X

بایگانی شهریور 5, 1398

دفتر سینمایی

چرا هیاهوها برای رده‌بندی سنی در سینما، آدرس غلط دادن است؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رده‌بندی سنی فیلم‌ها در سال ۱۳۹۷ هم اجرا شده بود، اما خروجی آن رکوردشکنی «هزارپا» و اکران پرحاشیه فیلم‌هایی مثل «رحمان ۱۴۰۰» بود. اساسا ابلاغ آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌ها توسط حسین انتظامی در چند ماه پیش، به دنبال حواشی دامنه‌داری اتفاق افتاد که در فروردین امسال برای «رحمان ۱۴۰۰» رخ داد که نهایتا کار را به توقف اکران آن کشاند.

به گزارش سینماپرس، رده‌بندی سنی فیلم‌ها در سال ۱۳۹۷ هم اجرا شده بود، اما خروجی آن رکوردشکنی «هزارپا» و اکران پرحاشیه فیلم‌هایی مثل «رحمان ۱۴۰۰» بود. اساسا ابلاغ آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌ها توسط حسین انتظامی در چند ماه پیش، به دنبال حواشی دامنه‌داری اتفاق افتاد که در فروردین امسال برای «رحمان ۱۴۰۰» رخ داد که نهایتا کار را به توقف اکران آن کشاند. جریان معترضی که متوجه ابتذال «رحمان ۱۴۰۰» بود، راه چاره برای جلوگیری از رشد سرطانی چنین آثاری در سینمای ایران را رده‌بندی کیفی فیلم‌ها می‌دانست.

در گزارشی که روزنامه «فرهیختگان» در فروردین‌ماه امسال درباره «رحمان ۱۴۰۰» تهیه کرد، سوالی از سه نفر از اعضای شورای پروانه نمایش مطرح شد مبنی بر اینکه آیا حاضر هستند چنین فیلمی که به آن مجوز داده‌اند را همراه خانواده خود تماشا کنند یا نه؛ که هر سه نفر پاسخ منفی دادند. ضمن اینکه از آن سه عضو پرسیده شده بود که آیا با رده‌بندی سنی فیلم‌ها و رده‌بندی کیفی آنها در سینمای ایران موافق هستند و آن را قابل اجرا در ایران می‌دانند یا نه، که  اعضای پروانه نمایش پاسخ دادند رده‌بندی سنی همین الان هم در حال اجراست و نتوانسته جلوی تولید و اکران گسترده آثاری مثل «رحمان ۱۴۰۰» را بگیرد و درخصوص رده‌بندی کیفی بیشتر توضیح دادند. اما تنها مدت کمی گذشته بود که سازمان سینمایی در یک ابتکار پیش‌دستانه برای منحرف کردن توجهات از سمت خودش درخصوص گسترش ابتذال در سینمای ایران، آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌ها را ابلاغ کرد؛ آیین‌نامه‌ای برای یک دستورالعمل اجراشده و جواب‌پس‌نداده که به همان منبع ایجاد اعتراض‌ها، یعنی تولید و اکران اثری مثل «رحمان ۱۴۰۰» منتج شده بود. مدیران فعلی سازمان سینمایی به هر شکل ممکن سعی دارند چنین القا شود که اگر وضعیت ابتذال در سینمای ایران مشاهده شد، این قضیه طبیعی و بر اثر استقبال خود مردم رخ داده است.

همچنانکه مشخص است، واژه مردم در این نوع استدلال‌ها بسیار مبهم به کار برده می‌شود و گوینده تفسیر خودش از آن را ارائه می‌دهد نه چیزی که مفهوم متفق‌القول عبارت «مردم» باشد. به‌طور مثال اگر جلوی اراذل و اوباش شهری گرفته نشود و آنها برای شهر ناامنی ایجاد کنند، می‌شود به همین سیاق استدلال کرد و گفت این وضع طبیعی است و مزاحمان امنیت اجتماعی، خود مردم هستند. به نظر نمی‌رسد که مدیریت فعلی سازمان سینمایی تا جایی که امکان برایش فراهم باشد، علاقه‌ای به خارج شدن فیلم‌های سطح‌پایین از دور نشان بدهد. این نظم فعلی سینمای ایران است که خیلی‌ها از برهم خوردنش متضرر می‌شوند و با هزار و یک اهرم اجازه هیچ نوع تغییری را نمی‌دهند. آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌ها در سینمای ایران، بدون اصلاح بندها و مواد آن و بدون روشن شدن نقاط مبهمی که از تضاد بین بندها برمی‌خاست، در چهارم شهریورماه ۱۳۹۸ اعضای هیات‌منصفه‌اش را شناخت. در بندهای این آیین‌نامه تناقضات متعددی وجود دارد.

براساس بندهای اول تا سوم ماده ۳ از آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌ها در سینمای ایران، گروه‌های سنی زیر ۹ سال و زیر ۱۲ سال و زیر ۱۵ سال به تفکیک از دیدن بعضی فیلم‌ها منع شده‌اند، اما این به آن معنا نیست که تماشای این فیلم‌ها برای این افراد ممنوع خواهد بود؛ بلکه صرفا به خانواده‌ها توصیه می‌شود فیلم‌ها را به کودکانی در این سنین نشان ندهند.

در ماده ۹ این آیین‌نامه آمده است: «لازم است در طول نمایش فیلم حداقل پنج نوبت، متن هشدار به صورت زیرنویس در فیلم درج شود که این زیرنویس ۳۰ ثانیه قبل از نمایش بخش‌های نامناسب گروه سنی نمایش داده شود.» این بند از آیین‌نامه بار طنز دارد، اما جدی نوشته شده است. به عبارتی اگر کودکان با والدین‌شان به سینما رفته باشند، باید قبل از رسیدن به چنین صحنه‌هایی زیر صندلی بروند و به هر طریقی از شنیدن صدای فیلم هم خودداری کنند، این در حالی است که منعی برای ورود کودکان زیر ۹ سال یا ۱۲ سال یا ۱۵ سال به سالن‌های محل نمایش چنین فیلم‌هایی بدون همراه وجود ندارد.

بند چهارم از ماده ۳ این قانون ناگهان فیلم‌هایی را مورد اشاره قرار می‌دهد که رده‌بندی سنی آنها مثبت ۱۸ است و این رده‌بندی جنبه توصیه‌ای ندارد، بلکه نمایش این فیلم‌ها برای تمام افرادی که در سنین زیر ۱۸ سال قرار دارند، ممنوع است. سازمان سینمایی در آیین‌نامه‌اش شرح داده که عنوان مثبت ۱۸ چطور و با چه حجمی باید در بیلبورد تبلیغاتی فیلم‌ها و در خود سالن‌های سینما درج شود، اما هیچ‌ نگفته که چطور از اینکه افراد زیر این سن و سال وارد سالن شده‌اند یا نه، بازرسی می‌کند. طریقه تشخیص سن افراد هم به درستی مشخص نشده است. آیا از این پس در گیشه فیلم‌ها از مخاطبان ارائه کارت ملی یا شناسنامه درخواست می‌شود؟ نکته مبهم‌تر فروش آنلاین بلیت این نوع فیلم‌هاست. آیا کسی که بلیت خریده و به سالن سینما آمده، پس از اینکه مشخص شد زیر سن مجاز برای تماشای فیلم است، بدون عودت داده شدن مبلغ بلیتش از تماشای فیلم منع می‌شود؟ اگر مبلغ بلیت به خریدار عودت داده خواهد شد، تکلیف آن صندلی که با تصور پر بودن سالن، برایش بلیت‌فروشی نشده، چه خواهد شد؟

رای‌گیری برای رده‌بندی سنی

اعضای هیات‌منصفه کمیته رده‌بندی سنی فیلم‌ها عبارتند از: مرضیه ابراهیمی، حمیدرضا ابک، اسدالله اعلایی، محمود امانی تهرانی، عماد افروغ، رضا امیرخانی، مرضیه برومند، رضا پورحسین، سمیه توحیدلو، مهدی تهرانی، مریم جلالی دهکردی، علی زرافشان، مهری زعفرانی، محمد سلگی، روح‌الله عالمی، افشین علا، مهرزاد دانش، مصطفی رحماندوست، فریدون عموزاده خلیلی، سیدعلی کاشفی خوانساری، محسن کاشانی وحید، عباس کاظمی، الهه کسمایی، میترا لبافی، جواد محقق، سیدمحمدتقی معراجی، سیدمحمدحسین نواب، مهدی نوید ادهم، وحید نیکخواه آزاد و محمدرضا وصفی.

تا ابد می‌توان در مورد صلاحیت داشتن یا نداشتن اعضای این هیات منصفه به بحث نشست، اما از نهادی که آیین‌نامه ابلاغی‌اش آنچنان ابهامات و تناقضاتی دارد، چندان نمی‌توان توقع داشت که بهترین هیات منصفه را برای اجرایی کردن آن آیین‌نامه انتخاب کند. مساله اصلی همچنان این است که رده‌بندی سنی نمی‌تواند مشکل ابتذال در سینمای ایران را حل کند و سازمان سینمایی نباید از بحث رده‌بندی کیفی آثار فرار کند. به‌طور کل مساله را می‌شود در این چند مورد صورت‌بندی کرد:

۱ مطابق بند(ج) از ماده سوم آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم که در ۶۱.۲.۹ مصوب شده و در جلسه ۸۲.۵.۱۹ هیات وزیران اصلاحات نهایی روی آن انجام گرفته است، نمایش پنج نوع فیلم در سینمای ایران ممنوع است. مورد پنجم از این موارد ممنوعه، اشاره دارد به «فیلم‌هایی که از ارزش تکنیکی یا هنری نازل برخوردار بوده و تماشاگران را به انحطاط و ابتذال می‌کشانند.» و طبق این دستورالعمل، در همین حال حاضر، نمایش بسیاری از فیلم‌های سینمای ایران به‌طور کلی ممنوع است، نه‌فقط برای افراد زیر ۱۸ سال.

۲ تولیدات کودک به قدری در سال‌های اخیر سینمای ایران کم‌تعداد شده‌اند که در صورت اعمال ممنوعیت برای این طیف سنی جهت تماشای بعضی از آثار سینما، جایگزینی که مطابق سن و سال کودکان و نوجوانان باشد، در سبد محصولات فرهنگی ایران وجود ندارد. در ایالات متحده آمریکا رده‌بندی سنی فیلم‌ها جزء فاکتورهای مهم اکران به‌حساب می‌آید، اما اگر کودکان اجازه تماشای بعضی از آثار را نداشته باشند، در عوض سینمای کودک با محصولات فراوان و متنوع جایگزینی را به آنها نشان خواهد داد.

۳ رده‌بندی کیفی فیلم‌ها می‌تواند ابتذال در سینمای کودک را هم شامل شود. در حال حاضر تعداد کمی از فیلم‌های کودک در سینمای ایران تولید می‌شوند، اما سطح فنی بسیاری از آنها حتی از شوهای تلویزیونی پایین‌تر است و به لحاظ محتوایی هم تدبیر خاصی برای این مرحله از رشد فکری کودکان و نوجوانان در آنها به کار نرفته است. رده‌بندی سنی قطعا برای این نوع فیلم‌ها دردسر ایجاد نخواهد کرد، اما رده‌بندی کیفی می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در این بخش داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خرچنگ» به مرحله انیمیت رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شیوا صادق اسدی درباره تازه ترین انیمیشن خود با نام «خرچنگ» توضیحاتی را ارایه کرد.

به گزارش سینماپرس، شیوا صادق اسدی کارگردان آثار انیمیشن درباره تازه ترین فعالیت خود به صبا عنوان کرد: در حال حاضر مشغول تولید انیمیشن جدید خود با نام «خرچنگ» هستم که این انیمیشن، یک انیمیشن کوتاه ۱۱ دقیقه ای است.

وی درباره روند تولید این انیمیشن توضیح داد: تولید انیمیشن «خرچنگ» از دو سال پیش آغاز شده و در حال حاضر در اواخر مرحله انیمیت است و تا یکی- دوماه دیگر وارد مرحله تدوین می شود.

کارگردان انیمیشن کوتاه  «یال و کوپال»  در ادامه تشریح کرد: انیمیشن «خرچنگ» به تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهیه می شود اما پروسه تولید فیلم یک پروسه تولید فردی است و برگرفته از کتاب های کانون نیست و داستان اوریجینال دارد.

وی در پایان درباره ارزیابی خود از وضعیت تولید انیمیشن در ایران گفت: من جشنواره پویانمایی تهران را به ویژه در بخش انیمیشن های کوتاه همیشه دنبال می کنم و گاه با آثاری در این جشنواره روبرو شده ام که از اندیشه و تفکر مستقل، درک عمیق از تصویر و ارزش هنری برخوردار بوده اند. اما این گرایش از انیمیشن، تحت فشارهای گوناگون به حیات خود ادامه می دهد. حمایت از آن بسیار ناقص صورت می گیرد و تنها با تلاش مستمر افراد این حوزه تا به حال انیمیشن کوتاه زنده مانده و رشد کرده است. از سوی دیگر، سیاست کلی حمایت از انیمیشن، صنعتی و تجاری است که نوع بسیار نازل آن تبدیل به جریان مسلط انیمیشن ایران شده است. در یک چشم انداز کلی من فکر می کنم که انیمیشن ایران رو به سوی بازاری تر شدن حرکت می کند و این گرایش حتی در سازمان هایی که وظیفه آنها حمایت از انیمیشن و سینمای هنری است نیز به وجود آمده است، به همین دلیل من  نسبت به آینده هنر انیمیشن خوش بین نیستم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مارتین اسکورسیزی در فصل جوایز سینما جایزه دریافت می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مارتین اسکورسیزی کارگردان فیلم سینمایی «مرد ایرلندی» از سوی جشنواره سانتا باربارا جایزه دریافت می‌کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، مارتین اسکورسیزی چهاردهمین جایزه کرک داگلاس را برای برتری در فیلمسازی از جشنواره فیلم سانتا باربارا دریافت می‌کند. این مراسم در ریتز کارلتون در سانتا باربارا برگزار می‌شود.

فیلم بعدی مارتین اسکورسیزی به نام «مرد ایرلندی» در پاییز امسال توسط نتفلیکس منتشر و در سینماها اکران می‌شود. استیون زایلیان نویسندگی این فیلم را با اقتباس از کتاب چارلز برندت انجام داده است و ستارگانی مثل رابرت دینرو، آل پاچینو، جو پشی در آن نقش آفرینی می‌کنند. داستان این فیلم نیز ناپدید شدن ناگهانی حزب کارگران آمریکا به نام جیمی هوفا است.

فیلم‌های مشهور مارتین اسکورسیزی شامل «خیابان‌های پایین شهر»، «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین»، «رفقای خوب»، «دارو دسته نیویورکی»، «جزیره شاتر»، «گرگ وال استریت» و «سکوت» است. او برای فیلم سینمایی «رفتگان» جایزه بهترین کارگردانی و همچنین جایزه بهترین فیلم را از اسکار دریافت کرد.

سی و پنجمین جشنواره بین المللی سانتا باربارا از تاریخ ۱۵ تا ژانویه ۲۰۲۰ (۲۵ دی تا ۵ بهمن) برگزار خواهد شد. این زمان زودتر از برگزاری سال‌های قبلی است که به دلیل تغییر برنامه کلی جوایز سینمایی و در راس آن‌ها اسکار است. جشنواره سانتا باربارا از مهمترین جشنواره‌های فصل جوایز است. این جشنواره از ۳۴ سال گذشته به یکی از جشنواره‌های اصلی آمریکا تبدیل شده است؛ سال گذشته این جشنواره ۹۰ هزار مخاطب را به خود جذب کرد و بیش از ۲۰۰ بار به نمایش گذاشته شد.

جایزه کرک داگلاس، از سال ۲۰۰۶ به سینماگران کهنه کار سینما داده می‌شود. این جایزه در گذشته به هیو جکمن، جودی دنچ، وارن بیتی، جین فوندا، رابرت دنیرو، هریسون فورد و کوئنتین تارانتینو و اولین دوره آن نیز به خود کرک داگلاس، اهدا شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظام درجه‌بندی سنی سینما تعاملی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس سازمان سینمایی درباره آیین نامه درجه بندی سنی فیلم ها که به تازگی ابلاغ شده است به رسانه ها پاسخ داد.

به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی شامگاه دوشنبه ۴ شهریور ماه در پایان اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنها جواب داد.

وی درباره درجه بندی سنی آثار سینمایی و ساز و کار اجرایی سازمان سینمایی برای استفاده از ظرفیت های اعضای شورای درجه بندی سنی گفت: این شورا فیلم ها را می بینند و نظر خود را می‌گویند و طبق زمان بندی نظر آن ها اعلام می شود.

انتظامی درباره زمان بندی فعالیت هیات رده بندی سنی آثار سینمایی بیان کرد: با توجه به تعداد فیلم هایی که باید ببینند پیش بینی ما این است که هفته ای یک فیلم را اعضای شورا ببینند تا بتوانند فیلم هایی که از طرف شورای پروانه نمایش و معاون سازمان به آن ها ارجاع می شود تعیین تکلیف کنند.

رییس سازمان سینمایی درباره اینکه به چه صورت این شورا قرار است در کنار هم جمع شوند، گفت: با توجه به اینکه ۳۰ نفر هستند، قرار است در آیین نامه داخلی به آن ها گفته شود که جلسات هیات با چند نفر به حد نصاب می رسد. شاید لازم نباشد بعضی از اعضا هر جلسه حضور داشته باشند.

او در پاسخ به اینکه با درجه بندی سنی فیلم ها دچار ممیزی دوم در سینما نمی شویم، عنوان کرد: اسم این ممیزی نیست و کاملا جنبه تعاملی دارد و پلان هایی از فیلم که درجه بندی سنی را شامل می‌شود توسط هیات به تهیه کننده اعلام می شود و او اعلام‌ می کند که دوست دارد فیلمش با درجه بندی اکران شود یا بدون درجه بندی. این نظام نظارتی جدید است و یک طرفه نیست.

انتظامی در جواب به سوال خبرنگار صبا مبنی بر این که این طرح چه مزیت هایی دارد و چه میزان قابل اجراست، تشریح کرد: بر این اصل که برای کودکان و نوجوانان طرح درجه بندی فیلم ها الزامی است همه اتفاق نظر دارند و از قضا بهتر است این جریان توسط گروهی باشد که تخصص های مکمل همچون روانشناسی، جامعه شناسی، آموزشی و تربیتی دارند و گروهی هم که انتخاب شده اند از این جنس هستند.

وی ادامه داد: در پیش نویس اولیه سازمان سینمایی این بار به دوش شورای پروانه نمایش انداخته شده بود که عده ای از منتقدان معتقد بودند که آن ها تخصص این کار را ندارند لذا تصمیم بر آن شد که گروهی این کار را انجام دهد که بعد از شورای پروانه نمایش تخصص مکمل داشته باشند.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسش دیگر صبا مبنی بر اینکه این تعداد عضو برای یک هیات زیاد نیست و این مساله جمع بندی آرا را سخت نمی کند، عنوان کرد: در چنین مقولاتی هرچه تعداد بیشتر باشد، جنبه آکادمی پیدا می‌کند و رای آن ها به درستی نزدیک تر است.

انتظامی در پاسخ به اینکه اگر تهیه کننده ای به این درجه بندی سنی اعتراضی داشته باشد شورای بالا دستی برای این کار تشکیل می شود، گفت: پیشنهاد بسیار خوبی است و می‌شود ساز و کار جدیدی اضافه کرد چون هنوز موارد در حد پیش نویس است و چیزی قطعی نیست. همه موارد جدید را در قالب پیش نویس ارایه دادیم و براساس بازخوردها این پیش نویس ها را ارایه کردیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«۲۳ نفر» رکورددار دریافت جایزه از سی و دومین جشنواره فیلم کودک شد/ پروانه زرین داوران کودک و نوجوان به «قطار آن شب» و «اقیانوس پشت پنجره» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در حالی برگزار شد که فیلم ارزشمند «۲۳ نفر» رکورددار دریافت جایزه از این رویداد شد.

به گزارش سینماپرس مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان عصر دوشنبه ۴ شهریورماه در سالن همایش‌های پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان برگزار شد.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری،  حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی،  علیرضا تابش دبیر جشنواره،  علیرضا رضاداد مشاور عالی سازمان سینمایی، سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد معاون نظارت وارزشیابی سازمان سینمایی،  حبیب ایل بیگی مشاور دبیرجشنواره،  قدرت‌الله نوروزی شهردار اصفهان،  عباس رضایی استاندار اصفهان،  محمدعلی انصاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و… از چهره‌های حاضر در مراسم اختتامیه بودند.  

در ابتدای این مراسم با اجرای محمد سلوکی،  پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، کلیپی از توضیحات علیرضا تابش درباره بخش‌های مختلف سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برای حضار پخش شد.  

سلوکی در ادامه از حضار درخواست کرد تا صلواتی رابرای شادی روح داریوش اسدزاده،  بازیگر پیشکسوت وباسابقه سینما و همچنین محمد شرف‌الدین،  فیلمبردارجوان سینما که به تازگی دار فانی را وداع گفتند،  قرائت کنند.

 نوروزی،  شهردار اصفهان نخستین سخنران این مراسم بود که ضمن قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در تهران و اصفهان و مهمانان ومسئولان،  گفت: امروز شاهد اختتامیه جشنواره‌ای هستیم که از ابعاد و جوانب مختلف آن دارای اهمیت ویژه‌ای است و تقویت حس مشارکت نیز از ویژگی‌های آن است. در دوره سی و دوم شاهد بودیم که نوجوانان و کودکان درهمه جشنواره نقش فعالی داشتند و مشارکت جویانه ایفایروظیفه می‌کردند. ۲۶ خبرنگار و ۳۲ داور از بین داوطلبان با طی مراحلی برگزیده شدند و در طول جشنواره نقش مشارکتی بسیار بالایی را ایفا کردند.

وی ادامه داد: جشنواره نقش مسئولیت اجتماعی را به شدت افزایش داد،  ما در این جشنواره فقط از نام کودکان استفاده نکردیم،  بلکه جشنواره برای کودکان بود و کودکان و نوجوانان،  هنرمندان و متولیان جشنواره با اتحاد وانسجام توانستند جشنواره و فیلم‌ها را به محیط های شهری وارد کنند و همچنین این رویداد را به مناطق محروم نیزگسترش دهند.

نوروزی با بیان اینکه جشنواره در نشاط اجتماعی و برجسته سازی ژانر اجتماعی نقش مهمی داشت متذکر شد: این رویداد شادی و نشاط را بین مردم برد.  اگر امروز یک نظرسنجی داشته باشیم قطعا به این موضوع خواهیم رسید که در همه نقاط شهر اصفهان شاهد شادی فراگیر بودیم.  

سپس نوبت به اهدای جوایز رسید و در نخستین بخش برگزیدگان بخش وب سری اعلام شدند.  امین حق شناس و مژده لواسانی برای اهدایجوایز این بخش روی صحنه حضور پیدا کردند.

جایزه وب سری در بخش کسب و کار به کیان قاسم پوربرای فیلم  «اوزیا»  اهدا شد.  

دیپلم افتخار بخش کسب و کار نیز به گلنوش شریفی برای فیلم  «خداحافظ هیولا»  تعلق گرفت.  

همچنین دیلپم افتخار نوآوری هنری به پژمان مالمیر برای «کله شکم شکم کله»  اهدا شد.  

در بخش بعدی نوبت به اهدای جایزه مرکز توسعه سینمای کودک رسید و برای اهدای این جایزه بیژن بیرنگ،  پوران درخشنده و داریوش بابائیان روی صحنه آمدند، در این بخش نیز دیپلم افتخار مرکز توسعه سینمای کودک به امیرحسین قهرایی برای کارگردانی فیلم «بازیوو» اهدا شد؛ جایزه ای عجیب برای یک فیلم لاکچری!

همچنین اعلام شد در این بخش تقدیر ویژه برای فیلم «تورنادو»  در نظر گرفته شد اما به دلیل حضور سیدجوادهاشمی در شورای مرکزی مرکز توسعه سینمای کودک این فیلم از رقابت خارج شد.

در بخش بعدی مراسم اختتامیه نوبت به اهدای جایزه زنده یاد زاون قوکاسیان رسید و سیاوش گلشیری و همراهانش برای اهدای جایزه روی صحنه حاضر شدند.

دیپلم افتخار زاون قوکاسیان به مایکل شارر برای فیلم «جادوگر کوچک»  اهدا شد.  

در ادامه مراسم،  نوبت به جوایز بخش داوری کودک ونوجوان ایران رسید و سپس بیانیه داوران این بخش خوانده شد.

پروانه زرین بهترین فیلم کودک به حمیدرضا قطبی برای فیلم «قطار آن شب»  تعلق گرفت و بابک نبی‌زاده برای فیلم «اقیانوس پشت پنجره»  پروانه زرین بهترین فیلم نوجوان را از آن خود کرد.  

در بخش بعدی،  نوبت به مسابقه سینمای بین‌الملل رسید ودر بخش اول پس از پخش کلیپ معرفی بخش سیفژ،  هیئت داوران این بخش متشکل از دراگان میلینکوویچ فیمون ومحمد بخشی برای اهدای جوایز روی صحنه حضور پیداکردند و جایزه ویژه سیفژ به فیلم  «شاهین‌ها»  به تهیه ‌کنندگی آنا وگدیس گیسلدوتر و تورهالو گونارسوناهدا شد.

نماینده یونیسف در ایران در داوری برای اهدای جوایز یونیسف روی صحنه آمدند.  در این بخش از آیلین رشیدیان برای بازی در فیلم «قطار آن شب»  تقدیر شد،  همچنین از لیدا فضلی کارگردان پویانمایی «این سو آن سو» نیز تقدیر به عمل آمد.  جایزه اصلی یونیسف نیز به بابک نبی‌زاده برای فیلم «اقیانوس پشت پنجره»  تعلق گرفت.

 در ادامه نوبت به اهدای جوایز داوران کودک و نوجوان بین الملل رسید و هیات داوران روی صحنه حضور پیداکردند.

پروانه زرین بهترین فیلم در این بخش به «هکر» به تهیه‌کنندگی ساینه لیبک جانسن و مورتن کافمن رسید.  

پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه پویانمایی به فیلم «ابری» به تهیه‌کنندگی فیلیپ دیویاک اهدا شد.  

همچنین دیپلم افتخار هیئت داوران کودک و نوجوان «لوییز و لوکا- ماموریت به ماه» به تهیه‌کنندگی کورنلیا بویسن سینووه هرشدال رسید.  

پروانه زرین بهترین فیلم پویانمایی بلند به «جیکوب، می می و سگ‌های سخنگو» نیز به تهیه‌کنندگی سابینه آندرسون تعلق گرفت.  

در بخش دیگر مراسم نوبت به اهدای جوایز بخش فیلم سینمایی و کوتاه داستانی بخش بین‌الملل رسید.  

در این بخش پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه به «پسر دریا» به تهیه‌کنندگی عباس جلالی یکتا اهدا شد.  

دیپلم افتخار این بخش نیز به فیلم «هکر» به تهیه‌کنندگی ساینه لیبک جانسن و مورتن کافمن رسید.

پروانه زرین بهترین فیلمنامه هم به فیلم «جادوگر کوچک» به نویسندگی ماتیاس پاخت تعلق گرفت.

در همین بخش پروانه زرین بهترین کارگردانی برای فیلم «بیست و سه نفر» به مهدی جعفری رسید.  

پروانه زرین بهترین فیلم بلند نیز به فیلم «بیله» به تهیه‌کنندگی یانیس یوهویس اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران بخش بین‌الملل نیز به فیلم «چاسکیت» به کارگردانی و تهیه کنندگی پریا راماسوبانتعلق گرفت.

پس از پایان بخشی از اهدای جوایز در مراسم اختتامیه،  نوبت به بزرگداشت علیرضا رضاداد،  دبیر سابق جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان رسید و به همین مناسبت کلیپی ازسخنان سینماگرانی چون بیژن بیرنگ،  مرضیه برومند، پوران درخشنده،  کیومرث پوراحمد،  کامبوزیا پرتوی و … درباره او پخش شد که شامل تصاویری از دوران دبیری وی در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان هم بود.

در ادامه سیدعباس صالحی،  حسین انتظامی،  علیرضاتابش، معصومه ابتکار،  عباس رضایی و قدرت‌الله نوروزیو پوران درخشنده برای بزرگداشت علیرضا رضاداد رویصحنه حاضر شدند.

علیرضا رضاداد در سخنانی گفت: از همه عزیزانی کهقبول زحمت کردند بسیار سپاسگزارم،  من قابل نبودم اما مرا شایسته تقدیر دانستند،  من خودم خواستم من را همدر کنار سایر بزرگداشت‌ها قرار ندهند،  چون قابل نیستمو هر چه انجام دادم و خیلی هم کم بوده است،  وظیفه منبوده است.

وی ادامه داد: آقای صالحی در پیام خود به دو حادثه غمانگیز ایران اشاره کردند و شعار جشنواره امسال هم اینبود،  به نظرم بچه‌های حوزه کودک و نوجوان مسئولیتاجتماعی بسیار بیشتری دارند و تا حدود زیادی نیز اینمسئولیت را به خوبی انجام دادند اما اجازه دهیداختصاصا این جایزه و تقدیر را به سرکار خانم کرباسیو حبیب احمدزاده که مدت‌هاست در تلاش هستند غم وغصه را از روی دوش کودکان مناطق سیل زده بردارندتقدیم کنم.  فعالان حوزه سینمای کودک و نوجوان می‌تواننددر زمینه مسئولیت اجتماعی همچنان گام بردارند و پیشبروند.

در بخش دیگر مراسم اختتامیه،  سیدعباس صالحی،  وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور روی صحنه ضمن خیرمقدم به حضار گفت: سینمای کودک و نوجوان بخشی ازهویت سینماست و اگر ما به دنبال سینمای انسانیهستیم،  کودکان و نوجوانان با فطرت پاک و صادقانه،  مارا به این سینمای انسان نزدیک می‌کنند.  اگر ما به دنبالرویاپردازی پاک هستیم،  سینمای کودک و نوجوان به مارویاپردازی پاک نشان می‌دهد.  اگر ما به دنبال سینمایاجتماعی هستیم،  اینکه کنار دیگران بنشینیم و از فیلمدیدن لذت ببریم،  سینمای کودک و نوجوان فرصت یکسینمای خانوادگی و در کنار خانواده بودن را به مامی‌دهد و ده‌ها فرصت دیگر هم در سینمای کودک ونوجوان وجود دارد.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: من بههمه عزیزانی که در دوره‌های مختلف این جشنواره را پیشبردند تبریک می‌گویم چون به سینمای انسانی‌تر فکرکردند،  ما پس از انقلاب ۲۰۰ سینمای کودک و نوجوانداشتیم که در دهه‌هایی طلایی‌تر و در دهه‌هایی رکوردداشت.  در سال ۹۷،  ۱۵ فیلم کودک و نوجوان اکران شد ودر میان ۱۰ فیلم پرفروش سینمای ایران،  یک فیلم سینمایکودک داشتیم،  این موضوع نشان می‌دهد که ما دوبارهمی توانیم به دوران خوبی باز گردیم. همچنین لازم است توجه کنیم که بخشی از هویت سینمای ایران مربوط بهسینمای کودک است.  حتما اقدامات زیادی برای جاندوباره گرفتن سینما لازم است،  پاره‌ای از اقدامات رادوستان در سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابیآغاز کردند.  اینکه شورا تصمیم گرفت که حداقل سرگروهها یک فیلم کودک در اکران داشته باشند،  اینکه بنیادسینمایی فارابی هشت فیلم از ۱۳ فیلم تولید شده را موردحمایت قرار داده است نشانگر همین تغییر نگاه است.

وی ادامه داد: کشور ما در حوزه ادبیات کودک و نوجواندارای پیشینه و قدرت خوب و قابل طرح است،  ادبیاتداستانی کودک و نوجوان ایران مسیر رو به پیشرفت رادارد،  سینمای ایران مناسبات بیشتری را با ادبیات کودکو نوجوان پیدا کرده است و تجربه‌های خوبی را هم ازاقتباس از آثار حوزه کودک و نوجوان داشته‌ایم که میتوان به آن عمق داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش یادآور شد: خوشحالم که می‌بینیم جشنواره هر روز پربارتر،  بادانش بیشتر،  پرشورتر برگزار می‌شود،  از دوستانم درشهر اصفهان،  همکارانم در سازمان سینمایی و دبیرمحترم جشنواره و همچنین آقای رضاداد که زحمت اینجشنواره را در سال‌های سال برعهده داشتند و همچنینداوران جشنواره به طور ویژه داوران کودک و نوجوانجشنواره،  قدردانی می‌کنم.

پس از صحبت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  نوبتبه اهدای جوایز بخش مسابقه سینمای ایران رسید و هیات داوران این بخش متشکل از ساره بیات،  ایرجطهماسب،  مرجان اشرفی‌زاده،  امرالله احمدجو،  حامدجعفری،  غلامرضا رمضانی و محمدعلی مظاهری برایاهدای جوایز روی صحنه آمدند.

در بخش اول جایزه شهید بهنام محمدی به مهدی جعفری برای فیلم «بیست و سه نفر»  اهدا شد.

دیپلم افتخار پویانمایی کوتاه به «این سو آن سو» به کارگردانی لیدا فضلی اهدا شد.

همچنین پروانه زرین بهترین پویانمایی کوتاه نیز به مهین جواهریان برای «زر زری کاکل زری» تعلق گرفت.  

دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی به عباس جلالییکتا برای «پسر دریا» اهدا شد.  

مرتضی آسمانی برای  «سرخابی» نیز دیپلم افتخاربهترین فیلم کوتاه داستانی را از آن خود کرد.  

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی داستانی بلند به مژگانبیات برای  «فرزند زمین» اهدا شد.  

محمد نجیبی نیز دیپلم افتخار بهترین فیلم داستانی بلندرا برای  «فرزند زمین» به خود اختصاص داد.  

دیپلم افتخار بهترین پویانمایی به مصطفی مزرعتی برای «بنیامین» تعلق گرفت.  

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه نیز به سلمان خورشیدیبرای فیلم  «بازیوو» اهدا شد.  

میثم معراجی تهیه‌کننده اجرایی «بازیوو»  با حضور رویصحنه و دریافت جایزه این بخش گفت: من به جای سلمانخورشیدی این جایزه را دریافت می‌کنم،  خیلی خوشحالمکه جایزه را از هیات داورانی دریافت کردم که آقای ایرجطهماسب در آن حضور دارند،  ما از برنامه‌های شماخاطرات بسیار خوبی داریم.

در ادامه پروانه زرین بهترین فیلمنامه به مهدی جعفری برای فیلم «بیست و سه نفر» اهدا شد.  

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نیز به آیلین رشیدیان برای بازی در فیلم «قطار آن شب» رسید و راستین عزیزپور هم برای بازی در فیلم «تورنا۲» دیپلم افتخار این بخش را گرفت.  

راستین عزیزپور پس از دریافت جایزه‌اش گفت: تشکرمی‌کنم از کارگردانان بزرگواری که تا به الان برای منزحمت کشیدند،  آقای سیدجواد هاشمی،  سید جمالحاتمی و محمدرضا خردمندان.  همچنین از پدر و مادرم کهخیلی برای من زحمت کشیدند ممنونم،  الان به خاطرآن‌هاست که اینجا ایستادم.

در ادامه دیپلم افتخار بهترین بازیگر نیز به محمد آزادیبرای بازی در فیلم  «اقیانوس پشت پنجره» رسید.  

علیرضا اکبری نیز برای بازی در فیلم «منطقه پروازممنوع»  پروانه زرین بهترین بازیگری را از آن خود کرد.  

علیرضا اکبری پس از دریافت جایزه‌اش در سخنانی کوتاهگفت: واقعا شوکه شدم،  از همه عوامل فیلم ممنونم،  ازحضار می‌خواهم بازیگران دیگر فیلم را که دریافت جایزهرا مدیون آن‌ها هستم نیز تشویق کنند.

پروانه زرین بهترین کارگردانی در بخش ملی نیز به امیرحسین قهرایی کارگردان فیلم «بازیوو» اهدا شد.  

امیرحسین قهرایی پس از دریافت این جایزه گفت: خیلیخوشحالم که از دست این دوستان جایزه می‌گیرم،  البتههیات داوران دیگر را هم خیلی دوست دارم،  بسیار ممنونمکه هر دو به من جایزه بهترین کارگردانی را به من اهدا کردند.  

پروانه زرین بهترین فیلم در بخش ملی نیز به مجتبیفرآورده،  تهیه‌کننده فیلم «بیست و سه نفر» رسید.  

پروانه زرین جایزه ویژه هیات داوران نیز به بهروز رشاد، تهیه‌کننده فیلم  «قطار آن شب» تعلق گرفت.  

در بخش دیگر مراسم اختتامیه و برای اهدای جایزه ویژه دبیر جشنواره،  علیرضا تابش،  محمدعلی انصاری و عباسرضایی روی صحنه حاضر شدند.  در این قسمت،  دربخش کسب و کار دیپلم افتخار به امیرحسین قهرایی برایفیلم  «بازیوو»  اهدا شد.  

قهرایی درباره جایزه‌ای که در این بخش دریافت کرد گفت: جایزه کسب و کار را باید به تهیه‌کننده فیلم آقای غلامرضاموسوی و میثم معراجی که برای این اثر خیلی زحمتکشیدند اهدا کنیم.

در بخش نوآوری نیز دیپلم افتخار به حمیدرضا قطبی برای فیلم «قطار آن شب» تعلق گرفت.  

همچنین در بخش رونق اکران و ترغیب مخاطبان نیز حامدبامروت‌نژاد برای فیلم  «منطقه پرواز ممنوع» شایسته دریافت جایزه شناخته شد.  

بامروت‌نژاد پس از دریافت جایزه‌اش گفت: من خیلی حرفدارم ولی بگذارید طور دیگری شروع کنم،  از آقای تابش وایل بیگی که اجازه دادند ما خود را در معرض قضاوتمردم قرار دهیم.  ممنونم،  مردم در این جشنواره فیلم‌های مارا دیدند و این بهترین قضاوت و جایزه برای ما بود.  ما دراین فیلم سعی کردیم رویا بسازیم تا نوجوانان در آیندهقوی و پیشرو باشند.

پس از اهدای جوایز،  عباس رضایی،  استاندار اصفهاندر سخنانی بیان کرد: در جشنواره ترنم شادی نوجوانان وکودکان اصفهانی دو چندان شد،  خوشحالم اصفهان بهعنوان شهر خلاق و دوستدار کودک معرفی شده است ومیزبان سی و دومین جشنواره فیلم‌های کودکان ونوجوانان است.  

وی ادامه داد: حضور ۲۷ فیلم در جشنواره امسالنشانگر دیپلماسی فرهنگی سینمای جمهوری اسلامیایران است،  اگر امروز بخواهیم به نسخه شفابخشی برایبهبود اوضاع برسیم باید به سراغ حوزه تعلیم و تربیتبرویم،  برای فعالیت در حوزه کودک باید از روش‌های نو وخلاقانه استفاده کنیم،  باید هنرمندان را ترغیب کرد تا ازطریق هنر به کمک جامعه بیایند و هنجارها و مسایل را بهکودکان بیاموزیم.

رضایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: اصفهان در طول تاریخ با فرهنگ و هنر غنی خود،  نقشمهمی را در حوزه فرهنگ و هنر ایران ایفا کرده است واین مسئله در برگزاری جشنواره سی و دوم قابل مشاهدهاست.  امسال جشنواره با شناخت از مسئولیت‌هایاجتماعی و برنامه‌ریزی برای حضور کودکان کار،  معلول وناشنوا و همچنین برپایی سینماهای سیار در ۱۲۳ نقطهکشور و همچنین مناطق سیل زده و کمتر برخورداراصفهان ثابت کرد سینما را برای همه کودکان می‌خواهدکه این نشان از برنامه‌ریزی خوب و دقیق برگزارکنندگانجشنواره است که تمامی نقاط کشور را با خود همراه کردهاست.  در پایان از برگزارکنندگان جشنواره تشکر می‌کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقاد جدی به نقش منفعلانه خانه سینما در رسیدگی به زندگی/ اسدزاده: هیچ آرزویی برای خودم ندارم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با درگذشت زنده یاد داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت و برجسته سینما، تلویزیون و تئاتر کشور برآن شدیم تا با بازنشر چند گفتگوی وی طی سال های اخیر با خبرگزاری سینماپرس ضمن زنده نگاه داشتن یاد و خاطره این سینماگر فقید نظرات وی را در رابطه با وضعیت کنونی سینمای ایران، گذران روزها در ایام بیماری و کهولت سن و آینده سینمای کشور مجدد از نظر بگذرانیم.

به گزارش سینماپرس اول آذرماه سال ۱۳۰۲ در کرمانشاه به دنیا آمد. وی در ۲۰ سالگی وارد عرصه بازیگری شد و سال‌ها در مقام بازیگر، نویسنده و کارگردان در تئاتر نصر فعالیت کرد. در سال ۱۳۹۱ از محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران نشان درجه یک فرهنگ و هنر دریافت کرد؛ او در دوران اقامت در آمریکا، تحقیقاتی در دانشگاه انجام داد و دوره‌هایی را طی کرد که مدرک معادل آن از سوی دانشگاه تهران به عنوان دکتری در رشته «ادبیات هنر» ارزیابی شده‌است.

«حکایت دریا»، «رفقای خوب»، «یتیم خانه ایران»، «ساکن خانه چوبی»، «قلاده های طلا»، «بوی کافور عطر یاس»، «همسر» و… از جمله آثار سینمایی این هنرمند ارزنده بعد از انقلاب اسلامی است. اسدزاده همچنین در سریال های مطرحی همچون «گاو صندوق»، «رانت خوار کوچک»، «خانه سبز»، «سمندون»، «رستوران خانوادگی» و… نیز به ایفای نقش پرداخته است.

در ذیل این نوشتار برخی از گفتگوهای این هنرمند ارزنده که  گلچین شده و خبرنگاران خبرگزاری سینماپرس این گفتگوها را به صورت اختصاصی با زنده یاد داریوش اسدزاده انجام داده اند، بازنشر شده است.

*******************************

داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور با تاکید بر اینکه نمی خواهد در عرصه فرهنگی و هنری راکد بماند در رابطه با جدیدترین فعالیت هایش اظهار داشت: این روزها علیرغم میلم به دلیل شرایط جسمانی توانایی حضور در صحنه تئاتر را ندارم و تنها در برخی از فیلم های سینمایی حرفه ای و ارزشمند حضور پیدا می کنم.

اینک در سن ۹۳ سالگی، دیگر فرصتی برای حضور من در تئاتر فراهم نیست؛ این در حالی است که من ۴۰ سال با میل و اشتیاق نزدیک به ۲۰۰ نمایش را بازی کردم و ۱۵ نمایشنامه را کارگردانی کردم و معتقدم که اگر فعالیتی در تئاتر نداشتم نمی توانستم در سینما و تلویزیون ماندگار شوم؛ تئاتر مادر هنرهای نمایشی است و می تواند بازیگر را تا سال ها بپروراند و او را آبدیده کند.

اسدزاده سپس ضمن انتقاد از وضعیت فعلی تئاتر کشور گفت: بسیار متأسفم وقتی می بینم که سالن ها و تئاترهای بسیار مهم در کشور ما از بین رفته اند؛ زمانی نه چندان دور قدیمی‌ ترین سالن‌های نمایش شهر تهران در خیابان لاله‌زار بودند که رونق خاصی داشتند و هنرمندان بزرگی از تئاترهای «نصر»، «پارس»، «باربد»، «دهقان» و… برخاستند که تا سال ها باعث افتخار هنر این مرز و بوم بودند اما اکنون تمامی آن ها از بین رفته است.

استاد ادبیات و تئاتر دانشگاه تهران در همین رابطه خاطرنشان کرد: البته هرچند که شرایط جسمی و سنی باعث شده تا حضور فیزیکی در تئاتر نداشته باشم اما این روزها در حال نگارش دو نمایشنامه هستم و پیش از این هم چندین کتاب در مورد تئاتر نوشته ام.

بازیگر فیلم سینمایی «قلاده های طلا» ادامه داد: من شخصاً بازیگری هستم که تا یک داستان را دوست نداشته باشم محال است در اثری حضور پیدا کنم؛ جدا از تمامی این ها حضور عوامل برایم بسیار مهم است و خوشبختانه در فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» تمامی این موارد وجود دارد؛ من طی تمامی دوران بازیگری ام تیپ های مختلفی را ارائه کرده و همیشه از تکراری شدن حذر کرده ام و خوشبختانه شخصیتی که در این فیلم دارم به هیچ عنوان شباهتی با سایر نقش هایم ندارد و از این رو تجربه جدیدی برای بازیگری من رقم خورده است.

کارگردان تئاتر «میشل استروگف ومسیو ژوزف» همچنین از ساخته شدن فیلم مستندی با محوریت زندگی خودش خبر داد و گفت: به تازگی بازی در فیلم مستندی به کارگردانی ابراهیم شفیعی را به پایان رسانده ام که در مورد زندگی من است؛ این فیلم که در ابتدا قرار بود ۹۰ دقیقه ای باشد برای داشتن ریتم بهتر به ۷۵ دقیقه تقلیل پیدا کرده و من در آن از زندگی خودم، خاطرات تهران قدیم و… گفته ام. دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴

داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در رابطه با عملکرد غیرصنفی خانه سینما و نقش منفعل مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این نهاد در راستای احقاق حقوق سینماگران گفت: خانه سینما باید کمیته ای برای رسیدگی به وضعیت بحرانی زندگی پیشکسوتان تشکیل دهد تا شاید بخشی از دغدغه های زندگی آن ها که ناشی از خانه نشینی، بیکاری و بی پولی است برطرف گردد.

این هنرمند افزود: من همیشه آرزویم این بوده که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه سینما که عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران را دارد برای کسانی که یک بخش عمده ای از عمرشان را در راستای ارتقای فرهنگ و هنر و سینمای این کشور صرف کرده اند و سال های متمادی در سینما فعالیت های چشمگیر داشته اند کاری اساسی انجام دهند و نگذارند تا هیچ یک از پیشکسوتان سینما در مضیقه به سر ببرند چرا که متأسفانه این روزها ما شاهد آن هستیم که بسیاری از اهالی سینما و به ویژه پیشکسوتان سینما در رشته ها و صنوف گوناگون در تنگنای شدید مالی به سر می برند.

وی ادامه داد: روا نیست کسانی که سال های گرانبهای عمرشان را با عشق و علاقه صرف کرده اند تا سینمای ایران رشد کند اینطور در شرایط بحرانی روزگار بگذرانند و مسئولان هم هیچ توجهی به وضعیت زندگی و تأمین معیشت آن ها نداشته باشند. این وضع زندگی هنرمندان به هیچ عنوان شایسته آن ها نیست و من امیدوارم که مسئولان خانه سینما هرچه سریع تر تدبیری جدی برای بیکاری فزاینده اهالی سینما داشته باشند.

بازیگر فیلم سینمایی «قلاده های طلا» خطاب به مسئولان خانه سینما اظهار داشت: تا دیر نشده است به مشکلات مادی و معنوی اهالی سینما توجه کنید!؛ این جماعت بیکار همچنان دلشان برای سینما می تپد و همچنان به سینما علاقه دارند اما دیگر فرصتی برای حضورشان در سینما فراهم نیست و به همین جهت این وظیفه شما است که به زندگی آن ها سامان بدهید و نگذارید دغدغه های شدید مالی در کنار بیکاری مفرط فشار بیشتری به آن ها وارد سازد.

اسدزاده خاطرنشان کرد: علاوه بر پیشکسوتان بسیاری از جوانان شایسته سینما هم در بیکاری مفرط به سر می برند و همه این ها به دلیل آن است که درهای سینما به روی همه علاقه مندان باز شده و هر کسی بدون داشتن دانش، مهارت و استعداد کافی به سینما وارد شده و با داشتن رابطه و زد و بند در سینما فعالیت می کند و احیاناً کارت عضویت از خانه سینما هم می گیرد. این ها اشتباهاتی است که مسئولان خانه سینما باید با تدبیر و هوشمندی و درایت جلوی استمرار آن را بگیرند و نگذارند شرایط از این بدتر شود!

این سینماگر پیشکسوت در خاتمه این گفتگو افزود: ما نیاز به نهادی داریم که به طور جدی دغدغه های صنفی اعضایش را مورد توجه قرار دهد و همه اهتمام خود را به کار بندد تا مشکلات متعددی که در زندگی آن ها وجود دارد برطرف شود. توجه به مسأله بیکاری، داشتن امنیت شغلی و تأمین بیمه های رایگان تأمین اجتماعی و تکمیلی درمان از جمله این موارد است که مسئولان خانه سینما باید به آن توجه داشته باشند. شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷

همچنین سینماپرس در زمان بیماری این هنرمند ارزنده در حالی که هیچ یک از مسئولان سینمایی به یادش نبودند نوشت: اتاق ۳۰۷ یکی از بیمارستان های شمال تهران جایگاهی برای تنهایی های مردی شده که سالها در عرصه فرهنگ و هنر فعال بوده است؛ مردی که امروز هیچ یک از مسئولان سینمایی و خانه سینما حتی یادی از وی نمی کنند.

اسدزاده این روزها در حالی از گوشه پنجره اتاقش نگاهی به خیابان پر ترافیک شریعتی می اندازد که احتمالاً خاطرات بیش از ۷ دهه حضور در عرصه فرهنگی و هنری را از ذهن گذرانده و آن ها را مرور می کند.

سوأل اینجا است که متولیان خانه سینما به عنوان تنها نهاد به اصطلاح صنفی سینماگران، مسئولان و مدیران سازمان سینمایی، مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کجا هستند و چرا یادی از اسدزاده نمی کنند؟ همکاران وی کجا هستند؟ کجا هستند بازیگران جوانی که اگر امثال اسدزاده ها نبودند و جاده های فرهنگی و هنری کشور را هموار نمی کردند شاید امروز هیچ نام و نشانی از آن ها وجود نداشت؟ سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷

اما این هنرمند ارزنده طی سال ها و در ایام عید نوروز پیام تبریکی را از طریق سینماپرس برای مردم می فرستاد که خواندن آن ها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت سینمای ایران گفت: من در سن ۹۲ سالگی هیچ آرزویی برای خودم ندارم و تنها آرزومندم که مردم میهنم در سال نو در رفاه، آسایش و شادمانی زندگی کنند و سال ۹۴ برای آن ها سالی پربار از لحاظ مسائل اقتصادی نیز باشد.

وی با تأکید بر اینکه من تاکنون به ده ها کشور مختلف در قاره های مختلف دنیا سفر کرده ام اظهار داشت: وقتی من مردم ایران را با مردم کشورهای دنیا مقایسه می کنم به این امر دست پیدا می کنم که مردم ما یکی از نجیب ترین، باصفاترین و مهمان دوست ترین مردم در سراسر دنیا هستند که به هیچ عنوان نمونه آن ها در کل دنیا یافت نمی شود.

این هنرمند افزود: برای تمامی اهالی هنر و سینمای ایران نیز آرزوی وضع معیشتی خوب دارم و امیدوارم که هیچ یک از هنرمندان ما در طول دوران زندگی شان دغدغه «نان» نداشته باشند و تولیدات ما در سینما و تلویزیون همواره رو به ترقی، رشد و تعالی برود. (نوروز ۱۳۹۴)

داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور همزمان با نوروز باستانی به سینماپرس گفت: نوروز یکی از اعیاد باستانی ما است که باید همواره از آن حفظ و حراست کنیم؛ نوروز سراسر قشنگی و زیبایی است و بهترین هدیه خداوند به مردم ما این است که این عید فرخنده توأمان با بهار است و از منظر عید ما با عید تمامی مردم جهان متفاوت است.

وی ادامه داد: بهار از لابلای کوه ها و دشت و دمن ها می گذرد و به وطن ما می رسد، نسیم بهاری خبر از تازگی و طراوت می آورد و غنچه های نوشکفته رنگارنگ یواش یواش در کنار هم صف می کشند و این نزول اجلال عید نوروز است؛ عید نوروز عید نیاکان ما است که ما سال های سال به آن مفتخریم؛ من این عید بزرگ را به همه هم میهنانم در سراسر گیتی تبریک و شادباش عرض می کنم.

این بازیگر پیشکسوت خاطرنشان کرد: آرزومندم در سال جدید در وهله اول سلامتی برای همه مردم وجود داشته باشد و مشکلات اقتصادی که دمار از روزگار بسیاری از مردم درآورده به طور کل از بین برود و ما بتوانیم شاهد آرامش در دنیای متشنج امروزه باشیم و همواره کشور بزرگ مان از بلایا مصون باشد. (نوروز ۱۳۹۵)

داریوش اسدزاده  بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در آستانه نوروز ۱۳۹۸ در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: نوروز باستانی را خدمت همه هم میهنانم تبریک و شادباش عرض می کنم و امیدوارم یکایک مردم ایران در سال نو خوش باشند، راحت و آسوده زندگی کنند و غم و مشکلات از آن ها دور بماند. یکی دیگر از آرزوهای مهم بنده برای مردم سلامتی شان است و امیدوارم در سال جدید مردم ایران کمتر دچار بیماری شوند.

این سینماگر در پاسخ به این سوأل که آیا در آستانه سال جدید آرزویی دارید یا خیر گفت: من واقعاً دیگر هیچ آرزویی برای خودم ندارم اما خوشحالی مردم آرزوی من است. (نوروز ۱۳۹۷)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روز سه شنبه پیکر «داریوش اسدزاده» تشییع می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیکر زنده یاد «داریوش اسدزاده» بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون روز سه شنبه از مقابل خانه هنرمندان به سمت خانه ابدی بدرقه می‌شود.

به گزارش سینماپرس، پیکر مرحوم اسدزاده روز سه شنبه ۵ شهریور ساعت ۹:۳۰ صبح از مقابل خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی به سمت بهشت زهرا (س) تشییع خواهد شد.

بنابر این گزارش، پیکر زنده یاد داریوش اسدزاده در قطعه هنرمندان به خاک سپرده خواهد شد.

این هنرمند صبح روز ۳ شهریور بعد از یک دوره تحمل و مبارزه با بیماری سرطان در منزل خود درگذشت.  

داریوش اسدزاده، بازیگر تئاتر،  سینما و تلویزیون، متولد اول آذرماه ۱۳۰۲ در کرمانشاه بود. او در ۲۰ سالگی وارد عرصه بازیگری شد و سال‌ها در مقام بازیگر، نویسنده و کارگردان در تئاتر تهران (نصر) فعالیت کرد.

در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی در بیش از ۵۰ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد. او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را ترک کرد و در سال ۱۳۶۵ پس از ۱۰ سال اقامت در آمریکا بازگشت و در دو سریال «سمندون» و «خانه سبز» و فیلم‌های سینمایی زیادی مثل دو نیمه سیب، همسر، قلاده‌های طلا، یتیم‌خانه ایران، زمان از دست‌رفته و بوی کافور عطر یاس بازی کرده است. آخرین فیلم او هم «حکایت دریا» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ناگفته های آقای کارگردان از بازیگر نقش «بانوی سردار»/فصل دوم سریال ساخته می شود؟


کارگردان «بانوی سردار» گفت: زمانی که درباره بی بی مریم مطالعه کردم، جذب آن شدم و قلم برای نوشتن آن برداشتم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند پرتره عباس شیبانی کلید خورد


مستند پرتره عباس شیبانی به تهیه کنندگی و کارگردانی حامد کاظم زاده با موضوع بررسی زندگی و فعالیت‌های او کلید خورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زیانکاران از منظر امام موسی کاظم (ع) چه کسانی هستند؟


حدیث امام موسی کاظم (ع) درباره ویژگی‌های زیانکاران را در اینجا بخوانید.

مشاهده خبر از سایت منبع