X

بایگانی اسفند 28, 1397

دفتر سینمایی

معرفی هیات‌ انتخاب سومین جشنواره فیلم کوتاه موج کیش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیات‌ انتخاب سومین جشنواره فیلم کوتاه موج کیش معرفی شدند

به گزارش سینماپرس، ناصر ضمیری، سالم صلواتی، بهتاش صناعی‌ها، هادی آفریده و محمد حمزه‌ای انتخاب آثار رسیده به دبیرخانه سومین جشنواره فیلم کوتاه موج کیش را برعهده داشت.

گفتنی است محمد رضا گوهری، احسان عبدی پور و فرنوش صمدی نیز انتخاب فیلم‌نامه‌های این دوره جشنواره را برعهده داشتند.

بر همین اساس هیات‌های انتخاب جشنواره از بین ۵۰۲ فیلم کوتاه و ۵۵۲ فیلم‌نامه واجد شرایط شرکت در جشنواره آثار راه یافته را انتخاب کرده‌اند که اسامی آن‌ها به زودی منتشر خواهد شد.

سومین جشنواره فیلم کوتاه موج کیش اردبیهشت ماه ۱۳۹۸ در جزیره کیش برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویربرداری سریال «زیر همکف» تمام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری سریال «زیر همکف» اواخر هفته گذشته در میدان ونک به پایان رسید.

به گزارش سینماپرس؛ رضا جودی تهیه‌کننده سریال « زیر همکف » با اشاره به اینکه از زمستان تصویربرداری این مجموعه در تهران آغاز شده گفت: پیش‌بینی کرده بودیم که تصویربرداری کار تا اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ ادامه پیدا کند اما تصویربرداری «زیر همکف» اواخر هفته گذشته در میدان ونک به پایان رسید.

وی افزود: تدوین مجموعه نیز در مراحل نهایی قرار دارد و صداگذاری و ساخت موسیقی توسط امیر شریفی و بهنود یثربی آغازشده است.
این تهیه‌کننده تاکید کرد: مراحل فنی سریال تا یک هفته آینده به اتمام می‌رسد و برای پخش آماده می‌شود. البته زمان آن هنوز مشخص نیست.
سریال«زیر همکف» که در ابتدا با عنوان « چندراه» کلید خورد، به نویسندگی مهدی حمزه و احسان لطفیان برای گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه‌کنندگی رضا جودی ساخته می‌شود.
در خلاصه داستان «زیر همکف» آمده؛ « زندگی قانون‌های زیادی داره. ولی به نظر من مهم‌ترینش اینه که راحت، نه بگی و هیچ‌وقت از نه گفتن نترسین. موافقین؟ نه؟ »
بازیگرانی چون؛ هومن شاهی، خاطره حاتمی، بهادر مالکی، عزت‌الله مهرآوران، محمود جعفری، نادر داهیم، پریسا مقتدی، یزدان فتوحی، ویدا جوان، پریسا گل دوست، نگین معتضدی، سامان دارابی در سریال بازی می‌کنند.
سایر عوامل «زیر همکف» نیز عبارت‌اند از؛ فریبرز سیگارودی مدیر تصویربرداری، رضا بختیاری نیک مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان، محسن دارسنج طراح چهره‌پردازی، آبتین برقی طراح صحنه، جواد مقدس صدابردار، زهرا صمدی طراح لباس، وحید مرادی مدیر تولید، یوسف آقایی مدیر تدارکات، رضا گوگانی تصویربردار، حامد حسنوند و شایان سیگارودی دستیار اول تصویر، شایان سیگارودی مجری نور، آرش خرمی و فرهاد جمالی دستیاران تصویر، مهران شهرآشوب، ایمان فرزانی گروه کارگردانی، مارال فتحی منشی صحنه، مسعود رئیس الساداتی و نسرین حاجی‌زاده مجریان گریم، مهدی سنگی و جواد بهبودی دستیاران صحنه، سیاوش عطا خانی و حوری شفیعیون دستیاران صدا، مرضیه نیادی دستیار لباس، مهدی جودی تدوین، آریا اردستانی دستیار تدوین و صداگذاری، سمیرا بختیاری عکس، علیرضا ابویی تصویربردار پشت‌صحنه، شهاب‌الدین نجفی جلوه‌های ویژه بصری، ابراهیم تفرشی و رضوان کوثری مهر امور مالی، ترانه سرخوش امور دفتری، بابک الفت، محسن ظفری بهادر مرادی دستیاران تدارکات، مجتبی نادری و رامین اسمعیل زاده همیاران تدارکات، محمد رحیمی، علیرضا ورزیده، فتح الله نصراللهی، رضا فلاح، بهزاد اسبقی، حسن یاری، هادی احمدوند، سیامک الفت، امیر قاسم زاده حمل و نقل.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رنگین کمان برنامه‌های سیما در تعطیلات نوروز – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرتضی میرباقری معاون سیما به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۹۸ و برنامه های متنوع تلویزیون در این ایام یادداشتی منتشر کردند.

به گزارش سینماپرس؛ رفته رفته با فرا رسیدن بهار، فصل شکوفایی طبیعت، برنامه های جدید سیما نیز به استقبال سال جدید خواهند رفت. سیما در نوروز  ۹۸ نیز در پی تکرار موفقیت سال قبل است. همچنانکه در نوروز ۹۷ رکورد تازه ای از استقبال و رضایت مردم در کارنامه معاونت سیما ثبت شد.

اما برنامه های تولید و تهیه شده برای تعطیلات نوروز امسال، ظرفیت کسب نمره ای بهتر را نزد مخاطب انبوه خود دارند. چرا که امسال، تنوع و گستردگی برنامه ها، می تواند همه اقشار و ذایقه ها را تحت تاثیر قرار دهد. ضمن اینکه برنامه های نوروز امسال با توجه به همزمان بودن با مناسبت های بزرگ و مبارکی چون میلاد امیرالمومنین (ع) و عید سعید مبعث، متنوع، مفرح و شادتر از هر سال هستند.

باید از چهار سریال جدید با نام های «نون. خ»، «بر سر دوراهی»، «زوج یا فرد» و «شش قهرمان و نصفی» یاد کرد که در قالب طنز و ملودرام اجتماعی  تولید شده اند و لحظاتی سرشار از شادی و سرگرمی را برای عموم مردم به ارمغان خواهند آورد. تلویزیون برای نوروز امسال حدود ۱۴۰ فیلم سینمایی تدارک دیده است که در ساعات مختلف شبانه روز روی آنتن خواهند رفت. در این میان، بیش از ۱۲۰ فیلم خارجی پخش خواهد شد که اغلب این آثار از میان فیلم های مطرح و روز سینمای جهان انتخاب شده اند. با ۱۷ فیلم ایرانی تولید شده در دو سال گذشته نیز، گلچینی از برترین های سینمای کشور، تقدیم بینندگان محترم سیما خواهد شد.

سایر برنامه های سیما، از ویژه های مربوط به تحویل سال گرفته تا برنامه های گفت وگو محور و ترکیبی، امسال با خلاقیت بیشتری تولید شده اند و تازه و متفاوت به نظر خواهند رسید.

نکته مهم این است که برنامه های نوروزی سیما همواره از چند منظر اهمیت دارند: اول اینکه به تبع تعطیلات طولانی مدت در این ایام، تماشای تلویزیون نیز افزایش می‌یابد. هر چند که در این تعطیلات، بخش زیادی از مردم کشورمان در مسافرت و گردهمایی‌ها و رفت و آمدهای خانوادگی هستند، اما کسی نمی‌تواند انکار کند که توجه به تلویزیون در تعطیلات بیش از زمان‌های دیگر است.

این موضوع، یک فرصت مناسب برای رسانه ملی است تا تأثیرگذاری و جریان‌سازی فرهنگی و اجتماعی خود را افزایش دهد.

نکته دیگر اینکه به هر حال، برنامه‌های نوروزی، نقش نوعی سرفصل را برای طول سال دارند، بنابراین شبکه‌ها و گروه‌های مختلف، می‌توانند با استفاده مناسب از این موقعیت، حواس و علاقه مردم به تلویزیون برای ادامه سال را جلب کنند. همچنان که برخی از برنامه‌ها و مجموعه‌های پرطرفدار، اولین بار به عنوان یک ویژه برنامه نوروزی خود را معرفی کردند و به خاطر حجم زیاد مخاطب، فصل‌های بعدی آنها نیز تولید و پخش شدند.

تمرکز و توجه بالای سیما به تولید و تدارک ویژه برنامه هایی در شأن هموطنان عزیزمان نیز به دلیل این نکات است. به این امید که باز هم رضایت مردم را جلب نماید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی ۶ نامزد «رویداد شاخص هنر انقلاب» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیرهنری پنجمین جشن هنر انقلاب اسلامی، شش نامزد «رویداد شاخص هنر انقلاب» را معرفی کرد.

به گزارش سینماپرس، مجد الدین معلمی دبیر هنری پنجمین جشن هفته هنر انقلاب اسلامی؛ نامزدهای مهم‌ترین رویداد هنر انقلاب در سال ۹۷ را معرفی کرد.

بر اساس این خبر نمایندگان «رویداد شاخص هنر انقلاب» به ترتیب زیراعلام شدند:

«خانه طراحان انقلاب اسلامی» به منظور طراحی و نصب آثار انقلابی به فراخور اتفاقات روز در میدان ولی عصر(عج) یکی از گزینه‌های کسب عنوان مهم‌ترین رویداد هفته هنر انقلاب است.

«علی حیاتی» به منظور راه اندازی هیئت هنر، جریان سازی و پرداخت نوآورانه در طراحی آثار تجسمی هیات مذهبی، مدیریت هیئت دانشگاه هنر که در جریان سازی و ترویج هنری عزاداری امام حسین(ع) نقش موثری داشته است و راه اندازی نشان موکب در زمینه طراحی کتیبه‌های مذهبی به عنوان یکی از نامزدهای دریافت این عنوان مطرح است.

«مجید شاه حسینی» به دلیل تولید مجموعه تلویزیونی «دوران»، مقایسه ۱۰ انقلاب بزرگ تاریخی و بررسی تفاوت‌های انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی به عنوان نامزد این بخش معرفی شده است.

همچنین «ایمان گودرزی» به منظور ساخت مجموعه منافقین «به نام خلق» و شفاف سازی در تاریخ انقلاب، «شهاب مرادی» به منظور تمرین آزاد اندیشی، فعالیت رسانه‌ای در زمینه سبک زندگی اسلامی و «محسن مقصودی» به دلیل تهیه کنندگی مجموعه «ثریا» که به موضوعات متنوع اقتصاد مقاومتی، سیاسی و فرهنگی روز می‌پردازد، به عنوان گزینه‌های مهم ترین رویداد هنر انقلاب در سال ۹۷  معرفی شده‌اند. 

جشن هفته هنر انقلاب که با شعار«هنر متعهد به حقیقت» و به همت حوزه هنری برگزار می‌شود، به مناسبت سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه ۹۸ آغاز شده و در طول یک هفته ضمن مرور مهم‌ترین رویدادهای مرتبط با هنر انقلاب و هنرمندان انقلابی و معرفی چهره سال هنر انقلاب، با نمایش فیلم‌ها، اجرای تئاترها، برگزاری کنسرت و نمایشگاه‌های تجسمی و… تا تاریخ ۲۷ فروردین ادامه می‌یابد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز موج شوخی‌های دستی روی پرده سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فارغ از تمام کلیشه‌های جنسی و فضای جنسیت‌زده‌ای که حامد محمدی در اکسیدان نیز تجربه کرده بود و این روزها تبدیل به شابلون گیشه و فیلم‌فروشی در سینمای ایران شده است، چهار انگشت را باید اثری نگران‌کننده برای جریان کمدی سینمای ایران دانست.

در حالی که بسیاری از اهالی هنر و رسانه، نسبت به عدم حضور فیلم‌های کمدی در جشنواره فجر و دور زدن منتقدان سینمایی هشدار داده بودند، بسیاری از فیلمسازان بنا بر پیشنهاد کمال تبریزی تصمیم گرفتند آثارشان را بدون حضور در جشنواره فجر به مهم‌ترین فصل اکران، یعنی اکران نوروزی برسانند. اگرچه به گفته مدیران سینمایی فیلم‌هایی که در جشنواره حضور داشتند در اولویت اکران نوروزی قرار می‌گرفتند اما خیلی زود مشخص شد تنها ۲ فیلم از فیلم‌های اکران نوروزی در جشنواره فجر حضور داشتند و بقیه از راه‌های فرعی و به مدد نفوذ برخی افراد کارگروه اکران خود را به اکران نوروزی رسانده‌اند. اکنون که بسیاری از مخاطبان به اعتماد سازمان سینمایی و سلبریتی‌های روی پرده به سینما رفتند، انتقادات زیادی را نسبت به کمدی‌های حاضر در اکران نوروزی وارد کردند. انتقاداتی که ضعف فیلم و وفور کلیشه‌های جنسی از جمله آنها بود. هرچند به جهت اینکه این آثار به همراه سلبریتی‌های فراوان‌شان موفق شدند خود را در میان فیلم‌های نوروزی قرار دهند، احتمالاً فروش بالایی را تجربه خواهند کرد اما در مقابل ضربه شدیدی به اعتماد مخاطبان نسبت به سینما وارد خواهد آمد و تأثیر آن را در فصل‌های بعدی اکران می‌توان دید. به بهانه آغاز اکران نوروزی نگاهی خواهیم انداخت به ۲ فیلم پرسلبریتی و مطرح «چهارانگشت» و «رحمان ۱۴۰۰» که از نظر خواهید گذراند.
 

نگاهی به فیلم «چهار انگشت» اثر حامد محمدی
 

«چهار انگشت» همان گفتمان اکسیدان در لوکیشنی متفاوت همراه با کاراکترهای نسبتاً متفاوتی است که می‌توانست در اکران نوروزی برای مخاطبان جذاب باشد و حداقل لحظاتی مفرح و بانشاط را برای آنها بسازد اما این تفریح آنچنان لگام‌گسیخته است که بسیاری را در سالن سینما و در مقابل پرده نمایش معذب می‌کند. فارغ از تمام کلیشه‌های جنسی و فضای جنسیت‌زده‌ای که حامد محمدی در اکسیدان نیز تجربه کرده بود و این روزها تبدیل به شابلون گیشه و فیلم‌فروشی در سینمای ایران شده است، چهار انگشت را باید اثری نگران‌کننده برای جریان کمدی سینمای ایران دانست. این نگرانی به هیچ‌وجه مربوط به کاراکترهای فیلم نیست، چرا که پیش از این نیز نگاهی کاریکاتوری، هجوآمیز و ضدمردمی از قشر مذهبی در سینمای ایران بازنمایی شده است. در این فیلم باز هم با کاراکتر تیپیکال و تکراری امیر جعفری مواجه هستیم که در نقش یک میانسال مذهبی حکومتی ساده‌لوح، هوس‌باز و ریاکار ظاهر شده است. او در عین اینکه آیفون به دست دارد، شعار مرگ بر بیگانان سر می‌دهد. در کلام انقلابی حرف می‌زند و در عمل منافقانه عمل می‌کند. به بهانه سفر حج، به تایلند می‌رود تا در روزهای منتهی به اخذ پست دولتی خود، برای آخرین بار به همسر صیغه‌ای‌اش که در سفرهای پیشین با او رابطه داشته، سر بزند. همچنین کاراکتر جواد عزتی را داریم که از نان به نرخ روزخورهایی است که اگرچه کت‌وشلوار را با صندل می‌پوشد و کیف کمری می‌بندد و از تبلت ۱۰ اینچی به جای موبایل استفاده می‌کند تا نوکیسکی‌اش بیشتر در اکسسوری صحنه به چشم مخاطب بیاید اما همین کاراکتر نوکیسه در ذهن مخاطب به عنوان انسانی پویا، امروزی، باهوش و به صورت کلی مثبت‌تر از کاراکتر مذهبی به چشم می‌آید. البته نگرانی نه این کاراکترهای تیپیکال و تکراری در قصه ضعیف و نه آن کلیشه‌های جنسی دستمالی شده است، آنچه نگرانی دغدغه‌مندان فرهنگ را تشدید می‌کند، نام فیلم و دغدغه کارگردان آن است. در فیلم بارها بیان می‌شود فاصله بین جهنم و بهشت ۴ انگشت است، بدون آنکه این فاصله تبیین شود. بدون آنکه در قصه بدانیم فاصله بین «حقیقت» و «باطل» و نه بهشت و جهنم (!) که از زبان کاراکتر مدام بیان می‌شود، چیست؟ این فاصله بین «گوش» تا «چشم» یا همان ۴ انگشت، در قصه مصداق پیدا نمی‌کند مگر آنکه به بهانه تطهیر و مقدس‌نمایی سایر ایدئولوژی‌ها به تحقیر سنت فرهنگی و دینی ایرانیان بپردازد. اگر به قصه «چهار انگشت» باشد که بودایی‌ها از تمام مسلمانان و هموطنان ایرانی شرافت و اخلاق بیشتری دارند. برخلاف آن چیزی که در قتل‌عام و کشتار مسلمانان مظلوم میانمار به چشم «دیده‌ایم» و صدایی از سینما و رسانه‌ها «نشنیدیم»، چهار انگشت تلاش دارد به ما بفهماند که فاصله دیدن ادیان دیگر و همزیستی با آنها تا شنیدن درباره آنها و تکفیرشان کم است؛ همان عزمی که در اکسیدان بود درباره همزیستی مسیحیان و مسلمانان. اگرچه که درباره اکسیدان کسی این همزیستی مسالمت‌آمیز با مسیحیت را انکار نمی‌کرد اما به نظر می‌رسد فیلم پرفروش اکسیدان، محمدی را ترغیب کرده بود که «تایلند» را برای گیشه و «بودا» را برای نیت خودش به تصویر بکشد. «حقیقت» در آثار حامد محمدی گم است. پلان‌های سرگرم‌کننده تنها تلاشی است برای تخدیر مخاطب و فراموش کردن مرزهای حقیقت. در واقع به دنبال خوش‌باشی بی‌دلیل و نگاه رمانتیزه به تمام اتفاقات دنیاست؛ نگاهی که به قانون جذب می‌رسد و تلاش می‌کند از هر چیزی جوک بسازد و لذت ببرد بی‌آنکه تعهدی را روی دوش خود حس کند. مخاطب دغدغه‌مند حتی اگر بار جنسی فراگیر این قبیل فیلم‌ها را تحمل کند، نمی‌تواند این خوش‌باشی بی‌دلیل و توهین به دین اسلام در عین شعار همزیستی مسالمت‌آمیز با سایر مکاتب را طاقت بیاورد.

نگاهی به کمدی «رحمان ۱۴۰۰» ساخته منوچهر هادی

رحمان ۱۴۰۰ را در ادامه روند کاری منوچهر هادی می‌توان یک فیلم متوسط رو به پایین در نظر گرفت! اثری که بیش از اتکا بر قصه و استفاده از ظرفیت‌های پروداکشنی سینما، بر مبنای خلق معدود موقعیت‌های کمیک و خنداندن مخاطب از طریق همین تک‌موقعیت‌های کمیک پیش می‌رود. روندی که روایت یک قصه منسجم و چفت و بست‌دار کمترین نقش را در آن دارد و منوچهر هادی در چند اثر سینمایی متاخر خود عموماً به استفاده از آن متوسل شده است. اما نکته دومی که می‌توان در ارتباط با این فیلم گفت حجم بالای استفاده از شوخی‌های جنسی در آن است! شوخی‌هایی که جلوتر از فیلمی همچون «هزارپا» که بخش عمده‌ای از بار کمدی اثر حول شوخی‌های جنسی کلامی می‌چرخید، این‌بار با اصرار بر استفاده از شوخی‌های جنسی فیزیکال به شکلی عریان‌تر بیان می‌شود و از این نظر ابتذال «رحمان ۱۴۰۰» را باید یک پله بالاتر از فیلم‌هایی همچون «هزارپا» دانست. جالب اینکه «رحمان ۱۴۰۰» نه فقط از منظر عدم ارائه یک قصه منسجم و پرکشش بلکه از منظر استفاده از عناصر تبلیغاتی فیلم نیز به نوعی دچار غش در معامله شده است! آنچنان که با وجود پیشروی قصه فیلم بر مبنای ۳ شخصیتی که یکتا ناصر، سعید آقاخانی و بهرام افشاری ایفاگر نقش آنها هستند، در مواد تبلیغاتی فیلم بیش از همه بر حضور مهران مدیری و محمدرضا گلزار تاکید شده است؛ این در حالی است که مجموع نقش‌آفرینی این دو چهره در فیلم کمتر از چند دقیقه است. البته در این میان نباید از نقش‌آفرینی قابل قبول سعید آقاخانی در این اثر غافل شد؛ بازیگری که بعد از چند سال حضور در نقش‌هایی جدی که نمونه‌هایی از آن را امسال در جشنواره فیلم فجر و در فیلم‌هایی همچون «قسم»، «حمال طلا» و «بنفشه آفریقایی» دیدیم؛ یک بار دیگر به خاستگاه اولیه خود یعنی سینمای کمدی بازگشته است و مثل همیشه بخوبی از عهده نقشی که به او سپرده شده، برآمده است. اتفاقی که به شکل برعکس برای مهران مدیری در این فیلم به وقوع پیوسته تا همکار سال‌های دور سعید آقاخانی در مجموعه به یادماندنی «ساعت‌خوش»، این‌بار ضعیف‌تر از همیشه در «رحمان ۱۴۰۰» ظاهر شود. منوچهر هادی در «رحمان ۱۴۰۰» هم همچون اثر قبلی‌اش «آینه بغل» دست بر موضوع اختلاف طبقاتی گذاشته و در این میان نقدی بر رفتارهای عجیب و خارج از عرف طبقه مرفه نیز دارد. علاوه بر این گریزهای گاه و بیگاه قصه اثر به برخی اتفاقات سیاسی و اجتماعی روز همچون حاشیه‌های ایجاد شده به‌واسطه مؤسسه مالی کاسپین و موضوع «ژن خوب»، باعث شده فیلم در پوسته ظاهری خود پیوند عمیق‌تری با موضوعات روز برقرار کند، هر چند با نگاهی عمیق‌تر می‌توان به عدم شناخت و فهم درست فیلمساز از ابعاد مختلف مسأله «شکاف طبقاتی» و نکات مرتبط با آن پی برد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد با استفاده از مشاوره‌هایی نظری پیش از نگارش سناریوی اثر تا حدود زیادی قابل حل بود اما در نهایت محقق نشده است.

*وطن امروز

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا فقط ۱۰ درصد مردم به دیدن تئاتر می‌روند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: چرا تنها ۱۰ درصد از مردم پا به سالن‌های تئاتر گذاشته‌اند و اساساً مگر نه اینکه بیش از یک‌صد نمایش هر شب در نقاط مختلف شهر تهران به روی صحنه می‌روند پس چرا ۹۰ درصد از مردم هرگز تئاتر ندیده‌اند؟ با این آمار ارقام پرسشی که مطرح می‌شود آنکه پس مخاطبان این بیش از یک‌صد نمایش چه افرادی هستند؟

«حدود ۹۰ درصد از مردم تاکنون تئاتر ندیده‌اند» این نتایج یک نظرسنجی ست که چند روزی نقل محافل تئاتر و هنری کشور شده است، اما به‌راستی مخاطبان تئاتر در کشور تنها ده درصد از جامعه می‌باشند؟ مگر نه اینکه از زمان استقرار دولت‌های یازدهم و دوازدهم وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی بار‌ها و به‌کرات از استقبال مخاطبان در تئاتر سخن گفته‌اند؟ از علی جنتی که چند سال پیش و در حاشیه بازدید از خانه هنرمندان در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها از این استقبال سخن گفت، گرفته تا سید عباس صالحی در حاشیه تماشای یک نمایش همگی به‌نوعی حضور و استقبال مخاطبان از تئاتر را حتی به‌عنوان عملکرد موفق وزارت ارشاد در حوزه تئاتر برشمرده و از آن بسیار سخن گفته‌اند. اما از زمانی که این نظرسنجی منتشر گردید مشخص شد علی‌الظاهر اوضاع استقبال مردم از تئاتر نه‌تن‌ها در حد و حدودی آن چیزی که آقایان وزیر تاکنون سخن گفتند نیست بلکه بسیار بدتر و ناامیدکننده نیز است.

اما به‌راستی چرا تنها ۱۰ درصد از مردم پا به سالن‌های تئاتر گذاشته‌اند و اساساً مگر نه اینکه بیش از یک‌صد نمایش هر شب در نقاط مختلف شهر تهران به روی صحنه می‌روند پس چرا ۹۰ درصد از مردم هرگز تئاتر ندیده‌اند؟ با این آمار ارقام پرسشی که مطرح می‌شود آنکه پس مخاطبان این بیش از یک‌صد نمایش چه افرادی هستند؟

البته نتایج این آمار و ارقام بسیار ساده و قابل پیش‌بینی بود، زیرا کافی است در طول سال به‌صورت تصادفی سری به سالن‌های تئاتر زده تا میزان مخاطب دستان آمده و یا حتی خیلی ساده‌تر از آن سری به سایت‌های فروش بلیت زده تا میانگین فروش این یک‌صد نمایش را خودتان بی‌دردسر و بدون مراجعه به سالن تئاتر مشاهده کنید. نمایش‌هایی که بعد از چند اجرا بی‌سروصدا و البته بعد از شکست خوردن در هزار و یک ترفند تبلیغاتی درنهایت به دلیل عدم استقبال متوقف می‌شوند.

اما آیا این عدم استقبال ۹۰ درصدی مردم از تئاتر را نباید در سیاست‌های نادرست و البته فاصل‌هایی روزافزون هنرمندان و آثارشان از مردم دانست؟ به‌عنوان‌مثال چه تعدادی از همین یک‌صد نمایشی که در اسفندماه در تهران به روی صحنه رفت این قابلیت را داشت تا مردم و یا غالب خانواده‌ها را به سالن تئاتر بکشاند؟ دیگر سخن از قیمت بلیت به میان نمی‌آوریم که قیمت‌های نجومی و عجیب بلیت خود حکایت صد من کاغذ است و تکرار مکررات؟ به‌عنوان نمونه چگونه یک خانواده باقیمت میانگین ۵۰، ۶۰ و یا در فاجعه‌ترین حالت ممکن باقیمت‌های ۱۸۰ و ۲۰۰ می‌تواند به تماشای تئاتر بروند؟

نقش تئاتر در شهرستان‌ها چیست؟ چرا هیچ آماری از مخاطبان شهرستانی تئاتر وجود ندارد؟ چرا همه امکانات معطوف به تهران شده است؟ چرا یک سالن خوب نمایش در شهرستان‌ها وجود ندارد؟ چرا نمایش‌های باکیفیت و پرمخاطب تهرانی حاضر نیستند در شهرستان‌ها به اجرای نمایش بپردازند؟ این‌ها سوالاتی است که مدیران و هنرمندان تئاتر باید پاسخگو باشند تا شاید علت این حد کم استقبال مخاطبان از تئاتر در کشور تا حدودی روشن شود.

بی‌تردید انتشار این آمار بیش از آنکه سمت‌وسویش برای مردم باشد زنگ خطری ست برای مدیران و هنرمندان تئاتری که از علی‌رغم ادعای‌های فراوان دیرزمانی است که خود و به‌تبع آثارشان را از مردم جدا دانسته و یک کلونی کوچک تشکیل داده به خیال آنکه کل دنیا در همان کلونی قرار دارد و هر که در آنجا نباشد چندان به شمار نمی‌آید و این‌چنین به گذران زندگی و خلق آثار هنری می‌پردازند، راه و روشی که نتیجه‌اش عدم استقبال ۹۰ درصدی جامعه از آثارشان می‌باشند.

اما درنهایت امیدواریم در سال آینده با اتخاذ سیاست‌های معقول و منطقی و البته تولید آثاری که برآمده از بطن و متن مردم باشند شاهد استقبال اکثریت جامعه از تئاتر باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خدا چه آفریده»با نگاه توحیدی تولید شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: مدیر تولید مجموعه انیمیشن «خدا چه آفریده» گفت: در این برنامه سعی شده تا نگاهمان توحیدی باشد و به طور هوشمندانه آن را در دلِ متن آوردیم تا خردسال خودش به خالق بودن خداوند پی ببرد.

«محسن سالم» مدیر تولید انیمیشن «خدا چه آفریده» که از شبکه پویا پخش می‌شود، درباره فصل سوم این مجموعه انیمیشن گفت: فصل جدید این انیمیشن نسبت به دو فصل قبلی آن تفاوت‌هایی از لحاظ حجم برنامه‌سازی، تعداد قسمت، فصل‌های مختلف موضوعی دارد.

وی در این زمینه نیز بیان داشت: ما در این فصل ۱۸۰ قسمت برنامه ۱۲ دقیقه‌ای تولید کردیم که شامل ۱۰ فصل با موضوع‌های مختلفی مثل انسان، آب، خاک، گیاهان، جانوران، نور و رنگ (رنگین کمان و شکست نور)، پدیده‌ها (برف، باران، جاذبه، کسوف، خسوف)، چهار فصل سال، زیست بوم‌های مختلف (دریا، کویر، جنگل، قطب)، آسمان شب (زمین، ماه، شب، خورشید، ستاره) است.

سالم در ادامه نیز با توضیحی درباره این فصل‌ها گفت: همه این فصل‌ها در سطح مخاطب خردسال است و فصل جانوران نیمی از برنامه را به خود اختصاص داده است که در بخشی نیز به حیواناتی اشاره می‌شود که در کشور ما وجود ندارند یا بچه‌ها آنها را ندیده‌اند.

مدیر تولید انیمیشن «خدا چه آفریده» ضمن بیان رویکردهای کلی که در این برنامه دنبال می‌شود، عنوان داشت: در مستندهایی که در کشورهای غربی تولید می‌شود آسیبی به نام داروینیسم وجود دارد که خالق را منکر می‌شود و می‌گوید انسان بر اثر تکامل طبیعی بوجود می‌آید. اما در نگاه توحیدی، کتاب‌هایی مثل توحید مفضل و … تفاوت‌های مبنایی و معرفت شناسی زیادی با غربی‌ها پیدا می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این برنامه سعی شده تا نگاهمان توحیدی باشد و به طور هوشمندانه آن را در دلِ متن آوردیم تا خردسال خودش به این نتیجه برسد که چه خالق زیبایی دارد که توانسته همه پدیده‌ها را به این زیبایی بیافریند.

سالم با اشاره به سوالی که در پایان هر برنامه مطرح می‌شود، نیز بیان داشت: پایان هر قسمت از این مجموعه انیمیشن از بچه‌ها یک سوال محتوایی از همان قسمت می‌پرسیم. همانطور که تا الان و در فصل‌ه ای قبلی دیدید این سوال توسط یک آفتاب پرست مطرح می‌شود و ده ثانیه به بچه‌ها زمان می‌دهیم تا پاسخ را که به صورت تصویری است حدس بزنند.

وی با اشاره به دیگر تغییر این انیمیشن در فصل جدید نیز گفت: به این دلیل که مخاطب ما خردسال است و سواد خواندن و نوشتن ندارد، ما اغلب با صدا و تصویر با او ارتباط برقرار کردیم. در دو فصل قبل صدای مادر و دختری را روی تصویرها می‌شنیدیم که با یکدیگر حرف می‌زدند اما در فصل جدید پدر خانواده هم به آنها اضافه شده است و بزرگترها در این برنامه به عنوان مرجع علمی حضور دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نت‌فلیکس» فیلمی در جشنواره «کن» ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «نت‌فلیکس» این غول دنیای مجازی در جشنواره کن غایب خواهد بود.

به گزارش سینماپرس به نقل از وِرایِتی، با وجود مذاکرات ادامه‌دار «نت‌فلیکس» و «فستیوال کن» برای برطرف کردن اختلاف نظرهای دو طرف، این غول دنیای مجازی در جشنواره کن غایب خواهد بود.

مذاکرات دوجانبه فستیوال کن و نت‌فلیکس کاملا دوستانه بوده و طی هفته گذشته این جلسات در لس‌آنجلس با حضور «تد ساراندوس» و «اسکات استابِر» و مدیر هنری کن «تیه‌ری فِرما» طی یک شام کاری برگزار شد. این جلسات از جمله چندین جلسه تشکیل شده بین نت‌فلیکس و فستیوال کن است که طی ماه‌های گذشته برگزار شده است.

با وجود برگزاری جلسات هنوز دو طرف به توافق محسوس و مشخصی دست نیافته‌اند که نت‌فلیکس بتواند در بخش رقابتی فستیوال کن حضور داشته باشد. در هر حالت، نت‌فلیکس هم در حال حاضر هیچ فیلم آماده‌ای برای ارائه در لحظه به فستیوال کن برای بخش رقابتی در دست ندارد. البته مقامات و نماینده‌های نت‌فلیکس از هرگونه توضیحی در این مورد به خبرنگاران امتناع کردند. فستیوال کن هم تا کنون جوابی فوری در مورد این نشست‌ها با نت فلیکس ارائه نداده است.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از سلبریتی ما تا آنها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حادثه تروریستی نیوزیلند و بزنگاه‌هایی که استانداردهای دوگانه سلبریتی‌ها را نمایان می‌کند

به گزارش سینماپرس: وقتی در نوامبر سال ۲۰۱۵ حادثه تروریستی پاریس اتفاق افتاد، بسیاری از هنرمندان ایرانی در صف اول کسانی بودند که به این موضوع واکنش نشان دادند. در آن روزها هشتگ «برای پاریس دعا کنید» در کنار تصاویری از پرچم پاریس‌ همراه با روبان‌های مشکی یا نمایی از برج ایفل با چراغ‌هایی خاموش پرتکرارترین تصاویری بود که می‌شد در شبکه‌های اجتماعی دید. موجی که هنرمندان ایرانی آن را به راه انداختند و بسیاری از کاربران فضای مجازی نیز متاثر از این فضا به واکنش و ابراز همدردی با مردم پاریس پرداختند. هر چند در همان زمان نیز بسیاری از کاربران فضای مجازی این واکنش گسترده هنرمندان را در کنار سکوت آنها در مواجهه با حادثه تروریستی لبنان که درست یک روز قبل از آن به وقوع پیوسته بود، قرار دادند و از رفتار متناقض سلبریتی‌های ایرانی نوشتند. سلبریتی‌هایی که استانداردهای دوگانه خود را حتی در مواجهه با دو حادثه یکسان نیز نمایان می‌کردند اما این روزها و پس از فاجعه تروریستی در نیوزیلند و سکوت اغلب سلبریتی‌های ایرانی در مواجهه با این فاجعه انسانی، یک بار دیگر بحث استانداردهای دوگانه سلبریتی‌های وطنی مطرح شده است؛ سکوتی که با منطقی جز «منطق شبه‌روشنفکرانه» نمی‌توان آن را توجیه کرد! با این همه در روزهایی که نه فقط اغلب چهره‌های سرشناس هنر در ایران، بلکه رسانه‌های حامی جریان شبه‌روشنفکری نیز در سکوتی عمیق نسبت به حادثه دردآور کشتار چند تن از مسلمانان مظلوم نیوزیلند فرو رفته‌اند، بسیاری از هنرمندان و چهره‌های نامدار خارجی واکنش‌های گسترده و قابل توجهی نسبت به این حادثه نشان داده‌اند؛ واکنش‌هایی که برخی رسانه‌های غربی را نیز وادار به واکنش در ارتباط با این اتفاق کرده است. برای نمونه «جیمز فرانکو» بازیگر سینمای آمریکا در واکنش به حمله تروریستی در نیوزیلند گفت: «یک تروریست به ۲ مسجد در نیوزیلند حمله کرده و ۴۹ نفر را کشته اما در اخبار فقط می‌شنویم که می‌گویند مجموعه جدید کایلی جنر برای شرکت آدیداس لوازم آرایشی همرنگ محصولاتش را دارد. گور پدر کایلی جنر!» واکنشی که اتفاقاً با پاسخ جالب مجله «women’s own» که یکی از مجلات سرشناس در حوزه زنان است روبه‌رو شد. این مجله در واکنش به صحبت‌های «جیمز فرانکو» نوشت: «جیمز فرانکو صدایت را شنیدیم. رسانه‌ها باید حساس و بادقت، با رفتاری که نشانگر بلوغ‌شان است، مسؤولانه اخبار را گزارش کنند. [رسانه‌ها] بالاخره این واقعه را «حمله تروریستی» نامیدند. حمله به مسجد النور توسط عامل حمله در فیس‌بوک به طور زنده پخش شده که این کار به خودی خود کثیف‌ترین حرکت ممکن است. برای عزیزان از دست رفته دعا می‌کنیم. بسیار متأسفیم زندگی شما اینطور تمام شد…». همچنین «آرنولد شوارتزنگر» ستاره هالیوود نیز که یکی از اولین چهره‌های هنری بود که نسبت به این حادثه واکنش نشان داد، در توئیتی نوشت: «قلبم با قربانیان، خانواده‌های‌شان و مردم نیوزیلند است. این یک عمل وحشتناک تروریستی است اما بدانید که دنیا با شماست. من با شما هستم». «راسل کرو» دیگر بازیگر سرشناس هالیوودی که بسیاری از ما او را با نقش‌آفرینی بی‌بدلیش در فیلم «گلادیاتور» به خاطر داریم در واکنش به این حوادث نوشت: «۴۰ کشته در نیوزیلند. مرگ‌هایی بی‌معنی، بی‌هدف و ظالمانه. دلم برای خانواده‌های قربانیان و مردم نیوزیلند شکسته. مردمی که این درد و رنج تا مدت‌ها در دل‌های‌شان خواهد ماند. پاینده باشید». «مارک رافالو» بازیگر مجموعه فیلم‌های «انتقام‌جویان» نیز با نژادپرستانه خواندن این حادثه تروریستی با قربانیان کشتار نژادپرستانه نیوزیلند ابراز همدردی کرد. جالب اینکه از میان هنرمندان ایرانی نیز برخی از آنها که نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند، به جای آنکه نسبت به تاثیر نگاه‌های نژادپرستانه غرب نسبت به مسلمانان و تاثیر آن در وقوع این حادثه تروریستی اشاره کنند، حتی در پیام تسلیت خود هم بی‌خیال طرح کنایه‌های سیاسی نمی‌شوند؛ برای نمونه مهراب قاسمخانی در پیامی که برای این حادثه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت، آورده است: «بازم تروریسم. بازم خشونت و جنایت به بهانه مذهب و عقیده… کاش هیچ کس به خاطر عقیده‌اش کشته که هیچ، حتی محدود و زندانی هم نمی‌شد… هیچ کس… هیچ جا…» حالا این واکنش قاسمخانی را در کنار رشته توئیت «جان لِجِند» خواننده مشهور آمریکایی درباره تاثیر نگاه‌های نژادپرستانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بر کشتار مسلمانان در نیوزیلند قرار دهید تا متوجه شوید وقتی از نگاه سیاست‌زده و سوءاستفاده‌کننده جریان شبه‌روشنفکری در ایران صحبت می‌کنیم، دقیقا از چه حرف می‌زنیم؛ نگاهی که به شکل غیرمستقیم مذهب را عامل خشونت و وقوع چنین اتفاقاتی می‌داند در مقابل نگاهی که ریشه این حرکت‌های ضدانسانی را تفکرات نژادپرستانه‌ای می‌داند که اتفاقا در برابر مذهب و علیه انسانیت عمل می‌کند. «جان لِجِند» در رشته توئیتی در واکنش به این حادثه نوشت: «کشتار نیوزیلند بسیار هولناک و غم‌انگیز است. جنبش تروریستی نژادپرستان سفیدپوست در آمریکا و خارج از کشور بسیار مخرب است. باید در مقابل آن متحد شویم. این ایدئولوژی شرور در چند سال اخیر به مساجد، کنیسه‌ها، معابد سیک‌ها، کلیسای سیاه‌پوستان و… حمله کرده است. مردم زیادی کشته شده‌اند در حالی که جمع شده بودند تا در صلح و آرامش دعا کنند. رئیس‌جمهور آمریکا [به شخصه] عامل این وقایع نیست. پیش از دوره تصدی او هم این اتفاقات رخ می‌داد اما ادبیات او یقیناً الهام‌بخش ذهن بیمار این قاتلان بوده است. او باید این ایدئولوژی شرور را محکوم کرده و اقداماتی محسوس برای مبارزه با آن انجام دهد». هر چند بعید است با این روند رو به گسترش تفکرات نژادپرستانه در غرب، این آخرین حادثه تروریستی در جهان باشد ولی به نظر می‌رسد تکرار این حوادث نه تنها هر روز بیش از گذشته نقاب از چهره بزک کرده دنیای غرب برمی‌دارد، بلکه تبدیل به صحنه‌ای برای نمایش میزان نگاه‌های متناقض شبه‌روشنفکران ایرانی به همه امور از جمله فجایع تروریستی همچون حادثه نیوزیلند می‌شود.

*وطن امروز

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسابقه نوروزی کتابخوانی روایت فتح – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انتشارات روایت فتح یک دوره مسابقه کتابخوانی نوروزی برگزار می‌کند.

 به گزارش سینماپرس، این مسابقه با محوریت کتاب «روزی که شهید شدم» داستان زندگی جانباز شهید حسین حسن‌زاده نمین است که در تاریخ ۴/۸/۹۷ به فیض شهادت نایل شد و در دوران حیات خود سمت مدیرکل دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه جامع علمی -کاربردی کشور را بر عهده داشت. این مسابقه در ۲ بخش یادداشت‌نویسی و عکاسی از کتاب برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان می‌توانند جهت شرکت در مسابقه؛ یادداشت و عکس از کتاب را با عنوان «روزی که شهید شدم» و هشتگ‌های در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنند. جوایز بخش یادداشت‌نویسی: نفر اول یک میلیون ریال هدیه نقدی + بن خرید ۵۰۰ هزار ریالی کتاب از فروشگاه انتشارات روایت فتح با تخفیف ۷۵ درصد، نفر دوم ۷۵۰ هزار ریال هدیه نقدی + بن خرید ۵۰۰ هزار ریالی کتاب از فروشگاه انتشارات روایت فتح با تخفیف ۷۵ درصد و نفر سوم ۵۰۰ هزار ریال هدیه نقدی + بن خرید ۵۰۰ هزار ریالی کتاب از فروشگاه انتشارات روایت فتح با تخفیف ۷۵ درصد. جوایز بخش عکاسی: نفر اول بن خرید یک میلیون ریالی کتاب از فروشگاه انتشارات روایت فتح با تخفیف ۷۵ درصد، نفر دوم بن خرید ۷۵۰ هزار ریالی کتاب از فروشگاه انتشارات روایت فتح با تخفیف ۷۵ درصد و نفر سوم بن خرید ۵۰۰ هزار ریالی کتاب از فروشگاه انتشارات روایت فتح با تخفیف ۷۵درصد.

مشاهده خبر از سایت منبع