X

بایگانی شهریور 23, 1398

دفتر سینمایی

دهه اول محرم در سیما چگونه گذشت؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طراحی شبکه‌های مختلف تلویزیون در دهه اول محرم و به ویژه دو روز تاسوعا و عاشورا، نشان می‌دهد که این رسانه کمترین وقت و هزینه ای را برای ایام ایام صرف کرده است.

به گزارش سینماپرس، محرم امسال در حالی آغاز شد که گویی صداوسیما کمتر از هر زمانی آمادگی استقبال از ماه عزاداری امام حسین (ع) را داشت.

تلویزیون هرچند سیاهپوش شد اما این سوگواری به ساده‌ترین و سطحی‌ترین شکل ممکن اتفاق افتاد و برنامه ویژه‌ای برای مخاطبان دغدغه‌مند در این ایام ارائه نکرد؛ برنامه ویژه‌ای که در خور نام رسانه ملی و صداوسیمای جمهوری اسلامی کشور باشد و بتواند ارزش افزوده‌ای برای ارتقای سطح دانش و آگاهی مسلمانان نسبت به این امام آزاده و پیمودن مسیر حسینی و زینبی، فراتر از کلیشه‌ها داشته باشد.

هرچند معاونت سیما قبل از آغاز ماه محرم، فهرستی از برنامه‌های مناسبتی و سریال‌های ویژه این ماه را اعلام کرد اما حالا و با گذشت ۱۳ روز از این ماه نشان می‌دهد که این فهرست این بار هم آورده جدیدی برای مخاطبانش نداشته و بیشتر برای پر کردن کنداکتور مناسبتی سیما و همچنین ارائه آمار به مدیران بالادستی می‌تواند کاربرد داشته باشد. اتفاقی که هر بار قبل از مناسبت‌های ملی و مذهبی رخ می‌دهد و با پایان مناسبت‌ها هم از طریق مرکز تحقیقات صداوسیما و با استناد به آمار دیگری اعلام می‌شود که پخش برنامه‌های مناسبتی با چه میزان از موفقیت برخوردار بوده است.

این بار هم بخش اعظم این فهرست به برنامه‌های روتین اختصاص یافت که پیش از این در مناسبت‌های دیگر هم روی آنتن رفته و صرفا رویکردشان در ایام محرم تغییر کرده است. همچنین بخش دیگر به پخش برنامه‌های زنده از کربلا و حرمین مطهر تعلق داشت که اگرچه می‌توانست مخاطب را ساعتی به زیارت این حرمین ببرد و با ارتباط مستقیمی که برقرار می‌شد در حال و هوی آن مکان مقدس قرار بگیرد اما همین اقدام هم هر ساله به سهل‌الوصول‌ترین شیوه ممکن انجام می‌شود.

دست بالای تکراری‌ها در رقابت مجموعه‌های نمایشی

روزهای اولیه محرم دو سریال جدید به عنوان آثار محرمی سیما در کنداکتور پخش قرار گرفت؛ سریال «به وقت صبح» و «دریا نزدیک است»  هر دو در قالب مینی سریال با بازیگرانی که کمتر چهره بودند روی آنتن رفت. «به وقت صبح» در امور استان‌های صداوسیما تولید شد و «دریا نزدیک است» در سیمافیلم و هر دو اثر به دست کارگردانانی ساخته شدند که پیش از این کار شاخصی نداشته‌اند و همانطور که انتظار هم می‌رفت در جذب مخاطب موفقیت چندانی کسب نکردند.

کاوه خداشناس بازیگر اصلی «به وقت صبح» بود و نقش یک روحانی را در این سریال ایفا کرد که به کارگردانی جواد میرزاآقازاده از شبکه یک سیما روی آنتن رفت. او به جلسه خواستگاری جوانی می‌رود تا به ازدواج او کمک کرده باشد و حتی برای او کار پیدا می‌کند و همین اتفاقات، چالش‌هایی را به وجود می‌آورد که بعدا در تصمیمات خود شک می‌کند. روند قصه و فراز و نشیب داستانی این مینی سریال کمتر مخاطب را با خود همراه کرد و در همذات پنداری مخاطب با تردید روحانی و قصه سریال ناکام ماند.

بازیگر اصلی «دریا نزدیک است» هم نادر فلاح بود. او از بیماران مراقبت می‌کرد و سطح زندگی مادی و درآمد کم باعث شد که مشکلاتی را با فرزندانش داشته باشد. این مینی سریال به کارگردانی علی مهدی پور و تهیه کنندگی فرزین مهدی پور ساخته و از شبکه سه سیما پخش شد. «دریا نزدیک است» از فرصت حضور بازیگران نام آشناتری همچون رضا فیاضی، بهرام ابراهیمی، جهانگیر الماسی و… برخوردار بود اما قصه این سریال هم نتوانست گیرایی چندانی برای مخاطب ایجاد کند.

در کنار این سریال‌های جدید، تلویزیون باز هم تکرار سریال‌هایی چون «مختارنامه» ساخته داوود میرباقری، «شب دهم» ساخته حسن فتحی، «سفر سبز» ساخته محمدحسین لطیفی، «پریدخت» ساخته سامان مقدم و «رسم عاشقی» ساخته سعید سلطانی را از شبکه‌های مختلف سیما پخش کرد هر یک جزو بهترین کارهای زمان خود با محوریت محرم و امام حسین (ع) بوده اند.

این سریال‌ها باز هم جای خالی آثار نمایشی جذاب را برای مردم پر کرده‌اند و اگر آماری از تعداد مخاطبان بالای این سریال‌ها در محرم ۹۸ ارائه شود چندان دور نیست چراکه بار نبود آثار باکیفیت و غنی را به دوش می‌کشند و هر یک از این مجموعه‌ها (که به طور مکرر از ویژگی‌های آنها سخن گفته شده است) با شاخصه‌ای از جمله بیان تاریخ، پروداکشن، بازیگران توانمند و چهره، قصه جذاب و پرکشش توانسته است طلایه دار سریال‌های تلویزیونی محرمی باشد.

البته تلویزیون تا سال‌ها با بهره گرفتن از آنها خلا کارهای خلاق و جذاب را پر می‌کند و آنقدر این سریال‌ها را پخش می‌کند تا مخاطب را نسبت به همین داشته‌های اندک و غنی هم دلزده کند.

از ۲۳ شهریور هم سریال «مرضیه» در شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود که باید دید می‌تواند به جمع اندک سریال‌های خاطره‌انگیز و شاخص تلویزیون در حوزه کارهای مناسبتی و محرمی اضافه شود یا خیر. این سریال به کارگردانی فلورا سام ساخته می‌شود و جمعی از بازیگران باسابقه در آن حضور دارند.

دو سریال ستایش ۳ و ترور خاموش هم که صرفا به جبر کنداکتور در ماه محرم روی آنتن می‌روند و نباید آنها را در دسته آثار مناسبتی قرار داد.

همچنین «مجلس حیرانی» به کارگردانی داریوش یاری از دیگر مینی سریال‌های در نظر گرفته شده برای ایام محرم و صفر است که هنوز تصویربرداری آن به پایان نرسیده است.

جای خالی برندسازی در حوزه برنامه‌های محرمی

اگرچه در حوزه سریال سازی به تعداد انگشت شمار، آثاری ساخته شده‌اند که از آنها نام برده شد اما در حوزه برنامه‌سازی این آمار به تعداد انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسد؛ برنامه‌های برندی که مخاطب علاقمند و پیگیر داشته باشد و مثل برنامه‌هایی چون «سمت خدا»، «درس‌هایی از قرآن» و یا سایر برنامه‌های معارفی که در این سال‌ها مخاطبان پیگیری داشته اند در جذب بیننده تلویزیون موفق بوده باشند.

محرم امسال برنامه‌هایی چون «این شب‌ها» از شبکه یک، «کوی محبت» از شبکه دو، «مخاطب خاص» از شبکه سه از جمله برندهای قدیمی در این حوزه بودند که به پخش خود ادامه دادند. برنامه‌های جدیدی هم به تولید رسید همچون «سیاهپوش» با اجرای رسالت بوذری در شبکه سه، «گنجینه» با اجرای ساعد باقری در شبکه چهار از جمله برنامه‌های جدید سیما بودند که بیشتر تلاش کردند تا به شیوه‌ای متفاوت در این ایام عمل کنند.

شبکه سه همچنین به تازگی «چلچراغ» را به آنتن خود اضافه کرده است که پیش از این به دلیل حضور محمدرضا شهیدی‌فرد یکی از برندهای تلویزیون در ماه محرم محسوب می‌شد. گفتگوهای شهیدی فرد با مهمانان این برنامه که عموما از چهره‌های فرهیخته حوزه ادبیات و هنر و فرهنگ بودند از سطح یک گفتگوی معمولی فراتر می‌رفت که باعث می‌شد برنامه‌ای وزین و جذاب را رقم بزند.

از ایده‌های موفق شبکه نسیم در ماهه محرم امسال، نمای رادیو بود که روایتی رادیویی از یک داستان محرمی را به صورت سریالی پیش روی مخاطبان می‌گذارد و پخش آن هم همچنان ادامه دارد. این برنامه از معدود تولیدات متفاوت محرم امسال است که ظرفیت برند شدن در آینده را دارد

مجتبی امینی تهیه کنندگی این برنامه را بر عهده داشت که در فصل جدید اجرای برنامه را هم بر عهده گرفته است که با دو قسمتی که روی آنتن رفت محوریت جذابیت برنامه بیشتر به دلیل محمد فیلی بازیگر نقش شمر و یا خاطره‌هایی که رضا قنبری از حمل ضریح امام حسین (ع) به کربلا تعریف می‌کرد بوده است. حضور تهیه کننده در قامت مجری یک بار دیگر برنامه‌ای را که می‌رفت به یک برند شاخص تبدیل شود هدر کرد.

شبکه نسیم نیز هر سال برنامه «هزار داستان» را علاوه بر رمضان در ایام محرم و صفر هم به تولید می‌رساند که این بار از برنامه‌های تامینی استفاده می‌کند درحالیکه در نبود برنامه‌های جذاب و برند می‌توانست از این فرصت بهره بگیرد و مخاطب بیشتری را به خود جذب کند. این شبکه امسال البته برنامه «با حسین(ع) حرف بزن» را پخش می‌کند که تقریبا مدلی مشابه «گفتگوی تنهایی» دارد؛ برنامه موفقی که در چند فصل از شبکه چهار سیما پخش شد و حالا این برنامه با مدلی تقریبا مشابه آن هنوز به مخاطب چندانی دست نیافته است.

از ایده‌های موفق شبکه نسیم در ماهه محرم امسال، نمای رادیو بود که روایتی رادیویی از یک داستان محرمی را به صورت سریالی پیش روی مخاطبان می‌گذارد و پخش آن هم همچنان ادامه دارد. این برنامه از معدود تولیدات متفاوت محرم امسال است که ظرفیت برند شدن در آینده را دارد.

آسان‌ترین راه برای برنامه‌سازی در تاسوعا و عاشورا!

فارغ از برنامه‌های روتین که در روزهای هفته روی آنتن می‌رود نگاهی به شبکه‌های سیما در روزهای تاسوعا و عاشورا نشان می‌دهد این دو روز که باید پربارترین برنامه‌ها را به لحاظ معنوی و غنای معرفتی داشته باشد شاهد کمترین تلاشی برای پخش چنین برنامه‌هایی بوده است.

هرچند هنوز تا پایان ماه صفر زمان بسیاری باقی است اما تجربه ثابت کرده است که تایم طلایی رونمایی از برگ‌برنده‌های سیما، همین دهه اول است و به استناد آنچه در این دهه شاهد بودیم انتظار ویژه‌ای از ادامه راه هم نمی‌توان داشت

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم تلویزیون در ایام محرم بیشتر از آورده دیگران استفاده می‌کند تا اینکه از ظرفیت برنامه سازان و اندیشه و خلاقیت برنامه سازی بهره گیرد و شبکه‌های سیما که باید متنوع ترین برنامه‌ها را به لحاظ جذابیت‌های بصری و نمایشی تولید کنند با قرار دادن آنتن روی مداحی‌ها و سخنرانی‌ها و عزاداری هیئت‌ها اتفاقی را رقم می‌زنند که خود مخاطب، با قرار گرفتن در این موقعیت‌ها می‌تواند بهره بیشتری از فضا ببرد بدون اینکه حتی دوربینی واسط قرار بگیرد.

تاسوعا و عاشورای امسال چندین شبکه اصلی تلویزیون در چندین ساعت از روز در اختیار پوشش زنده مراسم عزاداری شهرهای مختلف قرار گرفت. اتفاقی که هرچقدر هم جذاب است اما می‌توانست از یک شبکه انجام شود و هر چقدر هم گیرا باشد جزو ساده‌ترین شیوه پر کردن آنتن مناسبتی تلویزیون است.

هرچند هنوز تا پایان ماه صفر زمان بسیاری باقی است اما تجربه ثابت کرده است که تایم طلایی رونمایی از برگ‌برنده‌های سیما، همین دهه اول است و به استناد آنچه در این دهه شاهد بودیم انتظار ویژه‌ای از ادامه راه هم نمی‌توان داشت.

با سپری شدن هر تاسوعا و عاشوا این سوال در ذهن بوجود می‌آید که شورای معارف سیما و مدیران تلویزیون برای مناسبت‌های مهمی چون محرم و صفر که قرار است اسلام راستین را زنده نگه دارند، چه سیاستگذاری و خط مشی ویژه‌ای تدوین کرده‌اند که ماحصل آن چنین تولیداتی بوده است.  واقعا روی آنتن بردن آنچه تاکنون در این ایام از سیما پخش شده چقدر برای مدیران وقت و هزینه به همراه داشته است!

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جواد عزتی و پریناز ایزدیار به«مغز استخوان» پیوستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلمبرداری «مغز استخوان» حمیدرضا قربانی با جواد عزتی و پریناز ایزدیار از اوایل مهرماه آغاز می‌شود.

به گزارش سینماپرس، «مغز استخوان» نام موقت دومین فیلم سینمایی حمیدرضا قربانی در مقام کارگردان است که با موضوعی اجتماعی، توسط علی زرنگار نوشته شده است و چند هفته دیگر جلوی دوربین می‌رود. حسین پورمحمدی تهیه‌کنندگی «مغز استخوان» را برعهده دارد.

پریناز ایزدیار و جواد عزتی در فیلم جدید حمیدرضا قربانی به ایفای نقش می پردازند.

حمیدرضا قربانی با «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت که نامزد بهترین فیلم اول بخش «نگاه نو» شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک بازیگر جدید به «۸۷ متر» اضافه می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عوامل مجموعه «۸۷ متر» به کارگردانی کیانوش عیاری که این روزها روزها در لوکیشنی واقع در بازار تهران تصویربرداری می شود، قرار است برای ادامه تصویربرداری به سنندج و بخش‌های مرزی غرب کشور بروند.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته سکانس‌هایی از سریال «۸۷ متر» با بازی علی سلیمانی در مهمان‌سرای قدیمی واقع در بازار تهران که بازسازی شده است، ضبط شد. شبنم عرفی نژاد – برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان – درباره‌ ضبط بخش‌های پایانی این مجموعه که در سنندج و مرز ایران و عراق خواهد بود، به ایسنا گفت: گروه تا ۱۰ روز دیگر به سنندج می‌رود و زمان فیلم‌برداری در آنجا حدود ۱۰ روز خواهد بود.

وی از اضافه شدن بازیگر جدید نیز در ادامه‌ ساخت سریال خبر داد.

دستیار کیانوش عیاری درباره‌ روند تولید این سریال گفت: ما در ۱۵ مرداد سال ۹۶ این کار را شروع کردیم. قطعا اگر کارگردان فرد دیگری غیر از آقای عیاری بود ساخت کار زودتر به پایان  می‌سید، ولی به دلیل وسواس آقای عیاری و دقتی که در نوشتن، فیلم‌برداری و برداشت‌ها دارد که  گاهی به ۳۰ ۴۰ ۵۰ و ۷۰ و ۸۰ برداشت می‌رسد، کار زود تمام نمی‌شود.

او افزود: دو ماه هم کارمان به دلیل مشکلات مالی عقب افتاد و به دلیل آنکه تلویزیون پول نداشت، کار خوابید. پس از آن کار را شروع کردیم و اگر آن اتفاق نمی‌افتاد ما قطعا تا مهر کا را به اتمام می‌رساندیم. الان با این اتفاقی که افتاده است کار ما تا آذر ماه ادامه خواهد داشت.

عرفی‌نژاد درباره‌ی تغییراتی که در نگارش فیلم‌نامه صورت گرفته است، توضیح داد:  آقای عیاری از یک زمانی به بعد تغییراتی در فیلم‌نامه داد که آن تغییرات باید در هر قسمتی اعمال شود. به طور کلی نزدیک به ۸۰ درصد کار تصویربرداری شده و ۲۰ درصد بیشتر نمانده است.

وی که از سال ۸۲ از مجموعه «روزگار قریب» با کیانوش عیاری همکاری دارد، درباره‌ی  اینکه آیا «۸۷ متر» هم جزو کارهای ماندگار این کارگردان سینما و تلویزیون خواهد بود؟ توضیح داد: کیانوش عیاری یکی از کارگردانان خوب سینمای ایران است کلا نوع فیلم‌سازی‌اش به گونه‌ای است که نوع فیلم‌سازی خودش را بلد است و مدیوم سینما و تلویزیون فرقی برایش نمی‌کند. قصه در سال ۹۶ اتفاق می‌افتد اما دور از این بحران وحشتناک قیمت‌ها. سریال مربوط به ماجرای خانه‌ای است که به چندین نفر فروخته شده است. خانواده اصلی خانواده آقای دهکردی، خانوم فریبا کامران نقش همسر وی را بازی می‌کند، حسین سلیمانی، غزل شجاعی و دیبا زاهدی جزو خانواده آقای دهکردی محسوب می‌شوند. در خانواده آقای رجبی هم، خانوم شهین تسلیمی نقش همسر را ایفا می‌کند. الهه خادمی، عرفان آصفی و ملیکا نصیری در نقش فرزندان آقای رجبی به ایفای نقش می‌پردازند. تا قسمت ۲۰ کار، ما با این دو خانواده درگیر هستیم اما از یک جا به بعد بیشتر قصه متمرکز به خانواده آقای علی دهکردی می‌شود.

 لوکیشن مسافرخانه لوکیشنی است که شخصیتی که خانه‌ را به خانواده‌ها فروخته، در اینجا پنهان شده است.

داستان این سریال به اختلاف و درگیری دو خانواده خلیلی و پوردورانی بر سر مالکیت منزل برمی‌گردد. علیرضا پوردورانی به همراه همسر، دو دختر و پسرش، خانه‌ای را از یک فروشنده به نام فرج ناصری خریداری می‌کنند اما روز اسباب کشی متوجه می‌شوند که خانه به فرد دیگری به نام محسن خلیلی فروخته شده است.

علی دهکردی، مهران رجبی، فریبا کامران، شهین تسلیمی، دیبا زاهدی، حسین سلیمانی، فریده سپاه منصور، محمد بحرانی، سعید پیردوست، سونیا سنجری، سلیمه رنگزن، ملیکا نصیری، رضا مسعودی، غزل شجاعی، الهه خادمی، عرفان آصفی، علی طالب‌لو، مهدی دانایی مقدم، سلمان خطی، نیما نوری زاده و عادله دائم پناه از بازیگران سریال «۸۷ متر» هستند.

عوامل تولید این سریال عبارتند از: کیانوش عیاری (تهیه کننده، نویسنده و کارگردان)، داریوش عیاری (مدیر فیلمبرداری)، شبنم عرفی‌نژاد (برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان)، رضا مسعودی و مهتاب پیش‌قدم (گروه کارگردانی)، حسن آقاکریمی (مدیر تولید)، سهیلا کاشفی (منشی صحنه)، بابک ابرغانی (فیلمبردار)، سیامک نیازی (صدابردار)، علیرضا مهابادی (دستیار صدا)، محمد گل‌افشار و نازنین عرفی‌نژاد (طراح گریم)، مهسا حسینی (طراح لباس)، سعید رحیمی (طراح صحنه)، نیما آقاکریمی ‌ (عکاس)، محمد داوطلب و مصطفی امیدی (گروه فیلمبرداری)، پاشا طباطبایی و احمد مروی زادگان (گروه صحنه)، رضا صادق (مدیر تدارکات).

مجموعه تلویزیونی «۸۷ متر» کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که در ۴۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در سیما فیلم در دست تولید و برنامه‌ریزی شده که نیمه اول سال ۹۸ روانه آنتن شود.

مشاهده خبر از سایت منبع