X

بایگانی اردیبهشت 6, 1398

دفتر سینمایی

نمایش “ملاقات “

نویسنده: فریدریش دورنمات

کارگردانی: پارسا پیروزفر

مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو *** یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو

نمایش خوبی است، تصمیم ندارم کاری را نقد یا تایید و یا تکذیب کنم میخواهم فقط و فقط به معرفی کارهای در حال اجرا بپردازم  و نظر شخصی خودم را نسبت به کارهایی که میبینم بازگو نمایم .

اول از همه تبریک میگویم به پارسای عزیز و گروهشان  که زمان خوبی را در کنارشان به سر بردم  و از دیدن نمایش زیبای آنها لذت بردم امیدوارم که نمایش های خوب هر روز بیشتر و بیشتر اجازه کار بگیرند و تماشاگران راضی از سالن های نمایش خارج شوند.

نمایش” ملاقات ”  شما را به یک چالش درونی میکشاند  هر کدام از ما میتواند به جای آقای “اییل” باشد و امروز نوبت دروی کاشته های سی و چند سال قبل اش  رسیده باشد.

مردم “گولن” همان وجدانی است که همیشه گردشی به سمت لذت بردن دارد همانی است که خود را براحتی توجیح میکند برای دیروزش و امروزش هرزمان به دنبال راحتی در آن مقطع زمانی دیروز از کسی حمایت میکرد که قدرت داشت  و امروز نیز از کسی حمایت میکند که پول و قدرت دارد.

خودمان را قضاوت کنیم نه دیگران را.

پیمان طالبیان -مجله “دفتر الکترونیک”

دفتر سینمایی

از طریق جشنواره فجر جهانی می توان سینمای ایران را به دنیا معرفی کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) در بازدید از سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: هزینه‌های زیادی در دنیا صرف می‌شود تا فرهنگ ملت‌هایی چون ایران را مخدوش جلوه دهند اما تاکنون با حضور فیلم‌های زیادی از کشورمان در جشنواره‌های جهانی، نقشه‌های آنها نقش بر آب شده است.

به گزارش سینماپرس، سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ ضمن حضور در این جشنواره گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر در منطقه جزء برترین جشنواره‌هاست و می‌توان از طریق این جشنواره سینمای ایران را به دنیا معرفی کرد.

به گفته وی، سینمای هر کشوری برخاسته از فرهنگ آن جامعه است و اینکه سینمای ما توانسته خود را به عنوان یک سینمای مبتنی بر احترام بر انسانیت در دنیا بشناساند، امر مهمی است.

وی ادامه داد: هزینه‌های زیادی در دنیا صرف می‌شود تا فرهنگ ملت‌هایی چون ایران را مخدوش جلوه دهند اما تاکنون با حضور فیلم‌های زیادی از کشورمان در جشنواره‌های جهانی، نقشه‌های آنها نقش بر آب شده است.

یزدی با اشاره به اینکه مهمانان جشنواره جهانی فیلم فجر از طریق این رویداد با فرهنگ ما آشنا می‌شوند، گفت: سینماگران خارجی که مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر می شوند با هنرمندان و سینماگران ما ارتباط برقرار می‌کنند و این ارتباط و تعاملی که بین هنرمندان ایران و مهمانان خارجی برقرار می‌شود برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: ارزش این ارتباط هم درونی و هم بیرونی است، از لحاظ درونی اینکه می‌دانیم نگرانی‌های دنیا چیست و دنیا درباره ما چگونه فکر می‌کند و از لحاظ بیرونی هم می‌توانیم از طریق این جشنواره خودمان را به شکل صحیح معرفی کنیم و کشورمان را خارج از قاب‌هایی که از ما برای دنیا به تصویر کشیده‌اند، نشان دهیم.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ بیان کرد: هنرمندان در تمام دنیا به نکاتی دقت می‌کنند که شاید کمتر کسی به این نکات توجه داشته باشد. هنرمندان بزرگ دنیا که تا کنون در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشته‌اند، با یک پیش‌زمینه منفی وارد ایران شده‌اند. آنها دنبال شاخصه‌ها و نشانه‌هایی هستند که تاکنون برایشان به تصویر کشیده شده است، اما وقتی این نکات منفی را در ایران نمی‌بینند، به سرعت ذهنشان درگیر دروغی می‌شود که به آنها گفته شده است و از این دروغ‌ها عصبانی می‌شوند.

