X

بایگانی مهر 25, 1398

دفتر سینمایی

«آرش اسحاقی» بهترین کارگردان جشنواره‌ «یاماگاتای» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند بلند «خرامان» در سی‌امین جشنواره‌ یاماگاتای ژاپن جایزه بهترین کارگردانی را از اتحادیه کارگردانان ژاپن دریافت کرد.

به گزارش سینماپرس، مستند «خرامان» که در جشنواره‌ یاماگاتای مورد تقدیر امیر نادری نیز قرار گرفت با استقبال چشمگیر ژاپنی‌ها روبرو شد و توانست نظر داوران ژاپنی جشنواره یاماگاتا را به خود جلب کند.
مستند« خرامان» آبانماه در جشنواره نیواورلئان آمریکا روی پرده می‌رود. این مستند پیش از این در جشنواره‌ یوتای آمریکا نامزد دریافت جایزه بودو در دهمین جشن مستقل سینمای مستند، جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد و نامزد بهترین فیلم بلند در بیستمین جشن بزرگ خانه سینما و نامزد بهترین مستند در دومین آکادمی سینما سینما بود.
گفتنی است، جایزه بهترین فیلم در بخش بین‌الملل به کارگردانان چینی رسید و در بخش جریان نو آسیایی جایزه بهترین فیلم به کارگردان لبنانی اهدا شد و بهمن کیارستمی به طور مشترک با کارگردان مراکشی جایزه دوم را در این بخش دریافت کرد.
عوامل این مستند«خرامان» عبارتند از: نویسنده، کارگردان و تدوینگر: آرش اسحاقی، تهیه کننده : طلا آزادروش،مدیرتولید : مونا شریفی، فیلمبردار : آریا زادروش، صدابردار: علیرضا قناتی، عکاس : میثاق همایونی، روابط عمومی: سپیده حیدرآبادی و پخش‌کننده: کمپانی ونرا فیلم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امضای تفاهمنامه همکاری موسسه اکو و خانه تئاتر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تفاهم‌نامه‌ همکاری میان موسسه‌فرهنگی اکو و خانه‌تئاتر به منظور همکاری‌های بیشتر تئاتری امضا شد.

به گزارش سینماپرس، نشست تفاهم نامه همکاری بین موسسه فرهنگی اکو و خانه تئاتر شب گذشته‌ ۲۲ مهرم در خلال جلسات هفتگی هیئت مدیره‌ مرکزی خانه‌تئاتر برگزار شد.

ایرج راد رییس هیئت مدیره‌ مرکزی خانه‌ تئاتر، بهزاد فراهانی و اصغر همت اعضای هیئت مدیره‌ مرکزی خانه‌ تئاتر، نادر برهانی مرند نایب رئیس هیئت مدیره‌ مرکزی، کوروش نریمانی و محمودرضا رحیمی اعضای این هیئت مدیره، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه‌ تئاتر، آرش دادگر مدیر تماشاخانه‌جوانمرد پذیرای مهدی مظاهری رئیس موسسه‌فرهنگی اکو و معاونین ایشان مجتبی مشیری و زهرا اسماعیل تبار بودند.

در ابتدا مدیر عامل خانه‌تئاتر ضمن خوشامد گویی گفت: براساس تصمیمی که در هیئت مدیره‌ مرکزی خانه‌ تئاتر گرفته‌ و با دکتر مظاهری طرح شد، در نظر داریم با توجه به گسترش فعالیت‌های بین‌المللی و گسترش فعالیت‌های متعدد خانه‌ تئاتر اکو را راه‌اندازی کنیم و بتوانیم ارتباطی را بین کشورهای عضو اکو با خانه‌ تئاتر برقرار کنیم.

طی جلسه‌ای که با بهزاد فراهانی اصغر همت و دوستان دیگر بازدیدی از اکو داشتیم، تفاهم نامه‌ای تنظیم شد که این تفاهم  نامه در هیئت مدیره مرکزی نیز مورد بررسی قرار گرفت و مصوب شد که این تفاهم نامه‌ بین دو طرف امضا شود، تا بتوانیم کارهایی عملیاتی و جدی را بتوانیم در حوزه‌ فرهنگ و هنر برای خدمت‌رسانی به تئاتر داشته‌باشیم.

با توجه به اینکه نادر برهانی مرند را در جمع خود داریم که دبیر جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر است از طریق اکو می‌توان کار جدی دیگری را نیز انجام داد. برخی از فعالیت‌های خصوصی را در نظر گرفتیم به سمت اکو بفرستیم، مانند جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر الف که با موضوع صلح در حال فعالیت هستند و به اکو معرفی کرده‌ایم.

سپس رئیس هیئت مدیره‌ مرکزی خانه‌تئاتر ایرج راد ضمن ابراز خوشبینی به این تفاهم نامه‌ توضیح داد: خانه‌ تئاتر همواره‌ درصدد بوده‌ و هست که زمینه‌ مسائل تئاتر و همچنین مسائل فرهنگی بتواند ارتباطات گسترده‌تری پیدا کند و تلاش خود را از طریق شورای عالی، کمیسیون‌های مختلف و انجمن‌های متعددی که در خانه‌تئاتر وجود دارد انجام داده‌است و اکنون آمادگی این را دارد تا بضاعتی موجود را در زمینه‌های مختلف به خصوص گسترش تئاتر و مسائل فرهنگی هنری  گسترش دهد.

پس از ایشان محمد مهدی مظاهری رئیس موسسه‌ فرهنگی اکو گفت: خوشحالم که در حضور پیشکسوتان حوزه‌ تئاتر هستیم. همیشه‌ حرفم این بوده‌ که تئاتر هم یکی از مولفه‌های مهم دیپلماسی فرهنگی است و به نظر من اگر بیشتر از سینما تاثیرگذار نباشد، جهت حضور زنده‌ نیروی انسانی کمتر تاثیرگذار نیست. لذا در متن تفاهم نامه‌بحث خانه‌ تئاتر اکو مطرح شد.

در روزگارانی که اختلافات عمیقی در حوزه‌های مختلف به لحاظ سیاسی وجود دارد، فرهنگ و هنر و ادب می‌تواند آلام و مرحمی باشد که این تنش‌ها را تا حدی کنترل و کاهش دهد. ما برای نزدیکی و همکاری با خانه‌ تئاتر آمادگی داریم و امیدواریم این خانه‌که یک نهاد خودجوش مردمی است پیش از آن که دولت محور شود، بتواند همزاد خود را در کشورهای عضو اکو پیدا کند.

مظاهری با اشاره‌ به حضور دبیر سی و هشتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر در هیئت مدیره‌ مرکزی خانه‌ تئاتر افزود: این آمادگی را داریم که مانند جشنواره‌ موسیقی فجر بخش پژوهش جشنواره‌ تئاتر فجر را نیز بر عهده‌ بگیریم. در این راستا تفاهم نامه‌ای که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا کرده‌ایم، نیز کمک کننده‌ خواهد بود.

در ادامه‌ این جلسه‌ اصغر همت عضو هیئت مدیره‌ مرکزی خانه‌ تئاتر با توضیح پیش بینی فعالیت‌های بین‌المللی در اساسنامه‌ خانه‌تئاتر گفت: این تفاهم نامه‌ می‌تواند بخشی را که در خصوص فعالیت بین‌المللی در اساسنامه‌خود پیش بینی کرده‌ایم در کنار شما سرعت ببخشد. شاید این بهترین اتفاقی بود که برای خانه‌ تئاتر می‌تواند به جهت معرفی خانه‌ به سازمان‌های بین‌المللی اتفاق بیفتد به خصوص که این ارتباط و معرفی به صورت دو جانبه رخ می دهد.

برهانی مرند، دبیر دو دوره‌ سی و هفتم و سی و هشتم جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر و جشنواره‌ بین‌المللی الف بیان کرد: این تعامل و هم افزایی را به فال نیک می‌گیرم و مطمئنم که اتفاقات خوبی از قبل این همراهی خواهد افتاد. واقعیت این است که ما با همسایه‌های خود به خصوص در حوزه‌ تئاتر تعامل فرهنگی بسیار کمی داشته‌ایم در حالی که همیشه‌ چشم غربی‌ها برای یافتن تازه‌ها در حوزه‌ تئاتر به شرق بوده‌ و این فرصت مغتنمی برای ماست. هر چند دیر هم شده‌ اما خوشحالیم این اتفاق در حوزه‌ تشکل مردم نهاد اتفاق می‌افتد. اگر در مورد جشنواره‌ تئاتر هم بتوانیم هم افزایی بیشتری داشته‌باشیم من حتما کمک خواهم کرد. ممنون همراهی و همکاری موسسه‌اکو با جشنواره‌بین‌المللی تئاتر الف نیز هستم.  

سپس سخنگوی هیئت مدیره‌ مرکزی خانه‌تئاتر محمودرضا رحیمی گفت: اتفاق امروز اتفاقی بسیار شگفت انگیز است. با توجه ‌به همزبانی ما با برخی از کشورهای همسایه و مشترکات فرهنگی با دیگر همسایه ها قطعا نیاز به مراوداتی با خارج از کشور داشته و داریم.

شهرام گیل آبادی در پایان گفت: در راستای این تفاهم نامه‌به سرعت و بدون اتلاف وقت دو نمایشگاه‌ عکس و نسخ تعزیه‌ را برگزار خواهیم کرد و از یکشنبه هفته‌ آینده‌ نیز آمادگی پذیرش سفرای اکو را در خانه‌ تیاتر داریم؛ قصدمان اجرایی کردن  این تفاهم نامه‌عملیاتی است.

در پایان تفاهم نامه توسط شهرام گیل آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر و مهدی مظاهری، رئیس موسسه اکو امضاء شد و سپس حاضران به بازدید از بخش‌های مختلف خانه‌تئاتر پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سازمان سینمایی از شعار تا عمل – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مگر سازمان سینمایی یک مجموعه ژورنالیستی است که شان خود را جوسازی و پروپاگاندا می داند و آیا مگر قرار است که عملکرد سازمان سینمایی با تکثر و تعدد بخش نامه ها و گزارش ها و … ارزیابی شود!؟

محمدرضا مهدوی پور/ حدود بیست ماه تا اتمام تراژدی بنفش و حاکمیت ژنرال های خسته بر عرصه ی اجرایی کشور باقی مانده و قطعا دولت  مردانی که تا به حال نتوانسته و یا نخواسته اند خود را قربانی ملت شریف ایران سازند، در این مدت باقی مانده نیز قطعا به لبخندهای ژکوند و سخنان ظریفانه خود در عرصه های رسانه ای اکتفا نموده و در مسیر حل معضلات و امور اجرایی کشور گامی فراتر از سخن نخواهند پیمود.



شاید پس از پایان این ۲۰ ماه فردی بتواند با روحیه انقلابی و تفکر جهادی سکان اجرایی کشور را بدست گرفته و روزگار بنفش ملت ایران را در عرصه های مختلف اجرایی سامان بخشد. اما در این میان ولنگاری به وقوع پیوسته و لجان گسیختگی موجود در عرصه فرهنگی کشور موضوعی نیست که از قابلیت تغییرات دفعی برخوردار باشد و قطعا عرصه فرهنگی کشور و بالاخص صنعت سینمای ایران تا سال ها در گیر و دار میراث برجای مانده از دوران مدعیان تدبیر و امید خواهد بود.



حاکمیت ژنرال های خسته بر عرصه فرهنگی کشور آنچنان به بسط ولنگاری آن هم در شرایط نفوذ همه جانبه انجامید که  موجب شد تا سینمای ایران درگیر و دار همزمان بیماری ها و امراضی بعضا علاج ناپذیر ساخته و روزگار بنفش صنعت سینمای ایران را با موضوعاتی همچون، پولشویی، فسادهای متنوع اخلاقی، رانت خواری، تغییر ملاک های هنجاری و سقوط ارزش های اجتماعی، بسط مافیای اکران، گسترش مافیای تولید و هدر رفت بودجه های فرهنگی و … همراه ساخته و در این میان بعضا حتی قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها نیز نتوانست علاجی بر مدیت فرهنگی کشور باشد.



البته در این میان اگر چه انتصاب استراتژیستی همچون حسین انتظامی بر مصدر سازمان سینمایی کشور، می توانست بارقه امیدی برای اهالی سینمای ایران باشد؛ اما فی الواقع مجموع فعالیت های صورت گرفته در طی بیش از ۹ ماه گذشته حکایت از عمق تاثیر گذاری مدیران سایه ای دارد که در ظاهر بازنشسته شده محسوب می شوند و این در حالی است که بار دیگر باید تاکید نمود که تراژدی بنفش از ابتدای حاکمیت خود ضمن اتخاذ رویکرد امنیت محور (Security Based Approach)، مدیریت اجرایی کشور را در بخش های مختلف، مبتنی بر دکترین میکادو (Doctrine Mikado)، به عنوان مدیریت مدیران سایه تنظیم نموده بود و این امر در پس قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها اگر چه در بخش های مختلف به حضور طیفی خاص از آقازاده ها و عمو زاده ها و دامادها و عروس ها و … سایه نشینان مبدل گردید، اما در عرصه فرهنگی کشور سبب شد تا سایه ای دیگر از برای مدیریت اجرایی تعریف شود و …



قطعا ذکاوت ریاست جدید سازمان سینمایی در فهم همین شرایط و درک عرصه مدیریت خود موجب شد تا امروزه این سازمان اولویت خود را شفافیت قرار دهد و وقت خود را صرف نگارش آیین نامه های اجرایی و تنظیم مقررات اولیه سازد و سعی نماید تا ۲۰ ماه پیش رو را با حداقل حاشیه و حداکثر مقبولیت به پایان رساند؛ زیرا: در بزم حکیمان زِ می شورانگیز نی ‌تابِ نشستن است و نی پای گریز؛ از بهر منِ تنک ‌شراب ای ساقی مینا به سرِ پیاله کج دار و مریز و …



بر این اساس ریاست جدید سازمان سینمایی بر خلاف دو سلف پیشین خود دارای فهم استراتژیک بوده و به خوبی می داند که عرصه مدیریت سینمایی کشور نه تنها در اختیار او نمی باشد، بلکه طیف مدیران سایه و بالاخص کانون قدرت شکل گرفته از دهه ۱۳۶۰ هجری شمسی در این عرصه حکمرانی می نمایند. مدیرانی که اساس شگل گیری تراژدی بنفش محصول و برایند تَکرار ایشان می باشد و اساسا عرصه های مختلف اجرایی کشور، اعم از اقتصادی و سیاسی و امنیتی و … را مال طلق خویش پنداشته و اجازه نمی دهند تا در خارج از چارچوب موازین ایشان اقدامی صوت پذیرد و قطعا این همان موضوعی است انتظامی متوجه آن شده و از این جهت با اتخاذ رویکرد تنظیم مقررات و بازنویسی ضوابط اجرایی و … به نوعی می خواهد تا ضمن سرگرم بودن در دوران ۲۰ ماهه پیش رو، این مقطع پایانی را به سلامت طی نموده و کارنامه درخشان خود را تا به امروز حفظ نماید.



پس باید دقت نمود که حسین انتظامی به عنوان فارغ التحصیل دانشگاه عالی دفاع ملی و یک مدیر استراتژیست از توانمندی مناسب برای تجزیه و تحلیل شرایط و موقعیت موجود برخوردار است و قبل از اِعمال هر تصمیم و اقدامی می تواند به ارزیابی روشنی در زمینه میزان هزینه و فایده آن در عرصه فرهنگی و سینمایی کشور نایل آمده و فهم نماید که اقدام او تا چه میزان برای نظام جمهوری اسلامی مفید بوده و همسویی کارکردی آن در راستای اهداف انقلاب اسلامی می باشد. توانمندی ویژه ای که موجب می شود تا ایشان به روشنی بداند که تنظیم تمامی ضوابط و مقررات اجرایی در بدنه ی فرهنگی کشور در نهایت به شوراهایی ختم می شود که از اراده مدیریت ایشان خارج بوده و تنها انتصاب افراد دخیل در این شوراها ظاهرا در اختیار ریاست سازمان سینمایی کشور می باشد و در این میان دایره انتخاب افراد نیز محدود به گروه و قبیله ای خاص است و ایشان عملا نمی توانند در خارج از این طیف اقدام به چینش افراد پردازند و …؛ سیکل معیوبی که با هیچ سند تحول و یا آیین نامه اجرایی قابل اصلاح نبوده و تنها راه علاج آن حضور گسترده هنرمندان متخصص و متعهد به مبانی انقلاب اسلامی در این شوراها می باشد که این امر نیز حداقل تا ۲۰ ماه آینده دست نیافتی نخواهد بود.



به این ترتیب سازمان سینمایی کشور در این دوران سعی می کند تا با سرگرم نمودن خود به امور رسانه ای و اقدامات مطبوعاتی پُرهیاهویی همچون گزارش عملکرد سالانه و چهارماهه و پنج ماهه و …، مدت زمان باقی مانده تا اتمام تراژدی بنفش را با حداقل تنش اجرایی سپری ساخته و با عناوین حجیم و موجهی همچون تهیه و تنظیم شیوه نامه های اجرایی و همچنین ضوابط و آیین نامه های حمایتی و …، خلاء کارنامه و عملکرد اجرایی خود را موجه ساخته و این قبیل اقدامات را جایگزین وظیفه اصلی سازمان سینمایی در تهیه و عرضه محصولات مناسب فرهنگی و سینمایی سازند.



پُر واضح است که تمامی سیستم ها نیازمند پروتکل و آیین نامه های اجرایی منضبطی می باشند و این بسیار خوب است که یک سازمان اقدامات خود را مبتنی بر ضوابطی شفاف پیگیری نماید. اما باید توجه داشت که در مدیریت فرهنگی و بالاخص هنری، اصالت از آن نیروی انسانی می باشد و  به سبب آنکه  هُنر اشتیاقی است که در دایره تجسم محصور شده است و … مدیریت هنری نه تنها با بخش نامه و تنظیم مقررات اجرایی سامان نمی یابد؛ بلکه تنها با تولیدات هنری و تاثیر پذیری از آثار است که می تواند تنظیم شده و خود را بر مداری خاص مقید  سازد.



تقریبا تمامی اهالی سینما می دانند که تمامی آیین نامه ها و مقررات اجرایی در مدیرت سینمایی کشور در نهایت به کوچه  بن بست شوراهایی ختم می شوند که به هیچ عنوان نمی توانند سامان مند گردیده و ضابطه مند شوند. شوراهایی عموما متشکل از افرادی چند مسئولیتی که به دلیل اشتغالات فراوان خود، عملا متاثر از محدود اعضای فعال و متمرکز درون شورا بوده و به صورت هایی متفاوت از کارشناسان بدنه، به عنوان میراث ماندگار هر مجموعه ای رنگ و طعم می یابند. پس در این شرایط تنظیم آیین نامه ها نه تنها سودی ندارد؛ بلکه موجب رسمیت یافتن طیفی خاص از افراد حقیقی در فضای هنری و سینمایی کشور و حتی ایجاد کانون های قدرت فرا حاکمیتی شود و دارو دسته هایی با نوع عملکرد مافیایی شود.



قطعا شفافیت امری بسیار نیکو است و هر عقل سلیمی از ایجاد چنین فضایی استقبال می کند. اما باید توجه داشت که ما در عصر دیجیتال و با شعارهای دولت الکترونیک تنفس می کنیم و در این شرایط انتشار بسیاری از گزارش ها و بالاخص گزارش های هزینه ای نه تنها امری پیچیده محسوب نمی شود، بلکه به راحتی لمس یک دکمه در هر لحظه و هر زمانی است و در این شرایط شاید تعیین تکلیف بودجه های جای و پشتیبانی را می توان به عنوان دستاوردی مهم در عرصه شفافیت قلمداد نمود که البته تا به حال محقق نشده و تمامی گزارش های منتشر شده تا به حال از ردیفی با عنوان هزینه های جاری و پشتیبانی برخوردار بوده که عملا بیش از نیمی از هزینه کرد عموم این مجموعه ها را شامل می شود! این در حالی است که هر عقل سلیمی در می یابد که بودجه عمومی هر کشوری در راستای ترویج فرهنگ همان کشور و ارایه چهره ای واقعی و نه سیاه از جامعه، مردم و فرهنگ همان کشور است و نه در راستای ارتزاق و تامین مخارج روزانه عده ای خاص!



مدیریت هنری (Arts Management) و یا سرپرستی و اداره ی امور هنری (Arts Administration) به عنوان یکی از اصلی ترین مصادیق و شاخصه  های تعیین کننده در مدیریت فرهنگی جوامع محسوب می شود؛ از این جهت میزان انطباق مدیریت هنری بر موازین قانونی و اعتقادی و همچنین باورهای ملی و دینی یک کشور را می توان نمودی عینی از برای توفقیق و یا عدم توفیق مدیریت فرهنگی در آن جامعه قلمداد نمود؛ اما باید توجه داشت که تمام این موازین موجود بوده و نیازی به بازتعریف آن نمی باشد و تنها خلاء در این حوزه نیروی انسانی و یا مجریان این موازین است. مجریانی که از روحیه جهادی برخوردار باشند و ضمن فهم دقیق از مبانی انقلاب اسلامی به دنبال تحقق آن در عرصه تولیدات سینمایی کشور باشند.



قطعا برای هیچ فردی در هیچ کجای جهان مهم نیست که ضوابط و مقررات اجرایی ایالات متحده و سینمای هالیوود چیست و یا صنعت سینمای فرانسه و یا صنعت سینمای آلمان و ایتالیا و … منطبق بر چه بخش نامه ها و دستورالعمل هایی فعالیت می نمایند. بلکه آنچه که اهمیت دارد برایند خروجی و تولیدات سینمایی این کشورها است و الباقی موضوعاتی است که در راستای دیوان‌سالاری یا بوروکراسی (Bureaucracy) تعریف می شود.



از این جهت مدیریت هنری در تمام دنیا به چنان فهم و بلوغی رسیده است که تشخص دهد در هنر نه اشتیاق بی تجسمی وجود دارد و نه تجسم بی اشتیاقی و در این دایره اصالت از آن نیروی انسانی است که اشتیاق دارد و تجسم می بخشد و  مبتنی بر این اصل است که مدیر هنری اطرافیان خود حول مبانی آرمانی خود شکل داده و ساحت سازمانی خود را از حیث وجود مشتاقانی که توانایی هنری لازم از برای آفرینش های هنری نداشته پاک می سازد و به همان نسبت برائت خود را از هنرمندان بی اشتیاق نسبت به مبانی انقلاب اسلامی ابراز می دارد؛ هنرمندانی متظاهری که در شرایط مختلف، ممکن است از ساده لوحی مدیر هنری استفاده نموده و با عنوان هزینه های جاری و پشتیبانی ضمن ارتزاق از بیت المال و بودجه عمومی کشور و … به یارگیری از برای تیم و طیف خود پرداخته و به سبب حضور موثر خود در شوراهای گوناگون، به عنوان کانون قدرت عمل نمایند.



پس تنها راه ایجاد تغییر و تحول در عرصه سینمای کشور، تمرکز سازمان سینمایی بر موضوع تولید و عرضه آثار شاخص سینمایی و تعیین هویت سینمای ایران با تولیدات فاخر است و در این میان بسیاری از اقدامات نه تنها ضروری نیست، بلکه اسباب ناکارآمدی و انحراف در مسیر صحیح را موجب شده و در این میان موجودیت بخشیدن به جشنواره های مختلف را می توان یکی از جمله مصادیق امر قلمداد نمود. جشنواره هایی که عملا تمامی ایام سال را به نوعی مشغول خود ساخته و به عنوان اهرم قدرت از برای برگزار کنندگان آن تبدیل شده اند. جشنواره هایی که ضمن ایرادات جدی از نظر شیوه نامه های اجرایی، بیش از هر چیز دچار ایرادات محتوایی می باشد.



محتوا نکته مغفول مانده در شیوه نامه صدور مجوز برگزاری، نظارت و حمایت از رویدادهای سینمایی است؛ شیوه نامه ای که در شاخص محتوایی خود به پنج مولفه کلی اشاره نموده که سوای نظر از مولفه شماره ۲ و ۵، سه مولفه دیگر بسیار کلی و غیر قابل سنجش انطباقی در قالب آیین نامه ای می باشد.



در اینجا سوال پیش می آید که ضرورت انتشار چنین شیوه نامه ای چیست؟ مگر سازمان سینمایی یک مجموعه ژورنالیستی است که شان خود را جوسازی و پروپاگاندا می داند و آیا مگر قرار است که عملکرد سازمان سینمایی با تکثر و تعدد بخش نامه ها و گزارش ها و … ارزیابی شود!؟



قطعا ریاست سازمان سینمایی کشور به خوبی می داند که ملاک ارزیابی و عملکرد واقعی این مجموعه وابسته به تولید و عرضه آثار سینمایی بوده و به عنوان مثال از این جهت اصلا مهم نیست که جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان دو ساله و چند ساله برگزار شود و یا آنکه سالانه باشد و … بلکه مهم آن است که سازمان سینمایی کشور به عنوان نهاد متولی معین سازد که بودجه های خود را صرف ساخت کدام اثر فاخر ساخته و از هفت فیلم بلند حاضر در این جشنواره، کدام اثر محصول حمایت های مادی و معنوی بنیاد سینمایی فارابی است و کدام اثر تولید شده توسط این مجموعه توانسته به رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی منجر شود و یا آنکه در مسیر توسعه استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب باشد و …



البته باید از شیوه ژنرال های خسته در مصادره اقدامات دیگران و ثبت و ضبط افتخارات آن دیگری در کارنامه خود فراغت جست و اساسا توجه نکرد که بنیاد سینمایی فارابی با چه بضاعتی سعی می کند تا تولیدات سایر مجموعه های فرهنگی و نهادهای دیگر را به نام خود مصادره سازد و در رزومه سازمانی خود ذکر نماید.



یقینا آنچه که مدنظر قانونگذار در نظام جمهوری اسلامی از ایجاد سازمان سینمایی کشور بوده است، تاسیس نهادی مشرف به وضعیت فرهنگی کشور و مروج اسلامیت و ایرانیت می‌باشد. نهادی که می‌بایست در دو حوزه سلبی (نظارت) و ایجابی (تولید) ورود پیدا نموده و در  مسیر اجرای سیاست های رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرهنگ عمومی با قوت و قدرت تمام گام بردارد و این همه در حالی است که متاسفانه در روزگار بنفش جامعه ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به صورت شاخص، سازمان سینمایی از تمامی آنچه که بود و است و می‌باشد و خواهد بود فاصله گرفته و به موجودیتی مبدل گردیده که گویی خود نیز سردرگم موجودیت خود است.



البته شاید توقع زیادی باشد از جناب انتظامی که بخواهد در مدت زمان محدود به اصلاح ساختارها پردازد و یا اصلا شاید توقع بیجایی باشد که ایشان در روزگار بنفش بتواند اقدامات انقلابی شاخصی انجام داده و صنعت سینمای کشور را با تولیدات فاخر و عرضه آثار تاثیرگذار فرهنگی سامان بخشد و …، اما با این وجود عملکررد پیشین ایشان نشان داده است که می توان به آینده امیدوار بود.  



مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت بسیج هنرمندان برای درگذشت حسین دهلوی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسئول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور در پی درگذشت حسین دهلوی آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایران پیام تسلیتی را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، جمشید جم مسئول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور در پی درگذشت حسین دهلوی آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایران پیام تسلیتی را منتشر کرد.

در متن این پیام تسلیت آمده است:

«این روزها جامعه هنر به ویژه اهالی موسیقی، فقدان پدری دلسوز و دغدغه مند را که در سراسر عمر شریفش به اخلاق نیک و رفتار انسانی شناخته شده بود به سوگ نشسته است و قلوب غم دیده هنرمندان، داغدار مصیبتی بزرگ و ضایعه ای اسف انگیز است.

بی شک نام و یاد استاد دهلوی بزرگ، با بیش از هفتاد سال فعالیت در عرصه های مختلفی همچون، آهنگسازی، نوازندگی، رهبری ارکستر و تدریس موسیقی، بر تارک هنر ایران زمین تا ابد می درخشد و تداعی کننده فرازهای غرور آفرین فرهنگ و هنر ما خواهد بود و نیز آثار گران سنگ و پرمایه ایشان، از ارزشمندترین گنجینه های خزانه هنر این سرزمین به شمار می آیند.

مصیبت درگذشت استاد حسین دهلوی، هنرمند بزرگ و پیشکسوت کشورمان را به خاندان گرامی آن عزیز سفرکرده و نیز جامعه هنرمندان، به ویژه اهالی موسیقی، صمیمانه تسلیت عرض می کنیم و رحمت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسئلت ‌می نماییم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طراحی «لباس واحد» برای بازیگران صحت ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روابط عمومی سازمان سینمایی طرح برخی مباحث مبنی‌بر الزام استفاده از لباس واحد و یا یونیفورم برای حضور بازیگران در مراسم سینمایی و اکران فیلم‌ها را تکذیب کرد.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی سازمان سینمایی در پی اظهارات مدیر روابط عمومی سازمان در خصوص شیوه‌نامه صیانت اعلام کرد: تهیه این شیوه نامه روز گذشته از سوی کارگروهی با حضور نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما، وزارت ورزش و جوانان، قوه قضاییه و سایر نهادهای ذی‌ربط پیشنهاد شده است.

روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام کرد: طی روزهای آینده با مشورت و دعوت از همه سازمان‌ها و اصناف مرتبط از قبیل خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی، وزارت ورزش، صداوسیما و سایر حوزه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی پیش نویس این شیوه نامه تهیه خواهد شد.

لازم به توضیح است بعضی اظهاراتی که متعاقب پخش برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر»  امروز نظیر لباس واحد، یونیفورم و… صورت گرفته است، صحت ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار غیرقانونی «رستاخیز» در فضای مجازی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوشش نامتعارف بازیگران موجب واکنش مردم و مسئولان شده است.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش با زیرنویس فارسی در فضای مجازی منتشر شد.

چندی پیش هم این فیلم سینمایی به صورت غیرقانونی از طریق سایت یوتیوب و با دوبله عربی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعطیلی ۲ روزه «تماشاخانه ایرانشهر»


تعطیلی ۲ روزه «تماشاخانه ایرانشهر»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قدرتمندان صنعت سرگرمی در سال ۲۰۱۹ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: لیست قدرتمندترین و با نفوذترین هنرمندان جهان و صنعت سرگرمی در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، ساعاتی پیش سایت معتبر هالیوود ریپورتر لیستی از قدرتمندترین افراد در صنعت سرگرمی که در راس آن سینما قرار دارد را معرفی کرد. در این لیست نام‌های بسیاری از مدیران استودیوهای فیلم سازی، کارگردان‌ها، بازیگران و خوانندگان به چشم می‌خورد.

باب ایگر رییس کمپانی والت دیزنی دوباره در صدر قدرتمندترین فرد دنیای سرگرمی باقی ماند. او بیش از ۷۱ میلیارد دلار از دارایی‌های کمپانی فاکس قرن بیستم را در اختیار دارد و امسال نیز فروش ۸ میلیاردی محصولات دیزنی نیز دلیل انتخاب او به این عنوان است.

نکته دیگر این لیست حضور باراک و میشل اوباما در این لیست است که با عنوان تهیه کنندگان در رتبه ۵۰ این لیست قرار گرفته اند. در حالی جیمز وان سازنده فیلم سینمایی «آکوامن» هم در رتبه ۸۰ قرار گرفته که جنیفر لوپز نیز رتبه ۹۲ را به خود اختصاص داده است. در این لیست ۳۲ نام جدید دیده می‌شود که تاکنون در این لیست حضور نداشته اند.

تایکا وایتیتی در رتبه ۱۰۰، مارگو رابی در رتبه ۹۹، ویل اسمیت در رتبه ۸۱، کون هارت در رتبه ۷۳، اسکارلت یوهانسون در رتبه ۶۵، برادران روسو در رتبه ۶۲، کوئنتین تارانتینو در رتبه ۵۵، برد پیت در رتبه ۵۴، لئوناردو دیکاپریو با رتبه ۴۷، دواین جانسون با رتبه ۴۵ و استیون اسپلبرک با رتبه ۴۰ نام‌های آشنایی هستند که در این لیست حضور دارند. در ادامه ده نفر ابتدایی این لیست را معرفی می‌کنیم.

۱۰. آلان هورن و آلان برگمن/ به ترتیب رییس و نائب رییس استودیو والت دیزنی

۹. کوین مایر/ از مدیران یکی از بخش‌های کمپانی والت دیزنی

۸. پیتر رایس/ رئیس بخش تلویزیونی والت دیزنی

۷. سیندی هالند، اسکات استوبر و بلا باجاریا/ روسای بخش‌های مختلف شرکت نتفلیکس

۶. جان استنکی/ رئیس بخش وارنر مدیا

۵. کوین فایگی/ رئیس کمپانی مارول استودیو

۴. شری رداستون/ رئیس اجرایی شبکه ویاکوم سی بی سی

۳. برایان رابرتز و استیو بروک/ روسای شرکت اِن بی سی یونیورسال

۲. رد هستینگز و تد ساراندوس/ روسای شبکه نتفلیکس

۱. باب ایگر/ رییس کمپانی والت دیزنی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجریان برتر تلویزیون در تابستان معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مشاور عالی معاون سیما در نامه‌ای خطاب به مدیران شبکه‌ها، مجریان برتر در حوزه‌های پاسداست زبان فارسی و دیگر صلاحیت‌های حرفه‌ای را در تابستان را معرفی کرد.

به گزارش سینماپرس، رضا پورحسین مشاور عالی معاون سیما در نامه‌ای خطاب به مدیران شبکه‌ها، مجریانی را که در حوزه پاسداشت زبان و ادب فارسی بیشترین امتیاز را از میان دیگر همکاران فعال در تابستان کسب کردند معرفی و خواستار قدردانی شایسته آنان شد.

این مجریان عبارتند از:

شبکه یک: ساجده سلیمانی، سیاوش عقدایی و محسن مقصودی

شبکه دو: محمد جعفر خسروی

شبکه سه: رسالت بوذری و شهرام شکیبا

شبکه چهار: ساعد باقری و محمدرضا مقدسیان

شبکه پنج: مجید یراق بافان، قاسم بی نیاز و ژیلا امیرشاهی

شبکه نسیم: سروش صحت

شبکه جام جم: گیتی خامنه

شبکه افق: امیر حسین ثابتی

شبکه امید: رامتین چیت سازان و آلاخامه یار

شبکه سلامت: میلاد اسلام زاده

شبکه آموزش: دکتر اسماعیل آذر

همچنین مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صداوسیما علاوه بر حوزه پاسداشت زبان و ادب فارسی، عملکرد مجریان سیما بر حسب مولفه‌ها و شاخص هایی، چون «رعایت اصول حرفه‌ای اجرا»، «رعایت حدود شرعی و دینی»، «تسلط در اجرا»، «درست گویی»، «تعامل مثبت و موثر با مهمان و کارشناس» و «توانمندی در اداره بحث»؛ را دربازه زمانی تابستان امسال بررسی کرده است.

رضا پورحسین مشاور عالی معاون سیما در بخشی دیگر از نامه خود با اعلام اسامی مجریانی که بیشترین امتیاز را در این حوزه نیز کسب کردند، از مدیران شبکه‌ها خواست از آنان قدردانی شایسته شود.

شبکه یک: مجید یراق بافان، هادی صلح جو

شبکه دو: شاهین شرافتی

شبکه سه: وحید یامین پور، رسالت بوذری، نجم الدین شریعتی، شاهین جمشیدی

شبکه چهار: مالک شجاعی و محمدرضا مقدسیان

شبکه پنج: محمد دلاوری و قاسم بی نیاز

شبکه نسیم: پژمان بازغی

شبکه افق: محمد مهدی شیخ صراف، زینب ابوطالبی

شبکه قرآن: سیدوحید مرتضوی، مهدی رضوی

شبکه ورزش: شهاب قاسمی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آزاده صمدی» در «بداهه‌» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:آزاده صمدی در نمایش «بداهه» روی صحنه می‌رود و الهام کردا برای اجرای نمایش «شنیدن» به ژاپن می‌رود.

به گزارش سینماپرس، آزاده صمدی از یکشنبه ۲۸ مهرماه در نمایش بداهه روی صحنه می‌رود؛ این درحالی است که نمایش «بداهه» از ۱۸ مهرماه اجرای خود را در تماشاخانه‌ ایرانشهر آغاز کرده است و امروز ششمین اجرای آن خواهد بود.

الهام کردا بازیگر این نمایش از روز یکشنبه به‌دلیل سفر برای اجرای نمایش «شنیدن» در شهر کیوتوی ژاپن از اجرا در نمایش «بداهه» بازمی‌ماند و پس از بازگشت به ایران در تاریخ ۸ آبان‌ماه مجدداً روی صحنه‌ نمایش «بداهه» می‌رود.

بدین‌ترتیب آزاده صمدی از ۲۸ مهر تا ۳ آبان‌ماه به مدت ۶ شب در نمایش بداهه حضور خواهد داشت.

«بداهه» تازه‌ترین اثر آروند دشت‌آرای است که بر اساس تکنیک بداهه در بازیگری اجرا می‌شود.

ستاره پسیانی، دیبا خاتمی، کاظم سیاحی، علی شادمان، آزاده صمدی، امیراحمد قزوینی، الهام کردا، رضا کیانیان، سهیل مستجابیان، فاطمه نقوی و مارین ون‌هولک (به‌ترتیب‌الفبا) اجراگران این نمایشند.

مشاهده خبر از سایت منبع