X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

فیلمنامه دغدغه اصلی ماست و اعتقاد داریم/اگر پایه فیلمنامه محکم باشد با تکنیک و کارگردانی و عوامل خوب می‌توان کار موفقی تولید شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر گروه فیلم و سریال موسسه اندیشه شهید آوینی با اشاره به طرفداران سریال «گاندو» در کشورهایی مثل تایلند بیان کرد این مجموعه در بیشتر از ۱۵ کشور دوبله و عرضه شده است.

به گزارش سینماپرس، سیدمهدی رضوانی مدیرگروه فیلم و سریال موسسه اندیشه شهید آوینی درباره موضوعاتی که در این موسسه سراغ آنها می‌روند به مهر گفت: ما در اینجا سراغ موضوعاتی می رویم که به کار کشور می آید از تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر تا موضوعاتی درباره پیشرفت های علمی، فعالیت های داوطلبانه، بحث جمعیت و همچنین اقتباس از کتاب هایی که از آنها استقبال شده است می تواند سوژه کار ما باشد.

از موضوعات انقلابی تا اقتباس از کتاب‌ها

وی اضافه کرد: کتاب هایی مثل «سرباز کوچک امام» که شامل تقریظ رهبر انقلاب شده اند نیز می تواند سوژه ما قرار بگیرد. از این کتاب اقتباسی برای یک سریال صورت گرفته که محمدباقر مفیدی کیا نگارش فیلمنامه آن را بر عهده داشته است. ما در این مجموعه با موضوعاتی بیشتر سر و کار داریم که ارگان های دیگر سراغ آنها نمی روند؛ موضوعاتی که هم محتوای خوب داشته باشد و هم تکنیک و ساختار به شکل درستی در آنها رعایت شده باشد.

رضوانی درباره دیگر سریال هایی که قرار است در این موسسه به تولید برسد، اظهار کرد: سریال «رویان» را به کارگردانی داوود بیدل داریم که درباره دستاوردهای این موسسه است. همچنین «روزهای لاجوردی» یکی از موضوعات مهم تاریخ انقلاب اسلامی است و امیر عباس ربیعی کارگردانی آن را بر عهده دارد.

وی درباره کیفیت این فیلمنامه ها توضیح داد: فیلمنامه دغدغه اصلی ماست و اعتقاد داریم اگر پایه فیلمنامه محکم باشد با تکنیک و کارگردانی و عوامل خوب می تواند کار موفقی باشد. «روزهای لاجوردی» هم فیلمنامه اش نوشته شده است اما با توجه به حساسیت برهه های تاریخی که باید هم بتوانید روایت دقیق و غیر تحریفی از تاریخ انقلاب بگویید و هم این روایت دراماتیزه باشد این حساسیت برایش در نظر گرفته شد که خدا را شکر فیلمنامه خوبی شده است.

رضوانی اضافه کرد: این سریال تولید سنگینی دارد و ما این تولیدات را از ۲ مسیر پیش می‌بریم بخشی در تعامل با خود صداوسیماست و بخشی هم در تعامل با جبهه فرهنگی انقلاب و دیگر موسسات است که به صورت مشارکتی ساخته می شود. شهید لاجوردی فضایی گفتمانی در تعامل و مناظره با گروهک ها داشت که خیلی ها را به انقلاب برگرداند و ما اینها را در قصه می بینیم.

وی با اشاره به دیگر پروژه ها یادآور شد: «شب های دیجور» سریال دیگری است که قرار است، ساخته شود و درباره فضای مجازی و تاثیر مخرب آن است؛ تاثیری که در جامعه می گذارد. به بحث سایت های شرط بندی و فضای اینفلوئنسری هم می پردازد.

رضوانی در پاسخ به اینکه چقدر تلاش می شود که این سریال ها در فضای شعاری و کلیشه‌ای دغدغه مد نظر خود را ارائه نکنند، بیان کرد: ما تجربه سریال «گاندو» را هم داشته ایم که خیلی ها درباره آن هم می گفتند شعاری و سیاسی است.

فصل دوم گاندو علی رغم انتقادها بیشتر از فصل اول مخاطب داشت

وی درباره اینکه شعاری بودن و مستقیم گویی «گاندو» بیشتر در فصل دوم مورد انتقاد قرار گرفت، اظهار کرد: فصل اول سریال بنا به گفته سازمان بالاتر از ۴۰ درصد و فصل دوم سریال بیشتر از ۶۰ درصد مخاطب داشت. با این حال ما چقدر این بضاعت را در سینمای ایران داریم که کارگردانان هم محتوای خوب و هم تکنیک خوب ارائه کنند؟ اما در مقوله شعار این را باید بگویم شعار زمانی است که شما تکلیف خودتان با خودتان مشخص نباشد. اگر در یک فیلم آمریکایی به طور مثال آثار جان فورد فردی پرچم آمریکا را نمایش دهد، اصلا شعاری نیست اما اینجا می‌گویند شعاری است.

رضوانی تصریح کرد: من در جواب برخی از این نقدها، همیشه یک سوال را مطرح می کنم پس چرا بیننده این سریال ها را می بیند و مخاطب دارد؟ این مدل کارها برای بییننده کم ساخته شده است و باید بیشتر شود. البته که باید کارهای خوب ساخته شود و در این صورت مخاطب استقبال می کند.

«گاندو» در چندین کشور فروش دوبله و عرضه شده است و حتی در تایلند طرفدار دارد

وی اضافه کرد: یک نکته هم هست که من خیلی وقت ها با دوستان که حرف می‌زنم می گویم؛ شما از بیننده به عنوان ملاک حرف می زنید اما وقتی به فیلم هایی می رسد که برای حاکمیت و کشور مفید است ملاک شما تکنیک می شود. این یک دوگانگی است. فیلم هایی در جشنواره سیمرغ های بلورین می گیرند اما فروششان در سینما خیلی فاجعه است.

رضوانی در بخش دیگر درباره تلاش برای ارتقای کیفیت سریال ها بیان کرد: سریال «گاندو» در چندین کشور و نه فقط در محور مقاومت دوبله و عرضه شده است. فکر می کنم بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ کشور بوده است. حتی در کشوری مثل تایلند که شاید انتظارش را نداشته باشید هم طرفدار دارد. دلیلش هم این بود که «گاندو» از امنیت ملی حرف زد و جناحی نبود. فضای ضداستعماری که در سریال «گاندو» بود توانست مخاطبش را جذب کند.

مدیرگروه فیلم و سریال موسسه اندیشه شهید آوینی در پایان بیان کرد: فصل سوم این سریال هم در مرحله بازنویسی قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *