X

بایگانی اردیبهشت 28, 1398

دفتر سینمایی

بیانیه گام دوم ترسیم نقشه راه ۴۰ سال آینده جوانان است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد سرشار مدیر شبکه کودک، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب نشان دهنده تجربه حیات یک ملت است.

به گزارش سینماپرس، محمد سرشار مدیر شبکه کودک، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، به باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: به طور طبیعی این بیانیه یک جمع بندی در عالی‌ترین سطح ممکن به شمار می رود  که نشان دهنده تجربیات حیات یک ملت است؛ ملتی که تصمیم می‌گیرد سرنوشت ۲۵۰۰ ساله خود را تغییر دهد و با شعار نه شرقی و نه غربی انقلاب کند.

سرشار با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم برای کشور ما جمع بندی اولویت‌ها محسوب می شود، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در بسیاری از فراز و نشیب‌ها و حوادث حضور داشته اند و زیر و بم  کشور را به خوبی می‌دانند و با توجه به تجربیات گرانقدر خود بیانیه راهبردی گام دوم را صادر کرده‌اند.  

مدیر شبکه کودک با بیان اینکه بیانیه گام دوم  ترسیم نقشه راه ۴۰ سال آینده جوانان ایران زمین است، خاطر نشان کرد: این بیانیه صرفاً مختص به شخص خاصی نیست و  به بیان دقیق‌تر،   تجربه حیات  یک ملت است و آینده پیش روی این کشور را ترسیم می‌کند. به همین دلیل برای همگان  مهم به شمار می آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اداره بازرگانی، آنتن صداوسیما را در برابر چه چیزی می‌فروشد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اداره بازرگانی، آنتن صداوسیما را در برابر چه چیزی می‌فروشد؟ علی‌الظاهر پول. طبیعی نیز هست؛ بودجه صداوسیما عموما در گروگان دولت است تا بتواند اعمال فشارهای خود را داشته باشد. اما این ابدا معامله با مصلحتی نیست.

به گزارش سینماپرس، چند هفته‌ای است که کلیپ یک هموطن درباره ناکارآمدی «سردوش سوبان» همراه با لبخند در گوشی افراد ردوبدل می‌شود؛ شاید آن هموطن به‌درستی از محصول استفاده نکرده و نتوان به آن برای داوری درباره این محصول استناد کرد. اما چند روزی است که وزارت بهداشت رسما اعلام کرده «لوسیون موی بهاره» که با تبلیغات بسیار عریض و طویلی، شبکه‌های رسانه ملی را قبضه کرده، فاقد مجوز از سازمان غذا و داروست و هیچ‌گونه مجوز درمانی ندارد و اساسا در علم پزشکی، ‌ هیچ درمان قطعی برای جلوگیری از ریزش مو وجود ندارد!

هنوز خاطره برنج محسن و کرم حلزون از یادهای ما نرفته که موارد جدیدی روزبه‌روز به این لیست اضافه می‌شوند. سوال اینجاست که اداره بازرگانی صداوسیما که مسئولیت آنتن‌فروشی را برعهده دارد، بر اساس چه روال و ساختاری کار می‌کند که این‌قدر بی‌دروپیکر هر چیز و ناچیزی به خورد مردم داده می‌شود؟ نظارت کجاست؟ این سوالی بود که سیدمحمود رضوی (تهیه‌کننده سینما و تلویزیون) هم در توییتی به آن اشاره کرد. پاسخ حسام‌الدین آشنا (نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر صداوسیما) اما بسیار شگفت‌انگیز و عذری بدتر از گناه بود؛ او مدعی شد هم گزارش داده‌اند و هم مکاتبه کرده‌اند؛ اما چون صداوسیما پول ندارد، پس حق دارند پخش کنند!

اداره بازرگانی، آنتن صداوسیما را در برابر چه چیزی می‌فروشد؟ علی‌الظاهر پول. طبیعی نیز هست؛ بودجه صداوسیما عموما در گروگان دولت است تا بتواند اعمال فشارهای خود را داشته باشد. اما این ابدا معامله با مصلحتی نیست. صداوسیما غیر از آن که با سلامتی و جان مردم بازی می‌کند، لگد به اعتماد عمومی مردم به یگانه تریبون حاکمیت نیز می‌زند.

هرچند فضای مجازی درصدی از زمان مخاطبین را از آن خود کرده، اما با این حال، هنوز صداوسیما نفر اول رسانه مورد مراجعه بدنه مردم است. مخاطب وسیعش، او را به گزینه اول تبلیغات صنایع کشور تبدیل کرده و هیچ رسانه دیگری نمی‌تواند از لحاظ برد اثرگذاری و همچنین، قیمت با او رقابت کند. صداوسیما اصلی‌ترین رسانه رسمی حاکمیت است و در همین تریبون، صحبت مقامات را به عموم مردم می‌رساند. بنابراین اعتماد به آن، مساوی است با اعتماد به زبان حاکمیت. مردم هنگامی که کارشناسی در تلویزیون می‌بینند، باور دارند ـ و یا حداقل در مقام باور داشتن هستند ـ که کسی با نظارت او را قرار داده و او واقعا کارشناس است. آشپز را آشپز می‌پندارد و پزشک را پزشک. همچنین است، تبلیغات! مخاطب پیام بازرگانی، تبلیغات محصولی را که در صداوسیما پخش می‌شود، محصولی مورد تایید حاکمیت می‌داند. مردم، تبلیغات تلویزیون را باور می‌کنند، چون «تلویزیون» آن را پخش می‌کند. حال اگر این محصول، بی‌پشتوانه و نادرست باشد، بیش از هر چیز، حیثیت و هویت صداوسیما که تریبون حاکمیت است، ضربه می‌خورد.

مجموعه ضوابط تولید آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی را نه‌به‌راحتی در سایت اداره بازرگانی صداوسیما، بلکه در کتاب مجموعه «قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور» (چاپ وزارت ارشاد اسلامی) می‌توان پیدا کرد. این ضوابط که به وسیله اداره کل بازرگانی صداوسیما تهیه شده، در ۸۱ اصل قوانین پیام‌های بازرگانی را بیان کرده است. هرچند برخی قوانین تبلیغات محیطی (نظیر سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی مصوب جلسه ۱۹۸، مورخ ۸۸.۱۱.۲۷ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی)، از قوانین صداوسیما منضبط‌تر و دقیق‌تر بوده و رویکرد فرهنگی غنی‌تری دارند، اما همین قوانین و ضوابط موجود به درستی اجرا نمی‌شود.

اما چه می‌توان و باید کرد؟

۱. «مطالبه عمومی و رسانه‌ای»: اداره بازرگانی صداوسیما، ایالت خودمختار پول‌ساز صداوسیماست که از سیاست‌های داخلی هیچ شبکه‌ای تبعیت نمی‌کند. این مضمون را سرشار، مدیر شبکه کودک در جواب پرسش چندین‌باره مردم که چرا تبلیغات شبکه کودک مطابق سیاست‌های فرهنگی تربیتی نیست، گفت. او توانست با ایجاد موج مطالبه عمومی در اینستاگرامش، مردم را به تماس با روابط‌عمومی صداوسیما و بیان دغدغه‌شان دعوت کند و نتیجه این شد که اواخر فروردین‌ماه سال جاری، اداره بازرگانی کوتاه آمد و ضوابط خاصی را برای شبکه‌های کودک و نوجوان وضع کرد.

بنابراین اولین راهکار در برابر این وضعیت نابسامان و فعالیت‌های غیرقانونی اداره بازرگانی، اطلاع عموم مردم به صورت کلی و همچنین رسانه‌ها به‌خصوص، از ۸۱ اصل قانون پیام‌های بازرگانی است. با اندک بررسی روشن می‌شود، نه فقط محصولات فاقد مجوز، بلکه بسیاری از تبلیغات عادی نیز، غیرقانونی هستند؛ مواردی همچون استفاده از کودکان، ‌استفاده از پزشکان بازیگر، استفاده از الفاظ مطلق‌ساز و اغراق‌آمیز، رواج‌تجمل‌گرایی، ‌تشویق به اسراف، نشان‌دادن تاثیرآنی محصولات، ‌استفاده از الفاظ عامیانه، تولید آگهی موزیکال، القای رقص و بسیاری از اصول دیگر، رعایت نمی‌شود! در واقع به نظر می‌رسد غیر از قانون پوشش اسلامی موی بانوان، هیچ کدام از اصول و قوانین، عملا اهمیتی برای اداره بازرگانی ندارند. آگاهی و سپس مطالبه مردمی نسبت به اجرای قوانین، می‌تواند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد.

۲. «اعمال نظارت شورای نظارت»: قانون اساسی، در اصل۱۷۵، تعیین و عزل رئیس صداوسیما را به رهبری سپرده و نظارت بر آن را بر عهده شورای نظارتی که متشکل از دوعضو از هرسه قواست. طبق مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در نحوه اجرای اصل۱۷۵ (۷۰.۷.۱۱)، از وظایف و اختیارات شورای نظارت، «نظارت بر حسن انجام کلیه امور سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و تذکرات لازم در مورد تخلفات و انحرافات جهت اصلاح‌امور مذکور» و «نظارت بر حسن اجراء قوانین مربوطه در سازمان صدا و سیما» است. پاسخ فوق‌الذکر حسام‌الدین آشنا، قبل از هرچیز، بر ناکارآمدی و یا حداقل اهمال‌کاری غیرقابل انکار این شورا دلالت دارد. اگر نمایندگان قوه مجریه، منفعل و بی‌خیال از بی‌قانونی‌های آشکار اداره بازرگانی صداوسیما سر در گریبان فروکرده‌اند، آقایان اژه‌ای و لاریجانی، نمایندگان قوه قضائیه، چه توجیهی برای این ولنگاری دارند!؟

۳. «سازمان بازرسی کشور»: طبق اصل۱۷۴ ـ یک اصل قبل از اصلی که به شورای نظارت بر صداوسیما اشاره دارد ـ «سازمان بازرسی کشور» وجاهت قانونی دارد نسبت به این مسئله ورود کرده، اداره بازرگانی صداوسیما را به اجرای صحیح قانون ملزم کند. در واقع از وظایف قطعی این سازمان (طبق قانون مصوب ۹۳.۷.۱۵) بازرسی و نظارت مستمر بر سازمان‌هایی است که صداوسیما یکی از آنهاست. بر این اساس علاوه بر آنکه قانون فعلی به درستی در مسیر اجرا قرار می‌گیرد، حقوق تضییع شده عمومی نیز، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

۴. «مدعی‌العموم»: مدعی‌العموم به نمایندگی از سوی جامعه، می‌تواند امر تعقیب دعاوی عمومی را انجام داده و به دفاع از حقوق جامعه بپردازد. از جمله این حقوق، تبلیغات نادرست از صداوسیماست. اگر تبلیغی کاغذی در شهر پخش می‌شد و به سلامت و اقتصاد جامعه ضرر می‌زد، مدعی‌العموم می‌توانست ـ و باید ـ اقامه دعوی کند؛ به‌طریق اولی در صداوسیما.

۵. «مجلس شورای اسلامی»: طبق اصل۷۶ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد. خط‌مشی و اعتماد عمومی به صداوسیما یکی از امور مهم است که مجلس می‌تواند برای بررسی آن ورود کند. مهم‌تر از این، تاثیری است که مجلس می‌تواند در اثرگذاری شورای نظارت و وضعیت اداره صداوسیما داشته باشد. اصل۱۷۵ قانون اساسی، بعد از تعریف شورای نظارت، بیان می‌کند که «خط مشی و ترتیب اداره سازمان و نظارت بر آن را قانون معین می‌کند». متاسفانه و در کمال تعجب، هنوز که هنوز است، مجلس در این زمینه، قانون مشخصی تصویب نکرده! در واقع اساسا سازمان صداوسیما، قانون اداره ندارد!

یک‌شنبه هفته گذشته، ‌ ۲۲اردیبهشت ۹۸، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی با اولویت طرح خط و مشی اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما مخالفت کردند. علی مطهری به عنوان مدافع این اولویت طرح گفت که «از مجلس ششم تا مجلس نهم، تلاش شده تا قانون لازم در این زمینه تدوین و تصویب گردد. در صورت تصویب این طرح صداوسیما قانون اداره پیدا خواهد کرد. بر روی این طرح چندین سال کار شده است و در خصوص آن حتی برخی از روسای سابق صداوسیما نیز نظر داده‌اند.» اما نمایندگان با این استدلال که اولویت کشور در حال حاضر مسائل اقتصادی و مبارزه با فساد است، به اولویت این طرح، رای ندادند. با این حال، «طرح اداره و نظارت بر صدا و سیما» در دستور کار هفته اخیر مجلس خواهد بود.

صداوسیما باید بیش از هر چیز، از جایگاه اعتماد خود در افکار عمومی صیانت کند. تبلیغات یکی از نزدیک‌ترین و وسیع‌ترین و پرتکرارترین بسترهای ارتباطی با مخاطب است. فروش «آن‌تن» برای تبلیغ محصولات مخرب و فاقد مجوز به بهانه پول، غیر از آنکه بهانه درستی نیست؛ در واقع «تن‌فروشی» شرافت و هویت صداوسیما و کله‌دارکردن اعتماد عمومی است.

اولا نیازی به بسیاری از شبکه‌های عریض و طویلی نیست؛ زمانی که کشور در فشار اقتصادی است و سازمان نیز سرمایه لازم برای تولید محتوای مفید را ندارد و به پخش برنامه‌های قارچ‌گونه قمارخانه‌ای رو می‌آورد. ثانیا، آنتن صداوسیما هیچگاه خالی از مشتری نیست و نمی‌ماند. با سیاست‌گذاری دقیق قیمت‌گذاری و تاکید بر قطعیت محصول با گرفتن مجوزهای قطعی از وزارت‌خانه‌های مرتبط، هم می‌توان قانون را اجرا کرد و در عین حال، به تولید ملی و تحقق شعار سال خدمت کرد.

به‌راستی، هیچ برنامه‌ای به اندازه تبلیغات تلویزیونی و هیچ اداره‌ای به اندازه اداره بازرگانی صداوسیما نمی‌تواند در تحقق عملی شعار سال در بدنه مردم مثمرثمر باشد. تمام این‌ها، غیر از قابلیت بالقوه تعریف‌شدن تبلیغات تلویزیونی، به‌عنوان برنامه‌هایی ذاتا فرهنگی است. قابلیتی که با وضعیت نابه‌سامان فعلی، نمی‌توان حتی به آن فکر کرد!

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زمان اکران «سراسر شب» قطعی نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جواد نوروزبیگی تهیه کننده سینما در مورد آخرین وضعیت اکران «سراسر شب» خبر داد نیمه دوم سال اکران می‌شود، اما هنوز زمان قطعی آن مشخص نیست.

به گزارش سینماپرس، جواد نوروزبیگی تهیه کننده سینما درباره آخرین وضعیت اکران «سراسر شب» به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: احتمالا این فیلم نیمه دوم سال اکران می‌شود، اما هنوز زمان قطعی آن مشخص نیست.

«سراسر شب» به کارگردانی فرزاد موتمن و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی سال ۹۶ تولید شده است.

الناز شاکردوست، امیر جعفری، افسانه چهره‌آزاد، سینا حجازی، آزاده صمدی، مهدی سلطانی، حسام شجاعی، سحر نظام دوست، محمدرضا هاشمی، ایلناز آذری، دیانا روهنده، آفرین رهنما، داراب داداش زاده بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«سراسر شب» به نویسندگی مشترک زامیاد سعدوندیان و فرزاد موتمن یک درام معاصر اجتماعی است.

در خلاصه داستان آن آمده است:

مهتاب برای یافتن ردی از داوود مرادی که آخرین فرد مرتبط با خواهرش مریم، پیش از خواب طولانی مدتش بوده به محله زندگی داوود می‌رود تا پاسخی برای سوالاتش پیدا کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز فیلمبرداری «سگ‌ها دیشب اصلاً نخوابیدند» پایان اردیبهشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیاوش حقیقی تهیه‌کننده سینما، از آخرین وضعیت ساخت فیلم سینمایی «سگ‌ها دیشب اصلاً نخوابیدند» گفت.

به گزارش سینماپرس، سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما، درباره جدیدترین فعالیت هنری خود به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پایان اردیبهشت فیلمبرداری «سگ‌ها دیشب اصلاً نخوابیدند» را آغاز می‌کنیم. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی رامین رسولی و تهیه کنندگی خودم است.

وی با اشاره به دیگر جزئیات این فیلم بیان کرد: در این فیلم از بازیگران افغانستانی بهره بردیم و عمده فیلمبرداری آن در تهران و مشهد و مابقی در افغانستان خواهد بود. این اثر به موضوع مقاومت مردم افغانستان در مقاطع مختلف جنگی از سوی طالبان تا آمریکایی‌ها اشاره دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران فیلم‌های سینمایی برای اقشار خاص شرایط خاص خودش را می‌طلبد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلامرضا فرجی به تشریح وضعیت اکران فیلم‌های سینمایی برای ناشنوایان و معلولان پرداخت.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش، درباره اکران فیلم‌های سینمایی برای ناشنوایان و معلولان در طول سال، به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این کار شرایط خاص خودش را می‌طلبد؛ یعنی قبل از اکران یک فیلم برای این گروه از جامعه، با سرمایه گذار و توزیع کننده هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود. البته بعضاً برخی سالن‌های سینمایی یکسری سانس ویژه را برای این قشر تعریف می‌کنند. شورای صنفی نمایش هم از هیچ هماهنگی و همکاری در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

وی افزود: نمایش فیلم برای این عزیزان در طول سال با پیش شرط‌هایی که گفتیم، پیش می‌رود و معمولاً به مشکل برنمی خوریم؛ مگر اینکه سینما و یا برخی فیلم‌ها شرایط اکران این چنینی نداشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اضافه شدن همزمان ۶ فیلم به چرخه اکران نامتعارف است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دو تهیه‌کننده و یک کارگردان درباره چینش اکران رمضان و عملکرد شورای صنفی نمایش در این زمینه نظرات خود را ارائه دادند.

به گزارش سینماپرس، جریان اکران همیشه یکی از بحث‌های مهم و حاشیه ساز ادوار مختلف در سینما بوده و ظاهراً خواهد بود. آخرین نمونه این مبحث را در اکران رمضان ۹۸ می‌بینیم که با وجود اکران چندین فیلم، ۶ فیلم دیگر به چرخه اضافه شدند!

وضعیت اکران برخی از این فیلم‌ها و عملکرد شورای صنفی نمایش در این جریان را در قالب گفتگو با دو تهیه کننده و یک کارگردان می‌خوانید.

شورای صنفی نمایش برای آمدن فلان فیلم به گیشه تصمیم گیرنده نیست

محمد احمدی تهیه کننده فیلم سینمایی «به دنیا آمدن» گفت: طی این سال‌ها دیدیم فضای اکران فیلم‌هایی مانند «به دنیا آمدن» که برای گیشه نیستند، دشوار شده و واقعیت این روزهاست. به نظرم شورای صنفی نمایش خیلی مقصر نیست؛ چون برای آمدن فلان فیلم به گیشه تصمیم گیرنده نیست، اما برای تنظیم بازار می‌تواند راهکارهایی ارائه دهد.

وی افزود: در اصل به خاطر تقاضایی که از سینما، صاحبان سینما و مخاطب می‌بینیم شانس اکران و جذب مخاطب یکسری از فیلم‌ها بیشتر است.

وی ادامه داد: در مجموع به خاطر اجبار فیلم را اکران کردیم، چون چند سالی از تولید آن می‌گذرد و نباید بیشتر از این به تعویق می‌افتاد. از سویی شرایط راضی کننده نیست؛ چراکه فیلم خوبی است، ولی متاسفانه سلیقه مخاطب و سینمادار نسبت به اثری که موفق به حضور در بیش از بیست جشنواره خارجی و داخلی شده و جایزه دریافت کرده، کم و محدود است. فیلم به سمتی رفته که فقط تماشاچی خاص خودش را دارد.

این تهیه کننده عنوان کرد: شرایط سینمای ایران به سمت اکران فیلم‌های طنز و کمدی و یکسری فیلم‌های خوب اجتماعی مانند متری شیش و نیم که به نوعی سینمای اجتماعی را زنده نگه داشته، رفته است. البته مقصر پایین آمدن و تغییر سطح سلیقه مخاطبان ما سینماگران هستیم. شرایط سخت جامعه نیز روی این سطحی نگری مخاطبان و سوق یافتن آن‌ها به سمت دیدن فیلم‌هایی که فقط دو ساعت با آن بخندند، تاثیر داشته است.

احمدی افزود:، اما قطعا می‌توان تماشاچی را به سمت دیدن فیلم‌های خوب سوق داد و این تا زمانی که فیلم‌های استاندارد و مناسب با فرهنگ و شرایط جامعه تولید نشود، اتفاق نمی‌افتد. تا زمانی که فقط به فکر درآمدزایی باشیم و تا جایی که خانواده‌ها روی حاضر شدن در سینما را نداشته باشند وضع از این بدتر خواهد شد.

ما به اعتماد پخش کننده و سینمادار، یکصدا شدیم و فیلم را اکران کردیم

مهدی نادری کارگردان «سامورایی در برلین» هم عنوان کرد: از وضعیت اکران فیلم راضی هستیم. بالاخره مردم راضی هستند و همه با هم خوشحالیم. ان شاءالله با شروع تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات شهری وضع بهتر خواهد شد.

وی افزود: البته الان هم فروش فیلم بدون تبلیغات گسترده راضی کننده است و این نشان می‌دهد سینما به طرز واقعی از سوی مخاطبان رصد می‌شود و ما هم جز احترام به آن‌ها وظیفه‌ای نداشتیم و سعی کردیم در این فیلم کمدی ادب و اخلاق را رعایت کنیم.

این کارگردان درباره چینش رمضان شورای صنفی نمایش عنوان کرد: ما به اعتماد پخش کننده و سینمادار، یکصدا شدیم تا این فیلم نمایش داده شود و خوشبختانه همکاری‌های خوبی با ما شد. البته ما هم آدم پرتوقعی نیستیم و امیدمان به مردم است و خداراشاکریم که مردم جواب مثبتی به ما دادند.

اضافه شدن همزمان ۶ فیلم به چرخه اکران نامتعارف است

محسن علی اکبری تهیه کننده فیلم سینمایی «وکیل مدافع» بیان کرد: در چیدمان رمضان سینما تنوع دیده می‌شود که به نظرم این تنوع به انتخاب بهتر و بیشتر مخاطب کمک می‌کند.

وی افزود: البته اینکه ۶ فیلم همزمان به چرخه اکران اضافه شوند، نامتعارف است. بهتر بود سه فیلم الان و سه فیلم پس از پایان ماه رمضان اکران شود؛ چون فرصتی برای دیده شدن همه فیلم‌ها به وجود می‌آورد. ضمن اینکه فیلم‌های نوروزی باید با گیشه خداحافظی کنند، چون اصرار به دیده شدن فیلم‌ها توسط همه مخاطب‌ها، مخاطبی برای بخش VOD و نمایش خانگی باقی نمی‌گذارد. چنانچه اکثر شرکت‌های DVD ورشکست شدند. این چانه زنی‌ها و بدون منطق پیش رفتن به چرخه اکران و کلیت سینما ضربه زده است.

*باشگاه خبرنگاران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرور آثار صدابردار سینمای ایران، «اصغر شاهوردی» در شبکه نمایش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بنا بر اعلام روابط عمومی شبکه نمایش، این شبکه برای پاسداشت اصغر شاهوردی، صدابردار پیشکسوت در سینمای ایران به مرور آثار وی می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، شبکه نمایش در بخش صحنه گران (مرور آثار) این هفته خود ٬ با حضور در منزل این صدابردار، گزارش و گفتگویی اختصاصی با همسر وی و بهروز معاونیان، صدابردار، دوست و همکار شاهوردی انجام داده که در آن تجربیات و خاطرات کاری وی بررسی می‌شود و این بخش به صورت ویژه، قبل از پخش هر یک از فیلم‌های مرور آثار از این شبکه پخش می‌شود.

اصغر شاهوردی متولد ١٣٣۶ در تهران و فارغ التحصیل رشته صدابرداری از مدرسه عالی تلویزیون و سینما است. وی سابقه صدابرداری فیلم‌های «هامون»، «لیلا»، «قرمز»، «باشو غریبه کوچک»، «شاید وقتی دیگر»، «زیر پوست شهر» و «خانه دوست کجاست؟» .. را در کارنامه کاری خود دارد و توانسته است در سه دوره از جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری شود.

شاهوردی، پس از این فعالیت کاری درخشان در سال ١٣٨۶ پس از بازگشت از لوکیشن فیلم «چراغی در مه» از شمال کشور دچار حادثه رانندگی شده و از ناحیه مغزی آسیب جدی دید و از آن زمان تا به حال در بستر بیماری است.

آثاری که از شنبه ٢٨ اردیبهشت تا جمعه ٣خرداد، ساعت ٢١ با صدابرداری اصغر شاهوردی از شبکه نمایش پخش می‌شوند، به ترتیب شامل فیلم های: سایه خیال، قرمز، دیگه چه خبر، صورتی، پری، کیمیا و استشهادی برای خدا خواهند بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مراسم چهلمین روز درگذشت کمال‌الملک سینمای ایران برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم چهلمین روز درگذشت جمشید مشایخی با حضور خانواده این هنرمند و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم چهلمین روز درگذشت جمشید مشایخی با حضور خانواده این هنرمند پیشکسوت و جمعی از هنرمندان برگزار شد. روز چهارشنبه همچنین همزمان با چهلمین روز درگذشت این هنرمند، مراسمی در بهشت زهرا (س) با حضور دوستداران این هنرمند برگزار شد.

یادی از جمشید مشایخی در چهلمین روز درگذشت/ خاطره خواندنی ابوالفضل پورعرب از کمال‌الملک سینمای ایران

شب چهارشنبه هم در مراسمی که به همت فرید بهنام و سام‌ مشایخی برگزار شد، سعید امیر سلیمانی، محمدرضا طالقانی، استاد داود فرشباف رواسانی، سپند امیر سلیمانی، لیلی رشیدی، کمند امیر سلیمانی، مرجانه گلچین، علی توکل نیا، علی اوجی، آذر معماریان، بابک نوری، مهرداد فلاحتگر و احسان کرمی حضور داشتند.

در این مراسم، نادر مشایخی فرزند این هنرمند فقید گفت: پدر به من یاد داد که رفتار یک ایرانی چگونه است و این ویژگی را هم در هنرش و هم در خانواده نشان داد. او همیشه به ما می‌گفت یک کار را انتخاب کنید و کامل انجامش دهید. زمانی که من در وین تحصیل می‌کردم، به آنجا آمد و من گفتم دیگر به ایران بر نمی‌گردم، اما پدر به من گفت همواره به خاطر داشته باشم که باید به ایران بازگردم.

یادی از جمشید مشایخی در چهلمین روز درگذشت/ خاطره خواندنی ابوالفضل پورعرب از کمال‌الملک سینمای ایران

سپس ابوالفضل پورعرب بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به خاطره‌ای از استاد مشایخی گفت: سر یک کار با استاد مشایخی همکار بودم که در اصفهان تصویربرداری می‌شد. من هر شب در شهر اصفهان می‌گشتم، اما یک شب قرار شد با استاد با هم برویم. وقتی سراغشان رفتم، ایشان در حال خطاطی بودند و به من یک متن دادند و من را با خطاطی آشنا کردند. اگر امروز خط خوبی دارم، به خاطر استاد مشایخی است.

یادی از جمشید مشایخی در چهلمین روز درگذشت/ خاطره خواندنی ابوالفضل پورعرب از کمال‌الملک سینمای ایران

فرشباف رواسانی استاد خط مرحوم مشایخی هم گفت: من در سال ۶۴ به خدمت استاد مشایخی می رفتم. جمشید مشایخی توانست با معرفت، درون سازی و فروتنی و همه خصلت‌های خوبی که در او دیدم در نقش‌های متفاوتی بازی کند. زمانی که می‌خواستم سنگ مزار ایشان را بنویسم، بارها نوشتم و اصلا حالم مساعد نبود.

یادی از جمشید مشایخی در چهلمین روز درگذشت/ خاطره خواندنی ابوالفضل پورعرب از کمال‌الملک سینمای ایران

در ادامه سعید امیر سلیمانی گفت: من جمشید را خیلی دوست داشتم؛ او هم به من لطف داشت. ما حدود۵۰ سال با هم همراه بودیم، از تئاتر شروع کردیم و خاطرات تلخ و شیرین بسیاری با ایشان دارم. بیشتر از بقیه خصوصیات جمشید را می‌شناسم. بعد از رفتن جمشید انگار برادرم را از دست دادم.

طالقانی پیشکسوت کشتی هم عنوان کرد: من علاقه زیادی به جمشید مشایخی داشتم و همیشه جوانمردی او را دوست داشتم. استاد مشایخی به خاطر نقش‌هایی که بازی کرد، در ذهن ما ماندگار است و همیشه در نقش‌های خود درس جوانمردی می‌داد.

یادی از جمشید مشایخی در چهلمین روز درگذشت/ خاطره خواندنی ابوالفضل پورعرب از کمال‌الملک سینمای ایران

وی عنوان کرد: استاد مشایخی همیشه در قلب مردم است و با کلام «یا علی» زندگی کرد. وجود ایشان همیشه ماندگار است و از صفحه روزگار محو نمی‌شود؛ او با کارهای خوبی که انجام داد همیشه در ذهن مردم خواهد ماند.

گفتنی است؛ جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون روز سه شنبه ۱۳ فروردین ماه در سن ۸۵ سالگی براثر کهولت سن و بیماری درگذشت.

وی در سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه تأسیس هنرهای دراماتیک درآمد و به عنوان بازیگر کار خود را در برنامه نمایشی کانال سوم غیر دولتی آغاز کرد و با ایفای نقش در فیلم کوتاه «جلد مار» هژیر داریوش به همراه فخری خوروش جلوی دوربین رفت. استاد مشایخی با نمایش «وظیفه پزشک» بازیگری را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۴ با فیلم «خشت و آینه» وارد سینما شد.

او در واقع کار حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۴۹ به طور رسمی آغاز کرد و در سال ۱۳۶۳ برای بازی در دو فیلم گل‌های داوودی و کمال‌الملک، برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد.

از نمایش‌های مهم او بازی در نقش «بزرگ آقا» در نمایش میراث کارِ بهرام بیضایی در تالار ۲۵ شهریور در آذر ماه ۱۳۴۶ بود.

مشایخی در سال ۹۳ به عنوان سفیر سلامت چشم و بینایی و در سال ۹۴ به عنوان سفیر سلامت از سوی وزارت بهداشت و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران معرفی و به وی تندیس سلامت اهدا شد.

وی در دوران بازیگری خود در سریال‌های تلویزیونی چون «هزاردستان»، «داستان‌های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی (ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش» بازی کرده است. استاد مشایخی دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است.

*باشگاه خبرنگاران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دارین حمزه: در خانه کارگردان ایرانی موسیقی و مشروب و… بود! +فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دیدم زن کارگردان لباس کوتاه پوشیده و همه بی‌حجاب و عادی انگار که اینجاست، موسیقی و مشروب و همه چی بود. در داخل خانه هر چه دلشان می‌خواهند می‌پوشند.

به گزارش سینماپرس، دارین حمزه بازیگر جنجالی لبنانی که در فیلم‌های ایرانی بسیاری مثل تولدی دیگر، کتاب قانون و فیلم‌های ایرانی دیگری را بازی کرده اخیراً در مصاحبه‌ای جنجالی به MTV لبنان گفت: وقتی رفتم فکر می‌کردم آن‌ها (ایرانیان) در داخل خانه هم حجاب می‌پوشند، منم حجاب پوشیدم، بالاخره نظام اسلامی است نه مثل ما. ولی من فکر می‌کردم نظام اسلامی‌اشان مثل کشورهای عربی است، نمی‌دانستم آنها فرق می‌کنند. کارگردان من را برای شام به خانه‌اش دعوت کرد و غذای ایرانی خوشمزه برایم درست کردند. منم با حجاب کامل از بالا تا پایین آنجا رفتم. ولی دیدم زن کارگردان لباس کوتاه پوشیده و همه بی‌حجاب و عادی انگار که اینجاست، موسیقی و مشروب و همه چی بود. در داخل خانه هرچه دلشان می‌خواهند می‌پوشند، حکومت به داخل خانه‌ها کاری ندارد. در کل مهمانی من تنها مثل پیرزن‌ها لباس پوشیده بودم و آنها همه لخت بودند.

همین جملات بازیگر لبنانی بیانگر نفاقی است که در بخشی از سینمای ایران خانه کرده است و همین امر باعث می گردد آثاری فارغ از هویت و ارزش های ایرانی- اسلامی در سینما تولید گردد و عجیب است که برخی ازین افراد همیشه مورد حمایت واقع گردیده اند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از حضور یک زن فیلمساز همراه با فرزندش در جشنواره کن جلوگیری شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گرتا بالاماکینا که فیلمش در بخش بازار جشنواره حاضر است، می‌گوید از ورود او به جشنواره با پسر چهارماهه‌اش ممانعت شده است. بعد از این اتفاق برگزار کنندگان جشنواره کن، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

به گزارش سینماپرس به نقل از گاردین، گرتا بالاماکینا که فیلمش در بخش بازار جشنواره حاضر است، می‌گوید از ورود او به جشنواره با پسر چهارماهه‌اش ممانعت شده است. او برخورد با خود هنگام ورود را «خشن» توصیف کرده و در بیانیه‌ای نوشته: «ظاهرا فیلمسازان زن با موانع بیشتری برای رسیدن به تساوی در صنعت سینما مواجه هستند.»

به گفته بالاماکینا وقتی او روز چهارشنبه به محل برگزاری جشنواره کن رسید، ابتدا از ورود بچه چهار ماهه‌اش جلوگیری شد و بعد از یک بحث و جدل به او و پسرش اجازه دادند وارد بخش ثبت نام شود اما به او گفتند که کالسکه بچه باید از ورودی دیگری رد شود.

این کارگردان سپس گفته که مسئولان جشنواره به او گفته‌اند برای کودکش باید هزینه ورود جداگانه معادل ۳۰۰ یورو پرداخت کند و بعد از آن که پذیرفته این هزینه را بپردازد، به او گفته‌اند چهل و هشت ساعت طول می‌کشد این درخواست بررسی شود.

این اتفاق در حالی رخ داده که جشنواره کن و بازار فیلم برنامه جدید مشترکی از ماه آوریل آغاز کردند که هدفش آسان‌تر کردن حضور کودکان در جشنواره است. در این برنامه تسهیلاتی برای کودکان همراه والدینی که در سینما هستند پیش بینی شده است.

جشنواره کن در واکنش به اعتراض این کارگردان بریتانیایی امروز بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد جلوگیری از ورود بالاماکینا یک خطا بوده و جشنواره تلاش می‌کند آن را اصلاح کند.

یک سخنگوی جشنواره در این‌باره گفت: «سیاست کن و بازار فیلم، مهمان نوازی بهتر نسبت به مادرانی است که با فرزندان خود به کن می‌آیند.» این سخنگو در ادامه توضیح داده که بالاماکینا از مقررات آگاه نبوده و به دلیل ضعف ارتباط مامور امنیتی و فردی که میزبان مهمانان جشنواره بوده، به اشتباه از ورود او جلوگیری شده ولی به او مجوز ورود داده خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع