X

بایگانی تیر 2, 1402

دفتر سینمایی

ناصر ممدوح «مهاجر» حاتمی‌کیا را توضیح‌دار کرد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سوینا، گروه سوینا نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «مهاجر» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا را با صدای ناصر ممدوح روز پنجشنبه اول تیر در چارچوب برنامه فیلمخانه منتشر می‌کند.

این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده و متن روایت آن را محدثه واعظی‌پور نوشته است. این برنامه در استودیو فراز ضبط شده و مرجان طبسی آن را میکس و تدوین کرده است.

علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوینا به نشانی www.sevinagroup.com به فایل صوتی فیلم‌های سینمایی توضیح‌دار دسترسی داشته باشند.

این گروه پیشتر نسخه توضیح‌دار فیلم‌های سینمایی ایرانی «روز واقعه» با صدای افشین زی‌نوری، «دلشدگان» با صدای شبنم مقدمی، «مادر» با صدای احترام برومند، «بنفشه آفریقایی» با صدای علیرضا شجاع‌نوری، «باشو غریبه کوچک» با صدای پریناز ایزدیار، «خانه دوست کجاست» با صدای ستاره اسکندری، «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا، «من، ترانه ۱۵ سال دارم» با صدای سارا بهرامی، «هامون» با صدای پرویز پرستویی، «روسری آبی» با صدای رخشان بنی‌اعتماد، «مسافران» با صدای صابر ابر، «اجاره‌نشین‌ها» با صدای هوتن شکیبا، «درباره الی» با صدای فرشته صدرعرفایی، «به همین‌سادگی» با صدای مهراوه شریفی‌نیا، «بودن یا نبودن» با صدای بهناز جعفری، «گل‌های داوودی» با صدای ژرژ پطروسی، «مارمولک» با صدای بهرام افشاری، «لیلا» با صدای بی‌تا فرهی، «کلاه قرمزی و پسرخاله» با صدای نازنین بیاتی، «ناخدا خورشید» با صدای حسین پاکدل، «جدایی نادر از سیمین» با صدای ریما رامین‌فر، «پرده آخر» با صدای مهتاب نصیرپور، «مهمان مامان» با صدای فریبا کامران، «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی و «آدم برفی» با صدای پدرام شریفی در قالب برنامه فیلمخانه منتشر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فارابی «کلینیک فیلمنامه» راه‌اندازی کرد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، بنیاد سینمایی فارابی در ادامه روند فعالیت‌های تخصصی خود در حوزه هنر هفتم، با همکاری ماهنامه فیلم‌نگار، اقدام به راه‌اندازی کلینیک فیلمنامه کرده است.

راه‌اندازی کلینیک فیلمنامه، در راستای ارائه تسهیلات مشاوره‌ای و فکری به فیلمنامه‌نویسان، انجام شده است که جزئیات آن به‌طور کامل تبیین و در صفحات مجازی مجله فیلم‌نگار برای عموم علاقه‌مندان بارگذاری شده است.

هدف کلی از ایجاد کلینیک فیلمنامه، ارائه مشاوره در حوزه‌های سریال، فیلم کوتاه، انیمیشن، فیلم بلند سینمایی و همچنین طرح فیلم‌نامه به نویسندگان و فعالان این حوزه است، مشاوره‌ای که می‌تواند در یک یا چند جلسه صورت بگیرد.

همچنین بعد از حداقل سه بازنویسی فیلمنامه، طبق نظر مشاوران، فیلمنامه حائز امکانات و امتیازات کیفی لازم، به شورای تولید بنیاد سینمایی فارابی ارجاع داده می‌شود تا در صورت صلاح‌دید مدیران، مطابق تعرفه‌های مصوب، امتیاز آن فیلمنامه از نویسنده خریداری شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلان عمومی سالم‌سازی فضای مجازی است

سعید مقیسه، رئیس سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با حضور در استودیوی شبکه خبر درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون تقسیم وظایف بین ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی داد.

مقیسه گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای مسئولیت نظام، مسئولیت حاکمیت و مسئولیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت اجرای ماموریت ویژه برنامه‌ریزی کلان رسانه‌های کشور انجام شد. در این مصوبه تفکیک وظایف و اتحاد بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و شورای عالی فضای مجازی شکل گرفت.

رئیس سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ادامه داد: در گذشته مسئولیت صدور مجوز برای انتشار کتاب به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وقتی کتاب به کتاب صوتی تبدیل می‌شد، یا در صوت و تصویر فراگیر منتشر می‌شد، در محدوده مسئولیت ساترا و صداوسیما قرار می‌گرفت. کسب‌وکار‌ها با دو نهاد مجوزدهی رو‌به‌رو بودند. برای تسهیل دریافت مجوز کسب‌وکارها، کل مباحثی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع می‌شد، ادامه روال مجوزدهی آن به وزارتخانه ارشاد واگذار شد.

مقیسه

به گفته وی، در بند دیگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده که تنظیم دستورالعمل‌ها و ضوابط با توافق صداوسیما انجام شود، ولی وزارت ارشاد آن را اجرا کند؛ چون کسب‌وکار‌ها خیالشان راحت باشد، که با یک نهاد رو‌به‌رو هستند. در مقابل وی‌اودی‌ها و شبکه نمایش خانگی چه صوتی و چه تصویری، برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌های زنده، رسانه‌های کاربر‌محور یا ناشرمحور به عهده صداوسیماست. در این زمینه نمایندگانی از وزارت ارشاد در شورای انتشار و شورای مجوز تولید صداوسیما حضور دارند.

مقیسه با اشاره به اینکه از مدت‌ها پیش زمینه حضور نمایندگان وزارت ارشاد در صداوسیما مهیا بود، افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلان عمومی و شکل‌گیری اتحاد بود، تا به نفع مردم سالم‌سازی فضای مجازی، جلوگیری از ولنگاری و حمایت از کسب‌وکار‌ها صورت گیرد. یعنی یک کسب‌وکار نیاید تا حق دیگر فعالین این عرصه را پایمال کند. 

رئیس ساترا درباره وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه‌ریزی کلان برای رسانه‌های کشور است. ممکن است شرح وظایفی که به رسانه‌های مختلف ابلاغ می‌شود، به دلیل تغییرات محیطی، تغییرات تکنولوژیکی و تغییرات رسانه‌ها تداخل و همپوشانی داشته باشد، که نیازمند برنامه‌ریزی مستمر برای رسانه‌هاست. 

به گفته وی، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقومی برای شرح وظایف قبلی صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مجموعه‌های مسئول در زمینه رسانه‌های کشور بود. نهاد تنظیم‌گر سه ماموریت اصلی دارد. این نهاد باید بتواند حقوق مردم را پاس بدارد، باید به حقوق فعالان، ذی‌نفعان و تولیدکنندگان کسب و کار توجه کند و در عین حال از حقوق نهاد‌های مسئول به عنوان حامیان منافع ملی حمایت کند.

مقیسه توضیح داد: به عنوان مثال، مردم حق تقاضای محتوای سالم را دارند. مخاطبان حق دارند رده‌بندی سنی را مطالبه‌گری کنند، تا رسانه‌ها محتوای غیر متناسب با سن مخاطب را به نمایش نگذارند. مردم حق دارند خواهان رعایت حریم خصوصی خود باشند و حق دارند قیمت منصفانه خدمات ارائه شده را مطالبه‌گری کنند. نهاد تنظیم‌گر هم وظیفه دارد که به روش‌های مختلف این حق را محقق کند.

رئیس سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با بیان اینکه شدت حجم محتوای فضای مجازی امکان ممیزی و بررسی‌های پیشینی را به تمام محتوا‌ها نمی‌دهد، بیان کرد: قسمتی از ممیزی‌ها پسینی است و به تذکر و اطلاع مخاطب سپرده می‌شود. پس مخاطب برای برخورداری از حق خود باید به محض مشاهده نکات نامناسب به ما اعلام کند. محتوا‌های فضای مجازی مانند صداوسیما نیست، که تمام محتوا قبلش بازبینی و بررسی شده است. 

وی بیان کرد: فعالان صنعت و کسب‌وکار‌ها هم مانند مخاطبان حقوقی دارند. باید بین آن‌ها رقابت عادلانه شکل گیرد. باید از فرایند‌های تنظیم‌گری مطلع باشند و زمینه حمایت و تسهیل‌گری کسب‌وکارشان فراهم شود. البته باید به حقوق همکارانشان توجه کنند و قوانین کشور را رعایت کنند. نهاد‌های مسئول هم باید از منافع ملی دفاع کنند، باید از کلان داده‌های کشور حفاظت کنند و باید بتوانند جلوی سیاه‌نمایی رسانه‌ها را بگیرند. آن‌ها باید قوانین رسانه‌ها را به‌طور دقیق به مردم و کسب‌وکار‌ها مشخص کنند، تا کسب‌وکار‌ها بدانند چگونه مجوز بگیرند و چه فرایندی را باید طی کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گلایه کارگردان«جستجوگر» از «شریعتی بدون روتوش»/خستگی به تنم ماند! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی ابراهیمی‌نصر کارگردان مستند «جستجوگر» که پیش‌تر در جشنواره فیلم «عمار» مورد تحسین قرار گرفته بود، از استفاده بدون ذکر منبع مصاحبه‌های اختصاصی خود در مستندی به نام «شریعتی بدون روتوش» گلایه کرد.

در متن این یادداشت آمده است:

«در روزهای پایانی خرداد ماه سال ۱۴۰۰ بود، که چند سال تلاش ما سرانجام به ثمر نشست و مستند «جستجوگر؛ کارنامه فکری و عملی دکتر علی شریعتی» در ۴ قسمت به صورت سریالی و یک نسخه سینمایی به نمایش درآمد و پس از بخش از شبکه‌های مستند، چهار سیما، جام‌جم، در دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» نیز توانست دیپلم افتخار مستند بخش حافظه ملی را دریافت کند.

برای تولید این مستند، ما با بیش از ۷۰ نفر از کسانی که می‌توانستند با روایتشان درباره دکتر شریعتی ما را یاری کنند ارتباط گرفتیم و در نهایت موفق شدیم ۱۳ نفر از اساتید گرانقدر را در قاب دوربین مستند «جستجوگر» داشته باشیم. بزرگوارانی که برای اولین‌بار درباره علی شریعتی از طریق دوربین یک مستندساز با مخاطبان صحبت می‌کردند مرحوم عماد افروغ، محمد علی نجفی، داریوش ارجمند، محمد اسفندیاری، سیدمحمد مهدی جعفری، قاسم تبریزی، پرویز خرسند، محمدمهدی عبدخدایی، سیدمهدی طالقانی، حمیدرضا نقاشیان، جواد منصوری و عزت الله مطهری (شاهی).

در روزهای پایانی خرداد ماه سال ۱۴۰۲، تماشای مستندی با عنوان «شریعتی بدون روتوش»، تمام خستگی به سرانجام رساندن یک اثر مستند را به جانمان نشاند، وقتی دیدیم بدون اجازه و کاملاً غیرحرفه‌ای، در بخش‌های متعدد و بسیار زیادی از ۵ قسمت این مستند، از گفتگوهایی که ما در مستند «جستجوگر» تصویربرداری کرده بودیم، استفاده شده است.

نکته اینجاست که در هیچکدام از این قطعات استفاده شده، ذکر نشده است که این تصاویر متعلق به مستند «جستجوگر» است و تنها در تیتراژ پایانی و در کنار نام افراد دیگر از نویسنده و کارگردان و تهیه‌کننده «جستجوگر»، آن‌هم بدون اینکه نامی از مستند برده شود، تشکر شده است.

جالب آنکه کارگردان این مستند، در گفتگویی خشنودی خود را از صحبت با نزدیکان دکتر شریعتی مثل آقای محمدعلی نجفی ابراز کرده است، ولی قسمت‌هایی که از آقای محمدعلی نجفی استفاده شده است را کارگردان «جستجوگر» ضبط کرده است!

ما برای چه منظوری مشغول کار و تلاش فرهنگی و هنری هستیم و هدفمان چیست؟ فکر می‌کنم پاسخ به این سوال می‌تواند خیلی از مسائل گذشته‌مان را تعیین تکلیف کند و راه پیش روی ما را روشن. مبادا به امید گام برداشتن در چمنزاری سبز، گمشده شوره‌زارها باشیم.

بخشی از مسائل در حیطه اخلاق حرفه‌ای جای می‌گیرد و بخشی دیگر در حوزه مسائل اخلاق انسانی و دینی. غفلت از هر دو می‌تواند چالش آفرین باشد و فرصت سوز. می‌خواهیم از چهره‌هایی شناخته شده، در قید حیات و در دسترس برای فیلمی مستند مصاحبه داشته باشیم. راحت‌ترین راه استفاده از کارهای ضبط شده دیگران است؟ راه دیگری هم هست. اینکه زحمت هماهنگی مصاحبه‌شوندگان را به دوش بکشیم و مصاحبه‌ای تازه را ثبت و ضبط کنیم.

در هیچ کجای جهان مستند و هیچ مستندساز حرفه‌ای، از گفتگوهایی یک مستندساز دیگر که به‌صورت اختصاصی ضبط کرده است استفاده نمی‌کند و در صورتی که ناچار و ناگزیر از این مسئله باشد، در هر قطعه‌ای که از اثر مستند دیگری استفاده می‌کند، ذکر می‌شود که به نقل از فلان مستند است. در خاتمه و در تیتراژ هم به وضوح ذکر می‌شود که از تصاویر فلان مستند در این اثر استفاده کرده‌ایم.

مستندسازان حرفه‌ای‌تر، تنها از صوت مصاحبه‌ای که دیگری آن را ضبط کرده است با نقل این نکته استفاده می‌کنند و کسانی که کاملاً حرفه‌ای هستند و به اخلاق فیلمسازی اعتنایی دارند، به هیچ وجه از گفتگوی ضبط شده یک مستندساز دیگر، استفاده نمی‌کنند. ما در جریان ساخت مستند «جستجوگر» به شدت به قطعه‌ای از یک مصاحبه آقای سیدحسین نصر که فکت ادعای ما بود، نیازمند بودیم و قصد داشتیم از صوت آن استفاده کنیم، اما وقتی متوجه عدم رضایت قلبی مستندساز شدیم، از خیر آن گذشتیم و هرگز از آن استفاده نکردیم، درزمانی که مشغول تولید هم بودیم، فیلم مصاحبه‌ای کامل و جامع از مرحوم خانم پوران شریعت‌رضوی همسر دکتر شریعتی به دست ما رسید ولی برای رعایت همین اخلاق حرفه‌ای، از آن‌هم به هیچ وجه استفاده نکردیم، با وجود اینکه تنها گفتگوی مستندی بود که از خانواده دکتر، به دست ما رسیده بود.

مایی که معتقدیم هر کاری در این دنیا اثر خود را دارد، حیف است که یادمان برود هدف همه این تلاش‌ها و کوشش‌ها نشستن به جان انسان‌هایی است که فطرتشان بوی عطر تقلبی را از مُشک به‌راحتی تشخیص می‌دهد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تفاهمنامه همکاری میان سینمای ایران و روسیه امضا شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، بنیاد سینمایی فارابی و اتحادیه سینماگران فدراسیون روسیه، تفاهم نامه همکاری در زمینه تولید فیلم و برگزاری رویدادهای مشترک امضا کردند.

این تفاهم نامه به امضای نیکیتا میخالکوف رئیس این اتحادیه و همچنین سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی رسید.

تولید مشترک فیلم و همکاری در برگزاری رویدادهای سینمایی از مفاد این تفاهمنامه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شگرد جدید تولید «رپرتاژ»/ فیلم مشترک «حوزه هنری» و «اوج» بدون حضور منتقدان نقد می‌شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه نقد سینما در اقدامی عجیب به نقد فیلم‌ «مصلحت» بدون دعوت از منتقدین جدی این اثر می‌پردازد و ظاهرا با دعوت از کارگردان و تهیه کننده این اثر می‌خواهد برنامه‌ای رپرتاژگونه تولید نماید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هزار دستان ارکستر ملی «هزار دستان» حنانه را نواختند!


ارکستر ملی ایران، شب گذشته بعد از مدت‌های طولانی به رهبری آرش امینی به صورت عمومی به روی صحنه رفت و از مخاطبانی که تقریبا کل سالن را پر کرده بودند، میزبانی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / مراسم اکران فیلم سینمایی «مهاجران»


سینماپرس : مراسم اکران فیلم سینمایی «مهاجران» عصر پنج شنبه ۱ تیر به کارگردانی مسعود احمدی و با حضور جمعی از عوامل فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه در پردیس چارسو برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هنر» چاه نفت نیست/ اکرانی به یاد عباس کیارستمی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی «هنروتجربه»، مراسم رونمایی و اکران فیلم سینمایی-تجربی «مهاجران» شب گذشته اول تیر در پردیس سینمایی چارسو با حضور کارگردان، تهیه‌کننده، بازیگران، عوامل فیلم و هنرمندان برگزار شد.

در این مراسم شیما پورسهم‌الدین تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مهاجران» گفت: تمام عوامل یک فیلم، آرزو دارند اکران فیلمشان را ببینند. از گروه سینمایی «هنر و تجربه» تشکر می‌کنم که تلاش کرد تا رویای ما به حقیقت بپیوندد.

وی ادامه داد: از تمام عوامل و بازیگران فیلم تشکر می‌کنم. در سینمایی که ستاره پروری و سرمایه‌گذاری‌ها بی رویه شده هر صحبتی که در مورد فیلم انجام دهم افسانه و غیرقابل باور به نظر می‌آید. این فیلم را بی چیز ساختیم. یک تیم همدل و همراه در کنار هم بودیم.

مسعود احمدی کارگردان «مهاجران» از حاضران و هنرمندان در سالن تشکر کرد و گفت: سپاسگزارم که ما شیرازی‌ها را در تهران تنها نگذاشتید. حضور شما به فیلم و عوامل وزن داد.

احمدی تاکید کرد: تنها یک مساله باعث ناراحتی‌ام می‌شود که چرا هنرمندان شیرازی برای کار به تهران می‌آیند. امیدوارم شرایط به گونه‌ای تغییر کند که هنرمندان برای پیشرفت به تهران نیایند.

این کارگردان افزود: هنر چاه نفت نیست، می‌تواند در هر شهری شکل بگیرد و به شهر و منطقه‌ای خاص محدود نشود.

احمدی یادآور شد: امروز مراسم رونمایی فیلم، مصادف شد با سالروز تولد استاد کیارستمی. این مراسم و نخستین رونمایی از فیلم «مهاجران» را به استاد عباس کیارستمی هنرمند بی‌نظیر، تقدیم می‌کنم.

فیلم سینمایی «مهاجران» اولین ساخته شیما پورسهم‌الدین از ۳۱ خرداد در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شد.

فیلم سینمایی «مهاجران» یک فیلم تجربی با زمان ۸۵ دقیقه، فاقد دیالوگ و میان‌نویس است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «مهاجران، قصه آشنای آدم‌های دیروز و امروز سرزمین من است. برای عده‌ای مهاجرت آسان است و برای عده‌ای سخت.»

شیما پورسهم‌الدین، مجید یزدان‌شناس، غزال رفیعی، مهرداد سهامی، شیوا بافهم، امین دولت‌خواه، فائزه جباری، علیرضا یقطین، مبینا خیری از جمله بازیگران این فیلم هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سوژه «چرخه اکران و سینماداری» روی میز چهارمین «سینماگرام» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه رادیویی «سینماگرام»، چهارمین قسمت از برنامه رادیویی «سینماگرام» به موضوع چرخه اکران و سینماداری اختصاص دارد.

در بخش میز گفتگوی این برنامه با اجرا و سردبیری میثم کریمی، سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی، سعید خانی و ابراهیم اصغری تهیه‌کنندگان سینما حضور خواهند داشت.

حامد یامین‌پور منتقد سینما نیز نظرات خود را درباره موضوع یاد شده عنوان خواهد کرد. این منتقد همچنین در بخش میز نقد درباره فیلم سینمایی «نگهبان شب» ساخته در حال اکران رضا میرکریمی و از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی صحبت می‌کند.

میز خبر «سینماگرام» نیز با حضور زهرا منصوری خبرنگار و کارشناس سینما تازه‌ترین اخبار یک هفته اخیر سینمای ایران را مرور می‌کند.

«سینماگرام» جمعه شب‌ها از ساعت ۲۱ تا ۲۳ به طور زنده از رادیو نمایش ردیف ۱۰۷/۵ مگاهرتز روانه آنتن می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع