کرنانوازان به ایستگاه پایانی منطقه ۲ «موسیقی نواحی» رسیدند
آخرین شب از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه ۲ با اجراهای صحنهای گروههایی از استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان به میزبانی استان چهارمحال بختیاری برگزار شد.
آخرین شب از شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه ۲ با اجراهای صحنهای گروههایی از استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان به میزبانی استان چهارمحال بختیاری برگزار شد.
سینماپرس: حسین رفیعی ـ بازیگر و مجری ـ که این روزها در سریالی با عنوان «فراری» همکاری دارد، با بیان اینکه متولد شده صداوسیماست و نمکشناسی حکم میکند با رسانهای که دیده شده فعالیتش را ادامه دهد، چنین میگوید: سعی کردم نه هیچ هزینهای برای آنها داشته باشم و نه هیچ دورهای قهر کردم که بگویم میآیم یا نمیآیم.
به گزارش سینماپرس، حسین رفیعی در گفتوگویی با ایسنا با اشاره به حضورش در «فراری» که سریالی در ژانر کودک است، اظهار میکند، عاشق کار کودک است و هر کاری در این حوزه پیشنهاد شود، علاقمندانه آن را میپذیرد.
گله برای آدمهای ضعیف است
رفیعی درباره فعالیت خود در این روزها در تلویزیون و همچنین مدیومهای دیگر نیز بیان کرد: من کارم هنر است، این کار را بلدم، برای آن زحمت کشیدم و تحصیلاتش را دارم بنابراین تا وقتی که بخواهم کار میکنم و اگر هم نخواهم مشخص است که با این سلیقه جور نیستم و در مدیوم دیگری کارم را بدون هیچ مشکلی ادامه می دهم. ولی هیچ وقت گله نمی کنم چراکه معتقدم گله برای افرادی است که احساس ضعف میکنند.
محکوم شدم به اینکه چرا یک بازیگر باید مجری شود
وی دربارهی اینکه آیا او را به عنوان مجری بپذیریم یا بازیگر؟ توضیح میدهد: من بازیگر بودم که سمت اجرا آمدم و روزهای اول هم حتی محکوم شدم به اینکه چرا یک بازیگر باید مجری شود، خیلی از کارها را هم از دست دادم. ولی در این سالهای اخیر میبینم خیلی از دوستانی که نقد میکردند بازیگر نباید مجری شود، خودشان اجرا میکنند و اصلا اشکالی هم ندارد. این مرزبندیها اشتباه است. من در آن سالهایی که اجرا میکردم به موازات آن در تئاتر و فیلم هم کار میکردم. بیش از ۳۰ سال است فعالیت میکنم و رشتهی تحصیلیام هم حوزه کودکان است. عاشق کارم هم هستم.
چرا «نیمرخ» تکرار نشد؟
وی در پاسخ به اینکه آیا دلتنگ برنامههایی که سال ۷۷ از جمله «نیمرخ» در تلویزیون داشته، نشده است؟ میگوید: سال ۷۷ من برنامه «نیمرخ» را داشتم که برای نوجوانان بود. من و امیرحسین مدرس بعد از این برنامه قریب به ۱۰ سال در این حوزه کار کردیم. در شبکه جهانی جام جم، شبکه یک و همچنین شبکههای دیگر. فضا به گونهای شد و به جایی رسید که علاقهای به کار کودک اینچنینی نبود و نشد و کسی در این حوزه دیگر فعالیت نکرد. دلم برای آن برنامهها تنگ میشود، نسلی که کار میکردیم شبیه به فوتبالیستهای دههی ۶۰ ـ ۷۰ هستیم که با دستمزدهای بسیار پایین اما با عشقی که به تیم و کشور داشتند توی زمین میآمدند و کارهاهای عجیب و غریب انجام میدادند. اما حالا همه چیز بر پایه پول است.
بعضی دستمزدها علمی ـ تخیلی است
به باور وی امروزه بعضی دستمزدها علمی ـ تخیلی است که برای فردی مثل او که در حوزه سینما و تلویزیون کار کرده، چنین چیزی نبوده. او در عین حال میگوید: هیچ وقت هم گله نداشتم چرا که معتقدم بخش اعظمی از مخاطبان تلویزیون در شهرستان ها و روستاها هستند، برای افرادی که تنها امیدشان و مامنشان برای گذراندن اوقات فراغت، همین تلویزیون است. در شهرستانها سینما به آن معنا نیست آدمها نیز خیلی به دنبال فضای مجازی و پلتفرمها به دلیل هزینههای آن نیستند، پس در نتیجه تلویزیون خانهی اول و آخری است که دوست دارند بنشینند و برنامه مورد علاقهشان را ببینند. من افتخار می کنم سالها در رسانه ملی برای این قشر کار کردم و هیچ کاری انجام ندادم که از آن پشیمان باشم. من متولد شده صداوسیما هستم و نمک شناسی می گوید با رسانهای که دیده شدی فعالیتت را ادامه دهی. بنابراین سعی کردم نه هیچ هزینهای برای آنها داشته باشم و نه هیچ دوره قهر نکردم که بگویم میآیم یا نمیآیم.
تلویزیون باید پوستاندازی کند
این بازیگر حوزه تخصصی کودکان در پاسخ به اینکه تلویزیون در حوزه کودک تا چه اندازه از برنامههای برند خود محافظت کرده است؟ گفت: من ۳۰ سال است در سازمان صداوسیما کار میکنم و معتقدم سازمان باید پوستاندازی کند و باید از افراد جدیدی بهره ببرد. این که مجریان قدیمی نیستند بخشی از آن به اتمسفری که حاکم است و اینکه چه برنامههایی قرار است تولید شود، برمیگردد. از طرفی زمانی که بودجهی صداوسیما دچار مشکل می شود برای تولید برنامههایش به سمت اسپانسر میرود. اسپانسر هم به دلیل پولی که میدهد حق دارد مجری اش را خودش انتخاب کند. به نظرم برخی از جوانانی که تازه مشغول اجرا در حوزه کودک شدهاند بسیار مستعد هستند و آمدند که آزمون و خطا کنند و چه اشکالی دارد.
هنوز هم رسانه ملی محترمترین رسانه در دنیاست
او در ادامه مطلب بالا با بیان اینکه هیچ برنامهای در صداوسیما و تلویزیون دنیا قائم به فرد نیست و شما نمیتوانید بگویید اگر این برنامه را از فلان فرد بگیرید تلویزیون سقوط میکند، میگوید: ما یاد گرفتیم در کار کودک هر چیزی که منجر به اضطراب، تشنج و دلشوره نوجوانها میشود، الزما نباید صریح گفت. نقد خوب است اما منطقی و نباید همدیگر را تخریب کنیم. با شرایطی که در حال حاضر در صداوسیما وجود دارد و در حال حاضر تلاشش را میکند و اتفاقا مخاطب خودش را هم دارد، خیلی از افراد هستند که آرزو دارند در تلویزیون دیده شوند. آرمانگرایی خوب است اما مخاطبان تلویزیون بیشتر است و رسانه ملی جزو شاخصترین رسانهها در دنیاست و ما یادمان نرود که چه قشر از جامعه را پوشش میدهیم. به عنوان مثال اگر یک مجری یا هنرپیشه برنامههای خانواده تلویزیون با یک هنرپیشه درجه یک سینما به روستایی بروند، همه مردم روستا به سمت این فرد تلویزیونی میروند، چون در روستا همه تلویزیون نگاه میکنند و کسی سینما نمیرود. میزان مخاطب تلویزیون بیشتر است و معتقدم هنوز هم رسانه ملی محترمترین رسانه در دنیاست.
فضای مجازی آمده که ما را به سمتی که میخواهد ببرد
رفیعی درباره طرفداران خود در فضای مجازی با طرح این پرسش که دنبالکنندگان میلیونی چقدر میتواند معیار باشد، میگوید: معتقدم فضای مجازی آمده که ما را به سمتی که میخواهد ببرد، نه آن چیزی که صلاح است. به عنوان مثال من در فضای مجازی N میلیون دنبالکننده دارم اما باید پرسید چه تعداد از این افراد واقعی است و چقدر می تواند برای من معیار باشد.
مخاطبان از تلویزیون اشباع شدهاند
رفیعی در مقایسهای درباره پخش آثار تلویزیونی در دهههای ۴۰ و ۵۰ با امروز، معتقد است مخاطبان دیگر اشباع شدهاند و یادآوری میکند: برای نسل ما که از دههی ۴۰ و ۵۰ بودیم، تلویزیون از ساعت ۱۴ شروع میشد. همه میدانستند چه ساعتی باید بنشینند و چه برنامهای ببینند. ساعت دو برنامهها آغاز میشد. اول تصویر افراد گم شده را نشان می دادند، سپس یکی میآمد و اعلام برنامه میکرد. در ادامه تیتراژ برنامه کودک میرفت. ۱۴ تا ۱۸ برنامه کودک بود، سپس اذان مغرب، ۱۹ تا ۲۲ سریالها و فیلمها پخش می شد و ۲۲ خبر می گفتند و پایان. الان تلویزیون ۲۴ ساعته برنامه میرود. هر شبکهای را که روشن میکنی، تکرار یک سریال پخش میشود و بعد در ماهواره هم این سریالها تکرار می شود و بنابراین مخاطبان اشباع شده اند.
امروزه آرشیو هر فرد در خانهاش بیش از آرشیو صداوسیماست
به باور این بازیگر در حال حاضر آرشیو هر فرد در خانهاش بیش از آرشیو صداوسیماست و میگوید: نسل ما آن موقع می نشست تا سال تحویل شود تا کارتون «رابین هود» و «والت دیزنی» را ببیند یا ساعت ها منتظر می ماند تا «زورو» را ببیند و یا مثلا شب سال نوی میلادی همه می گفتند آهنگ «برنادت» حتما پخش می شود و همه در انتظار دیدن آن می نشستند و یا در میلاد پیامبر اکرم حتما فیلم حضرت «محمد(ص)» را می دیدند و اینها برنامه های جذابی برای مردم بود و مخاطبان آن را دنبال می کردند.
هنرمندان زیادی در حوزه کودک کار کردند و هیچگاه از یادها نمیروند
او در عین حال میگوید: امرزه ذائقه مخاطب به سمتی رفته که دیگر برنامه ها برایش تکراری است و تکرار برنامه دلیلش این است که ما تولیدات نداریم. در حالی که ما میتوانیم تولید خوب داشته باشیم مخاطبان را هم جذب کنیم و تا قیام قیامت صداوسیمای ما میتواند برای همه جذاب باشد. من میروم بعد از من هم هزاران نفر دیگر میآیند و مخاطب پیدا میکنند و در قاب جادویی دیده میشوند؛ کما اینکه بسیاری از مدیران آمدند و رفتند. هنرمندان زیادی در حوزه کودک کار کردند و هیچگاه از یادها نمیروند. هنرمندانی که برخی ها از آنها توسط پنج نسل دیده شدهاند و در ذهن همه حک شده است و به عنوان نمونه آقای شهرام لاسمی ـ قلقلی ـ یا عموهای فیتیله را بچهها یادشان نیاید اما اینها همه در یاد مردم حک شدهاند.
این بازیگر که این روزها سریال فراری در قالب نقش جدیدی حضور دارد و به گفته خود پیشنهادهایی به وی شده است قرار است در آینده نزدیک عملی شود.
رفیعی در پایان گفتوگوی خود، درباره نقشی که در سریال «فراری» با نام قبلی «هادی» ایفا میکند، نیز توضیح داد: در این سریال نقش شخصیت دستیار یک کارگردان را برعهده دارم که به دنبال این است شخصیت اصلی قصه را که نام آن هادی است، سوپراستار کند، این کاراکتر را دوست دارم و امیدوارم خوب از آب دربیاید.
محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانیزاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی را به عنوان رییس شورای سیاستگذاری سیامین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان منصوب کرد.
در حالی که طی روزهای گذشته اخبار مربوط به برگزاری آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران منتشر شد، خبرهایی مبنیبر قطع همکاری بنیاد رودکی با ۴۰ نوازنده حاضر در این ارکستر به گوش میرسد.
سینماپرس: نشست هماهنگی رسانهای جشن بزرگ عید غدیر با حضور معاون سیما و اعضای شورای مدیران برگزار شد.
به گزارش سینماپرس، نشست هماهنگی رسانهای جشن بزرگ عید غدیر با حضور معاون سیما و اعضای شورای مدیران این معاونت و سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر و دیگر دستگاههای فرهنگی برگزار شد.
محسن برمهانی در این نشست گفت: دومین تجربه برگزاری جشن ده کیلومتری غدیر میطلبد تا با هم افزایی همه دستگاهها و رسانه شاهد برگزاری هر چه با شکوهتر این جشن بزرگ و حماسه حضور ارادتمندان مولا علی (ع) و عاشقان ولایت باشیم. ما به سهم خود در رسانه تلاش داریم تا پیام والای غدیر و حق این جمعیت میلیونی را به شایستگی منعکس کنیم.
وی با تاکید بر لزوم بهره بردن از ظرفیتهای این جشن عظیم افزود: ان شاالله و با عنایت حضرت امیر المومنین (ع) حاشیه و متن این جشن باشکوه مردمی و سوژههای بکر و خرده داستانها را ثبت و ضبط میکنیم تا به فراخور از شبکهها پخش شود.
معاون سیما خاطرنشان کرد: شبکههای سیما در تعامل با مخاطبان تلاش دارد ظرفیتهای مردمی را برای نقش آفرینی و مشارکت در برگزاری هر چه بهتر این جشن فعال کند.
وی با اشاره به حضور میلیونی مردم در جشن خیابان ولیعصر (عج) تهران در سال گذشته خاطرنشان کرد: سیما با برنامه ریزی مفصل حال و هوای جشن میلیونی تهران و مهمانی کیلومتری در دیگر استانها را به منازل مردم منتقل خواهد کرد تا علاقه مندانی که به هر دلیل امکان حضور ندارند از فضای معنوی این جشن بهره ببرند.
ساسان زارع سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر هم در این نشست با ارائه گزارشی از تمهیدات جشن امسال گفت: سال گذشته ۳ میلیون نفر مخاطب جشن غدیر بودند که بی سابقه بود. امسال آمادگی برای حداقل ۴ میلیون نفر در جشن غدیر وجود دارد.
در این نشست همچنین علی فروغی مدیر شبکه سه و مسئول کمیته جشن غدیر سیما، مداحی معاون سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده شهرداری تهران گزارشی از اقدامات خود ارائه کردند.
استقرار ۸ واحد سیار در مسیر ده کیلومتری
حاجی سیدرضی رییس مرکز تولید و فنی سیما درباره تمهیدات برگزاری جشن ۱۰ کیلومتری غدیر گفت: مرکز تولید و فنی سیما برای ۱۷ نقطه تمهیداتی در نظر گرفته و ۱۷ مسیر انتقال سیگنال داریم.
سیدرضی تصریح کرد: ۸ واحد سیار در مسیر جشن ۱۰ کیلومتری در طول مسیر از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی مستقر خواهد شد که از این تعداد، ۴ پایگاه (استیج) داریم و ۴ واحد دیگر هم محدوده موکبها را پوشش خواهند داد. ۹ دستگاه پخش زنده اینترنتی مرکز تولید و فنی سیما هم رویدادهای جشن غدیر را به صورت نقطه به نقطه نشان خواهند داد.
