X

بایگانی خرداد 7, 1398

دفتر سینمایی

انتقاد داریوش ارجمند از مجری‌های تلویزیون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داریوش ارجمند با انتقاد از برخی مجریان تلویزیون گفت: شلوارهای تنگی می‌پوشند که پدربزرگِ من هنگام رفتن به رختخواب می‌پوشید.

به گزارش سینماپرس، داریوش ارجمند با انتقاد از برخی مجریان تلویزیون گفت: شما لباس‌های مجریان تلویزیون را ببینید؛ شلوارهای تنگی می‌پوشند که پدربزرگِ من هنگام رفتن به رختخواب می‌پوشید.

وی گفت:این‌ها مانکن هستند نه مجری! از سَر و زلف و لباس تا دیالوگ گفتن؛ آدم فکر می‌کند از روی ترجمه صحبت می‌کنند. تلویزیون برای برون رفت از این مشکلات و پاسداشت زبان فارسی باید روی این عبارت تأمل کند: عالم دیگری را باید ساخت و از نو آدمی!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دومین همکاری مشترک احمد مهران‌فر با محسن تنابنده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: احمد مهرانفر به نمایش «مولن روژ» به کارگردانی حسین پارسایی اضافه شد.

به گزارش سینماپرس، نمایش « «مولن روژ» نوشته آرش عباسی و کارگردانی حسین پارسایی مضمونی اجتماعی با حضور ۲ پرسوناژ دارد.

احمد مهرانفر که به تازگی به این نمایش پیوسته است دومین همکاری مشترک خود را در صحنه تئاتر بعد از نمایش «شوایک» با محسن تنابنده در «مولن روژ» تجربه می‌کند.

محمد قدس به عنوان تهیه کننده، میثم احمدی به عنوان مشاور تهیه و تولید، مهتاب کُرک وندی به عنوان مدیر تبلیغات و ارتباطات و گلاویژ نادری به عنوان مشاور رسانه‌ای در این نمایش همکاری دارند.

نمایش «مولن روژ» تابستان سال‌جاری به صحنه خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پلاتو #تو

پلاتو  #تو آماده خدمت رسانی به گروه های تئاتری و موسیقی

دارای سه ۳ سالن  به ابعاد ۱۸،۲۲ و ۴۰ متری

 

آدرس: میدان ولیعصر،بلوار کشاورز،بعد از فلسطین،کوچه دائمی،نبش همتی، پلاک۳

شماره تماس: ۸۸۹۹۳۶۱۹-۸۸۹۶۰۳۷۴-۰۹۳۸۲۰۲۹۳۷۹

 

دفتر سینمایی

سربخش: مسئولان باید جلوی اظهارنظرهای غیرکارشناسی سلبریتی ها را بگیرند/ فضای مجازی به حال خود رها شده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در پی انتقاد افکارعمومی از چالشی به نام «سلبریتی ها» گفت: مسئولان فرهنگی و قضایی باید جلوی اظهارنظرهای غیرکارشناسی سلبریتی ها را بگیرند و نگذارند که آن ها در جامعه به عنوان یک مرجع رسانه ای معرفی شوند.

این کارشناس ارشد حقوق بین الملل در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید سلبریتی ها تأثیرگذار هستند؛ از زلزله کرمانشاه به بعد با توجه به گسترش ابعاد فضای مجازی این واقعیت نمود عینی پیدا کرد که سلبریتی ها روی مردم تأثیرگذاری مستقیم دارند. در سیل های ویرانگر امسال نیز ما همچنان شاهد این اتفاق بودیم. بنده معتقدم مسئولان فرهنگی و قضایی کشور نباید اجازه دهند تأثیر سلبریتی ها بیش از این شود و باید در یک جای مناسب جلوی عملکرد آن ها را بگیرند؛ سلبریتی ها اصولا می توانند در محدوده تخصص و کاری خود اظهارنظر کنند و اینکه بخواهند در هر حوزه ای بدون سواد و دانش رسانه ای و تخصص و مهارت ویژه اظهارنظر کنند به نفع جامعه نیست.

وی ادامه داد: اینکه مثلا فلان هنرپیشه راجع به مسائل و مشکلات مردم صحبت می کند و وارد مسائل سیاسی و امنیتی می شود چه معنایی دارد؟ آیا این اظهارنظرهای بدون تحقیقات که باعث تهییج کردن عده ای در جهت برخی اهداف خاص می شود به نفع کشور است؟ بنده تأکید می کنم که سلبریتی ها باید پاسخگوی عملکرد خود باشند، آن ها باید بدانند به جز در چارچوب خاص حرفه خود نباید در هیچ مسأله دیگری دخالت کنند.

سربخش خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که در این میان مسئولان فرهنگی هم مقصرند چرا که اگر آن ها عملکردی درست داشتند و جلوی این رفتارهای غیرحرفه ای سلبریتی ها را می گرفتند، هشداری به همه آن ها داده می شد که دیگر راجع به مسائلی که در آن تخصص ندارند اظهارنظر نکنند و چارچوب ها و حد و حدود خود را بدانند و به صورت حساب شده تنها در مورد مسائل فرهنگی و هنری اظهارنظر کنند.

مدیرمسئول نشریه سینمارسانه تصریح کرد: سلبریتی ها باید بدانند وقتی راجع به مسأله ای اظهارنظر می کنند باید عواقب و مسئولیت اظهارنظرهای های شان را هم بپذیرند؛ اینکه بعدا بیایند و بگویند که من اطلاع درستی نداشتم یا نمی دانستم این مسأله ای که مطرح کردم درست است یا غلط و امثال این ها نمی تواند رفع کننده مسئولیت آن ها باشد. سلبریتی ها باید بدانند وقتی اظهارنظر می کنند باید در محضر قانون و جامعه پاسخگو باشند و نمی توانند خود را تبرئه کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد شدید نسبت به دولت و برخی دستگاه های دولتی اظهار داشت: کوتاهی وزارت ارتباطات در خصوص عدم توجه ویژه به اپلیکیشن های داخلی بخشودنی نیست، من نمی دانم چرا بعد از گذشت سال ها ما همچنان دست روی دست گذاشته ایم و هیچ حمایتی از اپلیکیشن های داخلی نداریم و اجازه می دهیم برنامه ها و نرم افزارها و اپلیکیشن های خارجی کشورمان را احاطه کنند و ما هم نتوانیم نظارت درستی روی آن داشته باشیم؟

سربخش در همین راستا یادآور شد: بنده خاطرم هست که از سال ۱۳۷۹ مقام معظم رهبری خواسته بودند مسئولان در پی بومی سازی فضای مجازی باشند اما متأسفانه طی گذشت ۱۹ سال از این درخواست ما فقط شاهد کوتاهی ها و اهمال کاری های بی شمار از سوی مقامات بوده ایم و آن ها برای بومی سازی اپلیکیشن های داخلی از خود مقاومت نشان دادند و سبب ساز این اتفاق شدند که امروزه فضای مجازی در کشور مسائل زیادی را به وجود آورد.

این کارشناس فرهنگی در خاتمه این گفتگو افزود: در همه کشورهای جهان فضای مجازی بر اساس مقررات و ضابطه های خاص در کشورها فعالیت می کند و این گونه نیست که هر کس آزادانه هر کاری بخواهد در فضای مجازی انجام دهد اما متأسفانه ما در کشورمان فضای مجازی را به حال خود رها کرده ایم و اجازه می دهیم تا عده ای از افراد این فضا را مسموم کرده و برخلاف منافع کشور و جامعه در آن فعالیت داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«علاءالدین» در ۴ روز اول ۱۰۵ میلیون دلار فروش کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «علاءالدین» در چهار روز اول اکرانش تنها در آمریکا ۱۰۵ میلیون دلار فروخت.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، تعطیلات هفته در آمریکا به مناسبت روز یادبود این آخر هفته ۴ روزه بود و با نمایش و فروش فیلم «علاءالدین» ششمین روز یادبود پرفروش در تاریخ آمریکا رقم خورد. سال ۲۰۰۷ «دزدان دریایی کارائیب: پایان دنیا» با فروش ۱۳۹ میلیون دلاری در ۴ روز ظاهر شده بود.

در عین حال علاءالدین در همین مدت ۱۲۱ میلیون دلار نیز با فروش در ۵۶ بازار بین‌المللی کسب کرد.

در حالی که پیش بینی می‌شد این فیلم در بازار داخلی آمریکا در سه روز اول افتتاحیه‌اش بین ۷۵ تا ۸۵ میلیون دلار فروش کند، این فیلم ۸۶.۱ میلیون دلار فروش کرد.

این فیلم نسخه زنده انیمیشن سال ۱۹۹۲ دیزنی است که ۵۰۲ میلیون دلار در سراسر دنیا فروش کرده بود.

در این فیلم که با بازیگران غیرآمریکایی ساخته شده و تنها ویل اسمیت در نقش جینی آمریکایی است،  منا مسعود در نقش علاءالدین بازی کرده است.  نائومی اسکات نیز بازیگر نقش جاسمین است و مروان کنزاری در نقش جعفر بازی کرده است.

این فیلم را گای ریچی کارگردانی کرده است.

در حالی که بیشتر آنهایی که فیلم را تماشا کرده‌اند از آن لذت برده‌اند، ۲۲ درصد گفته‌اند می‌خواهند فیلم را دوباره در سینما ببینند.

سال پیش «سولو: یک داستان جنگ ستاره‌ای» در این تعطیلات ۴ روزه ۱۰۳ میلیون دلار فروخته بود. اما بیشترین آمار مربوط به فروش در تعطیلات روز یادبود مربوط به «سریع و خشمگین ۶» در سال ۲۰۱۳ است که ۳۱۴ میلیون دلار فروخت.

این هفته دومین فیلم پرفروش «جان ویک: فصل ۳» بود که با فروش ۳۰.۵ میلیون دلار پس از افتتاحیه پرفروش ۵۶.۸ میلیون دلاری خود، فروخت و فروشش در آمریکا را به ۱۰۷ میلیون دلار رساند.

«انتقام‌جویان: پایان بازی» دیگر فیلم دیزنی نیز جایگاه سوم را با فروش ۲۲ میلیون دلاری کسب کرد و فروشش را به ۸۰۳ میلیون دلار در بازار داخلی آمریکا رساند.

«پوکمون کارآگاه پیکاچو» محصول برادران وارنر نیز جایگاه چهارم را با فروش ۱۷ میلیون دلاری در این تعطیلات کسب کرد تا مجموع فروشش را به ۱۲۰ میلیون دلار برساند.

در سال ۲۰۱۹ بازار فیلم آمریکا تا پایان تعطیلات یادبود ۴.۳۴ میلیارد دلار فروش کرده که ۱۰ درصد کمتر از سال پیش همین موقع است.

«علاءالدین» سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۹ در روزهای افتتاحیه است که پس از فروش ۳۵۷ میلیون دلاری «انتقام جویان: پایان بازی» و «کاپیتان مارول» با فروش ۱۵۳ میلیون دلار قرار می‌گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ریدلی اسکات از «بیگانه» می گوید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دست‌اندرکاران فیلم سینمایی «بیگانه» که به کارگردانی ریدلی اسکات ۴۰ سال پیش روی پرده‌های سینماها رفت از تجربه‌شان در ساخت این فیلم می‌گویند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی،  ریدلی اسکات کارگردان انگلیسی و همکارانش به مناسبت ۴۰ ساله شدن فیلم «بیگانه» که از آن موقع تا به حال به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های علمی‌تخیلی تاریخ سینما بدل شده، در مصاحبه‌ای درباره تجربه ساختن این فیلم گفتند.

در این نشست گفته شد اسکات انتخاب چهارم تهیه‌کنندگان برای ساخت این فیلم بود، اما بعد از اینکه آن‌ها پروژه قبلی‌اش یعنی «دوئلیست» را دیدند که توانسته بود با رأی تمام اعضای هیأت داوران جایزه بهترین ساخته نخست فستیوال فیلم کن سال ۱۹۷۷ را به خود اختصاص بدهد، او را انتخاب کردند.

ابتدا بودجه «بیگانه» کمتر از چهار میلیون دلار تعیین شده بود، اما بعد از اینکه تهیه‌کنندگان ایده‌ها و طراحی‌های اسکات برای ساخت فیلم را دیدند، بودجه به ۸.۶ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

«بیگانه» توانست سال ۱۹۷۹ در باکس‌آفیس جهانی ۱۰۵ میلیون دلار بفروشد و باعث ساخته شدن سه دنباله، دو فیلم مرتبط (کراس‌اوور) با فرنچایز  «غارتگر» و دو پیش درآمد یعنی فیلم‌های «پرومتئوس» در سال ۲۰۱۲ و «بیگانه: میثاق» در سال ۲۰۱۷ شد که هر دو توسط اسکات کارگردانی شدند.  سومین پیش درآمد هم به کارگردانی او در حال حاضر در مرحله نهایی‌سازی فیلمنامه قرار دارد.

شعار «بیگانه» این بود که «در فضا، هیچکس نمی‌تواند جیغ کشیدن شما را بشنود». اما مخاطبان دست از جیغ کشیدن برنمی‌داشتند. از همان لحظه‌ای که یکی از نوزادهای بیگانه‌ها از شکم یکی از شخصیت‌های داستان بیرون زد، «بیگانه» یک پروژه هیجان‌انگیز بدون توقف بوده است.

ورونیکا کارت‌ رایت بازیگر فیلم گفت: «هیچ کس پیش از آن هرگز کاری مثل این انجام نداده بود».

اسکات در ساختن این فیلم از قانونی پیروی کرد که بهترین فیلم‌های علمی‌تخیلی به آن پایبند می‌مانند: هرگز بیش از حد آشکار نکن.

او گفت: «نباید هیولا را بیش از حد نشان داد چون به او عادت می‌کنید و هرگز نباید اجازه دهید مخاطب به آن عادت کند. این همیشه ایده اصلی من بوده است. بهترین اتاق نمایش دنیا بین گوش‌های شما یعنی مغز شماست. بنابراین باید یاد گرفت چطور می‌توان وارد ذهن انسان شد تا خیلی چیزها را نمایش داد. باید اجازه داد خود مغز بیشتر کار را انجام بدهد. همین جاست که می‌توان از اضطراب‌های خود مردم هم استفاده کرد.»

اسکات اسمن، فیلم‌نامه‌نویس این پروژه گفت طراحی صحنه این فیلم که نامزدی جایزه اسکار را برای مایکل سیمور همراه داشت، به اضطراب‌های فیلم اضافه کرد. او گفت: «سفینه نوسترومو یک صحنه بزرگ بود که طوری ساخته شده بود تا بتواند آن نوع شات‌های مختلف را فیلمبرداری کرد.»

او اضافه کرد: «وقتی از اتاقی به اتاق دیگر می‌روید و داخل سالن‌هایی می‌شوید که نور زیادی ندارند بسیار اثرگذار است. حس تعلیق بسیار خوبی ایجاد می‌کند و نمی‌دانید که هر لحظه موجود بیگانه کجاست.»

«بیگانه» یا «Alien» فیلم علمی–تخیلی ترسناک به نویسندگی دان اوبانون و کارگردانی ریدلی اسکات، محصول سال ۱۹۷۹ است. این فیلم موجود فرازمینی مهاجم و خطرناکی را به تصویر می‌کشد که وارد یک فضاپیمای باری شده و خدمه کشتی را از بین می‌برد.

این فیلم سرآغاز ساخت یک سری فیلم با حضور شخصیت اِلن ریپلی با بازی سیگورنی ویور شد.

«بیگانه‌ها»، «بیگانه ۳» و رستاخیز بیگانه دنباله‌های این فیلم محسوب می‌شوند. «بیگانه علیه غارتگر» و «بیگانه‌ها علیه غارتگر: مارش عزا» دنباله‌های غیررسمی این فیلم به حساب می‌آیند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معاون سیما درگذشت پرویز بهرام را تسلیت گفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر مرتضی میرباقری معاون سیما در پیامی درگذشت پرویز بهرام گوینده و صداپیشه پیشکسوت تلویزیون و سینما را تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، متن پیام تسلیت مرتضی میرباقری معاون سیما به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

وداع نابهنگام با پرویز بهرام، هنرمند گرانقدر و پیشکسوت عرصه صداپیشگی و گویندگی، مایه اندوه و خسران شد. سیمای جمهوری اسلامی ایران امروز یک همکار قدیمی و توانمند را از دست داد.

همزمان شدن ضایعه درگذشت پرویز بهرام با سالروز شهادت مولای متقیان، قابل اعتنا است. چرا که وی در تولید سریال ماندگار «امام علی (ع)» همکار و همراه بود و در ایفای صداپیشگی شخصیت ابوموسی اشعری به این اثر فاخر، جلوه‌ای ویژه بخشید.

آن هنرمند متعهد همچنین با صدای خود به مستندهای «راز بقا» و «جاده ابریشم» گرمای دل‌پذیری بخشید و ارزش آن‌ها را دو چندان نمود.

طنین صدای او خاطرات زیبایی را برای همه ما ساخته است و بدون شک مردم قدرشناس و هنردوست ایران هیچ گاه صدای ماندگار او را به فراموشی نخواهند سپرد.

اینجانب با عرض تسلیت به خانواده محترم بهرام، مجموعه صداوسیما و تمامی هنردوستان این سرزمین، از خداوند منان برای آن عزیز از دست رفته آمرزش و آرامش و برای بازماندگان صبر جزیل طلب می‌کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هاکریا ۲۰۴۰» برنامه تخصصی برای اسرائیل‌شناسی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده و پژوهشگر برنامه تلویزیونی اسرائیل‌شناسی(هاکریا ۲۰۴۰) از ساخت ۱۳ قسمت دیگر خبر داد.

به گزارش سینماپرس، برنامه «هاکریا ۲۰۴۰» برنامه تلویزیونی تخصصی صهیونیسم‌شناسی از شبکه سوم سیماست. این برنامه در ۱۳ قسمت با ۱۳ موضوع تخصصی درباره رژیم صهیونیستی اعم از ساختار حکومتی، سیستم امنیتی، ارتش و میلیتاریسم، استراتژی‌های امنیتی، موساد، شکاف‌های داخلی و دیگر موضوعات رژیم صهیونیستی تولید شده است.

  «هاکریا ۲۰۴۰» برنامه‌ای آگاهی‌بخش درباره ماهیت، ساختار و برنامه‌های رژیم صهیونیستی است و نخستین برنامه تلویزیونی در نوع خود است. هر قسمت از یک گفتگوی اصلی، یک معرفی فیلم از سینمای رژیم صهیونیستی مرتبط با موضوع آن قسمت و سه گزارش مستند تصویری تشکیل شده است. این برنامه هر روز از ساعت ۱۱ و ۴۵ از شبکه سوم سیما و به مناسبت روز قدس و اجلاس معامله قرن پیش رو در حال پخش است.

علی عبدی نویسنده و پژوهشگر برنامه «هاکریا ۲۰۴۰» به تسنیم،  گفت: این برنامه به عنوان اولین کار تلویزیونی تخصصی اسرائیل‌شناسی سال ۹۵ تولید شد. این برنامه براساس یک دغدغه و یک حرکت آتش‌به اختیار شکل گرفت. با این دغدغه که خلأ شناخت اسرائیل و رژیم صهیونیستی احساس می‌شد؛ بایستی با توجه به جنگ نرمی که شبکه‌های فارسی‌زبان برای تطهیر رژیم صهیونیستی به شدت کار می‌کنند یک حرکت آگاهی‌بخشی انجام می‌گرفت.

وی افزود: قرار شد یک کاری تولید کیم گفتمان انقلاب را در حوزه رژیم صهیونیستی تبیین کند. کار پیش‌تولید این برنامه تلویزیونی تا شهریور ۹۵ زمان برد. تقریباً مهر و آبان ۹۵ تولید شد. پخش سری اول از شبکه خبر همان سال اتفاق افتاد و الان در ایام ماه مبارک رمضان برای پخش مجدد به شبکه سوم سیما سپرده شده است. این بازپخش دو مقصود داشت؛ یکی پاسداشت روز قدس و دیگری بحث معامله قرن برای آگاهی‌بخشی.

عبدی در پایان پیرامون ساخت سری دوم این برنامه تلویزیونی، خاطرنشان کرد: این برنامه تلویزیونی یک طرح ۲۶ قسمتی بود و ۱۳ قسمتی روی آنتن رفت. نیت ادامه این برنامه تلویزیونی را داریم که اگر حمایت شویم سری دوم را تولید کنیم. موضوعات سری دوم به معنایی داخلی‌تر و تخصصی‌تر می‌شود. این اتفاق در حوزه شکاف‌های رژیم صهیونیستی و معضلاتی که موجب فروپاشی از درون خواهد شد و بحث ریشه‌ها، برنامه‌های دشمنیِ رژیم صهیونیستی با ملت ایران و یک بخشی هم به محور مقاومت اختصاص بدهیم. قصد داریم در سری دوم درباره جنگ نیابتی که رژیم صهیونیستی با ایران در منطقه به راه انداخته، ترورهای دانشمندان هسته‌ای و بحث تقابل رژیم صهیونیستی با ما در سوریه بحث کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تشکر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت از علی عسگری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت از رئیس رسانه ملی تشکر کرد.

به گزارش سینماپرس، دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت در پی سخنان توهین‌آمیز یک مداح در پخش زنده شبکه پنج سیما خطاب به رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی نامه‌ای نوشته و به شرح زیر منتشر کرد:

«جناب آقای مهندس علی عسگری

رییس محترم سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

سلام‌علیکم

با صلوات بر محمد و آل محمد علیهم‌السلام و آرزوی تعالی توفیقات در ماه ضیافت‌الله و لیالی مبارکه قدر، در آستانه اعلام آمادگی ملت مجاهد و همیشه در صحنه ایران برای خلق حماسه‌ای دیگر در روز جهانی قدس و همبستگی با ملت مظلوم فلسطین، سخنان نابخردانه فردی مداح‌نما در توهین به مقدسات پیروان مذاهب اسلامی و همسر پیامبر اعظم (ص) در برنامه زنده از شبکه پنج سیما، رنجش خاطر هم‌وطنان اهل‌سنت را به دنبال داشت. متأسفانه این اقدام، با رسالت سازمان صداوسیما به‌عنوان دانشگاه و پایگاهی که می‌بایست رنگین‌کمان اقوام و مذاهب ایران اسلامی در آن به نمایش گذاشته شود و در راستای حفظ وحدت ملی و انسجام اسلامی گام بردارد ناسازگار است.

در این برهه حساس که دشمن بر طبل واگرایی اقوام و مذاهب کشور می‌کوبد، از صداوسیما به‌عنوان رسانه‌ی فاخر نظام اسلامی که همواره منادی وحدت و برادری و پرچم‌دار عزت امت اسلامی در قرن معاصراست، انتظار می‌رود مظهر پایبندی به منویات روشنگرانه امام راحل و مقام معظم رهبری و نیز آرمان وحدت امت اسلامی باشد و با اجرای سیاست‌های وحدت محور و نظارت کامل بر برنامه‌ها، روشنی‌بخش مسیر تقویت و تحکیم وحدت ملی و برادری اسلامی بوده و از هرگونه انحراف در این مسیر نورانی جلوگیری نماید.

ضمن تشکر از اهتمام جنابعالی در برخورد با دست‌اندرکاران این برنامه، شایسته است کارگردانان، برنامه‌سازان، تهیه‌کنندگان، ناظران پخش و سایر عوامل تهیه، تولید و بخش برنامه‌های صداوسیما نسبت به این مهم توجیه و از تکرار موارد مشابه که آزردگی خاطر هم‌وطنان اهل‌سنت که مراتب دلدادگی‌شان به اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام زبانزد بوده و در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی شهدای زیادی تقدیم نموده و در تمام صحنه‌های این نظام منبعث از نهضت عظیم نبوی صلوات‌الله‌علیه و آله، همگام با برادران و خواهران شیعه خود مجاهدانه ایستادگی کرده‌اند جلوگیری نماید.

به‌یقین اقدامات پیشگیرانه و رعایت اصل احترام به مقدسات پیروان مذاهب اسلامی، مسیر گسترش اندیشه‌های شوم تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی که راهبرد ننگین آنان ایجاد شکاف در صفوف پیوسته امت اسلامی و تفرقه مسلمین است را مسدود و اتحاد و یکپارچگی مسلمانان را به ارمغان خواهد آورد.

امید است در آغازین سال دهه پنجم عمر با عزت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، با اهتمام هر چه بیشتر نسبت به تحقق منویات و فتاوای صریح رهبر معظم و مرجع عالی‌قدر جهان اسلام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای حفظه‌الله‌تعالی و سایر مراجع عظام تقلید مبنی بر حرمت توهین به همسران نبی مکرم اسلام صلوات‌الله‌ علیه و آله و مقدسات مذاهب اسلامی، شاهد کمترین تخطی شرعی و قانونی از خطوط قرمز نظام اسلامی و عدم تکرار خطاهای انسانی و برخورد با متخلفان وحدت ستیز در بدنه رسانه ملی باشیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگرانی که باید پول‌های مشکوک را پس بدهند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ضامن بودن چهره‌های مشهور در قبال تمام یا لاقل بخش نامتعارف دستمزدهایی که برخی بازیگران از رضوی و امامی پول گرفته اند. آیا سلبریتی‌ها موظف هستند تا پول‌هایی که گرفته‌اند را برگردانند؟

به گزارش سینماپرس، افکار عمومی در حالی به استقبال دادگاه‌های بانک سرمایه می‌رود که مدت‌هاست با بحث پولشویی در سینما و شبکه نمایش خانگی و اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان توسط افرادی از قبیل حسین هدایتی، هادی رضوی و محمد امامی آشناست. احسان دلاویز نام جدیدی است که حالا در کنار این افراد در جریان دادگاه‌های بانک سرمایه مطرح می‌شود. او البته جزء برادران دلاویز است که در نفت و صندوق‌های بازنشستگی، افراد شناخته‌شده‌ای هستند و از دوران رئیس‌جمهور اسبق، در صدر منصب‌های مدیریتی و مشورتی قرار داشته‌اند. حداقل سه سال است که بین اهالی سینما و چهره‌های مشهور، افراد ذی‌نفع از ورود چنین پول‌هایی به سینما و شبکه نمایش خانگی، نامشروع بودن منابع مالی پروژه‌ها را با قاطعیت رد کرده‌اند. حالا صدور حکم برای حسین هدایتی و قرائت کیفرخواست هادی رضوی که در آن اشاراتی به احسان دلاویز و محمد امامی هم شده است، تقریبا چون و چرایی برای انکار باقی نگذاشته است. به‌طور قطع ادامه روند دادرسی‌ها جو روانی جامعه را علیه چهره‌های مشهور سینمای ایران به‌شدت سنگین‌تر خواهد کرد. هنرپیشه‌هایی که با تلاش برای تولید استدلال و استفاده از شهرت اجتماعی‌شان سعی داشتند لزوم جلوگیری از ورود چنین پول‌هایی به سینما و شبکه نمایش خانگی را انکار کنند و همین‌طور مسئولان دولتی که هر قدر روی لزوم نظارت توسط دولت در مبادی ورود سرمایه‌ها به سینمای ایران تاکید شد. آنها همچنین گفتند که چنین نخواهیم کرد و همچنان از سینمای خصوصی و لوازم آن که آزادی گردش سرمایه است، حمایت خواهیم کرد. حالا همگی زیر ضرب افکار عمومی و احتمالا قانون قرار گرفته‌اند.

وقتی درخصوص منابع مالی سریال «شهرزاد» غوغایی به پا شد، رضا کیانیان گفت: «بعضی از همراهانم مدعی هستند، منابع مالی سریال «شهرزاد» پاک نیست و در نتیجه از من پرسیدند چرا پذیرفتم که در فصل دوم این سریال بازی کنم؟ من ابتدا خواهش می‌کنم، درستی این مطلب را روشن کنند و دلایل مستند خود را مبنی بر این ادعا ارائه کنند» وی سپس حتی حضور امامی به‌عنوان سرمایه‌گذار فصل دوم را زیر سوال برد.

ترانه علیدوستی هم پاسخی به نادر فتوره‌چی داد که کمپین «نه به شهرزاد» را راه انداخته بود و در آن بیان کرد: «این ارقام برای ساخت پروژه‌ای در این سطح عجیب نیست اما قبول کنید هر قدر هم رانت در آنها دخیل باشد، بسیار کمتر از آنند که کسی برایشان هشت هزار میلیارد اختلاس کند. ما هم مثل شما هنوز نمی‌دانیم آن مبلغ به‌خصوصی که خرج ساخت سریال «شهرزاد» شده، دقیقا و تحقیقا آلوده به همین پولی که شما می‌گویید و برای گریه گرفتن از جمع، نام حقوق معلمان را روی آن می‌گذارید هست یا خیر. ما هم در حالت تعلیق قرار داریم و برای روشن شدن این قضیه نیاز است به آقای امامی اعلام جرم شود هم دادگاه‌شان تشکیل شود هم ما به ایشان دسترسی داشته باشیم تا بفهمیم تکلیف چیست.» نغمه ثمینی که نویسنده مجموعه شهرزاد بود هم گفت: «عوامل سریال هدف‌های اشتباهی برای اعتراض بر فساد مالی کلان کشور هستند.»

در اینستاگرام، کمپینی با نام «آری به شهرزاد» راه‌اندازی شد و همه این هنرپیشه‌ها به اضافه افرادی از قبیل شهاب حسینی رسما به آن پیوستند. حتی از مهناز افشار تا ستاره‌های درجه‌دو مثل هومن برق‌نورد، در مقاطع و به بهانه‌های مختلف، حمایت‌های علنی و مشخصی از لزوم ورود این نوع پول‌ها به سینمای ایران و ادامه این پروژه‌ها کردند. حالا همه این افراد مدت‌هاست متهم می‌شوند به اینکه به سایه گریخته‌اند. اما این سکوت، اگرچه خود سکوت کردن در چنین شرایطی می‌تواند به تولید اتهام جدیدی علیه آنها در ذهن‌ها منجر شود، ظاهرا راه‌حل راحت‌تری است نسبت به بیان هر سخنی که می‌تواند به آتش‌های خشم را شعله‌ورتر کند. حالا فقط ابراهیم داروغه‌زاده است که به میدان آمده و می‌گوید: «پرونده‌های قضایی مفسدان اقتصادی را چماقی بر سر اهالی سینما نکنیم. این همه دستگاه‌های نظارتی و قضایی کشور تازه متوجه اختلاس بانکی هادی رضوی شده‌اند، چرا انتظار داریم کارگردان و بازیگران سریال «شهرزاد» چهار سال پیش متوجه این موضوع شده باشند؟»

ماجرا چنان در مرحله حساسی از روند خودش قرار دارد که ممکن است ابراهیم داروغه‌زاده به واسطه بیان همین جملات، پس از پایان عمر دولت فعلی، دیگر هیچ‌وقت در مناصب مدیریتی کشور حضور نداشته باشد. او در دامنه بحران، حرفی را به زبان آورد که باعث برانگیخته شدن خشم افراد زیادی شد و پس از چند بار مطرح شدن جدی بحث انفعال در مدیران وزارت ارشاد نسبت به وظیفه برخورد با فساد اقتصادی در سینما و مطرح شدن بحث‌هایی درخصوص مسیرسازی‌ها و ریل‌گذاری‌هایی که توسط این نهاد دولتی صورت گرفته و فضا را به این سمت برده است. حالا داروغه‌زاده با بیان این سخن متهم می‌شد به اینکه باقی‌مانده توضیحاتش را برای رفع اتهام از چهره‌هایی که جزء مسببان اصلی جرم در این قضیه در دادگاه افکار عمومی به‌حساب می‌آیند را به کار بسته است. اما آیا چهره‌های مشهور و به اصطلاح سلبریتی‌ها واقعا در این قضیه هیچ تقصیری را برعهده ندارند؟ بعضی از این چهره‌ها با این مفسدان اقتصادی ارتباطی فراتر از روابط کاری در سینما داشته‌اند که این موضوع در جای خودش می‌تواند محل پیگرد قانونی قرار بگیرد. به‌عنوان مثال حمید فرخ‌نژاد در سفر محمد امامی به کانادا و اعلام اقامه دعوا علیه مطالبه‌گران شفافیت در ارتباط چند پروژه نمایشی با صندوق ذخیره فرهنگیان، همراه او بود و از بعضی افراد دیگر هم چنین رفتارهایی صورت گرفته است؛ اما آنچه امروز محل بحث قرار می‌گیرد، ضامن بودن چهره‌های مشهور در قبال تمام یا لاقل بخش نامتعارف دستمزدهایی است که از این افراد گرفته‌اند. آیا سلبریتی‌ها موظف هستند تا پول‌هایی که گرفته‌اند را برگردانند؟

رسول کوهپایه‌زاده، وکیل دادگستری و علی نجفی‌توانا، عضو کانون مرکزی وکلا، دو حقوقدانی هستند که در این‌باره از آنها پرسیده‌ایم. کوهپایه‌زاده می‌گوید: «تمام این پول‌ها به علت تحصیل‌شان از منابع نامشروع باید به خزانه برگردند و عوامل فیلم‌ها شکایت جداگانه‌ای تنظیم کنند و از امثال امامی و رضوی بخواهند تا پول‌شان را از منبعی مشروع پرداخت کنند.»

نجفی‌توانا البته می‌گوید: «این پول‌ها تا جایی که دستمزدها متعارف بوده، لازم نیست برگردد اما حد بالاتر از عرف قراردادهای قانون کار باید به خزانه مسترد شود.» او می‌گوید که درخصوص این جرائم صورت گرفته، باید مسئولان ذی‌ربط هم محاکمه شوند. هردوی این حقوقدان‌ها می‌گویند وظیفه پیشگیری از وقوع جرائم اقتصادی این‌چنینی، برعهده دستگاه اجرایی کشور است.

در ادامه فهرست هنرپیشگانی که بیش از یک بار در پروژه‌هایی با سرمایه‌گذاری محمد امامی، حسین هدایتی و هادی رضوی حضور داشته‌اند آمده است. این افراد در صورتی که استنتاج کوهپایه‌زاده فرض گرفته شود، موظف به استرداد بیشترین مبالغ هستند و در صورتی که استنتاج نجفی‌توانا فرض گرفته شود، باز هم اینها کسانی هستند که برای یافتن کسانی که دستمزدهای نامتعارف و غیرقانونی گرفته‌اند، قبل از هر چیز باید فهرست آنها را جست‌وجو کرد. اینها بازیگرانی هستند که با آگاهی کامل از اینکه در مورد منابع مالی چنین پروژه‌هایی شبهاتی جدی وجود دارد، بارها از چنین افرادی پول گرفته‌اند.

علی نجفی‌توانا:

مدیران فرهنگی هم باید محاکمه شوند

در پیوند با ماجرای دادگاه‌های بانک سرمایه، از آنجاکه بحث به پولشویی متهمان توسط سینما و شبکه نمایش خانگی رسیده است، این سوال مطرح شده که آیا چهره‌های مشهور باید دستمزدهای نامتعارفی را که از چنین افرادی گرفته‌اند از لحاظ قانونی برگردانند یا چنین ضمانتی برعهده آنها نیست؟

درمورد بانک سرمایه صرف‌نظر از اینکه این بانک وجودش قانونی است یا نه، آنچه اهمیت دارد این است که وجوه به‌دست آمده توسط این افراد به‌اضافه مجازات مقرر در ماده ۲ قانون باید به افراد ذی‌نفع مسترد شود. درمورد اقداماتی که افراد و مسئولان نهادها با وجوه غیرقانونی اما با انعقاد قراردادهای قانونی انجام داده‌اند، باید قائل به تفکیک شویم؛ چون این افراد در قالب قرارداد مشخصی وظایفی را به‌عهده داشته‌اند و آن وظایف را انجام داده‌اند. در عین حال ممکن است این افراد زائد بر تعرفه و خلاف عرف پول دریافت کرده باشند، در این صورت این وجه نسبت به مازاد حق متعارف باید مسترد شود. دو روش در این خصوص قابل اعمال است؛ یک روش در خود مراجع قضایی است، یعنی اگر آن هنرمند از وقوع جرم مطلع بوده، باید پول را کلا برگرداند، چون با تبانی یا خلاف ضوابط، باعث تصرف در اموال دولتی شده است. اما اگر خود این افراد متهم پرونده نیستند، چون نمی‌دانستند منشأ پولی که دریافت کرده‌اند کجاست، دیگر قابل تعقیب کیفری نیستند ولی از لحاظ حقوقی، پولی که دریافت کرده‌اند قابل مطالبه بوده و قانون شکل این مطالبه را مشخص کرده است. باید شخصی که بعدا به‌عنوان مدیر منصوب این موسسات انتخاب می‌شود، با ارسال اظهارنامه و سپس تقدیم دادخواست، وجوه اضافی مازاد بر حد متعارف را مطالبه کند.

پس ماده ۱۰ قانون مدنی که تحت هر شرایطی قرارداد بین طرفین را لازم‌الاتباع می‌داند، آیا با اینکه مازاد حد متعارف دستمزدها برگردانده شود، تناقض پیدا نخواهد کرد؟

ما در همان قراردادها داریم که نوشته است اراده طرفین اگر خلاف قانون نباشد…

مگر دستمزد بیشتر گرفتن خلاف قانون است؟

بله، موسسات دولتی ضوابطی دارند و صنوف هم باید داشته باشند. این موسسات باید آن ضوابط را رعایت کنند وگرنه وجوه مازاد بر آن باید مسترد شود. در این مورد غیر از آن شخصی که پول را دریافت کرده، شخص مدیری هم که پول را پرداخت کرده، مسئولیت تضامنی دارد و باید او هم طرف دعوا قرار گیرد. در قانون کار حداقل پرداخت‌ها و حداکثر آن مشخص است. در حقوق مربوط به کارمندان هم عرف دریافتی‌ها مشخص است. دارا شدن غیرقانونی جرم است و این هم در فقه هست، هم در قانون و هم در عرف.

پیشگیری از وقوع چنین اتفاقات مالی نادرستی برعهده دستگاه قضایی است یا اجرایی؟

دو نوع پیشگیری داریم؛ یکی پیشگیری عمومی است و دیگری اختصاصی و وضعی. پیشگیری عمومی از طریق فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی اتفاق می‌افتد. اما به‌طور اختصاصی و مصداقی، مثلا همین پرونده‌هایی که در آنها در صنعت ساختمان‌سازی و کارخانه‌ها و هنرهای نمایشی، پولشویی می‌شود، ممکن است شخصی که طرف قرارداد باشد این را نداند. در لایه اول باید با پیشگیری عمومی از طریق فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی این موضوع را روشن کرد و در لایه بعدی، پیشگیری وضعی و اختصاصی لازم است. من در این خصوص، دولت و نهادهای دولتی و نظارتی را مسئول می‌دانم که باید نظارت کامل می‌کردند. وقتی خویشاوندسالاری و رانت‌خواری در کشور وجود دارد، کسی که ناظر است نمی‌تواند بر کسی که منظور است نظارت کند؛ چون ملاحظات و محذوریت‌هایی دارد. لذا پیشگیری از اینها، پیشگیری وضعی است. اگر در بحث سینما ما یک نهاد مشخصی داشته باشیم که این قراردادها در آنجا منعقد شود، توسط همین نهاد با اعمال نظارت‌های کافی هم می‌شود از فرارهای مالیاتی جلوگیری کرد و همچنین از اقدامات غیرقانونی دیگر مثل پولشویی. پس هم نهادهای صنفی مسئول هستند و هم دولت که باید در این زمینه نظارت کند.

رسول کوهپایه‌زاده، وکیل دادگستری:

سینماگران پول‌ها را پس بدهند

در جریان دادگاه‌های بانک سرمایه، جایی که بحث به پولشویی متهمان توسط سینما و شبکه نمایش خانگی رسید، این سوال پیش آمد که آیا چهره‌های مشهور، از لحاظ قانونی باید دستمزدهای نامتعارفی را که از چنین افرادی گرفته‌اند، برگردانند؟

چند نکته در اینجا مطرح است؛ اول اینکه آیا منشا این پول‌ها نامشروع بوده و از وجوهی پرداخت شده که محل تحصیل آنها ارتکاب اعمال مجرمانه است یا خیر؟ اگر چنین بوده باشد، قطعا باید این پول‌ها مسترد بشوند اما صرف ادعا کافی نیست و باید یک پروسه قضایی قانونی لازم طی بشود، منجر به صدور حکم قطعی بشود و مشخص شود که محل اخذ و منشا پرداخت پول‌ها غیرمشروع بوده‌اند. اگر چنین باشد بله؛ این پول در هر جایی و توسط هر شخصی با هر عنوانی و تحت هر معامله‌ای دریافت و پرداخت شده باشد، ولو اینکه دریافت‌کننده از محل پرداخت مطلع نباشد و به عبارت بهتر از منشا مجرمانه و نامشروع وجوه اطلاع نداشته باشد، در هر حال قانون تکلیف کرده که این وجوه باید برگردد.

اینکه شما می‌فرمایید به‌ این‌ نحو هر کسی پولی گرفته که منبع تحصیل آن نامشروع بوده، باید آن پول را برگرداند. آیا شامل عواملی مثل راننده سینه‌موبیل و تدارکات و عوامل ساده هم می‌شود یا صرفا کسانی مثل بازیگر، کارگردان و… که دستمزد نامتعارف گرفته‌اند را شامل خواهد شد؟

ببینید قانون همین را می‌گوید. قانون می‌گوید اگر مالی تحصیل شد که منشا آن مجرمانه بود، این پول باید برگردد اما افرادی که از این قضیه آگاه نبوده‌اند، جرمی مرتکب نشده‌اند و کارشان وصف کیفری ندارد و دستگاه قضایی از این حیث آنها راغیر از رد مال پیگیری نمی‌کند. اما آنها چه کاری می‌توانند بکنند برای اینکه به حق‌شان برسند؟ آنها می‌توانند جداگانه دادخواستی حقوقی را مطابق با قرارداد منعقد شده نسبت به شخص تهیه‌کننده یا همین آقایی که الان در مظان اتهام است ارائه بدهند و از او طلب دستمزد بکنند، او موظف است که این پول را از منشا دیگری پرداخت کند. فی‌المثل باید عوامل سریال  «شهرزاد» ابتدا تمام دستمزدها را برگردانند، بعد هر کدام علیه آقای هادی رضوی دادخواست ارائه بدهند و بگویند که شما مکلف بوده‌اید فلان مقدار پول را به من پرداخت کنید و آقای رضوی یا هر کس دیگری، از منبعی غیر از این منابع نامشروع پول را بپردازد. به عبارت ساده‌تر، اینها باید پول را برگردانند و شکایت جداگانه‌ای تنظیم بکنند که در آن عنوان شود ما تعهدکاری خودمان را طبق قرارداد انجام داده‌ایم و شما (یعنی سرمایه‌گذار) نتوانسته‌اید تعهدات‌تان را انجام بدهید و به دلیل اینکه منشا پول شما نامشروع بوده، ما پول را برگردانده‌ایم و حالا شما باید این خسارت را به ما پرداخت و جبران کنید.

آیا نامتعارف بودن دستمزدهای عوامل این مجموعه‌ها نمی‌تواند محملی برای دعوای حقوقی علیه آنها باشد؟

در این مورد قانون تکلیف را مشخص کرده است. قرارداد بین کارفرما و پیمانکار، مثلا بین تهیه‌کننده با کارگردان یا بازیگر، مورد حمایت قانونگذار است. یعنی ماده ۱۰ قانون مدنی صراحتا اعلام کرده که قراردادهای بین افراد تا جایی که مخالف صریح قانون نباشد، لازم‌الاتباع و لازم‌الاجراست. نمی‌شود به بهانه نامتعارف بودن دستمزد شخصا ورود پیدا کنیم. به هر حال بین دو فرد عاقل و بالغ قراردادی منعقد شده و این قرارداد لازم‌الاتباع است.

وقتی دستمزدهای نامتعارف خودشان نشانه‌ای از وقوع اعمال مجرمانه اقتصادی هستند، چطور نمی‌شود در برابر آنها موضعی داشت؟

باید جلوی این موارد گرفته شود. ما همیشه بعد از اینکه جرمی به وقوع می‌پیوندد، یعنی مراحل ارتکاب آن بی‌آنکه نهادهای نظارتی و حفاظتی به موقع عکس‌العمل نشان دهند، طی شد، تازه به فکر می‌افتیم. این کندی در عکس‌العمل بیشتر در قوه مجریه و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی وجود دارد و بعد ما به این شکل، یک باری را به دوش قوه ‌قضائیه تحمیل می‌کنیم و هزینه فراوان‌تری هم بر دوش جامعه تحمیل می‌شود. عرض من این است که در خانه سینما و فعالیت‌های صنفی دیگر، حتما باید نهادهای نظارتی، خیلی قبل‌تر از پیشامد این نوع حوادث مجرمانه، وظایف خودشان را انجام بدهند و از وقوع آنها پیشگیری کنند. اصل بر این است که آن گلوگاه‌های فساد و بسترهای تخلف را شناسایی کنیم. وقتی فردی که هیچ بویی از هنر نبرده و هیچ دستی در عالم هنر ندارد، این‌طور ورود پیدا می‌کند و چنین دست و دلبازانه پول خرج می‌کند، قطعا باید زودتر از اینها، نهادهای نظارتی به وظایف خودشان عمل می‌کردند که کار به اینجا نمی‌رسید.

در پاسخ به سوالی در همین خصوص که چند روز پیش از آقای انتظامی، رئیس سازمان سینمایی پرسیدیم، ایشان گفتند که فیلترینگ پروژه‌ها براساس منابع مالی‌شان وظیفه وزارت ارشاد نیست. آیا چنین وظیفه‌ای چنانکه ایشان می‌گویند بر دوش دستگاه قضایی است؟

در اکثر دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی، شما مشاهده می‌کنید که بستر فعالیت‌های مجرمانه، اخذ تسهیلات کلان بانکی است. آیا این مراجع نظارتی بانکی که مربوط به قوه مجریه هستند، به وظیفه‌شان عمل کرده‌اند؟ در ثبت شرکت‌ها هم همین‌طور… قطعا در خانه سینما هم بخش حراست وجود دارد، مراجع نظارتی وجود دارند و …

در خانه سینما کمیته بازرسی هست …

بله؛ باید فیلتر آخر نهاد قوه قضائیه باشد، اما متاسفانه قبل از اینکه بحث به دستگاه قضایی برسد هم سنسورها بسیار ضعیف هستند و بستر برای انجام اعمال مجرمانه فراهم است. بعد می‌رسیم به جایی که تازه می‌فهمیم چه اتفاقی افتاده و این همه خسارت بر گرده ملت وارد شده و این همه پول از بیت‌المال هدر می‌رود.

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع