X

بایگانی مهر 10, 1398

دفتر سینمایی

وقتی جُرم فرهنگی مدیران سینمایی دیده نمی شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اگر تولیدات ارزشی خارج از حوزه عملکرد سازمان سینمایی را کنار بگذاریم، آیا اثری برای بیلان دهی و پُرنمودن جاهای خالی عملکرد متولیان امر باقی می ماند و آیا مدیران بنفش سینمای ایران مصمم هستند تا به اشتغالات ذهنی خود پرداخته و مترصد باشند که تک اثری نسبتا آبرومند را در میان کثرت آثار معلوم الحال پیدا نموده و با تزریق مبالغی ناچیز خود را به عنوان سرمایه گذار به افکار عمومی معرفی نمایند!؟

محمدرضا مهدوی پور / بی تردید جمهوری اسلامی ایران را می بایست از جمله نظامات سیاسی شاخصی قلمداد نمود که نه تنها منشاء اثر خود را وام دار توجهات عقیدتی- سیاسی است، بلکه بقا و دوام خود را نیز با توجه به پایگاه اجتماعی  مدیون همین منشاء اثر می باشد. همین امر موجب شده تا انقلاب اسلامی ایران در دنیای امروز به عنوان انقلابی اصیل و توانمند مطرح شود. انقلابی که ریشه های اصلی آن بر بستر تعقلات اسلامی و بارویکردی ایرانی شکل گرفته و همانگونه که بر حب الوطن من الایمان متمرکز می باشد، حب الحسین را به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد وحدت ملی خود قلمداد نموده و به عنوان یک نظام شیعی بر این فرمایش امیرالمومنین باور دارد که ستم را جز ملت فرومایه، تحمل نمی‌کند.



انقلاب اسلامی یک استثناء است. انقلاب اسلامی حرکتی بود که با اهداف مشخصی به وجود آمد. هدف اسلام‌خواهی، هدف استکبارستیزی، هدف حفظ استقلال کشور، هدف کرامت‌بخشی به انسان، هدف دفاع از مظلوم، هدف پیشرفت و اعتلای علمی و فنی و اقتصادی کشور و … که تمام آنها به عنوان اهداف انقلاب و تاسیس نظام جمهوری اسلامی در متون اسلامی ریشه داشته و از این جهت مبتنی بر تعالیم اسلام، مردمی بودن، متکی به ایمان مردم، عقاید مردم و انگیزه‌های مردمی و عواطف مردمی، جزو پایه‌های اصلی انقلاب است. این خط ادامه پیدا کرده؛ این خط انحراف پیدا نکرده و زاویه نخورده است.




اصالت ریشه و اتصال آن به منابع غنی فیض موجب شده تا سرنوشت
انقلاب اسلامی همانند بسیاری از انقلاب های مطرح در طی صد سال گذشته به زوال نیانجامد و همانند
انقلاب چین یک حرکت سیاسی مقطعی محسوب نشود و یا همچون
انقلاب فرانسه  و یا
انقلاب شوروی پس از گذشت چند سال راهش عوض نشود و هیچ رنگی نتواند بر وجاهت اصیل آن غلبه نموده و یا اسباب انحراف رویکرد آن بر مسیری دیگر را موجب شود. انقلابی که با تمام ریزش ها و رویش های خود توانست تا در صورتی مستحکم و استوار به دوران
چهل سالگی خود وارد شده و خود را محیای برداشتن
گام دوم سازد.



از میان همه‌ی ملّت های زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت می گمارد؛ و در میان ملّت هایی که به‌پاخاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به ‌جز تغییر حکومت ها، آرمان های انقلابی را حفظ کرده باشند. امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است.




اما صرف نظر از استحکام انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، آنچه که اسباب نگرانی شده و بیش از هر چیز خودنمایی می کند، ضعف انقلاب اسلامی و لُکنت آن در بازنمایی و تعریف خود با زبان هنر و بالاخص سینما می باشد زبانی که اسباب ماندگاری و انتقال مفاهیم را از نسلی به نسل دیگر موجب و سبب می شود تا یک نظام در مرحله
جامعه‌پردازی و
تمدّن‌سازی موفق عمل نماید و دچار شکاف های بین نسلی نشود.



قطعا تاسیس جمهوری اسلامی حول مفاهیم عاشورا و قیام حسینی بر کسی پوشیده نبوده و این گنجینه را می بایست به عنوان یکی از اصلی ترین بسترهای هویتی نظام قلمداد نمود و همچنین هشت سال دفاع مقدس را می توان به عنوان یکی از اصلی ترین ظرفیت های فرهنگی از برای حفظ آرمان های انقلاب اسلامی مورد توجه قرار داد و … اما به راستی دستاورد هنری و بالاخص سینمایی کشور در سال ۱۳۹۸ هجری شمسی از برای تعریف و تبیین هنرمندانه این مفاهیم چه بود و در این راستا می بایست به صورتی معین از متولیان امر پرسش نمود که در بضاعت فرهنگی و مشخصا سینماهای کشور چه اثری مناسب با شرایط تلفیق زمانی ایام محرم حسینی با هفته دفاع مقدس به نمایش درآمده است؟



بله! متاسفانه دست هنر و بالاخص سینمای کشور در زمینه تولید و عرضه آثار ارزشی حول مبانی و معارف انقلاب اسلامی خالی است و در این میان طبیعتاً یکی از دلایل بی محلی و عدم توجه بخش های مختلف فرهنگی و هنری کشور به موضوع قیام حسینی و همچنین دفاع مقدس، حاکمیت جریان روشنفکری بر عرصه مدیریت و تامین منابع مالی و معنوی دخیل در این عرصه می باشد. جریانی که جنگ از هر نوع آن را محکوم کرده و آن را کاری غیرانسانی، خشن و بدوی می داند و ترجیح می دهد تا بجای توجه و تمرکز بر تولید آثاری همچون فیلم سینمایی کودک و فرشته و ایجاد ساختاری الگوده از برای تولید چنین آثاری در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و آماده سازی برای عرضه چنین تولیداتی در موعد آغاز فصل مدارس و هفته دفاع مقدس و … سردرب سینماها کشور را به آثاری همچون فیلم سینمایی تُپُلی و مَن اختصاص داده و ظرفیت اکران مناسبتی ایام محرم حسینی را در اختیار فیلم هایی همچون کلوپ همسران، روسی و درخونگاه و … قرار دهد.



البته محدود آثاری و تولیداتی همچون ماجرای نیمروز: رد خون و یا فیلم سینمایی ۲۳ نفر را می توان نام برد که در میان کثرت آثار و تولیدات سینمایی کشور عرضه شده و به صورتی برجسته ابزاری از برای آمارسازی و بیلان دهی مدیران فرهنگی کشور مبدل گردیده اند؛ اما واقعیت آن است که این معدود آثار نسبتا ارزشی در میان هجم انبوه تولیدات سینمایی کشور جایگاهی نداشته و اصلا نمی تواند برطرف کننده نیازهای فرهنگی کشور قلمداد شود و غالبا در اتمسفر انبوه آثار و تولیدات سینمایی گُم شده و نادیده انگاشته می شوند.



بدیهی است در روزهایی که با نام محرم حسینی با هفته دفاع مقدس نام گذاری شده، توقع اکران فیلم هایی متناسب با گنجینه عظیم، سوژه های ناب و بکر و اتفاقا در خور روزگار کنونی جامعه ایران به آرمانی دست نیافتنی در شرایط سیاه، تلخ، آکنده از ناامیدی، لوده گری و تمسک جستن به ادبیات سخیف و زشت و سوژه های تکراری حوصله سر بر و …تبدیل شده و تنها به بسط و توسعه شرایط ولنگاری فرهنگی در کشور انجامیده و در تضاد با فرهنگ غنی ملت مسلمان ایران و به نوعی هجمه بر ریشه های انقلاب اسلامی می باشد.



در طول چهل سال پس از انقلاب که با جانفشانی و فداکاری ملت مسلمان ایران همراه بوده تا فضا برای عرض اندام عده ای منوالفکر از طیف مدیران و هنرمندان باز شود و… فی الحال در نقطه ای قرار داریم که فیلم سینمایی کلوپ همسران به عنوان فیلم کمدی می خواهد مردم را به سینماها بکشاند و دریغ از وقتی که صرف دیدن آن شود!



و یا فیلم سینمایی روسی که به عنوان فیلمی کثیف و سیاه و البته شاید خاص، برای مخاطب عام سینما قطعا چاره ای برای خارج شدن از سالن سینما قبل از اتمام فیلم باقی نخواهد گذاشت و تمام راه هایی را که برای مجاب نمودن خویش به صبر و تحمل برای دیدن فیلم تا انتها وجود دارد را مسدود خواهد نمود و … اساسا این گونه آثار با چه منطقی در این شرایط فشرده نمایش آثار به اکران عمومی می رسند؟



پس باید آسیب شناسی نمود که چرا تولید کنندگان سینمایی کشور به همراه متولیان امر، به سادگی در توجه به قهرمانی ها و فداکاری های ملت مسلمان ایران در طول مبارزات پیش از انقلاب و دوران هشت سال دفاع مقدس عبور کرده است؟ در حالی که روح لطیف هنرمند نمی تواند انبوه زیبایی های موجود در تاریخ انقلاب اسلامی را نادیده بگیرد و … چطور سینماگر ایرانی نسبت به دفاع مقدس بی اعتنایی می کند و آیا اساسا این سینماگر است که نسبت به مفاهیم ارزشی انقلاب اسلامی بی اعتناست و یا آنکه متولیان و مدیران فرهنگی و سینمایی کشور هستند که توجهی به عرضه و تولید آثار این چنینی ندارند! و امکانات لازم را در اختیارر تولید چنین آثاری قرار نمی دهند؟



البته این را هم عرض کنم: امروز بعضی هستند که در دنباله‌ی کارهای فرهنگی خطرناک، می‌خواهند یاد آن روزها را هم از خاطر ملت ایران ببرند. از تکرار اسم جنگ و اسم مناطق جنگی و «خرمشهر» و «شلمچه» و «دو کوهه» و از این قبیل چیزها عصبانی می‌شوند. از نام آنچه که مردم و ذهن ها را به یاد آن روزها بیاورد، خشمگین می‌شوند و بدشان می‌آید و تلاش می‌کنند که اینها از یاد مردم برود. اینها کسانی هستند که در آن دوران، خجلت زده و شرم‌زده بودند؛ چون حضوری در صحنه نداشتند. چون در آن دوران، آنچه اتفاق می‌افتاده است مایه‌ی خجلت آنها و علیه کسانی بوده که دل اینها با آنان بوده است. لذاست که از تکرار آنها ناراحت می‌شوند و می‌خواهند این را از خاطر ملت ایران حذف کنند؛ به همین سبب، درست عکس این خواست باید انجام گیرد؛ یعنی خاطره‌ی درخشان روزهای بزرگ دفاع مقدس، باید با قوت و قدرت بیشتر و روشن و همان که بوده است باقی بماند. البته این‌که عرض می‌کنیم «همان که بوده است» یعنی مبالغه‌ای در آن انجام نگیرد؛ چون احتیاج به مبالغه هم نیست.

(امام خامنه ای در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی-۱۳۷۷/۰۶/۲۴)




به راستی اگر تولیدات ارزشی خارج از حوزه عملکرد
سازمان سینمایی و موسسات تابعه آن را کنار بگذاریم، آیا اثری برای بیلان دهی و پُرنمودن جاهای خالی عملکرد متولیان امر باقی می ماند و آیا مدیران در ایان بنفش سینمای ایران مصمم هستند تا به اشتغالات ذهنی خود پرداخته و مترصد باشند که تک اثری نسبتا آبرومند را در میان کثرت آثار معلوم الحال پیدا نموده و با تزریق مبالغی ناچیز خود را به عنوان سرمایه گذار به افکار عمومی معرفی نمایند!؟



مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی در ده ها نهادی که در عرصه فرهنگی از بودجه های تعیین شده برخوردار بوده و بخشی از تولیدات هنری شان به آثار سینمایی اختصاص دارد نمی توانند آثاری برای عرضه در بازارهای جهانی و یا انتشار رایگان بر روی اینترنت جهت آشنایی مردم جهان با مظلومیت ملت ایران در سال های دفاع مقدس و رشادت های ایشان و برجستگی های فرهنگی بروز کرده در آن دوران ارائه دهند، چرا که اساسا چنین آثاری تولید نشده و یا تعداد آنها بسیار بسیار اندک است. نتیجه آنکه امام جامعه با گذشت سی و شش سال از آغاز و بیست و هفت سال از پایان جنگ تحمیلی، باید ابتدائیات مدیریت فرهنگی را برای مدیران و متولیان امور تشریح کنند، باید درباره ثروت‌های فرهنگی ناب و ارزشمند کشور و لزوم استفاده از ثروت غنی و سرچشمه‌ی قوی دوران دفاع مقدس صحبت نمایند چرا که مدیران فرهنگی در چهار دهه گذشته عُرضه جهادگری در عرصه فرهنگ و تولید و عَضه آثار مرتبط با مبانی ارزشی انقلاب اسلامی را نداشته اند.




در شرایطی که برای نخستین بار در قرن های اخیر، ملت ایران بدون واگذاری حتی یک وجب از خاک خود، دشمن را ناکام گذاشت و با ارایه بُن مایه های فکری خود در تقابل با مستکبرین عالم موجب شد تا حتی مردم کشورهای دیگری همچون
سوریه و
لبنان و
یمن و
عراق و … نیز بتوانند تمامیت سرزمینی خود را محفوظ دارند و … به راستی چرا هنوز بسیاری از ابعاد و زوایای فکری انقلاب اسلامی مورد توجه و انعکاس در آثار متعدد سینمایی قرار نگرفته و چرا متولیان فرهنگی کشور وظیفه خود نمی دانند که به تولید آثاری حول تعریف مبانی انقلاب اسلامی و یا تبیین مبانی الهام بخش جمهوری اسلامی مبادرت ورزند؟



آنچه سینما قادر است به صحنه آورد، ایجاد تعامل پیچیده بین پدیدارشناختی (Phenomenology) و هستی‌شناختی (Ontology) است؛ هم می‌تواند چیزی را پدیدار کند و هم می‌تواند درباره هستی آن حرف بزند و این مهم موجب می شود تا در ترسیم سینمایی واقعه ی کربلا بیش از هر موضوع دیگر و حادثه ای به این نکته توجه داشت که دو هدف اصلی انبیا علیهم السلام را سالار شهیدان سلام الله علیه در نهضت خود مدار کار خود قرار داد تا مردم عاقل شوند در بخش علم و عادل شوند در بخش اندیشه و توجه به این دو هدف عاقل سازی و عادل سازی جامعه موضوعی بس ویژه است که به نوعی شاید تنها قدرت و توان ارایه ی جهانی آن را داشته باشد و همچنین شاید تنها سینما از قدرت و توان ارایه ی وجه تحریف گونه ی آن به جهانیان برخوردار باشد.




معلوم نیست که چرا متولیان فرهنگی و سینمایی کشور به این موضوع کاملا شفاف توجه ندارند که همانا افرادی که در سال ۱۴۲۰هجری شمسی به سن جوانی می رسند حق دارند قهرمانان ملی خود را بشناسند! قهرمانانی نظیر
سیدعلی اندرزگو که ۶۰ هزار نیرو در سراسر کشور به دنبال او بودند و یا قهرمانانی همچون
شهید علی محمدی و
شهید محمود شهریاری که در راه اقتدار علمی ملت ایران ترور شدند و یا شهدایی نظیر
شهید سیدعلیرضا ستاری که در طی فتنه سبز و جریان عاشورای سال ۱۳۸۸ برای جلوگیری از آتش زدن یک بسیجی به دست اغتشاشگران روشنفکرنمای غرب زده، مورد حمله قرار گرفته و پس از تحمل ۴ سال آثار مصدومیت، در سال ۱۳۹۲ به شهادت رسید و قهرمانانی نظیر شهید
مصطفی چمران، شهید
محمدابراهیم همت، شهید
حسین خرازی، شهید
حسن باقری، شهید
مهدی باکری و … را بشناسند و یا بداند که شهدای مدافع حرم و شهدای والامقامی همچون
محسن حججی و
حامد بافنده و
شعبان نصیری و … برای چه رفتند و در کیلموترها دورتر از
حریم ایران اسلامی و حتی دورتر از
حرم حضرت زینب سلام الله علیها به شهادت رسیدند!



معلوم نیست که چرا متولیان فرهنگی و سینمایی کشور نمی خواهند بفهمند که شان و وظیفه مدیریتی ایشان مبتنی بر قوانین جمهوری اسلامی رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و سپس استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب بوده و در این میان تعریف مدیریت صحیح اجرایی به تولید آثار و ثبت و ضبط هنرمندانه مبانی انقلاب اسلامی خلاصه شده و میزان پایندی ایشان به نظام جمهوری اسلامی تنها با این ملاک قابل اندازه گیری می باشد.



یکی از عوامل سایش در جبهه‌ی خودی، این است که مسؤولینِ خودیِ فرهنگ، مانند وزارت ارشاد و بعضی دستگاه های دیگر، به آن کم توجّهی کردند. از ابتدا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد، بایستی دفتر گزینش دایر میکرد و به سراغ کسانی که اهل نویسندگی، شعر، فیلمسازی، موسیقی حلال و دیگر رشته‌های هنری بودند، میرفت. حتی به سراغ کسانی می رفت که صدای خوبی برای خوانندگی داشتند. بنده گاهی اوقات که میبینم نوجوانی را به تلویزیون می‌آورند که از صدای خوبی برخوردار است، دلم میلرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ی خوبِ جبهه‌ی مستضعفین و جبهه‌ی حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولی بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوی مجّانیِ پر زرق و برق در اختیارش بگذارند و یکی دیگر بر خیل آدم هایِ ناباب اضافه کنند؟

دایر کردن چنان دفتر گزینشی در وزارت ارشاد لازم بود تا مراجعه کنندگانِ دارای استعداد هنری را جذب میکردند، یا حتی به سراغشان میرفتند. اگر چنین میشد، وزارت ارشاد را که گاهی لانه‌ی مراکز فساد فرهنگ گذشته بود، بتدریج و به مرور استحاله و تبدیل به مرکزی برای انقلاب و اسلام و خدا و حقّ و آزادگی میکردند و مسلّماً پس از گذشت ده سال، میتوانستند در همه‌ی رشته‌های هنری، شخصیتهای عظیمی را پرورش دهند و معرفی کنند. اما چنین کاری نکردند. حال «مقصّر چه کسی است؟» ما که این‌جا قاضی نیستیم. «با مقصّرین باید چه کار کنیم؟» ما که دادستان نیستیم. فعلاً می خواهیم وصف‌الحال کنیم و ببینیم از حالا به بعد باید چه کار کرد؟

(امام خامنه ای در دیدار هنرمندان -۱۳۷۳/۰۴/۲۲)




پس چقدر عجیب و غیرقابل هضم است که دست سینمای کشور در چهل سالگی انقلاب اسلامی اینقدر خالی است و متولیان سینمایی کشور در بالغ بر پنجاه نهاد فرهنگی نه تنها در حوزه دفاع مقدس، که حتی در سایر حوزه های فرهنگی آنقدر ضعیف عملکرده اند که بخش تولیدات فرهنگی راکدتر از تولیدات صنعتی است و جمهوری اسلامی پس از چهاردهه، به جای آنکه در حال صادرات محصولات فرهنگی به جهان باشد، درگیر واردات بی رویه محصولاتی است که از اساس در تضاد با بنیان های فرهنگ زندگی اسلامی ایرانی قرار دارند و این آشکار کننده نفوذ فررهنگی در عمق جان کشور است؛ زیرا مگر می شود یک مدیر فرهنگی در جمهوری اسلامی نداند که طراحی های فرهنگی خطرناکتر از توطئه های امنیتی و تهدیدات نظامی است؟ مگر می شود که یک مدیر فرهنگی در جمهوری اسلامی نداند که در جنگ فرهنگی، هدف دشمن تضعیف اراده هاست؟



پس اگر انسان ایرانی سال ۱۴۱۴ علاقه ای به مقاومت، ایستادگی، ایثار، استکبارستیزی و … نداشته باشد، متولیان امر فرهنگ در تمام دستگاه های فرهنگی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به صورت معین سازمان سینمایی کشور، چطور پاسخگوی دویست و سی هزار شهید انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، ترور، مدافع حرم و … خواهند بود؟ نادیده گرفتن حقوق فرهنگی یک ملت و بلکه خیانت به امنیت فرهنگی آن، جرم فرهنگی نیست؟ کدام قانون نانوشته ای وجود دارد تا افرادی را که مغز و قلب میلیون های ایرانی مسلمان را به عرصه تاخت و تاز محصولات وارداتی دشمن تبدیل کرده اند، به پای میز محاکمه کشاند؟ مجرمانی فرهنگی که سوء مدیریت، هوی پرستی، بی کفایتی، جهل، ترس و سایر خصوصیاتشان باعث کندی مسیر حرکت ملت ایران در برپایی تمدن نوین اسلامی شده و با این شرایط شاید حتی آنها را از این مسیر منحرف کند، مجرمانی که اگر عامل نفوذی نباشند، قطعا در روزگاری که فرهنگ از دست برود، شرمنده خواهند شد و در این میان امید است تا ریاست جدید سازمان سینمایی کشور در زمره این طیف از مدیران فرهنگی قرار نگیرد.




مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ساداتیان: سینما سرشار از فیلم های شبه طنز سخیف و بزن دررویی شده که باعث دوری مردم از سالن های سینما هستند/ نیازمند قهرمان سازی در فیلم ها هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدجمال ساداتیان تهیه کننده سینما در پی ادامه رکود و افت فروش سینمای ایران اظهار داشت: سینمای امروز کشور سرشار از فیلم های شبه طنز نازل، سخیف و بزن دررویی شده که باعث دوری مردم از سالن های سینما همین فیلم ها هستند اما متأسفانه نه تنها اقدام موثری برای عدم تولید این گونه آثار صورت نمی گیرد بلکه شاهد آن هستیم که فیلم هایی که تجربه ثابت کرده مردم با آن ها ارتباط برقرار می کنند نیز برای تولید با مشقات زیادی روبرو می شوند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و «متری شش و نیم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما» صحنه ای بود که ناصرالدین شاه به هیأت دولت می گفت «اگر نمی توانید کشور را اداره کنید من بگویم تا «قیصر» بیاید و کشور را اداره کند» و یکباره «قیصر» را زیر بازارچه نشان می داد حالا هم نیاز به «قیصر» است که بیاید سینما را درست کند و ما را از این بحران نجات دهد!

ساداتیان سپس با بیان اینکه مشکل اساسی سینمای ما جدی تر از این حرف ها است متذکر شد: متأسفانه سینمای ایران مدت ها است فاقد استراتژی مشخص است و در وهله اول برای برون رفت از این اوضاع بحرانی باید یک استراتژی برای اداره سینما تعریف شود؛ این استراتژی باید به گونه ای باشد که سینما بر اساس ذات و جوهره خود بتواند فعالیت کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر گویا فیلم ها برای مسئولان و به سلیقه آن ها تولید می شود و فیلمی که برای مسئولان تولید می شود به مذاق مردم خوش نمی آید. ما نباید فراموش کنیم سینما نیازمند فیلم های خوب است. همین اواخر فیلم های خوب اجتماعی مثل «شبی که ماه کامل شد»، «سرخپوست» و «متری شش و نیم» توانستند مردم را تا حدودی به سالن های سینما بکشانند، این اتفاق نشان از آن دارد که مردم دیگر تمایلی به تماشای این فیلم های به ظاهر طنز که اکنون سینما را در چمبره خود گرفته اند نیستند و دیگر دوران این فیلم ها به سر آمده است.

این سینماگر تأکید کرد: مشکل اساسی ما این است که سالی حدود ۱۰۰ فیلم می سازیم اما فقط تعداد انگشت شماری از آن ها خوب هستند. ما نیازمند آن هستیم که به سینمای اجتماعی بهای بیشتری داده شود و فیلم های اجتماعی بتوانند با جسارت بیشتری حرف بزنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «به رنگ ارغوان» و «برف روی کاج ها» تصریح کرد: مدیران سینمایی باید از خود سوأل کنند چرا به جای اینکه سینماداران مشتاق اکران فیلم ها باشند مرتب با هم دعوا می کنند که فیلم ها را در سینماهای شان اکران نکنند! آن ها موظفند تدبیری فوری و عاجل برای این مسأله اندیشه کنند در غیر این صورت بسیاری از سالن های سینما در سراسر کشور محتوم به قطع حیات خواهند شد.

ساداتیان در ادامه با بیان اینکه سینمای امروز نیازمند قهرمان سازی در فیلم ها و عدم اعمال سلیقه مدیران است یادآور شد: اگر ما نگاهی گذرا به سینمای موفق کشور در دهه ۶۰ و ۷۰ بیندازیم متوجه می شویم که بخش اعظمی از موفقیت فیلم ها در آن زمان مدیون فیلمنامه ها و قصه های شان بوده است. در آن روزگار هیچ فیلمی به صورت باری به هر جهت و بر اساس سلیقه مدیران تولید نمی شد و کیفیت فیلم ها بالا بود و ذائقه مردم هم فیلم های کم کیفیت را قبول نمی کرد اما متأسفانه امروزه شرایط به گونه ای شده که اعمال سلیقه از سوی مدیران و دخالت آن ها در روند تولیدات سینمایی باعث افت شدید کیفی فیلم ها شده است.

این تهیه کننده در پایان این گفتگو افزود: ما نباید عنصر اصلی سینما یعنی «الگو» و «قرمان سازی» را در فیلم ها فراموش کنیم. سینمای ایران امروزه نیازمند قهرمان است و مسئولان سینمایی باید تدبیری برای تولید این گونه آثار داشته باشند تا بتوان از این رهگذر مردم قهر کرده با سالن های سینما را دوباره به سمت سینماها کشاند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حاشیه گفتگوی آقای بازیگر با رئیس جمهور اوکراین – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دیدار تام کروز بازیگر مشهور هالیوود و رئیس جمهور اوکراین حاشیه جالبی داشت که خواندنش خالی از لطف نیست.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، تام کروز روز گذشته با رئیس جمهور اوکراین ملاقات کرد و با او از موقعیت‌های مورد نیاز برای فیلم جدیدش سخن گفت. به گفته دولت اوکراین این ملاقات به درخواست و دعوت زلنسکی انجام شده است.

دیدار کروز و ولودیمیر زلنسکی در تلویزیون این کشور بدون مشکل نمایش داده شد. بدون مشکل از آن جهت که تماس اخیر او با دونالد ترامپ برای او دردسرساز شده بود. در این تماس دونالد ترامپ از زلنسکی می‌خواهد که احتمال فساد اقتصادی پسر جو بایدن، رقیب احتمالی و دموکرات او در انتخابات آتی آمریکا را بررسی کند. پسر بایدن برای یک شرکت انرژی در اوکراین کار می‌کرد.

در این ملاقات کروز درباره لوکیشن‌های کشور اوکراین برای فیلمسازی و پروژه آینده خود گفت. اطلاعاتی از این پروژه تام کروز اعلام نشده است، اما گفته شده او برای ساخت هفتمین فیلم «ماموریت غیرممکن» در این کشور حضور پیدا کرده است.

زلنسکی نیز در مورد قوانینی که این کشور اخیراً برای معافیت‌های مالیاتی و بسته‌های تشویقی در اختیار سینماگران خارجی قرار می‌دهد، صحبت کرد.

اما در ادامه حاشیه‌های این ملاقات، رئیس جمهور اوکراین به تام کروز می‌گوید که به اندازه فیلم هایش خوش تیپ است! تام کروز هم در جواب اشاره می‌کند که این خوش تیپی مخارج زندگی اش را تأمین می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران یک فیلم کودک در هر سرگروه‌ سینمایی در طول سال – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سخنگوی شورای صنفی نمایش ضمن تشریح شرایط اجرای قانون «هر سرگروه یک فیلم کودک» تاکید کرد برای اکران مناسب و موفقیت فیلم‌های کودک در گیشه، نیازمند حمایت مناسب هستیم.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره آخرین وضعیت اکران فیلم‌های کودک و نوجوان در سینماهای کشور به مهر گفت: طبق آخرین مصوبه شورای عالی اکران در سال گذشته، قرار شد تا سرگروه‌های سینمایی در طول سال اقدام به اکران یک فیلم کودک کنند، این اتفاق در حال حاضر در برخی از سرگروه‌های سینمایی انجام شده است.

وی بیان کرد: به عنوان مثال سرگروه سینمایی «فرهنگ» فیلم سینمایی «تپلی و من» به کارگردانی حسین قناعت را اکران کرده است و سرگروه استقلال قرارداد فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیر داسارگر را بسته است، به این مصوبه عمل کرده‌اند.

سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به شرایط اکران فیلم کودک، توضیح داد: در حال حاضر اکران سینمای کودک اگر مورد حمایت قرار نگیرد، در میان دیگر آثار در حال اکران دیده نمی‌شود و نیازمند تبلیغات مناسب و حمایت مناسب است تا بتواند خروجی گیشه خوبی نیز داشته باشد.

وی تاکید کرد: خروجی گیشه باعث می‌شود که بتوانیم مخاطب جدیدی را برای آینده سینمای ایران آماده کنیم. البته این امر بستگی به این دارد که پتانسیل و خروجی فیلم‌های کودک و نوجوان چگونه باشد، باید آثار با کیفیت تولید شود تا این امر منجر به تربیت نسل سینماروی آینده شود.

فرجی گفت: در جلسه شورای صنفی نمایش نیز دوباره یادآوری شد تا سرگروه‌هایی که قراردادهای فیلم‌های کودک خود را ارائه نداده‌اند، هرچه سریع‌تر اقدام کنند. در میان سرگروه‌های سینمایی، سینما فرهنگ از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ فیلم سینمایی «پیشونی سفید» و «تپلی و من» را اکران کرده است.

وی ادامه داد: پردیس‌های باغ کتاب، آستارا، آزادی از جمله سرگروه‌هایی هستند که باید قراردادهای خود را به شورا ارائه دهند.

سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره تعداد فیلم‌های کودک و نوجوان متقاضی اکران توضیح داد: تعدادی از این فیلم‌ها درخواست اکران داده‌اند که از آن جمله می‌توان به انیمیشن سینمایی «بنیامین» به کارگردانی محسن عنایتی اشاره کرد که صاحبان این اثر در تلاش هستند تا آن را برای ۱۳ آبان ماه روز دانش آموز و تسخیر لانه جاسوسی اکران کنند، همچنین «تورنادو» به کارگردانی جواد هاشمی نیز متقاضی اکران بود که با پردیس سینمایی زندگی قرارداد بسته است.

فرجی در پایان گفت: اگر فیلم‌های خوبی در ۶ ماه دوم سال اکران شود با توجه به آغاز فصل مدارس، بی شک با گیشه مناسبی همراه خواهیم بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسئولان مقصرانِ اصلی وضعیت نامطلوب سینمای دفاع مقدس هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عبدالله باکیده می گوید آن کاری که امروز مشاهده می شود، آثاری ویترینی است که به صورت محدود سالیانه تولید می شود.

به گزارش سینماپرس، عبدالله باکیده کارگردان سینما درباره وضعیت سینمای دفاع مقدس در برنامه ریزی مدیران سینمایی و خروجی آن در تولید و اکران به صبا بیان کرد: سینمای دفاع مقدس یک گونه‌ فراموش شده است و آن چیزی که امروز مشاهده می‌کنیم آثاری ویترینی است که به صورت محدود سالانه تولید می شوند.

وی افزود: سینمای دفاع مقدس زمانی که حیات داشت، می‌شد تاثیرات آن را در جامعه مشاهده کرد اما آیا معدود تولیداتی که امروز به اسم سینمای دفاع مقدس تولید می شود کارکرد لازم را دارد؟ جواب این گفته کاملا مشخص است پس بهتر است از تولیدات این روزهای سینمای دفاع مقدس به عنوان آثاری ویترینی نام ببریم.

کارگردان فیلم «صلیب طلایی» درباره فضای نامساعد تولید در این ژانر سینمایی نیز توضیح داد: به شخصه فیلمنامه و طرح های بسیاری دارم که در آنها به انحای مختلف به دفاع مقدس توجه شده است اما وقتی هیچ سرمایه گذار و تهیه کننده ای حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیست چگونه باید از فیلمسازی مثل من انتظار داشت که کارهای درخور توجه تولید کند.

باکیده ادامه داد: از نگاه من مسئولان سینمایی در به وجود آمدن فضای نامساعد تولید در سینمای دفاع مقدس اصلی ترین نقش را ایفا می کنند چون سینماگر دغدغه‌مند کم نیست اما حامی واقعی وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سینمایی دفاع مقدس هنوز باید به شکل دهه شصت مدنظر قرار گیرد، گفت: بخشی از سینما بیان اتفاقاتی است که در جنگ ۸ ساله رخ داده است. این رویدادها در قالب فیلم هایی که به صورت مستقیم به جنگ توجه دارند، متبلور می‌شود اما آثاری هم هستند که به صورت غیرمستقیم به جنگ توجه دارند و به نوعی حاشیه‌های آن را مدنظر قرار می دهند فیلم هایی نظیر «آژانس شیشه ای» بهترین مثال در این زمینه هستند.

کارگردان سریال «نبردی دیگر» تاکید کرد: پرداختن به موضوعاتی با محور مقاومت یکی دیگر از مسیرهای رسیدن به سینمای دفاع مقدس است برای مثال فیلمسازی درباره مدافعان حرم یکی از مسیرهای مورد نظر است اما متاسفانه فضای روشنفکری اجازه چنین کاری را از سینمای ما گرفته است.

باکیده متذکر شد: آیا این سینمایی که امروز شاهدش هستیم آرمان های شهدا را مدنظر دارد؟ آیا فیلم هایی که روی پرده می روند و تنها خنده تماشاگر را به همراه دارد ما را به نقطه مطلوب خواهد رساند؟ هر گاه که به این سوال ها جواب دادیم الزام توجه به سینمای دفاع مقدس را درخواهیم یافت.

وی در پایان با اشاره به اینکه سینمای دفاع مقدس متعلق به یک یا چند نفر خاص نیست، اظهار کرد: هر فیلمسازی باید بتواند فیلمی را که در این حوزه می خواهد، تولید کند. این تنوع افکار یکی از ابزارهای مهم در رونق سینمای دفاع مقدس است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«یوسف پیامبر» در جدول پخش شبکه آی فیلم قرار گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بنا به درخواست بینندگان آی‌فیلم، مجموعه «یوسف پیامبر» بار دیگر در جدول پخش کانال فارسی این شبکه قرار گرفت.

به ‌گزارش سینماپرس، با توجه به درخواست‌های مکرر مخاطبان این شبکه، پخش سریال «یوسف پیامبر» به کارگردانی زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور از چهارشنبه ۱۰ مهر آغاز می‌شود.

این سریال محصول سال ۸۷ شبکه یک سیما است و داستان پرفرازونشیب زندگی یوسف پیامبر را از دوران کودکی و گرفتارشدن ایشان در چاه تا زمانی که دوباره به آغوش پدرش حضرت یعقوب(ع) بازمی‌گردد، روایت می‌کند.

در «یوسف پیامبر» مصطفی زمانی، محمود پاک‌نیت، کتایون ریاحی، جعفر دهقان، عباس امیری، جهانبخش سلطانی، رحیم نوروزی، مهوش صبرکن، الهام حمیدی، پروانه معصومی، لیلا بلوکات و… به ایفای نقش پرداخته‌اند. مصطفی زمانی ایفاگر نقش یوسف است و نقش پدرش یعقوب را محمود پاک‌نیت ایفا می‌کند. شخصیت زلیخا را کتایون ریاحی و نقش عزیز مصر را هم جعفر دهقان بازی کرده‌اند.

بر این اساس، مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر» هر شب ساعت ۲۲ پخش می‌شود و بازپخش آن نیز روز بعد در ساعت‌های ۰۶:۰۰ و ۱۴:۰۰ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تسلیت درگذشت منصور فلاحت پور – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید محمد یاشار نادری، درگذشت منصور فلاحت پور پدر بزگوار شهید بهروز فلاحت پور را تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، سید محمد یاشار نادری، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح طی پیامی درگذشت منصور فلاحت پور پدر بزگوار شهید بهروز فلاحت پور را تسلیت گفت.

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خانواده محترم فلاحت پور

با کمال تاسف و تاثر خبر فوت حاج منصور فلاحت پور پدر بزگوار شهید سرافراز بهروز فلاحت پور واصل گردید.
عمر با عزت این پدر گرانقدر منشاء خیری برای انقلاب اسلامی بوده و فرزند شهیدش باعث سرافرازی و سربلندی امت حزب الله شده است و قطعا ایشان مصداق سخن پیامبر مکرم اسلام (ص) میباشد که فرمودند : الوالد وسط ابواب الجنه.
امید است تا تلاش هایمان در ادامه راه فرزند رشید آن مرحوم، که لحظه ای از تلاش و جهاد در راه آرمان های انقلاب اسلامی دست نکشید، مرهمی بر آلام خانواده گرامیشان بوده و مارا شامل شفاعتش گرداند.
بدینوسیله برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگانشان طول عمری با عزت به همراه سلامتی و حسن عاقبت را خواهانم.
غفرالله لنا و له انشاالله.

سید محمد یاشار نادری
رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویژه‌برنامه «درس‌هایی از قرآن» با موضوع اربعین – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه این هفته درباره برکات پیاده‌روی اربعین صحبت می‌کند.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام محسن قرائتی در برنامه  «درس‌هایی از قرآن» روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه ۱۳۹۸ که ساعت ۱۵: ۱۸ پخش می‌شود، وحدت و همدلی را یکی از برکات پیاده‌روی اربعین بیان می‌کند.

پذیرایی از زائران با عشق، محبت و  مقایسه عاقبت کار حسینیان و یزیدیان از جمله موضوعاتی است که حجت‌الاسلام قرائتی درباره آن صحبت می‌کند.

استاد قرائتی همچنین درباره ادای حق قرآن و جهاد در ماجرای کربلا، کربلا درس عشق و جانبازی در راه خدا و کربلا درس مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان توضیح می‌دهند.

برنامه «درس‌هایی از قرآن» کاری از گروه معارف شبکه یک سیماست که با تهیه‌کنندگی محمود متوسل و محوریت سخنان حجت‌الاسلام قرائتی پنجشنبه‌ها از شبکه یک پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسئولان، سینمای دفاع مقدس را به فراموشی سپرده‌اند


مسئولان، سینمای دفاع مقدس را به فراموشی سپرده‌اند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش«حکایت‌های کمال» در آبان‌ماه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده سریال «حکایت‌های کمال» گفت: پخش «حکایت‌های کمال» از آبان‌ماه آغاز می‌شود و این روزها مقدمات نگارش ۶۰ قسمت فصل دو را در دست داریم.

به گزارش سینماپرس، «محسن شایانفر» تهیه کننده سریال  «حکایت‌های کمال»، درباره زمان پخش این سریال به فارس گفت: در حال حاضر مراحل نهایی ساخت موسیقی و میکس کار در دست انجام است و به امید خدا قرار است بعد از ماه صفر که تقریبا اوایل آبان ماه است پخش آغاز شود.

وی ادامه داد: هنوز شبکه پخش کننده مشخص نیست و بزودی اعلام می‌شود. همچنین به دلیل وجود سکانس‌های شادی که در این سریال وجود دارد ترجیح دادیم زمان پخش آن بعد از ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) باشد.  

این تهیه کننده با اشاره به ادامه تولید این سریال در فصل‌های بعدی نیز بیان داشت: این روزها مقدمات نگارش ۶۰ قسمت فصل دو را در دست داریم و به محض اینکه فصل یک پخش شد ما پیش تولید فصل دو را شروع می‌کنیم. از ابتدا بنا بود این سریال در ۱۵۰ قسمت طراحی شود. فصل ۱ در سی قسمت و در سال ۱۳۴۰، فصل دو در ۶۰ قسمت و در سال ۱۳۴۵ و فصل سه در ۶۰ قسمت و در سال ۱۳۵۷ به تصویر کشیده می‌شود.  

شایانفر درباره ساخت دکورهای این سریال در شهرک سینمایی نیز گفت: از ابتدا که وارد مرحله پیش تولید سریال شدیم، برنامه‌ریزی برای ورود به شهرک سینمایی نداشتیم و فکر می‌کردیم که در همین خیابان و کوچه‌های فعلی تهران می‌توانیم سریال را تصویربرداری کنیم اما مدتی که از کار گذشت دیدیم که غیر ممکن است و با اینکه از نظر مالی برایمان دشوار بود اما ترجیح دادیم تا در شهرک سینمایی دکورسازی کنیم که منجر به ساخت شهرکی به نام کمال در شهرک سینمایی شد.

این تهیه کننده افزود: بسیاری از سریال و فیلم‌هایی که در دهه ۴۰ رخ می‌دهد، با مشکل دکور و لوکیشن مواجه هستند و برخی به خاطر عدم وجود دکورهایی که در دهه ۴۰ و ۵۰ است، مجبور می‌شوند تا به شهرهای یزد و کاشان بروند تا از بافت قدیمی آنجا استفاده کنند.  

وی ضمن بیان اینکه جدیدترین دکوری که در شهرک سینمایی قرار است ساخته شود، یک مدرسهخواهد بود، بیان داشت: مدرسه، جدیدترین دکوری است که بزودی در شهرک سینمایی ساخته می‌شود چراکه در فصل ۳ یکی از لوکیشن‌های اصلی مدرسه است و دیگر بعد از ساخت این لوکیشن، شهرک سینمایی همه لوکیشن‌های موجود در شهر تهران را خواهد داشت.  

شایانفر با اشاره به حمایت مدیران سیما فیلم از این سریال و تمایل یکی از موسسه‌ها برای تولید فصل‌های بعدی «حکایت‌های کمال» در شبکه نمایش خانگی» گفت: مدیران مجموعه سیما فیلم در این بخش از ما حمایت کردند اما تولید ادامه این سریال در فصل‌های بعدی به عهده سیما فیلم نیست و برای یکی از شبکه‌های تلویزیونی است. همچنین یکی از موسسه‌های رسانه‌ای پیشنهادی به ما داده مبنی بر اینکه فصل بعدی این سریال را در شبکه نمایش خانگی تولید کنیم و بعد از مدتی از پخش در شبکه خانگی، در تلویزیون هم پخش شود، اما ما هنوز قبول نکردیم. در واقع اولین خانه ما سازمان صداوسیما است و آنها متولی این سریال هستند.  

وی درباره تغییر در ترکیب بازیکران این سریال نیز گفت: ۹۰ درصد از بازیگرانی که قرار است در فصل ۲ ایفای نقش کنند، همان بازیگران فصل ۱ هستند و ۱۰ درصد بازیگر جدید خواهیم داشت. بازیگر نقش کمال، خانواده و همسایه‌هایشان همان‌ها هستند و تنها چند شخصیت جدید به این سریال اضافه خواهند شد.  

این تهیه کننده درباره اینکه با توجه به اینکه فصل سه در سال‌های انقلاب اسلامی ایران رخ می‌دهد، آیا شما ورودی به ماجرای انقلاب خواهید داشت؟ گفت: در حقیقت باید بگویم که به طور شعاری به سمت انقلاب نرفتیم. در روندی که قصه را جلو می‌بریم در دوردست انقلاب را می‌بینیم. ما در این سریال رخدادها را شعارگونه رصد نکردیم و برشی از قصه خانواده‌ای را به تصویر کشیدیم که در زمان‌های مختلف دچار تحولات اجتماعی می‌شود.  

به گزارش فارس، سریال «حکایت‌های کمال» با قصه ای از محمد میرکیانی به کارگردانی قدرت اله صلح میرزایی و نویسندگی سید امیرحسین جهانی و بازی شهره لرستانی، محمدرضا شیرخانلو، محمود پاک نیت، حمید ابراهیمی، شهرام عبدلی، بیژن بنفشه خواه، یوسف صیادی، امیر نوری و … در شهرک سینمایی غزالی مقابل دوربین رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع