X

بایگانی فروردین 27, 1398

دفتر سینمایی

فیلم های جشنواره فیلم «وارش» در رامسر نمایش داده می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در جلسه ای با حضور فرماندار شهرستان رامسر و دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش»، قرار بر این شد که شهر رامسر نیز به عنوان محل نمایش آثار این جشنواره معرفی شود.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی جشنواره، در جلسه ای با حضور محمد آزاد فرماندار شهرستان رامسر و مهدی قربانپور دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش»، قرار بر این شد که علاوه بر بابل به عنوان پایگاه اصلی جشنواره، شهر رامسر نیز به عنوان محل نمایش آثار این رویداد سینمایی در نظر گرفته شود.

در این نشست فرماندار رامسر با توجه به جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهر از دبیر جشنواره بین المللی فیلم «وارش» دعوت کرد تا همزمان با برگزاری این رویداد در بابل، نشست ها و پنل هایی تخصصی با حضور کارشناسان سینما در رامسر نیز برگزار شود.

نماینده عالی دولت در رامسر این شهر را شهر جشنواره ها دانست و اذعان کرد: با برگزاری هر رویداد فرهنگی می توان پتانسیل گردشگری و شهری آن را به مهمانان بین المللی بهتر و بیشتر معرفی کرد.

مهدی قربانپور دبیر جشنواره نیز ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری این رویداد در رامسر، این شهر را یکی از مقصدهای گردشگری مازندران دانست و با توجه به سابقه برگزاری مطلوب چند جشنواره سینمایی در این شهر، از مدیران شهری خواست تا رامسر را برای میزبانی «وارش» آماده کنند.

در این نشست علی علوی معاون فرهنگی و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و مسلم نیک فرجام رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رامسر و جمعی از مدیران شهری نیز حضور داشتند.

نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش» ۹ تا ۱۳ اردیبهشت در استان مازندران برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محسنی نسب: اعضای خانه سینما می توانند از دست اندرکاران این نهاد به اتهام «خیانت در امانت» شکایت کنند/ سازمان بازرسی پیگیر عیدی میلیاردی باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینما در خصوص سرنوشت عیدی میلیاردی که وزارت ارشاد برای تقسیم کردن آن میان اعضای خانه سینما در اختیار دست اندرکاران این نهاد قرار داده اما معلوم نیست بخش اعظمی از این پول چه شده است اظهار داشت: یکایک اعضای خانه سینما که هدیه و عیدی خود را دریافت نکرده اند می توانند از دست اندرکاران این نهاد به جرم «خیانت در امانت» شکایت کنند؛ خانه سینما امانت دار پول اعضایش بوده و باید به صورت یکسان هدیه های ارشاد را میان اعضا تقسیم می کرده اما گویا این اتفاق رخ نداده است.

کارگردان فیلم سینمایی «شاخ کرگدن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عیدی دادن و عیدی گرفتن یک سنت دیرینه و پسندیده ملی است و اتفاقی بسیار نیکو است و همه ما ایرانی ها این سنت را به هر شکل حفظ کرده ایم. در دوره قبل آقایانی که در حال حاضر قدرت در دست شان است از عیدی دادن به هنرمندان ایراد می گرفتند و این سنت زیبا را مورد نکوهش قرار می دادند اما در آن سال ها همه اهالی سینما به صورت یکسان کارت های هدیه خود را می گرفتند و اگر وضع مالی خوبی داشتند آن را به کسانی که وضع مالی بدتری داشتند انفاق می کردند و همه هم از این مسأله راضی بودند.

وی ادامه داد: برخی از همین دست اندرکاران فعلی سینما در آن دوران این موضوع را اسباب شرمندگی می دانستند و تأکید داشتند که این کار حرمت سینماگران و هنرمندان را از بین می رود در صورتی که اصلاً چنین نبود و اتفاقاً مسئولان در آن دوران به سینماگران و هنرمندان عزت و احترام می گذاشتند و به یاد آن ها بودند و می خواستند سنت پسندیده عیدی دادن و عیدی گرفتن را زنده نگه دارند.

محسنی نسب سپس با بیان اینکه وزارت ارشاد برای نوروز ۹۸ رقم نسبتاً قابل توجهی را در اختیار خانه سینما قرار داده و قرار بوده این رقم به صورت یکسان میان اهالی خانه سینما توزیع شود اظهار داشت: این وظیفه مدیران خانه سینما بود که به صورت یکسان این پول را میان صنوف تقسیم کنند؛ این پول برای دست اندرکاران خانه سینما نبوده که بخواهند برای آن تصمیم گیری کنند. اگر دست اندرکاران این نهاد این پول ها را در جای دیگری خرج کرده باشند جرم کیفری انجام داده و خیانت در امانت کرده اند.

این سینماگر تصریح کرد: کسی که این پول را به خانه سینما پرداخت کرده این پول را از جیب خود نداده، این پول از بودجه بیت المال و سهیمه های دولتی در اختیار خانه سینما قرار گرفته و بنده معتقدم سازمان بازرسی باید پیگیر عیدی میلیاردی و چگونگی مصرف آن باشد

کارگردان فیلم سینمایی «مشت بر پوست» خاطرنشان کرد: مسئولان خانه سینما موظف هستند به صورت شفاف و صریح در خصوص چگونگی مصرف این پول توضیح دهند؛ کسی که توضیح نمی دهد بی ادب است! باید به آن ها گفت شما رئیس نشده اید که هر کاری دلتان خواست انجام دهید! بنده تأکید دارم باید کل اعضای صنوف خانه سینما با این اتفاق برخورد کنند و همچنین سازمان بازرسی و رئیس سازمان سینمایی هم باید با مسئولان خانه سینما برخورد جدی داشته باشند و حتی تا یک اسکناس هزار تومانی این عیدی را ببینند که چه شده و در کجا خرج شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقاد از ترویج سبک زندگی غربی در رسانه ملی/ نفوذ فرهنگی از رسانه ملی آغاز می شود؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان، کارشناسان و منتقدان سینما با اعتراض نسبت به سیاست های مسئولان تلویزیون و سهم ناچیز فیلم های سینمای ایران در مقابل فیلم های خارجی پخش شده از تلویزیون تأکید کردند: رسانه ملی باید محلی برای ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی باشد نه ترویج فرهنگ بیگانه در جامعه!

به گزارش سینماپرس معاونت سازمان صدا و سیما پیش از عید نوروز طی یک نشست خبری با اعلام مطلبی که واکنش های زیادی در میان اهالی رسانه و هنرمندان در پی داشت گفت: برای ایام نوروز حدود ۱۴۰ فیلم‌ سینمایی پخش می شود که از این تعداد ۱۷ فیلم ایرانی و ۱۲۳ فیلم خارجی هستند!

این اتفاق واکنش های تند و متفاوتی را در فضای مجازی در پی داشت؛ برخی هنرمندان با هشتگ تلویزیون ایران در محاصره فرهنگ بیگانه نسبت به این واقعه اعتراض خود را ابراز کردند و برخی دیگر با بیان اینکه باید از سهم ناچیز ۱۷ فیلم ایرانی در مقابل ۱۲۳ فیلم خارجی در کنداکتور نوروزی تلویزیون غمگین و ناراحت باشیم، خواستار پاسخگویی جدی مسئولان رسانه ملی در این رابطه شدند.

بی هویتی و سست کردن بنیان های خانواده های اصیل ایرانی اسلامی؛ وابستگی مطلق به فرهنگ غرب و تضعیف روحیه خودباوری؛ از بین بردن اعتقادات و باورهای دینی- اسلامی؛ از بین بردن الگوهای عاطفی و اخلاقی ملی و دینی؛ کاهش نقش تربیتی والدین؛ تضعیف مسئولیت پذیری اعضای خانواده و امثالهم از جمله دستاوردهای کالاهای به اصطلاح فرهنگی غربی است!

در همین رابطه ۵ تن از منتقدان، کارشناسان و دست اندرکاران سینما و تلویزیون کشور آقایان: جبار آذین، شهرام خرازی ها، بابک کایدان، اسماعیل عفیفه و رضا جودی با ما گفتگوهایی انجام دادند که ماحاصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

آذین: پخش انبوه فیلم های کیلویی خارجی در سیما مغایر با خودکفایی، حمایت از هنرمندان ایرانی و در امتداد دوری از سبک زندگی ایرانی-اسلامی است

جبار آذین منتقد و مدرس سینما در پی اعلام معاونت سازمان صدا و سیما مبنی بر اینکه برای ایام نوروز حدود ۱۴۰ فیلم‌ سینمایی آماده پخش داریم که از این تعداد ۱۷ فیلم ایرانی و ۱۲۳ فیلم خارجی هستند اظهار داشت: پخش انبوه فیلم های کیلویی خارجی در سیما مغایر با شعار خودکفایی و حمایت از هنرمندان ایرانی و در امتداد دوری از سبک زندگی ایرانی-اسلامی است. سخنان میرباقری در امتداد و برگرفته از سیاست های غلط و غیرمردمی حاکم بر نامدیریتی های صدا و سیما است. این سازمان تنها عنوان رسانه ملی را یدک می کشد چرا که سال ها است از نگاه، باور و سلیقه مردم فاصله گرفته و در دام کلیشه و تجارت گرفتار شده است. مسئولان باید بدانند نفوذ فرهنگی یعنی توجه به آثار غربی!؛ چرا ما باید کالای اصیل ملی و ایرانی را ول کنیم و به فرهنگ بیگانه بچسبیم؟ مگر در سینمای ما محصولات ارزشی خوب کم است که صدا و سیما در ایام نوروز دست به دامان فرهنگ غرب شده و قرار است انبوهی از فیلم های خارجی را خورد مخاطبان بخت برگشته بدهد؟

خرازی ها: عید نوروز مناسبتی بومی و میهنی است و پخش آثار رسانه ملی باید در تطابق با این ایام باشد/ نباید مروج فرهنگ بیگانه باشیم

شهرام خرازی ها عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران هم در این رابطه اظهار داشت: عید نوروز مناسبتی بومی و میهنی است و پخش آثار رسانه ملی باید در تطابق با این ایام باشد و پخش این حجم انبوه از فیلم های خارجی چندان خوشایند به نظر نمی رسد. رسانه ملی همه ساله برای ایام نوروز سعی دارد برنامه های سرگرم کننده تدارک ببیند و در آغاز سال نو با دست پر به خانه خهای مردم بیاید؛ طبعاً یک بخش مهم از آنتن نوروزی سیما با فیلم های سینمایی ایرانی و خارجی پر می شود و توقع بر این است در چنین ایامی که با عید ملی و میهنی سر و کار داریم فیلم هایی پخش شوند که برگرفته از فرهنگ کهن و جامعه خودمان هستند. ما امسال با تعداد زیادی فیلم خارجی روبرو هستیم که از لحاظ کمی اختلاف بسیار زیادی با فیلم های ایرانی دارند و این اتفاق کمی نگران کننده به نظر می رسد؛ این اتفاق بد نیست که ما فیلم های ایرانی و خارجی را در کنار هم داشته باشیم اما نباید تفاوت کمی آن ها تا این حد زیاد باشد.

کایدان: رسانه ملی به جای پخش فیلم هایی با فرهنگ بیگانه باید آثار ماندگار سینمای کشور را در ایام نوروز پخش کند

 بابک کایدان فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در پی اعلام معاونت سازمان صدا و سیما مبنی بر اینکه برای ایام نوروز حدود ۱۴۰ فیلم‌ سینمایی پخش می شود که از این تعداد ۱۷ فیلم ایرانی و ۱۲۳ فیلم خارجی هستند اظهار داشت:  رسانه ملی به جای پخش فیلم هایی با فرهنگ بیگانه باید آثار ارزشی و ماندگار سینمای کشور از دهه ۶۰ تاکنون را در ایام نوروز پخش می کرد؛ آثاری که متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی است و قطعاً می توانست یادآور دوران درخشان اخلاق مداری در جامعه باشد. بنده معتقدم رویکرد مسئولان رسانه ملی می بایست بر اساس فرهنگ و هویت ایرانی-اسلامی باشد. بهتر بود مسئولان به جای پخش بیش از ۱۲۰ فیلم از سینمای جهان، فیلم های درخشان ایرانی از دهه ۶۰ تا دهه ۹۰ را پخش می کردند؛ فیلم هایی که می توانست یادآور آن دوران و پایبندی بیشتر خانواده ها به اخلاق و معرفت ایرانی-اسلامی باشد.

عفیفه: رسانه ملی به دلیل عدم رعایت موازین در سینما نمی تواند فیلم های سینمایی ایرانی را پخش کند

اسماعیل عفیفه تهیه کننده سینما و تلویزیون طی اظهارنظری متفاوت در این رابطه اظهار داشت: رسانه ملی به دلیل عدم رعایت موازین در سینما نمی تواند فیلم های سینمایی ایرانی را پخش کند و این مسئولان سینما هستند که باید کمی بیشتر موازین را رعایت کنند تا فیلم های شان در رسانه ملی قابل نمایش باشد. تناسب موازین پخش در سیما و سینما بسیار متفاوت است و به همین دلیل به خصوص طی سال های اخیر مسئولان رسانه ملی نمی توانند فیلم های ایرانی را پخش کنند.

جودی: پخش فیلم های خارجی در رسانه ملی آسیب زننده است/ مسئولان مجبورند به هر نحو ممکن آنتن شبکه ها را پر کنند

رضا جودی تهیه کننده تلویزیون در پی اعلام معاونت سازمان صدا و سیما مبنی بر اینکه برای ایام نوروز حدود ۱۴۰ فیلم‌ سینمایی پخش می شود که از این تعداد ۱۷ فیلم ایرانی و ۱۲۳ فیلم خارجی هستند اظهار داشت: پخش فیلم های خارجی در رسانه ملی قطعاً آسیب زننده است، بنده شخصاً با این حرکت موافق نیستم و فکر می کنم این اتفاق برای رسانه ملی هیچ دستاورد مثبتی نخواهد داشت. البته همه ما نباید فراموش کنیم که این روزها تلویزیون هم مانند سایر بخش های دیگر کشور دچار مشکلات شدید مالی است و از این رو شاید مسئولان رسانه ملی مجبور شده اند سریال ها و فیلم های داخلی را کنار بگذارند و به جای آن فیلم های خارجی را پخش کنند. بنده باز هم تأکید می کنم که به نظر بنده این اتفاق اصلاً خوب نیست و ما نباید فرهنگ بیگانه را در کشور ترویج کنیم اما متأسفانه به دلیل مشکلاتی که در کشور وجود دارد مجبور به این کار هستیم، مثل اینکه گوشتی که از خارج از کشور میاوریم اصلاً کار درستی نیست اما برای اینکه بتوانیم تقاضای بازار و نیاز مصرف کنندگان را تأمین کنیم مجبور به انجام این کار هستیم و گوشت هایی را وارد کشور می کنیم که شاید کیفیت لازم را نداشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افت مخاطب سینما در ماه‌های آینده جبران می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره افزایش قیمت بلیت سینما در نوروز گفت: مردم نسبت به هر افزایش قیمتی واکنشی نشان می‌دهند ولی این دلیل نمی‌شود که سینما از سبد خانواده‌ها حذف شود، ممکن است از سوی مردم مقاومت صورت گیرد اما در ماه‌های آینده مراجعه بیشتر می‌شود.

به گزارش سینماپرس، رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره افزایش قیمت بلیت سینما در نوروز گفت: معمولاً هر دو سال یکبار قیمت بلیت سینماها با توجه به هزینه‌های موجود افزایش پیدا می‌کند و در هر دوره نیز روال معمول اینطور است که حدود ۲ ماه افت مخاطب خواهیم داشت. امسال نیز با افزایش قیمت بلیت سینماها، فروش سینما آزادی افزایش یافت اما تعداد مخاطبان این سینما کمتر شده است، البته این روالی طبیعی است و قطعا در اردیبهشت ماه تعداد مخاطبان‌مان افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: مردم نسبت به هر افزایش قیمتی واکنشی نشان می‌دهند ولی این دلیل نمی‌شود که سینما از سبد خانواده‌ها حذف شود، ممکن است از سوی مردم مقاومت صورت گیرد اما در ماه‌های آینده مراجعه بیشتر می‌شود.

سعیدی پور تاکید کرد: در ۲۰ روز ابتدایی سال حدود ۱۲۰ هزار نفر به سینما آزادی آمدند و «متری شیش و نیم» پرفروش‌ترین فیلم این سینما بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های کوتاه بخش «جلوه‌گاه شرق» جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از مجموع آثار ایرانی و خارجی رسیده به دبیرخانه سی و هفتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر، ۱۵ فیلم کوتاه نیز برای حضور در بخش فیلم‌های کوتاه «جلوه‌گاه شرق» (مسابقه آسیا) این رویداد انتخاب شده است.

به گزارش سینماپرس، از مجموع آثار ایرانی و خارجی رسیده به دبیرخانه سی و هفتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر، ۱۵ فیلم کوتاه نیز برای حضور در بخش فیلم‌های کوتاه «جلوه‌گاه شرق» (مسابقه آسیا) این رویداد انتخاب شده است.

فیلم‌های کوتاه «ملاقات خصوصی» ساخته فرهاد غریبی، «قربانی» ساخته مهدی محمدنژادیان و «سیم ششم» ساخته بهرام عظیمی از ایران و فیلم‌های «۱۹۸۲» ساخته ماریا خَیسی، «وداع» ساخته یی فِی هی، «هوا» ساخته آیژانا کاسیمبِک، «حلقه» ساخته بهروز دولت‌بکوف، «پشمک» ساخته واجیکو چاچکیانی، «کراکر ماهی» ساخته ییغیت اوگار، «طلا» ساخته یونگ چائو لی، «نت صفر» ساخته عذراء یاسین، «کوتوله» ساخته روسلان آقازاده، «شتربان» ساخته شبنم زریاب، «اهرم‌ها» ساخته بویونگ کیم و «دیوار» ساخته پارسنات گوپتا آثار حاضر در بخش فیلم‌های کوتاه «سینمای سعادت» (مسابقه بین‌الملل) سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هستند.

«ملاقات خصوصی» (Private Meeting) ساخته فرهاد غریبی محصول سال ۲۰۱۸ از ایران است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: زن جوانی که شوهرش در زندان است، برای گذران زندگی خود و دختر کوچکش حاضر به انجام کار خلاف نیست. او نقشه ای برای به دست آوردن پول در سر دارد.

«قربانی» (Sacrifice) ساخته مهدی محمدنژادیان محصول سال ۲۰۱۸ از ایران است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: دو مرد جوان نیمه شب به گورستان می‌روند تا جسد شخصی را که در کودکی به آنها تعرض کرده، از خاک بیرون بیاورند.

«سیم ششم» (The Sixth String) ساخته بهرام عظیمی محصول سال ۲۰۱۷ از ایران است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: سال ۱۳۰۵ در تهران یک نوازنده تار تمام تلاش خود را می‌کند تا موسیقی جدیدش را بر اساس مکانیسم اتومبیل که تازه وارد ایران شده، بسازد.

فیلم‌های خارجی این بخش شامل «۱۹۸۲» (۱۹۸۲) ساخته ماریا خَیسی محصول سال ۲۰۱۸ از لبنان، «وداع» (A Farewell) ساخته یی فِی هی محصول سال ۲۰۱۸ از چین و آمریکا، «هوا» (Air) ساخته آیژانا کاسیمبِک محصول سال ۲۰۱۸ از قزاقستان، «حلقه» (Circle) ساخته بهروز دولت‌بکوف محصول ۲۰۱۸ از روسیه، «پشمک» (Cotton Candy) ساخته واجیکو چاچکیانی محصول ۲۰۱۸ از گرجستان، «کراکر ماهی» (Fish Cracker) ساخته ییغیت اوگار محصول سال ۲۰۱۸ از ترکیه، «طلا» (Gold) ساخته یونگ چائو لی محصول سال ۲۰۱۸ از میانمار(برمه) و تایوان، «نت صفر» (Note Zero) ساخته عذراء یاسین محصول سال ۲۰۱۹ از عراق، «کوتوله» (Short) ساخته روسلان آقازاده محصول سال ۲۰۱۸ از آذربایجان، «شتربان» (The Camel Boy) ساخته شبنم زریاب محصول سال ۲۰۱۸ از فرانسه و تونس، «اهرم‌ها» (The Levers) ساخته بویونگ کیم محصول سال ۲۰۱۸ از کره جنوبی و آمریکا و «دیوار» (The Wall) ساخته پارسنات گوپتا محصول سال ۲۰۱۹ از هند است.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است. سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رزرو بلیت با کارت ویژه اهالی رسانه از طریق دستگاه‌های مستقر در پردیس چارسو – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر رسانه و ارتباطات سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره نحوه چگونگی تهیه و رزرو بلیت‌های فیلم‌های این دوره از جشنواره برای اهالی رسانه توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، کیوان کثیریان مدیر رسانه و ارتباطات سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره اکران فیلم‌های جشنواره برای اهالی رسانه گفت: در این دوره از جشنواره هر روز ساعت ۱۱:۳۰ صبح سالن ۶ پردیس سینمایی چارسو ویژه اهالی رسانه و اعضای باشگاه مخاطبان جشنواره است و منتخبی از بهترین آثار حاضر در جشنواره را نمایش می‌دهد.

وی افزود: همچنین هر روز ساعت ۱۴ در سالن شماره ۴ پردیس چارسو سانس ویژه اهالی رسانه برای نمایش فیلم‌های ایرانی در نظر گرفته شده است.

کثیریان بیان کرد: در این دو سانس تمامی خبرنگاران و منتقدانی که کارت اهالی رسانه را در دست دارند می‌توانند وارد سالن‌های نمایش شوند و برای استفاده از سایر سانس‌ها و سالن‌ها باید با کارت ویژه اهالی رسانه از طریق دستگاه‌هایی که در پردیس چارسو مستقر شده برای رزرو بلیت به صورت رایگان اقدام کنند.

وی در پایان تاکید کرد: امسال رزرو اینترنتی برای خبرنگاران پیش بینی نشده است و رزرو بلیت برای اهالی رسانه صرفا از طریق دستگاه‌های مستقر در چارسو انجام می‌شود.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است. سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دبیر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر انتخاب شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نادربرهانی‌مرند با حکم شهرام کرمی برای دومین سال متوالی به عنوان دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس، در حالی که شهرام کرمی چندی پیش در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها از احتمال نبودن نادر برهانی مرند در مقام دبیری جشنواره تئاتر فجر گفته بود؛ اما عصر امروز روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، اعلام کرد نادربرهانی‌مرند با حکم شهرام کرمی برای دومین سال متوالی به عنوان دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انتخاب شده و در متن حکم دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آمده است:

«جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان بزرگترین رویداد تئاتر کشور همواره مورد توجه ویژه هنرمندان، اصحاب رسانه، صاحب‌نظران، جامعه بزرگ فرهنگی  و همچنین تشکل‌های تئاتری سایر کشورهای جهان بوده است. این جایگاه ویژه بی‌گمان مستلزم پایش و پاسداشتی هنرمندانه است تا ضمن معرفی هرچه شایسته‌تر توان و قابلیت‌های  گروه‌های تئاتری ایران و جهان، برنامه‌ها و اقدامات شایسته‌ای در جهت تأثیرگذاری پایا و ثمربخش آن بر جریان تولید و عرضه تئاتر در سراسر کشور اتخاذ شده و به انجام برسد.

ترسیم چشم‌انداز واقعی و کارشناسانه، توجه جدی به روزآمدی، شمول، کارآیی و پایایی ایده‌ها و طرح‌ها در عین توجه به تجربیات ادوار پیشین و بهره‌گیری از مشاوره‌های صاحبنظران حوزه هنرهای نمایشی می‌تواند نویدبخش رویدادی باشکوه‌تر و موفق‌تر باشد.

اینک که به یمن حضور هنرمندان، همت  دست اندرکاران  و توجه و مدیریت هنری شما سی و هفتمین دوره جشنواره به نحو مطلوب و شایسته به پایان رسید و نظر به تصمیم شورای سیاست‌گذاری به موجب این حکم به عنوان «دبیر  سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر» منصوب می‌شوید. امید که در سایه مهر پروردگار، با مشارکت و همراهی هنرمندان و صاحبنظران تئاتر کشور در برگزاری هرچه شایسته‌تر این جشنواره موفق و پیروز باشید.»

در حالی که شهرام کرمی در متن حکم خود آورده است که جشنواره فجر مورد توجه «هنرمندان، اصحاب رسانه، صاحب‌نظران، جامعه بزرگ فرهنگی» بوده است که بسیاری دوره ۳۷ تئاتر فجر را یکی از محافظه‌کارانه‌ترین دوره‌های جشنواره دانستند. با وجود شرایط شکل گرفته در جشنواره بسیاری نسبت به انتخاب و حتی عدم‌انتخاب برخی آثار در جشنواره معترض بودند.

آقای برهانی‌مرند عضو هیئت مدیره خانه تئاتر است و برخی حضور پررنگ داورانی از خانه تئاتر را از وجوه منفی جشنواره ۳۷ دانسته‌اند. آقای برهانی‌مرند در حالی که در یک برنامه رادیویی اعلام کرده بود حاضر است پس از جشنواره یک نشست آسیب‌شناسی جشنواره فجر برگزار کند، ضمن عدم‌برگزاری چنین نشستی، تنها با روزنامه شرق مصاحبه کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوم اردیبهشت “جشنواره رادیو” افتتاح می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدجعفر محمدزاده رئیس شبکه رادیویی ایران که مسئولیت برگزاری افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو را برعهده دارد، گفت: مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی رادیو دوشنبه دوم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۹ صبح در ساختمان شهدای رادیو آغاز می‌شود و تا چهار ساعت طول خواهد کشید.

به گزارش سینماپرس، محمدجعفر محمدزاده رئیس شبکه رادیویی ایران که مسئولیت برگزاری افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو را برعهده دارد، تصریح کرد: مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی رادیو دوشنبه دوم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۹ صبح در ساختمان شهدای رادیو آغاز می‌شود و تا چهار ساعت طول خواهد کشید.

وی با اشاره به اینکه با حاضران در جشنواره رادیو هم رادیویی رفتار می‌کنیم، تأکید کرد: رادیو رسانه شنیداری است و استودیوها خانه همیشگی خانواده رادیو بوده و هست، حتی مخاطبان هم رادیو را در فضای استودیو تصور می‌کنند از این رو این مراسم در استودیو شماره یک که بزرگترین استودیوی ساختمان شهداست برگزار می‌شود. از آنجایی که مهمانان زیادی در مراسم افتتاحیه حضور دارند فضایی را نیز در استودیو شماره هشت درنظر گرفته‌ایم تا علاقه‌مندان از طریق ویدئو کنفرانس به صورت همزمان مراسم را دنبال کنند.

محمدزاده درباره طراحی صحنه و دکور مراسم افتتاحیه گفت: در فضای استودیو دکور خاصی نخواهیم داشت یعنی ساخت وساز چوبی و حجمی وجود ندارد و فضای استودیو و اجزای رادیویی‌اش مناسب‌ترین شکل برای دکور مراسم خواهد بود در حقیقت ما با دکوری مواجه هستیم که طراحی خاص خود را که فضای رادیو است، دارد.

مسئول برگزاری افتتاحیه با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای موسیقی و اجرا در مراسم افتتاحیه طراحی شده است، درباره برنامه‌های ویژه مراسم افتتاحیه گفت: ویدئوهایی که برای پخش در این مراسم در نظر گرفته شده متنوع هستند و بخشی از آن مربوط به روند برگزاری جشنواره است. ویدئوهایی هم درباره هیئت انتخاب و داوران در حال تهیه است که متفاوت و خاص هستند. همه این ویدئوها با الهام از پیام جشنواره تولید می‌شوند. علاوه بر اجرای یک گروه موسیقی ایرانی، اجرای برپاخند (استندآپ کمدی) نیز در مراسم افتتاحیه داریم که فضای شادی را در مراسم ایجاد می‌کند.

محمدزاده با اشاره به تقدیر از برگزیدگان اجلاس جهانی صدا در مراسم افتتاحیه گفت: در بخشی از مراسم افتتاحیه دبیر جهانی صدا صحبت خواهد کرد و گزارشی از روند اجلاس ششم ارائه خواهد شد. فضای مناسبی برای حضور مهمانان خارجی تدارک دیده‌ایم و امکان ترجمه بخش‌های مختلف برنامه برای آنها فراهم شده است.

وی درباره دلیل انتخاب تهران به عنوان محل برپایی جشنواره گفت: ما خیلی درباره محل برگزاری جشنواره تأمل کردیم. هرچند این جشنواره در دوره های قبل در زیباکنار برگزار شده بود اما به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها معاونت صدا تصمیم گرفت جشنواره چهاردهم در تهران و ساختمان شهدای رادیو برگزار شود. تلاش ما بر این است که برنامه‌ها رنگ و بوی رادیویی داشته باشد و با کمک جلوه‌های بصری این فضا را طراحی کرده‌ایم و امیدواریم آرامش خوبی برای همه مهمانان فراهم و مراسم افتتاحیه با نهایت کیفیت برگزار شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ مراسم چهره سال هنر انقلاب اسلامی


عکس/ مراسم چهره سال هنر انقلاب اسلامی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زمان اکران فیلم «۲۳ نفر» اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجتبی فرآورده تهیه کننده سینما درباره وضعیت اکران «۲۳ نفر» توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، مجتبی فرآورده تهیه کننده سینما درباره وضعیت اکران «۲۳ نفر» به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به دلیل محتوا و فضای  فیلم، فکر کردیم پاییز زمان خوبی برای اکران این اثر است از این رو هدف ما نمایش در این فصل خواهد بود.

فیلم «۲۳نفر» به تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده، روایت گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.

سازندگان فیلم سینمایی «۲۳ نفر»  عبارتند از تهیه‌کننده: مجتبی فرآورده، نویسنده و کارگردان: مهدی جعفری، مدیر فیلمبرداری: مرتضی قیدی، طراح صحنه: کامیاب امین عشایری، طراح لباس: سارا سمیعی، جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، جلوه‌های ویژه بصری جنگ: هادی اسلامی، جلوه‌های ویژه بصری بخش عراق: امیر سحرخیز، مدیر تولید: رضا زنجانیان، مشاوران: احمد یوسف‌زاده، محمد ساردوئی، تدوین: میثم مولایی، صدابردار و صداگذار: بهمن اردلان، طراح چهره‌پردازی: عباس عباسی.

گفتنی است «۲۳ نفر» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به این فیلم اهدا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع