X

بایگانی اسفند 23, 1397

دفتر سینمایی

هنرمندان رسانه ملی خادمان مردمند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس رسانه ملی در اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم مردم ایران را جانمایه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری دانست.

به گزارش سینماپرس؛ دکترعلی عسکری در این مراسم با بیان ارزش انسانها در خلقت و اهمیت آن به عنوان اشرف مخلوقات، انسان را پدیده والامقام و ارزشمندی دانست که اگر دل به خدا بسپارد درونی پرشور خواهد یافت و موجب خدمت به انسان‌های دیگر و رشد جامعه می‌شود.

رئیس رسانه ملی در اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم مردم ایران را جانمایه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری دانست.

وی از هنر به معنای دمیدن روح تمدن در انسانها  یاد کرد که می‌تواند شور و اشتیاق را در جامعه ایجاد کند وی با بیان اینکه نقش هنر در اینجاست که سختی‌های راه حق و ساختن را تحمل کنیم گفت: تمام انسان‌ها و شهدای بزرگ کسانی بودند که در این راه حرکت کردند. ما هم افتخار می‌کنیم که در رسانه ملی هستیم این توانایی را داریم که به مردم خدمت کنیم

رئیس رسانه ملی از توانایی هنرمندان در سخن گفتن با مردم یاد کرد و افزود: ما توانایی حرف زدن با مردم را داریم و به مردم خدمت می‌کنیم به آن‌ها محبت و عشقمان را به آنها منتقل کنیم.

دکتر علی عسکری در این مراسم با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب گفت: جانمایه و حقیقت این منشور ملت ایران است و رهبر فرزانه زمانی که این متن فاخر را نوشتند از ملت ایران آغاز کرده‌اند که بی‌نظیرند و کرامت و عظمت دارند. وی از جامعه سازی به عنوان دومین محور این بیانیه یاد کرد و گفت: فقط کسی که قادر به خودسازی است می‌تواند روی دیگران اثر بگذارد و برای ساختن آینده مردم ایران و اقتدارشان گام بردارد. رئیس رسانه ملی سپس از فرازی دیگر در این بیانیه یاد کرد و گفت: سومین محور، تمدن سازی است و ملت ایران صلاحیت دارد که در دنیای امروز در قبال تمدن مغرب زمین تمدن جدیدی ایجاد کند و پیش ببرد.

رئیس رسانه ملی از  ۴  عنصر به عنوان عنصر تمدنی بر مبنای منویات مقام معظم رهبری یاد کرد و گفت: اولین عنصر توحید است و تمدن ما توحیدی و در مقابل تمدنی است که خدارا نفی می‌کند.

وی افزود: دومین عنصر و کلید واژه تمدن، عبودیت است و عبودیت به معنای انسانی است که درگیر زخارف دنیا نمی‌شود. دکترعلی عسکری از کرامت انسانی به عنوان سومین عنصر یاد کرد که ذاتی است. دکتر علی عسکری تصریح کرد: هر انسانی کرامتی دارد که باید آن را حفظ کند و یکی از پایه‌هایی است که تمدن اسلامی‌بر آن بنا می‌شود. دکتر علی عسکری در آخر از سبک زندگی، به عنوان چهارمین عنصر یاد کرد  که بنا بر منویات رهبری معظم انقلاب باید براساس سبک زندگی اسلامی – ایرانی بنا شود.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه این بیانیه عمیق متکی بر آخرین دانش روز، شناخت و تجارب تاریخی مردم ایران است گفت: این بیانیه می‌تواند در آینده ملت رشید ایران اثر بگذارد. وی همچنین از تأکید ایشان بر جوانان سخن گفت و افزود: جوانان ایرانی در جای جای این سرزمین، با غیرت در تمام عرصه‌ها و برهه ‌های حساسی چون دفاع مقدس توانسته‌اند قدرت و اقتدار ملت ایران را حفظ کنند. رئیس رسنه ملی افزود: این جوانان باید با تکیه بر غیرت و همیت خود این اقتدار را باز مهندسی کنند تا ایران را با تمام قدرت بایستد و به عرصه بین الملل اثر گذارند.

دکترعلی عسکری سپس بااشاره به دو طرح بزرگ سریال‌سازی از سریال‌های «سلمان فارسی» و «حضرت موسی(ع) » یاد کرد و گفت: ما دو پروژه بزرگ ملی یعنی سریال‌های سلمان و موسی را کلید زدیم که هر کدام راهبری ملتی را بر عهده داشتند. این دو سریال روایتی از ملت‌های بزرگ دارد ما هم ملت بزرگی هستیم و این بار امانت بر دوش ماست و امیدواریم آقایان میرباقری و شورجه بتوانند این دو سریال را از آب و گل دربیاورند و کارهای فاخری انجام شود.

رئیس سازمان صداوسیما با قدردانی از خانواده رسانه ملی، سال ۱۳۹۷ را سالی حساس خواند که مردم ایران توانست در مقابل توطئه دشمنان بأیستد و در روز ۲۲ بهمن  اقتدار خود را به جهانیان نشان دهد و رسانه ملی توانست نمایانگر این سربلندی و خلق این حماسه بزرگ باشد.

دکترعلی عسکری در ادامه از امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی یاد کرد و گفت: اگر ملتی بازارش را به دیگران بسپارد عامل رشد و قدرتش را تحویل آن‌ها داده است و اگر ملتی تولید کننده و سازنده باشد قدرتمند می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های متعدد رسانه ملی در زمینه حمایت از کالای ایرانی گفت: همه معاونت‌های برنامه‌ساز رسانه ملی در این زمینه برنامه‌های متنوعی ساخته اند. وی افزود : برداشتم این است که تمایل مردم اکنون به کالاهای ایرانی بیشتر شده و برنامه‌های رسانه ملی توانسته اند یکی از عوامل این اقبال و رشد تولید شوند. وی از کسانی که در تولید این برنامه‌ها نقش داشته اند قدردانی کرد و گفت رشد تولید  کمک به بازسازی کشور وبرداشتن گام در مسیر تبدیل ایران به کشوری پیشرفته است.

رئیس رسانه ملی با قدردانی از معاون سیما و برگزار کنندگان پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم این جشنواره را فرصتی برای شناسایی و ظهور استعدادهای جدید در عرصه تولیدات رسانه‌ای خواند و ابراز امیدواری کرد برگزاری این جشنواره بتواند اثرات مفیدی بر ارتقای تولید و جذب مخاطب داشته باشد.    

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درخشش شبکه کودک در پنجمین جشنواره جام جم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آیین اختتامیه “پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم”؛ شبکه کودک موفق به دریافت سه تندیس زرین شد.

به گزارش سینماپرس؛ فاطمه امینی”مامان گلی” مجری محبوب برنامه “مل مل” با کسب بالاترین میزان رای مردمی به عنوان مجری زن برتر جشنواره موفق به کسب لوح تقدیر و تندیس شد.

برنامه ترکیبی “مل مل” به تهیه کنندگی محمود سلامیان کاری از کانال نهال است که روزهای زوج از شبکه کودک روی آنتن می رود.

در بخش برگزیده کمیسیون برنامه ترکیبی، ویژه برنامه سحرگاهی “سرسفره خدا” شبکه کودک به تهیه کنندگی حمیدرضا عطارد به عنوان بهترین برنامه کودک و نوجوان موفق به دریافت لوح تقدیر و تندیس جشنواره جام جم شد.

همچنین در بخش فضای مجازی جشنواره؛ بخش شبکه های اجتماعی تندیس و لوح تقدیر اثربرتر به سمیه فیروزفر برای کانال پویا تعلق گرفت.

“پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم” شب گذشته ۲۱ اسفندماه با اعلام برگزیدگان خود در بخش های گوناگون به کار خود پایان داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کلودمونه زیر ذره‌بین سی‌ و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «نیلوفرهای آبی مونه-جادوی آب و نور» در بخش «مستند زیر ذره بین» در سی‌ و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌رود.

به گزارش سینماپرس، مستند ایتالیایی «نیلوفرهای آبی مونه-جادوی آب و نور» (Water Lilies of Monet-The magic of water and light) به کارگردانی جوانی ترویلو (Giovanni Troilo) در بخش «مستند زیر ذره بین» سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در می‌آید.

این مستند با تمرکز بر تابلوی بزرگ «نیلوفرهای آبی» (Water Lilies) توانسته است به زیبایی و ظرافت، جنبه‌های گوناگون از زندگی هنری اسکار-کلودمونه (oscar-claude monet) و زیبایی شناسی آثار این نقاش مشهور فرانسوی را مورد تحلیل قرار دهد.

کلودمونه (۱۸۴۰-۱۹۲۶) از بنیانگذاران اصلی سبک امپرسیونیسم و خالق مجموعه «نیلوفرهای آبی» شامل حدود ۲۵۰ نقاشی رنگ روغن است. مشهورترین نقاشی از این مجموعه را می‌توان «برکه نیلوفرهای آبی» دانست که در ژوئن ۲۰۰۸ میلادی در حراجی کریستی در لندن به قیمتی حدود ۸۰ میلیون دلار فروخته شد.

«مستند زیر ذره بین» یکی از بخش‌های جشنواره جهانی فیلم فجر است که در چند سال اخیر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. این بخش در دوره گذشته با نمایش هشت مستند توانست توجه منتقدان را به خود جلب کند.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است.

سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی داوران نهایی جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس، داوران بخش نهایی این دوره از جشنواره را معرفی کرد.

به گزارش سینماپرس، ابراهیم نصیری دبیر ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس، ضمن معرفی داوران بخش نهایی این دوره از جشنواره گفت: فرهاد قائمیان، سعید اسدی و گلبرگ ابوترابیان که هر سه از اساتید نام آشنای هنرهای نمایشی کشور هستند داوری آثار راه یافته به بخش نهایی ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس را بر عهده خواهند داشت.

وی در پایان درباره نحوه برگزاری این جشنواره عنوان کرد: این رویداد تئاتری کشور که در سال اول فعالیت سراسری خود توانست ۱۶۱ اثر نمایشی را از ۲۰ استان و پنج منطقه آزاد کشور به خود جلب کند همزمان با روز جهانی تئاتر، هفتم فروردین ماه ۱۳۹۸ (۲۷ مارس ۲۰۱۹) در منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ستاره‌هایی که متهم به پرداخت رشوه شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که ۲ تن از بازیگران هالیوود با تهمت پرداخت رشوه برای نمره‌های فرزندانشان در کالج روبرو شده‌اند، دیوید ممت نمایشنامه‌نویس برجسته با نامه‌ای آن‌ها را برای چنین کاری سرزنش کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، فلیسیتی هافمن بازیگر سرشناس سریال پرطرفدار «کدبانوهای وامانده» از جمله بازیگرانی بود که دیروز در لس‌آنجلس به دادگاه رفت تا با اتهام خود روبرو شود. او با پرداخت پول، نمره تست ورود به کالج دخترش را بالا برده بود.

وی در نهایت با پرداخت ضمانت ۲۵۰ هزار دلاری از دادگاه بیرون آمد تا نتیجه محاکمه روشن شود.

لوری لاگلین بازیگر «خانه کامل» نیز از دیگر بازیگرانی بود که با این اتهام روبرو شد و ضمانت یک میلیون دلاری داد.

در این پرونده در مجموع ۴۶ نفر به اتهام دادن رشوه برای بالا بردن نمره تست ورودی کالج فرزندانشان به دادگاه فراخوانده شده‌اند. این والدین متهم شده‌اند که از ۲۰۰ هزار دلار تا ۶.۵ میلیون دلار رشوه برای این کار پرداخت کرده‌اند تا فرزندانشان بتوانند وارد دانشگاه‌های برجسته شوند. ۹ مربی کالج نیز که این رشوه را پذیرفته‌اند به دادگاه فراخوانده شده‌اند.

دیوید ممت نمایشنامه‌نویس و کارگردان برجسته آمریکایی که سال‌ها سابقه همکاری و دوستی با فلیسیتی هافمن و همسرش را دارد با نوشتن نامه‌ای هم این والدین و هم دانشگاه‌های برجسته‌ای را که چنین شرایطی را فراهم می‌کنند، سرزنش کرد و سیاست‌های این دانشگاه‌ها را «شوخی تأسف‌بار فساد» خواند.

ممت نوشت فلیسیتی را ۳۵ سال است می‌شناسد و او دانشجو و همکار وی بوده است و در بسیاری از فیلم‌های او بازی کرده و در سه نمایشنامه وی با نقش‌های که برای او نوشته شده بود، به صحنه رفته است.

ممت نوشت: برای این ۲ نفر واقعاً متأسفم. والدین با فکر به آینده فرزندانشان باید بخواهند داوران بهتری باشند.

هافمن سال ۱۹۸۸ برای نخستین بار در برادوی برای نمایشی از ممت با عنوان «سرعت دب اکبر» به صحنه رفت و جایزه اوبی را سال ۱۹۹۵ برای بازی در نمایشی دیگر از ممت با عنوان «نوشته رمزی» دریافت کرد. وی بازیگر «آنارشیست» ممت در سال ۲۰۱۵ هم بود و برای آن جایزه برد.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اولین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ایرانشهر برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ایرانشهر با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، اولین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ایرانشهر با نگاه به مرز و مرزداری و اقوام ایرانی و به قصد ایجاد فرصت پیوند فرهنگی و هم‌اندیشی ساکنین مرزهای ایران برگزار می‌شود.

این جشنواره در تلاش است با نگاه به مرز و مرزداری و اقوام ایرانی فرصتی برای پیوند فرهنگی و هم‌اندیشی ساکنین مرزهای ایران فراهم کند. به همین منظور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان سیستان و بلوچستان، اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران اولین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ایرانشهر را به جهت آشنایی ساکنان استان‌های مرزنشین در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و … برگزار خواهند کرد.  

این جشنواره در دو بخش «مسابقه» و «نمایش‌های آیینی و سنتی» برگزار خواهد شد.

سقف پذیرش آثار در بخش «مسابقه» ۱۰ نمایش است. آثار متقاضی این بخش نباید تا پیش از این در هیچ جشنواره رقابتی در گستره سراسری شرکت کرده باشند. آثاری می‌توانند در این بخش شرکت کنند که تا پیش از مهلت ارسال آثار حداقل پنج اجرای عمومی (به تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا انجمن هنرهای نمایشی استان) داشته باشند.

 بخش «نمایش‌های آیینی و سنتی» نیز به صورت رقابتی برگزار می‌شود و بر اساس انتخاب هیأت داوران در سه بخش تحقیق و پژوهش آیین‌ها، کارگردانی و طراحی فضای نمایشی یک برگزیده معرفی و به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود. سقف پذیرش اثر در این بخش شش نمایش و حداکثر تعداد نفرات هر گروه ۱۲ نفر است.

اولین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان ایرانشهر برگزار می‌شود و دبیرخانه این رویداد هم در همین شهرستان قرار دارد.

فرخوان اولین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ایرانشهر بعد از تایید نهایی مدیرکل هنرهای نمایشی به زودی منتشر خواهد شد.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انعکاس حاشیه‌های سیما در «جام‌جم» – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری مهر: پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی «جام‌جم» باوجود ظرفیت بالایی که برای تبدیل شدن به یک رویداد جریان‌ساز در روند فعالیت سیما داشت، به ویترینی از حاشیه‌ها تبدیل شد.

پنجمین دوره از جشنواره «جام‌جم» بالاخره شب گذشته ۲۱ اسفندماه در حالی به کار خود پایان داد که تصاویر به‌جا مانده از آن در حافظه مخاطبان سیما، بیش از هر متنی، دربرگیرنده «حاشیه‌ها» بود.

حاشیه‌هایی که از کنایه‌های مجری به داوران و برگزیدگان آغاز شد و تا سخنان اعتراضی و کنایه‌آمیز برخی برگزیدگان روی سن ادامه یافت و باعث شد خیلی زود فیلم‌های چند ثانیه‌ای کنش‌ها و واکنش‌های حاضران در این رویداد فضای مجازی را فرابگیرد.

درباره جشنواره پنجم «جام‌جم» گفتنی کم نیست اما به فراخور بازتاب‌های این رویداد در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته از برگزاری، مروری بر اهم این حواشی داشتیم تا شاید به این پرسش پاسخ بدهیم؛ برگزاری جشنواره جام‌جم واقعاً چه دستاوردی برای صداوسیما به همراه داشت؟

یک شب‌نشینی طولانی

آئین اختتامیه شب گذشته بعد از پنج دوره برگزاری می‌توانست با برنامه‌ریزی بهتر و کنداکتور دقیق‌تر برای اهدای جوایز برگزار شود. هرچند شاید در هر صورت اهدای بیش از ۵۰ تندیس در یک مراسم زمان برگزاری را به همین اندازه به درازا می‌کشید و شاید به همین دلیل هم با وجود اصرارهای مجری برای مختصرگویی برگزیدگان و تلاش برای سرعت‌بخشی، این برنامه بیش از چهار ساعت ادامه یافت. با این همه طراحی اجزای مختلف برنامه همراه با چیدمان کنداکتور می‌توانست شرایط مطلوب‌تری را به یک رویداد رسانه‌ای بدهد.

به خصوص که کارگردانی این مراسم را محمد حمیدی‌مقدم برعهده داشت که پیش از این کارگردانی آئین‌های مرتبط با رویدادهای مهمی همچون جشنواره فیلم فجر را در کارنامه خود داشته است. اما شاید برنامه‌ریزی برای قدردانی از همه پتانسیل‌های تلویزیون در یک شب‌نشینی طولانی این امکان را به او هم نداد که بتواند رویدادی جذاب و شبی باشکوه برای اهالی رسانه ملی رقم بزند.

به ترکیب بی‌تناسب و متعدد بخش‌های مختلف تجلیل و تکریم در کنداکتور، می‌توانید تایم طولانی سخنرانی مدیران سیما را هم ضمیمه کنید تا شرایط نامساعد این برنامه بیش از پیش عیان شود.

سرانجام تخلف حاشیه‌ساز چه شد؟

اما دوره پنجم جشنواره «جام جم» با یک تمایز نسبت به دوره‌های قبل کلید خورد و آن افزوده شدن بخش آرای مردمی به فهرست برگزیدگان این رویداد بود. نکته‌ای که بارها بر اهمیت آن تأکید و به‌عنوان پتانسیل اصلی این دوره از آن یاد شد. قرار هم بر این بود که مردم بتوانند در جایگاه داوران به آثار موردعلاقه خود رأی دهند. برگزاری این بخش اما در میانه راه با حاشیه‌های فراوانی در زمینه تبلیغ و اطلاع رسانی همراه شد و در ادامه با یک اختلال حاشیه‌ساز به‌عنوان یک «تخلف» پای مسئولان انتظامی و قضائی را هم به جریان برگزاری یک رویداد رسانه‌ای باز کرد.

تخلفی که ابتدا با عناوینی چون حمله سایبری و اختلال از آن یاد شد اما پیگیری درباره چگونگی و چرایی آن ابعاد تازه‌ای از ماجرا را عیان کرد.

فارغ از فرآیند رسانه‌ای شدن و ارائه توضیحات از سوی مسئولان برگزاری در روزهای منتهی به آئین اختتامیه، به نظر می‌رسید ضرورت دارد مسئولان جشنواره در آئین اختتامیه واکنشی صریح‌تر و دقیق‌تر نسبت به این حاشیه داشته باشند، اتفاقی که نه تنها رخ نداد که با به‌کار بردن واژه «سوءتفاهم» از سوی معاون سیما تلاش شد اندکی به حاشیه هم رانده شود؛ که نشد!

وقتی همه معترضیم!

از نکات عجیب در برگزاری این دوره از جشنواره «جام‌جم» حجم و سطح «اعتراض» و «کنایه» در آن بود! این رویداد هم به مانند هر رویداد دیگری که بنا بر داوری و قضاوت در آن است، با اعلام فهرست پرشمار برگزیدگان، بازهم در راضی نگه داشتن «همه» ناکام ماند و به همین دلیل ساعتی پس از اتمام آئین اختتامیه کنایه‌ها نسبت به آن کلید خورد.

جالب اینکه در این جریان مجری کم‌حاشیه و آرامی مانند نجم‌الدین شریعتی هم ساکت نماند و در صفحه مجازی خود نوشت: «کاش به پاس مشارکت میلیون مردم عزیز در نظرسنجی وسیع این ایام، مردمی بودن این جشنواره در میان آرا مدیران و هیأت داوری رنگ نمی‌باخت و تحت‌الشعاع قرار نمی‌گرفت و شایسته بود لااقل میزان و درصد آرا در بخش‌های مختلف اعلام می شد»

البته اعتراضات همه از این جنس نبود و نحوه داوری‌های جشنواره جام‌جم صدای برخی دیگر از مجریان را هم در آورد؛ به طور مثال داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ در فضای مجازی نوشت: «شاید نخواهند دیده شویم، شاید نخواهند شنیده شویم، غافل از آنکه خداوند همین نزدیکی‌هاست.»

صریح‌تر از این‌ها اما واکنش پژمان بازغی بود که هرچند در آئین اختتامیه حضور داشت اما در اعتراض به نتایج در صفحه شخصی خود خبر از خداحافظی با برنامه «کودک شو» داد.

سبک و سیاق برگزاری جشنواره «جام‌جم» به جهت نامتناسب بودن برنامه‌هایی که قرار است در یک بخش مورد قضاوت و داوری قرار گیرند، بخش زیادی از این واکنش‌ها را ناگزیر کرده است و باعث شده به رغم تلاش داوران در رسیدن به حداکثر استانداردهای تخصصی، بازهم شائبه‌ها و اعتراضات به قوت خود باقی بماند.

جالب اینکه این اعتراضات در حالی است که از سوی دیگر نمی‌توان تعدد بالای جوایز که اساساً «اعتبار» جوایز اهدایی را به حداقل ممکن رسانده را هم نادیده رفت؛ تمهیدی که نتوانست برای رهایی داوران از اعتراضات احتمالی هم راهگشا باشد.

کنایه‌بازی در ویترین رسانه ملی

ای کاش اما گلایه‌ها و اعتراضات محدود به بیرون‌ماندگان از دایره برگزیدگان جشنواره می‌ماند؛ چه اینکه برای مخاطبانی که حوصله کرده و به‌رغم زمان بلند آئین اختتامیه ترجیح دادند به تماشای آن از قاب تلویزیون بنشینند، حجم تبادل کنایه‌ها از تریبون رسمی این رویداد هم غیرمنتظره و عجیب بود.

 مصادیق این کنایه‌ها خیلی پررنگ‌تر از موارد مرتبط با متن رویداد، در فضای مجازی دست به دست شد و جالب اینکه به داخل مراسم هم محدود نماند و در مورد عجیبی به داخل استدیوی یکی از برنامه‌هایی که پوشش زنده آئین اختتامیه را در دستور کار داشت، کشیده شد.

بروز اختلاف در بدنه هر رسانه‌ای می‌تواند طبیعی‌ترین اتفاق ممکن باشد اما اینکه با هزینه همان رسانه ویترینی تدارک دیده شود تا این اختلافات و اصطکاک‌ها در منظر عموم مخاطبان عیان شود، از اتفاقات غیرمنتظره‌ای بود که «جام‌جم» شب گذشته رقم زد.

بخش مهمی که در سکوت حذف شد!

یکی دیگر از اتفاقات عجیب در برگزاری آئین اختتامیه جشنواره جام‌جم، حذف فرآیند داوری آثار در یکی از زیربخش‌های مهم و تازه تعریف‌شده در این رویداد بود. رقابت آثار در بخش «آگهی‌های بازرگانی» از اتفاقات ویژه‌ای بود که قرار بود برای نخستین بار در جشنواره پنجم جام‌جم و توسط کمیسیون تخصصی مربوطه صورت بگیرد و حتی تا پیش از برگزاری اختتامیه اعلام شده بود ۲۵۰ اثر برای رقابت در این بخش به دبیرخانه ارسال شده اما در ترکیب برگزیدگان شب گذشته خبری از آرای این کمیسیون نبود!

البته کمیسیون آگهی‌های بازرگانی که امسال در کنار بخش‌های دیگر جشنواره کار خود را آغاز کرده بود، یک روز قبل از برگزاری جشنواره از ترکیب کمیسیون‌ها حذف شد و مرتضی میرباقری معاون سیما هم تنها اشاره‌ای ضمنی به برگزاری «کمیته بازار» در سال آینده در سخنرانی خود در آئین اختتامیه داشت که احتمالاً منظور همین کمیته حذف شده آگهی‌های بازرگانی بوده است.

مازیار حبیبی‌نیا، پویا بادکوبه، دکتر سعید نبویان، سعید سبحانی، دکتر محمود محمدیان، دکتر محمدرحیم اسفیدانی و پریسا پورشانی اعضای هیأت داوران بخش آگهی‌ها و تبلیغات تلویزیونی بودند که بدون توضیح مشخصی داوری‌شان در این حوزه به سال آینده موکول شد.

سرمایه‌ای که هزینه‌ساز شد

احتمالاً در قبال انتقاداتی که به بخشی از آن‌ها در این گزارش مختصر اشاره شد، مسئولان برگزاری جشنواره جام‌جم به آمار و ارقام مرتبط با آثار داوری شده در بخش‌های مختلف مهمتر از آن کمیت جوایز اهدایی ارجاع خواهند داد و به استناد این آمار بر اهمیت این رویداد تأکید می‌کنند اما واقعیت آن است ماحصل آنچه در قالب پنجمین جشنواره «جام‌جم» در ذهن مخاطب و فضای رسانه‌ای به یادگار ماند، بیشتر از جنس حاشیه و به‌تعبیر صریح‌تر «هزینه» بود تا دستاورد.

برگزاری جشنواره‌ای برای ارزیابی تولیدات رسانه ملی حتماً و یقیناً فی‌نفسه نمی‌تواند محل ایراد باشد اما کیفیت اجرایی شدن این مهم است که نتیجه آن را رقم می‌زند.

همه چهره‌ها و برنامه‌سازانی که دیشب روی سن جشنواره «جام‌جم» تجلیل شدند و تندیس گرفتند، سرمایه‌های این رسانه هستند و بخش قابل توجهی از آن‌ها تا پیش از دریافت تندیس این جشنواره هم جایگاه و اعتباری مشخص در فضای حرفه‌ای و نگاه مخاطبان این رسانه داشتند؛ با قبول این پیش فرض جدی‌تر می‌توان به پاسخ این سوال فکر کرد که برگزاری این رویداد و اعطای پرشمار تندیس «سرو» چه ارزش افزوده‌ای را به کارنامه دریافت‌کنندگان این جوایز ضمیمه کرده است؟ اساساً وقتی قرار است جوایز یک رویداد بین بخش عمده‌ای از آثار «تقسیم» شود، این جوایز چه اعتبار مضاعفی می‌تواند برای برگزیدگان به همراه داشته باشد؟

آیا به دلیل فقدان همین اعتیار و شدت «معمولی» بودن فرآیند داوری‌ها نیست که در ۲۴ ساعت گذشته، بیش از متن جشنواره «جام‌جم»، حاشیه‌های این رویداد برای مخاطبان ارزش پیدا کرده و آن را در فضای مجازی با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند؟ کاش همین امروز برای برگزاری باکیفیت‌تر دوره ششم جشنواره «جام‌جم» به‌دنبال پاسخی صریح و بی‌تعارف به این سوالات باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بایکوت سینمای انقلاب و دفاع مقدس در اکران نوروزی – اخبار سینمای ایران و جهان

کیهان: سینمای انقلاب و دفاع مقدس، سهمی در اکران نوروزی سینما پیدا نکرد!

اسامی فیلم‌های اکران نوروزی اعلام شد، اما با وجود درخشش فیلم‌های دفاع مقدسی در جشنواره فجر اخیر، هیچ یک از این فیلم‌ها از سوی کارگروه اکران سینماها امکان نمایش در این فصل از اکران را پیدا نکردند!

سخنگوی کارگروه اکران، روز گذشته اسامی هفت فیلم را به عنوان برندگان رقابت برای کسب سهمیه در اکران نوروز ۹۸ اعلام کرد.

 با وجودی که فیلم‌هایی چون «شبی که ماه کامل شد»، «۲۳ نفر»، «رد خون» و… در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تحسین شده بودند، اما هیچ جایی در اکران نوروز نیافتند تا مشخص شود، کم‌توجهی به فیلم‌های استراتژیک و دفاع مقدسی در اکران، ارتباط چندانی با تقاضای مردمی ندارد، بلکه یک قانون نانوشته است. چرا که فیلم‌های مذکور در دوره اخیر جشنواره فیلم فجر، با استقبال گسترده‌ای از سوی مردم نیز مواجه شده بودند. هر چند که فیلم جدید مسعود ده نمکی، یعنی «زندانی‌ها» تنها گزینه اکران نوروز ۹۸ است که ضمن قابلیت جذب مخاطب، مضمون موثر و قابل تأملی هم دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احتمال ایجاد اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های همسو در سال آینده – اخبار سینمای ایران و جهان

کیهان: چهار نماینده مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه با حضور در معاونت برون مرزی صداوسیما، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مجموعه، با پیمان جبلی معاون برون مرزی دیدار و گفت‌وگو کردند.

این نمایندگان از استودیوها، اتاق‌های خبر و دیگر بخش‌های شبکه‌های پرس‌تی‌وی و هیسپان تی‌وی مجموعه سعادت‌آباد معاونت برون مرزی دیدن کردند.

پیمان جبلی، معاون برون مرزی صداوسیما در آغاز این نشست با‌ اشاره به فرآیند تاسیس و عملکرد شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی این معاونت، عنوان کرد: ما با چالش‌های متعددی در شبکه‌های برون مرزی مواجهیم که یکی از مهم‌ترین آنها تامین منابع ارزی و نقل و انتقال ارزی است. برای نمونه، سه دفتر بزرگ معاونت برون مرزی در شهرهای لندن، مادرید و بیروت که مسئولیت برنامه‌سازی را نیز بر عهده‌دارند اخیرا و به‌دلیل مشکلات ارزی، از فعالیت آنها کم شده است و این مسئله سبب شده تا ما با چالشی بزرگ در ماموریت اصلی خود مواجه شویم.

جبلی با تاکید بر متفاوت بودن ماموریت‌های شبکه‌های برون مرزی و ضرورت تقویت این شبکه‌ها عنوان کرد: این احتمال وجود دارد که ما در سال آینده یک اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های همسو را با مشارکت چند شبکه تلویزیونی مثل پرس‌تی‌وی ایران، آرتی روسیه، سی‌سی‌تی‌وی چین و المیادین لبنان به عنوان هسته اولیه ایجاد و دیگر شبکه‌ها را نیز در آینده به این مجموعه اضافه کنیم. معاون برون ‌مرزی در ادامه ضمن‌ اشاره به ظرفیت‌های بالای شبکه‌های برون مرزی ادامه داد: ماجرای خانم مرضیه هاشمی به ما ثابت کرد که حتی با امکانات بسیار محدود، اگر خوب عمل شود می‌توان در جریان‌سازی بین‌المللی حتی در قلب آمریکا موفق بود. پرس‌تی‌وی در این ماجرا، به دلیل فرصت شناسی و استفاده درست به تیتر اول تمام رسانه‌های دنیا اعم از آمریکایی و اروپایی تبدیل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایتی از سفر کاروان جانبازان به کربلای معلی در شبکه ۲ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: “از آسمان” در برنامه این هفته خود که جمعه ۲۴ اسفند روانه آنتن خواهد شد، راوی زیارت جمعی از جانبازان هفتاد درصدی دوران دفاع مقدس به کربلای معلی می‌شود.

به گزارش سینماپرس؛ “از آسمان” یک بار دیگر همراه با کاروان جانبازان هفتاد درصدی دوران دفاع مقدس به زیارت عتبات متبرکه ائمه معصومین علیهم السلام در کربلا و نجف رفته است تا حال هوای این زیارت سراسر نور  را به تصویر بکشد.

 روایت این سفر در دو قسمت آماده پخش شده که قسمت نخست آن به کربلا و قسمت بعدی به نجف می‌پردازد.

برنامه «از آسمان» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی و به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیر خورشیدی‌فرد تنها برنامه مستمر سیما در حوزه حماسه و جهاد است که طی ۱۹ سال بیش از ۱۵۰۰ برنامه با این موضوع را تولید و پخش کرده است.

گفتنی است، این برنامه جمعه‌ها ساعت ۱۶ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع