X

بایگانی اردیبهشت 12, 1398

دفتر سینمایی

رده‌بندی سنی فیلم‌ها؛ تلاش برای حفظ حقوق خانواده‌ یا هویت‌بخشی به آثار مبتذل؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «دستورالعمل درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی» بر خلاف آنچه که از آن بر می‌آید، بدون مطالعه دقیق و در فضایی نمایشی و فرمایشی تدوین شده و نوعی اعتباربخشی به آثار مسئله‌دار است.

سعید الهی/ حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، روز گذشته در لابلای حواشی اخیر پیرامون فیلم «رحمان ۱۴۰۰» و لغو پروانه نمایش آن به دلیل بروز برخی تخلفات، سرانجام بعد از گذشت حدود ۷ ماه از وعده رئیس پیشین این سازمان، مبنی بر رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی، معاون ارزشیابی و نظارت متبوعه خود و نیز سینماداران، دفاتر پخش و تهیه‌کنندگان سینما را ملزم به اجرای مفاد دستورالعملی کرد که طی آن قرار است فیلم‌های سینمایی از این پس با احتساب درجه بندی سنی برای سطوح مختلف از مخاطبان، در سراسر کشور نمایش داده شود. (+)

ظاهر آیین‌نامه مذکور با توجه به متن مقدمه و ضرورت‌ها، بسیار اصولی، قابل تحسین و نیازی جدی برای سینمای ایران تلقی می‌شود، به گونه‌ای که طی روزهای اخیر، بسیاری از اهالی شناخته‌شده سینما که برخی از آنها به واسطه مشکلات محتوایی در آثارشان با واژگانی همچون سانسور و توقیف روبرو بوده‌اند، با اظهارنظرهای گوناگون، از این اقدام سازمان سینمایی استقبال کرده و آن را ستوده‌اند. اما آیا واقعاً ابلاغیه مورد اشاره چنین است!؟

تأمل خوانندگان گرامی به ویژه مراجع نظارتی و حقوقی در نکاتی که در ذیل این نوشتار آمده است، شاید پرده از حقایقی بردارد که تجدید نظر جدی در مفاد این دستورالعمل را ضروری می‌سازد:

۱- در ماده ۳ دستورالعمل یادشده در متن همه مفاد مربوط به درجه‌بندی سنی گروه های۹+، ۱۲+، ۱۵+ و ۱۸+ به عبارت مشترکی تحت عنوان «صحنه‌ها، الفاظ و زبان تند و نامناسب» در فیلم‌ها اشاره مستقیم شده است و این بدین معناست که ساخت چنین فیلم‌هایی همچنان در دستور کار مدیران سینمایی دولت دوازدهم قرار داشته و اراده‌ای برای تعدیل و یا حتی حذف مراتب ابتذال در سینما همچون برخی فیلم‌های اخیر که با شوخی ها و حتی حرکات رکیک جنسی (بخوانید نامناسب!) فضای نجیب سینمای کشور را مخدوش کرده‌اند، وجود ندارد.

 چطور می‌شود وزارت ارشاد بنا به ادعای خود، از طریق شورای پروانه ساخت، تولید فیلم‌ها را ممیزی می‌کند و از سویی دیگر برای هم آن فیلم‌ها آیین‌نامه تهیه و منتشر می‌سازد؟ این رفتار دوگانه چه توجیهی دارد!؟

۲- سازمان سینمایی با اتکا به چه مستندات قانونی، خود را مرجع صدور این دستورالعمل دانسته و به خود اجازه داده است درباره فیلم‌هایی که بر مبنای قوانین بالادستی فاقد مجوز هستند، آیین‌نامه اجرایی صادر کند؛ آن هم با تأیید تلویحی ساخت آثار سخیف و مبتذل و هویت بخشی به اینگونه آثار که می‌تواند زمینه‌ای نامحسوس و نشان از حذف تدریجی شورای پروانه ساخت باشد!؟

مگر نه اینکه پیش از این بارها از سوی نهادها و دستگاه‌های بالادستی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت وزیران، نقشه مهندسی فرهنگی و بالتبع آیین‌نامه‌های متعددی تدوین و صادر شده و سازمان سینمایی باید هرگونه دستورالعمل مرتبط با آنها را در همان محل به تصویب برساند؟ آیا اساساً مراجع مذکور در جریان این بی‌قانونی هستند و اگر پاسخ مثبت است، چرا خود وارد عمل نشده و به اصلاح مصوبات گذشته خود نپرداخته‌اند؟

بد نیست برای روشن شدن موضوع، نگاهی به مصادیق و مقررات رسمی کشور بیاندازیم:

الف: دستیابی به هنر متعهد به ارزش‌های اسلامی، انقلابی، معرفت افزا، بصیرت‌بخش و استکبارستیز از جمله اهداف کلان فرهنگی کشور است. (سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور/ فصل چهارم/ مصوبه۹۳/۸/۲۰)

ب: تبیین، ترویج و نهادینه‌سازی هنر متعهد، تعالی بخش، شوق آفرین و… از راهبردهای کلان فرهنگی است. (سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور/ فصل ششم/ مصوبه۹۳/۸/۲۰)

ج: نمایش هرگونه فیلم در سینماها و سالن‌های عمومی به شرح ذیل در سراسر کشور ممنوع است: عدم رعایت ضوابط شرعی و نحوه حضور زن  به گونه‌ای که کرامت انسانی ایشان لحاظ نشود/ اشاعه اعمال رذیله فساد و فحشا/ تشویق و ترغیب و یا آموزش اعتیادهای مضر و خطرناک و راههای کسب درآمد از آنها/ کمک به نفوذ فرهنگی بیگانگان/نشان‌دادن تصاویر و یا اصوات ناهنجار و نیز فیلم‌هایی که از ارزش تکنیکی و یا هنری نازل برخوردار بوده و تماشاگران را به انحطاط و ابتذال می‌کشانند (آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم/ مصوب ۶۱/۲/۹ و با اصلاحات انجام شده مصوب جلسه ۸۲/۵/۱۹ هیأت وزیران/ ماده ۳)

به راستی در کدام بخش از مصوبات قانونی فوق اشاره‌ای به تولید آثار سینمایی با محتوای «خشونت، دلهره، استعمال دخانیات و مواد مخدر، مشروبات الکلی، شوخی‌های زناشویی و صحنه‌ها، الفاظ و زبان نامناسب» آمده که سازمان سینمایی یک تنه خود را ملزم به برنامه‌ریزی برای چگونگی تماشای این فیلم‌ها توسط مخاطبان کرده است!؟

۳- تعیین سنین در رده بندی مذکور بر چه مبنایی صورت گرفته است؟ به طور مشخص، «۱۸ سالگی» که مطابق با فرهنگ بسیاری از کشورهای غربی سن آزادی تام جنسی است، با تکیه بر کدام‌ پژوهش و مطالعه روانشناختی و جامعه شناختی حاکم بر عرف ایران اسلامی انتخاب شده است که سازمان سینمایی دیدن آثار دارای «صحنه‌های تداعی‌کننده روابط زناشویی» (بخوانید الفاظ و شوخی‌های غیرمرسوم بین افراد نامحرم!) را برای دختران و پسران بالای ۱۸ سال مجاز دانسته و بلااشکال می‌داند!؟ حال اینکه به دلیل همین تفاوت‌های فرهنگی موضوعاتی همچون تصویب سند ۲۰۳۰ یونسکو و القای مفاهیم و آموزش‌های مدنظر غربی‌ها مدت‌هاست محل بحث و منازعه بین کارشناسان است.

۴- در سه مورد سنین ۹، ۱۲ و ۱۵ تنها به والدین و همراهان بزرگسال «توصیه» شده است که این رده سنی ترجیحاً فیلم را نبینند و در خصوص سن ۱۸ بر «عدم ورود» این دسته از مخاطبان به سالن شده و مجازاتی برای متخلفان حوزه سینما در این بخش در نظر گرفته شده است.

حال سوال اینجاست برای فرهنگ‌سازی میان خانواده‌ها جهت عمل به توصیه سازمان سینمایی تا چه حد فعالیت صورت گرفته که وزارت ارشاد با یک توصیه در حاشیه اقلام تبلیغی و یا قاب فیلم‌ها، از خود سلب مسئولیت می‌کند و تبعات تماشای یک فیلم نامناسب را بر عهده خانواده‌ها می‌گذارد!؟ این اگر نامش انفعال و بی تفاوتی تنها دستگاه متولی حوزه فرهنگ و نماینده حاکمیت در این بخش، در قبال خانواده‌های نجیب و شریف و مسلمان ایرانی نیست، پس چیست؟

به نظر می‌رسد دستورالعمل یاد شده بر خلاف آنچه که از آن بر می‌آید، بدون مطالعه دقیق و در فضایی نمایشی و فرمایشی تدوین شده است و نوعی اعتباربخشی به آثار مسئله‌دار و در عین حال آزادی عمل بی‌حساب و کتاب به معدود سینماگرانی است که تابحال مجالی برای عرضه‌اندام‌های مخرب و درآمدزایی‌های میلیاردی خود در نظام جمهوری اسلامی پیدا نکرده و تعالی فرهنگ و هنر این سرزمین برایشان اهمیت چندانی ندارد. امید که سازمان سینمایی با صداقت و شفافیت بیشتری رفتار کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ماه عسل» در رمضان ۹۸ با مجری جدید می آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی، از جزئیات پخش احتمالی برنامه ماه عسل در رمضان امسال گفت.

به گزارش سینماپرس، مرتضی میرباقری معاون سیما در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پخش برنامه «ماه عسل» در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: آقای علیخانی امسال درگیر برنامه عصر جدید هستند و مطمئناً این برنامه با اجرای ایشان در ماه مبارک رمضان به روی آنتن نخواهد رفت.

گفتنی است پیش از این علاوه بر احسان علیخانی، مرحوم حسن جوهرچی و علی ضیا سابقه اجرای برنامه ماه عسل را داشته اند. علیخانی امسال با اجرای برنامه استعدادیابی عصر جدید در ماه مبارک رمضان مهمان خانه ایرانیان است.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«اختیاریه» ویژه برنامه رمضانی شبکه پنج شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه گفتگو محور «اختیاریه» همزمان با ماه مبارک رمضان هر شب قبل از افطار روی آنتن شبکه پنجم سیما می‌رود.

به گزارش سینماپرس، برنامه گفتگومحور «اختیاریه» که شب‌های سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته به صورت زنده از شبکه ۵ سیما روی آنتن می‌رود، این هفته پخش نخواهد شد و قرار است همزمان با ماه مبارک رمضان هر شب قبل از افطار روی آنتن شبکه پنجم سیما برود.

«اختیاریه» در قالب یک ویژه برنامه با موضوعاتی متفاوت از قسمت‌های قبل با با زمینه اجتماعی-معنوی و با حضور مهمان‌هایی از متن جامعه به مدت سی شب از شبکه پنجم سیما پخش خواهد شد.

بالغ بر بیست قسمت از این برنامه تاکنون با حضور چهره‌های مختلف پخش شده است که با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده است.

باید دید در نبود برنامه ماه عسل در ماه رمضان امسال، اختیاریه چقدر می‌تواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

سید مرتضی فاطمی تهیه کنندگی و اجرا، فواد صفاریان‌پور کارگردانی و مصطفی امامی سردبیری این برنامه را برعهده دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صحبت از موفقیت جشنواره جهانی در دیپلماسی عمومی به یک شوخی شبیه است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد دیندار منتقد و مستندساز سینمایی موفقیت جشنواره جهانی فیلم فجر در عرصه دیپلماسی عمومی را به یک شوخی شبیه دانست.

به گزارش سینماپرس، محمد دیندار با انتقاد از عدم موفقیت جشنواره جهانی فیلم فجر در تحقق اهداف دیپلماسی عمومی گفت: وقتی ما از یک جشنواره جهانی صحبت می‌کنیم، ‌ با توجه به شرایطی که ایران در آن به سر می‌برد و اینکه سال‌ها تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه و ضد انسانی بوده‌ایم، ‌ انتظار می‌رود جریان فرهنگ و سینمای کشور ما نیز با مظلومیت مردممان هم راستا باشد. وظیفه جشنواره جهانی این است که مظلومیت و حقانیت مردم ایران  را در ابعاد بین المللی مطرح کند. جشنواره جهانی فیلم فجر می‌توانست بستر خوبی برای شنیدن ندای مظلومیت ملت ایران در ابعاد بین المللی باشد و گامی مهم در راستای تحقق اهداف دیپلماسی عمومی کشور به شمار آید اما متاسفانه این جشنواره  به این سمت و سو نرفت و نتوانست در این راستا موفقیتی کسب کند.

وی افزود: اکنون چندین سال است که ما بخش دارالفنون را در جشنواره جهانی فیلم فجر راه اندازی کرده‌ایم؛  همه ساله هنرجویانی از کشورهای مختلف به ایران می‌آیند و هزینه‌های متعددی صرف حضور آنها می‌شود به این امید که آنها بتوانند سفیران فرهنگی ما در خارج از کشور باشند. اما باید پرسید در طول سال‌های اخیر چند نفر از این هنرجویان توانسته‌اند فیلمی بسازند که در راستای احقاق حق و اثبات حقانیت مردم مظلوم ایران باشد یا تامین کننده مصالح و اهداف فرهنگی و دیپلماتیک کشور ما باشد؟

این مستندساز ادامه داد: باید پرسید صرف هزینه برای حضور مهمانان خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر در طول سالهای گذشته چه نتیجه و دستاوردی برای ما به همراه داشته است؟ مهمان‌های خارجی‌ای که برای شرکت در جشنواره به تهران آمده‌اند در طول چند ماه اخیر کدام بیانیه را در راستای محکومیت تحریم‌های ظالمانه و تامین مصالح ملی ما صادر کرده‌اند؟ آنها می‌توانستند بیانیه‌ای خطاب به دولت‌های جورپیشه غربی و آمریکایی صادر کنند و بگویند چرا با اعمال تحریم‌های ظالمانه مردم ایران را تحت فشار قرار داده‌اید؟  این انتظار زیادی نیست چراکه پیش از این در جشنواره‌های خارجی اتفاقاتی از این دست رخ داده است. بنابراین صحبت از موفقیت جشنواره جهانی در تحقق اهداف دیپلماسی عمومی به یک شوخی شبیه است. جشنواره جهانی صرفا یک جشنواره لوکس و تجملاتی است که فاقد دستاورد قابل توجه در حوزه دیپلماسی عمومی بوده است.

وی ضمن انتقاد از نبود استراتژی معین در برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: وقتی کل سیستم سینمایی ما فاقد استراتژی باشد، جشنواره‌های ما نیز استراتژی نخواهند داشت. ما اکنون در شرایط تحریم و فشار بین المللی هستیم؛ در طول سالهای اخیر چند فیلم با محوریت نمایش مظلومیت مردم ایران در وضعیت تحریم ساخته شده است؟ ‌ وزارت ارشاد و سازمان سینمایی فارابی چقدر دغدغه پرداختن به این موضوع و موضوعاتی از این دست را داشته‌اند؟ ‌

دیندار افزود: دست اندرکاران جشنواره جهانی فیلم فجر باید در بعد بین المللی فیلم‌ها و فیلم‌سازانی را به جشنواره دعوت کنند که ماهیت و روحیه‌ای استعمارستیز و افشاگرانه داشته باشند و سیاست‌ها و رفتارهای خصمانه دولت‌های استعماری و استکباری جهان را به تیغ نقد کشیده و افشا کنند. اما چنین سیاستی هم در دستور کار مدیران جشنواره قرار نداشته است. دست اندرکاران جشنواره جهانی فیلم فجر عمدتا به دنبال نمایش فیلم‌های هنری و پیش پا افتاده سینمای جهان در این جشنواره هستند؛ فیلم‌هایی که متناسب با آرمانهای جشنواره نیستند.

این منتقد خاطرنشان کرد: این خجالت آور است که جشنواره جهانی فیلم فجر در پی اثبات وجود امنیت در خیابان‌های تهران باشد. مگر ما یک کشور شورشی هستیم که بخواهیم به دیگران ثابت کنیم در کشورمان امنیت وجود دارد؟ وقتی نماینده مجلس ما این حرف را بزند دیگر از دیگران چه انتظاری باید داشت؟ متاسفانه ما سطح انتظاراتمان در برپایی جشنواره جهانی فیلم فجر را به پایین‌ترین  حد ممکن تقلیل داده‌ایم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هدف از تولیدات مشترک، رسیدن به سهم بیشتری از بازار اکران است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «میدان آزادی» رادیو فرهنگ پیرامون موضوع «تولیدات مشترک سینمایی» شامگاه دوشنبه ۹ اردیبهشت به روی آنتن رفت.

به گزارش سینماپرس، علیرضا تابش در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «میدان آزادی» درباره تفاهم‌های امضاء شده با طرف های خارجی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و فعالیت بنیاد سینمایی فارابی در عرصه تولیدات مشترک و هدف‌گذاری آن اظهارکرد: بنیاد سینمایی فارابی سال‌هاست که تجربیات ارزشمندی را در عرصه بین‌المللی و به خصوص امور تولید مشترک کسب کرده است. براساس مستندات و مدارکی که طی این سال‌ها در عرصه بین‌الملل وجود دارد، به این نتیجه رسیدیم که با اتکا به توانمندی کارگردانان، تهیه کنندگان و عوامل درگیر در تولید فیلم سینمایی به خصوص سینماگرانی که تمایل دارند تولید مشترک انجام دهند، آیین‌نامه‌ها و مقرراتی را در سال گذشته تدوین کردیم، که بتوان به صورت قانونمند از تولید مشترک با اتکا به توانمندی‌های بخش خصوصی حمایت کرد.

علیرضا تابش در ادامه گفت: خوشبختانه مذاکرات خوبی در یک سال گذشته با تهیه کنندگان یا کمپانی‌های فیلمسازی در کشورهای ترکیه، بلغارستان، آلمان، جمهوری چک، ایالات متحده آمریکا، لوکزامبورگ، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و لبنان انجام شد نهایتاً مجموع این تولیدات به رقم ۵ فیلم سینمایی مشترک رسیده که درصد مشارکت بنیاد فارابی در هرکدام از این پروژه‌ها از ۱۷ تا ۵۰ درصد متغیر است. همچنین در حال حاضر مذاکرات ما برای تولیداتی با لهستان، دانمارک، جمهوری چک و صربستان هم در حال انجام است. چند ماه پیش همزمان با جشنواره بین‌المللی فیلم برلین معاون امور بین‌الملل بنیاد فارابی با همتای صربستانی تفاهم‌نامه تولید مشترک امضا کردند، اردیبهشت امسال در جشنواره جهانی فیلم فجر هم مجددا با طرف صربستانی ملاقات و رایزنی انجام شد. امیدواریم در همکاری با سینمای صربستان هم بتوانیم گام‌های اجرایی را برداریم.

تابش درخصوص بحث اکران فیلم‌های ایرانی در خارج از کشورگفت: هدف‌گذاری کشورها در تولیدات مشترک برای رسیدن به سهم بیشتری از بازار اکران است. اکران هم گونه‌های مختلف نمایشی دارد؛ نمایش در تلویزیون، سامانه‌های برخط یا VOD، پلتفرم‌های جدید که الان در فضای دیجیتال فیلم‌های سینمایی یا وب‌سری‌ها را پخش می‌کنند و نهایتا اکران در سینماها که مهمترین گامی است که در تولید مشترک دنبال می‌شود. طبعاً در تولید مشترک، طرفین بنا به همان میزان و درصد مشارکتی که دارند سهم خودشان را در اکران یا سایر برنامه‌ها و حضور در جشنواره‌ها دنبال می‌کنند.

مدیرعامل فارابی در پاسخ به اینکه آیا دورنمای این حرکت مثل همیشه ناظر به نقش حمایتی بنیاد فارابی و اینکه در نهایت بعد از یک دوره ۲ یا ۳ ساله بخش خصوصی وارد این پروسه شود گفت: در تولید مشترک مطلقا بنا را بر تصدی‌گری نگذاشتیم بلکه نقش ما تسهیلگر است و همه اتکای ما بر توانمندی بخش خصوصی سینمای ایران است. امروز سینمای ایران در قله توانمندی‌های خودش قرار دارد و باید از این ظرفیت استفاده بهینه کرد. سینمای ایران سابقه و پیشینه خیلی ارزشمندی در این چهار دهه کسب کرده است و به رغم محدودیت‌هایی که سینماگران در زیرساخت‌ها و یا فضای بین المللی با آن روبرو بوده اند توانسته اند با قدرت خلاقه خود افتخارات ارزشمندی را برای کشورمان به ارمغان بیاورند. حاکمیت و نهادهای سینمایی باید قدر این افتخارات را بدانند. بنیاد سینمایی فارابی با هدف‌گذاری جدیدی که کرده است، بنا دارد به عنوان تسهیل‌گر در کنار سینماگران باشد، در مذاکرات یاری شان دهد و کمپانی فارابی -که در عرصه بین المللی با عنوان fcf شناخته شده است – تضمین‌های لازم را به طرف‌های خارجی بدهد تا روند تولید فیلم سینمایی را بین سینمای ایران و سایر کشورها تسهیل شود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان گفت: رادیو فرهنگ همیشه به مقوله سینما توجه دارد. پیشنهاد می‌کنم که توانمندی‌های بخش خصوصی سینمای ایران در عرصه تولید تجهیزات، دانش فنی و استفاده از فن‌آوری‌های نوین در تولیدات سینمایی را معرفی کند. بنیاد سینمایی فارابی در عرصه بین‌الملل تلاش می‌کند نسبت به معرفی این امکانات به کشورهای خارجی به خصوص کشورهای همسایه و منطقه اقدام نماید، امیدواریم که زمینه بازاریابی و صادرات خدمات سینمایی ایران به کشورهای دیگر توسعه یابد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اوباما برای ساخت فیلم انتقادی علیه ترامپ مشارکت می کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کمپانی ساخت فیلم باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا، فیلمی اقتباسی با مضمون انتقاد از ریاست جمهوری ترامپ خواهد ساخت.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، کمپانی ساخت فیلم باراک اوباما که نوامبر سال گذشته حق ساخت تعدادی کتاب را خریده بود در همکاری با نتفلیکس، فیلم‌های اقتباسی را خواهد ساخت، در بین این نام ها، اسم کتاب «ریسک پنجم» به نویسندگی مایکل لوییس به چشم می خورد که نگاهی انتقادی به دولت ترامپ دارد.

پروژه‌های این کمپانی که باراک اوباما و همسرش آن را در بهار سال گذشته تاسیس کردند شامل هفت کتاب است که چهار فیلم سینمایی و سه سریال تلویزیونی را در بر خواهد گرفت.

باراک اوباما در مورد تاسیس این کمپانی می‌گوید: هدف ما از ساخت این شرکت، کنترل کردن قدرت روایت داستان است، به همین خاطر است که نمی‌توانیم در مورد این پروژه‌ها هیجان زده نباشیم. لمس کردن مشکلات نژادی، دموکراسی و حقوق بشر در این فیلم‌ها روایت می‌شود که  هدف آن‌ها فقط سرگرمی نیست بلکه آموزش است.

همسر اوباما نیز در این مورد گفت: هدف این شرکت، تمرکز روی داستان‌هایی است که  علاقه‌ها و تجربه هایی که ما نیز در  زندگی روزمره  درگیر هستیم را به مخاطب انعکاس می دهد، موضوعاتی که متناسب با همه افراد یک خانواده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پایان هفته و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی


پایان هفته و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قانون نانوشته ارسال مستند به جشنواره های بین المللی فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در کارگاه «تکنیک های توزیع فیلم مستند در جشنواره‌ها» از قانون نانوشته ای برای ارسال فیلم به جشنواره های خارجی و احد محبی از اهمیت ارتباط موضوعی فیلم با رویکردهای یک جشنواره خارجی گفته شد.

به گزارش سینماپرس، کارگاه «تکنیک های توزیع فیلم مستند در جشنواره‌ها» از سری نشست های نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش، با حضور احد محبی و محمدرضا فرطوسی عصر روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت در مجتمع فرهنگی سینمایی وارش برگزار شد.

در بخش ابتدایی این کارگاه، احد محبی سوپروایزر سیستم‌های صدا و تصویر با اشاره به ضرورت کیفیت مناسب صدا و تصویر فیلم‌های مستند برای حضور در جشنواره های خارجی گفت: تصاویر دوربین های با بودجه کم معمولا با دوربین‌هایی انجام می‌شود که فشرده هستند. زمانی که نوبت به تدوین کردن این تصاویر در نرم افزارهای تدوین می‌رسد، نرم افزار شروع به پردازش این فایل ها کرده و در نهایت عملکرد سیستم  کند می شود.

وی افزود: اگر فرمت فیلم‌های مستند برای برادکست یا استاندارد پخش تلویزیونی مناسب نباشد، نمی توان آن را به جشنواره های بزرگ جهانی ارسال کرد زیرا قطعا در جشنواره شرکت داده نخواهد شد. مدتی قبل یکی از فیلم‌های مستند ایرانی به همین دلیل از جشنواره خارج شد.

این هنرمند با اشاره به این که «ترنس کدینگ» قدم بعدی در فرآیند تدوین صدا و تصویر است گفت: برخی معتقدند اگر سیستم  و تجهیزات مونتاژ، با کیفیت باشند، قطعا نتیجه کار عالی خواهد شد اما این طور نیست. از نظر من یکی از شروط اصلی موفقیت در این کار، ترنس کدینگ است که فایل را از فرمت فشرده خارج می کند. متاسفانه معمولا فیلمسازان ایران این کار را انجام نمی‌دهند.

پس از توضیحات فنی احد محبی درباره تکنیک‌های توزیع فیلم مستند در جشنواره‌ها، محمدرضا فرطوسی کارگردان و منتقد سینما درباره تکنیک‌های توزیع فیلم برای جشنواره‌ها از منظر پلتفرم صحبت کرد.

وی بیان کرد: از آن جایی که شرکت در جشنواره های دنیا نیاز به سرمایه دارد و باید برایش هزینه کرد، فیلسماز باید بداند که فیلمش برای شرکت در چه جشنواره ای مناسب است. گاهی فیلمی ساخته می‌شود که همزمان در چند زیرمجموعه موضوعی قرار می گیرد. کارگردان باید هوشمندی به خرج دهد و فیلمش را برای شرکت در زیرمجموعه ای به جشنواره ها ارسال کند که به آن مرتبط تر است.

این فیلمساز در ادامه به نکته دیگری در زمینه ارسال فیلم به جشنواره‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: شرکت در تمام جشنواره‌های دنیا پولی است باید با دقت انتخاب کنیم که فیلم‌ را به کدامیک از جشنواره ها بفرستیم. برخی از جشنواره ها صرفا مربوط به کارگردان های کار اولی است، برخی زن محور هستند و برخی فقط فیلم های دانشجویان را می پذیرند. گاهی حتی ملیت هم در آن ها نقش دارد.

وی در توضیح بیشتر این مساله جشنواره های بزرگ دنیا را به سه دسته ممتاز، میان رده و موضوعی تقسیم کرد و ادامه داد:  فیلمسازان گاهی بدون توجه به این که فیلم شان برای کدام جشنواره مناسب است، آن را به تمامی جشنواره‌ها می فرستند. در نهایت هم فیلم شان جایزه ای نمی گیرد و سرخورده می شوند.

فرطوسی خاطر نشان کرد: وقتی می خواهید فیلمی را به یک جشنواره بفرستید ۳۰ درصد ارسال ها باید برای جشنواره های الف، ۵۰ درصد برای جشنواره های میان رده و ۲۰ درصد مابقی برای جشنواره های موضوعی باشد و این به نوعی قانونی نانوشته است.

او در پایان عنوان کرد: جشنواره ها برای پذیرفتن فیلم، قوانین خاص خودشان را دارند. تعداد زیادی از آن ها به دنبال اولین نمایش فیلم در جهان هستند و هیچ فیلم دیگری را نمی پذیرند. بسیاری از مستندسازان ایرانی از شرکت در این جشنواره‌ها باز می‌مانند زیرا بی خبر از این قانون، فیلم شان را در جشنواره های رده چندم شرکت می دهند و از شرکت در جشنواره های ممتاز باز می مانند.

نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به دبیری مهدی قربانپور ۹ الی ۱۳ اردیبهشت در استان مازندران در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینماگران در انتخاب سوژه های مستند مردم شناسی گاهی دچار تردید می شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرهاد ورهرام مستندساز و پژوهشگر و مدرس کارگاه «تولید فیلم مستند مردم شناسی» در نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش بیان کرد: سینمای مردم شناسی و مستندسازی از فرهنگ غرب به کشور ما رسیده و همین مسئله باعث شده مستندسازان ما در انتخاب و پرداخت سوژه شان کمی دچار تردید شوند.

به گزارش سینماپرس، کارگاه «تولید فیلم مستند مردم شناسی» با حضور فرهاد ورهرام عصر روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت در مجتمع فرهنگی سینمایی وارش برگزار شد.

ورهرام در ابتدای این نشست با اشاره به این که سینمای مردم شناسی در ایران به درستی شکل نگرفته است، گفت: اطلاعات زیادی درباره این سینما در ایران وجود ندارد و تنها چند عنوان کتاب با موضوع سینمای مردم شناسی منتشر شده که تعداد زیادی از آن‌ها، حاصل ترجمه است و تعداد کتاب‌هایی که توسط نویسندگان بومی تالیف شده به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

وی افزود: سینمای مردم شناسی و مستندسازی از فرهنگ غرب به کشور ما رسیده و همین مسئله باعث شده مستندسازان ما در انتخاب و پرداخت سوژه شان کمی دچار تردید شوند. آن‌ها غرب را الگو قرار داده اند و سعی می کنند موضوع بومی خودشان را در این قالب قرار بدهند. همین مساله سر خط ساخت «فیک مستندها» شده است.

این فیلمساز خاطر نشان کرد: در مواردی وقتی سوژه فیلم مستندی را دنبال می کنیم متوجه می شویم واقعیتی در کار نبوده و کارگردان ماجرایی اساسا دروغ را روایت کرده است. دانشکده های تمام دنیا که رشته های مردم شناسی دارند، مجهز به آزمایشگاه های متعدد در زمینه فیلم، تصویر و صدا هستند. روند تحصیلی آن ها معمولا به این شکل است که فارغ التحصیل های رشته مردم شناسی که قصد ساخت مستند با موضوع مردم را دارند در رشته فیلم هم تحصیل می کنند و فارغ التحصیل هایی که فیلم و سینما خوانده اند برای ساخت مستند در حوزه مردم شناسی، حتما مدتی را در این رشته تحصیل می کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که حتی دانشکده های بزرگ و تخصصی ما در حوزه علوم اجتماعی اصلا به این موضوع توجه نمی کنند. البته قبل از انقلاب برای مدت کوتاهی این شکل تحصیل در ایران نیز رایج شد و اولین جرقه های مردم شناسی در ساخت مستند از آنجا شکل گرفت. هر چند دوام چندانی نداشت.

این کارگردان ایرانی در ادامه با اشاره به این که چطور یک مردم شناس توانست یکی از بهترین فیلم های مستند تاریخ ایران را بسازد، گفت: فیلم «بلوط» به کارگردانی نادر افشار نادری است که خود یک مردم شناس است. او پس از آموزش تجربی تصویربرداری اولین فیلم مردم شناسی ایران را تولید کرد.

این محقق در پایان با تاکید بر لزوم شناخت مردم توسط مستندساز گفت: در یک مستند مردم شناسی همه چیز باید درست روایت شود. مثلا اگر موضوع مستند «جن گیری» است، باید در مستند به سوالاتی نظیر این که چرا این اتفاق رخ داده، آیین مذهبی‌اش چیست، آدم هایی که در این فیلم وجود دارند از چه جنسی هستند، عاقبت سوژه اصلی مستند چه می شود، پاسخ داد. در واقع به مستندی می توان عنوان مستند مردم شناسی داد که به تمام این سوالات پاسخ بدهد.

وی در پایان عنوان کرد: برای ساخت اغلب مستندهای ایرانی معمولا تحقیقی صورت نمی گیرد، از متخصصان برای تبادل نظر دعوت نمی شود و نظر کارشناسی خاصی در جریان نیست؛ در حالی که این مسائل پایه های اصلی ساخت مستند مردم شناسی را دربرمی گیرد

نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به دبیری مهدی قربانپور ۹ الی ۱۳ اردیبهشت در استان مازندران در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نصیر حیدریان رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ارکستر سمفونیک تهران با رهبر میهمان نصیر حیدریان اواخر اردیبهشت ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

به گزارش سینماپرس، تازه ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران با رهبر میهمان نصیر حیدریان ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۱و ۳۰ دقیقه در تالار وحدت اجرا می‌شود.

در این اجرا قطعات؛ اورتور “اجراگر” از موتزارت، کنسرتو ساکسوفون از اریک لارسون، سمفونی شماره سه در لا مینور از  مندلسون نواخته می‌شود.

در این کنسرت گرالد پرین فالک نوازنده اتریشی به عنوان سولیست ارکستر سمفونیک تهران را همراهی می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع