X

بایگانی تیر 12, 1398

دفتر سینمایی

بررسی مرگ محمد مرسی در «۳۶۰ درجه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی «۳۶۰ درجه» به ماجرای مرگ محمد مرسی در دادگاه مصر و حواشی مربوط به آن می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، چند هفته پیش بود که محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر در جریان برگزاری جلسه دادگاه غش کرد و جان خود را از دست داد.
محمد مرسی در سال ۲۰۱۲ و پس از آغاز موج اعتراضات در مصر جانشین حسنی مبارک شد. او که در حال پایه‌گذاری حکومت جدیدی در مصر بود، یک سال بعد با کودتای ارتش به رهبری عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور فعلی مصر، برکنار و در پی آن زندانی شد.

این قسمت از برنامه «۳۶۰ درجه»، به بهانه درگذشت محمد مرسی، مروری بر انقلاب مصر داشته و ماجرای برکناری و زندانی شدن او را از دید کارشناسان مورد بررسی قرار می‌دهد.

«۳۶۰ درجه» مجموعه مستندهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که با توجه به اتفاقات و سوژه‌های مهم هر هفته با تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدهادی نعمت‌اللهی، جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارتزاق از منابع بیت المال بدون کسب منافع ملی/ وقتی آمارها بر درد فرهنگی جامعه می افزاید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به راستی با گذشت این مدت زمان مدید از بدو تاسیس هنر و تجربه، آیا می توان نمونه ای از حضور آثار موجه و با دغدغه انقلاب اسلامی و یا فرهنگ غنی ایرانی اسلامی در این گروه سینمایی معرفی نمود که در نگاهی حداقلی به معرفی درست و صحیح از ایران و ایرانی پرداخته باشد.

سیدعلی فاطمی / با انتصاب حسین انتظامی به ریاست سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ایشان که همزمان دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد بر مطبوعات نیز می باشد؛ در اقدامی تحسین برانگیز و به منظور شفاف سازی اطلاعات، تمامی نهادهای و سازمان های زیرمجموعه سازمان سینمایی کشور را موظف به ارایه دقیق و انتشار عمومی عملکرد مالی خود نموده و از این جهت گروه سینمایی هنر و تجربه که از سال ۱۳۹۳ هجری شمسی، به عنوان موجودیتی تحت مدیریت سازمان سینمایی مشغول به فعالیت است نیز اقدام به انتشار اسناد مالی و حمایتی خود نموده است.



در این فهرست که با عنوان گزارش عملکرد ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۷ هجری شمسی، موسسه هنر و تجربه سینمای ایرانیان منتشر شده است؛ موارد حمایتی این موسسه شامل حمایت از تولید مستند کوتاه، حمایت از تولید فیلم مستند نیمه بلند، حمایت از تولید فیلم مستند با دیگر کشورها، کمک به برگزاری جشنواره های بین‌المللی، کمک به خانه مستند استان‌ها، حمایت از تولید فیلم مستند فاخر، کمک به تولید و انتشار منابع و فصلنامه تخصصی و آرشیو آثار مستند و انیمیشن و جلسات نمایش و نقد فیلم، حمایت از تولید فیلم انیمیشن کوتاه، حمایت از تولید فیلم انیمیشن سینمایی، حمایت از تولید مشترک فیلم انیمیشن با دیگر کشورها، حمایت از توزیع، کمک به برگزاری جشنواره و هزینه‌های جاری و پشتیبانی، حمایت از برگزاری کارگاه‌های تخصصی در جشنواره بین‌المللی و جشنواره‌های منطقه‌ای، حمایت از تبلیغات، بازار یابی، توزیع و عرضه فیلم کوتاه در جشنواره‌ها و بازارهای داخلی و خارجی، شامل نمایش خانگی، تلویزیونی، VOD و… و در نهایت هزینه‌های پشتیبانی انجمن سینمای جوانان تنظیم و اعلام شده است.



قطعا قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات روش مفیدی برای پی بردن به عملکرد کمی و کیفی نهادهای گوناگون محسوب می شود. این چنین است که نقد و بررسی این قبیل گزارش ها نیز در راستای ارتقای سطح عملکردی مدیران هر نهاد و ارگانی به ویژه در تشخیص اولویت ها، بسیار سودمند خواهد بود و البته این سودمندی به شرط پذیرش انتقادها و پیشنهاد ها از جانب مدیران و متولیان امر می باشد و این در حالی است که در رابطه با گزارش های نهاد های سینمایی مانند سینمای هنر و تجربه، با نگاهی به اسامی انواع فیلم ها و اقدامات حمایتی ذکر شده در گزارش و از طرف دیگر محاسبات هزینه- فایده ای صورت گرفته در راستای سیاست های حمایتی، می توان عملکرد محتوایی این نهاد را نیز استخراج نمود.



گروه سینمایی هنر و تجربه به همت مدیران فرهنگی دولت یازدهم و با بهره گیری از مدل سینمای اروپا و الگوبرداری از صنعت سینمای فرانسه در شرایط نفوذ فرهنگی تاسیس شد و با طرح شعارهای جذابی همچون کمک به استعدادهای فیلمسازی جوان و بی تجربه که عرصه ای برای فعالیت ندارند و … و مدعی ایجاد مرکزی برای ابتکار و عمل در راستای حرکت در خلاف جهت کنونی سیر سینما و با ادعای سینمای آوانگارد بنا نهاده شد و مع الاسف با صرف هزینه های هنگفت مادی، به هیچ وجه نتوانست در عمل از نسخه اصلی خود یعنی سینمای هنر و تجربه کشور فرانسه الگوگیری نماید.



