X

بایگانی آبان 8, 1402

دفتر سینمایی

تازه‌هایی از ژاله علو، علیرضا خمسه و ضرغامی


برگزاری رویداد هنری ایران و چین، راه‌اندازی گنجینه خمسه در موزه سینما، تازه‌هایی از سری جدید «نون. خ»، بازپخش «سرزمین مادری»، انتشار یک تک‌آهنگ با دکلمه ژاله علو، اظهارات ضرغامی درباره ایرانیان خارج از کشور و تبلیغات امامزاده‌ها و سفر ۵۰هزار چینی به ایران از اخبار فرهنگی هنری هشتم آبان‌ماه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سینما» باید بازتاب دهنده فرهنگ، تاریخ و هویت ملی و سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی کشور در سفر یک روزه خود به استان فارس با نماینده ولی فقیه این استان دیدار کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی در سفر خود به استان فارس با نماینده ولی فقیه و امام جمعه این استان امروز ( ۸ آبان ماه) دیدار کرد.

وی در ملاقات با آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه ائمه جمعه آگاهی و شناخت دقیق و ملموسی از ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرها دارند، گفت: قطعا امامان جمعه می‌توانند تصویر بهتری از وضعیت فرهنگی و اجتماعی و مطالبات مردم در حوزه فرهنگ و سینما را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه در این دوره، حساسیت‌های بالایی نسبت به مسائل اخلاقی و خانواده و مباحث راهبردی کشور داشته‌ایم، اضافه کرد: رونق به سینماها برگشته است و به تبع آن، تولید هم باز خواهد گشت.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اهتمام ویژه در این دوره به استان‌ها و توسعه صنعت سینما در سطح کشور اظهار کرد: رویکردهای حمایتی ما از سینمای استان‌ها و احیای سینمای بومی در چند محور برنامه‌ریزی شده و خوشبختانه طی دو ساله اخیر اقدامات ملموسی در زمینه توسعه، ارتقای آموزش، رونق سینماها و رویدادها و حمایت از سینماگران استانی صورت گرفته است اما کافی نیست.

خزاعی ادامه داد: در حوزه زیرساخت شاهد روند توسعه و شکوفایی مطلوبی هستیم.

به گفته وی، قدرت سینما یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: سینما را نباید به صرف تفریح و اوقات فراغت ببینیم چرا که رسانه‌ای با کارکردهای گسترده فرهنگی و آموزشی است. در پیرو تاکیدان مقام معظم رهبری، در دولت سیزدهم در زمینه تربیت نیروی انسانی جدید، شاهد بارقه‌های شکل‌گیری نسل جدید و پوست‌اندازی در این زمینه هستیم. همچنین در جشنواره فیلم کوتاه تهران که هفته گذشته برگزار شد نیز با استعدادها و ظرفیت‌های تازه روبرو بوده‌ایم.

خزاعی همچنین با اشاره به گسترش فضای فعالیت سینما در سطح ملی و بین‌المللی اظهار کرد: در عرصه بین‌الملل نیز تحولات و افق‌ها بر اساس نیازهای سینمای کشور طراحی و ترسیم شده است.

رئیس سازمان سینمایی گفت: توجه به مباحث نظری سینما، فلسفه محتوایی و استانداردهای کیفی فیلم‌ها به موازات توسعه زیرساخت، اهمیت دارد.

به گفته وی، استان فارس و شهر شیراز از ظرفیت‌های بسیار بالایی در زمینه سینما برخوردار است و از لحاظ مخاطب در سطح کشور در رتبه سوم قرار داشته و در راستای توسعه زیرساخت سینما نیز روند خوبی را طی می‌کند.

آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در این دیدار گفت: طی سال‌های اخیر نشاط چشمگیری در زمینه سینما در فضای کشور ایجاد شده که جای قدردانی دارد.

وی ادامه داد: اگر سینمای ایران قرار است نماینده انقلاب، تاریخ و فرهنگ ایرانی اسلامی باشد باید شاخصه‌ها و مولفه‌های آن نیز مشخص شود.

به گفته وی، سیاست گذاری‌های فرهنگی بویژه در حوزه سینما باید مبتنی بر افق بلندمدت و پایدار بوده و با دولت‌ها دستخوش تغییرات نشود.

آیت الله دژکام عنوان کرد: لازم است نقش سینما در زندگی اجتماعی مردم تبیین شود.

وی ادامه داد: برای اغلب مخاطبان، سینما وجه سرگرم کنندگی برجسته‌ای دارد تا وجوه اموزندگی و تاثیرگذاری فرهنگی آن، اما نباید از این بخش سینما غافل شد.

به گفته وی، سینما جایگاهش آموزش صرف نیست همچنانکه صرفا سرگرمی هم نباید باشد. فلسفه سینما، اقتصاد سینما، سرگرمی آن همگی توامان باید مورد نظر باشد.

آیت الله دژکام با بیان اینکه با توجه به کارکردهای سینما، باید نگاه بین المللی در این عرصه فراموش نشود، افزود: باید سیاستگذاری در سینما و جشنواره فجر به گونه ای باشد تا به اهداف بین المللی هم نزدیک شویم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: سینما باید بازتاب دهنده فرهنگ، تاریخ و هویت ملی و سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد

وی بر این باور است آموزش، توسعه فرهنگ و سینما و جایگاه این هنر در زندگی اجتماعی ما نیاز به نظریه پردازی و بازشناسی دارد و ما هنوز در آغاز راه هستیم.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: سینما و هنر باید به انسجام اجتماعی و همبستگی ملی کمک کنند و این نیاز به نظریه پردازی و جامعه شناسی دارد

وی گفت : انصافا طی این دو سال در همه بخش های دولت از جمله فرهنگ و سینما تحولات خوبی را شاهدیم و جای تقدیر دارد

آیت الله دژکام تصریح کرد: معتقدم زیرساخت فرهنگی و نظریه کلان فرهنگی – اجتماعی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد

وی افزود: مدیریت در این عرصه کار سخت و سنگینی است ولی امیدواریم تا از سینما در راستای تمدن سازی نوین اسلامی بهره گیریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بازگشت» درای پوستر رسمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایش بزرگ میدانی «بازگشت» از سه‌شنبه ۹ آبان‌ماه کار خود را در بوستان ولایت تهران آغاز می‌کند.

به گزارش سینماپرس، در آستانه آغاز نمایش میدانی «بازگشت» به کارگردانی حسن بزرا و تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی از پوستر این اثر نمایشی رونمایی شد. جدیدترین نمایش میدانی سازمان هنری رسانه‌ای اوج با عنوان «بازگشت» از سه شنبه ۹ آبان ماه ساعت ۱۸:۰۰ در بوستان ولایت تهران به روی صحنه می‌رود.

«بازگشت»، روایتی است از سرانجام راه و انتخابی اشتباه، از آغاز تا پایان راه. روایت آن لحظات از زندگی که ممکن است هر کدام از ما در آن مورد آزمایش روزگار قرار گیریم. این داستان روایت صبر و امید و توکل است در برابر یاس و نا امیدی.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از تهیه کننده: علی اسماعیلی، کارگردان: حسن بزرا، جانشین تهیه و تولید: امیرحسین طهرانی، مجری طرح: داود طامهری، طراح نور: عباس رحمانی‌پور، طراح صحنه و دکور: مرتضی پورحیدری، طراح صدا: عرفان حسن زاده، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: یاسر یارمحمدی، مدیر تولید: تورج سلیمانی، مجری صدا: علی بیرنگ، طراح گریم: هاشم جوری
«بازگشت» تازه‌ترین اثر سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس روی صحنه خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زندگی هنرمندی که گنجینه زنده بشری است/ روایت عرفانی «فاروق»


مستند «فاروق» با روایتی از زندگی محمد فاروق کیانی‌پور از هنرمندان عرصه موسیقی و حرکات آیینی خراسان، به تولید رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جکی چان» به سراغ نجات بچه پانداها می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر اکشن کمدی‌های به یادماندنی این بار در فیلم جدیدش برای نجات بچه پانداها وارد میدان می‌شود.

به گزارش سینماپرس، جکی چان که به تازگی با فیلم «سوار شو» که در آن با یک اسب هم‌بازی شده بود، دیده شده یک فیلم کمدی اکشن با محوریت بچه پانداها را به عنوان پروژه بعدی خودش انتخاب کرده است.

این چهره نمادین فیلم‌های اکشن کمدی در فیلم «طرح پاندا» به کارگردانی ژانگ لوان فیلمساز چینی سازنده فیلم‌هایی چون «آواز جوانی» و «بزن قدش» بازی می‌کند.

پروژه جدید جکی چان در آخرین روز از بازار جشنواره فیلم توکیو اعلام شد و هفته آینده برای اولین بار در بازار فیلم آمریکایی در لس‌آنجلس برای فروش عرضه خواهد شد.

این فیلم درباره یک بچه پاندای کمیاب با یک دایره سیاه دور یک چشمش است که با تولدش در باغ وحش «نوآ» چین یک حس جهانی برمی‌انگیزد، اما وقتی یک سرمایه‌دار از خاورمیانه مزدوران بین‌المللی را برای ربودن بچه پانداهای باغ وحش اعزام می‌کند، چان مجبور می‌شود وارد ماموریت نجات شود. وی در این فیلم در نقش شخصیتی مانند خود واقعی‌اش یعنی یک بازیگر بین‌المللی فیلم‌های اکشن بازی می‌کند.

در خلاصه داستان فیلم از سوی کمپانی سازنده‌اش ماندارین موشن پیکچرز آمده است: در این پارک حیات وحش یک نبرد دفاعی مهیج و خنده‌دار برای نجات پانداها آغاز می‌شود.

شی سی از فیلم «سلام، مامان»، وی شیانگ از فیلم «رودخانه سرخ» ژانگ ییمو و هان یانبو از فیلم «خانواده عالی» هم در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

ماندارین موشن پیکچرز که در هنگ‌کنگ مستقر است، این پروژه را در «بازار فیلم آمریکا» (AFM) که از ۳۱ اکتبر تا ۴ نوامبر (۹ تا ۱۳ آبان) برگزار می‌شود، به توزیع کنندگان بین‌المللی ارائه خواهد کرد.

به غیر از «سوار شو» که در ماه آوریل در چین بیش از ۳۰ میلیون دلار فروخت، جکی چان به تازگی در برابر جان سینا در فیلم «اعتصاب پنهان» ساخته مشترک آمریکا و چین به کارگردانی اسکات وا (سازنده «جنون سرعت») دیده شد که در اکران محدود خود در سینماهای آمریکا با اقبال روبه‌رو نشد، اما به طور گسترده در نتفلیکس در سطح بین‌المللی دیده شد. او همچنین صداپیشگی شخصیت «اسپلینتر» را در فیلم «لاک‌پشت‌های جهش‌یافته نوجوان: آشوب جهش یافته» به کارگردانی ست روگن و ایوان گلدبرگ بر عهده داشت که ۱۸۰.۵ میلیون دلار در سراسر جهان برای پارامونت پیکچرز فروش کرد.

این بازیگر ۶۹ ساله همیشه پرمشغله چندین پروژه در دست ساخت دارد که دنباله انیمیشن «پاندای کونگ‌فو کار» برای دریم ورکز در نقش «استاد میمون» از جمله آنهاست. خبر ساخته شدن «ساعت شلوغی ۴» هم مدتی است اعلام شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تار و تاریخ» بدون هیچ رانتی کلید خورد/ مصائب اجرای یک پروژه


نشست خبری دست اندرکاران پروژه موسیقایی «تار و تاریخ» در حالی برگزار شد که آهنگساز و مدیر هنری این پروژه از انتشار آلبوم این اثر در روزهای آینده خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ریل‌گذاری «انجمن سینمای جوانان ایران» در مسیر فاکتور گرفتن از «شهدای امنیت»؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهلمین دوره جشنواره فیلم کوتاه در حالی هفته گذشته به پایان رسید که تی یک اثر با موضوع شهدای امنیت به‌ویژه شهادت آرمان علی‌وردی به عنوان شهید امنیت در میان آنها دیده نمی‌شد.

به گزارش سینماپرس، تولیدات رسانه‌ای هنر، انعکاسی از وضعیت درون اجتماعی است. وضعیتی که برای مخاطب آشنا و هنرمند برای تبیین و عمق‌بخشی به معنا، دست به تولید محتوا می‌زند. فرآیندی که هنرمند در این محتواسازی طی می‌کند، پر از نشانه‌هایی است تا جامعه از طریق آنها بتواند با تطبیق نشانه‌های درونی فرهنگ عمومی آن را عمیق‌تر درک کند.

این وضعیت صورت کلی است که می‌تواند روح جاری در یک فرهنگ را بازنمایی کند و اصطلاحا اثری استراتژیک برای فرهنگ‌سازی در جامعه تولید شود. به‌راستی تولیدات سینمایی یا هنری که این روزها در جامعه تولید می‌شود، چقدر مصادق چنین وضعیتی است. به‌طور مثال در جنگ ترکیبی که طی یک‌سال گذشته در کشور جریان داشته، چه تعداد آثار هنری متناسب و روشنگر تولید شده و چه نشانه‌هایی برای بازخوانی موقعیت‌های پیچیده در جنگ‌شناختی در آثار هنری بازتاب داده شده است.

چهلمین دوره جشنواره فیلم کوتاه در حالی هفته گذشته به پایان رسید که ۵۲ فیلم از تولیدات جدید را به نمایش گذاشت واثری با موضوع جنگ ترکیبی سال گذشته دشمن هم در آن به نمایش درآمد و آثاری با موضوع دفاع‌مقدس هم در میان آنها دیده می‌شد اما، حتی یک اثر با موضوع شهدای امنیت به‌ویژه شهادت آرمان علی‌وردی به عنوان شهید امنیت در میان آنها دیده نمی‌شد. گرچه تولیدات خبری و رسانه‌ای تاحدودی توانسته‌اند در جهت روشن‌سازی فضای رسانه‌ عمومی خوب عمل کنند اما سایر رسانه‌های هنری اعم از سینما، تئاتر، موسیقی و… چطور؟ این روزها که در سالگرد شهادت آرمان علی‌وردی قرار داریم با توجه به تولیدات یک‌سال گذشته، چرا چنین موقعیت تراژیکی که باعث شد تا واقعیت‌های جنگ ترکیبی به‌خوبی عیان شود و غبار از روی دژخیمان ضدایرانی بزداید، چقدر تولیدات هنری داشته‌ایم. این روزها که جشنواره فیلم کوتاه به پایان رسیده و جشنواره سینما حقیقت پیش‌روست، چرا براساس اخبار منتشر شده فیلمی با شهادت عاشورایی آرمان علی‌وردی و دیگر شهدای امنیت ساخته و نمایش داده نشده است؟

نشانه‌هایی که قابل بازخوانی است

شهادت آرمان علی‌وردی پر از نشانه‌های آشنا در فرهنگ عمومی کشور است. شهادت مظلومانه او که تنها در برابر اغتشاشگران ایستاد و شهادتش پیوندی آشنا با اولیای واقعه کربلا یافت و دژخیمانش رفتاری چون اشقیای کربلا از خود بروز دادند. انگشتر شکسته او که یادآور خارج کردن انگشتر از دستان امام‌حسین(ع) برای دریافت هدیه از سوی یزید دارد، ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن و تحت فرمان ولایت بودن، جان بر سر ایمان گذاشتن و… همه نشانه‌های آشنایی است که در فرهنگ عمومی کشور ما وجود دارد.

با این اوصاف چرا از چنین نشانه‌هایی برای شناسایی نسل جوان در تولیدات هنری بهره گرفته نمی‌شود تا نسل جوان در برابر جنگ ترکیبی که در جریان است بیمه شوند. در این نقطه است که درمی‌یابیم جایگاه سینمای اجتماعی کجاست و چرا سینمای اجتماعی فقط در زمینه سیاه‌نمایی از اوضاع کشور دست به تولید می‌زند و در سویی قرار می‌گیرد که دشمنان آن را می‌خواهند و نشانه رفته‌اند.

دریغ از یک فیلم کوتاه

چهلمین دوره جشنواره فیلم کوتاه در حالی هفته گذشته به پایان رسید که ۵۲ فیلم از تولیدات جدید را به نمایش گذاشت، آثاری که جملگی از سوی سینماگران نسل‌نو ارائه شده بودن و گرچه این آثار موضوعات مختلفی را بازنمایی می‌کرد و حتی اثری با موضوع جنگ ترکیبی سال گذشته دشمن هم در آن به نمایش درآمد و آثاری با موضوع دفاع‌مقدس هم در میان آنها دیده می‌شد اما، حتی یک اثر با موضوع شهدای امنیت به‌ویژه شهادت آرمان علی‌وردی به عنوان شهید امنیت در میان آنها دیده نمی‌شد.

این‌که چنین رویدادی پس از یک‌سال حتی فیلمی با چنین موضوعی ندارد جنبه‌های مختلفی از سیاست‌گذاری در سینمای ایران را نشان می‌دهد. جنبه‌هایی که نشانگر آن است برای سینمای استراتژیک برنامه مدونی در سیاست‌های کلی وجود ندارد.

شاید در نظر گرفتن بخشی برای چنین موضوعاتی و اعلام حمایت از چنین آثاری تنها گوشه‌ای از رویکرد یا سیاست‌گذاری می‌تواند باشد که در انجمن سینمای جوان، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی باید به آن توجه شود اما بازکردن ابعاد زندگی شهیدی که از طبقه فرودست اجتماع در برابر تفکر سرمایه‌داری دیکته‌شده از سوی غربگرایان ایستاد، به خودی خود می‌تواند به قوت سینمای ایران منجر شود

. ضمن آن‌که این دوره از جشنواره به‌گفته دبیر آن متکی بر معرفی ژانرها و توجه فیلمسازان به این موضوع بود اما چرا موضوعی به این حساسی در قالب ژانر اکشن و زیر ژانر آن، قهرمانانه دیده نشد یا ژانر درام که متمرکز بر احساسات و اغلب به‌دنبال واقعیت بوده موضوع شهدای امنیت دیده نشده است. آیا شناساندن چنین قهرمانی که می‌تواند الگوی نسل جوان برای پیشبرد کشور به سوی قله‌های افتخار باشد، جایی در میان سیاست‌های سینمایی دارد؟

حقیقت پیش‌رو

حال که سینمای کوتاه با نسل جوان -که باید آرمان‌گراتر از نسل گذشته باشد، نتوانسته چنین رویکردی را بازنمایی کند. نباید تولیدات سینمای مستند که چشم حقیقت بین تولیدات رسانه‌ای است در این زمینه کارساز باشد؟

براساس اخبار منتشر شده و تولیداتی که در ماه‌های اخیر ساخته شده است، به‌جز دو مستند خبری «آرمان عزیز» و «رقص خون» که سال گذشته ساخته شده، هنوز اخبار فیلمی با این موضوع رسانه‌ای نشده است. آیا سینمای مستند به‌عنوان سینمایی راوی حقیقت، هم باید چشم از چنین واقعیت عیانی ببندد.

آرمان علی‌وردی به‌عنوان یک جوان طلبه که دانش علمی خود را در راه شناسایی واقعیت‌های دینی و ارزشی گذاشت از منظر سیاست‌گذاران و سینماگران نمی‌تواند به‌عنوان یک سوژه نگریسته شود. جوانی که در حین آموختن، پژوهش را نیز سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داد و به‌عنوان یک جوان تراز انقلاب حتی آثار پژوهشی‌اش در جشنواره علامه حلی ارائه و برگزیده شد.

سینمای بدون قهرمان ملموس

یکی از راه‌های ارتباطی سینما با مخاطبان الگوی قهرمان‌سازی است؛ الگویی که تلاش می‌کند ذهن مخاطب را در راستای قهرمان فیلم قرار دهد، یعنی مخاطب خود را در جایگاه قهرمان ببیند تا با او همراه شود و در کشاکش داستان سربلند از اتفاقات بیرون آید.

سینمای ایران که سال‌هاست از داشتن قهرمان فاصله گرفته و سینمایی بدون‌قهرمان را بازنمایی می‌کند، چرا از چهره‌ای همچون آرمان علی‌وردی غافل است. سینمای ایران در یک دهه گذشته مغبون قهرمان‌های شکسته‌خورده و درگیر در روزمرگی است، چرا متولیانش به فکر معرفی چنین قهرمانی نیستند. یا سینماگران ما چنین روندی را پی گرفته‌اند که چشم از قهرمانان واقعی برگیرند و به سیاه‌نمایی‌های دیکته‌شده از سوی جوامع غربی چشم دوخته‌اند که نتیجه آن، خمودگی در میان نسل جوان، نداشتن امید به فردای بهتر، نبود آرمان در میان نسل جوان و… باشد. موضعی که به نظر می‌رسد در میان سیاست‌گذاران سینمایی و بدنه سینماگران به‌طور کلی قابل رویت نیست و سینمای استراتژیک که می‌تواند نسل جوان کشور را نشانه بگیرد به فراموشی سپرده شده است.

دنیای خالی رسانه‌های هنری

وضعیتی که سینمای ایران در زمینه شناسایی قهرمانان واقعی کشور دارد، قابل تسری در سایر هنرهای دیگر هم هست. به‌طور مثال در عرصه تئاتر با وجود درام‌های مختلفی که ارائه می‌شود اما هنوز نمایشی با موضوع آرمان علی‌وردی تولید نشده است. این در حالی است که صحنه تئاتر ایران جولانگاه آثاری است که نه قهرمان دارند، نه تراژدی قابل‌فهم با فرهنگ ‌ایرانی را بازنمایی می‌کند و نه حتی آثاری به نمایش می‌گذارد که با ماهیت فرهنگ ایرانی پیوند دارد.

. جایی که تابلوهای نقاشی، مجسمه‌ها، پوسترها و عکس‌ها باید راوی جریان درون اجتماع و معرفی قهرمانانش باشند، شاهد انفعال هستیم و این در حالی است که تجربه هشت سال دفاع‌مقدس و تولید آثار هنری در این دوران نشان می‌دهد که چگونه نسل میانسال امروز با این آثار با واقعیت‌های اجتماعی آشنا شدند و امروز کشور را به سمت قله‌های افتخار رهنمون کرده‌اند. چرا نهادهای هنری در زمینه معرفی چنین قهرمانانی که امنیت را به ارمغان آورده‌اند و می‌تواند برای نسل خود به‌عنوان یک الگو معرفی شوند غفلت صورت گرفته است.

شهیدی که نماد آزادگی است

زندگی و شهادت آرمان علی‌وردی سراسر از نماد است. او برخاسته از نسل دهه۸۰ است که امروز در گفتمان‌های اجتماعی آنها را عاصی و سرکش می‌دانند اما این شهید به خیلی از تحلیلگران ثابت کرد که نسل او در راه اعتقادات و فرهنگ ایرانی اسلامی باورمند گام برمی‌دارد.

او با برگزیدن راه شهادت نشان داد که پل ارتباطی بین‌نسلی از قهرمان هشت سال دفاع‌مقدس با نسل جوان امروز است؛ یعنی اندوخته‌های نسل قبل خود را در عمل و مرام و مسلک خود به‌گونه‌ای نشان داد که برای نسل خودش شبیه افسانه نباشد، بلکه عینی و قابل‌ فهم و درک باشد. برهمین اساس چنین شخصیتی آن‌قدر توانمندی در شخصیت خود دارد که می‌تواند به‌عنوان یک سوژه در آثار سینمایی و هنری بازتاب داده شود. از سوی دیگر نحوه شهادت این جوان طلبه نیز پر از نشانه‌های آشنا با فرهنگ اعتقادی جامعه ایرانی است. همان‌گونه که علی اکبروار پای به دفاع از دین می‌گذارد، ابوالفضل‌وار مطیع امر ولایت است و امام حسین‌گونه زیر دست دشمنان به شهادت می‌رسد.

زندگی چنین جوانی هم قابلیت معرفی به‌عنوان نماد یک جوان تراز انقلای اسلامی دارد و هم سرگذشت و شهادتش قابلیت بازخوانی برای نسل جدید. سرگذشت آرمان نشان می‌دهد که حوزه جنگ ترکیبی دشمن محدود با انقلاب اسلامی و به لطمه‌زدن به جمهوری اسلامی نیست، بلکه یک جنگ تمدنی با فرهنگ ایران است. فرهنگی که درون خود قهرمانی ‌پرورش می‌دهد که سر پیش جور زمانه خم نمی‌کند، معتقد به خدا یگانه و مطیع امر اوست. در چنین جنگ تمدنی آرمان علی وردی و سایر ۶۳شهدای امنیت در اغتشاشات اخیر، مانند شهید روح‌ا…عجمیان، سلمان امیراحمدی، یزدان قجری و… چراغی هستند برای نسل جدید، اگر سیاست‌گذاران هنری بتوانند آنها را به مردم معرفی کنند.

*جام جم آنلاین

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز «نحن نقاوم»علیه صهیونیسم/ هنرمندان با«کودک و غزه» همراه شدند


کارگاه هنرهای تجسمی «نحن نقاوم» با محوریت «کودک و غزه» روز ۷ آبان در نگارخانه لاله برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«چون تو بیایی» با دکلمه ژاله علو منتشر شد


تک‌آهنگ «چون تو بیایی» از آلبوم «افسانه و افسون» با تنظیم ایلیا منفرد، دکلمه ژاله علو و خوانندگی مجتبی صفارهرندی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگر «چک برگشتی» به «مدار بسته» می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سومین قسمت برنامه «مدار بسته» با حضور محمدرضا شیرخانلو، دوشنبه ۸ آبان روانه آنتن شبکه ۲ سیما می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در سومین قسمت برنامه «مدار بسته»، محمدرضا شیرخانلو در برنامه حضور دارد. شیرخانلو فعالیت خود را با ایفای نقش در مجموعه «چک برگشتی» در سال ۱۳۹۰ آغاز کرد. وی علاوه‌ بر فعالیت در سینما و تلویزیون، تجربه فعالیت در تئاتر را نیز دارد. همچنین فیلم کوتاه «در انتهای کوچه» را کارگردانی کرده‌ است.

شیرخانلو در سال ۱۳۹۲ با بازی در مجموعه تلویزیونی «دودکش» و در سال ۱۳۹۵ با ایفای نقش در مجموعه تلویزیونی «پادری» مشهور شد.

حسین رفیعی با این هنرمند نوجوان کشورمان در استودیوی برنامه با موضوع «نوجوانی» به گفت‌وگویی صمیمانه می‌نشیند تا با چالش‌هایی از پیش تعیین شده، شگفتانه‌ای برای مهمان و مخاطبان این برنامه ترتیب دهد.

تاکنون محمدرضا حسینی بای، خبرنگار و ناصر فیض، شاعر در قسمتهای پیشین این برنامه حضور داشتند و با حسین رفیعی پیرامون موضوعات مختلفی به گفت‌وگو نشسته‌اند. همچنین دوربین مخفیِ سطح شهر این برنامه در دو بخش روانه آنتن می‌شود.

محمد شعبان‌پور در بخش ابتدایی برنامه و حسین رفیعی در بخش پایانی برنامه با گریمی خاص و منحصر به فرد که به راحتی هویتشان شناخته نشود، در سطح شهر حاضر می‌شوند تا بر اساس موضوع برنامه به طرح سؤال از مردم بپردازند و بازخورد آنها را برای مخاطبان به نمایش بگذارند.

برنامه «مدار بسته» کاری از گروه اجتماعی اقتصادی شبکه دو به تهیه‌کنندگی محسن فراهانی و مهدی مستوفی اردکانی، کارگردانی علی فراهانی صدر و اجرای حسین رفیعی است که سومین قسمت آن با حضور محمدرضا شیرخانلو، دوشنبه هشتم آبان ساعت ۲۲:۱۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد و بازپخش آن روز بعد ساعات ۰۰:۵۰ بامداد، ۱۳:۴۰ و ۱۷:۴۰ است.

مشاهده خبر از سایت منبع