X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

اظهارات عجیب «مسعود اطیابی» درمورد «تگزاس» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود اطیابی کارگردان فیلم سینمایی «تگزاس ۲» گفت: ما برای “تگزاس‌”های ۳ و ۴ ایده‌های بسیار جدید و نابی داریم که می‌تواند بسیار جذاب باشد.

به گزارش سینماپرس، مسعود اطیابی کارگردان فیلم سینمایی «تگزاس ۲» گفت: بعد از اکران “تگزاس” و بازخورد و استقبال مردم از فیلم، بسیاری از مدیران سینماها تماس می‌گرفتند و می‌گفتند که مردم می‌پرسند قسمت دوم “تگزاس” ساخته می‌شود یا خیر؟ مانند “تگزاس ۲” که مردم منتظر ساخت قسمت سوم آن هستند. البته بازخورد و علاقه مردم برای ساخت قسمت سوم از قسمت دوم زودتر به ما رسیده است چرا که بعد از نمایش “تگزاس ۱” چند ماه بعد مخاطب به دنبال قسمت دوم بود اما برای قسمت سوم، مخاطب از همین حالا در انتظار قسمت سوم آن است.

“تگزاس ۲” حداقل باید ۱۶ میلیارد تومان فروش داشته باشد تا هزینه ساختش تامین شود.

یکی از دوستانم زنگ زد و از من خواست چند بلیت از “تگزاس ۲” در اختیارش بگذارم و گفت به دکتر مراجعه کرده‌ایم و دکتر پیشنهاد کرده است که “تگزاس” که یک فیلم کمدی است را ببینیم. این مساله برای من بسیار جذاب بود که یک دکتر برای بهتر شدن حال بیمار خود یک فیلم کمدی مانند “تگزاس” را پیشنهاد کرده است.

ما برای “تگزاس‌”های ۳ و ۴ ایده‌های بسیار جدید و نابی داریم که می‌تواند بسیار جذاب باشد.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرهنگ فدای پول نشود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید ترخانی تهیه کننده و کارگردان انیمیشن که در جشنواره «کودک آنلاین» شرکت داشته است به نقد و تحلیل این رویداد و مسایل مالی اجرای طرح های برگزیده پرداخت.

به گزارش سینماپرس، سعید ترخانی فیلمساز و تهیه کننده انیمیشن در گفتگو با خبرنگار صبا درباره جشنواره کودک آنلاین که در واپسین روزهای سال ۹۷ برگزار شد نکاتی را اینگونه مطرح کرد: سال های اخیر در دنیا روند تشکیل استارتاپ‌ها و شتاب دهنده‌ها به راه افتاده و ایران هم سعی کرده است وارد این روند شود که نتیجه‌اش هم استارتاپ‌هایی بود که توانستند در چند سال گذشته شروع به کار کنند. صنعت تولید محتوا و به ویژه انیمیشن هم برای آنکه از این قافله عقب نماند تلاش هایی در این زمینه کرده است علی الخصوص با حمایت‌های دولتی سعی شده تا در زمینه انیمیشن هم استارتاپ‌هایی شکل بگیرند که کودک آنلاین هم یکی از همین تلاش ها است. البته کودک آنلاین به عنوان جشنواره آغاز به کار کرد و از اول بحث شتاب دهی را مطرح نکرده بود.   

وی افزود: متاسفانه جشنواره از اول برنامه ریزی درست و واضحی نداشت و من صرفا به دلیل آنکه وزارت ارتباطات و شخص آقای آذری جهرمی توصیه کردند و پشت این کار بودند در این جشنواره شرکت کردم و طرح های زیادی را ارائه دادم.

کارگردان مجموعه انیمیشن «آقای شاه» نقد خود را اینگونه عنوان کرد: بعد از اینکه جشنواره پیش رفت و برگزیده‌ها معرفی شدند به دلیل اینکه از اول برنامه اجرایی درستی نداشتند تازه متوجه شدیم که جایزه این جشنواره مانند دیگر جشنواره‌ها جایزه نقدی برای کمک به ساخت طرح برنده نیست بلکه جایزه جشنواره به این صورت بود که به طرح برنده یک شتاب دهنده را معرفی می کردند تا آن شتاب دهنده از لحاظ مالی و هم تامین ابزار مورد نیاز و هم از لحاظ دانش مارکتینگ، طرح برگزیده را حمایت کند تا آن طرح به یک استارتاپ موفق تبدیل شود.   

شتاب دهنده مالکیت طرح را می خواهد

ترخانی با بیان اینکه شعار جشنواره کودک آنلاین حمایت از تولیدکننده انیمیشن و ایده پرداز، فیلمنامه نویسی و طراحی بوده است، گفت: نقض غرض صورت گرفته است زیرا شتاب دهنده نه تنها درخواست بخش اعظمی از مالکیت طرح ها را دارد بلکه سعی دارد نظرات و سلیقه‌های خودش را روی فیلمنامه‌ها لحاظ کند.   

وی متذکر شد: در روش های شتاب دهی، شتاب دهنده سلیقه خودش را لحاظ نمی کند و در تصمیم گیری‌های استارتاپ دخالت نمی کند و فقط در کنار استارتاپ و طراحان آن، مربی گری می کند و مشورت‌های لازم را می دهد و در نهایت کسی که با آموزش‌های داده شده تصمیم گیری می کند خود مدیران استارتاپ ها هستند اما در اینجا تعریف شتاب دهی تغییر کرده است و شتاب دهنده روی مفهوم کار و در بخش‌های هنری طرح، سلیقه شخصی خودش را لحاظ می کند و این اتفاق هدف اولیه جشنواره را به نوعی تحت تاثیر قرار داده است.   

فرهنگ فدای پول نشود

مجری طرح فیلم انیمیشن «سرزمین زیتون» با تاکید بر بی برنامه بودن جشنواره، این تفکر و روند موجود در جشنواره را خطرناک دانسته و گفت: از زمان جشنواره تاکنون بیش از ۲ ماه گذشته است و روال کاری مشخصی وجود ندارد. مهمترین نکته‌ای که وجود دارد این است که تمرکز شتاب دهنده فقط در پول سازی کارها است در حالی قرار  است ما کار فرهنگی انجام دهیم البته منظور من این نیست که کار فرهنگی صرفا ضرر است و نمی شود که یک کار فرهنگی پول ساز باشد اما نباید فرهنگ را فدای پول کنیم.   

ترخانی با اعلام اینکه نوع و جزییات قراردادها مشخص نیست، خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد از مالکیت طرح ها برای شتاب دهنده پیشنهاد شده که منطقی نیست. جزییات تعهدات شتابدهنده در قبال سهم از مالکیت طرح ها مشخص نیست و همین بحث هفتاد درصد با معنی شتاب دهنده مغایرت دارد زیرا معمولا سهم مالکیت شتابدهنده ها بین ۱۰ تا ۵۰ درصد تعریف می شود.   

وی در مورد چگونگی کار شتاب دهنده‌ها اینگونه توضیح داد:  به عنوان مثال روال کاری شتاب دهنده‌ها اینگونه است که ۹۰ میلیون تومان به طرح شما اختصاص می دهند و بعد از آن که شما طرح را در فاز اول اجرا کردید، در قبال ۹۰ میلیون تومان پانزده درصد سهام به خود اختصاص می دهند. اگر طرح در فاز اولیه موفق بود سرمایه گذاری مجدد روی کار صورت می گیرد و باز درصدی سهام به خودشان تعلق می گیرد و در آخر سهام شتاب دهنده معمولا زیر پنجاه درصد است.  

این فعال حوزه انیمیشن افزود: همچنین روند همکاری برگزیده‌ها در کودک آنلاین برای تولید طرح خود دارای ابهام است زیرا اکنون بعضی از برگزیده‌ها دارای یک ایده تک خطی و برخی تولیدکننده حرفه‌ای هستند و خود این موضوع کار را سخت می کند زیرا مشخص نیست که شتاب دهنده‌ قرار است چگونه با این افراد همکاری کند. همه این‌ها یک فضای ناامیدکننده‌ای را ایجاد می کند که به نفع جشنواره کودک آنلاین که برای اولین بار برگزار می شود نیست. این جشنواره اگر درست برگزار نشود در ادامه دچار مشکل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال مذاکره با شتاب دهنده‌ در زمینه درصد سهام هستند، گفت: طی جلسه‌ای که با تنها شتاب دهنده‌ کودک آنلاین داشتم طرح اولیه ما را مردود اعلام و خودشان یک طرح جدید با بیزینس پلن اقتصادی ارائه کردند که ما  بعد از آن جلسه بر اساس طرح آن‌ها ایده‌هایی را مطرح کردیم که با یک تاخیر طولانی به من اعلام کردند که طرح شما پول ساز نیست و مردود است. چطور ممکن است تنها بعد از یک جلسه طرح مردود اعلام شود؟ و اساسا چطور معتقدند که با بیزینس مدلی که خودشان مطرح کردند این کار پول‌ساز نیست؟ شخصا معتقدم که نظر ما بر تغییر درصد مالکیت در این تصمیم بی تاثیر نبوده است.  

کارگردان انیمیشن «غاز بلا» با ناامیدکننده دانستن این اتفاق برای انیمیشن سازها تصریح کرد: اگر طرح من خوب نبوده است چرا برگزیده شده است و اگر قرار است فرآیند شتاب دهی انجام شود، بر اساس ادعاهای اولیه شتاب دهنده باید به من کمک کند که چگونه کارم را پول‌ساز کنم.

ترخانی در پایان نقدی هم به کنار گذشته شدن طرح‌هایی که برگزیده نشده‌اند داشت و توضیح داد: در ابتدا ۴۴ طرح به عنوان کاندید معرفی شده‌اند و در پایان ۲۲طرح را مردود اعلام کردند. به نظر من درست نیست که به صاحبان این ۲۲ طرح هیچ مبلغی پرداخت نشد در حالی که اعلام کردند آن ۲۲ طرح هم خوب بوده است. به نظر من این امکان وجود داشت که هدیه‌ای به صاحبان آن ۲۲ طرح برای قدردانی از زمانی که صرف کرده‌اند تا در این جشنواره شرکت کنند تعلق بگیرد.

*صبا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سند مالکیت فیلم‌های سینمایی صوری است!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اگر ثابت شود این ادعا بر مبنای اسناد مثبته بوده و واقعاَ پروانه مالکیت فیلم سینمایی بی‌حساب صوری باشد، عملاً روند شفاف‌سازی درباره منشأ سرمایه فیلم‌های سینمایی ـ که در دوره کنونی مدیریت سازمان سینمایی رخ داد ـ از اساس بی‌اثر شده است.

به گزارش سینماپرس، با انتشار جزئیات دادگاه علنی پرونده فساد سیدمحمدهادی رضوی در بانک سرمایه، برخی جزئیات آن در حوزه سینما چالش برانگیز شده است. تازه‌ترین چالش درباره هویت واقعی سرمایه گذاران پشت فیلم‌های سینمایی است که با به میان کشیده شدنِ منشأ سرمایه گذاری یکی از فیلم‌های سینمایی مطرح شد و این پرسش را پیش آورد که آیا اسناد مالکیت برخی فیلم‌های سینمایی صوری است و اشخاص دیگری پشت برخی تولیدات سینمای ایران هستند!؟

در جریان رسیدگی به پرونده‌های مفاسد مالی مرتبط با بانک سرمایه، نماینده دادستان تهران در جلسه دادگاه سیدمحمدهادی رضوی درباره نحوه هزینه کرد مبالغ دریافتی از بانک سرمایه تأکید کرد: «رضوی در اقاریر خود در پاسخ به این سؤال پرداخت وثایق، فروش سود وثایق، ملک جردن، ملک خیابان تختی، کوی فرشته، هزینه‌های جواز، سرمایه گذاری پروژه شهرزاد، اعزام ۶۰ نفر به سفر زیارتی، ۹۰ درصد سرمایه گذاری در فیلم کمدی بی حساب را بیان کرده است.» و این بخشی از لیست بلندبالایی بود که از هزینه‌های عجیب و غریب رضوی منتشر کرد.

پس از بیان این جزئیات، نقدهای متعددی درباره ابعاد تکان‌دهنده این پرونده مطرح شد؛ اما این اظهارات حاوی یک گزاره سینمایی مهم بود که برای نخستین بار مطرح می‌شد. رضوی در حالی در اعترافاتش آورده که ۹۰ درصد سرمایه فیلم «بی‌حساب» با نام پیشین «میلیونر میامی» را تأمین کرده که در پروانه مالکیت این فیلم سینمایی تأکید شده مالکیت این فیلم مساوی در اختیار حمید فرخ نژاد و سعید ملکان است و هر یک از این دو سینماگر سهم ۵۰ درصدی در این کمدی داشته‌اند؛ چهره‌هایی کمدی‌شان در گیشه عملاً شکست خورده و در واکنش به اظهارات رضوی سکوت پیشه کردند.

پروانه مالکیت، یکی از سه پروانه‌ای است که در کنار پروانه ساخت و پروانه نمایش به فیلمساز ارائه می‌شود و مالکین یک فیلم را به تفکیک میزان سهم‌شان از سرمایه گذاری یک فیلم مشخص می‌کند و سند مالکیت فیلم‌ها محسوب می‌شود. این سند می‌تواند در دعواهای حقوقی ارائه شود و مبنای تعیین سهم فروش و منافع حاصل از نمایش‌ها و سایر آثار تبلیغاتی یک فیلم سینمایی قرار گیرد.

البته سازمان سینمایی در زمان صدور پروانه مالکیت اقدام به شناسایی منشأ سرمایه‌گذاری نمی‌کند و بر اساس خوداظهاری سازندگان فیلم، پروانه مالکیت صادر می‌شود. همین رویه باعث شد در زمان اعلام منشأ سرمایه‌گذاری برخی فیلم‌های سینمایی، تردیدهای جدی مطرح شود، چون نام برخی اشخاص به عنوان سرمایه‌گذاری شماری از فیلم‌های سینمایی درج شده بود که اساساً این شخص به داشتن چنین منابع مالی مشهور نیستند و توان چنین سرمایه‌گذاری‌هایی ندارند.

اکنون درباره فیلم «بی‌حساب» نیز این پرسش پیش روست: آیا اعترافات سیدمحمدهادی رضوی که از سوی نماینده دادستان به عنوان مفسد اقتصادی معرفی شد، درباره منشأ سرمایه‌های این فیلم متکی بر مستندات است یا فقط یک ادعا مطرح شده است. اگر ثابت شود این ادعا بر مبنای اسناد مثبته بوده و واقعاَ پروانه مالکیت فیلم سینمایی بی‌حساب صوری باشد، عملاً روند شفاف‌سازی درباره منشأ سرمایه فیلم‌های سینمایی که در دوره کنونی مدیریت سازمان سینمایی رخ داد، از اساس بی‌اثر شده است.

هرچند در این زمینه تا تعیین نهایی موضوع باید صبر کرد، در مجموع مشخص نیست چرا برخی اشخاص علنی در حوزه سینما سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و از اشخاص دیگری به عنوان پوشش استفاده می‌کنند و تنها گمانه قابل توجه، جلوگیری از حواشی ورود مستقیم به سرمایه گذاری نیست؛ گمانه‌ای که قاعدتاً برای شخصی چون رضوی که به عنوان تهیه کننده شهرزاد فعال بوده، مطرح نیست. انتظار می‌رود، سازمان سینمایی و نهادهای بالادستی به طراحی سازوکارهایی برای سامان بخشیدن به این وضعیت، قدری شتاب کنند.

*تابناک

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«میوه‌های روی درخت» روی آنتن شبکه مستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند تلویزیونی «میوه‌های روی درخت» به دنبال راه‌هایی برای پیشرفت صنعت کشاورزی ایران است.

به گزارش سینماپرس، مستند تلویزیونی «میوه‌های روی درخت» به کارگردانی علی خسروی و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی آماده پخش می‌شود. این مستند در ۸ قسمت ساخته شده است که تاکنون ۶ قسمت از آن آماده پخش شده و ۲ قسمت باقی مانده آن مراحل پایانی صداگذاری را پشت سر می‌گذارد.

مستند «میوه‌های روی درخت» به زودی از شبکه مستند پخش خواهد شد.

علی خسروی کارگردان این مستند تلویزیونی گفت: مستند تلویزیونی «میوه‌های روی درخت» سعی کرده است که پاسخ درستی به این پرسش بدهد که چرا پس از گذشت ۲۵۰۰ سال از قدمت کشاورزی در ایران، هنوز این صنعت در کشور ما وضعیت سازمان دهی شده‌ای ندارد.

وی بیان کرد: این مستند که هر قسمت آن ۲۵ دقیقه است، به دنبال راه‌هایی برای پیشرفت صنعت کشاورزی کشور خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«روایتگری هابیل» به روایت عباس غزالی و متین ستوده+فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر گروه موشن گرافیک و نماهنگ مرکز بسیج صدا و سیما بیان کرد: مجموعه ۱۰ قسمتی «روایتگری هابیل» به همت گروه موشن گرافیک و نماهنگ بسیج صدا و سیما تهیه و روانه آنتن سیما شد.

به گزارش سینماپرس، عرفان خداپرست مدیر گروه موشن گرافیک و نماهنگ مرکز بسیج صدا و سیما ضمن اشاره به تولید مجموعه «روایت گری هابیل» در گروه موشن گرافیک و نماهنگ بسیج صدا و سیما بیان کرد: مجموعه روایتگری هابیل در ۱۰ قسمت ۵ دقیقه ای با موضوع دفاع مقدس تهیه و روانه آنتن صدا و سیما شده است.

وی با اشاره به برخی از سوژه های این مجموعه عنوان کرد: ما در این مجموعه تلاش کردیم چه از نظر سوژه ای و چه از نظر جغرافیایی بخش های مختلف دفاع مقدس را تصویر بکشیم به طوری که در این مجموعه روایت‌هایی از ابتدای دوران دفاع مقدس تا زمان بازگشت اسرا و از شهرهایی همچون سوسنگرد، دزفول، خرمشهر و حتی حادثه بمباران تهران روایت می شود.

خداپرست در ادامه با بیان اینکه روایت گری ۵ قسمت از این مجموعه را آقای عباس غزالی و ۵ قسمت دیگر این مجموعه بر عهده خانم متین ستوده بوده است، بیان کرد: در این مجموعه تلاش شده است تا به نقش و اثرگذاری بانوان چه در جبهه های حق علیه باطل و چه پشتیبانی از جبهه ها به صورت ویژه ای پرداخته شود.

وی در ادامه گفت: مجموعه «روایتگری هابیل» در قالب رئال موشن تولید شده است اما بخش رئال اثر به دلیل کیفیت بالا سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است.

خداپرست در ادامه با اشاره به حضور دو کارکتر خانم و آقا با تیپ و ظاهر دهه ۵۰ و ۶۰ در این مجموعه بیان کرد: برای ساخت مجموعه «روایتگری هابیل» تلاش شده تا حد امکان فضا و شخصیت ها به موقعیت جغرافیایی و زمانی دوران دفاع مقدس نزدیک باشند.

مدیر گروه موشن گرافیک و نماهنگ بسیج صدا و سیما با اشاره به زمان پخش این مجموعه اظهار کرد: دو قسمت از مجموعه «روایتگری هابیل» روز سوم خرداد و ۸ قسمت دیگر این مجموعه در هفته دفاع مقدس از شبکه های سراسری صدا و سیما روی آنتن می روند.

مجموعه «روایتگری هابیل» به سفارش گروه موشن گرافیک و نماهنگ بسیج صدا و سیما و تهیه کنندگی محسن محمدحسینی و کارگردانی اصغر عباسی تهیه و تولید شده است.

این مجموعه به نویسندگی میرشمس الدین فلاح هاشمی و اصغر عباسی، روایتگری عباس غزالی و متین ستوده، بازیگری فهیمه مقیمی و آراد عبدالهی، جلوه های ویژه و بصری نوید شمشیری و وحید ربانی و ترکیب و صدا گذاری مهدی جمشیدیان تهیه و تولید شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دستمزدهای افسار گسیخته در سینمای ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دستمزد برخی از بازیگران ایرانی با بی تدبیری مسوولان و خاصه خرجی بعضی از سرمایه گذاران بی هویت، اما پولدار، سر به فلک زده است.

به گزارش سینماپرس، عنان توسن افسار گسیخته دستمزد بازیگران روزی باید کشیده شود. اگر این لجام کشیده نشود، این اسب رم کرده، همه چیزو همه کس را در سینما زیر دست و پای خود لگدکوب خواهد کرد.

هر پدیده ای در دنیا برای بقا، اول باید تعادل را حفظ کند. دنیا حول محور تعادل می چرخد. هر چیزی که از مدار تعادل خارج شود، هم خود را نابود کرده و هم دیگران را به نابودی می کشاند.
دستمزد برخی از بازیگران ایرانی با بی تدبیری مسوولان و خاصه خرجی بعضی از سرمایه گذاران بی هویت، اما پولدار، سر به فلک زده است. این اصلا طبیعی نیست. برای همین باید این پدیده غیر طبیعی را به حالت طبیعی برگرداند.

در همه جای دنیا، هر دستمزدی سقفی دارد و دستگاهی که بر آن نظارت کند. هالیوود بدون نظارت و کنترل بر زیر مجموعه های خود، هرگز نمی توانست به این جایگاه دست پیدا کند. ورود به عرصه بازیگری و دیگر عرصه ها در هالیوود تابع شرایط و قوانینی است که باید به آنها عمل شود. همه چیز حساب و کتاب دارد.
در کشور ما هر کسی می تواند با داشتن پول و پارتی در هر عرصه ای از سینما، تلویزیون و غیره جولان دهد. هیچ حساب و کتابی هم در کار نیست. سینمای ایران آب گل آلودی شده که هر کس می خواهد از آن ماهی درشتی برای خود صید کند. این آب را چه کسانی گل آلود کرده اند؟ مطمئنا دشمنان سینمای ایران و کسانی که فقط دنبال منافع خود بوده و هستند.

اگر نگاهی به سر و وضع ظاهری و مالی برخی از سینمایی ها انداخته شود، آنان را به راحتی می توان شناخت! میلیاردها میلیارد تومان به طور غیر مستقیم از بیت المال و مستقیم از جیب مردم خرج این سینما و عواملش می شود، اماخروجی آن از لحاظ فرهنگی و هنری در حد صفر یا حتی زیر صفر است. سرمایه این مملکت خرج بزک کردن و رنگ لعاب زدن بر در و دیوار ویرانه سینما می شود، ویرانه ای که هیچ کس غیر از مردم نمی خواهد آباد شود. زیرا اگر آباد شود، بی هنران منفعت طلبان و شهرت بازان بی هنر جایی در آن نخواهند داشت. باید طرفداران ویرانی را طرد و دوستداران آبادی را بر سینما حاکم کرد.

هر کالایی قیمتی دارد متناسب با ارزش آن. متاسفانه برخی از محصولات سینمایی ما کالایی هستند که بسیار فراتر از ارزش خود قیمت گذاری می شوند. دستمزدهای آنچنانی به تعدادی از بازیگرانی عطا می شود که اغلب آنان کورسویی از هنر نیز در وجودشان مشاهده نمی شود. این یعنی مغبون کردن مخاطب، مخاطبی که از خورد و خوراکش می زند تا بلیتی تهیه کرده و به تماشای فیلم دلخواهش بنشیند که سال هاست نمی نشیند.

معضل افزایش بی رویه دستمزدها در سینما و تلویزیون سه متهم ردیف اول دارد، مدیران صداوسیما، مسوولان سینمایی و سرمایه گذاران بی هویت که اکنون مشخص شده برخی از آنان با سرقت از بیت المال و چپاول اموال دولت و مردم صاحب سرمایه شده اند. بی شک چنین افرادی که رحم به صغیر و کبیر نمی کنند، دل شان به حال سینما و مخاطبان شان هم نمی سوزد. برای همین با دادن دستمزدهای آنچنانی به بعضی از بازیگران و عوامل سینمایی، دارند ریشه به تیشه سینمای ایران می زنند. فریاد های گروهی از تهیه کنندگان و اهالی سینما نیز پشت دیوار بلند حاشا به سکوت تبدیل شده است. مسوولان سینمایی نیز مانند همیشه ناظرانی بی منظور هستند و با بی خیالی تمام به مشکلات پشت کرده اند. آنان عنان کار را از کف رها کرده و به امان خدا سپرده اند!

اگر تعیین سقف دستمزدها به عهده تهیه کنندگان باشد و آنان یکدل و یک فکر عمل کنند، هرگز لجام گسیختگی به وجود نمی آید، همان گونه که در گذشته نبود. اگر قرار است جدولی برای سقف دستمزدها تهیه شود، باید توسط گروهی از تهیه کنندگان با مشاورت متخصصان سینما انجام شود. مسوولان دولتی سینما نیز ناظر باشند، اما نه بی منظور!
دلسوزان سینما بیایند دست به دست هم دهند و با تمام توان افسار توسن لجام گسیخته دستمزدها را بکشند، اگر نکشند… د.

*سید رضا اورنگ

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی آخر هفته – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «خوش غیرت»، «بال‌های خوشبختی»، «جزیره گنج» تعدادی از فیلم های سینمایی و تلویزیونی پایان هفته هستند.

به گزارش سینماپرس، فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن «خوش غیرت»، «بال‌های خوشبختی»، «جزیره گنج»، «تویی که نمی‌شناختمت»، «روز سوم»، «سرزمین خورشید»، «حقیقت گمشده»، «گوی بخار ۱»، «تگرگ و آفتاب»، «مثل باران»، «همسنگار»، «فرزانه»، «وال ایی»، «شگفت انگیز»، «کودک و فرشته»، «پری»، «نیاز»، «زمانی که دزد بودم»، «گمشده»، «دره تاریک»، «کیمیا»، «فهرست سیاه»، «نور آتش»، «تویی که نمی‌شناختمت»، «پاییز سرافیم»، «کشتی یاماتو»، «عملیات قطب شمال»، «استشهادی برای خدا» و «یتیم خانه ایران» پنج‌شنبه و جمعه ۲ و ۳ خرداد ماه که مصادف با سالروز آزاد سازی خرمشهر است، از شبکه‌های سیما روی آنتن می‌رود.

شبکه یک سیما

فیلم تلویزیونی «خوش غیرت» به کارگردانی علی شاه حاتمی، جمعه ۳ خرداد ماه ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: تقی پس از جنگ نام کامیونش را از خوش‌رکاب به خوش‌غیرت تغییر داده است. صدام سقوط کرده و تقی به همراه شاگردش عزت تصمیم می‌گیرند با جمع‌آوری کمک‌های مردمی به عراق سفر کرده و به مردم عراق کمک کنند که این تصمیم باعث …

محمد کاسبی، پویا امینی، مجید صالحی، مریم سعادت، مونا فرجاد، امیر نوری و خشایار راد در فیلم تلویزیونی «خوش غیرت» هنرنمایی کرده‌اند.

 شبکه دو سیما

فیلم سینمایی «بال‌های خوشبختی» به کارگردانی بهروز شعیبی، پنج‌شنبه ۲ خرداد ماه ساعت ۸ صبح از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

این فیلم روایت دو همسایه است؛ در یک خانواده سعید و همسرش که بسیار به هم علاقمندند و خانواده‌ای که مرد خانواده بیکار و تنها همسرش به کار اشتغال دارد بین این دو معمولاً دعوا و اختلاف پیش می‌آید. پسر کوچک آن‌ها پارسا غالباً در خانه تنها می‌ماند. یک روز که خانم سعید، جایی رفته است پسر کوچک پارسا شیطنت کرده و وسایلی را به حیاط پرتاب می‌کند و همین باعث عصبانیت سعید می‌شود. کلنجار رفتن سعید با پسر بچه ادامه دارد تا اینکه در خانه سعید بر اثر باد بسته می‌شود. پارسا از او تقاضای بازی می‌کند. اما سعید با لباس راحتی خانه به خیابان می‌رود تا عباس کلیدساز را پیدا کند تا بتواند وارد آپارتمان شود، اما عباس هم جایی رفته است و سعید دست از پا درازتر به خانه برمی گردد و در راه پله می‌نشیند پارسا هم پیش او می‌آید و با هم صحبت می‌کنند، اما …

سعید پورصمیمی، زهرا سعیدی، محسن قاضی مرادی و امیرحسین عسگری در فیلم سینمایی «بال‌های خوشبختی» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

*****

 فیلم تلویزیونی «جزیره گنج» به کارگردانی حمیدرضا لوافی، جمعه ۳ خرداد ماه ساعت ۸ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

خلاصه داستان فیلم در مورد گروهی از بچه‌ها است که برای اردو به آبادان می‌آیند. آن‌ها برای یافتن جزیره گنج به دور از چشم مربی خود سوار بر لنج یکی از بچه‌های محلی می‌شوند و از یک جزیره سر در می‌آورند. آن‌ها به سی سال قبل بازگشته اند و در میان رزمندگان و عراقی‌ها خود را سرگردان می‌بینند که …

علی سلیمانی، محمدامین همت آبادی، ابراهیم امیری و سورنا بایراملو در فیلم تلویزیونی «جزیره گنج» بازی کرده اند.

*****

 فیلم تلویزیونی «تویی که نمی‌شناختمت» به کارگردانی محمدابراهیم سلطانی فر، جمعه ۳ خرداد ماه ساعت ۱۶:۴۵ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

این فیلم شامل سه اپیزود است. اپیزود «دو کبوتر»، «آبی» و «تویی که نمی‌شناختمت»؛ رزمنده‌ای مجروح که فقط یک گلوله در سلاح خود دارد عازم پشت جبهه است. او چهار سرباز عراقی را به اسارت می‌گیرد و آن‌ها را وادار می‌سازد که به پشت جبهه بروند. چهار سرباز هراس زده وقتی به پشت جبهه می‌رسند در می‌یابند که رزمنده مجروح در نیمه راه از حال رفته و …

محمد علیدوست، ماندانا باباخانی، مهسا کرامتی، حسن و حسین سالم، اصغر عابدی، علی جلیلی باله، نادر طالب زاده، حسن قرچه داغی، نسرین مقدم در این فیلم بازی کرده اند.

 شبکه سه سیما

فیلم سینمایی «روز سوم» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، پنج‌شنبه ۲ خرداد ماه ساعت ۲۴ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

فیلم، قصه برادری است که در شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای مجبور می‌شود، خواهر کوچک و علیلش را در زیر خاک پنهان کند تا شبانه آن را از میان عراقی‌ها که خانه را محاصره کرده‌اند فراری دهد که این ماجرا سه شب ادامه دارد و اتفاقات زیادی در حاشیه آن رخ می‌دهد و در واقع داستان سه روز آخر سقوط خرمشهر است…

باران کوثری، پوریا پورسرخ و برزو ارجمند در فیلم سینمایی «روز سوم» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

شبکه چهار سیما

فیلم سینمایی «سرزمین خورشید» به کارگردانی احمدرضا درویش، پنج‌شنبه ۲ خرداد ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: در جنگ تحمیلی، بیمارستانی در خرمشهر به محاصره نیروهای بعثی درمی آید، محمد جهان آرا دستور می‌دهد مجروحان و پزشکان از بیمارستان خارج شده و به عقب برگردند. در راه بازگشت نیروهای بعثی پیش روی آن‌ها درمی آیند و پس از درگیری عده‌ای به شهادت رسیده و عده‌ای نیز اسیر می‌شوند. تنها سرنشینان آمبولانس و یک عراقی که اسیر است، جان سالم به در می‌برند، اما راه را گم می‌کنند. آن‌ها مجبور می‌شوند به دو گروه تقسیم شوند. دکتری به نام کسرا و امدادگری به نام هانیه که نوزادی را با خود آورده و افسر عراقی که اسیر گرفته شده است …

خسرو شکیبایی، گلچهره سجادیه، سعید پورصمیمی و محمود پاک نیت در این فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

*****

فیلم سینمایی «حقیقت گمشده» به کارگردانی محمد احمدی، جمعه ۳ خرداد ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار روی آنتن می‌رود.

در خلاصه داستان فیلم با بازی و آمده است: دکتر کیا که به همراه خانواده اش عازم سفرند. اما بر اثر تصادف، خانواده اش را از دست می‌دهد. اکنون او با بدنی زخمی و روحی خسته دوست ندارد که زنده بماند. پزشکان پس از معاینه او درصدد پیوند کلیه برمی آیند. در این میان رزمنده‌ای به نام مقدم که مجروح شیمیایی است، درخواست را می‌پذیرد و پس از دادن کلیه به شهادت می‌رسد. دکتر کیا که تمایل به زندگی نداشته، مقدم را که دهنده کلیه است، عامل ادامه زندگی پر از اندوه خود می‌داند و از او شاکی است و به سراغ خانواده اش می‌رود، اما ناگهان در می‌یابد که آقای مقدم شهید شده است و با فهمیدن این موضوع مجددا به سراغ خانواده یعنی همسر آقای مقدم می‌رود و از آن‌ها عذرخواهی می‌کند. در انتهای فیلم معلوم می‌شود که کلیه آقای مقدم به کیا نمی‌خورده و این همسر آقای مقدم بوده که برای شاد کردن همسر شهیدش در آخرین لحظات کلیه خودش را به کیا اهدا کرده است. بازیگران: حمید فرخ نژاد، حبیب دهقان نسب، پریوش نظریه، احمد مهرانفر

 شبکه پنج سیما

 فیلم سینمایی «گوی بخار ۱» به کارگردانی کاتسوهیرو اوهتومو، جمعه ۳ خرداد ماه ساعت ۹ از شبکه پنج پخش می‌شود.

این فیلم داستان پسر نوجوان ژاپنی است که در قرن نوزدهم زندگی می‌کند او اختراع خارق العاده‌ای به نام توپ بخار کرده است و عده‌ای سودجوی غربی به دنبال به دست آوردن پسر و گرفتن اختراعش می‌باشند. آن‌ها می‌خواهند از این اختراع سوء استفاده کنند. وقتی پسر متوجه نقشه آن‌ها می‌شود و …

*****

 فیلم سینمایی «تگرگ و آفتاب» به کارگردانی رضا کریمی، جمعه ۳ خرداد ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج پخش می‌شود.

در این فیلم خواهیم دید: حاج یحیی یک مرد جوان است که سه سال است  در جبهه به سر می برد و کمتر به مرخصی می‌رود. او به علت ترکشی که در سینه دارد به مرخصی می‌رود و متوجه می‌شود که حاج مرتضی که قبلا یحیی پیش او کار کرده، فوت کرده  و وصیت کرده که او به کارهای زن و بچه او رسیدگی کنند. حاج مرتضی به شریکش وکالت رهن خانه اش را داده و شریکش سو استفاده کرده و خانه او را فروخته است. یحیی با شناختی که از حاج مرتضی دارد و می‌داند که او تمام کارهایش را در یک دفتر یاددادشت می‌کند با گرفتن دفترچه از خانواده اش متوجه می‌شود که وکالت فقط جهت رهن بوده و از شریکش می‌خواهد که خانه را پس دهد، ولی …

پریوش نظریه، جواد عزتی، اصغر همت، پیام دهکردی و سحر قریشی در فیلم سینمایی «تگرگ و آفتاب» ایفای نقش کرده اند.

 شبکه شما

فیلم تلویزیونی «مثل باران» به کارگردانی وحید رضا حدیدی، پنج‌شنبه ۲ خرداد ماه ساعت ۲۴ از شبکه شما پخش خواهد شد.

داستان فیلم درباره سوگند و مصطفی است که دختر کوچکشان را از دست داده اند و پس از آن نیز به دلایلی پزشکی قادر به بچه دار شدن نیستند. این مسأله باعث دلمردگی و عصبانیت سوگند شده است. سوگندی که پرستار است و همسرش مجری برنامه کودک. اخیراً سوگند در محل کارش با دختر بچه‌ای ظاهراً بی سرپرست آشنا شده که تمایلی به بازگشت به خانه اش ندارد. پدر معتاد بچه به رابطه دختر بچه با سوگند ناراحت است تا جایی که از وی شکایت می‌کند. سوگند در مواجهه با پلیس شک خود را نسبت به ماهیت پدرانه این مرد معتاد و نیز مادر بودن زن همراه او ابراز داشته و با تلاش بسیار باعث پیگیری ماجرا از سوی پلیس می‌شود که …

سیما تیر انداز، مهدی صبایی و ملیا میر صوفیان در فیلم تلویزیونی «مثل باران» هنرنمایی کرده‌اند.

*****

 فیلم تلویزیونی «همسنگار» به کارگردانی احسان عبدی پور، جمعه ۳ خرداد ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه شما پخش خواهد شد.

در خلاصه داستان آمده است: پس از محاصره شهرهای آبادان و خرمشهر توسط نیروهای عراقی تنها راه خروج از شهر، بهمنشیر است و مردم منطقه در وضعیت نابسامانی به سر می ‌برند. ناخدا شریف که در جزیره خارک زندگی می‌ کند پس از مطلع شدن از وضعیت مردم آن منطقه لنج خود را در اختیار دو تن از دوستان قدیمی خود قرار می‌دهد تا این مهم را انجام دهند. لنج به آبادان می ‌رسد و مهاجرین سوار بر لنج می‌ شوند و به سمت بوشهر حرکت می‌ کنند. در میان راه چمدان قبادی که حاوی طلا است به دریا می ‌افتد و او یکی از سرنشینان لنج را متهم به این عمل می‌ کند. قبادی از مردم می‌ خواهد هر کس که چمدان او را برایش از دریا بیاورد، ربع میزان طلای موجود را به او خواهد داد، اما هیچ کدام از افراد داوطلب، موفق به یافتن چمدان نمی‌ شوند. قبادی آن فرد را به گروگان می‌ گیرد تا …

حمید باغکی، هدا نورزاد، رامتین بالف و مهتاب صداقت در فیلم تلویزیونی «همسنگار» بازی کرده‌اند.

 شبکه کودک

فیلم تلویزیونی «فرزانه» به کارگردانی مهدی محمدی، پنج‌شنبه ۲ خرداد ماه ساعت ۱۴ از شبکـه کودک پخش خواهد شد.

در این فیلم خواهیم دید: فرزانه برای شرکت در جشن عبادت به چادر نماز احتیاج دارد، اما چادرش را گم کرده و کسی هم نمی‌تواند در خرید چادر به او کمک کند! فرزانه دختر کوچکی است که چادر نمازش را گم کرده است. او برای جشن عبادت نیاز به چادر نماز دارد؛ ولی مادر و پدرش مشغول کار هستند و نمی‌توانند در خرید چادر به او کمک کنند. فرزانه با کمک نظافتچی خانه‌شان به بازار رضا می‌رود. او پارچه چادری می‌خرد و به دنبال خیاط می‌گردد و…

حسین طاهری، روشنک سه‌قلعگی، امیرحسین رفیعا، حمید جانباز، عباس طاهری، ندا اسدی، مرجان حسینی، شیده یزدانی، پروا محزون و محمد جهان‌پا در این فیلم بازی کرده اند.

*****

 فیلم سینمایی «وال ایی» به کارگردانی اندریو استانتون، جمعه ۳ خرداد ماه ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد.

در این فیلم خواهید دید: هفتصد سال از ترک زمین توسط انسان‌ها سپری شده و آنچه که بر روی کرۀ زمین باقی‌مانده تنها کوه‌هایی از زباله‌ها و آهن‌پاره‌ها است. وال‌ایی ربات هوشمند آشغال جمع‌کُنی است که مأموریت دائمی او فشرده سازی و جمع‌آوری این پسمانده‌ها و آلودگی‌های صنعتی است. روزی وال‌ایی هنگام کار کردن سفینه‌ای غول‌پیکر از فضا فرود می‌آید و مهمان کوچکی را به همراه خود می‌آورد که ایوا نام دارد. ایوا که ربات پیشرفته‌ای است موظف است نشانه‌های حیات را در کرۀ زمین شناسایی کرده و در صورت موفقیت، آن را به انسان‌ها در اعماق فضا برده و گزارش دهد که …

 شبکه امید

فیلم سینمایی «شگفت انگیز» به کارگردانی استیون شباسکی، پنج‌شنبه ۲ خرداد ماه ساعت ۱۸ از شبکه امید پخش خواهد شد.

این فیلم داستان پسربچه‌ای به نام آگوست پولمن را روایت می‌کند که به خاطر تفاوت‌هایی که در اثر ابتلا به سندرم تریچر کالینز از بدو تولد در چهره‌اش وجود دارد، همیشه دور از اجتماع زندگی کرده و در خانه به آموختن درس‌هایش پرداخته‌است. او بعد از رسیدن به کلاس پنجم تصمیم می‌گیرد به میان هم سن و سالانش رفته و در مدرسه‌ای عادی به فراگیری درس‌هایش بپردازد که …

*****

 فیلم سینمایی «کودک و فرشته» به کارگردانی مسعود نقاش زاده، جمعه ۳ خرداد ماه ساعت ۱۸ از شبکه امید پخش خواهد شد.

در این فیلم خواهیم دید: در آخرین روز تابستان سال ۱۳۵۹، فرشته و خانواده‌اش آماده می‌شوند تا در جشن عروسی یکی از اقوام نزدیک شرکت کنند. اما غرش صدای هواپیماهای جنگنده‌ای که از مرز عبور کرده‌اند موجب می‌شود که پدر فرشته تصمیم بگیرد از خیر عروسی خواهرش بگذرد و خانواده‌اش را از مهلکه بدر ببرد. فرشته برای آوردن مادر بزرگ از خانه خارج می‌شود؛ اما دیگر هیچ گاه خانواده اش را نمی‌بیند؛ ولی مدتی بعد با شنیدن خبر زنده بودن برادرش، جستجویی طولانی را برای یافتن او آغاز می‌کند. فرشته در شهری که حالا توسط دشمن اشغال شده …

شبنم مقدمی، مونا احمدی، محمدرضا زادسرور، قاسم زارع، افشین هاشمی، حسین توشه، مالک حدپورسراج، علیرضا حسینی، سودابه بیضایی، سیما خضرآبادی، وحید نجفی شوشتری و حسین سلیمانی در فیلم سینمایی «کودک و فرشته» هنرنمایی کرده اند.

 شبکه نمایش

فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «پری» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «نیاز» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، «زمانی که دزد بودم»، «گمشده»، «دره تاریک»، «کیمیا» به کارگردانی احمدرضا درویش و «گزارش پلیکان» پنج‌شنبه ۲ خرداد ماه ساعت ۱۱، ۱۳، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ از شبکه نمایش روی آنتن می‌رود.

*****

فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «نور آتش»، «پاییز سرافیم»، «کشتی یاماتو»، «عملیات قطب شمال»، «استشهادی برای خدا» به کارگردانی علیرضا امینی و «یتیم خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی جمعه ۳ خرداد ماه ساعت ۱۱، ۱۳، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ از شبکه نمایش پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حماسه سوم» روی آنتن شبکه مستند می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «حماسه سوم» به نویسندگی و کارگردانی محمد دیندار ۱ تا ۴ خرداد به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه مستند «حماسه سوم» از تولیدات گروه مستند روایت فتح است که نگاهی نو و متفاوت را به این شهر قهرمان و مظلوم داشته، ضمن پرداختن به حماسه سازان ۴۵ روز مقاومت و نیز حماسه آزادسازی خرمشهر به تحلیل شرایط این شهر پس از جنگ و مشکلات بازسازی و زیرساخت های این شهر نیز می پردازد.

در این مجموعه جمعی از رزمندگان ۴۵ روز مقاومت خرمشهر و همرزمان شهید محمد جهان آرا و فرماندهان فتح خرمشهر و نیز تعدادی از مدیران اجرایی حضور دارند.

همچنین گوینده خبر آزادی خرمشهر دکتر محمود کریمی گوینده خبر تاریخی آزادسازی خرمشهر پس از سالها جلوی دوربین مجموعه مستند حماسه سوم قرار گرفته و از آن روزهای پرشور می گوید.

مجموعه حماسه سوم در ادامه مستند سینمایی از آزادی تا آبادی ساخته شده که سال گذشته از شبکه های مختلف سیما پخش گردید و بازتاب های فراوانی در میان مردم و رسانه ها ومحافل فرهنگی اجتماعی، سیاسی و اجرایی کشور داشت.

مجموعه حماسه سوم از چهارشنبه اول خرداد به مدت چهار شب حدود ساعت ۱۹/۱۵ از شبکه مستند سیما به روی آنتن خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موج کوتاه ایرانی از آمریکا جایزه گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «موج کوتاه» تهیه شده در انجمن سینمای جوانان ایران، جایزه بهترین فیلم کوتاه تجربی جشنواره بین‌المللی فیلم «وست چستر» آمریکا را از آن خود کرد.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «موج کوتاه» ساخته محمد اسماعیلی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه تجربی پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «وست چستر» آمریکا شد.

فیلم‌نامه «موج کوتاه» که بر اساس داستانی از غلامحسین ساعدی نوشته شده، روایت مردی است که با صدای مزاحم محیطش دست به گریبان است و برای ساکت کردنش دست به هرکاری می‌زند.

عوامل فیلم عبارتند از: بازیگر:پدرام شریفی، صدا بازیگر: محمدرضاعلیمردانی، نویسنده و کارگردان محمداسماعیلی، مدیر فیلمبرداری: مجیدگرجیان، دستار اول فیلمبردار، داریوش رجایی، گروه فیلمبرداری: علی محمدی، حامد سید زاده، فرزاد جلیلیان، طراح صحنه و لباس: افسانه پلویی، دستیار صحنه: کوروش سیفی، تدوین: مجتبی اسماعیل زاده، طراح گریم: پدرام زرگر، مدیر صدابرداری: امیرعاشق حسینی، صداگذاری:حسین قورچیان، مجری طرح: رضااکبری، تایم لپز: سینا_رحمتی، جلوه های ویژه کامپیوتری: رضا وجدانی، گرافیک:زیبا سیاری، عکاس: باران کریمی، تصحیح رنگ:نیما دبیرزاده تدارکات: حسین فرهادی روزبهانی، خدمات: عزیزالله اصغری، حمل و نقل: اسدالله علیپور و منوچهر رشیدی، سینه مبیل: جعفر رحیمی سرشت، تهیه کنند: افسانه پلویی و تهیه شده در انجمن سینمای جوانان ایران

پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «وست چستر» آمریکا ۲۶ تا ۲۸ آوریل (۶تا ۸ اردیبهشت) در شهر پنسیلوانیا برگزار شد.    

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ولنگاری فرهنگی این بار در تیاتری دیگر/ وقتی «بختک» با موضوع «تجاوز جنسی از سوی محارم» روی صحنه می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در شرایط ولنگاری فرهنگی حال حاضر و در شرایط فقدان نهاد نظارتی پاسخگو این بار تماشاخانه «مهرگان» از ۲۳ اردیبهشت میزبان نمایشی با موضوع تجاوزهای خانوادگی شده است.

به گزارش سینماپرس، تماشاخانه «مهرگان» از ۲۳ اردیبهشت میزبان نمایشی با موضوع تجاوزهای خانوادگی شده است. این نمایش که “بختک” نام دارد را آناهیتا زینی‌وند هرشب ساعت ۱۸ تا ۱۲ خرداد روی صحنه می‌برد.

کارگردان و تهیه‌کننده “بختک”، درباره این نمایش به ایسنا گفت: “بختک” حاصل پژوهش دو سال و اندی گروه نمایشی ماست. این نمایش حول محور تجاوزهای جنسی از سوی محارم مطرح می‌شود.

او افزود: من به واسطه اینکه حدود ۱۶ سال است به عنوان فعال اجتماعی بر روی آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنم، با مددجوهای زیادی در ارتباطم و از این طریق با قربانیان این نوع از تجاوزهای جنسی ملاقات کردم و داستان‌های آنها را شنیدم و از میان این داستان‌ها در این نمایش هفت داستان روایت می‌شود.

زینی‌وند با بیان اینکه “این نمایش به سبک رئال و فرم است ” بیان کرد: هفت داستان مستند ما به صورت اپیزودی روایت می‌شود و اپیزود آخر برگرفته از فیلم “هزاران زن چون من” است. ما بعد از تحقیقات، به تحلیل داستان‌های روایت شده و ریشه‌یابی آن‌ها می‌پرداختیم و تقریباً حدود یک سال است که به صورت جدی روی داستان‌های انتخابی کار کردیم.

او ادامه داد: ما در این نمایش سعی کردیم، طرح مسئله کنیم و این گام اولمان بود، امیدوارم که در گام‌های بعدی به حل مسئله در صحنه نمایش بپردازیم و این قدرت را داشته باشیم که مخاطب را به طور مستقیم درگیر کنیم تا این معضلات کمتر شود.

او درباره علت اجرا “بختک” در ماه رمضان توضیح داد: ما در ابتدا قصد داشتیم اواخر فروردین یا بعد از ماه رمضان “بختک” را اجرا کنیم، اما گرفتن مجوز و هماهنگی‌ها کمی طول کشید و به اجرای آخر فروردین نرسیدیم. همچنین یکی از بازیگران این نمایش که در طول دو سال پژوهش کنار ما بوده، قصد مهاجرت دارد و من علاقه‌مند بودم که ایشان حتماً در این نمایش حضور داشته باشد، بنابراین ما تصمیم گرفتیم بعد از اخذ مجوز سریع اجرا برویم.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: “بختک” روایتی است مستند و خاطره‌ای زنده که همچون سایه شومی همه ابعاد زندگی دختران ما را دربرگرفته است. سکوت و تحمل تنهاییِ درد تنها چاره نیست. چاره فریاد است و ما روایت کنندگان این فریادیم…

“بختک” دارای محدودیت سنی است و ورود افراد زیر ۱۸ سال در این نمایش ممنوع است. 

زهرا اکبری، رقیه اسلامی، عاطفه خاوری، انجیلا سروری، فاطمه سلیمی، سحر قاسمی، فائزه السادات مصباحی، زهرا یعقوبی از بازیگران این نمایش ۴۵ دقیقه‌ای هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع