X

بایگانی اسفند 7, 1397

دفتر سینمایی

«سعید اشناب» سرپرست شبکه جهانی سحر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با حکم معاون برون مرزی سازمان صدواسیما، «سعید اشناب» شبکه جام جم را ترک گفته و عهده دار سرپرستی شبکه جهانی سحر شد.

به گزارش سینماپرس، «سعید اشناب» که پیش از این مدیریت شکبه تلویزیونی جام جم را بر عهده داشت، با حکم پیمان جبلی سرپرست شبکه جهانی سحر شد. 

بنا بر این گزارش، در این حکم از زحمات و تلاش‌های خالصانه و مدیریت جهادی علیرضا سلیمانی‌زاده در دوران تصدی این مدیریت که ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ارزشمندی را برای شبکه سحر فراهم کرده‌اند، قدردانی شده است.

سعید اشناب دانش آموخته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس است. از مهترین سوابق وی در سازمان صدا و سیما می‌توان به مدیریت اطلاعات و برنامه‌ریزی معاونت برون مرزی، مدیر شبکه الکوثر، مدیر گروه اجتماعی شبکه دو سیما، مشاور مدیر شبکه دو سیما، مدیر گروه مستند شبکه دو و مدیر گروه اجتماعی شبکه افق اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

“هفت شهر عشق” در آستانه شکستی دیگر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پروژه “هفت شهر عشق” که در سال جاری یک تلاش ناموفق برای به صحنه رفتن داشت، یک بار دیگر قصد دارد تا از آخر هفته جاری اجراهایش را شروع کند.

به گزارش سینماپرس، پروژه «هفت شهر عشق» تا کنون حاشیه‌های بسیاری داشته است و همچنان هم دارد. این پروژه در تازه‌ترین حاشیه‌اش نام خوانندگانش را از تبلیغات و پوسترهایش حذف کرده است.

براساس خبری که در روزهای گذشته از سوی روابط عمومی این کنسرت – نمایش منتشر شده؛ محمد معتمدی هم به جمع خوانندگان این اثر پیوسته و روزبه نعمت الهی هم از خوانندگان این پروژه است و محمدرضا عقیلی سرپرستی ارکستر این اجرا را بر عهده خواهد داشت.

بلیت‌فروشی این اثر روز گذشته متوقف شد اما پس از یک روز باز هم بلیت‌فروشی «هفت شهر عشق» شروع شده است. قرار است که نخستین اجرای این پروژه دو روز دیگر چهارشنبه هشتم اسفند روی صحنه برود. نکته مهم اینکه تا کنون حتی ۱۰۰ بلیت هم از نخستین اجرای این پروژه به فروش نرفته است.

به نظر می‌رسد که این پروژه بار دیگر به ورطه‌ی شکست نزدیک می‌شود…

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ناهماهنگی دستگاه‌ها موجب به نتیجه نرسیدن ظرفیت‌هاست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک عضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه برگزار شده با حضور دبیر شورا و تعدادی از هنرمندان گفت: «سند سینما در این کمیسیون تهیه شد و برای بازنگری نهایی به سازمان سینمایی ارایه شده است و بعد هم سند موسیقی با بازنگری آنچه قبلا تدوین شده است، در نوبت قرار دارد.»

به گزارش سینماپرس، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کمیسیون هنر و معماری از مهمترین کمیسیون های شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هنر از عرصه های مهم است بنابراین ضرورت دارد این کمیسیون و جامعه هنری با بررسی مسایل واقعی هنر برای پیشرفت هنر تلاش و کمک کنند. کمیسیون هنر و معماری که تنوع حوزه های هنر در آن وجود دارد می تواند در بعد صنفی، اسناد هنری و سازمان نظام صنفی نقش داشته باشد.

محمد حسین ایمانی خوشخو رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه گفت: با توجه به پیشینه و جایگاه هنر در کشور ما و تلاش مسئولان، چنان که باید به هنر توجه نشده است و رضایتمندی لازم دیده نمی شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی عالی ترین مرجع در زمینه فرهنگ و هنر است و از چند سال پیش کمیسیون هنر و معماری در این شورا تشکیل شد که فعالیت ها و مصوباتی نیز داشته است که از جمله آنها سند معماری و تاسیس دانشگاه استاد فرشچیان است، سند سینما نیز در این کمیسیون تهیه شد و برای بازنگری نهایی به سازمان سینمایی ارایه شده است و بعد هم سند موسیقی با بازنگری آنچه قبلا تدوین شده است، در نوبت قرار دارد.

وی ادامه داد: ناهماهنگی بین دستگاه ها و نهادهای فرهنگی از مسایل اصلی حوزه فرهنگ و هنر است که موجب می شود ظرفیت ها به نتیجه نرسد و امیدواریم با هماهنگی بین دستگاه ها و نهادهای فرهنگی سیر صعودی هنر حمایت شود.

در این جلسه اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و هنرمندانی از جمله داریوش پیرنیاکان، محمد سریر، ایرج راد، محمود عزیزی، حبیب الله صادقی و محمدعلی رجبی نیز حضور داشتند و درباره اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه هنر، امنیت شغلی هنرمندان، سازمان نظام صنفی هنرمندان، ضرورت تدوین و تصویب سند موسیقی و سینما، هماهنگی دستگاههای فرهنگی، توجه به موسیقی ایرانی و انتقاد از صدا و سیما به خاطر تشدید فضای موسیقی فاقد ارزش هنری، ضرورت توجه به هنر به عنوان فرصت نه تهدید، توجه به هنرهای ملی و ایرانی از مواردی بود که هنرمندان در این جلسه مطرح کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای گروه‌های تئاتر بچه‌های مسجد در سراسر کشور – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به گفته مدیر دفتر مردمی بچه های مسجد حوزه هنری امسال اغلب استان های کشور در قالب های مختلف برنامه خوبی را مختص تئاتر بچه های مسجد انجام داده اند.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری‌ به نقل از محراب محمدزاده، مدیر دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری خبر داد از ۱۲ بهمن ماه اجرای آثار نمایشی گروه‌های بچه‌های مسجد به تناوب زمانی آغاز شده است. این جشنواره با حمایت مادی و معنوی ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی شده است و در استان‌های سراسر کشور هماهنگی بسیار خوبی بین حوزه هنری و کانون مساجد شکل گرفته است.

محمدزاده از تفاهم‌نامه‌ای خبر داده است که چندی پیش ما بین مومنی شریف، ریاست حوزه هنری و حجت الاسلام والمسلمین ارزانی، ریاست کانون‌های فرهنگ هنری مساجد کشور امضا شد قرار در زمینه‌های تولید نمایشنامه‌های بچه‌های مسجد، برگزاری چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر بچه‌های مسجد، آموزش و تولید آثار همکاری های بسیار خوبی صورت گیرد.

مدیر دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد حوزه هنری افزود: درسال ۹۷ با وجود مشکلات بسیار مالی بیش از نیمی از برنامه های پیش بینی شده سال انجام شد که از جمله آن می توان به تولید ۱۵ نمایشنامه جدید، برگزاری سزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد دراستان قزوین، برگزاری همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین، اعزام اساتید به استان های مختلف، برگزاری جشنواره چهل مسجد، چهل نمایش و… اشاره کرد.

وی با بیان اینکه حوزه هنری استان های مختلف کشور نیز در پیشبرد برنامه ای تئاتر بچه های مسجد پیشگام بوده اند گفت: امسال اغلب استان های کشور در قالب های مختلف برنامه ای خوبی را مختص تئاتر بچه های مسجد انجام دادند که بسیار امید بخش بود و این نوید را به ما داد که جریان تئاتر مردمی بچه های مسجد اکنون پس از سه سال فعالیت فشرده تثبیت شده است.

محمدزاده افزود: امسال دومین رویداد چله نمایش ما در حوزه هنری خراسان رضوی جهت اجرا در مساجد، مدارس و خیابان های مشهد مقدس برگزار شد. در استان قزوین فعالیت همکاران بنده بسیار گسترده بود و ۴۰ نمایش بچه های مسجد شهر قزوین، بیدستان، اقبالیه، شریف‌آباد، چوبیندر، محمدیه، الوند، محمودآباد نمونه، ناصرآباد و رزجرد و روستاهای دیگر استان اجرا رفت. در استان های مازندران، خراسان شمالی، گلستان و فارس نیز به همین منوال همایش ها و جشنواره هایی برگزار شده اند. استان های هم چون اصفهان  نیز درمرحله فراخوان هستند. در کل خوشبختانه استان های مختلف کشور به تناسب ظرفیت و شرایط استانی جریان بچه های مسجد را به خوبی پیگیری و فعالیت می کنند.

مدیر دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد در پایان اظهار داشت: جشنواره چهل مسجد چهل نمایش آخرین فعالیت سال ۹۷ دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد است که امیدواریم بتواند بخشی از دیدگاه عدالت فرهنگی هنری و ایجاد فضای فرهنگی در میان اقشار مختلف مردم و کف ماجرا را همراه داشته باشد.

جشنواره «چهل مسجد، چهل نمایش» به همت دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد حوزه هنری و ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از ۱۲ بهمن لغایت ۱۲ اسفند در حال برگزاری است. اسامی آثار نمایشی به تفیک استان به شرح ذیل می باشد:

ردیف

عنوان نمایش

کارگردان

استان

۱

شبی که دلی شکست

آرمان براتی

چهارمحال و بختیاری

۲

دو روگه

روزیا زیرک قشقایی

اصفهان

۳

دو رگه

مریم خاکی

اصفهان

۴

کلاه آمریکایی

حسام خدادای

اصفهان

۵

اپرت قزاقی

مجتبی والی نژاد

خراسان جنوبی

۶

نام بخشم پهلوان است

مهدی یوسفی

کرمانشاه

۷

بوی بهشت

ناصر کریمی نیک

مرکزی

۸

اپرت قزاقی

احسان عارف

آذربایجان غربی

۹

ستاره

عاطفه همتی

قزوین

۱۰

دورگه

حنانه خاتونی

قزوین

۱۱

خاطره

فائزه کاظم پور

قزوین

۱۲

امضا

زهرا قربانی

قم

۱۳

اپرت قزاقی

محمدرضا غلامی

سیستان و بلوچستان

۱۴

داستان انقلاب

امین علوی نیا

قم

۱۵

سبیل شاه

امیرحسین وزین افضل

قم

۱۶

شبی که دلی شکست

حسن رهنما اذر

اردبیل

۱۷

مجلس غریب خوانی

سارا یزدانی

مازندران

۱۸

اپرت قزاقی

منیره خاتمی نژاد

مازندران

۱۹

کفش

صادق فرمانی

فارس

۲۰

پمپ

سیدمحسن حسینی

فارس

۲۱

کفش

محمد نقی حیدری

کردستان

۲۲

اپرت قزاقی

یونس صحرارو

کردستان

۲۳

کفش

محمد پورجعفری

گیلان

۲۴

بابای من

محمد امین مینویی

آذربایجان شرقی

۲۵

آقا مصطفی

بهرام شهبازی

البرز

۲۶

تعدیل نیرو

ایمان اردی زاده

البرز

۲۷

شبی که دلی شکست

داوود خیری

زنجان

۲۸

اپرت قزاقی

یعقوب حسینی

زنجان

۲۹

دو رگه

حسام اسدی

کرمان

۳۰

آن سوی رویا

حسام اسدی

کرمان

۳۱

اپرت قزاقی

صمد رحیمی

گلستان

۳۲

کفش

فاطمه احمدی

گلستان

۳۳

اپرت قزاقی

فواد ابراهیمیان

همدان

۳۴

اسم شب

رضا علی نیا

خراسان شمالی

۳۵

کفش

حسین اکبرزاده

خراسان شمالی

۳۶

کفش

سعید زرگران خوزانی

خوزستان

۳۷

چرا مرگ بر تو

امیر طرفیانی

خوزستان

۳۸

دو رگه

سائره حیاتی

خوزستان

۳۹

نام بخشم پهلوان است

فرهاد بصیر

تهران

۴۰

جشن

مسعود محمدی

قم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ مراسم رونمایی از کتاب «سینما نامه»


عکس/ مراسم رونمایی از کتاب «سینما نامه»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم/ تیزر رسمی فیلم سینمایی «بهشت گمشده» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تیزر رسمی فیلم سینمایی «بهشت گمشده» به کارگردانی حمید سلیمیان در آستانه اکران عمومی رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، اکران این فیلم از چهارشنبه ۷ اسفندماه با شعار «هنوز بهانه‌ای برای زندگی هست» به سرگروهی پردیس سینمایی باغ کتاب در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد شد.

فرامرز قریبیان، افشین هاشمی، افسانه پاکرو، متین ستوده، محمدهادی قمیشی، رویا شریف، با حضور نیره فراهانی و کاوه خداشناس، معرفی محمدحسین خرسندی فرد و چهره های خردسال محمدمهدی احدی، شکیبا فرمانی، یاشار سلیمانی و ریحانه شهرامی فر ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

در خلاصه داستان «بهشت گمشده» آمده است: عیسی برای یافتن راه نجات آیدا، سفری را در قصه ای پرماجرا آغاز می کند…

ساخت این تیزر را علی گورانی برعهده داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دلیل این همه سیاه نمایی برای دهه ۶۰ چیست؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینمای جمهوری اسلامی، طی دو دهه اخیر، در اغلب موارد عوارض جنگ را به صورت گل‌درشتی با روایت‌های غیر واقعی به جامعه پمپاژ کرد و مفهومی به نام سینمای «ضد جنگ» در دو مدل نرم و سخت شکل می‌گیرد و همان طرز تلقی و دیدگاه‌ی که سینمای اجتماعی ضد جنگ را پدید آورده است، اراده خود را برای وارونه نمایی از ” ما رأیت الا جمیلاً ” در سریال لحظه گرگ و میش به نمایش می‌گذارد.

 اگر در هر سکانس مجموعه به یاد ماندنی روایت فتح، زیبایی بصری دوران دفاع مقدس (دهه شصت شمسی) وجود دارد، تنها به یک دلیل فرامتنی (فرافرمی) در متن این مجموعه است. معنویتی که در فرمایش حضرت زینب (س) پس از ماجرای عاشورا متجلی شد؛ «ما رأیت الا جمیلاً». سیدشهیدان اهل قلم سیدمرتضی آوینی الگوی نمایشی‌اش در تک‌تک صحنه‌های مجموعه روایت فتح را مبتنی بر مفهوم همین جمله بنا کرد.

پس از حادثه کربلا، وقتی همسران و فرزندان شهدا را همراه حضرت زینب(س) به اسارت نزد عبیدالله بن زیاد بردند، او که خود را پیروز این نبرد می‌دید، برای اینکه زخم زبانی به اهل بیت امام حسین ـ علیه السّلام ـ بزند رو به حضرت زینب ـ سلام اللّه علیها ـ کرد و گفت: خدا را شکر می‌کنیم که او شما را رسوا کرد و تکذیب نمود.

حضرت هم در پاسخ، این جمله معروف خود را به زبان آوردند که «والله ما رأیت الا جمیلاً». آن چه برای ما اتفاق افتاد رسوایی نبود بلکه همه زیبا بود و در ادامه هم فرمودند: شهدای کربلا کسانی بودند که خداوند، شهادت را برای آنها انتخاب کرده بود، و در روز قیامت، تو را به همراه آن ها در یک جا جمع کند تا هر کدام دلیل خود را بیاورید، و آن وقت خواهی دید که چه کسی پیروز است.

این مقدمه و اشاره به فرمایش حضرت زینب (س) مرز میان نگاه انقلابی و غیرانقلابی را در حوزه آثار نمایشی، تشریح و تبیین می‌کند. هر فیلمساز و برنامه‌سازی به دوران شهادت و انقلاب در دهه شصت نیک ‌می‌نگرد و زیبایی متجلی در آن را وارد قاب نمایش می‌کند، مفهوم جهاد و مقاومت و به پیوست آن” ما رأیت الا جمیلاً ” را به خوبی دریافت کرده است. در واقع تصویر واقعی از خانواده همسران و فرزندان و سایر وابستگان، در دهه شصت شمسی، حین دوران دفاع مقدس، متاثر از همین مفهوم باید باشد.

هر فیلمساز و برنامه‌ساز تلویزیونی مغایر با این تصویر آرمانی که در جامعه دهه شصت عینیت یافت، تیره‌نگری را در متن اثرش، لحاظ کند، تنها دلیلش بروز نگاه غیرانقلابی‌ مولف است. در واقع مرزهایی که نگاه و دیدگاه انقلابی را تعیین می‌کند، چگونه نگریستن و چگونه نمایش دادن، رویدادهای دهه شصت شمسی است.  

شاید برای نقد یک سریال تلویزیونی با اسلوب و الگو نقد تماتیک، محتوایی و فرمی عنوان کردن این مصادیق، تعارضی در نقد باشد، اما وقتی درباره انقلاب و دوران باشکوه دهه شصت سریال یا فیلمی ساخته می‌شود، نمی‌توان به الگوهای هنری برای تحلیل آن بسنده کرد. تیره نمایش دادن دهه باشکوه شصت،دهه انقلاب و جنگ، منتج از یک نگاه غیر انقلابی است.

هشت سال، یک جنگ سراسر تحمیلی در آن در دهه زیبا، به عرصه پیروزی و فتح تبدیل شد و تلقی فیلمسازان و برنامه سازان نسبت به آن دوران باید بهره‌بری از مفهوم  کاملا هنری” ما رأیت الا جمیلاً”   باشد. در بدنه‌ اجتماعی‌ دهه شصت، میان زنان و دختران و خانواده‌‌های رزمندگان اگر نگاه عافیت‌طلبانه وجود داشت، مقاومت امکان پذیر نبود.

 به تبع این دریافت، هر تصویرسازی و ساخت هر اثر نمایشی درباره دهه شصت، باید متاثر از فرمایش بزرگ بانوی عرصه مقاومت باشد. اگر پشت صحنه جبهه و جنگ دفاع مقدس متاثر از چنین نگاهی نبود، ما در حماسه هشت سال جنگ تحمیلی غائله را در همان روزهای نخست واگذار کرده بودیم.

حالا از دوران دفاع مقدس در دهه شصت، در رسانه پر طمطراق ملی، امروز با چه تصویری مواجه هستیم؟ سینمای جمهوری اسلامی، طی دو دهه اخیر، در اغلب موارد عوارض جنگ را به صورت گل‌درشتی با روایت‌های غیر واقعی به جامعه پمپاژ کرد و مفهومی به نام سینمای «ضد جنگ» در دو مدل نرم و سخت شکل می‌گیرد و همان طرز تلقی و دیدگاه‌ی که سینمای اجتماعی ضد جنگ را پدید آورده است، اراده خود را برای وارونه نمایی از ” ما رأیت الا جمیلاً ” در سریال لحظه گرگ و میش به نمایش می‌گذارد.

در متن این سریال، ما با تصاویر و روایتی کاملا وارونه از دهه شصت مواجه هستیم که متاسفانه به مخاطبش می‌دهد “ما رایت الا ذلیلا”. مگر در سینما همین وضعیت دراماتیک را ارائه نکردند و مخاطبان به دلیل دریافت حس خسرانی که سال‌ها در سینما به مخاطبانش پمپاژ می‌شد آنرا پس نزدند و در نهایت یک فیلم کمدی، که پمپاژی از نشاط دهه شصت بود به پربیینده‌ترین فیلم حوزه دفاع مقدس تبدیل شد؟

با هر تحلیلی و از هر دریچه‌ای که سریال “لحظه گرگ و میش ” را تحلیل کنیم، به شکل بسیار عمیقی، خسران روانی از دهه شصت را به مخاطبانش ارائه می‌دهد. هنوز سینمایی نویسان مدیر شده شبکه سوم سیما که مسئولیت نظارت بر تولیدات نمایشی این شبکه را دارند، وارد این عرصه نشده بودند که فیلمی در جشنواره فیلم فجر با عنوان «صد سال به این سال‌ها» نمایش داده شد.

فیلمی که برای نخستین بار مصداق “ما رایت الا ذلیلا” از دهه باشکوه شصت شمسی بود. روایت زنی به نام ایران (فاطمه معتمد آریا) که با شوهرش رفیع پاینده (رضا کیانیان) در دوران پهلوی زندگی سرخوشانه‌ای دارند و هر شب در کافه‌های ظاهرا زیبای پهلوی مشغول رقص و شادی هستند.

همزمان با وقوع انقلاب، شوهرش می‌میرد و تنها فرزند آن‌ها آرش (امیر حسین آرمان) در جنگ شهید می‌شود و امین حقیقی (پرویز پرستویی) نوکر این خانواده که پس از انقلاب به کرسی مدیریت رسیده، اعتراف می‌کند که در حوادث منتج به انقلاب در قتل رفیع دست داشته است.

فیلم که تصویری وارونه از  دوران انقلاب ارائه می‌دهد به مدت ۱۲ سال توقیف شده است. نکته جالب اینجاست که در رسانه ملی درامی مشابه و بسط داده شده با تم و مضمون “صد سال به این سال‌ها” در رسانه ملی تولید می‌شود و با عنوان سریال انقلابی در چهلمین سالگرد انقلاب، پخش خود را آغاز می‌کند، با این تفاوت که «ایران» “صد سال به این سال‌ها” تبدیل به “توران” لحظه گرگ و میش شده است.  آیا در مجموع شوراهای نظارتی شخصی پیدا می‌شود که شباهت محتوای این سریال را با آن فیلم بسنجد؟

همسر توران در روزهای نخستین انقلاب به شهادت رسیده و با آغاز جنگ تحمیلی یکی از فرزندانش احسان (علیرضا کمال‌زاده) به شهادت می‌رسد و دیگری هادی (حسام محمودی فرید) یک دست خود را از دست می‌دهد. نامزد دخترش یاسمن، حامد(پاشا رستمی)، که به او وابستگی عجیبی دارد، اسیر می‌شود و بلایای مختلفی، شاکله این خانواده را از هم می‌پاشد. حتی رنگ‌های لباس بازیگران، دلالت بر چنین تمی و تلقی تیره و غمگینی را از دهه شصت به مخاطب ارائه می‌دهد. در ابتدای سریال همه سرخوش‌اند و لباس‌هایی با رنگ شاد پوشیده‌اند، اما در ادامه سریال‌ همه رنگ‌ها تیره می‌شوند.

هربار که خانواده آماده می‌شوند، لحظه شادی را تجربه کنند، آوار مصیبت روی سر آنان خراب می‌شود. مولف (تهیه‌کننده و کارگردان) بدون هیچ واهمه‌ای پیچ و مهره روایت را چنان در کنار هم چیده که از دهه شصت، جز تصویری از مصیبت و غم ارائه نشود.

 در مراسم عقد احسان با طاهره، خبر شهادتش رازمیک را می‌آورند. کِل کشیدن با عروسی همزمان می‌شود با شهادت رازمیک. متن نمایشی سرگرم کننده است لعاب انقلابی دارد، اما وارونه ساختن تاریخ کار چندان دشوار نیست. ویزورهای انقلابی هم بدست کسانی افتاده که ضدانقلاب نیستند، اما در جلوی چشمان مدیران فرهنگی سعی می‌کنند به قول خودشان بخش خاکستری تاریخ معاصر یا بدنه خاکستری جامعه را روایت کنند. تا جایی که توران در برابر تصمیم احسان، برای عازم جبهه شدن، به صورت غیرمستقیم می‌ایستد و در قسمت پنجم که احسان چنین تصمیمی گرفته است یک عبارت طلایی، یا به عبارتی یک جمله طلایی توسط عمه فرخنده(شهره سلطانی) در سریال که معترض به جبهه رفتن جوانان است می‌گوید “رادیو و تلویزیون هم سرودهای انقلابی پخش می‌کند تا جوانان هیجانی شوند”.

واقعا ناظران شبکه مذکور نمی‌دانند این جمله‌ای که از زبان فرخنده بیرون می‌آید همان قرائت مستندهای بی‌بی‌سی است و گزارشات فریدون صاحب‌جمعی روزنامه نگار ضدانقلاب که در روزنامه تلگراف نوشت: “جوانان ایرانی این روزها تحت تاثیر مارش جنگ و سرودهای حکومتی دولتی ایران تهییج می‌شوند و به خط مقدم برای کشته شدن اعزام می‌شوند”.

دهه شصت به عنوان دهه از هم پاشیدگی و گسست معرفی می‌شود. البته در این دهه شور انقلابی توده‌ها موج می‌زند، اما روایت سریال توسط مولفان به سویه‌ای هدایت می‌شود که وجه خاکستری و معارضانه‌اش نمایش داده شود.

به عنوان نمونه یوسف وحدت (ناصر سجادی حسینی) برادر، شخصیت محوری، در بیست سالگی برای فرار از دوران سربازی قصد مهاجرت غیرقانونی از کشور را دارد. قصد و نمایش چنین تصمیمی تاکید و صحه گذاشتن بر تفرد خاکستری‌ها در دهه شصت نیست؟ هر چند استحاله یوسف و رفتنش به سربازی نیز، تبدیل به ضد خودش می‌شود.

در خانواده‌ای که برادر بزرگتر برای ارائه خدمات پزشکی به صف اول دفاع می‌رود، برادر دیگر کابوس اعزام به خدمت سربازی را می‌بیند.

 هادی وحدت با یک زن و شوهر هنرمند (پیمان و گیسو) رابطه‌ای دوستانه دارد که جلسات سیاسی معارضانه علیه نظام برگزار می‌کنند و در متن سریال دستگیر می‌شوند و نکته جالب اینجاست که هادی، عکاس جانباز، عزم به حمایت از آنان دارد. دکتر روشن، پدر سیما، بزرگترین مانع ازدواج دخترش با هادی است، چون او از خانواده‌های انقلابی خوشش نمی‌آید.

بابک دوست یوسف که قصد فرار از کشور را دارد، یکی از اعضای بسیج است که با سازمان مجاهدین خلق رابطه دارد. در واقع سریال آنقدر نسبت به بدنه اجتماعی دهه شصت تردید در مخاطب ایجاد می‌کند که باید از مسئولان پخش این سریال، پرسید پس کدام ۹۸ درصد به جمهوری اسلامی ایران رای دادند؟ این سریال در نسبت با شخصیت‌هایی که معرفی می‌کند، چند درصدشان انقلابی هستند؟

رازمیک، پزشک جوان مسیحی در فیلم به اهواز می‌رود و به شهادت می‌رسد و پس از آن احسان (علیرضا کمالی‌نژاد) تصمیم می‌گیرد به جبهه‌ها اعزام شود و در نخستین روزهای نوروز که خانواده وحدت، بازهم دارند شادی نوروز را تجربه می‌کنند، با خبر شهادت احسان مواجه می‌شوند.

شادی دختر جوان فیلم که شخصیت محوری فیلم محسوب می‌شود با اسیر شدن نامزدش نابود می‌شود و مسیر زندگی او به صورت اساسی تغییر می‌کند.

شیطنت جالب سریال این است که عصر آرمان‌خواهی دهه شصت را به صورت نامحسوس به عصر فرصت‌طلبی و سوداگری دهه هفتاد متصل می‌کند و  در این سریال ما با اجتماعی تقریبا وارونه مواجهیم.

یاسمن که قبل از ازدواج عاشق حامد بوده، پس از اینکه با خبر شهادت حامد مواجه می‌شود،  با سروش مطلق ازدواج می‌کند و ناگهان حامد که اسیر شده، به ایران بازمی‌گردد و با اطلاع از ازدواج یاسمن به آلمان می‌رود.

حامد پس از اخذ تخصص به ایران باز می‌گردد و تمام تلاش مولفان این است، در شرایطی داستانی با خیانت سروش مطلق، طلاق یا جدایی رخ دهد و دو عاشق قدیمی به وصل برسند. آیا در چنین تمی و مضمونی، برآیند و نتیجه‌گیری انقلابی وجود دارد؟ مولفان روایت عاشقانه خودشان را دنبال می‌کنند و به جای نمایش حماسه در دهه شصت، نخ روایت عاشقانه زنی را دنبال می‌کنند که ممکن است در یک حادثه از همسرش جدا شود و با عاشق سابق خود ازدواج کند. چه تفسیری می‌توان از متن سریال داشت. در گام قبلی کپی دست چندمی از حریم سلطان را ارائه کردند و با عنوان دیگری در همین شبکه نمایش دادند و تم و مضمون مشابه سریال‌های ترکی، به اسم نمایش دهه شصت انقلابی، از خورجین مدیران بیرون می‌آید. نیمه دوم سریال به موضوع عشق غیرمتعارف زن شوهردار به عاشق سابقش خواهد پرداخت و انقلاب بهانه‌ای برای این است که سناریوی فیلم بر اساس موسیقی سنگ قبر آروزهای آرتوش پیش برود، نه بر اساس رخدادهای مماس در بطن اجتماع دهه شصت.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کوروش زارعی: مسیر تئاتر انقلاب روشن است – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: کارگردان نمایش «ماهی در خاک» عنوان کرد: رهبرمعظم انقلاب بارها تاکید داشته‌اند که باید به گنجینه عظیم دفاع مقدس در همه حوزه‌های فرهنگی پرداخته شود. در راستای همین فرامین و به بهانه کنگره سرداران شهید لشکر ۴۲ ثارالله کرمان، تلاش کردیم در این نمایش به معرفی شهدا برای نسل جوان بپردازیم و آنها را با اسطوره‌هایی که دلاورانه جنگیدند و شهید شدند، آشنا کنیم.

کوروش زارعی به‌ عنوان بازیگر و کارگردان برای اهالی سینما و تئاتر، نامی آشناست. علاوه بر این مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری را هم بر عهده دارد. به تازگی «خورشید از حلب طلوع می‌کند» را در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه برد و این روزها نمایش «ماهی در خاک» را در کرمان روی صحنه دارد که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.

درباره این دو اثر نمایشی که جزء جدیدترین فعالیت‌های تئاتری او و همکاری‌اش با موسسه مهنا و سازمان اوج  است، گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

*از اجرای اخیرتان در کرمان با عنوان «ماهی در خاک» آغاز کنیم، چرا کرمان و چرا «ماهی در خاک»؟

نمایش «ماهی در خاک» حاصل ۲ ماه پژوهش میدانی در کرمان همراه با مرتضی شاه‌کرم نویسنده نمایشنامه است. در این اثر نمایشی سعی شد، نمایشنامه‌ای نوشته، تولید و اجرا شود که مستند به واقعیت‌های جنگ و شخصیت‌های آن باشد. با این نگاه و برای اولین بار علاوه بر اینکه در صحنه نمایش به عملیات‌هایی که لشکر ۴۲ ثارالله در آن نقش مهمی داشته مثل والفجر ۸ و کربلای ۴ پرداخته‌ایم، بلکه به بخشی از رشادت‌ها و زندگی سرداران شهید کرمان به شکل مستقیم و مستند اشاره شده است. سرداران شهیدی همچون حسن یزدانی، علی عابدینی، احمد امینی، حسین یوسف الهی، محمدرضا کاظمی، سلطانی و شهید بادپا که از شهدای مدافع حرم هستند. 

سیر داستان از هشت سال دفاع مقدس آغاز و تا امروز که شاهد جانفشانی شهدای مدافع حرم هستیم، ادامه می‌یابد.

نکته‌ای هم که باید اضافه کنم و جزء ویژگی‌های این نمایش است، حضور یک شخصیت اصلی، فعال و البته پنهان است که در نمایش حضور ندارد اما ردپایش دیده می‌شود؛ شخصیتی به نام سردار حاج قاسم سلیمانی که در مقاطعی از نمایش به آن پرداخته می‌شود.

رهبرمعظم انقلاب بارها تاکید داشته‌اند که باید به گنجینه عظیم دفاع مقدس در همه حوزه‌های فرهنگی پرداخته شود و رشادت‌ها و افتخارات این حوزه برای مردم بیان شود. در راستای همین فرامین و به بهانه کنگره سرداران شهید لشکر ۴۲ ثارالله کرمان، تلاش کردیم در نمایش «ماهی در خاک»، به معرفی شهدا برای نسل جوان بپردازیم و آنها را با اسطوره‌هایی که دلاورانه جنگیدند و شهید شدند، آشنا کنیم.

*استقبال از این نمایش چگونه بود؟ نکته جالب اجرای آن در مصلی شهر کرمان  است…

استقبال از نمایش بسیار خوب بود. تقریبا در هر اجرا بیش از ۲۰۰۰ نفر به تماشای نمایش نشستند. ارتباط مناسبی هم برقرار شد. خصوصا خانواده شهدا و ایثارگران و همرزمان شهدا، گویی فرزندان و دوستان خودشان را بر روی صحنه می‌دیدند و با رشادت‌ها و جانفشانی‌های آنان تجدید خاطره شد. ضمن اینکه برای مردم عادی هم فوق العاده جذاب و تماشایی بود،  وقتی پس از پایان نمایش با زندگی و رشادت شهدایی مثل شهید حسن یزدانی و … آشنا می شوند.

«ماهی در خاک» اتفاق جدیدی در حوزه تئاتر دفاع مقدس است. در گذشته نمایش‌های بسیاری درباره جنگ ساخته و اجرا شده اما کمتر نمایشی به طور مستقیم به عملیات‌های جنگی و شخصیت‌های واقعی به این شکل پرداخته است.

*دکور و جلوه‌های ویژه‌ای هم برای این اجرا داشتید؟

آنچه به‌عنوان جلوه های ویژه در هر صحنه نمایش می‌بینید، طبعا خیلی ساده‌تر و ابتدایی‌تر از آن چیزی است که در جنگ اتفاق افتاده است. صداها و انفجارهایی که در نمایش است، هدفی جز آشنایی مخاطب با واقعیت‌های جنگ ندارد. مخاطب در «ماهی در خاک» به واقعیت‌های جنگ نزدیک می‌شود و جانفشانی رزمندگان را لمس می‌کند و ارزش امنیت امروز را درک می‌کند.

ضمن اینکه بهرحال به‌عنوان بخشی از جلوه‌های بصری و زیبایی شناسانه هم کارکرد دارد. دکور رودخانه‌ای در صحنه به طول ۲۰ متر و عرض ۵ متر اجرا شده که فضای اروند رود را تداعی می‌کند. طبعا اینها در تئاتر کمتر مرسوم است. البته دکورهای عظیم در نمایش‌هایی مثل «فصل شیدایی» و در فضای میدانی تجربه شده اما در اجرای صحنه‌ای کمتر اتفاق افتاده و برای تماشاگر تئاتر صحنه تازگی و جذابیت دارد.

*تجربه اجرای مشترک بازیگران سینما و بازیگران بومی کرمان را در این نمایش داشتید. تجربه‌هایی از این دست چه تاثیری در فضای تئاتر دارد؟

قطعا تاثیرگذار است. در اجرای مشترک یک تبادل تجربه و انتقال آموزش صورت می‌گیرد. از طرفی حضور بازیگران آشنا با فضای لهجه و آداب و رسوم بومی باعث می‌شود نمایش به واقعیت و زندگی شخصیت‌ها نزدیک‌تر شود. اینجا حدود ۲۰ هنرجوی هنرستان هنرهای زیبای کرمان در کنار بازیگران بزرگ و باتجربه‌ای مثل «مالک سراج» به ایفای نقش می‌پردازند. از تجربه و آموزش علی براتی که از بهترین‌های حرکت بدن در کشور است، استفاده می‌کنند و خلاصه تمرین، آموزش و اجرا همزمان است.

 *در این دو نمایش اخیر به‌ عنوان کارگردان با مرکز هنرهای نمایشی انقلاب و سازمان اوج همکاری داشتید. تعامل با مهنا و اوج چگونه بود؟

طبعا با دوستان در سازمان هنری «اوج» و موسسه «مهنا» از قبل یک آشنایی وجود داشت؛ با احسان محمد حسنی مدیر سازمان اوج، علیرضا کوهفر مدیر مرکز هنرهای نمایشی انقلاب و ایمان ادهمی.

اولین همکاری جدی ما تولید و اجرای نمایش مشترک ایران و سوریه با عنوان «خورشید ازحلب طلوع می‌کند» بود که در جشنواره تئاتر فجر هم به روی صحنه رفت. نمایش «ماهی در خاک» هم دومین تجربه همکاری‌ام در حوزه تئاتر به‌عنوان کارگردان با اوج و مهناست. به واسطه اینکه در «اوج و مهنا» آدم‌های حرفه‌ای و کاربلدی وجود دارند، شرایط تولید بسیار مناسبی داشتیم و همه شرایط و امکانات برای اجرای صحنه‌ای مهیا شده بود تا خروجی کار با کیفیت و تاثیرگذار باشد.

علاوه بر این، دست من در اجرای کار باز بود و شرایط خوب تولید مورد رضایت همه بود. حاصل این همکاری مشترک استقبال مخاطبان از هر دو نمایش اخیر یعنی «خورشید از حلب طلوع می‌کند» و همینطور «ماهی در خاک» بود که اجرای کرمان هم به لطف و نظر خود شهدا کار آبرومندی از آب در آمد.

*چه دور ما و چشم‌اندازی از حضور سازمان اوج در تئاتر حرفه‌ای دارید؟

سازمان «اوج» و «مهنا» قبلا تجربه‌های موفقی در حوزه نمایش میدانی با «شب آفتابی»، «آبی‌ترین وصال» و «فصل شیدایی» داشتند؛ پروژه‌هایی مردمی که در واقع گام‌های خوبی در حوزه تئاتر بود. الان دوستان به نوعی دیگر وارد تولید تئاتر صحنه‌ای شده‌اند که البته باید هم این اتفاق می‌افتاد. به شکلی که با تولیدات فنی و تکنیکال در تئاتر حرفه‌ای حرفی برای گفتن داشته باشند.

به نظر من مسیری که در این راه آغاز شده، چشم انداز بسیار روشنی دارد. درست مانند همان مسیری که در سینمای مستند و داستانی و سریال های تلویزیونی در پیش گرفت و تولیدات موفق و مردم‌پسندی هم ساخته شد. بی شک در تئاتر صحنه، اگر همین مسیر درست، حرفه‌ای و تکنیکال ادامه یابد، اتفاقات خوبی در این حوزه خواهد افتاد.

*کمی هم درباره کار مشترک با هنرمندان تئاتر سوریه و اجرا در دمشق و حلب  بگویید؟

«خورشید از حلب طلوع می‌کند» تاثیر بسیار مثبتی در سوریه داشت. امیدوارم شرایطی مهیا شود که این نمایش در کشورهای دیگر مثل عراق و لبنان هم اجرا داشته باشد. در دمشق و حلب استقبال مردم بسیار زیاد بود. در شهر حلب از دمشق هم تماشاگران بیشتری برای دیدن نمایش آمدند و متاسفانه به دلیل شرایط مکانی، بسیاری از مردم پشت درهای بسته سالن ماندند.

اجراهای حلب نسبت به دمشق ویژگ‌یهای خاص دیگری هم داشت و نوع ارتباطی هم که مردم این شهر، خصوصا ادیان مختلف با نمایش برقرار کردند، قابل مقایسه با دمشق نبود. اکثر تماشاچیان در این شهر مسیحی بودند یا اهل تسنن بودند. حتی کشیش‌های اعظم حلب آمدند و نمایش را دیدند. نکته جالب این بود که می‌گفتند: هرچه کردیم نتوانستیم جلوی اشک و گریه خودمان را بگیریم و معتقد بودند به واسطه این نمایش با واقعیت‌های کربلا و شخصیت امام حسین (ع) آشنا شده‌اند.

*با این واکنش‌ها قطعا کاری تاثیرگذار بوده است؟

بله! «خورشید از حلب طلوع می‌کند» اتفاقی بزرگ بود که با حمایت سازمان اوج و مهنا شکل گرفت. رویدادی هنری که باید مسئولان فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن توجه کنند، خصوصا در بحث مساله تقریب مذاهب.

در واقع ما با این کار به مردم سوریه اعلام کردیم که نه فقط در دفاع از حرم اهل بیت (ع) و مبارزه با تکفیری‌ها، بلکه در حوزه فرهنگ و هنر هم در کنار شما بودیم و هستیم. مردم در آنجا اصرار داشتند که باز هم تولیدات این چنینی ساخته شود.

این تعامل فرهنگی میان هنرمندان و مردم ایران و سوریه فرصتی است در جنگ رسانه‌ای دشمن بر علیه مسلملنان و شیعیان می‌تواند به نفع جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و مقاومت تمام شود. رویدادهایی از این جنس می‌تواند قلوب ملت‌ها را به هم نزدیکتر کند. در حلب واقعا یک اخوت و رفاقت میان مردم سوریه و ادیان مختلف با هنرمندان ایرانی ایجاد شده بود.

*صحبت ناگفته‌ای اگر هست، بفرمایید.

نکته‌ای که باید گفته شود این است که این اتفاقات همان چیزی است که حضرت امام خمینی(ره) هم بر آن تاکید داشتند، یعنی صدور انقلاب اسلامی به سایر کشورها. با این تجربه‌های موفق، حالا بعد از چهل سال می‌توانیم به کمک تولیدات هنری در همه حوزه‌ها و همینطور تئاتر به‌عنوان هنری زنده و مردمی، انقلاب‌مان را به دنیا صادر کنیم. این کار فرهنگی که با حمایت سازمان اوج و مهنا در سوریه رقم خورد اگر مسئولان فرهنگی به آن توجه کنند، قطعا به عظمت و بزرگی آن پی خواهند برد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیشنهاد برنده اسکار برای انتخابات ۲۰۲۰ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسپایک لی نامزد بهترین کارگردانی اسکار و برنده جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی از آکادمی اسکار ۲۰۱۹، پس از آنکه برای سخنرانی به روی صحنه رفت صحبت‌هایی علیه رئیس جمهور آمریکا انجام داد.

به گزارش سینماپرس، اسپایک لی نامزد بهترین کارگردانی اسکار و برنده جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی از آکادمی اسکار ۲۰۱۹، پس از آنکه برای سخنرانی به روی صحنه رفت صحبت‌هایی علیه رئیس جمهور آمریکا انجام داد که شدیداً مورد توجه و تشویق حضار و هنرمندان هالیوودی قرار گرفت.

این کارگردان پس از حضور روی صحنه و تشکر از عوامل و کسانی که او را در کسب این جایزه یاری کرده اند، اشاره‌ای به دوره بعد انتخابات آمریکا کرد و گفت:

«انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ نزدیک است. بیایید در سمت درست تاریخ بایستیم و انتخابی درست انجام دهیم و انتخابی بین عشق و نفرت داشته باشیم.»

او در پایان فریاد زد بیایید کار درست را در انتخابات انجام دهیم که حضار برای طرح این موضوع به صورت ایستاده او را تشویق کردند. او نیز با این حرف نشان داد که دل خوشی از ترامپ ندارد و به طور غیر مستقیم به انتخاب شخص دیگری در انتخابات آتی آمریکا اشاره کرد.

بیشتر هنرمندان هالیوودی از ترامپ دل خوشی ندارند و در گذشته نیز بارها شاهد موضوع گیری آن‌ها در مقابل سیاست‌های ترامپ بوده ایم. لیدی گاگا که امسال نیز نامزد بهترین بازیگر زن بود و جایزه اسکار بهترین ترانه را دریافت کرد در گذشته در تجمع‌های ضد ترامپ شرکت می‌کرد.

همچنین جرج کلونی بازیگر مشهور و پرطرفدار هالیوود در گذشته راجع به ترامپ گفته بود: «آمریکا بدشانس است که رئیس جمهوری به نام ترامپ دارد». او همچنین گفته بود که هیچگاه از ترامپ حمایت نکرده و نمی‌کند، اما باید امیدوار بود که او کارش را خوب انجام دهد.

رابرت دنیرو نیز سال گذشته در مراسم اهدای جوایز «تونی» با لحنی به شدت توهین آمیز ترامپ را مورد حمله قرار داده بود.

*مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع