X

بایگانی شهریور 18, 1398

دفتر سینمایی

چگونه فیلم سینمایی عملیات موساد در تهران ضبط شد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «عامل عملیاتی / Operative» درباره سلسله عملیات تروریستی موساد علیه برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی در دسترس عموم قرار گرفته که سکانس‌هایی از آن به وضوح در تهران ضبط شده است؛ اقدامی که هرچند در پایتخت غیرممکن نیست، با توجه به ملاحظات موجود برای هر نوع عکاسی و فیلمبرداری در تهران، امری عجیب و دور از انتظار به نظر می‌رسد و عجیب‌تر اینکه در قبال این اتفاق شاهد هیچ واکنشی نیستیم.

به گزارش سینماپرس، کتاب «معلم انگلیسی: یک رمان / The English Teacher: A Novel» نوشته ییفتاچ ریچر آتیر نویسنده صهیونیست ساکن فلسطین اشغالی سال ۲۰۱۶ منتشر و حاوی روایتی داستان‌گونه از تحرکات موساد علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران بود که منجر به ترور شماری از دانشمندان هسته‌ای و انتقال قطعات آلوده و ویروس به تأسیسات هسته‌ای ایران شد اما در نهایت منتهی به نتایج فلج‌کننده‌ای برای برنامه هسته‌ای ایران نشد.

انتشار اطلاعات عملیات‌ اطلاعاتی موساد در قالب داستانی، اتفاق تازه‌ای نیست و نظیر این رمان‌ در چند دهه اخیر با اهداف مختلف نظیر قدرت‌نمایی با استفاده از اطلاعات سوخته و در دسترس دستگاه‌های اطلاعاتی رقیب که صرفاً عموم افکارعمومی از آن بی‌خبرند یا ارائه اطلاعات غلط و ایجاد جنگ روانی منتشر شده است. این برنامه آنچنان مورد توجه قرار نگرفت و شاید همین باعث شد اسرائیلی‌ها با اتکا به این رمان، به سراغ ساخت فیلم سینمایی بروند و داستان بخشی از اقدامات تروریستی‌شان در قبال برنامه هسته‌ای ایران را در این بستر بیاورند.

فیلم سینمایی «عامل عملیاتی / Operative» به کارگردانی یوول آدلر که با تهیه کنندگی آن کری، تهیه کننده هالیوودی ساخته شده، محصول مشترک اسرائیل، آمریکا، آلمان و فرانسه است؛ اما در اصل یک فیلم اسرائیلی است که صرفاً بازیگران اصلی‌اش از فلسطین اشغالی نیستند. دیانه کروگر بازیگر آمریکایی نقش اصلی این فرم را بازی می‌کند که یک جاسوس چند تابعیتی فاقد اصالت یهودی به نام «راشل» است. راشل با هدایت افسر ارشدش «توماس» با بازی مارتین فریمن، در چندین عملیات از جمله ارتباط با یک تاجر فروشنده تجهیزات دارای کاربرد دوگانه به ایران به نام «فرهاد» با بازی کاس انوار ظاهر می‌شود.

بر اساس داستان این فیلم، راشل که از کیفیت جنایت‌هایی که باید یک عامل موساد انجام دهد، به خوبی آگاهی ندارد به دستگاه اطلاعات رژیم صهیونیستی متصل می‌شود و در آزمون سنجش توانایی‌اش، یک دانشمند تحت حفاظت روسیه را ـ که در برنامه هسته‌ای ایران فعالیت دارد ـ در آلمان ترور می‌کند و سپس به عنوان عامل عملیاتی با پوشش معلم زبان انگلیسی وارد تهران می‌شود و ضمن نزدیک شدن به مدیر شرکت تأمین کننده سرور برای تأسیسات هسته‌ای ایران و آپلود ویروس در سرورها، بخشی از عملیات انتقال بمب‌های مغناطیسی به تهران برای ترور دانشمندان هسته‌ای را از طریق قاچاق‌بران کردستان ایران انجام می‌دهد.

عمده این تریلر جاسوسی در کشورهای اروپایی و آمریکا ضبط شده و با افزودن نشانه‌هایی نظیر صندوق صدقه، زنان چادری، روحانی و نظایر اینها و فلو کردن پست زمینه نماها، کوشیده شده فضا شبیه به تهران درآید اما شگفت انگیز اینکه برخی نماها در خیابان‌های تهران از جمله خیابان انقلاب ضبط شده است. البته واضح است که دیانه کروگر به تهران سفر نکرده و نماهایی که از او در تهران ثبت شده یا پس از ثبت اینسرت‌ها از طریق تکنولوژی پرده سبز تکمیل و یا توسط بدل از پشت سر در خیابان‌های تهران فیلمبرداری شده است. قطعاً اگر بازیگر فیلم «تروآ» و «پست‌فطرت‌های لعنتی» به تهران می‌آمد و دوربین به دنبال او در خیابان‌ها راه می‌افتاد، ثبت سکانس‌های متعدد در تهران ناممکن بود و ماجرا لو می‌رفت.

یوول آدلر کارگردان صهیونیست فیلمِ عامل عملیاتی درباره ثبت معدود سکانس‌هایی که از ایران گرفته، در زمان نمایش این فیلم در جشنواره برلین گفته بود که فیلمبردارش در ایران را اینترنتی هدایت می‌کرده که چند نماهایی با چه قاب‌بندی‌ها و زوایایی را بگیرد. به تعبیر دیگر، او با استفاده از یک دستیار در تهران و احتمالاً یک بازیگر بدل این صحنه‌ها را در تهران ثبت کرده و در کنار صحنه‌های بازسازی شده دیگر از تهران که برای اهالی تهران به خوبی قابل تفکیک است، قرار داده است.

در این شرایط البته همچنان این پرسش باقی است که همین نماهای محدود چگونه در تهران فیلمبرداری شده، چون دست‌کم در پایتخت عکاسی و فیلمبرداری حتی با کارت خبرنگاری رسانه نیز ممکن نیست و نیاز به مجوز از نهادهای مسئول دارد و در صورتی که با عکاس یا فیلمبردار بدون مجوز مواجهه‌ای صورت پذیرد، با چالش جدی مواجه می‌شود؛ بنابراین، از این منظر انتظار می‌رود دست‌کم حساسیتی که نسبت به خبرنگاران و عکاسان وجود دارد، نسبت به عوامل تولید چنین فیلم‌هایی نیز وجود داشته باشد.

*تابناک

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علی عسگری به عنوان داور جشنواره مورد تایید اسکار انتخاب شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی عسگری فیلمساز ایرانی داور جشنواره فیلم کوتاهی در بلغارستان شد که از جشنواره های مورد تایید اسکار است.

به گزارش سینماپرس، علی عسگری کارگردان جوان کشورمان که با اولین فیلم بلندش «ناپدید شدن» در هفتاد و چهارمین فستیوال فیلم ونیز حضور داشت، داور بخش مسابقه جشنواره In the Palace کشور بلغارستان که از ۱۹ تا ۲۶ سپتامبر در شهر وارنا بلغارستان برگزار می‌شود، شد.

این جشنواره جزو جشنواره های مهم فیلم کوتاه است که برگزیدگان آن وارد رقابت اسکار بهترین فیلم کوتاه می‌شوند.

همچنین در جشنواره تیرانا که این ماه در کشور آلبانی برگزار می‌شود، مروری بر آثار علی عسگری و فرنوش صمدی به همراه یک ورکشاپ فیلمسازی ۲ روزه توسط این دو برگزار خواهد شد.

علی عسگری از جمله سینماگران ایرانی است که از سال گذشته عضوی از آکادمی اسکار شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیری گذرا در روند سلطه‌گری رسانه‌ها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پویایی و پیش‌روندگی انقلاب اسلامی و وجود عوامل مزاحمی که مترصد متوقف کردن آن هستند از یک سو و گستردگی بی‌حد و مرز وسایل ارتباط جمعی و تعدد رسانه‌ها در عصر ما از سوی دیگر پدیدآورندۀ وضعیت جدیدی در عالم خبررسانی شده‌اند که پیامد ناخوشایندش غرق شدن مخاطبین عام در دریای خبرها و در عین حال بی‌خبری بسیاری از مردم از اصل خبرهایی است که در هجوم بی‌امان امواج خبری محو و ناپدید می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، پویایی و پیش‌روندگی انقلاب اسلامی و وجود عوامل مزاحمی که مترصد متوقف کردن آن هستند از یک سو و گستردگی بی‌حد و مرز وسایل ارتباط جمعی و تعدد رسانه‌ها در عصر ما از سوی دیگر پدیدآورندۀ وضعیت جدیدی در عالم خبررسانی شده‌اند که پیامد ناخوشایندش غرق شدن مخاطبین عام در دریای خبرها و در عین حال بی‌خبری بسیاری از مردم از اصل خبرهایی است که در هجوم بی‌امان امواج خبری محو و ناپدید می‌شوند. بروز چنین اوضاع و احوالی یعنی در زیر بمباران خبری قرار گرفتن امّا از واقعیت امر بی‌خبر بودن البته پدیده‌ای تصادفی نیست و عامل عمدۀ آن پیرایه بستن به اصل خبر و جرح و تعدیل‌هایی است که از سوی برنامه‌ریزان رسانه‌ای در قالب تحلیل و تفسیر خبری به‌عمل می‌آید تا اهداف نظام سلطه را در سطح بین‌المللی تحقق بخشد.  
حاشیه‌پردازی در اطراف یک خبر و پرداختن به فرعیات آن گاه تا آنجا پیش می‌رود که اصل خبر در محاق قرار می‌گیرد و به تحریف خبری می‌انجامد و در چنین حالتی، صاحبان منافع نامشروع هیچ ابایی ندارند که سیاه را سفید و سفید را سیاه نشان دهند و از آبی که خود گل‌آلود کرده‌اند، ماهی ثروت و قدرت و در نهایت سلطه را صید کنند.
همۀ آنچه که تا به اینجا به نوشته درآمد، اگر چه رسم مألوف و شیوۀ رایج غالب رسانه‌های آمریکایی و اروپایی است؛ امّا ساده‌انگاری و خوش‌باوری محض است اگر تصور کنیم این‌گونه بندبازی‌های رسانه‌ای، پدیده‌ای فرامرزی است و ما در داخل مرزهای خود، از سوی پاره‌ای از نشریات و منابع خبری، گرفتار چنین بازی‌های کثیفی نیستیم.
نگاهی تیزبینانه به روند انتخاب موضوع خبری و تنظیم هدف‌دار آن، سپس حاشیه‌پردازی، تحلیل و تفسیر و صحنه‌آرایی و آرایش خبر تا مرز جعل و تحریف در جهت منافع صاحبان زور و زر و ارباب قدرت، این واقعیت تلخ را نشان می‌دهد در داخل کشور هم، متأسفانه هستند کسانی که با نام و شناسنامۀ ایرانی، نه تنها در راستای منافع ملّی حرکت نمی‌کنند بلکه جان‌مایۀ فعالیّت و حاصل کارشان در روند خبررسانی دقیقا ترجمه و نشر همان اهدافی است که دشمنان می‌طلبند و برای دشمن چه چیزی بهتر از اینکه بخشی از رسانه‌های داخلی کشور مقابل مترجم بلندگو و ناشر افکارش باشند.
… و البته سلطۀ خبری تنها یک وجه از وجوه متعددی است که نظام اختاپوسی حاکم بر جهان به آن چنگ انداخته و در گذر زمان با گسترش قلمرو نفوذ و در اختیار گرفتن امکانات فرهنگی – هنری از ادبیّات گرفته تا سینما و تئاتر و موسیقی مأموریت جدیدی را دنبال می‌کند که هدف نهایی آن همچون فیلم‌های فانتزی و تخیلی ماشینی کردن مردم کرۀ زمین و تغییر افکار عمومی در محدودۀ شیوه‌های خاصی از رفتارهای موسوم به سبک زندگی (life style) است.
حال با تمام این تفاصیل، شکست یا موفقیّت این بت‌های نوظهور قرن بیست‌ویکم، که خود را خدایان و صاحب‌اختیاران زمین و زمینیان می‌شمارند در یک کلام بستگی به این دارد که طرف مقابل آنها چه کسانی باشند؛ افرادی باشند خودباخته و بی‌اراده و درون‌تهی و کم‌ظرفیت که دست تسلیم بالا ببرند، یا مردمانی مصمم و با اراده و پرمغز و توانمند که به اتکای ایمان و هویّت فرهنگی خود، صخره‌وار هجوم امواج را دفع کنند؟
به‌طور طبیعی، همه چیز منوط و موکول است به خودباوری و رشد فرهنگی مردم ما و دست یافتن به آن دانایی و توانایی که به کمک آن بتوانند نقشه‌های شوم دشمنان را شناسایی و خنثی کنند، البته اگر سردمداران و کارگزاران فرهنگ و هنر ما، در این جنگ نرم، عالماً یا عامداً – با پاس گل خود، دشمن را یاری ندهند.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع