X

بایگانی فروردین 21, 1398

دفتر سینمایی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی حمایت خود را از سپاه پاسداران اعلام کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل تبلیغات اسلامی خوزستان، گفت: حضرت امام خمینی (ره) با رشک و غبطه فرمودند: «ای کاش من هم یک پاسدار بودم».

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل تبلیغات اسلامی خوزستان که در «تالارشهر» اهواز برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز میلاد سیدالشهدا علیه‌السلام و روز پاسدار اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) با رشک و غبطه فرمودند: «ای کاش من هم یک پاسدار بودم».

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمد قمی با اشاره به اقدام مذبوحانه دولت ایالات متحده آمریکا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تصریح کرد: آمریکا حتماً کار را برای خود سخت‌تر کرد و از طرفی حتماً شجره طیبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به فضل خداوند قدرتمندتر خواهد شد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این مطلب که یکی از وظایفی که حضرت آقا برای سپاه تعیین کردند تبیین معارف انقلاب اسلامی است و تبیین معارف انقلاب اسلامی شرح وظایف سازمان تبلیغات اسلامی نیز محسوب می شود، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی بازوی تبلیغی تمام نهادهای انقلابی است و سپاه پاسداران به‌عنوان یک‌نهاد انقلابی، بیش‌ازپیش از حمایت سازمان تبلیغات اسلامی برخوردار خواهد شد.

وی افزود: نزاع تمدنی به لحظات سرنوشت‌ساز خود نزدیک می‌شود و در این شرایط، هم‌افزایی بین نهادهای انقلابی یک ضرورت است و طلبه‌های مبلغ، طلبه‌های جهادی و تمام عناصرمجاهد حاضر در میدان پیش برد انقلاب، بیش‌ازپیش از حمایت سازمان تبلیغات اسلامی بهره‌مند خواهند شد و ما مُصر و مصمم به هم‌افزایی دستگاه‌های انقلابی هستیم و برای دستیابی به این مهم هم از خانواده تبلیغات اسلامی آغاز خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی در این مراسم با اشاره به این موضوع که دوران مدیریت حجت‌الاسلام بلک پر از زحمات مفید و مثمر ثمر بوده است، بیان کرد: باید نیروهای جوان و پرانگیزه را به میدان تزریق و در کنار آن تجربیات و اندوخته‌ها را نیز حفظ و تجربه و نیروی جوانی را با یکدیگر همسو و هم‌افزا کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان سخنان خود یادآور شد: ان شاء الله آنچه مورد رضایت امام عصر (عج) و آنچه مدنظر مقام معظم رهبری به‌واسطه عنایت و حساسیتی که ایشان نسبت به خوزستان دارند توسط نیروهای فرهنگی انقلابی در سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه امام علی (ع) رقم خورد.

گفتنی است در این مراسم، حجت‌الاسلام محمدمهدی نبی‌زاده به‌عنوان مدیرکل جدید تبلیغات اسلامی خوزستان معرفی و از زحمات حجت‌الاسلام بلک مدیر کل سابق این اداره کل تقدیر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توسل ترامپ برای کمپین تبلیغاتی ۲۰۲۰ به بتمن کریستفر نولان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دونالد ترامپ این ویدئویی را در صفحه خود در توئیتر منتشر کرده است که در حقیقت آغاز کمپین انتخاباتی او برای سال ۲۰۲۰ است. ترامپ بی اجازه موسیقی هانس زیمر را برای «شوالیه تاریکی بر می خیزد» استفاده کرده است.

به گزارش سینماپرس، منابعی نزدیک به کمپانی برادران وارنر خبر دادند که دونالد ترامپ برای ویدیویی کمپین تبلیغاتی ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ خود از موسیقی هانس زیمر در «شوالیه تاریکی بر می‌خیزد» و فونت تیزر فیلم بدون اجازه استفاده کرده است. استودیوی وارنر نیز با کاخ سفید تماس گرفته و خواستار حذف این موسیقی و کل ویدیو شده است. ترامپ ساعتی پیش این ویدیو را در صفحه توئیتر خود منتشر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مشروعیت و اقتدار جمهوری اسلامی چگونه سنجیده می‌شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: مرزهای حاکمیتی جمهوری اسلامی از بین رفته است و دیگر مرز جغرافیایی نیست. شهید آوینی اولین کسی بود که ما را متوجه این موضوع و دهکده جهانی کرد. در مقابل این بحران دو واکنش ممکن است رخ دهد که یکی از آن‌ها فرسوده شدن نظام اسلامی و پذیرفتن قواعد جهانی است.

به گزارش سینماپرس، وحید یامین‌پور از کارشناسان سیاسی رسانه در مراسم بیست و ششمین سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی که عصر امروز (سه‌شنبه ۲۰ فروردین) در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد، طی سخنانی گفت: مسأله امروز انقلاب و جمهوری اسلامی این است که از رسانه‌های معاند زیاد می‌شنویم که جمهوری‌اسلامی، مشروعیت و اقتدار اولیه خود را ندارد و تحلیل رفته است.

وی ادامه داد: اما این ادعا بر چه اساسی است؟ مشروعیت و اقتدار جمهوری اسلامی چگونه سنجیده می‌شود؟ قدرت بر ۳ مؤلفه پول، زور و تبلیغات (قدرت هدایت افراد) می‌چرخد. هر چه به زمان امروز نزدیک می‌شویم، ضریب مؤلفه سوم از دیگر مؤلفه‌ها بیشتر شده است. یعنی اگر حکومتی امکان اقناع و هدایت شهروندانش را نداشته باشد اما پول و زور داشته باشد، باز گفته می‌شود آن حکومت اقتدار سابق را ندارد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: تا فتنه ۸۸، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مؤلفه سوم توجه چندانی نداشت، اما در فتنه ۸۸ اهمیت قدرت هدایت افکار مشخص شد و متوجه شدیم دولت‌هایی بیرون از کشورمان هستند که از طریق رسانه می‌توانند افکار عمومی مردممان را جهت دهند. اولین کسی که به این قدرت متوجه بود و ما را متوجه کرد، بی شک شهید آوینی بود؛ موضوعی که خیلی‌ها هنوز متوجه آن نیستند!

این فعال رسانه اظهار داشت: شهید آوینی در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ در مقالات سوره ما را متوجه نظام ارزشی مهاجمی کرد که قدرتش دارد ما را در خودش حل کند. آن زمان تصور اکثریت از رسانه، صداوسیما به عنوان رسانه حداکثری نظام بود. نظام تریبون داشت اما شهروندان تریبون نداشتند و معاندین هم امکان شبهه‌افکنی نداشتند. مخاطبان را به مطلب شهید آوینی درباره نسبت ویدئو با جامعه ارجاع می‌دهم. چون آن زمان، «ویدئو» اولین بحران رسانه‌ای جمهوری اسلامی بود و دریچه‌ای برای شنیدن و دیدن غیر از تلویزیون بود. اما شهید آوینی می‌گفت آن چیزی که باید از آن ترسید، چیزی است که هنوز نیامده است!

یامین پور گفت: مرزهای حاکمیتی جمهوری اسلامی از بین رفته است و دیگر مرز جغرافیایی نیست. مثلا شهروندانی در تهران داریم که شهروندان جامعیتی جمهوری اسلامی نیستند بلکه شهروندان آمریکا هستند و ارزش‌های‌ خود را بر اساس آن کشور تنظیم می‌کنند. شهید آوینی اولین کسی بود که ما را متوجه این موضوع و دهکده جهانی کرد.  در مقابل این بحران دو واکنش ممکن است رخ دهد که یکی از آن‌ها فرسوده شدن نظام اسلامی و پذیرفتن قواعد جهانی است.

این نویسنده خاطرنشان کرد: معمولا تا جایی که توانسته‌ایم برای پیوستن دهکده جهانی بستر فراهم کرده‌ایم و مسئولان ما به افزایش ضریب نفوذ اینترنت افتخار می‌کنند اما متوجه نیستند که دارند پایه‌های استقلال نظام را می‌جوند! اما نمی‌توان جلوی آن‌ها را گرفت، چون متهم به تحجر و مخالفت با پیشرفت می‌شویم. بنابراین باید کاربران را متوجه کرد، پس به مرزبانان فرهنگی نیاز داریم. معتقدم ظرفیت‌های استدلالی نظام جمهوری اسلامی هنوز کار می‌کند و مردم اگر از نظام انتقاد می‌کنند، همچنان آن را با سنجه‌های انقلاب می‌سنجند و می‌گویند مثل مسئولان دهه ۶۰ باشید.  بنابراین هنوز هم باید کتاب‌های آوینی چاپ و تدریس شود.

یامین‌پور در پایان گفت: امیدواریم با گذشت ۲۶ سال از شهادت سید شهیدان اهل قلم اینطور باشد که در بازار فرهنگ و هنر کسانی را داشته باشیم که برای آینده نظام جمهوری اسلامی ریل‌گذاری کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آوینی خیاط زمان بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آنیس دوویکتور استاد هنر دانشگاه سوربن فرانسه در نشست رونمایی از نسخه ترمیم‌شده مستند «و این است فتح الفتوح» در آیین «سه روز با مرتضی آوینی»، راوی روایت فتح را «خیاط زمان‌ها» توصیف کرد و گفت: آثار آوینی برای من به معنای سلوک نگاه و عرفان یک هنرمند است.

به گزارش سینماپرس، اولین شب از برنامه «سه روز با مرتضی آوینی» با رونمایی از نسخه ترمیم‌شده از فیلم مستند «حقیقت؛ و این است فتح الفتوح» به کارگردانی شهید سیدمرتضیآوینی شامگاه سه‌شنبه ۲۰ فروردین‌ماه در خانه هنرمندان برگزار شد.

پس از اکران این مستند در ابتدا آنیس دوویکتور استاد هنر در دانشگاه سوربن فرانسه پشت تریبون قرار گرفت و درباره ویژگی‌های سینمای مرتضی آوینی گفت: از همه کسانی که من را کمک کردند تا آثار ناشناخته شهید آوینی بشناسم تشکر کنم. من یک مورخ سینما هستم و درباره فیلم‌هایی که درباره جنگ ساخته شده کار می‌کنم. تا امروز تنها بخشی از آثار این هنرمند را شناخته‌ام و هنوز یک دنیای ناشناخته برابر من وجود دارد.

تأثیر مستندهای آوینی بر سینمای جنگ

دوویکتور با اشاره به اینکه این فیلم مستند تأثیر بسیاری در سینمای جنگ داشته است، بیان کرد: مرتضی آوینی در این فیلم، ساز و کار جدیدی در سینما به وجود آورده است و مکانیسم خاص سینمای آوینی کاملاً برای مخاطب قابل لمس است. این اتفاق در ابتدا یک شکاف ایجاد می‌کند که مطلوب فیلم‌های جنگی که پر از پروپاگاندا نیست. سینمای آوینی همه آنچه که نامرئی است را به نمایش می‌گذارد.

آنیس دوویکتور

وی ادامه داد: در سینمای آوینی مساله زمان بسیار متفاوت است و هیچ شباهتی به آثار جنگی دیگر دنیا ندارد که این امر برای من بسیار جالب است. آثار آوینی برای من به معنای سلوک نگاه و عرفان یک هنرمند است. او معنای اصلی جنگ را با وسعت بسیاری نشان می‌دهد که باعث برآشفته شدن بیننده می‌شود، در حالی که دیگر کارگردانان جنگی سعی می‌کنند آرامش ذهنی مخاطب خود را بهم نزنند.

 استاد دانشگاه فرانسوی تاکید کرد: آوینی به ما می‌گوید به هر آنچه اول می‌بینید اعتماد نکنید وورای نامرئی آن را ببینید. برای من آوینی نقش یک واسطه را بازی می‌کند که با زاویه دید متفاوت خود مخاطب را دعوت به دیدن حقیقت از نگاه دیگری می‌کند.

دوویکتور درباره صدای راوی فیلم‌های شهید آوینیگفت: لحن بیان خاصی از راوی که خود شهید آوینی است را روی تصاویر این مستندها می‌شنویم که تنها گزارش جنگ نمی‌دهد، بلکه این صدا راهی برای رسیدن به آنچه که در جنگ دیده شده است.

وی بیان کرد: آوینی از نظر من خیاط زمان است و مخاطب با تدوین‌های متفاوت، زمان‌های مختلف را تجربه می‌کند که شامل زمان فیلمبرداری، زمان مونتاژ، زمان دیدن فیلم و زمانی که خود مرتضی آوینی خلق کرده که جنبه اسطوره‌ای هم دارد و جنگ را به کربلا وصل می‌کند، می‌شود. کارهایی که آوینی با زمان می‌کند امروز به معنای سینمای مدرن است.

جنبه‌های مدرن سینمای آوینی

وی ادامه داد: فیلم‌هایی که در زمان جنگ ساخته می‌شود تصاویر با سرعت فیلمبرداری می‌شود، در صورتی که آوینی معنای جنگ را بسیار آرام و بدون عجله به مخاطب نشان می‌دهد.

دوویکتور گفت: ویژگی دیگری که جنبه مدرن به آثار آوینی می‌بخشد سفرهای زمانی است که مخاطب تجربه می‌کند، گاهی مکث‌های معناداری روی برخی تصاویر وجود دارد، که باعث ایجاد ارتباط بین مخاطب و فیلمساز می‌شود. به لطف همین مکث‌ها ارتباط مخاطب با فردی که تصویرش دیده می‌شود ایجاد می‌شود. این اثر متعلق به یک فرهنگ متفاوت است اما مخاطب با یک فرهنگ دیگر مانند من، آن را درک می‌کند و بسیار آن را دوست دارد؛ معتقدم هرچند این فیلم برای تلویزیون ساخته شده اما به سینما تعلق دارد. تاکید می‌کنم که تصاویر این فیلم بسیار زیبا و متفاوت گرفته شده است.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: هربار این فیلم را در کشورهای دیگر نشان داده‌ام مورد استقبال مخاطب قرار گرفته است.

مستندی شاعرانه‌تر از «روایت فتح»

در ادامه برنامه شب نخست آئین  «سه روز با مرتضی آوینی» پس از سخنرانی آنیسدوویکتور،  ارد عطارپور، سعید قطبی‌زاده و سجاد آوینی در قالب یک نشست تخصصی به طرح دیدگاه‌های خود درباره سینمای آوینی و فیلم به نمایش درآمده پرداختند.

سجاد آوینی فرزند شهید سیدمرتضی آوینی در ابتدای این نشست گفت: مجموعه «حقیقت» و این بخش از فیلم که امشب نمایش داده شد، اوایل جنگ فیلمبرداری و قبل از شروع «روایت فتح» ساخته شده و دارای جنبه‌های بسیار ظریفی است. شخصیت مرتضی آوینیتمایزهای بسیاری با دوره‌های بعد داشت. او تا قبل از جنگ تجربه فیلمسازی نداشت و پیش از آن در حوزه معماری تحصیل کرده بود. متأسفانه ۵ قسمت از مجموعه «حقیقت» امروز مفقودشده و شخصاً معتقدم آوینی در این مجموعه نگاه شاعرانه‌تری نسبت به «روایت فتح» دارد.

در ادامه سعید قطبی‌زاده منتقد سینما نیز بیان کرد: وقتی که زمان بر یک اثر می‌گذرد، باید آن را نسبت به زمان حال بازخوانی کرد. این فیلم مستند از مجموعه آثار آوینی را تا امروز ندیده بودم، شهیدآوینی به عنوان نویسنده و راوی تأثیر قابل توجهی از ادبیات امروز دارد به خصوص لحن فیلم که نزدیک به لحن فروغ فرخزاد در مستند «خانه سیاه است»، است.

وی بیان کرد: شاید همین شاعرانگی باعث شود تا اطلاعات دقیق به مخاطب داده نشود و اینجا می‌توان این پرسش را مطرح کرد که آیا خواسته‌های من به عنوان منتقد از دیدن این مستند تأمین می‌شود؟ شخصاً معتقدم بخش مهمی از میراث سینمای مستند ایران وام‌در ۱۰ سال فعالیت این هنرمند است.

قطبی‌زاده ادامه داد: افراط در شاعرانگی و پرهیز از نمایش اطلاعات، این آثار را به آثاری در ستایش صلح تبدیل کرده است. البته عصاره آنچه که در آن زمان در درون آوینی باقی مانده بود همین شاعرانگی و توجه ویژه به ادبیات است.

آوینی وجه حماسی زندگی را در جنگ پیدا کرد

ارد عطارپور مستندساز هم در ادامه این نشست گفت: آوینی با پیشینه‌ای که قبل از انقلاب داشت و اندوخته ادبی که داشت، وجه حماسی زندگی را در جنگ پیدا کرد.  آوینی با اعتقاد قلبی و آرامش به دنبال ساخت فیلم می‌رود و رزمندگان را کاملاً مقدس نشان می‌دهد و بیش از آنکه روایت کند، فضا می‌سازد.

وی تأکید کرد: آوینی زمانی که می‌خواهد فیلم را مونتاژ کند، شیفتگی و شیدایی رزمنده‌ها را می‌بیند و آن‌ها را ستایش می‌کند.  آوینی با کمال شیفتگی و علاقه نسبت به رزمندگان این فیلم‌ها را ساخته است.

ارد عطارپور

وی ادامه داد: در این مستند کمتر شاهد روایت حوادث هستیم بلکه بیشتر این شخصیت‌ها هستند که وارد روایت می‌شوند و دوربین به‌نوعی در مسیر روایت رها است.

آوینی یک تئوریسین در سینمای بزدل ما است

قطبی‌زاده هم در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از نظر من این تصاویر اصلاً زیبا نیستند؛ دوربین شهید علی طالبی و دیگر تصویربرداران جنگ، به دنبال زیبایی نبودند. سربازها و رزمنده‌ها بازیگر نبودند و من این تصاویر را بسیار وحشی و خشن می‌بینم؛ از نگاه من آوینی رنجی را تحمل می‌کرد چرا که در هنگام تدوین نمی‌توانست روایت کند.  آوینی راشهای بسیاری از جنگ در اتاق تدوین داشت، که هیچکدام به هم ربطی نداشت و آوینیمجبور بود از طریق کلام و ادبیات این تصاویر را به هم بچسباند.

این منتقد تاکید کرد: عرصه مستند در طول بیش از یک دهه فعالیت آوینی، عرصه محدودی بود. تصور می‌کنم آوینی خلاقیت را در سینمای داستانی دنبال می‌کرد که فرصت آن را پیدا نکرد. که اگر این اتفاق می‌افتاد شاهد یک سینمای ناب و متفاوت بودیم.  آوینی یک تئوریسین در سینمای بزدل ما است، او در صدد طرح یک ایده بود. معتقدم آثار آوینیهمچنان حرف برای گفتن دارد و می‌تواند چراغ راهی برای سینماگران جوان باشد.

عطارپور هم در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: معتقدم آوینی فیلم را برای دل خود می‌ساخت، از ابزارهای یک فیلم واقعیت‌گرا می‌توان احساس سورئال نیز دریافت کرد. البته نباید فراموش کرد که در آن دوران فضای رادیکال در زمینه به تصویر کشیدن جنگ وجود داشت. در نهایت باید بگویم آثار آوینی مرجع و سرمایه‌ای برای فیلمسازان شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شرکت منتخبان ایده‌آزاد اسباب‌بازی در دوره آموزشی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان دومین رویداد ملی ایده آزاد در حوزه اسباب‌بازی بهمن سال ۱۳۹۷ از سوی اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شورای نظارت بر اسباب‌بازی منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، آیدین مهدی‌زاده تهرانی، دبیر دومین رویداد «ایده‌آزاد» اسباب‌بازی با اعلام این خبر گفت: از میان ۱۲۰ ایده ثبت‌شده در سامانه، ۴۲ ایده از سوی هیات انتخاب برای شرکت در دوره آموزشی معرفی شده‌اند تا پس از پایان کارگاه‌ها، ۱۰ ایده به عنوان برترین‌های این دوره انتخاب و روز ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ با حضور دست‌اندرکاران صنعت اسباب‌بازی رونمایی ‌شود.

فراخوان ایده‌‏آزاد اسباب‌‏بازی

وی با بیان این‌که این کارگاه‌های آموزش در پرورش ایده‌ها و تجاری‌سازی آن‌ها نقش موثری خواهد داشت، افزود: اسباب‌بازی‌های ایرانی نقش به‌سزایی در انتقال فرهنگ غنی ایرانی اسلامی دارد و به رونق بازار و ایجاد تنوع در اسباب‌بازی کودکان منجر می‌شود.

کارشناس‌ارشد رشته طراحی صنعتی با اشاره به این‌که طرح‌ها و ایده‌های داخلی اسباب‌بازی با مشکل مواجه است، عنوان کرد: ضرورت دارد که ایده‌پردازان و طراحان ایرانی ارتباط گسترده‌تری با صنعت اسباب‌بازی داشته باشند.

 وی با اشاره به این‌که مطابق با آمار غیررسمی ۱۰ درصد اسباب‌بازی‌های تولیدی دنیا در ایران استفاده می‌شود، گفت: طراحی، تولید و استفاده از اسباب‌بازی‌های ایرانی مقرون به صرفه بوده و منجر به رونق تولید داخلی و ارتقا اقتصاد کشور می‌شود.

نشست اولیه این رویداد ملی روز ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون از ساعت ۱۴ تا ۱۸ برگزار می‌شود.

گفتنی‌است فراخوان دومین رویداد ملی ایده آزاد در حوزه اسباب‌بازی بهمن سال ۱۳۹۷ از سوی اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شورای نظارت بر اسباب‌بازی منتشر شد.

فهرست اسامی ۴۲ منتخب اولیه برای حضور در  کارگاه‌های دوره آموزشی در پایگاه خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی www.kanoonnews.ir قابل مشاهده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پندار» کاوشی در جریان های روشنفکری ایران در شبکه ۴ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه چهار سیما از ۲۴ فروردین با برنامه «پندار»، هرشب با یک چهره تراز اول حوزه اندیشه و فکر گفتگو می کند.

به گزارش سینماپرس، مجموعه ۱۳ قسمتی «پندار» به تهیه کنندگی محسن ناجی از ۲۴ فروردین ماه هر شب ساعت ۲۳ به بررسی جریان های روشنفکری در ایران می پردازد.

ناجی تهیه کننده و کارگردان این مجموعه در خصوص مراحل تولید این برنامه گفت: طرح اولیه این برنامه برای مصاحبه با اندیشمندان صاحب نظر در حوزه جریان روشنفکری دینی در سال ۹۱ مطرح شد که تولید آن متوقف شد و با خواست و حمایت دکتر معینی پور مدیر شبکه چهار، اکنون تولید برنامه انجام گرفته و در حال تدوین و آماده سازی این مجموعه است.

ناجی در خصوص محتوای «پندار» گفت: در فصل اول این مجموعه که در ۱۳ قسمت در حال آماده سازی است به سیر تاریخی جریان روشنفکری وارد شده ایم و از بدو پیدایش جریان منورالفکرها در ایران، خواسته هایشان، شرح سرگذشتِ روشنفکری از بدو پیدایشش در غرب، تا شکل‌گیری زمینه‌های آن در ایران از دوره صفویه، قاجاریه، مشروطه و دوره اول و دوم پهلوی پرداخته ایم و ان شاالله در فصل دوم برنامه قرار است روشنفکری دینی را مورد بررسی قرار دهیم.

کارگردان «پندار» گفت: چهره هایی که برای مصاحبه در این برنامه انتخاب شده اند همه گی مولف هستند و از چهره های مختلف سیاسی، روشنفکران اسلامی و کارگزاران نظام هستند.

وی افزود: در برنامه «پندار» با ۳۴ چهره تراز اول حوزه اندیشه و فکر از جمله آیت الله قائم مقامی، دکتر حدادعادل، دکتر سیدکریم مجتهدی، دکتر عبدالکریمی، دکتر مقصودفراست خواه، دکتر سیدحسین نصر، دکتر منوچهر آشتیانی، دکتر عیسی یثربی، دکتر خسروپناه، دکتر زرشناس، دکترمهدوی زادگان و … گفتگو کرده ایم.

محسن ناجی در خصوص ویژگی های این برنامه گفت: ما برای اولین بار در این برنامه تلاش کرده ایم تا بدور از مباحث و جنجال های سیاسی و بدون اینکه به سبقه و فعالیت سیاسی مهمان ها توجه کنیم به حوزه اندیشه ای آنها بپردازیم و از دو منظرمنتقدین و طرفداران روشنفکری در ایران گفتگو صورت گرفته است. مصاحبه های این برنامه توسط سعید دژفر انجام شده که دبیری برنامه را نیز عهده دار هستند.

تهیه کننده و کارگردان «پندار» ادامه داد: ما در این برنامه تلاش کرده ایم تا یک نگاه آزاداندیشانه به مقوله ی روشنفکری داشته باشیم و تلاش کرده ایم این برنامه از لحاظ مصاحبه و زیبایی شناسی بصری از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا توجه مخاطبان جلب شود.

ناجی در انتها به تیم تولید اشاره کرد و افزود: پژوهش اصلی برنامه را سید مهدی فاطمی و پژوهش مکتوب را نفیسه رستمی برعهده داشتند. پیاده سازی متون و خلاصه نویسی بر عهده ریحانه شایسته رخ، محمد حسین جبلی تدوین و یک تیم هفت نفره در قسمت پژوهش با ما همکاری داشته اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همکاری انجمن سینمای جوانان با سفارت دانمارک برای برگزاری هفته فیلم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران در اطلاعیه‌ای از برگزاری هفته فیلم دانمارک از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت در تهران و شهرهای کاشان، اصفهان، شیراز و یزد به صورت رایگان خبر داده است.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران در اطلاعیه‌ای از برگزاری هفته فیلم دانمارک از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت در تهران و شهرهای کاشان، اصفهان، شیراز و یزد به صورت رایگان خبر داده است.
دانمارک پنجمین کشوری است که بعد از ژاپن، شیلی، فنلاند و اسپانیا مورد توجه انجمن سینمای جوانان ایران برای توسعه مناسبات فرهنگی قرار گرفته است. دولت دانمارک در سال‌های اخیر بیشترین توهین‌ها را نسبت به پیامبر اسلام انجام داده است.
وزیر مهاجرت دانمارک در مهرماه ۹۶ در اقدامی شنیع، عکسی از صفحه آیپد خود که تصویری توهین‌آمیز درباره پیامبر اسلام (ص) بود را در صفحه فیس بوک خود بازنشر کرد. گفتنی است در سال ۲۰۰۶ مجموعه ای از تصاویر توهین آمیز درباره پیامبر اسلام (ص) در روزنامه «یولاندس پوستن» دانمارک به چاپ رسید که پس از انتشار خشم مسلمانان این کشور و سراسر جهان را برانگیخت به طوری که حدود ۵۰ نفر در حمله به سفارتخانه های دانمارک در خاورمیانه، آفریقا و آسیا جان خود را از دست دادند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمدصادق رنجکشان، واسطه یا عشق سینمایی پولدار؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چند سالی است که پای سرمایه گذارانی خارج از سینما به این عرصه باز شده است.این ورود،هم به نفع سینما و هم ضرر آن بود. برخی از این تاجران متمول عشق بازی داشتند و باسرمایه گذاری روی برخی از فیلم ها ،نقشی را نیز در این آثار بازی می کردند. با این انگیزه، عده ای آمدند و زود رفتند.

به گزارش سینماپرس، سرمایه گذاری تاجران در صنعت سینما خیلی زود آغاز شد. سرمایه دارانی که بوی پول را به خوبی و با سرعت تشخیص می دادند، همان سال های ابتدایی کشف این پدیده نوظهور و حیرت آور، دریافتند که این پدیده شگفت انگیز می تواند سرمایه شان را چند برابر کند. برای همین بسیار زود دست به کار شده و سینما را بسیار سریع تر از انتظار رشد داده و جهانگیر کردند. اگر تاجران و سرمایه گذاران به این عرصه ورود پیدا نمی کردند، بی شک سینما چنین گسترده و محبوب نمی شد. منتهی این ورود و سرمایه گذاری باید با برنامه بوده و تابع مقرراتی باشد، همان گونه که در آمریکا رخ داد، اگر غیر از این باشد آسیب زاست، مانند اتفاقاتی که در سینمای ایران رخ داد و می دهد.
سرمایه گذاری روی فیلم ها در سینمای ایران، درگذشته بیشتر توسط تهیه کنندگان صورت می گرفت، عدهای سرمایه گذار نیز به عنوان شریک یا عشق فیلم وارد این عرصه شدند، اما هدایت کار دست تهیه کنندگان کاربلد بود. سینماداران هم از کسانی بودند که در ساخت فیلم ها مشارکت می کردند.
پس از انقلاب سینمای ایران بیشتر دولتی یا شبه دولتی شد و کمتر کسی با سرمایه شخصی فیلم ساخته و روانه پرده می کرد. بیشتر سرمایه فیلم ها را یا وزارت ارشاد و سازمان های تحت امرش می دادند یا نهادهای نوپا مانند حوزه هنری و بنیاد مستضعفان.
چند سالی است که پای سرمایه گذارانی خارج از سینما به این عرصه باز شده است. این ورود، هم به نفع سینما و هم ضرر آن بود. برخی از این تاجران متمول عشق بازی داشتند و باسرمایه گذاری روی برخی از فیلم ها، نقشی را نیز در این آثار بازی می کردند. با این انگیزه، عده ای آمدند و زود رفتند.
در همین ایام برخی با سرمایه های کلان به عرصه سینما ورود پیدا کرده و با ریخت و پاش های بی حساب و کتاب باعث اخلال شده و قیمت تمام شده فیلم ها و به خصوص دستمزد بازیگران را به شدت افزایش دادند
که موجب شد تعدادی از تهیه کنندگانی که سرمایه آنچنانی نداشتند، مجبور به خانه نشینی شده یا به فکر شغل دیگری باشند.
سرمایه گذاری فردی مشکوک و تازه به دوران رسیده به نام بابک زنجانی روی فیلم ها، توجه سینمایی ها و رسانه ها را به خود جلب کرد. پس از وی سر و کله محمد امامی پیدا شد که با ریخت و پاش های آنچنانی اش همه آشنا هستند. این دو نفر و امثال آنان یا تازه به دوران رسیده بودند یا از جیب مردم خرج می کردند واز طریق این سرمایه گذاری های مشکوک ویروس پولشویی وارد بدن نحیف سینمای ایران شد.
هنوز نام آنان فراموش نشده و شائبه پولشویی فروکش نکرده بود که نامی دیگر بر سر زبان ها افتاد و به سرعت همه گیر شد، آن هم با سرمایه گذاری روی یک تئاتر لاکچری.
محمدصادق رنجکشان رییس هیات مدیره و همچنین موسس شرکت دلتابان یکی از موفق ترین آژانس های مسافرتی و توریستی کشور است.
ورود چنین سرمایه گذار متمولی به عرصه سینما، باعث شد بسیاری از تهیه کنندگان گرد وی به گردش دربیایند تا نصیبی ببرند، همه نصیب نبردند، اما تعداد بسیار اندکی توانستند دل او را به دست آورده و دست به جیب اش کنند!
با ورود رنجکشان که بیشتر از افراد پیش در سینما ریخت و پاش می کرد، دوباره شائبه پولشویی فراگیر شد. برای رفع شبه ها، رنجکشان در مصاحبه ای گفت:من ۵۲ سال است که به مدت ۱۲ ساعت در روز کار می‌کنم و الان در هفتاد سالگی این روند ادامه دارد. در صنف خرازی واردات و صادرات می‌کردیم. بعدها دفتر ما به آژانس مسافرتی تغییر کرد و اکنون ۲۲ سال است که در کار هواپیمایی هستم. ریالی هم به هیچ بانکی بدهکار نیستم و شریکی هم ندارم.
کسی که این همه تلاش کرده تا خود را از سیداسماعیل به میرعماد برساند، چرا باید به این راحتی سرمایه هایی را که حساب یک ریالش را نیز دارد، به یکباره به پای سینما بریزد!
باور کردن این موضوع بسیار سخت است و باید جوابی درست به آن داده شود. پاسخ های کلیشه ای و رسانه ای نمی تواند قانع کننده باشد و نیستند.
اگر به قول خودش از نوجوانی عاشق سینما و دوربین فیلمبرداری بوده، چرا زودتر وارد این عرصه نشده است؟ چرا باید درست زمانی که بابک زنجانی، محمد امامی و امثال آنان از دور خارج شدند، مانند غول چراغ جادو از کوزه خارج شده و همه را محو تماشای خویش کند؟
حرف های محمدصادق رنجکشان را نه می شود دربست قبول کرد و نه می توان آن را کذب محض دانست، اما این شائبه وجود دارد که ممکن است وی واسطه جایی یا کسی باشد. زیرا فردی که این همه خون دل خورده برای رسیدن به این جایگاه، غیر ممکن است به این راحتی سرمایه اش را حیف و میل کند.
رنجکشان باید شفاف سازی کند، البته نه مانند شفاف سازی های سازمان سینمایی، بلکه حساب و کتابی دقیق ارائه دهد تا مورد قبول قرار بگیرد، اگر چنین نکند این شائبه همچنان باقی خواهد ماند.

*سیدرضااورنگ

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«انتقامجویان: آخر بازی» کلیپش منتشر شد+فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کلیپی از «انتقامجویان: آخر بازی» ساخته برادران روسو که هم زمان با کنفرانس مطبوعاتی فیلم منتشر شد.

هم زمان با کنفرانس مطبوعاتی فیلم «انتقامجویان: آخر بازی» ساخته برادران روسو کلیپی از آن منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هفت شهر عشق» مجدد بر روی آنتن می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم – مسابقه «هفت شهر عشق» به تهیه کنندگی و کارگردانی سعید ابوطالب دوباره از این شبکه پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم – مسابقه «هفت شهر عشق» به تهیه کنندگی و کارگردانی سعید ابوطالب که در ایام عید از شبکه یک روی آنتن رفته بود، دوباره از این شبکه پخش می‌شود.

این فیلم مسابقه با حضور بازیگران خارجی از کشورهای ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان، ارمنستان، افغانستان و هند ساخته شده است.

حسام نواب صفوی، علیرام نورایی، کاوه خداشناس، نفیسه روشن، سوگل طهماسبی و نرگس محمدی همراه بازیگران خارجی در این فیلم- مسابقه شرکت دارند.

این مجموعه در ایام نوروز هر شب روی آنتن رفت و پس از نوروز نیز هر روز ساعت ۱۶:۱۰ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع