرا عسگرپور به بازی «تشدید دوقطبی» بازگشت؟

روز چهاردهم تیرماه اخباری در رسانه‌های منتشر شد که سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه ای با سکوهای نمایش خانگی برگزار کرده است. جام‌جم در این رابطه می‌نویسد: در این جلسه اولین سخنران بعد از جانشین محترم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجواد شکوری‌مقدم مدیرعامل موسسه صبا ایده و مدیر فیلیمو است که تا کنون بیشترین تخلفات را از منظر انتشار محتوای بدون مجوز داشته است و اخیراً هم پس از انتشار سریال رهایم کن با حجم گسترده اعتراضات مردمی مواجه شد.

شخصی که در کنار جانشین محترم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدر جلسه نشسته است و جزو برگزار کنندگان و مدیران جلسه است، محمد رحمتی معاون سازمان سازمان سینمایی در دولت قبل است و جزو بانیان وضع موجود تلقی می‌شود.

جام‌جم در ادامه این گزارش اشاره می‌کند: طبق ویدیویی که ساعاتی بعد از جلسه توسط سایت سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) منتشر شد، سید رامین موسوی، یکی از اشخاصی که در خبر منتشر شده توسط برخی خبرگزاری ها در این نشست اعلام کرده است که مخالف تنظیم گری ساترا است اما در شورای راهبری مجمع رصتا اعلام کرده‌ است: ساترا در سه سال اخیر نشان داده است که تجربه خیلی خوبی در تنظیم گری نمایش خانگی دارد.

حالا سیاست دوگانه سازی میان ارشاد و ساترا(صدا و سیما) بر اساس آنچه حول مسائل خانه سینما پس از سال ۸۸ رخ داد، در حال تکرار شدن است با این تفاوت که فاصله‌گذاری میان ارشاد و ساترا از سوی پلت‌فرم‌ها کارگردانی می‌شود.

دوگانگی سازی در بدنه حاکمیتی به جایی رسید که تعطیلی خانه سینما و بازگشایی به یک چالش بزرگ سیاسی و حاکمیتی تبدیل شد. در واقع مدیران پلت‌فرم‌ها بر اساس یک راهبرد از پیش‌ تعیین شده یک کنش دوگانه طراحی شده را پیش می‌برند تا اجرای مصوبات در حالت تعلیق قرار داده باشد و به صورت راهبردی اجرایی نشود.

*مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رویین تن: ما همه قربانی وضعیت نابسامان اکران هستیم چرا که در این زمینه پول حرف اول و آخر را می زند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی رویین تن تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: وقتی سینما صنعتش بر هنر بچربد و یک سری آدم پولدار وارد آن شوند، قطعاً هیچ عدالتی رعایت نمی شود!

علی رویین تن تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص اجرای عدالت در سینما به ویژه در حوزه اکران گفت: ما همه قربانی وضعیت نابسامان اکران هستیم چرا که در این زمینه پول حرف اول و آخر را می زند! وضعیت امروز سینما مصداق این بیت شعر شده که «هر آنکس که در کیسه اش زر بود، کلامش متین است اگر خر بود!»

کارگردان فیلم های سینمایی «زمهریر» و «دل شکسته» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسأله این است وقتی سینما صنعتش بر هنر بچربد و یک سری آدم پولدار وارد آن شوند و پول بدهند و تلویزیون هم سینما را به رسمیت نشناسد و این افراد دلار به شبکه های فارسی زبان خارجی بدهند برای تبلیغ فیلم های شان، قطعاً هیچ عدالتی رعایت نمی شود!

وی ادامه داد: مدیران سینمایی هم رسماً نمی توانند با این پدیده مقابله کنند و این مشکل هرگز حل شدنی نیست و اتفاقاً روز به روز هم وضعیت سینما و پلتفرم ها بد و بدتر می شود چرا که این حوزه ها به دست افراد ناآشنا به سینما اما به شدت پولدار افتاده که جز ترویج سطحی نگری کار دیگری انجام نمی دهند.

رویین تن سپس با بیان اینکه با تبصره و قانون نمی توان به سینمادار گفت چه فیلمی را اکران کن و چه فیلمی را اکران نکن اظهار داشت: سینمادار بر اساس میزان فروش و درآمدش تشخیص می دهد چه فیلمی را بگذارد. این روزها همه چیز در سینمای ایران فقط پول است و پول!

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: کسانی که از ناعدالتی اکران می نالند یک زمان مفسده سینمای ایران بودند. همین افراد کسانی بودند که نمی گذاشتند فیلم های خوب و فرهنگی دیده شود. ما در سینمای ایران هیچ مدیری شریف تر از جواد شمقدری و سیف الله داد نداشتیم اما آن ها هم هرگز نتوانستند به نظام اکران سامان بدهند چرا که قاعدتاً حوزه اکران چندان ارتباطی با مدیران سازمان سینمایی ندارد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «بانک زده ها» و «قلب سفید قاصدک ها» تأکید کرد: امروزه وضعیت سینما و سینماداران به حدی بد شده که برخی از سالن داران در پی تغییر کاربری هستند از این رو نمی توان به آن ها فشار وارد کرد و مجبورشان کرد که فیلم های فرهنگی و نفروش را اکران کنند.

رویین تن در پاسخ به این سوأل که آیا عدالت در اکران را نمی توان از سالن های سینمای دولتی آغاز کرد اظهار داشت: سالن های دولتی دیگر زوری ندارند. امروزه برای مردم پردیس های سینمایی مهم شده اند و مردم دوست دارند همزمان با تماشای یک فیلم شامی بخورند و خریدی بکنند و در یک مجموعه ثابت همه کارهای شان را انجام دهند از این رو سالن های اندک دولتی نمی توانند مردم را به سوی خود جذب کنند ضمن آنکه همین سالن های دولتی هم در پی پول بیشتر هستند و سانس های خوب شان را به فیلم های پرفروش می دهند و فیلم های فرهنگی برایشان اهمیتی ندارد.

وی متذکر شد: امروز در سینما همه چیز با حق و حساب جلو می رود. کسی که فیلم می سازد باید پول کلانی به سلبریتی ها و شبکه های خارجی بدهد که فیلمش را تبلیغ کنند. شاید معضل اصلی ما در این حوزه تلویزیون است که تبلیغ فیلم های سینمایی را نمی کند تا مردم جذب شوند به سینما بروند.

این کارگردان در پایان این گفتگو افزود: آرمان مدیران عدالت است اما ابزارشان عدالت نیست چون پولی در بساط ندارند و در شرایط فعلی این پول است که حرف اصلی را در هر زمینه ای می زند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جلالی: با سینمای تراز انقلاب فاصله داریم/ آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر باید متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: جشنواره فیلم فجر یک پدیده ای است که بعد از انقلاب ما ظهور پیدا کرده ولی باید به این نکته مهم توجه داشت که ما با سینمای تراز انقلاب فاصله داریم.

حجت الاسلام و المسلمین حسین جلالی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پی انتصاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی گفت: جشنواره فیلم فجر یک پدیده ای است که بعد از انقلاب ما ظهور پیدا کرده و بستر رشد هنرمندان انقلابی و جهادی در آنجا فراهم شده ولی باید به این نکته مهم توجه داشت که ما با سینمای تراز انقلاب فاصله داریم.

نماینده مردم رفسنجان و انار در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: طبیعی است که دست اندرکاران جشنواره فجر انقلاب اسلامی مجبور هستند از بدنه موجود استفاده کنند و طبیعی است در لابلای فیلم های متقاضی حضور در این جشنواره، آثار سطحی که در تراز انقلاب نیستند حضور دارند اما نکته اینجا است که ما باید این آثار را کنار بگذاریم!

وی تأکید کرد: باید در این رقابت هنرمندانی که با رویش های انقلاب ایجاد شدند بتوانند رقابت کنند و ما باید در این رقابت بتوانیم یک سینمای فعال و متناسب با ارزش ها و باورهای خودمان را داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی با بیان اینکه بومی سازی و ایرانی سازی و اسلامی سازی باید ۳ ویژگی فیلم های جشنواره فجر انقلاب اسلامی باشند اظهار داشت: لازمه این اتفاق آن است که ما از تجربه و ظرفیت هنرمندانی که سال ها در این کشور فعالیت داشتند و برای رسیدن به سینمای تراز انقلاب تلاش کردند و پیشکسوتان استفاده کنیم و بتوانیم در کنار آن رویش های جدیدی هم داشته باشیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قاعده رشد و تکامل اقتضا می کند که ما هر سال نسبت به دوره گذشته پیشرفت کنیم. یکی از مهمترین اتفاقات در جشنواره فجر انقلاب اسلامی این است که آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی باشند و فیلم های حاضر در این رویداد از سینمای هالیوود فاصله جدی بگیرند.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: ما باید سینمای کاملاً متناسب با فرهنگ و باور و ارزش های خودمان را در جشنواره فیلم فجر رواج دهیم و جهانیان را با ارزش ها وآرمان های والای انقلاب اسلامی آشنا کنیم و اجازه ندهیم که بیگانگان بخواهند برای ما خط مشی تعیین کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم سخیف و سیاه «تورهای خالی» جایزه ویژه جشنواره‌ای در «جمهوری چک» را از آن خود کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «تورهای خالی» ساخته بهروز کریم‌زاده موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم کارلووی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «تورهای خالی» ساخته بهروز کرمی‌زاده – محصول مشترک ایران و آلمان – در بخش مسابقه بین‌الملل یکی از نامزدهای دریافت گوی بلورین بهترین فیلم جشنواره کارلووی بود.

در خلاصه داستان این فیلم سیاه و به شدت سیاسی که با بازی حمیدرضا عباسی و صدف عسگری همراه است آمده : امیر و نرگس، دو عاشق هستند. مرد جوان از یک خانواده فقیر است و پس از اخراج از شغل خود به عنوان پیشخدمت، مجبور به پیدا کردن کار در یک جامعه ماهیگیری است. این در حالی است که نرگس از جایگاه اجتماعی بالاتری برخوردار است اما آنها در حال حاضر رابطه خود را مخفی نگه می دارند، …

جشنواره فیلم کارلووی واری امسال بخش ویژه‌ای را با عنوان «تولدی دیگر: سینمای ایران اینجا و اکنون» برگزار کرد که شامل نمایش فیلم‌های «ملخ» ساخته فائزه عزیزخانی از شاگردان عباس کیارستمی و به تهیه‌کنندگی منیژه حکمت و مهشید آهنگرانی، «بی‌پایان» ساخته نادر ساعی‌ور که جعغر پناهی در نگارش فیلمنامه و تدوین آن همکاری داشته است، «زاپاتا» به کارگردانی دانش اقباشاوی، «پوست» اولین ساخته بلند برادران ارک که پیش از این در سال ۲۰۱۷ با فیلم «حیوان» جایزه سینه‌فونداسیون جشنواره کن را به خود اختصاص داده بودند، «دروازه رویا» به کارگردانی نگین احمدی، «سفر به ماه» به کارگردانی محمدرضا شایان نژاد، «رودخانه سیاه و سفید» به کارگردانی فرزین محمدی، «آفرینش بین دو سطح» دومین فیلم عکاس و فیلمساز ایرانی حسین رجبیان و فیلم «K۹» از وحید وکیلی‌فر می‌شود.

پنجاه و هفتمین جشنواره فیلم کارلووی‌واری از تاریخ ۳۰ ژوئن تا ۸ جولای (۹ تا ۱۷ تیرماه) برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پشت پرده کشف حجاب در رادیو تهران

فاطمه ربانی، تهیه کننده و گوینده برنامه انعکاس گفت: موضوع پشت پرده کشف حجاب در ایران را امروز از برنامه انعکاس رادیو تهران دنبال کنید. 

وی افزود: حجاب و پوشش یکی از باید‌ها و هنجار‌های فرهنگ دینی و بومی ما و از سوی دیگر، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی است. مسئلة بدحجابی بدون شک یکی از پیامد‌های تهاجم فرهنگی است.

به گفته تهیه کننده برنامه انعکاس؛ نظر به اینکه در آستانه هفته عفاف و‌حجاب قرار داریم انعکاس این هفته قصد دارد پشت پرده برخی از افراد و سازمان‌های داخلی و بین المللی معاند و مخالف این دستور دین مبین اسلام و قانون جمهوری اسلامی ایران که به انحاء گوناگون به دنبال ترویج و فرهنگسازی کشف حجاب برای نیل به اهداف شوم خود علیه کشورمان ایران هستند را روایت کند.

ربانی ادامه می‌دهد: برنامه «انعکاس» با تنظیم رادیویی برنامه‌های شبکه‌های سیمای رسانه ملی در حوزه‌های مختلف از رادیو تهران پخش می‌شود. هدف از تهیه و تولید این برنامه پرداختن به مسائل روز جامعه است. انتخاب بیشتر برنامه‌ها رویداد‌های مناسبتی تاریخی است و یا برنامه‌هایی که با همفکری گروه در اتاق فکر و بر اساس دغدغه‌ها و رویداد‌های روز جامعه انتخاب می‌شود. محتوا و مضمون برنامه انعکاس از حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… گزینش می‌شود.

انعکاس هر هفته یکشنبه و سه شنبه از گروه فرهنگ جامعه و سلامت، ساعت ۱۳:۳۰ به روی آنتن رادیو تهران می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسائل آب، محیط‌زیست و هوش مصنوعی پیش روی اهالی «شکرستان»

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عباس جلالی‌یکتا، کارگردان «شکرستان» درباره فصل جدید این مجموعه برای تابستان گفت: در فصل جدید «شکرستان» می‌خواهیم درباره محور‌های جدیدی که جامعه با آن درگیر است، صحبت کنیم. از آنجایی که این پویانمایی داستان محور است، سعی می‌کنیم به سمت درام حرکت کنیم و در فحوای داستان به مفهوم اصلی برسیم. تلاشمان این است از مستقیم‌گویی پرهیز کنیم.

جلالی‌یکتا با بیان اینکه این مجموعه علاقه‌مندانی دارد که پیام می‌دهند و سوژه می‌دهند، افزود: برایم جالب بود که مردم پیام می‌دادند و می‌گفتند می‌توان این سوژه را برای خواجه فرزان اجرا کرد. 

شکرستان

کارگردان «شکرستان» در پاسخ به این سوال که مخاطبان با کدام شخصیت‌های داستان ارتباط گرفتند، بیان کرد: از آنجایی که درباره شخصیت‌های اصلی داستان بیشتری گفته شده، شخصیت‌هایی مانند خواجه فرزان، ننه قمر، اسکندر، صمد و بهادر همچنان صدرنشین هستند. البته رویکردمان پرداخت به شخصیت‌های فرعی هم هست، تا سوژه‌هایی را در داستان دنبال کنند.

شکرستان

وی درباره حضور شخصیت‌های جدید در این پویانمایی گفت: شاید بتوانیم در بخش هوش مصنوعی ربات یا انسان‌های شبیه‌سازی شده را بنابه ضرورت داستان اضافه کنیم. 

جلالی‌یکتا در پاسخ به این سوال که آیا در جهان ابتدا انیمیشن ساخته می‌شود، تا صنایع فرهنگی و محصولات جانبی انیمیشن فروخته شود، توضیح داد: نمی‌توان با قطعیت از فرمول ثابت صحبت کرد. بعضی وقت‌ها می‌توانید داستان مصور داشته باشید، بعد آن را به انیمیشن تبدیل کنید. یا انیمیشن سینمایی بسازید، بعد آن را به سریال تبدیل کنید. حتی می‌توان بخشی از سوژه داستان را برداشت و تعدادی از شخصیت‌ها را وارد ماجرای جدید کرد. به عنوان مثال، «بچه رئیس» انیمیشن سینمایی بود و بعد به سریال تبدیل شد. «سوپر ماریو» بازی بود، بعد به انیمیشن تبدیل شد. 

شکرستان

سید مسعود صفوی، تهیه‌کننده این پویانمایی درباره قسمت‌های جدید «شکرستان» برای تابستان گفت: در قسمت‌های جدید این مجموعه بر مسائلی مانند آب، محیط‌زیست و هوش مصنوعی تاکید شده است. در حال حاضر، خیلی از مشاغل با قوت گرفتن هوش مصنوعی به خطر افتادند. ما هوش مصنوعی را محور داستان «شکرستان» قرار دادیم، که اگر فلان تکنولوژی به نامه‌نگاری اداری یا نگارش مقاله کمک می‌کند، چه اتفاقی برای مشاغل «شکرستان» می‌افتد.

تهیه‌کننده «شکرستان» به مرکز پویانمایی صبا پیشنهاد داده است که می‌توان بجز این روند تولید، برای اولین‌بار رئال انیمیشن آن هم بسازند. یعنی ترکیب بازیگران زنده و انیمیشن. در دنیا هم چنین نمونه‌هایی خیلی ساخته شده است. 

پویانمایی «شکرستان» از تولیدات شناخته شده مرکز صباست، که از سال ۱۳۸۷ اولین قسمت آن روی آنتن شبکه دو رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سلبریتی حمایت کننده از اغتشاشات» برای حمایت از شبکه‌ای با عنوان «جمعیت حیدر» فراخوان داد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن چاوشی خواننده موسیقی پاپ و از چهره‌های مطرح در اغتشاشات سال گذشته که نقش کوچک و البته شکست خورده‌ای را در تحریم رویدادها و فعالیت های هنری هنرمندان ایفا نمود؛ حالا در غفلت نهادهای متولی و همزمان با عید سعید غدیر از تشکیل «جمعیت حیدر» خبر داد و راه اندازی آن را برای حمایت از ایتام و نیازمندان عنوان نمود. جمعیتی که چندماه پس از انحلال کامل شبکه معلوم الحال «جمعیت امام علی» تشکیل می‌شود!

به گزارش سینماپرس، محسن چاوشی خواننده موسیقی پاپ امروز (جمعه، ۱۶ تیر) همزمان با عید سعید غدیر خم با اعلام خبر راه‌اندازی «جمعیت حیدر» در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «به پشتیبانی و مهر همیشگی شما و به نام نامیِ مولای متقیان حضرت علی (ع) «جمعیت حیدر» رو بنیان گذاشتیم. موسسه‌ای که صاحبان اصلی‌اش شما هستید و قراره صرفاً در زمینه حمایت از ایتام و تهیه و توزیع ارزاق برای نیازمندان مناطق محروم فعالیت کنه و شماره حساب مشخصی برای این موضوع در نظر گرفته شده که به اطلاع‌تون می‌رسونم. می‌دونم و افتخار می‌کنم که همیشه در کنارم بودید، مخصوصاً وقتی امید به قدم و دست خیرتون داشتم و حالا هم دعوت می‌کنم از تک‌تک‌تون که همزمان با عید غدیر لبخند رو به لب نیازمندان و ایتام هر کجای این خاک هستند هدیه بدیم و گره‌ای هر چند کوچیک از زندگی‌شون باز کنیم.

پس باز هم این رو تاکید کنم که

۱. «مرکز نیکوکاری حیدر» حوزه‌ فعالیتش حمایت از ایتام و نیازمندان و تهیه و توزیع ارزاقه

۲. کمک به بیماران طبق روال گذشته در صفحه‌ اینستاگرام‌ خودم انجام می‌شه…

مخلص و ارادت همیشگی»

چاوشی از هنرمندانی است که بیش از ۲۰ سال عاشقانه‌ها و دردهای جامعه خود را در قالب آثار موسیقایی روایت می‌کند، وی در این مدت کنسرتی برگزار نکرده است اما طرفداران بسیاری دارد و با رعایت اخلاق حرفه‌ای و احترام به مخاطبان و طرفداران خود فعالیت خود را در این زمینه ادامه می‌هد.

این خواننده فعالیت خود را در حوزه موسیقی چنین بیان کرده است: «برای مردم و ایران و همه دغدغه‌هایش می‌خوانم و تا ابد صدای محرومان و همین مردم خواهم ماند. و با خشم بسیار تکرار می‌کنم: «شک دارم به ترانه‌ای که زندانی و زندانبان باهم زمزمه‌اش می‌کنند…»»

وی تاکنون با همراهی بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام و چند صدهزار دنبال‌کننده در توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی پویش‌هایی، فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه بسیاری را انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به تامین کمک هزینه درمان، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و تأمین مبلغ دیه برای نجات از اعدام اشاره کرد.

چاوشی با انتشار فراخوانی در صفحه‌های خود در فضای مجازی با اشاره به فرد نیازمند و شرح حال کوتاه از زندگیش که توسط او و افراد دیگر شناسایی می‌شوند، از اعضای این پویش‌ها درخواست همراهی می‌کند که این فراخوان‌ها در نهایت با جملاتی همچون «از مهر مستدام شما ممنونم؛ با کمک شما مبلغ مورد نیاز فراهم شد» و «به یاری دستان پرخیرتان؛ هزینه درمان تامین شد.» به پایان می‌رسد و یا برای تقدیر از اقدامات خیرخواهانه مردم، تک‌آهنگ‌هایی منتشر و به آنان تقدیم می‌شود.

اقدامات خیرخواهانه چاوشی مورد تقدیر ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند نیز قرار گرفته است.

آزادی ۱۵۵۶ زندانی جرایم غیرعمد

چاوشی سال گذشته ضمن تقدیر از کمک‌های طرفداران خود در این اقدامات خیرخواهانه، گزارشی را در این رابطه در یکی از صفحه‌های مجازی خود منتشر کرد: «صحبت از مردمانی‌ است که بلندطبعی‌شان در هنگام فعالیت‌های نوع‌دوستانه، صحنه‌ای غرورآفرین به‌ نمایش می‌گذارد. مردمانی که دست‌ در دست مشکلات، زندگی‌شان را سپری می‌کنند، دست یاری‌شان زنجیره‌ای ناگسستنی به‌ وجود آورده است.

به همین منظور لازم است به‌ اطلاع شما هم‌دلان و مخاطبان محسن چاوشی برسانیم که مجموع کمک‌های مردمی دریافت‌ شده تاکنون، منجر به آزادی ۱۵۵۶ زندانی جرایم غیرعمد، تأمین هزینه درمان ۱۲۵۰ بیمار، تأمین دیه ۷۵ زندانی محکوم به اعدام و تأمین کمک‌ هزینه ۲۵ مسکن شده است. همچنین به آگاهی‌تان می‌رسانیم که آزادی ۸۵۱ زندانی جرایم غیرعمد با همکاری ستاد دیه کشور و آزادی ۷۰۵ زندانی دیگر با همراهی انجمن حمایت زندانیان بوده است. آنچه که این اعداد را ارزشمند می‌کند، حضور تحسین‌ برانگیز مردم است؛ نور امید در دل‌هایتان جاری.»

اکنون چاوشی در ادامه فعالیت‌های خیرخواهانه خود، «جمعیت حیدر» را برای حمایت از ایتام و نیازمندان راه‌اندازی کرده است، در معرفی این نهاد آمده که «جمعیت حیدر» با هدف شناسایی خانواده‌های نیازمند و ایتام ایجاد شده است و پس از تشکیل پرونده و بررسی‌های به عمل آمده، تحت پوشش این مرکز قرار خواهند گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجبوریم با نمایش خانگی کار کنیم/زمانی که کاری پربیننده بازی می کنم دچار بیکاری خود خواسته می شوم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر مجموعه تلویزیونی «در حاشیه» گفت: کارکردن در تلویزیون دشوار شده چون سخت‌گیری‌ها زیاد شده است؛ متنی را قبول می‌کنید که کار کنید اما دائما دچار جرح و تعدیل می‌شود و حتی وقتی با این جرح و تعدیل فیلمبرداری می‌کنید باز چیز دیگری پخش می‌شود و روی آنتن می‌رود.

به گزارش سینماپرس، سپند امیرسلیمانی در گفت وگو با ایرنا و در پاسخ به این پرسش که این روزها مشغول انجام چه کاری است بیان کرد: آخرین کارم سریال بی همگان (بهرنگ توفیقی ۱۴۰۱) در شبکه نمایش خانگی بود. پس از آن کارهایی پیشنهادی شده که مشغول مذاکره برای انجام هستیم یکی رئالیتی شویی مانند پدرخوانده و از جنس کارهایی است که این روزها حامد آهنگی انجام می دهد و حضور در چنین کارهایی ناخواسته موجب شده تا از فضای کاری دور شویم و کاری هم برای تلویزیون پیشنهاد شده است.

بازیگر فیلم سینمایی خوب، بد، جلف (پیمان قاسم خانی۱۳۹۴) افزود: اصولا در حال حاضر کاری برای تلویزیون تولید نمی شود و فکر نمی کنم بیش از دو سه کار امروز در حال تولید باشد و چرایی اش را نمی دانم.

بازیگر فیلم سینمایی هزارپا (ابوالحسن داوودی ۱۳۹۷) در پاسخ به این پرسش که آیا دستمزد نمایش خانگی عامل اصلی جذابیت این رسانه است، تصریح کرد: من دستمزد عرف می گیرم، منظورم این است که دستمزد میلیاردی نمی گیرم اما به نسبت کاری که بخواهم در تلویزیون بازی کنم دستمزد بیشتری برای یک روز کار در نمایش خانگی می گیرم.

امیرسلیمانی اظهار داشت: زمانی دستمزد یک بازیگر متوسط دو سه برابر بیشتر از عرف جامعه بود. زمانی کلاه پهلوی (محمدرضا ورزی ۱۳۹۵) را بازی می کردم و جلسه ای ۲۰۰ هزار تومان دستمزد می گرفتم و آن زمان اجاره خانه ام ۲۰۰ هزارتومان بود. پولش را در می آوردم اما امروز به من برای یک جلسه کار به اندازه اجاره خانه ام پول نمی دهند. به همین دلیل است که مجبوریم با نمایش خانگی کار کنیم؛ نه این که بگویم بد است و صرف پولش می رویم انجام می دهیم اما باید به معشیتمان هم فکر کردم.

بازیگر مجموعه نمایشی جوکر (احسان علیخانی، ۱۴۰۰) در پاسخ به این پرسش که چرا هنور به پیشنهادات تلویزیون فکر می کند و آیا مواردی که بیان شد باعث دلزدگی او نشده است، بیان کرد: من بازیگرم و نقشی که دوست دارم را بازی می کنم؛ گاهی در تئاتر، گاهی در تلویزیون، گاهی در سینما و گاهی در نمایش خانگی.

این هنرمند در پاسخ به این سوال که خاطره شیرینی از سالهای کاری دارد که تاکنون مطرح نکرده باشد، گفت: بامزه ترین خاطراتم را نگفته ام چون قابل پخش نبوده اند.

بازیگر سریال تلویزیونی خروس (سعید آقاخانی ۱۳۹۲) ادامه داد: بهترین خاطراتم برای سالهای بسیار قبل است؛ نمی خواهم گردن کسی بندازم چون خود ما هم این تغییر را کرده ایم که مانند قبل بایکدیگر دوست نیستیم. قبلا عده ای آدم بی پول بدهکار اجاره نشین بودیم که دور هم خوش می گذرانیدم بعد از مدتی یکی پولدار شد، دیگری جایزه گرفت و بسیار چیزهای دیگری در ماجرا دخیل شد که مانند گذشته خوش نگذشت و شاید خاطره ای عجیب و غریب هم رخ نداده باشد.

وی افزود: من از هرکاری که مردم به آن اقبال نشان دادند خوشحالم. از اولین کارم نان، عشق، موتور هزار(ابوالحسن داوودی ۱۳۸۰) خوشحالم تا پاورچین (مهران مدیری ۱۳۸۱-۸۲) – همه کارهایی که با آقای مدیری انجام دادم – و هزارپا (ابوالحسن داوودی ۱۳۹۷) و نرگس (سیروس مقدم ۱۳۸۵) و من یک مستاجرم (پریسا بخت‌آور ۱۳۸۳). کارهایی هم بوده که اذیت می شدم. زمانی اجاره نشین بودم و باید اجاره خانه ام را می دادم و برای این هزینه زندگی کارهایی انجام دادم که در بازیگری من را عقب انداخت.

بازیگر مجموعه تلویزیونی در حاشیه (مهران مدیری ۱۳۹۴) تصریح کرد: دو کار بشدت موقعیت من را در دنیای بازیگری عوض کرد؛ اخراجی ها و پاورچین. پس از بازی در اخراجی ها من به استادیوم رفتم و یک استادیوم با گفتن «دکتر اخراجی ها» من را تشویق کردند که و این بسیار عجیب بود. سریال پاورچین که ۵ قسمت در آن حضور داشتم به شدت برای دیده شدن توسط تعداد بسیار زیادی از آدم ها به من کمک کرد و البته در بحث اجرا هم خندوانه موجب شد که بسیار بیشتر شناخته شوم.

امیرسلیمانی خاطرنشان کرد: نان عشق موتور هزار را بازی کرده بودم و هنوز اکران نشده بود ولی در جشنواره آمده بود و نقشم گرفته بود و صبح در خیابان عادی راه می رفتم و کسی من را نمی شناخت اما فردای شبی که قسمت اول پاورچین پخش شد همه ایران من را می شناختند و این بسیار عجیب بود.

بازیگر فیلم سینمایی اخراجی‌ها (مسعود ده‌نمکی ۱۳۸۵) در پاسخ به این پرسش که این حجم از دریافت توجه از جانب مردم چه احساسی را برایش ایجاد کرده است گفت: نمی شود گفت جذاب نیست اما من با مقوله شهرت بیگانه نبودم. از بچگی می گفتند این پسر یا برادر فلانی است و هجمه جذابی بود و حس خوبی داشتم. هنوز هم جذاب است ولی آزاردهنده هم هست. البته از سویی باعث شده است تا اتفاقات دشواری مانند بیماری سختی که من به آن مبتلا شدم و به آن دنیا رفتم و برگشتم برایم قابل درک باشد که نگویم چرا من؟ نپرسیدم از خودم که چرا من این بیماری را گرفتم چون در همان بیمارستان من تنها کسی بودم که همه می شناختند و لطف داشتند و جایی خدا می دهد و جایی می گیرد.

وی افزود: اتفاق دیگری که تحولی در من ایجاد کرد کلبه عموپورنگ بود؛ پیش از آن اصلا تجربه کار کودک و بنابراین مخاطب کودک نداشتم. زمان ضبط و پخش برنامه همزمان شد با یکماه بستری بودن من در بیمارستان. پیام هایی از بچه ها داشتم که صبح تا شب اشک می ریختم. دختری برای من وویس گذاشته بود که فاطمه ام و سه ساله ام و از پارسال از فرشته مهربون لباس عروس خواستم اما الان یک هفته است که گفته ام لباس عروس نمی خواهم می خواهم تابنده حالش خوب شود و همان زمان فکر کردم که اگر بمیرم هیچ کار انجام نداده دیگری ندارم.

بازیگر مجموعه نمایشی قهوهٔ تلخ (مهران مدیری ۱۳۹۱–۱۳۸۹) تاکید کرد: هستند آدم هایی که از ته دل حرف می زنند اما بچه ها بسیار دلی حرف می زنند.

امیرسلیمانی گفت: زمانی که کاری پربیننده بازی می کنم دچار بیکاری خود خواسته می شوم. نمی دانم بیماری درونی من است یا چیز دیگر اما همیشه وقتی نقشی می گیری که موفق می شود همواره نقش هایی شبیه به آن به شما پیشنهاد می شود و به همین دلیل من کمی عقب می کشم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ماریون کوتیار» ملکه برفی «برج یخی» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حضور ماریون کوتیار برای بازی در نقش ملکه برفی در فیلم «برج یخی» ساخته لوسیل هادزیهالیلوویچ، تایید داد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، ماریون کوتیار پس از بازی در فیلم «دختر کوچولوی آبی» ساخته مونا آچاچی که در کن پخش شد، با کارگردان زن دیگری همکاری خواهد کرد و در فیلم لوسیل هادزیهالیلوویچ با عنوان «برج یخی» بازی می‌کند.

این دو در سال ۲۰۰۴ در فیلم «بی‌گناهی» با هم همکاری کرده بودند.

این فیلم اولین همکاری هادزیهالیلوویچ و موریل مرلین تهیه‌کننده «فرانسه» و «حقیقت» خواهد بود. انتظار می‌رود به دنبال فیلم «گوش‌خیزک» که جایزه هیات داوران سن سباستین را از آن خود کرد، «برج یخی» جاه‌طلبانه‌ترین فیلم کارگردان تا به امروز باشد.

فیلمنامه «برج یخی» به صورت مشترک توسط جف کاکس و هادزیهالیلووچ نوشته شده و داستان آن در دهه ۱۹۷۰ اتفاق می‌افتد و داستان ژان، دختر نوجوانی را تصویر می‌کند که از یتیم خانه‌ای در یک روستای کوهستانی فرار می‌کند. او با رویاهای بزرگ به پاریس می‌رود و در انباری پناه می‌گیرد که معلوم می‌شود به عنوان استودیویی که ملکه برفی در آن فیلمبرداری می‌شود استفاده می‌شود. بازیگر این فیلم، کریستینا، زن ۴۰ ساله‌ای است که ژان را در حمایت خود می‌گیرد و تأثیری خطرناک و قدرتمند بر دختر جوانی می‌گذارد که خود را در وی می‌بیند.

مرلین گفت: دینامیک قدرت بین این شخصیت فریبنده و دختر نوجوان بازتابی از «ملکه برفی» است و فضایی آینه‌ای ایجاد می‌کند و عنصر فانتزی یک افسانه را زنده می‌کند.

مرلین که تهیه‌کننده «توهین» اثر زیاد دویری و «حقیقت» ساخته هیروکازو کورئیدا بوده گفت که هادزیهالیلوویچ یک استوری‌برد برای این فیلم ارائه کرده است و با طراح صحنه برای ایجاد «زیبایی‌شناسی به سبک ژرژ ملیس» همکاری خواهد کرد.

انتظار می‌رود فیلمبرداری این فیلم اوایل سال آینده در فرانسه آغاز شود.

هادزیهالیلوویچ کارگردان ۴ فیلم را در دو دهه گذشته بوده که با «دهان ژان پی‌یر» که در بخش نوعی نگاه جشنواره کن به نمایش درآمد، شروع شد. بزرگترین موفقیت او تا به امروز «تکامل» است که سال ۲۰۱۵ جایزه بهترین فیلمبرداری و جایزه ویژه هیات داوران سن‌سباستین را دریافت کرد.

ماریون کوتیار ۴۷ ساله بازیگر فیلم‌های کارگردان‌هایی چون استیون سودربرگ، مایکل مان، وودی آلن، ژاک اودیار و برادران داردن بوده است. او برای نقش‌های مختلفش در فیلم‌های بلاک‌باستر و مستقل شهرت دارد و جوایز متعدد از جمله یک جایزه اسکار، یک جایزه گلدن گلوب و یک جایزه فیلم بفتا دریافت کرده و سال ۲۰۱۰ به مقام شوالیه هنر و ادب فرانسه منصوب شده است. تا سال ۲۰۲۰، فیلم‌های کوتیار بیش از ۳.۶ میلیارد دلار در گیشه جهانی فروش داشته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع