X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

دولت نمی تواند به صدا و سیما بودجه تخصیص ندهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس اعلام کرد رسانه‌ملی بعد از «گاندو» به فکر گام‌های بعدی باشد، دولت هم نمی‌تواند بودجه صداوسیما را تخصیص ندهد.

به گزارش سینماپرس، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس در واکنش به اقدام دولت علیه سازمان صداوسیما به تسنیم، گفت: متأسفانه دولت گلوی اعتبارات و بودجه را در اختیار خود دارد و به قانون هم عمل نمی‌کند و برای برخورد با هر دستگاهی  بودجه‌ آن دستگاه را نگه می‌دارد و یا تخصیص نمی‌دهد. این رفتار نافی قانون است و خلاف قانونی محسوب می‌شود. این رفتار بدی است که در این دولت باب شده و درست نیست. زیرا وقتی مجلس قانون بودجه را مصوب می‌کند، دولت مکلف به اجرای آن است.

وی رفتار دولت با صداوسیما را محکوم کرد و افزود: این ادبیات در این دولت ظاهر شده که اگر دستگاه‌ها فقط از دولت تعریف و تمجید کنند بودجه می‌دهیم و اگر انتقادی صورت گیرد، ‌ بودجه نمی‌دهیم! این رفتار دولت با صداوسیما محکوم و خلاف قانون و اخلاق است.

نقوی‌حسینی خاطرنشان کرد: صداوسیما  وظیفه ملی دارد درباره برخی از موضوعات به مردم اطلاع‌رسانی کند و آگاهی‌های عمومی را افزایش دهد. این آگاهی و حرکت روشنگرانه، ممکن است در جهت تأیید مجلس نباشد آیا باید بودجه صداوسیما را کاهش دهد؟   یا در جهت تمجید از دولت نباشد دولت باید جلوی اعتبارات را بگیرد. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و از دولت انتظار نداریم با رسانه‌ملی چنین رفتاری کند. رسانه‌ای که در برابر تهاجم چند صد رسانه بیگانه با این امکانات ضعیف به صورت شبانه‌روز فعالیت می‌کند، آیا سزاوار است که جلوی بودجه‌اش گرفته شود؟

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصمیم مشابه دولتی‌ها و آمریکایی‌ها، گفت: یادمان می‌آید آن زمانیکه به موضوع برجام انتقاد می‌کردیم در درون همین دولت ما را تندرو خطاب می‌کردند و به ما می‌گفتند شما منتقد برجام هستید و اسرائیلی‌ها هم منتقدند! حالا امروز ما هم باید بگوییم آمریکا صداوسیما را تحریم کرده و دولت هم این کار را انجام می‌دهد. در شرایط جنگ تمام عیار فرهنگی و رسانه‌ای که دشمن در فضای مجازی و غیرمجازی به پا کرده، صداوسیما نیازمند تقویت و پشتیبانی است. واقعاً در این فضا و شرایط، بایستی تنها تریبون جمهوری اسلامی ایران، تحریم شود؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت در هر شرایطی می‌تواند بودجه صداوسیما را اختصاص ندهد و آن را به عدد صفر برساند، افزود: بودجه قانون مصوب مجلس است وقتی به تأیید شورای نگهبان رسید، دولت به هیچ‌وجه نمی‌تواند خلاف آن عمل کند و اگر این اقدام را انجام ندهد مرتکب خلاف شده است و قطعاً دیوان محاسبات مجلس ورود می‌کند.

نقوی‌حسینی با اشاره به اینکه ما منتظر گام‌های بعدی تلویزیون بعد از «گاندو» هستیم، گفت: ۱۵۵ نماینده مجلس نامه تقدیر از «گاندو» را امضا کردند. ما این کار را گام اول می‌دانیم چون به شدت نیازمند آثار هنری فاخر درباره پروژه نفوذ هستیم. کشور ما از نفوذ ضربات جبران‌ناپذیری خورده است. یادمان نمی‌رود زمانی “کشمیری” که کنار شهید رجایی و باهنر می‌ایستاد و حتی روز تشییع پیکر این شهیدان، ‌ مجری تشییع، او را هم شهید خطاب کرد. اما دو روز بعد در فرانسه مصاحبه کرد و گفت من بمب‌گذاری کردم؛ هیچ‌کس باور نمی‌کرد. نفوذ امروز در کشور ما تأثیرگذار است و روی حوزه نفوذ باید کارهای جدی‌تری انجام شود.

وی در خاتمه عنوان کرد: پروژه نفوذ بر روی شخصیت‌ها و مسئولین کشور تأثیرگذار است و دستگاه محاسباتی را تغییر می‌دهد. صداوسیما باید به افشاگری‌های خود را  با ساخت سریال‌ها و مستندات دیگری ادامه بدهد. چون افکار عمومی نیازمند روشنگری بیشتری است و دولت هم حتماً به وظیفه ذاتی خودش یعنی اختصاص بودجه مصوب مجلس عمل می‌کند. امیدوارم صداوسیما محکم و استوار گام‌های بعدی را بردارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعطیلی خانه هنرمندان تا اطلاع ثانوی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خانه هنرمندان ایران به دلیل قطعی برق مجموعه تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

به گزارش سینماپرس، خانه هنرمندان ایران به دلیل قطعی برق مجموعه تا اطلاع ثانوی تعطیل است. این مساله شامل حال گالری‌های این مجموعه هم می‌شود و همین باعث تعطیل شدن این مجموعه تا اطلاع ثانوی شده است. آسیه مزینانی، معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ایران در این‌باره گفته است: «مدتی بود به دلایلی، قطعی مکرر برق داشتیم، اما با اعلام اداره برق منطقه و به دلیل تعویض بخشی از خطوط انتقال قدیمی برای منطقه‌ای که خانه هنرمندان ایران در آن قرار دارد، برق مجموعه ما نیز به مدت چند روز قطع شده است.» وی با اشاره به تعطیلی موقت برنامه‌ها و فعالیت‌های خانه هنرمندان ایران به دلیل قطعی برق بیان کرد: «به محض اینکه کار تعویض تکمیل شود، برق نیز وصل خواهد شد و خانه هنرمندان ایران فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرد.» بر این اساس، ششمین نمایشگاه انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران با عنوان «چهار سوی خیال» که عصر جمعه ۲۱ تیر در گالری‌های ممیز، پاییز، زمستان، میرمیران، بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شده نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آمار فروش سینماها در روزهای داغ تابستان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آمار فروش فیلم‌های سینمایی در آخرین هفته تیرماه نشان می‌دهد که در اولین ماه از فصل تابستان بیش از ۲۴ میلیارد تومان به چرخه سینما وارد شده است.

به گزارش سینماپرس، براساس آمار و اطلاعاتی که در سامانه فروش سینمای ایران قرار گرفته است، فیلم «کار کثیف» ساخته خسرو معصومی که از ۱۲ تیرماه روی پرده سینماها رفته است، با نمایش در ۳۷ سینما و با محدودیت سنی ۱۵+ سال، ۱۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروش داشته و بیش از ۹هزار مخاطب پای تماشای این اثر نشستند.
«ایکس لارج» محسن توکلی که نمایشش از هفته اول تیرماه در سینماها آغاز شده، با در اختیار داشتن ۱۴۲ سینما یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشته و ۱۶۴ هزار نفر این اثر کمدی را در سینماها تماشا کرده‌اند.
فیلم «زهرمار» به کارگردانی سیدجواد رضویان پس از سه هفته نمایش بیش از سه میلیارد تومان فروش داشته و ۲۹۰هزار مخاطب این اثر را در ۱۶۰ سینما دیده‌اند. این فیلم سینمایی به تفکیک در تهران یک میلیارد و ۷۴۴ میلیون تومان فروش داشته است.
«سرخ‌پوست» نیما جاویدی پس از پنج هفته نمایش در ۱۷۲ سینما در تهران و شهرستان، ۱۰ میلیارد و ۳۸۶ میلیون تومان فروش داشته که از این مقدار هفت میلیارد سهم تهران بوده و ۸۲۷ هزار نفر آن را در سینماها تماشا کرده‌اند.
فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار که تا امروز چهارمین فیلم پرفروش سال بوده، ۱۳ میلیارد و ۱۱۱ میلیون تومان فروش داشته و با محدویت سنی ۱۲+ سال بیش از یک میلیون مخاطب را به سینما جذب کرده است. از مجموع فروش این فیلم هفت میلیارد تومان حاصل نمایش این اثر در تهران بوده است.
فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» ساخته کمال تبریزی که از نیمه خردادماه نمایشش آغاز شد، حدود ۵/۹ میلیارد تومان فروش داشته و ۸۷۰ هزار نفر آن را روی پرده سینماها تماشا کرده‌اند. این فیلم سینمایی ۱۶۹ سالن در تهران و شهرستان‌ها در اختیار داشته و در مجموع، پنج میلیارد تومان سهم فروشش در تهران بوده است.
فیلم سینمایی «دختر شیطان» ساخته قربان محمدپور پس از پنج هفته نمایش در ۱۲۹ سینما، با داشتن ۸۲ هزار مخاطب، ۸۴۶ میلیون تومان فروش داشته است.
«سامورایی در برلین» مهدی نادری که اکرانش از ۱۸ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و همچنان نمایشش در برخی سینماها در تهران و شهرستان ادامه دارد، نزدیک به ۶ میلیارد تومان فروش و نیم میلیون نفر مخاطب داشته است.
فیلم سینمایی «تگزاس۲» به کارگردانی مسعود اطیابی نیز که حدود ۱۲ هفته از آغاز اکرانش می‌گذرد و همچنان در سینماهای تهران و شهرستان نمایش دارد، با قرار گرفتن در جایگاه سومین فیلم پرفروش سال، بیش از ۲۰ میلیارد تومان فروش داشته و دو میلیون نفر مخاطب را به سینما آورده است.
فیلم سینمایی «نیوکاسل» به کارگردانی محسن قصابیان که در ژانر کمدی ساخته شده، از امروز ۲۶ تیرماه روی پرده سینماهای تهران و شهرستان‌ها نمایش خود را آغاز کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۴ دوره فرازونشیب «خانه سینما» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آستانه انتخاب پانزدهمین هیات مدیره خانه سینما مرور فعالیت چهارده هیات مدیره قبلی این نهاد صنفی حائز نکات و تجربیات ارزشمندی است.

به گزارش سینماپرس، «خانه سینما» به‌عنوان کلیدی‌ترین نهاد متولی امور صنفی فعالان سینمای ایران، در حالی در آستانه برگزاری پانزدهمین دوره انتخابات هیأت مدیره قرار دارد که طی ۱۴ دوره پیش از این، چهره‌های سینمایی مختلفی بخت خود را برای نقش‌آفرینی در پیگیری و تحقق مطالبات صنفی در ردای عضویت در هیأت مدیره این نهاد آزموده‌اند.


طی سال‌های گذشته اعضای هیأت مدیره خانه سینما در هر دوره براساس شرایط موجود پیگیری مسائل، دغدغه‌ها و اولویت‌های مختلفی را در دستور کار داشته‌اند که برخی از آن‌ها به مرحله اجرایی رسیده و برخی از آن‌ها به دلیل وجود موانع مختلف اجرایی نشده است.

در این گزارش مختصر و در آستانه برگزاری انتخابات پانزدهم، مروری بر ترکیب اعضای هیأت مدیره «خانه سینما» و نیز کارنامه آن‌ها طی دوره‌های مختلف، به‌صورت فهرست‌وار داشته‌ایم.

لازم به ذکر است مجمع عمومی خانه سینما، پانزدهم باید اواخر خردادماه ۹۸ برگزار می‌شد تا در کنار آن انتخابات پانزدهم ین جشن خانه سینما نیز برگزار شود. اما این انتخابات بنا به دلایلی از جمله عدم ثبت برخی صنوف در وزارت کار، فعلاً به تعویق افتاده است و باید در آینده نزدیک برگزار شود.

اولین دوره (۶۸-۷۱): تنظیم اساسنامه

در اولین دوره منوچهر عسگری‌نسب، عبدالله اسفندیاری، محمد مهدی دادگو، مهدی مسعود شاهی و محسن مخملباب به‌عنوان اعضای هیأت مدیره خانه سینما انتخاب شدند و در سمت‌های دیگر این نهاد، مهدی جمالی بحری بعنوان بازرس حمید پور افضل به‌عنوان ناظر مالی آرا اعضا را به‌دست آوردند که بنابر گزارش ثبت‌شده در سایت رسمی خانه سینما از اعضای نامبرده، محسن مخملباف عملاٌ در فعالیت‌های این نهاد حضوری نداشته است.

این هیأت مدیره از شهریور ۶۸ فعالیت خود را آغاز کرد تا نخستین اساسنامه خانه سینما را تنظیم کنند.

در این دوره به تدریج حرفه‌های مختلف سینما انجمن‌های خود را تشکیل دادند و به خانه سینما پیوستند و در انتهای این دوره ۱۹ انجمن صنفی موجودیت خود را اعلام کرده بودند.

دوره دوم (۷۲-۷۳): سینما صاحب «خانه» شد

دوره اول فعالیت هیأت مدیره خانه سینما در حالی به پایان رسید که این نهاد هنوز مکان ثابتی نداشت و جلسات هیات مدیره و اصناف به طور پراکنده در بنیاد فارابی یا وزارت ارشاد تشکیل می‌شد.

دومین هیأت مدیره خانه سینما با ترکیب عباس گنجوی، تورج منصوری، علیرضا داودنژاد، عبداله اسکندری، غلامرضا موسوی و محمد آقاجانی در اردیبهشت ماه ۱۳۷۲ برگزیده شدند.

در این دوره ساختمان خانه سینما تکمیل و به شکل فعلی محل ثابت استقرار این نهاد صنفی شد.

دوره سوم (۷۳-۷۵)؛ سینما «بیمه» شد

در این دوره، ترکیب هیأت مدیره خانه سینما با تحولات بسیاری همراه بود، به گونه‌ای که در اولین انتخابات که در تاریخ مرداد ماه ۱۳۷۳ برگزار شد، تورج منصوری، غلامرضا موسوی، فواد نور، محمود سماکباشی، عباس گنجوی، عبداله اسکندری و فاطمه معتمدآریا به‌عنوان اعضای هیأت مدیره انتخاب شدند.

بعد از گذشت ۵ ماه با استعفای عباس گنجوی انتخابات برای دومین بار برگزار شد و هیأت مدیره منتخب دی ماه ۱۳۷۳ شامل فاطمه معتمدآریا، منوچهر عسگری‌نسب، تورج منصوری، عبدالله اسکندری، محمد سماک باشی، بزرگمهر رفیعا، محمدرضا مویینی معرفی شدند که ریاست هیأت مدیره به منوچهر عسگری‌نسب و مدیرعاملی «خانه سینما» به تورج منصوری واگذار شد.

اما تغییرات این دوره در ترکیب هیأت مدیره همچنان ادامه داشته و در مرداد ماه ۱۳۷۴ سیروس الوند و محمدعلی نجفی به جای تورج منصوری و عبداله اسکندری به هیأت مدیره راه یافتند. محمد زکریا و فواد نور هم در سمت بازرس اصلی و علی البدل کار خود را شروع کردند.

در این دوره بیمه اعضای صنوف خانه سینما پیگیری و ۱۳۰۰ نفر در نوبت اول تحت پوشش بیمه‌های تأمین اجتماعی قرار گرفتند.

ایجاد کمیته‌های مختلف اجرایی در ساختار «خانه سینما» از جمله کمیته انضباطی از دیگر اتفاقات مهم در کارنامه سکان‌داران این دوره خانه سینما محسوب می‌شود.

این دوره با تصدی معاونت امور سینمایی ارشاد توسط عزت‌الله ضرغامی به پایان رسید و شرایط به‌گونه‌ای بود که هماهنگی و همدلی بین خانه سینما و معاونت سینمایی کمرنگ شد، اما فعالیت‌های خانه سینما کماکان ادامه داشت.

دوره چهارم (۷۵-۷۷): تولد یک «جشن»

خرداد ماه ۷۵ انتخابات چهارمین دوره هیأت مدیره خانه سینما برگزار شد و براساس آن سیف اله داد، ابوالحسن داودی، داود رشیدی، یونس صباحی، محمدرضا موئینی، حسن قلی زاده، حمیدرضا آشتیانی‌پور، اعضای هیأت مدیره و احمدرضا درویش به عنوان مدیرعامل خانه سینما انتخاب شدند.

در این دوره همچنین معاونت‌های اداری- مالی (منوچهر شاهسورای) و معاونت فرهنگی (اکبر نبوی) انتخاب شدند.

«جشن بزرگ سینمای ایران» یا همان «جشن خانه سینما» هم در این دوره متولد شد و مهمترین حضور اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت کشور برگزار شد.

در میانه این دوره، سیف‌اله داد به مقام معاونت سینمایی ارشاد منصوب شدند و این انتصاب روابط سرد میان خانه سینما و معاونت سینمایی را تا حدود زیادی اصلاح کرد.

دوره پنجم (۷۷-۷۹): طرح‌های بی‌سرانجام

در این دوره یداله صمدی، امیر اثباتی، کامبیز روشن‌روان، بهرام دهقانی، تورج منصوری، مهدی سجاده‌چی و جمشید مشایخی به عنوان اعضای هیأت مدیره در تاریخ تیر ماه ۷۷ انتخاب شدند.

تورج منصوری و یداله صمدی هم به‌عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل برگزیده شدند.

هیأت مدیره این دوره موضوعات مختلفی را در دستورکار خود قرار داده بودند که اکثر این موارد به نتیجه نرسید که از آن جمله می‌توان به اجرایی نشدن نمونه قرارداد تیپ تصویب شده برای یکدست شدن قرارداد بین عوامل سینمایی اشاره کرد.

در این دوره درخواست برقراری حقوق بازنشستگی برای عوامل سینمایی و نیز معافیت مالیاتی آن‌ها تنظیم و برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد.

دوره ششم (۷۹-۸۱): حقوق برای پیشکسوتان

انتخابات ششمین دوره هیأت مدیره خانه سینما اردیبهشت ماه سال ۷۹ برگزار شد و تورج منصوری، فرشته طائرپور، کمال تبریزی، نورالدین زرین کلک، جهانگیر الماسی، بهرام دهقانی و فواد نور به‌عنوان عضو هیأت مدیره و علی معلم به‌عنوان بازرس انتخاب شدند.

در این دوره یداله صمدی و بعد منوچهر محمدی عهده‌دار مدیرعامل خانه سینما بودند.

در این دوره فعالیت‌های خدماتی از جمله بیمه جامع تأمین اجتماعی، طرح تکریم هنرمندان و پرداخت حقوق ماهانه پیشکسوتان صنوف، لزوم طراحی سایت خانه سینما در دستور کار قرار گرفت.

دوره هفتم (۸۱-۸۳): شورای اکران در «خانه»

اردیبهشت ماه ۸۱ انتخابات هفتمین دوره هیأت مدیره خانه سینما برگزار شد و ابوالحسن داودی، کامران ملکی، بهرام دهقانی، علیرضا داودنژاد، امیر اثباتی، محمدرضا شریفی، نظام الدین کیایی وعلی معلم به عنوان اعضای هیأت مدیره انتخاب شدند.

ابوالحسن داودی با استعفای منوچهر محمدی با حفظ سمت به عنوان مدیرعامل انتخاب شد.

در این دوره تصمیم گرفته شد تا شورای صنفی نمایش در محل خانه سینما تشکیل شود تا هرچه سریع‌تر آئین نامه اکران نوشته و تصویب شود.

دوره هشتم (۸۳): ناگهان استعفا

ابوالحسن داودی، رضا کیانیان، محمد حسین فرحبخش، بهرام دهقانی، مرتضی رزاق کریمی، داود رسولیان، نظام الدین کیایی و فرهاد توحیدی (بازرس) در تیر ماه ۸۳ به عنوان اعضای هشتمین هیأت مدیره خانه سینما انتخاب شدند.

در این دوره مساله فعالیت مالیاتی اهالی سینما مطرح شد و بعد از جلسات متعددی که با نمایندگان وزارت دارایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند، مقرر شد تا سینماگران اظهارنامه مالیاتی خود را در محل خانه سینما تنظیم و ارائه کنند.

در این دوره اعضای هیأت مدیره نزدیک به ۶ ماه بعد به دلیل بروز مشکلاتی به‌صورت دست جمعی استعفا دادند و به همین دلیل انتخابات دوره نهم زودتر برگزار شد.

دوره نهم (۸۳-۸۵): دوره اصلاحات جزئی

انتخابات نهمین هیأت مدیره خانه سینما پس از استعفای دسته جمعی اعضای دوره هشتم در تاریخ آذر ماه ۸۳ برگزار شد.

در این انتخابات براساس اساسنامه جدید خانه سینما، ۲ کرسی ثابت برای صنف تهیه‌کنندگان و کارگردانان در نظر گرفته شد و برهمین اساس محمدعلی نجفی، غلامرضا موسوی، حمید دهقانپور، مهدی فخیم‌زاده، مسعود بهنام، مجید میرفخرایی، مسعود اطیابی، امیر عابدی، مهناز مظاهری و عزیزاله حاجی مشهدی (بازرس) برای عضویت در هیأت مدیره انتخاب شدند.

در اوایل این دوره سید ضیاء هاشمی به عنوان مدیر عامل «خانه سینما» انتخاب شدند.

مواردی مانند تصویب آئین‌نامه جدید بانک فیلمنامه، اعمال برخی تغییرات در نظامنامه شورای صیانت و شورای صنفی نمایش، راه‌اندازی طرح سینمای مخاطب خاص، تدوین سند راهبردی سینما و… جزو فعالیت‌های این دوره خانه سینما ثبت شده است.

دوره دهم (۸۵-۸۷): افزایش ظرفیت بیمه

انتخابات اعضای هیأت مدیره دوره دهم خانه سینما که در تیر ماه ۸۵ برگزار شد و براساس نتایج آن رضا میرکریمی (رئیس)، علی معلم (نایب رئیس)، کامران ملکی (دبیر)، رؤیا تیموریان، محمد سریر، محمدرضا سکوت، جعفر فاطمی، ابراهیم مختاری (بازرس) به‌عنوان اعضای هیأت مدیره برگزیده شدند.

در این دوره از جمله مهمترین فعالیت‌هایی که صورت گرفت می توان به انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی به میزان دو برابر ظرفیت سال‌های گذشته و با تعدادی بالغ بر یک هزار نفر اشاره کرد.

دوره یازدهم (۸۷-۸۹): آغاز شکاف با مدیریت سینما

انتخابات این دوره تیر ماه ۸۷ برگزار شد و محمدمهدی عسگرپور (رئیس)، فرهاد توحیدی (نایب رئیس)، کامران ملکی (دبیر)، امین تارخ، محمد سریر، مرتضی رزاق‌کریمی، محمدرضا سکوت، ابراهیم مختاری (بازرس) به عنوان اعضای هیأت مدیره خانه سینما انتخاب شدند.

در این دوره هیأت مدیره خانه سینما فعالیت‌های بسیاری را در دستورکار خود قرار داد که از آن جمله می‌توان به تهیه طرح بیمه بیکاری و ارسال آن به دفتر ریاست جمهوری، تدوین طرح مؤلفه‌های تأمین امنیت شغلی با کلیه شاخصه‌های آن، تنظیم و تدوین لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی آثار سینمایی اشاره کرد.

پیشنهاد تاسیس شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای پارسی زبان به سه زیرنویس عربی- انگلیسی- فرانسه ارائه شده به رئیس شورای عالی فرهنگ و صداوسیما هم از اتفاقات ویژه این دوره بود که البته به سرانجام عملی منتهی نشد.

همزمانی این دوره از فعالیت هیأت مدیره خانه سینما با تحولات سیاسی، تأثیری مستقیم بر شرایط این نهاد صنفی داشت. اختلافات میان هیأت مدیره خانه سینما و مدیریت وقت سازمان سینمایی تاجایی اوج گرفت که مدیریت دولتی سینما بودجه این نهاد صنفی را قطع کرد و این تصمیم وضعیتی بحرانی به لحاظ مالی را برای خانه سینما به‌وجود آورد.

مدیران وقت خانه سینما بعدها این دوره تحریم مالی از سوی دولت را فرصتی برای بروز و ظهور ظرفیت‌های بالقوه جامعه صنفی سینمای ایران برای استقلال مالی از دولت توصیف کردند، ظرفیت‌هایی که البته پس از گذشت آن دوره و روی کار آمدن دولتی هم‌سو با سکان‌داران خانه سینما، به‌کل به فراموشی سپرده شد!

دوره دوازدهم (۸۹-۹۳): دوران تعلیق و تقابل

در این دوره و پس از برگزاری انتخابات فرهاد توحیدی، امیر اثباتی، ابراهیم مختاری، محمد سریر، محمدرضا موئینی، سیروس الوند، مرتضی رزاق کریمی، مهدی خادم حقیقت و محمدمهدی عسگرپور (مدیرعامل) به‌عنوان سکان‌دار خانه سینما انتخاب شدند.

همزمانی انتخاب این هیأت مدیره با اوج‌گیری تقابل مدیران خانه سینما و مدیران سینمایی که همراه با برخی تغییرات غیرقانونی اساسنامه خانه سینما بود، باعث شد تا سایه حواشی بر سر متن فعالیت‌های خانه سینما سنگینی کند.

در تاریخ ۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۰ دستور انحلال خانه سینما از سوی شورای فرهنگ عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شد تا ۲ سال بعد که در تاریخ ۲۱ شهریور ماه ۹۲ با برخی اصلاحات در اساسنامه مجددا خانه سینما بازگشایی شد.

در این سال‌ها، خانه سینما فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشت که مهمترین آن تعطیلی این نهاد صنفی در سال ۱۳۹۰ بود، دوره‌ای که محمدمهدی عسگرپور به عنوان مدیرعامل خانه سینما فعالیت می‌کرد، شاید بتوان گفت دوازدهمین هیأت مدیره خانه سینما پرچالش‌ترین دوره را پشت سر گذاشتند تا بتوانند این خانه را دوباره احیا کنند.

دوره سیزدهم و چهاردهم (۹۳-۹۸)؛ دوران آشتی با دولت

انتخابات سیزدهمین هیأت مدیره در اسفندماه سال ۹۳ برگزار شد و بر اساس آن ابراهیم مختاری، محمدرضا موئینی، آتیلا پسیانی، کامران ملکی، بهمن اردلان، شادمهر راستین، مهدی خادم حقیقت، عبدالله اسفندیاری اعضای هیأت مدیره و رضا میرکریمی به عنوان مدیرعامل خانه سینما انتخاب شدند.

چهاردهمین هیأت مدیره خانه سینما اسفند ۹۵ برگزار شد و بر اساس آن فاطمه معتمدآریا، کامران ملکی، مرتضی رزاق کریمی، ابراهیم حقیقی، علی قائم مقامی، همایون اسعدیان، روانبخش صادقی، شاپور پورامین، مصطفی احمدی به عنوان اعضای هیأت مدیره خانه سینما و منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما انتخاب شد.

دوره‌های سیزدهم و چهاردهم را در یک نمای کلی می‌توان دوران عبور خانه سینما از چالش تقابل با دولت سابق و آشتی با دولت تازه روی کار آمده و همسو با سکان‌داران این نهاد صنفی دانست.

در این دوران البته چالش‌های دیگر پیش روی هیأت مدیره خانه سینما قد علم کردند؛ یکی از مهمترین این چالش‌ها ارائه پیشنهاد ثبت صنوف سینمایی در وزارت کار بود که این امر تا همین امروز موافقان و مخالفان خود را داشته و دارد، اما همچنان بسیاری از فعالان صنفی این اتفاق را امری اشتباه در کارنامه مدیریتی مدیران خانه سینما می دانند و معتقدند اصناف باید در وزارت ارشاد ثبت شوند.

حاشیه‌های ریز و درشت دیگری مانند سازوکار توزیع عیدی وزیر ارشاد برای نوروز ۹۸ در میان اهالی سینما هم از دیگر چالش‌های هیأت مدیره فعلی «خانه سینما» بود.

دوره پانزدهم؛ در انتظار یک انتخاب…

زمان برگزاری انتخابات پانزدهمین دوره خانه سینما هنوز اعلام نشده است و این در حالی است که با توجه به همزمانی روز ملی سینما با ایام سوگواری سید و سالاران شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام جشن بزرگ سینمای ایران اواخر مرداد ماه برگزار می‌شود.

باید دید جامعه صنفی سینمای ایران در دوران جدید سکان هدایت این نهاد صنفی را به چه کسانی می‌سپارد و آیا در این دوره شاهد پوست‌اندازی و بهره‌گیری حداکثری از تجربیات سکان‌داران پیشین خواهیم بود؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگاه متفاوت «خانه سنگی» به اعتیاد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان مستند «خانه سنگی» همزمان با پخش این مستند از تلویزیون، از نگاه متفاوت خود به معتادان و زندگی آن‌ها در ساخت این اثر سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، محمدعلی یزدان پرست کارگردان فیلم مستند «خانه سنگی» که در قالب جشنواره تلویزیونی فیلم مستند از شبکه مستند سیما پخش شد، در معرفی خود به مهر گفت: من متولد دی ماه ۱۳۶۶ هستم و کارشناسی کارگردانی مستند از دانشکده صداوسیما را دارم و حدود ۱۲ سال است که به صورت حرفه‌ای مستند می‌سازم. در دوره‌های قبلی جشنواره تلویزیونی مستند با مستندهایی چون «صدای پای آب»، «از پیله تا پرواز»، «به خاطر یک مشت علف» و «همه آنچه که من دارم» شرکت کردم.

کارگردان مستند «خانه سنگی» درباره ایده اصلی این فیلم گفت: حواشی شهر اراک محله معروفی به نام محله فوتبال وجود دارد که اولین مکان ورزشی شهر بوده اما امروز این محل به یکی از آسیب خیزترین و جرم خیزترین محله‌های شهر تبدیل شده است.

کارگردان «خانه سنگی» درباره دغدغه خود از اعتیاد اظهار کرد: من در این فیلم از منظری متفاوت به اعتیاد پرداختم. تا به امروز هر فیلمی که در این باره ساخته شده یا من دیدم فقط تکرار می‌کردند اعتیاد بد و خانمانسوز است که کم کم به یک شعار تبدیل شده است. ولی من در این فیلم خواستم بگویم معتادان جنبه‌های انسانی نیز دارند. اینها هم انسان هستند، احساس دارند، دل شان تنگ می‌شود، عاشق می‌شوند، گرسنه می‌شوند، به فوتبال علاقه دارند و دوست دارند تیم ملی شان ببرد. دوست داشتم این جنبه را وارد فیلم کنم.

این مستندساز تاکید کرد: در حالی که پیش از این، اغلب فکر می‌کردند که یک فرد معتاد از خانواده ای با سطح پایین و آسیب دیده برمی خیزد. ولی سوژه فیلم من خلاف این را نشان داد. در این فیلم زندگی کسانی روایت می‌شود که روزی از زندگی پرطمطراق و متوسط به بالایی برخوردار بودند و اکنون به این وضع فلاکت بار افتادند. مخاطب من در این فیلم مردم عادی بودند تا به تغییر نگرش خودشان درباره اعتیاد بپردازند. حالا اگر مسئولین هم تمایل داشته باشند و توجه کنند می‌توانند مخاطب قرار بگیرند.

وی درباره کار بعدی خود گفت: یک سال است که درگیر ساخت فیلمی با نام «تار و پود» درباره کودکان کار هستم. این فیلم به سازمان مردم نهادی می‌پردازد که کودکان کار را ساماندهی می‌کند. این سازمان خانواده کودکان کار را آموزش می‌دهد تا به درآمدزایی برسند تا نیازی به کار کودکان نباشد.

یزدان پرست درباره جشنواره مستند نیز گفت: رسالت جشنواره تلویزیونی مستند این است که مردم را با فیلم مستند آشتی می‌دهد. از روزی که شبکه مستند تأسیس شده و مستندهای متنوعی را پخش کرده نگاه مردم به فیلم مستند تغییر کرده است. زمانی که من کارگردانی مستند قبول شدم واکنش اطرافیانم این بود مگر ایران شیر و پلنگ دارد که تو مستند بخوانی، یعنی مستند را تنها مستندهای حیات وحش و راز بقا می‌دانستند. اما پس از تأسیس شبکه مستند مردم با ژانرهای مختلف مستند و تأثیرگذاری فیلم مستند بر جامعه آشنا شدند.

کارگردان مستند «خانه سنگی» در پایان گفت: در دوره‌های پیشین جشنواره، موضوع تولید فیلم مستند مطرح شده بود که حتی از جشنواره تماس می‌گرفتند و طرح‌های پیشنهادی ما را درخواست می‌کردند یا در سایت جشنواره هم بخشی برای ارائه طرح‌ها گذاشتند. اما در این باره اتفاقی نیفتاده است. بنابراین موضوع تولید فیلم مستند برای جشنواره، بخش کمرنگ ماجرا است. شبکه مستند و جشنواره مستند به تولید روی بیاورد این تولید از همه چیز بهتر است. البته دو سالی است یکی از جوایز جشنواره حمایت از آثار بعدی برگزیدگان است. بنابراین امر تولید مهم است یعنی این جشنواره بستری برای شناساندن مستندسازان، گردهمایی آنها و تولید آثار مختلف در شهرهای مختلف باشد. اگر این اتفاق بیفتد این جشنواره به جشنواره ای تمام وکمال تبدیل می‌شود.

سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما از هفته گذشته با پخش آثار راه یافته به بخش مسابقه کار خود را آغاز کرده است و «خانه سنگی» نیز چهارشنبه ۲۶ تیر از شبکه مستند پخش شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مت دیمون به فیلم «استیل واتر» پیوست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مت دیمون با تام مک‌کارتی کارگردان فیلم تحسین‌شده «اسپاتلایت» در یک فیلم جدید، همکاری می‌کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، بازیگر مشهور هالیوودی در فیلم «استیل واتر» به کارگردانی تام مک کارتی بازی می‌کند.

شخصیت اصلی این فیلم یک مرد سخت‌کوش شاغل در یک سکوی نفتی در اوکلاهما با نقش‌آفرینی دیمون است که برای دیدن دخترش به مارسی سفر می‌کند. او برای قتلی که می‌گوید انجام نداده به زندان افتاده است. بیل که با مانع زبانی، تفاوت‌های فرهنگی و یک سیستم قانونی پیچیده مواجه شده، تبرئه کردن دخترش را تبدیل به ماموریت شخصی‌اش می‌کند. در این پروسه، او با زنی محلی که یک دختر جوان دارد آشنا می‌شود و به این ترتیب وارد سفری شخصی از اکتشاف و حسی بزرگ‌تر از تعلق داشتن به دنیا می‌شود.

دیوید لیند مدیرعامل «پارتی‌سیپنت» از تولیدکنندگان فیلم «استیل‌واتر» که در فیلم «اسپاتلایت» هم با تام مک‌کارتی همکاری کرده بود، از این فرصت به عنوان فرصتی برای کمپانی خودش یاد و فیلمنامه را فوق‌العاده توصیف کرد که با موضوعی جهانی، یافتن حقیقت را در مرکز قصه دارد و به همین دلیل می‌تواند مخاطبانی از سراسر جهان داشته باشد.

همچنین از دیمون به عنوان بازیگری فوق العاده یاد شده که در مرکز قصه جای دارد.

مک کارتی فیلمنامه را در همکاری با توماس بایدگین و نوئی دبره نوشته است.

مت دیمون قرار بود از بازیگران «اسپاتلایت» باشد اما با توجه به تداخل زمانی با پروژه‌های دیگرش محبور به کناره‌گیری از آن فیلم شد. او و مک‌کارتی علاقه بسیار داشتند تا با هم همکاری کنند و وقتی مک‌کارتی فیلمنامه این فیلم را برای وی فرستاد، او فوری بازی در آن را پذیرفت.

پارتی‌سیپنت تهیه کننده «کتاب سبز» بود که موفقیت زیادی کسب کرد و هم جایزه بهترین فیلم آکادمی اسکار را برد و هم ۳۲۰ میلیون دلار در دنیا فروش کرد.

از «استیل‌واتر» انتظار می‌رود از بازیگران اصلی در فصل جوایز سینمایی باشد و برای کمپانی و مک‌کارتی افتخار کسب کند.

فیلم بعدی مت دیمون «فورد در برابر فراری» در برابر کریستین بیل درامی از فاکس-دیزنی است که از ۱۵ نوامبر راهی سینماها می‌شود.

مک‌کارتی به تازگی سریال «بالاترین صدا» را برای شوتایم ساخت که درباره ظهور و سقوط راجر آلیس بنیانگذار فاکس نیوز است. مک کارتی سازنده این سریال و نویسنده چندین اپیزود از فیلمنامه درباره این غول فقید تلویزیونی است.

«اسپات‌لایت» در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار در ۶ رشته مختلف نامزد شد که در این بین توانست جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی را دریافت کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر مریوان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انتشار فراخوان سراسری مسابقه ایده‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی برای فضاهای بیرونی و مشارکت اصناف مختلف در برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از تازه‌ترین رویدادهای این جشنواره است.

به گزارش سینماپرس، در متن فراخوان سراسری مسابقه ایده‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی برای فضاهای بیرونی، آمده است:

دبیرخانه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در نظر دارد به منظور شناسایی، تقویت و ترویج نمایش‌نامه‌های خیابانی با طرح و ایده فاخرو مورد نیاز جامعه که با ایده‌های خلاقانه و تأثیر گذار همراه باشند و همچنین معرفی استعدادهای تازه در این حوزه و گسترش دیگر گونه‌های اجرایی مانند تئاتر محیطی، تئاتر شورایی، تئاتر کاربردی و هنرهای اجرایی بینا رشته‌ای و…  مسابقه سراسری ایده‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی برای فضاهای بیرونی را برگزار کند.

موضوع مسابقه آزاد و مهلت ارسال آثار تا ۲۰ مرداد ۹۸ است.

شرایط و مقررات شرکت در مسابقه به این شرح است:

* پذیرش آثار در نمایشنامه‌نویسی با توجه به اهداف جشنواره به کیفیت، تنوع و نوآوری بستگی دارد.

*   نمایشنامه‌هایی که تا کنون در هیچ یک از مسابقات نمایشنامه‌نویسی و جشنواره‌ای شرکت نکرده باشند و به چاپ نرسیده باشند، در این مسابقه پذیرفته می‌شوند.

*  هر نمایشنامه‌نویس می‌تواند با ارائه حد اکثر سه اثر، متقاضی شرکت در این بخش مسابقه باشد.

 *چنانچه در هر مرحله‌ای از انتخاب آثار، مغایرتی با بندهای پیش گفته شده اثبات شود، دبیرخانه جشنواره، نمایشنامه مورد نظر را از بخش رقابت حذف می‌کند.

*یک اثر برگزیده هیات داوران این بخش در آیین پایانی معرفی می‌شود و به آن جوایزی شامل، دیپلم افتخار، لوح سپاس و جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

همچنین ۱۵ اثر برگزیده به تشخیص هیات داوران برای انتشار معرفی می‌شوند و به چاپ خواهند رسید.

مدارک مورد نیاز :

* ارسال یک  نسخه از هر عنوان نمایشنامه در قالب فایل PDF

 ارسال یک قطعه عکس از نمایشنامه‌نویس به صورت فایل JPEG و خلاصه سوابق وی در فایل Word به نشانی الکترونیکی [email protected]

نشانی دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان

کردستان، مریوان، بلوار امام خمینی(ره)، مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه دائمی جـشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان-کد پستی: ۶۶۷۱۷۴۳۱۷۳

تلفن: ۰۸۷۳۴۵۹۳۶۲۵- ۰۸۷۳۴۵۹۴۵۶۷

نمابر: ۰۸۷۳۴۵۹۰۳۶۶- ۰۸۷۳۴۵۹۳۶۲۶

نشانی الکترونیکی [email protected]

سایت جشنواره www.Mariwanfestival.com

    همراهی اصناف و اتحادیه‌ها با جشنواره مریوان

دیدار دبیر و دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با اعضای مجمع امور صنفی، دیگر رویداد این جشنواره در چند روز اخیر است.

در این دیدار فاتح بادپروا، دبیر و حسن‌پور، دبیر اجرایی با تاکید بر اینکه در این جشنواره نگاه ویژه‌ای به موضوع گردشگری وجود دارد، خواستار حمایت اصناف و اتحادیه‌های گوناگون استان کردستان شدند تا با انجام این همکاری‌ها، مردم استان بیش از پیش از مزایای برگزاری جشنواره، بهره‌مند شوند.

این پیشنهاد با استقبال سید عبدالله حسینی، دبیر مجمع امور صنفی رو به رو و قرار شد تمام اتحادیه‌ها و اصناف همانند پاساژ داران، مغازه‌داران، تاکسیرانی و … درکنار این حرکت فرهنگی قرار بگیرند تا جشنواره از محدوده یک صنف خاص بیرون بیاید و عموم مردم و اصناف، خود را در آن سهیم بدانند.

در همین راستا قرار شد برای سهولت در این مشارکت، از طرف اصناف، کارگروهی برای جشنواره تئاتر خیابانی مریوان راه‌اندازی شود.

علاوه بر این، قرار است نمایش‌هایی که درباره رابطه مردم و اصناف است، از سوی مجمع امور صنفی، حمایت شوند.

لازم به یادآوری است رویکرد جشنواره امسال، موضوع گردشگری و ارتباط و تعامل با مردم است.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با دبیری فاتح بادپروا یکم تا پنجم شهریور ماه برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افشای اسناد جدید قتل عام شیعیان نیجریه در بدون مرز – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یحیی ناهیروها استاد تاریخ دانشگاه بایرو نیجریه مهمان مرتضی غرقی در جدیدترین برنامه تلویزیونی «بدون مرز» است تا درباره ابعاد مختلف پرونده شیخ زکزاکی سخن بگوید.

به گزارش سینماپرس، شیخ ابراهیم زکزاکی حدود چهار سال است که با وضعیت جسمانی بسیار نامناسب در بازداشت ارتش نیجریه است. او  با وجود رای قطعی دادگاه این کشور مبنی بر بی‌گناهی و لزوم آزای بی قید و شرط همچنان در اسارت به سر می‌برد.

یحیی ناهیروها استاد تاریخ دانشگاه بایرو نیجریه مهمان مرتضی غرقی در جدیدترین برنامه تلویزیونی «بدون مرز» است تا درباره ابعاد مختلف پرونده شیخ زکزاکی سخن بگوید.

یحیی ناهیروها یکی از اساتید مبارز سنی مذهب در این کشور است که رابطه منطقی با رهبران همه احزاب و مذاهب اسلامی و غیر اسلامی دارد. او از منتقدان دولت حاکم نیجریه است و معتقد است وهابیت عامل اصلی فشار بر شیعیان نیجریه است.

برنامه تلویزیونی «بدون مرز» ساعت ۲۲ امشب از شبکه ۲ پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدای رویا تیموریان بر شخصیت اصلی فیلم افشین هاشمی نشست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رویا تیموریان در فیلم «صدای آهسته» افشین هاشمی به جای شخصیت اصلی صحبت می کند.

به گزارش سینماپرس، دومین فیلمِ افشین هاشمی با نام «صدای آهسته» با زبانِ فیلم انگلیسی اکران می شود و جمعی از بازیگرانِ تئاتر نیویورک در آن بازی می‌کنند اما برای ارتباطِ بهترِ تماشاگران در اکرانِ ایران، بخش‌های گفتگو با خودِ شخصیتِ اصلیِ فیلم، برگردانِ فارسی شده است که رویا تیموریان صدای این شخصیت با بازیِ منوروا سلزا را اجرا خواهد کرد.

این دومین فیلمِ افشین هاشمی پس از «خسته نباشید!» است که پیش از فیلم‌های «گذر موقت»، «خاله قورباغه» و «خداحافظ دختر شیرازی» ساخته شده و اکنون پس از سه سال فرصتِ اکران پیدا کرده است.

«صدای آهسته» که نگاهی فلسفی به تغییر جنسیت دارد، تاکنون در نمایش‌های بین‌المللیِ خود جوایز بهترین فیلمِ تجربی، بهترین فیلمِ آوانگارد، بهترین فیلمبرداری و… را از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده است.

«صدای آهسته» مردادماه در گروه سینماهای «هنروتجربه» به نمایش در می‌آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از آزمون داوری جشنواره فیلم کودک تا تدارکی برای اکران همزمان در استان ها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۵۱۰ کودک و نوجوان اصفهانی در آخرین جمعه تیر ماه سال ۹۸ در آزمون کتبی انتخاب داوران کودک و نوجوان سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان شرکت کردند.

به گزارش سینماپرس، مدیر اجرایی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در حاشیه برگزاری این آزمون، اظهار کرد: انسان سازی یکی از بعد های مهم جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان است، در سالهای گذشته کودکان و نوجوان زیادی که خروجی جشنواره فیلم و کودک و نوجوان بودند وارد فضای حرفهای کار شدهاند.

ایمان حجتی با بیان اینکه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان ونوجوانان فرصتی است که کودکان و نوجوانان استعداد های خود را شناسایی کنند، گفت: کودکان و نوجوان با استفاده از این فرصت می توانند، از آموزش های لازم بهره برده و در جشنواره فیلم های کودک و نوجوان با حضور در کنار بزرگان سینما استعداد خود را پرورش داده و وارد فضای حرفه ای شوند.

وی با اشاره به اینکه کودکان امروز تحلیل گر و دارای اطلاعات عمومی بالا هستند، ادامه داد: ۵۱۰ داوطلب در مدرسه سینمایی ثبت نام کردند و با توجه به تفکیک داوران کودک و نوجوان از خبرنگاران نوجوان، امسال شاهد استقبال بیشتری بوده ایم.

در ادامه مدیر مدرسه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با اشاره به روند برگزاری آزمون گفت: ۵۱۰ کودک ونوجوان در رده های سنی ۹ تا ۱۴ سال در آزمون کتبی با یکدیگر رقابت می کنند و از بین آنها ۱۵۰ نفر به مصاحبه حضوری دعوت می شوند که در نهایت از بین این افراد ۳۲ نفر برای داوری آثار سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان ونوجوانان انتخاب خواهند داشت.

فرید صلواتی افزود: داوطلبین در این آزمون درک تصویر بالا و روحیه ارزیابی و نظردهی خواهند داشت.

در حاشیه برگزاری این آزمون نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: زمانی که جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوان در استان همدان برگزار شد، یکی از مطالبات مردم بازگشت جشنواره به اصفهان بود و خوشبختانه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان برای اصفهان مصوب شده است و باید از این رویداد بین المللی پاسداری کرد.

علیرضا نصر اصفهانی با بیان اینکه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان ونوجوانان در بعد بین المللی شناخته شده نیست، تصریح کرد: جشنواره بینالمللی فیلم های کودکان و نوجوانان نیازمند این است که در قابلیت بین المللی خود را تعریف کند که با توجه به پتانسیل ها و مدیریت اصفهان، توانایی انجام چنین کاری در استان امکان پذیر است.

وی ادامه داد: جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان نهادینه شده و هرساله مخاطبان زیادی در این جشنواره حضور دارند همچنین در بعد کشوری جشنواره شناخته شده است، اما در بعد بین الملل به برنامه ریزی های بیشتری نیاز داریم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان مشارکت شهروندان به صورت داوطلبانه را قابل تحسین دانست وافزود: در فرایندی داوران کودک و نوجوان جشنواره انتخاب می شوند و این فرصت برای علاقه مندان ایجاد شده است اصفهان به عنوان قطب فیلم کودک معرفی شود. همچنین به دلیل اینکه استان اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک شناخته شده است جشنواره تکیه گاهی خوبی برای دفاع از جایگاه شهر دوستدار کودک است.

کودکان و نوجوانان اصفهانی پشت نیمکت های مدرسه سینمایی جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان، استعداد خود را ارزیابی کردند به گونه‌ای که ماهور صابریان به عنوان یکی از داوطلبین سطح سوالات را سخت دانست و حدس زد در آزمون قبول نشود، بهار منصوریان نیز با ماهور هم عقیده بود و علاقه داشت بتواند در این آزمون موفق شود.

محمد مسیح آقکوچکیان با اطمینان خود را داور سی و دومین جشنواره بین المللی فلیم های کودکان و نوجوان دانست و از اینکه سوالات نسبت به سال های گذشته آسان تر بود ابراز خوشحالی کرد.

اجرای طرح اکران همزمان فیلم کودک در استان‌ها

 اجرای طرح اکران همزمان در استان‌ها، همه در جریان آخرین تولیدات سینمای کودک، قرار می‌گیرند و این جریان باعث ایجاد پیش زمینه‌ای از فیلم، در ذهن مخاطب می‌شود که امکان استقبال بیشتر را در زمان اکران عمومی فراهم می آورد.
سید حسین سیدی، مدیر بخش استان‌های جشنواره کودک، در گفت‌وگویی درباره چگونگی برگزاری طرح اکران همزمان فیلم‌های سی‌ودومین جشنواره کودک در سایر استان‌ها گفت: بر مبنای شعاری که در سازمان سینمایی مبنی بر این که باید توسعه عدالت فرهنگی داشته باشیم مطرح است، به ایده اکران هم‌زمان فیلم‌ها رسیدیم. در روند تازه‌ای که در راستای اهداف سازمان سینمایی که پیشتر به آن اشاره کردم داریم، آثار چند جشنواره اصلی سینمای‌مان را که شامل جشنواره فیلم فجر، حقیقت، فیلم کوتاه و… می‌شود را در همه‌ استان‌های کشور به نمایش درآوردیم و این طرح در سی و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: رویکرد ما این است که ایران، تنها به شهر تهران خلاصه نمی‌شود، پس فیلم‌های جشنواره‌ها نیز باید در سراسر کشور، اکران داشته باشند و دیده شوند. در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اجرایی شدن این طرح به دیده شدن بیشتر تولیدات سینمای کودک و نوجوان کمک خواهد کرد و کودکان و نوجوانان سراسر کشور می‌توانند همزمان با برگزاری جشنواره و نمایش آثار در این رویداد، تولیدات جدید سینمای کودک را به تماشا بنشینند.
سیدی درباره چگونگی روند این طرح در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بیان کرد: هر استان، یک سالن سینما معرفی می‌کند و ما بر مبنای جدولی که از فیلم‌های انتخاب شده، تهیه کردیم که شامل آثار داستانی، انیمیشن و بخش بین‌الملل می‌شود، با دو روز تاخیر از جشنواره اصلی در سالن‌های سینمای استان‌ها، آثار را نمایش می‌دهیم.
مدیر بخش استان‌ها درباره علت این تاخیر در نمایش فیلم‌ها گفت: فیلم‌ها به این دلیل با تاخیر اکران خواهند شد که هم به لحاظ شرایط فنی، همه چیز مهیا باشد و هم این‌ که فیلم‌ها ابتدا در جشنواره نمایش داده شوند و بازخورد بگیرند و درباره‌شان صحبت شود و بعد، در استان‌ها روی پرده بروند …
سیدی درخصوص چگونگی تهیه بلیت فیلم‌ها اظهار داشت: چگونگی فروش بلیت‌ها و مدیریت‌های مربوط به فروش، بر عهده خود استان‌ها است و مسئولان هر استان در این بخش شرایط و مقررات را مشخص می‌کنند.
وی درباره میزان تاثیرگذاری این طرح و کمک به همه‌گیرتر شدن سینمای کودک در همه استان‌ها نیز اظهار داشت: با این طرح همه‌ استان‌ها در جریان آخرین تولیدات سینمای کودک، قرار می‌گیرند و این جریان باعث ایجاد پیش زمینه‌ای از فیلم، در ذهن مخاطب می‌شود که امکان استقبال بیشتر را در زمان اکران عمومی فراهم می آورد. سیدی درباره چگونگی مشارکت مخاطبان استان‌ها در داوری جشنواره نیز گفت: ما امسال برنامه داریم که بحث داوری فیلم‌های کودک و نوجوان در استان‌ها و توسط مخاطبان نیز شکل بگیرد، البته این داوری در جوایز شب اختتامیه تاثیرگذار نیست، اما باعث ایجاد دیدی از سلیقه استان‌ها، برای جشنواره می‌شود.
سیدی در پایان درخصوص اهمیت جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان یادآور شد: جشنواره اتفاق تاثیرگذاری است و توجه کودکان و نوجوانان را به سینما جلب می‌کند و می‌تواند بسیار مفید باشد. امسال نیز با اجرایی شدن طرح اکران همزمان فیلم‌ها در سایر استان‌ها به نظرم می‌توان گام مثبتی در راستای جلب توجه بیشتر کودکان به سمت سینمای کودک برداشت.

مشاهده خبر از سایت منبع