X

بایگانی فروردین 5, 1398

دفتر سینمایی

پنج روایت از تحولات «سینمای ۹۷» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینمای ایران در سالی که گذشت با فرازوفرودهای بسیاری مواجه بود که از میان آن‌ها پنج تحول شاخص را می‌توان زمینه‌ساز اتفاقاتی جریان‌ساز در آینده قلمداد کرد.

به گزارش سینماپرس، مسیر حرکت سینمای ایران و تحولات کلیدی آن در سال ۱۳۹۷ با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود و اتفاقات بسیاری رخ داد که باعث ایجاد جریان‌های جدید در سینمای ایران شد. جریان‌هایی که هم می‌تواند بخشی از سینمای ایران را چه در حوزه سیاست‌گذاری دولتی و چه در حوزه سرمایه‌گذاری خصوصی، از ریشه تغییر دهد وهم می‌تواند در سطح باقی بماند و تنها موجی گذرا برای در فضای رسانه‌ای را به یادگار بگذارد.

در این گزارش مروری داشته‌ایم بر مهمترین تحولاتی که طی یک سال گذشته در سینمای ایران رخ داده است؛ از میان مجموع تحولات هم پنج تحول کلیدی‌تر را مورد بازخوانی قرار داده‌ایم.

با ما در این گزارش همراه باشید:

روایت اول؛  معادله چندمجهولی «شفافیت مالی»

یکی از مهمترین اتفاقاتی که سال گذشته در سینمای ایران رخ داد، طرح گسترده مساله شفاف سازی مالی در هر دو بخش دولتی و خصوصی بود؛ اتفاقی که سبب شد نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی جزئیات بودجه سالانه و سرفصل هزینه‌های حمایتی خود را منتشر کنند.

در اولین گام این محمدمهدی حیدریان رئیس سابق سازمان سینمایی بود که در دوره سکان‌داری خود، تصمیم به انتشار جزئیات بودجه سازمان سینمایی گرفت.

در اولین گام و در راستای سیاست شفاف‌سازی سازمان سینمایی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷، جزئیات بودجه مؤسسات زیرمجموعه سازمان سینمایی به تفکیک از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ منتشر شد، که شامل بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مؤسسه رسانه‌های تصویری، موزه سینما و مؤسسه هنر و تجربه می‌شد.

با روی کار آمدن حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی، بحث «شفافیت مالی» به‌صورت جدی‌تر در ردیف اولویت‌ها و دستورکار مدیریت کلان سینمای ایران قرار گرفت و همین مساله سبب شد تا هر کدام از نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی به‌صورت جداگانه جزئیات بودجه و عملکرد مالی خود را منتشر کنند. اقدامی که با واکنش‌هایی از سوی سینماگران همراه شد.

یکی از مراکزی که با انتشار عملکرد مالی خود واکنش‌های بسیاری را رقم زد، بنیاد سینمایی فارابی بود؛ جدی‌ترین سوال در برابر انتشار فهرست حمایت‌های مالی فارابی هم پرسش از سازوکار حمایتی این بنیاد و فرمول مشارکت مالی این بنیاد در تولیدات سینمای ایران بود.

در این میان بودجه برگزاری دو جشنواره «فیلم فجر» و «جشنواره جهانی فیلم فجر» نیز منتشر شد. انتشار هرکدام از این اطلاعات حواشی‌ای را به همراه داشت و مخالفان و موافقان نظرات خود را ارائه داده‌اند.

روایت دوم؛  مجادله پول‌های کثیف

فرآیند شفاف‌سازی و مطالبه شفافیت اما در بخش دولتی سینما متوقف نماند و نوبت به بخش خصوصی هم رسید. اگر در حوزه دولتی این سازوکار تخصیص بودجه‌های حمایتی زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار گرفت در بخش خصوصی سرمایه‌گذاران کلان اما بی شناسنامه و نوظهور بودند که اصحاب رسانه‌ها را نسبت به خود مشکوک کردند.

هرچند تمرکز بر روی سابقه سرمایه‌گذاران فی‌نفسه ماهیتی تازه در فضای رسانه‌ای نداشته اما پرسش‌گری در این زمینه به‌خصوص در حوزه سینما و شبکه نمایش خانگی از زمانی شدت گرفت که پای بابک زنجانی به میدان تولید باز شد. همان بابک زنجانی معروفی که در کنار فعالیت‌های کلان اقتصادی به ناگهان تصمیم گرفت در کنار سینماگران بایستد، عکس یادگاری بگیرد و بخشی از دارایی خود را تبدیل به «فیلم» کند. بعدها هم که بابک زنجانی تبدیل به «ب. ز» شد، بخشی از پروژه‌های او در عرصه تولید در سینما متوقف شد و بخشی از فیلم‌های به سرانجام رسیده هم به جهت قرابت با نام این متهم اقتصادی از منظر فرهنگی بیشتر متضرر شدند تا منتفع!

داستان سرمایه‌گذاران حاشیه‌ساز سینما هم اما به همین یک مصداق محدود نماند و در سال ۹۷ نوبت به «م. الف» رسید که تبدیل به سیبل پرسشگری رسانه‌هایی شود که شفاف‌سازی مالی در بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار داده بودند.

نام محمد امامی با سریال «شهرزاد» بر زبان‌ها افتاد و پس از آن در پروژه‌های میلیاردی سینما که اتفاقاً فروش موفقی در گیشه هم داشتند، به میان آمد. بیشترین شهرت را اما امامی زمانی به دست آورد که در لابه‌لای بررسی پرونده متهمان فساد اقتصادی در بانک سرمایه نام او و شریکش یعنی هادی رضوی هم به میان آمد. در سلسله جلسات رسیدگی به همین پرونده بود که نماینده دادستان از پول‌های کثیفی خبر داد که تبدیل به فیلم و یا سریال در شبکه نمایش خانگی می‌شوند؛ آدرسی که یادآور یکی از بحث‌های داغ رسانه‌ها در حوزه اقتصاد سینما در یک سال گذشته بود؛ بحث «پولشویی»!

پرونده پول‌های مشکوک و شبهه پولشویی در سینما اما همچنان مفتوح است و به رغم این میزان از صراحت در صحبت درباره آن هنوز هیچ برنامه مستقیمی در زمینه برخورد با این پدیده در دستور هیچ نهادی اعم از صنفی و یا دولتی قرار نگرفته است.

در طول برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، تهیه‌کنندگان سینمایی در مقام پاسخگویی برآمده و از سرمایه‌گذارانی که در آثار آنها مشارکت داشته‌اند گفتند و در روزهای پایانی سال هم سازمان سینمایی طبق وعده‌ای که داده بود به صورت رسمی فهرست سرمایه‌گذاران فیلم‌های حاضر در جشنواره را منتشر کرد تا شفافیت در این حوزه رسمیت بیشتری پیدا کند.

ظاهر امر این است که تمام سینماگران با ورود پول‌های کثیف و مشکوک به سینما مخالف هستند اما چرخه تولید در سینما چیز دیگری نشان می‌دهد! مطابق تجربه سال ۹۷ میدان عرض اندام برای سرمایه‌های کلان بسیار فراخ شده و باید دید سینمای ایران در سال ۹۸ چقدر موردتوجه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار خواهد گرفت؛ آیا تناسبی میان ورود پرانرژی و باانگیزه فعالان بخش خصوصی به عرصه‌های هنری و محافظت نسبت به ورود پول‌های مشکوک به این میدان به‌وجود خواهد آمد؟

روایت سوم؛  مجادلات اکران

اکران مهمترین بخش در چرخه اقتصادی سینما به شمار می‌رود و تهیه‌کننده سینمایی تمام تلاش خود را می‌کند تا بهترین فرصت اکران را به‌دست آورند، اما اکران تنها جنگ بر سر بهترین نوبت‌های نمایش فیلم نیست، درست همانند حواشی که معمولاً برای اکران نوروز پیش می‌آید. اگر بخواهیم مجادلات حوزه اکران در سال ۹۷ را موردبررسی قرار دهیم می‌توان آن را به چند اتفاق مهم تقسیم کرد.

یکی از مهمترین اتفاقاتی که در حوزه اکران رخ داد، مساله افزایش سرگروه‌های سینمایی بود، در این سال تعداد سرگروه‌های سینمایی به ۷ گروه رسید که یکی از دلایل آن افزایش تعداد سینماها در کشور بود. البته برای سال ۹۸ نیز قرار بود به تعداد سرگروه‌های سینمایی اضافه شود که با آن مخالفت شد، می‌توان یکی از دلایل مخالفت در این بخش را کمبود تولید فیلم در سینمای ایران دانست و اینکه هرچقدر تعداد سرگروه‌های سینمایی افزایش پیدا کند، به دلیل کمبود تنوع در سینمای ایران با کاهش مخاطب مواجه خواهیم شد.

در آخرین روزهای سال ۹۷ و بعد از تصمیم‌گیری نهایی شورای صنفی نمایش تغییراتی در سرگروه‌های سینمایی ایجاد شد، در سال ۹۷، هفت سرگروه سینمایی شامل آزادی، استقلال، کورش، ایران، ماندانا، زندگی و باغ کتاب میزبان اکران فیلم‌های سینمایی بودند و در سال ۹۸ قرار است سینماهای آزادی، استقلال، آستارا، فرهنگ، باغ کتاب، ایران و زندگی سرگروهی اکران را برعهده داشته باشند.

فارغ از مسئله ترکیب سرگروه‌ها اما یکی دیگر از اتفاقاتی که در حوزه اکران در سال ۹۷ موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت، تصمیم‌گیری برای اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور بود. البته این تصمیم‌گیری با انگیزه حمایت از تولید فیلم‌های ایرانی تلفیق شده بود!

در عرصه اجرا، تنها ۱۱ فیلم خارجی در طول سال ۹۷ توانست رنگ پرده را به خود ببیند که به جهت نبود تبلیغات مناسب آن هم مخاطب چندانی نداشتدر سال گذشته برای نخستین‌بار بحث «اکران فیلم خارجی» به صورت رسمی در آئین‌نامه اکران سال مصوب شد و متولی سامان‌دهی آن مؤسسه رسانه‌های تصویری معرفی شد. با این وجود اما در عرصه اجرا، تنها ۱۱ فیلم خارجی در طول سال ۹۷ توانست رنگ پرده را به خود ببیند که به جهت نبود تبلیغات مناسب آن هم مخاطب چندانی نداشت.

علی آشتیانی‌پور مدیر پخش فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران در گفتگویی باخبرنگار مهر ضمن تشریح جزئیات این طرح گفته بود: هدف ما این است که به جریان اکران جهان نزدیک باشیم و این فیلمی که به زودی در سینماها اکران خواهد شد از جمله آثار روز جهان است که مدت زمان زیادی از اکران آن نمی‌گذرد.

هرچند تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفت اما این تجربه در گیشه چندان با موفقیت همراه نبود، ۱۱ فیلم خارجی در سینماها اکران شد که در مجموع ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشت، هرچند مسئولان اجرایی شدن این طرح، اکران فیلم‌های خارجی را یک طرح شکست خورده نمی‌دانستند، اما فروش و استقبال اندک از این آثار خود گواه همه چیز است.

مجادله بر سر اکران فوتبال در سینماها هم از بحث‌های داغ حوزه اکران در سال ۹۷ بود. بی شک پیش از هرکس این سینماداران بودند که از طرح نمایش بازی‌های ایران در جام جهانی روسیه استقبال کردند. البته فوتبال دوستان نیز تمایل بسیاری داشتند که این بازی‌ها را به صورت دست جمعی و در سینماها تماشا کنند و هیجان خود از دیدن چنین بازی‌هایی را با تعداد بیشتری از افراد اشتراک بگذارند. به هر حال این طرح در طول مسابقات جام جهانی فوتبال در روسیه اجرا یی شد که البته با اعتراض‌هایی از سوی سینماگران همراه شد.

در واقع نمایش فوتبال در سینماها سبب شد تا سئانس‌هایی که برای فیلم‌های در حال اکران در نظر گرفته شده بود، بسوزد و همین مساله اعتراضاتی را به همراه داشت.

به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا بخشی از هزینه فروش بلیت مسابقات فوتبال توسط سینماها به حسابی در خانه سینما واریز شود تا از طریق خانه سینما به صاحبان فیلم‌ها پرداخت شود. مبلغ موردنظر که باید به حساب خانه سینما واریز می‌شد ۲ میلیارد تومان بود که از این مبلغ بخشی از سوی سینماداران به حساب خانه سینما واریز شد و بخشی از آن نه. سرانجام هم در میان پیگیری رسانه‌ها و بی‌پاسخ ماندن سوالات آنچه نامشخص و بلاتکلیف باقی ماند سرنوشت همین پول‌ها بود!

به هر حال با تمام شرایط موجود، مشخص نیست که در سال جدید آیا این امکان وجود دارد که مسابقات مهم فوتبال در سینماها نمایش داده شود یا خیر.

یکی دیگر از مهمترین اتفاقاتی که در حوزه اکران رخ داد،  راه اندازی سامانه فروش بلیت سینماها در کشور توسط مؤسسه «سینماشهر» بود. این سامانه شرایطی را فراهم می‌کند تا نه تنها اهالی سینما بلکه همه افراد بتوانند به صورت آنلاین از وضعیت فروش فیلم‌ها در سینماهای سراسر کشور مطلع شوند، بر اساس این سیستم با توجه به فروش الکترونیکی بلیت سینماها، آمار فروش بدون دخالت شرکت‌های پخش در اختیار همه قرار می‌گیرد.

روایت چهارم؛  سازمان سینمایی در مسیر چابک‌سازی

با روی کار آمدن حسین انتظامی بعنوان سرپرست سازمان سینمایی، یکی از بحث‌هایی که موردتوجه قرار گرفت، مساله کوچک سازی در سازمان سینمایی بود؛ انتظامی در اولین گام دستور ادغام مؤسسه رسانه‌های تصویری با نهادهای همسو در سازمان سینمایی را صادر کرد. در این ادغام بنابر این بود که وظایف و مأموریت‌های مؤسسه رسانه‌های تصویری به معاونت‌های مربوطه سازمان سینمایی و ۲ مؤسسه وابسته که همخوانی بیشتری با این وظایف و مأموریت‌ها، دارند، منتقل شود؛ مهدی یزدانی مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری مخاطب ابلاغ این حکم بود و احتمالاً در سال ۹۸ ابعاد پررنگ‌تری از این دستورکار عیان خواهد شد.

در همین راستا شنیده‌هایی نیز مبنی‌بر ادغام دو نهاد تأثیرگذار در سینمای ایران یعنی انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منتشر شد که موجی از نگرانی‌ها را میان فیلمسازان کوتاه و مستندسازان به‌وجود آورد. اما بعد از مدتی از ایجاد این حواشی حسین انتظامی در پیامی در توئیتر اعلام کرد: «در تحول ساختار سازمان سینمای، انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ضمن تثبیت، قدر بیشتری خواهند دید. بودجه حمایتی فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشنی که فیلمسازان جوان می‌سازند رشد چشمگیر می‌یابد. در تجدید ساختار و ضابطه نویسی به همفکری فعالان صنف نیاز داریم.»

این پیغام از سوی سرپرست سازمان سینمایی حاکی از این بود که انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار است همچنان به کار خود ادامه دهند.

در همین راستا، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوان طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر تاکید کرد: اگر در موسساتی مانند رسانه‌های تصویری و مدرسه ملی سینما، به مقوله انحلال و تمام شدن دوره عملکرد فکر می‌شود، در انجمن سینمای جوان کاملاً برعکس است و سازمان سینمایی در این بخش کاملاً به مقوله توسعه فکر می‌کند. این توسعه شامل توسعه کمی و توسعه کیفی است. توسعه کمی دفاتر از ۲ سال گذشته آغاز شده است و شامل توسعه نمایندگی‌های انجمن می‌شود، در گذشته انجمن سینمای جوانان نمایندگی‌هایی در سراسر کشور داشت، اما امروز در کنار دفاتر انجمن، نمایندگی‌هایی را در استان‌های مختلف با حمایت‌های استانی تأسیس کرده‌ایم که این امر در سال ۹۸ دنبال می‌شود.

باید دید عملکرد سازمان سینمای در سال ۹۸، در حوزه چابک‌سازی بدنه مدیریتی سینما چگونه خواهد بود و هر یک از این سازمان‌ها و نهادها چه سرانجامی پیدا خواهند کرد؟

روایت پنجم؛  اوج‌گیری انیمیشن‌سازان

فارغ از مباحث مدیریتی و صنفی اما یکی از مهمترین تحولاتی که طی یک سال گذشته در سینمای ایران شاهد بودیم، بالیدن بیش از پیش «انیمیشن» بود. در این راستا از ابتدای سال ۹۷ شاهد اکران فیلم‌های سینمایی انیمیشن در سینمای ایران بودیم که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بود. این موج با اکران فیلم انیمیشن «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان بود که در نوروز ۹۷ در سینماهای کشور آغاز شد و توانست مخاطبان خود را جذب کند.

انیمیشن «امین و اکوان» به کارگردانی زحل رضوی نیز نیمه دوم سال گذشته در سینماهای کشور اکران شد تا جایگاه انیمیشن‌های بلند سینمایی در چرخه اکران بیش از پیش تثبیت شود.

این ثبات در چرخه اکران اما تنها بخشی از جریان قدرت‌گیری انیمیشن در مختصات سینمای ایران طی یکسال گذشته بود؛ برگزاری اولین جشن مستقل انیمیشن در سینمای ایران بدون وابستگی به خانه سینما از مهمترین اتفاقاتی بود که در سال گذشته شاهد بودیم و جامعه انیمیشن ایران را یک گام بلند به سمت استقلال کامل سوق داد.

مساله جالب دیگر در حوزه انیمیشن، حضور ۳ انیمیشن «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر، «شب آفتابی» به کارگردانی علی مدنی و «بنیامین» به کارگردانی محسن عنایتی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بود. حضور این ۳ انیمیشن بلند سینمایی در جدول اکران جشنواره فیلم فجر خود نوید توجه سینمای ایران به انیمیشن را به همراه داشت و انیمیشن «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر هم توانست سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن را از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر دریافت کند؛ اولین سیمرغی که به‌صورت اختصاصی در آئین‌نامه جشنواره فیلم فجر برای این تولیدات در نظر گرفته شده بود.

در همین راستا حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی در گفتگوی با خبرنگار مهر، بر اهمیت سینمای انیمیشن تاکید و بیان کرد: در تلاش هستیم تا بودجه مناسبی را برای توسعه سینمای انیمیشن داشته باشیم و این امر بعد از اعلام بودجه سینمای ایران در ابتدای سال ۹۸ مشخص می‌شود.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: خوشبختانه آثار انیمیشن ایران به خصوص فیلم‌های کوتاه انیمیشن توانسته‌اند در جشنواره‌ها و بازارهای بین‌المللی موردتوجه قرار گیرد، عرضه داخلی آثار انیمیشن سینمایی با اعداد فروشی که دارند، بسیار امیدوارکننده است و این نشان می‌دهد که ما می‌توانیم در عرصه تجاری جهانی ظاهر شویم، تاکید می‌کنم که سینمای ایران در حوزه انیمیشن کاملاً قابل‌رقابت با آثار برجسته سینمای جهان است.

همه شواهد نشان از آن دارد که سینمای انیمیشن ایران در نقطه آغاز یک جهش بزرگ است که تماشای دستاوردهای آن در همین سال ۹۸ هم چندان دور از انتظار نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی موسسه آقاخان به دنبال احیای مردگان است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا شجریان استاد صاحب نام آواز ایرانی جایزه ویژه یک موسسه فرهنگی بین المللی را بخاطر یک عمر فعالیت هنری و مشارکت مستمر در شکل دادن به میراث موسیقی جهانی، از آن خود کرد.

به گزارش سینماپرس، موسسه بین‌المللی موسیقی آقاخان(Aga Khan Development Network) که قرار است روز ۱۳ فروردین جاری در مراسمی در لیسبون پایتخت پرتغال، جایزه استاد شجریان را به وی اعطا کند، روز جمعه با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود، این هنرمند را استادی بی بدیل در عرصه موسیقی دانست که علاوه بر داخل ایران در موسیقی جهانی هم تاثیر گذار بوده است.

این موسسه بین المللی به تعدادی از هنرمندان و اساتید موسیقی از کشورهای مختلف جوایزی اعطا خواهد کرد اما جایزه اصلی و ویژه این موسسه به استاد شجریان تعلق می گیرد.

جایزه ویژه موسسه آقاخان که امسال به استاد شجریان تعلق گرفت، معتبرترین جایزه این موسسه بین المللی بوده که در کنار جوایزی همچون ‘آموزش’، ‘خلاقیت و نوآوری’ و ‘حفاظت و احیای میراث موسیقی’ هر ساله به مهمترین و تاثیرگذارترین شخصیت های موسیقی جهان اعطا می شود.

قرار است در روزهای ۱۱ تا ۱۳ فروردین ماه جاری، بخش نهایی رقابت های موسیقی موسسه آقاخان در پایتخت پرتغال برگزار و در روز پایانی، با اعطای جوایزی از برگزیدگان تقدیر شود.

در این مسابقه ۱۴ شرکت کننده با یکدیگر رقابت خواهند کرد، از ایران نیز شرکت کننده هایی از جمله شاهو عندلیبی در رشته ‘نی ایرانی’، آرش محافظ دررشته ‘سنتور’ و رضا پرویز زاده در رشته ‘ کمانچه’ حضور خواهند داشت.

موسسه موسیقی آقاخان (AKMI)، موسسه ای برای آموزش و تولید آثار موسیقی و حمایت از هنرمندان در سراسر جهان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جولیا رابرتز به چارلی چاپلین می‌پیوندد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جولیا رابرتز، بازیگر ۵۱ ساله هالیوود، جایزه امسال «جورج ایستمن» را دریافت خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، جولیا رابرتز، بازیگر ۵۱ ساله هالیوود که با بازی در فیلم “زن زیبا” شناخته می‌شود، جایزه امسال “جورج ایستمن” را دریافت خواهد کرد.

این جایزه به افرادی که دستاوردهای ارزنده‌ای در عرصه سینما داشته‌اند، اعطا می‌شود.

موزه “جورج ایستمن” در “راچستر” این جایزه را دوم ماه مه (۱۲ اردیبهشت) به جولیا رابرتز اهدا می‌کند. از برنده‌های پیشین این جایزه می‌توان به چارلی چاپلین، گری کوپر و مریل استریپ اشاره کرد.

جولیا رابرتز جوایزی، چون اسکار بهترین جایزه زن گلدن گلوب را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. جایزه “جورج ایتسمن” در سال ۱۹۵۵ به یاد جورج ایستمن، کارآفرین آمریکایی و بنیان‌گذار شرکت “کداک” راه‌اندازی شد و اولین جایزه‌ای بود که به مجموعه دستاوردهای یک هنرمند در عرصه سینما تعلق می‌گرفت.

*مجله خانواده سبز

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی «توصیف» جای «روایت» را می‌گیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قطعه «کودکانه» مرحوم فرهاد مهراد با گذشت ۴۲ سال از تولید و اجرای آن همچنان در برگیرنده بخش اعظمی از خاطرات نوستالژیک مردم ایران در ایام منتهی به فصل بهار و عید نوروز بوده است.

به گزارش سینماپرس، مرحوم فرهاد مهراد از جمله خوانندگان شناخته‌شده موسیقی کشورمان است که آثارش همواره موردتوجه مخاطبان موسیقی پیشرو بوده است. او طی سال‌های پرفراز و نشیبی که در فعالیت‌های هنری خود داشت همواره آثارش دربرگیرنده حواشی و داستان‌هایی بود که هر مخاطب را به سمت خود جلب می‌کرد.

یکی از آثاری که از سوی فرهاد مهراد پس از تولید و آفرینش به شدت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و همچنان نیز به عنوان یکی از نوستالژیک‌ترین و پرخاطره‌ترین آثار موسیقی کشورمان در میان مردم به حساب می‌آید قطعه «کودکانه» با ترانه شهیار قنبری است که طی سال‌های متمادی به دلیل مضمون و محتوای نوستالژیک و نزدیک به نوروز بارها و بارها از رسانه‌های مختلف دیداری و شنیداری پخش شد و آنچنان مورد استقبال قرار گرفت که بسیاری از مردم دیگر آن را به عنوان گوشه‌ای از فرهنگ شنیداری خود پذیرفته‌اند.

اگرچه این اثر موسیقایی بار توسط تعدادی از خوانندگان بازخوانی شد، اما فضای حسی که صدای فرهاد مهراد به این اثر بخشید، تداعی‌گر حسی نوستالژیکی است که انعکاس و استمرار آن فقط با شنیدن نسخه اصلی اثر میسر است.

این قطعه که ترانه آن در سال ۱۳۵۵ توسط شهیار قنبری به مخاطبان معرفی و به آهنگسازی اسفندیار منفردزاده و خوانندگی فرهاد مهراد به توده بیشتری از مردم کوچه و بازار شناسانده شد، آنچنان مورد اقبال جامعه قرار گرفت که دیگر آن را به عنوان ترانه «کودکانه» نمی‌شناسند و بیشتر مخاطبان بر اساس مطلع اول ترانه که با «بوی عیدی…» شروع می‌شود، آن را به یکدیگر معرفی می‌کنند.

اگرچه این قطعه در دوران پرالتهاب منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی ایران تولید شد، اما خیلی‌ها با شنیدن و زمزمه این ترانه حال و هوای کودکی و دوران پرخاطره و البته متفاوت سال‌هایی را به یاد می‌آورند که از تجملات و زنگارهای پرزرق و برق عیدانه نزدیک به سال تحویل خبری نبود.

امیر بهاری پژوهشگر و منتقد موسیقی درباره ویژگی‌های ماندگاری این قطعه توضیح داد: به اعتقاد من این قطعه به جای آنکه نوروز را «روایت» کند، نوروز را «توصیف» می‌کند. اگرچه ترانه و آهنگسازی این اثر دارای کیفیت‌های ارزشمندی است و نمی‌توان این ویژگی‌ها را نادیده گرفت. اما اجرای این ترانه توسط فرهاد مهراد نیز بسیار حائز اهمیت است. او در این قطعه کوشیده است فضای ترانه را با حال و هوای کاملاً بهاری اجرا کند و آن قدر هم در این اثر قوی بوده است که شما در بخشی از ترانه از جمله «بوی تند ماهی دودی…» به اتکای دم و بازدمی که خواننده از خود ایجاد می‌کند، کاملاً خود را در آن فضا قرار می‌دهید. این یک حس فوق‌العاده بی نظیری است که خواننده با به کار بردن یک ترفند بسیار ساده آنچنان قطعه را تبدیل به یک قطعه تأثیرگذار کرده که همچنان با شنیدن آن می‌توانیم خاطرات نوستالژیکی را در ذهن خود تداعی کنیم.»

اگرچه پخش قطعه «کودکانه» فرهاد به همراه دیگر آثارش پس از درگذشت وی توسط سازمان صدا و سیما با اعتراض شدید خانواده این هنرمند مواجه و موجب شد تا آنها اقدامات مستمری را در احقاق حقوق معنوی و مادی پخش این آثار طی مکاتبات حقوقی و رسانه‌ای با قوه قضائیه و رسانه‌ها انجام دهند، اما وقوع چنین فضایی هم موجب فراموشی این اثر ماندگار موسیقایی در گوش شنیداری مردم نشد. گویی اینکه عید بدون شنیدن ترانه «کودکانه» یا همان «بوی عیدی…» عید نمی‌شود و این همان رمز و ماندگاری یک اثر موسیقایی است که دربرگیرنده مؤلفه‌های متفاوتی هم هست.

مرحوم فرهاد مهراد روز نهم شهریور ۱۳۸۱ بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری در کشور فرانسه دار فانی را وداع گفت.

* مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عادل فردوسی پور فرزند سیاست است، نه رسانه! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: درست به همان دلیل که دایی حق دارد مبعلی را و کیروش، رحمتی را و عادل، فلان عامل ۹۰ را تنبیه یا اخراج کند، فروغی هم محق است برای این امور!

به گزارش سینماپرس،  درست به همان دلیل که دایی حق دارد مبعلی را و کیروش، رحمتی را و عادل، فلان عامل ۹۰ را تنبیه یا اخراج کند، فروغی هم محق است برای این امور! اگر فضولی سایپا به رؤسای تلویزیون نیامده، به دایی هم ربطی ندارد برخورد علی فروغی با عادل! “چون فردوسی‌پور محبوب است” که نشد حرف! وانگهی! همه‌ی این جماعت که این روزها در پیج فروغی به او فحش می‌دهند، در مقاطع متعددی با خواهر و مادر شومن ۹۰ وصلت کرده‌اند! من این را پایین‌شهری بنویسم؛ تخم مدیر شبکه‌ی ۳ را باید طلا گرفت که باز گذاشته کامنت‌هایش را! از این کامنت‌ها عکس بگیرید و هر وقت جریان غربزده‌ی افسادات، جریان انقلابی را متهم به بی‌ادبی کرد، این سیل عاری از ادب را به رخ‌شان بکشید!

حرافی‌های عادل روی سن که گربه‌صفت، چنگ به تقدیرکنندگانش کشید، نشان داد تصمیم به حذف فردوسی‌پور اقلا از ۹۰ چه تصمیم درستی است! مع‌الاسف مواجهه‌ی سازمان با عادل به‌خصوص در عصر ضرغامی، از شومن ۹۰ یک بچه‌ننر ساخته که واقعا لیاقت هیچ معرفتی را ندارد! خود من در موضوع پویول روادارانه‌ترین متن را نوشتم اما عادل نشان داد نه فرزند رسانه ملی که تا خرخره “آلت دست افسادات” است! این همه لشکرکشی آیا طبیعی است!؟ خود عادل آیا یک‌دهم این شامورتی‌بازی‌ها را از عوامل ۹۰ تحمل می‌کند!؟ چطور برای ۹۰ “سازمان” قائل است ولی برای صدا و سیما نه!؟

“سال سختی بر من گذشت” یعنی چه!؟ از من روزنامه‌نگار هم چند تایی مطلب کار نکرد ۹۷ سردبیر! درست یا غلط! او اصلا سردبیر شده برای همین چیزها! که گاهی یک متن را کار نکند! و گاهی چند جمله از یک متن را! سال به این درازی؛ حالا گیرم ۲ قسمت از برنامه‌ی ۹۰ هم مختصر شده! این شد “سال سخت”!؟ و بعد مصاحبه با رسانه‌های دیگر! و خروج بر تلویزیون! و تکرار مکرر این حرکت! واقعا لعنت بر ضرغامی که عادل را این همه متوهم کرد! او اگر برخورد حرفه‌ای با عادل می‌داشت، الان شاهد این ماجرا نبودیم! فروغی اما ان‌شاءالله مهر ختامی باشد بر مجری‌سالاری! و کاش جمع کند بساط این همه جوایز را! من با اصل این همه جایزه و همایش مشکل دارم! مگر کسی از مادران شهدا با وجود این همه صبر، تقدیر می‌کند که این همه ستاره‌مربع راه انداخته‌اید!؟ لطفا بس کنید! ذله کردید ملت را خب با این همه زیرنویس! این هم جوابش! با این همه حاشیه! و اما سخنی با پرویز پرستویی که توهم زده خود “حاج‌کاظم” است! همین که فروغی، هیچ‌کسی را تا به حال گروگان نگرفته، کلی از تو جلوتر است! بله! من از “کت حاج‌کاظم” بیشتر می‌ترسم تا “کاپشن فروغی”!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظر وزیر ارشاد درباره فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «غلامرضا تختی» را نمادی از پهلوانی و پهلوی‌ستیزی معرفی کرده و فیلم سینمایی او را روایتی دلنشین از این اسطوره ایرانی دانسته است.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» یکی از ۷ فیلم اکران نوروزی است که از ۲۵ اسفندماه گذشته روی پرده رفته و بیش از ۱۲۱ میلیون تومان فروخته است. این فیلم به کارگردانی بهرام توکلی محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و به زندگی زنده‌یاد تختی از کودکی تا مرگ می‌پردازد.

این فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت که پس از نامزدی در ۱۰ بخش، سیمرغ‌های بلورین بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه را کسب کرد.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در جشنواره فیلم فجر هیچ یک از آثار را تعمداً تماشا نکرده بود،   به تازگی فیلم سینمایی غلامرضا تختی را دیده و درباره آن نوشته است: «تختی اسطوره معاصر ایرانی است، نمادی از پهلوانی و پهلوی‌ستیزی. فیلم غلامرضا تختی روایت دلنشین از این اسطوره است، عمق تنهایی و غربت در اوج شکوه و شهرت.»

روایت نمایش خودکشی جهان‌پهلوان تختی در فیلم سینمایی او با انتقادهای بسیاری تا کنون مواجه شده است. کارگردان فیلم در این باره گفته است: تصمیم این بود که به مناقشات مرگ این پهلوان پایان داده شود، اما نکته مهم، زندگی و شیوه زندگی اوست.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عیدی یک میلیارد تومانی «ارشاد» برای «سینماگران» به چه کسانی رسید؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی قائم مقامی نایب رییس انجمن مدیران تولید و عضو هیات مدیره خانه سینما درباره کارت هدیه‌های اهدایی از ارشاد به‌عنوان عیدی به سینماگران، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، در آخرین روزهای سال ۹۷ خبر رسید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغی معادل یک میلیارد تومان به عنوان «عیدی» به سینماگران اختصاص داده است. مبلغی که رسانه‌ای شدن آن شائبه‌ها و ابهاماتی را درباره فرآیند توزیع و نیز اولویت‌ها تخصیص آن به‌وجود آورد.

از آنجا که طبق سنت سال‌های قبل وظیفه توزیع و تخصیص این مبلغ برعهده خانه سینما بوده است، به‌عنوان مطلع سراغ علی قائم مقامی یکی از اعضای هیأت مدیره خانه سینما رفتیم تا پیگیر جزئیات این حمایت شویم.

قائم‌مقامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره عیدی یک میلیارد تومانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانه سینما عنوان کرد: این یک میلیارد تومان در قالب کارت‌های هدیه ۲۰۰ هزار تومانی زیر نظر مدیرعامل و قائم مقام خانه سینما توزیع شده و من از و کم و کیف و تعداد دقیق کارت هدیه‌های اهدایی به هر صنف اطلاعی ندارم.

نایب رئیس انجمن مدیران تولید در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود وی به دلیل اینکه عضو هیأت مدیره خانه سینما و انجمن مدیران تولید است، بیشترین کارت‌ها بین اعضای این صنف توزیع شده است، عنوان کرد: نه اصلاً به این شکلنیست. انجمن مدیران تولید بیش از ۸۰ عضو رسمی و ۳۰ عضو افتخاری دارد که این ۳۰ عضو هم به دلیل اینکه جزوتهیه‌کنندگان هستند، به عنوان اعضای افتخاری شناخته می‌شوند.

وی افزود: به طور کلی ۵۰ کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومانی جمعاً به مبلغ ۱۰ میلیون تومان در اختیار این انجمن قرار گرفته و این کارت‌ها توسط یونس صباحی بازرس انجمن بین اعضایی که در یک سال گذشته کم‌کار بودند توزیع شده است.

نایب رئیس انجمن مدیران تولید ادامه داد: من نمی‌دانم به هر صنف چند کارت هدیه تعلق گرفته شاید به یک صنف صد و به یک صنف ۲۰۰ کارت اختصاص داده شده است، اما همه آن کارت‌ها به مبلغ ۲۰۰ هزار تومانی بود.

قائم مقامی در پایان با بیان اینکه این کارت‌ها به تشخیص مسئولان هر صنف بین اعضا توزیع شده است، گفت: بعضی از صنوف به اعضای خود ۲ کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومانی دادند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیاوش حقیقی درباره مردم افغانستان فیلم می‌سازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیاوش حقیقی به بیان جزئیات جدیدترین فعالیت سینمایی خود در قالب تولید اثری مشترک با کشور افغانستان و هلند پرداخت.

به گزارش سینماپرس، سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما، درباره جدیدترین فعالیت هنری خود به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال بازدید لوکیشن جدیدترین فیلم سینمایی خود هستم که محصول مشترک ایران، هلند و افغانستان است.

وی با اشاره به دیگر جزئیات این فیلم بیان کرد: رامین رسولی کارگردان این اثر است که فیلم قبلی او «لینا» بود و تهیه کنندگی آن را خودم انجام می‌دهم.

تهیه کننده مادری ادامه داد: لوکیشن‌های این فیلم در ایران و افعانستان است و بازیگران آن تلفیقی از بازیگر دو کشور خواهند بود. این فیلم چهار بازیگر اصلی دارد که افغانستانی هستند و عوامل سازنده آن مشترک خواهد بود.

حقیقی در خصوص موضوع این فیلم اظهار داشت: این اثر به موضوع مقاومت مردم افغانستان در مقاطع مختلف جنگی که از سوی طالبان تا آمریکایی‌ها پیش آمد، اشاره دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فروش یک میلیون و ۱۵۵ هزار دلاری آثار هنرمندان ایرانی در حراج کریستیز – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هنرمندان ایرانی در بیست و پنجمین دوره از حراج کریستیز خاورمیانه موفق شدند حدود ۳۱ درصد از کل فروش این دوره از حراج را از آن خود کنند.

به گزارش سینماپرس، بیست و پنجمین دوره از حراج کریستیز با عنوان «هنر مدرن و معاصر خاورمیانه» عصر ۳ فروردین ماه با عرضه ۸۵ اثر از هنرمندان ایران، لبنان، عراق، سوریه، مصر، امارات، عربستان، فلسطین، الجزایر و عمان در هتل الجمیرا دوبی برگزار شد.

در این دوره،  ۱۹ اثر از ۱۳ هنرمند ایرانی شامل حسین زنده‌رودی، علی شیرازی، محمد احصایی، پرویز تناولی، منوچهر یکتایی، بهمن محصص، مارکو گریگوریان، رضا درخشانی، فرهاد مشیری، ساسان بهنام بختیار، رکنی حائری زاده، شیرین علی آبادی و رضا آرامش چکش خورد.

مجموع فروش کل این دوره از حراج سه میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۰۰  دلار و مجموع فروش آثار هنرمندان ایرانی نیز  یک میلیون و ۱۵۵ هزار دلار بود.

در این دوره از حراج کریستیز،   هنرمندان ایرانی،   حدود ۳۱ درصد از مجموع فروش این دوره را به خود  اختصاص دادند. این در حالی است که در دوره قبلی این حراج، ۴۰ درصد از فروش کل حراج در اختیار هنرمندان ایرانی بود.

از میان ۸۵ اثر عرضه شده در این دوره، ۱۳ اثر فروخته نشد که از این میان سه اثر فروخته نشده  متعلق به هنرمندان ایرانی شامل محمد احصایی، فرهاد مشیری و علی شیرازی بود.

عنوان گران‌ترین اثر بیست و پنجمین دوره حراج کریستیز خاورمیانه در اختیار اثری از رامیز یونان هنرمند مصری است که این اثر، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار قیمت پایه داشت و  با فروش ۳۸۷ هزار دلاری توانست رکورد این دوره از حراج را به نام خود ثبت کند.

اثری از «مروان» هنرمند فقید سوری که  قیمت پایه این اثر ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار برآورد شده بود و پیش بینی می‌شد که گران‌ترین اثر فروخته شده این دوره از حراج باشد، تنها با اندکی افزایش از کف قیمت با رقم  ۲۲۵ هزار دلار چکش خورد و بعد از اثر رامیز یونان در جایگاه دوم آثار گران قیمت این دوره از حراج کریستیز خاورمیانه ایستاد.

دو اثر دیگر از مروان که ۹۰ تا ۱۲۰ هزار دلار و ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دلار تخمین قیمت داشت، به ترتیب ۹۳ هزار و ۷۵۰ دلار و ۱۰۰ هزار دلار فروخته شد.

در این دوره از حراج کریستیز، ۳ اثر از حسین زنده رودی فروخته شد. یکی از آثار او که سومین اثر گران قیمت حراج بود و ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود، با رقم ۲۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش رفت.

دو اثر دیگر این هنرمند که ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار و ۷۰ تا ۹۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود، به ترتیب با رقم ۱۷۵ هزار دلار و دیگری ۶۲ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته شد.

پرویز تناولی هنرمند مجسمه ساز ایران که از سال ۲۰۰۸ تاکنون رکورددار بالاترین فروش این حراج بوده است، در این دوره نیز با یک مجسمه از مجموعه «شاعر و قفس» حضور داشت که این اثر ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار قیمت گذاری شده بود و با فروش ۲۰۰ هزار دلاری توانست عنوان چهارمین اثر گران قیمت این دوره از حراج را از آن خود کند.

اثری از فرهاد مشیری با قیمت‌گذاری بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار دلار و اثری از حسین زنده‌رودی با قیمت‌گذاری بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار دلار در رتبه‌های دوم و سوم آثار گران‌قیمت این دوره از حراج قرار داشتند.

فرهاد مشیری که در دوره قبلی حراج هنری کریستیز دوبی با فروش اثری از مجموعه کوزه‌هایش به قیمت ۲۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار در جایگاه سوم فروش حراج قرار گرفته بود، در این دوره با ۳ اثر حضور دارد.

اثر اول از مجموعه کوزه‌هایش با عنوان «رفتی تنهای تنها، ولی عشقتو نبردی» با  قیمت‌گذاری بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار دلار پیش بینی می‌شد که دومین اثر گران‌قیمت بیست و پنجمین دوره حراج کریستیز دوبی باشد که در نهایت این اثر فروخته شد.

دومین اثر این هنرمند با عنوان «کوزه طلایی»  با قیمت پایه ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار در نهایت ۱۰۰ هزار دلار چکش خورد و اثر سوم او نیز با عنوان «مغز» با تخمین قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار در نهایت ۳۱ هزار و ۲۵۰ دلار به فروش رسید.

دو اثر بدون عنوان از علی شیرازی در این دوره عرضه شده بود که یکی از آثار این هنرمند که  ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار قیمت پایه داشت، فروخته نشد  و اثر دیگر او که  ۸ تا ۱۲ هزار دلار قیمت گذاری شده بود، ۱۱ هزار و ۲۵۰ دلار  فروخته شد.

از محمد احصایی یک اثر در این دوره عرضه شده بود که ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار برآورد قیمت شده بود و این اثر نیز فروخته نشد. این در حالی است که وی از جمله هنرمندان پرفروش در حراج کریستیز بوده و اثری از این هنرمند در دوره قبلی این حراج به فروش بالای ۱۰۰ هزار دلار دست یافته بود.

دو اثر بدون عنوان از منوچهر یکتایی نیز که به قیمت‌های ۲۰ تا ۳۰ هزار و ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار قیمت گذاری شده بود که هر یک با رقم ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار فروش رفت.

از بهمن محصص اثری با قیمت ۳۵ تا ۴۵ هزار دلار قیمت پایه عرضه شده بود که۸۷ هزار و ۵۰۰ دلار فروش رفت. مارکو گریگوریان نیز اثری با برآورد اولیه ۲۵ تا ۳۵ هزار دلار در این دوره از حراج داشت که در نهایت ۳۱ هزار و ۲۵۰ دلار فروخته شد.

تابلو «شکار سپیده دم» رضا درخشانی نیز که ۷۰ تا ۹۰ هزار دلار برآورد قیمت شده بود، به رقم ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار چکش خورد.

از ساسان بهنام بختیار اثری با عنوان «بهار ابدی» در این حراج، ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار چکش خورد که قیمت پایه این تابلو ۶ تا ۸ هزار دلار بود.

اثری از این هنرمند در دوره قبلی این حراج نیز عرضه شده بود که ۱۵ هزار دلار فروخته شد.

اثر ۱۰ تا ۱۵ هزار دلاری رکنی حائری زاده نیز در این دوره ۱۵ هزار دلار چکش خورد.

از میان عکاسان ایرانی نیز دو اثر در این دوره عرضه شد. عکسی از مجموعه «دختر شهر» اثر هنرمند فقید شیرین علی آبادی که ۷ تا ۱۰ هزار دلار تخمین قیمت داشت، ۵ هزار ۶۲۵  دلار فروخته شد و عکسی از زندانیان فلسطینی اثر رضا آرامش نیز که برآورد قیمت اولیه این اثر ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار بود درنهایت ۲۳ هزار و ۱۲۵ دلار به فروش رسید.

در بیست و پنجمین دوره از حراج هنری کریستیز دوبی ۸۵ عنوان اثر از ۱۰ کشور غرب آسیا (خاورمیانه) عرضه شدند که  بیشترین آثار به هنرمندان ایران با ۱۹ اثر اختصاص داشت و در رتبه‌های بعدی به ترتیب لبنان با ۱۸ اثر، مصر با ۱۶ اثر، سوریه با ۱۳ اثر، عراق ۸ اثر، فلسطین ۷ اثر و کشورهای امارات، عمان، عربستان و الجزایر با یک اثر در این حراج حضور داشتند.

موسسه کریستیز روز گذشته ۲۲ مارچ حراج ساعت را نیز برگزار کرد و ۱۷۶ ساعت در این حراجی به فروش رسید که گران‌ترین ساعت این حراجی با قیمت ۷۱۱ هزار دلار به فروش رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع