سینماپرس: ابراهیم ایرج زاد نویسنده و کارگردان که در انتظار پروانه ساخت فیلم دومش است درباره طرح ادغام پروانه های ساخت و نمایش سینمایی و ویدیویی نظرات خود را بیان کرد.
به گزارش سینماپرس، ابراهیم ایرج زاد کارگردان «تابستان داغ» درباره برنامه جدید سازمان سینمایی برای ادغام پروانه ساخت فیلم های سینمایی و ویدیویی به صبا عنوان کرد: اول باید دید هدف از ادغام چیست و به چه شکلی صورت می گیرد.
وی ادامه داد: شورای پروانه ساخت و نمایش عضوهای مشترکی دارند اما عضو غیرمشترک هم دارند، اگر این موضوع به این معنی است که اعضا مشترک شوند به نظرم در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمی کند چون بحث اصلی فیلمسازان در مرحله اول پروانه ساخت است که باید مدام درباره فیلمنامه خود توضیح دهند، بنابراین باید صبر کنیم و با اعلام قانون جدید ببینیم این موضوع چه شکلی دارد و بعد راجع به آن نظر دهیم.
ایرج زاد با اشاره به اینکه یکی از مسایلی که اهالی سینما را با مشکل رو به رو کرده روند دریافت پروانه ساخت و نمایش است، اذعان کرد: آنگونه که از سخن و عمل حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی به نظر می آید، هدف او این است که پروتکل ها به نحوی طراحی شود که این بی زمانی از بین برود و فیلمساز بداند هر زمانی که درخواستش در شورا ثبت می شود در یک بازه زمانی مشخص نتیجه شورا را می گیرد و از آن طرف شورا هم باید این تعامل را با فیلمساز برقرار کند و با ایجاد اعتماد با شک و سوظن به ما فیلمسازها نگاه نشود.
کارگردان «تابستان داغ» درباره فعالیت های جدید خود خبر داد: در پروسه دریافت پروانه ساخت فیلم دومم هستم. از زمانی که فیلمنامه آماده می شود و درخواست پروانه ساخت می دهیم دیگر امور از دست ما خارج می شود و باید صبر کنیم تا پروانه صادر شود.
ایرج زاد در پایان در پاسخ به اینکه باید در انتظار پروژه ای مانند «تابستان داغ» از او باشیم، عنوان کرد: فیلم دومم خیلی جدی تر از «تابستان داغ» است و طبق زمان بندی ما، فیلم به جشنواره ملی فیلم فجر می رسد، البته باید دید که پروسه پروانه ساخت چگونه پیش می رود و امیدوارم اتفاقات در خوشبینانه ترین حالت ممکن باشد.
ابراهیم ایرج زاد اولین فیلم بلند سینمایی خود را در تیرماه سال ۱۳۹۵ با نام «تابستان داغ» مقابل دوربین برد. «تابستان داغ» در همان سال به بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره ملی فیلم فجر راه پیدا کرد و با نامزدی در ۱۳ رشته، رکورددار شدد. این فیلم درنهایت توانست سیمرغ بهترین فیلمبرداری و تدوین را از آن خود کند.
سینماپرس: جایزه بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره FREDONIA آمریکا به فیلم های کوتاه ایرانی رسید.
به گزارش سینماپرس، در این دوره از جشنواره FREDONIA آمریکا جایزه بهترین فیلمبرداری برای فیلم کوتاه «فروزان» به صادق سوری و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم کوتاه «ذبح» به کارگردانی آکو زندکریمی و سامان حسینپور اهدا شد.
فیلم کوتاه «فروزان» به کارگردانی میرعباس خسروی نژاد که پیش از این در گروه «هنر و تجربه» با عنوان «زمستانه فیلم کوتاه» اکران شده بود، داستان زن جوانی است که سعی میکند از خانوادهاش در مقابل حمله شبانه دزدها محافظت کند.
فیلم کوتاه «ذبح» داستان خانوادهای است که برای گذراندن یک زمستان سخت باید تنها دارایی خود یعنی گاوشان را بفروشند، اما پسر خانواده از این تصمیم خوشحال نیست و گاو را فراری میدهد.
دومین دوره جشنواره FREDONIA از تاریخ ۱۶ تا ۱۷ می (۲۶ و ۲۷ اردیبهشت) در آمریکا برگزار شد.
سینماپرس: مایکل پنیا برای بازی در نقش شخصیت شرور داستان، به پروژه لایواکشن «تام و جری» اضافه شد.
به گزارش سینماپرس به نقل از ددلاین، مایکل پنیا بازیگر ۴۳ ساله هالیوودی در نقش ضدقهرمان انیمیشن لایواکشن پرآوازه و کلاسیک استودیو برادرانوارنر یعنی «تام و جری» بازی خواهد کرد.
کارگردانی این اثر را تیم استوری برعهده دارد و کلویی گریس مورتس ستاره جوان هالیوود نیز در آن نقشآفرینی خواهد کرد. مورتس کارمند جدید هتلی است که جری نیز در آن جا لانه دارد. این کارمند تازهکار که نگران از دست دادن شغل خود است یک گربه خیابانی به نام تام را اجیر میکند تا او را از شر موش نجات دهد. در این بین مایکل پنیا نقش مدیر داخلی زورگوی هتل را دارد که در طول فیلم به جبهه مقابل دیگر کاراکترها بدل میشود.
عمر «تام و جری» به حدود سال ۱۹۴۰ میلادی و خلق آنها توسط ویلیام هانا و جوزف باربارا بازمیگردد. از مجموعه اصلی «تام و جری» در خلال سالهای ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۸ میلادی ۱۱۴ اپیزود منتشر شد که هفت اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را به ارمغان آورد. از آن سالها تاکنون این انیمیشن با اقتباسهای تلویزیونی بیشمار، انیمیشنهای کوتاه و فیلم بلند «تام و جری: فیلم سینمایی» (۱۹۹۲)، دهههاست که طرفداران خود را سرگرم میکند.
لایواکشن برادرانوارنر جدیدترین اثر در این مجموعه است و قرار است ۱۶ آپریل سال ۲۰۲۱ روی پردههای سینما بیاید.
سینماپرس: فیلم کوتاه ایرانی در بخش اصلی جشنواره ای در ارمنستان به رقابت می پردازند.
به گزارش سینماپرس، فیلم «بدل» به کارگردانی روناک جعفری، «The stain» به کارگردانی شهره وکیلی، «کات» به کارگردانی مهرداد بخشی و «در بین» به کارگردانی علیار راستی در بخش اصلی هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم One Shot که همه ساله در کشور ارمنستان برگزار میشود، حضور دارند.
جشنواره بین المللی فیلم one shot، هفده سال است که در شهر ایروان از ۵ تا ١١ ژوئن برابر با ۱۵ تا ۲۱ خرداد برگزار میشود.
سینماپرس: برندگان احتمالی هفتاد و دومین دوره جشنواره کن در بخش نخل طلای بهترین فیلم را بشناسید.
به گزارش سینماپرس به نقل از ایندی وایر، جشنواره فیلم کن در تاریخ ۲۵ مه (۴ خرداد) به پایان می رسد و مراسم آن نیز از ساعت ۲۰:۱۵ به وقت کن آغاز خواهد شد.
این جشنواره از سال ۱۹۵۵ به بزرگترین فیلم سازان تاریخ از فرانس فورد کاپولا تا جین کامپیون جایزه نخل طلا اعطا کرده است.
جشنواره معتبر فیلم کن همانند اسکار یکی از سختترین جوایز برای پیش بینی است. در حالی که آکادمی اسکار از تعداد زیادی رای دهنده استفاده میکند و ماهها قبل برای اجرای این جشنواره برنامه ریزی میکنند، جشنواره کن فیلم منتخب خود را تنها در ده روز به نمایش میگذارد که کارگردانها و بازیگران برگزیده خود را معرفی میکند و شاهد نمایش دو یا سه فیلم در طول هر روز این جشنواره هستیم.
آلخاندرو ایناریتو امسال به عنوان رئیس هیئت مدیره این جشنواره به اولین فیلمسازی تبدیل شد که از آمریکای لاتین برای این پست انتخاب میشود و جایزه نخل طلا را به بهترین فیلم اهدا میکند.
برندگان نخل طلای کن توسط منتقدین ایندی وایر اولویت بندی شدند که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
فیلم «درد و افتخار» اثر هنرمندانه آلمودوار به اندازه کافی در روز اکرانش مورد استقبال داوران و مخاطبان قرار گرفت و به همین خاطر حداقل تا کنون این فیلم محتملترین گزینه برای دریافت جایزه نخل طلا «درد و افتخار» است. پدرو آلمودوار در سال ۱۹۹۹ جایزه بهترین کارگردان را برای فیلم «همه چیز درباره مادرم» و در سال ۲۰۰۶ جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را برای فیلم بازگشت از جشنواره فیلم کن دریافت کرده، اما تاکنون موفق به نخل طلای بهترین فیلم نشده است و شاید این یک فرصت طلایی برای او باشد.
گزینه بعدی که برای دریافت نخل طلا پیش بینی میشود، فیلم سینمایی «پارازیت» به کارگردانی بونگ جو از کشور کره جنوبی است که در سال ۲۰۱۷ نیز با فیلم «اوکجا» در این بخش نامزد شده بود و حالا بعد از واکنش مثبت داوران به فیلم جدیدش به نظر میرسد شانس زیادی برای بردن نخل طلا داشته باشد. این فیلم داستان یک خانواده فقیر در شهرسئول را روایت میکند.
و اما فیلم «روز و روزگاری در هالیوود» محبوبترین فیلم جشنواره کن امسال که تارانتینو را بعد از گذشت ۲۵ سال از دریافت جایزه نخل طلا در جشنواره کن دوباره به این جشنواره رسانده است تا برای دریافت دوباره این جایزه رقابت کند. او دوبار با فیلمهای «ضد مرگ» و «حرامزادههای لعنتی» در جشنواره کن حضور داشت، اما دست خالی فرانسه را ترک کرد البته احتمال میرود امسال برد پیت یا لئوناردو دیکاپریو در بخش بهترین بازیگر مرد نیز جایزه دریافت کنند.
منتقدین این سایت در رتبههای بعدی فیلمهای دیگری از جمله «تصویر یک زن بر روی آتش»، «بی نوایان»، «آتلانتیک» را قرار دادند و شانس کمتری نسبت به باقی فیلمها برای آنها قائل شدند.
سینماپرس: قاسم رفعتی خواننده قطعه آوازی «سحرگهان» با اشاره نحوه تولید این اثر ماندگار ویژه سحرهای ماه مبارک رمضان از شرایط نامطلوب تولید و تهیه آثار موسیقایی در حوزه موسیقی اصیل ایرانی سخن گفت.
به گزارش سینماپرس، قاسم رفعتی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانیبا اشاره تولید قطعه آوازی «سحرگهان» که سالهاست در ایام ماه مبارک رمضان از رسانه ملی پخش میشود، به مهر توضیح داد: این قطعه آوازی از جمله آثار آوازی من است که علاقه زیادی به آن دارم و وقتی میشنوم که مردم عزیزمان این چنین با این قطعه آوازی ارتباط روحی مناسبی پیدا کردهاند بسیار خوشحال میشوم.
وی درباره نحوه تولید این قطعه آوازی گفت: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بود که قرار بر این شد تعدادی آثار با موضوع مناجاتهای مختلف ماه مبارک رمضان تولید شود که قطعه «سحرگهان» یکی از همین آثار بود. البته این کار در نتیجه پژوهشهای فراوانی برای انتخاب شعر صورت گرفت که فکر میکنم توانسته به دل و جان مخاطب بنشیند. به هر ترتیب من از این موضوع بسیار حال خوبی دارم که قطعه «سحرگهان» در کنار مناجات «ربنا» استاد شجریان توانسته با استقبال مردم مواجه شود. همین که یک قطعه آوازی در سحرگاه ماه مبارک رمضان توانسته با نگاه مثبت و خاطره ساز مخاطبان مواجه شود برای من افتخار بزرگی است.
این خواننده پیشکسوت موسیقی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به فعالیتهای دیگر خود در عرصه موسیقی بیان کرد: من کارهای بسیاری را برای اجرای زنده و تولید آلبوم طراحی و پیش بینی کردم ولی متأسفانه فعلاً زمینهای برای کارها وجود ندارد.
وی افزود: من و امثال من در موسیقی قطعاً برای خود برنامههای مختلفی را در نظر داریم اما وقتی از جایی حمایتی نمیشود فضا برای انجام کاری مساعد نیست خب طبیعتاً نمیتوان به صورت قطعی درباره پروژهای اعلام نظر کرد.
استاد قاسم رفعتی از جمله هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایرانی است که فراگیری موسیقی را از ۱۲ سالگی زیر نظر مسعود حسنخانی آغاز کرد و طی این مدت به فراگیری گوشهها و مقامهای آواز ایرانی پرداخت. وی برای گسترش آموختههای خود نزد استاد محمود کریمی رفت و بیش از هفت سال به تکمیل آموختههای خود پرداخت. این خواننده موسیقی ایرانی طی دهههای گذشته ضمن تولید چندین اثر ماندگار با هنرمندان شناخته شدهای چون محمدرضا شجریان، حسین یوسف زمانی و بسیاری دیگر همکاری داشت. آواز «سحرگهان» استاد رفعتی سالهای متمادی است که در ماه رمضان از رسانه ملی پخش میشود.
قاسم رفعتی که سال گذشته نیز از سوی مؤسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» مراسم بزرگداشتی برای او برگزار شده بود، سال ۹۵ به پاس سالها فعالیت در زمینه موسیقی مذهبی و مناجات خوانی موفق به دریافت جایزه هنری «غدیر» شد.
سینماپرس: فیلمبرداری فیلم «تدفین» در شهر دامغان به پایان رسید و مراحل فنی آن آغاز شده است.
به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم «تدفین» به نویسندگی و کارگردانی محمد تنابنده و تهیهکنندگی سید امیر سیدزاده در شهر دامغان به پایان رسید و مراحل فنی آن آغاز شده است.
حسین مهری، توماج دانش بهزادی، محمود نظر علیان، مجید سعیدی، ایوب دمان، حامد طاهری و محمد عطاییزاده بازیگران «تدفین» هستند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده: «خیلی خنده داره… چشماتو ببندی و باز کنی ببینی بابات نیست … ببندی و باز کنی ببینی مادرت نیست … ببندی و باز کنی ببینی عشقت نیست…».
دیگر عوامل فیلم «تدفین» عبارتند از: سرمایه گذار و جانشین تهیهکننده: محمد جعفرفرد حسینی، مجری طرح: امیرصیدآبادی، نویسندگان: محمد تنابنده، ابراهیم نصیری، مدیر فیلمبرداری: امیر کریمی، مدیر صدابرداری: هادی ساعد محکم، طراح گریم: هاشم فغانی طراح صحنه: سعید هنرمند، طراح لباس: زهرا صمدی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: علی مهر آسا، منشی صحنه: لیلا مربی، عکاس پیام باورصاد، مشاور پروژه: بهرام اجرایی، فیلمبردار: میلاد حسینی، دستیار اول صحنه: مجید صیدآبادی، مدیر جلوهای ویژه: رسول کهنسال، مدیر تولید:مجتبی فرد حسینی، جانشین تولید: امیر حسین فرد حسینی، مدیر تدارکات: پژمان داستان، گروه کارگردانی: مصطفی فرد حسینی، گروه فیلمبرداری:محمد عسگری، احمد آقاجانلو، گروه نورپردازی:کورش نوشاد، هادی رمضانی، سید مجید سعادت، محسن محبی، امیر تنابنده، دستیار دوم کارگردان: رضا تقوی زنوز، دستیار برنامه ریز: مرجان بختیاری، امورمالی: علی فرد حسینی.
سینماپرس: همزمان با انجام مراحل فنی سریال «گاندو»، محمدعلیزاده موسیقی تیتراژ پایانی این سریال را میخواند.
به گزارش سینماپرس، مجتبی امینی تهیه کننده سریال «گاندو» درباره جدیدترین وضعیت این سریال گفت: در حال حاضر سریال مشغول انجام مراحل فنی است و به تازگی محمد علیزاده به عنوان خواننده همکاری خود را با ما آغاز کرده است تا سریال برای پخش از شبکه سوم سیما آماده شود.
محمد علیزاده خواننده پاپ کشورمان پیش از این در سریال «برادر» با جواد افشار همکاری داشته است و بعد از آن، دومین همکاری خود را با این کارگردان آغاز کرده است.
«گاندو» مجموعه امنیتی به کارگردانی جواد افشار، تهیه کنندگی مجتبی امینی به قلم آرش قادری است.
سینماپرس: مستند «با واپسین نفسها» به کارگردانی فرشاد فداییان با موضوع دریاچه ارومیه در حال ساخت است.
به گزارش سینماپرس، فرشاد فداییان این روزها مشغول تهیه مستندی به کارگردانی پسرش فراز فداییان با موضوع دریاچه ارومیه است. این فیلم با عنوان «با واپسین نفسها» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.
در خلاصه موضوع مستند «با واپسین نفسها» آمده است: «دریاچه ارومیه که روزگاری یکی از بزرگترین دریاچههای شور جهان بود، بر اثر ۲ دهه خشکآبی حوزههای آبریز خود، اندک اندک میزبانی هزاران ساکن بومی، انبوه پرندگان مهاجر، گونههای جانوری و پوشش گیاهی حواشی و جزایر کوچک و بزرگ مسکون خود را از دست میدهد. در خاموشی خالی دریاچه و روستاهای نیمهمسکون حواشی آن، هنوز مردان و زنان پیری هستند که در این واپسین روزهای حیات دریاچه، تنهایش نگذاشتهاند و به آب و بستر خشک و خاک حواشی آن وابسته و دلبستهاند».
فرشاد فداییان درباره مراحل ساخت این مستند که مدت زمان آن ۵۰ دقیقه است، گفت: تصاویر هوایی از ۱۱ هزار کیلومتر مناظر منطقه طی ۲۰ روز انجام شده است و قسمت پایانی فیلمبرداری قرار بود اردیبهشتماه انجام شود که با توجه به بارندگیهای اخیر و بالا آمدن سطح آب دریاچه، فعلاً این امکان وجود ندارد. البته این پُرآب بودن دریاچه ارومیه موقتی است و ما تا پایان تابستان بخش پایانی فیلمبرداری را انجام خواهیم داد.
عوامل تولید مستند «با واپسین نفسها» عبارتند از: پژوهش، تصویر و کارگردانی: فراز فداییان، تدوین: فرشاد فداییان، موسیقی: علی چولایی، دستیار کارگردان: هادی نوری، دستیار اول تصویر: سعید خراسانی، دستیار دوم تصویر: مسعود خراسانی، تهیهکننده: فرشاد فداییان، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.