تشکیل گروه هنر و تجربه در سینمای جهان هم وجود دارد و ابتکار جدیدی نیست اما از این منظر که هیچ تعریفی برای آن نشده و دارای هیچ ملاک و معیاری نیست و آشفته بازی در عرصه سینما و ارتباط با مخاطب هست ابتکار مدیران بنفش پوش سینمای ایران است!


پس اگر چه تاسیس گروه سینمایی
هنر و تجربه در فرانسه با تفکر مقابله با پدیده
تهاجم فرهنگی و
گسترش سبک زندگی آمریکایی از طریق سینمای هالیوود در این کشورانجام گرفت؛ اما با توجه به عملکرد چند ساله این مرکز در ایران متاسفانه نتیجه ای بجز هضم این گروه در خط اصلی سینمای ضد فرهنگی کشور و بلکه فراتر از آن فعالیت در کسوت نهادی پیشرو در جهت تخریب و تحقیر فرهنگ ایرانی اسلامی قابل دریافت نمی باشد.



با نگاهی به اعداد و ارقام گزارش شده و انواع خدمات صورت گرفته برای محصولات تولید شده و حمایتی در سینمای هنر و تجربه این سوال مطرح است که صرف این مقدار هزینه های گزاف در شرایط کنونی و وضعیت اقتصادی کشور از چه توجیهی برخوردار است و یا حتی بدون در نظر گرفتن شرایط مضیغه اقتصادی حال حاضر، اساسا حمایت دولتی و صرف بودجه بیت الامال از اینگونه تولیدات چه ضرورتی دارد؟



ضرورت دارد تا متولیان سینمایی کشور در راستای سیاست شفافیت، به روشنی بیان دارند که آثار تولید شده در این بخش اساسا چه کمکی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی نموده که این سطح از هزینه کرد از بیت المال را در پی داشته است؟ و خروجی این آثار در بخش فرهنگ کجاست و چه اثر مثبتی در حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی مردم در بر داشته؟



به راستی ابتکار و خلاقیت و آوانگارد بودن گروه سینمایی هنر و تجربه را در چه بخشی و در قالب کدامین یک از حمایت های مادی ایشان می توان یافت؟


این قبیل سوال ها و ده ها سوال و ابهام دیگر که در این زمینه قابل طرح بوده؛ می تواند محل بحث جدی اصحاب دغدغه مند فرهنگ و رسانه و در سطحی دیگر مردم باشد؛ البته اصحاب رسانه  آزاده ای که از منافع مادی گروه سینمایی
هنر و تجربه بهره نبرده و  حمایت های ویژه این مجموعه ایشان را نمک گیر نساخته؛ به خوبی درک می نمایند که این گزارش اعترافیه ای دردناک از وضعیت بلبشوی مجموعه های تحت حاکمیت سازمان سینمایی کشور است. مجموعه های ناکارآمدی که در دوران
ولنگاری فرهنگی به شدت متناقض عمل نموده و حتی به نوعی اقدام به تشدید ولنگاری آن هم با صرف بودجه های دولتی و حمایت های ویژه حاکمیتی می نماید.



ضروری است تا متولیان گروه سینمایی هنر و تجربه در کنار ارایه عملکرد مالی که در جای خود ارزشمند است، اقدام به ارایه گزارشی محتوایی از تطبیق صورت هزینه و فایده تمام اقدامات فهرست شده در گزارش خود نموده و تحلیل آماری ویژه ای را در مورد پیامدهای چنین اقدامات و میزان قرابت آن با منافع ملی و بویژه تحکیم و تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی را در اختیار افکار عمومی قرار دهند و ضمن مرور اهداف ادعایی خود در مورد ضرورت تشکیل هنر و تجربه در ابتدای تاسیس، وضعیت فعلی و حال حاضر آن را مورد ارزیابی قرار داده و گزارشی واقعی از چگونگی هزینه کرد از بودجه عمومی کشور و صرف منابع مادی بیت المال مسلمین را تدوین نمایند.




پس در صورتی که این گزارش مورد توجه قرار گرفته و تنها بر جنبه تبلیغاتی و رسانه ای آن از برای پاسخگویی به
وعده شفافیت تمرکز نشود و … باید منتظر واکنش
سازمان سینمایی در مواجهه با این گزارش بود و در سال پیش رو، تغییر رویکرد و اقدامات
سازمان سینمایی در روند فعالیت
هنر و تجربه را مبتنی بر این گزارش مورد بررسی قرار داد و دقت نمود که آیا
حسین انتظامی به عنوان فارغ التحصیل
دانشگاه عالی دفاع ملی و یک
مدیر استراتژیست از توانمندی مناسب برای تجزیه و تحلیل آمارهای ارایه شده برخوردار است و می تواند به ارزیابی روشنی در زمینه میزان هزینه و فایده گروه سینمایی
هنر و تجربه از برای
نظام جمهوری اسلامی و همسویی کارکردی آن در راستای اهداف
انقلاب اسلامی دست پیدا نماید!



همانطور که ذکر شد در فهرست موجود انواع فیلم های کوتاه و بلند ذکر شده است. تنها با نگاه کلی به فهرست منتشر شده در گزارش عملکرد سال گذشته گروه سینمایی هنر و تجربه و در مورد فیلم های سینمایی، هر شخصی که تعدادی از فیلم ها را تماشا نموده باشد ادعای مذکور من باب نحوه اثر گذاری آن در فرهنگ را مورد تائید قرار می دهد،



به عبارت دیگر؛ مبتنی بر این گزارش و فارغ از بحث محتوایی، به خوبی می توان مشاهده نمود که شعارها و قوانین طرح شده در به اصطلاح اساس نامه گروه سینمایی هنر و تجربه نیز با اعمال سلیقه نقض گردیده و به طور مثال حضور و اکران فیلم های عمومی در گروه هنر و تجربه اساسا به چه معنی است؟ آثاری که درجشنواره های داخلی حضور داشته و حتی به عنوان فیلم اکران عمومی با حفظ قواعد گیشه ای و استفاده از بازیگران سلبریتی به نمایش درآمدند و …، بر اساس کدام ضابطه و درقالب کدام چارچوب قانونی این مرکز تعریف و به یکباره در هنر و تجربه اکران می شوند؟



محل بحث و بررسی است که فیلم هایی با سرمایه گذاری بخش خصوصی ساخته می شود که به گروه هنر و تجربه تعلق ندارند؛ اما هنگامی که با عدم استقبال مخاطبان در موعد اکران روبرو شده و کف فروش خود را از دست می دهند، چگونه و طبق چه قانون و یا منطق و یا حتی سلیقه ای، اکران آن ها در سینماهای هنر و تجربه ادامه پیدا می کند و در سبد حمایتی وزارت ارشاد تعریف و مورد حمایت مالی هنر و تجربه قرار می گیرند!!



سینمای هنر و تجربه در جهان ملاک دارد یعنی فیلم‌هایی در این گروه سینمایی به نمایش در می‌آید که سازندگان آن‌ها در سینما یا بخش‌های محتوا و ساختار و روایت تجربیات تازه ارایه کرده‌اند و افضل این آثار این گروه را حرفه ای‌های سینما ساخته‌اند، اما متاسفانه در ایران به دلیل نداشتن معیار و ساز و کار در این گروه از آثار حرفه ای هم استفاده می‌شود و اینگونه است که فیلم‌های توقیفی و آماتوری و مجالی ویژه و فرصتی مغتنم با عنوان هنر و تجربه پیدا و در کنار هم اکران می‌شود.




این همه در حالی است که یکی از اهداف شعاری مورد تاکید و تبلیغی که به عنوان دست آویزی از طرف مدیر وقت سازمان سینمایی مطرح گردید و در بدو آغاز به کار گروه
هنر و تجربه بیان داشته شد؛ ادعای فعالیت این مجموعه در راستای
منافع ملی است که به عنوان مصداق چنین رویکرد و عملکردی می توان از فیلم های سینمایی مجهولی همچون
ستاره قطبی نام برد که به تهیه کنندگی سلبریتی مذکری همچون
بهرام رادان ساخته و در ۲۰ آذر ۱۳۹۷ هجری شمسی اکران خود را با حمایت های ویژه
هنر تجربه آغاز می نماید و یا آنکه از فیلم سینمایی
آشغال های دوست داشتنی نام برد که پس از شش سال رفع توقیف شده و بلافاصله موهبت اکران در سینمای
هنر تجربه را در ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ هجری شمسی از آن خود می سازد و به ارتزاق از منابع مالی این مجموعه مفتخر می گردد.



بر این اساس برخی از آثار و تولیدات مورد حمایت نقض صریح قوانین خود بافته گروه سینمایی هنر و تجربه بوده و قابل فهم با هیچ سلیقه و تفکری نیست و نمی توان منطقی در پس آن یافت! و این در حالی است که حلقه بسته و طیف یکسویه شورای سیاستگذاری سینمای هنر و تجربه سبب می شود تا کمتر اثر دغدغه مندی بر بستر مبانی ارزشی انقلاب اسلامی بتواند در این وادی حضور پیدا نموده و اساسا با مرور اسامی و سوابق سیاستگذاران گروه سینمایی هنر و تجربه، اعمال چنین سیاست حمایتی برای فیلم های ارزشی قابل تصور نمی باشد.



در حال حاضر جمال امید، هوشنگ گلمکانی، جعفر صانعی مقدم، ایرج تقی پور، شهرام مکری، محمدرضا فرجی، مجید مسچی، سیف الله صمدیان و امیر حسین علم الهدی را می بایست به عنوان طیف حاکم بر عرصه سیاست گذاری در گروه سینمایی هنر و تجربه معرفی نمود؛ طیفی که برای نخستین بار، در مهرماه سال ۱۳۹۳ هجری شمسی، توسط حجه الله ایوبی ریاست وقت سازمان سینمایی بر این مصدر نشانده شده و همچنان به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری سینمای هنر و تجربه شناخته می شوند.



به راستی با گذشت این مدت زمان مدید از بدو تاسیس هنر و تجربه، آیا می توان نمونه ای از حضور آثار موجه و با دغدغه انقلاب اسلامی و یا فرهنگ غنی ایرانی اسلامی در این گروه سینمایی معرفی نمود که در نگاهی حداقلی به معرفی درست و صحیح از ایران و ایرانی پرداخته باشد و در عین حال بتواند همانند انبوه فیلم های شبه روشنفکری در گروه سینمایی هنر و تجربه مورد حمایت قرار گرفته و این مجموعه ضمن تشویق و بهر مند سازی این گونه آثار از حمایت های مادی خود، به نقد منصفانه ایشان برای پیشرفت و بها دادن به این نوع موضوعات بپردازد و فضای برای دیگر علاقمندان نیز گشوده شود!؟




ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اراده‌ای برای سرمایه‌گذاری روی مستندهای شهری وجود ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدعلی فارسی، عضو هیأت انتخاب فیلم‌های مستند جشنواره فیلم شهرگفت: سازمان‌ها می‌توانند با مستندهای تلویزیونی با مردم ارتباط داشته باشند و با آنها حرف بزنند اما متأسفانه روی فیلم‌ها با موضوعات شهری، سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

به گزارش سینماپرس، محمدعلی فارسی، مستندساز، تهیه‌کننده و عضو هیأت انتخاب فیلم‌های مستند هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، وی در ارزیابی سطح کیفی آثار رسیده به این جشنواره به فارس گفت: این جشنواره برآیند دو-سه سال تولیدات مستند کشور است و تولیدات خوبی در آن حضور دارند؛ ولی در مجموع آثار چندان به موضوع جشنواره مرتبط نبودند، تعدادی محدودی از آثار هم بودند که اغلب کارهای تلویزیونی بودند و ظاهراً با سرمایه اندک خود فیلمساز در حوزه‌ای که دغدغه او بوده، ساخته است.

فارسی درباره معیارهای خود برای انتخاب آثار یادآور شد: ما تلاش کردیم تا جایی که می‌توانیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که با موضوع جشنواره مرتبط هستند. اگر می‌خواستیم کیفیت را اولویت قرار دهیم شاید بیش از چند فیلم که با مسائل شهری مرتبط باشد، انتخاب نمی‌شد. مبنا را بر این گذاشتیم سراغ فیلم‌هایی برویم که هر چند ضعیف‌تر ولی مرتبط هستند. شاید برخی از فیلمسازان دلخور باشند که چرا فلان فیلم انتخاب شده ولی فیلم ما انتخاب نشده است، باید بگویم به دلیل موضوع همین است.

اگر می‌خواستیم کیفیت را اولویت انتخاب مستندها قرار دهیم، شاید بیش از چند فیلم که با مسائل شهری مرتبط باشد، انتخاب نمی‌شد

وی اضافه کرد: اغلب کلانشهرها بخش اعظم مدیریتشان را مدیون مدیوم مستند هستند و از این مدیوم درست استفاده می کنند. در این کلانشهرها دیالوگ بین مردم شهر، مدیران و مسئولان شهری، توسط کارهای مستند تلویزیونی زیاد است و مستند تاثیر زیادی دارد ولی ما از این موضوع غافلیم. متاسفانه مدیران و مسئولان فرهنگی ما در کشور نه این مقوله را می‌شناسند و نه تاثیر آن را می‌دانند. در حالی که شهرداری می‌تواند در این حوزه وارد شود. حتی می‌توانند در قالب مجموعه تلویزیونی فرهنگسازی کنند که خود مردم حامی اجرای قوانین باشند.

فارسی با بیان اینکه مستند می‌تواند در هر حوزه‌ای وارد شود، عنوان کرد: به عنوان نمونه اگر در لندن قرار باشد خیابانی یک یا دوطرفه شود، حتما قبل از اقدام با ساخت مستندهای تلویزیونی، موضوع را با مردم درمیان می‌گذارند، بازخوردها را می‌گیرند و بعد دست به عمل می‌زنند. ولی اینجا سال‌های سال است که شهرداری قرار بوده خیابان پیروزی در منطقه ۱۳ تهران را تعریض کند و بخش عظیمی از خانه‌ها و مغازه‌ها باید عقب‌نشینی می‌کردند. شنیده‌ام که شهرداری میلیاردها تومان خسارت داده که مردم حاضر به عقب‌نشینی شوند و هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها با این مسئله درگیرند. اما کافی بود که پیش از هر اقدامی فراخوانی می‌داد و یا مستندی پخش می‌کردند و به مردم می‌گفتند که چرا می‌خواهند این کار را بکنند.

وی افزود: کلانشهرها مسائل و مشکلات زیادی دارند که می‌توان برای بیان و حل و فصل آنها از مدیوم سینما استفاده کرد. ما متأسفانه جهان اولی فکر می‌کنیم ولی جهان سومی زندگی می‌کنیم. ما به نگاهمان کلانشهرهایی است که توریستی هستند ـ مانند پاریس، و لندن ـ ولی به هیچ وجه از نحوه اداره این شهرها آگاه نیستیم که این نظم چگونه در آنجا حاکم است و خبر نداریم که اختیارات شهرداری‌های آن کلانشهرها چگونه است؟ وظیفه چه کسی است که بگوید در این شهرها چه قوانینی حاکم است که مردم آنجا می‌توانند راحت‌تر از تهران زندگی کنند؟ به نظر من رسانه و به ویژه قالب مستند می‌تواند کمک شایانی کند.

فارسی اظهار داشت: فیلم‌های مختلفی می‌تواند در حوزه‌های شهری ساخته شود. مسائل گوناگونی از قوانین و قواعد آپارتمان‌نشینی و رانندگی گرفته تا وظایف شهروندی و وضعیت بی‌خانمان‌ها و معتادان… در همه دنیا در کلانشهرها وجود دارند ولی به نحوی مدیریت می‌شوند. شهرداری نیز می‌تواند با کمترکردن فاصله خود با مردم در این مدیریت‌ها موفق‌تر عمل کند. به نظرم در این بین فیلم و به ویژه مدیوم مستند می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.

سازمان‌ها می‌توانند با مستندهای تلویزیونی با مردم ارتباط داشته باشند و با آنها حرف بزنند. متأسفانه روی فیلم‌ها با موضوعات شهری، سرمایه‌گذاری نمی‌شود

این مستندساز ادامه داد: غیر از تلویزیون راه‌های زیادی وجود دارد که شهرداری بتواند آثار این چنینی را عرضه کند، تا بتواند هم حرفش را به مردم منتقل کند و هم حرف مردم را بشنود. با تعامل است که در کلانشهری مثل تهران می‌توان شرایط را برای زندگی قابل تحمل‌تر کرد. حتی می‌توانند با مستندهای تلویزیونی با مردم ارتباط داشته باشند و با آنها حرف بزنند. متأسفانه روی فیلم‌ها با موضوعات شهری، سرمایه‌گذاری نمی‌شود. اگر سازمان‌هایی مانند شهرداری تهران، فراخوان بگذارند و بودجه‌ای برای این نوع فیلم‌ها تعیین کنند، قطعاً فیلمسازان با انگیزه‌ای در این حوزه داریم که می‌توانند کار کنند.

هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر ۲۶ تا ۳۱ تیرماه سال جاری به دبیری هاشم میرزاخانی با شعار «شهروند مسئول، شهر سالم» در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز پیش تولید یک فیلم «چراغ خاموش»/ احمق‌ها را معروف نکنیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کیان بابائیان تهیه‌کننده «چراغ خاموش» از ساخت این فیلم تا ۲ ماه آینده خبر داد.

به گزارش سینماپرس، کیان بابائیان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «چراغ خاموش» به کارگردانی شاهد احمدلو که به تازگی پروانه ساخت گرفته است،  درباره زمان ساخت این فیلم به مهر گفت: این فیلم پیش از این «احمق‌ها را معروف نکنیم» نام داشت که ما نام آن را تغییر دادیم از همین رو می‌توانم بگوییم بخشی از داستان «چراغ خاموش» درباره شاخ‌های مجازی است اما همه قصه حول همین موضوع نمی‌چرخد و موضوعی اجتماعی دارد.

وی عنوان کرد: حدود ۱۰ روز است که پیش تولید «چراغ خاموش» را آغاز کرده‌ایم و فکر می‌کنم بتوانیم ظرف یکی دو ماه آینده آن را جلوی دوربین ببریم با این وجود هنوز حضور بازیگران در این اثر قطعی نشده است و ما در حال رایزنی با آنها هستیم اما از عوامل پشت صحنه با مرتضی غفوری به‌عنوان مدیر فیلمبرداری همکاری خواهیم کرد.

بابائیان با بیان اینکه همه سکانس‌های «چراغ خاموش» در تهران فیلمبرداری می‌شود، اظهار کرد: این اولین همکاری من و شاهد احمدلو است البته ما از کودکی با یکدیگر دوست بودیم و پدرهایمان هم با هم رفت و آمد داشتند و با یکدیگر دوست بودند از همین رو با توجه به نوع نگاه شاهد احمدلو به موضوع «چراغ خاموش» تصمیم به همکاری با یکدیگر گرفتیم و فکر می‌کنم این فیلم یکی از آثار موفق سال آینده باشد.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: ساخت «چراغ خاموش» برایم اهمیت زیادی دارد چرا که ۲ سال درگیر فیلمنامه و مراحل اخذ مجوز آن بودیم به طوری که در این مدت چندین‌بار آن را مورد بازنویسی قرار دادیم به همین دلیل امیدوارم فیلم خوبی از آب در بیاید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین وضعیت سریال‌های معاونت استان‌ها/کار پوران درخشنده متوقف شد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما ضمن تشریح آخرین وضعیت سریال‌های در دست تولید این معاونت، کلید خوردن سریال پوران درخشنده را منوط به تأمین بودجه آن از سوی استان کردستان دانست.

به گزارش سینماپرس، علی دارابی درباره سریال‌های در دست تولید معاونت امور استان‌های صداوسیما به مهر بیان کرد: سریال «بانوی سردار» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی که درباره زندگی مادر شیرعلی مردان خان از مبارزان قوم بختیاری است آماده شده و در حال رایزنی با شبکه‌های سیما هستیم تا ببینیم از کدام شبکه پخش خواهد شد.

وی با اشاره به سریال «سردار سنجرخان» دیگر مجموعه در دست تولید این معاونت که پیش‌تر معرفی کارگردان آن منوط به تأمین برآورد مالی آن اعلام شده بود، ادامه داد: زنده‌یاد ضیاءالدین دری ۲۶ قسمت از فیلمنامه این سریال را به نگارش درآورده بود و ما منتظر بودجه‌ای هستیم که استان کردستان باید برای این مجموعه تامین کند تا کار کلید بخورد؛ نیمی از بودجه سریال توسط ما و نیمی هم توسط استان پرداخت می‌شود که اخیراً هم برای تأمین این بودجه اعلام آمادگی شده است.

معاون امور استان‌های صداوسیما درباره سرانجام سریال پوران درخشنده هم توضیح داد: این کار متوقف نشده است؛ در کردستان ما سه پروژه داشتیم که درباره امیرنظام گروس، سردار سنجرخان و خانم مستوره اردلان بود اما بودجه‌ای که لازم بود برای هر یک از این سریال‌ها از طرف استان کردستان پرداخت شود هنوز تأمین نشده است.

وی در پایان با اشاره به تولید پروژه‌های استانی و تامین منابع مالی آن‌ها از طرف استان‌ها بیان کرد: خانم درخشنده پیش از این برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده بود و برای ساخت سریالی درباره مستوره اردلان شاعر، نویسنده و تاریخ‌نگار کردستانی به توافق رسیدیم؛ با این حال تولید این پروژه‌ها مبتنی بر آمادگی مالی استان‌هاست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجمع سالیانه هیات امنای بنیاد رودکی تشکیل جلسه داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجمع عمومی سالیانه عادی هیات امنای بنیاد فرهنگی و هنری رودکی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور معاونان امور هنری و حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل جلسه داد.

به گزارش سینماپرس، این جلسه با دستور بررسی گزارش سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی از صورت های مالی ٩۶ بنیاد، گزارش عملکرد سال های ٩۶ و ٩٧ بنیاد، بررسی وضعیت اجرایی مصوبات هیات امناء در سال های ٩۵ و ٩۶ و بررسی بودجه پیشنهادی سال ٩٨ برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه بر بررسی چگونگی کاهش هزینه ها و افزایش منابع درآمدی بنیاد فرهنگی و هنری رودکی با نگاه واقع بینانه تاکید کرد.

وی ادامه داد: با توجه به بودجه موجود باید بودجه ٢ نیز برای بنیاد فرهنگی و هنری رودکی تعریف کنیم به این معنا که در بخش منابع نیاز به تکاپو داریم تا بتوان بر اساس فرصت های حاضر بودجه های دیگری برای بنیاد جذب کرد.

صالحی افزود: در یک فرصت لازم است بررسی شود که چه مقدار می توان منابع درآمدی بنیاد را افزایش و در بخش هزینه ها نیز با شرایط طبیعی چه مقدار می توان هزینه ها را کاهش داد و به این دو مورد به عنوان بودجه ٢ توجه داشت.

وی با تاکید بر توجه به شفافیت در انجام اقدامات و فعالیت ها ادامه داد: در این حوزه نیز باید طوری عمل کرد که بتوان در فضای داخلی و بیرونی بنیاد از اقدامات و فعالیت ها دفاع کرد.

در ادامه این جلسه گزارش سازمان حسابرسی و همچنین گزارش عملکرد این بنیاد رودکی در سال های ٩۶ و ٩٧ ارائه شد.

صفی‌پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی در گزارشی به بررسی وضعیت نیروی انسانی، دستاوردهای شاخص در سال ٩٧ و چالش های مهم بنیاد پرداخت.

وی دریافت امتیاز حداکثر در شفاف سازی در سال ٩٧، رشد اعتبارات برای سومین بار در سال های ٩۶ و ٩٧، بهبود نیروی انسانی و به کارگیری سیاست تشویقی برای خروج نیروهای مازاد و یا غیرمتخصص بنیاد و پرداخت بدون تاخیر حقوق کارکنان، راه اندازی میزخدمت و … را از جمله دستاوردهای شاخص این بنیاد در سال ٩٧ برشمرد.

رعایت حقوق مولف و مصنف در فعالیت های هنری، حمایت از فعالیت های فرهنگی و هنری، برنامه ریزی برای مشارکت در ساخت و اجرای سمفونی حماسه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، آوای وحدت، اقوام ایرانی و … از دیگر دستاوردهای شاخص بنیاد فرهنگ و هنری رودکی در سال ٩٧ است که از صفی پور در این جلسه اعلام شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش های مهم این بنیاد گفت: عدم تخصیص اعتبارات بنیاد مطابق با قانون بودجه و کاهش فعالیت های فرهنگی هنری، عدم تخصیص اعتبارات عمرانی بنیاد و افزایش فرسودگی ساختمان و تجهیزات به ویژه تالار وحدت و برج آزادی و افزایش سطح انتظارات هنرمندان از بنیاد رودکی و عدم تطبیق آن با واقعیت های موجود از جمله چالش های این بنیاد است.

در این جلسه برخی از حاضران به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود در زمینه بودجه، وضعیت نیروی انسانی، منابع درآمدزا، چگونگی کاهش هزینه ها و … پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سازمان سینمایی و خصوصاً صداوسیما در ستاره سازی چه نقشی دارند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تمام بازیگران قبل از آنکه ستاره بشوند باید یک قرار داد کاری با شرکت و کمپانی طرف مقابل خود ببندند که در آن تمام ابعاد حقوقی یک هنرمند که قرار است بزودی تبدیل یه یک ستاره جهانی شود روشن شود. موضوعی که جایش در سازمان‌ها ما خالی است.

به گزارش سینماپرس، ستاره‌های هنری و ورزشی در عموم کشورهای غربی دارای یک نظام مدیریتی و توسعه یافته است که در آن همه چیز تحت قرارداد و یک سامانه مشخص مدیریت و کنترل می‌شود.

تمام بازیگران قبل از آنکه ستاره بشوند باید یک قرارداد کاری با شرکت و کمپانی طرف مقابل خود ببندند که در آن تمام ابعاد حقوقی یک هنرمند که قرار است بزودی تبدیل یه یک ستاره جهانی شود روشن شود. مثلا یکی از مهمترین این نکات این است که هنرمند نباید تا مدت اتمام دوره کاری خودش بر سر فلان پروژه با شرکت و کمپانی دیگر وارد همکاری شود. نباید هیچ چیزی از پروژه فاش کند و در تمام فعالیتش در صفحات مجازی و رسانه‌ها کنترل خواهد شد.

یکی از نمونه‌های جالب این حوزه تام هنکس بازیگر و صداپیشه هالیوودی است که این روزها بار دیگر در نقش وودی به صداپیشگی پرداخته است. او زمانی که قرار بود این انیمیشن ساخته شود با گفتن قسمت‌هایی از داستان مقدار قابل توجهی از دستمزد خود را از دست داد.

نظام مدیریتی و ساماندهی ستاره‌ها وظیفه جذب، رشد، ارتقاع، تشویق و تنبیه آنان را دارد تا برای فرهنگ، سیاست و جامعه تنش و بحران ایجاد نکنند. حتی بعضا نهادهای امنیتی آنان نیز وارد این میدان می‌شوند و نسبت به برخی از عملکردهای آنان اقداماتی می‌کنند. چیزی که اخیرا در یکی دو سال قبل بعضا موارد مشابه آن را برخی از هنرمدان داخلی ما از طریق صفحات مجازی اعلام می‌کردند.

اگر نگاهی به رفتارهای اخیر هنرمندان و تاثیر آنان در فضای اجتماعی و سیاسی موجود بیاندازیم متوجه این حقیقت می‌شویم که جماعت مذکور اثر مهمی در جریان‌های اجتماعی دارند. مثلا در انتخابات با نشان دادن علاقه خود نسبت به کاندید خاصی مردم را به آن سمت متمایل می‌کنند و یا با ترسیم سبک زندگی خاص خود در حقیقت الگوی مردم در شیوه خاص زندگی می‌شوند.

اتفاق این چند روز اخیر که یکی از بازیگران خوش سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون اعلام کرده است که از همسر خود مدت‌هاست جدا زندگی می‌کند و با یکی از شاگردان همسر خود که نزدیک به ۳۰ سال از او کوچکتر است زندگی می‌کند، نمونه جدید تنش اجتماعی و فرهنگی است که البته آخرین آن نخواهد بود.

تنش‌های ستاره‌ها شامل فرهنگی، سیاسی-امنیتی و اجتماعی است. نمونه‌های فرهنگی را می‌توان مانند تصاویر ریحانه پارسا در صفحه شخصی خود بعد از اتمام سریال پدر عنوان کرد یا تنش‌های اجتماعی مانند کنایه‌های مهناز افشار درباره اربعین و حضور رامبد جوان در خارج از کشور برای تولد فرزندش و تابعیت گرفتن او دیگر هنرمندان ماشبه خودش و تنش‌های امنیتی مانند حضور بازیگران در جم که از رسانه‌ها منتشر شد و برای مدتی منجر به ایجاد سروصدای فراوان شد.

تمام اینها در حالی است که این روال می‌تواند با مدیریت سازمان‌هایی مانند سازمان سینمایی و خصوصا صداوسیما که منشا ستاره سازی است از ابتدا تبیین شود.

اساسا «اظهارنظر در مورد همه چیز» که طی چند سال اخیر، انحصار آن در اختیار سلبریتی‌ها قرار گرفته، دقیقا چیزی است که در توان این طیف قرار نداشت. بسیاری از سلبریتی‌ها حتی دو کتاب هم در زندگی خود نخوانده‌اند ولی به این شیوه غلط ادامه می‌دهند. روشنفکران، روزنامه‌نگاران و بعضی از طیف‌های دیگر جامعه، متخصص نظر دادن درباره همه چیز هستند. این نظرها می‌تواند درست یا غلط، مغرضانه یا منصفانه، جذاب یا غامض یا به هر شکل دیگری باشد؛ اما به هر حال توسط کسانی ادا می‌شود که تخصص‌شان همین است.

با توجه به موارد فوق باید در نتیجه گفت تنش‌های سلبریتی‌ها نهایتا باعث شده است که بحرانی در حوزه فکر، انتخاب و تصمیم گیری برای زندگی فردی و اجتماعی مردم ایجاد بشود. حضور بسیار چشمگیر مخاطبان در فضای مجازی در صفحات هنرمندان نشان از علاقه و پیگیری مردم دارد تا ببینند در آخرین پست خود آنان چه می‌گویند و چه چیزی را هدف انتخاب خود قرار داده‌اند. اما آیا آنان شایستگی الگو شدن برای زندگی و انتخاب در زمینه‌های مهم زندگی هستند؟

به نظر می‌رسد که اگر روزگاری دانشمندان، علما، پهلوانان و شهدا قهرمانان واقعی جامعه و سرمشق‌های زندگی بودند این روزها دنیای مدرن که صورت‌گری و ظاهر جذاب را اولی بر هرچیزی در سبک زندگی قرار داده، معیارهای ما را وارونه و ما را دچار یک دگرگونه منفی کرده است.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«راهش اینه» به آموزش مهارت کسب و کار می پردازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فصل دوم برنامه «راهش اینه » از گروه آموزش‌های عمومی شبکه هفت سیما، از ۱۵ تیر ماه با موضوع کارآفرینی و کسب و کار به روی آنتن خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس، «پرتو رضائیان» تهیه کننده برنامه «راهش اینه» به فارس گفت: در سری جدید برنامه با حضور مجریان جوان و فضایی صمیمی به بررسی کسب و کارهای کوچک خانگی، رفتار کارآفرینی، تولید ملی، کمک به راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک، مهارت‌آموزی در کسب و کار و آخرین اخبار این حوزه در فضای مجازی و رسانه‌ها پرداخته می‌شود.

وی افزود: در این برنامه کسب و کارهای خانگی از اهمیت خاصی برخوردار هستند و مهارت‌های لازم در این زمینه مانند ایده‌های ناب، یافتن مشتری برای محصولات، تبلیغات ارزان و موثر، فروش محصولات خانگی و مانند آن مطرح می‌شود.

این تهیه کننده تصریح کرد: علاوه بر نمایش کسب و کارهای کوچک و خانگی و تولیدات ملی، در این برنامه به بررسی مهارت‌های ارتباطی افراد مانند کنترل هوش هیجانی، مهارت‌های رفتاری کاسبی و فنون و مهارت‌های مذاکره و گفت‌وگوی صحیح نیز پرداخته می‌شود.

رضائیان در خصوص معرفی کارشناسان برنامه «راهش اینه» بیان داشت: کارشناسان برنامه مانند مهندس علیرضا احدی یا بابک شعبان نژاد از میان مربیان و مدرسانی انتخاب شده‌اند که برای اولین بار کسب و کارهای خانگی و کوچک را در کشور و بویژه مناطق محروم و روستایی آموزش و ترویج داده‌اند.

وی در پایان مهارت کارآفرینی و کسب و کار را موضوع اصلی این برنامه دانست و افزود:کسب و کارهای خانگی و کوچک، ایجاد امید و انگیزه و ارائه راه‌کار برای راه اندازی چرخه تولید در کشور، بررسی آخرین اخبار مهم اقتصادی، ارائه راه‌کارهایی برای کنترل هیجانات و تمرین رفتار درست کاسبی و کارآفرینی از موضوعات مطرح در برنامه «راهش اینه» می باشد.

برنامه «راهش اینه» سه روز اول هفته ساعت۱۷ از شبکه هفت سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راهیابی ۳۱ فیلمنامه به بخش مسابقه جشنواره «حسنات» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلمنامه‌های بخش مسابقه هشتمین جشنواره «حسنات» معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، هیات انتخاب بخش فیلمنامه این دوره از جشنواره «حسنات» بررسی آثار رسیده به دبیرخانه را از تاریخ ۹ خرداد ماه آغاز کرده و نتایج بررسی ‌های خود را با معرفی آثار برتر راه یافته به بخش مسابقه اعلام کردند.  

 اعضای هیات انتخاب بخش فیلمنامه شامل کامبوزیا پرتوی، فریدون فرهودی، پدرام صدرایی، عطیه سلطانی و شکوفه جباری ۵۳۰ فیلم‌نامه ارسال شده به دبیرخانه هشتمین جشنواره حسنات را بررسی و در نهایت ۳۱ اثر را مجاز به راهیابی به بخش مسابقه این دوره از جشنواره دانستند.  

هنرمندان تهرانی با ۱۱ اثر و هنرمندان اصفهانی با ۶ اثر پیشتاز راهیابی به بخش مسابقه فیلمنامه‌ هشتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «حسنات» هستند.  

فیلمنامه‌های راه‌یافته به بخش مسابقه هشتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «حسنات» اصفهان به شرح ذیل است: 

۱: «برسد به دست لیلی» نوشته بهمن حسینی از  تهران 
۲: «مصاحبه» نوشته حسین شمس از تهران 
۳: «غزال» نوشته فریدون ولایی ازتهران 
۴: «چمدان» نوشته سامان حسین‌پور و آکو زندکریمی از سنندج 
۵: «میرا» نوشته امیرحسین ریاحی از شهرکرد   
۶: «سرباز و عقرب‌های اندیمشک» نوشته مرضیه قاسمی از کرمانشاه 
۷: «بوم» نوشته حسین بیگ‌زاده از تبریز 
۸: «زمستان» نوشته تیمور قادری از سنندج 
۹: «کوپه ۲۳۹» نوشته افروز فرزان از اصفهان 
۱۰: «آنسوی دیوار» نوشته مجتبی شهنی از اصفهان 
۱۱: «سایه» نوشته لیلی شایق  از اصفهان 
۱۲: «زار» نوشته محمدرضا شهریاری از کرمانشاه 
۱۳: «رستوران» نوشته سعید محمدی وشکی از لاهیجان 
۱۴: «وضع حمل» نوشته سامان حسین‌پور و آکو زندکریمی از سنندج 
۱۵: «شکار» نوشته نسرین محمدپور از مشهد 
۱۶: «سالگرد» نوشته مهران شفیعی‌نیا از اصفهان 
۱۷: «کارنامه» نوشته محمد هرمزی از تهران 
۱۸: «زمین» نوشته اشکان چاوشی از کرمانشاه 
۱۹: «سیگار مهران» نوشته سمیرا کاملی از تهران 
۲۰: «ته لنجی» نوشته علی کیوان از تهران 
۲۱: «مریم» نوشته پرویز امینی از تهران 
۲۲: «پیوند» نوشته سیده اعظم جعفری رستگار و آقای پوریا دایلر از همدان 
۲۳: «موعود» نوشته سیده اعظم جعفری رستگار و آقای پوریا دایلر از شهرهمدان 
۲۴: «پشت بام» نوشته آرمین رحیمی‌نژاد از تهران 
۲۵: «به موزه شکنجه خوش آمدید» نوشته آیدا نامجوفر  از اصفهان 
۲۶: «جا منهای جا» نوشته صدیقه ابراهیمی از دلیجان 
۲۷: «چوخه» نوشته حمیدرضا مقصودی از تهران 
۲۸: «شال‌فروش» نوشته نزهت‌السادات عطاری از نهاوند 
۲۹: «شب، خارجی، بزرگراه» نوشته کمال پورکاوه از تهران
۳۰: «امیدآباد» نوشته مهسا تکش و محمدامین فلاح از اصفهان 
۳۱: «لک‌های روی شیشه» نوشته ملیحه عزیزی مفرد از تهران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستندی برای «مسافران ابدی پرواز۶۵۵» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه چهار سیما به مناسبت ۱۲ تیرماه سالروز جنایت فراموش نشدنی آمریکا در حمله به هواپیمای ایرباس پرواز شماره ۶۵۵ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بر فراز خلیج فارس، مستند «مسافران ابدی پرواز۶۵۵» را به روی آنتن می‌برد.

به گزارش سینماپرس، «مسافران ابدی پرواز۶۵۵» عنوان این مستند است که روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه ساعت ۱۷:۱۵ به روی آنتن می رود.

در این مستند که تهیه کنندگی آن را رضا قاسمی برعهده دارد، با استفاده از تصاویر آرشیوی و گفتگوهایی که در آن زمان در خصوص این جنایت صورت گرفته است، به شرح واقعه حادثه سقوط پرواز ۶۵۵ می پردازد.

در دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره هنگام مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد. این هواپیما با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر قرار گرفت. ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران از سوی جنایتکاران آمریکایی، در حقیقت یکی دیگر از مراحل رویارویی استکبار جهانی با جمهوری اسلامی ایران برای تقویت متجاوزان عراقی در جبهه‌های جنگ بود.

این هواپیما حامل ۲۹۸ مسافر و خدمه بود که تمامی آن‌ها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال با وقوع این جنایت فجیع به شهادت رسیدند. در میان سرنشینان هواپیما، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که کشته شدند.

«مسافران ابدی پرواز۶۵۵» محصول گروه سیاسی شبکه چهار سیما است که به واکاوی این جنایت فراموش نشدنی آمریکا  می‌پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع