X

بایگانی بهمن 20, 1397

دفتر سینمایی

روشنفکران؛ ذلیل، بی‌خاصیت و عقده‌ای هستند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اگر طبقه متوسط تیپیکال روشنفکر آنچنان که در «ناگهان درخت» می‌بینیم بچه ننه و ننر هستند،‌ ادعاهای بعدی روشنفکران برای چیست؟

در فیلم «ناگهان درخت» صفی یزدانیان یک گنگی گفتمانی خودنمایی می‌کند. این گنگی گفتمانی فیلم را دو پاره می‌کند. یک سر گفتمانش نوستالوژی است و یک سر دیگر فرو رفتن در زمان حال. هیچ هارمونی و نقطه میانی روایی برای اتصال این دو سر وجود ندارد. همین مسئله اثبات می‌کند که روشنفکرانی نظیر او، ‌هنوز در ارائه آرا و نظراتشان دچار لکنت گفتنمانی هستند.

چرا استنباط کردیم که صفی یزدانیان از طیف روشنفکران است؟ فیلم و ساختار آثارش چنین گواهی می‌دهد. شاخصه لکنت مختص چنین آثاری است. در نیم قرن اخیر روشنفکران به همین لکنت مبتلا بوده‌اند و متن فیلم از این لکنت گفتمانی نیم‌ قرنی بی‌نصیب نیست. فیلم با روایت اول شخص و بر مبنای صدای شخصیت اصلی پیش می‌رود. این نگره گواهی بر لکنت مولف می‌دهد. جهانی که خلق می‌کند و شخصیت اصلی فیلم یعنی فرهاد هم دچار این لکنت است.

حتی شخصیت قبلی فیلم یزدانیان، فرهاد (علی مصفا) در فیلم «در دنیای تو ساعت چنده؟» همین مشکلات را دارد و قصه فیلم قبلی یزدانیان، درباره مردی است که در گذشته نتوانسته عشق خود را به زنی که دوستش دارد، ابراز و اعلام کند در نتیجه همیشه ناکام مانده است. این طیف از روشنفکران چون شجاعت ابراز ندارند از ترس خود فانتزی می‌سازنند. برای همین هامون با خواب و فانتزی آغاز می‌شود. در نیمی از آثار روشنفکری فانتزی مسلط است، چون شبه روشنفکران، روشنفکران و حتی الگوبرداران و پیروانشان، اراده محکمی ندارند به همین دلیل پناهنده  به سرزمین فانتزی‌های جنسی، عاطفی و هنری خود می‌شوند.   

در فیلم در دنیای تو ساعت چند است، گلی (لیلا حاتمی) پس از ازدواجش به فرانسه می‌رود و برای مدتی به ایران بازمی‌گردد و فرهاد (علی مصفا) در دورانی که این زن متاهل است سعی می‌کند با کنشگری خاصی، ‌عشق خود را به این زن ثابت کند. نوعی از معاشقه نوستالوژیک با زن شوهرداری که مرد به عنوان عشق سابق از ابراز آن در گذشته ناتوان بوده و حالا در دورانی که این زن متاهل است، کمی شجاعت پیدا می‌کند تا فانتزی‌هایش را نشان دهد.

در فیلم «ناگهان درخت»،‌ فرهاد آنقدر قدرت ندارد که اصلی‌ترین مطالبه‌اش، ‌یعنی داشتن فرزند را از همسرش طلب کند و باز هم به همان لکنت دچار است. با در نظر گرفتن هر دو فیلم یزدانیان، درخواهیم یافت که مردان قصه‌های فیلم او جرات ابزار خودشان و خواسته‌هایشان را ندارند.

فیلم که دیدگاه و گفتمانی ندارد،‌ جرات هم ندارد، شخصیت‌هایش هم بزدل‌های فتیشیست هستند و او تلاش می‌کند که به نمایش شخصیت‌هایی بپردازد که متمایزند. ناتوانی با تمایز، فرسنگ‌ها با یکدیگر فاصله دارند، وقتی شخصیت اصلی قصه‌های یزدانیان، فرهادها، اراده متوسطی برای  ابراز خود و خواسته‌هایشان را ندارند، دچار عقده‌های روانی می‌شوند تا جایی که این عقده در رابطه فرهاد با گلی (فرزند یحیی) بروز پیدا می‌کند.

پیمان معادی نقش فرهاد را در فیلم  ناگهان درخت بازی می‌کند. مرد منفعل تیپ روشنفکر طبقه متوسط که از بی خاصیتی و بی ارادگی‌اش، تماشاگر او را به سخره خواهد گرفت و دقیقا به یاد شخصیت ایرج در بمب خواهیم افتاد که معادی ایفا می‌کرد. یک مرد بی‌خاصیت منفعل در روابط زناشویی که مشکل روانی‌اش را با همسرش  به سختی حل می‌کند.

اگر مهرجویی در هامون خلاقیت، شخصیت‌های روشنفکرنما را دست می‌انداخت،‌ معادی و صفی یزدانیان مردانگی و اقتدار زیستی آنان را به چالش می‌کشند.

 آیا همه روشنفکران مردان ذلیل، بی خاصیت و عقده‌ای هستند؟ ‌آنطور که معادی در بمب نشان می‌دهد و صفی یزدانیان در دو اثر اخیرش؟ اگر طبقه متوسط تیپیکال روشنفکر آنچنان که در ناگهان درخت می‌بینیم بچه ننه و ننر هستند،‌ادعاهای بعدی روشنفکران برای چیست؟ چرا از تحولات پس از انقلاب با نقش و نگاری از دروغ، طلبکاری خود را نشان می‌دهند؟

شخصیت‌هایی مثل فرهاد  ناگهان درخت، در وهله نخست عقده‌های اخلاقی و جنسی خود را حل و فصل کنند، ‌سپس ادعاهای دیگری را در مسیر زندگی‌اشان  مطرح کنند. وقتی شخصیت اصلی،‌ ننر و بچه ننه است و عرضه اداره خویش را ندارد و وابستگی‌اش به مادر تا میانسالی حل و فصل نشده،‌ چگونه خاطرات دوران کودکی ‌اش رنگی و زیبا (مربوط به دوران پهلوی) و در دوران جوانی زشت و تیره (در دوران انقلاب) است. این شخصیت اراده فردی محکمی ندارد که زندگی‌اش را بسازد.

وقتی فرهاد از عقده‌های خاص روانی‌اش خلاص نشده، ‌چگونه  می‌تواندبا یک ذهن علیل میان دو دوره تاریخی تفکیک قائل شود؟ نکته مهمتر این است که دوران کودکی فرهاد –پهلوی – شاد و زیباست اما به جوانی وو انقلاب می‌رسد، به یک دلیل واهی دستگیر می‌شود و سال‌ها در زندان باقی می‌ماند، آنهم به جرمی که هنوز مرتکب نشده است.

جرمش گوش دادن موسیقی و خواندن کتاب است. آیا با هر استدلالی می‌توان دروغ‌های ناگهانی «ناگهان درخت» را باور کرد. روشنفکرانی نظیر فرهاد که توانایی اداره خودشان و همسرشان را نداشتند و ناکام در همه دوره‌های تاریخی بودند، با ایجاد تمایز میان حال و گذشته، در پی نادیده گرفته شدن ناتوانی‌های خودشان هستند. ناگهان درخت میان دوران پهلوی و دهه شصت تفاوت قائل می‌شود و دوران اول را سپید و دوران دوم سیاه تصویر می‌کند. این وجه تمایزها و سپید و سیاه نگاه کردن به این دو دوران ریشه در ضعف‌های شخصیت‌هایی نظیر فرهاد و خالقش دارد. لکنت،عدم تسلط بر خویشتن، عدم بهره‌بری از مفهوم شجاعت، تمام این‌ها مولفه‌هایی است که فیلم را تبدیل به حدیث نفس می‌کند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از انتقاد شدید اهالی رسانه نسبت به پاسخگو نبودن دست اندرکاران جشنواره تا حضور چند کودک سینمادوست در پردیس ملت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روز نهم برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز همانند روزهای دیگر حاشیه های زیادی را به دنبال داشت، حاشیه هایی که گویا تمامی ندارند و همگی به دلیل بی برنامگی مسئولان جشنواره فیلم فجر و عمل نکردن آن ها به وعده ها و شعارهای شان رخ می دهد.

به گزارش سینماپرس حضور چند کودک در سینمای رسانه ها در نهمین روز برگزاری جشنواره باعث بهت، حیرت و تعجب شدید اهالی رسانه شد به ویژه اینکه برخی از این کودکان وابسته به افرادی شبه رسانه ای بودند که اصولا حضورشان در سینمای رسانه جای بحث بسیار دارد.

مسئولان فجر سی و هفتم که ماه ها قبل از برگزاری این رویداد سینمایی وعده داده بودند امسال با حساسیت بسیار کارت حضور در سینمای رسانه ها را صادر کنند اینک به وادادگی عجیبی رسیده اند به نحوی که جلوی در ورودی پردیس سینمایی ملت لیست های بلند بالایی در دست مسئولان حراست و تشریفات جشنواره قرار دارد که روی آن ها اسامی برخی مهمانان بی ربط به سینما و رسانه نوشته شده که معلوم نیست چه کسی تأییدیه حضور آن ها را صادر می کند و چرا باید در سینمای رسانه مانند کاروانسرا به روی هر شخصی باز باشد!

نکته قابل تأمل تر اینکه رفیق بازی و پارتی بازی در میان مسئولان جشنواره به حد اعلای خود رسیده به نحوی که بسیاری افراد قبل از اینکه در سالن ها به صورت عمومی باز شود به واسطه ارتباطی که با مسئولان برقرار کرده اند وارد سالن ها می شوند و چندین صندلی را در بهترین ردیف ها در اشغال خود در می آوردند تا دوستان شان که همزمان با آغاز نمایش فیلم در سالن حاضر می شوند جای خوب برای نشستن داشته باشند.

در کل باید به این نکته صحه گذاشت که کل وعده هایی که مسئولان برگزاری جشنواره قبل از آغاز این رویداد سینمایی داده بودند به طور کامل نقش بر آب شده و هیچ یک از آن ها هم نسبت به مشکلات، موانع، حواشی و معضلاتی که وجود دارد پاسخگو نیستند، در میان اهالی رسانه حاضر نمی شوند و هرآنچه که خودشان دوست دارند را انجام می دهند. از وعده شفاف سازی لیست کسانی که کارت سینمای رسانه ها را دریافت کردند گرفته تا بسیاری از معضلات دیگر همچنان بی پاسخ مانده و باعث انتقاد شدید اهالی رسانه شده است.

از سوی دیگر علمای دینی و مراجع عظام تقلید طی روزهای اخیر واکنش های تند و جدی نسبت به حواشی این رویداد سینمایی داشته اند. آیت الله نوری همدانی در این باره اظهار داشتند: باید توجه داشته باشیم این انقلاب، اسلامی بود و برای برقراری ارزش‌ها، نه اینکه به نام جشن انقلاب ضدارزش ترویج شود؛ آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی نیز در این زمینه تأکید کرده اند:  بدترین محرمات در جشنواره فجر صورت می گیرد و از سوی دیگر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی قمی با انتقاد از برخی سلبریتی ها که جشنواره فیلم فجر را تبدیل به سالن شوی لباس و زیورآلات کرده اند اظهار داشت:  شماها که در این جشنواره رژه ثروت، تجمل و اشرافی‌گری می‌روید، مردم بیچاره الان گوشت در خانه‌هایشان پیدا نمی‌شود. مرغ از سفره‌ها پریده، زیر ۲ میلیون تومان یک بازنشسته حقوق می‌گیرد، با هزار گرفتاری، بدختی، مستاجری که دارد.

اما مسئولان ارشد سینمای کشور و جشنواره فیلم فجر هنوز هیچ پاسخ جدی نسبت به این انتقادات نداشته اند و این خواسته یکایک اهالی رسانه که دغدغه رشد و تعالی سینمای کشور را دارند است که پاسخ مسئولان بشنوند.

همچنین بر اساس شنیده ها قرار است از ۲۳ آزاده دوران دفاع مقدس که فیلم «۲۳ نفر» در رابطه با آن ها ساخته شده برای حضور در اختتامیه دعوت شود که این اتفاق از نظر برخی اهالی رسانه سوء استفاده از شخصیت و جایگاه این افراد است چرا که گویا مسئولان فجر می خواهند حواشی افتتاحیه خود را با این کار لاپوشانی کنند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا در سال ۹۷ با وجود فشار اقتصادی که منجر به اعتراض در سراسر کشور شد، در جشنواره فجر حتی یک فیلم هم درباره آن نداریم؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید الهی در برنامه «شهر فرنگ» با اشاره به شرایط اقتصادی کشور، از بی توجهی سینماگران به این موضوع انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس؛ سعید الهی در برنامه «شهر فرنگ» با اشاره به شرایط اقتصادی کشور، از بی توجهی سینماگران به این موضوع انتقاد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کتاب‌های «لحظه جادویی» و «اعلان» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کتاب های مجموعه آثار عکس و پوستر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با عناوین «اعلان» و «لحظه جادویی» منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، «اعلان» عنوان کتاب مجموعه آثار برگزیده پوستر و «لحظه جادویی» عنوان مجموعه آثار عکس راه یافته به بخش نمایشگاه سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر است که به تازگی منتشر شده اند.

کتاب «اعلان» به مدیریت ابراهیم حسینی، با مدیریت اجرایی اشکان زمردی مطلق و طراحی مریم شیرزادی است که طراحی جلد آن توسط سعید رضوانی صورت پذیرفته است.

همچنین ۶۱ اثر و پنج مجموعه حاضر در این کتاب از ۳۴ هنرمند طراح توسط گروه انتخاب این بخش شامل ساعد مشکی، فرزاد ادیبی و صالح تسبیحی انتخاب شده اند.

«لحظه جادویی» مجموعه ۶۴ عکس از ۴۵ عکاس را به مدیریت سیامک زمردی مطلق در خود گنجانده و طراح گرافیک مدیر اجرایی آن اشکان زمردی مطلق است و جلد آن را سعید رضوانی طراحی کرده است.

مجموعه آثار «لحظه جادویی» با انتخاب رضا معطریان، هادی نوید و عباس کوثری به چاپ رسیده اند.

سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فروش بلیت نمایش‌های حاضر در جشنواره‌ تئاتر فجر آغاز شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فروش بلیت نمایش‌های حاضر در سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر از امروز نوزدهم بهمن آغاز شد.

به گزارش  سینماپرس، علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید بلیت نمایش‌های حاضر در جشنواره‌ سی‌وهفتم به سایت ایران نمایش به آدرس www.irannamayesh.com مراجعه کنند.

این در حالی است که روند اختصاص بلیت به اهالی رسانه و مطبوعات هم‌اکنون از طریق ساز و کاری که پیش از این تعریف شده است از طریق همین سایت در جریان است.

سی‌وهفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازدید وزیر ارشاد از «چهارسوی هنر» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدعباس صالحی، عصر روز پنج شنبه (۱۸ بهمن ماه) از یک رویداد مهم در جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بیش از ۵۰۰ اثر برگزیده بازدید به عمل آورد.

به گزارش سینماپرس، «چهارسوی هنر» نام بخش تازه جشنواره است که در آن گالری‌داران  معتبر از سراسر کشور، آثار برگزیده هنرمندان خود را در معرض نمایش و فروش گذاشته‌اند. سید عباس صالحی روز گذشته ۱۸ بهمن ماه ضمن بازدید از این بخش از جشنواره که در باغ‌موزه قصر برپاست، با بیش از ۵۰۰ اثر برگزیده از هنرمندان جوان و پیشکسوت کشور که در چرخه اقتصاد هنر قرار دارند، آشنا شد و از نزدیک پای صحبت گالری‌داران نشست.

گالری‌داران نیز تلاش کردند در این بازدید که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید، گوشه‌هایی از تجربه و روش خود برای شناسایی استعدادهای جوان، جمع‌آوری آثار و نحوه فروش آنها را در بازارهای داخلی و خارجی را برای وزیر شرح دهند و از مشکلات و دستاوردهای خود بگویند.

لی‌لی گلستان نماینده گالری‌داران و صاحب غرفه گلستان به وزیر گفت که از استقبال مردم از این بخش  بسیار راضی بوده است. او توضیح داد که در نمایشگاه «چهارسوی هنر» خوشبختانه میزبان حضور خریداران و بازدیدکنندگانی بوده است که تاکنون آنها را ندیده بوده است و این اتفاق خوب جشنواره امسال است.

در پایان این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بازدید از این همه آثار خوب و قابل توجه نیاز به وقت بیشتری دارد. این رویداد برای نخستین بار در جشنواره هنرهای تجسمی فجر اتفاق می‌افتد و چند نکته درباره آن وجود دارد که آن را مهم می‌کند. در درجه اول، خود گالری‌ها هستند که کنار هم جمع شده‌اند. نکته‌ای که در دولت دوازدهم به آن توجه شده است این است که صنوف وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند هم‌افزایی شان شتاب‌بخش می‌شود. گالری‌ها هر کدام به تنهایی کارهای خوبی انجام داده‌اند و از این پس نیز انجام می‌دهند.

وی در توضیح بیشتر گفت: حقیقت این است که کنار هم قرار گرفتن گالری داران می‌تواند اتفاق‌های تازه‌ای را رقم بزند. به همین دلیل به نظرم اتفاق امسال اتفاق مبارکی است که می‌تواند در آینده ادامه پیدا کند. چون این مجموعه در کنار هم می‌توانند در بخش‌های محتوایی و کیفی و نیز اقتصادی به هم کمک کنند.

او درباره دومین ویژگی مهم جشنواره هنرهای تجسمی امسال بیان کرد: همواره یک حلقه مفقود میان گالری‌ها و حراج تهران داشتیم و من امیدوارم این دست اتفاق‌ها این حلقه را ایجاد کند. کنار هم قرار گرفتن گالری‌ها می‌تواند واسطه‌ای باشد برای ارتباط اقتصاد و فرهنگ گالری با اقتصاد و فرهنگ حراج. این اتفاق یک فرصت است برای این که در جشنواره و پس از آن در طول سال، فاصله ها کمتر شود. اقتصاد هنرهای تجسمی نباید فقط متکی به فروش گالری یا حراج باشد. این یک حوزه بهره‌وری از فضای لذت‌های بصری است.

سیدعباس صالحی همچنین کنار هم قرار گرفتن تهرانی‌ها و استان‌های دیگر را از دیگر ویژگی‌های ارزشمند این رویداد تازه دانست و درباره آن اظهار کرد: در فضای استان‌ها شاهد حرکت رو به جلو و با شتابی هستیم. به نظر بنده اگر این کنار هم بودن تداوم یابد، استان‌ها می‌توانند این شتاب را افزایش دهند.

این مدیر هنری در ادامه سخنانش به برداشت خود از دیدار و گفتگو با گالری‌داران اشاره کرد و گفت: ما نیاز داریم مصرف‌کننده‌های بیشتری را به میدان بیاوریم. اینکه خریداران آثار تجسمی در یک دایره محدود باشند طبیعتا به اقتصاد تجسمی ضربه می‌زند. این در حالی است که تولیدکنندگان هنرهای تجسمی رو به افزایش هستند. طبیعی است که باید مصرف‌کنندگان هم به همین اندازه رشد کنند. صرفا نباید مجموعه‌داران خاص مخاطبان هنرهای تجسمی ما نباشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اقتصاد هنرهای تجسمی در سطح جهانی یک حرکت چندهزارمیلیارد دلاری است. اما در ایران فاصله زیادی میان آنچه هست و آنچه باید باشد وجود دارد. ما هنرمندان تجسمی‌مان در شاخه‌های متعدد مدام فراوان‌تر شده‌اند. درست است که برخی از خالقان هنرهای تجسمی برای معیشت کار نمی‌کنند اما بخش قابل توجهی از آنها به معیشت خود می‌اندیشند. پس باید این فاصله را کمتر کنیم. این اتفاق که امروز شاهدش هستیم یکی از راه‌ها است.

وی دولت را یکی از خریداران جدی هنرهای تجسمی دانست و گفت: باید نگاه ویژه‌ای در بخش دولتی ایجاد شود. البته منابع دولتی محدودتر شده است اما در همه جای دنیا دولت‌ها خریداران جدی آثار تجسمی هستند. هشتاد میلیون جمعیت داخلی و چند میلیارد جمعیت جهانی داریم که مخاطبان بالقوه ما هستند که باید نگاه جدی به آنها داشته باشیم.

صالحی همچنین به جایگاه صادرات آثار هنری در شرایط تحریم اشاره کرد و توضیح داد: حوزه فرهنگ و هنر مشمول این اتفاق‌ها از جمله تحریم ها نیست. در حوزه هنر به طور عام و هنرهای تجسمی به صورت خاص می‌توانیم فرصتی برای صادرات کالای ایرانی پیدا کنیم. به نظرم باید این فرصت را جدی بگیریم. پیش از این ابهامی درباره مسئولیت فروش کالای هنری ایرانی در دنیا وجود داشت که یک اصلاحیه قانونی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آن تهیه شد. بر طبق این مصوبه مسئولیت فروش و نمایش آثاری که مربوط به صد سال گذشته هستند در خارج از کشور با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

در این بازدید سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری ‏مدیرکل هنرهای تجسمی، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سید امیر سقراطی دبیر هنری این رویداد، ‏محسن سلیمانی دبیر اجرایی جشنواره، احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران و مژگان قدوسی مدیر بخش «چهارسوی هنر» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای دو نوازی کمانچه و دودوک در ۵ شهر ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دو نوازی کمانچه و دودوکِ حسام اینانلو و رضا عسگرزاده علاوه بر تهران در چهار شهر دیگر در قالب سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس، حسام اینانلو با اشاره به اینکه تمام بلیت های اجرای تهران به فروش رفته است، گفت: استقبال خوبی در تهران شد و بلیت های اجرا قبل از شروع جشنواره به فروش رسید. همین موضوع باعث شد تا در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر اجراهایی را هم به صورت موازی در شهرستان‌ها داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با پیشنهاد انجمن موسیقی شهرهای مختلف، مقرر شد تا ۲۶ بهمن در سمنان، ۲۹ بهمن در زنجان، ۴ اسفند در رشت و ۶ اسفند در اصفهان اجرا داشته باشیم.

اینانلو همچنین درباره جزییات اجرا توضیح داد: اجرایی که قرار است در سی و چهارمین جشنواره موسیقی داشته باشیم، یک دونوازی کمانچه و دودوک با ست الکترونیک خواهد بود. این اجرا سه بخش دارد که در بخش اول اجرای من به تنهایی خواهد بود و در بخش دوم با رضا عسگرزاده نوارنده دودوک اجرایی را روی صحنه خواهیم برد.

وی درباره بخش سوم اجرا بیان کرد: بخش سوم نیز همانند بخش دوم همنوازی خواهد بود و تنها زمان بندی باعث شده که اجرای ما سه بخش داشته باشد. هر بخش سی دقیقه است که امیدواریم مخاطبان آن را دوست داشته باشند.

اینانلو با بیان اینکه، اولین بار است که چنین اجرایی را روی صحنه می‌برند، گفت: این اولین بار است که این اجرا با ست الکترونیک روی صحنه می‌رود به همین دلیل برای آن تمرین زیادی کردیم. از شهریور ماه که حضور ما در جشنواره موسیقی قطعی شد تا امروز به صورت مداوم با رضا عسگرزاده تمرین کرده ایم تا یک اجرای دو نفره خوب داشته باشیم.

اولین اجرای دونوازی کمانچه و دودوک ۲۷ بهمن ساعت ۲۱:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال مایکل مور به روی آنتن می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طبق اعلام کمپانی ترنر، سریال «ملت تلویزیون» ساخته مایکل مور که پیشتر قرار بود در ماه اکتبر پخش شود، به زودی روی آنتن شبکه تی‌بی‌اس خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، شوی تلویزیونی مایکل مور که نخستین بار سال ۲۰۱۷ معرفی شد تا به صورت سریالی پخش شود، چندین بار عقب افتاد و هرگز تاریخ رسمی برای نمایش به دست نیاورد.

مور ابراز امیدواری کرده بود که برنامه «ملت تلویزیون مایکل مور» اکتبر پیش، روی آنتن برود که در حقیقت همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای بود. حتی شبکه تی‌بی‌اس تیزر این نمایش را تابستان پیش پخش کرد اما هرگز درباره آن اطلاعی نداد.

البته گفته شده دلیل به تعویق افتادن این برنامه، خود مور بود و برنامه‌های دیگری که برای ساخت داشت و فرصت نمی‌کرد وقتش را بر این برنامه تلویزیونی متمرکز کند. این برنامه نخستین برنامه منظم تلویزیونی مور پس از «حقیقت وحشتناک» در سال ۲۰۰۰ خواهد بود.

ابتدا گفته شده بود این برنامه پاییز ۲۰۱۷ روی آنتن می‌رود و بعد اوایل سال ۲۰۱۸ برای آن اعلام شده بود. هر دوی این تاریخ‌ها آمدند و رفتند بدون این که برنامه روی آنتن برود و دلیل آن این بود که مور در حال کار روی فیلم جدیدش «فارنهایت ۹/۱۱» ( بازی با نام فارنهایت ۱۱/۹ محصول ۲۰۰۴) بود که سپتامبر به نمایش درآمد.

ترنر گفته است این برنامه که قبلا قرار بود با عنوان «زنده از آخرالزمان» باشد از شبکه تی‌بی‌اس با عنوان «ملت تلویزیون» روی آنتن می‌رود. این عنوان، عنوان یک مجله خبری طنز بود که مور در سال ۱۹۹۴ در ان‌بی‌سی خلق کرده بود.

مور پیشتر گفته بود که قصد دارد در این برنامه دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ را یادآوری کند.

وی در ماه مه (اردیبهشت) تاکید کرده بود که «آیا من همان آدم هستم که یک یا دو سال پیش بودم؟ نه نیستم.»

وی افزوده بود که بسیاری از آمریکایی‌ها همین حالت را دارند و احساس اضطراب و ناامیدی می‌کنند و حتی انتظار دارند که کاش ملانیا می‌توانست کاری بکند.

برای تهیه این برنامه گروهی از گزارشگران تلویزیونی با تهیه مصاحبه‌ها و بسته‌های تهیه شده از قبل، با مور همکاری می‌کنند. از پیش، ترنر قول مساعد داده بود که سازنده «بولینگ کلمباین» بتواند هر هدفی از جمله سیاست‌های واشنگتن و وال استریت را مورد توجه قرار دهد.

در این سریال مور هم در نقش کارگردان و هم یکی از بازیگران جلوی دوربین ظاهر می‌شود. این مشابه همان همکاری با مگان اوهارا در «سیسکو» است که وی از تهیه کنندگان آن هم بود و نامزدی اسکار را هم کسب کرد.

گفته شده این برنامه نمایش آنلاین نخواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلاش گروهی، برگ برنده سازندگان «ارمغان تاریکی» در جام جم بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آرش مجیدی گفت: سریال «ارمغان تاریکی» متشکل از گروهی یک دست و همدل بود که همگی پا به پای هم برایش زحمت کشیدند و این خود برگ برنده‌ای برایمان بود.

به گزارش سینماپرس، آرش مجیدی برگزیده بهترین بازیگر در سومین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم به خاطر بازی در سریال «ارمغان تاریکی» گفت: جشنواره‌ها می‌توانند روند خوبی را در راستای سنجش سلیقه مردم ایجاد کند. رای مردم به آثار تلویزیونی بسیار ارزشمند است چراکه هر بازیگری جدای از ارائه بازی خوب در قاب تلویزیون، منتظر رای و نظر مخاطبانش هم می‌ماند تا از سوی آن‌ها مهر قبولی را دریافت کند.

وی در خصوص رقابتی بودن جشنواره و ایجاد انگیزه برای نقش آفرینی بهتر اظهار داشت: تلویزیون با ساخت آثاری شاخص و ایجاد فضاهایی بکر می‌تواند سریال‌های فاخری را تولید کند که در آن زمان است که می‌تواند حس رقابت را هم در بازیگران و هم در فیلمسازان برای شرکت در جشنواره‌ها ایجاد کند و این حس رقابت می‌تواند تولیدات با کیفیتی را برای تلویزیون به ارمغان آورد.

این بازیگر در خصوص چگونگی ماندگار شدن سریال «ارمغان تاریکی» عنوان کرد: «ارمغان تاریکی» سریالی دست اول در تلویزیون بود با تصویری متفاوت، آن را از دیگر آثار مجزا و مخاطبان را مجذوب خود کرده بود. تداعی کردن حس و حال عجیب آن دوران باعث شد مردم خودشان را در آن فضا حس کنند و همه این المان‌هاست که می‌تواند یک اثر را متفاوت کند.

وی ادامه داد: سریال «ارمغان تاریکی» متشکل از گروهی یک دست و همدل بود که همگی پا به پای هم برایش زحمت کشیدند و تلاش کردند تا آن دوران به درستی به تصویر کشیده شود از گریم و لباس گرفته تا بازیگری و اکسسوار صحنه؛ همه و همه از یکپارچگی خوبی برخوردار بود و تداعی کننده همان دوران که این یک دستی‌ها منجر به همزاد پنداری مخاطبان می‌شد که این خود برگ برنده‌ای برایمان بود. همه این‌ها مسیر را برایمان روشن ‌کرد تا به آن هدف اصلی که تایید مخاطبان است، برسیم و امروز خوشحالم که این اثر همچنان در ذهن مردم زنده است.

مجیدی در ادامه با اشاره به سختی‌های این اثر، بیان کرد: هر کاری به طبع سختی‌های خودش را دارد و همیشه به عنوان بازیگر تلاش کردم تا از آن‌ها به خوبی عبور کنم حال و هوای متفاوت این کار و درک آن روزها و شرایط باعث می‌شد تا از زاویه دیگری به آن نگاه کنم و بازی را به مخاطب منتقل کنم که مختص همان دوران است. به طوری که قدری تعلل می‌کردم به طور حتم از سوی مخاطبان پس زده می‌شدم؛ به همین خاطر تمرکز روی بازی‌ام را باید مدیریت می‌کردم تا حق مطلب ادا شود.

وی در خصوص وظیفه تلویزیون در تولید آثار و جذب نگاه مخاطبان تصریح کرد: این روزها وظیفه تلویزیون برای تولید سریال‌هایی شاخص و با کیفیت به نسبت گذشته سخت‌تر و سنگین‌تر شده است تا بتواند نگاه مخاطبان را با وجود ماهواره‌ها و فضای مجازی به خود جلب کند. برای این جلب نظر باید ژانرهای متفاوتی را در این قاب به تصویر بکشد تا این تنوع بتواند مفید فایده واقع شود، مثلا سریال «بانوی عمارت» یکی از آن سریال‌هایی بود که توانست با استقبال خوبی مواجه شود و این استقبال به دلیل فضاهای خوب تصویر و بازیگران خوبش بود. باید تولیدات این گونه آثار در تلویزیون رونق گیرد تا مخاطبان پای تلویزیون بنشیند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز به کار جشنواره برلین شصت و نهم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره فیلم برلین شب گذشته با تحسین ایستاده حضار به افتخار دیتر کاسلیک مدیر جشنواره کار خود را آغاز کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، شب گذشته پنجشنبه ۷ فوریه مصادف با ۱۸ بهمن ماه دیتر کاسلیک مدیر جشنواره فیلم برلین که امسال برای آخرین بار این مسئولیت را برعهده دارد، در مرکز توجه بود و وقتی به صحنه رفت تا به ستارگان بین‌المللی، فیلمسازان و دوست‌داران سینما برای آخرین بار خوشامد بگوید با تحسین همگی حضار روبرو شد.

شصت و نهمین دوره جشنواره برلین با قطعه موسیقی عاشقانه‌ای به سبک دهه ۱۹۲۰ آغاز شد که خواننده مردمی آلمانی مکس رابه، آن را به افتخار دیتر کاسلیک اجرا کرد. آنکه انگلکه که اجرای مراسم دیشب را برعهده داشت، در خواندن این ترانه رابه را همراهی کرد.

در این مراسم مونیکا گوترس وزیر فرهنگ و رسانه از کاسلیک برای ۱۸ سال مدیریت یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های فیلم جهان تشکر و قدردانی کرد.

به گفته وی کاسلیک با توجه به بخش سیاسی این جشنواره موفق به جلب توجه بیشتری به این رویداد شده است.

وی افزود: خرس برلیناله ما به رنگ طلایی و نقره‌ای، جایزه زیبای ما و مشهورترین سفیر سینمای ماست ولی تنها یک نفر می‌تواند تکمیل کننده آن باشد و او تو هستی؛ دیتر عزیز و در مراسم افتتاحیه هجدمین دوره خودت و شصت و نهمین دوره برلیناله ما، شایسته این هستی که در مرکز توجه باشی.  

گوترس تحسین خود را با تاکید بر این ادامه دارد که جشنواره فیلم برلین هر سال ۳۵۰ هزار بلیت می‌فروشد و این همه افراد ساعت‌ها در صف می‌ایستند تا این روزها را به عنوان زیباترین برنامه شهر تجربه کنند.

گوترس با تمجید از برلیناله برای حمایتش از فیلمسازان زن، نقل قولی از مجسمه‌ساز آلمانی رنه سینتنیس کرد مبنی بر اینکه «هر قدرتی فساد می‌آورد. بنابراین فرد معنوی کسی است که همیشه در اپوزیسیون باشد.»

از هنرمندانی که دیشب در افتتاحیه برلین حضور داشتند می‌توان به اندی مک‌دوول بازیگر، فاتح آکین کارگردان و یوناس داسلر اشاره کرد که امسال با «دستکش طلایی» در برلین حضور دارند. ویم وندرس، روسا فون پرونهایم و دیتلف بوک، دیوید کراس و فرانتس روگوفسکی از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

تیم جدید مدیریت برلیناله شامل کارلو چترین و ماریته رایسنبک که از سال آینده وظیفه خود را انجام می‌دهند نیز در مراسم حضور داشتند.

این دوره مراسم کارش را با نمایش «مهربانی غریبه‌ها» ساخته لونه شرفیگ کارگردان و فیلمنامه‌نویس دانمارکی آغاز کرد که درامی معاصر درباره شخصیت‌های متفاوتی است که در تلاش برای زنده مانده در زمستان نیویورک هستند.

امسال بیش از ۴۰۰ فیلم تازه به جشنواره آمده‌اند و این افتخاری برای جشنواره است که نزدیک به نیمی از فیلم‌های جشنواره (۱۹۱ فیلم) به سینماگران زن تعلق دارند.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع