X

بایگانی بهمن 23, 1397

دفتر سینمایی

سهم استان‌های ایران از دومین روزِ جشنواره‌ی تئاتر فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایش‌هایی از قشم، کوهدشت، کرمانشاه، خمینی‌شهر و تفرش آثاری هستند تولید شده در خارج از تهران، که در دومین روز از جشنواره‌ی سی و هفتم تئاتر فجر در بخش صحنه‌ای و خیابانی اجرا می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، سهم سایر استان‌ها، منهای تهران از دومین روزِ جشنواره‌ی سی و هفتم، سه‌شنبه ۲۳ بهمن، دو نمایش در بخش صحنه‌ای و سه نمایش در بخش خیابانی است.  

در بخش صحنه‌ای دو نمایش «چکامه‌هایی که حباب می‌شوند» از قشم در مجموعه‌ی تئاتر شهر و «گم‌گور» از کوهدشت در خانه‌ی هنرمندان روی صحنه می‌روند.  
نمایش «چکامه‌هایی که حباب می‌شوند» به نویسندگی علی ذاکری و کارگردانی کمیل جعفری از قشم با مدت زمان ۶۰ دقیقه در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ در تالار سایه در قالب «مسابقه‌ی تئاتر ایران یک» روی صحنه خواهد رفت.  
در خلاصه داستان این اثر آمده است: با شروع جنگ تحمیلی، مردم شهرهای جنگ‌زده، وحشت‌زده می‌‌شوند. زندگی ماروک و حنیفه نیز دچار دگرگونی می‌شود و اولویت‌شان از اهداف زندگی شخصی، به دفاع در برابر متجاوزان تغییر می‌کند.
«گم‌گور» اثر دیگری است که از خارج از تهران در جشنواره‌ی تئاتر فجر شرکت می‌کند. نویسنده و کارگردان این اثر، امین ابراهیمی از کوهدشت است و «گم‌گور» را با مدت زمان ۶۵ دقیقه در دو نوبت ۱۶ و ۱۸ در تالار استاد انتظامی در قالب بخش مهمان روی صحنه می‌برد.  
نمایش «گم‌گور» در سه اپیزود به عواقب جنگ و اثراتش بر زندگی انسان‌ها در سه جغرافیای مختلفِ ایران، افغانستان و عراق می‌پردازد و کاراکترها در آن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر مشکلاتی ناشی از رخ دادن جنگ در کشورشان شده‌اند.  
در بخش تئاتر خیابانی سه نمایش «داوُل کُشی» از کرمانشاه، «خرس‌های پاندا به روایت ساکسیفونیستی که متولد دهه ۶۰  بود» از خمینی‌شهر و «هشتگ لاکچری» از تفرش در چهار نوبت اجرا می‌شوند.  
نمایش «داوُل کُشی» به نویسندگی هَواس پُلوک و کارگردانی مرتضی اسدی‌مرام از کرمانشاه ساعت ۱۶:۳۰ با مدت زمان ۲۵ دقیقه در محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران اجرا می‌شود.  
در خلاصه داستان این اثر چنین آمده است: وقتی سرمای زمستان سخت می‌شد، مردم برای حفظ امید، داوُلی (مترسکی) می‌ساختند که نماد زمستان بود و ابتدا از او می‌خواستند برود. وقتی مقاومت می‌کرد، با او جدال می‌کردند و شکستش می‌دادند و بعد از سوزاندن داوُل، به جشن و پایکوبی می‌پرداختند.
 پس از آن در ساعت ۱۷ رضا ملکی نمایش «خرس‌های پاندا به روایت ساکسیفونیستی که متولد دهه ۶۰  بود» را به نویسندگی مصطفی جعفری‌خوزانی از خمینی‌شهر با مدت زمان ۳۵ دقیقه در همان مکان اجرا می‌کند.  
نمایشی که در خلاصه داستان آن آمده است: ساکسیفونیستی با نواختن موسیقی‌های خاطره‌انگیز دهه ۶۰، مردم را گرد خود جمع می‌کند و قصه جوان متولد دهه شصتی را می‌گوید که از نوزادی و مدرسه تا سربازی و ازدواج و کار، همواره با عدد ۶۰ مواجه می‌شود.
در این روز همچنین میثم سرآبادانی نمایش «هشتگ لاکچری» را در مقام نویسنده و کارگردان از تفرش با مدت زمان ۲۵ دقیقه، ساعت ۱۱ صبح در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) اجرا خواهد کرد. او ساعت ۱۶:۳۰ نیز با همین اثر به محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر می‌رود.  
خلاصه‌ی نمایش «هشتگ لاکچری» به این شرح است: آقای بالازاده و همسرش پس از سال‌ها زندگی مشترک تصمیم به جدایی گرفته‌اند. آن‌ها سعی در واکاوی اتفاقات گذشته و علت جدایی دارند.  
سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در جریان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۱ نمایش صحنه ای و رقابت ۳ نمایش در بخش بین الملل – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دومین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با ۱۱ نمایش صحنه‌ای و رقابت ۳ نمایش در بخش بین الملل برگزار می شود.

به گزارش سینماپرس، روز سه شنبه ۲۳ بهمن تالار وحدت دومین اجرای نمایش خانه برناردا آلبا کار علی رفیعی را پشت سر خواهد گذاشت. این نمایش ساعت ۱۹.۳۰ و به مدت ۱۴۰ دقیقه روی صحنه می رود.

در این روز مجموعه تئاتر شهر میزبان سه نمایش است. زندگی در تئاتر به کارگردانی محمد برهمنی در نوبت های ۱۸.۳۰ و ۲۰.۳۰ در تالار چهارسو اجرا می شود. چکامه های که حباب می شوند به کارگردانی کمیل جعفری از قشم نیز در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ در تالار سایه روی صحنه می رود. این نمایش ۶۰ دقیقه است.

اولین نمایشی که از بخش ملل جشنواره سی و هفتم اجرا می وشد “سوآرم” کاری از کشور مجارستان است که گابور گودا آن را کارگردانی کرده و قرار است در نوبت های ۱۷.۳۰۰ و ۱۹.۳۰ تالار قشقایی روی صحنه برود.

تئاتر مولوی نیز در این روز میزبان “از خط زرد فاصله بگیرید” به کارگردانی رضا رشادت خواهد بود که در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ و با مدت ۶۰ دقیقه اجرا می شود. تالار حافظ نیز به اجرای نمایش استیو جابز اختصاص دارد. این نمایش با کارگردانی مهران رنجبر در نوبت های ۱۸ و ۲۰.۳۰ و با مدت ۷۰ دقیقه روی صحنه می رود. تماشاخانه ایرانشهر در دومین روز جشنواره میزبان دو نمایش می شود. شازده کوچولو به کارگردانی مصطفی قربانپور در نوبت های ۱۷ و ۲۰ و با مدت زمان ۷۰ دقیقه در تالار دکتر ناظرزاده و نمایش وقتی خروس غلط می خواند به کارگردانی علی شمس در نوبت های ۱۸ و ۲۱ با مدت زمان ۷۵ دقیقه در تالار استاد سمندریان روی صحنه می روند.

تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران نیز در دومین روز جشنواره به اجرای نمایش گم و گور اختصاص دارد. این نمایش با مدت زمان ۶۵ دقیقه در نویت های ۱۶ و ۱۸ روی صحنه می رود.

تماشاخانه های مهر و ماه حوزه هنری نیز دومین روز اجرای نمایش های سقوط اضطراری کار سیدعلی موسویان و دلآرام نا آرام به کارگردانی نرگس صابری را پشت سر خواهد گذاشت.

۳ نمایش بخش دیگر گونه های اجرایی آغاز می شوند

دومین روز جشنواره بین المللی تئاتر فجر با آغاز اجرای ۳ نمایش بخش دیگر گونه های اجرایی همراه خواهد بود. “زمان در حبس قصر” نوشته و کارگردانی میلاد جباری مولانا روز های ۲۳ تا ۲۵ بهمن ماه و در دو نوبت ۱۸ و ۱۹.۳۰ در باغ موزه قصر به اجرا در می آید.

رکوئیمی بر وزن صندلی با بوی تهران و احوالات دیگر نوشته و کارگردانی شایان فیروزی نیز در روزهای ۲۳ تا ۲۵ بهمن ماه ساعت ۱۹ در پلتفرم عمارت روبرو اجرا خواهد شد.

اپرای شماره ۰۱#تهران نیز که نوشته و کارگردانی مرتضی زارعی است در دو نوبت ۱۸ و ۲۰ کارگاه دکور تالار وحدت اجرا می شود این نمایش از ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

هشت اجرای خیابانی در سه نقطه پرتردد

نمایش های بخش خیابانی در دومین روز جشنواره بین المللی تئاتر فجر در محوطه مجموعه تئاتر شهر ، محوطه خانه هنرمندان ایران و مترو میدان ولیعصر(ع) به اجرا در خواهند آمد.

نمایش داول کشی به کارگردانی مرتضی اسدی مرام در ساعت ۱۶.۳۰ و خرس های پاندا کار رضا ملکی ساعت ۱۷ در محوطه خانه هنرمندان ایران به اجرا در می ایند ونمایش اهم کار مسعود براهیمی ساعت ۱۰.۳۰ صبح و هشتک لاکچری کار میثم رآبادی ساعت ۱۱ صبح در ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر میزبان عاقه مندان خواهند بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام وزیر ارشاد به سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیامی را به مناسبت برگزاری سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر صادر کرد.

به گزارش سینماپرس، در متن پیام وزیر ارشاد چنین آمده است:

«هویت فرهنگی ملت ها با هنر آنها پیوند خورده است؛ جشنواره تئاتر فجر فرصتی مغتنم است تا تلاقی و ارتباط میان سلیقه ها و پیرنگ های مختلف به بار نشیند و هویت کلان فرهنگی ایران اسلامی را به نمایش گذارد.

تئاتر هنر زنده است، هنر زندگی است، زاویه های مختلف زیست فرهنگی ایرانی در مواجهه با زیباشناسی فاخر هنرمندان این سرزمین در میدان گفتگو با دیگر فرهنگ ها می آید تا توانش عظیم فرهنگی غنی ایرانی را برای تعامل و گفتگوی سازنده با جهان تصویر کند.

و اینک زندگی در صحنه های جشنواره ای با بازنمای تجربه های زیسته، نمایشی با شکوه از همدلی میان خود و دیگری را به تماشا می گذارد.

در جشن چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، سپاس مند هنرمندان این سرزمین ام که جمال و کمال هنر را با مفاهیم انسانی و آرمانی آمیخته اند و تعالی جان انسان ها و پیشرفت ایران اسلامی را همت خویش داشته اند و زبان هنر و نمایش را، زبان گفتگوی فرهنگی با جهانیان ساخته اند.»

سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی هیات داوران جشنواره فیلم مستند «بهشت» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید سلیم غفوری، محمدعلی فارسی و رضا فرهمند اعضای تیم داوری جشنواره فیلم مستند «بهشت» خواهند بود.

به گزارش سینماپرس، مسعود زارعیان دبیر جشنواره فیلم مستند «بهشت» درباره جزییات این جشنواره گفت: سیدسلیم غفوری، محمدعلی فارسی و رضا فرهمند اعضای تیم داوری جشنواره فیلم مستند «بهشت» خواهند بود.

وی بیان کرد: این تیم طی هفته آینده آثار رسیده به دبیرخانه را بررسی و فیلم های برگزیده هفتم تا نهم اسفندماه در سینما هویزه مشهد اکران خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندانی که امروز در جشنواره تئاتر فجر اجرا دارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در اولین روز از دوره سی و هفتم جشنواره‌ تئاتر فجر، هنرمندانی چون علی رفیعی، منیژه محامدی و علیرضا کوشک‌جلالی نمایش های خود را روی صحنه می برند.

به گزارش سینماپرس، در نخستین روز از جشنواره‌ سی و هفتم، دوشنبه ۲۲ بهمن، علی رفیعی، نمایش «خانه برناردا آلبا» را در تالار وحدت اجرا خواهد کرد. رویا تیموریان، مریم سعادت و مائده طهماسبی بازیگران شناخته شده‌ای هستند که در این نمایش روی صحنه می‌روند. «خانه برناردا آلبا» در اولین و دومین روز از سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، دوشنبه ۲۲ و سه‌شنبه ۲۳ بهمن ساعت ۱۹:۳۰ در قالب بخش مهمان در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

نمایش «دام» نوشته‌ی تادئوش روژه‌ویچ با ترجمه‌ی مترجم، مدرس و کارگردان تئاتر شناخته شده، محمدرضا خاکی با طراحی و کارگردانی اسماعیل موحدی در بخش مسابقه ایران دو ساعت ۱۷ و ۲۰ در سالن اصلی مجموعه‌ تئاتر شهر اجرا می‌شود.

در این روز همچنین منیژه محامدی نمایش «تبرئه» را در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰:۴۵ در تالار استاد سمندریان تماشاخانه‌ی ایرانشهر در قالب بخش مهمان روی صحنه می‌برد.

در نخستین روز از سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر در بخش «به علاوه فجر» علیرضا کوشک‌جلالی نمایش «پابرهنه لخت، قلبی در مشت (با کاروان سوخته)» را ساعت ۱۷:۱۵ در تماشاخانه‌ خصوصی دیوار چهارم اجرا می‌کند. این نمایش که پیش از این نیز در قالب اجرای عمومی روی صحنه بوده است در باقی روزهای جشنواره نیز به اجرای خود ادامه خواهد داد.

در بخش خیابانی در روز نخست جشنواره‌ سی و هفتم، امیرحسین شفیعی نمایش خیابانی «نامیرا» را در قالب دو بخش «مسابقه‌ی تئاتر خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی» و «چهل سالگی انقلاب اسلامی» ساعت ۱۸:۱۵ در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا خواهد کرد. اجرایی که تا پایان جشنواره، جمعه سوم اسفند ادامه خواهد داشت.

سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۳۸ سالن و ۳ فضای بیرونی میزبان آثار جشنواره تئاتر فجر می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۳۸ سالن تئاتر در شهر تهران به همراه فضای بیرونی مجموعه تئاتر شهر، خانه هنرمندان ایران و ایوان انتظار ایستگاه متروی میدان ولیعصر (عج) میزبان آثار سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، سی و هفتمین دوره مهمترین رویداد بین المللی تئاتر ایران با حضور گسترده و میزبانی سالن ها و محیط های تئاتری در شهر تهران، فعالیت خود را از امروز دوشنبه ۲۲ بهمن آغاز کردند.

در این دوره از جشنواره سالن های اصلی، چهارسو، سایه و قشقایی مجموعه تئاتر شهر، تالار وحدت، تماشاخانه سنگلج، تئاتر مولوی، تالار حافظ، تالار فردوسی، سالن های استاد سمندریان و دکتر ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر، تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران، تماشاخانه عباس جوانمرد خانه تئاتر، تماشاخانه سرو، تماشاخانه های مهر و ماه حوزه هنری و سالن تئاتر مجموعه برج آزادی میزبانی آثار بخش صحنه ای را بر عهده دارند.

همچنین تماشاخانه های خصوصی مکتب تهران، تئاتر مستقل، دا، سه نقطه، عمارت نوفل لوشاتو، ایران تماشا، دیوار چهارم، شانو، همای سعادت و مان پذیرای آثار بخش به علاوه فجر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیزمیزبان گروه های نمایشی خواهند بود.

پلاتوی شماره یک مجموعه تئاتر شهر، خانه هنر پیچازی، پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، کارگاه دکور تالار وحدت، پلتفورم عمارت روبرو، آمفی تئاتر NGO های شورای شهر تهران، پردیس تئاتر تهران، فرهنگسرای ولا، کافه تریای سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر، پلاتو نول و باغ موزه قصر نیز میزبان آثاری هستند که در بخش دیگرگونه های اجرایی جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر به صحنه می روند.

آثار بخش خیابانی و ۳ نمایش از بخش دیگرگونه های اجرایی این دوره از جشنواره بین المللی تئاتر فجر در فضاهای بیرونی مجموعه تئاتر شهر و خانه هنرمندان ایران و ایوان انتظار ایستگاه متروی میدان ولیعصر (عج) اجرا می شوند.

سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با دبیری نادر برهانی مرند از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند در تهران برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر


عکس/ اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رُما» و «سوگلی» از بفتا ۲۰۱۹ با دستان پُر بیرون آمدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم اهدای جوایز بفتا شب گذشته در حالی برگزار شد که «رُما» موفق به دریافت بهترین فیلم سال بفتا و «سوگلی» برنده جایزه بهترین فیلم بریتانیایی سال شدند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، هفتاد و دومین دوره اهدای جوایز بفتا که از سوی آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا اهدا می‌شود، یکشنبه شب برندگان خود را معرفی کرد.

در این مراسم دو فیلم «رُما» ساخته آلفونسو کوارون و «سوگلی» ساخته یورگوس لانتیموس برندگان اصلی جوایز شدند.

«رُما» موفق شد جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم خارجی ‌زبان را از آن خود کند. این فیلم در هفت بخش نامزد شده بود و برای کسب عنوان بهترین فیلم موفق شد «کوکلاکس کلان سیاه‌پوست»، «سوگلی»، «کتاب سبز» و «ستاره‌ای متولد می‌شود» را پشت سر بگذارد.

کوارون هم در حالی عنوان بهترین کارگردان را کسب کرد که اسپایک لی، پاول پاولیکوفسکی، یورگوس لانتیموس و بردلی کوپر رقبای وی برای کسب این جایزه بودند.

«سوگلی» نیز که در ۱۲ بخش نامزدی جوایز بفتا را کسب کرده بود، بهترین فیلم بریتانیایی شد. این فیلم برنده جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، بهترین بازیگر زن،‌ بهترین بازیگر زن مکمل و بهترین طراحی صحنه، لباس و چهره‌پردازی نیز شد.

در این مراسم جایزه بهترین بازیگر مرد به رامی مالک برای ایفای نقش فردی مرکوری در فیلم «حماسه کولی» اهدا شد و جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل به ماهرشالا علی برای «کتاب سبز» رسید.

همان طور که پیشتر اعلام شده بود جایزه ویژه بفتا نیز برای مشارکت فوق‌العاده در سینمای بریتانیا به الیزابت کارلسن و استیون وودلی تهیه‌کنندگان فیلم‌هایی چون «کارول» و «بازی گریان» رسید. بیل نای بازیگر مشهور بریتانیایی این جایزه را به این دو تن اهدا کرد.

در این مراسم پرنس ویلیام که ریاست بفتا را برعهده دارد همراه همسرش کیت میدلتون حضور داشتند و در مراسم فرش قرمز نیز شرکت کردند. در حین مراسم نیز ویلیام با کیت بلانشت روی صحنه رفت تا جایزه فلوشیپ بفتا را به تلما شون‌میکر تدوین‌گر و همکار طولانی مدت مارتین اسکورسیزی اهدا کند.

فهرست برندگان جوایز بفتا ۲۰۱۹ چنین است:

بهترین فیلم: «رُما»

بهترین کارگردان: آلفونسو کوارون برای «رُما»

بهترین بازیگر مرد: رامی مالک برای «حماسه کولی»

بهترین بازیگر زن: اولیویا کلمن برای «سوگلی»

بهترین بازیگر مرد مکمل: ماهرشالا علی برای «کتاب سبز»

بهترین بازیگر زن مکمل: ریچل وایس برای «سوگلی»

بهترین فیلم بریتانیایی: «سوگلی»

بهترین فیلم اول بریتانیایی: «جانور» به نویسندگی و کارگردانی مایکل پیرس

بهترین فیلم خارجی‌زبان: «رُما» از مکزیک

بهترین مستند: «فری سولو»

بهترین فیلم انیمیشن: «اسپایدرمن: در اسپایدر ورس»

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: «سوگلی»

بهترین فیلمنامه اقتباسی: «کوکلاکس کلان سیاه‌پوست» برای اسپایک لی

بهترین فیلمبرداری: «رُما»

بهترین موسیقی: «ستاره‌ای متولد می‌شود»

بهترین تدوین: «معاون»

بهترین طراحی صحنه: «سوگلی»

بهترین طراحی لباس: «سوگلی»

بهترین گریم چهره‌ و مو: «سوگلی»

بهترین جلوه‌های ویژه تصویری: «پلنگ سیاه»

بهترین صدابرداری: «حماسه کولی»

بهترین فیلم کوتاه بریتانیایی: «۷۳ گاو» ساخته آلکس لاکوود

بهترین انیمیشن کوتاه بریتانیایی: «خشن و پرسروصدا»

ستاره نوظهور سال: لتیشیا رایت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیمرغ نگاه ملی به «۲۳ نفر» رسید/ اقدام نمادینی که حاشیه ساز شد!/ «شبی که ماه کامل شد» رکورد دار دریافت سیمرغ؛ از بازیگری شاکردوست و شکیبا تا کارگردانی و بهترین فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین پایانی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در شرایطی برگزار شد که مسئولان‌ جشنواره برای جبران حواشی افتتاحیه از ۲۳ آزاده تقدیر کردند، اقدام نمادینی که آن هم در پی بی تدبیری مدیران سینمایی با سخنان یک هنرپیشه زن حاشیه ساز شد!

به گزارش سینماپرس این مراسم رأس ساعت مقرر با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوتی چند از آیات قرآن کریم آغاز شد.

سپس تصاویری خاطره انگیز از دوران انقلاب اسلامی و سرنگون شدن رژیم ستم شاهی پخش شد که با استقبال افراد حاضر در سالن روبرو شد.

در ادامه محمدرضا شهیدی فرد که اجرای مراسم را بر عهده داشت روی صحنه آمد و گفت: مهمترین بخش جشنواره فیلم فجر اختتامیه است اما قطعا بسیاری از سینمادوستان این مراسم مهمتر از کسانی است که کاندیدا شده اند.

 ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به دعوت محمدرضا شهیدی فرد برای سخنرانی روی سن حاضر شد.

داورغه‌زاده گفت: با گرامی داشت ایام مبارک دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی را به همه شما حضار گرامی و هنرمندان عزیز خیر مقدم می‌گویم؛ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید.

در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالن‌های سینمایی کشور اضافه شد. حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علی‌رغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.

داروغه زاده با تاکید براینکه آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است، ادامه داد: این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.

او تاکید کرد: بی‌تردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگی هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیت‌های خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت و منافع ملی و خلق آثاری مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما، رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون نمود، تا سهم خود را در جشن های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.

دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: با کمال تاسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های پایتخت در این آیین باشکوه مغفول ماند شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود.

او افزود: نمایش همزمان گزیده‌ آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم نمود تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانه‌ها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظه‌های باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلم‌ها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند. 

داروغه زاده گفت: صف‌های طولانی علاقه‌مندان به تماشای آثار و سانس‌های فوق‌العاده برای بیش از ۱۰ فیلم و ادامه نمایش‌ها در قالب سینماها تا ساعت ۳ بامداد، جشنواره امسال را جشنواره‌ای متمایز ساخته بود و خدای بزرگ را شاکریم که سینمای ایران توانست سهمی قابل‌توجه از شادمانی جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.

دبیر جشنواره تاکید کرد: از همه همکارانم، خصوصا هیئت‌های محترم داوری که می‌دانم و می‌دانید که در سخت‌ترین سال برای قضاوت آثار، تلاش کردند شایسته‌ترین و عادلانه‌ترین قضاوت‌ها را انجام دهند، سپاس‌گزارم. امشب، تمام سینمای بزرگ ایران پیروز هستند و سربلند، همه نامزد شده‌ها و نشده‌ها، همه فیلم‌های پذیرفته‌ شده و نشده، و همه سینمای ایران از فردا راهی برای دستیابی به قله‌های هنوز فتح نشده را آغاز خواهند کرد. برای سینمای ایران، در این راه طولانی توفیق و سعادت آرزو می‌کنم

 پخش وله فیلم‌های بخش نگاه نو، فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن ادامه دهنده مراسم بود.

محمد آفریده، حبیب احمدزاده، آیدا پناهنده، سعید سهیلی و مازیار میری به عنوان داوران بخش نگاه نو معرفی شدند. 

احمدزاده، پناهنده، میری و آفریده برای اهدای جوایز بخش فیلم های کوتاه، مستند و فیلم‌های نگاه نو روی سن حضور یافتند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «بچه‌خور» به کارگردانی محمد کارت اهدا شد.

محمد کارت در سخنانی پس از دریافت جایزه اش با تشکر از داوران گفت: خیلی خوشحالم که این جایزه را می گیرم و از همه عوامل فیلم تشکر می کنم. امیدوارم که همیشه حضور جدی فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فیلم فجر استمرار داشته باشد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به فیلم «بهارستان؛ خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم نگاه نو به فیلم «مسخره باز» اهدا شد.

غنی زاده روی صحنه حاضر نشد و به جای خود یکی از مهاجرین افغان را روی صحنه فرستاد که وی نامه ای از سوی او قرائت کرد و گفت که همایون غنی زاده از گرفتن این جایزه معذور است!

این مهاجر افغانستانی جایزه این بخش را از طرف غنی زاده گرفت و گفت: از آقای غنی زاده خواستم‌که از مشکلات مهاجران افغان بگوید و ایشان از من خواستند که در این جمع باشم و از مشکلات آنها بگویم. مگر مردم ایران در کشور خودشان کم مشکل دارند که من از مشکلات خودمان بگویم؟ باید به هم امید دهیم و از مردم ایران ممنونیم بابت میزبانیشان. امید که رنگ آرامش به کشورمان بازگردد.

در ادامه اعلام شد همایون غنی زاده از گرفتن سیمرغ انصرفا داده است. در متن نامه او که توسط خیال محمد خوانده شد آمده است: با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت حضور در جشنواره امسال اینجانب همایون غنی زاده از پذیرفتن این جایزه معذورم. امید که در دوره های دیگری کارگردان مقبول تری برای جشنواره باشیم.

مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با پخش بخش‌هایی از فیلم سینمایی «۲۳ نفر» ادامه یافت.

شهیدی‌فرد با حضور روی سن به فیلم‌های این دوره از جشنواره اشاره کرد که براساس وقایع تاریخی یا شخصیت‌های تاریخی ساخته شده‌اند، از جمله «۲۳ نفر»، «شبی که ماه کامل شد» و «غلامرضا تختی». او سخنان خود را با اشاره به ویژگی‌های فیلم «۲۳ نفر» ادامه داد.

شهیدی‌فرد در ادامه اسامی آزادگانی که فیلم «۲۳ نفر» براساس زندگی آنان ساخته شده، خواند و از این آزادگان دعوت کرد تا به همراه بازیگرانی که نقش آنان را بازی کرده بودند، روی سن حاضر شوند.

همزمان با حضور آزادگان روی سن، حاضران در سالن آنان را ایستاده تشویق کردند.

گوهر خیراندیش که برای تقدیر از آزادگان روی سن حضور یافته بود در سخنانی گفت: من سلام و تعظیم می کنم به این قهرمانان کشورم. استادم جناب آقای نصیریان و جناب آقای مشایخی، ببخشید که من ِکوچکترین جای شما را می گیرم. به سینما رفته بودم ولی با این پای آسیب دیده نتوانستم بیشتر فیلم ها را ببینم. داوران کارشان امسال سخت بود و من برای دیدن «مردی بدون سایه» و «قصر شیرین» به سینما آستارا رفتم. این فیلم بسیار عالی بود. وسط این دو فیلم فکر می کردم با یک فیلم جنگی که لابد حمایت های دولتی را دارد روبه‌رو خواهم شد و می‌خواستم آن را نبینم. آنجا فیلم شروع شد و من دیگر نتوانستم آن را رها کنم. به خودم می گفتم اگر فرزندان ما در جوانی و نوجوانی بخواهند اینقدر رشادت به خرج بدهند تا یک وجب از خاک ما به دست بیگانه نیفتد و اینجور عمر خود را در اسارت بگذرانند ما باید چه کنیم؟

من شاهد یک فیلم با استانداردهای جهانی بودم. بعد از ۱۳۰ فیلم که بازی کردم و فیلم هایی که دیدم، قاب بندی ها، فیلمبرداری و بازی گرفتن از نابازیگران آنقدر درخشان بودند که فیلمی بود که می توانست شما را درگیر کند. هیچ انسانی نمی توانید پیدا کند که دوست داشته باشد  یک وجب از خاک وطنش را از دست بدهد.

گوهر خیراندیش پس از تقدیر از آزادگانی که فیلم ۲۳ نفر بر اساس زندگی آنان ساخته شده، به‌خاطره‌ زندان تعلیقی‌اش پس از بوسیدن یک فیلمساز جوان روی سن جشنواره‌ای در بزد اشاره کرد و به دو سال زندان تعلیقی‌اش به‌این دلیل اشاره کرد و گفت حالا دیگر توجیه شده است! هر چند که در برابر این آزادگان سر تعظیم فرود می‌آورد.

سخنان خیراندیش لحنی انتقادی نسبت به قانون داشت و این بیانات در جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی بسیار عجیب بود.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی در این بخش به «۲۳ نفر» به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری اهدا شد. 

 در ادامه بخش تقدیر از آزادگان «۲۳ نفر» علاوه بر گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری، شهیدی‌فرد از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد و دکتر حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه‌زاده درخواست کرد به جمع حاضران روی سن  بپیوندند.

سپس یک سیمرغ بلورین نمادین به نماینده ۲۳ آزاده اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی در این بخش به «۲۳ نفر» به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری اهدا شد.

مجتبی فرآورده در سخنانی با تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در سخنانی گفت: اجازه می خواهم این سیمرغ ارزنده را به کسانی تقدیم کنم که ۸سال و ۳ماه و ۱۷روز اسارت را تحمل کردند، برای اینکه ما در آسایش زندگی کنیم.

این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون ادامه یافت. سیدعباس صالحی در آغاز سخنان خود  بخش هایی از پیام حسن روحانی رئیس جمهور را خواهد خواند. به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متن کامل این پیام در کتاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر منتشر شده است.

متنی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بخش هایی از پیام رئیس جمهور خواند به این شرح است: هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسان‌ها و بلکه نسل‌ها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است 

در چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشه‌دار و پرشاخ‌وبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار می‌رود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلی‌گاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالی‌ترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینه‌ساز تحولی فرهنگ‌ و جامعه‌محور بوده و خواهد بود.

در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صف‌آرایی کرده‌اند و بیش از همه، برای صدمه به «امید» آنها کمر بسته‌اند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغه‌های مردم، می‌تواند در این مصاف سرنوشت‌ساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواری‌های فعلی را آسان‌تر کند. 

جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه می‌تواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد. 

اینجانب ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دست اندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس می‌دارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسالت دارم.

در ادامه بخش هایی از فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر پخش شد.

با معرفی داوران بخش سودای سیمرغ و دعوت از آنها برای حضور روی سن پوران درخشنده، مهرزاد دانش، محمود کلاری، ریما رامین‌فر، محمد احسانی، محمدعلی باشه‌آهنگر و محمد بزرگ‌نیا برای اهدای سیمرغ‌های این بخش به روی سن آمدند.

مهرزاد دانش به نمایندگی از اعضای هیات داوران بیانیه داوران را قرائت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی به ایمان کریمیان برای «ماجرای نیمروز: رد خون» رسید

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه بصری به جواد مطوری برای فیلم «مسخره باز» رسید

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به ایمان امیدواری برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به محمدرضا شجاعی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای فیلم «غلامرضا تختی» رسید

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به ایرج شهزادی برای فیلم «متری شش و نیم» رسید

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» رسید

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای فیلم «متری شش و نیم» رسید

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به امین هنرمند برای فیلم «قصر شیرین» رسید

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم «غلامرضا تختی» رسید

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن به فرشته صدرعرفایی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد به علی نصیریان برای فیلم «مسخره باز» رسید

جایزه ویژه هیأت داوران آثار پویانمایی به اشکان رهگذر برای انیمیشن «آخرین داستان» رسید

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه به همایون غنی زاده برای فیلم «مسخره باز» رسید

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به هوتن شکیبا برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه محسن قرایی و محمد داودی برای فیلم «قصر شیرین» رسید

سیمرغ بلورین بهترین جایزه ویژه هیأت داوران به نیما جاویدی برای فیلم «سرخپوست» رسید

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به فیلم شبی که ماه کامل شد رسید

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «متری شش ونیم» رسید

برخی حواشی این مراسم:

سخنان گوهرخیراندیش در بخش تقدیر از ۲۳نفر و سخنان سعید روستایی در انتهای مراسم بوی قانون گریزی و به سخره گرفتن قانون را داشت، در شرایطی که جامعه امروز نیاز به حرکت به سمت قانون گرایی دارد و در این شرایط انعکاس چنین نگاهی از برخی افراد قابل پذیرش نیست.

ساعت ها قبل از آغاز مراسم اختتامیه تعداد کثیری از مردم سینمادوست در اطراف برج میلاد تهران تجمع کرده بودند؛ با آنکه بارش باران بسیار شدید بود مسئولان پارکینگ طبقاتی را در اختیار مدعوین نگذاشته بودند و مردم مجبور بودند در بیابان های اطراف اتوموبیل خود را پارک کنند و در باران شدید خود را به برج میلاد برسانند.

حضور چهره های نامربوط به سینما و رسانه در این مراسم به شدت محسوس بود؛ معلوم نیست وقتی مسئولان جشنواره با خست و ناخن خشکی کارت های مراسم را در اختیار رسانه ها قرار داده و مانع فعالیت شایسته تر رسانه ها شده اند چرا باید کارت ها به صورت گسترده دست افرادی بی ربط باشد و یا با قیمت های نجومی خرید و فروش شود؟

قبل از آغاز مراسم خانواده شهیده فائزه منصوریان که در سالن حضور داشتند با دیدن الناز شاکردوست به پا خواستند واو را غرق بوسه کردند. شاکردوست در فیلم «شبی که ماه کامل شد» نقش فرزند آن ها را ایفا کرده بود.

سر و صدای کودکان حاضر در سالن آنقدر زیاد بود که در بسیاری مواقع به شدت آزاردهنده می شد و در کار اهالی رسانه خلل جدی ایجاد می کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیمرغ بهترین طراحی لباس جشنواره به فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» رسید، نه «شبی که ماه کامل شد»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس سی و هقتمین جشنواره فیلم فجر به فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» تعلق گرفت در صورتی که مجری مراسم اختتامیه به اشتباه این سیمرغ را متعلق به فیلم «شبی که ماه کامل شد» دانست!

به گزارش سینماپرس و به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر محمدرضا شجاعی برگزیده طراحی لباس جشنواره فیلم فجر که برای ۲ فیلم «شبی که ماه کامل شد» و «ماجرای نیمروز: رد خون» نامزد دریافت جایزه شده بود برای فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» این سیمرغ را دریافت کرد که به اشتباه در مراسم اختتامیه «شبی که ماه کامل شد» عنوان شد.

لازم به ذکر است مجری مراسم اختتامیه در گاف دیگری که بعدا آن را اصلاح کرد علی نصیریان را بازیگر فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» خطاب کرد در صورتی که علی نصیریان سیمرغ خود را برای بازی در فیلم «مسخره باز» دریافت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع