X

بایگانی بهمن 25, 1397

دفتر سینمایی

نشستی پژوهشی به قصد معرفی تئاتر معاصر ترکیه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست پژوهشی «معرفی تئاتر معاصر ترکیه» روز جمعه ۲۶ بهمن میزبان علاقه‌مندان و پژوهشگران خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، در پنجمین روز از جشنواره‌ی سی و هفتم، جمعه ۲۶ بهمن از ساعت ۱۰ تا ۱۲ نشست پژوهشیِ «معرفی تئاتر معاصر ترکیه» در تالار مشاهیر مجموعه‌ی تئاتر شهر برگزار می‌شود.
از جمله مهمانان و سخنرانان این نشست که با حضور پژوهشگران و علاقه‌مندان به تئاتر برگزار می‌شود می‌توان به اوزن یولا، نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه و از جمله داوران «مسابقه‌ی تئاتر بین‌الملل» سی و هفتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر، لمان ایلماز از جمله داوران «مسابقه‌ی تئاتر بین‌الملل» در سی و ششمین جشنواره‌ی تئاتر فجر در سال ۹۶، هر دو از ترکیه و عبدالحسین لاله، نویسنده، کارگردان تئاتر و پژوهشگر از ایران اشاره کرد.  
هدف از برگزاری این نشست معرفی تاریخچه، ساختارها، نهادها و جشنواره‌های تئاتر معاصر ترکیه است به قصد بررسی کمیت، کیفیت و چگونگی آن‌ها برای رسیدن به پاسخ این سوال که ترکیه به عنوان همسایه‌ا‌ی که از لحاظ فرهنگی قرابتی بسیار با ایران دارد چگونه به آن‌چه هم اکنون در تئاتر معاصر خود شاهد آن است، دست یافته است.  
ورود به این نشست پژوهشی که به همت بخش بین‌الملل سی و هفتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر برگزار می‌شود برای عموم آزاد است.  
سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در جریان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در پایان هفته – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از جمله فیلم های آخر هفته شبکه های تلویزیونی می توان به «روز سرنوشت»، «یک گزارش واقعی»، «استرداد»، «آرمون»، «داستان‌های ناتمام دنیا»، «بچه های آسمان» و … اشاره کرد.

فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن «روز سرنوشت»، «الینا»، «استرداد»، «داستان های ناتمام دنیا»، «اسب مسابقه»، «یک گزارش واقعی»، «کد یک قاتل»، «جنون سرعت»، «روز ملی»، «فارنهایت ۴۵۱»، «هواپیماها مامور آتش نشانی»، «آدم کوچولوها»، «تاریکی»، «گمشدگان»، «آرمون»، «رالف خرابکار»، «فصل شکار»، «تشنه سرعت ۲»، «دویدن در مه»، «خبرنگار»، «دلبری»، موشک شیشه ای»، «آوای زمین»، «رئیس پلیس آهنین»، «بچه های آسمان»، «جهان نو ۲»، «شب در موزه ۱» و «شیوع»، «کیوی پرنده»، «عبور از غبار»، «بهترین بازی دنیا»، «رنگ شادی»، «شیرها در برابر بره ها»، «سفر به یاد ماندنی» و «آخرین قلعه» پنج‌شنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ بهمن ماه از شبکه‌های سیما روی آنتن می‌رود.

*************************************

شبکه یک سیما

فیلم تلویزیونی «روز سرنوشت» به کارگردانی محمود ناظری، جمعه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: الهه صبوری یک خانم مهندس موفق و کاردان است که در صنایع پتروشیمی عسلویه خدمت می کند. او که اهل شیراز است ۱۵ روز در عسلویه و ۱۵ روز از ماه را در شیراز زندگی می کند. همسرش مهراد از این وضعیت خسته شده و از الهه می خواهد تا از شغلش کناره گیری کند و به شیراز بازگردد. الهه جوانی اش را بر سر این کار گذاشته و پس از ۱۰ سال تلاش شبانه روزی موقعیت شغلی بسیار خوبی به هم زده است نمی تواند به همین راحتی به خواسته شوهرش تن دهد. در همین اثنا مدیر بخشی که الهه در آن مشغول کار است بازنشسته شده و مدیر کل، الهه را برای این پست انتخاب می کند اما پذیرش این پست مستلزم حضور دائم الهه در عسلویه است. الهه موضوع را با مهراد در میان می گذارد و از او می خواهد تا به عسلویه نقل مکان کنند اما مهراد به هیچ وجه راضی نمی شود. کش و قوس و اختلافات زیادی بین آنها پیش می آید و …

مارال فرجاد، سعید داخ و شهرام عبدلی در فیلم تلویزیونی «روز سرنوشت» هنرنمایی کرده‌اند.

*************************************

شبکه دو سیما

فیلم سینمایی «الینا» به کارگردانی کلاوس هارو، پنج‌شنبه ۲۵ بهمن ماه ساعت ‌۸ صبح از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

داستان فیلم درباره الینا دختربچه ای است که پدرش را به تازگی از دست داده و خانواده فقیری دارد. او که تحت فشار روانی است با معلمش خانم هولم، که بداخلاق و سختگیر است سرناسازگاری دارد. روزی الینا به باتلاقی که قبلا پدرش به آنجا می رفته، می رود و در اثر بی توجهی درون باتلاق می افتد و …

*************************************

فیلم سینمایی «استرداد» به کارگردانی علی غفاری، پنج‌شنبه ۲۵ بهمن ماه ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

در این فیلم خواهیم دید: فرامرز تکین سرهنگ مورد اطمینان رژیم پهلوی، مامور دولت ایران برای گرفتن غرامت جنگ جهانی دوم از شوروی می‌شود. تکین به همراه هیئت همراه غرامت را به صورت شمش‌های طلا از دولت شوروی دریافت می‌کند و …

حمید فرخ‌نژاد، فرهاد قائمیان، علیرام نورایی، بهنام تشکر، شیرین یزدان بخش و صالح میرزا آقایی در فیلم سینمایی «استرداد» ایفای نقش کرده اند.

*************************************

فیلم سینمایی «داستان های ناتمام دنیا» به کارگردانی صادق پروین آشتیانی، جمعه  ۲۶ بهمن ماه ساعت ۸ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

خلاصه داستان فیلم در مورد مقدار زیادی پول است که به شکل‌های مختلف و غیر متعارف از شخصی به شخص دیگر رسیده است و هر شخصی با قربانی کردن دیگری پول ها را تصاحب کرده ولی در نهایت پول ها به شکل عجیب و به همراه جسد مردی نزول خوار …

عباس امیری، جلیل فرجاد، مهدی صباحی، سعید داخ، حسین سلیمانی، شهروز ابراهیمی، نگین صدق گویا و محمد رسول صفری در فیلم سینمایی «داستان های ناتمام دنیا» بازی کرده اند.

*************************************

فیلم سینمایی «اسب مسابقه» به کارگردانی راندال والاس، جمعه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

داستان این فیلم با بازی دیانه لین، جان مالکویچ و دیلان والش در مورد زنی است که مسئول یک پرورشگاه اسب می شود. پنی چنری به ویرجینیا می رود تا یک مجتمع پرورش و نگهداری اسب که متعلق به پدر مریضش و در آستانه تعطیلی است، اداره کند. در این مجتمع سال هاست که هیچ کدام از اسب ها نتوانسته اند در مسابقات قهرمان شوند. پنی هیچ تجربه ای در مورد این قضیه نداشته ولی تمام سعی اش را به کار می گیرد. او در این بین با یک مربی کهنه کار به نام لوسین لاورین آشنا می شود و از همین طریق و با کمک هم موفق می شوند تا چند اسب را برای قهرمانی آماده کنند و در این بین یک اسب میلیون دلاری را پرورش داده و در مسابقات شرکت می دهند و  …

*************************************

شبکه سه سیما

فیلم سینمایی «یک گزارش واقعی» به کارگردانی داریوش فرهنگ، پنج‌شنبه ۲۵ بهمن ماه ساعت ۱۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

این فیلم درباره جلال است که افسر پلیس زمان پهلوی است و به خاطر کمک به دوست قدیمیش فرید که یک انقلابی است مواخذه و اخراج می گردد. حالا سال ها بعد از پیروزی انقلاب برادر او توسط بازجو و ساواکی به نام آصف که مافوق جلال بوده زندانی می شود تا او به خواسته خود که به دست آوردن فرید است برسد. اما جلال با او همکاری نمی کند و در نهایت هنگام نجات دادن جان برادرش توسط آصف کشته می شود و …

کامبیز دیرباز، گلاره عباسی و کوروش سلیمانی در فیلم سینمایی «یک گزارش واقعی» ایفای نقش کرده اند.

*************************************

فیلم سینمایی «کد یک قاتل» به کارگردانی جیمز استرانگ، پنج‌شنبه ۲۵ بهمن ماه ساعت ۲۴ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

در خلاصه داستان فیلم با بازی جان سیم، آنا مادلی و دیوید تیرفال آمده است: کاراگاه دیوید بیکر که به عنوان مسئول پرونده قتل دو دختر جوان مدرسه ای در دو زمان نزدیک به یکدیگر انتخاب شده است و شواهد زیادی برای به دام انداختن قاتل ندارد متوجه می شود که یک دانشمند به نام دکتر الک جفری برای اولین بار از طریق اثر انگشت چیزی به نام دی ان ای را کشف کرده است که از طریق ان میتوان اطلاعات زیادی به دست اورد. او از دکتر جفری برای حل این مسئله کمک می گیرد و موفق می شود تا قاتل را دستگیر کند و …

*************************************

فیلم سینمایی «جنون سرعت» به کارگردانی اسکات واگ، جمعه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۹ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

در این فیلم با بازی آریون پال و دومینیک کوپر خواهید دید: دینو یک راننده رالی زیرزمینی است که مهارت فوق العاده ای دارد. او در کار ساختن و تیون کردن ماشین های مسابقه نیز ماهر است. در یک مسابقه خیابانی رقیب کهنه کار او توبی او را به یک مسابقه رالی دعوت می کند و در این مسابقه توبی دوست دینو که پیتر نام دارد را عمدا به قتل می رساند  و او در اتومبیل خود سوخته و کشته می شود. دینو به وسیله پلیس دستگیر شده به زندان می افتد بعد از آزادی دینو در پی گرفتن انتقام از توبی برمی آید و با کمک چند دوست در یک مسابقه زیرزمینی مهم شرکت می کند که دینو هم در آن شرکت دارد و …

*************************************

شبکه چهار سیما

فیلم سینمایی «روز ملی» به کارگردانی جیمز واتکینز، پنج‌شنبه ۲۵ بهمن ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

در خلاصه داستان فیلم با بازی ادریس البا و ریچارد مدن آمده است: یک گروه پلیس فرانسوی قصد دارند با ایجاد هرج و مرج در شهر و بمب گذاری به بانک مرکزی فرانسه دستبرد بزنند. آنها بر اساس یک توطئه طراحی شده به یک مرکز اسلامی حمله می کنند و به دروغ از آنجا مواد منفجره کشف می کنند از طرفی مهاجران را تحریک می کنند که راهپیمایی کرده و به پلیس حمله کنند. اما یک جیب بر ساده و یک مامور امنیتی آمریکایی ناخواسته در این ماجرا درگیر می شوند و از اهداف این پلیس های فاسد با خبر می شوند. از طرفی ماموران امنیتی آمریکا در حال جاسوسی از مراکز سیاسی و اقتصادی فرانسه هستند و نمی خواهند در این ماجرا درگیر شوند چون ممکن است عملیات خود آنها لو برود تا …

*************************************

فیلم سینمایی «فارنهایت ۴۵۱» به کارگردانی رامین بحرانی، جمعه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار روی آنتن می‌رود.

در خلاصه داستان فیلم با بازی مایکل بی جردن و آرون دیویس آمده است: در آینده ترسناکی در آمریکا حکومت تمام آثار فکری و کتاب ها را می سوزاند و کسی حق ندارد در خانه اش کتاب نگهداری یا مطالعه کند. مونتاگ مامور جوانیست که در آتشنشانی کار می کند و ماموریت او و دوستانش یافتن و سوزاندن تمام کتاب هاست. او آینده درخشانی در کارش خواهد داشت و همواره مورد اعتماد رییسش است. تا اینکه مونتاگ با دختر جوانی ملاقات می کند که به کتاب علاقه دارد و بر روی مونتاگ تاثیر مثبت می گذارد. رییس مونتاگ به دنبال مخفیگاه افرادی است که سعی می کنند محتوای تمام کتاب ها را حفظ کنند و با یک تکنولوژی پیشرفته حافظه خود را به دی ان ای یک پرنده انتقال دهند. آنها می خواهند بعد از کامل شدن انتقال حافظه اشان به این پرنده او را آزاد کنند تا به منطقه امنی برود و …

*************************************

شبکه پنج سیما

انیمیشن سینمایی «هواپیماها مامور آتش نشانی» به کارگردانی بابز گانوی، پنج‌شنبه ۲۵ بهمن ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

در این فیلم خواهیم دید:  داستی که بعد از مسابقات دچار نقص فنی شده و چرخ دنده اش خرد شده و نباید سرعت بگیرد به دوستانش می سپارد که برایش چرخ دنده پیدا کنند ولی چون تولید این هواپیماهای سمپاش متوقف شده این چرخ دنده ها پیدا نمی شوند. داستی وقتی می بیند که دوست پیرش میدی که آتشنشان است نتوانسته آتش را خاموش کند و می خواهد از کارش کناره بگیرد تصمیم می گیرد که به او کمک کند و گواهینامه آتشنشانی بگیرد او نزد بلید و دوستانش می رود و بالاخره با سعی فراوان موفق می شود ولی …

*************************************

فیلم سینمایی «آدم کوچولوها» به کارگردانی پیتر هویت، جمعه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۹ از شبکه پنج پخش می‌شود.

فیلم با بازی جان گودمن، جیم براد بنت و مارک ویلیامز داستان چهار آدم کوچولو است که در زیر خانه ای زندگی می کنند خانه به صاحبین خانه ارث رسیده است ولی آنها هیچ وصیت نامه ای جهت مالکیت خانه در دست ندارند از طرفی آقای پارکر که فردی سود جوست می خواهد خانه آنها را خراب کند. صاحبخانه ها مجبور به ترک خانه می شوند ولی پسرشان پیت خانه را دوست دارد و نمی خواهد از آنجا بروند او با دیدن آدم کوچولوها سعی می کند که آنها  را هم با خود به خانه جدید ببرد ولی بچه های آدم کوچولو ها آریتی و پگرین جا می مانند و متوجه می شوند که آقای پارکر وصیت نامه را که داخل یک گاو صندوق پنهان در دیوار خانه است را پیدا کرده است آنها وصیت نامه را از پارکر می دزدند و قصد دارند آن را به پیت برسانند تا …

*************************************

فیلم سینمایی «تاریکی» به کارگردانی سانجای لیلا بانسالی، جمعه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج پخش می‌شود.

در این فیلم با بازی آمیتاب باچان، رانی ماکرجی و شرناز پاتل خواهیم دید: خانواده مک نلی صاحب فرزندی استثنایی (نابینا و ناشنوا) می شوند. نام این کودک میشل است. خانواده مک نلی راه مناسبی برای تربیت میشل نمی‌یابند به همین دلیل از آقای ساهایی که معلم بچه‌های استثنایی است، تقاضای کمک می کنند. آقای ساهایی به خانه آنها می آید و به شیوه خود به تعلیم میشل می پردازد و …

*************************************

شبکه شما

فیلم تلویزیونی «گمشدگان» به کارگردانی محمدرضا اعلامی، پنج‌شنبه ۲۵ بهمن ماه ساعت ۲۴ از شبکه شما پخش خواهد شد.

داستان فیلم درباره فرهاد فریور، عکاس و روزنامه نگاری است که بر خلاف پدرش که در رژیم پهلوی، عنوان به اصطلاح نمایندگی مردم در مجلس را به یدک می کشد از کشور فرار نکرده و مشغول به کار است و مدت ها است فکرش در کنار دغدغه های شغلی مشغول یافتن علت ناپدید شدن نامزدش افسون است. یک روز پس از چاپ عکسی غیر واقعی و سفارشی، با مضمون حمایت آحاد مردم از ارتش شاهنشاهی، پای زهره صادقی که شباهت عجیبی به افسون دارد به دفتر روزنامه باز می شود و زهره ادعا می کند برادرش مصطفی و دوستش که در پس زمینه عکس ثبت شده اند از دو هفته پیش ناپدید شده اند. میشل عکاس ایرانی ـ فرانسوی که دستش رو شده ناچار می شود به تقلبی بودن عکس اعتراف کند اما …

کیهان ملکی، شبنم قلی خانی، رضا توکلی و بیژن افشار در فیلم تلویزیونی «گمشدگان» هنرنمایی کرده‌اند.

*************************************

فیلم تلویزیونی «آرمون» به کارگردانی یاسر طالبی، جمعه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه شما پخش خواهد شد.

داستان فیلم درباره مردی به نام مسعود است که خارج از کشور در شهر هامبورگ آلمان زندگی می‏کند. او پس از مطلع شدن از احوال پدر بیمار خود تصمیم بازگشت به وطن می‏گیرد، غافل از اینکه زمان همه چیز را تغییر داده او به روستای پدری خویش باز می‏گردد اما پدر او فوت شده است و تنها خاطرات گمشده او را در می‏یابد. او زمان جوانی خود به اصرار پدر برای تحصیل به خارج از کشور می‏رود او که عاشق دختری به نام شوکا بود به دلیل این سفر تصمیم به انصراف از ازدواج با شوکا می‏گیرد در این میان فردی به نام کریم که لاابالی بوده و رقیب عشقی مسعود حساب می‏شده از شوکا خواستگاری می‏کند. شوکا که در مقابل خود راهی نمی‏بیند، خودکشی می‏کند مسعود در خارج از کشور با زنی به نام اوزلا ازدواج می‏کند اما اکنون که مسعود به روستای خویش بازگشته تمام این خاطرات برای او زنده می‏شود و …

مسعود جمالی، مهدی خلیلی، داریوش شافی و خدیجه موسوی در فیلم تلویزیونی «آرمون» بازی کرده‌اند.

*************************************

شبکه کودک

انیمیشن سینمایی «رالف خرابکار» به کارگردانی ریچ مور و فیل جانسون، پنج‌شنبه ۲۵ بهمن ماه ساعت ۱۴ از شبکـه کودک پخش خواهد شد.

در این انیمیشن خواهیم دید: رالف، شخصیت بد یک بازی قدیمی کامپیوتری است که دلش می‌خواهد، مثل شخصیت خوب بازی، فیلیکس، یک قهرمان محبوب باشد. اما مشکل اینجاست که قانون دنیای بازی‌ها این اجازه را نمی‌دهد. در دنیای بازی‌های رایانه‌ای همۀ شخصیت‌ها باهم دوست هستند، اما همیشه قهرمان‌ها، قهرمانند و دشمنانشان همیشه دشمن و این قانون هرگز تغییر نمی‌کند. رالف برای رسیدن به آرزویش و ثابت کردن خود تصمیم می‌گیرد مدالی به دست آورد. او برای به دست آوردن مدال وارد دنیای بازی دیگری می‌شود و …

*************************************

انیمیشن سینمایی «فصل شکار» به کارگردانی جیل کالتون، راجر آلرز و آنتونی استاچی، جمعه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد.

در این انیمیشن خواهید دید: خرس بزرگ خاکستری به نام بوگ با دختری به نام بت زندگی می‌کند. بت با خرسش که مانند یک حیوان خانگی از او نگهداری می‌کند برای مردم نمایش اجرا می‌کند. روزی گوزنی به نام الیوت که یک شاخش را یک شکارچی به نام شاو شکانده با بوگ مواجه می‌شود و بوگ به او کمک می‌کند تا از دست شاو فرار کند، اما الیوت می‌خواهد با بوگ زندگی کند و همین برای بوگ دردسر می‌شود و…

*************************************

شبکه امید

فیلم سینمایی «تشنه سرعت ۲» به کارگردانی الکس راناریولو، پنج‌شنبه ۲۵ بهمن ماه ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه امید پخش خواهد شد.

در این فیلم خواهیم دید: دنی کروگد، که از کودکی رویای شرکت در مسابقات اتومبیلرانی جهانی و برنده شدن در آنها را دارد برای گذراندن یک دوره تکمیلی به مدرسه اتومبیل رانی می‌رود تا مهارت‌های جدیدی را تجربه کند. اما در این دوره به علت هماهنگ نبودن او با جیک که هم گروهی‌اش است نمی‌تواند مدرک قهرمانی را کسب کند. جیک که از مسابقه‌های دوره‌های قبل دنی را می‌شناسد تصمیم می‌گیرد این بار با کمک هم شانس خود را امتحان کنند. آنها با حمایت پدر جیک و پدر دنی در مسابقات نهایی انتخاب شدن برای جام جهانی شرکت می‌کنند و …

                *************************************

فیلم تلویزیونی «دویدن در مه» به کارگردانی محسن میرحسینی، جمعه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه امید پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان این تله فیلم آمده: لعیا که مربی آموزشگاه رانندگی است، قصد ازدواج مجدد دارد و این در حالی است که پسرش پوریا با این ازدواج مخالف است، اما بروز اتفاقی همه زندگی لعیا و رابطه اش با پسرش را دچار مخاطره می کند.

فهیمه سلیمانی، مهدی سپهر، عرشیا حسن زاده، مهری آل آقا، محمدرضا ژاله، مهشید غفارنژاد، مهسا نظری، آتیه جاوید، احمد ذبیحی ثانی و لیلا ملک نیا از جمله بازیگران این تله فیلم هستند.

*************************************

شبکه افق

فیلم سینمایی «خبرنگار» به کارگردانی مایکل کوستا، جمعه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۰ از شبکه افق پخش خواهد شد.

در این فیلم با بازی جرمی رنر، رابرت پاتریک و جنا سیمز خواهید دید: گری وب خبرنگاری است که روی پرونده‌های قاچاق مواد مخدر کار کرده و درباره آنها گزارش می‌نویسد. یک روز با تماس تلفنی زنی که نامزدش به جرم قاچاق مواد در زندان حبس شده پی می‌برد که در واقع قاچاق مواد مخدر زیر نظر دولت آمریکا صورت گرفته و CIA در آن نقش اصلی را بر عهده دارد! او برای اثبات این نظریه شروع به تحقیق می‌کند و با افراد مصاحبه می‌کند. در این مصاحبه‌ها او متوجه می‌شود که CIA از ارتش کونترا در نیکاراگوئه حمایت کرده و به ازای پشتیبانی مالی و نظامی از آنها در برابر مردم آزادی‌خواه نیکاراگوئه، کوکائین دریافت می‌کند و…

*************************************

فیلم سینمایی «دلبری» به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری، جمعه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه افق پخش خواهد شد.

این فیلم درباره زنی به نام طوبی است که همسر یک جانباز قطع نخاعی که فقط می‌تواند چشمانش را حرکت بدهد. طوبی در شب عروسی خواهرزاده‌اش تلاش می‌کند بیش از پیش به همسرش توجه کند اما در این میان اتفاق ناگواری برای همسر طوبی رخ می دهد.

هنگامه قاضیانی، آتیلا پسیانی، عباس غزالی، محمدرضا شیرخانلو از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

*************************************

شبکه نمایش

فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «موشک شیشه ای»، «آوای زمین» به کارگردانی مهرداد خوشبخت، «رئیس آهنین»، «بچه های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی، «جهان نو ۲»، «شب در موزه ۱» و «شیوع» پنج‌شنبه ۲۵ بهمن ماه ساعت ۱۱، ۱۳، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ از شبکه نمایش روی آنتن می‌رود.

*************************************

فیلم‌های سینمایی ‌و تلویزیونی «کیوی پرنده»، «عبور از غبار» به کارگردانی پوران درخشنده، «بهترین بازی دنیا»، «رنگ شادی»، «شیرها در برابر بره ها»، «سفر به یاد ماندنی» و «آخرین قلعه» جمعه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۱، ۱۳، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ از شبکه نمایش پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا جشنواره موسیقی فجر معتبر نیست؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بخش موسیقی پاپ در ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر، همواره از پرحاشیه‌ترین و پرطرفدارترین بخش‌های این رویداد موسیقایی به‌ویژه در سال‌های اخیر بوده است، به‌ویژه اینکه دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره همواره به‌دلیل فروش بالای بلیت این بخش، تمرکز زیادی روی نحوه اجرای آن دارند

جشنواره‌ای که روزگاری با نام «جشنواره سرود و آهنگ‌های انقلابی» برگزار می‌شد، این روزها و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شلوغ‌ترین اجراهایش به بهنام بانی و علیرضا طلیسچی اختصاص دارد. سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار می‌شود که برگزارکنندگانش کمترین احترامی برای گونه سرود قائل نیستند و موسیقی انقلاب را یک موسیقی کم‌ارزش، حکومتی و فرمایشی می‌دانند. در نخستین روز برگزاری دوره جدید جشنواره موسیقی فجر به بررسی کارنامه ۳۴ ساله این جشنواره پرداخته‌ایم تا به پاسخ این سؤال نزدیک شویم: چرا جشنواره موسیقی فجر هرگز به‌عنوان یک جشنواره معتبر موسیقی شناخته نمی‌شود؟

بنابرگزارش روزنامه «صبح نو»، جشنواره‌های هنری در جهان به واسطه کیفیت آثار، گستره شرکت‌کنندگان، استمرار در برگزاری منظم و چیزهایی مثل این برجسته و ماندگار می‌شوند، اما دلیل اصلی مهم تلقی شدن یک جشنواره هنری سیاست کلی و جهت‌گیری برگزارکنندگان آن جشنواره است. مثلاً جشنواره فیلم کن به واسطه چیزی که توجه به هنرمندان جهان آزاد خوانده می‌شد و جبهه‌گیری‌اش در برابر جشنواره ونیز که توسط اندیشه فاشیسم موسولینی اداره می‌شد، جدی گرفته شد. یا جشنواره موسیقی سیدنی به واسطه توجه به موسیقی اقوام و حضور گروه‌های محلی از سراسر دنیا بازتاب داده می‌شود. بدیهی است که جشنواره موسیقی فجر توسط وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران و توسط نظام برآمده از انقلاب فراگیر ملت ایران مهم‌ترین مزیتش نمایندگی و بازتاب این انقلاب است. حال با این مقدمه خوب است به برنامه‌های دوره جدید جشنواره نگاهی بیندازیم.

امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است. بدیهی است مجموعه جشنواره‌های هنری کشور که هر ساله در این دهه فجر و با نام جشنواره‌های فجر برگزار می‌شوند، برای این موقوف برجسته برنامه ویژه‌ای داشته باشند، اما عرصه مدیریت فرهنگی در کشور ما عرصه ستیز با بدیهیات است. به ویژه‌برنامه‌های سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی از زبان دبیر اجرایی جشنواره توجه کنید: ««شادیانه‌های اقوام»، «سیر چهل ساله موسیقی انقلاب در رادیو گفت‌وگو با اجرای رضا مهدوی»، «همنوازان سایه انقلاب» و «برپایی جشنواره در هفت استان غیر از تهران» از ویژه‌برنامه‌های ماست. از سوی دیگر قیمت بلیت‌های جشنواره به بهانه ۴۰سالگی انقلاب پایین‌تر در نظر گرفته شده است.» بامزه‌ترین قسمت ماجرا پایین‌آوردن قیمت بلیت‌ها به مناسبت جشن ۴۰‌سالگی است. یعنی شما می‌توانید به خاطر گل روی شهدای انقلاب اسلامی در ۴۰ سالگی این مسیر پرمرارت، بالا و پایین پریدن‌های آقای بانی روی سن را با کمی تخفیف تماشا کنید.

مدیران این دوره جشنواره موسیقی فجر در گفت‌وگو با «موسیقی ما» مهم‌ترین دلیل پانگرفتن جشنواره در تمام این سال‌ها را جدی نگرفتن موسیقی اعلام کرده‌اند. آقای شهرام صارمی در این گفت‌وگو گفته‌اند: «تا زمانی که نگاه جدی به «موسیقی» در این کشور وجود نداشته باشد، نمی‌توان انتظار چندانی از «جشنواره موسیقی» داشت.» نگاه جدی چیست و چگونه می‌شود به چیزی جدی نگاه کرد؟ لابد نگاه جدی به موسیقی یعنی اجرا گذاشتن برای بهنام بانی، ماکان بند، مسیح و آرش، علیرضا طلیسچی و … این‌گونه است که نمی‌توانیم حرف‌های درست استاد شاهین فرهت، دبیر این دوره از جشنواره درباره توجه به موسیقی ایرانی و آثار آهنگسازان ایرانی را هم بپذیریم. مدیران هنری و بعضی از هنرمندان ما به بهانه محدودیت ۴۰ سال است که تئوریسین ابتذال شده‌اند. ابتذالی که جا را برای هنرمندان واقعی تنگ کرده است. برای شناخت بهتر از سیاست‌های این دوره از جشنواره نگاهی به بخش موسیقی پاپ انداخته‌ایم.

بخش موسیقی پاپ در ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر، همواره از پرحاشیه‌ترین و پرطرفدارترین بخش‌های این رویداد موسیقایی به‌ویژه در سال‌های اخیر بوده است، به‌ویژه اینکه دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره همواره به‌دلیل فروش بالای بلیت این بخش، تمرکز زیادی روی نحوه اجرای آن دارند تا بتوانند بخشی از درآمدهای حاصل از بلیت‌فروشی را در بخش‌های دیگر جشنواره هزینه کنند. علاوه‌بر این‌ها نحوه انتخاب گروه‌های این بخش نیز یکی از پرمسأله‌ترین اتفاقات هر جشنواره‌ای از نگاه اهالی رسانه و منتقدان بوده که هنوز با گذشت سال‌ها کمتر کسی متوجه فرآیند اصولی و در چارچوب قانون نحوه انتخاب آثار این بخش شده است. اینکه اساساً گروه‌ها و خوانندگان این بخش پرتماشاگر با چه سازوکار از پیش تعیین شده‌ای یا طبق چه آیین‌نامه‌ای وارد بخش نهایی جشنواره می‌شوند؟ آیا این تهیه‌کنندگان هستند که بنا به اقتضای شرایطی که در آن قرار گرفته‌اند راضی به حضور خواننده‌شان در جشنواره می‌شوند؟ آیا اصولاً این صاحبان بنگاه‌های تهیه و توزیع آثار پاپ هستند که خط مشی اصلی برگزاری این بخش را تعیین می‌کنند یا نه سازوکارهای اصولی دیگری بر قاعده برگزاری بخش پاپ جشنواره حاکم است که می‌تواند اداره‌کننده این بخش باشد؟ اساساً چرا شرایط طوری رقم خورده که خوانندگان باسابقه‌تر این حوزه یا دیگر رغبتی برای حضور در این بخش ندارند یا فرد و مجموعه‌ای از جشنواره موسیقی فجر از آن‌ها برای حضور در جشنواره دعوت نمی‌کند؟ آیا زمان آن فرانرسیده که جریان موسیقی پاپ کشور که به طور کامل در ریل درآمدزایی و وجوه سرگرمی موسیقی قرار گرفته در مسیر دیگری هدایت شده و کیفیت، اولویت اول حضور آثار موسیقایی در رویدادی، چون جشنواره موسیقی فجر شود؟ به هر ترتیب پرسش‌های زیادی می‌تواند در لابه‌لای کنکاش در وجوه مختلف جریان موسیقی پاپ در کشور و به تبع آن در اثنای برگزاری جشنواره‌های مهمی، چون جشنواره موسیقی فجر مطرح شود، اما آنچه در این دوره از جشنواره موسیقی فجر می‌توان دریافت، بازهم حضور گروه‌هایی است که گویا وجوه پرتماشاگربودن یا پرفروش بودن آن‌ها به هر قیمت در اولویت انتخاب‌کنندگانی که اسامی آن‌ها هیچ وقت در رسانه‌ها درج نمی‌شود، قرار داشته. پیش‌بینی می‌شد که دست‌اندرکاران برگزاری این دوره حداقل به بهانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های مختلفی را برای بخش پاپ جشنواره تدارک ببینند؛ به‌خصوص که اتفاقاً هنرمندان پیشکسوت کارهای بسیار خوب و جالب توجهی را در عرصه آثار انقلابی و متناسب با ایام دهه فجر تولید کرده‌اند و این آثار می‌توانست، جایی در جدول جشنواره داشته باشد.

بستر و محملی که جشنواره موسیقی فجر فراهم کرده است، اساساً جایی برای آثار انقلابی و ملی باقی نمی‌گذارد. جشنواره به طور عمده بین اجراهای مبتذل از بدترین نمونه‌های موسیقی پاپ و اجراهای مدرسه‌ای بی‌رنگ‌وبو و کم‌کیفیت از آثار کلاسیک غربی تقسیم شده است. جشنواره موسیقی فجر نه جایی برای حضور عشاق موسیقی است نه فضایی برای دلبستگان انقلاب اسلامی. آن‌هایی که به دنبال موسیقی کلاسیک هستند قطعاً به جشنواره‌هایی مانند جشنواره موسیقی جوان توجه بیشتری می‌کنند. جشنواره موسیقی فجر حتی به جهت رسانه‌ای هم جذاب نیست. یعنی توانی که جشنواره فیلم فجر داشته و دارد و توانسته خود را به‌عنوان یک «اتفاق» به اثبات برساند هرگز در جشنواره موسیقی فجر دیده نشده است. جشنواره موسیقی فجر هیچ‌گاه نتوانسته از گروه‌های برجسته جهان اسلام و گروه‌های بین‌المللی موسیقی اعتراضی میزبانی کند. این در حالی است که بارها چهره‌های موسیقی ایرانی در همکاری با گروه‌های معتبر جهانی آثار برجسته‌ای خلق کرده‌اند؛ اما سهم جشنواره فجر در این آثار به صفر میل می‌کند. آثاری که نمونه تازه‌اش را می‌توان در همکاری آقای محمد معتمدی با گروه «جبران» شنید و لذت برد؛ گروهی که با چهره‌ای همچون راجر واترز هم همکاری کرده است. درنهایت به نظر می‌رسد که جشنواره موسیقی فجر تا تکلیف خود را با رسالتی می‌خواهد و باید برعهده بگیرد، مشخص نکند هرگز نمی‌تواند به‌عنوان یک جشنواره معتبر شناخته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از یک فیلم ضدایرانی در برلین – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «مأمور مخفی» (the operative)، با موضوع جاسوسی اسرائیل علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان قرار است در جشنواره برلین به نمایش درآید.

در ادامه ساخت فیلم‌های ضدایرانی، این بار یک فیلم جاسوسی علیه ایران تولید شد؛ فیلمی که در آلمان ساخته شده، اما رسانه‌های آلمانی با نقد آن از موفقیتش ابراز ناامیدی کرده‌اند.

این فیلم با نام «the operative» به نویسندگی و کارگردانی «یوال آدلر» کارگردان اسرائیلی برای اولین بار در برلیناله ۲۰۱۹ رونمایی شد. آدلر پیش از این یک فیلم سینمایی با عنوان «بیت لحم» ساخته بود که در آن به رابطه میان یک نیروی امنیتی صهیونیست و نوجوانی فلسطینی پرداخته می‌شود. داستان این فیلم (مأمور مخفی) درباره زنی جاسوسه به نام «راشل» است که از طرف سرویس جاسوسی اسرائیل «موساد» مأموریت پیدا می‌کند تا به ایران رفته و اطلاعاتی از برنامه هسته‌ای کشورمان به دست آورد.

این فیلم برداشتی از رمان مشهور «معلم زبان انگلیسی» است که توسط مأمور مخفی سابق موساد «یفتیک ریچیر آتیر» نوشته شده و در سال ۲۰۱۶ یکی از پرطرفدار‌ترین کتاب‌ها در امریکا شده بود، اما گفته می‌شود که یوال آدلر در نگارش فیلمنامه «مأمور مخفی» به متن کتاب «معلم انگلیسی» وفادار نبوده است. در فیلم، راشل به عنوان معلم خصوصی زبان انگلیسی به ایران می‌آید و شروع به فعالیت می‌کند. وی تلاش می‌کند با این وسیله به افراد مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای نزدیک شود و در نتیجه با فردی به نام «فرهاد رضوی» رابطه برقرار می‌کند، فرهاد طعمه‌ای است که راشل قرار است از طریق وی به اطلاعات مدنظر برسد. خبرگزاری آلمان در گزارشی از اکران فیلم «مأمور مخفی» در برلین می‌نویسد: «عوامل سازنده مأمور مخفی اگر چه در بسیاری از جزئیات زیرکی و دانش خود را از اوضاع ایران به نمایش می‌گذارند، اما در ادامه روند به دام تصاویر مسلط از ایران می‌افتند و فیلم دست‌کم در چشم مخاطب ایرانی می‌تواند دور از واقعیت به نظر برسد، از سر و وضع آدم‌ها در یک مراسم عروسی در ایران تا زخمی شدن راشل در جایی در نزدیکی مرز ترکیه و بعد سوار تاکسی بودن در تهران جوری که ظاهراً فاصله تهران و مرز زیاد فرض نشده است.» ضعف این فیلم به عنوان یک فیلم جاسوسی، در نقد‌هایی که در رسانه‌های معتبر سینمایی بر آن نوشته شده، مشخص است. دویچه وله می‌نویسد: «مأمور مخفی به صورت عمومی نیز در ارائه ساختار داستانی مستحکم ناکام است. شخصیت‌پردازی‌ها ضعیف و انگیزه شخصیت‌ها برای اقداماتشان مبهم است. این فیلم نتوانسته نظر مثبت منتقدان را جلب کند.»
هالیوود ریپورتر هم در نقد فیلم «مأمور مخفی» این فیلم را فاقد توانایی موفقیت در سطح بین‌الملل عنوان می‌کند و آن را فیلمی می‌داند که برای رسیدن به پایان عجله دارد.

«ورایتی» نیز در نقد این فیلم به عدم تطابق آنچه از تهران در فیلم مأمور مخفی دیده می‌شود با جغرافیای تهران اشاره می‌کند. این رسانه همچنین از بازی‌های فیلم و درنیامدن رابطه میان راشل و فرهاد انتقاد می‌کند. «ورایتی» فیلم «مأمور مخفی» را ضعیف‌تر از فیلم قبلی کارگردان و در کل آن را غیرقابل توجه می‌داند.

گاردین «مأمور مخفی» را «غیرهیجان‌انگیز و به‌هم‌ریخته» توصیف کرده و فیلم را قابل مقایسه با نمونه‌های موفق ژانر تریلر جاسوسی ندانسته است.

در سال‌های اخیر به غیر از فیلم «آرگو» اکثر آثار ضدایرانی که در امریکا و اروپا ساخته شده‌اند از سوی گروه‌های گمنام و کارگردان‌های تازه‌کار ساخته شده‌اند. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران کمپانی‌های فیلمسازی تمایل چندانی به صرف هزینه برای آثار ضدایرانی ندارند. «مامور مخفی» نیز از جمله همین آثار است که در آلمان ساخته شده، اما خود آلمانی‌ها امید چندانی به موفقیت آن ندارند و رسانه‌های معتبر نیز در نقدهایشان بر اینکه این فیلم اقتباسی از رمان اصلی عقب‌تر است و نتوانسته فیلم موفقی باشد، تأکید کرده‌اند. به رغم اینکه فیلم‌هایی از جنس «مأمور مخفی» بخشی از پروژه ایران‌هراسی هستند و برای ساخت و معرفی آن‌ها به فستیوال‌هایی مانند «برلین» هزینه می‌شود و ضعف غیرقابل انکار آن‌ها در ساخت، جایگاهی برای تاثیرگذاری آن‌ها در نمایش چهره غیرواقعی از ایران نمی‌توان متصور بود.

*جوان آنلاین

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۴۰ سال درخشش زنان در سینمای انقلاب – اخبار سینمای ایران و جهان

فرهیختگان: به بهانه موفقیت یک فیلمساز زن در جشنواره فیلم فجر نقش و حضور زنان در سینمای بعد از انقلاب را بررسی می‌کنیم.

مقایسه فیلمسازان زن پیش از انقلاب، با فعالان پس از آن، به‌طور کل فعل عبثی است؛ چون این کار در حقیقت مقایسه «هیچ» با «همه آنچه پدید آمده است» به‌حساب می‌آید و حرکت پیش‌برنده و ‌انگیزه‌بخش، می‌تواند مقایسه وضع امروز با ایده‌آل‌ها باشد. اما آیا باید تاریخ عقب‌ماندگی‌های مدعی ترقی را فراموش کرد؟ آیا نباید بررسی شود که بستر فرهنگی سیستمی که خروجی آن حتی یک زن فیلمساز در ایران یا یک هنرپیشه زن که نه به خاطر چهره ظاهری، بلکه به خاطر هنرمندی‌اش وجهه شاخصی پیدا کند نبوده، چه کیفیتی داشته است؟ سیستمی که زن را کالا می‌داند، به او اجازه اغواگری و به گروگان گرفتن غرایز مردانه را می‌دهد، اما اجازه سخن گفتن و صاحب گفتمان شدن را نه. در چنین شرایطی چطور یک فیلمساز زن می‌تواند سخن بگوید یا حتی در رویای سخن گفتن باشد؟

 فقط ۲ فیلمساز زن در سینمای قبل از انقلاب

سینمای قبل از انقلاب تنها دو نام را به‌عنوان فیلمسازان زن در فهرست خود ثبت کرده که هر دو فیلم را هم در حقیقت افراد دیگری ساخته‌اند. اولین زن فیلمساز ایرانی قدرت‌الزمان فرودست، همسر کارگردان معروف آن دوران اسماعیل ریاحی است که در سال ۱۳۳۵ نامش به‌عنوان کارگردان در تیتراژ فیلم «مرجان» ثبت شد. قدرت‌الزمان فرودست بعدها با نام هنری «شهلا ریاحی» و به‌عنوان هنرپیشه برای مخاطبان سینما و تلویزیون جا افتاد. «مرجان» فیلمی از همان تبار فیلمفارسی‌های دوران خودش بود که جنسیت زنانه کسی که به‌عنوان سازنده آن معرفی شده بود، هیچ ویژگی خاصی به فیلم نداد و شاید هم به همین دلیل شهلا ریاحی بعد از «مرجان» فیلم دیگری نساخت و تمام‌وقتش را صرف بازیگری کرد. در حقیقت «مرجان» بیشتر از آنکه فیلم شهلا ریاحی باشد، فیلم اسماعیل ریاحی بود. فروغ فرخزاد هم که بیشتر شهرتش را مدیون اشعاری است که سروده، در سال ۱۳۴۲ مستندی راجع‌به آسایشگاه جذامیان باباباغی تبریز ساخت. نریشن‌های این مستند را فرخزاد نوشته بود، اما تقریبا بین تمام تاریخ‌نگاران سینمای ایران تردیدی وجود ندارد که این فیلم را نه فروغ فرخزاد، بلکه ابراهیم گلستان ساخته بود. در جلوی دوربین هم جو غالب، غیر از جلوه‌های بصری مبتذل، اجازه نمایش تصویر دیگری از زنان را نمی‌داد و نتیجتا یک هنرپیشه زن هم در تاریخ چنددهه‌ای آن سینما نمی‌شود یافت که نه به خاطر چهره ظاهری، بلکه به خاطر قابلیت‌های هنری‌اش مطرح شده باشد.

 آغاز نگاهی نو به حضور زن در سینما

 پس از انقلاب اما این وضع به‌طور اساسی فرق کرد. از ابتدای بازسازی سینمای ایران در فردای انقلاب اسلامی، نگاه‌ها به مقوله زن تغییر اساسی یافت. شکافی که انقلاب بین دو دوره سیاسی، اجتماعی مختلف پدید آورده بود، ابتدا باعث شد که بعضی تندروی‌ها هم مجال بروز پیدا کنند. عمده این تندروی‌ها توسط سنتی‌هایی انجام می‌شد که در رژیم قبل شجاعت اظهارنظر را نداشتند و چندان مشارکتی از آنها در روند انقلاب هم به چشم نمی‌خورد؛ اما حالا توقع داشتند که مذهبی‌های انقلابی به سیاق خودشان فکر کنند و بیندیشند. امام خمینی(ره) و حلقه متفکرانی که اطراف او قرار داشتند، اجازه ندادند که این تندروی‌ها جا بیفتد و سینمای ایران تعطیل شود. به این ترتیب سینما ماند و توانست رفته‌رفته نگاه جدیدی به زن را جا بیندازد و از میانه‌های دهه۶۰ حضور زنان در پشت دوربین‌ها به‌عنوان کارگردان جدی شد. «پوران درخشنده» اولین کارگردان مطرح پس از انقلاب است که با ساخت فیلم «رابطه» در سال ۶۵ به سینمای ایران معرفی شد و با فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» در سال ۶۶ اولین سیمرغ بلورین یک فیلمساز زن را به عنوان بهترین فیلم از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

«رخشان بنی‌اعتماد» هم با ساخت فیلم «خارج از محدوده» در سال ۶۶ تنها رقیب پوران درخشنده بود. او برای آنکه نام کوچکش با رقیب آن روزهایش پوران درخشنده، خطای خاطر ایجاد نکند، از «درخشنده بنی‌اعتماد» به «رخشان بنی اعتماد» تغییر نام داد و دهه ۷۰ را با دریافت اولین سیمرغ کارگردانی برای فیلم «نرگس» آغاز کرد. هرچند نامش در تیتراژ برخی فیلم‌ها که در سمت دستیار کارگردانی بوده، مثل «گل‌های داوودی» و «تنوره دیو» همچنان درخشنده بنی‌اعتماد مانده است. «مرضیه برومند» دیگر کارگردان مهم این نسل با همکاری «محمدعلی طالبی» شاهکاری جاودان در حوزه سینمای کودک ساخت که کارهای انفرادی بعدی هرکدام میزان سهم و درصد مالکیت هنری میان برومند و طالبی را از «شهر موش‌ها» مشخص کرد. هجرت از تلویزیون به سینما برای برومند با «شهر موش‌ها» بسیار موفقیت‌آمیز بود اما در دهه‌های بعدی به خانه‌اش تلویزیون برگشت که اتفاقا با سریال‌های اجتماعی‌اش موفق باقی ماند. «تهمینه میلانی» هم با ساخت اولین فیلمش به نام «بچه‌های طلاق» مطرح شد و نوید یک فیلمساز خوب در آینده را داد و به همراه «فریال بهزاد» که فیلم «کاکلی» را ساخته بود، در سال ۶۸ به سه سینمایی‌ساز زن قبلی اضافه شدند و در دهه ۶۰، سینمای زنانه ایران با این پنج ‌تن و اولین سیمرغ بهترین کارگردانی بنی‌اعتماد در سال ۷۰ به پایان رسید.

این در حالی است که هم‌اکنون بعضی از کشورهای سینمادار مثل فرانسه، پنج فیلمساز زن مطرح ندارد که فیلم‌هایشان در دهه اخیر اکران شده باشد. فیلم‌های اولین نسل زنان فیلمساز ایرانی در دهه ۶۰ شمسی اغلب مضامین اجتماعی داشتند و شاید ریشه این را باید در شرایط دفاع مقدس آن روزگار دانست که زنان نسبت به هر چیزی موضعی مادرانه داشتند. تلویزیون و فعالیت‌های متنوع آن‌هم از دیگر مشخصات این نسل ابتدایی از زنان فیلمساز ایران است که به اعتقاد اکثریت صاحب‌نظران، بهترین دوره فیلمسازی این زنان بوده و هرکدام در سال‌های بعد به‌ندرت توانستند موفقیت‌های دهه شصتی خود را تکرار کنند. دهه ۷۰ بر خلاف دوره قبلی‌اش، چندان مجالی برای معرفی استعدادهای جدید ایجاد نکرد؛ اما نسبت زنان و مردانی که وارد فیلمسازی ایران شدند همچنان مثل دهه ۶۰ بود؛ اما در دهه ۸۰ تعداد بانوان فیلمساز ایرانی به قدری بالا رفت که عملا می‌شد کفه ترازو را بین ورودی‌های سینما به نفع فیلمسازان زن سنگین‌تر دریافت.

در اواخر دهه ۸۰ بالای ۸۰۰ زن فیلمساز برای شرکت پیدا کردن آثارشان در جشنواره پروین اعتصامی ثبت‌نام کردند و به جرات می‌شد گفت که تعداد زنان فیلمساز ایرانی در س۳۰ سال پس از انقلاب اسلامی، به رقمی بیشتر از کل فیلمسازان زن در همه تاریخ سینمای جهان رسید.

این روند در دهه ۹۰ هم ادامه پیدا کرد و البته حضور زنان در بخش‌های دیگر سینما مثل سناریونویسی، تدوین، تهیه‌کنندگی و… هم بسیار پررنگ شد و به علاوه، چیزی برای بازیگران زن ایرانی در فضای پس از انقلاب به وجود آمد که قبل از آن وجود نداشت. هنرپیشه‌هایی مثل سوسن تسلیمی، فاطمه معتمدآریا، گلاب آدینه و… در فضای سینمای پیش از انقلاب که زن‌ها را صرفا به خاطر ویژگی‌های اغواگرانه ظاهری جلوی دوربین می‌فرستادند، به هیچ‌وجه واجد آن ویژگی‌ها محسوب نمی‌شدند و نمی‌توانستند به چهره‌ای مطرح تبدیل شوند. چنین هنرپیشه‌هایی در سینمای پس از انقلاب که نه صرفا به جذابیت‌های ظاهری زنانه، بلکه به مهارت‌های هنری یک بازیگر زن اهمیت داده می‌شد، مجال فعالیت پیدا کردند. البته سینمای زنانه ایران همیشه و در تمام فرازها خالی از هر نوع خللی نبوده و خیلی از فیلم‌ها به لحاظ ساختاری و محتوایی محل ایراداتی بوده‌اند. اما میانگین این کمبودها از آنچه در سینمای مردانه ایران وجود دارد بیشتر نیست و به‌طور کل می‌شود گفت زن یا مرد بودن یک فیلمساز، برای سینمای ایران، دیگر به صورت امری عادی و خارج از دستور درآمده است و البته در این بررسی حتی نامی از فیلمسازان زن ایرانی که در زمینه‌های مستند، کوتاه یا انیمیشن فعال هستند، برده نشد.

 ۴۰ سال است که میدان دست شماست

سی‌وهفتمین دوره از جشنواره فیلم فجر که با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مصادف بود، با مراسم تجلیل از فاطمه معتمدآریا در افتتاحیه این رویداد و درو شدن جوایز فصل اختتامیه توسط فیلم نرگس آبیار شروع و پایان خود را شناخت. معتمدآریا در سال‌های پس از انقلاب، در ۱۱ سریال ۴۹ اثر سینمایی و ۱۴ اجرای صحنه‌ای حضور داشته و ۱۶ جایزه از جشنواره‌های مختلف داخلی گرفته است. او بین تمام بازیگران سینمای ایران، چه زن‌ها و چه مردها، رکورددار دریافت سیمرغ بلورین است، در حالی که برای همین جشنواره هم در دو فیلم بازی کرده بود، وقتی در مراسم تقدیر از فعالیت‌های سینمایی‌اش روی صحنه افتتاحیه فجر رفت، گفت: «من دلخور نیستم که هرجا که رفتم، در طی این ۴۰ سال، توقف برایم ایجاد کردند، این توقف باعث شده است جهش بزرگ‌تری داشته باشم، برای اینکه بگویم زن ارزش والاتری دارد، برای اینکه بتوانیم متوقفش کنیم. در این مدت، از طرف همه اهالی سینما حمایت شدم، نه کسانی که بر مسندی بودند. از همکارانم در خانه سینما که همه حقوق صنفی سینماگران را نگه می‌دارند، تشکر می‌کنم.»

تردیدی نیست که اگر سینمای ایران همچنان در فضای پیش از انقلاب قرار داشت، امثال معتمدآریا به هیچ‌وجه در آن چنان مجالی برای فعالیت پیدا نمی‌کردند که رکورددار سیمرغ بلورین مهم‌ترین جشنواره‌اش هم بشوند و بعد به‌رغم حضور فیلم‌شان در همان جشنواره در افتتاحیه برایشان مراسم تقدیر برگزار می‌شود، حاضر شوند. از طرف دیگر اگر مثلا معتمدآریا یک هنرپیشه مشهور در زمان پهلوی بود، به هیچ‌وجه نمی‌توانست در سال ۱۳۵۶ روی صحنه جشنواره تهران بیاید و بگوید: «هرجا که رفتم، طی این ۳۶ سال، توقف برایم ایجاد کردند…» آیا مشکلات معتمدآریا از زمانی آغاز شد که به او مجال پیمودن قله‌های شهرت و سخن گفتن‌هایی ساختارشکنانه بی‌آنکه از هر برخوردی بترسد، داده شد؟ مراسم اختتامیه فجر به ما می‌گوید که حق با معتمدآریا نیست. «شبی که ماه کامل شد» به‌رغم ارتباط موضوعش با مسائل امنیتی و اجتماعی در کل یک فیلم زنانه است و کارگردانی آن را هم یک فیلمساز زن انجام داده است. نرگس آبیار فعالیت هنری‌اش را با نگارش چند رمان ادبی آغاز کرده بود، ابتدا در سال ۱۳۹۱ و همراه با موج فیلمسازان جوانی که همان سال اولین آثارشان را ساختند، به سینمای ایران معرفی شد. «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» غیر از تم اجتماعی‌اش، در کل هم یک فیلم زنانه بود اما دومین اثر این فیلمساز که آن هم فضایی زنانه داشت، به غم‌های یک مادر شهید که سال‌ها در جست‌وجوی فرزندش بود می‌پرداخت. «شیار ۱۴۳» مورد اقبال زیادی از طرف مخاطبان سینمای ایران قرار گرفت. «نفس» فیلم سوم آبیار بود که همراه با یک دختر خردسال، دوران‌ قبل از انقلاب و پیروزی آن و همچنین جنگ تحمیلی را مرور می‌کرد و به‌عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار حضور یافت.

حالا «شبی که ماه کامل شد» به‌عنوان چهارمین اثر این فیلمساز جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن و سیمرغ‌های بلورین در چند رشته اصلی دیگر را از فجر سی‌وهفتم برنده شده است. شاید در هر جای دیگر دنیا اولویت‌ها برای سپردن ساخت چنین پروژه‌ای که ابعاد امنیتی و حتی صحنه‌های اکشن هم دارد، کارگردان‌های مرد باشند؛ اما این فرصت طی همان ۴۰ سالی که معتمدآریا می‌گوید درآن برایش توقف ایجاد شده، برای زنان سینمای ایران و برای خود معتمدآریا به وجود آمده است. انتقاد از وضع موجود نه‌تنها حق هر ایرانی، بلکه در خیلی از مواقع تکلیف اوست؛ اما اینکه یک نفر بگوید ۴۰ سال است که چنین و چنان شدم، یعنی پیش از این ۴۰ سال وضع بهتری داشته و خانم معتمدآریا نمی‌تواند چنین ادعایی را ثابت کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دست‌ نوشته رهبر انقلاب برای مهمانان متفاوت جشنواره فجر + عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

مهر: در جریان اکران ویژه فیلم «۲۳ نفر» برای خانواده شهدا، عکسی از حضور خانواده شهید قاضی‌خانی بر روی فرش قرمز، سوژه عکاسان شد که متفاوت‌ترین تصویر ثبت شده در جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شود.

چندی پیش و در جریان اکران ویژه فیلم «۲۳ نفر» که برای خانواده شهدا برگزار شد، عکسی از حضور خانواده شهید قاضی‌خانی بر روی فرش قرمز، سوژه عکاسان شد و از آن به عنوان یکی از متفاوت‌ترین تصاویر ثبت شده در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر یاد شد.

در این عکس، علاوه بر همسر شهید مدافع حرم مهدی قاضی‌خانی، سه فرزند او -محمدمتین، نهال و محمدیاسین- هم حضور داشتند.

شهید قاضی‌خانی متولد آبان ۱۳۶۴ در شهرستان بهار استان همدان بود که در تاریخ ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۴ در شهر حلب سوریه به فیض شهادت ئایل شده است.

صبح امروز خانواده جمعی از شهدای مدافع حرم از جمله شهید مهدی قاضی‌خانی به دیدار رهبرانقلاب رفتند و مورد دلجویی ایشان قرار گرفتند. در این دیدار رهبرانقلاب برای نهال قاضی‌زاده دست‌نوشته‌ای تقریر کردند:

«بسمه‌تعالی.
نهال عزیز. امید است برای انقلاب و کشور ذخیره‌ای ارزشمند باشی. ان‌شالله.
سیدعلی خامنه‌ای ۹۷/۱۱/۲۳»

روایت همسر شهید از دیدار با رهبرانقلاب
همسر شهید قاضی‌خانی روایت‌اش از دیدار را اینگونه شرح داد: «این اولین دیدار خصوصی خانواده ما با آقا بود. مهمان ها اکثرا از خانواده های شهدای شهرستانی بودند. نهال با لباس مدرسه آمده بود. آقا وارد راهرو که شدند اولین بچه‌ای که دیدند نهال بود. ما را کاملا می‌شناختند چون از همه همسران شهدا سوالاتی پرسیدند اما فقط از من نپرسیدند.

نماز که تمام شد نهال را با عنوان کلاه‌صورتی صدا کردند! محافظ‌ها می‌گفتند آقا از آن‌دیدار قبلی نهال را می‌شناسد

وی افزود: «رهبرانقلاب کارنامه و نمره‌های نهال را هم با دقت دیدند و گفتند همه نمره‌هایت خوب، خود نهال هم خیلی خوب و پشت دفتر املا یادداشتی هم برایش نوشتند. یک چفیه به ایشان هدیه دادیم که عکس نهال و آقا روی آن بود. و نهال شعری برای ایشان خواند که: درد یتیم بودن درد نیست، آقا برام دواست. یک تابلو یا زینب کبری(س) هم که خودمان از سوریه آورده بودیم به نیابت از همه خانواده ها شهدای مدافع حرم به ایشان هدیه کردیم

داستان نهال و کلاه صورتی چه بود؟
شاید داستان درخواست نهال قاضی خانی برای دریافت کلاه صورتی از رهبرانقلاب را نشنیده باشید! او زمانیکه که ۴ سال داشت در حاشیه یکی از دیدارهای خانواده شهدا با رهبرانقلاب، درخواست کودکانه‌ای را مطرح کرد و از ایشان خواسته بود تا برایش کلاه صورتی بخرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ اولین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر


عکس/ اولین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ مراسم اکران مردمی فیلم سینمایی «سوء تفاهم»


عکس/ مراسم اکران مردمی فیلم سینمایی «سوء تفاهم»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگاهی به زندگی شهید “علیرضا قبادی” در برنامه «از آسمان» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «از آسمان» در برنامه این هفته خود به نمایش بخش‌هایی از زندگی شهید مدافع حرم “علیرضا قبادی” پرداخته است.

به گزارش سینماپرس، روایت این هفته «از آسمان» به زندگی و رزمندگی شهید علیرضا قبادی؛ حافظ کل قرآن و جوان برازنده کرجی می‌پردازد که در آن ضمن پخش تصاویر دیده نشده از این شهید گرانقدر با خانواده و دوستان و همرزمانش گفتگو شده است.

علیرضا قبادی اردیبهشت ماه سال ۹۶ بعد از سال ها حضور مستشاری در سوریه، به شهادت رسید. ایشان را در جوار امامزاده محمد علیه السلام شهر کرج به خاک  سپردند. برنامه «از آسمان» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی و به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیر خورشیدی فرد تنها برنامه مستمر سیما در حوزه حماسه و جهاد است که طی ۱۹ سال بیش از ۱۵۰۰ برنامه با این موضوع را تولید و پخش کرده است.  گفتنی است، این برنامه جمعه‌ها ساعت ۱۶ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نبرد بیست‌ونهم» روی آنتن شبکه مستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند تلویزیونی «نبرد بیست‌ونهم»از تازه‎ترین تولیدات صداوسیمای مرکز خلیج فارس، پنجشنبه ۲۵ بهمن، به‎صورت هفتگی، از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد.

مستند سه قسمتی نبرد «بیست‎ونهم» با نگاهی نو و ویژه به زندگی شهیدان اسدالله رئیسی و اسحق دارا که در عملیات سال ۱۳۶۷، به شهادت رسیدند، پرداخته است. این مستند به روایت جزئیات این واقعه از زبان شاهدان عینی، افرادی که در این عملیات شرکت داشتند و همچنین نزدیکان دوشهید گرانقدر رئیسی و دارا می‎پردازد.

مستند «نبرد بیست‎ونهم» صحنه‌ها وگوشه‌هایی از زندگی دوشهید اسحق دارا واسدالله رئیسی را از زبان نزدیکان بازگو می‌کند. مستند فوق همچنین بازسازی صحنه‌های رشادت های دوشهید بزرگوار و ابعاد جدیدی ازحماسه آفرینی‌های این دو شهید به نمایش گذاشته است.

فیلمبرداری این مستند در بندرعباس وآب‎های خلیج فارس انجام شده است و در این پروژه بیش از ۴۰۰ بازیگر و هنرور حضور داشتند، وی همچنین گفت، این نخستین بار است که روایت زندگی شهیدان دارا و رئیسی از زمان طفولیت تا شهادت، به‎صورت فیلم ساخته می‌شود. دربخش‎هایی از این مستند همراه با بازسازی ازت صاویر آرشیوی موجود، مدارک، عکس‎ها و همچنین بازسازی بخش‎هایی به شکل جلوه‌های ویژه بصری استفاده شده است.

حق‎شناس تهیه‎کننده و کارگردان این مجموعه مستند تلویزیونی افزود: هدف از به نمایش درآوردن زندگی این بزرگواران، ادای دینی است که به رشادت‌ها و فداکاری مردان بزرگ ایران و همچنین الگوسازی آنان برای جوانان این مرز و بوم داریم. این مستند پنجشنبه‎ها ساعت ۲۲:۳۰، از شبکه مستند سیما پخش می‎شود.

مشاهده خبر از سایت منبع