رئیس مرکز تولید و فنی سیما تصریح کرد: ۳ عدد کوادکوپتر (ریزپرنده ها) و یک بالگرد در این جشن تصاویر هوایی را دریافت میکنند تا از طریق این مرکز در اختیار پخش شبکهها نیز قرار بگیرد.
سیدرضی همچنین از حضور بیش از ۲۵۰ تن از همکاران مرکز تولید و فنی سیما برای پوشش برگزاری جشن ۱۰ کیلومتری غدیر خبر داد.
گروه «همنوایان شاهد» در تازهترین فعالیت خود در عرصه موسیقی آیینی نماهنگ «من اهل نجفم» را با صدای هادی نصیری منتشر کرد.
سینماپرس: در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بینالمللی فیلم حوا فهرست فیلمهای سه بخش بلند داستانی، کوتاه داستانی و مستند منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، دبیرخانه این رویداد در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بینالمللی فیلم حوا فهرست فیلمهای سه بخش بلند داستانی، کوتاه داستانی و مستند را منتشر کرد.
فهرست آثار راهیافته به این بخشها به شرح زیر است.
فیلمهای بلند داستانی
۱) «اخت الرضا» به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی و تهیهکنندگی سیدمجتبی طباطبایی و جعفر ادیب
۲) «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیهکنندگی محمود بابایی و بنیاد سینمایی فارابی
۳) «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجهپاشا و تهیهکنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهینصب
۴) «رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغ زاده و تهیهکنندگی مهدی صباغ زاده و بنیاد سینمایی فارابی
۵) «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج و تهیهکنندگی جلیل شعبانی
۶) «شهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی و تهیهکنندگی پگاه احمدی
۷) «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیهکنندگی یوسف منصوری
۸) «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه
۹) «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیهکنندگی علی آشتیانیپور
۱۰) «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیهکنندگی محمدرضا مصباح
۱۱) «هفت بهار نارنج» به کارگردانی فرشاد گل سفیدی و تهیهکنندگی محمد کمالیپور
۱۲) «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزهای و تهیهکنندگی سید صابر امامی و بنیاد سینمایی فارابی
فیلمهای کوتاه داستانی
۱/ «۳۲۳ ماه چند هفته و چند روز» به کارگردانی پیمان فلاح
۲/ «اتاق عقد» به کارگردانی حسن حبیبزاده
۳/ «اسماء» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو و فرید حاجی عباسی
۴/ «باشه برای فردا» به کارگردانی علی رحیمی
۵/ «پرتاب ناگهانی یک فیل» به کارگردانی نازنین چیت ساز
۶/ «تی یره» به کارگردانی مصطفی مهربان
۷/ «جان داد» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی
۸/ «گجو» به کارگردانی سینا محمدیان
۹/ «لیلا» به کارگردانی مجتبی اسپنانی
۱۰/ «محافظ» به کارگردانی حسین دارابی
۱۱/ «مرگ پروانه» به کارگردانی سیدمحمد حسین حسینی
۱۲/ «نشنیدن» به کارگردانی احمد صمیمی
۱۳/ «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی خانی
۱۴/ «یک به توان بینهایت» به کارگردانی علیرضا صادقی
۱۵/ «یک حلقه معمولی» به کارگردانی نوا رضوانی
فیلمهای مستند
۱) «کل فاطمه» به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری
۲) «لوتوس» به کارگردانی محمدرضا وطن دوست
۳) «بانو» به کارگردانی محمد حبیبی منصور
۴) «چشمها و دستها» به کارگردانی پناه برخدا رضایی
۵) «چلچلای سفری» به کارگردانی حسن جعفری
۶) «گالین» به کارگردانی عزتالله پروازه
۷) «من کدا هستم» به کارگردانی فرح زارع
۸) «جایی برای فرشتهها نیست» به کارگردانی سام کلانتری
۹) «دیوارهای نخی» به کارگردانی عباس عمرانی بیدی
۱۰) «مقصد المپیک» به کارگردانی مرسده فلاحنژاد و یاسر خمسی
۱۱) «واهگ» به کارگردانی حدیث جانبزرگی
۱۲) «هیچکس منتظرت نیست» به کارگردانی محسن اسلامزاده
نخستین جشنواره بینالمللی فیلم حوا به همت بنیاد بینالمللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور ۱۶ تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمانهای فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال میکند.
یکی از آهنگسازان و نوازندگان شناخته شده کشورمان از تولید و ضبط یک کتاب قصه برای گروه سنی کودک به نویسندگی الهام افراز و روایت ثریا قاسمی خبر داد.
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شرایط برای جهش فرهنگی در کشور فراهم است، و هنرمندان ما سفیران فرهنگی و مایه مباهات مردم هستند.
به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد سلامی در نشست با هنرمندان و فعالان صنایع دستی و خلاق اعزامی به مسکو برای شرکت در هفته فرهنگی ایران و روسیه که شامگاه دوشنبه برگزار شد، گفت: شرایط منطقهای و بینالمللی، فرصتهای خوبی را برای توسعه مناسبات ایران با دیگر کشورها به ویژه همسایگان فراهم کرده است. مأموریت مهم اهالی فرهنگ این است که در جهت تببین، تسهیل و تعمیق این ارتباطات تلاش کنند.
وی با قدردانی از تلاش سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه و همچنین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دلیل برگزاری این رویداد مهم ادامه داد: شرایط در کشور برای جهش فرهنگی فراهم است. جمعبندی دولت مردمی، توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و تقویت ارتباطات برای پر کردن خلاءهاست، باید تلاشها در این عرصه با نگاه فرهنگی همراه باشد.
اسماعیلی گفت: پایداری مناسبات دوجانبه با دیگر کشورها در گرو پیوند خوردن روابط با عنصر فرهنگ و افکار عمومی است. امروز با توجه به سطح راهبردی مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، همراهی و نقشآفرینی اهالی فرهنگ و هنر گامی در راستای تأمین منافع ملی و مناسبات پایدار با این کشور همسایه در دریای خزر و دیگر کشورها خواهد بود.
از استعمار فکری ۲۰۰ ساله رنج میبریم
وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفتها و توانمندیهای داخلی گفت: شاید برخی سخن از بزرگی دستاوردهای انقلاب اسلامی در شرایطی که مردم درگیر مشکلات روزمره هستند را اغراق تلقی کنند. اما بیتردید خارج از جغرافیای کشور قدرت و عظمت ایران به وضوح درک و مشاهده میشود.
وی با اشاره به سفرنامههای سیاحان ایرانی در دوره قاجاریه که با نگاه حیرتآور به غرب نگاه میکردند، گفت: ما از استعمار فکری ۲۰۰ ساله به یادگار مانده از آن دوران رنج میبریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از اهداف انقلاب اسلامی را زدودن این استعمار فکری عنوان کرد و تصریح کزد: در حوزه فرهنگ و هنر نیاز داریم که هم در تعاملات خود و هم در پیوند با رخدادهایی که در کانون تحولات منطقه در ایران رخ داده است، عظمت و تغییر هندسه قدرت را درک کنیم. چرا که امروز جمهوری اسلامی ایران به رشد بالقوه در همه بخشها و نقطه ثقل دست یافته است.
اسماعیلی با اشاره به استقبال پرشور مردم و جوانان کشور ونزوئلا از رئیسجمهوری اسلامی ایران در سفر اخیر به آمریکای لاتین گفت: سخنرانی بیش از یک ساعته آیتالله دکتر رئیسی در اجتماع بزرگ مردم و جوانان در سالن مرکزی کاراکاس با تشویق و همراهی مداوم حاضران در این آیین همراه بود.
وی افزود: در آیین رونمایی از کتاب «سلول شماره ١۴» رهبر معظم انقلاب به زبان اسپانیولی نیز استقبال پرشور و کمنظیر مردم کاراکاس را از کتاب، نمایشگاه و حضور ایران شاهد بودم. مردمی که کشتیهای اقیانوسپیمای ایرانی که در شرایط تنگنای ونزوئلا و با وجود مخالفتها و کارشکنیهای آمریکا، برای این کشور محموله بنزین آوردند را در ذهن دارند که اینها نقطه عطف و قله افتخارآمیز است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این رخداد در بیش از ۱۲ هزار کیلومتر دورتر از مرزهای ایران، گویای عظمت انقلاب اسلامی و اقتدار کشور ما است و از این رو باید برخی نگاهها در داخل تغییر کند.
وی برخورد متفاوت جریان مدعی روشنفکری با وقایع اخیر روسیه و رخدادهای کنونی فرانسه را یادآور شد و گفت: در حالی که این جریان درباره رخدادهای روسیه، مواضعی بر خلاف توسعه مناسبات با این کشور داشت، اما در قبال تحولات فرانسه که با در آتش کشیده شدن چند هزار خودرو همراه بود، موضع خاصی اتخاذ نکرد که امروز با این وضعیت در کشور مواجه هستیم و باید در قبال آن روشنگری کنیم.
مسئولیت روشنگری با اهالی فرهنگ و هنر است
اسماعیلی با بیان اینکه مسئولیت اصلی روشنگری در این عرصه با اهالی فرهنگ و هنر است، با اشاره به مزیتهای مناسبات با روسیه برای رونق تولید داخلی، به برخی از فرصتهای بازار روسیه برای محصولات فرهنگی و هنری نیز ایران اشاره کرد.
وی تاکید کرد: یک پویانمایی ایرانی در روسیه فروش ۲.۵ میلیون دلاری را تجربه کرده است و یک بازی رایانهای، چندین هزار نصب در ماههای آغازین ارائه. در روسیه داشت. اگر فیلمهای ایرانی بتوانند وارد چرخه اکران سینمای روسیه شوند، درآمد حاصل از آن میتواند بر اقتصاد سینمای ایران تأثیرگذاری بسیار مطلوبی داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه استمرار و مانایی مناسبات ایران و روسیه در گرو تغییر فکر و نگرش افکار عمومی است، بر تلاش در این زمینه تأکید کرد و گفت: به عنوان نمونه، درآمد ترانزیتی ایران از راهگذر شمال – جنوب میتواند نیاز ایران را از بخش زیادی از درآمد نفتی برطرف کند و با بهره گیری از ظرفیتهای این مسیر، تحریمها معنایی نخواهند داشت.
هفتههای فرهنگی ایران و میزبانی از رویدادهای متقابل
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری آیینهای اخیر هفتههای فرهنگی ایران در تاجیکستان، ترکمنستان و رویداد کنونی در روسیه گفت: در کشورهای محور مقاومت همانند لبنان، سوریه و عراق نیز برنامههای مفصلی را برگزار کرده ایم و به زودی شاهد برگزاری رویداد هفته فرهنگی ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس با تلاش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنیهای فرهنگی نیز خواهیم بود.
در تاریخ نمیتوانیم زندگی کنیم
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در این نشست نقش هنرمندان را در توسعه مناسبات دوجانبه تهران–مسکو بسیار مهم توصیف کرد و گفت: در شرایطی که جریان رسانهای مسموم و تحلیلهای نادرست مدعیان روشنفکری برای تخریب این مناسبات همگام با خواست کشورهای غربی تلاش میکنند، انتظار است هنرمندان اثرگذاری لازم را در جامعه داشته باشند تا ملت ایران از مزایای توسعه مناسبات با روسیه سود برد.
کاظم جلالی با اشاره به فرصتهای صادرات کالا به روسیه، گرفتن سهم از بازار این کشور را به مثابه حرکت در راستای توسعه، اشتغالزایی و رونق اقتصاد ملی دانست و افزود: تلاشهای صورت گرفته در سالهای گذشته برای توسعه مناسبات تهران–مسکو، در زمانی پایدار خواهد ماند که در عرصه فرهنگی، تعاملات و رفتوآمدهای نخبگان و دانشگاهیان دو کشور نیز شاهد گامهای مثبتی باشیم.
وی با بیان اینکه کار خوب دولت سیزدهم در برداشتن گامهای جدی در تکمیل کریدور شمال–جنوب را نمیتوان انکار کرد، گفت: رویکرد این دولت در راستای جبران عقب ماندگی در مناسبات با همسایگان را نباید به عنوان حرکت در مسیر بلوک شرق تعبیر و تفسیر کرد.
جلالی از تلاش رایزن فرهنگی ایران در روسیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برپایی رویداد مهم و تاثیر گذار هفته فرهنگی ایران در روسیه تقدیر و تشکر کرد.
در این نشست، شماری از هنرمندان و فعالان صنایع دستی و خلاق ایران در فضایی صمیمی به طرح دیدگاهها و پیشنهادهای خود پرداختند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه پاسخگوی مباحث طرح شده بود.
هفته فرهنگی ایران و روسیه منجر به افزایش روابط فرهنگی مردم دو کشور میشود
بیژن نوباوه افزود: برگزاری برنامههایی مانند هفته فرهنگی ایران و روسیه سبب افزایش شناخت مردم دو کشور نسبت به ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی یکدیگر میشود.
وی با اشاره به ظرفیتهای توسعه همکاریها با روسیه به مزایای راهگذر شمال–جنوب برای ایران و بهرهمندی کشورمان از درآمدهای مربوط به حمل و نقل کالا در این مسیر اشاره کرد و ادامه داد: غربیها نفع ایران را نمیخواهند و از این رو هر اقدام و تبلیغاتی با هدف تخریب مناسبات ایران و روسیه انجام میدهند تا این پروژه به اهداف خود دست نیابد.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید به سمت اصلاح این تفکر در جامعه حرکت کنیم تا روابط تهران–مسکو در راستای منافع دو ملت شکل گیرد و ارتقاء یابد و تلاش هنرمندان نیز در این جهت میتواند اثرگذاری بالایی داشته باشد.
نوباوه تاکید کرد: جریانی در کشور قصد دارد که شرق را به عنوان دشمن تلقی کند. در حالی که این پرسش مطرح است که آیا آمریکا و دیگر کشورهای غربی خدمت کردهاند؟
وی افزود: در مدت افزون بر ۴ دهه از عمر انقلاب اسلامی، به اندازه حدود یکصد سال جهش علمی در کشور صورت گرفته و امروز جهان به خوبی با قدرت و توانایی ایران آشناست.
گفتنی است، بیژن نوباوه به عنوان یکی از اعضای هیئت فرهنگی ایران برای حضور در برنامههای هفته فرهنگی ایران و روسیه همراه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عازم مسکو شده است.
در رویداد هفته فرهنگی ایران و روسیه برنامههای گوناگونی از حوزههای نمایشگاه آثار تجسمی، فرش، صنایع خلاق هنری، موسیقی، نشستهای فرهنگی و اکران فیلم و انیمیشن تدارک دیده شده که در طول ۶ روز اجرا میشود.
بیژن نوباوه نایبرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع و فرشاد مهدیپور معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و حسین دیوسالار دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی میکنند.
این رویداد فرهنگی مشترک بین دو کشور پس از ۴ سال وقفه ناشی از شیوع کرونا، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و با همکاری سفارت ایران، از سوی اداره کل همکاریها و تنظیمگری محصولات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تدارک دیده شده و از ۱۳ تا ۱۸ تیر با اجرای برنامههای فرهنگی متعدد برگزار میشود.
دوره پیشین رویداد هفته فرهنگی ایران و روسیه از ۱۸ تا ۲۳ آبان ۱۳۹۸ به میزبانی شهرهای تهران و قزوین برگزار شده بود.
هشتمین «جایزه هنری غدیر» با تجلیل از چهار چهره فرهنگی و هنری در پردیس تئاتر تهران برگزار میشود.