وی ادامه داد: این هنرمندان وقتی با واقعیت درونی ایران آشنا می‌شوند، متوجه می‌شوند از طرف دولت و رسانه‌هایشان به آنها دروغ گفته شده است. نکته مهم این است که آنها این دروغ و سانسور را ابراز می‌کنند و نگاه جدیدشان درباره ایران را به زبان می‌آورند.

یزدی تصریح کرد: نه تنها هنرمندان بلکه دیپلمات‌های زیادی هم بوده‌اند که با کوتاه‌ترین مدت حضور در ایران متوجه شده‌اند که تمامی اطلاعات و اخباری که درمورد ایران شنیده بودند، کذب بوده است. این دروغ‌ها که بیشتر توسط آمریکا و رسانه‌های خبری آنها در دنیا منتشر می‌شود، بعد از حضور هنرمندان در ایران فاش می‌شود.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگخاطرنشان کرد: حضور هنرمندان در مرکز پایتخت که پرتردد هم است، نشان‌دهنده برقراری امنیت در ایران است. محل برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر یک مکان ایزوله نیست و با نیروهای نظامی از امنیت آن محافظت نمی‌شود و خیلی از این هنرمندان و مهمانان جشنواره مسیر بین هتل و پردیس سینمایی چارسو را پیاده طی می‌کنند. 

سردار یزدی در پایان تاکید کرد: هنرمندان خارجی اماکن زیادی را برای بازدید انتخاب می‌کنند و به آنجا می‌روند و متوجه می‌شوند آنچه به آنها گفته شده است با واقعیت تفاوت دارد. آنها می‌فهمند امنیتی که امروز در کشور ما برقرار است با هیچ کجای دنیا قابل مقایسه نیست. هر روز از هر گوشه دنیا حتی شهرهایی در دل اروپا صدای انفجار و یا حمله تروریستی شنیده می‌شود. این اتفاقات برای ما و مردم دنیا غم‌انگیز و برای سیستم امینتی آنها مایه ننگ است.

سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر فردا (جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به کار خود خاتمه می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عملکرد داوران سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر تشریح شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داوران سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در نشست خبری به تشریح عملکرد خود پرداختند.

به گزارش سینماپرس، روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت، نشست خبری داوران سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. در ابتدای این نشست امیر اسفندیاری معاون امور بین الملل سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به داوری بخش «بین الادیان» پرداخت و گفت: در دیگر جشنواره ها داوران «بین الادیان» جایزه کلیسای کاتولیک را به فیلم ها می دهند ولی ما تقاضا کردیم این جایزه در ایران جایزه بین الادیان باشد و داوران این بخش را سازمان سیگنس به ما معرفی می کند.

در ادامه نشست فالسون، یکی دیگر از داوران جشنواره ضمن ابراز خرسندی از تجربه ای که در جشنواره جهانی فجر کسب کرده توضیح داد: جشنواره جهانی بالاتر از تصور من بود و فراتر از توقع من عمل کرد. امیدوارم تعداد فیلمهای حاضر در جشنواره بیشتر و بیشتر شود. من به عنوان نماینده ایرلند ۱۵ سال است که در سینگس حضور دارم و این سازمان اعضای خود را برای داوری به مناطق مختلف می فرستد.

در ادامه نشست اسفنیاری به تعداد آثار حاضر در بخش بین الادیان اشاره کرد و توضیح داد: در کل ۱ فیلم در این بخش داشتیم که از این تعداد ۳ فیلم آن ایرانی بود.

میتوسکا هم که داوری بخش «سینمای سعادت» را بر عهده داشت گفت: ما در بخش بین الملل ۱۵ فیلم بلند و ۱۵ فیلم کوتاه را بررسی کردیم، البته خود من در زمان برگزاری جشنواره هم فیلمهای بخشهای دیگر را دیدم چون در اروپا نمی توانیم این امکان را داشته باشیم اما در کل انتخاب و داوری کارها برایم لذت بخش بود.

نرگس آبیار هم به عنوان یکی دیگر از داوران جشنواره به تنوع آثار اشاره کرد و گفت: آثار راه یافته به جشنواره موضوعات مختلفی را شامل می شدند از موضوعات زیست محیطی گرفته تا وحدت بین ادیان و … که مجموعه این موضوعات کار انتخاب را سخت تر می کرد. اما ما اولویت اولویت موضوعی برای دنیای کنونی را مدنظر قرار دادیم.   اما اگر بخواهم از علایق شخصی ام صحبت کنم باید بگویم که من فیلمهای کوتاه را بیشتر دوست داشتم.

نوید محمدزاده هم به عنوان دیگر داور جشنواره از تجربه داوری سخن گفت. وی درباره اینکه آیا در داوری آثار شیوه سبک خاص بازیگری خود را دخالت داده است یا نه توضیح داد: اول باید از آقای میرکریمی بابت فرصتی که به من داده است تشکر کنم. بازیگری هم مانند فیلم خوب و بد دارد. هر کس جایزه ای دریافت کرد نوش جانش و اگر کسی جایزه ای نگرفت امیدوارم در دوره های بعد بتواند جایزه بگیرد.

لابینا میتوسکا دیگر داور مسابقه بین‌الملل در ابتدا به ماجرای سفرش به ایران اشاره کرد و گفت: ایران سینمای بسیار خوبی دارد و کشور فوق العاده ایست به طوری که دختر کوچک من از من خواست در اینجا بمانیم. تنها کاری که می توانم در برابر عظمت ایران انجام دهم این است که سر تعظیم فرود آورم.

فلایشمان دیگر داور بخش «سینمای سعادت» هم به علاقه مندی هایش به ایران اشاره کرد و ادامه داد: مخاطبان سینمای ایران شور و اشتیق فراوانی دارند. پخته و آگاه هستند و هر فیلمی را در جهان ببینند درک می کنند.

داور دیگر بخش بین الملل (وانگ ژیائوشوای) در مقایسه جشنواره جهانی فیلم فجر با دیگر جشنواره های جهانی تصریح کرد: من به فیلمهای تکنیکی بسیار علاقه دارم و در این جشنواره توانستم آثاری با این ویژگی را ببینم. من در جشنواره های دیگر فرصت دیدن فیلمهای ایرانی را پیدا می کردم اما امسال برای اولین بار توانستم این فیلمها را در خود ایران ببینم البته همراه با مخاطبان ایرانی که فیلم را در سالنها همراهی می کردند.

یکی از داوران بخش بین الملل (فان دایم) درباره قابلیت عرضه فیلمهای ایرانی در جهان گفت: داستانهای جهانی مخاطبان جهانی هم دارد و فیلمهای ایرانی اینگونه است. البته فیلمهای ایرانی از برای پخش جهانی باید مشکل ترجمه و زیرنویس را حل کنند و باید به روش غربی زیرنویس شوند تا مشکلاتشان حل شود؛ زیر نویس آثار ایرانی کلمات زیادی دارند و زود می گذرند که این موضوع باعث می شود حتی یک انگلیسی زبان هم نتواند آنها را دنبال کند.

میتوسکا درباره جایگاه زنان در سینما بیان کرد: تعداد زنان فعال در صنعت فیلمسازی نسبت به مردان کمتر است اما برای برتری بخشیدن در کارگردانی نمیتوان فرقی بین جنسیتها قائل شد. من در کمپانی فیلمسازی ام فیلمهایی با موضوع زنان می سازم چرا که زنان داستانهای خوبی برای گفتن دارند. من در این جشنواره متوجه شدم سینمای ایران نه تنها فیلمسازان زن زیادی دارد بلکه آنها با قدرت به فعالیت در این عرصه می پردازند.

داوران بخش «نت پک» هم به بیان دیدگاه های خود پرداختند، لاتیکا پادگائونکار، عمار هادی العرادی و غلامرضا موسوی از داوران این بخش بودند.

در بخش «فیلمهای اولی» غسان سلهب گفت: فیلمهای ایرانی شهرت زیادی دارند و در نقاط مختلف جهان نمایش داده می شوند. خود من یک فیلمسازم و دوست دارم فیلمم را برای مخاطبان ایرانی نمایش دهم.

بهروز شعیبی هم که از داوران بخش «فیلمهای اول» بود از تجربه داوری اش در این بخش گفت و توضیح داد: در این بخش ۱۲ فیلم خوب دیدیم که قابل بحث بودند. دو داور غیر ایرانی این بخش هم از سینمای ایران شناخت کافی داشتند. همکاری با این داوران و جلسات جمع بندی برای من بیشتر جنبه آموزشی داشت، اما اینکه در این بخش تنها باید یک فیلم را انتخاب میکردیم بسیار دشوار بود.

در این دوره جشنواره جایزه ای تحت عنوان «جایزه منتقدان بین المللی» در نظر گرفته شده بود که باربارا لوری، روبرت صافاریان و جونیت جبنویان برای این جایزه تصمیم گیری می کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا همکاران سینمایی محمد امامی مبالغ دریافتی را بازپس خواهند داد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با توجه به رای و حکم دادگاه، حاضران و مشارکت کنندگان در سریال شهرزاد در کسوت‌های گوناگون باید احضار و تمامی مبالغی را که دریافت کرده‌اند، بازپس دهند.

 به گزارش سینماپرس، حکم قضائی سه تن از متهمان بانک سرمایه آقایان علی بخشایش، پرویز کاظمی و محمدرضا توسلی به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی از طریق خیانت در امانت و تهاتر جعلی، توسط قوه قضائیه صادر شد. بررسی این حکم از یک جنبه قابل ارزیابی مجدد است، چون اسامی اخلاگران اقتصادی دیگری از جمله «محمد امامی»، «هادی رضوی» سرمایه گذاران سریال شهرزاد به وضوح در متن این حکم چندین بار تکرار شده است.

به عنوان نمونه در گردشکار این پرونده، در بخش اتهامات، سه متهم عضو هیئت مدیره بانک سرمایه اعطای تسهیلات بدون پشتوانه یکی از بندهای اتهامی این پرونده است که در کیفر خواست اعطای وام ۱۶ میلیارد و ۴۹۰ میلیارد تومانی به هادی رضوی و ۸۰ میلیارد تومان به محمد امامی بخشی از اتهامات سه متهم اصلی این پرونده است

در گزارشات سازمان بازرسی کل کشور در خصوص نحوه اعطای تسهیلات به شرکت‌های منتسب به محمد امامی، حسین هدایتی، هادی رضوی و… و. از تخلفات آشکار وقت هیئت مدیره و نقض ضوابط ابتدایی ناظر بر پرداخت تسهیلات بانکی پرده برداشته شده که از طرق غیرقانونی و همکاری متهمین، تسهیلات کلان از بانک سرمایه دریافت نموده‌اند. اما آنچه در سیکل تخلفات محمد امامی قرار می‌گیرد تسویه بانکی از طریق تهاتر جعلی و غیرواقعی است و البته این تخلف شامل دیگر سرمایه‌گذار سریال شهرزاد، هادی رضوی می‌شود. طبق آنچه در رای دادگاه آمده است هادی رضوی برای تسویه حساب خود ملکی را به ارزش ۱۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ یکهراز و دویست و پنجاه میلیارد ریال به بانک واگذار کره است در صورتی که قیمت واقعی ملک دویست و شصت میلیارد تومان ۲۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تعیین گردیده است. مصداق دیگر از تهاتر مربوط به پرونده محمد امامی املاک لواسان و خرید ملک زاگرس است که با چندین برابر قیمت واقعی به بانک سرمایه اعطا شده است.

در بخشی از این حکم می‌خوانیم با حکم بخشایش محمد امامی و آقای دلاویز در بانک سرمایه رفت و آمد داشتند و در جلسات هیئت مدیره با وام گیرندگان یا طرف وام گیرندگان در ارتباط بوده‌اند. به عبارت دیگر بانک سرمایه با این وضعیت که اغلب قرارهای مدیران بانک سرمایه در ویلای لواسان امامی برگزار می‌شده و محمد امامی به سادگی توانایی حضور در جلسات هئیت مدیره را داشته، به صورت خیلی ساده یادآور شهرام جزایری است که آسانتر ازنمایندگان مجلس وارد صحن علنی مجلس ششم می‌شد. نماینده دادستان نیز حین دادرسی اشاره می‌کند: “آقای امامی در فروش اموال به بانک ۴۸۰ میلیارد تومان گران‌نمایی داشته است. یک بنگاه‌دار که تا دیروز ملکی را متری ۵ میلیون می‌فروخته است ناگهان مشاهده می‌کند که بانک همان ملک را از آقای امامی متری ۴۰ میلیون تومان خریداری کرده است. در اینجا اثر این کار این است که آن بنگاه‌دار به افراد دیگر می‌گوید که ملک کناری شما متری فلان‌قدر فروخته شده است. پس در اینجا ضررهای غیرمباشر نیز جای بررسی دارد. بر اساس صحبت‌های نماینده دادستان، محمد امامی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار بوده که با ملک‌های به ارزش ۶۰ میلیارد تومان سعی در تسویه بدهی خود داشته است.

حتی محمد امامی آنقدر حلقه قدرتمندی را در بانک سرمایه تشکیل داده که در بسیاری از انتصاب‌ها نقش بزرگی داشته است و در انتصاب علی بخشایش در بانک سرمایه امام نقش کلیدی ایفا کرده است.

در حین برگزاری دادگاه اتهامات محمد امامی در جایی نماینده دادستان در دادگاه رسمی ۳ متهم بانک سرمایه (که یکی از متهمان محمد امامی تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار سریال شهرزاد بوده) اعلام می‌کند: «لاشه‌های پول بانک سرمایه در فروش قیر، تبدیل به برخی فیلم‌های شبکه نمایش خانگی شد!»نماینده دادستان حتی حین دادرسی اشاره می‌کند: “: دوشنبه‌ها جلسه هیئت مدیره بانک سرمایه برگزار می‌شد که در اصل این جلسه بده و بستان بوده است! یکی از اعضا می‌گفته تو هدایتیِ مرا امضا کن و من امامیِ تو را امضا می‌کنم! حتی یک موردی بوده که با پیک موتوری امضا گرفته شده است! از طرفی زمان برای متهمان این پرونده بسیار مهم بوده است. من پیامکی از یک متهم و بدهکار بانکی دارم که می‌گوید ساعت تغییر فلان عضو برای من مهم است و این امروز باید انجام شود.

لازم به توضیح است که در میانه‌ی انتشار فصل اول این سریال، «کمپین نه به شهرزاد» شکل گرفت و سپس رسانه‌های مکتوب و مجازیِ فراوانی از مشکوک بودن فعالیت‌ها و سرمایه‌های محمد امامی (تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار این سریال) نوشتند و حتی خبر دستگیری امامی در آن زمان منتشر شد. با این حال، بسیار از سینماگران با محمد امامی همکاری کردند و دعوت امامی برای همکاری در فصل دوم شهرزاد را پذیرفتند و با امامی قرارداد امضاء کردند و پول‌های مشکوک را دریافت کردند. آیا وقت آن نرسیده که با توجه به رای و حکم دادگاه، حاضران و مشارکت کنندگان در سریال شهرزاد در کسوت‌های گوناگون از نغمه ثمینی نویسنده تا ترانه علیدوستی بازیگر، با قراردادهایشان در مقابل قوه قضائیه نوین قرار بگیرد و تمامی مبالغی را که دریافت کرده‌اند، بازگردانند. این بازپس گیری تنها شامل این اثر نباید باشد و تمامی فیلم‌ها و سریال‌هایی که توسط امامی ساخته شده، شایسته چنین حکمی نیست!؟

* مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«برنده باش» از کنداکتور شبکه سه حذف شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسابقه «برنده باش» که هر هفته پنجشنبه و جمعه از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رفت، از کنداکتور خارج شده است.

به گزارش سینماپرس، مسئول روابط عمومی برنامه تلویزونی «برنده باش» در گفتگو با خبرنگار مهر خبر حذف این برنامه از کنداکتور این هفته شبکه سوم سیما را تأیید کرد.

«برنده‌باش» که هر هفته پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها با اجرای محمدرضا گلزار روی آنتن شبکه سه سیما می‌رفت و در قالب طرح ۱۵ سال مبالغی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به شرکت‌کنندگان اهدا می‌کرد، طی هفته گذشته به‌واسطه انتشار حکم فقهی آیت‌الله مکارم شیرازی مبنی‌بر شباهت سازوکار اجرایی این برنامه با «قمار» و حرمت پول اهدای به شرکت‌کنندگان تبدیل به سوژه رسانه‌ها شده بود.

در فضای رسانه‌ای، یکی از مصادیق سخنان روز گذشته رهبر انقلاب در نقد تولید برنامه‌های بخت آزمایی در رسانه ملی هم برنامه «برنده‌باش» شناخته شد که این شرایط باعث حذف این برنامه از کنداکتور شبکه سوم سیما شده است.

سرانجام پخش «برنده‌باش» و امکان بازگشت این برنامه به آنتن در هفته‌های آینده نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

باید دید با توجه به دستور امروز عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صداوسیما برای تجدیدنظر در ساز و کار حضور اسپانسرها در تلویزیون پخش برنامه «برنده باش» و دیگر برنامه‌های اسپانسرمحور تلویزیون در آینده چگونه خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کلیسایی که به دست چوپان ساخته شد+تصاویر


کلیسایی در شهر جلفا قرار دارد که به دست چوپان ساخته شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کلیسایی که به دست یک چوپان ساخته شد+تصاویر


کلیسایی در شهر جلفا قرار دارد که به دست یک چوپان ساخته شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری جلسات نقد آثار «مسابقه صحنه» جشنواره تئاتر دانشگاهی


تعدادی از منتقدان و مدرسان شناخته شده تئاتر کشورمان همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی آثار بخش صحنه این رویداد را در قالب جلسات تخصصی نقد و بررسی می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در پویش نیمه شعبان ۲۸۵ میلیون صلوات ختم شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سرپرست شبکه قرآن سیما با اشاره به پیش بینی ۱۰۰ عنوان برنامه جدید در سال ۹۸ گفت: این شبکه تمامی اقشار جامعه را مخاطب خود می داند.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام عرفاتی سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما درباره پویش میلیونی ختم جمعی صلوات به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور حضرت مهدی (عج) گفت: این پویش با اطلاع رسانی خوبی که شبکه قرآن و معارف سیما انجام داد،که طی ۵ روز چند ده هزار نفر به سایت شبکه مراجعه و برای ختم ۲۸۵ میلیون صلوات برای سلامتی و تعجیل ظهور امام زمان(عج) ثبت نام کردند. مشارکتی که حاکی از عشق و علاقه مردم عزیز ایران اسلامی به ائمه اطهار (علیهم السلام) و چشم انتظاران حضرت مهدی(ع) است.

عرفاتی درباره پوشش مسابقات قرآنی در سال ۹۸ گفت: از ابتدای سال ۹۸ و بعد از اتمام ویژه برنامه های نوروزی شبکه از تاریخ ۲۱ الی ۲۶ فروردین، سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را داشتیم که پوشش رسانه ای این رویداد مهم قرآنی به عهده شبکه قرآن و معارف سیما بود.

انعکاس مراسم های افتتاحیه، اختتامیه و همچنین دیدار شرکت کنندگان مسابقات بین المللی قرآن با مقام معظم رهبری از جمله اقدامات این شبکه بود.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن در کشور مالزی ادامه داد: این دوره به عنوان یکی از معتبرترین مسابقات بین المللی قرآن در ۲۷ فروردین ماه انجام شد و شبکه قرآن و معارف سیما با اعزام یک گروه کامل و حرفه ای این رویداد مهم قرآنی را پوشش داد و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.

دکتر عرفاتی با اشاره به ۵ گروه تخصصی که در شبکه قرآن و معارف سیما مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: شبکه قران و معارف مطابق با سیاست گذاری معاونت سیما یک شبکه تخصصی است که تمام اقشار جامعه را مخاطب خود می داند، چرا که معارف قرآنی نیاز تمامی اقشار جامعه اسلامی ایران است.

سرپرست شبکه قرآن گفت: برای سال ۹۸، صد عنوان برنامه، به طور متوسط ۲۰ برنامه در هر گروه شبکه در دست تولید است. انشالله بتوانیم مطابق با نیازهای جامعه امروز برنامه های معارفی و قرآنی خوبی تولید کنیم.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه شبکه قرآن و معارف مخاطبان فراوانی از خارج از کشور نیز دارد، به خصوص از کشورهای اسلامی بازخوردهای خوبی دریافت کرده ایم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پشت پرده دو پاره کردن جشنواره بین المللی فیلم فجر چه بود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وقتی جشنواره بین المللی فجر طراحی و راه اندازی شد، کارشناسان و تصمیم گیران اجماع کردند جشنواره به این صورت برگزار شود که سال ها نیز موفق بود. با کنار رفتن مدیران کاربلد، برگزاری جشنواره فیلم فجر به دست انداز افتاد و کم کم به یک شو تبدیل شد.

به گزارش سینماپرس، جشنواره های جهانی، پس از تصویب آیین نامه و راه اندازی آن، در طول سال های متمادی با کمترین تغییر به کار خود ادامه می دهند. برنامه ریزی درست و کارشناسی شده که توسط متخصصان فن انجام شده، باعث به وجود آمدن جشنواره های مهم و بزرگی مانند: کن، برلین، ونیز و غیره شده است. این جشنواره ها در طول سال های برگزاری با کمترین تغییرات برگزار شده و می شوند. حرکت در مسیر اصلی و تداوم راز موفقیت آنهاست.
وقتی جشنواره ای با ساختاری خاص راه اندازی شده و به موفقیت دست یافته، نباید ساختار آن را بهم ریخت و تغییرات اساسی در آن ایجاد کرد.
جشنواره بین المللی فیلم فجر، بیش از سه دهه با ساختاری تعیین شده و مشخص برگزار می شد که مورد توجه سینماگران و مردم نیز بود.
در ایام جشنواره، علاقه مندان، هم به تماشای فیلم های ایرانی می نشستند و هم از دیدن فیلم های خوب خارجی لذت می بردند.
نمایش فیلم های کارگردانان بزرگی چون: آکیرا کوروساوا، اینگمار برگمان، جیم جارموش، ویم وندرس، ورنر هرتزوگ، آندره تارکوفسکی و چندین کارگردان مطرح دیگر در جشنواره فیلم فجر، موجب شد اهالی سینما و علاقه مندان با آثار این کارگردانان آشنا شده و از آنان بیاموزند. تاثیر فیلم های تارکوفسکی روی سینماگران و نسل جدید سینمای ایران غیر قابل انکار است.
وقتی جشنواره بین المللی فجر طراحی و راه اندازی شد، کارشناسان و تصمیم گیران اجماع کردند جشنواره به این صورت برگزار شود که سال ها نیز موفق بود. با کنار رفتن مدیران کاربلد، برگزاری جشنواره فیلم فجر به دست انداز افتاد و کم کم به یک شو تبدیل شد.
بزرگ ترین ضربه بر پیکر جشنواره بین المللی فیلم فجر، جدا سازی بخش داخلی و بین المللی این جشنواره بود. این اشتباهی بزرگ بود و شاید جرمی نابخشودنی!
وقتی جشنواره فیلم فجر با یک روال مشخص و در زمانی خاص برگزار می شد و برای ایرانیان و خارجی ها جا افتاده بود، چرا باید دچار تغییرات می شد؟ دو پاره کردن یک جشنواره مهم، غیر از آسیب دستاورد دیگری نداشته و نخواهد داشت.
اولین آسیب این تصمیم، تضعیف جشنواره فیلم فجر است که بیش از سه دهه برگزار می شد. دومین ضرر، افزایش بودجه است و خرج های بی موردی که روی دست دولت می گذارد که شرایط مالی مناسبی نیز ندارد.
مهم ترین آسیب این جداسازی از بین رفتن اعتبار جشنواره بین المللی فیلم فجر در جهان است، زیرا بیش از سه دهه در زمانی خاص و روالی مشخص برگزار می شد و علاقه مندان خارجی سینمای ایران با آن آشنا بودند.
در زمانی که جشنواره فیلم فجر به صورت سابق برگزار می شد، سینمای ایران در خارج بسیار مطرح بود. در آن ایام بود که فیلم ها و سینماگران ایرانی مورد توجه قرار گرفته و موفقیت های بین المللی به دست آوردند.
برگزاری جشنواره جهانی فجر نمی تواند برای سینمای ایران و سینماگران مفید باشد، زیرا تب و تابی که هنگام جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه وجود دارد، در ایام برگزاری جشنواره جهانی فجر دیده نشده و نمی شود. برای علاقه مندان ایرانی و خارجی، برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه جا افتاده است. مطمئنا پس از گذشت این ایام، شور و حال نیز از بین می رود.
تبلیغات بیشمار، خرج های آنچنانی و دعوت از مهمان های ریز و درشت نمی توانند شور و حال آفریده و جشنواره جهانی فجر را مهم و موفق جلوه دهند.
کسانی که بدون کارشناسی و نظرخواهی، تصمیم به دو پاره کردن جشنواره بین المللی فیلم فجر گرفتند، دنبال موفقیت سینمای ایران نبودند، بلکه نیت دیگری در سر داشته و دارند.
جشنواره جهانی فیلم فجر، سوالی است بی جواب! زیرا دلایلی که برای این جداسازی ارائه شده قابل قبول نبوده و نخواهد بود.

*سیدرضا اورنگ

مشاهده خبر از سایت منبع