X

بایگانی مرداد 15, 1398

دفتر سینمایی

از تأکید بر حضور فیلم های باکیفیت تا ادعای رفع مشکل اکران آثار سینمای کودک/ جای خالی چهره های مطرح سینمای کودک در بزرگداشت ها/ جزئیات برگزاری جشنواره فیلم کودک تشریح شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا تابش دبیر سی و دومین جشنواره فیلم کودک در نشست رسانه ای این رویداد تأکید کرد: در این دوره از جشنواره فیلم های باکیفیتی حضور دارند. وی همچنین رفع مشکل اکران آثار کودک را یکی از دستاوردهای یک سال اخیر برشمرد و گفت: خوشبختانه ما در هر فصل شاهد اکران فیلم های کودک هستیم. یکی از نکات قابل تأملی که موجب حیرت اهالی رسانه شد عدم حضور چهره های شاخص سینمای کودک در مراسم بزرگداشت های این دوره از جشنواره بود!

به گزارش سینماپرس نشست رسانه ای سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با حضور دست اندرکاران این رویداد و اهالی رسانه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

علیرضا تابش دبیر این دوره از جشنواره در ابتدای اظهاراتش کودکان و نوجوانان را سرمایه های کشور دانست و با تبریک روز خبرنگار گفت: امیدوارم ما به نقاط قوت جشنواره اضافه کنیم؛ من ۶ محور اصلی از ویژگی های جشنواره امسال گردآوری کردم که مایلم با شما در میان بگذارم.

تابش در ادامه اظهاراتش به بیان ۶ محور سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت:  کمتر کسی در جامعه‌ سینمایی می‌تواند پیدا شود، که لزوم و ضرورت ایجاد تحول در مناسبات صنعت سینما، با توجه به شرایط جدید حاکم بر کشور، چه در بعد پیشرفت های رخ‌داده در فناوری‌های ارتباطی و گسترش صنعت تصویر، چه از منظر وضعیت اقتصادی و سیاسی حاکم را منکر شود، اما شاید کمتر کسی گمان می‌کرد نخستین نتیجه‌ این تحولات، به واسطه‌ رویکردهای جدید و توسعه‌ محور مدیریت سازمان سینمایی و به تبع آن بنیاد سینمایی فارابی را، در سینمای کودک و نوجوان مشاهده کنیم.  

وی ادامه داد: مفتخرم که اعلام کنم، این دوره از جشنواره، از چندین جهت می‌تواند نقطه‌ عطف و شاخص وقوع تحول در صنعت سینما باشد، و البته این تحول و تغییر، که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، ناشی از مجموعه‌ اصلاحات و جراحی‌هایی است که مجموعه‌ صنعت-هنر سینمای کشور، در مقام پیکری واحد، و به فرماندهی منسجم به آن رسیده است و مطلقاً نمی‌توان آن را صرفاً نتیجه‌ تلاش های یک بخش، یا سازمان، چه بنیاد سینمایی فارابی، و چه دبیرخانه‌ این دوره از جشنواره دانست. بلکه باید این تحول را، ناشی از بلوغ جامعه هنرمندان، تغییر نگرش در سطوح مدیریت کلان سینمایی کشور، به ویژه شخص رئیس سازمان سینمایی، و تغییر مناسبات حاکم بر الگوی مصرف فرهنگی در کشور دانست.  

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار داشت: نخستین تحول را می‌توان تغییر نگرش از اثر به منظومه دانست، چند دهه بود که الگوی حاکم بر مدیریت سینمایی، تمرکز بر تولید آثار بود، مجموعه‌ مدیریت سینمایی، ملاک موفقیت خود را در آمارهای کمی تولید می‌دید، و از سوی دیگر فیلمسازان نیز، وظیفه‌ خود را تا مرحله‌ پس‌تولید می‌دانستند و کمتر به دنبال ایجاد نگرش منظومه‌ای یا به عبارت دیگر، ایجاد پیوست فرهنگی یا زنجیره‌ خلق ارزش در صنعت سینما بودند.

وی با تاکید بر اهمیت کیفیت فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره تصریح کرد: اما در این جشنواره، پس از مدتها، سنت تولید فیلم برای جشنواره به کناری گذاشته شد، و اهمیت تعداد فیلمهای راه‌یافته به جشنواره، جای خود را به کیفیت و استانداردهای ارائه‌ فیلم داده است. تاکید مدیریت سینمایی کشور بر شفاف‌سازی و اعلام عمومی هزینه‌کرد، گام بزرگی بود که ما را به این سمت هدایت کرد، مدیران سینمایی، چه در بنیاد سینمایی فارابی و چه در دبیرخانه‌ جشنواره، حالا خود را در اتاقی شیشه‌ای حس می‌کنند که هر حرکت آنها، وهر سرمایه‌گذاری‌ای در تولید، از سوی افکار عمومی رصد و درباره‌ آنها پرسش می‌شود. حالا و در سی و دومین دوره‌ جشنواره، مفتخرم اعلام کنم، ما با ۷ فیلم با کیفیت، و با قابلیت قابل توجه در صنایع محاور روبروییم، و نه تنها دغدغه‌ای در این مورد نداریم، بلکه در انتظارفیلم های با کیفیت بیشتری در سال های آینده می‌مانیم. در این دوره از جشنواره، ما به دنبال ارائه‌ تصویری حقیقی و شفاف از سینمای کودک و نوجوان و ظرفیت هایش بوده‌ایم و کیفیت، بیش از اعداد و تعداد فیلم های موجود برای ما اهمیت داشته است.

تابش ادامه داد: در این دوره از جشنواره، توجه به وجوه بین‌المللی سینمای کودک نیز، که کمابیش به فراموشی سپرده شده بود، دوباره زنده شده است. ما با ایجاد کتابخانه‌ ویدیویی، دعوت از توزیع‌کنندگان منطقه ای و بین‌المللی و تعریف خدمات جدید برای مهمانان بخش بین‌الملل، تلاش کرده‌ ایم صنعت تصویر در حوزه‌ کودک و نوجوانان را در فضای بین‌المللی بازتعریف کنیم. این بازتعریف، منطبق با رویکرد رونق تولید ملی و طبیعتاً همگام با سیاست هایحاکم بر کشور انجام پذیرفته و به گمان ما، با توجه به زبان مشترک تصویر در میان کودکان تمام دنیا، می‌ تواند افق جدیدی پیش روی سینمای کشور بگشاید. افقی که حضور جشنواره ای تنهای بخشی از آن است و هدفش حضوری همه‌ جانبه در بدنه سینمای بین ‌الملل است. این اتفاق شدنی است و با اتکا به نیروی داخلی و سرچشمه غنی ادبی و خلاقیت به ویژه در حوزه های مختلف هنر و ادبیات کودک و نوجوان در ایران، ما از مزیت هایی برخورداریم که در کمتر کشوری می توان مشابه آن را یافت.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: جشنواره امسال تصمیم گرفته از ۳ تن از بزرگان حوزه سینمای کودک و نوجوان تجلیل کند، مهین جواهریان، فیلمساز باسابقه‌ این حوزه، علیرضا رضاداد که پیشتاز مدیریت سینمایی هستند و مریم سعادت پیشکسوت هنرهای نمایشی چهره‌هایی هستند که بزرگداشت‌شان در این دوره از جشنواره برگزار می‌شود که مخرج مشترک همه‌ آن‌ها سابقه کار فعالانه و ه ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: مجموع آثار ارسال شده به دبیرخانه در بخش ملی ۲۱۷ عنوان فیلم است که از این تعداد فیلم سینمایی ۱۲ عنوان، فیلم کوتاه داستانی ۱۰۵ عنوان،  فیلم بلند داستانی ۱۶ عنوان، فیلم پویانمایی کوتاه ۶۶ عنوان، فیلم پویانمایی سینمایی ۶ عنوان، وب‌سری ۳۹ عنوان ثبت نام کردند که پس از بازبینی کلیه آثار، ۳۶ عنوان فیلم توسط هیات انتخاب ایران برگزیده شدند که شامل ۷ فیلم سینمایی ۱۰فیلم کوتاه داستانی، ۷ فیلم بلند داستانی و ۱۲ فیلم پویانمایی کوتاه می شوند.  مجموعه آثار «وب سری» راه یافته به جشنواره نیز ۳۹ عنوان است.

وی افزود: فکر می‌کنم اشاره به این نکته نیز لازم است که ۱۱ سینما در شهر اصفهان فیلم های راه یافته به جشنواره را در سه نوبت اکران خواهند کرد ضمن آن که منتخبی از فیلم‌های جشنواره در تمامی مراکز استان‌ها و همینطور ۲ منطقه آزاد به نمایش درخواهد آمد.  

تابش در پاسخ به این سوأل که چرا هیأت انتخاب اغلب آثار را رد کرده؟ چرا ادعا داریم بین المللی هستیم اما نشانی از بین المللی بودن نیست؟ گفت: مقررات جشنواره ها شفاف هستند؛ ما سعی کردیم چهره های مطرح را کنار هم در هیأت انتخاب جمع کنیم. جشنواره کودک در منطقه تأثیرگذار است. فیلم های راه نیافته هم زیاد بوده، ما رویکردهایی را اعلام کردیم که شاید برخی فیلم های رد شده آن را رعایت نکرده بودند. ما نگاه مان این است که فیلم هایی باشند که باب نظر کودکان باشند. کیفیت برای ما بسیار مهم بوده و امیدوارم که موفق عمل کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد فیلم‌های بخش بین‌الملل و تاثیر تحریم‌ها بر حضور فیلم‌ها در جشنواره  و اینکه از کشور ترکیه چند فیلم در این جشنواره خواهد بود گفت: جشنواره کودک و نوجوان نماد دیپلماسی عمومی است؛ مخصوصا در زمانی که دشمنان ما تلاش می‌کنند چهره‌ای نامناسب را از کشور ما نشان بدهند. جشنواره‌هایی مثل جشنواره جهانی فجر و این جشنواره که در شهری است که خودش نماد ایران است و روزگاری پایتخت ایران بوده است برگزار خواهد شد و این نکته اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه شرکت کننده‌هایی از جمله از کشور ترکیه خواهیم داشت و ۲۸ ورکشاپ بین‌المللی و همچنین ۲۷ کشور مهمان در این جشنواره خواهیم داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تحلیل کیهان از اقدام دیروز چند سینماگر مقابل دادگاه انقلاب/ حمایت تبهکاران سینمایی از یکدیگر! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چند تن از اعضای خانه سینما در اقدامی کاملاً سیاسی و به دور از فعالیت‌های صنفی دیروز با بدرقه یکی از فیلم‌سازان قانون‌شکن که چندی پیش مجرم شناخته شد به حمایت از وی پرداختند.

به گزارش سینماپرس روزنامه کیهان در تحلیلی نوشت: مشایعت کنندگان محمد رسول‌اف فیلمسازی که به دلیل سیاه‌نمایی علیه ایران مجرم شناخته شد، توضیح نداده‌اند به چه دلیل از مجرم دفاع می‌کنند و چرا در برابر قانون به صراحت ایستاده‌اند.
بدرقه‌کنندگان این فیلمساز نیز اکثراً از افرادی بودند که پیش‌تر خود نیز با اقدامات خلاف قانون پرونده های مشابهی داشتند. با این‌حساب به‌نظر می‌رسد خانه سینما به‌جای رسیدگی به وظایف قانونی خود درباره صنوف مختلف سینمایی به محفلی برای حمایت قبیله‌ای تبهکاران سینمایی از یکدیگر بدل شده است. افرادی که خود را فراتر از قانون می‌دانند و خواستار مصونیت قضایی برای خود هستند!
آخرین فیلم رسول‌اف آن‌قدر کثیف و چرک بود که حتی جریان غربگرای همسو با او نیز زبان به اعتراض گشودند و روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «تلخ همچون کن» نوشت: رسول‌اف انگار دل پُری داشته، چون ساخت چنین فیلم تلخی که در آن همه بد و شرور هستند دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد. کاش آنها که این‌قدر ناراحتند و کینه به دل دارند [از ایران] بروند و هم خیال خودشان را راحت کنند و هم خیال ما را.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اندی سرکیس بازیگری که برای کارگردانی «ونوم ۲» انتخاب شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اندی سرکیس برای اولین بار کارگردانی فیلمی با اقتباس از یک کتاب کمیک را انجام می‌دهد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، اندی سرکیس وارد پروژه «ونوم» شد. این فیلمساز به زودی قرارداد ساخت «ونوم ۲» را امضا می‌کند.

این فیلم ادامه‌ای بر فیلم ۲۰۱۸ کمپانی سونی است که در باکس‌آفیس جهانی ۸۵۶ میلیون دلار فروش کرد. این ادامه بخشی از فیلم‌های مرتبط با اسپایدرمن و شخصیت‌ها مارول است که سونی در دست تولید دارد و بار دیگر تام هاردی را در نقش روزنامه‌نگار تصویر می‌کند.

چندی پیش امی پاسکال، تهیه کننده فیلم موفق «ونوم» تایید کرد که قسمت دوم این فیلم ساخته می‌شود و تام هاردی بار دیگر در نقش ادی بروک ظاهر خواهد شد.

پیشتر اعلام شد کلی مارسل برای نگارش فیلمنامه این قسمت بازمی‌گردد. در حالی که پایان «ونوم» خیلی دقیق به رویدادهای بعدی اشاره نکرد، فیلم دوم می‌تواند بر هر موضوعی تمرکز کند.

سرکیس ۲۲ جولای راهی لس‌آنجلس شد تا با روسای سونی درباره این پروژه صحبت کند. او یکی از چند فیلمسازی بود که برای کارگردانی این پروژه مدنظر قرار گرفته بودند.

با پذیرش این پروژه، سرکیس سومین پروژه کارگردانی خود را انجام می‌دهد. او سال ۲۰۱۷ با درام «نفس بکش» کارش را شروع کرد و سال پیش «موگلی: افسانه جنگل» را جلوی دوربین برد.

سرکیس با بازی در نقش گالوم در سه گانه «ارباب حلقه‌ها» که از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ ساخته شد به شهرت رسید. او در سه‌گانه «هابیت» در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ هم بازی کرد و نقش منفی «اسنوک» را در فیلم‌های «جنگ ستارگان» برعهده داشت. نقش منفی «کلاو» در «پلنگ سیاه» مارول را هم او ایفا کرد.

مهارت سرکیس در شناخت تکنولوژی‌های جلوه‌های ویژه و گرافیک کامپیوتری یکی از دلایل او برای انتخابش در پروژه «ونوم ۲» است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران مردمی «جانان» در سینما ایران برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکران مردمی فیلم سینمایی «جانان» در سینما ایران برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، اکران مردمی فیلم سینمایی «جانان» به کارگردانی کامران قدکچیان و تهیه‌کنندگی محمد نجیبی روز چهارشنبه ۱۶ مرداد ماه ساعت ۱۹ در سینما ایران برگزار می شود.

در اکران مردمی این فیلم بازیگران و سایر عوامل «جانان» به همراه دیگر اهالی سینما نیز حضور پیدا می کنند.

«جانان» حس و حال نوستالژی های عاشقانه سینمای دهه ‌۱۳۶۰ را دارد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «جانان روایت عشق و وفاداری است. عشقی ناب از گذشته‌های دور و تلاقی این عاشقانه با داستان عشق دختر و پسری از نسل امروز …»

امین حیایی، مژگان بیات، پروانه معصومی، بیژن بنفشه‌خواه، سحر زکریا، مهران رجبی و چنگیز وثوقی از جمله بازیگران «جانان» هستند.

عوامل فیلم عبارتند از مدیر تولید و برنامه‌ریز: مجید کرباسیان، طراح گریم: سودابه خسروی، مدیر صدابرداری: محمود سماک‌باشی، دستیار یک کارگردان: بهزاد غلامی، مدیر فیلمبرداری: کامیار فاروقی، طراح صحنه و لباس: کیوان ذوالفقاری و دفتر پخش: هدایت فیلم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ناگفته‌های نجات یک خبرنگار از چنگال داعش در به اضافه مستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تلویزیون به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار روایتی از «نجات» مستندسازان حشدالشعبی و نجات از میان داعش خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس، مستند «نجات» به کارگردانی امیرحسین نوروزی در جدیدترین قسمت از فصل سوم برنامه «به اضافه مستند» به روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

سی و چهارمین قسمت از فصل سوم برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «نجات» به کارگردانی امیرحسین نوروزی از شبکه مستند پخش خواهد شد.

در این قسمت و پس از پخش مستند، بیژن نوباوه و تهیه‌کننده مستند «نجات» مهمان برنامه خواهند بود و با موضوع خبرنگاری جنگ و اهمیت رسانه‌ در بازتاب اتفاقات مهم صحبت خواهند کرد.

علاوه بر این، محمدتقی فهیم و سعید قطبی‌زاده به نقد و بررسی فرمی این مستند خواهند پرداخت.

مستند «نجات»، ماجرایی متفاوت از جنگ با داعش در شهر موصل عراق است. سید مرتضی موسوی که در مستند «پل» ـ فیلم قبلی امیرحسین نوروزی ـ نقشی محوری داشت، پس از گذشت سه سال، یک گروه تبلیغاتی را از حشدالشعبی درست کرده است. وظیفه آنان، پوشش تصویری و رسانه‌ای عملیات است اما چه کسی خبر دارد که در جنگ چه اتفاقی روی می‌دهد؟

این گروه رسانه‌ای برخلاف وظیفه همیشگی خود، به ناگاه وارد یک فعالیت انسانی می‌شود که باید تعدادی از مردم محلی را در مدتی کوتاه از چنگال داعش نجات دهند. پوشش تصویری این عملیات و ماجرای «نجات»، سوژه این مستند شده است.

مستند ۴۵ دقیقه‌ای «نجات» که به کارگردانی امیرحسین نوروزی و تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی ساخته شده است، برای اولین بار در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد.

اکنون و به مناسبت روز خبرنگار، این مستند برای اولین بار از تلویزیون و برنامه «به اضافه مستند» پخش خواهد شد.

این قسمت از برنامه روز سه‌شنبه (۱۵ مرداد ماه) ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه (۱۶ مرداد ماه) ساعت ۹ و جمعه (۱۸ مرداد ماه) ساعت ۱۳:۳۰ است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سماواتی: با وجود دیجیتال، نیاز به عکاسی تبلیغاتی و صنعتی همچنان بسیار لازم و ضروری است/ در حوزه صنایع بی ثباتی وجود دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نادر سماواتی از عکاسان باسابقه تبلیغاتی و صنعتی، معتقد است: با وجود دیجیتال، نیاز به عکاسی تبلیغاتی و صنعتی همچنان بسیار لازم و ضروری است؛ صاحبان صنایع باید بدانند تبلیغات سرمایه گذاری است.

به گزارش سینماپرس وی با اشاره به تغییر مناسبات عکاسی و تبلیغات در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: این روزها احساس نیاز به عکس های کاملاً حرفه ای کم شده است. فرض کنید تا ۱۰ سال پیش اگر نمایشگاهی برگزار می شد احتیاج به پوستر و بروشور داشت و بعد این ها باید چاپ می شد؛ وقتی هم قرار باشد عکسی چاپ شود، به عکس های صنعتی و تبلیغاتی باکیفیت و خوب نیاز است. در نتیجه کمپانی ها هزینه می کردند و از نظر تصویری شاهد عکس های خوبی بودیم.

وی ادامه داد: در دنیای امروز با آمدن دیجیتال همه چیز تبدیل به موبایلی شده است که در دست همه می بینیم و با توجه به گران شدن چاپ و سایر مشکلات، دیگر لازم نیست عکس ویژگی های قبل را داشته باشد. متأسفانه در این شرایط کیفیت کارها پایین آمده و عکس ها در حد همان چیزی است که در اینستاگرام وجود دارد؛ در اینستاگرام هم کاربران به سرعت عکس ها را رد می کنند و می روند سراغ عکس بعدی. با این حال من فکر می کنم حتی با وجود دیجیتال، نیاز به عکاسی تبلیغاتی و صنعتی همچنان بسیار لازم و ضروری است.

این عکاس تبلیغاتی توضیح داد: هنوز برای صاحبان صنایع جا نیفتاده است که باوجود افراد متخصص در شرکت های تبلیغاتی، به آن ها مراجعه کنند. علاوه بر هزینه بَر بودن عکاسی تبلیغاتی، صاحبان صنایع نیز آن را قبول ندارند، بنابراین آن طور که باید با عکاسان تبلیغاتی و صنعتی در ارتباط نیستند. درحال حاضر چند شرکت تبلیغاتی فعال داریم که از طریق بیلبوردها و یا از طریق تبلیغات تلویزیونی امورات شان را می گذرانند اما جایگاه واقعی خود را ندارند؛ آن هم نه به این دلیل که در کارشان حرفه ای نیستند، بلکه صاحبان صنایع فکر می کنند تبلیغات هزینه است در حالی که باید بدانند تبلیغات سرمایه گذاری است.

سماواتی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، بیان کرد: سعی کنید برگزاری جشنواره باری به هر جهت نباشد و آن را تبدیل به تصاویری چشم نواز و زیبا کنید. اگر صاحبان صنایع حداقل بدانند چنین رویدادی برگزار می شود، شاید بیایند این جشنواره را ببینند و متوجه فایده عکاسی صنعتی شوند.

وی افزود: از طرفی تمام هم صنفی های من دوست دارند کارشان دیده شود، اما لازم است از صاحبان صنایع نیز به عنوان مصرف کننده این خدمات بپرسید آیا درحال حاضر صنایع آن ها در حال کار است؟ کارخانه شان تعطیل نشده؟ متأسفانه ما در یکی ۲ سال اخیر تقریبا ۹۵ درصد مشتری های مان را از دست دادیم. اصلاً منظورم مشتری های صاحب صنعتی که تاز به دوران رسیدند نیست، برای نمونه شرکت های خودروسازی معتبر که سالها با ما کار می کردند الان نیستند؛ یا بودجه تبلیغاتیشان را قطع کردند و یا فعلاً فعالیتی نمی کنند. به طور کلی الان در ماجرای صنایع کمی بی ثباتی وجود دارد.

سماواتی در پایان گفت: درک این موضوع که تبلیغات هزینه نیست بسیار مهم است. اگر دقت کنید الان رستوران دارها متوجه این مطلب شدند، برای همین شب های جمعه اصلاً وقت ندارند. چون تعدادی جوان هنرمند با تبلیغات برایشان بازاری درست کردند که خیلی خوب است. درواقع این ها دارند جواب تبلیغاتشان را می گیرند. این اتفاق باید برای دیگران هم بیفتد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انیمیشن چینی جای «زوتوپیا» را گرفت/ صدرنشینی یک نوجوان فولکلور – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک انیمیشن چینی موفق شد تا رکورد «زوتوپیا» را بشکند و به جای آن عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ چین را از آن خود کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، انیمیشن «نژا» که از آخر هفته پیش در چین اکرانش را شروع کرد با رکورد ۹۱.۵ میلیون دلار در اولین آخر هفته اکرانش رکورد سریع‌ترین فروش را از آن خود کرد و با فروش بیش از ۲۴۰ میلیون دلار در هشت روز، موفق شد از رکورد ۲۳۶ میلیون دلاری «زوتوپیا» که عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ چین را از آن خود کرده بود، عبور کند.

این انیمیشن که تنها در روز یکشنبه موفق به فروش ۳۰ میلیون دلاری در سینماهای چین شد، در یک هفته موفق شد تا به رکورد «زوتوپیا» دست یابد و پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ چین شود.

«نژا» که از ۲۶ جولای در سینماهای چین اکران شده تاکنون و در ظرف ۱۰ روز ۳۴۰ میلیون دلار فروش کرده است.

این انیمیشن به این ترتیب هم از «زوتوپیا» جلو زد و هم از انیمیشن چینی قبلی با عنوان «شاه میمون: قهرمان برگشته است» که با فروش ۱۵۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ پرفروش ترین انیمیشن چین لقب گرفته بود.

در عین حال این فیلم سینمایی احتمال می‌رود عنوان سومین فیلم پرفروش سینمای چین را از آن خود کند و پس از «گرگ مبارز» به کارگردانی وو جینگ که در آوریل ۲۰۱۵ اکران شد و ۸۵۴ میلیون دلار فروش کرد و «زمین سرگردان» فیلم علمی تخیلی محصول ۲۰۱۹ چین به کارگردانی فرانت گوبا فروش ۶۹۰ میلیون دلاری قرار بگیرد.

پیش‌بینی می‌شود «نژا» بتواند کارش را با فروش ۶۰۰ میلیون دلاری به اتمام برساند.  

گفته شده بیش از نیمی از مخاطبان «نژا» بین ۲۰ تا ۲۹ ساله بودند.

«نژا» یک اسطوره فانتزی و درباره پسری ناشناس است که از قهرمانان فولکلور چینی محسوب می‌شود. موفقیت این فیلم نشان‌دهنده علاقه چینی‌ها به داستان‌های محلی و ملی‌شان است و به ویژه جایگاه اسطوره‌ها را در فرهنگ آنها نشان می‌دهد.

فیلمنامه و کارگردانی این انیمیشن برعهده یانگ ژیاوزی یو بوده است. او کارش را یک دهه پیش آغاز کرد و با نخستین فیلم کوتاهش چندین جایزه برد.  

این انیمیشن با امتیاز ۸.۷ از ۱۰ در پلتفرم دودبان و امتیاز ۹.۷ از ۱۰ در سایت مائویان روبه رو شده است.  منتقدان از این فیلم به عنوان انیمیشنی با کیفیتی عالی که در چین ساخته شده یاد کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ندارها» زبانی از واقعیت‌های امروز/ سینما، پتانسیلی برای تعدیل در مشکلات اجتماعی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سومین نشست‌ از سلسله نشست‌های «فیلمنامه فیلم» حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، سومین نشست‌ از سلسله نشست‌های «فیلمنامه فیلم» حوزه هنری که در سالن اوستا حوزه هنری برگزار شد به نقد و بررسی ساختار فیلمنامه فیلم «ندارها» به کارگردانی محمدرضا عرب و نویسندگی علیرضا طالب زاده اختصاص یافت.

به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری؛ سومین نشست‌ «فیلمنامه فیلم» سازمان سینمایی حوزه هنری، با حضور داوود مسلمی منتقد سینما، محمدرضا عرب کارگردان و تهیه کننده فیلم، علی رویین تن، یاسمن نصرتی، کیانوش دالوند از کارگردانان سینما و … برگزار شد.

در این مراسم داوود مسلمی منتقد سینما در خصوص فیلم «ندارها» گفت: فیلم «ندارها» مربوط به کارگردانی است با سابقه ٢� ساله در سینمای مستند. ریشه سینما در تجارب قبلی و دستاوردهای آن در عکاسی چیزی است که در فیلم‌های این کارگردان متجلی می‌شود. فیلم «آخرین ملکه زمین» یکی دیگر از آثار این کارگردان است. اثری آکنده از غنای شاعرانه و پر بار از نوع اندیشه و ساختار سینمایی است که در کسب تجارب درخشان در حیطه سینما بسیار موفق عمل کرده است. در واقع هیچ وقت فیلم‌های این کارگردان از سینمای روایتگر تهی نشده و همیشه از جذابیت‌های کافی در این زمینه برخودار بوده است. به طور کلی تماشاگر منتظر دیدن روایتی است که در کنار آن به اندیشه‌ها، جهان نگری و تفکرات آن پی ببرد.

وی افزود: سینمای روایت به فکر اعتلای تفکر و اندیشه ورزی مخاطب است و در جریان ارتباط با اثر، نسبت به تماشای مجدد فیلم اقدام می‌کند در حالی که امروزه فیلم‌هایی ساخته می‌شود که متاسفانه بر خلاف جریان سینمای روشنفکر ایران است که عموما تماشاگر عام را از فیلم بریده می‌کند. در این فیلم لحظه‌های ناب سینمای اندیشه ورز را می‌بینیم که تنها به اندیشه فردی فیلمساز توجه نکرده بلکه مخاطب و تماشاگر را با خود همراه کرده و حضور او در نهاد فیلم را لذت بخش کرده است. بنابراین سینما به معنای عام در این فیلم معنا پیدا می‌کند.

مسلمی خاطر نشان کرد: ظاهرا فیلم‌هایی که منتسب به سینمای اجتماعی هستند حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. به حال فیلم قایم ب ذات اثری هنری است و باید برای ببررسی آن به خود فیلم رجوع کرده چرا حواشی و آسیب‌های اجتماعی تمامیت خود اثر را تحت الشعاع قرار می‌دهند. آنچه که در این نوع سینما و روایتگری مهم است ارجاع فیلم به مسایل اجتماعی‌ای است که در نهاد جامعه پنهان شده است و بازتاب دهنده وضعیت مرسوم در اجتماع است در اصل برخی فیلم‌ها به همین دلیل خاصیت رجعت پیدا می‌کنند در شرایطی که تمامی فیلم‌های پر از فحاش بوده و ذات آن را به نوعی لودگی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: سینمایی که قابلیت رجعت دارد حتما دارای شاخصه‌هایی از حیات سینما براساس اصل و منطق است. اما به هرحال فیلم قابل اعتنا، درک و فهم منجر به جادوی سینما می‌شود که متاسفانه از میان صدها فیلم، یکی از این آثار قابل رجعت پیدا می‌کند. اولین دلیل رجعت به سینما، خود ذات سینماست که منجر به ماندگار تصویر در ذهن می‌شود. این در حالی است که حتی در ذات فیلم فارسی این رجعت‌ها وجود داشته اما سینمای ما به آن توجهی نمی‌کند. در واقع اینگونه مراسمات دوباره خوانی حقیقت است. انبوه سازی سینمایی که به رجعت توجهی نمی‌کند انبوه آور است.

این منتقد سینما با اشاره به نقاط ضعف فیلم «ندارها» اظهار داشت: بخشی از فیلم این حس شتابزدگی دارد که نشانگر ایراد در چارچوب پایان بندی و نقص ساختاری فیلمنامه است و عدم رعایت تسلسل در آن به این مشکل دامن می زند که نهایتا منجر به حس بریدگی در آن شده است که در واقع این فاصله در بخش‌های دیگر فیلم هم به چشم می‌خورد. گرمای نوع کاراکترها و روایتگری کارگردان اجازه نمود بیرونی ایرادات و شفافیت در آن را نمی‌دهد. همچنین تشابه و تکرار بسیاری از نقاط فیلم به دیگر آثار راه گریزی برای سینمای اجتماعی نگذاشته است بنابراین تنها باید به فاصله زمانی ساخت آثار توجه شود.

وی عنوان کرد: نگاه به سینما در توجه به محتوا خلاصه نمی‌شود بلکه وجوه ساختاری در آن نیزاهمیت دارد. اساسا سینمای محافظه کار است و بخش عمده‌ای از آن بر مدار ابتذال چرخیده و از نهاد محافظه کار جمعی خارج می‌شود. در حالیکه هر فیلم فارسی کریه و بدمنظری هم به محتوا توجه می‌کند. اما در سینمای ماسرکوب نهادهای نظارتی وسانسور منجر به مشکلات سینما می‌شود.

در ادامه این نشست، محمدرضا عرب، کارگردان و تهیه کننده فیلم «ندارها» گفت: این نسخه از فیلم مربوط به سینمایی نگاتیوی است و از سینمای دیجیتالی فاصله زیادی دارد. فیلم «ندارها» در سال ۸۹ ساخته شده است و امروز نسخه بلوری و با کیفیت فیلم اکران شده است. نویسنده این فیلم علیرضا طالب زاده، فیلمنامه نویس مشهور سریال‌های «صاحب دلان» و «در پناه تو» بوده است. فیلمنامه نویسی تفاوت زیادی با رمان نویسی دارد چرا که خلق جریان تصویری بسیار سخت است. من خود متولد جنوب شهر هستم و قصد ساختن فیلمی برای تحقیر این قشر از جامعه را نداشته‌ام بلکه هدف ما پرداختن به آسیب‌های اجتماعی بوده است.

وی افزود: در سال‌های ساخت این فیلم معضلی به نام آقازادگی به شدت امروز مطرح نبود. این مشکل جدی‌ای در زندگی امروز ماست واگر ۱۰ سال گذشته به عدالت اجتماعی توجه بیشتری می‌کردیم بسیاری از مشکلات جانعه حل می‌شد و شاهد دادگاه‌های مسئولان با پرونده‌های کلفت نبودیم. این افتخار نیست و باعث سرشکستگی ما و مجموعه مدیریتی جامعه است. فیلم «ندارها» سعی کرده است به محیط پیرامون توجه بسیاری کند و اگر اینگونه فیلم‌ها بیش از این مورد توجه قرار می‌گرفت. این در حالی است که جامعه‌ای که درب نقد وبررسی در آن بسته است، متولد فساد خواهد بود. فساد سیتماتیک امروز ما ناشی از این امر است. هیچ کس مسئولیت وضعیت اکنون جامعه را برگردن نمی‌گیرد. عدم توجه به اقشار ضعیف جامعه منجر به عدالتخواهی آدم‌ها شده است. هرچند این افراد از نظر خود، عیاری می‌کنند اما چون اساسا عیاران از مکتب فتوت امیرالمونین می‌آید و معنایی دیگر دارد. ما در تاریخ یعقوب لیث صفار و سرخ جامگان را داریم که به درست عیاری می‌کنند اما موضوع فیلم «ندارها» عیاری به غلط است و شخصیت‌های آن به جای ساختن خود، اقدام به تغییر جامعه و ساخت آن می‌کنند و نهایتا هلاک می‌شوند و آسیب آن را جامعه می‌بیند. این فیلم اولین اثری بود که به معضلی به نام آقازاده و رانت توجه کرده است. تشابه «ندارها» به فیلم‌های دیگر انکاناپذیر است اما نکته حائز اهمیت مفهوم آن است.

 عرب خاطر نشان کرد: ممنوع التصویری هانیه توسلی، یکی از شخصیت‌های فیلم تنها بهانه‌ای بود که اکران آن را به تعویق انداخت در حالیکه حضور او در فیلم‌های دیگر، هیچ ممانعتی برای اکران نداشت. من هیچ گاه نفهمیدم که این فیلم همچنان چه مشکلی دارد که از پخش آن در رسانه ملی جلوگیری می‌شود در حالیکه پخش و تولید و توزیع مواد مخدر در تولیدات رسانه ملی به امری عادی تبدیل شده است. به حرف فیلم «ندارها» و سینمای اجتماعی توجه نشده است. شما مخاطب حرفه‌ای سینما هستید و ما فیلمسازان سلیقه شما مخاطبان را نازل کرده‌ایم. امروز پایین آمدن سلیقه فیلمسازان و سخیف شدن سینما نتیجه جامعه بی‌نقد و فاسد است که مدیران آن مسئولیت مشکلات را برعهده نمی‌گیرند.

وی عنوان کرد: سینمای اجتماعی ایران که باید به اینگونه فیلم‌ها توجه بیشتری کرده و از تولید آن حمایت کند، اما از این غافله عقب مانده و حتی در موضوعات اجتماعی نظیر کودتای ۲۸ مرداد، موشک وغیره هم اثری ساخته نشده است. جایگاه استراتژیک در سینما ایران کجاست؟ تنها به دنبال ایجاد موجی هستیم که از یک اقدام جلوگیری کنیم چرا که ظرفیتی برای نقد در ایران وجود ندارد. در حال حاضر کسانی که جلوی دوربین اعتراف به نقدپذیری می‌کنند، خلاف این را ثابت کرده‌اند چرا که قطعا اگر انتقادپذیر بودند وضعیت امروز جامعه ما این نبود.

کارگردان فیلم «ندارها» ضمن اشاره دویدن ۳ ساله برای ساخت این فیلم یادآور شد: «ندارها» بی‌دلیل ساخته نشد و درست جایی که مخالف سرسختی برای ساخته شدن این فیلم بود بعد از تولید، جایزه بهترین کارگردانی را به بنده اعطا کردند. کشور ما و مجموعه قوا یا بلد نیستند و یا از پتانسیل هنر سینما، جریان سازی و الگو سازی آن اطلاعی ندارند. این در حالی است که سینما و فیلم‌هایی نظیر کازابلانکا در آمریکا میل و عشق به زندگی را در مردم ایجاد کرده و جامعه بعد از جنگ‌های آمریکا را به خوبی نشان می‌دهد. ما اگر فیلمسازی اجتماعی را جدی نگیریم به شرایط امروز می‌رسیم که اختلاس گران از ملت ما طلبکارند در حالیکه ما بابت حرام شدن اموال، از بین رفتن ذخایر ملی، آینده و عمر نسل‌هایمان از اختلاس گران طلبکاریم.

وی در پاسخ به انتقاد یک مخاطب نسبت به خوب نشان دادن کارهای بد در فیلم و نبود شرافت در قبال آدم‌های بی‌شرف و برداشت عمومی از لفظ آقازادگی عنوان کرد: دیالوگ‌های این فیلم شرافت رو نشان می‌دهد در حالیکه این حرف‌ها در سینما معنا و خریداری ندارد چرا که باید فیلم با موج ساخته شود در حالیکه من فیلمسازموجی نیستم و با حقیقت، فیلم می‌سازم. شخصیت‌های فیلم دچار بلاهت می‌شوند تا بتوانند شرافت را با کار غلط بسازند که درگیری با کاروان حج و برخی دیالوگ‌ها و حتی عمل چشم دختربچه با این پول، نشانی از این امر است. هیج نشانه‌ای از حقارت مردم پایین شهر، صورت سیاه و لباس پاره‌ای در این فیلم نمی‌بینید چرا که ناشی از شرافت من کارگردان در فیلم است در واقع فیلمنامه این فیلم دایره است.

عرب ادامه داد: هیچ جامعه‌ای خودش نمی‌چرخد و بر اساس قوانین مدنی و فقهی در جامعه اسلامی زمامداری برای رسیدگی اموال بیت المال، حراست و عدالت در جامعه وجود دارد. باید مطالبات مدنی جامعه رعایت شود. اگر قوانین درست اجرا نشود ثروت جامعه که بهداشت، درمان وتحصیل و رفاه اجتماعی در جامعه به باد فنا می‌رود.۱۰ سال پیش با این معضل تا این حد روبرو نبوده‌ایم و اگر جدی برخورد می‌شد امروز شاهد این مشکلات نبودم.

وی در خصوص دخل و تصرف در فیلمنامه گفت: بنده فیلمنامه کامل را خوانده و اجرا کرده‌ام و ایده خاصی به آن اضافه و یا کم نکردم. حتی در نوع لباس‌های انتخابی شکل طبقه را طراحی کرده‌ایم. نسخه ساخته شد نسخه اکران شده در جشنواره است این فیلم ٩٣ دقیقه بوده و کل فیلمنامه ساخته شده است.

کارگردان فیلم «ندارها» در خصوص نحوه پایان بندی فیلم افزود: تاثیر گذاری شخصیت مهری در ابتدا و انتهای فیلم کمک چندانی به فیلم کرده و موضوع را رها نکرده است. لازم به ذکر است برداشت عمومی از واژه آقازادگی در فیلم کاملا مشخص است و معتقدم یک اثر تمام و کمال و آرمانگرا را می‌توانیم در فیلم ببینم چرا که فیلمساز با همه هستی و نیستی به دنبال درک بوده و تلاش می‌کند با نقد بهتر عمل کند.

علی رویین تن کارگردان سینما از دیگر میهمانان این مراسم بود که نظر خود را درباره فیلم «ندارها» این چنین بیان کرد: فیلم «ندارها» باید توسط منتقدان خود نفروخته، انتقاد شود. از نظر بنده، عرب فیلمساز بد سلیقه‌ای است چرا که شرایط کشور از داراها، «ندارها» را می‌سازند، و حتی اسم عروسک‌های بچه هایمان را هم دارا و سارا می‌گذارند. این فیلم از چند منظر مهم است. در ابتدا باید بگویم ایرانی‌ترین نوای تاریخ، سینمای ایران است ولی ایرانی‌ترین نوایی که دیدیدم فیلم عرب است. فیلمی تلخ، شریف و پر از زندگی که شاید اگر ۵ نقش برتر بعد از انقلاب داشته باشیم قطعا محسن تنابنده یکی از آن بازیگران برتر است. دومین نکته دیالوگ نویسی این فیلم و قابلیت اعتنا به آن است. با وجود ضعف‌هایی که در این فیلم وجود دارد اما با گذشت زمان ارزشمندی آن بیشتر شده است چرا با رجوع به این فیلم تاریخ در آن متبلور شده و آدم‌هایی را به تصویر می‌کشد که با تمام سختی، شریف زندگی کرده‌اند. بعضی فیلم‌ها در ساخت، رو به عاقبت بخیری رفته است و این فیلم خود یک سینماست و عاقبت بخیری دارد.

وی افزود: از نظر بنده فیلم مهمتر از فیلمنامه است. اشکال فیلم «ندارها» به تهیه کنندگی و کارگردانی یک نفر است چرا که این فیلم به سمت مردم رفته و هر طیفی را به تصویر کشیده است در حالیکه این خوشایند مدیران نیست. در شرایطی که وارد یک هنر بزرگی شده‌ایم که تاریخ مصرف دارد، کارگردان فیلم باید خوشحال باشد که صاحب این چنین فیلم واقعی‌ای است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی نقش خانواده در ازدواج در برنامه «از من بپرس» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به مناسبت هفته ازدواج برنامه «از من بپرس» نقش خانواده در خواستگاری و ازدواج را بررسی می‌کند.

به گزارش سینماپرس، برنامه «از من بپرس» سه شنبه ۱۵ مرداد ماه به مناسبت هفته ازدواج، با حضور دکتر اسماعیل تبار کارشناس برنامه به نقش خانواده در خواستگاری و ازدواج می‌پردازد.

«از من بپرس» نقش خانواده در ازدواج را برسی می‌کند

چهارشنبه ۱۶ مرداد ماه نیز این برنامه به موضوع فضای مجازی با توجه به تعطیلات تابستان و ورود جوانان و نوجوانان به فضای مجازی و همچنین مخاطرات فضای مجازی و بحث اطلاعات عمومی به مردم راجع به مبادلات بانکی و مباحث اقتصادی اختصاص دارد.

در ادامه موضوع خرید و فروش اسلحه در فضای مجازی و مخاطرات آن با حضور سرهنگ کاظمی رئیس پلیس فتای تهران بررسی می‌شود.

در روز پنجشنبه ۱۷ مرداد ماه برنامه «از من بپرس» بحث حقوقی مالک و مستاجر و وظایف و تعهدات متقابل آن‌ها نسبت به هم، قوانین اجاره نشینی در ایران، اهمیت توجه به نکات حقوقی در روابط مالک و مستاجر و بحث حقوقی خرید و فروش ملک را با حضور یکی از وکلای پایه یک دادگستری مورد بررسی قرار می‌دهد.

برنامه «از من بپرس» به تهیه کنندگی مجید هاشمی روزهای سه شنبه تا پنج شنبه حوالی ساعت ۱۷ به مدت ۴۵ دقیقه روی آنتن شبکه هفت سیما می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیده شدن مردم از سلبریتی‌ها مهم‌تر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر شبکه پنج سیما گفت:دیده شدن مردم در رسانه بسیار مهم است و اگر سلبریتی‌های ما از جنس مردم باشند، رسانه شرایط و وضعیت بهتری خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس، سعید اشناب مدیر شبکه پنج سیما در دیدار صمیمانه با ۵۰ نفر از برگزیدگان المپیاد سواد رسانه‌ای کشور اظهار کرد: نوجوانان پر انرژی و خلاق هستند. این قشر نظرات و ایده‌های خوبی دارند و انشاءالله ما از نظرات آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

مدیر شبکه پنج سیما با بیان اینکه تلاش در حوزه رسانه بسیار مهم است، اضافه کرد: نوجوانان باید با همت و تلاش، ایده‌های خوب و بکر را عملیاتی کنند، البته این امر منوط به سواد رسانه‌ای و حمایت از این قشر است.

دیده شدن مردم از سلبریتی‌ها مهم‌تر است

اشناب در ادامه این دیدار با تاکید بر اینکه دیده شدن مردم در رسانه بسیار مهم است، توضیح داد: اگر سلبریتی‌های ما از جنس مردم باشند، رسانه شرایط و وضعیت بهتری خواهد داشت.

مدیر شبکه پنج سیما با بیان ضرورت فعالیت رسانه‌ای نوجوانان در امر برنامه سازی یاد آور شد: برگزیدگان المپیاد سواد رسانه ای، نوجوانان متخصصی هستند که در حوزه رسانه کار کرده اند، این برگزیدگان بر روی برنامه تصویری صبحگاهی شبکه پنج «یه روز تازه» کار تحلیلی انجام داده و پیشنهادهای بسیار خوبی ارائه داده اند. انشاءلله فرصتی ۲۵ دقیقه‌ای هر هفته در اختیار این نوجوانان قرار می‌دهیم تا از ایده‌های آن‌ها استفاده کنیم.

در دیدار صمیمانه مدیر شبکه پنج سیما با برگزیدگان المپیاد سواد رسانه‌ای کشور، سوالاتی نظیر ساختار شبکه پنج، گروه‌های برنامه ساز و تولیدی، سیاست‌های رسانه‌ای، رسانه دینی، مصلحت‌های رسانه‌ای و… مطرح  شد.

مشاهده خبر از سایت منبع