محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران و مدیر مجموعه سینمایی «ماندانا» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تعطیلی چند روزه این سینما توضیح داد: روز شنبه همین هفته حوالی ظهر بود که افرادی با نامه پلمب به سینما مراجعه کردند و دستور تعطیلی سینما را دادند. آن روز من خودم در سینما حضور نداشتم و به مدیر داخلی مجموعه پیام داده بودند که من باید به دادسرای ناحیه هشت مراجعه کنم. با وجود کسالتی که داشتم، حضوری پیگیر شدم.
وی افزود: پیشتر از سوی پلیس امنیت اخلاقی دو عکس درباره پوشش دو نفر از مخاطبان به مدیر مجموعه نشان داده بودند و دلیل پلمب را عدم رعایت موازین اخلاقی اعلام کرده بودند. از روز شنبه شخصاً پیگیر هستم تا این مشکل برطرف شود اما همچنان میگویند دادستان ناحیه هشت حضور ندارد و تصمیم نهایی با اوست. میگویند شخص دادستان میتواند در این زمینه رأی صادر کند و در این چند روز هم ما بلاتکلیف و سرگردان بودیم. نمیدانیم تا چه زمانی ممکن است پلمب ادامه داشته باشد. هیچ توضیحی هم در این زمینه به ما ندادهاند.
مدیر سینما ماندانا ادامه داد: همان روزی که نامه پلمب به دست ما رسید برای تعطیلی سینما هم اقدام کردند. همزمان نامه هشدار دیگری به من دادهاند که میگویند سینما از نظر ایمنی هم آماده فعالیت نیست! این مورد برای من بسیار تعجبآور بود. واقعاً در بین همه ساختمانهای ناایمنی که در شهر تهران وجود دارد، اول از همه باید یک سینما پلمب میشد؟ آن هم در شرایطی که سینما ماندانا از تمام تجهیزات ایمنی بهطور کامل برخوردار است و بهجرأت میتوانم بگویم هیچ سینمایی این سطح از ایمنی را ندارد. شاید پایه و اساس این قبیل هشدارها گزارشهای دروغی باشد که برخی ارائه کردند. من ۴۴ سال است که سابقه سینماداری دارم و هیچگاه هیچ اتفاقی در زیرمجموعهام رخ نداده است و عدم رعایت مسائل ایمنی را یک تهمت به این مجموعه میدانم.

اشرفی گفت: در حال حاضر مجموعه سینما ماندانا هشت پرسنل دارد که به دلیل مسائل مالی از همان مجموعه برای اسکان و زندگی هم استفاده میکنند. این خانوادهها هم در این چند روز با مشکلاتی مواجه شدهاند و پلمب ساختمان رفت و آمد آنها را هم مختل کرده است.
این سینمادار با اشاره به اطلاع و پیگیری مدیران سازمان سینمایی گفت: از همان روز اول جناب آقای ایلبیگی پیگیر این جریان بودند و هم از طریق سازمان سینمایی و هم از طریق وزارت ارشاد من موضوع را به مدیران ارجاع دادهام. تاکنون چندبار با آقای ایلبیگی در این زمینه تماس تلفنی داشتهام. حتی از طریق خانه سینما هم مسئولان صنفی در حال پیگیری هستند اما متأسفانه بعد از چند روز هنوز در وضعیت بلاتکلیف هستیم!
وی افزود: حتی اگر خطایی از طرف مجموعه سینما رخ داده بود، ای کاش پیشتر به ما اطلاع میدادند و از ما توضیح میخواستند. شاید ما میتوانستیم در مواردی آنها را توجیه کنیم. چرا باید محلی که بالغ بر چهل سال است با سابقهای خوب اداره شده را اینطور بهصورت ناگهانی پلمب کنند؟ ما ۸ فیلم را در حال اکران در سینما داشتیم و اساساً سینما ماندانا یک سرگروه اکران است که از همین فردا (چهارشنبه) باید فیلم «معجزه عشق» را اکران کنم. این فیلم هم الان با مشکل برای شروع اکران خود مواجه شده است و این یک خسارت مالی هم به سینما و هم به صاحبان آثار است.
این مدیر صنفی در حوزه سینمادارای درباره پروتکلهای رعایت حجاب در مجموعههای سینمایی گفت: ما جزو سابقهداران این صنف هستیم. دستورالعملی که وزارت ارشاد برای سینماداران تعیین کرده است، ناظر به رعایت مسائل اخلاقی و موارد مرتبط با ایمنی سالن است که تا کنون هم آن را رعایت کردهایم اما در حال حاضر شرایط کمی پیچیده شده است. برفرض که گزارش مربوط به پوشش نامناسب برخی مخاطبان درست باشد اما سوال این است که مگر ما چند نیروی اجرایی در اختیار داریم که بخواهیم تا این اندازه بهصورت جزئی موارد را رصد کنیم؟ ما تابلوی مرتبط با الزام حجاب در مجموعه را نصب کردهایم و تذکرات لازم را هم به مخاطبان میدهیم اما سینما محدودهای بزرگ است که نمیتوان همه بخشهای آن را از این منظر تحت کنترل داشت. مسئولیتهایی که در این حوزه به سینماداران محول شده است، بهخوبی در حال اجراست و سوال این است که اگر موردی هم رخ داد آیا راهحلش پلمب یک مجموعه است؟

سجاد نوروزی مدیر سینما «آزادی» تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط استقبال مخاطبان از فیلمهای در حال اکران گفت: واقعیت این است تعداد مخاطبان سینمای ما هنوز به آمار مخاطبان سال ۹۸ که پیش از بحران کرونا بود، بازنگشته اما اتفاق خجسته این است که در ایام پس از کرونا گامبهگام وضعیت بهبود پیدا کرده است و تقریباً به ۷۰ تا ۸۰ درصد آمار قبل رسیدهایم. این نشانه خیلی خوبی برای احیای سینمای ایران است.
وی ادامه داد: اگر تنوع ژانری در ترکیب فیلمها بیشتر شود و در ژانرهای غیرکمدی هم فیلمهای داشته باشیم که موج استقبال در میان مخاطبان ایجاد کنند، بهنظرم خیلی زود به آمار سال ۹۸ خواهیم رسید. مشکل اصلی در حال حاضر این است که چنین فیلمی جز در ژانر کمدی، برای اکران نداریم. فیلمهای غیرکمدی مثل «شبی که ماه کامل شد» و یا «سرخپوست» این توان و ظرفیت را در بازه اکران خود داشتند اما فیلمهای فعلی چنین توانی ندارند.
فعلاً امیدی به غیرکمدیها نیست!
این مدیر سینمایی گفت: متأسفانه براساس فیلمهایی که طی سالهای اخیر در جشنواره فجر شاهد بودهایم، باید بگوییم فعلاً فیلم غیرکمدیای که بتواند موج ایجاد کند، نداریم. آخرین تولیدات از این جنس هم در سینمای ما مربوط به سال ۹۸ و قبل از آن بوده است. البته در حوزه دفاع مقدس فیلمهای خوبی مانند «موقعیت مهدی» و یا «غریب» را در این سالها داشتیم اما به دلیل شرایطی مثل کرونا برای اولی و ترافیک اکران برای دومی، نتوانستند آنطور که ما دوست داشتیم با استقبال مواجه شوند.
نوروزی تأکید کرد: سینمای غیرکمدی ایران نیاز به یک ریلگذاری جدید دارد و قبول ندارم به دلیل مشکلاتی مانند صدور پروانه ساخت و یا ممیزی در این حوزه فیلمهای موجآفرین ساخته نمیشود! مگر ما سختگیرتر از مجموعه ساترا در حوزه نظارت و ممیزی در کشور داریم؟ تحت نظارت همین مجموعه سریال «پوست شیر» تولید و منتشر شد. پس حرفهای مربوط به تأثیر ممیزی و نظارت را باید کنار بگذاریم. نمیخواهم منکر کجفهمیها و بی سلیقگیها شوم ولی متأسفانه یک سری ناکارآمدیها، تنبلیها و طماعیها را میخواهیم پشت ماجرای پروانه ساخت و سختگیری ارشاد پنهان کنیم که شخصاً اصلاً آن را قبول ندارم. فکر میکنید اگر همین امروز فیلمنامهای با کیفیت «سرخپوست» به شورای پروانه ساخت ارائه شود، مجوز دریافت نمیکند؟
این کارشناس سینما با انتقاد از اظهارنظر برخی فیلمسازان مبنیبر «مرگ سینمای اجتماعی ایران» گفت: اولاً که سینمای اجتماعی اساساً ترکیبی مندرآوردی است و در سینمای حرفهای دنیا هیچ معنایی ندارد، ثانیاً کاش دوستان بگویند این مدل از سینما که مدنظر دارند، چه زمانی زنده بوده که حالا مرگش فرارسیده است!؟ اینکه با دوربین روی دست، چند نما بگیریم و یک فاجعه را بهشکل اغراقشده به تصویر درآوریم که نمیشود سینما! نمونههایی مانند سرخپوست و «متری شیشونیم» که اتفاقاً فیلمهای خاصی هم هستند، چنان فروش خوبی در گیشه داشتند که به راحتی حرف این دوستان را نقض میکنند. مگر چه اتفاقی در کشور رخ داده است که در فاصله سه چهار سال دیگر چنین فیلمهایی نتوان در گیشه داشت؟ اگر تولید خوب داشته باشید، حتماً مخاطب خوب هم خواهید داشت.
چرا کنسرت علیرضا قربانی خوب میفروشد؟
وی تأکید کرد: نباید مباحث را پیچیده کنیم، فرمول این ماجرا خیلی ساده است. ما در ژانر غیرکمدی فیلم خوب نداریم و به همین دلیل مخاطبش را هم نداریم. به همین راحتی! سوال مشخص من از این دوستان این است که کنسرت اخیر علیرضا قربانی، چند میلیارد فروش کرده است؟ مگر سبک قربانی، از جنس موسیقی پاپ مصرفی و سرگرمکننده است؟ پس چرا این اندازه فروش دارد؟ اصلاً کدام خواننده پاپ سرگرمکنندهای را سراغ دارید که اینگونه بتواند فروش داشته باشد؟ همین مثال را میخواهم به سینما تعمیم بدهم و نتیجه بگیرم اینگونه نیست که بگوییم سلیقه مردم نازل شده است. تولیدکنندگان ما نازل شدهاند که دیگر نمیتوانند اثر خوب تولید کنند. علیرضا قربانی طی این سالها هم چند قطعه بسیار خوب ارائه کرده و هم به مخاطبش احترام گذاشته و به همین دلیل شاهد چنین استقبالی است.
نوروزی ادامه داد: وقتی کار خوب به مردم ارائه شود، حتماً از آن استقبال میکنند و این همان اتفاقی است که در سینما شاهد آن نیستیم. نمونههایی مانند «ملاقات خصوصی» را مگر نداریم که به فروش خیلی خوبی هم در میان فیلمهای غیرکمدی رسیده است. کار خوب اگر تولید شود، حتماً از آن استقبال میشود. اگر معتقدید ژانر غیرکمدی مرده است، فروش فیلمهای همین دو سه ماه مانند «ملاقات خصوصی» و «سهکام حبس» را چگونه توجیه میکنید؟
این کارشناس سینما با انتقاد از سازندگان برخی فیلمهای غیرکمدی در سالهای اخیر گفت: این دوستان با تولیدات ضعیف خود باعث فراری دادن سرمایهگذاران از سینما شدهاند و این جریان نیاز به واکاوی و آسیبشناسی دارد. از دیگر سو در سه چهار سال اخیر بخش عمدهای از توان فنی سینمای ایران معطوف به جریان سریالسازی خانگی بوده است. اگر همان توان به سینما بازگردد مطمئن باشید اتفاقات خوبی رخ میدهد. از نیما جاویدی و محمدحسین مهدویان تا محمد کارت اگر به سینما بازگردند شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. می دانم نیما جاویدی و دوستان دیگر فیلمنامههای بسیار خوبی را در دست نگارش دارند که معتقدم اگر ساخته شوند میتواند سینمای ایران را تکان بدهد. ما باید واقعبینانه به فضای موجود نگاه کنیم.
نوروزی گفت: هیچیک از ما حق نداریم از منظر ایدهآلهای ذهنی خود پدیدههای سینمای ایران را تحلیل کنیم. باید نگاهی همهجانبهنگر داشته باشیم. اگر کسی که سالن دارد به دنبال منافع خود باشد، فیلمنامهنویس ایدهآلهای خودش را دنبال کند و فیلمساز هم کار خودش را بکند، قطعاً به هیچ نتیجهای نخواهیم رسید. آنچه واضح است این است که سینمای ایران امروز مشکلات جدی در حوزه تولید و توزیع دارد و فرسنگها از استانداردهای جهانی عقب مانده است. این عقبماندگی را هم صرفاً نمیتوان به مسئلهای مانند ممیزی و عدم صدور پروانه ساخت تقلیل داد.
وی در پایان مطرح کرد: اگر بپرسید چرا عقب ماندهایم، به صراحت میگویم برخی از این آقایان دارند از این عقبماندگی پول درمیآورند! طیفی از آقایان روشنفکر از یک سو و متحجران از سوی دیگر، در این سود بردن از عقبماندگی اشتراک دارند و اگر روزی بتوانیم این عقبماندگی را جبران کنیم، نان خیلی از اینها بریده میشود!

به گزارش خبرنگار مهر، سودابه کنعانی شامگاه سهشنبه در نشست خبری دست اندرکاران قبل نمایش عمومی نمایش جرأت یا حقیقت اظهار کرد: البته با توجه با ذائقه مردم و نیز استعداد خوبی که در ۹ بازیگر دختر دوره دوم دبیرستان این نمایش وجود داشت، بهتر دیدم آن را در ژانر طنز عرضه کنم.
کارگردان جرأت یا حقیقت گفت: نمایش جرأت یا حقیقت از بین ۱۴۰ گروه از ۳۱ استان کشور به عنوان نماینده خراسان رضوی و به همراه ۹ نمایش دیگر به مرحله کشوری راه یافته که قرار است تیرماه امسال برگزار شود.
وی افزود: نمایش حقیقت یا جرأت از ۳۱ خرداد ماه جاری از ساعت ١٩ و سی دقیقه در تالار اندیشه جنب باغ ملی تربتحیدریه به مدت هفت شب به نمایش در خواهد آمد.
کنعانی در معرفی سوابق کاری خود نیز گفت: متولد ۱۴ آذرماه ۱۳۶۹ دانش آموخته رشته دبیری زبان انگلیسی و به دلیل علاقه شخصی به هنر و به خصوص هنرهای نمایشی از سال ۱۳۹۳ به صورت رسمی کار خود را با نمایش نیلوفر آبی به کارگردانی مهدی حسنزاده با موضوع دفاع مقدس در جشنواره تئاتر زائر آغاز کردم.
کارگردان جرأت یا حقیقت افزود: در نمایشهایی چون سه نظریه درباره یک مرگ به کارگردانی وحید بهاری، ۳۶۰ درجه به کارگردانی الیاس اصغری که در نمایش ۳۶۰ درجه رتبه دوم بازیگر زن را در جشنواره نمایشهای کوتاه کسب کردم.
وی از نمایش عروسک مردابی به نویسندگی مهدی حسنزاده، به عنوان نخستین تجربه کارگردانی خود یاد کرد و گفت: نمایش سال ۱۴۰۰ و بعد ۲ سال وقفه فعالیتهای هنری به دلیل کرونا، روی صحنه رفت.
کنعانی از هادی شیبانی به عنوان مشاور کارگردان و سیدجواد حسینی به عنوان رئیس انجمن نمایش تربتحیدریه بابت همکاری و حمایتهایشان تقدیر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سوینا، گروه سوینا نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «مهاجر» ساخته ابراهیم حاتمیکیا را با صدای ناصر ممدوح روز پنجشنبه اول تیر در چارچوب برنامه فیلمخانه منتشر میکند.
این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش میشود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار میگیرد.
نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده و متن روایت آن را محدثه واعظیپور نوشته است. این برنامه در استودیو فراز ضبط شده و مرجان طبسی آن را میکس و تدوین کرده است.
علاقه مندان میتوانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوینا به نشانی www.sevinagroup.com به فایل صوتی فیلمهای سینمایی توضیحدار دسترسی داشته باشند.
این گروه پیشتر نسخه توضیحدار فیلمهای سینمایی ایرانی «روز واقعه» با صدای افشین زینوری، «دلشدگان» با صدای شبنم مقدمی، «مادر» با صدای احترام برومند، «بنفشه آفریقایی» با صدای علیرضا شجاعنوری، «باشو غریبه کوچک» با صدای پریناز ایزدیار، «خانه دوست کجاست» با صدای ستاره اسکندری، «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا، «من، ترانه ۱۵ سال دارم» با صدای سارا بهرامی، «هامون» با صدای پرویز پرستویی، «روسری آبی» با صدای رخشان بنیاعتماد، «مسافران» با صدای صابر ابر، «اجارهنشینها» با صدای هوتن شکیبا، «درباره الی» با صدای فرشته صدرعرفایی، «به همینسادگی» با صدای مهراوه شریفینیا، «بودن یا نبودن» با صدای بهناز جعفری، «گلهای داوودی» با صدای ژرژ پطروسی، «مارمولک» با صدای بهرام افشاری، «لیلا» با صدای بیتا فرهی، «کلاه قرمزی و پسرخاله» با صدای نازنین بیاتی، «ناخدا خورشید» با صدای حسین پاکدل، «جدایی نادر از سیمین» با صدای ریما رامینفر، «پرده آخر» با صدای مهتاب نصیرپور، «مهمان مامان» با صدای فریبا کامران، «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی و «آدم برفی» با صدای پدرام شریفی در قالب برنامه فیلمخانه منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، بنیاد سینمایی فارابی در ادامه روند فعالیتهای تخصصی خود در حوزه هنر هفتم، با همکاری ماهنامه فیلمنگار، اقدام به راهاندازی کلینیک فیلمنامه کرده است.
راهاندازی کلینیک فیلمنامه، در راستای ارائه تسهیلات مشاورهای و فکری به فیلمنامهنویسان، انجام شده است که جزئیات آن بهطور کامل تبیین و در صفحات مجازی مجله فیلمنگار برای عموم علاقهمندان بارگذاری شده است.
هدف کلی از ایجاد کلینیک فیلمنامه، ارائه مشاوره در حوزههای سریال، فیلم کوتاه، انیمیشن، فیلم بلند سینمایی و همچنین طرح فیلمنامه به نویسندگان و فعالان این حوزه است، مشاورهای که میتواند در یک یا چند جلسه صورت بگیرد.
همچنین بعد از حداقل سه بازنویسی فیلمنامه، طبق نظر مشاوران، فیلمنامه حائز امکانات و امتیازات کیفی لازم، به شورای تولید بنیاد سینمایی فارابی ارجاع داده میشود تا در صورت صلاحدید مدیران، مطابق تعرفههای مصوب، امتیاز آن فیلمنامه از نویسنده خریداری شود.
سعید مقیسه، رئیس سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با حضور در استودیوی شبکه خبر درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون تقسیم وظایف بین ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی داد.
مقیسه گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای مسئولیت نظام، مسئولیت حاکمیت و مسئولیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت اجرای ماموریت ویژه برنامهریزی کلان رسانههای کشور انجام شد. در این مصوبه تفکیک وظایف و اتحاد بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و شورای عالی فضای مجازی شکل گرفت.
رئیس سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ادامه داد: در گذشته مسئولیت صدور مجوز برای انتشار کتاب به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وقتی کتاب به کتاب صوتی تبدیل میشد، یا در صوت و تصویر فراگیر منتشر میشد، در محدوده مسئولیت ساترا و صداوسیما قرار میگرفت. کسبوکارها با دو نهاد مجوزدهی روبهرو بودند. برای تسهیل دریافت مجوز کسبوکارها، کل مباحثی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع میشد، ادامه روال مجوزدهی آن به وزارتخانه ارشاد واگذار شد.

به گفته وی، در بند دیگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده که تنظیم دستورالعملها و ضوابط با توافق صداوسیما انجام شود، ولی وزارت ارشاد آن را اجرا کند؛ چون کسبوکارها خیالشان راحت باشد، که با یک نهاد روبهرو هستند. در مقابل ویاودیها و شبکه نمایش خانگی چه صوتی و چه تصویری، برنامههای تلویزیونی، برنامههای زنده، رسانههای کاربرمحور یا ناشرمحور به عهده صداوسیماست. در این زمینه نمایندگانی از وزارت ارشاد در شورای انتشار و شورای مجوز تولید صداوسیما حضور دارند.
مقیسه با اشاره به اینکه از مدتها پیش زمینه حضور نمایندگان وزارت ارشاد در صداوسیما مهیا بود، افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلان عمومی و شکلگیری اتحاد بود، تا به نفع مردم سالمسازی فضای مجازی، جلوگیری از ولنگاری و حمایت از کسبوکارها صورت گیرد. یعنی یک کسبوکار نیاید تا حق دیگر فعالین این عرصه را پایمال کند.
رئیس ساترا درباره وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامهریزی کلان برای رسانههای کشور است. ممکن است شرح وظایفی که به رسانههای مختلف ابلاغ میشود، به دلیل تغییرات محیطی، تغییرات تکنولوژیکی و تغییرات رسانهها تداخل و همپوشانی داشته باشد، که نیازمند برنامهریزی مستمر برای رسانههاست.
به گفته وی، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقومی برای شرح وظایف قبلی صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مجموعههای مسئول در زمینه رسانههای کشور بود. نهاد تنظیمگر سه ماموریت اصلی دارد. این نهاد باید بتواند حقوق مردم را پاس بدارد، باید به حقوق فعالان، ذینفعان و تولیدکنندگان کسب و کار توجه کند و در عین حال از حقوق نهادهای مسئول به عنوان حامیان منافع ملی حمایت کند.
مقیسه توضیح داد: به عنوان مثال، مردم حق تقاضای محتوای سالم را دارند. مخاطبان حق دارند ردهبندی سنی را مطالبهگری کنند، تا رسانهها محتوای غیر متناسب با سن مخاطب را به نمایش نگذارند. مردم حق دارند خواهان رعایت حریم خصوصی خود باشند و حق دارند قیمت منصفانه خدمات ارائه شده را مطالبهگری کنند. نهاد تنظیمگر هم وظیفه دارد که به روشهای مختلف این حق را محقق کند.
رئیس سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با بیان اینکه شدت حجم محتوای فضای مجازی امکان ممیزی و بررسیهای پیشینی را به تمام محتواها نمیدهد، بیان کرد: قسمتی از ممیزیها پسینی است و به تذکر و اطلاع مخاطب سپرده میشود. پس مخاطب برای برخورداری از حق خود باید به محض مشاهده نکات نامناسب به ما اعلام کند. محتواهای فضای مجازی مانند صداوسیما نیست، که تمام محتوا قبلش بازبینی و بررسی شده است.
وی بیان کرد: فعالان صنعت و کسبوکارها هم مانند مخاطبان حقوقی دارند. باید بین آنها رقابت عادلانه شکل گیرد. باید از فرایندهای تنظیمگری مطلع باشند و زمینه حمایت و تسهیلگری کسبوکارشان فراهم شود. البته باید به حقوق همکارانشان توجه کنند و قوانین کشور را رعایت کنند. نهادهای مسئول هم باید از منافع ملی دفاع کنند، باید از کلان دادههای کشور حفاظت کنند و باید بتوانند جلوی سیاهنمایی رسانهها را بگیرند. آنها باید قوانین رسانهها را بهطور دقیق به مردم و کسبوکارها مشخص کنند، تا کسبوکارها بدانند چگونه مجوز بگیرند و چه فرایندی را باید طی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی ابراهیمینصر کارگردان مستند «جستجوگر» که پیشتر در جشنواره فیلم «عمار» مورد تحسین قرار گرفته بود، از استفاده بدون ذکر منبع مصاحبههای اختصاصی خود در مستندی به نام «شریعتی بدون روتوش» گلایه کرد.
در متن این یادداشت آمده است:
«در روزهای پایانی خرداد ماه سال ۱۴۰۰ بود، که چند سال تلاش ما سرانجام به ثمر نشست و مستند «جستجوگر؛ کارنامه فکری و عملی دکتر علی شریعتی» در ۴ قسمت به صورت سریالی و یک نسخه سینمایی به نمایش درآمد و پس از بخش از شبکههای مستند، چهار سیما، جامجم، در دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» نیز توانست دیپلم افتخار مستند بخش حافظه ملی را دریافت کند.
برای تولید این مستند، ما با بیش از ۷۰ نفر از کسانی که میتوانستند با روایتشان درباره دکتر شریعتی ما را یاری کنند ارتباط گرفتیم و در نهایت موفق شدیم ۱۳ نفر از اساتید گرانقدر را در قاب دوربین مستند «جستجوگر» داشته باشیم. بزرگوارانی که برای اولینبار درباره علی شریعتی از طریق دوربین یک مستندساز با مخاطبان صحبت میکردند مرحوم عماد افروغ، محمد علی نجفی، داریوش ارجمند، محمد اسفندیاری، سیدمحمد مهدی جعفری، قاسم تبریزی، پرویز خرسند، محمدمهدی عبدخدایی، سیدمهدی طالقانی، حمیدرضا نقاشیان، جواد منصوری و عزت الله مطهری (شاهی).
در روزهای پایانی خرداد ماه سال ۱۴۰۲، تماشای مستندی با عنوان «شریعتی بدون روتوش»، تمام خستگی به سرانجام رساندن یک اثر مستند را به جانمان نشاند، وقتی دیدیم بدون اجازه و کاملاً غیرحرفهای، در بخشهای متعدد و بسیار زیادی از ۵ قسمت این مستند، از گفتگوهایی که ما در مستند «جستجوگر» تصویربرداری کرده بودیم، استفاده شده است.
نکته اینجاست که در هیچکدام از این قطعات استفاده شده، ذکر نشده است که این تصاویر متعلق به مستند «جستجوگر» است و تنها در تیتراژ پایانی و در کنار نام افراد دیگر از نویسنده و کارگردان و تهیهکننده «جستجوگر»، آنهم بدون اینکه نامی از مستند برده شود، تشکر شده است.
جالب آنکه کارگردان این مستند، در گفتگویی خشنودی خود را از صحبت با نزدیکان دکتر شریعتی مثل آقای محمدعلی نجفی ابراز کرده است، ولی قسمتهایی که از آقای محمدعلی نجفی استفاده شده است را کارگردان «جستجوگر» ضبط کرده است!
ما برای چه منظوری مشغول کار و تلاش فرهنگی و هنری هستیم و هدفمان چیست؟ فکر میکنم پاسخ به این سوال میتواند خیلی از مسائل گذشتهمان را تعیین تکلیف کند و راه پیش روی ما را روشن. مبادا به امید گام برداشتن در چمنزاری سبز، گمشده شورهزارها باشیم.
بخشی از مسائل در حیطه اخلاق حرفهای جای میگیرد و بخشی دیگر در حوزه مسائل اخلاق انسانی و دینی. غفلت از هر دو میتواند چالش آفرین باشد و فرصت سوز. میخواهیم از چهرههایی شناخته شده، در قید حیات و در دسترس برای فیلمی مستند مصاحبه داشته باشیم. راحتترین راه استفاده از کارهای ضبط شده دیگران است؟ راه دیگری هم هست. اینکه زحمت هماهنگی مصاحبهشوندگان را به دوش بکشیم و مصاحبهای تازه را ثبت و ضبط کنیم.
در هیچ کجای جهان مستند و هیچ مستندساز حرفهای، از گفتگوهایی یک مستندساز دیگر که بهصورت اختصاصی ضبط کرده است استفاده نمیکند و در صورتی که ناچار و ناگزیر از این مسئله باشد، در هر قطعهای که از اثر مستند دیگری استفاده میکند، ذکر میشود که به نقل از فلان مستند است. در خاتمه و در تیتراژ هم به وضوح ذکر میشود که از تصاویر فلان مستند در این اثر استفاده کردهایم.
مستندسازان حرفهایتر، تنها از صوت مصاحبهای که دیگری آن را ضبط کرده است با نقل این نکته استفاده میکنند و کسانی که کاملاً حرفهای هستند و به اخلاق فیلمسازی اعتنایی دارند، به هیچ وجه از گفتگوی ضبط شده یک مستندساز دیگر، استفاده نمیکنند. ما در جریان ساخت مستند «جستجوگر» به شدت به قطعهای از یک مصاحبه آقای سیدحسین نصر که فکت ادعای ما بود، نیازمند بودیم و قصد داشتیم از صوت آن استفاده کنیم، اما وقتی متوجه عدم رضایت قلبی مستندساز شدیم، از خیر آن گذشتیم و هرگز از آن استفاده نکردیم، درزمانی که مشغول تولید هم بودیم، فیلم مصاحبهای کامل و جامع از مرحوم خانم پوران شریعترضوی همسر دکتر شریعتی به دست ما رسید ولی برای رعایت همین اخلاق حرفهای، از آنهم به هیچ وجه استفاده نکردیم، با وجود اینکه تنها گفتگوی مستندی بود که از خانواده دکتر، به دست ما رسیده بود.
مایی که معتقدیم هر کاری در این دنیا اثر خود را دارد، حیف است که یادمان برود هدف همه این تلاشها و کوششها نشستن به جان انسانهایی است که فطرتشان بوی عطر تقلبی را از مُشک بهراحتی تشخیص میدهد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، بنیاد سینمایی فارابی و اتحادیه سینماگران فدراسیون روسیه، تفاهم نامه همکاری در زمینه تولید فیلم و برگزاری رویدادهای مشترک امضا کردند.
این تفاهم نامه به امضای نیکیتا میخالکوف رئیس این اتحادیه و همچنین سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی رسید.
تولید مشترک فیلم و همکاری در برگزاری رویدادهای سینمایی از مفاد این تفاهمنامه است.

سینماپرس: برنامه نقد سینما در اقدامی عجیب به نقد فیلم «مصلحت» بدون دعوت از منتقدین جدی این اثر میپردازد و ظاهرا با دعوت از کارگردان و تهیه کننده این اثر میخواهد برنامهای رپرتاژگونه تولید نماید.