X

بایگانی مرداد 14, 1398

دفتر سینمایی

گربه رباتی قربانی جنگ سیاستمداران کره‌جنوبی و ژاپن شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با افزایش تنش سیاسی و تجاری میان دو همسایه قدرتمند شرق آسیا، موج تحریم کالاهای ژاپنی در کره جنوبی به صنعت سینما و مانگاهای ژاپنی رسیده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوودریپورتر، انیمه «دورایمون» یکی از پرفروش‌ترین مانگای ژاپنی در جهان، به آخرین قربانی جنگ تجاری میان کره‌جنوبی و ژاپن تبدیل شده است.

بر اساس اخبار منتشر شده عرضه نسخه کره‌ای سی و نهمین فیلم از این مجموعه با نام «دورایمون: شرح ماوقع سفر اکتشافی نوبیتا به ماه» در کره‌جنوبی، با بالا گرفتن تنش میان این دو همسایه ملغی شد.

ماه گذشته کارتون ژاپنی «بات کارآگاه» نیز از تاثیرات موج تحریم کالا و سرویس‌های ژاپنی در کرخ‌جنوبی در امان نماند. این انیمه تلویزیونی که پیش از این بالاترین امتیازها را در کره کسب کرده بود، با بدشانسی تمام اکرانی همزمان با بایکوت محصولات ژاپنی در کره داشت که به شکست تجاری تلخی برای این انیمه بدل شد.

جرقه این موج تحریمی روز ۱ جولای و با اعلام دولت ژاپن مبنی بر ایجاد محدودیت بر صادرات محصولات مرتبط با تکنولوژی نیم‌رساناها – از بزرگترین صنایع کره‌جنوبی – زده شد. توکیو، دولت سئول را به شکستن تحریم‌های کره شمالی متهم کرده است اما به باور بسیاری از کارشناسان این تحریم در حقیقت پاسخی به رای دادگاهی  در کره است که کمپانی میتسوبیشی ژاپن را به پرداخت غرامت به نیروهای کار اجباری کره‌ای در طول جنگ جهانی دوم، ملزم کرده است.

در پاسخ به این اقدام، شهروندان کره‌ای شروع به تحریم فروشگاه‌ها و محصولات ژاپنی کرده‌اند. آن‌ها همچنین سفرهای خود به کشور همسایه را لغو کرده و حتی گزارش شده است برخی پمپ بنزین‌های کره‌ای از ارا d ه سرویس و سوخت به ماشین‌های ژاپنی امتناع می‌کنند. فروش غذاهای ژاپنی به شدت افت کرده است و برخی کلینیک‌های عمل‌های زیبایی به کره‌ای‌هایی که اثبات کنند تعطیلات خود در ژاپن را کنسل کرده‌اند، تخفیف‌های جالب توجه ارائه می‌دهند!

دورایمون نام یک مجموعه مانگا ژاپنی است که برای اولین بار توسط انتشارات شوگاکوکان در دسامبر ۱۹۷۰ منتشر شد. داستان این مجموعه درباره گربه‌ای رباتی به نام درایمون است که با سفر در زمان، از قرن ۲۲ به زمان حال آمده و سعی در کمک به پسری نوجوان به نام نوبیتا نوبی دارد.

تا سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۱۰۰ میلیون نسخه از انواع داستان‌های این انیمه در جهان به فروش رفته و به نمادی فرهنگی در ژاپن تبدیل شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بحران در رسانه‌های چاپی/ کاغذ مطبوعات را چه کسی «سیاه» می‌کند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیران مسئول چند روزنامه سراسری خواهان این هستند که کارگروه کاغذ به صورت صریح پاسخ دهد که «کاغذهای وارد شده به کشور را در اختیار کدام نشریات قرار می دهند؟»

به گزارش سینماپرس، اساتید علوم ارتباطات سر کلاس های دانشگاهی جمله معروفی را به کار می برند: «مطبوعات، آیینه تمام نمای جامعه هستند»، این یعنی وقتی اوضاع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه در مطبوعات منعکس می شود و بالعکس اگر نشریات یک کشور مشکلاتی داشته باشند در یک قالب کلی آن جامعه هم حال و روز خوشی ندارد. با این مقدمه کوتاه اگر بخواهیم نبض مطبوعات کشور را این روزها در دست بگیریم به حال و روز بیماری می ماند که اگر نگوییم به فردی می ماند که در حال احتضار است، به طور حتم سخت در بستر بیماریست.

ابتدای همین هفته بود که روزنامه جریان ساز وطن امروز اعلام تعطیلی کرد، با این خبر به ناگاه موجی از واکنش ها در جامعه به راه افتاد، شاید بتوان گفت وجه مشترک صحبت های هواداران و منتقدان جدی این روزنامه این بود که ای کاش این روزنامه می ماند و به فعالیتش ادامه می داد چرا که مرگ هیچ روزنامه ای خوشحالی ندارد و تهدیدی برای دموکراسی است.

سید عابدین نورالدینی، جانشین سردبیر روزنامه وطن امروز روز شنبه دو دلیل اصلی را برای تعطیلی این روزنامه به مهر عنوان کرد، او با اشاره به اینکه وطن امروز منتقد دولت و همین انتقاد باعث شد تا از سوی دولت مورد بی مهری قرار بگیرد به موضوع افزایش هزینه چاپ و کاغذ به عنوان یک مشکل فراگیر برای اکثر مطبوعات پرداخت و گفت: در واقع ناکاربلدی دولت در حوزه اقتصاد که منجر به افزایش بی سابقه هزینه های مطبوعات شد و همینطور سیاست های نادرست یارانه ای، به مثابه دولبه قیچی عمل کردند و شرایط فعلی را برای روزنامه وطن امروز رقم زدند.

مشکلی که از زبان جانشین سردبیر وطن امروز در مورد کاغذ مطبوعات بیان شد، حاصل یک روز و دو روز نیست، در واقع از سال ۹۶ که افزایش قیمت دلار رخ داد بسیاری از کالاها از جمله کاغذ گران شد. تدبیر دولت این بود که به کاغذ دلار ۴۲۰۰ تومانی (ارز دولتی) بدهد تا واردکنندگان با قیمت پایین تری آن را به دست مصرف کنندگان (ناشران کتاب و مدیران نشریات عمده ترین مصرف کننده کاغذ هستند) برسانند. اما با وجودی که قریب به دو سال از بحران گرانی دلار می گذرد و امروز همه تلاش دولت بر این قرار گرفته تا از رسانه های مختلف بگوید که نوسان نرخ دلار به اتمام رسیده است، هنوز مشکل تهیه کاغذ برای مدیران مسئول نشریات و روزنامه ها حل نشده است.

البته محمدخدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه های اخیر مدام تأکید می کند که اقدامات مناسبی برای حل مشکل تهیه کاغذ مطبوعاتی صورت گرفته است، اما مصاحبه با اهالی رسانه و مدیران روزنامه ها حکایت از این دارد که کاغذ با ارز دولتی به راحتی و به اندازه کافی به دست مدیران روزنامه ها نرسیده است و تهیه کاغذ به یک مشکل بزرگ برای مدیران نشریات کاغذی تبدیل شده است. در حالی که مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب امسال (اردیبهشت ماه) یعنی سه ماه پیش تذکر جدی داد که باید مشکل تهیه کاغذ حل شود.

بعد این تذکر رهبری، هرچند اخباری به گوش رسید که طی آن اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری دستور به واگذاری ۸۰ هزارتن کاغذ با ارز کالاهای اساسی به نشریات و مطبوعات داده است، اما شواهد میدانی دال بر این است که تا چندی پیش چنین حجم کاغذی به دست مصرف کنندگان نرسیده است و مقاومت هایی برای آزادسازی کاغذهای انبار شده در گمرک وجود داشته است.

در رابطه با مشکلات کاغذ مطبوعاتی، خبرگزاری مهر گفت و گویی را هم چند وقت پیش با مدیران مسئول روزنامه های سراسری انجام داد که در ادامه مشروح آن را از نظر می گذرانید:

ارزهایی که رفت و کاغذی که نیامد

مهدی رحمانیان، مدیر مسئول شرق در این گفت و گو با اشاره به اینکه حجم کاغذ مصرفی مطبوعات کشور ۴۰ میلیون یورو است که رقم بالایی نیست و این رقم نشان می دهد می توان توزیع کاغذ مصرفی مطبوعات را به درستی مدیریت کرد، گفت: مشکل کاغذ مطبوعات از زمان افزایش قیمت دلار بروز و ظهور کرد و تا کنون هم رفع نشده است. دولت در گام اول تصمیم گرفت کاغذ را به عنوان کالای اساسی اعلام کند، به همین دلیل واردات آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی را در دستور کار خود قرار داد. اما واردکنندگانی بودند که چنین ارزی را گرفتند و تا کنون کاغذی وارد نکرده اند. بعضی از محموله های وارداتی کاغذ سر از انبارهایی درآورد و در نهایت معلوم نشد که این کاغذها در کجا توزیع شده اند.

وی ادامه داد: با اشاره به اینکه قیمت کاغذ از ابتدای بروز این مشکلات چند برابر شده است، ادامه داد: دولت برای حل مشکل کاغذ کارگروهی تشکیل داد اما به مصداق ضرب المثل «از قضا سرکنگبین صفرا فزود» این کارگروه نه تنها مشکلی از رسانه های کاغذی حل نکرد بلکه به مشکلات چاپ روزنامه اضافه کرد.

رحمانیان تأکید کرد: دولت در گام بعدی تصمیم گرفت کاغذ را از لیست کالاهای اساسی خارج کند و به این ترتیب این محصول وارد لیست «سایر کالاها» برای واردات شد و تخصیص ارز به کاغذ هم تغییر کرد.

حجم کاغذ مصرفی مطبوعات کشور ۴۰ میلیون یورو است که رقم بالایی نیست و این رقم نشان می دهد می توان توزیع کاغذ مصرفی مطبوعات را به درستی مدیریت کرد

رحمانیان گفت: در شرایط جدید رسانه ها برای حل بحران کاغذ پیگیری هایی انجام دادند، (اسحاق) جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور هم جلسه هایی با مدیران مسئول رسانه ها برگزار کرد و ابراز هم دلی کرد. در آن جلسه مقرر شد که کماکان کاغذ در لیست «کالاهای اساسی» باقی بماند.

گره کار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رحمانیان که معتقد است با وجود نظر معاون اول رئیس جمهور کماکان مشکل کاغذ بر قوت خود باقیست، ادامه داد: ریشه اصلی مشکل کاغذ را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می بینم. این مشکل برای روزنامه شرق کار را به جایی رساند که طی هفته گذشته برای تأمین کاغذ برای چاپ شبانه به مشکل برخوردیم.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد برای رفع مشکل روزنامه شرق اعلام کرد که «۲ تن» کاغذ با ارز نیمایی تخصیص خواهد داد که همین میزان نشان می دهد افرادی که در آنجا مشغول هستند درک درستی از کار مطبوعات ندارند. در مجموعه شرق هم بعد از اینکه مشکل کاغذ برای مجموعه ما حل نشد، ناگزیر از همکاران مان در سایر نشریات کاغذ قرض گرفتیم.

رحمانیان با تشبیه عملکرد وزارت ارشاد در قبال رسانه های کاغذی به «گفتار درمانی مطبوعات» گفت: مشکل کاغذ مطبوعات از جمله مواردی است که رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور، چند تن از وزرای مربوط در دولت و… پیگیری کرده اند اما تا کنون هیچ اتفاقی نیفتاده است. کارگروه تشکیل شده برای حل مشکل کاغذ دارای مشکل است و برای حل بحران کاغذ باید این کارگروه کنار گذاشته شود و با ساز و کار دیگری وارد کنندگان کاغذ مطبوعات را تأمین کنند.

وی با بیان اینکه کارگروه یاد شده حتی برای نشریه ای که چاپ نمی شود، کاغذ تخصیص می دهد، ادامه داد: بر اساس برآوردها نیاز کاغذ کشور بر اساس یورو سالیانه رقمی معادل ۴۰ میلیون است. این میزان نشان می دهد که حجم کاغذ مورد نیاز تا چه کم شده است، به عبارتی بسیاری از رسانه ها فقط یک اسم هستند. از سویی با توجه به فعالیت نشریات و روزنامه های مختلف می توان مشکل کاغذ را حل کرد و نیاز به دادن سهمیه به همه مطبوعات نیست.

معاونت مطبوعاتی بی توجه به میزان نیاز مطبوعات!

ایمان شمسایی، مدیر مسئول روزنامه قدس با اشاره به اینکه حجم کاغذی که دولت به نشریات اختصاص داده است دردی از مطبوعات دوا نمی‌کند گفت: کاغذی را که پیشتر مطبوعات دریافت می‌کردند با ارز نیمایی قابل تهیه بود، در حالی که طبق وعده‌های دولت باید ارز دولتی به آن تعلق بگیرد.

وی افزود: آقای خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی بازدیدی که از تحریریه روزنامه قدس داشتند اعلام کردند که مجوز تخصیص ۲ هزار تن کاغذ صادر شده است که این رقم در قبال کل نیاز مصرف روزنامه‌ها سهم ناچیزی است.

مدیر مسئول روزنامه قدس ادامه داد: روزنامه قدس در سال نیاز به ۷۰۰ تن کاغذ دارد که این رقم در ماه قریب به ۶۰ تن می‌شود. با این شرایط یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد کاغذی که دولت –با ارز دولتی- می‌خواهد تخصیص دهد کفاف نیاز روزنامه‌ها را نمی‌کند.

شمسایی همچنین با اشاره به اینکه دولت در مورد وضعیت کاغذ تا کنون پاسخگو نبوده است، گفت: در بازار جولان کاغذهای وارداتی هندی، روسی و … داریم و در شرایط کنونی احتمال اعلام تیراژهای کذب برای دریافت کاغذهای تهیه شده با ارز دولتی وجود دارد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اینکه مشکل کاغذ را حل کند باید به جای «خوداظهاری» مدیران مسئول برای اعلام تیراژ واقعی روزنامه‌ها به سراغ چاپخانه‌ها برود. چرا که این مراکز چاپ محدود هستند و برآورد دقیقی از طریق اینها می‌توان انجام داداین فعال رسانه‌ای تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اینکه مشکل کاغذ را حل کند باید به جای «خوداظهاری» مدیران مسئول برای اعلام تیراژ واقعی روزنامه‌ها به سراغ چاپخانه‌ها برود. چرا که این مراکز چاپ محدود هستند و برآورد دقیقی از طریق اینها می‌توان انجام داد.

مدیر مسئول روزنامه قدس با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب برای حل مشکل کاغذ و متعاقب آن برگزاری جلسه‌ای در این رابطه توسط معاون اول رئیس جمهور به طرح این موضوع پرداخت که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکل کاغذ زیر بار نمی‌رود و در عمل اختلاف‌هایی در دولت مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی مشکل کاغذ حل نشده است رسانه‌ها ناگزیر هستند از تیراژ، قطع و تعداد صفحات کم کنند. این موضوع برای مشترک روزنامه که ابتدای سال هزینه تهیه یکساله را داده است ناخوشایند است و در کل این وضع نابسامان کاغذ برای اعتبار روزنامه‌ها خوب نیست. از سویی هم در حوزه چاپ مطبوعات مشکلات دیگری همچون تهیه زینک و … هم هست و در کل افکارعمومی را باید برای بوجود آمدن چنین وضعی متقاعد کرد.

در پایان مدیر مسئول روزنامه قدس گفت: براساس اطلاعاتی که به دست مان رسیده است برخی از محموله‌های کاغذ وارداتی تا کنون آزاد نشده است و افرادی که پشت سر این ماجرا هستند می‌گویند با ارز آزاد حاضر به آزاد کردن این کاغذها هستند. همه این شرایط هم این نتیجه را برای مان بوجود آورده است که مشکل کاغذ مطبوعات در جایی بالاتر از دولت شکل گرفته و البته قابل حل است.

رانت هایی که تخصیص ارز بوجود آورد

علی رضا بختیاری، مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد هم با بیان اینکه در موضوع کاغذهای مطبوعات شاهد یک تلاطم هستیم که به شکل قابل ملاحظه ای تا کنون کنترل شده هرچند مشکل اصلی پابرجاست، گفت: قرار بود کاغذهای گمرک با ارز ۴۲۰۰ تومانی ترخیص شود، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است و از سویی در ترخیص کاغذ هم فرایند زمان بری شکل گرفته است.

بهترین راه حل برای مشکل کاغذ این است که قیمت ها واقعی شوند و هر نشریه نیاز به کمک دارد از یارانه مستقیم بهره مند شود. البته در توزیع یارانه نقدی همواره درصدی خطا وجود دارد، اما دولت باید مراقبت کند که میزن خطایش در تخصیص یارانه مستقیم کاهش پیدا کند

وی با اشاره به اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کاغذ به معنای این است که برای عده ای رانت ایجاد می شود این در حالی است که حتی با وجود تخصیص چنین ارزی نرخ عرضه آن در بازار بسیار متفاوت بود، ادامه داد: در به وجود آمدن رفتارهای سودجویانه در عرضه کاغذ بیش از آنکه فعالان اقتصادی را بتوان مقصر شناخت باید نقش دولت مورد کنکاش قرار بگیرد.

مدیر مسئول دنیای اقتصاد ادامه داد: بهترین راه حل برای مشکل کاغذ این است که قیمت ها واقعی شوند و هر نشریه نیاز به کمک دارد از یارانه مستقیم بهره مند شود. البته در توزیع یارانه نقدی همواره درصدی خطا وجود دارد، اما دولت باید مراقبت کند که میزن خطایش در تخصیص یارانه مستقیم کاهش پیدا کند.

«قوه عاقله» در توزیع کاغذ نیست

محمد ایمانجانی، در گفت و گو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه تأثیر گرانی کاغذ مطبوعات بر توزیع و مخاطب روزنامه هم اثرگذار است، درباره وضعیت نابسامان توزیع کاغذ روزنامه ها گفت: از اوایل سال ۹۶ که مدیر مسئولی روزنامه فرهیختگان را پذیرفتم کاغذ کیلویی ۲۵۰۰ تومان بود و امروز این قیمت به محدوده ۱۴ تا ۱۸ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: تأثیر گرانی کاغذ مطبوعات بر همه بخش های مربوط به آن از جمله مخاطب محسوس است و مشکل بروز کرده در این صنف همچون دیگر مشکلات کشور ناشی از بی برنامگی، نبود نظارت صحیح و البته کمبود «قوه عاقله» در بعد اجرایی است. واردات کاغذ، حجم مصرفی آن و البته مصرف کنندگانش در کشور مشخص است و سامان دادن به این بخش موضوعی نیست که نتوان برای آن چاره ای اندیشید.

وی با بیان اینکه کارگروه تشکیل شده برای حل واردات و تخصیص کاغذ تا کنون نتوانسته است مشکل فعالان این بخش را حل کند، گفت: در چند وقت اخیر از سوی دولت اعلام کردند کاغذ تخصیصی به روزنامه فرهیختگان ۳ تن است، در حالی که مصرف یک روز این نشریه بیش از ۳.۵ تن است. به عبارتی مسئولان دولتی فقط می خواستند اعلام کنند که مشکل کاغذ حل شده است، اما برآورد درستی حتی از میزان کاغذ مصرفی روزنامه ها وجود ندارد.

شفافیت نیاز اصلی رفع مشکل کاغذ

مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان با بیان اینکه برای حل مشکل کاغذ مطبوعات باید یک نگاه جامع شکل بگیرد، ادامه داد: تعیین این موضوع که کاغذ تخصیصی به روزنامه ها باید با ارز نیمایی باشد یا دولتی یکی از اولویت هاست، از سویی باید برای کم کردن بازه زمانی واردات کاغذ از گمرک نیز اقدام شود. در نهایت هم باید مشخص کرد که واردات این کاغذها توسط چه کسانی صورت گرفته و به چه افرادی (مدیران نشریات) داده شده است.

ایمانجانی با اشاره به جلسه مشترکی میان مدیران مسئول نشریات و دست اندرکاران معاونت مطبوعاتی که به تازگی برگزار شد، گفت: هرچند در این جلسه شرکت نداشتم، اما از طریق دوستان و همکارانم متوجه شدم که افرادی در این جلسه شرکت داشتند که اسم نشریه و روزنامه آنها را هیچ کس نمی داند و برای هیچ کس شناخته شده نیستند، با این حال معلوم نیست چنین افرادی تا چه میزان کاغذ دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: مهم ترین عاملی که باعث بوجود آمدن مشکل کاغذ مطبوعات را خلاء نظارتی می دانم، شاید نیاز است نرم افزار و برنامه خاصی طراحی شود که به شفاف سازی در زمینه واردات، توزیع و تخصیص کاغذ کمک کند.

تعیین این موضوع که کاغذ تخصیصی به روزنامه ها باید با ارز نیمایی باشد یا دولتی یکی از اولویت هاست، از سویی باید برای کم کردن بازه زمانی واردات کاغذ از گمرک نیز اقدام شود. در نهایت هم باید مشخص کرد که واردات این کاغذها توسط چه کسانی صورت گرفته و به چه افرادی (مدیران نشریات) داده شده است

مراقب گمرکات باشید!

ایمانجانی در بخش دیگری با بیان اینکه نظارت بر گمرک با وجودی که گفته می شود در این قسمت کارها شفاف پیش می رود، بیش از بقیه مراحل توزیع است، خاطرنشان کرد: بسیاری از کالاها به غیر از کاغذ هستند که حتی واردات آن ها به کشور ممنوع است، اما ملاحظه می شود که چنین کالاهایی در کشور از مبادی رسمی و قانونی وارد شده اند. همین نشان می دهد نظارت بر گمرک بیش از سایر نقاط ضرورت دارد.

مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان درباره رابطه میان بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت: هر سه این بخش به مدیران مسئول روزنامه ها در جلسات مشترکی که وجود دارد اعلام می کنند که در حال فعالیت برای حل مشکل کاغذ هستند. اما موضوعی که در اینجا احساس می شود در نظر نگرفتن میزان اثرگذاری رسانه های مختلف و میزان کاغذ مورد نیازشان است. در این زمینه هم بیش از هرچیز شفافیت لازم است.

وی افزود: هرچند بعد از این شفافیت لازم است وزارت ارشاد در رأس اقدام به برنامه ریزی برای واردات کند و وزارت صمت هم با نظارت و شفافیت کار را به پیش ببرد. بانک مرکزی هم برای کاغذ مطبوعات ارز دولتی تأمین کند.

تعبیر واقعی اما غیر دلچسب «مافیای کاغذ»

محمد پیرعلی، مدیر مسئول روزنامه سیاست روز با اشاره به اینکه گرانی کاغذ دو سالی است که گریبان مطبوعات را گرفته است، به خبرگزاری مهر گفت: در طی این مدت گرانی کاغذ روند افزایشی داشته و از سویی معامله کاغذ هم با دو سال قبل تفاوت پیدا کرده است. به این معنی که در گذشته کاغذ کیلویی دوهزار تومان را به صورت مدت دار (توسط چک) خریداری می کردیم و کاغذ را هم خیلی زود تحویل می گرفتیم، اما امروز این رقم در صورت تلاش زیاد برای تهیه کاغذ به بالای ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان رسیده است و کاغذ هم بعد از دو تا سه هفته به دست مان می رسد.

وی با بیان اینکه مشکل کاغذ هم همچون سایر مشکلات (کلان) کشور ناشی از سوء مدیریت است، ادامه داد: در چند مرحله متولیان امر کاغذ به ما وعده دادند که مشکلات حل می شود، اما این اتفاق نیفتاد. در نهایت میان فعالان این صنف این طور تصور به وجود آمد که مسئولان دولتی بدشان نمی آید که رسانه های کاغذی به بهانه گرانی آن از صحنه حذف شوند.

پیرعلی افزود: با روی کار آمدن معاون جدید مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا حدی تصور قبل از بین رفت، چرا که تیم او با عزم جدی ورود کردند و وعده های امیدوار کننده ای به مدیران مسئول نشریات دادند. طی چند جلسه هم خدادی از مدیران و دست اندرکاران نشریات دعوت کرد و کار کارشناسی برای تأمین کاغذ در مجموعه معاونت مطبوعاتی شروع شده است.

مدیر مسئول روزنامه سیاست روز بیان اینکه در مورد نهادهای متولی سه گانه برای تأمین کاغذ یعنی بانک مرکزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت یک نوع اهمال وجود دارد، گفت: هرچند به کار بردن تعبیر «مافیای کاغذ» را نمی پسندم، اما کم کاری متولیان باعث شده است که در تأمین کاغذ دست سودجویانی پیدا شود که حداکثر سوء استفاده را می کنند.

در چند مرحله متولیان امر کاغذ به ما وعده دادند که مشکلات حل می شود، اما این اتفاق نیفتاد. در نهایت میان فعالان این صنف این طور تصور به وجود آمد که مسئولان دولتی بدشان نمی آید که رسانه های کاغذی به بهانه گرانی آن از صحنه حذف شوند

خودمان وارد کنیم ارزان تر تمام می شود!

پیرعلی ادامه داد: کوتاهی دولت در مورد کاغذ در مقابل مسائلی که در بخش دارو وجود دارد قابل مقایسه نیست و من هم خجالت می کشم در برابری چنین مسائل بزرگی صحبت از مشکل تأمین کاغذ بکنم، اما در مجموع شرایطی که بوجود آمده است باعث شده که فعالیت روزنامه ها با تنگنا و سختی هایی همراه شود.

مدیر مسئول روزنامه سیاست روز با اشاره به اینکه گرانی کاغذ را با کاهش تعداد صفحات، تیراژ و توزیع هدفمند جبران کرده است، ادامه داد: با توزیع هدفمند اتفاقی روزنامه های برگشتی مان را کم کرده ایم. هرچند ناگزیر شده ایم که در پیشخوان مطبوعات حضور پررنگی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: روزنامه سیاست روز تهیه مطالب تحلیلی را در دستور کار قرار دادیم و مخاطبان این روزنامه از طریق سایت روزنامه از محتوای تهیه شده آن بیشتر استفاده می کنند.

پیرعلی در پایان گفت: حل مشکل کاغذ مطبوعات نیاز به عزم و اراده دارد، در شرایط کنونی کاغذ به قیمتی به بازار می رسد که اگر خود فعالان صنف مطبوعات مستقیم اقدام به واردات آن با ارز آزاد کنند قیمت تمام شده کاغذ ارزان تر می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لشگری قوچانی: ظهور یکباره سرمایه سالاران در سینما باعث افزایش هزینه فیلمسازی و رو به نابودی رفتن سینمای مستقل شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما در خصوص سرمایه سالاری در سینما و ظهور تهیه کنندگان فاقد تخصص گفت: ظهور یکباره سرمایه سالاران در سینما باعث افزایش هزینه فیلمسازی و رو به نابودی رفتن سینمای مستقل شده است؛ این افراد رسماً مانع نفس کشیدن سینما و سینماگران مستقل شده اند، این در حالی است که سینما زمانی می تواند ماندگار شود که مستقل باشد اما این افراد با عملکرد خود ثابت کرده اند می خواهند سینمای مستقل را برای همیشه تعطیل کنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «قاتل اهلی» و «کوچه بی نام» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مشکل عمده ورود بی رویه سرمایه سالاران به سینما این است که بودجه ای که آن ها برای تولید یک فیلم صرف می کنند با مقدار هزینه کردهای واقعی فیلم هیچ تناسبی ندارد. به عنوان مثال اگر هزینه تولید یک فیلم یک یا دو میلیارد تومان است آن ها برای تولید آن ۱۰ میلیارد تومان هزینه می کنند و این اتفاق باعث می شود تا بازار کسب و کار در سینما خراب شود؛ وقتی صنعت سینما خراب شود همه عوامل سینما ضرر می کنند و این خطر به وجود می آید که سایر تهیه کنندگانی که سرمایه اندکی در اختیار دارند نتوانند در سینما سرشان را بلند کرده و فعالیتی داشته باشند.

وی ادامه داد: ما طی سال های اخیر شاهد تولید فیلم هایی بوده ایم که با این سرمایه های انبوه تولید شده اند؛ بنده معتقدم افرادی که چنین سرمایه گذاری هایی در سینما می کنند پول های بادآورده ای دارند و برای اینکه مدتی تفریح کنند و یا ادای روشنفکری درآورند و خود را در جرگه فرهنگیان و هنرمندان جا بزنند این کارها را می کنند. این اتفاق نه تنها در سینما که در سایر حوزه های فرهنگی و هنری از جمله تئاتر، نقاشی و… هم مشهود است.

لشگری قوچانی سپس با تأکید بر اینکه مدیران فرهنگی باید هوشیارانه و با تدبیر جدی و فوری مانع ادامه فعالیت این دسته افراد در سینما شوند اظهار داشت: ما باید از الآن روزی را تجسم کنیم که دیگر این افراد از تفریح خود در عرصه هنرهای هفت گانه خسته شده اند و آن را رها می کنند! آن وقت ما می مانیم و مخروبه ای از فرهنگ و هنر! باید جلوی این اتفاقات گرفته شود.

این سینماگر در همین راستا خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اتفاقاتی  که می تواند سینمای کشور را دچار خسران بسیار کند این است که عده ای از این افراد صرفاً برای پولشویی وارد سینما شده اند و از سینما برای مقاصد و منافع شخصی خودشان استفاده ابزاری می کنند. این وظیفه دستگاه های امنیتی و قضایی است که جلوی این افراد را بگیرند و اجازه کار و فعالیت به هیچ یک از آن ها ندهند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «عصر یخبندان» و «هفت ماهگی» تأکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما امروز در حوزه تهیه کنندگی سینما شاهد آن هستیم این است که ضوابطی که برای تهیه کنندگی افراد گذاشته اند سخت نیست و هرکسی می تواند با سرمایه گذاری و کمی تجربه بیاید و به عنوان تهیه کننده در سینما مشغول کار شود! بنده معتقدم این صنف تهیه کنندگان سینما هستند که  عرصه فعالیت غیر تخصصی را با ضوابط و شفاف سازی میتوانند بگیرند و  جلوی فعالیت کامل این افراد را نمی توان گرفت چون در بین تهیه کنندگان سینما افراد غیر فرهنگی هم هستند و این افراد مخل امنیت اقتصادی سینما و کشور هستند و خطرناکترین سرمایه های نجومی این چند سال و افزایش هزینه ها تهیه فیلم، برای بی اعتبار کردن هنر و هنرمند است، گاهی می بینیم هنرمندان عزیزی گول این سرمایه های نجومی به ظاهر پاک را می خورند و به نظرم هر پول و سرمایه ای که هرم طبقاتی وحشتناک در سینما به وجود بیاورد و مخل تولید سینمای مستقل شود خطرناک است و تهیه کنندگان با ضوابط و شفافیت می توانند جلوی فعالیت خلاف را تا حدودی بگیرند.

لشکری قوچانی در همین راستا متذکر شد: یکی از بهترین راهکارها برای حل این بحران آن است که صنف تهیه کنندگان از پذیرفتن افراد چند شغله به عنوان تهیه کننده ممانعت کنند. تهیه کننده  وقتی آهن فروش، فرش فروش، صاحب سینما، چاپخانه و به عبارتی منبع درآمد قدرتمند غیر سینما داشته باشد سینما ابزار فعالیت سیاسی، پولشویی، ریاکاری و کار غیر فرهنگی می شود و  اگر این افراد و نهادها دلسوز هستند سرمایه گذار زیر ساخت های سینما بشوند حتی به نظر من فارابی نباید در عرصه تهیه کنندگی وارد سینما شود، به عنوان مثال یک جراح قلب نتواند به واسطه داشتن سرمایه بیاید و در سینما تهیه کننده شود. این خود تهیه کنندگان سینما هستند که باید به حرفه شان بها بدهند. تهیه کننده پدر معنوی یک فیلم است و قطعاً اگر به این جایگاه اهمیت داده شود می توان کنترل بهتری روی اوضاع داشت و به فرهنگ و سینمای کشور کمک کرد. بنده تأکید دارم که صنف تهیه کنندگان و مدیران وزارت ارشاد باید مانع فعالیت این افراد شوند.

وی در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه شود این است که حضور این افراد باعث ابتذال بیشتر در سینما می شود، این افراد با ساخت فیلم های سخیف و بی ارزش ذائقه مردم را دچار تنزل می کنند به نحوی که اگر جلوی این اتفاق گرفته نشود ما سال ها بعد شاهد آن خواهیم بود که مردم به این نوع سینما عادت می کنند و اگر فیلم های ارزشمند و فاخر تولید شود آن ها را پس می زنند. این تدبیر جدی مدیران سینمایی کشور را می طلبد که نگذارند همین تعداد اندک مخاطبان سینما به ابتذال کشیده شوند. من این نگرانی جدی را برای جامعه و سینما احساس می کنم و امیدوارم که هرچه سریع تر شاهد تدبیری از سوی مسئولان سازمان سینمایی برای رفع این معضل باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار یک آلبوم ۲ سال پس از درگذشت خواننده‌اش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آلبوم «فرشته زمینی» که در سال ۹۷ موفق به اخذ همه مجوزهای رسمی برای انتشار شده بود، روز ۱۵مرداد در سراسر کشور منتشر خواهد شد تا دوستداران حامد هاکان دو سال پس از فوتش، شاهد انتشار نخستین اثر رسمی وی در بازار موسیقی کشور باشند.

به گزارش سینماپرس، اینکه بعد از فوت یک خواننده، آهنگ‌هایش به بازار موسیقی بیاید، بعد از فوت مرتضی پاشایی زیاد شد و حالا نوبت به حامد هاکان رسیده است. آلبوم «فرشته زمینی» که در سال ۹۷ موفق به اخذ همه مجوزهای رسمی برای انتشار شده بود، روز ۱۵مرداد در سراسر کشور منتشر خواهد شد تا دوستداران حامد هاکان دو سال پس از فوتش، شاهد انتشار نخستین اثر رسمی وی در بازار موسیقی کشور باشند.
این آلبوم در ۱۰ قطعه و با ترانه و موسیقی حامد هاکان و تنظیم میلاد ترابی (که البته تنظیم‌های نهایی پس از فوت این خواننده انجام شده است)، از سوی موسسه صوت «آوای هنر» روانه بازار موسیقی کشور می‌شود. جزئیات این اثر در روز انتشار آلبوم در اختیار دوستداران موسیقی قرار خواهد گرفت. این هنرمند با آثار شخصی و همکاری با خوانندگانی نظیر محسن چاوشی، فرزاد فرزین و محسن یگانه به شهرت رسید، اما در ادامه نتوانست فعالیت‌های خود را به شکل رسمی دنبال کند.
حامد هاکان یکی از هنرمندان مستعد دهه ۸۰ بود که مسیر پرفرازونشیبی را در زندگی هنری خود طی کرد و خیلی‌ها اعتقاد داشتند می‌توانست از جمله ستاره‌های بازار باشد، اما این اتفاق رخ نداد و با مسائل مختلفی در عرصه فعالیت حرفه‌ای خود مواجه شد، تا اینکه ۱۲مهر ۹۶ بر اثر ایست قلبی چشم از جهان فروبست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال‌های محرم ۹۸ تلویزیون معرفی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در تداوم برنامه‌های تابستانی سیما، شبکه‌های تلویزیون جزییات سریال‌های جدید خود ویژه پخش در ماه محرم را اعلام کردند.

به گزارش سینماپرس، «بوی باران»، «محکومین۲»، «مرضیه» و «دریا نزدیک است» و «ستایش ۳» در ماه‌های محرم و صفر روی آنتن شبکه‌های یک، دو و سه می‌رود.

پخش سریال «بوی باران» از شبکه یک همچنان ادامه دارد و این سریال ۷۵ قسمتی تا روزهای تاسوعا و عاشورا روی آنتن می‌رود و بعد از آن سریال «محکومین ۲» روانه آنتن خواهد شد.

مجموعه تلویزیونی «بوی باران» به تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان و کارگردانی محمود معظمی کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که در ۷۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید شده که این شب‌ها ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن شبکه یک است.

پخش «محکومین ۲» در محرم و صفر

مجموعه «محکومین ۲» به تهیه‌کنندگی بهروز مفید و کارگردانی سید جمال سیدحاتمی نیز از دهه دوم روی آنتن شبکه می‌رود.

مجازات جایگزین زندان، بحران خانواده و طلاق از موضوع‌های اصلی این سریال بوده که به قلم مجید اسماعیلی پارسا و امیرمحمد عبدی به نگارش درآمده است.

سیما تیرانداز، رابعه مدنی، شهره لرستانی، نازنین فراهانی، مریم کاظمی، مزدک رستمی، بیژن بنفشه خواه، زنده یاد حسین محب اهری، نگار عابدی، محمد شیری، علیرضا جعفری، نادر فلاح، حسین سلیمانی، مریم بوبانی، علیرضا استادی، معصومه قاسمی پور، بهراد خرازی، مهری آل اقا، محمود جعفری، افسانه ناصری، جمشید صفری، ژاکلین آواره و … از بازیگران این سریال اپیزودیک هستند.

سریال «محکومین ۲» یک سریال اپیزودی و کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که در ۳۵ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای ساخته شده است.

«مرضیه» ای در راه است

«مرضیه» سریال محرمی شبکه دو سیما است که روی آنتن می‌رود. مجموعه تلویزیونی «مرضیه» به کارگردانی فلورا سام برای پخش در ماه محرم ساخته شده است.

مجموعه تلویزیونی «مرضیه» به تهیه‌کنندگی مجید اوجی در ۱۵ قسمت تهیه شده است.

داستان «مرضیه» یک ملودرام اجتماعی است که ماجرایی از جامعه روز را به تصویر می‌کشد.

«مرضیه» در ایام محرم هر شب ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه دو می‌رود.

داریوش فرهنگ، الهه حصاری، فریبا کوثری، شاهرخ استخری و سیاوش خیرابی در این سریال ایفای نقش می‌کنند.

دریا نزدیک است

مینی سریال شش‌قسمتی «دریا نزدیک است» به کارگردانی علی مهدی پور در دهه اول محرم روی آنتن می‌رود.

در خلاصه داستان «دریا نزدیک است» آمده است: علی مراقب بیماران در حال احتضار است و در تلاش معاش برای خانواده‌اش، فراز و نشیب‌های را از سر می‌گذراند. او از کشاکش امواج گذشته است و …

در این مینی سریال بازیگرانی چون جهانگیر الماسی، نادر فلاح، بهرام ابراهیمی، مریم سرمدی، علی طالب لو، رضا فیاضی، محمد ساربان، مهرناز پشتیبان بازی دارند.

بازگشت فصل سوم ستایش

همچنین فصل سوم سریال تلویزیونی «ستایش» به کارگردانی سعید سلطانی بعد از اتمام مجموعه «دریا نزدیک است» روی آنتن می‌رود.

«ستایش ۳» به نویسندگی سعید مطلبی و تهیه‌کنندگی آرمان زرین‌کوب از ابتدای مهرماه هر شب ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن می‌رود.

شروع داستان «ستایش»، سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ است و ادامه آن به سال‌های اخیر می‌رسد، فیلمنامه سری سوم این مجموعه در ۳۰ قسمت نوشته شده که نگارش آن بر عهده سعید مطلبی است.

فصل سوم «ستایش» با دو فصل قبلی آن متفاوت و دارای ساختاری جدید است. این فصل از مجموعه افزون بر روایت داستان شخصیت‌های فصل اول و دوم به بازگویی روابط میان آن‌ها می‌پردازد.

داریوش ارجمند، سیما تیرانداز، مهدی سلوکی، نرگس محمدی، قربان نجفی، فریبا نادری، سینا شفیعی، فرهاد جم، کیهان ملکی، محمدرضا داود نژاد، مهدی میامی، امیرمحمد زند، لاله مرزبان، کمند امیر سلیمانی، شهرام پور اسد، مهتاج نجومی، علی طالب لو، آتش تقی پور، مهرنوش ستاری، نگار جوکار، مریم نیک رفتار، امید علی مردانی، کریم قربانی، علی میلانی بازیگران سریال هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمید فرخ‌نژاد تهیه‌کننده فیلم احسان عبدی‌پور می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمید فرخ نژاد بازیگر قرار است اولین تهیه کنندگی فیلم سینمایی خود را با «میجر» به کارگردانی احسان عبدی پور تجربه کند.

به گزارش سینماپرس، با انتشار لیست متقاضیان شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی، حمید فرخ نژاد بازیگر سینما و تلویزیون قصد دارد به تازگی فیلم «میجر» را به کارگردانی احسان عبدی پور بسازد.

حال باید دید این بازیگر سینما قصد دارد فعالیت خود در بازیگری را کم رنگ کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مدیترانه» همچنان در انتظار صدور پروانه نمایش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده فیلم سینمایی «مدیترانه» نسبت به تاخیر در صدور پروانه نمایش فیلمش واکنش نشان داد.

به گزارش سینماپرس، ابوالفضل حاجتمند تهیه‌کننده «مدیترانه» که در سال ۹۷ ساخته شده و مدتی است در انتظار پروانه نمایش است درباره دلیل تاخیر دریافت پروانه نمایش این فیلم سینمایی به صبا گفت: متاسفانه مسایلی وجود دارد که فعلا نمی توانم درباره آن ها صحبت کنم.

وی درباره استوری منتشرشده توسط کارگردان فیلم که سهم خواهی بعضی افراد را دلیل تاخیر در گرفتن این پروانه نمایش دانسته بود، گفت: فعلا قصد دارم تا دریافت پروانه نمایش صبر و سکوت کنم.

فیلم سینمایی مدیترانه به کارگردانی هادی حاجتمند و تهیه کنندگی ابوالفضل حاجتمند ساخته شده است و درون مایه اجتماعی دارد و با نگاهی به معضلات روز جامعه، نبرد مدافعان حرم را به تصویر می کشد.

بازیگران فیلم سینمایی «مدیترانه» عبارتند از مهراوه شریفی نیا، پوریا پورسرخ، بهرنگ علوی، قاسم زارع و علیرضا اسحاقی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی سحر قریشی می‌خواهد جا پای الناز شاکردوست و مهناز افشار بگذارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سحر قریشی پس از موفقیت الناز شاکردوست از طریق مسیری که مهناز افشار طی کرده، در پی رقم زدن اتفاق مشابهی برای خود و تغییر زمینه بازیگری‌اش از سینمای تجاری به سینمای هنری است تا طول دوره بازیگری و کیفیت کارنامه کاری‌اش را توامان ارتقا دهد، اما آیا او می‌تواند به چنین موقعیتی دست یابد؟

به گزارش سینماپرس، سحر قریشی، بازیگر سینما به تازگی در گفت و گویی ضمن حملات مستقیم به مهناز افشار در واکنش به حملات مشابهی که افشار نسبت به او به کار برده بود، از تلاشش برای تغییر مسیر در بازیگری سخن به میان آورده و رد پیشنهادهای تجاری در سینما و شبکه نمایش خانگی و بازی در تئاتر «لامبورگینی ۲» به کارگردانی سیامک صفری را در این راستا عنوان کرده است. او موفقیت مهناز افشار در تغییر زمینه بازیگری‌اش از تجاری به هنری را نیز با تحسین مورد اشاره قرار داده و به وضوح نشان داده که در پی همان مسیری است که شاکردوست و افشار پیش از او رفته‌اند. سحر قریشی به الناز شاکردوست و مهناز افشار می‌رسد؟

الناز شاکردوست را با لیسانس رشته نمایش و طراحی صحنه از دانشگاه آزاد تهران مرکز یا فوق لیسانس هنر نمی‌شناختند، بلکه با «مجردها»، «گل یخ»، «چه کسی امیر را کشت؟»، «چند می‌گیری گریه کنی»، «کیش و مات»، «دو خواهر»، «شرط اول»، «تو و من»، «آتیش بازی» و شماری دیگر از فیلم‌های سینمای بدنه می‌شناختند که با تلاش‌هایی ناموفق برای دیده شدن در سینمای جدی‌تر و هنری نظیر اتوبوس شب همراه شده بود؛ کاراکتری که الناز شاکردوست به مرور از خود خلق کرده و برای تداوم حضور در سینما، به آن تداوم بخشیده بود.

مهناز افشار نیز از سال هشتاد و هفت با «شبانه روز» به کارگردانی امید بنکدار و کیوان علیمحمدی، «دعوت» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا و «شیرین» به کارگردانی عباس کیارستمی کوشید نشان دهد توان بازی در فیلم‌های جدی‌تر را دارد و هرچند حضور در سینمای بدنه را نیز تداوم بخشید و در فیلم‌هایی چون «پسر آدم، دختر حوا» و «پوپک و مش ماشاالله» نیز بازی کرد، در مقابل سینمای هنری به خصوص در دریافت دستمزد و اولویت بندی نسبت به آثار تجاری انعطاف نشان داد، چون به خوبی درک کرده بود، با افزایش سن تنها به عنوان یک بازیگر دارای توانایی بازی در فیلم‌های هنری می‌تواند به حضور مستمرش مقابل دوربین تداوم بخشد.

همکاری مهناز افشار با مازیاری میری در «سعادت آباد»، با بهرام توکلی در «بیگانه»، با بهمن فرمان آرا در «دلم می‌خواد»، با عبدالرضا کاهانی در «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»، با بهروز شعیبی در «دارکوب»، با مهدی کرم پور در «پل چوبی»، با وحید امیرخانی در «شاه کش»، با محسن تنابنده در «قسم» و با صفی یزدانیان در «ناگهان درخت» بخشی از موفقیت این بازیگر زن سینمای ایران است که اکنون در میانسالی نیز پیشنهادهای فراوانی نه صرفاً برای بازی در فیلم‌های تجاری که برای نقش آفرینی در فیلم‌های جدی و نقش‌های مهم دارد و در عین حال او بارها کاندیدا و برنده جوایز متعددی شده است.

این واقعیتی تلخ در سینماست که اگر فاصله‌ای قابل توجه میان حضور یک بازیگر مقابل دوربین بیفتد، بازگشتش به سینما چندان ساده نیست؛ کما اینکه برخی بازیگران سینمای ایران که چند سال در خارج از ایران به سر می‌بردند و از سینما به کلی فاصله گرفتند، دیگر نتوانستند نقش مناسبی بگیرند. یکی از تکنیک‌های عبور از سینمای تجاری و بازگشت به سینمای هنری ـ که اعتباری نزد منتقدین و مخاطبان جدی سینما به وجود می‌آورد و کارگردان‌های صاحب سبک را ترغیب می‌کند تا به بازیگر تجاری نقش جدی‌تر بدهند ـ فاصله گرفتن از کاراکتری است که او با آن مشهور است.

الناز شاکردوست و مهناز افشار از این تکنیک به خوبی استفاده کردند و موفق شدند. اتفاق دیگر که برای مهناز افشار رخ داد و هنوز برای الناز شاکردوست رخ نداده اما در تداوم مسیرش باید به آن توجه کند و سحر قریشی نیز به کلی از آن محروم است، برخورداری از یک مشاور در سینماست؛ مشاوری که بازیگر از پست‌های اینستاگرامی و توییتری تا حضور در مراسم‌ سینمایی و غیرسینمایی و انتخاب فیلم‌هایش را با او هماهنگ کند و به عنوان یک کارمند تمام وقت برای برند شخصی هنرمند کار کند. برخی بازیگر سینمای ایران که شخصاً توان بالایی ندارند، با استفاده از این مشاوران چهره خوبی در چند سال اخیر از خود ـ چه در فضای حرفه‌ای و چه در افکارعمومی ـ ترسیم کرده‌اند.

موضوع دیگر سبک زندگی متفاوت بازیگرانی است که در سینمای هنری بازی می‌کنند. مهناز افشار تا حدود زیادی به این تغییر تن داد، الناز شاکردوست نیز تا حدودی تغییرات در خود داده اما سحر قریشی در همین گفت‌وگوی اخیرش نیز نسبت به تغییر استایل گارد نشان داده است. به جز دریافت دستمزد اندک، پذیرش بازی در نقش‌های کوچک و کوتاه -ولو یک سکانس- در فیلم‌های مهم، موضوع دیگری است که یک بازیگر حرفه‌ای که قصد دارد دایره بازیگری‌اش محدود به سینمای شانه تخم مرغی نشود، باید در نظر بگیرد. در عین حال قریشی باید تلاش کند تکنیک بازیگری‌اش را در کنار افزایش مطالعه‌اش ارتقا دهد و به کارگردان‌های حرفه‌ای نشان دهد چیزی برای عرضه دارد.

واقعیت این است که در سینما از جمله سینمای ایران، هر سال تعداد محدود فیلم باکیفیت و دارای سناریو و تیم حرفه‌ای پشت و جلوی دوربین (کستینگ) ساخته می‌شود و در این فیلم‌ها نیز نقش‌های کلیدی محدودی وجود دارد. بنابراین نه تنها رقابت بلکه جدال و تقابل شدید بر سر این نقش‌ها در سینمای ایران، طبیعی است و اگر جز این باشد، باید تعجب کرد. از این منظر حتی با برخوردی از بالاترین توانایی‌ها، تداوم حضور در سینمای جدی به خصوص برای بازیگران که باید انتخاب شوند، بسیار دشوار و نفس‌گیر است.

*تابناک

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماینده سینمای گرجستان برای اسکار ۲۰۲۰ معرفی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «شاین دیسی» به عنوان نماینده کشور گرجستان برای حضور در اسکار منتخب شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، گرجستان، فیلم سینمایی «شاین دیسی» به کارگردنی دیتو سین سادزه را به عنوان نماینده خود در بخش بین المللی نود و دومین جوایز اسکار (که پیش از این با نام بهترین فیلم خارجی زبان شناخته می‌شد) معرفی کرد.

این فیلم داستان جنگ بین روسیه و گرجستان در سال ۲۰۰۸ است که بر روی ۱۷ سرباز کشته شده در یک جنگ تمرکز دارد. این ۱۷ سرباز کشته شدند تا ۲۵ فرمانده ای که در تلاش برای فرار از دست روس ها بودند، نجات پیدا کنند. این جنگ به جنگ اوستیای جنوبی شناخته می‌شود.

این فیلم در همان روستایی که یک دهه قبل جنگ در آن اتفاق افتاد، فیلمبرداری شده است. در آن زمان نیروهای روس با شکستن آتش بس، به نزدیکی پایتخت گرجستان (تفلیس) می‌رسند. فیلمنامه این فیلم توسط ایراکلی سلیمان اشویلی نوشته شده و بر اساس داستان واقعی است.

بازیگران این فیلم شامل جوگا پیپیناشویلی و دیوید بختادزه هستند و مرکز ملی فیلم سازی گرجستان هزینه این فیلم را از نظر مالی تامین کرده است.

میناشویلی تهیه کننده این فیلم می‌گوید ماه آگوست سال ۲۰۰۸ یادآور مرگ دوست قدیمی اوست که یک شاعر با استعداد بود. او جانش را در همیی جنگ از دست داده است و این فیلم به همین خاطر در آگوست (مرداد) اکران خواهد شد.

نود و دومین دوره جوایز آکادمی اسکار در ۹ فوریه ۲۰۲۰ (۲۰ بهمن) برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز تصویربرداری «پسران عزیز» با ۳بازیگر جدید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود رشیدی کارگردان «پسران عزیز» از پیوستن بازیگران جدید به سریالش خبر داد و اعلام کرد که تصویربرداری هفته جاری آغاز خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، «مسعود رشیدی» به فارس گفت: به تازگی جعفر دهقان، مینا نوروزی و رامین راستاد هم به گروه بازیگران سریال «پسران عزیز» پیوسته‌اند. پیش از این بازی حمیدرضا پگاه، سپیده خداوردی، زهره صفوی، امیرعلی پاکدامن و مهدی میامی در این سریال قطعی شده بود.

وی افزود: فیلمنامه «پسران عزیز» را خودم نوشته‌ام. سریال فضایی اجتماعی و خانوادگی دارد و قصه فرزندانی از یک خانواده را روایت می‌کند که هر یک در زندگی درگیر مسائلی می‌شوند. تلاقی ماجراهای این فرزندان موقعیت‌های دراماتیکی ایجاد می‌کند و از دل همین جریان، سعی داریم بنا به ظرفیت درام و سریال، بخشی از آسیب‌های جامعه را به تصویر بکشیم و در کنار آن، راه‌کارهایی را هم ارائه دهیم. البته «پسران عزیز» در وهله اول یک مجموعه سرگرم کننده است و نمی‌خواهیم اثری سفارشی یا شعاری بسازیم. همانطور که سالها پیش هم در سریال‌های «جدال با سرنوشت» و «روزگار وصل» با قصه و کاراکتر پیام دادیم و طبعاً نتیجه آن شد که تماشاگران هم استقبال کردند.

این کارگردان در عین حال سلیقه بینندگان امروز را بسیار متفاوت از سه دهه گذشته دانست و ابراز امیدواری کرد نتیجه کار اثری دیدنی و تماشاگرپسند باشد تا جریان تولید آن همان طور که پیش بینی شده، در قالب سری مجموعه ادامه یابد.

کارگردان سریال‌های «قلب یخی» و «تنها در تاریکی» درباره شرایط تولید سریال هم گفت: برای تصویربرداری حدود سه- چهار ماه زمان پیش بینی کرده ایم که با توجه به تعدد لوکیشن‌ها و پیگیری در شمال کشور و تهران، تولید با برنامه‌ریزی فشرده‌ای صورت خواهد گرفت. فعلاً آخرین مراحل پیش تولید را سپری می‌کنیم و به احتمال قوی هفته جاری کلید خواهیم زد. ضمن اینکه چند بازیگر دیگر هم طی روزهای آینده به پروژه خواهند پیوست. در ترکیب کستینگ هم سعی کرده‌ایم از چهره‌هایی استفاده کنیم که طی این سالها حضورشان در تلویزیون کمرنگ شده بود.

تهیه‌کنندگی این سریال درام اجتماعی و خانوادگی ۱۵ قسمتی را علی پاکدامن بر عهده دارد.

عوامل اصلی پروژه عبارتند از: تهیه‌کننده: علی پاکدامن، نویسنده و کارگردان: مسعود رشیدی، مدیر تولید: علی محمودی، مدیر تصویربرداری: حمید احمدی، طراح گریم: فاطمه سنجرانی، طراح صحنه: مصطفی منفرد، طراح لباس: مهناز نوروزی، صدابردار: رضا کنشلو، برنامه ریز: ماندانا اویسی، دستیار یک کارگردان: سعید غلامی، عکاس: ریحانه زنگنه، مدیر تدارکات: بابک پیرهادی، منشی صحنه: بیتا ارسطویی و مشاور رسانه‌ای: هادی اعتمادی مجد.

مشاهده خبر از سایت منبع