X

بایگانی اسفند 22, 1397

دفتر سینمایی

تشکر کارگردان «متری شیش و نیم» از نیروی انتظامی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم «متری شش و نیم» که در اختتامیه جشنواره فیلم فجر به شدت از ناجا انتقاد کرده بود، در تغییر موضعی ۱۸۰ درجه‌ای از همراهی، محبت و دوستی همراهان فیلم در نیروی انتظامی تشکر کرد.

به گزارش سینماپرس، سعید روستایی کارگردان فیلم سینمایی «متری شش و نیم» که در اختتامیه جشنواره فیلم فجر نسبت به نیروی انتظامی به شدت انتقاد کرده بود، شب گذشته در یادداشتی که در اختیار یکی از خبرگزاری‌ها قرار داده، تغییر موضعی ۱۸۰ درجه‌ای داده است.

او نوشته است: خبر خوش اکران قریب‌الوقوع فیلم می‌توانست کامم را شیرین‌تر کند اگر کلی‌گویی، مرا با تنگنای دلخور کردن کسانی که دوستانه همراهمان بودند، مواجه نمی‌ساخت. درست است که از «سخن راست» نباید رنجید ولی «سخن تلخ» گفتن با حافظان امنیت کشور، به آن شکل کلی رسم دوستی نبود.

کارگردان فیلم سینمایی «متری شش و نیم» در بخش دیگری از یادداشت خود خاطرنشان کرده است: اکنون همچون شهروندی کوچک، از همراهی، محبت و دوستی تمامی همراهانمان در نیروی انتظامی تشکر می‌کنم. بدون همراهی و امکانات آنان «متری شیش و نیم» ساخته نمی‌شد، به انجام نمی‌رسید و امروز که زمان اکران آن فرا رسیده مشتاقم در کنار این عزیزان و به ویژه خانواده‌های عزیز شهدای نیروی انتظامی تماشاگر فیلم باشم.

به گزارش فارس، روستایی در اختتامیه جشنواره فیلم فجر گفته بود: پشت دستم را داغ می‌کنم از این به بعد پلیس از جلوی دوربینم که از پشت دوربینم هم رد شود! 

سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا این رفتار کارگردان «متری شیش و نیم» را بچگانه خوانده و گفته بود:  بنده ۲ بار فیلم «متری شیش و نیم» را قبل از جشنواره در حضور کارگردان دیدم و درباره جزء به جزء موارد اصلاحی توافق کردیم. اما آن‌ها بداخلاقی کردند و نسخه‌ای را نمایش دادند که نه‌ تنها اصلاح نشده بود بلکه سکانس‌های اضافه‌تر هم داشت!

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خداحافظی پژمان بازغی با «کودک شو» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پژمان بازغی در واکنش به داوری‌های جشنواره جام جم با مسابقه تلویزیونی «کودک شو» خداحافظی کرد.

به گزارش سینماپرس، پژمان بازغی در صفحه مجازی خودش نوشت:

“کودک شو و من جایزه اصلی را از مردم گرفتیم؛ بالغ بر ۴۰۰ برنامه هر روز با شما بودیم؛ در سه سالی که گذشت تلاش کردم میزبان خوبی باشم و سعی کردیم که برنامه‌ای بی‌حاشیه و سالم بسازیم. خارج از شرایط معمول و فعلی هر روز من را به ادامه مسیری که انگار هرگز از سوی مدیران دیده نمی‌شد امیدوار کردید. ممنونم که حس مردمی بودن را به من دادید. من به تک تک عوامل برنامه “کودک شو” افتخار می‌کنم؛ من به تمام مردمی که ستاره‌های برنامه بودند افتخار می‌کنم و شرمنده‌ام که بهترین برنامه تلویزیون از نگاه مردم بهترین مجری را نداشت.

در ادامه مسیرم دلیلی برای ماندن نمی‌بینم؛ اطمینان دارم “کودک شو” بدون من هم حیاتش را ادامه خواهد داد. به تهیه‌کنندگان برنامه تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم به راهشان ادامه دهند”.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پنجمین جشنواره «جام جم» به کار خود پایان داد/ میرباقری: قانون گذاران مهربانانه تر با رسانه ملی برخورد کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین اختتامیه پنجمین دوره از جشنواره «جام جم» امشب ۲۱ اسفند با حضور جمعی از مدیران و هنرمندان در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه پنجمین دوره از جشنواره «جام جم» امشب سه شنبه ۲۱ اسفندماه در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

این مراسم که محمدجعفر خسروی اجرای آن را بر عهده داشت با حضور جمعی از مدیران صداوسیما و هنرمندان آغاز شد. عبدالعلی علی عسکری، مرتضی میرباقری، مسعود احمدی افزادی، محمد احسانی، علی فروغی، محمدرضا جعفری جلوه، محسن تنابنده، حمید گودرزی، داریوش اسدزاده، شاهرخ استخری از جمله این مهمانان هستند.

این مراسم با سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از قرآن کریم و با حدود نیم ساعت تأخیر آغاز شد.

جعفر خسروی که اجرای این مراسم را برعهده داشت، در ابتدای این مراسم بیان کرد: اصلاً خوشحال نیستم این مراسم اجرا می‌کنم چون چالش زیادی دارد و اینجا مجریان و بزرگانی هستند که دوست ندارم در مقابلشان اینجا باشم.

هدف آرایش رسانه‌ای جدید است

سپس مسعود احمدی افزادی دبیر این دوره از جشنواره «جام‌جم» روی صحنه آمد و با خیرمقدم به مهمانان و ضمن اشاره به روند برگزاری جشنواره عنوان کرد که ۱۶۵ روز کار مداوم باعث شد تا امروز آیین اختتامیه را برگزار کنند.

وی با اشاره به عرضه جهانی تولیدات صداوسیما تصریح کرد: امروز مسئولیت رساندن محصولات پاک را به جهان داریم. هدف ما در جشنواره شناسایی کار جدید در عرصه محتوا و ساختار و آرایش جدید رسانه‌ای است و امیدواریم این جشنواره محملی برای یک نهضت رسانه‌ای باشد.

هیچ جشنواره‌ای قابل مقایسه با «جام‌جم» نیست/ قانون گذاران مهربانانه تر با رسانه ملی برخورد کنند

سید مرتضی میرباقری معاون سیما در سخنانی گفت: جشنواره تلویزیونی جام جم به دلیل چهار ویژگی بزرگترین رویداد رسانه ای، علمی و فرهنگی کشور است. هیچ جشنواره ای از نظر کمیت آثار، میزان مخاطب و آثاری که در مسابقه شرکت می کنند قابل مقایسه با جشنواره جام جم نیست.

وی اعلام کرد که شبکه‌های تلویزیونی در طول سال ۱۳۸ هزار و ۴۶۰ ساعت برنامه در ساختارهای مختلف پخش می‌کنند که سهم سریال‌های تلویزیونی جدید از این رقم، ۱۲۰۰ ساعت است. و ده ها مسابقه و ده ها انیمیشن و صدها برنامه مستند و گفتگومحور روی آنتن می رود. مخاطب هیچ جشنواره ای تمام ملت ایران نیست و ما برای کودکان، میانسالان، نوجوانان و همه اقشار برنامه داریم و هیچ قلمرویی آنقدر وسیع نیست.

وی افزود: متنوع ترین سنجه ها در این جشنواره ها داریم؛ در طول سال بیش از یکصد نظرسنجی در کل کشور انجام می شود تا نظر مردم را در رابطه با اتفاقات مختلف آنتن جویا شود.ما برای سنجش ۱۴۰ هزار ساعت برنامه ای که پخش می کنیم این نظرسنجی ها را در دستور کار داریم. کمیسیون های مختلف هم برای جشنواره جام جم یک سنجش حرفه ای دیگر انجام می دهند. این ۱۴۰ هزار برنامه نیازمند این سنجه های دقیق و سختگیرانه است تا وضعیت خودمان را بدانیم.

معاون سیما تصریح کرد: در امسال یک سنجه سومی هم داشتیم فارغ از نظرسنجی های مرسوم، کارشناسان حرفه ای در کمیسیون به صورت تخصصی ارزیابی کردند. این سنجه همان انتخاب مردمی بود. در نظرسنجی ما سراغ مردم می رویم ولی در این سنجه سوم برنامه عرضه می شود و مخاطب نظر می دهد. ما در این سنجه سوم از برنامه سازان و هنرمندان خواستیم یک بار در یک بازه زمانی ۴۰ روزه در منظر مردم قرار دادیم تا مردم اظهارنظر کنند. مردم امتیاز خودشان را به آثار تلویزیونی دادند؛ تنها این اتفاق در جشنواره جام جم افتاد.

وی تصریح کرد: بیش از یکصد نفر از خبره ترین افراد سنجش برنامه های ما را به صورت تخصصی برعهده گرفتند. ۱۴۰ هزار برنامه برای اینکه نظرسنجی بشود و کارشناسان ورزیده ای که بخش عمده ای از نمایندگان مردم در کشور هستند نظرسنجی را برعهده داشتند.

میرباقری تاکید کرد: ما ۱۴۰ فرد و برنامه را در مقابل مردم قرار دادیم که نظر مردم را ارائه بدهند. در بین این عناوین یک عنوان اختلال و تغییری در آراء بوجود آمد و ما مکانیزم رای دهی را به گونه ای طراحی کرده بودیم که رای دهنده می فهمید آراء به چه شکلی است و در یک شب و در یکی از موارد اختلالی به وجود آمد و رسانه ملی متوجه شد و پیگیری کرد و مصونیت و مراقبت لازم را انجام داد و از طریق فنی آن میزان آراء هم حذف شد و حوزه های امنیتی و قضایی را هم مطلع کردیم و مرجع ذی ربط هم آن را پیگیری کرد برای اینکه یک رای هم جابه جا نشود.

وی ادامه داد: این جشنواره با این حجم از مخاطب و همچنین تولید برای همه مخاطبان به مرحله نهایی رسید و منتخبان اعلام می شوند و هدف اصلی ما هم این است که کارهای مبتکرانه تر مورد توجه بیشتری قرار بگیرند و ما بتوانیم راه آینده را هموارتر کنیم.

میرباقری با اشاره به اینکه دو تقاضا دارم و آن را باز هم ذکر می کنم. یک تقاضا در داخل رسانه ملی است و خوشبختانه رئیس رسانه ملی حمایت هایی که از حوزه تولید داشته علی رغم همه محدودیت ها بسیار خوب بوده است و از ایشان تشکر می کنم. یک واحد سرمایه گذاری کردن در رسانه ملی ده ها برابر نتیجه خواهد داشت. اگر صدای ما به قانون گذاران می رسد به آنها این مطلب را می گوییم که رسانه ملی برای اینکه حال مردم بهتر بشود دارای منابع بی انتهایی است و باید سرمایه ها بیشتر شود. و مهربانانه تر با رسانه ملی برخورد کنند.

روایت یک «سوءتفاهم» در رأی‌گیری

معاون سیما با اشاره به اینکه سوتفاهمی را می‌خواهد بیان کند، گفت: ما حدود ۱۴۰ برنامه و فرد را در مقام قضاوت قرار دادیم و در بین این تعداد در یک عنوان تغییری در آرا بوجود آمد. اختلالی بوجود آمد که شناسایی شد و میزان آرای اشتباه حذف شد و حوزه‌های امنیتی و قضایی کشور را خبر کردیم که در نهایت علت این اخلال توسط مراجع قضایی اعلام خواهد شد.

میرباقری ادامه داد: هدف اصلی ما این است که کارهای مبتکرانه و خلاقانه‌تر مورد توجه بیشتری قرار بگیرند و ما بتوانیم در سال‌های بعد مسیر خود را افتخارآمیزتر ادامه دهیم.

وی در پایان با یک درخواست از علی‌عسکری رئیس سازمان صداوسیما عنوان کرد: در تمامی سال‌ها حمایتی از طرف رییس رسانه ملی دریافت کردیم که درخواست دارم این حمایت‌ها همچنان رو به تزاید باشد. اگر صدای ما به قانون‌گذاران و… می‌رسد درخواست می‌کنیم که رسانه ملی دارای ظرفیت عظیمی است و اگر می‌خواهیم حال ملت خوش‌تر باشد و سرمایه اجتماعی ما بیشتر و مقاومت ما افزایش یابد و فرهنگ ملت ایران بالندگی بیشتری داشته باشد بیش از پیش به رسانه ملی پرداخته شود.

اهدای جوایز بخش چهل سالگی انقلاب

در ادامه مراسم عبدالکریم خیامی دبیر بخش برنامه‌های چهلمین سالگرد انقلاب به همراه احمدی افزادی دبیر جشنواره روی صحنه حاضر شدند.

در این بخش ایمان گودرزی برای مستند «عزت»، مهدی سموعی برای برنامه «۴۰۱۳» در شبکه چهار و مهدی نقویان برای مستند «در برابر طوفان ۲» و مجموعه «اولین‌ها» برگزیده شدند.

در بخش فضای مجازی هم محمد ترخانی مسئول سایت شبکه قرآن به‌عنوان بهترین شبکه در حوزه سایت اطلاع‌رسانی و سمیه فیروزفر برای بهترین شبکه در حوزه شبکه‌های اجتماعی معرفی شدند.

گودرز عزیزی هم برای بهترین برنامه در حوزه سایت و شبکه‌های اجتماعی برگزیده شد.

در بخش پویانمایی سیدمسعود صفوی برای تهیه‌کنندگی «نازبالش»، علی احمدی برای کارگردانی «جوانمردان» و ابوالفضل رازانی برای تهیه‌کنندگی «بازی کنیم بخندیم» جوایز اصلی را دریافت کردند.

تجلیل از منوچهر والی‌زاده

در ادامه مراسم کلیپی از سخنان منوچهر والی‌زاده و دوبله فیلم توسط وی پخش شد و در این بخش بزرگداشت وی با حضور مرتضی میرباقری معاون سیما و احمدی افزادی دبیر جشنواره صورت گرفت.

والی‌زاده در این بخش مقابل میکروفن قرار گرفت و گفت: بعد از ۵۰ سال کار در صداوسیما امشب این افتخار نصیبم شد که اینجا قرار بگیرم. خودم را لایق این همه محبت و دوستی نمی‌بینم. از مردم کشور که اینقدر بامحبت و صمیمی هستند ممنونم.

وی افزود: صداوسیما مثل خانه دوم ماست و خدا را شکر همکاران بامعرفتی دارم. اگر این جایزه را گرفتم این جایزه را با همکاران نجیب و دوست داشتنی‌ام تقسیم می‌کنم. در سال‌های اینده جوان‌هایی به حرفه ما می‌آیند و تست می‌دهند تا وارد کار شوند امیدوارم به خوبی وارد کار شوند.

این پیشکسوت عرصه صدا تأکید کرد: من با همه چیز حرفه دوبله ساختم؛ با بیکاری و پرکاری و خدا را شکر این روزها هم روزهای پرکاری ماست.

در ادامه برگزیدگان بخش دوبله اعلام شدند.

در بخش مدیردوبلاژ و صداپیشگی تندیس و لوح تقدیر جشنواره به افشین زینوری تعلق گرفت. در بخش صداپیشگی هم لوح تقدیر و تندیس جشنواره به مینو عزنوی تعلق گرفت.

در بخش مدیر دوبلاژ و صداپیشگی هم سعید شیخ زاده برگزیده شد.

