X

بایگانی دی 7, 1397

دفتر سینمایی

شرکت: فشارهای بیرونی بر هیأت داوران بارها باعث شده آثار ارزشمند بیرون از گود رقابت بمانند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: افشین شرکت کارگردان سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: فشارهای بیرونی بر هیأت داوران بارها باعث شده آثاری ضعیف به جشنواره راه پیدا کنند و آثار ارزشمند بیرون از گود رقابت بمانند و متأسفانه وضعیت سینمای ما به گونه ای است که همیشه شاهد این اتفاقات هستیم.

کارگردان فیلم سینمایی «همسر دلخواه من» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من صریحاً عنوان می کنم که مدت ها است سینماگرانی وارد بازی های هیأت انتخاب و داوری و امثالهم می شوند که از تمام روابط پشت پرده سینما با خبرند؛ سینماگرانی که باندبازی و رفیق بازی ندارند، سینماگرانی که تنها به فکر تولید آثار ارزشمند هستند و سینماگرانی که هیچ ارتباطی با مدیران ندارند هرگز حاضر نمی شوند وارد این اتفاقات شوند زیرا که می دانند چه بازی هایی در پس پرده این جریانات قرار دارد.

شرکت ادامه داد: ما با مدیرانی روبرو هستیم که به صراحت خودشان را سرآمدتر از سایرین می دانند مگر همین چند وقت قبل نبود که آقای داروغه زاده به روشنی اعلام کرد که من بهتر از سینماگران می فهمم!؟؛ خوب معلوم است وقتی مدیری اینطور فکر می کند چه فشارهایی هم می تواند بر سینماگران وارد کند!

این سینماگر سپس با بیان اینکه حداقل ۵۰ سال زمان لازم است تا سینمای ایران به وضعیت نرمال برسد اظهار داشت: متأسفانه ما در کنار مدیرانی که چندان چیزی از سینما نمی دانند قطعاً اگر از همین امروز قرار باشد همه چیز در سینمای کشور متحول شود حداقل ۵۰ سال زمان لازم است تا سینما به وضعیت نرمال برسد. متأسفانه معلوم نیست بعضی از افراد با کدامین رابطه ها و زد و بندها به جایگاه کنونی شان رسیده اند!

کارگردان فیلم سینمایی «دیدار در استانبول» تصریح کرد: همانطور که ما امروزه به وفور با فیلم های نازل و زننده و مبتذل و بی هویت روبرو هستیم با فشارهای بیرونی بر همه جشنواره ها و سینماگران هم مواجهیم و تا وضعیت چنین است هیچ امیدی به بهبود وضعیت سینما و جشنواره ها نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات افتتاحیه دوره نهم جشنواره مردمی فیلم عمار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تالار اندیشه حوزه هنری در روز یکشنبه هفته آینده مصادف با سالگرد حماسه مردمی ۹ دی سال ۱۳۸۸ میزبان مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار می شود.

به گزارش سینماپرس، مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار همزمان با سالگرد حماسه مردمی ۹ دی، یکشنبه هفته آتی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره عمار، علاوه بر معرفی برگزیدگان بخش‌های «نماهنگ»، «برنامه تلویزیونی»، «پویانمایی»، «فیلم ما»، «نقد، مقالات و پژوهش‌های سینمایی» و «فیلمنامه»، مراسم پاسداشت ویژه شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و حامد زمانی هنرمند جوان موسیقی انقلاب نیز در افتتاحیه برگزار می‌شود.

افتتاحیه جشنواره، روز یکشنبه از ساعت ۱۸:۳۰ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود و دبیرخانه جشنواره از عموم مردم برای حضور در این مراسم دعوت کرده است.

اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره عمار از ۱۰ دی الی ۱۸ دی در سینمافلسطین برگزار می‌شود و علاقمندان در شهرهای مختلف کشور نیز می‌توانند با ارسال عبارت «ثبت نام» به ۳۰۰۰۴۵۵۰ و یا مراجعه به سایت Ekran.ammarfilm.ir  جهت ثبت‌نام و اکران فیلم‌های این جشنواره در شهر و روستای خود اقدام کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بودجه فرهنگی همه جا خرج می‌شود الا برای انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس! / تولید فیلم درباره دفاع مقدس با سختی‌های زیادی روبه‌رو است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر با افت تولیدات روبه‌رو شده است و تولید آثاری مانند «۲۳ نفر» باعث می‌شود که چراغ سینمای دفاع مقدس رو به خاموشی نرود. مجتبی فرآورده تهیه کننده این فیلم سینمایی دفاع مقدسی درباره این فیلم و چرایی کاهش تولید فیلم درباره دفاع مقدس توضیحاتی داده است.

فیلمبرداری فیلم سینمایی ۲۳ نفر به پایان رسید. این فیلم سینمایی که بر اساس داستان واقعی زندگی ۲۳ رزمنده نوجوان دوران دفاع مقدس و اسارت آن‌ها ساخته شده است، به کارگردانی مهدی جعفری و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است. سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر با افت تولیدات روبه‌رو شده است و تولید آثاری مانند «۲۳ نفر» باعث می‌شود که چراغ سینمای دفاع مقدس رو به خاموشی نرود. مجتبی فرآورده تهیه کننده این فیلم سینمایی دفاع مقدسی درباره این فیلم و چرایی کاهش تولید فیلم درباره دفاع مقدس توضیحاتی داده است.

با توجه اینکه  فیلمبرداری «۲۳ نفر» به پایان رسید، احتمال حضور این فیلم در جشنواره فجر وجود دارد؟

به امید خدا تمام تلاشمان را می‌کنیم تا از نظر زمانبندی کار به نحوی پیش برود که به جشنواره فجر برسد.

 

فیلمبرداری در کجا انجام شد؟

تقریبا همه فیلمبرداری ما در دو شهر تهران و آبادان انجام شده است.

 

روز اول فیلمبرداری، سردار قاسم سلیمانی در پشت صحنه پروژه حاضر شد، آیا در این حضور توصیه و پیشنهادی داشتند؟

قصه فیلم «۲۳ نفر» درباره زندگی بچه‌های گروه ۲۳ نفر است. در دوره دفاع مقدس سردار سلیمانی فرمانده بعضی از این بچه‌ها بوده‌اند و در آن روز به همین دلیل که تعدادی از آن بچه‌ها در پشت صحنه حضور داشتند، ایشان هم تشریف آوردند و در روز اول فیلمبرداری حضور داشتند، اما درباره اینکه پیشنهاد یا توصیه‌ای داشته باشند، خیر چنین اتفاقی نیفتاد و حضورشان صرفا به دلیل محبتی بود که داشتند و قدم رنجه شان تبرکی برای شروع کار فیلمبرداری بود.

 

پیش از تولید فیلم «۲۳ نفر» عنوان شده بود که این فیلم اقتباسی از کتاب مشهور «آن بیست‌وسه نفر» است، چقدر به کتاب وفادار بوده‌اید؟

فیلم «۲۳ نفر» اقتباسی از کتاب «آن بیست و سه نفر» نیست. این مسئله را برای همین تأکید می‌کنم که بعدها ادعایی یا توقعی در این باره به وجود نیاید. داستان فیلم «۲۳ نفر» ما قبل از کتاب «آن بیست و سه نفر» است و صرفا به خاطر تشابه اسمی برخی حرف و حدیث‌ها به وجود آمده است. فیلم «۲۳ نفر» روایتی آزاد و سینمایی است و تحقیقات آن را آقای مهدی جعفری طی ۱۵- ۱۴ سال اخیر از بچه‌هایی که در آن گروه عضو بوده‌اند انجام داده و پیش از ساخت فیلم سینمایی، مستندی هم درباره آن‌ها تولید کرده است.

 

سینمای ما با کارهای اقتباسی میانه‌ای ندارد، چرا فیلم سینمایی بر اساس کتاب‌های مشهور ادبیات دفاع مقدس تولید نشده است؟

برای اینکه اصلا نمی‌شود فیلم دفاع مقدسی ساخت! تولید فیلم درباره دفاع مقدس با سختی‌های زیادی روبه‌رو است.

 

منظورتان این است که آثار دفاع مقدسی در پروسه تولید با مشکل روبه‌رو می‌شوند؟!

بله، ساخت فیلم دفاع مقدسی بودجه خاصی را می‌طلبد و لجستیک سنگینی دارد. شما باید علاوه بر تجهیز جبهه خودی یعنی نیروهای ارتش، سپاه و بسیج، جبهه دشمن که نیروهای بعثی می‌شوند را نیز تجهیز کنید، این کار پشتیبانی و لجستیک خاصی می‌طلبد.

 

در گذشته تعداد آثار تولیدی دفاع مقدسی رقم قابل قبولی بود، اما اکنون با روند نزولی روبه‌رو هستیم، چرا آن زمان می‌شد فیلم ساخت، اما الان نه؟

طبق خُلق نامبارکی که وجود دارد ما حتی بلد نیستیم از گنجینه‌هایی که داشته‌ایم نگهداری کنیم. یکی از مشکلات بزرگ ما در فیلم «۲۳‌نفر» پیدا کردن «آیفا» (نوعی خودروی ویژه حمل و نقل که کاربرد نظامی دارد و در هشت سال دفاع مقدس نقش مهمی در جابه جایی نیرو و مهمات داشت) بود. بسیاری از ابزار و ادواتی که در گذشته در اختیار تولید آثار سینمایی دفاع مقدسی بود، به دلیل عدم نگهداری از بین رفته است و آنچه باقی مانده به سختی به دست می‌آید و باید هزینه زیادی برای آن صرف شود. برای همین است که سینما به سمت کارهای آپارتمانی کم هزینه و سهل الوصول رفته و کمتر کسی سراغ کارهای دفاع مقدسی که پروداکشن وسیع و سنگین دارد، می‌رود.

 

ما نهادهای فرهنگی داریم که وظیفه‌شان حمایت از تولید در سینمای دفاع مقدس است، چرا با وجود این نهادها باز هم سینمای دفاع مقدس از کاهش تولیدات رنج می‌برد؟

حمایت آن‌ها از سینمای دفاع مقدس در حد شوخی است. همان‌هایی که شما می‌گویید باید از سینمای دفاع مقدس حمایت کنند وقتی سراغشان می‌روید از شما پول می‌خواهند. هزینه ساخت فیلم سینمایی درباره دفاع مقدس بالاست. ما در فیلم «۲۳ نفر» حدود ۱۰ دقیقه فضای جنگی داریم و برای آن جا به جایی کامیون‌های «آیفا» در تهران و آبادان داشتیم. این کار نیازمند «کمرشکن» و «کفی» بود که هزینه سرسام‌آوری داشت. نهادها و ارگان‌های متولی یا باید امکانات بدهند یا پول بدهند که بشود با آن امکانات تهیه کرد، بدون پول نمی‌شود کاری پیش برد.

 

من می‌توانم برای شما چندین سازمان، نهاد و موسسه را نام ببرم که وظیفه دارند کمک کنند سینمای دفاع مقدس سرپا باشد، از شهرک سینمایی دفاع مقدس گرفته تا سازمان سینمایی دفاع مقدس و امثالهم، با وجود این‌ها مگر باز هم باید سینمای دفاع مقدس از نبود امکانات بنالد؟

گفتید شهرک دفاع مقدس، شهرک اتفاقاً عمکرد خوبی دارد و کم کاری نمی‌کند ولی آنجا هم نیازمند کمک و امکانات است. تا وقتی آنجا را تجهیز نکنند نمی‌تواند تجهیزات در اختیار فیلم‌های سینمای دفاع مقدس قرار دهد. شهرک سینمایی دفاع مقدس که نمی‌تواند تجهیزات را ابداع کند. باید پول و بودجه تخصیص دهند که نمی‌دهند!

 

به بودجه اشاره کردید، در روزهایی هستیم که دولت بودجه پیشنهادی را به مجلس ارائه داده و مجلس هم باید آن را بررسی کند، به عنوان فعال فرهنگی درباره بودجه فرهنگی و دیده شدن سینمای دفاع مقدس در آن توصیه‌ای به دولت و مجلس ندارید؟

بودجه فرهنگ در کشورمان سالانه چیزی حدود ۸ هزارمیلیارد تومان است و با اختصاص بودجه از سوی نهادهای دیگر مانند شهرداری و برخی سازمان‌ها در مجموع به ۱۰‌هزار میلیارد تومان می‌رسد. مشکل ما این است که ۱۰‌هزار میلیارد تومان بودجه فرهنگی کشور همه جا خرج می‌شود جز برای اهداف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس!

 

چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟

دلیلش را می‌دانم، اما بگذارید که نگویم!

*روزنامه جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرانه مصرف بازی از تمام محصولات فرهنگی بیشتر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تازه ترین قسمت برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» به نمایش و نقد و بررسی مستند «پول بده بازی کنم» با حضور ئیس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و یک بازی ساز اختصاص داشت.

به گزارش سینماپرس، جدیدترین قسمت از برنامه «به اضافه مستند» با پخش مستند «پول بده بازی کنم» همراه بود و پس از آن نشست کارشناسی با حضور حسن کریمی قدوسی، رئیس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و حسن مهدی اصل، از بازی‌سازان کشور برگزار شد. 

در ابتدای این نشست کارشناسی، حسن کریمی قدوسی صحبت کرد و در مورد مستند گفت: این مستند در نوع خود کم‌نظیر است. به این دلیل که در زمینه بازی‌های کامپیوتری، تاکنون چنین مستندی نداشتیم. پرداختن به مقوله اعتیاد در بازی‌های ویدئویی، بسیار جدی است و خیلی از افراد در دنیا گریبان‌گیر این موضوع هستند. یک سری مسائل در مستند گفته شد که خود من هم احساس نمی‌کردم اصلا چنین چیزی در دنیا وجود داشته باشد. برای مثال، فردی را دیدیم که با تبلت‌های مختلف و با اکانت‌های مختلف بازی می‌کرد.

سپس حسن مهدی اصل صحبت کرد و در مورد مستند «پول بده بازی کنم» گفت: مستند بسیار خوبی بود و تصاویری را دیدیم که کمتر راجع به آن چیزی شنیده بودیم. خود ما که تولید کننده بازی هستیم بعضا می‌بینیم که فردی تلاش می‌کند تا با چند اکانت بازی کند اما در این جا دیدیم که مسعود، رکوردار بود و تمام زندگی خود را به بازی اختصاص داده بود. این مستند بسیار برایم جالب بود و اصلا فکر نمی‌کردم که چنین افرادی در ایران وجود داشته باشند.

کریمی قدوسی درباره پژوهش‌هایی که تاکنون در حوزه بازی‌های کامپیوتری انجام شده است، اشاره کرد و گفت: این مساله، از جمله مسائلی است که باید به صورت بنیادی بررسی شود. تاکنون پژوهش‌های زیادی در این زمینه انجام شده است. نظر خود من به عنوان کسی که جامعه‌شناس نیست و خیلی دور به این مساله نگاه می‌کند این است که خیلی از افرادی که در این فیلم نشان داده شده‌اند، کسانی هستند که شما می‌توانید به راحتی با آنان ارتباط بگیرید. در حقیقت، آنان نماد افرادی هستند که در جامعه حضور دارند. شاید یک خلا در زندگی هر کدام از آنان وجود دارد که برای پر کردن آن به بازی‌های کامپیوتری پناه می‌برند. در حقیقت، این خلا به واسطه محصولی پر می‌شود که همیشه در دسترس است، هزینه زیادی ندارد و شاید خطرات کمتری نسبت به دیگر پرکننده‌ها دارد.

وی ادامه داد: برای مثال، کسی را تصور کنید که یک خلا احساسی در زندگی خود دارد. او سعی می‌کند با بازی‌های ویدئویی آن را پر کند و یا مثلا شاید کم توجهی به او صورت می‌گیرد و … این موضوعات را ما بعضا در فرزندان خود و اطرافیان مشاهده می‌کنیم. اگر ما به فرزندان خود توجه نکنیم و وقتمان را با آنان سپری نکنیم، سرشان در گوشی و تبلت می‌رود و به سراغ این بازی‌ها می‌روند. به نظرم، علت گرایش شدید و افراطی نسبت به این موضوع، وجود یک خلا در زندگی این افراد است که تلاش می‌کنند با بازی‌های ویدئویی آن را پر کنند. علاوه بر این، انگیزه شاخ شدن در فضای مجازی، یکی از نکاتی است که در مستند نیز دیده می‌شد. نفر اول شدن، نفر دوم ایران شدن و … از جمله مسائلی است که افراد را ترغیب می‌کند تا به سمت آن بروند.

مدیر بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر استفاده از عبارت بازی‌های ویدئویی به جای بازی‌های رایانه‌ای گفت: از سال گذشته، تلاش کردیم تا اسم بنیاد را به بنیاد بازی‌های ویدئویی تغییر بدهیم چرا که عبارت بازی‌های ویدئویی، استعاره عام‌تری است. بازی‌های ویدئویی شامل تمام بازی‌های رایانه‌ای، موبایلی و … می‌شود. در حقیقت، ویدئو گیم کلی تر از کامپیوتر گیم است. به همین دلیل از این عبارت استفاده می‌کنیم.

مهدی اصل راجع به مساله اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای صحبت کرد و گفت: خود من هم در زندگی‌ام، ۲-۳ بار پیش آمده است که بازی را شروع کردم که احساس کردم در حال معتاد کردن من است. البته ما چون تولیدکننده هستیم، این رفتار روان‌شناسی را می‌فهمیم. ما خیلی از زمان خود را برای طراحی و تولید بازی می‌گذاریم و خیلی وقت نمی‌شود که خودمان بازی کنیم. اما جالب است که خود ما هم که چالش‌های اعتیاد به گیم را می‌دانیم، بعضی وقت‌ها اسیر این جریان می‌شویم. البته من می‌گویم که ما دوست نداریم که مردم معتاد به بازی‌های کامپیوتری شوند بلکه ما دوست داریم که مردم بازی‌های ما را دوست داشته باشند و بازی کنند. به دلیل مسائلی که توسط آقای کریمی بیان شد و به این دلیل که خیلی از مسائل برای جوانان و به ویژه پسرها تامین نمی‌شود، آنان برای جبران خلا ناشی از آن، درگیر بازی‌های کامپیوتری می‌شوند و به نوعی معتاد آن می‌شوند. دقت کنید که ویدئو گیم چیزی است که شما می‌توانید خیلی راحت در خلا خود و در گوشه‌ای داشته باشید و می‌تواند شما را از نظر روانی ارضا کند. حال دقت کنید که وقتی شما یک رتبه‌ای در بازی به دست می‌آورید و این رتبه در معرض کل‌کل کردن با دیگران قرار می‌گیرد، شما تلاش می‌کنید که آن رتبه را از دست ندهید و برای آن همه کار می‌کنید؛ از خوابتان می‌زنید، از جیبتان خرج می‌کنید و … هر چه قدر هم که در این مسیر جلوتر می‌روید، عطش برای کسب رتبه بالاتر و کل‌کل بیش‌تر می‌شود. بزرگ‌ترین تغییری که در صنعت گیم ایران اتفاق افتاد از آن‌جا بود که بازی‌های موبایل و به ویژه بازی‌های آنلاین وارد چرخه مصرف شدند. این‌ها بازی‌هایی هستند که شما فقط چند دقیقه با آن بازی نمی‌کنید بلکه بازی‌های دراز مدت هستند که سال‌ها وقت شما را می‌گیرند و شما نمی‌توانید از آن فرار کنید. از زمانی که موبایل‌های هوشمند وارد ایران شد، می‌بینید که این بازی‌ها نیز وارد ایران شد. می‌بینید که اکثر بازی‌های محبوب، بازی‌های آنلاین و رقابتی است که به صورت کل‌کل بین اعضا و رتبه بندی و … است.

کریمی قدوسی در تکمیل صحبت‌های قبلی گفت: میانگین سنی بازی‌کننده‌ها از سال ۹۴ تا ۹۶، ۲ سال کاهش پیدا کرده است و از ۲۱ سال به ۱۹ سال کاهش پیدا کرده است. این موضوع نشان‌دهنده این نیست که افراد بزرگسال بازی نمی‌کنند بلکه نشان دهنده این است که جمعیت بازی‌کننده‌های ما بیش‌تر شده و این جمعیت اضافی از دل کودکان و نوجوانان بیرون آمده است. تعداد گیمرهای ما در سال ۹۴، ۲۳ میلیون بوده است و این رقم در سال ۹۶ به ۲۸ میلیون رسیده است. منظور از بازیکن کسی است که ۹۰ دقیقه از روز را مشغول بازی‌های کامپیوتری است. جالب است بدانید که سرانه مصرف بازی داخل کشور، ۳۲ دقیقه است و از تمام محصولات فرهنگی داخل کشور بیش‌تر است. البته از این نظر، از سرانه بازی در دنیا بالاتر نیستیم. هم‌چنین گردش مالی صنعت بازی (از سخت‌افزار تا نرم‌افزار) در کشور، در حدود ۹۲۰ میلیارد تومان است. متاسفانه از نظر میانگین سنی بسیار پایین‌تر از دنیا هستیم. به عنوان مثال، میانگین سنی در ایالات متحده، ۳۵ سال است در حالی که این رقم در ایران، ۱۹ سال است. علت‌های مختلفی برای این موضوع وجود دارد. یکی از این علت‌ها این است که بازی‌های کامپیوتری در ایران ارزان‌تر است چرا که ما کپی‌رایت را رعایت نمی‌کنیم و شما می‌توانید با کم‌ترین هزینه، یک بازی قفل شکسته را خریداری کنید در حالی که در خارج از ایران، هر کس باید برای بازی خود هزینه کند. علاوه بر این، به نظرم، نظارت والدین بر بازی‌ها در ایران کمتر است.

کریمی قدوسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به معرفی بنیاد بازی‌های رایانه پرداخت و گفت: بنیاد بازی‌های رایانه‌ای بر پایه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۷ به عنوان متولی بازی‌های ویدئویی شناخته شد و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار می‌کند. این مرکز، چند وظیفه اصلی دارد؛ حمایت از بازی‌سازها، نظارت بر جریان ساخت بازی‌ها، آموزش و پژوهش‌های مرتبط با این حوزه از جمله حوزه‌های اصلی که بنیاد آن را دنبال می‌کند. فلذا هر بازی که به صورت مجاز در کشور منتشر می‌شود، باید دارای مجوز بنیاد و رده‌بندی سنی باشد. برای مثال، بازی کلش آف کلنز رده سنی بالای ۱۲ سال دارد. البته این که آیا افراد مختلف این محدودیت را رعایت می‌کنند یا خیر، مساله دیگری است. دقت داشته باشید که در یک محصول دیجیتال، خود افراد خیلی در این رده‌بندی قرار نمی‌گیرند بلکه درج این محدودیت بیش‌تر برای اطلاع خانواده‌ها و انجام اقدامات متناسب با آن است. قرار دادن این محدودیت‌ها به ما کمک می‌کند که به صورت صفر و یکی به مساله نگاه نکنیم بلکه بگوییم که این بازی برای این رده سنی مجاز است و برای رده سنی دیگر غیر مجاز. جالب است بدانید که در بسیاری از کشورهای پیشرفته هیچ مجوز اجباری برای رده‌بندی سنی وجود ندارد اما این قدر در خانواده‌ها فرهنگ‌سازی صورت گرفته است که اگر یک بازی رده‌بندی سنی نداشته باشد، مردم به سمت خرید و دریافت آن نمی‌روند. چرا که به آن اعتماد ندارند. ما هم باید به سمت این فرهنگ‌سازی برویم و این خانواده‌ها باشند که تشخیص بدهند، این بازی برای فرزندشان مناسب است یا خیر.

حسن مهدی اصل در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تفاوت‌های بازی‌های موبایلی و کامپیوتری را تشریح کرد و گفت: اولین تفاوت به پلتفرمی برمی‌گردد که آن بازی بر روی آن اجرا می‌شود. بازی‌های موبایلی عمدتا خیلی سبک هستند و غالبا دو بعدی هستند. از این منظر، وقت کمتری برای طراحی بازی‌های موبایلی گذاشته می‌شود. در مقابل، بازی‌های کامپیوتری بسیار سنگین‌تر بوده مخاطب خاص خود را دارد.

رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مورد اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای بیان داشت: دقت داشته باشید که موضوع اعتیاد به بازی‌های ویدئویی، مساله امروز و دیروز نیست و از زمانی که بازی‌های ویدئویی به وجود آمد، اسراف در مصرف آن وجود داشته است. از زمانی‌ که بازی‌های آنلاین و اینترنتی فراگیرتر شد، موضوع اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری مطرح شد. یک مساله در بازی‌های کامپیوتری بسیار مهم است و آن هم این است که دنیای بازی متوقف نمی‌شود. در حقیقت، اگر شما ۱۰ روز بازی نکنید، عقب‌افتاده‌اید و بازی‌ جدید را از دست داده‌اید. به همین دلیل است که یک نفر مجبور می‌شود به صورت مداوم مشغول بازی کردن باشد. خاطرم هست که خود من در زمان دانشجویی درگیر چنین موضوعی شده بودم و حتی یکی دو امتحان را به خاطر درگیر بودن در آن بازی از دست دادم. در سال ۲۰۱۸، سازمان جهانی سلامت در بیماری‌ها و اختلالات، اعتیاد به بازی کردن را به عنوان یکی از اختلالات و بیماری‌ها آورده است. بر طبق تعریف آنان، عطش زیاد برای بازی‌کردن یعنی این که شما چیزی از زندگی خود را کنار بگذارید و درگیر بازی کردن بشوید. ما همیشه می‌گوییم که عرف بازی کردن در روز، ۹۰ دقیقه است. اگر کسی بیش از این مقدار و نهایتا ۲ ساعت بازی می‌کند، احتمالا به سمت اعتیاد می‌رود.

مهدی اصل در بخش دوم این نشست کارشناسی، به هویت مجازی اشاره کرد و گفت: دقت کنید که در مورد بسیاری از فناوری‌های جدید، فرهنگ‌سازی استفاده درست از آن صورت نگرفته است. محصول وارد کشور می‌شود، مردم خوششان می‌آید و بلافاصله از آن استفاده می‌کنند. از آن‌جا که تربیت استفاده درست از این محصولات به آنان آموزش داده نشده است، استفاده‌کنندگان از آن تکنولوژی به سمت افراط می‌روند. برای مثال، استفاده از اینستاگرام در ایران را در نظر بگیرید، فوق العاده افراطی است. شاید اگر بررسی شود، میزان استفاده از اینستاگرام از بازی‌ نیز بیش‌تر است و اتفاقات مخرب زیادی نیز به همراه دارد. به نظرم اولین شبکه مجازی که باعث تخریب خانواده‌ها و روابط بین زن و شوهر شده است، اینستاگرام است چرا که شما به راحتی تمام زندگی خود را با یک نفر به اشتراک می‌گذارید، بعد با او به مشکل برمی‌خورید و او نیز تمام عکس‌های شخصی شما را بازنشر می‌دهد و … این تجهیزات به مانند یک شمشیر دوبله عمل می‌کنند. از آن‌جا که ما آموزش استفاده درست از این تجهیزات را به مردم نمی‌دهید، آنان نیز به هر شیوه‌ای که راحت‌تر هستند، از آن استفاده می‌کنند. در روان‌شناسی بازی‌ها، موضوعی وجود دارد که می‌گوید شما فضای بازی را به‌گونه‌ای بسازید که بازی‌کننده به ازای کوچکترین کار پاداش بگیرد. این پاداش ذهنی را در زندگی واقعی نمی‌بینید و رسیدن به آن سخت است در حالی که در فضای بازی مجازی، هر چند دقیقه یکبار یک پاداش بزرگ دریافت می‌کنید. این مساله باعث می‌شود که حس اعتماد به نفس کاذبی پیدا کرده تا بازی را ادامه بدهید. از ان‌جا که در کشورهای جهان سوم، افراد پاداش‌های کمتری دریافت می‌کنند، به سمتی تمایل پیدا می‌کنند که این نیاز آنان را ارضا کند و بازی جایی است که این نیاز را برطرف می‌کند.

حسن کریمی قدوسی، راجع به این مساله گفت: در بازی‌های رایانه‌ای، شخصیتی را می‌سازید که دوستش دارید، او برای شما خرید می‌کند، کارهای دلخواه شما را انجام می‌دهد، ویژگی‌های فیزیکی و توانایی دلخواه شما را دارد و … همین امر باعث می‌شود که شما به او عادت کنید و به نوعی زندگی دوم شما بشود. نکته مهم این‌جا است که در فضای مجازی، تنها جایی که این حس را برای شما ایجاد می‌کند، بازی‌های ویدئویی است و هیچ نرم‌افزار دیگری این کار را برای شما انجام نمی‌دهد. یکی از مسائل مهمی که در زمینه بازی‌ها وجود دارد این است که به دلیل پلتفرم غربی بازی‌ها، شخصیتی را می‌سازید که مولفه‌های غربی را دارد. باید بگویم که بنیاد بر این مساله توجه دارد و در طول چند سال اخیر، ده‌ها بازی بوده است که به دلیل مساله سبک زندگی ایرانی اسلامی در آن، مورد توجه بنیاد قرار گرفته است. بنیاد در برابر بازی‌هایی که ترویج دهنده سبک زندگی غربی است، مقاومت کرده و از انتشارش جلوگیری می‌کند. برای مثال بازی سیمز، از جمله بازی‌هایی است که در ایران عرضه می‌شود اما مروج سبک زندگی غربی است. خیلی از این بازی‌ها یا مجوز دریافت نمی‌کنند و یا از کسی که آن را عرضه کرده است، درخواست می‌کنیم که با نسخه ویرایش شده آن را عرضه کند. البته این قدر حجم این بازی‌ها زیاد است که هر چه قدر هم جلوی انتشار آنان را بگیریم، باز هم از جایی دیگر منتشر می‌شوند. البته بازی‌های ایرانی هنوز نتوانستند به آن کیفیت و جذابیتی که بازی‌های غربی دارند برسند که با آن رقابت کنند. قطعا سعی و خطاهایی در این بین لازم است. باید اشتباهاتی صورت بگیرد و تجربیاتی به وجود بیاید که ما بتوانیم بازی درست را بسازیم.

حسن مهدی اصل، در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر ساخت بازی‌های ویدئویی با کیفیت داخلی گفت: یک مساله مهم وجود دارد و آن هم این است که تا زمانی که ما خودمان نتوانیم یک بازی باکیفیت بسازیم، دلیلی ندارد که شعار آن را بدهیم. در حقیقت، تا زمانی که نتوانستید یک بازی خوب بسازید و مشغول سعی و خطا هستید، نباید شعاری بدهید. چرا که احتمالا کار قوی نمی‌سازید و آن شعار را هم خراب می‌کنید. غالب بازی‌سازهای داخلی با این مشکل روبه‌رو هستند و بازی‌سازهای کمی را داریم که توانسته باشند بازی خود را در خارج از ایران نیز عرضه کنند. این بدین مفهوم است که ما مشکلات زیادی در این زمینه داریم اما نکته مهم این‌جا است که این موضوع یک فرآیند است و ما نیز باید آن را طی کنیم تا به موفقیت برسیم. مشکل این‌جا است که چرخه عرضه، تولیدکننده و مصرف‌کننده باید با هم تعامل داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود که بازی‌ساز، تعاملی با مخاطب نداشته باشد و ایراد کار خود را از او نشنود و آن ایراد تا پایان باقی بماند. اگر ما به عنوان یک تولیدکننده محصولی را بسازیم اما شکست بخوریم، بالاخره مشکل کار را پیدا می‌کنیم و در تولید بعدی این مشکل را برطرف می‌کنیم. وقتی این چرخه ادامه داشته باشد و ما آرام آرام تجربه کسب کنیم می‌بینیم که در نهایت نسخه‌های فروشی ما به بیش از صد هزار رسیده است.

او در مورد سیاست‌هایی که بازی‌سازهای ایرانی برای بهبود آثار خود باید توجه داشته باشند،‌گفت: یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که می‌تواند به بهبود بازی‌ها کمک کند، مساله فان است. رسیدن به این تجربه که بتوانیم یک بازی فان و جذاب را بسازیم، خیلی کار سختی است و پروسه طولانی‌مدتی دارد. دقت کنید که وقتی چرخه عرضه و تولید کامل باشد شما می‌توانید به راحتی با مخاطبین خود ارتباط برقرار کرده، نظرات او را دریافت کنید و کم‌کم ایرادات را اصلاح نمایید. این روند در تمام شرکت‌های بازی‌ساز بزرگ دنیا وجود دارد و فرآیندی است که همه طی کرده‌اند. در این بین، مساله مهم اعتماد بازار به ما است. ما تلاش می‌کنیم که بهترین بازی را ارائه بدهیم و در مقابل، توقع داریم که بازار نیز به ما اعتماد کرده و بازی‌مان را ببیند تا ایرادات برطرف شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیدار معاون هنری و اعضای هیات مدیره انجمن موسیقی تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای جدید هیات مدیره انجمن موسیقی استان تهران با حضور در دفتر معاونت هنری و سینمایی ارشاد این استان با محمدحسین اسماعیلی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش سینماپرس، محمد حسین اسماعیلی معاون هنری ارشاد استان تهران در دیدار با اعضای جدید هیأت مدیره انجمن موسیقی استان تهران با ابراز خرسندی از نحوه اجرای امور و فعالیت‌های مؤثر انجمن موسیقی در استان تهران در دوره گذشته گفت: موفقیت‌ها و دستاوردهای چشمگیر انجمن موسیقی استان تهران با همت و درایت مسئولین و دست‌اندرکاران توانسته است به جایگاه مطلوب و مناسبی در میان هنرمندان این عرصه برسد.

معاون هنری ارشاد استان تهران با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات اعضای هیات‌مدیره قبلی انجمن افزود: انجمن موسیقی استان تهران در دوره جدید از اعضای باسابقه و هنرمندان صاحب‌نام و برجسته تشکیل شده است که این موضوع خودش ضامن ایجاد انجمنی توانا و کارامد خواهد بود. در دوره کنونی بیش از هر زمان دیگری باید به مقوله فرهنگ و هنر توجه داشت و از این رهگذر پرداختن به موضوع هنر بویژه عرصه موسیقی به عنوان یکی از ارکان مهم و مقبول هنرمندان و همچنین عموم جامعه بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی ابراز امیدواری کرد: یقین دارم با تلاش و اهتمام اعضای محترم هیات‌مدیره در دوره جدید و در آینده نزدیک شاهد موفقیت‌ها و اثرات مثبت و ارتقای بیش از پیش هنر موسیقی در سطح استان باشیم.

 در ادامه این دیدار اعضای جدید هیات مدیره انجمن موسیقی استان تهران متشکل از شهرام صارمی، آریا عظیمی‌نژاد، علی باستانی‌نژاد و امیرعباس ستایشگر  به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند و اهداف مشترک انجمن را از زوایای مختلف بررسی و تحلیل کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش سلبریتی‌ها به حادثه واژگونی اتوبوس +تصاویر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به دنبال حادثه تلخ واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات ۱۰ تن از دانشجویان جان خود را از دست دادند ، این حادثه ظهر دیروز سه شنبه رخداد که تعدادی از هنرمندان به این حادثه ناگوار واکنش نشان دادند که در ادامه می‌آید.

به دنبال حادثه تلخ واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات ۱۰ تن از دانشجویان جان خود را از دست دادند ، این حادثه ظهر دیروز سه شنبه رخداد که تعدادی از هنرمندان به این حادثه ناگوار واکنش نشان دادند که در ادامه می‌آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم/ اولین تصاویر پشت صحنه از فیلم سینمایی «سوء تفاهم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : اولین تصاویر پشت صحنه از فیلم سینمایی «سوء تفاهم» به کارگردانی احمدرضا معتمدی و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی و با بازی مریلا زارعی، کامبیز دیرباز، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، اکبر عبدی، مهدی فخیم‌زاده، آرش نوذری منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همکاری اسعدیان با عسگرپور در برنامه «هنرپیشه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همایون اسعدیان، کارگردان سینما و تلویزیون به جمه عوامل برنامه استعدادیابی تلویزیونی «هنرپیشه» به تهیه‌کنندگی محمدمهدی عسگرپور پیوست.

به گزارش سینماپرس، کارگردان فیلم‌های شاخص «طلا و مس» و «بوسیدن روی ماه» همکاری خود را با مجموعه «هنرپیشه» که قرار است زمستان امسال، از شبکه نسیم پخش شود، آغاز کرد.

پس از پایان فراخوان این مجموعه، انتخاب اولیه متقاضیان آغاز شده و به زودی تولید «هنرپیشه» شروع می‌شود.

این مجموعه با هدف استعدادیابی در زمینه بازیگری، با حضور استادان سینما و کارشناسان، به کارگردانی بیژن میرباقری و تهیه کنندگی محمد مهدی عسگرپور ساخته می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دختر نهضت» به شبکه افق می آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه افق پنجشنبه هفته جاری (۶ دی ماه) مستند «دختر نهضت» که روایتگر قصه یکی از مربیان زن سازمان نهضت سوادآموزی در دهه ۶۰ می باشد را روانه آنتن می کند.

به گزارش سینماپرس، «دختر نهضت» مستندی داستانی درباره همبستگی ملت ایران در مبارزه با هرگونه تبعیض و محرومیت است، قصه زنان و مردانی که برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی گام در راه نهادند و برای پیروزی نهایی تلاش کردند.

«دختر نهضت» روایت بانویی است که در دهه ۶۰ برای گذراندن دوره های تربیت مربی ویژه نهضت سوادآموزی اعلام آمادگی کرد و پس از چند ماه، راهی روستاهایی در اطراف کلیبر استان آذربایجان شد، جایی که حداقل امکانات آموزشی را هم نداشتند.

امام خمینی (ره) در هفتم دی سال ۱۳۵۸ فرمانی صادر کرد که هدف از آن، آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و کودکانی بود که به مدرسه دسترسی نداشتند، بر این اساس نهضت سوادآموزی در کشورمان تاسیس و منشأ خدمات زیادی شد.

سید جمال عود سیمین تهیه کننده و مسعود کارگر کارگردانی «دختر نهضت» را بر عهده داشته اند، مستندی که پنجشنبه ۶ دی ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه افق می رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اتحاد رسانه های قانونی حوزه سینما؛ حرکتی ایجابی یا سلبی؟/ مدیران برای قانون‌مداری مغبون فضاسازی‌ها نشوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حرکت تحسین برانگیز در جامعه رسانه های سینمایی و اتحاد رسانه های قانونی در حوزه سینما بر آن تأکید دارد که مبحث مهم «قانونگرایی» مطالبه عموم جامعه است نه تنها ده ها فعال رسانه ای قانون مدار!؛ امید است مسئولان سازمان سینمایی، دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر و آحاد اهالی سینمای کشور به همراه رسانه های قانون مدار دست در دست یکدیگر داده و مشکلات سینمای ایران را برای همیشه ریشه کن سازند.

سیدرضا منتظری: این روزها ضرب المثل معروف «ماه درخشنده چو پنهان شود شب پره بازیگر میدان شود» زیاد به ذهنم خطور می کند!

اتحاد ده ها رسانه رسمی، برجسته و مجوزدار فرهنگی، هنری و سینمایی کشور با دیدگاه های سیاسی و عقیدتی مختلف و درخواست آن ها از سرپرست سازمان سینمایی مبنی بر عدم اجازه حضور رسانه های غیررسمی شامل شبه رسانه های تلگرامی و اینستاگرامی در کاخ جشنواره و تأکید بر اینکه اعضای برخی سایت‌های مجوزداری که صرفاً به انتشار مطالب کپی و یا زردنویسی‌های حاشیه‌دار می‌پردازند و یا صرفاً در ایام منتهی به جشنواره شروع به فعالیت می‌کنند و طی سال‌های اخیر نیز به خوبی شناسایی شده‌اند، در جایی غیر از کاخ رسانه‌ها به تماشای آثار این رویداد سینمایی بنشینند، اتفاق بسیار نیکویی است که مسئولان سازمان سینمایی، دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر و اهالی رسانه باید این اتحاد، انسجام و یکرنگی با این حجم عظیم و گسترده را به فال نیک بگیرند.

این هم افزایی بی سابقه رسانه های فرهنگی و هنری که در حمایت از وعده شفاف سازی توسط سرپرست سازمان سینمایی صورت گرفته و هدف اصلی و نهایی آن حرکت در مسیر قانون مداری بوده می تواند نقطه عطفی در تاریخ سینمای کشور باشد.

در زمانه ای که بسیاری از رسانه های رسمی کشور به واسطه عملکردهای غلط برخی از مدیران، سینماگران و… چندان مورد توجه قرار نداشتند و ناآگاهانی که تنها سعی در حاشیه سازی و مسموم کردن فضای سینمای کشور داشتند با تأسیس کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرام در غیاب حضور متحدانه رسانه های رسمی بازی را در میدان سینما در دست گرفته بودند با حضور حسین انتظامی در سازمان سینمایی که پیش از این به عنوان معاونت مطبوعاتی فعال بوده و شناخت بسیار خوبی نسبت به رسانه ها داشته و دارد قرار بر این شد که تنها رسانه های قانونی مجوز حضور در جشنواره را پیدا کنند؛ اتفاقی نیک که قطعاً نتیجه نهایی آن به نفع همه سینما است.

اما ای کاش همه چیز در سینمای کشور بر مدار قانون باشد!

قطعاً برای مدیران سازمان سینمایی این اتفاق نیکویی است که یک بار برای همیشه با جدیت در مدار قانونی حرکت کنند و رسانه های رسمی هم با وحدت مطالبات قانونی داشته و فردگرایی در سینما از بین برود و کسی نتواند فضای سینما را مسموم و آلوده کند اما اینک وظیفه آن ها است که پس از این گام نخست به دیگر خواسته و مطالبات قانونی سینماگران و اهالی رسانه نیز نظر داشته باشند.

به عنوان مثال سال گذشته و پیش از برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر کمپینی با حضور صدها تن از چهره های مشهور رسانه ای شکل گرفت که در آن همه اهالی رسانه یکپارچه و متحد با اعتراض نسبت به خنثی و کوچک سازی جشنواره فیلم فجر خواستار آن بودند که جشنواره همچنان در برج میلاد برگزار شود و مسئولان اهالی رسانه را به پردیس سینمایی ملت انتقال ندهند. اما این موضوع با بی تفاوتی مسئولان نسبت به خواسته بخش عمده ای از اهالی رسانه مواجه شد!

جدا از این مسأله کارهای قانونی زیادی در سینمای کشور مغفول مانده و خلأ قوانین به صورت گل درشت در سینما به چشم می خورد؛ ورود بدون مانع برخی افراد با پول های بادآورده در سینما، پرداخت دستمزدهای نجومی به بعضی بازیگران، بلاتکیلفی قانونی شدن صنوف سینمایی همچنان پابرجاست و علیرغم وعده های داده شده مسئولان هیچ اتفاق تازه ای برای برون رفت از این بحران های جدی صورت نگرفته است.

سینمای کشور سرشار از مشکلاتی است که همگی به علت فقدان قانون گذاری مناسب به وجود آمده اند که امید است مسئولان سازمان سینمایی هم اینک و در اولین گام در حالی که حمایت رسانه های قانونی و رسمی کشور را با خود به همراه دارند سعی نمایند تا سینما را عملاً قانون مند کرده و مشکلات و معضلات سینماگران را حل نمایند.

در نهایت اینکه امید است مدیران سینمایی به این حرکت نگاهی ایجابی داشته باشند، نه سلبی و بدبینانه و تلاش کنند تا بر اساس مر قانون همه چیز در سینمای کشور به پیش برود و مغبون فضاسازی های غیررسمی نشوند.

مشاهده خبر از سایت منبع