چهارپایه خوانی شب عاشورا محرم ۹۸ با نوای محمود کریمی +دانلود
فایل صوتی و تصویری چهارپایه خوانی شب عاشورا محرم ۹۸ با نوای محمود کریمی در اینجا قابل دریافت است.
فایل صوتی و تصویری چهارپایه خوانی شب عاشورا محرم ۹۸ با نوای محمود کریمی در اینجا قابل دریافت است.
پرویز شیخطادی کارگردان و فیلمنامهنویس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کمبود تولیدات سینمایی و تلویزیونی متناسب با واقعه عاشورا و دیگر موضوعات دینی گفت: متاسفانه مجموعهای مرتبط با مسائل و موضوعات مذهبی چه حوزههای علمیه، چه مدیران فرهنگی و تصمیم گیرندههای حوزه فرهنگ و اندیشه، چه فیلمسازان و عالمان به علوم انسانی و اجتماعی، تکلیف خود را با موضوعات مذهبی روشن نکردهاند، یعنی نمیدانند در تولید آثار مذهبی تا چه مرزی میتوانند ورود پیدا کنند، در واقع تکلیف این مجموعه مشخص نیست.
وی بیان کرد: در واقع میتوان گفت در چنین شرایطی و بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز «فقه هنر» نداریم و نمیدانیم «فقه هنر» چیست، به این معنا که نه تنها درباره موضوعاتی مانند امام حسین(ع) در سینما و تلویزیون، هنوز تکلیفمان مشخص نیست، بلکه در موارد جزییتر مانند نمایش خشونت در سینما و تلویزیون، چه از نظر پزشکی و چه از نظر مذهبی تکلیفمان مشخص نیست.
یک قانون و چارچوب کلی نداریم
این کارگردان سینما تاکید کرد: یک قانون کلی وجود دارد و آن این است که هر مسالهای که به انسان و روح او آسیب زند، حرام است. اگر نمایش خشونت در سینما و تلویزیون به انسان آسیب زند حرام است، پس جنبه فقه این مساله کجا است و چرا اعلام نمیشود؟ یا تصور کنید در حوزه کمدی و طنز پایه و اساس یک فیلم در تمسخر یک شخصیت است، فقه هنر کجا است که با دلایل ثابت کند که تمسخر یک فرد برای خنده حرام است. از نظر دیگر از لحاظ پزشکی و روانپزشکی نیز کسی وجود ندارد که بگوید یک فیلم کمدی نباید برپایه تمسخر یک شخصیت ساخته شود، بلکه باید در موقعیتهای خاص کمدی ایجاد شود.
وی توضیح داد: در مجموع باید بگویم در مورد چگونگی به تصویر کشیدن شخصیتهای مذهبی و معصومین، که هر فردی در جامعه به نوبه خود از ایشان رویا و الگویی ساخته است، تکلیفمان مشخص نیست و نمیدانیم آیا اجازه داریم این الگوهای فردی و میلیاردی را بهم بریزیم یا نه؟ و اگر این الگوها بهم بریزد، چه اتفاقی رخ میدهد. هنوز نمیدانیم اگر یک بازیگر نقش مذهبی بازی کند و در ادامه کار خود نقش منفی بازی کند برداشتهای جامعه چه تغییری میکند.
کارگردان فیلم «سینه سرخ» با اشاره به اینکه باید یک بار برای همیشه مجموعهای متخصص از علوم انسانی، فلسفه غرب و شرق، حوزه علمیه و غیره دور هم جمع شوند تا بتوانیم این موضوعات را کاملا جراحی کرده و تکلیف نهایی را مشخص کنیم، بیان کرد: این مساله باید از سوی این مجموعه پیگیری شود، اما من به عنوان فیلمساز نمیتوانم چنین مسالهای را پیگری کنم و همه این متخصصان را دور هم جمع کنم و به آنها ماموریت دهم تا درباره چنین موضوعاتی تحقیق کنند و درباره حوزه تخیل انسان درباره معصومین(ع) و مرز میان واقعیت و خیال به یک آیین نامه و چارچوب واحد برسند.
ما از واقعه کربلا تنها یک شکست پوستهای میبینیم و تنها داد میزنیم که این شکست نیست؛ خب چرا ثابت نمیکنیم، چرا نشان نمیدهیم امام حسین(ع) چه برنامهای برای حکومت داشته، چه نظری درباره خیانتها و اختلاسهای آن دوران داشته است و این دیدگاه را بهروز نمیکنیموی تاکید کرد: ما دم از امام حسین(ع) که یک شخصیت بزرگ و الهی است میزنیم، مردی که بسیار شجاع است و خانواده و یارانش تا آخرین لحظه در کنار ایشان هستند، اما سعی نمیکنیم این شجاعت و وفاداری را در جامعه تزریق کنیم، چرا این شجاعت در هنر و دیگر حوزهها وارد نمیشود و چرا همیشه در مورد آن صحبت میکنیم اما آن را عملی نمیکنیم؟
کارگردان فیلم «سینه سرخ» ادامه داد: همه ما میدانیم امپراطوری اسلام، بزرگترین امپراطوری آن زمان بوده است، چطور یک زن مانند حضرت زینب(س) وارد این امپراطوری میشود، سخنرانی میکند و جامعه جهانی را متاثر میکند؟ خب چنین عملکردی کجای زندگی ما قرار دارد، چرا درباره این سخنرانی تنها در حد یک روضه صحبت میکنند؟ چرا چنین اتفاق بزرگی، کوچک نشان داده میشود.
وی توضیح داد: مساله مهمتری که قبل از ساخت فیلمهای مذهبی به خصوص درباره امام حسین(ع) وجود دارد، این است که کسی این امام بزرگ را نمیشناسد و مطالبی که درباره امام حسین (ع) گفته میشود که بیشتر در مساجد، منبرها و تلویزیون منتشر میشود، تنها شامل بخش مظلومیت و تشنگی این خاندان عظیم است.
شیخ طادی گفت: اگر معیار ما مظلومیت یک خانواده باشد که چنین کشتارهایی در سوریه امروز هم زیاد دیده میشود، در حال حاضر در سوریه بچهای داریم که جلوی پدر و مادرش سلاخی شده است و یا برعکس، اینها خیلی شبیه واقعه کربلا است، پس معیار اصلی ما در واقعه عاشورا مظلومیت و شهادت صرف نیست، عمده مداحیها در حال حاضر تنها روی عاطفه و گریه کار میکند و روی عقلانیت کار نمیکنند، به همین دلیل کسی امام حسین(ع) را نمیشناسند که بخواهد در مورد آن فیلم بسازد.
همه ما مقصریم
وی تاکید کرد: ما از واقعه کربلا تنها یک شکست پوستهای میبینیم و تنها داد میزنیم که این شکست نیست. خب چرا ثابت نمیکنیم، چرا نشان نمیدهیم امام حسین (ع) چه برنامهای برای حکومت داشته است، چه نظری درباره خیانتها و اختلاسهای آن دوران داشته است و این نظر را به روز نمیکنیم. چرا مدل و نظر این امام بزرگ را نمیگیریم و شخصیتی را برای سینما نمیسازیم که با افراد دورو، ریاکار و اختلاس گرهای حرفهای میجنگد.
کارگردان سریال «بانوی سردار» گفت: معتقدم همه ما در مجموع مقصر هستیم و ما نه شجاعت و نه ایثار را از امام حسین (ع) یاد نگرفتهایم، در غیر این صورت کشور ما با این حجم از فساد روبرو نمیشد و این امر نشان میدهد که حوزه تربیتی امام حسین(ع) یعنی بحث تربیت و جامعه سازی این اتفاق دیده نشده و تنها جنبه اکشن و مظلومیت آن مرور شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه تاکید میکنم نبود شناخت از ائمه باعث شده که ورود به این حوزه به خصوص در سینما و تلویزیون امکان پذیر نباشد.
این کارگردان بیان کرد: معتقدم بهتر است، برای طلبهها واحدهایی مانند رسانه و سینما در نظر گرفته شود تا با این دو مقوله آشنا شوند چرا که سینما خود یک منبر جدید برای مذهب است، در چنین شرایطی آنها میتوانند سینما را بشناسند و نظر کارشناسی بدهند.
شیخطادی در پایان گفت: کسی که بخواهد از یک الگوی الهی، معصوم، شجاع و عادل برای فیلمسازی الگو بگیرد، پیش از هرچیز باید برای خود و شخصیت خود الگو بسازد، هیچ فیلمسازی تا نتواند چنین الگوی شخصیتی برای خود ایجاد کند، نمیتواند در این عرصه پا بگذارد، کسانی که در عرصه فرهنگ و هنر مدیر هستند نیز تا زمانی که شبیه آدمهای بزرگ نشوند نمیتوانند درباره آدمهای بزرگ تصمیم بگیرند.
همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان در شهر نیویورک برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، «قصر شیرین» به کارگردانی و تهیه کنندگی رضا میرکریمی که پیش از این جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم شانگهای و جایزه بهترین فیلم را از جشنواره بین المللی شرق و غرب اورنبورگ دریافت کرده است، به تازگی و در سومین حضور بینالمللی در بخش مسابقه جشنواره بین المللی فیلمهای هنری باتومی حضور دارد.
این فیلم سینمایی با ۹ فیلم «طعمه» ساخته مارک جنکلین (انگلیس)، «لباس زیر» ساخته ویت هلمر (آلمان)، «پایان فصل ها» ساخته المر ایمانوف (آلمان، جمهوری آذربایجان، گرجستان)، «صدای استادش» ساخته گئورگ پالفی (کانادا، مجارستان، فرانسه، سوئد، ایالات متحده)، «زیبای کم عنایت» ساخته کیوانج سزر (ترکیه)، «روشنایی بشود» ساخته مارکو اسکوپ (جمهوری اسلواکی، جمهوری چک)، «پایان شیرین روز» ساخته یاسک بورکوچ (لهستان)، «داستان سه خواهر» ساخته امین آلپر (ترکیه، آلمان) و «باطل» ساخته الکسی سالمنپرا (فنلاند) به رقابت می پردازد.
اعضای هیات داوران دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای هنری باتومی عبارتند از الکساندر میندادزه (فیلمنامه نویس و کارگردان روس)، تاتیانا دتلوفسون (تهیه کننده آمریکایی)، مارتین بلانی (منتقد و مدرس انگلیسی)، کارمن گری (بازیگر انگلیسی) و روسودان گلورژیدزه (کارگردان گرجی).
همچنین شرکت ایریماژ پخشکننده بینالمللی فیلم است که اخبار مربوط به حضور فیلم در جوایز سینمایی آسیا پاسیفیک و جشنواره بین المللی فیلم ونکوور را نیز تاکنون منتشر کرده است.
جشنواره بینالمللی فیلمهای هنری باتومی از تاریخ ۲۴ تا ۳۱ شهریور ماه در کشور گرجستان برگزار میشود.
ذبیح الله رحمانی تهیهکننده فیلم سینمایی «محدوده ابری» به کارگردانی روح الله سهرابی که این روزها در حال اکران در گروه سینمایی «هنر و تجربه» است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر گفت: ما بعد از چند سال توانستیم برای «محدوده ابری» نوبت اکران بگیریم و از نحوه نمایش آن هم ناراضی نیستیم. چرا که «محدوده ابری» فیلم خاصی است و مخاطبان خاصی هم دارد اما تاکنون بازخوردهای خوبی از این اثر گرفتهام.
وی افزود: البته باید عنوان کنم که در این گروه سینمایی ناهماهنگیهایی به وجود میآید که باعث سردرگمی مخاطب میشود. برای مثال با جابهجایی سانسها، مخاطبان نمیدانند که چه ساعتی باید به تماشای آثار بنشینند. از همین رو به نظرم بهتر است سانسهای بیشتری برای فیلمهای این چنینی در نظر گرفته شود.
رحمانی با تاکید مجدد بر اینکه این شیوه اکران را مناسب میداند چراکه باعث میشود برخی فیلمهای این چنینی دیده شوند، افزود: یکی از مشکلات گروه سینمایی «هنر و تجربه» این است که صاحبان فیلمهای گیشهپسند امکان افزایش سانس به فیلمهای این گروه را نمیدهند و نسبت به آن موضع میگیرند. با این وجود به نظرم تداوم همین شیوه اکران هم خوب است. چراکه فضا را برای فعالیت افرادی که تمایل به ساخت فیلمهای این چنین دارند، فراهم میکنند.
این تهیهکننده سینما گفت: اگر «محدوده ابری» در همین گروه هم اکران نمیشد، باز هم همین حرفها را میزدم چرا که این نوع سینما در تمام دنیا وجود دارد که مخاطبان خاصی به تماشای فیلمهای آن مینشینند در تمام دنیا این سینمای گیشه پسند است که غالب فیلمها را تشکیل میدهد با این وجود عدهای از سینماگران و عدهای از مخاطبان به سینمای تجربهگرا هم علاقه مند هستند.
رحمانی درباره «محدوده ابری» هم اظهار کرد: «محدوده ابری» یک فیلم اپیزودیک است که داستانهای آن ارتباطی با یکدیگر ندارند اما یک سری جزییات باعث میشود این داستانها به یکدیگر پیوند بخورند، برای مثال قصه اول این فیلم در مه، قصه دوم در برف و قصه سوم در دریا رخ میدهد یعنی وجه مشترک این فضاهای جغرافیایی محدوده ابری آنهاست و در آنها جدال انسان با خودش و طبیعت را میبینیم.
وی در پایان گفت: خیلی از مخاطبان وقتی «محدوده ابری» را میبینند متوجه میشوند که داستانهای آن برایشان آشناست و با آن همذات پنداری میکنند یعنی خود را در آن میبینند که به نظرم این اتفاق خوبی است.
حجت الاسلام و المسلمین آذرطوسی اصل و اساس مکر در اسلام را با استناد به شعر مولوی تشریح کرد.
هفتمین قسمت برنامه مثبت اشک پذیرای حاج محمد کمیل، یکی از مداحان نامآشنای کشورمان بود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه سینما، روز شنبه ۱۶ شهریور ماه ۹۸ اتنخابات مجمع عمومی انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان با حضور ۱۸۰ نفر از ۲۷۶ نفر از اعضای انجمن راس ساعت ۱۶ با حضور کلاته نماینده ناظر وزارت کار و روانبخش صادقی نماینده خانه سینما برگزار شد.
پس از اخذ رای و شمارش آرا اعضای اصلی و علی البدل به شرح زیر انتخاب شدند:
۱. افشین رضایی ۱۱۴ رای
۲. دانش اقباشاوی ۱۰۸ رای
۳. علیرضا نجف زاده ۱۰۶ رای
۴. حسین فلاح ۹۹ رای
۵. فروزان جلالی ۹۷ رای
۶. کاوه صباغ زاده ۹۶ رای
۷. علی مردانه ۹۳ رای
بازرس: سهیل رحیمی ۱۳۵
اعضای علی البدل:
رضا سخایی ۹۰ رای
سیامک مردانه ۷۰ رای
منصور وثوقی (بازرس علی البدل) ۳۱
مرتضی شایسته تهیهکننده سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیتهای سینمایی خود گفت: در حال حاضر پروانه نمایش فیلم سینمایی «بیوزنی» به کارگردانی مهدی فردقادری صادر شده است و بزودی آن را در سینماها اکران میکنیم. در این فیلم بازیگرانی چون امیرعلی دانایی، بهاره کیانافشار، نسیم ادبی، یاسر جعفری، جلال فاطمی، سپیده مرادپور و تینا پاکروان حضور دارند.
وی ادامه داد: همچنین از مدتها قبل برای سه پروژه سینمایی پروانه ساخت گرفتهام که هر سه فیلم در مرحله پیش تولید هستند.
این تهیهکننده سینما بیان کرد: «ورود و خروج ممنوع» به کارگردانی امید آقایی جلیانی یک کمدی اجتماعی است که داستان یک روحانی را که مسئول عقیدتی یک زندان است، روایت میکند. «راند چهارم» نیز به کارگردانی علیرضا امینی یک اثر اجتماعی است و «قاتل بروسلی» به کارگردانی بهمن گودرزی که یک پروژه کمدی است، ۳ اثر سینمایی هستند که به دنبال ساخت آنها هستم.
شایسته در پایان گفت: هر سه مورد در مرحله پیش تولید قرار دارند و زودتر شرایط برای تولید هرکدام فراهم شود، آن اثر جلوی دوربین میرود.