X

بایگانی اردیبهشت 26, 1398

دفتر سینمایی

هدف از نسبت دادن اباحه‌گری به خانواده رزمندگان دفاع مقدس چیست؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سازندگان برای مشروعیت بخشیدن به تمامی الگوهای معارضانه خود با سبک زندگی ایرانی – اسلامی تغییراتی را در فصل دوم سریال ایجاد کرده‌اند تا تمامی عبورهایشان از خط قرمزهای نمایشی سازمان سینمایی، رنگ سبز به خودش بگیرد.

به گزارش سینماپرس، جریان اصلی سریال‌سازی به جای اعتلاء در سیما، به شبکه نمایش خانگی کوچ کرده و جریان مدیریتی در «سیما» نمی‌تواند نیروی سریال‌ساز تربیت شده و رشد یافته در این سازمان را در چنین محیطی نگاه دارد، نمونه آشکارش مهران مدیری است. او وقتی سریالی مثل «هیولا» را خارج از سازمان صدا و سیما تهیه می‌کند، حتی قواعد پوشش بانوان، عرف شده در سیما را در متن اثرش  حفظ می‌کند، در واقع این تربیت سازمانی، در پوست و استخوان مدیری رفته، اما مدیری در برنامه‌ای گفت ‌وگو محور باید مخاطب زدایی کند و سریالش نباید در سیما ساخته شود. این روش غیرحرفه‌ای‌ترین شکل استفاده از چهره‌های سرشناس است.

اما اشکال خروج جریان سریال‌ساز از سیما به شبکه نمایش خانگی، با استدلال تازه‌ای، یعنی شکسته شدن مرزهای انحصاری سریال سازی، در عصر نت فلیکس توجیه شد.

با همین توجیه غیرواقع بینانه، در عصر نت فلیکس، سریال‌سازی در دنیا مختص شبکه‌های تلویزیون نیست و یک VOD بین‌المللی در حوزه‌ای غیر از تلویزیون می‌تواند پرچمدار سریال سازی باشد.

 اما نکته مهم این است که  « VOD » مشهور نت فلیکس با اینکه در ذیل مرزبندهای اخلاقی سیستماتیک کمپانی‌های هالیوودی قرار ندارد، اما چرا سریال‌هایی که تولید می‌کنند، نسبت به جریان اصلی سریال سازی در HBO، AMC، CBS، SYFY، ABC، و … دارای خشونت و صحنه‌های جنسی کمتری است و محدودیت‌های بیشتری را «نت فلیکس» در آثار عرضه شده‌اش لحاظ می‌کند.

در ایران همه چیز معکوس جریان اصلی سریال سازی در غرب است. در ایران شبکه نمایش خانگی با عرضه سریالی همچون «ممنوعه»، خلاف فضای رقابتی نت فلیکس و شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی عمل می‌کنند.

در ارزیابی‌های فنی می‌توان به این نتیجه رسید که وزارت ارشاد و سازمان منفعلی به نام «سازمان سینمایی»، باید متولی امر نظارت بر جنبه‌های فنی سریال‌سازی باشد، چون مخاطبان تولیدات شبکه نمایش خانگی بابت تماشای این آثار هزینه می‌کنند و اغلب این آثار را در کنار خانواده تماشا می‌کنند و ارزیابی جزئی‌نگر ممنوعه نشان می‌دهد، این نظارت در شبکه نمایش وجود ندارد.

 نکته قابل تامل دیگر این است که در حوزه سریال‌سازی، پایان فصل اول هر سریالی باید جمع‌بندی دراماتیک داشته باشد و این قاعده در تمامی سریال‌های استانداری که در همه جای دنیا ساخته می‌شود کاملا رعایت می‌شود. سریال «ممنوعه» حتی این قاعده را رعایت نمی‌کند. اگر قرار است این مجموعه در دو فصل توزیع شود، باید فصل اول با یک جمع‌بندی دراماتیک به پایان برسد.

تحلیل روایی فصل نخست مخاطب را به این جمع‌بندی می‌رساند که تمام داشته‌های روایی کارگردان در فصل نخست به پایان رسیده و در فصل دوم یک بار تکرار بسیار ساده‌انگارانه از سریال و کپی دست چندمی از الگوی داستانی سریال «زیر تیغ» (محمدرضا هنرمند) دوباره تکرار می‌شود.

آیا وزارت ارشاد بر این اشکال محتوایی – فنی نمی‌تواند نظارت داشته باشد؟ این سریال در قسمت ۱۳ باید به یک پایان قطعی دراماتیک می‌رسید و روایت فصل دوم از نقطه داستانی دیگری آغاز می‌شد؟ اما چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ مردم برای خرید یک لوح «DVD»  با قیمت جدید برای هر شماره باید ۱۰ هزار تومان هزینه کنند و در فضای مجازی برای دانلود هر قسمت باید مبلغی معادل ۳۶۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان هزینه کنند.

 برای دیدن یک سریال ۲۶ قسمتی با دستگاه پلیر هر مخاطب باید ۲۶۰ هزار تومان پول بدهد و در فضای مجازی دست کم با کیفیت زیر متوسط “P۴۸۰” مخاطب باید ۹۳۶۰۰ تومان هزینه کند.  طبیعی است که باید وزارت ارشاد به تعداد قسمت‌ها و نحوه روایت و حتی کیفیت داستانی نظارت کافی داشته باشد. اگر تلاش می‌کنند مارکت نمایش خانگی ارتقاء پیدا کند، نظارت در فصل‌بندی ها مسئله مهمی به شمار می‌رود، که این امر در مورد سریال ممنوعه از قلم افتاده است.  

جدا از این تحلیل‌ها، محتوای روایی سریال‌ ممنوعه با استناد به تحلیل منتشر شده بخش نخست این سریال مخرب‌ترین سریال پس از انقلاب در حوزه سبک زندگی است.

در فصل دوم روایت «سامی» که فرزند یک نزول‌خوار قهار است و با گروه ممنوعه از طریق برنامه‌های زیرزمینی و ممنوعه درآمدزایی می‌کند، در متن سریال  قرار دارد و پرسوناژ نخست این سریال است. عشق او به «برکه» برجسته می‌شود و عاشق پیشگی ‌ و فراغ عاشقانه او موجب همذات پنداری مخاطب با این شخصیت می‌شود.

مخاطب طی بیست و شش قسمت با  یک «قهرمان حرام‌زاده» همذات پنداری می‌کند. در سریال ممنوعه با توجه به گره‌گشایی در فصل دوم، درخواهیم یافت سامی تجنگی یک حرام‌زاده ماحصل یک رابطه نامشروع میان مادرش گیتی(فاطمه گودرزی) و عمویش اویس تجنگی (امیر جعفری) است و این اتفاق باید در زمانی افتاده باشد که شوهر گیتی در قید حیات بوده است.

 در سریال «بازی تاج و تخت»، شخصیت «جان اسنو» قهرمانی است که مخاطبان با او همذات‌پنداری می‌کنند. «اسنو» به عنوان یک حرام‌زاده معرفی می‌شود و در فصل هفتم مخاطبان متوجه می‌شوند که او حرام‌زاده و فرزند یک رابطه مشروع نیست، اما طی شش فصل حرام‌زادگی ویژگی خاص این شخصیت برای پذیرفته شدن نزد مخاطب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل پنهان نگاه داشتن این گره داستانی، «جان اسنو» با عمه‌اش «دنریس تارگرین» رابطه نامشروع برقرار می‌کند. بستر چنین روابطی موجب علاقه‌مندی مخاطب می‌شود. بی‌تردید بازی تاج و تخت، به دلیل طرح روابط غیراخلاقی با انبوه مخاطبان در سطح جهانی شناخته شده است و ویژگی خاص قهرمان محبوبش طی شش فصل  حرامزادگی است.  تقریبا تمامی شخصیت‌های حرام‌زاده، در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی، شخصیت‌های محبوبی هستند و بازی تاج و تخت با شائبه حرام‌زاده بودن، جان اسنوا از او شخصیت محبوبی می‌سازد. مخاطب از ابتدای سریال با وجه حرام‌زادگی جان اسنو همراه است و داستان را از دیدگاه او دنبال می‌کند.

از تمامی فنون دراماتیک موجود در سریال‌های غربی از جنس بازی تاج و تخت، مولفان وطنی فقط وجه حرامزدگی را آموخته‌اند و نکته مهم قابل دیگر این است که در سریال ممنوعه، سامی و برکه صبح در یک خانه مشترک دوش گرفته باهم صبحانه می‌خورند، این اتفاق در حالی می‌افتد که رابطه آن‌ها با یکدیگر رسمی نشده است. در واقع حرامزادگی و داشتن رابطه نامشروع برند نمایشی سریال برای از ریشه زدن سبک زندگی است که بواسطه سینما و مدیوم چنین سریال‌های در مرحله احتضار قرار دارد.

سامی حرام‌زاده محوری سریال «ممنوعه» انواع و اقسام افعال غیرقانونی را انجام می‌دهد. افعالی که در تلقی دینی مردمان همین سرزمین یا شاید وزیر ارشاد و سازمان سینمایی فعل حرام محسوب می‌شود. دیدگاه داستانی – عاطفی توام با عاشق پیشگی سامی، موجب می‌شود که مخاطب کنار او بایستد و با این شخصیت همذات پنداری ‌کند و تمام افعال خارج از عرف و شرع او عادی جلوه کند.

در سریال ممنوعه الگوبرداری از محبوب کردن حرام‌زاده‌ها با جزئیات بیشتری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. ضمن اینکه گره حرام‌زادگی سامی توسط گیتی و اویس، به صورت ملایم و لطیفی باز می‌شود تا دوباره هیاهویی در مطبوعات به راه نیفتد. منتقدان سریال خط‌شکن ممنوعه به همان سه قسمت ابتدایی اکتفا کرده‌اند و خود را جای مخاطبی که ۲۶ هفته سریال را دنبال کرده، ‌ نبوده‌اند.

قهرمان سریال سامی تجنگی علاوه بر اینکه ماحصل یک رابطه حرام است، یک حرام‌لقمه به معنی واقعی کلمه است که با پول  پدر(عمو) نزول‌خوارش بزرگ شده است. این نزول خواری اویس با یک سکانس بر تماشاگر روشن می‌شود و در ادامه سریال درخواهیم یافت قهرمانی که برای مخاطب سمپاتیک است از طریق برنامه‌های زیرزمینی، درآمد نامشروع کسب می‌کند، در مبارزه‌های زیرزمینی غیر قانونی شرکت می‌کند و تمامی درآمدهایش نامشروع(حرام) است.

سازندگان برای مشروعیت بخشیدن به تمامی الگوهای معارضانه خود با سبک زندگی ایرانی – اسلامی تغییراتی را در فصل دوم سریال ایجاد کرده‌اند تا تمامی عبورهایشان از خط قرمزهای نمایشی سازمان سینمایی، رنگ سبز به خودش بگیرد. به همین دلیل شخصیت یحیی(آتیلا پسیانی) پدر برکه که در کار پرورش ماهی بود، پس از برخورد خشن با اویس تجنگی و کور شدنش، برای یحیی گذشته‌ عجیبی را می‌تراشند که هیچ ربطی به این شخصیت ندارد.

مولفان با رندی برای ادامه عبور از خط‌ قرمزهای پسا داروغه‌زاده‌ای و پسا پارسایی، کاراکتر یحیی را تبدیل به رزمنده می‌کنند. اگر یحیی به استناد طراحی دراماتیک، رزمنده است، چرا باید دختری را همچون برکه تربیت کرده‌ باشد که روزها و شب‌های متوالی را در یک گروه دختر و پسری ممنوعه زندگی می‌کند؟ آیا رزمنده شدن یحیی توهین به سبک زندگی رزمندگان نیست؟

در واقع با توجیه رزمنده ساختن یحیی سریال هدف بزرگتری را نشانه می‌گیرد و مثل سریال لحظه گرگ و میش، اباحه‌گری و روابط آزاد دختر و پسری را به خانواده رزمنده‌ای که به استناد سریال هشت سال در جبهه بوده، نسبت می‌دهد.

رزمنده یک شخصیت خاص نیست، یک فرد خاص نیست، یک سبک زندگی خاص نیست، بلکه یک زیست عام است که به سبک زندگی پساانقلاب اسلامی نسبت داده می‌شود؟ کدام رزمنده‌ای را می‌توان به صورت عام در این کشور پیدا کرد که آگاه حتی به روابط غیرعرفی دخترش با یک پسرجوان است و شب هنگام، زمانی که خانواده، در حال استراحت هستند به قصد دیدن «دوست پسرش» به مفهوم خاص (با مفهوم عام عرفی «نامزد») از خانه‌اش خارج می‌شود و پدرش حتی از دختر سئوال نمی‌کند، در دیرهنگام، به چه دلیلی از خانه خارج می‌شود!؟

القا سریال این است که یحیی مرد خانواده‌دار و زحمتکش رزمنده باید در مقابل سبک زندگی دخترش کوتاه بیاید. آیا منظور و هدف سریال القا مسئله‌ای غیر از این است؟ سریال دو هدف دارد، یا اباحه‌گری و لیبرالیسم اجتماعی را به خانواده رزمنده نسبت می‌دهد یا قصد دارد، به خانواده رزمندگان توصیه کند (آموزش دهد) که اگر دخترشان شب هنگام با پسری غریبه بیرون از خانه رفت، پدر باید با یک نگاه نجیبانه و خموده با دخترش تامل کند!؟ آیا وزیر ارشاد با چنین آموزشی در حوزه سبک زندگی، سریال ممنوعه را به دختر جوانش توصیه می‌کند تماشا کند!؟

نکته جالب اینجاست برای تطهیر سریال یک سکانس نماز خواندن به سریال اضافه شده است. چه کسی نماز می‌خواند؟ مربی سامی که از قضا نقش او را امیرپورکیان کارگردان بازی می‌کند. در قسمت اول سیالدر فصل نخست می‌بینیم که همین مربی او را برای مسابقه‌ دادن، در محیط‌های غیرقانونی که توام با شرط‌بندی است، آماده می‌کند. نماز مربی چه ارتباطی با تربیت شاگرد، در محیط پراز قمار و فحشا دارد؟

در قسمت سوم فصل دوم زمانی که باربد با آذر صحبت می‌کند فصل تنبه آغاز می شود و متنبه شدن را به شکل باسمه‌ای در دیالوگ به زبان می‌آورد و مشخص نیست که این متنبه شدن، آیا توجیهی برای زندگی بوالهوسانه گروهی ابتدایی روایت است؟ کارگردان راه فرار می‌تراشد  که ساختار زیستی تجزیه کند و رابطه‌های دو به دو را وارد روایتش کند تا فشار و انتقاد رسانه‌ها توجیه کند.

شغل پروانه در قالب مشاور خانواده  که اغلب به بانوان به او مراجعه می‌کنند اغواگری مردان متاهل است و از این طریق استخدام می شود تا مردان را اغوا کند و زنانشان بتوانند در طلاق اموال فرد اغوا شده را تصاحب کنند. حتی چنین شخصیتی با چنین طراحی خاصی، تناقضی شگرف در این روایت است. زنی با این موقعیت چرا باید شغل اغواگری را انتخاب کند، آیا او در حرفه اجتماعی وزین خود، دارای شان شامخ و موقعیت مالی خوبی نیست که اقدام به چنین ماجراجویی‌هایی می‌کند و شهرام ملکی مرد انتقامجو اقدام به کشتن «کامران شمیم» (پژمان بازغی) می‌کند تا رابطه خسرو و پروانه برای اتصال بیشتر توجیهات دراماتیک داشته باشد و خیانت خسرو به همسرش یک پایان سفید تلقی شود!

 آیا امیرپورکیان با این خط فکری می‌تواند برای فیلم خط شکنی بعدی‌اش مجوز بگیرد؟ یا سریالی با چنین مضمونی تولید کند؟ آیا تهیه کنندگان بازهم اقدام به تولید چنین آثاری خواهند کرد؟

* تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بعد از رمضان «رنگین‌کمان» روی آنتن می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پخش سری جدید برنامه «رنگین‌کمان» بعد از پایان ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سیدمحسن مناجاتی تهیه‌کننده برنامه “رنگین کمان” تصریح کرد:  با توجه به نیاز کودک امروز آیتم‌های مختلفی را طراحی کرده‌ایم که این آیتم‌ها می‌تواند جوابگوی نیاز های گوناگون کودک در حوزه سلامت، بهداشت، آموزش، تربیتی، تغذیه و… و. باشد. این تغییرات در بخش‌های دیگر همچون دکور، بخش‌های نمایشی، بازی‌ها، متن‌ها، پلاتوها، پلی بک‌ها اعمال شده است.

وی یاد آور شد: در سری جدید مجری صرفاً تنها یک اجرا کننده نیست و بیشتر بازیگر مجری است و در تمام پلاتوها و نمایش‌ها بُعد بازیگری بر بُعد اجرا برتری دارد و چون مخاطبان کودک با ابعاد نمایشی بیشتر از اجرا ارتباط برقرار می‌کند.  

مناجاتی گفت: در بخش عروسکی، یک کاراکتر روباه که تن‌پوش است به برنامه اضافه شده که به دلیل آوازخوان بودن و نوع رفتارش می‌تواند برای بچه‌ها بسیار جذابیت  داشته باشد. همچنین در بخش بازی‌ها سعی بر آن شده تا بازی‌های طراحی شود که هم جنبه فیزیکی داشته باشد و هم جنبه فکری که جسم و ذهن کودک را با خود درگیر کند.

تهیه کننده برنامه رنگین کمان با اشاره به بخش‌های دیگر تغییرات این برنامه تصریح کرد: در بخش تماشاگران، به این صورت است که دیگر بچه‌ها تنها تماشاگر صرف نیستند و در اکثر پلاتوها از جمله مسابقات و قصه‌ها حضور فعال دارند و بخشی در این برنامه طراحی شده به نام “زنگ تفریح” که کودکان می‌توانند لحظاتی را به بازی، نقاشی و سرگرمی بپردازند تا زمان پخش برنامه خستگی بر آنها احاطه نداشته باشد  و از حالت سکون و تماشاگر بودن محض بیرون بیایند.

بیشتر بخوانید

انتقاد رجبی‌دوانی از حضور برخی مجریان روی آنتن تلویزیونی رمضان/ میدان‌دادن‌ به این افراد خیانت به آرمان‌های انقلاب است

وی افزود: تغییراتی که در بخش قصه‌گویی وجود دارد به این صورت است که نقش بچه‌های حاضر در استودیو و همچنین بچه‌هایی که از پای تلویزیون، بیننده این برنامه هستند نقش‌شان بسیار چشم‌گیر باشد بدین صورت که قصه‌گو در این استودیو قصه‌ای را تعریف می‌کند و از بچه‌ها به عنوان بازیگر استفاده خواهد کرد. یا بچه‌هایی که در استودیو حضور دارند برداشت ذهنی‌شان از قصه را به صورت نقاشی ترسیم می‌کنند و یا از بچه‌های داخل منزل خواسته می‌شود که اگر آنها جای نویسنده بودند چه  قصه‌ای را برای ادامه این داستان طراحی می‌کردند و هرچیزی را که به ذهن‌شان می‌رسد نوشته و برای برنامه ارسال و یا نقاشی آن داستان را برای برنامه ارسال کنند.

به گزارش تسنیم، آزاده آل ایوب در سری جدید «رنگین کمان» به عنوان مجری حضور نخواهد داشت و کیمیا گیلانی که هم در مقام نویسنده و هم بازیگر بخش نمایشی برنامه «رنگین کمان» بود و در «قاصدک» شبکه نسیم هم به اجرای برنامه می‌پرداخت در سری جدید به عنوان مجری بازیگر «رنگین کمان» خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همراه با فیلم‌های سینمایی در قاب تلویزیون در آخر هفته – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «قلب‌ها باخبر از عاطفه اند»، «بال‌های خوشبختی»، «اسب رویایی» تعدادی از فیلم های سینمایی و تلویزیونی پایان هفته از شبکه‌های سیما روی آنتن می‌رود.

به گزارش سینماپرس، فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن «قلب‌ها باخبر از عاطفه اند»، «بال‌های خوشبختی»، «اسب رویایی»، «باغ وحش»، «اجلاس»، «بازماندگان ۱۸۹۸ فیلیپین»، «پرنده قهرمان»، «دریای سیاه»، «پسران بلوط»، «بیراهه»، «دهکده بزها ـ ماجراجویی فضایی»، «گنجینه شهر هویجی»، «علفزار»، «قصه‌های مجید»، «پرونده ایپکرس»، «آرزوهایت را به خاک نسپار»، «آرواره‌ها ۲»، «پس لرزه»، «راز پنهان»، «پادشاه دزدان»، «تغییر مسیر»، «مخترع بازی»، «هفت معکوس»، «راه طولانی خانه»، «خانه پاتیالا»، «اونا؟ … کیا؟»، «هری براون» و «سوختن» پنج‌شنبه و جمعه ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه از شبکه‌های سیما روی آنتن می‌رود.

 شبکه یک سیما

 فیلم سینمایی «قلب‌ها باخبر از عاطفه اند» به کارگردانی جمشید محمودی، جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

این فیلم داستان نفیسه دختر آقای صمدی است که به تازگی نامزد کرده و در آستانه ازدواج است، او در بیمارستان به عنوان پرستار مشغول به کار می‌شود؛ این حضور در بیمارستان و همراه شدنش با خانواده بیمارانی که نیاز به پیوند اعضا دارند باعث می‌شود نفیسه تلاش کند خانواده‌هایی را که بیمار مرگ مغزی دارند برای اهدای عضو راضی کند که …
داریوش کاردان، بیتا سحرخیز، روح الله کمانی و زهره حمیدی در فیلم سینمایی «قلب‌ها باخبر از عاطفه اند» هنرنمایی کرده‌اند.

 شبکه دو سیما

فیلم سینمایی «بال‌های خوشبختی» به کارگردانی بهروز شعیبی، پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ساعت ۸ صبح از شبکه دو سیما پخش می‌شود.
این فیلم روایت دو همسایه است؛ در یک خانواده سعید و همسرش که بسیار به هم علاقمندند و خانواده‌ای که مرد خانواده بیکار و تنها همسرش به کار اشتغال دارد؛ معمولاً دعوا و اختلاف پیش می‌آید. پسر کوچک آن‌ها پارسا غالباً در خانه تنها می‌ماند. یک روز که خانم سعید، جایی رفته است پسر کوچک پارسا شیطنت کرده و وسایلی را به حیاط پرتاب می‌کند و همین باعث عصبانیت سعید می‌شود. کلنجار رفتن سعید با پسر بچه ادامه دارد تا اینکه در خانه سعید بر اثر باد بسته می‌شود. پارسا از او تقاضای بازی می‌کند. اما سعید با لباس راحتی خانه به خیابان می‌رود تا عباس کلیدساز را پیدا کند تا بتواند وارد آپارتمان شود، اما عباس هم جایی رفته است و سعید دست از پا درازتر به خانه برمی گردد و در راه پله می‌نشیند پارسا هم پیش او می‌آید و با هم صحبت می‌کنند، اما …

سعید پورصمیمی، زهرا سعیدی، محسن قاضی مرادی و امیرحسین عسگری در فیلم سینمایی «بال‌های خوشبختی» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 فیلم سینمایی «اسب رویایی» به کارگردانی جان گاتینز، جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۸ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

خلاصه داستان فیلم با بازی داکونا فانینگ، کریس کریستوفرسون و کارت راشل در مورد بن تربیت کننده اسب‌های مسابقه است که به خاطر صدمه دیدن اسبی در مسابقه، اخراج می‌شود، ولی در ازای حقوقش، اسب پا شکسته‌ای را برمی دارد که باید خلاص می‌شد، ولی این اسب دوباره پا گرفته و… و.

*****
فیلم سینمایی «باغ وحش» به کارگردانی کالین مک ایوور، جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۶:۴۵ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.
این فیلم با بازی تابی جونز، ایان مک الهینی و پنه لوپه ولیلتون برداشتی واقعی از ماجرای پسربچه‌ای به نام تام هال است که در گیر و دار جنگ جهانی در سال ۱۹۴۱ در شهر کوچک بلفاست زندگی می‌کند و پدرش دامپزشک باغ وحش است. ماجرا با ورود یک بچه فیل از راه دریا به باغ وحش شروع می‌شود که همزمان می‌شود با آماده باش عمومی و فراخوان نیروهای نظامی. پدر تام به جنگ اعزام می‌شود و قبل از رفتن از او می‌خواهد که در نبودش از بچه فیل خوب مراقبت کند. مدتی بعد تام مطلع می‌شود که دستور دولتی برای از بین بردن حیوانات باغ وحش صادر شده تا در صورت بمباران و وحشت کردن به شهر هجوم نبرند! تام سعی می‌کند به کمک دوستانش جین و پیتر فیل کوچولو را از باغ وحش نجات دهد، اما …

شبکه چهار سیما

 فیلم سینمایی «اجلاس» به کارگردانی سانتیاگو میتر، پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: در پی توافق دولت‌های آمریکای جنوبی بر سر تشکیل جبهه‌ای اقتصادی در برابر آمریکا، دولت آمریکا با دادن رشوه به رئیس جمهور آرژانتین نهایتاً اوضاع را به نفع خود تغییر می‌دهد که …

*****

فیلم سینمایی «بازماندگان ۱۸۹۸ فیلیپین» به کارگردانی سالوادور کالوو، جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار روی آنتن می‌رود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: سال ۱۸۹۸ در فیلیپین، یک تیم نظامی اسپانیایی به یک ساختمان قدیمی پناه می‌برند، هنگامی که در داخل آنجا هستند، باید برای نجات جان خود مبارزه کنند. آن‌ها ماه‌ها مقاومت می‌کنند و در نهایت توافق می‌کنند که کشور را ترک کنند، اما…

 شبکه پنج سیما

 فیلم سینمایی «پرنده قهرمان» به کارگردانی ریکاردو آرناز، جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۸:۳۰ از شبکه پنج پخش می‌شود.

در این فیلم با بازی ادواردز جیمز الماس، ریکو راریگوئز و چیچ مارتین خواهیم دید: کوکو پرنده‌ای است که با پدرش گایو در سیرکی که صاحبش هستند برنامه اجرا می‌کند، ولی کوکو فکر می‌کند که این برنامه‌ها قدیمی شده اند و به دنبال اجرای برنامه‌های جدید است. ولی گایو مخالف است او معتقد است شلی که به آن‌ها تعلق گرفته است ارزش حفظ کردن دارد و پرنده این به نام مارتین که در اجرای برنامه همطراز گایو بوده مدعی این شنل است و می‌خواهد آن را بدست بیاورد و پرنده‌هایی را فرستاده تا در سیرک گایو کار کنند و این شنل را برایش ببرند، ولی کوکو و پدرش …

*****
 فیلم سینمایی «دریای سیاه» به کارگردانی پاشا پاتریکی جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج پخش می‌شود.

در این فیلم با بازی جین کلاد ون دام، دالپ لاندگرین و جاسمین والتز خواهیم دید: ویلر یک مأمور مخفی است. او بر روی یک پرونده محرمانه کار می‌کند که متوجه می‌شود دست سی آی‌ای در فساد و جنایت این پرونده آلوده است. اما ناگهان ویلر توسط ماموران سی آی‌ای ربوده می‌شود و در یک زیردریایی مخفی زندانی می‌شود تا بتوانند با شکنجه، محل مخفی کردن فلش مموری حاوی اطلاعات این پرونده را از او بیرون بکشند. او سعی می‌کند به کمک همکار تازه کارش از این مخمصه بیرون بیاید تا مجرمانی که در این کار دست دارند را زندانی کند که …

شبکه شما

فیلم تلویزیونی «پسران بلوط» به کارگردانی عبدالله باکیده، پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ساعت ۲۴ از شبکه شما پخش خواهد شد.

در این فیلم خواهیم دید: آزادبخت و عزیز پسران مشهدی بلوط جانشان را بر سر گنجی می‌گذارند که طبق افسانه ‌ای قدیمی در میان مردم روستا برای متعرضانش بدیمنی و مرگ در پی دارد. یوسف برادر کوچک خانواده در مظان اتهام قرار می‌ گیرد چرا که پیش از مرگ عزیز با او درگیری داشته است. مشهدی بلوط از گناه یوسف در نمی‌گذرد و یوسف زندانی می‌ شود. در بازگشتی به گذشته مشخص می ‌شود که آزادبخت و عزیز قربانی فردی قاچاقچی و فروشنده‌ عتیقه به نام یاور بوده‌ اند. در بازپرسی پلیس بخشی از ماجرا عیان می ‌شود، اما …
مرتضی فلاحی، هادی سعادتی و محمدباقر مرادی‌فر در فیلم تلویزیونی «پسران بلوط» هنرنمایی کرده‌اند.

*****
 فیلم تلویزیونی «بیراهه» به کارگردانی مهدی قاسمی، جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه شما پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان آمده است: حسن مستأجر خانه قدیمی است که نادر در آن به عنوان آشپز مشغول به کار شده است. خانه‌ای که به ناصری عتیقه فروش تعلق دارد که با دلالان و قاچاقچیان عتیقه ارتباط دارد و در پی تصاحب لاله‌های عتیقه خواهرش است. از طرفی حسن برای تأمین بخشی از هزینه خرید یک خانه و رهایی از مستأجری به سراغ دوست پدرش در روستا می‌رود. دوست پدر حسن انگشتری چشم و چراغی به او می‌دهد که از سوی پدرش برای وی گذاشته شده، اما نباید انگشتر را بفروشد و باید آن را به صاحب اصلی اش باز گرداند.

نادر که در اصل فردی خلافکار است با آگاهی از این موضوع به همراه دوستش اصغر انگشتر را ربوده و آن را پنهان می‌کند، اما …

افسر اسدی، زهرا سعیدی، نسرین نکیسا، شهربانو موسوی، نادر شهسواری و مهدی فقیه در فیلم تلویزیونی «بیراهه» بازی کرده‌اند.

شبکه کودک

انیمیشن سینمایی «دهکده بزها ـ ماجراجویی فضایی» به کارگردانی ویمینگ هانگ، پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ساعت ۱۴ از شبکـه کودک پخش خواهد شد.

در این انیمیشن خواهیم دید: قندی، رهبر بزها بعد از شکست دادن گرگ‌ها می‌فهمد که گروهی به ماه حمله کرده‌اند؛ به همین خاطر او به همراه دوستانش به ماه می‌رود تا با فرمانروای کدوتلخ‌ها بجنگد. هزاران سال است که بین گرگ‌ها و بزها جنگ است. در آخرین جنگی که بین آن‌ها اتفاق می‌افتد قندی رهبر گله بزها پیروز می‌شود و آقای وولفی که فرمانروای گرگ‌ها است شکست می‌خورد؛ به همین دلیل گله گرگ‌ها او را از فرمانروایی عزل می‌کند. از طرفی پدر و مادر قندی نیز سال‌ها پیش برای انجام اکتشافات علمی به ماه سفر کرده و …

*****

فیلم سینمایی «گنجینه شهر هویجی» به کارگردانی جی شیانگ، جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد.
در این فیلم خواهید دید: مأمور پنج قهوه‌ای یک روباه جاسوس است که مأموریت دارد تا گنجینۀ شهر هویجی را به دست آورد. ساکنان شهر هویجی خرگوش‌ها هستند. آن‌ها یک گنج ارزشمند دارند که مأمور پنج قهوه‌ای، روباه جاسوس باید آن را بیابد؛ در غیر این صورت از کارش اخراج می‌شود…

شبکه امید

 فیلم سینمایی «علفزار» به کارگردانی محمدعلی طالبی، پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ از شبکه امید پخش خواهد شد.

«علفزار» داستان زندگی علی نوجوان ۱۲ ساله‌ای از یک ایل بختیاری است که تصمیم دارد به علت ناراحتی جسمی پدرش گله گوسفندان را از قشلاق به ییلاق ببرد. ابتدا پدر مخالفت می‌کند، اما در نهایت ناچار به موافقت می‌شود. در این مسیر صادق نوجوان ۱۶ ساله و کلعلی پیرمرد ۷۰ ساله او را همراهی می‌کنند و در طول مسیر با مشکلات و خطرات زیادی مواجه می‌شوند که …

گوهر خیراندیش، نورالدین اعلمی، شعله محمدی، سپهر گودرزی، سید عبداله موسوی، محمد قاسمی و شاپور کلهر در این فیلم بازی کرده اند.

*****

فیلم سینمایی «قصه‌های مجید» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ از شبکه امید پخش خواهد شد.
این فیلم، داستان پسر نوجوانی به نام مجید است که همراه با بی بی پیر زنی مهربان، زندگی می‌کند و ماجراهای مختلفی را رقم می‌زند.
پروین‌دخت یزدانیان، مهدی باقربیگی، محمدعلی میاندار، جهانبخش سلطانی و جمشید صدری در این فیلم بازی کرده اند.

 شبکه نمایش

فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «پرونده ایپکرس»، «آرزوهایت را به خاک نسپار» به کارگردانی محمد مهدی چوپانی، «آرواره‌ها ۲»، «پس لرزه»، «راز پنهان»، «پادشاه دزدان» و «تغییر مسیر» پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ساعت ۱۱، ۱۳، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ از شبکه نمایش روی آنتن می‌رود.

فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «مخترع بازی»، «هفت معکوس» به کارگردانی مهدی خسروی، «راه طولانی خانه»، «خانه پاتیالا»، «اونا؟ … کیا؟»، «هری براون» و «سوختن» جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۱، ۱۳، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ از شبکه نمایش پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اما تامپسون برای بازی در فیلم جدید کمپانی دیزنی مذاکره می کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اما تامپسون برای ایفای نقش در مقابل اما استون در فیلم جدید «کروئلا» با کمپانی دیزنی مذاکره می‌کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، اما تامپسون بازیگر نامزد پنج دوره و برنده یک جایزه اسکار به دنبال بازگشت به دنیای دیزنی است. تامپسون قرار است در فیلم «کروئلا» که بر اساس داستان فیلم «۱۰۱ سگ خالدار» است در مقابل اما استون به ایفای نقش بپردازد.

نقش دِویل توسط استون بازی خواهد شد و شخصیت منفی انیمیشنی است که در سال ۱۹۶۱ شاهد آن بودیم و گلن کلوز وظیفه ایفای نقش در نسخه ۱۹۹۶ این فیلم را بر عهده داشت.

کریگ گیلسپی کارگردان فیلم «من تونیا هستم»، کارگردانی این فیلم را انجام خواهد داد و مارک پلت به همراه کریستین بور و آندرو گان تهیه کنندگان آن هستند. تونی مک راما نیز به کمک دانا فاکس فیلمنامه را نوشته است.

هنوز مشخص نیست که ساخت «کروئلا» در کجا و چه زمانی آغاز خواهد شد، اما کمپانی دیزنی تاریخ ۲۳ دسامبر ۲۰۲۰ (۳ دی ۹۹) را برای انتشار آن در نظر گرفته و به نظر می‌رسد مراحل پیش ساخت آن به زودی آغاز شود، همچنین نقشی که قرار است تامپسون آن را ایفا کند اعلام نشده است.

این فیلم اولین حضور اِما تامپسون نقشی در دنیای لایو اکشن دیزنی نیست و او پیش از این در فیلم پرفروش «دیو و دلبر» و همچنین «نجات آقای بکنس» با این کمپانی همکاری داشته است. تامپسون با برنده کمدی خود به نام «آخر شب» و «مردان سیاهپوش» که هردو در تاریخ ۷ ژوئن شروع می‌شوند تابستان پرکاری خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رهبر انقلاب ساخت فیلم حضرت خدیجه(س) را تأیید کردند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی بر ضرورت ساخت آثار هنری فاخر درباره حضرت خدیجه (س) تأکید کرد و گفت: پیشنهاد ساخت این فیلم را به رهبر انقلاب دادم و ایشان آن را تأیید کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه و از کارشناسان برجسته صداوسیما به باشگاه خبرنگاران پویا گفت: در سال ۹۶ همایشی درباره حضرت خدیجه (س) با عنوان «صدف کوثر» برگزار شد که خروجی آن سه جلد مجموعه مقالات ارائه شده به همایش بود که از سوی جامعه المصطفی منتشر شد.

وی افزود: در آغاز جلد نخست این مجموعه مقالات، سخنان مقام معظم رهبری درباره حضرت خدیجه (س) که در جلسه اعضای هیئت علمی این همایش مطرح شده بود و همچنین سخنان چهار عالم بزرگ دیگر؛ حضرات آیات مکارم شیرازی، جوادی آملی، اعرافی و ری‌شهری درباره شخصیت این بانوی بزرگوار که در همایش ایراد شده بود، به نگارش در آمده است.

این استاد حوزه گفت: علاوه بر این مجموعه که در سال ۹۶ چاپ شد، در سال ۹۸، پنج جلدی دیگر به آن اضافه شد؛ سه جلد شناخت‌نامه و دو جلد موسوعه حضرت خدیجه (س). منظور از شناخت‌نامه آن است که عده‌ای از بزرگان تمام آثاری را که درباره حضرت خدیجه (س) منتشر شده، بررسی و از میان آنها مجموعه‌ای گزینشی را با حذف تکرارها جمع‌آوری کردند که در نهایت به سه جلد رسید. دو جلد دیگر هم مربوط به آثار مرتبط با حضرت خدیجه (س) به زبان عربی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی اضافه کرد: تاکنون کتاب‌های زیادی درباره حضرت خدیجه (س) نوشته شده، اما به نظر می‌رسد این یک کار جدید باشد، چراکه هم مجموعه‌ای از کارهای منتشر شده درباره حضرت خدیجه (س) را در برگرفته و هم شامل مجموعه مقالات علمی جدیدی است که به تازگی درباره این بانوی بزرگوار نوشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: زندگانی حضرت خدیجه (س) می‌تواند یک سریال یا اثر سینمایی بسیاری خوب و فاخری باشد. بنده این پیشنهاد را به رهبر معظم انقلاب هم دادم و ظرفیت بالای آن بیان کردم که ایشان نیز این موضوع را تأیید کردند، حتی به سایر مراجع دیگر نیز این موضوع اعلام شد اما تاکنون افراد توانایی که این کار را بر عهده بگیرند، پیدا نشده است.

این استاد حوزه تأکید کرد: امروز تولید اثر فاخری هنری درباره حضرت خدیجه (س) در جهان اسلام یک ضرورت است، امروز در عرصه جهانی آنطور که باید و شاید این شخصیت فداکار اسلام مورد توجه نیست و حتی عده‌ای لقب “ام‌المومنین” را که از آنِ ایشان است، به افرادی دیگری نسبت می‌دهند.

وی افزود: تفاوت ایشان با سایر همسران پیغمبر در این بود که ایشان همسر نخست پیامبر (ص) و مادر ائمه اطهار (ع) است و هم در زمان بحران اقتصادی با پیامبر اکرم (ص) ازدواج کرد و تمام دارایی خود را در راه اسلام فدا کرد. مقام معظم رهبری نیز فرمودند حضرت خدیجه (س) خصوصیاتی دارند که در سایر زنان پیغمبر وجود ندارد که بنده فقط به بخشی از آنها اشاره کردم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای جلوگیری از کُپی‌کاری آثار هنرمندان ثبت حقوقی شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در حاشیه افتتاح نمایشگاه نقاشی «درنگ در سکوت»، وجود قوانین بازدارنده برای جلوگیری از نمایش آثار کپی در گالری‌ها را ضروری دانست.

به گزارش سینماپرس، مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره برپایی نمایشگاه «درنگ در سکوت» که از یکشنبه در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری به نمایش درآمده است، گفت: باعث افتخار است که آقای کامیار صادقی؛ هنرمندی از دل حوزه هنری که یکی از رویشهای انقلاب اسلامی هم به شمار می‌آید، با نمایشگاه «درنگ در سکوت» به نگارخانه ابوالفضل عالی آمده است. در این نمایشگاه تنها منتخبی از آثار این هنرمند طی ۲۲ سال گذشته را شاهد هستیم؛ چراکه تعداد کارهای ایشان آن‌قدر زیاد است که فضای بزرگتری برای نمایش همه آنها نیاز است.

وی افزود: علاقه‌مندی آقای صادقی به خلق مضامین مذهبی، خصوصا مضامین مربوط به واقعه عاشورا است و ایشان در عین حال نیم نگاهی هم به مباحث روز دارد؛ برای مثال، مسئله فلسطین یکی از تابلوهای ارزشمند ایشان را شکل می‌دهد که در آن با گچ بر روی تخته سیاه کار شده است و در کنار آن یک گلدان قرار دارد. این تابلو، این پیام امیدبخش را در دل مخاطب ایجاد می‌کند که انشاءالله به زودی مدارس فلسطین از اشغال ایادی رژیم سفاک صهیونیستی آزاد خواهند شد و به وارثان اصلی خود خواهند رسید.

این هنرمند برجسته کشور ادامه داد: یکی دیگر از آثار فاخر آقای صادقی که به شکل جداگانه در نگاه خانه سوره حوزه هنری رونمایی شد، تابلوی «هابیل و قابیل» است. مضمون این اثر نیز برگرفته از قصص قرآن کریم است و می‌توان گفت با حال و هوای امروز ما به ویژه اقتضائات دنیای امروز که درگیر مباحث تلخ ناشی از وجود وهابیت است، مناسبت دارد. ایشان در این تابلو از اِلمان‌هایی استفاده کرده‌اند که حس وحال و فضای مورد انتظار را به خوبی نشان می‌دهد. برای مثال استفاده از عنصر سنگ که اولین عنصر برای نمایش قتل است یا بهره گیری از عنصر کلاغ که شیوه دفن کردن را تداعی می‌کند، در تابلوی «هابیل و قابیل» این هنرمند به چشم می‌خورد.

شجاعی طباطبایی افزود: مسئله برادرکشی ازجمله مسائلی است که متاسفانه امروز در بعضی کشورها شاهد آن هستیم؛ البته در کشورهایی نظیر رژیم آل سعود دیگر نمی‌توان نام آن را برادرکشی گذاشت، بلکه باید با عنوان نسل کشی از آن یاد کرد. هر انسان باوجدانی از دیدن این اتفاقات غمگین می‌شود و شاید دیدن چنین تصویری این مفهوم را به ذهن متبادر کند که اینان به کدامین گناه کشته شدند یا آنگونه که در قرآن کریم نیز آمده است، «بِایّ ذَنب قُتِلَت».

این هنرمند کاریکاتوریست گفت: به نظر من نگاه ویژه‌ای که آقای صادقی نسبت به خلق مضامین مذهبی و مسائل اجتماعی روز دارند، تحسین برانگیز است.  ایشان تجربه و توان بالایی در چندین حوزه متفاوت دارند و افزون بر آنکه در اجرای آبرنگ فوق العاده هستند، رنگ روغن، اکریلیک، مواد و مصالح رنگی را هم به خوبی می‌شناسند. بنابراین لازم است شرایطی رقم بخورد که آثار ایشان غیر از حوزه هنری در مکانهای عمومی نیز به نمایش درآید. همچنین امیدوارم در آینده شاهد برپایی کلاس‌های آموزشی‌ با حضور ایشان در حوزه هنری باشیم تا عزیزان علاقه‌مند بتوانند از کلاس‌های ایشان نیز استفاده کنند. در این راستا تمهیدات لازم اندیشیده و برنامه‌های مقتضی طراحی شده است و انشاءالله از تابستان شاهد برپایی کلاس‌های آموزشی این هنرمند ارزنده کشورمان در حوزه هنری خواهیم بود.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در واکنش به نمایش نقاشی‌های کپی تهمینه میلانی در گالری آریانا گفت: ایشان بیش از اینکه در فضای فرهنگ و هنر کشور به عنوان نقاش شناخته شود، به عنوان سینماگر شناخته شده است. این اولین بار نیست که چنین اتفاقی افتاده است و گویا ایشان ازینکه آثار دیگران را کپی کند، اِبایی ندارد و اعتراض هنرمندان صاحب اثر نیز برایش اهمیت چندانی ندارد. ای بسا به راه افتادن این جنجال‌ها به دیده شدن وی کمک کند. به نظر من نه خود ایشان و نه آثارشان محلی از اعراب ندارد؛ بنابراین نمی‌خواهم چندان درباره ایشان و کارهایشان صحبت کنم.

چهره سال هنر انقلاب اسلامی ادامه داد: گمان می‌کنم به طور قطع باید نسبت به این پدیده توجه جدی‌ای معطوف شود. چراکه مبحث کپی و کپی رایت، اتفاقی است که نه تنها گریبان رشته نقاشی بلکه گریبان سایر رشته‌های هنری را نیز گرفته است. به نظر می‌رسد وزارت ارشاد باید برای ساماندهی به این امر ساز وکار مناسبی را در دستور کار قرار دهد. اکنون در بسیاری از کشورها وقتی یک هنرمند اثری را خلق می‌کند یا در کشور خودمان وقتی یک مخترع اثری را ابداع می‌کند، آن را به نام خود به ثبت می‌رساند. به نظر می‌رسد چنین اتفاقی باید در حوزه نقاشی و سایر رشته‌ها نیز رخ دهد. یا اینکه اگر اثبات شد یک هنرمند کپی کرده است، باید قوانین بازدارنده‌ای وجود داشته باشد تا مانع از تکرار چنین اتفاقاتی شود؛ چراکه تکرار چنین اتفاقی منجر به لوس شدن برخی مسائل می‌شود. به نظر می‌رسد وزارت ارشاد می‌تواند در این راستا نقش موثری را ایفا کند و تا جایی که من مطلع هستم، اکنون به دنبال یافتن راهکار مناسب هستند. امیدوارم هرچه زودتر چنین راهکاری طراحی شود چراکه بسیاری از انجمن‌ها از جمله انجمن نقاشان نیز نسبت به وقوع چنین اتفاقاتی معترض هستند.

شجاعی طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه جدی ما در حوزه هنری این است که بتوانیم تجربیاتی را که طی سالیان سال اندوخته‌ایم،  به نسل جوان که به تعبیر حضرت آقا رویش‌های انقلاب هستند، منتقل کنیم و از فعالیت هنرمندان جوان و توانمند به خصوص هنرمندان مستعد شهرستانی حمایت کنیم. امیدوارم بتوانیم حامی جدی هنرمندان جوان باشیم و در ادامه شرایطی را مهیا کنیم که تا حد امکان به اقامه عدالت منجر شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«باشگاه مشت زنی» در «سینما اقتباس» به نمایش در می آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه تلویزیونی «مجله کتاب» در برنامه این هفته خود به سراغ خودشناسی رفته و به معرفی کتاب‌هایی با این موضوع می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، برنامه تلویزیونی «مجله کتاب» که هر هفته، جمعه‌ها ساعت ۱۶:۳۰ به‌روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود؛ در بخش گپ‌وگفت خود به سراغ مجتبی رحماندوست نویسنده داستان های قرآنی رفته و با وی در خصوص آثارش و موضوع برنامه گفتگو می کند. مجتبی رحماندوست دکترای ادبیات عرب دارد و مدرس دانشگاه است. وی به عنوان نویسنده هم در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، هم در حوزه ادبیات بزرگسالان آثار متعددی در کارنامه اش دارد.

در بخش «سینما اقتباس»، این هفته بخش هایی ازفیلم «باشگاه مشت زنی» چهارمین اثر دیوید فینچر، کارگردان بزرگ آمریکایی به نمایش در می آید. این فیلم یک درام روانشناختی – جامعه شناختی است که بر اساس کتابی با همین نام به قلم چاک پالنیک ( Chuck Palahniuk) در سال ۱۹۹۹ ساخته شده است.

«چهار کتاب» و معرفی ۴ کتاب مرتبط با موضوع برنامه و معرفی ۴ کتاب در فضای مجازی و همچنین مرور و تحلیلی بر مهم ترین رویدادهای کتاب در هفته ای که گذشت توسط محمدصادق علیزاده از دیگر بخش های برنامه «کتاب ۴» می باشد.
«کتاب۴» به تهیه کنندگی علیرضا وحیدزاده و با اجرای سیدفرشاد عریضی محصول گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قوانین ارشاد برای برخی فیلم‌سازان آهنی است و برای برخی پنبه‌ای – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم «رضا» با شرح مشکلاتی که فیلم پیش از نمایش داشته است، اظهار کرد که قوانین ارشاد برای برخی فیلم‌سازان آهنی و برای برخی دیگر پنبه‌ای است و با آن‌ها با قوانین آهنین رفتار شده است.

به گزارش سینماپرس، فیلم «رضا» به کارگردانی علیرضا معتمدی در سینماهای هنروتجربه در حال اکران است. این فیلم به تازگی در جشنواره فیلم پکن حضور داشت.

علیرضا معتمدی، کارگردان و بازیگر فیلم «رضا» در پاسخ به سوالی درباره بلاتکلیفی شخصیت‌های این فیلم توضیح داد: «واقعیت این است که ما در دوره و زمانه‌ای هستیم که آدم‌ها به دلایل مختلف تکلیف‌شان با خودشان و با محیط اطراف‌شان مشخص نیست و من نیز علاقه داشتم به شکلی این بلاتکلیفی را در فیلم نشان بدهم. این بلاتکلیفی در بین روابط آدم‌ها بیشتر است. البته پررنگ‌ شدن بحث بلاتکلیفی در فیلم بعد به داستان اضافه شد و از ابتدا می‌خواستم داستان یک عاشقی را تعریف کنم که در جامعه مدرن یک عشق اسطوره‌ای دارد و به هیچ شکل نمی‌تواند آن را فراموش کند. او در زمان و جامعه معاصر مانند مجنون و خسرو عاشق شده است. می‌خواستم نشان بدهم که این شکل عاشقیت که در داستان‌ها و اسطوره‌ها وجود دارد در شرایط مدرن امروز چگونه می‌شود و چه سرانجامی دارد.»

 معتمدی درباره نقش‌آفرینی‌اش در فیلم  عنوان کرد: «از ابتدای نگارش فیلم‌نامه مشکل اصلی من انتخاب بازیگر نقش اصلی رضا بود و اصلا دوست نداشتم از ابتدا خودم در فیلم بازی کنم زیرا همزمان تهیه‌کنندگی و کارگردانی را هم برعهده داشتم و با توجه به اینکه این فیلم اولم بود سختی‌های زیادی داشت. چند ماه به دنبال انتخاب بازیگر برای این شخصیت بودم و دنبال چهره‌ای بودم که حرفه‌ای نباشد و نابازیگر باشد و بک‌گراندی با خودش به فیلم نیارود اما متاسفانه به دلایل مختلف نتوانستیم گزینه موردنظر را پیدا کنیم. از سوی دیگر هر کسی که فیلم‌نامه را می‌خواند پیشنهاد می‌کرد که خودم نقش شخصیت اصلی را بازی کنم و در نهایت تصمیم گرفتیم که خودم نقش اصلی را بازی کنم. سحر دولتشاهی و ستاره پسیانی هم اولین انتخاب‌ها بودند که خوشبختانه پذیرفتند در فیلم بازی کنند که بازیگران خوب و انعطاف‌پذیری هستند. سحر دولتشاهی کار بسیار سختی داشت زیرا مجبور بود تمام کارهایی که باعث می‌شود شخصیتش جذاب شود، انجام ندهد.»

او درباره نگاه تماشاگران خارجی به این فیلم گفت: «زنان فیلم برای تماشاگران خارجی بسیار جذاب بودند و باور نمی‌کردند که ما در ایران چنین زنان قدرتمندی داریم. تصویری که از زنان در فیلم می‌دیدند که آن‌ها مثلا رانندگی می‌کنند، اسب‌سواری می‌کنند یا از حیوانات نگهداری می‌کنند برای آن‌ها بسیار جالب بود. متاسفانه بعضا تصویری که از زنان ایرانی توسط برخی رسانه‌های خارجی ارائه شده، درست نیست و من علاوه بر فیلم دائم می‌گفتم که ما در ایران زنان قدرتمندی داریم که در حوزه‌های اجتماعی به صورت مستقل حضور دارند مثلا ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه زنان هستند.»

این کارگردان همچنین درباره دلیل اکران این فیلم در گروه هنروتجربه عنوان کرد: «برای اکران این فیلم دو پخش‌کننده فعال و خوب از سینمای بدنه داشتم اما متاسفانه وزارت ارشاد اجازه اکران این فیلم را در گروه اصلی اکران نداد و یک سال نمایش این فیلم پشت در ارشاد باقی ماند. من فیلم را با پروانه ساخت فیلم ویدئویی ساخته بودم اما هر تلاشی کردیم ارشاد به ما پروانه نمایش سینمایی نداد و زمانی که در سال ۹۵ برای گرفتن مجوز کارگردانی به خانه سینما مراجعه کردم به من گفتند که سهمیه امسال تمام شده و باید اردیبهشت سال آینده مراجعه کنی. به همین دلیل من پروانه ویدئویی گرفتم تا بتوانم فیلم را بسازم درحالی که فیلم‌سازان دیگری آثارشان را همزمان با فیلم من و به همان شکل ساختند و توانستند پروانه نمایش سینمایی بگیرند، وزارت ارشاد بدون دلیل مشخصی به من پروانه نمایش نداد و من هرگز دلیل این سرسختی وزارت ارشاد را نفهمیدم. حتی در جشنواره فیلم فجر نیز به دلیل آنکه پروانه نمایش سینمایی نداشتیم، نتوانستیم شرکت کنیم و در جشنواره جهانی نیز فقط در بخش بازار شرکت کردیم اما امروز خوشبختانه فیلم در گروه هنروتجربه دیده شده و مخاطبان خود را پیدا کرده است.»

معتمدی ادامه داد: «متاسفانه بسیاری از شهرها سالن سینمایی برای گروه هنروتجربه ندارند و این نوعی بی‌عدالتی است حتی با وجود اینکه گروه هنروتجربه با چند سینمای خارج از گروه برای اکران این فیلم قرارداد بسته بودند اما باز هم وزارت ارشاد اجازه نداد و شورای صنفی نمایش نیز قرارداد ما را ثبت نکرد درحالی که فیلم‌های دیگر به راحتی توانستند اکران شوند. فیلم ما توسط اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر هم دیده و صورت‌جلسه شد اما وقتی که من پیگیر آن صورت‌جلسه شدم به من گفتند که آن صورت‌جلسه گم شده است. مگر چنین چیزی امکان دارد متاسفانه قوانین ارشاد برای برخی فیلم‌سازان آهنی و برای برخی فیلم‌سازان پنبه‌ای است. با ما با قوانین آهنین رفتار شد.»

*ایلنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای تجاری ایران جایی برای نمایش فیلم‌های مستقل خارجی و داخلی ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چنگیز حسنی پخش‌کننده فیلم قهوه در ایران می‌گوید: فیلم‌های مستقل خارجی و ایرانی تنها می‌توانند در فضای مجازی اطلاع‌رسانی کنند.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی قهوه به کارگردانی کریستین بورتون، محصول مشترک ایتالیا بلژیک و چین این روزها در ایران در حال نمایش است.

چنگیز حسنی (پخش‌کننده فیلم «قهوه» در ایران) درباره انتخاب یک فیلم خارجی برای اکران در ایران بیان کرد: این دومین فیلم خارجی است که در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران می‌شود و پیش از این فیلمی از امیر نادری با عنوان «کوه» در این گروه سینمایی اکران شد که این فیلم تولید مشترک بود و آن را از کمپانی «tvco» ایتالیا خریداری و اکران کرده بودیم.

وی افزود: «قهوه» به کارگردانی کرستین بورتون تولید مشترک سه کشور ایتالیا، بلژیک و چین است که با حمایت یکی از شبکه‌های تلویزیونی ایتالیا ساخته شده و در جشنواره ونیز هم تحسین شده است. این اثر از جمله فیلم‌های خوب سال‌های گذشته در تولیدات مشترک است که در اغلب کشورهای مختلف دنیا به نمایش درآمده است.

حسنی درباره داستان فیلم «قهوه» توضیح داد: جمله‌ای در فیلم «قهوه» هست که می‌گوید «قهوه به تاریکی شب، داغی جهنم و به شیرینی عشق است» و این سه ویژگی قهوه در قالب سه اپیزود داستانی به آن پرداخته می‌شود که هر اپیزود با وجود مستقل بودن در کلیت فیلم به هم ارتباط پیدا می‌کند.

پخش‌کننده فیلم «قهوه» در ایران ادامه داد: در این فیلم سه ویژگی و طعم قهوه در قالب سه داستان روایت می‌شود و سرنوشت سه خانواده این فیلم با عنصر «قهوه» به یکدیگر پیوند می‌خورد. در یکی از اپیزودها، زوج ایتالیایی از یک انبار قهوه سرقت می‌کنند تا زندگی خود را تغییر دهند، در اپیزود دیگر مرد خانواده یک قهوه‌خوری آنتیک در مغازه‌اش دارد که به سرقت می‌رود و در اپیزود آخر زوجی چینی قصد ازدواج با یکدیگر را دارند و مرد برای یک کارخانه دار قهوه‌ کار می‌کند و طعم قهوه این جوان چینی را به یاد عشقش می‌اندازد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه امکانات گسترده تبلیغی مثل استفاده از صداوسیما  را در اختیار نداریم (چون فیلم‌های خارجی امکان تبلیغ در رسانه ملی را ندارند) و از طرف دیگر از پس هزینه‌های سنگین آگهی‌های شهری و بیلبوردهای شهری برنمی‌آییم، بنابراین از طریق شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های تبلیغی این فیلم را انجام داده‌ایم و فکر می‌کنم دانشجویان، علاقمندان سینمای «هنر وتجربه» و مشتریان کافی‌شاپ‌ها مخاطبان این فیلم هستند. البته  برای افزایش مخاطبان، نیاز به تبلیغات گسترده‌تری داریم و امیدواریم که در هفته سوم بتوانیم به تعداد مخاطبان اضافه کنیم.

وی افزود: این فیلم به جز گروه «هنرو تجربه» امکانی برای اکران در سینماهای ایران در اختیار ندارد و سینمای تجاری ایران جایی برای این فیلم‌های مستقل خارجی یا داخلی ندارد، بنابراین گروه «هنر و تجربه» تنها گزینه موجود برای اکران فیلم‌های هنری خارجی و ایرانی است و به نظرم  این فرصت بسیار خوبی است که گروه «هنر و تجربه» برای فیلمسازان ایرانی و برخی فیلمسازان خارجی فراهم کرده است تا آثارشان در قالب این گروه امکان اکران پیدا کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمدی های گیشه سعی می کنند با شوخی های سطح پایین مردم را به سینما بکشانند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده «تولدت مبارک» با انتقاد از شرایطی که فیلمش در آن اکران شده و همچنین سنگ هایی که پیش پایشان انداخته اند، از مردم خواست از این فیلم مستقل حمایت کنند.

به گزارش سینماپرس، انسیه جهان آرا تهیه کننده فیلم سینمایی «تولدت مبارک» که مدتی است در سینماهای کشور اکران شده است در گفتگو با صبا عنوان کرد: ابتدا قرار بود پخش ما برعهده حوزه هنری باشد ولی به این دلیل که برای «ما همه با هم هستیم» کمال تبریزی قرارداد بسته بودند و حوزه نمی توانست دو کار را پشت هم اکران کند، به ما گفتند با پخش کننده دیگری قرارداد ببندید.

وی ادامه داد: بنابراین ما با شکوفا فیلم قرارداد بستیم که پس از مدتی از من تعهدنامه ای با این مضمون که اگر فیلم نفروشد اعتراضی نداشته باشیم خواستند که من قبول نکردم، چون وظیفه پخش این است که تمهیداتی بیندیشد تا فیلم بتواند در بهترین حالت اکران شود و امضای این تعهدنامه غیرقانونی بود.

جهان آرا با اشاره به اینکه پس از رد این تعهدنامه با پخش کننده به چالش خورده است، اذعان کرد: قرار بود فیلم چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه اکران شود که به دلیل چالشی که با آن مواجه شدیم، فیلم سه روز اول اکران نشد آنهم در حالی که ما سینما در اختیار داشتیم ولی فیلم در سرورها نبود. با پا درمیانی سید محمود رضوی و صحبت با داریوش باباییان، فیلم اکران شد ولی سه یا چهار روز اکران را از دست دادیم و این ضدتبلیغی برای ما بود.

این تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه اکثر تهیه کنندگان سراغ فیلم هایی می روند که کمدی های گیشه ای است، گفت: سعی می کنند با شوخی های سطح پایین مردم را به سینما بکشانند، ولی فیلم ما فیلم شریفی است. فیلمی ساده، خانوادگی و ملودرام که خانواده ها با خیال راحت می توانند دست کودکانشان را بگیرند و به سینما ببرند و هیچ دیالوگ زشتی در آن وجود ندارد.

جهان آرا ادامه داد: این فیلم اولین فیلم بلند سمیه زارعی نژاد بود و در دو جشنواره خارجی پذیرفته شده و در جشنواره کن نیز منتقدان آن را خوب ارزیابی کردند. این خیلی بد است که فیلمی که در کشورهای خارجی دیده می شود ولی، در کشور خودمان با این موانع و مشکلات برای اکران مواجه می شود. تمام کارهای پخش این فیلم به دوش من و سمیه زارعی نژاد افتاده است.  

وی با اشاره به اینکه چهار سینما در اختیار فیلم قرار دارد، عنوان کرد: کمتر تهیه کننده ای سراغ فیلم های کودک و خانوادگی می رود و زمانی که این اتفاق می افتد باید حمایت کنیم تا فیلم دیده شود.

تهیه کننده «تولدت مبارک» در پایان گفت: اکران ما تا عید فطر ادامه دارد و از مردم می خواهیم از این فیلم ملودرام خانوادگی حمایت کنند و در این مدت برای دیدن «تولدت مبارک» به سینما بروند.

«تولدت مبارک» که پس از پنج سال مجوز اکران گرفته است، برای اولین بار بازی زوج اکبر عبدی و محمدرضا فروتن را به نمایش می گذارد.

 این ملودرام خانوادگی داستان دختری را روایت می کند که با ویژگی های منحصر به فرد وارد قسمت جدید از زندگی می شود…

عوامل فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: سمیه زارعی نژاد، تهیه کننده: انسیه جها آرا، بازیگران: اکبر عبدی، محمدرضا فروتن، مبینا مرتضوی، محبوبه بیات، نسرین نکیسا و نیما سیدی، مدیر فیلمبرداری: مجتبی رحیمی، مدیر صدابرداری: یدالله نجفی و هادی افشار، تدوین: اردلان ملک زاده، آهنگساز: گرانش آشوری، طراح پوستر: حمیدرضا مجنونی و جلوه های ویژه: اصغر پورهاجریان.

مشاهده خبر از سایت منبع