X

بایگانی آبان 28, 1397

دفتر سینمایی

سینمای دفاع مقدس ایران با سینمای متداول جنگی جهان متفاوت است / سینمای مقاومت در محاصره طیف‌های ناسلامت – اخبار سینمای ایران و جهان


خبرگزاری فارس: جبار آذین منتقد سینما گفت: سینمای مقاومت که می‌باید راهگشا، ‌پیش آهنگ و تاثیرگذار روند تکاملی سینمای کشور باشد همچنان در محاصره طیف‌هایی ناسلامت با عناوین نامدیران،‌ پولشویان، مافیا و سوداگران سینما قرار دارد و ضرورت تام دارد برای نجات و تعالی آن تمامی صفوف پراکنده دلسوزان سینمای مقاومت در زیر لوای تشکلی مانند جشنواره مقاومت برای نشاندن این نوع سینما و تولیدات بر سکوی سینمای ایران گرد هم آیند.

یکی از مهمترین و ‌بزرگ‌ترین دستاورهای انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ، هنر و سینما ایجاد تحولات اساسی در نگرش و توجه به فرهنگ و ادبیات و دیدگاه مخاطب است. در همین رابطه پدیده‌های تازه‌ای از جنس معنا و معرفت که پیوندی جدا نشدنی با مفاهیم و ارزش‌های دینی و ملی دارد، وارد ادبیات هنر و سینما شد. به عبارتی سینمای انقلاب و دفاع مقدس بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی است. از همین‌رو این نوع سینما باید بستر اصلی نگاه‌ها، سیاست‌ها، اهداف، مدیریت‌ها و تولیدات سینمایی باشد و بی‌شک در کنار این مهم است که سایر گونه‌های سینمایی نیز مسیر رشد و بالندگی را طی می‌کنند. در خصوص ۴۰ سالگی سینمای انقلاب، نقاط ضعف و قوت آن و مقایسه اوضاع و احوال امروز آن با سینمای جهان با جبار آذین، مدرس پیشکسوت و منتقد سینما گفت‌وگو کرده‌ایم.

***

ظهور فیلم سازانی از بطن انقلاب

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در خصوص شکل‌یابی سینمای انقلاب گفت: در دهه ۶۰ سینمای ایران دوران تثبیت و شکل یابی را گذراند و این رویدادها سبب شد تا نگاه به نسبت منسجم به تولیدات انقلابی و دفاع مقدسی شکل گرفته و رهاورد آن ظهور فیلم‌سازانی از بطن انقلاب و دفاع مقدس با تولید آثار دفاع مقدسی و انقلابی باشد.

برخی به جای معیار فرهنگ با ملاک سیاست عهده‌دار سینما شدند

این مدرس سینما تصریح می‌کند: «من معتقدم این رویداد مهم که باید در مرکز توجه به سینما قرار می‌گرفت، به دلیل حضور پر‌رنگ سیاست و تجارت و بی‌توجهی به ارزش‌ها و آرمان‌های جامعه منجر به نادیده گرفتن فیلم‌سازان دفاع مقدس توسط کسانی شد که به جای معیار فرهنگ با ملاک سیاست عهده‌دار سینما شدند.»

سینمایی که تنها در حد شایستگی پای گرفت

آذین ادامه داد: متاسفانه این روند به رغم همت‌ها و فداکاری‌های جمعی از علاقه‌مندان و هنرمندان متعهد که همچنان با تمام سختی‌ها فیلم‌های دفاع مقدسی می‌ساختند، ‌به مرور وارد بازی‌ها و چالش‌های سیاسی و جناحی شد و سینمایی که می‌توانست منجی و پرچم‌دار موجودیت و کلیت سینمای ایران باشد، توانست در حد شایستگی پای بگیرد.

فلسفه به وجود آمدن جشنواره فیلم مقاومت

این مدرس سینما در ادامه می‌گوید: به همین دلایل حیات سینمای دفاع مقدس و در امتداد آن سینمای مقاومت در اثر اهمال و غفلت نامدیران سینما در معرض نابودی قرار گرفت. در واقع فلسفه به وجود آمدن جشنواره فیلم مقاومت و همچنین جشنواره فیلم عیار علیرغم کاستی‌ها و کمبودهای آنها برای نجات و احیای این سینما بوده است.

سینمای دفاع مقدس ایران با سینمای متداول جنگی جهان متفاوت است

این منتقد سینما معتقد است: با این همه گرچه با کوشش‌های هنرمندان و نهادهای ارزشی هنوز هم کم و بیش در این زمینه فیلم ساخته می‌شود؛ اما کمتر اثری در جایگاه والای ارزشی سینمایی و مفهومی می‌ایستد. سینمای دفاع مقدس ایران با سینمای متداول جنگی در جهان از منظر ماهیت، اهداف و حضور رزمندگان متفاوت است و این همان عناصر اصلی محتوایی این سینما است که در اغلب فیلم‌های ساخته شده توجه لازم به آنها نشده است.

سینمای مقاومت در محاصره طیف‌های ناسلامت

آذین همچنین اظهار کرد: در طول ۴۰ سال که از وقوع جنگ تحمیلی می گذرد، سینمای ایران در ارتباط با دفاع مقدس همچنان وام‌دار آثار به یاد ماندنی فیلمسازانی چون زنده یاز رسول ملاقلی‌پور و ابراهیم حاتمی‌کیا است. با آنکه در سال‌های اخیر شاهد حرکت هایی در غالب فیلم و سینما از نسل جوان فیلم ساز در این راستا هستیم اما آثار آنها به عنوان عمدتاً فیلم‌هایی قابل توجه مطرح شده است ولیکن هنوز و همچنان سینمای دفاع مقدس و به ویژه سینمای انقلاب به عنوان یک جریان اصلی و تعیین‌کننده در سینمای کشور درنیامده است.

وی افزود: به عبارت مشخص‌تر سینمای ایران با تمام فراز و فرودها و عملکردهای خود نتوانسته است ادای دینی ماندگار در زمینه تولید آثار دفاع مقدس و مقاومت به ظهور رساند. این سینما که می‌باید راهگشا، ‌پیش آهنگ و تاثیرگذار روند تکاملی سینمای کشور باشد همچنان در محاصره طیف‌هایی ناسلامت با عناوین نامدیران،‌ پولشویان، مافیا و سوداگران سینما قرار دارد و ضرورت تام دارد برای نجات و تعالی آن تمامی صفوف پراکنده دلسوزان سینمای مقاومت در زیر لوای تشکلی مانند جشنواره مقاومت برای نشاندن این نوع سینما و تولیدات بر سکوی سینمای ایران گرد هم آیند.

عوامل دوام نیافتن بالندگی سینمای دفاع مقدس

به اعتقاد آذین؛ عوامل زیادی در دوام نیافتن سینمای دفاع مقدس و مقاومت و بالندگی آن دخالت داشتند. از بی‌سوادی مدیران گرفته تا سوء استفاده برخی از فیلم‌سازان برای تولید فیلم‌هایی نه مصداق واقعیت‌های دفاع‌مقدس که با نگاه به سینمای جنگی خارجی و زد و بندها و نداشتن تخصص و تبهر در فیلم جنگی‌سازی و نبود پژوهش‌های کافی در مورد رخدادها و وقایع دفاع مقدس و باز گذاشتن میدان تولید و اکران فیلم برای یکه تازی آثاری سخیف و سطحی بر روی پرده سینماها از جمله موانع و ضعف‌های بالندگی سینمای دفاع مقدس است.

تکیه بر ‌آموخته‌های دفاع مقدس

این منتقد و مدرس سینما در خاتمه تاکید می‌کند: لازم است که مراکز و تشکل‌هایی به موازات نهادها و سازمان‌هایی که همراه با هنرمندان متعهد و متدین به سینمای دفاع مقدس می‌پردازند تشکل‌هایی با عنوان سازمان پژوهش سینمایی دفاع مقدس و انقلاب تاسیس شود تا خبرگان در آنجا با تحقیق مناسب و تولید فیلم نامه‌های استاندارد که همچنان بزرگ‌ترین ضعف ساختاری فیلم‌های ایران است خود را در این عرصه صاحب تخصص کنند و آنگاه با تکیه بر دانش سینما، ‌آموخته‌های دفاع مقدس،‌ تاریخ و جامعه برای تولید آثار مناسب انقلابی و دفاع مقدسی پای در میدان رقابت‌ها بگذارند و در وصل سینما و ارزش‌ها که به دلیل غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها منفصل شده کوشا باشند.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام معاون امور هنری به جشنواره تئاتر کودک – اخبار سینمای ایران و جهان


سینماپرس: سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد پیامی به مناسبت برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان صادر کرد.

به گزارش سینماپرس، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی که به مناسبت برگزاری بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت، ابراز امیدواری کرد که هنرمندان با الگوآفرینی و نشاط­‌بخشی، مشوق خانواده‌­هایی باشند که برای آموختن به تئاتر اعتماد کرده‌­اند.

در این این پیام آمده است: کودکانه، جهان را زیستن، آرمان و آرزویی است که ما را به شادی، دانایی و صلح، وعده می‌­دهد. تئاتر، جویایِ این جهان است و قابِ کوچکِ صحنه، کیمیایی ا­ست که «رنجِ خواستن» را به «گنجِ توانستن» بدل می­‌کند. اگر نامِ دیگرِ تئاتر، «دیگری اندیشی» باشد، دشوار است به کودکانی اندیشید که «غولِ خشم و خشونت»، «قلعه‌ شور و شوقشان» را تسخیر کرده است! دشوار است به کودکانی اندیشید که «اسبِ آرزوهایشان» در «هفت‌­خوانِ امید و آرزو» از نفس افتاده است! دشوار است به کودکانی اندیشید که در «غیبتِ لبخند»، «نقاشی‌­های غمگینی» دارند! دشوار است اما کودکانه جهان را زیستن، یعنی امید و امیدواری. 

جشنواره­ تئاتر کودک و نوجوان، در آزمونی دیگر و با حضور گروه­‌های ارجمند نمایشی بر آن است تا با طرح دغدغه‌­ها و دقیقه‌­های کودکان و نوجوانان این مرز و بوم، تکلیفِ تربیتی و نقشِ ترغیبی خود را ادا کند. امیدوارم هنرمندان عزیز در این دوره، با الگوآفرینی و نشاط­‌بخشی، مشوق خانواده­‌هایی باشند که برای آموختن به تئاتر اعتماد کرده­‌اند. برگزاری این جشنواره در سرزمین کهن همدان، نکوداشت ایرانیانی است که بنا به تمدن دیرین و تعالیم دینی، از دیرباز تاکنون، به اصالت خانوادگی و هویت اجتماعی معتقد و مقیّد بوده‌­اند. فروتنانه و به تعظیم، درودگوی خیرخواهی اصحاب جشنواره و خونگرمی اهالی همدان هستم.»

سیدسعید شاهرخی استاندار همدان نیز به بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در پیامی، تقارن جشن صدسالگی و ربع قرن جریان مداوم تئاتر کودک را تبریک گفت.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ابتذال خودش را بر سینمای کمدی تحمیل کرده است – اخبار سینمای ایران و جهان


خبرگزاری میزان: کارگردان فیلم “زیباتر از زندگی” با تاکید بر وادادگی بسیاری از اهالی سینما در برابر موج ابتذال در سینما بیان کرد: متاسفانه برخی در وضعیت فعلی که نیازمند چاره‌اندیشی و برنامه ریزی درست است دچار وادادگی و عقب نشینی شده و سینما را به یک عده سینمادار سپرده‌اند که تنها برای گیشه و فروش چرتکه می‌اندازند.

انسیه شاه‌حسینی نویسنده و کارگردان سینما  درخصوص آخرین مراحل ساخت فیلم سینمایی “به کودکان شلیک نکنیم” گفت: متاسفانه این فیلم همچنان مشکل تامین بودجه دارد و با وجود اینکه سه سال از پایان نگارش فیلمنامه می‌گذرد همچنان سرمایه‌ای برای ساخت این اثر پیدا نکرده‌ایم.

وی با نقد کم اهمیت‌ شدن آثار ارزشی در سینما ادامه داد: گاهی اوقات در شرایطی به سر می‌بریم که ارزشی بودن و فیلم ارزشی ساختن جرم است و کسی که می‌خواهد کار ارزشی انجام دهد در این سینما مجرم شناخته می‌شود و مسئولین فرهنگی هیچ اهمیتی به وی نمی‌دهند. امروزه سینما به سمتی رفته که هرجا صحبت از اثر ارزشی می‌شود همه پا پس می‌کشند.

کارگردان فیلم “زیباتر از زندگی” در همین راستا افزود: با وجود تمام سختی‌های سر راه ساخت آثار ارزشی با توجه به اینکه حرف ما حرف حق است از تلاش دست بر نمی داریم و تمام این مدتی که به نوعی جلوی ساخت فیلم‌مان گرفته می‌شود را عبادت می‌دانیم. زیرا برای ساخت این اثر ارزشی زجر بسیار کشیده‌ایم و همواره بر این معقتدیم که خداوند با صابران است.

وی با تاکید بر هجوم سینمای امروز به سمت آثار کمدی اذعان کرد: این روزها ابتذال خودش را بر سینما تحمیل کرده است. ابتذال با نیروی مخربی که دارد خودش را بر سینما کاملاً تحمیل کرده است. در این میان برخی به عمد می‌خواستند که سینما به این سمت برود تا بتوانند با کمک این موج به خواسته‌های مالی و معنوی‌شان برسند. برخی هم بدون توجه به تبعات مساله موجود در سینمای امروز در برابر این موج وادادند و به نوعی همراستا با موج شدند.

این کارگردان سینما با تاکید بر وادادگی بسیاری از اهالی سینما در برابر موج ابتذال در سینما اضافه کرد: متاسفانه برخی در وضعیت فعلی که نیازمند چاره‌اندیشی و برنامه ریزی درست است دچار وادادگی و عقب نشینی شده و سینما را به یک عده سینمادار سپرده‌اند که تنها برای گیشه و فروش چرتکه می‌اندازند.

وی افزود: سینمای امروز به شدت دچار منفعت طلبی شده است. برخی فقط و فقط به فکر فروش اثر سینمایی خود هستند و نمی دانند که شاید با فروش بیشتر ضرری به فیلم آنها نخورد اما ضرری که آن فیلم بر بدنه فرهنگی جامعه می‌گذارد جبران نشدنی است.

شاه حسینی با اشاره به ورود برخی کارگردانان خوب به عرصه سینمای کمدی خاطرنشان کرد: خیلی از کارگردانانی که امروزه وارد عرصه کمدی شده‌اند در همواره دغدغه ارزشی داشتند اما گاها مجبور به این رویه شده‌اند. من خودم هیچگاه تن به این موج نمی‌دهم اما نباید از حق بگذریم که شاید برخی زندگی‌شان خیلی سخت می‌گذرد و گاهاً مجبور به این نوع فیلمسازی می‌شوند.


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویربرداری «حکایت‌های کمال» به نیمه رسید+ تصاویر جدید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده داستان‌های مجموعه تلویزیونی «حکایت‌های کمال» از به نیمه رسیدن تصویربرداری این سریال ۱۵۰ قسمتی خبر داد.

«محمد میرکیانی» نویسنده سریال «حکایت‌های کمال» گفت: حکایت کمال یک مجموعه ۱۵۰ قسمتی است که در ۵ فصل تولید خواهد شد که فصل اول آن ۳۱ قسمت خواهد بود و اگر با همت سازمان صدا و سیما کل ۱۵۰ قسمت تولید شود این مجموعه بزرگترین مجموعه داستانی در طول تاریخ رسانه رسانه ملی برای مخاطب کودک و نوجوان خواهد بود.

وی افزود: فضای این مجموعه فضای دهه ۴۰ تهران قدیم است و ناگفته‌هایی از سبک زندگی ایرانی و اسلامی و آداب و رسوم سنتی ملی و مذهبی ما را در آن مقطع زمانی به تصویر می‌کشد. در حقیقت اگر کودک و نوجوانان امروزی بدانند که کودک دهه چهل با چه دشواری دست و پنجه نرم می‌کردند و چه سختی‌هایی را در زندگی متحمل می‌شدند به شدت قدر زندگی امروزی خود را خواهند دانست و بسیاری از کودکان خواهند دانست که دهه شصت دهه بهشتی در ایران بوده است برعکس آنچه همه میگویند که دهه شصت دهه محرومیت‌هاست.

میرکیانی تصریح کرد: در حال حاضر تصویربرداری نیمی از سریال به پایان رسیده و لوکیشن‌های سریال در شهرک سینمایی غزالی است که همان محله کمال است، ساخته شده است. ضمن اینکه این محله‌ها همگی به صورت ماندگار ساخته شده و ۳ خانه، امازاده، آب انبار و چند مغازه مختص این سریال ساخته شده‌اند که مخاطب برای اولین بار آنها را در این اثر خواهد دید.خوشبختانه چون ساخت و ساز دکورها همزمان با آغاز تصویربرداری اتفاق افتاد، توانستیم در این بخش صرفه‌جویی خوبی داشته باشیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: سعی شده این اثر مخاطب دوگانه داشته باشد یعنی همه بچه ها این اثر را ببینند و هم بزرگترها. و هر دو از این مجموعه لذت ببرند و البته خاطرات بزرگترها نیز تداعی شود. و این کار باعث خواهد شد که کودکان از پدر و مادرهایشان خاطرات گذشته را سوال کنند و پدر مادرها نیز سعی می کنند که خاطرات گذشته خود را تعریف کنند و همین فضایی گرم را در خانه‌ها ایجاد خواهد کرد.

میرکیانی گفت: کل ماجراهای کمال در دوسال از زندگی او یعنی اواخر سال ۴۲ تا  اواخر سال ۴۴ و اوایل سال ۴۵ است و بازیگر نقش کمال نیز «محمدرضا شیرخانلو» است. در حال حاضر نیز کار به صورت شب کار پیگیری می‌شود و در این بخش‌ها حدود ۲۰۰ هنرور حضور دارند.

سریال ۱۵۰ قسمتی «حکایت‌های کمال» به تهیه‌کنندگی محسن شایان‌فر و کارگردانی قدرت‌الله صلح میرزایی، اوایل مرداد ماه گذشته در شهرک غزالی کلید خورده و تاکنون بیش از ۲۵ درصد آن تصویربرداری شده و تدوین سریال را به طور همزمان شادی شایان‌فر آغاز کرده است.

محمود پاک نیت، شهره لرستانی،نگارعابدی، فلورنظری، علی مسلمی،کاظم هژیرآزاد، شهرام عبدلی، سیروس میمنت، حمید ابراهیمی، اکبرسنگی و شهربانو موسوی، به همراه هنرمندان خردسال محمدرضا شیرخانلو، امیرحسین کافتاری و محمدحسین بلوکات و جمعی از بازیگران سینما و تاتر جلوی دوربین این سریال رفته اند. به تازگی نیز آرش نوذری،داریوش سلیمی،سعید پیردوست، عباس محبوب، سولماز حصاری و حمید صفایی به جمع بازیگران حکایت های کمال پیوستند.

این سریال روایتی از دهه ۴۰ است و ساختاری اپیزودیک دارد.

«حکایت‌های‌ کمال» اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته محمد میرکیانی محسوب می‌شود که قهرمان داستان یک نوجوان به نام کمال است. این سریال در مرکز سیما فیلم تولید می‌شود و ۱۵۰ قسمت دارد.

از دیگر عوامل اصلی این پروژه می‌توان به نویسندگان: نسیم عرب امیری، سیدحسین امیرجهانی، آزاده محسنی، کریم خودسیانی، دستیار تهیه: علی‌اصغر رضایی، مدیر تصویربرداری: ناصرمحمود کلایه، صدابردار: وحید سلطانی، طراح صحنه و لباس: فرهاد عزیزی فرد، مدیر تولید: فرشید رئوفی، گریم: بابک شعاعی، تصویربردار: ناصربیک زاده، جلوه‌های ویژه: حمیدرسولیان، طراح بدلکاری: علیرضا فتحی، دستیار کارگردان: مجد جلالی، جانشین تولید: سعید کنگاورنظری، برنامه‌ریز: حامد صلح میرزایی، امور مالی: ابراهیم تفرشی، منشی صحنه: بیتا ارسطویی، مدیر تدارکات: مهدی آقامحمدی، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: مهشید رئوفی و مشاور رسانه‌ای: هادی داداشی اشاره کرد.

*فارس


مشاهده خبر از سایت منبع