مینو غزنوی در این بخش در سخنانی کوتاه گفت: زمانی که من و همکارانم وارد این سازمان شدیم، اینجا غیر از ساختمان پخش، همه جا خاکی و غیرآسفالت بود و هیچ چیز نبود و ما از آن زمان تا کنون اینجا هستیم‌. از آقای نقی‌یی مدیر دوبلاژ سیما ممنونم که باعث شد ما دیده شویم.

اهدای جوایز بخش مستند

لوح و تندیس بهترین مجموعه مستند به داوود سماواتی یار برای دست آفریده ها در شبکه دو تعلق گرفت.
لوح و تندیس بهترین مستند تک قسمتی به هادی نعمت اللهی برای مارش میرا در شبکه سه تعلق گرفت.
لوح و تندیس بهترین کارگردانی به جواد قارایی برای مستند ایرانگرد در شبکه یک تعلق گرفت.

جواد قارایی در سخنانی گفت: از مدیران به خاطر حمایت در این ۱۰ سال تشکر می کنم و همچنین از مردم ایران ممنونم. یکی از افتخارات ایرانگرد این است که اورجینال است.

در ادامه مراسم در بخشی با عنوان “ادای دین به جانبازان رسانه ملی” رییس صداوسیما و معاون سیما روی صحنه رفتند و توسط آنها از احمدرضا اسفندیاری و علی رشاد جانباز حادثه تروریستی اهواز تجلیل شد.

همچنین در بخش نکوداشت زنده یاد خشایار الوند با دعوت از از همسر وی و سیروس الوند برادرش از این نویسنده یاد شد و تجلیل بعمل آمد.

بخش برنامه های ترکیبی:

تندیس و لوح جشنواره به عادل فردوسی پور برای تهیه کنندگی برنامه نود رسید.

تندیس و لوح جشنواره در بخش تهیه کنندگی به جواد فرحانی برای برنامه هزارداستان رسید.

تندیس و لوح جشنواره در بخش تهیه کنندگی به رامین موسوی ملکی رسید.

در این بخش تندیس برنامه منتخب پرمخاطب از نگاه مردم نیز به رضا رشیدپور برای تهیه کنندگی حالا خورشید رسید.
همچنین در این بخش تندیس برنامه منتخب شاخص از نگاه مردم به برنامه نود به فردوسی پور رسید.

عادل فردوسی پور در این بخش عنوان کرد: من خیلی خوشحالم که امسال در سخت ترین سال کاری ام دو جایزه گرفتم از استادانی که همه آنها خاک صحنه خورده اند. من فرزند رسانه ملی هستم و در این بیست و چند سال همیشه سعی کردم صادقانه کار کنم و خود را مدیون مردم می دانم.
در سالی که در رسانه ام به من بی مهری شد اینکه کارم دیده شد خیلی برایم ارزشمند است من مدیون مردم هستم و نمی دانم چگونه از آنها تشکر کنم. این جایزه دوم در این سال سخت و عجیب و غریبی که سپری کردم ارزش زیادی دارد.

وی ادامه داد: مردم همیشه به من لطف داشتند، من خیلی منقلب شدم به خاطر سختی هایی که در این سال کشیدم اما این جایزه، لطف مردم و سازمان برای من مثل اکسیر است. خیلی تشکر می کنم از وزیر محترم ارتباطات از پلیس فتا و ستاد جشنواره و میرباقری سپاسگذارم، این جایزه را مدیون مردم هستم و به مردم تقدیم می کنم و امیدوارم لایق لطف مردم باشم.

بخش بهترین اجرا

تندیس و لوح جشنواره در بخش بهترین اجرا به احسان علیخانی برای ماه عسل، محمدجعفر خسروی برای زنده باد زندگی، محمد دلاوری برای پایش و رضا رشیدپور برای حالا خورشید تعلق گرفت.

همچنین تندیس بهترین مجری منتخب مرد باز هم به رشیدپور رسید.

رشیدپور نیز در سخنانی اظهار کرد: من هیچ کاره ام از ۷۰ نفر از همکارانم سپاسگذارم. ما در این هیاهوهای خبر از سانحه هواپیمایی که یک ماه اخیر سقوط کرد و سرنشینان آن برای تهیه گوشت رفته بودند غفلت کردیم و من این تندیس را به آنها تقدیم می کنم.

محمد دلاوری نیز در سخنانی عنوان کرد: یکی از ملزومات مدل برنامه های ما تهدید است. چندی پیش یکی به تهیه کننده ما زنگ زد و گفت اگر من به کارم ادامه دهم حسرت آنتن زنده را بر دلم خواهد گذاشت و من اینجا می خواهم این تندیس را به او تقدیم کنم.

احسان علیخانی نیز در سخنانی عنوان کرد: در فکر این بودم که بیایم اینجا و چند گله گی بیان کنم. من شاید ۱۸ ساله بودم که وارد صداوسیما شدم و در شبکه یک وارد کار شدم. من تجربه اجرای این جشنواره را در دور دوم یا سوم دارم و برای اینکه بگویم اوضاع اقتصادی سازمان چقدر خراب است باید بگویم قسط اخر اجرای آن جشنواره را دریافت نکردیم.

وی در بخش دیگر حرف هایش گفت: من با مسئولان سازمان صحبت کردیم و فکر می کنم اکنون زمانی برای پایان ماه عسل و شروع عصر جدید است. از بودن در کنار داوران برنامه عصر جدید خوشحال هستم.

وی در ادامه به شوخی گفت: من محکومم به مجلل بودن و تشریفاتی بودن.

علیخانی همچنین عنوان کرد: دیروز مصاحبه تکان دهنده ای از رضا رویگری دیدم که لنگ اجاره خانه هستند. من هم می خواهم مدیران را به ملاقاتی با او دعوت کنم و هم می خواهم به عنوان یک فرد کوچک هدیه ام را به او تقدیم کنم‌.

در بخش مجری زن، تندیس و لوح به ندا ملکی برای اجرای افتاب شرقی، زینب ابوطالبی برای نیمه پنهان ماه و همچنین تندیس مجری منتخب زن از نگاه مردم به فاطمه امینی برای برنامه مل مل رسید.

در بخش تحقیق و پژوهش تندیس و لوح به توحید اتش بار برای برنامه پایش، در بخش تهیه کنندگی برنامه کودک به حمیدرضا عطارد برای سر سفره خدا، در بخش تهیه کنندگی برنامه نوجوان به سیدمهدی حسینی برای برنامه بازی ویزیون، در بخش گروه تولید تلویزیونی به سعید رضایت کارگردان ماه عسل، در بخش اهتمام به زبان فارسی به علی هنرور تهیه کننده صبح بخیر ایران تعلق گرفت.

همچنین تندیس ویژه پنجمین جشنواره جام جم برای تلاش مستمر در برنامه های مناسبتی به فرشاد حسینی برای برنامه صحیفه نور، تندیس ویژه برای مجری مولف و برنامه ساز به مهران مدیری و مصطفی احمدی تهیه کننده دورهمی، تندیس تیتراژ منتخب از نگاه مردم نیز به تیتراژ دورهمی با صدای مهران مدیری تعلق گرفت.

تندیس ویژه پنجمین جشنواره برای برنامه تاثیرگذار با اجرای امیدآفرین رامبد جوان به رامبد جوان و سیدعلی احمدی تهیه کننده خندوانه تعلق گرفت.

رشیدپور در ادامه مراسم پشت میکروفن قرار گرفت و با اظهار خوشحالی از تندیس نگاه مردمی که دریافت کرده است از جمعیت حاضر در سالن درخواست کرد نجم الدین شریعتی، اقبال واحدی و نیما کرمی را تشویق کنند.

بخش مسابقه و سرگرمی

تندیس و لوح جشنواره در بخش اجرای مسابقه به محمدرضا گلزار برای اجرای مسابقه برنده باش رسید.

گلزار در سخنانی گفت: در راه فکر می کردم اگر قسمتم بود بیایم بالا از چه کسی باید تشکر کنم. از مردم تشکر می کنم که اعتبار سال ها کار در سینما و موسیقی و اخیراً در تلویزیون را از انها دارم مردم باعث شدند تا برنده باش یکی از دو برند تلویزیون شود و از مدیران، مردم و طرفدارانم هم تشکر می کنم.

تندیس و لوح جشنواره در بخش کارگردانی به مصطفی امامی برای کارگردانی مسابقه پنج ستاره رسید.

تندیس و لوح بهترین مسابقه به ابوذر پورمحمدی و رضا نصیری تهیه کنندگان کودک شو رسید.

بخش آثار نمایشی

تندیس و لوح در بخش تهیه کنندگی به ایرج محمدی تهیه کننده مجموعه نمایشی دلدادگان رسید.
تندیس و لوح در بخش کارگردانی به احمد معظمی کارگردان مجموعه نمایشی سارق روح رسید.
تندیس و لوح در بخش فیلمنامه به احسان جوانمرد نویسنده مجموعه بانوی عمارت رسید.

جوانمرد در سخنانی گفت: هر مدیری که می اومد اولین گزینه اش این بود که فیلمنامه بانوی عمارت را کنار بگذارد و
من امروز خواسته ام این است که فیلمنامه ها را در شوراها برسی کنید. این فیلمنامه می توانست هفت سال پیش ساخته شود. در این سیستم به زحمت فردی بالا می آید اینها را آسان از دست ندهید عادل فردوسی پور آسان به دست نیامده است خشایار الوند آسان به دست نیامده بود.

وی ادامه داد: حال آثار نمایشی بهتر می تواند باشد، صنف ما فیلمنامه نویسان خیلی زجر می کشد. ما نویسنده ها خیلی همدرد هستیم و کسی به ما توجهی ندارد. همه می گویند چرا فیلمنامه ها بد است اما جرا فیلمنامه ها بد نباشد؟ ما دستمزد خوب نمی گیریم و ذهنمان آسوده نیست.

وی در پایان سخنانش گفت:
اگر می خواهید تحولی در سازمان بوجود آید فیلمنامه ها را دریابید.
بانوی عمارت اگر فیلمنامه خوبی شد اثر مهدی روشن روان مدیر سابق گروه فیلم و سریال شبکه سه بود و می خواهم برای او دست بزنید.

بخش بازیگر زن

تندیس و لوح بازیگر برتر زن به گلچهره سجادیه برای بازی در مجموعه نمایشی انام رسید.

همچنین مریم مومن بازیگر بانوی عمارت تندیس بازیگر منتخب زن از نگاه مردم را دریافت کرد.

بخش بازیگر مرد

حسین محجوب بازیگر برتر مرد مجموعه نمایشی محکومین تندیس و لوح این بخش را دریافت کرد.

تندیس بازیگر منتخب مرد از نگاه مردم نیز به حسام منظور بازیگر سریال بانوی عمارت رسید.

بخش دستاورد هنری ویژه

در این بخش تندیس و لوح به تیتراژ سایه بان به خوانندگی محسن چاوشی رسید.

تندیس ویژه جشنواره جام جم نیز به مجموعه نمایشی پدر به عنوان اثری تاثیر گذار با محوریت خانواده رسید که از حامد عنقا تهیه کننده، بهرنگ توفیقی کارگردان و مهدی سلطانی و لعیا زنگنه بازیگران دعوت شد که به صحنه بروند.

تقدیر ویژه جشنواره پنجم جام جم با اهدای لوح از بازیگران بچه مهندس صورت گرفت.

تندیس ویژه جشنواره برای اثر جریان ساز در جذب مخاطب تلویزیون به پایتخت ۵ تعلق گرفت و الهام غفوری، سیروس مقدم و محسن تنابنده روی صحنه رفتند تا تندیس های خود را دریافت کنند. این تندیس ویژه به انتخاب هیات داوران و مردم صورت گرفت.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تئاتر مستقل تهران میزبان «هدیه جشن سالگرد» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایش «هدیه جشن سالگرد» از ششم تا سیزدهم فروردین ماه ۹۸ در تئاتر مستقل تهران روی صحنه می‌رود.

به گزارش سینماپرس، نمایش «هدیه جشن سالگرد» همراه با اجرای زنده الکترونیک موزیک از ششم تا سیزدهم فروردین ماه ۹۸ از ساعت ۱۷:۳۰ در تئاتر مستقل تهران روی صحنه می‌رود.

در این اثر نمایشی به نویسندگی افشین هاشمی که کارگردانی آن را مجید فرهاد بر عهده دارد، مهدی کوشکی و بهناز شمشیری به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان «هدیه جشن سالگرد» آمده است: امشب جشن سالگرد ازدواج منه، همتون دعوتید، فقط به صرف شام…

الکترونیک موزیک از سبک‌های مختلف موسیقی الکترونیک است که گاهی از ترکیب با فولک ایرانی بهره می‌گیرد و با ویژوآل غالباً انتزاعی همراه است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از نویسنده: افشین هاشمی، کارگردان: مجید فرهاد، تهیه کننده: نوید تندرو، بازیگران: مهدی کوشکی و بهناز شمشیری، مدیر تولید: میلاد نصرالهی، طراح لباس: زهره کاظمی، طراح صحنه: حامد اصلانی، منشی صحنه: مرضیه دهقان، دستیار تولید: شبنم محمدپور، دستیار لباس: شکیلا یزدی، مدیر صحنه: پژمان سرمایه خواه، موسیقی: نیما مرادی، تدارکات: محمدرضا فرشاد، عکاس: سهراب خان زاده، طراح گرافیک و ساخت تیزر: بهرام رامه، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: علی ژیان، تبلیغات مجازی: گروه جارچی، گروه الکترونیک موزیک: موسیقی: وحید قادری، ویژوآل: راضیه کوشکی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عید دیدنی» رادیو فرهنگ با هنرمندان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «عید دیدنی» برنامه نوروزی رادیو فرهنگ برای ایام نوروز است که از ۲۹ اسفند تا ۱۵ فروردین روی آنتن می رود.

به گزارش سینماپرس، برنامه «عید دیدنی» از ۲۹ اسفند تا ۱۵ فروردین ساعت ۱۴:۳۰ روی آنتن رادیو فرهنگ می رود.

«عید دیدنی» فرصتی است که ایام نوروز ۹۸ به دیدار مشاهیر فرهنگ و هنر ایران برویم و تلاش فرهنگیان را تکریم کنیم و خاطرات نوروزیشان را بشنویم.

جواد انصافی، اردلان شجاع کاوه، اصغر سمسار زاده، داوود فتحعلی بیگی، رویا تیموریان و چند تن دیگر مهمان «عید دیدنی» هستند. در این برنامه پیمان شیخی گپ و گفتگویی شاد با پیشکسوتان و هنرمندان دارد و هنرمندان از خاطرات نوروزی خود در دوران گذشته می گویند.

«عید دیدنی» در گروه کتاب رادیو فرهنگ به تهیه کنندگی پرویز جمالی و اجرای پیمان شیخی تولید و پخش می شود.

رادیو فرهنگ را روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز بشنوید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرستان موسیقی دختران در تالار وحدت کنسرت برگزار می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ارکستر هنرستان موسیقی دختران ۲۵ اسفند ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

به گزارش سینماپرس، ارکستر هنرستان موسیقی دختران با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی ساعت ۱۴ روز شنبه ۲۵ اسفند در تالار وحدت قطعاتی را در بخش‌های مختلف اجرا می‌کند.

گروه کُر هنرستان موسیقی دختران به سرپرستی و تنظیم شهلا میلانی با اجرای قطعات «نازنین» (محلی کرمانشاهی)، «منیر منیر» (محلی گیلکی)، «شیری بگو سه تا» (محلی لری)، «یار اولماز» (محلی آذری) و ارکستر ایرانی هنرستان موسیقی دختران به سرپرستی هیلا فیض پور با اجرای قطعات «پرواز» (قطعاتی برای قانون و ارکستر) به آهنگسازی و تنظیم بهزاد عبدی، «شورج بار» با تنظیم بهزاد عبدی اجراهای ارکسترهنرستان موسیقی دختران را تشکیل می‌دهند.

در بخش دیگر نیز ارکستر ایرانی هنرستان موسیقی دختران به سرپرستی و نوازندگی تار گلنوش صالحی، با اجرای قطعات «لالایی» (محلی کردی) با تنظیم احسان ذبیحی فر، «چهارمضراب اصفهان» به آهنگسازی غلامحسین بیگجه خانی و تنظیم احسان ذبیحی فر، «رنگ بیات اصفهان» و «رقصان» اثرحسین علیزاده و تنظیم بهزاد عبدی، ارکستر ایرانی گروه «آراه» هنرستان موسیقی دختران به سرپرستی بهاره فیاضی با اجرای قطعه «بیداد» اثر پرویز مشکاتیان، گروه گیتار هنرستان موسیقی دختران به سرپرستی مهرداد پاکباز و گروه تریو بادی برنجی هنرستان موسیقی دختران به سرپرستی مهسا خطیب زاده قطعاتی را اجرا می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هزارپایی که این‌بار روانه خانه‌های مردم شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زمانی که یک فیلمِ سخیف و مبتذل با برچسب کمدی در سینما ساخته و اکران می‌شود قطعاً بعد از دیدن فیلم آن را از یاد می‌بریم، اما اینکه همین فیلم تبدیل به پرفروش‌ترین اثر سینمایی می‌شود و باید مدام از آن به عنوان فیلم پرفروش یاد کنیم شرم‌آور است.

زمانی که یک فیلمِ سخیف و مبتذل با برچسب کمدی در سینما ساخته و اکران می‌شود قطعاً بعد از دیدن فیلم آن را از یاد می‌بریم، اما اینکه همین فیلم تبدیل به پرفروش‌ترین اثر سینمایی می‌شود و باید مدام از آن به عنوان فیلم پرفروش یاد کنیم شرم‌آور است، فیلمی مثل «هزارپا» که بر اساس موقعیت‌های مبتذل شکل گرفته است، فارغ از تفکر و نگرش که تنها قصد آن خالی کردن جیب مخاطب بوده اساساً تفکر بساز و بفروش مهم‌ترین نکته حائز اهمیت در ساخت آن از جانب کارگردانش بوده است، اینکه صرفاً جنبه سرگرمی سینما مطرح باشد بدون لحاظ جنبه‌های فرهنگی آن نتیجه‌اش هم می‌شود فیلمی مثل هزارپا. این فیلم بعد از فروش ۴۰ میلیاردی‌اش چند روزی است در شبکه خانگی توزیع شده است، اما در دو قسمت ۱۰ هزار تومانی که اینگونه از توزیع برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد، چراکه عوامل ساخت این فیلم در تلاش بودند که آن را در یک قسمت ۲۰ هزار تومانی توزیع کنند، اما با مخالفت مدیران قرار بر این شد که هزارپا در دو قسمت توزیع شود که این شیوه دور زدن مخالفت‌های مسئولان محسوب می‌شود. همیشه رسم بر این بوده که نسخه سینمایی فیلم‌ها در شبکه خانگی کوتاه‌تر شوند، اما هزارپا بر خلاف چارچوب‌های مرسوم در توزیع خانگی‌اش اضافه شده است، حالا در این نسخه خانگی چگالی بی‌حرمتی‌ها و سخیف بودن فیلم به حد اعلا رسیده است این در شرایطی است که تعداد بیشتری در مقایسه با تعداد تماشاگرانِ سینما این فیلم را در خانه می‌بینند. اینکه مسئولان ارشاد در زمان اکران اجازه نمایش چند سکانس را ندادند و حالا این فیلم در شبکه خانگی به کامل‌ترین شکل ممکن توزیع شده جای سؤال و البته تعجب دارد. فیلمساز پیشکسوت ما سینمای کمدی را به شدت به سخره گرفته است که با تک سکانس‌ها بی‌سروشکل توقع دارد مخاطب را بخنداند و البته مخاطب‌های عام می‌خندند، زیرا فرهنگ سینمای کمدی ما در همین حد است که دو بازیگر برقصند یا اینکه دیالوگ‌های جنسی بگویند.

این روزها تعریف سینمای کمدی همین است ترکیب زوج بازیگر البته پرفروش (ترجیحاً رضاعطاران) و جا دادنِ دیالوگ‌های اروتیک وار در دهانِ آن‌ها تضمینی است برای فروش بالا و اساساً فرهنگ در سینمای کمدی تبدیل به هجویات شده است. مخاطب هم که فرهنگ مطالعه ندارد فکر می‌کند سینمای کمدی یعنی هزارپا، چرا؟ چون خنده‌آور است، اما باید این نکته را فراموش نکنیم که حرف‌های رکیک و جنسی در جامعه ما بیش ازحد رواج دارد. اینستاگرام یا تلگرام مملو از همین شوخی‌هاست که فیلمسازهای ما از همین شوخی‌ها در دیالوگ‌نویسی کمدی استفاده می‌کنند، اینکه فیلمساز از دیالوگ‌های جنسی دوپهلو استفاده ابزاری و غیرسینمایی می‌کند بسیار تأسف‌آور است، اما جدا از بحث ساختاری که در زمان اکران مفصل به آن پرداخته شد بحث ضد ارزشی بودن فیلم است و انگار وزارت ارشاد در برابر این فیلم بیش از حد کوتاه آمده است. توهین به ارزش‌های آرمانی و دفاع مقدس، رزمندگان شیمیایی و مفقودالاثر چگونه در این فیلم جا گرفته است؟ آسایشگاه جانبازانی که در فیلم می‌بینیم کاملاً زاده فکر نویسنده است. این یک توهین بزرگ به جانبازان است، چراکه چنین مکانی مصداق واقعی ندارد و نکته فاجعه برانگیزتر که مدیر آسایشگاه جانبازان است که چرا به این اندازه عقب افتاده و الکن است که سریع در دام می‌افتد و در سکانس‌های آخر آن دیالوگ‌های مستهجن دو پهلو را می‌گوید! این شوخی با خانواده شهید محسوب نمی‌شود؟ چرا برای رسیدن به پول حاضر به انجام هر کاری می‌شویم، رقص با پای مصنوعی می‌شود شاه سکانس فیلم.

فاجعه انگیزتر از این هم مگر داریم؟

در برهه عجیبی قرار گرفتیم که ارزش‌ها دیگر برای برخی به ظاهر هنرمندان مهم نیستند. حالا می‌شود با همه چیز شوخی کرد حتی با جانباز، بسیجی و مفقودالاثر. چگونه به آیندگان از ارزش‌های مقدس حرف بزنیم در شرایطی که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای کشورمان هزارپاست؛ فیلمی که اساساً سخیف و لمپن است. می‌گویند در شرایط بد اقتصادی قرار گرفتیم که فیلمی مثل هزارپا می‌تواند مردم را کمی شاد کند، اما واقعاً این فیلم را می‌شود با خانواده تماشا کرد؟ فیلمی که ملغمه‌ای از دیالوگ‌های جنسی و موقعیت‌های اروتیک است؟ تمامی دیالوگ‌های این فیلم بر اساس شوخی‌های کف خیابان نوشته شده است فارغ از کمی نگرش انسانی. در این میان وظیفه سینما و فرهنگ چه می‌شود؟ چگونه به نسل جدید بگوییم که هزارپا سخیف و مبتذل است و بچه‌های جانباز، شأن و منزلت گرانبهایی دارند، هزارپا یک اثر ضدجنگ است که تلاش کرده است مقوله جنگ را به شوخی بکشاند. این همه سال فیلمسازان دفاع مقدس سعی کردند قسمتی از واقعه جنگ را به تصویر بکشند تا نسل‌های بعدی جنگ و آدم‌های جنگ را درک کنند، اما هزارپا به دلیل سرمایه‌اندوزی تصویری دروغ به مخاطب سینما نشان می‌دهد که حتماً عواقب ناخوشایندی درآینده خواهد داشت.

*روزنامه جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گزارشی از رویدادهای غیرعادی حوزه هنرهای تجسمی – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: به رغم اتمام جشنواره تجسمی فجر انقلاب هنوز هم اخباری از برخی حواشی و اتفاقات آن به گوش می‌رسد که برای هنرمندان انقلابی مأیوس کننده است. این در حالی است که رهبر انقلاب نسبت به مسئولان برپایی پنجمین جشنواره ملی هنر مقاومت که از نظر محتوایی نظیری مشابه جشنواره فجر است، به خاطر تقویت و جان‌بخشی به انگاره‌های انقلاب اسلامی ابراز محبت کرده و فرمودند: «خدا قوت… به عهدتان وفا کردید.»

معاونت هنری وزارت ارشاد طی ماه‌های اخیر با اتفاقات و حواشی زیاد و قابل اعتنایی مواجه شده است؛ از انتشار فیلم حرکات موزون به اسم ورزش در حضور مسئولان ارشاد گرفته تا تکخوانی زنان در حضور وزیر فرهنگ‌و ارشاد اسلامی. از آنجا که بررسی و چرایی انتشار احتمالاً عامدانه تصاویر و فیلم‌هایی از اقدامات ساختارشکن آن هم در حضور عالی‌ترین مسئولان وزارت ارشاد و مدیران دولتی فضای موسع دیگری را طلب می‌کند صرفاً به برخی تصمیمات و اقدامات صورت گرفته پیرامون معاونت هنری حوزه هنر‌های تجسمی می‌پردازیم.

به رغم اتمام جشنواره تجسمی فجر انقلاب هنوز هم اخباری از برخی حواشی و اتفاقات آن به گوش می‌رسد که برای هنرمندان انقلابی مأیوس کننده است. این در حالی است که رهبر انقلاب نسبت به مسئولان برپایی پنجمین جشنواره ملی هنر مقاومت که از نظر محتوایی نظیری مشابه جشنواره فجر است، به خاطر تقویت و جان‌بخشی به انگاره‌های انقلاب اسلامی ابراز محبت کرده و فرمودند: «خدا قوت… به عهدتان وفا کردید.»

فشار هماهنگ نفوذی‌ها و غربگرا‌ها
از یک سو برخی افراد و جریان‌های نفوذی برای تصاحب گلوگاه‌های مهم تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، به کار گماشتن نیرو‌های مورد نظرشان در جایگاه‌های خاص و از سوی دیگر فشار باند‌ها و افراد غربگرا به برخی مسئولان جهت اجرای منویات مورد نظرشان در قالب حرکتی هماهنگ در مسیر پیشبرد اهداف کلان‌شان مشغول فعالیت‌های گسترده هستند.

جشنواره هنر‌های تجسمی فجر محمل مناسبی برای فعالیت هنرمندان و دوستداران این هنر قدیمی و اثرگذار خواهد بود به شرط آنکه یک مدیریت قوی و مسئولانه در آن ساری و جاری باشد. متأسفانه جشنواره تجسمی فجر امسال از همان ابتدای معرفی اعضای شورای سیاستگذاری و هیئت داوران تا زمان برگزاری اختتامیه‌اش مملو از اقدامات و تصمیماتی عجیب و غریب بود. هر چند همه حرف و حدیث‌ها متمرکز در جشنواره نبود و به همین علت لازم است جهت رسیدن به یک تحلیل و چشم‌انداز بهتر، مجموع اقدامات صورت گرفته ذیل عنوان هنری‌های تجسمی را مورد توجه قرار بدهیم.

اقدام مشکوک از تهران تا تل‌آویو
به عنوان اولین مثال باید گفت: چطور امکان دارد که در قلب‌ام‌القری جهان اسلام تابلوی نقاشی یک صهیونیست تندرو مثل یوسی لمل به نمایش درمی‌آید و آب از آب تکان نمی‌خورد؟! آیا به نمایش گذاشتن چندین اثر هنری از برخی هنرمندان حال حاضر کشورمان توسط همین صهیونیست تندرو در قلب رژیم‌صهیونیستی و شهر تل آویو به خاطر هنردوستی و حس لطیف هنرمندانه و صهیونیست‌های سفاک کودک‌کش انجام می‌شود؟! یا اینکه یوسی لمل می‌خواهد با چنین اقدامی به برخی افراد در داخل کشور ما پالس‌های خاصی مخابره کند؟! متأسفانه انفعال و گاه تغافل برخی مدیران زیر بار فشار جریان نفوذ خزنده فرهنگی باعث شده که برخی عناصر نفوذی و اخراجی در پست‌های مدیریتی مکان‌های هنری و فرهنگی که سابقه فعالیتی‌شان مشحون از تحرکات مشکوک و تمایلات فکری غربگرایانه است مجدداً در پست‌های کلیدی و مهم دیگری به کار گمارده شوند که از آن جمله می‌توان به سپردن مسئولیت‌های مهمی مانند عضویت در شورا‌های سیاستگذاری که وظیفه‌شان تعریف استراتژی و تدوین مانیفست جشنواره‌هایی مثل جشنواره تجسمی فجر انقلاب اسلامی است، به افرادی که هنوز دل در گرو طاغوت و پهلوی دارند اشاره کرد.

یک نمونه دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد ارتباط برخی از مسئولان حراج آثار هنری تهران با نیرو‌های فکری مورد حمایت صهیونیست‌ها و مخالفان انقلاب اسلامی است که ۱۱ سال تمام با دریافت کمک‌های ویژه یک کشور غربی تحت نفوذ صهیونیست‌ها مشغول جمع‌آوری یک دیکشنری و دایره‌المعارف معروف بود. برخی چهره‌های سرشناس و انقلابی حوزه هنر‌های تجسمی با حالتی دردمندانه به خبرنگار «جوان» می‌گویند که در آستانه برپایی جشن ۴۰ سالگی انقلاب و آغاز ایام‌الله دهه فجر به یک مکان فرهنگی و هنری می‌روند و در کمال حیرت و تعجب می‌بینند که یک پرتره نقاشی شده از محمدرضا پهلوی بر یکی از دیوار‌ها نصب شده و وقتی از علت این اقدام می‌پرسند، یکی از مسئولان آن مکان می‌گوید این کار اثر یک استاد نقاش از تصویر زنده شاه است و ما هم آن را به نمایش عموم گذاشته‌ایم؟!

گندم از گندم بروید، جو ز. جو
یازدهمین جشنواره تجسمی فجر انقلاب اسلامی در بازه بزرگداشت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی که به رغم همه دشمنی‌ها و کارشکنی‌های ابرقدرت‌های دنیا از نهالی نورسته به درختی تناور تبدیل شده برگزار می‌شود، اما مسئولان ارشاد کسی مثل لیلی گلستان را که هیچ ابایی از تلخکامی‌اش نسبت به پیروزی انقلاب اسلامی ندارد به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فجر انقلاب! منصوب می‌کنند؟! آیا مسئولان وزارت ارشاد توقع دارند خروجی برنامه‌ریزی و طراحی اینچنینی شورای سیاستگذاری تقویت هنر و هنرمند انقلابی یا اسلامی باشد؟! قطعاً کسی که در یک زمین مستعد بذر سالم نکارد نباید انتظاری غیر از روییدن گیاهان هرزه و مضر داشته باشد چه اینکه به قول خواجه شیراز: «گندم از گندم بروید جو ز. جو».

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ورود خانواده‌های کم‌درآمد به سینما ممنوع! – اخبار سینمای ایران و جهان

کیهان: افزایش احتمالی قیمت بلیت سینما، این هنر را به طور مطلق از سبد فرهنگی خانواده‌های کم‌درآمد خارج خواهد کرد.

قیمت بلیت سینما در سال ۹۸ قطعا افزایش خواهد یافت؛ این خبری بود که چند روز قبل به نقل از سخنگوی کارگروه اکران در رسانه‌ها منتشر شد. هر چند که میزان افزایش این قیمت هنوز مشخص نشده، اما احتمالا قیمت هر بلیت برای دیدن فیلم در سینما، بسته به درجه کیفی سالن‌ها، بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان خواهد رسید. به این ترتیب، سینما رفتن نیز تبدیل به یک رفتار فرهنگی ‌اشرافی و طبقاتی خواهد شد. وقتی دیدن فیلم‌هایی که البته اکثر آنها ارزش تماشا روی پرده عریض سینما را ندارند چون در قالب تلویزیونی ساخته می‌شود برای خانواده‌ای پنج نفره، ۱۰۰ هزار تومان هزینه در پی داشته باشد، باید گفت که در عمل، ورود خانواده‌های کم‌درآمد به سالن‌های سینما ممنوع خواهد شد.

این مسئله که از ابتدای سال ۹۸ رخ خواهد داد، علاوه ‌بر جنبه اقتصادی، تبعات فرهنگی هم خواهد داشت. مخاطب سینما همواره «عامه» مردم به لحاظ اقتصادی بوده‌اند؛ حتی در دهه ۶۰ و تا اوایل دهه ۷۰ سینما اصلی‌ترین تفریح اقشار فقیر جامعه بود. اما بالا رفتن هزینه سینما رفتن، موجب می‌شود که مخاطب سینما بیش از پیش «خاص» شود. با توجه به اینکه سلیقه و تقاضای مشتری تأثیر مستقیم بر کیفیت و محتوای آثار سینمایی دارد، وقتی مخاطب فیلم‌ها به اقشار متوسط و مرفه جامعه منحصر شود، مضامین و جهت‌گیری این فیلم‌ها نیز به سمت نیازهای این اقشار متمایل خواهد شد.

یکی از دلایل دور بودن بخش اعظم تولیدات سینمایی ایران با مسائل اصلی جامعه در دو دهه اخیر نیز، فاصله‌گیری انبوه مردم و اقشار مختلف از سالن‌های سینما بوده است. با گران‌تر شدن این فعالیت فرهنگی-تفریحی، قطعا شاهد دورتر شدن سینما از مردم خواهیم بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آنتن صداوسیما چه مقدار در اختیار دولت قرار داشته است؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

تسنیم: صداوسیما در گزارشی اعلام کرد که بیش از دو برابر نسبت به گذشته آنتن رادیو و تلویزیون را در اختیار دولتمردان قرار داده که یک مقداری قابل تأمل است؛ زیرا رئیس‌جمهور بارها انتقاد کرده که چرا صداوسیما خدمات دولت را به تصویر نمی‌کشد؟

رئیس‌جمهور چندی پیش از تلویزیون انتقاد می‌کرد که چرا صداوسیما خدمات دولت را به تصویر نمی‌کشد؟ او به چنین نکته‌ای اشاره کرد: “رسانه‌ها در زمینه انعکاس خدمات دولت به ما کمک نمی‌کنند و صداوسیما در انتقاد، صددرصد از این فرصت علیه دولت استفاده می‌کند. البته ما انتقاد را خوب می‌دانیم، اما در بیان خدمات دولت گاهی مشکل پیش می‌آید و شاید این مشکل در دوربین‌ها و فرستنده‌های صداوسیما وجود دارد.” ولی گزارش امروز سازمان صداوسیما قابل تأمل است که روابط‌عمومی رسانه‌ملی منتشر کرد.

براساس گزارش رسانه‌ملی در بازه زمانی فروردین تا دی ماه ۹۷ با برنامه ریزی دقیق و منسجم تلاش کرده فرصت کافی را به انعکاس فعالیت‌های قوه مجریه در بخش‌های مختلف اختصاص دهد. بخش عمده‌ای از این زمان در اختیار اعضای هیئت دولت و نمایندگان قوه مجریه قرار گرفت تا ضمن حضور در برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی گزارش عملکرد خود را به اطلاع مردم برسانند.

در گزارش زیر، نگاه مختصری به انبوه آمارهای اخبار، گزارش‌های مکتوب و رادیو و تلویزیونی، ویژه برنامه‌ها، مستندها، گفت‌وگوها و ارتباطات زنده در تعامل معاونت‌های مختلف سازمان با دولت در سال ۱۳۹۷ شده است تا این کثرت ارتباط و تعامل به زبان اعداد و ارقام بیان شود.

 معاونت سیاسی

معاونت سیاسی با برخورداری از بخش‌هایی مانند خبرگزاری صداوسیما، شبکه خبر، باشگاه خبرنگاران جوان، پخش اخبار سیما، پخش اخبار صدا، برنامه‌های سیاسی، اخبار استان‌ها، اخبار خارج از کشور و اخبار مکتوب یکی از بخش‌های پرترافیک رسانه ملی از نظر تعامل با رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت و مسئولان دولتی است. در یک نگاه کلی، این ارتباط و تعامل مستمر از ابتدای فروردین تا پایان دی سال ۱۳۹۷ عددی معادل ۵۱۵هزار و ۷۴۹ دقیقه و به عبارتی هشت هزار و ۵۹۵ ساعت را نشان می‌دهد.

اگر بخواهیم نگاهی آماری‌تر و دقیق‌تر به تعامل معاونت سیاسی با دولت بیفکنیم به این صورت بیان می‌شود. در ۱۰ ماه یادشده، بخش‌های تولیدی اخبار در معاونت سیاسی شامل ادارات کل اخبار داخلی، خارجی و باشگاه خبرنگاران جوان در مجموع ۶۹هزار و ۷۵۲ مورد خبر مکتوب، معادل ۱۰۷هزار و۶۹۴ دقیقه، چهار هزار و ۵۷۳ گزارش خبری تلویزیونی معادل ۱۱ هزار و ۶۷۲ دقیقه و هزار و ۷۹۶ مورد گزارش رادیویی، معادل سه هزار و ۲۵۲ دقیقه از اخبار و فعالیت‌های دولت تولید کرده‌اند.

در این مدت پخش اخبار سیما به تعداد ۳۲هزار و ۹۲۸ بار، اخبار، گزارش‌های خبری و تولیدی، گفت‌وگو، ارتباط زنده و تفسیر و برنامه‌های سیاسی را معادل ۲۷ هزار و ۴۶۳ دقیقه انعکاس تصویری داده است. این رقم در پخش اخبار صدا با همین قالب‌های خبری ۳۴۰۳۴ مرتبه و معادل ۲۸ هزار و ۹۵۹ دقیقه را نشان می‌دهد.

شبکه خبر ارتباط بسیار زیادی با دولت و دولتمردان در تمام مناصب دولتی داشته است، به‌طوری که از ابتدای سال۹۷ تا پایان ماه دی  تعداد ۲۷۱هزار و ۶۳۴ مرتبه میکروفن و قاب تصویر این شبکه با قالب‌های خبر، گزارش‌های خبری و تولیدی، گفت‌وگو، ارتباط زنده و تفسیر و برنامه‌های سیاسی معادل ۱۶۹ هزار و ۹۸۵ دقیقه معادل دو هزار و ۸۳۳ ساعت در اختیار دولت و دولتمردان بوده است.

در بخش پخش اخبار باید اخبار استان‌ها را هم در نظر داشت که با عدد ۳۶هزار و ۸۴۴ مورد فعالیت خبری معادل ۶۹هزار و ۵۶۲ دقیقه معادل هزار و ۱۵۹ ساعت اخبار، پیام‌ها، سفرها و فعالیت‌های دولت را پوشش خبری داده‌اند.

همچنین در بخش تولیدات برنامه‌ای در ۱۰ ماه یادشده شبکه خبر ۸۳هزار و ۴۶۰ دقیقه، اداره‌کل برنامه‌های سیاسی هزار و ۹۰۵ دقیقه برنامه ثابت تلویزیونی و هزار و ۴۵۲ دقیقه برنامه ثابت رادیویی تولید کرده‌اند.

در این بخش، اخبار استان‌ها نیز هفت هزار و ۵۱۶ دقیقه برنامه تلویزیونی و دو هزار و ۸۲۹ دقیقه برنامه رادیویی تولید برنامه داشته است. در مجموع معاونت سیاسی معادل ۵۱۵هزار و ۷۴۹ دقیقه یعنی هشت هزار و ۵۹۵ ساعت برنامه‌های خود را به انتشار اخبار دولت یا مصاحبه و گفت‌وگو با دولتمردان یا انعکاس فعالیت‌های جاری دولت اختصاص داده است.

معاونت استان‌ها

سیما و صدای مراکز استان‌ها شامل ده‌ها رادیو و تلویزیون استانی از ابتدای فروردین تا پایان آذر ۱۳۹۷ در ارتباطی مستمر و دائم با دولت و دولتمردان به‌خصوص مسئولان استانی بودند. این ارتباط چنان زیاد و اثربخش بوده که استخراج دقیق ساعات و دقایق این تعامل مستمر بسیار دشوار است؛ اما آنچه آمارها نشان می‌دهد این است که در این ۹ ماه، سیمای استان‌ها بیش از ۵۲۹۲۰ دقیقه معادل ۸۸۲ ساعت به‌صورت خبر، گزارش‌های خبری و تولیدی، گفت‌وگو و مصاحبه و ارتباط زنده اخبار و برنامه‌های دولت را پوشش داده است. این تعامل در مدت یادشده برای صدای استان‌ها بیش از ۵۰ هزار و۴۰۰ دقیقه، معادل ۸۴۰ ساعت بوده است.

آمار کلی یاد شده را در نگاهی دقیق‌تر می‌توان به این صورت مشاهده کرد. تلویزیون مراکز استان‌ها در فصل بهار ۲۷۸ ساعت، فصل تابستان ۲۹۶ ساعت و در فصل پاییز ۳۰۸ ساعت اخبار و فعالیت‌های دولت و دولتمردان را در استان‌ها پوشش تصویری داده‌اند. همچنین میکروفن و تریبون رادیو مراکز نیز در فصل بهار ۲۴۸ ساعت، در تابستان ۳۰۲ ساعت و در پاییز ۲۹۰ ساعت در اختیار دولتمردان و منعکس‌کننده اخبار و برنامه‌های دولت بوده است.   

معاونت سیما

تلویزیون در سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۲ هزار و ۲۴۰ دقیقه، معادل ۲۰۴ ساعت در تعامل مستمر با رئیس‌جمهور، اعضای هیئت دولت و مسئولان دولتی بوده است.

آمار یاد شده در نگاهی فصلی به ترتیب زیر است:

در سه ماه نخست سال ۹۷ حدود ۴۱ ساعت، تابستان ۵۳ ساعت، پاییز ۴۵ ساعت و در سه ماهه پایانی سال حدود ۶۵ ساعت بوده و شبکه‌های مختلف تلویزیونی، علاوه بر بخش‌های مرتبط با معاونت سیاسی، اخبار، رویدادها و فعالیت‌های دولت را پوشش تصویری داده‌اند.

بی‌گمان با توجه به کثرت مسئولان دولتی و ارتباط مستمر و شبانه‌روزی بخش‌های مختلف تلویزیونی با مسئولان، چه به‌صورت زنده و چه به‌صورت تولیدی و ضبط شده، ساعات تعامل رسانه‌ملی با دولت دکتر حسن روحانی بسیار بیش‌تر از آمارهای استخراج شده‌است.

معاونت صدا

معاونت صدا با در اختیار داشتن شبکه‌های رادیویی اقتصاد، ایران، ورزش، قرآن، فرهنگ، جوان، سلامت، گفت‌وگو، تهران و معارف در ۹ ماه سال ۱۳۹۷؛ یعنی از ابتدای فروردین تا پایان آذر، حدود ۱۰۲ هزار و ۳۱ دقیقه و معادل هزار و ۷۰۰  ساعت به صورت خبر، گزارش‌های خبری و تولیدی، گفت‌وگو و مصاحبه و ارتباط زنده در تعامل با دولت بوده است.در سه ماهه نخست سال جمعاً ۲۹ هزار و ۶۷۱ دقیقه معادل ۴۹۴ ساعت با موضوع دولت و عملکردهای دولت تولید و پخش برنامه رادیویی داشته است. در سه ماهه دوم سال ۲۶هزار و ۱۶۰ دقیقه معادل ۴۳۶ ساعت و در سه ماهه سوم، رقم ۴۶ هزار و ۲۰۰ دقیقه معادل ۷۷۰ ساعت مشاهده می‌شود. از میان شبکه‌های رادیویی معاونت صدا، میکروفن رادیوهای گفت‌وگو و سلامت به‌واسطه نوع کارکرد و خط مشی تعریف شده آن‌ها بیش‌تر از دیگر رادیوها در اختیار دولت و دولتمردان بوده است.

معاونت برون‌مرزی

در یک نگاه کلی، عملکرد معاونت برون‌مرزی در تعامل با دولت و دولتمردان در سال ۱۳۹۷ به ترتیب زیر بوده است: شبکه‌های برون‌مرزی همانگونه که به زبان آمار در ذیل خواهیم خواند به‌راستی نمایشگر اقدامات و فعالیت‌های دولت در خارج از مرزها هستند. شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی در مدت ۱۰ ماه یعنی از ابتدای فروردین تا پایان دی ۱۳۹۷ در چندین برنامه خبری تولیدی- گزارشی گفت‌وگومحور یا ارتباط و پخش زنده، انعکاس‌دهنده برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است.

به عبارت بهتر در این مدت، بیش از ۵۰۰ دقیقه برنامه گفت‌وگومحور، ۸۵۰ دقیقه گزارش خبری و ۲۰۰ دقیقه پخش زنده داشته که یا میزبان دولتمردان در برنامه‌های استودیویی بوده است یا دستاوردهای دولت را به‌صورت اخبار و گزارش‌های خبری منعکس می‌کرده یا با ارتباط زنده، پیام و حاصل فعالیت‌های آنان را به جهان بازتاب می‌داده است.

شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی در مدت ۱۰ ماهه ذکر شده، معادل ۳۵۰ دقیقه برنامه گفت‌وگومحور، ۷۱۵ دقیقه گزارش خبری و تولیدی و ۱۵۵ دقیقه نیز ارتباط و پخش زنده با موضوع دولت و اقدامات دولتمردان جمهوری اسلامی ایران داشته است.

شبکه عرب زبان العالم نیز در این مدت یعنی از ابتدای فروردین تا پایان دی ۱۳۹۷ با تولید و پخش ۱۹۱۱ دقیقه برنامه گفت‌وگومحور، ۱۲۳۰ دقیقه خبر و گزارش خبری، ۱۵۰ دقیقه مستند، ۱۴۴ دقیقه برنامه ترکیبی و ۱۴۵۵ دقیقه ارتباط زنده، تعامل بسیار خوبی با دولت داشته است.

یادآور می‌شود که شبکه‌های تلویزیونی الکوثر، سحر آذری، اردو، بالکان، کردی، فرانسه و تعداد ۳۲ رادیو به زبان‌های مختلف دنیا نیز به‌صورت مستمر و شبانه‌روزی بازتاب‌دهنده اخبار و پیام‌های دولت و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران هستند که جمع‌آوری آمار عملکرد این شبکه‌ها با موضوع تعامل رسانه ملی و دولت، نیازمند وقت کافی و دقت بسیار داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع