X

بایگانی دی 29, 1397

دفتر سینمایی

روایت مرتضی گودرزی از دوران طلایی موسیقی خراسان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرتضی گودرزی آهنگساز، محقق، نوازنده‌ی دوتار خراسان و خواننده‌ی موسیقی سنتی ایرانی، با یادی از حاج قربان سلیمانی، حاج حسین یگانه، عباسقلی رنجبر و اسماعیل ستارزاده از دوران طلایی موسیقی خراسان سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، مرتضی گودرزی درباره دوران طلایی موسیقی خراسان گفت: «زمانی که امثال حاج قربان سلیمانی و حاج حسین یگانه و اسماعیل ستارزاده زنده بودند و در قوچان فعالیت داشتند، دوران طلایی موسیقی خراسان بود، نوازندگان صاحب نامی که هر کدام متخصص سبک خاصی بودند در منطقه فعالیت داشتند و این فرصت مغتنمی بود که من و همسالانم بتوانیم از هنرشان بهره‌مند شویم. متأسفانه امروز ما آن افراد را نداریم؛ البته به‌ غیر از بازمانده‌ مرحوم حاج قربان سلیمانی، یعنی استاد علیرضا سلیمانی که ساکن علی‌آباد قوچان است و استاد محمد یگانه که در مشهد فعالیت دارد، از ایشان که بگذریم با اختلاف سطح بسیار زیادی می‌توان از هنرمندان دیگری که در قوچان فعالیت دارند، نام برد. هنرمندانی که آن‌چنان‌که باید و شاید سعی نکرده‌اند به شکل جدی تر موسیقی خراسان را به ایران و دنیا معرفی کنند.»

این هنرمند که با موسیقی ایرانیان سخن می‌گفت، به موضوع نوازندگی و آموزش دوتار خراسان در پایتخت پرداخته است. همچنین دلیل تدریس سینه به سینه موسیقی خراسان و وجود یا عدم وجود کتاب هایی در این زمینه از گودرزی پرسیده می شود و او به یکی از دلایل اشاره می‌کند که اساتید آن زمان اعتقادی به مکتوب کردن آن نداشتند.

مراحل تکامل این موسیقی یا ساز دوتار خراسان و رسیدن به اجرایی منحصر به فرد و معاصرتر، دیگر بحث های مطرح شده با گودرزی است و اشاره او به این موضوع که از نظرش بهترین شیوه حفظ موسیقی های کهن ضبط صوتی و تصویری آنهاست.

شاگردی زنده یاد ستارزاده پیشکسوت فقید خراسانی که در جاهای مختلف مصاحبه از او نام برده می‌شود و مرتضی گودرزی تاکید می‌کند که: «من دنبال کننده راه این پیشکسوت هستم، من چیزهایی را با مرحوم ستارزاده تجربه کردم که در هیچ هنرمند دیگری تا به حال ندیدم و به همین دلیل، استاد ستارزاده برای من از جایگاه بسیار رفیعی برخوردارند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قسمتی از جلوه‌های ویژه «۲۳ نفر» حذف شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به گفته طراح جلوه‌های ویژه میدانی فیلم سینمایی «۲۳ نفر» ساخته مهدی جعفری بخشی از جلوه های ویژه این اثر به علت محدودیت زمانی جهت حضور در جشنواره فیلم فجر حذف شده است.

به گزارش سینماپرس؛ محسن روزبهانی طراح جلوه‌های ویژه میدانی در گفتگو با یک خبرگزاری با اشاره به طراحی جلوه‌های ویژه میدانی فیلم سینمایی «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری گفت: این اثر سینمایی با تهیه‌کنندگی موسسه سینمایی اوج، در بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

وی تاکید کرد: بازیگران این پروژه سینمایی بیشتر جوان‌های کم سن و سال بودند و همین مساله سبب می‌شد کار کردن با آنها بسیار سخت باشد. به خصوص اینکه «۲۳ نفر» اولین اثر سینمایی این کارگردان به شمار می‌رفت.

این طراح جلوه‌های ویژه میدانی تأکید کرد: هرچند این اثر یک فیلم جنگی به شمار می‌رفت اما مهدی جعفری در اولین تجربه خود به خوبی توانست از پس این پروژه برآید.

وی ادامه داد: جلوه‌های ویژه متفاوتی برای این پروژه طراحی شده بود که البته بخشی از این سکانس‌ها به دلیل نبود زمان کافی از فیلم حذف شد و نتوانستیم آن طور که می‌خواهیم روی این اثر سینمایی کار کنیم و نسبت به چیزی که از خودم توقع داشتم کمتر بود.

این هنرمند تاکید کرد: قسمت‌های اول «۲۳ نفر» دارای سکانس‌های جنگی است و بعد از آن ماجرای اسارت شخصیت‌های اصلی داستان به تصویر کشیده می‌شود.

روزبهانی در پایان گفت: این اولین پروژه سینمایی است که از نگاه و حضور نوجوانان در جنگ می‌گوید و از این نظر می‌توان آن را اثری متفاوت دانست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگارش «تب‌وتاب» به اتمام رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نگارش مجموعه تلویزیونی «تب‌وتاب» به نویسندگی داریوش مختاری به اتمام رسید.

به گزارش سینماپرس؛ مهدی عبادی تهیه‌کننده سریال «تب‌وتاب» در مورد این مجموعه تلویزیونی گفت: نگارش طرح این سریال را دو سال پیش به پیشنهاد سیمافیلم شروع کردیم و اکنون پس از بازبینی نهایی نگارش این سریال بیست‌ و یک قسمتی توسط داریوش مختاری به پایان رسید.

او در مورد شروع پیش‌تولید این مجموعه بیان کرد: نگارش متن به‌تازگی به اتمام رسیده و با جلساتی که با مدیران سیما فیلم داشتیم تا پایان سال پیش‌تولید کار را شروع کرده و کارگردان و بازیگران کار را انتخاب می‌کنیم.

سریال «تب‌وتاب» در فضای کاملاً ایرانی به تقابل سنت و مدرنیته می‌پردازد و داستان زندگی یک خانواده مادر سالار است که مادر خانواده از زیارت کربلا باز می‌گردد اما فرزند ارشدش در مراسم استقبال او حضور ندارد و در ادامه درگیر ماجراهایی می‌شوند که اختلافات عمیق بین‌ آنها را نشان داده و با یک زیارت به پایان می‌رسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۵۵ اثر در بخش فضای مجازی جشنواره «جام جم» داوری می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهرام فرزین‌فر گفت: ۵۵ اثر از سوی مدیران شبکه ها به عنوان روسای هیئت‌های انتخاب، معرفی و در حال ارزیابی و داوری هستند.

به گزارش سینماپرس، شهرام فرزین‌فر دبیر کمیسیون تخصصی فضای مجازی در پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی «جام جم» درباره اهمیت بخش فضای مجازی جشنواره گفت: با توجه به گسترش روزافزون فضای مجازی و نقش پررنگ آن در جامعه و نفوذ اثرات این حوزه در فرهنگ عمومی، حضور فضای مجازی به عنوان رسانه مکمل در کنار تلویزیون، نقشی کلیدی و پررنگ خواهد داشت. ارزیابی فعالیت شبکه‌ها و برنامه‌ها در تولید محتوای فضای مجازی به عنوان محتوای مکمل آنتن، اهمیت حضور و تولید محتوای با کیفیت در فضای مجازی را بیش از پیش پررنگ تر خواهد ساخت.

وی با اشاره به تعداد آثار ارسال شده برای داوری افزود: مدیران شبکه‌ها به عنوان رییس هیات انتخاب، مرجع معرفی آثار به این کمیسیون هستند به طوری که در بخش داوری ۵۵ اثر از سوی مدیران شبکه ها، به عنوان روسای هیات های انتخاب، معرفی و در حال ارزیابی و داوری هستند.

فرزین‌فر در خصوص محوریت داوری آثار بیان کرد: داوری در دو بخش خواهد بود؛ بخش اول ارزیابی فعالیت ستاد شبکه در فضای مجازی شامل سایت شبکه، EPG (دقت زمانی و محتوای تکمیلی) و شبکه های اجتماعی خواهد بود و بخش دوم به شبکه و فعالیت برنامه های معرفی شده به شکل اختصاصی شامل سایت برنامه (در صورت وجود) و شبکه های اجتماعی برنامه اختصاص دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره عمار به سربازی می رود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آثار برگزیده جشنواره فیلم «عمار» در مرکز آموزشی شهید عبدالحمید انشایی نزاجا برای سربازان به نمایش درمی‌آید.

به گزارش سینماپرس در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به همت عقیدتی سیاسی پادگان ۰۲ نیروی زمینی ارتش از تاریخ ۱ بهمن آثار برگزیده نهمین جشنواره فیلم «عمار» برای سربازان تحت آموزش و کارکنان پایور و وظیفه اکران می شود.

از آثار این جشنواره می‌توان به مجموعه «ایران ۲۰»، «ارباب جنگ»، «خاطرات رضاخانی»، «بابای شکلاتی» و مستند «خشاب‌های خالی» اشاره کرد.

مستند «خشاب‌های خالی» روایتی از زندگی و اقدامات شهید مصطفی اطاعتی افسر نیروی مخصوص ارتش را بازگو می‌کند که به طور مخفیانه علیه رژیم پهلوی فعالیت می‌کرده است، اثری به کارگردانی سمیه ذاکری که در واحد مستند عمار تولید شده و مدتی قبل توسط مرکز عقیدتی و سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه جشنواره بنگلادش برای فیلم‌های ایرانی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم بنگلادش که عصر جمعه در موزه ملی بنگلادش در شهر داکا برگزار شد، دو جایزه به سینمای ایران تعلق گرفت.

به گزارش سینماپرس، در اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم بنگلادش که عصر جمعه در موزه ملی بنگلادش در شهر داکا برگزار شد، پویا بادکوبه جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم سینمایی «درساژ» در بخش سینمای آسیا و شهریار پورسیدیان جایزه بهترین فیلم کوتاه در بخش معناگرا برای فیلم «بازگشت» دریافت کردند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم بنگلادش ۱۰ تا ۱۸ ژانویه ۲۰۱۹ در داکا برگزار شد.

در این جشنواره از سینمای ایران ۲۶ اثر داستانی و کوتاه در بخش‌های مختلف شامل سینمای آسیا، سینمای کودک و نوجوان، سینمای کوتاه، سینمای معنوی و فیلمسازان زن حضور داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ملاک حذف و اضافه برنامه‌های سینمایی در سیما چیست؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ترکیب برنامه‌های سینمایی تلویزیون هر سال در بازه برگزاری جشنواره فیلم فجر دستخوش تغییراتی می‌شود اما تغییرات مبتنی‌بر کدام سیاستگذاری کلان است؟

به گزارش سینماپرس، روز گذشته پنجشنبه ۲۷ دی‌ماه توییتی از طرف میرمحمدحسین رضوی تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی منتشر شد که مدعی بود با دستور معاونت سیما مجبور به توقف روند تدارک برنامه سینمایی «سینماگرام» در شبکه چهار شده است؛ برنامه‌ای که به صورت هفتگی هر پنجشنبه روی آنتن این شبکه می‌رفت و قرار بود در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز هر شب به تولید و پخش برسد اما ظاهرا با توجه به تعدد برنامه‌های سینمایی در این بازه زمانی، تولید این برنامه متوقف شده است.

رضوی تهیه‌کننده این برنامه در صفحه شخصی خود نوشت: «بنا بر تصمیم معاونت محترم سیما، شبکه چهار سیما ویژه برنامه‌ای برای ایام جشنواره فیلم فجر نخواهد داشت و سینماگرام از این لحظه رسما پیش تولید ویژه‌برنامه جشنواره خود را متوقف می کند. امید که هیچ وقت از رقابت نترسیم همین.»

این اطلاع‌رسانی رضوی البته همراهی دیگر عوامل این برنامه را هم به‌دنبال داشت که هر یک به زبان کنایه تلاش داشتند آدرس یک «پشت‌پرده» را برای این تغییر برنامه بدهند؛ آدرسی که البته واکنش‌های دیگری را هم می‌تواند به همراه داشته باشد.

با این وجود و فارغ از صحت مدعای مطرح شده درباره این برنامه خاص اما شاید سوال جدی‌تر این است که اساسا تلویزیون تا چه اندازه باید برای یک جشنواره سینمایی هزینه کند؟ سهم هر یک از شبکه‌ها در این هزینه‌کرد چقدر است؟ و مهمتر از همه این‌ها این رویکرد ناظر به کدام سیاست و برنامه‌ریزی بلندمدت و یا حتی کوتاه‌مدت است؟

سهم هر برنامه از فهرست ۴۰۰ نفره تقاضا برای پوشش فجر چقدر است؟

اهمیت این سوال‌ها زمانی جدی‌تر می‌شود که به یاد بیاوریم چند روز پیش‌تر از حواشی توقف برنامه «سینماگرام»، لیستی از رسانه‌های دیداری و شنیداری متقاضی دریافت کارت از جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر منتشر شد که در میان آن حدود ۴۰۰ نفر از صداوسیما برای حضور در این رویداد ثبت نام کرده بودند! در این لیست، تعداد و اسامی خبرنگاران برنامه‌های سینمایی نیز نامشان ثبت شده است که تعداد این درخواست‌ها از سوی شبکه‌های مختلف هم در نوع خود جالب توجه بود.

در میان برنامه‌های تلویزیونی متقاضی پوشش جشنواره سی‌وهفتم برنامه «میزانسن» از شبکه شما با ۱۳ نفر، «سینما دو» از شبکه دو با ۱۳ نفر، برنامه «هفت» از شبکه سه با ۱۶ نفر، برنامه «سینماگرام» (که قرار نیست به تولید برسد) از شبکه چهار با ۱۵ نفر و برنامه «نقد سینما» از شبکه پنج با ۲۶ نفر بیشترین میزان درخواست برای حضور عوامل برنامه در کاخ جشنواره سی‌و هفتم را به خود اختصاص داده‌اند.

این تراکم بالای نیروهای اجرایی و میدانی برای پوشش یک رویداد سینمایی اما آیا می‌تواند خروجی دیگری جز موازی‌کاری میان برنامه‌های سینمایی شبکه‌های مختلف داشته باشد؛ برنامه‌هایی که تجربه ثابت کرده‌است حتی در دعوت از مهمان و طرح موضوعات متنوع هم چندان رغبتی به عبور از کلیشه‌ها ندارند!

شورایی که هنوز جایش خالی است

مرتضی میرباقری معاون سیما، سال گذشته در جریان حواشی تولید و پخش برنامه تلویزیونی «هفت» و انتخاب مجری برای این برنامه از تشکیل یک شورای سیاست‌گذاری برای برنامه‌های سینمایی سازمان صداوسیما خبر داد که حتی قرار بود سرپرستی آن را ناصر کریمان برعهده بگیرد؛ اگرچه ممکن است این شورا تشکیل شده باشد اما واقعیت این است که نحوه عملکرد و یا حتی تصمیم‌گیری درباره برنامه‌های سینمایی صداوسیما از طرف این شورا هیچ‌گاه اطلاع‌رسانی نشده و حواشی اخیر هم بهترین گواه است که حتی به فرض فعالیت این شورا باید درباره عملکرد و سازوکار تأثیرگذاری آن بازنگری جدی صورت بگیرد.

میرباقری سال قبل درباره این شورا گفته بود: «شبکه‌های مختلفی داوطلب ساخت برنامه‌های سینمایی هستند اما قرار است محوری‌ترین و اساسی‌ترین نقش را شبکه سه برعهده داشته باشد. بنابراین در سیاستگذاری ما نسبت به ساخت این برنامه‌های سینمایی، ممکن است برنامه ای سینمایی در شبکه‌های دیگر پخش شود و اگر این برنامه‌ها با نقشه سازمان صداوسیما نسبت به برنامه‌های سینمایی هماهنگ نباشد، حذف خواهد شد، همانطور که برنامه قدیم «هفت» نیز با نقشه جدید ما انطباق نداشت.»

با توجه به تعدد برنامه‌های سینمایی و با وجود جذابیتی که این برنامه‌ها می‌تواند برای مخاطب علاقه‌مند به سینما در بر داشته باشد، خوب است که در قالب اجرایی شدن ایده «شورای سیاست‌گذاری برنامه‌های سینمایی» نظم و انسجامی در تولید و پخش این دست تولیدات لحاظ شود. آن وقت احتمالاً حدف و اضافه ویژه‌برنامه‌های خاص هم نه در دقیقه ۹۰ و مستند به تحولات «پشت‌پرده‌» که بر اساس قاعده و روال مشخص صورت خواهد گرفت.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بمب؛ یک عاشقانه» ۶ میلیاردی شد / «قانون مورفی» در آستانه ۴ میلیاردی شدن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آمار فروش سینماها در هفته چهارم دی ماه منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، جدیدترین آمار فروش فیلم های سینمایی نشان می دهد که «بمب؛ یک عاشقانه»،«مارموز» و «کلمبوس» توانسته اند نظر مخاطبان را جلب کنند.

آمار فروش تا ابتدای جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ به شرح زیر است:

فیلم سینمایی «بمب» ۶میلیارد و ۳۰۰ میلیون (۴۴ روز)

فیلم سینمایی «مارموز» ۵میلیارد و ۴۴۰میلیون(۳۷ روز)

فیلم سینمایی «پیشونی سفید(۲)» ۴ میلیارد و ۳۵۰میلیون(۱۰۱روز)

فیلم سینمایی «کلمبوس» ۳میلیارد و ۷۰۰میلیون(۴۴ روز)

فیلم سینمایی «قانون مورفی» ۳میلیارد و ۳۰۰میلیون(۱۶ روز)

فیلم سینمایی «پاستاریونی» ۲میلیارد و ۱۸۰میلیون(۵۱ روز)

فیلم سینمایی «میلیونر میامی» ۱میلیارد و ۲۵۰میلیون(۴۴ روز)

فیلم سینمایی «اتاق تاریک»  ۹۴۰میلیون(۳۰ روز)

فیلم سینمایی «دزد و پری(۲)»   ۹۰۰ میلیون(۲۳ روز)

فیلم سینمایی «تخته گاز» ۳۶۰ میلیون(۹روز)

فیلم سینمایی «درساژ» ۱۵۰ میلیون(۹روز)

فیلم سینمایی «امین و اکوان» ۹۰ میلیون(۳۷روز)

فیلم سینمایی «اسکی باز» ۳۳ میلیون(۳۷ روز)

فیلم سینمایی «سندباد و سارا» ۵میلیون(۲روز)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آمار گویای نگاه جمهوری اسلامی به موسیقی است – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری مهر: وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در جمهوری اسلامی ایران نگاه انسدادی نسبت به موسیقی و ترانه وجود ندارد و رشد چشمگیر آموزشگاه‎ها، استودیوهای ضبط و … این موضوع را اثبات می‌کند.

سید محمد حسینی شامگاه پنجشنبه در اختتامیه چهارمین جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی با اشاره به اینکه وقتی حضرت داوود با آن صوت زیبا و دلنشین خود فصل ها و فرازهایی از زبور را می خواند، مرغان و همه موجودات و حیوانات همراه با او می شدند و مدهوش می شدند، اظهار داشت: این صوت زیبا همه را تحت تاثیر قرار می داد؛ حضرت داوود فقط صوت زیبا نداشت، حکمت و نبوت هم داشت، دوستانی که در این محافل هستند و اهل سرود و خوانندگی هستند باید بیشتر با حضرت داوود آشنا شوند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با بیان اینکه حضرت داوود اسوه حسنه صبر و استقامت هم بوده است، تصریح کرد: داوود پیامبر روحیه مردانگی و فتوت هم دارد؛ اگر جوان و نوجوان ما که در آغاز راه هستند چنین الگوهایی برای خود قرار دهند در آینده آنان نقش آفرین است.

حسینی با تاکید بر اینکه این جشنواره ما را به ۴ دهه قبل برد، یاد سرودهای دلنشین انقلاب افتادیم، افزود: ما آن زمان دانش آموز بودیم، وقتی با دانشجویان به کوه می رفتیم و آن سرودها را می خواندند تهیج عواطف می شد و پیوندی بین جوان های مبارز و انقلابی ایجاد می کرد.

وی با اشاره به اینکه در راهپیمایی ها شعارها همان اشعار مهیج بود، وقتی امام وارد ایران شدند در حضور ایشان آن سرود زیبا خوانده شد و خطاب به شهدا در گلزار شهدا اشعاری خوانده شد، ادامه داد: در آن سرودها الفاظ پیچیده ای به کار برده نمی شد، ساده بود اما چون از دل برمی خواست بر دل می نشست.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه توصیه من به جوانان است که هرچند صدای زیبایی داشته باشید آن معنویت و نورانیت می تواند سرود شما را جاودان کند، تصریح کرد: موسیقی «دایه دایه» چقدر دلنشین است، در عین حال که سرود زیباست اما کسانی که می خوانند هم تاثیر خود را دارند.

حسینی با اشاره به اینکه بعضی ها فکر می کنند در جمهوری اسلامی نگاه انسدادی نسبت به موسیقی و ترانه و برنامه های مفرح و شاد وجود دارد، اینگونه نیست، اظهار داشت: در قبل از انقلاب یک دانشکده موسیقی داشتیم الان بالغ بر ۲۰ دانشکده و گروه موسیقی فعال هستند، استودیوهای صدابرداری از ۱۵ تا به بیش از ۱۵۰ تا رسیده است، مراکز تهیه و تولید و تکثیر آثار صوتی از ۲۰ مرکز به ۴۰۳ مرکز رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۲ آموزشگاه موسیقی قبل از انقلاب بود که امروز به ۱۴۲۶ مرکز و آموزشگاه رسیده است؛ کسانی که فکر می کنند جمهوری اسلامی به موسیقی میدان نمی دهد آمار روشن است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اضافه شدن ۵ فیلم دیگر به بخش رقابتی برلیناله – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عناوین ۵ فیلم دیگر جهت شرکت در بخش مسابقه شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم برلین اعلام شد تا تعداد آثار حاضر در این بخش به ۲۳ فیلم برسد.

به گزارش سینماپرس، برلیناله دیروز اسامی فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی ۲۰۱۹ خود را تکمیل کرد و نام پنج فیلم دیگر را به بخش مسابقه افزود.

این پنج فیلم شامل «یک ثانیه» جدیدترین فیلم ژانگ ییمو کارگردان چینی، «واژه‌های هم‌معنا» ساخته ناداو لاپید در بخش رقابتی و «معاون» به کارگردانی آدام مک‌کی با بازی کریستین بیل در نقش دیک چنی معاون رییس جمهوری اسبق آمریکا، «خداحافظی با شب»  ساخته آندره تشینه کارگردان فرانسوی و مستند «وقار شگفت‌انگیز» به کارگردانی آلن الیوت درباره آرتا فرانکلین است که در بخش خارج از مسابقه روی پرده می‌روند.

به این ترتیب ۲۳ فیلم به بخش مسابقه بین‌الملل شصت و نهمین جشنواره فیلم برلین راه یافتند که ۱۷ عنوان از آن‌ها شانس دریافت خرس‌های طلایی و نقره‌ای را دارند.

از مستند «پیتر لیندبرگ – داستان زنان» به کارگردانی ژان میشل ویشیت، فیلم «عکس» ساخته ریتش باترا و مستند «تنها یک بار زندگی می‌کنی – تور دی توتن هوزن» به کارگردانی کوردولا کابلیتز و پل داگدیل به عنوان فیلم‌هایی نام برده شده که به بخش ویژه برلیناله اضافه شده‌اند.

شصت و نهمین جشنواره فیلم برلین ۷ تا ۱۷ فوریه ۲۰۱۹ برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع