X

بایگانی شهریور 12, 1398

دفتر سینمایی

درخواست کانون کارگردانان خانه تئاتر از دولت و مجلس شورای اسلامی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کانون کارگردانان خانه تئاتر در آغاز طراحی، برنامه‌ریزی و اولویت بندی بودجه سال ۹۹، بیانیه‌ای خطاب به دولت و مجلس شورای اسلامی درباره توجه به تئاتر منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، کانون کارگردانان خانه تئاتر در آغاز طراحی، برنامه‌ریزی و اولویت بندی بودجه سال ۹۹ بیانیه‌ای خطاب به دولت و مجلس شورای اسلامی بدین شرح منتشر کرد:

«لبخندها و شعارهای پشت تریبون‌ها را باور کنیم، یا بی‌توجهی و عملکردها نسبت به فرهنگ و هنر را؟ یک‌جانبه‌نگر و غیرمنصف نیستیم و نمی‌گوییم هرگز فرازی نبوده، یا حسن‌نیت و تلاشی، اما نتایج و برآیندهای حمایت از تئاتر، مطلقاً نا امیدکننده و یأس‌آور است!

حتی با گذشت چندین دهه، ارائه‌ یک آمار و اطلاعات درست از وضعیت تئاتر تحقق نیافته تا مبنایی علمی و قابل‌ استناد، برای هر گفت‌وگو و مفاهمه باشد و سنگ محکی برای تشخیص عملکرد و نتایج حاصل از آن.

چرا نباید مثل بسیاری امور دیگر، که به‌درستی و دقت، آمار و اطلاعاتی دقیق در مورد آن‌ها وجود دارد، در مورد تئاتر به آمار دسترسی وجود داشته باشد!؟ چند سالن تئاتر داریم؟ چند صندلی؟ چند عنوان تئاتر در سال اجرا می‌شود؟ چند اجرا؟ چند ساعت تولید؟ چند هنرمند؟ چه تعداد تماشاگر؟ چه میزان بهره‌وری؟ چه میزان حمایت؟ چند دانشجو و چند فارغ‌التحصیل؟ چه میزان گسترش بازار کار و تولید؟ چه میزان اشتغال‌زایی؟ چه میزان گردش مالی؟ چه میزان بودجه و امکانات دولتی و عمومی و خصوصی؟ چند کتاب و پژوهش و مقاله؟ و …

بالاخره بودجه‌ دولتی تئاتر چقدر است؟ در چه نسبتی و در تطابق با چه داده‌هایی تعیین می‌شود؟ چه سرانه‌ای دارد؟ بابت هر شهروند؟ هر تماشاگر؟ هر تولید و اجرا؟ هر گروه و هنرمند؟ هر ساعت تولید فرهنگی؟ تئاتر چقدر در سبد فرهنگی خانوار، مورد حمایت قرار می‌گیرد؟

حالا گذشته از عدم‌ وجود مبانی علمی و درست در تعیین میزان بودجه، افزایش آن در نسبت با دیگر موضوعات، در تمام این سال‌ها چقدر بوده است؟ یا افزایش آن در نسبت با تورم سالیانه؟ آیا هرگز چنین موضوعاتی بررسی کارشناسانه شده است!؟

آیا هرگز بخش‌های اصلی متولی تئاتر، اهمیت و ضرورت و کارکردهای امروزین تئاتر در جوامع پیشرفته را مورد بررسی و توجه قرار داده‌اند؟ علاوه بر درک و دریافتی شخصی و عمیق از ماهیت این هنر و اهمیت و ضرورت و نقش کاربردی آن در مناسبات نوین بشری و اجتماعی، تلاشی برای شناساندن ابعاد پیچیده و متعدد آن به دیگر مسئولان و تصمیم‌گیرندگان، در خود دولت و دیگر قوا و نهادهای حاکمیتی، انجام گرفته است؟    

آیا می‌دانید تنها در ظاهر، ارقام بودجه‌ تئاتر را هر سال اندکی افزایش می‌دهید، اما در حقیقت به‌شکلی مستمر، بودجه و اعتبارات تئاتر کاهش پیدا کرده است؟ آیا می‌دانید هیچ نسبت منطقی مابین بودجه‌ تئاتر و واقعیت و قابلیت‌های فعالیت‌های تئاتری وجود ندارد؟ آیا می‌دانید همان بودجه‌ اندک هم در گذر از پیچ و خم‌های بروکراتیک، به تئاتر نمی‌رسد؟

آیا می‌دانید مابین بودجه‌ مصوب مجلس و بودجه‌ی ابلاغی وزارت‌خانه، تفاوتی فاحش وجود دارد؟ آیا می‌دانید مابین همان بودجه‌ ابلاغی، با بودجه‌ی تخصیص داده‌ شده، تفاوتی عمده وجود دارد؟ آیا می‌دانید تمام بودجه‌ تخصیصی، مستقیماً به بخش‌های تأثیرگذار و تولید تئاتر نمی‌رسد؟ آیا می‌دانید آمار و اطلاعاتی شفاف در مورد چگونگی هزینه‌ی همین بودجه منتشر نمی‌شود؟

آیا می‌دانید ماهیت تصمیم‌گیری در مورد نحوه‌ی هزینه‌ی بودجه نامشخص است؟ آیا می‌دانید بخش‌هایی از همان بودجه‌ی مختصر هم در فرآیندهای اداری کسر می‌شود؟ آیا می‌دانید بودجه‌ حمایت از تئاتر در کشور چقدر بوده و در قیاس با بسیاری از سرفصل‌های بودجه‌ای، چه درصد و نسبتی دارد!؟ کی قرار است به این فضاحت و تحقیر و بی‌توجهی و دهن‌کجی پایان داده شود!؟

شاید تصور شود تنها متضرر، جامعه‌ تئاتر است که نمی‌تواند از توانایی‌ها و ظرفیت‌هایش استفاده و نقش مناسب اجتماعی خود را ایفا کند. گاهی فراموش می‌کنیم ماهیت تولید اثر در تئاتر متفاوت و مخاطبان این هنر دیرپا، از گروه‌های مرجع اجتماعی هستند و تأثیر آنان بر جامعه، تأثیری تصاعدی و ژرف است. به همین دلیل نقش اثبات‌شده و غیر قابل‌انکار تئاتر در توسعه‌ اجتماعی، نادیده گرفته می‌شود و بابت این بی‌توجهی‌ مفرط، احساس حقی وجود دارد.

نمی‌شود با ندانم‌کاری و فرو بستن چشم و حتی فریب، واقعیت را دیگرگونه جلوه داد. نگاهی به آمارهای فرهنگی و اجتماعی، بیش از همه، نقش و مسئولیت کسانی را که به فرهنگ، هنر و تئاتر بی‌توجه بوده‌اند، عیان می‌کند و استمرار سیر صعودی نا امیدی‌ و ناهنجاری‌های اجتماعی، نگاه فرافکنانه‌ مسئولین فرهنگی را به عینه، به نمایش می‌گذارد.

خانم‌ها و آقایان! تئاتر همواره امیدبخش است و قصد آن نیست که با برشمردن مصادیق ناهنجاری‌ها، هیچ امیدی به یأس مبدل شود. اما جز اشاره، چاره‌ای هم برای یادآوری و اثبات خطاها و اشتباهات گذشته، در توزیع و تنظیم بودجه‌ها وجود ندارد.

آمار بزهکاری، جرم، جنایت، تجاوز، سرقت و زورگیری؟ آمار پرونده‌های قضایی و تعداد زندانیان؟ آمار اعتیاد، ازدواج، طلاق، زنان مطلقه و سرپرست خانوار؟ آمار خشونت‌های فردی و اجتماعی، عصبانیت، یأس، نا امیدی، افسردگی و مشکلات روحی و روانی؟ آمار فقر، تفاوت‌های طبقاتی، رضایت، مشارکت، شادی و نشاط، مهاجرت و خروج سرمایه‌های انسانی و مالی؟ آمار توجه به کودکان، سالمندان، زنان و اقشار آسیب‌پذیر؟ آمار دروغ، ریا، کلاهبرداری، رشوه، اختلاس، رانت‌خواری، تبعیض، باندبازی، اعمال زور و اجحاف؟ آمار مصرف و توجه به وضعیت منابع آبی، جنگل و محیط زیست؟ و ده‌ها آمار و شاخص مؤثر دیگر!

اگر گمان می‌شود هنر تئاتر کوچک‌ترین تأثیری در تغییر موازنه‌ اکنون مغلوبه و یک‌طرفه‌ این آمارها ندارد، با ایمان و اطمینان می‌گوییم که خطاست، خطایی که برای ارتکاب آن نمی‌توان عذر ندانستن و ناآگاهی آورد، زیرا این تأثیری اثبات‌ شده در تمامی جوامع پیشرفته و در حال توسعه، اکنون و در طول تاریخ است.

بیاییم و یک بار هم که شده در تصور خود در مورد تعریف واژه‌ فرهنگ و کار فرهنگی بازنگری کنیم. ما پی‌گیر درخواست‌هایمان در این بیانیه که حمایت از تئاتر، شفافیت، ایجاد امکان نظارت و توقع بدیهی پاسخ‌گویی است، خواهیم بود.

تردید نکنید و ایمان داشته باشید که تئاتر در صورت آن‌که بتواند نقش و جایگاه متناسبش را باز بیاید، به‌ مراتب بیش از بودجه‌ها و امکاناتی که به آن اختصاص می‌دهید، در هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر کل جامعه، صرفه‌جویانه و نتیجه‌بخش بوده و در خدمت توسعه‌ کشور و جامعه خواهد بود.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دستاورد جشنواره فیلم کودک در سال ۳۲ رسیدن به جذب حداکثری بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان معتقدست مهم‌ترین دستاورد این دوره جذب حداکثری مخاطب و رضایت مهمانان بوده است.

به گزارش سینماپرس، سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی به ایستگاه پایانی خود رسید که با برپایی بخش‌های جدیدی چون «کتابخانه ویدیویی»، «وب سری» و همچنین «پنل‌های تولید مشترک» تلاش کرد رویکردی متفاوت را تجربه کند.

پایان این رویداد بین‌المللی سینمایی فرصتی است تا به ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن بپردازیم و سپس به پیشواز سی و سومین جشنواره برویم. به همین بهانه با علیرضا تابش دبیر سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان گفتگویی داشته‌ایم که می‌خوانید.

*شما در میانه راه مسئولیت دبیری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان را برعهده گرفتید و حالا که این دوره جشنواره به پایان رسید، آن را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

-با توجه به مجموع نظراتی که در حین برگزاری و پس از جشنواره از فعالان سینمایی، منتقدان و اهالی رسانه شنیدم، از دید آنان نمره قابل قبولی به این رویداد سینمایی داده شد. برگزاری جشنواره بین‌المللی در شرایطی که کشور در حوزه بین‌الملل با یکسری محدودیت و چالش‌ها رو به روست، کار مهمی در عرصه دیپلماسی عمومی و سینمای بین‌الملل به شمار می‌آید. تمام تلاش همکاران من در دبیرخانه تهران و اصفهان این بود که ضعف‌های گذشته را برطرف کنیم و کیفیت کار را در بخش‌های اصلی و جنبی جشنواره و رویدادهای استانی ارتقا دهیم.

کار دیگر ما در جشنواره امسال رجوع به نظرات مخاطبان بود. خوشبختانه برای نخستین بار نظرسنجی توسط تیم برگزاری جشنواره جدی گرفته شد و در سه سطح «المپیاد فیلمسازی نوجوانان»، «بخش اجرایی جشنواره» و «محتوای فیلم‌ها و ذائقه مخاطبان» اجرا شد و در حال حاضر همکارانم مشغول استخراج نتایج و تحلیل محتوای این نظرسنجی هستند و امیدوارم که بتوانیم به زودی نتایج آن را منتشر کنیم. به گمانم برای ارزیابی واقعی جشنواره، می‌توان به نظر و رای مخاطبان رجوع کرد.

*وضعیت استقبال از فیلم ها و بلیت فروشی ها چه طور بود؟

-خوشبختانه امسال براساس آمار، ضریب مخاطبان جشنواره افزایش یافت و بیش از ۶۸ میلیون تومان از بلیت فروشی در ۹ سالنی که نمایش فیلم داشتیم درآمد کسب شد که این آمار در سال گذشته حدود ۲۵ میلیون تومان بوده است. این در حالیست که بهای بلیت‌ها هم افزایشی نداشت.

خوشبختانه آمار بلیت فروشی در سینماها گواه این است که استقبال خوبی در مقایسه با سال گذشته تجربه کردیم و برخی از فیلم‌های ایرانی و خارجی به دلیل اقبال ویژه مردم به سانس‌های فوق‌العاده رسیدند.

جشنواره امسال تنوع خوبی داشت، هم پذیرای وب سری‌ها بود و هم انیمیشن‌های کوتاه بسیار جذابی در این دوره به نمایش در آمد. مخاطبان اصلی انیمیشن در همه دنیا بچه‌ها هستند و امسال جشنواره تنوع خوبی در بخش انیمیشن‌های کوتاه داخلی و خارجی داشت. فیلم‌های داخلی و خارجی هم از تنوع خوبی برخوردار بودند و به همین دلیل شاهد استقبال گسترده مخاطبان بودیم. ضمن اینکه امسال دوبله همزمان به شکل جدی‌تری اجرا شد و مورد استقبال مخاطبان فیلم ها قرار گرفت. همچنین گروهی از کودکان در معرض آسیب مانند نابینایان، ناشنوایان و معلولان با اکران‌های ویژه‌ جشنواره موفق شدند از فیلم‌های جشنواره استفاده کنند و جشنواره تلاش کرد به این گروه از مخاطبان هم توجه ویژه کند.

*امسال به جز اصفهان، فیلم ها در شهرهای دیگر هم به نمایش در آمد. بازتاب این تصمیم چه بود؟

-بسیار خوشحالم که امسال جشنواره در ۳۴ شهر کشور برگزار و گزیده فیلم‌ها در نقاط مختلف ایران به نمایش در آمد. با وجود اینکه پایگاه اصلی جشنواره، شهر تاریخی اصفهان بود ولی یک هفته شهرهای مختلف ایران میزبان فیلم‌های کودکان و نوجوانان شد و ما موفق شدیم کل کشور را درگیر این رویداد مهم سینمایی کنیم و گزیده فیلم‌های سینمایی را به استان‌ها ببریم. همچنین با حمایت انجمن سینمای جوانان، سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی موفق شدیم در ۱۴۳ نقطه کشور فیلم‌های خاطره‌انگیز و موزیکال را در مناطق محروم و سیل زده نمایش دهیم که بازتاب‌های بسیار خوبی هم از این کار بزرگ دریافت کردیم.

*با این حساب پروژه «سینما سیار» مورد استقبال قرار گرفت.

-امسال شاهد استقبال وسیع مردم حاشیه شهر اصفهان از پروژه «سینما سیار» بودیم و پردیس روباز سه هزار نفری هنر اصفهان در کنار زاینده رود هر شب میزبان چند هزار نفر مخاطب کودک و نوجوان و خانواده ها بود که فیلم‌های موزیکال و خاطره‌انگیز سینمای کودک و نوجوانان را در فضایی بانشاط تماشا کردند.

مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم به صورت جنبی در مجموعه فرهنگی تاریخی چهارباغ اصفهان با همت شهرداری برگزار شد و به همین جهت از مسئولان و مدیران شهرداری اصفهان برای فراهم کردن این فضا به طور ویژه تشکر می‌کنم. در ایام جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان چهارباغ محور اصلی تردد خانواده ها و فرزندانشان بود که این موضوع برای فیلمسازان خارجی که مهمان جشنواره بودند بسیار جالب توجه بود.

*مهم‌ترین دستاورد سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان از نظر شما چه بود؟

-مهم ترین دستاورد جشنواره امسال جذب حداکثری مخاطبان و رضایت نسبی مهمانان داخلی و خارجی از جشنواره بود. به نظرم این دو موضوع در کنار هم معنادار هستند یعنی جامعه هنری و مخاطب عام متشکل از خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان هم جذب جشنواره شدند و هم رضایت خود را از این رویداد اعلام کردند.

*در بخش سینمای بین‌الملل و تولیدات مشترک چه دستاوردهایی داشتیم‌ و چشم انداز این بخش‌ را چطور پیش بینی می‌کنید؟

-اساسا تغییر نگاه عمده جشنواره امسال، ارتقا و تقویت بخش بین‌الملل نسبت به دوره‌های گذشته بود. برای نخستین بار در این بخش «کتابخانه ویدیویی» را برای سینمای کودک و نوجوان تاسیس کردیم. پیش از جشنواره هم خریداران خارجی از طریق ایمیل فهرست فیلم‌های کتابخانه ویدیویی را دریافت کردند که بیش از ۲۰۰ اثر بود و از جزییات آثار آگاه شدند. عملا جشنواره به محلی برای خرید رایت تبدیل شد یعنی فیلمسازان، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان خارجی فیلم‌های مورد علاقه خود را مشاهده و متقاضی خرید آن‌ها شدند. همکارانم پس از پایان جشنواره هم گزارشی در این باره ارایه و مذاکرات خود را با طرف های خارجی دنبال و پیگیری خواهند کرد.

*امسال در بخش برگزاری پنل های تولید مشترک شاهد چه اتفاقاتی بودیم؟

-نکته شاخص در بخش بین‌الملل و برگزاری پنل‌های تولید مشترک این‌ بود که برای نخستین بار جشنواره را به فضایی برای گفت و گو بین هنرمندان داخلی، خارجی و رسانه‌ها تبدیل کردیم. در واقع مهمانان خارجی تجارب خود را درباره تولید مشترک بیان و در مقابل پخش کنندگان، تهیه‌کنندگان و خبرنگاران سوالاتشان را مطرح کردند و عملا یک فضای تبادل نظر و گفت‌وگوی سینمایی در جشنواره شکل گرفت که به نظرم نسبت به دوره‌های گذشته بسیار متفاوت بود.

مهم‌ترین ویژگی بخش بین‌الملل، امضای تفاهم‌نامه سه جانبه بین دبیر جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانا ایران، دبیر جشنواره فیلم کودک روسیه و دبیر جشنواره فیلم کودک کره جنوبی با عنوان همکاری های بین جشنواره ای اورسیا بود که خوشبختانه امضای این تفاهم‌نامه بازتاب خیلی خوبی در رسانه‌های خارجی داشت و امیدوارم این موضوع به عنوان یک دستاورد جدی توسط مدیران این سه جشنواره مورد پیگیری قرار بگیرد و در آینده شاهد همکاری بین جشنواره‌ای، تبادلات سینمایی و تولیدات مشترک بین این سه کشور و همچنین کشورهای اوراسیا باشیم.

*بخش کارگاه‌های آموزشی چه طور بود؟

-کارگاه‌های آموزشی امسال با قدرت بیشتری برگزار شد و استادان خارجی و داخلی تلاش کردند در کارگاه‌ها به سوالات جدی جوانان فیلمساز ایرانی پاسخ دهند، موضوعاتی هم که همکاران ما انتخاب کرده بودند کاربردی و اساسی بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و برخی از کارگاه‌ها ظرفیتی بیش از پیش بینی را تجربه کرد و با استقبال گستره‌ای رو به رو شد. داوطلبان برای حضور در کارگاه‌ها از قبل ثبت نام کرده بودند و سپس رزومه ثبت‌نام شوندگان دریافت و ارزیابی‌ها صورت گرفت تا افراد دارای تخصص و علاقه وارد این کارگاه‌ها شوند. کارگاه‌ها وجه فرهنگی، دانش افزایی و آموزشی جشنواره را نشان می دهد، امیدوارم ضعف‌های امسال را ارزیابی کنیم و در سال‌های آینده همکاران ما بتوانند با قوت بیشتری این بخش را برگزار کنند.

*در زمینه المپیادها چه دستاوردی داشتید؟

-در زمینه «سومین المپیاد فیلمسازی» می‌توانم بگویم که بدون تردید امسال استاندارد ویژه‌ای داشت و ما ضعف‌های دو دوره گذشته را شناسایی کردیم و حتی المقدور تلاش شد تا آن ضعف‌ها تکرار نشود. ما در المپیاد شاهد ارتقای سطح برنامه‌ها بودیم و از همکاران در انجمن سینمای جوانان و بنیاد سینمایی فارابی که بازوهای اصلی برگزاری این رویداد بودند تشکر می کنم. همچنین از همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در المپیاد فیلمسازی نوجوانان تشکر می کنم.

امسال در المپیاد «بخش ایده» اضافه شد و گروه سنی شرکت کنندگان هم ۱۲ تا ۱۶ سال بود که به هشت گروه تقسیم شدند و هشت استاد راهنما شامل ایرج طهماسب، مرضیه برومند، کامبوزیا پرتوی، پوران درخشنده، ابوالفضل جلیلی، علی اکبر قاضی‌نظام، عبدالله علیمراد و وحید نیکخواه آزاد برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شد و من از آنها قدردانی می‌کنم.

در این دوره فضای بسیار زیبایی در ارتباط بین استادان راهنما و نوجوانان که سرشار از انرژی، ایده های ناب و شور فیلمسازی بودند خلق شد و در نهایت ایده‌ها و فیلم‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و در این دوره از المپیاد به سه گروه از برگزیدگان مدال برنز، نقره و طلا اهدا شد.

تلاش همکاران ما در انجمن سینمای جوانان و بنیاد سینمایی فارابی این است که برنامه ریزی جامع‌تری برای برگزاری المپیاد چهارم داشته باشیم و در تدارک برنامه‌هایی برای نوجوانان برگزیده هستیم.

*صبا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش وزیر اسبق ارشاد به شایعه تغییر رییس صداوسیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسینی: از اهالی رسانه تقاضا می‌کنم از نشر شایعاتی که سبب تضعیف مدیریت رسانه ملی می‌شود اجتناب کنند.

به گزارش سینماپرس، خبرسازی‌ها هر از چند گاهی دامن یک مجموعه و یک شخصیتی را می‌گیرد این بار به سراغ رئیس سازمان صداوسیما رفته و هر روز نامی به عنوان رئیس جدید رسانه‌ملی معرفی می‌شود. نکته‌ای که مهرداد بذرپاش هم در واکنش به آن، گفت: «بعضی رسانه‌های خاص اصرار عجیبی دارند که شایعه خروج دکتر علی عسکری را تبدیل به خبر کنند اما جهت اطلاع عرض می‌کنم رئیس صداوسیما همچنان در این سمت می‌ماند و با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.»

فارغ از نام بذرپاش، سیدمحمد حسینی وزیر اسبق ارشاد هم جزو گزینه‌های رایزنی این خبرسازی‌ها اعلام شده بود. او در یک توئیت نوشت: «خبر تغییر رئیس صداوسیما را در فضای مجازی دیدم که معلوم نیست از چه منبعی ذکر شده! اینگونه خبرها را که هرازچندی داغ می‌شود تأیید نکرده و نمی‌دانم دامن‌زنندگان به آن چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ از اهالی رسانه تقاضا می‌کنم از نشر شایعاتی که سبب تضعیف مدیریت رسانه ملی می‌شود اجتناب کنند.»

*مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترسیم تمام ظرفیت‌های آزادگان در سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کارگردان سینما گفت: سینمای دفاع مقدس نیازی به قدیس سازی ندارد، برای همین نیاز است در این حوزه تنها به واقعیت‌ها پرداخته شود.

به گزارش سینماپرس، حمید بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون، درباره چرایی کم‌کاری سینما در زمینه بازگشت آزادگان به  حوزه  اظهار کرد: آزادسازی اسرا و مباحث مرتبط با آن از جمله مفاهیمی است که به نظرم به شکل درخوری در سینما به آن نپرداخته‌ایم، حتی در برخی مواقع نسبت به آن کم‌لطفی هم کرده‌ایم. زیرا آنچه از آزادگان در سینما و تلویزیون ترسیم می‌شود، نگاهی سطحی و شعاری است که برای مخاطبان جذاب نیست.

وی افزود: اینکه بخواهیم نشان دهیم عده‌ای از رزمندگان جبهه‌های نبرد در زندان‌های رژیم بعث اسیر بودند، اتفاق تازه‌ای در سینمای دفاع مقدس نیست، بلکه باید به بیان نکاتی بپردازیم که تا به‌ حال در این زمینه مطرح نشده است. شاید مهارت‌هایی که اسرا در دوران اسارت آموختند یکی از مواردی باشد که بتوان به آن پرداخت. برای نمونه من آزاده‌ای را می‌شناسم که در دوران اسارت ۳ زبان خارجی را آموخت یا این‌که عده بسیاری از آزادگان در ایام اسارت حافظ قرآن شدند.

ترسیم تمام ظرفیت‌های آزادگان در سینما

این کارگردان تأکید کرد: نشان دادن رشد علمی و معنوی در سینمای دفاع مقدس یک نکته بسیار مهم در پی دارد و مخاطب درمی‌یابد که در هر شرایطی می‌توان به موفقیت دست یافت و تنها کافی‌ است در این زمینه روحیه جهادی داشت. مسائل و معضلات خانوادگی یکی دیگر از مباحث مهمی است که در حوزه اسرا می‌توان به آن ورود کرد، مثلاً فیلم سینمایی «بوی پیراهن یوسف» نمونه خوبی در این زمینه است. ابراهیم حاتمی‌کیا در این اثر به روابطی می‌پردازد که تاکنون در فیلم‌های دفاع مقدسی شاهدش نبوده‌ایم، اما افسوس که اثر دیگری با این مضمون تولید نکرده‌ایم.

بهمنی تأکید کرد: فیلم سینمایی «نفوذی» هم از دیگر آثار درخور توجه دفاع مقدس شمرده می‌شود که در آن به موضوع آزادگان پرداخته شده است، اما رویکرد این اثر به شیوه دیگری است و کاملاً جنس قصه با آثار بسیاری که تاکنون دیده‌ایم متفاوت است، حتی در این فیلم به آزاده‌ای تهمت جاسوسی می‌زنند، ولی در پایان درمی‌یابیم این اتهام از جانب دوستانش به او وارد شده است.

مطالعات کتابخانه‌ای در حوزه آزادگان مؤثر نیست

وی با بیان این‌که فردی که می‌خواهد فیلمی درباره آزادگان بسازد، حتماً باید این حوزه را درک کرده باشد، گفت: سینمای دفاع مقدس نیازمند پژوهش و تحقیق است و برای تحقق این موضوع نمی‌توان به مطالعات کتابخانه‌ای اکتفا کرد، بلکه باید پژوهش‌های میدانی در این زمینه صورت گیرد، به خصوص درک وضعیت روحی آزادگان تنها از طریق فیلمسازانی میسر است که به این حوزه عشق و باور داشته باشند.

این فیلمساز تأکید کرد: باید به یک نکته بسیار مهم در ساخت فیلم درباره آزادگان توجه کرد و در هنگام سخن گفتن با آن‌ها تنها نباید به هشت سال دفاع مقدس بسنده کرد، چون طی چهار دهه گذشته ما اسرای دیگری هم داشتیم که در راه اسلام و انقلاب به اسارت درآمده‌اند، برای مثال سینما اصلاً به مباحث اسرای مدافعان حرم ورود نکرده است.

بهمنی با تأکید بر این‌که در ساخت آثاری با محوریت دفاع مقدس حتماً باید از قدیس‌سازی پرهیز شود، گفت: متأسفانه یکی از آسیب‌های رایج در ژانر سینمایی دفاع مقدس قدیس‌سازی از شخصیت‌های جنگ است. ایثار شهدا بر هیچ کس پوشیده نیست، اما رزمندگان اسلام از جنس آدم‌هایی بودند که در گوشه‌ و کنار شهرمان به وفور دیده‌ایم، با این تفاوت که آن‌ها در زمان لازم به درک والایی رسیدند و توانستند راه حق را پیش گیرند. پس ضروری‌ است که نگاهی واقعی به این آدم‌ها داشته باشیم.

کارگردان فیلم دفاع مقدسی «آن مرد آمد» اظهار کرد: سینمای دفاع مقدس ژانری نیست که مخاطبش تنها بزرگسالان باشند، بلکه در سینمای کودک می‌توان این مفاهیم را ترویج کرد، به ویژه در حوزه انیمیشن ظرفیت بسیار بالایی برای پرداختن به این موضوع وجود دارد، حتی باید گفت در انیمیشن بسیاری از محدودیت‌های سخت‌افزاری از بین می‌رود و با این شیوه کودکان به سادگی با قهرمانان سرزمین خود آشنا می‌شوند.

دوست دارم فیلمی با محوریت شهید تندگویان بسازم

وی با بیان این‌که علاقه‌مند است فیلمی با محوریت شهید تندگویان بسازد، تصریح کرد: دوران زندگی شهید تندگویان پر از فراز و فرود است که هر یک از آن‌ها می‌تواند دلیلی برای ساخت یک اثر سینمایی باشد. این اتفاق در سینمای دفاع مقدس می‌تواند رخ دهد. برای ساخت چنین اثری تلاش فراوان کردم، اما متأسفانه تا به امروز هیچ نهاد یا سازمانی حاضر به سرمایه‌گذاری در این زمینه نشده و عدم حمایت از این قبیل آثار دقیقاً مصداق شعارهای بدون عمل است.

بهمنی در پایان تأکید کرد: شاید سؤال کنید که چرا در زمان مدیریتم در مؤسسه شهید آوینی چرا اثری در حوزه آزادگان تولید نکردم. به همین جهت باید بگویم در آن دوران چند اثر دفاع مقدسی را مقابل دوربین داشتیم و طرح‌هایی هم در این زمینه آماده کرده بودیم و زمانی‌که دولت حمایت‌های خود را در این زمینه قطع کرد، دیگر دستمان برای پرداختن به این موضوعات باز نبود، هرچند باز هم ناامید نشدیم و تلاش کردیم با جذب حامی مالی، فیلم‌هایی با محوریت دفاع مقدس بسازیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«به نام پدر» و «کلاه» چهارشنبه در فیلمخانه – اخبار سینمای ایران و جهان

«به نام پدر» فیلمی زندگی‌نامه‌ای محصول ۱۹۹۳ به کارگردانی جیم شریدان است. به نام پدر نمایشی سینمایی از داستان واقعی افرادی است که بی گناه به انجام بمب گذاری و قتل سربازان انگلیسی در ایرلند محکوم شدند.

«به نام پدر» فیلمی زندگی‌نامه‌ای محصول ۱۹۹۳ به کارگردانی جیم شریدان است. به نام پدر نمایشی سینمایی از داستان واقعی افرادی است که بی گناه به انجام بمب گذاری و قتل سربازان انگلیسی در ایرلند محکوم شدند.
فیلم در مورد جوانی (دانیل دی لوئیس) است که مجبور میشود تا اعتراف کند که در بمب گذاری سال ۱۹۷۵ ازتش جمهوری خواه ایرلند علیه نیروهای انگلیسی دست داشته و این اعتراف باعث زندانی شدن پدرش هم می شود. همزمان یک وکیل (اما تامسون) هم که در حال تحقیق در مورد این موضوع است…
این فیلم برنده جوایز متعددی از جمله برنده خرس طلای جشنواره برلین شده است. «به نام پدر» چهار شنبه از شبکه چهار پخش می شود.
«کلاه» با عنوان اصلی (Doulos,le) محصول سال ۱۹۶۲ فرانسه است که با مدت زمان یک ساعت و ۴۸ دقیقه به شیوه سیاه و سفید و با صدای مونو ساخته شده‌است. «کلاه» را ژان پیر ملویل کارگردان مطرح سینمای فرانسه ساخته‌ است. این فیلم که هشتمین ساخته این کارگردان محسوب می‌شود. این فیلم روز پنجشنبه ۱۴ شهریور ماه به نمایش در می آید.
داستان فیلم «کلاه» درباره سارق سابقه‌داری به نام موریس فوگل است که گیلبرت و نور مالخورا به قتل می‌رساند. او از زندان رهایی می‌یابد و سعی می‌کند که یک سرقت دیگر بکند، اما به وسیله پلیس زخمی می‌شود. وقتی به هوش می‌آید می‌بیند در خانه دوستش ژان است. او فکر می‌کند سلین دوست سابقش که خبر چین پلیس است، او را لو داده است. سلین به وسیله پلیس بازجویی می‌شود و پلیس موریس را بازداشت می‌کند…
«بازی تقلید» فیلمی در ژانر تاریخی درام به کارگردانی مورتن تیلدام است. «بازی تقلید» زندگی تلخ ریاضی‌دان نامدار و پدر علم رایانه یعنی آلن تورینگ را در سه برهه تاریخی به تصویر می‌کشد. «بازی تقلید» برنده «جایزه انتخاب مردم»، مهمترین جایزه سی و نهمین دوره جشنواره فیلم تورنتو شد. در این فیلم بندیکت کامبربچ در نقش تورینگ در کنار کیرا نایتلی ظاهر شده‌است. بازی تقلید با استقبال بسیار خوب منتقدان و تماشاگران رو به رو شد و به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۴ شناخته شد. این فیلم در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار در هشت رشته نامزد شد که در نهایت موفق شد تنها جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را برای گراهام مور به ارمغان بیاورد.
خلاصه فیلم: «آلن تورینگ» یکی از بزرگترین یا می توان گفت نابغه ترین دانشمندان بریتانیایی بود که همزمان با جنگ جهانی دوم دعوت به کار می شود تا بتواند کد گذاری پیچیده نیروی های آلمانی به نام انیگما را رمزگشایی کند. او بر خلاف نظر همکارانش اصرار دارد با ساخت ماشینی مخصوص انیگما را شکست بدهد. اما پروژه پیش نمی رود و در حال شکست است که با ورود دختر نابغه ای بنام “جوان” تحقیقات به سرانجام می رسد…
این فیلم روز جمعه ۱۵ شهریور از شبکه چهار سیما پخش می شود.
«فیلم خانه» هر روز ساعت ۱۰:۳۰ پخش و ساعت ۲:۳۰ بامداد از شبکه چهار سیما بازپخش و تقدیم به علاقمندان هنر هفتم می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جایزه شهید آوینی» به دهمین دوره رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دهمین دوره جایزه شهید آوینی به عنوان بخش ویژه‌ سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه است که برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت آذرماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

«جایزه شهید آوینی» از هیات انتخاب و داوری مجزایی برخوردار است و جایزه‌ برگزیدگان این بخش هم تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰، ۱۲۰ و ۱۰۰ میلیون ریال برای کارگردانان سه فیلم اول، دوم و سوم منتخب هیات داوران است.

سال گذشته سه تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی شهید آوینی به ترتیب به وحید چاووش کارگردان فیلم «خاطرات خبرنگار جنگ»، محمدرضا وطن‌دوست کارگردان و تهیه‌کننده مستند «لِسِک» و ماهان خمامی‌پور کارگردان «شبیه‌سازی آقای زرد» تعلق گرفت. جایزه ویژه‌ هیأت داوران هم به پاس حماسه‌ تعهد و تخصص، به وحید حمیدی شخصیت فیلم «مردان زندگی» ساخته یحیی رضایی اهدا شد.

داوران این دوره‌ جایزه شهید آوینی، اکبر نبوی، محمدهادی نائیجی و پناه‌برخدا رضایی بودند.

مستندسازان متقاضی شرکت در بخش «جایزه شهید آوینی» سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت تا روز ۳۱ شهریورماه فرصت دارند فرم شرکت در این رویداد را روی وب‌سایت www.irandocfest.ir  تکمیل و از اطلاعات ثبت شده پرینت تهیه کنند و سپس با امضای تهیه‌کننده و همراه با نسخه فیلم، حداکثر تا دهم مهرماه به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۸ در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقاد «آزادی مهربانی» از بی توجهی مسئولین – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک سینماگر که چند سال است در بستر بیماری به سر می‌برد، با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان نسبت به خود اظهار داشت: من هر کاری کردم انجام وظیفه بود، اما روا نیست امروز که در بستر هستم و حقوقم به یغما رفته، هیچ‌کس سراغی از من نمی‌گیرد.

به گزارش سینماپرس، محمد آزادی مهربانی، تهیه‌کننده و بازیگر سینما و تلویزیون که در بستر بیماری به‌سر می‌برد و درحالی که به سختی تکلم می‌کرد به کیهان گفت: بنده از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با علاقه و اعتقاد وارد عرصه سینما شدم و تمام فعالیت‌های من نیز در آثار انقلابی و ارزشی بوده است. ازجمله «میرزا کوچک‌خان»، «ترن»، «سردار جنگل» و… بنده مدتی جبهه بودم و دو برادرم هم در دوران دفاع مقدس شهید شدند. من تمام سرمایه زندگی خودم را در خدمت تولید آثار انقلابی هزینه کردم، اما الان که در بستر بیماری هستم و یکی از کارگردان‌ها، پولم را خورده و رفته، هیچ‌کس رسیدگی نمی‌کند.
وی با بیان اینکه حدود پنج سال است که سکته کرده و خانه‌نشین شده است، افزود: ناراحت نیستم، برای اعتقاداتم کار کردم و وظیفه‌ام را برای این انقلاب انجام دادم، اما این روا نیست امروز که دچار این وضعیت شده‌ام، هیچ‌کس سراغی از من نمی‌گیرد و حتی از حقوقم دفاع نمی‌شود.
آزادی مهربانی تأکید کرد: حتی خانه سینما هم که وظیفه‌ای صنفی به عهده‌دارد، از من که با هزینه شخصی خودم و بدون حمایت ارگان‌ها و نهادها فیلم می‌ساختم، هیچ حمایتی نکرده است و حتی سراغی هم از من نگرفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیین‌نامه جشنواره «آسوریک» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین‌نامه شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «آسوریک» منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «آسوریک» از تاریخ ۹ الی ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۸ به مدت ۴ روز در استان سیستان و بلوچستان، شهر زاهدان با حضور استان‌های خراسان شمالی، سمنان، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، تهران و سیستان و بلوچستان توسط انجمن سینمای جوانان ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.

بر همین اساس، آیین نامه این دوره از جشنواره منتشر شد.

 اهداف جشنواره

جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان با هدف حمایت از تولیدات حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای فیلمسازان استان‌های سراسر کشور، شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی در خارج از مرکز، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان یکی از مقوله‌های مهم فرهنگی و ارتباط هرچه بیشتر مسئولان استانی و ستاد مرکزی انجمن سینمای جوانان ایران با همکاری‌های دوجانبه برگزار می‌شود.

بخش‌های جشنواره

جشنواره در سه بخش مسابقه­ فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس برگزار می‌شود.

بخش فیلم :

شامل سه بخش مسابقه، ویژه و جنبی است.

الف: بخش مسابقه

بخش مسابقه بخش رقابتی جشنواره است. همه آثار تولیدی در راستای اهداف و موضوعات جشنواره، در قالب‌های کوتاه داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی می‌توانند در این بخش حضور یابند.

ب: بخش ویژه:

۱. آیین و محیط زیست

بخش ویژه شصت و چهارمین جشنواره فیلم منطقه ای آسوریک در زاهدان، به آثاری توجه دارد که رسوم و آیین ها را در دل فرهنگ هر جغرافیا روایتگر باشد و یا صاحب اثر، موضوع محیط زیست و تهدیدات زیستی و یا زیبایی های هر منطقه را در هر چهار بخش انیمیشن، داستانی، مستند وعکس، دستمایه خلق اثر قرار داده باشد.

هدف از انتخاب این دو موضوع به عنوان شاخص بخش ویژه جشنواره منطقه ای آسوریک زاهدان با توجه به گستره جغرافیایی و تنوع اقلیمی-زیستی استان های شرکت کننده ارج نهادن به توجه هنرمندانه و موثر فیلمسازان ونگاه عکاسانه در به تصویر کشیدن ذخایر فرهنگی ومعرفی آداب و رسوم و جاذبه های طبیعی و البته تهدیدات و بحران های زیست محیطی این مناطق خواهد بود.

۲. جایزه ویژه مرحوم «عباس حداد»

هیات داوران از بین آثار استانی بخش مسابقه جشنواره آسوریک، به بهترین و جسورانه ترین اثر جایزه ای با نام جایزه ویژه عباس حداد از چهره های تاثیرگذار در هنر فیلمسازی استان اهدا خواهد کرد.

*به برگزیدگان این بخش، تندیس ویژه، لوح تقدیرو جایزه نقدی تعلق  خواهد گرفت.

ارسال آثار:

بدیهی است که صاحبان آثار در صورت تمایل به شرکت در این بخش می بایست قسمت بخش ویژه فراخوان جشنواره را با دقت خوانده و نسبت به تکمیل آن اقدام نمایند. آثاری که با این موضوعات به دبیرخانه جشنواره ارسال می گردند امکان شرکت در هر دو بخش اصلی و ویژه را خواهند داشت.

لازم به ذکر است به منظور تخصصی شدن ارکان جشنواره داوری بخش ویژه مستقل از داوری بخش اصلی جشنواره انجام خواهد شد.

با توجه به اهمیت پرداختن هنرمندان به ریشه های ملی و توجه به زیست بوم میهن عزیزمان بخش ویژه جشنواره به آیین های ملی و محیط زیست اختصاص داده شده است.

ج: بخش جنبی

این بخش غیررقابتی فرصتی است برای تبادل اندیشه‌ها و تجربه‌های هنرمندان و ایجاد زمینه‌ای ­ مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار فیلم‌سازان فیلم کوتاه شامل نمایش ویژه، بزرگداشت، مرور آثار، نشست‌های تخصصی و … .

مقررات خاص بخش فیلم

۱. حداکثر زمان برای آثار ۳۰ دقیقه است.

۲. سرمایه‌گذار یا تهیه کننده حقوقی به عنوان صاحب اثر شناخته خواهد شد.

۳. تاریخ تولید آثار باید پس از فروردین ۱۳۹۶ باشد. فیلم‌هایی که قبلا برای جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان ارسال شده‌اند امکان حضور در این دوره از جشنواره را ندارند.

۴. آثاری که قبلا به بخش مسابقه جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران راه یافته اند، نمی توانند در این جشنواره حضور یابند.

۵. آثاری که در این جشنواره موفق به دریافت تندیس به عنوان بهترین فیلم داستانی، مستند، تجربی، پویانمایی و بهترین فیلم جشنواره شوند مستقیماً به بخش مسابقه  «سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» راه می‌یابند.

۶. از نظر تعداد آثار ارسالی محدودیتی وجود ندارد.

۷. در صورت راه‌یابی فیلم به بخش مسابقه ارسال موافقت نامه از سوی تهیه‌کننده الزامی است.

شرایط فنی آثار:

 همه آثار ارسالی باید به صورت فایل دیتا و بر روی سخت افزارهایی مانند:    DVD(Data)  – DVD۹ –  Flash memory -Hard External – SD card، تنها با فرمت‌های زیر به دبیرخانه جشنواره ارائه شوند. (سخت افزارهای فوق الذکر عودت داده می شود).

همه آثار ارسالی با نرم افزارها و فرمت های اعلام شده به شرح زیر تهیه شوند:

فرمت های قابل پذیرش:

۱- سیستم عامل Windows

الف – نرم افزار Edius :

· XD cam

· HDV(m۲t)

· Canopus HQ standard

· DV Avi

ب- نرم افزار Premiere:

· MPEG۴ (H.۲۶۴)

· MXF OP۱a

· Microsoft Avi

۲. سیستم عامل MAC

· نرم افزارهای Finalcut و Premiere:

· XDCAM EX (۳۵Mb/s VBR)

· MOV(H.۲۶۴)

تذکر مهم: از آنجا که در جشنواره های انجمن سینمای جوانان ایران فرآیند ارسال فیلم‌ها به دبیرخانه جشنواره یک مرحله‌ای است، در صورت انتخاب هر فیلم برای بخش مسابقه، فایل ارسال شده توسط فیلم‌ساز، مستقیماً و بدون هیچ تغییری در جشنواره به نمایش در خواهد آمد. از این رو اکیدا از ارسال آثار خود به صورت  DVD video  یا همان VOB خودداری فرمایید.

بدیهی است به علت تراکم آثار ارسالی و محدودیت زمانی، فایل‌های معیوب و یا فرمت‌های متفرقه به هیچ عنوان در مرحله انتخاب آثار شرکت داده نخواهند شد.

جوایز بخش فیلم:

هیأت انتخاب و داوری متشکل از سه تا پنج عضو از هنرمندان و کارشناسان،    بخش مسابقه را داوری و جوایز زیر را به برگزیدگان اهدا خواهند کرد:

۱. جایزه بزرگ شامل تندیس و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به بهترین فیلم جشنواره (این جایزه به تهیه کننده تعلق می گیرد)

۲. تندیس جشنواره و مبلغ ۳۵ میلیون ریال به بهترین فیلم داستانی

۳. تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰ میلیون  ریال به بهترین فیلم پویانمایی

۴. تندیس جشنواره و مبلغ  ۳۰ میلیون ریال به بهترین فیلم مستند

۵. تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰ میلیون ریال به بهترین فیلم تجربی

۶. لوح افتخار و  مبلغ ۲۵ میلیون ریال به بهترین پژوهش در فیلم مستند

۷. لوح افتخار و  مبلغ ۲۵ میلیون ریال به بهترین فیلمنامه

۸. لوح افتخار و مبلغ ۲۵ میلیون ریال به بهترین تصویربرداری

۹. لوح افتخار و مبلغ ۲۵ میلیون ریال به بهترین تدوین

۱۰. لوح افتخار و مبلغ ۲۵ میلیون ریال به بهترین صدای فیلم

۱۱. لوح افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون ریال به برترین استعداد جوان *

۱۲. هیات داوران می تواند حداکثر دو دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به دو اثر تحت عنوان تقدیرهیات داوران اهدا کنند.

*به منظور تشویق هنرجویان، دانشجویان و علاقمندان فیلم کوتاه، متولدین سال ۱۳۷۷ به بالا که اولین یا دومین اثر تولیدی خود را ارایه نموده اند جایزه ای تحت عنوان استعداد جوان اهدا خواهد شد.

جوایز ویژه در بخش فیلم :

۱. تندیس ویژه و جایزه نقدی به مبلغ ۵۰ میلیون ریال بعنوان جایزه ویژه بنام مرحوم «عباس حداد»

۲. تندیس ویژه و مبلغ  ۵۰ میلیون ریال به بهترین فیلم

۳. لوح افتخار و مبلغ ۳۰ میلیون ریال بعنوان نفر دوم

۴. لوح افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون ریال بعنوان نفر سوم

 بخش فیلمنامه:

به منظور کشف استعدادهای جوان در زمینه فیلمنامه نویسی و با توجه به اهمیت این حوزه به عنوان زیر ساخت تولید فیلم در دو بخش زیر برگزارمی‌گردد.

 – بخش آزاد

 – بخش اقتباسی (اقتباس ادبی از متون کهن یا معاصر ایرانی و یا متون مرتبط با انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و بیداری اسلامی با ذکر مأخذ)

مقررات خاص بخش فیلمنامه:

۱. فیلمنامه ها باید در پرتال ثبت نام جشنواره ها آنلاین ثبت‌ شده و کد دریافتی از سایت را نزد خود نگه دارید.

۲. فیلمنامه‌ها باید هنگام ثبت اثر با یکی از دو فرمت pdf یا word  در سایت آپلود شود.

۳. آثاری که برای جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان ارسال شده‌اند، امکان حضور در این دوره از جشنواره را ندارند.

۴. همراه بودن خلاصه فیلمنامه در حداکثر یک صفحه A۴ در صفحه اول فیلمنامه الزامی است.

۵. فیلمنامه می‌بایستی بر مبنای زمان حداکثر ۱۵ دقیقه نوشته شده باشد.

۶. تعداد فیلمنامه‌های ارسالی هر نفر برای هر دو بخش آزاد و اقتباسی در مجموع حداکثر چهار فیلمنامه در نظر گرفته شده است.

۷. فیلمنامه های ارسالی نباید تولید شده باشند.

جوایز بخش فیلمنامه:

هیأت داورن متشکل از سه کارشناس و هنرمند، این بخش را داوری و جوایز زیر را به برگزیدگان اهدا خواهند کرد:

بخش آزاد:

۱. تندیس جشنواره، مبلغ ۲۵ میلیون ریال به بهترین فیلمنامه به عنوان نفر اول

۲. دیپلم افتخارجشنواره، مبلغ ۲۰ میلیون ریال به بهترین فیلمنامه به عنوان نفر دوم

۳. لوح تقدیر، مبلغ ۱۵ میلیون ریال به بهترین فیلمنامه به عنوان نفر سوم

 بخش اقتباسی:

تندیس جشنواره، مبلغ ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی به بهترین فیلمنامه اقتباسی

* هیأت داوران می توانند علاوه بر جوایز مذکور، یک لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به یک اثر برتر اهدا کنند.

بخش عکس

شامل دو بخش مجموعه عکس و تک عکس می باشد. در این بخش به مفاهیم والای فرهنگی براساس باورها و ویژگی های فرهنگی مناطق مختلف ایران اسلامی، ارائه اندیشه ای نو بر پایه پژوهشی جامع برای دستیابی به بیانی صریح و قدرتمند در ارائه یک اثر ناب پرداخته می شود.

۱. بخش مسابقه با موضوع آزاد و ویژه برگزار می‌شود.

۲. بخش ویژه با موضوع «آیین های ملی و محیط زیست» برگزار می شود.

۳. آثاری که برای جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان ارسال شده‌اند امکان حضور در این دوره از جشنواره را ندارند.

۴. شرکت در مسابقه برای عموم آزاد است.

۵. عکس‌های راه یافته به بخش مسابقه در نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.

مشخصات آثار

– عکس ها باید با فرمت JPG  با پسوند RGB، اندازه ضلع بزرگ ۱۲۰۰ پیکسل وحداقل ۳۰۰ کیلوبایت و حداکثر ۷۰۰ کیلوبایت هنگام ثبت اثر ضمیمه شود.

– عکس ها می تواند به صورت رنگی و سیاه و سفید باشد.

– هر عکاس حداکثر با ۱۰ فریم به صورت تک عکس یا مجموعه عکس می‌تواند شرکت کند.

الف: مجموعه عکس

هرعکاس می‌تواند حداکثر ۷ قطعه عکس را که در چارچوب متعارف مجموعه عکس قرار می‌گیرند ارسال نمایند.

ب: تک عکس

عکاسان در این بخش حداکثر با ارسال ۵ قطعه عکس می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.

حقوق معنوی آثار پذیرفته شده:

الف) برگزار کننده به هر تک عکس راه‌یافته به جشنواره مبلغ ۵۰۰ هزار ریال و هر مجموعه عکس یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال پرداخت میکند.

ب) صاحبان آثار  به برگزار کنندگان اجازه می‌دهند تا از آثارشان در کلیه انتشارات، بیلبوردهای تبلیغاتی، پوستر جشنواره در نمایشگاه‌های فرهنگی داخلی استفاده کنند.

جوایز بخش عکس:

هیأت داوران متشکل از  سه کارشناس و هنرمند، این بخش را داوری و جوایز زیر را به برگزیدگان اهدا خواهند کرد.

۱. تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰ میلیون ریال به بهترین مجموعه عکس

۲. تندیس جشنواره و مبلغ ۲۵ میلیون ریال به عکس اول

۳. دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون ریال به عکس دوم

۴. لوح تقدیر و مبلغ ۱۵ میلیون ریال به عکس سوم

۵. لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به بهترین استعداد جوان

هیأت داوران می توانند علاوه بر جوایز اعلام شده یک لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال به یک عکاس اهدا کنند.

این جایزه به متولدین ۱۳۷۷ به بالا تعلق می‌گیرد.

جوایز ویژه در بخش عکس:

تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰ میلیون ریال به بهترین مجموعه عکس در بخش ویژه

۲. تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰ میلیون ریال به بهترین عکس با موضوع ویژه

۳. دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون ریال به عکس دوم به موضوع ویژه

لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به عکس سوم با موضوع ویژه

بخش جنبی

– در این بخش آثار عکاسان مطرح داخلی و خارجی به نمایش گذاشته خواهد شد.

مقررات عمومی

۱. شرکت همه‌ فیلمسازان، نهادها، سازمان‌های دولتی و تهیه‌کنندگان بخش خصوصی آزاد است.

۲. ثبت‌نام در جشنواره تنها از طریق پرتال ثبت نام امکان پذیر است، بنابر این لازم است درخواست‌کنندگان با مراجعه به سایت iycs.ir فرم تقاضای شرکت در جشنواره را تکمیل کرده و اطلاعات مورد نیاز را آپلود و کد رهگیری را دریافت نمایند و هنگام ارسال کپی آثار، نام فایل را به کد دریافتی از سایت تغییر نام دهند و هنگام ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره، ضروریست که کد رهگیری بر روی (DVD)  نوشته شود.

۳. به هیچ عنوان امکان تغییر و یا ارسال مجدد آثار وجود ندارد.

۴. به آثاری که به بخش مسابقه راه یافته‌اند، گواهی شرکت داده خواهد شد.

۵. آثاری که استانداردهای فنی و نمایشی را نداشته باشند از بخش مسابقه حذف می‌گردند.

۶. دبیرخانه جشنواره، مسئولیتی در قبال آسیب‌های ناشی از ارسال نامطلوب آثار از جانب شرکت کننده را نمی‌پذیرد.

۷. پس از راه‌یابی اثر به جشنواره امکان خارج کردن آن وجود ندارد.

۸. اخذ تصمیم نهایی درباره موارد پیش‌بینی نشده که در مقررات حاضر لحاظ نشده و یا ابهامات ناشی از مفاد آن و تغییر در بعضی از مقررات، با دبیر جشنواره است.

۹. تهیه‌کننده و یا نماینده قانونی دارای مجوز ایشان به انجمن سینمای جوانان ایران اختیار می‌دهد که فیلم های منتخب را در فضاهای آموزشی به طور اعم کلمه که فاقد جنبه انتفاعی و مالی بوده است بالاخص دفاتر و شعب انجمن سینمای جوانان ایران به نمایش درآورد.

۱۰. تکمیل فرم تقاضای شرکت در جشنواره به معنای قبول مقررات اعلام شده می‌باشد.

گاه‌شمار جشنواره :

آخرین مهلت ثبت‌نام و  ارسال آثار:  ۲۰ مهر

اطلاع‌رسانی: از  نیمه اول آذر

برگزاری:  ۹ الی ۱۲ دی

نشانی ارسال آثار: تهران، میدان ونک، خیابان گاندی جنوبی، کوچه نوزدهم، پلاک ۲۰،   کدپستی: ۱۵۱۷۸۷۳۸۱۱، دفتر امور جشنواره‌ها، تلفن: ۸۶۰۸۴۸۱۶-۸۶۰۸۴۸۲۹-۰۲۱

توجه: روی پاکت ارسال قید شود «مربوط به شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان- زاهدان»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم/ جدیدترین تیزر فیلم سینمایی «قصر شیرین» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : جدیدترین تیزر فیلم سینمایی «قصر شیرین» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی و با بازی حامد بهداد، محمد عسگری، ژیلا شاهی، اکبر آئین، آزاده نوبهار، محمد اشکان فر، یونا تدین، نیوشا علیپور، بابک لطفی و خواجه پاشا منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مراسم ترحیم داریوش اسدزاده در مسجد بلال برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم هفتمین روز درگذشت زنده یاد داریوش اسدزاده فردا (سه شنبه) در مسجد بلال برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مراسم هفتمین روز درگذشت داریوش اسدزاده هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون، سه شنبه دوازدهم شهریور ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰ در مسجد بلال واقع در خیابان ولیعصر سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود.

گفتنی است مرحوم اسدزاده روز یکشنبه (سوم شهریورماه) چشم از دنیا فرو بست.

مشاهده خبر از سایت منبع