X

بایگانی مهر 28, 1398

دفتر سینمایی

تمرکز «فرانسه» بر روی سینمای ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن هنر هفتم در شهر کن فرانسه برنامه ویژه‌ای را با نام “تمرکز روی سینمای ایران” برگزار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، در این برنامه که در تاریخ ۲۴ اکتبر ( ۲ آبان) در شهر کن فرانسه برگزار می‌شود، ابتدا فیلم «بنفشه آفریقایی» از ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر به روی پرده می‌رود و پس از آن فیلم «درساژ» دیگر فیلم ایرانی نمایش خواهد داشت.

در فیلم «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی،  فاطمه معتمدآریا، رضا بابک و سعیدآقاخانی نقش‌های اصلی را ایفا کرده‌اند و داستان فیلم درباره شوکت، زنی میانسال است که متوجه می‌شود همسر اولش فریدون توسط فرزندانشان به خانه سالمندان منتقل شده است. او به همراهی همسر دومش رضا تصمیم می‌گیرند تا مرد را به خانه خود بیاورند. با حضور فریدون در خانه، رابطه شکو و فریدون تغییراتی می‌کند که در زندگی با رضا هم تاثیر می‌گذارد و اتفاقات تازه‌ای در زندگی هر سه رخ می‌دهد.

در فیلم «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه هم علی مصفا، شبنم مقدمی، هوشنگ توکلی، علیرضا ثانی‌فر، علیرضا آقاخانی، سیامک ادیب، جلال فاطمی، لویی سیفی، یسنا میرطهماسب، باسط رضایی، به‌آفرید غفاریان، شایان فصیح‌زاده، رامبد مطلبی و نگار مقدم بازی کرده‌اند.  

این فیلم به تهیه‌کنندگی روح الله برادری و سمیرا برادری پیش از این در جشنواره‌های متعدد جهانی حضور داشته و جوایزی از جمله تقدیر ویژه هیأت داوران بخش “نسل” جشنواره برلین و سیمرغ بهترین فیلم اول جشنواره جهانی فجر را دریافت کرده است.

پخش بین‌المللی فیلم «درساژ» و «بنفشه آفریقایی»  را نسرین میرشب برعهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تالار وحدت» را به «دهلوی» تغییر نام دهید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین علیزاده در مراسم تشییع پیکر حسین دهلوی پیشنهاد عجیبی داد و خواستار آن شد تا نام «تالار وحدت» به نام «دهلوی» تغییر یابد.

به گزارش سینماپرس، مراسم تشییع پیکر زنده یاد حسین دهلوی آهنگساز و موسیقیدان موسیقی ایرانی صبح امروز یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ در تالار وحدت تهران برگزار شد.

دهلوی به موسیقی شخصیت داد / تغییر نام تالار وحدت به دهلوی

حسین علیزاده یکی از سخنرانان این مراسم بود. متن صحبت‌های علیزاده به این شرح است:

هیچ‌وقت کسی را ایرانی‌تر از حسین دهلوی ندیدم. وقتی هنرستان به دهلوی سپرده شد، سرنوشت موسیقی ایران عوض شد. در این سالها هیچ‌وقت به این موضوع پرداخته نشد. همین تالار الان اسمش وحدت است، می‌توان نام این تالار را دهلوی نامید. ما این مسائل را به‌صورت اعتراضی بیان می‌کنیم اما شعور و درک درستی برای انجام این کارها وجود ندارد.

اگر امروز در حیاط تالار وحدت جایی برای تشییع پیکر دهلوی به ما می‌دهند باید ممنون هم باشین! تا درک مسئولان فرهنگی و هنری درک درستی از هنر و هنرمندان نداشته باشند وضعیت ما همین است.

دهلوی به موسیقی شخصیت داد تا موسیقی جایگاه اجتماعی داشته باشد. تمام سال‌هایی که کار کرد، نمونه‌ی بزرگی برای یادگیری بود. دهلوی عصاره‌ای از رنجی است که موسیقی در این همه سال کشید.

ما احساس خوشبختی می‌کنیم که در عرصه موسیقی هستیم و فردی مانند دهلوی در این عرصه بوده و امروز با حضور شما عزیزان بدرقه می‌شود.

از طرف تمام شاگردان هنرستان، دست سوسن اصلانی را می‌بوسم که در تمام این سالها در کنار دهلوی بود و از او مراقبت کرد. همین‌طور از برادر و خواهر دهلوی هم تشکر می‌کنم.

شاید قرن‌های بسیاری بگذرد و ما همچنان کسی مانند دهلوی را در هنر ایران نبینیم.

۶ دهه حضور استوار در موسیقی ایران

محمد سریر آهنگساز و عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. متن صحبت‌های سریر به این شرح است:

 امروز آمده ایم با هنرمندی وداع کنیم که بیش از ۶ دهه ستونی استوار در موسیقی ملی ایران بود. دهلوی برای حفظ و گسترش این موسیقی بسیار زحمت کشید. او در زمینه‌های مختلف موسیقی کارهای بسیاری انجام داد تا بتوان بستر مناسبی برای موسیقی ملی ایران فراهم کرد. او دلسوزانه دنبال ریشه‌ها بود و بر پایه همین ریشه‌ها بود که مبانی نوین موسیقی ایران را پی‌ریزی کرد. مهم این بود که وی نمی‌خواست در گذشته بماند و برای تداوم این پایه‌ها به تحول جامعه نگاه می‌کرد و در اندیشه ارتقای موسیقی ایرانی بود که با زمانه خود پیش برود.

دهلوی به تربیت هنرمندانی که به موسیقی ملی ایران علاقه داشتند، تأکید بسیاری داشت. این اعتقاد چه در دانشگاه و چه در هنرستان موسیقی در استاد دهلوی وجود داشت. او یگانه زمان خود بود که با اخلاقی هنری که داشتند همواره تلاش‌های بسیار زیادی در عرصه موسیقی انجام داد. قطعاً دوره مدیریت حسین دهلوی در هنرستان موسیقی ملی یکی از درخشان‌ترین دوره‌های مدیریتی این مجموعه بود. او همراه با هنر اخلاق و منش هنری را پیگیری می‌کرد و این امر نشانی از ادراک او بود که از هنر به‌عنوان فهم عمومی در ارتقای اخلاق استفاده می‌کرد. من اندیشه او را قدر می‌گذارم و امیدوارم نسل آتی بتوانند از حضور ارجمند او و آثارش استفاده کنند. امیدوارم در آینده یاد گرامی خاطره او در ما وجود داشته باشد.

بزرگترین ریسک در موسیقی ایران را دهلوی انجام داد

محمد اسماعیلی نوازندگان پیشکسوت ساز تمبک گفت: بنده ۳۰ سال افتخار همکاری با حسین دهلوی را داشتم و آنچه از جان گرفتن موسیقی ملی ایران می‌توان یاد کرد قطعاً با حمایت‌های استاد دهلوی صورت گرفته است. به اعتقاد من کار استاد دهلوی فقط عاشقی بود و جز عشق هم چیز دیگری نمی‌توانست باشد.

کامبیز روشن‌روان آهنگساز و مدرس موسیقی ایران گفت: حسین دهلوی  عزیز بزرگوار موسیقی بود. او جزو نسلی از موسیقی ایرانی بود که مورد بی‌مهری زیادی قرار گرفت. او فقط معلم، رهبر ارکستر، نویسنده، محقق و آهنگساز نبود و او هم موسیقی‌دان جامع‌الشرایط بود که اگر به تک‌تک ویژگی‌هایش بخواهیم بپردازیم زمان زیادی باید صرف کرد. او در دوره مدیریت خود اوج شکوفایی را رقم زد. او مدیریت مثال‌زدنی داشت که این را می‌توان در همه فعالیت‌های هنری‌اش دید. استاد دهلوی همه بچه‌های هنرستان موسیقی را می‌شناخت و همواره در دقیق‌ترین شکل ممکن در کارها نظارت داشت.

یادم می‌آید در چندین مورد که وقتی نوازنده‌ای به هر دلیلی تأخیری برای حضور در ارکستر داشت وی به‌دلیل نظمی که داشت کاری می‌کرد که نوازنده از حضور استاد دهلوی خجالت بکشد. چنین مدیریتی را من در هیچ ارکستری ندیدم. او در حوزه آهنگسازی شاید یکی از شاخص‌ترین آهنگسازان موسیقی ایران بود که تماماً ملهم از فرهنگ و موسیقی ایرانی بود. یعنی هرچه از او می‌شنوید رگه‌هایی از موسیقی ایرانی را در بر داشت. او با شناختی که از فرهنگ موسیقی ایرانی داشت آثاری را به‌وجود آورد که همه در فرهنگ موسیقی ملی ایران ماندگار شده‌اند.

 استاد دهلوی شاید یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های هنری را در زمان خود کرد و آن ساخت ریتم‌هایی برای گروه تمبک و ارکستر بود. این در شرایطی بود که خیلی‌ها خجالت می‌کشیدند که نوازندگان تمبک را حتی روی صحنه بیاورند. او خدمات زیادی برای موسیقی ایرانی انجام داده که باید در تاریخ موسیقی ایرانی ثبت شود. او کتاب تلفیق شعر و موسیقی را تألیف کرد که به اعتقاد من تنها مرجع تخصصی این عرصه است. یعنی هرکسی که می‌خواهد موسیقی آوازی این سرزمین را یاد بگیرد قطعاً این کتاب مهم‌ترین مرجع پیش‌رویش خواهد بود. او جزو معدود آهنگسازان ایرانی است که بدون حمایت‌های دولتی بخش بزرگی از آثارش را در کاغذ ثبت کرد. آثاری که به‌عنوان مهم‌ترین منابع آهنگسازی موسیقی ملی ایران است. خدماتی که این انسان بزرگوار به موسیقی کرده است یکی دو تا نیست که باید حتماً ثبت شود تا نسل‌های آینده این مرد بزرگ را بشناسند.

خداحافظ معلم و خداحافظ پدر

هومن دهلوی فرزند حسین دهلوی گفت: استاد دهلوی سعی می‌کرد در تمام ابعاد فعایت کند. امروز تلخ‌ترین روز زندگی من است. من و خواهرانم امروز هم با بهترین معلم‌مان خداحافظی می‌کنیم و هم با پدرمان.

حمیدرضا نوربخش، سید عباس عظیمی،احمد بهروزی نیا، احمد صدری، حسین علیزاده، هوشنگ کامکار، علی ترابی، شهرام صارمی، مزدا انصاری، داریوش پیرنیاکان، علی ثابت‌نیا، محمود بنفشه‌خواه، بیژن بیژنی، عباس خوشدل، اسماعیل تهرانی، حسن ریاحی، محمد اله‌یاری فومنی، مهدی آذر سینا، محمد سریر،  جاوید مجلسی، علی مرادخانی، امیر عباس ستایشگر، افلیا پرتو،کیوان ساکت، سیدمحمد مجتبی حسینی، سعید ثابت، داود گنجه‌ای، کامبیز روشن‌روان، پری ملکی، وارطان ساهاکیان، فاضل جمشیدی، میلاد عمرانلو، جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

مراسم یادبود این هنرمند فقید موسیقی ایرانی نیز روز دوشنبه ۲۹ مهر ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب تهران برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید اجرای «جمعه‌کُشی» تا ۲۱ آبان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اجرای نمایش «جمعه‌کُشی» به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل خلج تا ۲۱ آبان تمدید شد.

به گزارش سینماپرس، «جمعه‌کُشی» به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل خلج که از ۷ مهرماه در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفته بود، تمدید شد.

دور دوم اجرای این اثر که از ۳۰ مهرماه آغاز خواهد شد تا ۲۱ آبان ماه هرشب ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.

نمایشنامه «جمعه‌کُشی» یکی از آثار به یاد ماندنی اسماعیل خلج  است که در سال های ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ در کارگاه نمایش با بازیگرانی چون رضا رویگری، هوشنگ توزیع، مجید مظفری و … روی صحنه رفته است.

در این اثر نمایشی که مجری طرح آن مجید گیاه‌چی است، اسماعیل خلج، علی فتحعلی، علی خازنی، مسعود رحیم‌پور، محمدرضا خسرویان و محمود حسینی به ایفای نقش می‌پردازند.

از دیگر عوامل این اثر می‌توان به ایلیا گیاه‌چی دستیار کارگردان، مهشید کاظمی منشی صحنه، هستی خان دایی لباس، هادی بادپا اجرای صحنه، کامبیز مومن‌خانی، محمد حسین بادروج و رضا صالحی اجرا و طراح گریم، ابراهیم ناصری و نگار مقدسی مدیران صحنه، اسماعیل خلج و منوچهر شجاع طراحان صحنه، اسماعیل خلج و حسین کاظم رودباری طراحان نور، جمشید حقیقت‌شناس طراح پوستر، علیرضا لُرک روابط عمومی و مشاور رسانه، کسری آتشی، علیرضا شادمنش و سمیر استودیو ساخت تیزر، ساینا قادری و فرزاد جمشید دانایی عکس، سید مصطفی طباطبایی‌نسب و امیرحسین بابائیان ساخت دکور و مصطفی جمال لیوانی، فرزاد چوپانی و حمیدرضا صفوی برنا دستیاران ساخت دکور اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی آقای همیشه داور در نسخه سال دوم دانشگاه خود وا می ترقد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» شخصیت مهتاب خوب بخت را می بایست فروکاست آرمان های صدر عاملی از برای دختر ایرانی و در تداعیِ دانش آموزِ تصویر شده در دختری با کفش های کتانی، تا آیدایِ سالِ دوم دانشکده قلمداد نمود.

زینب غفاری/ فیلم سینمایی سال دوم دانشکده من از جمله  آثاری است که با الصاق خود به عنوان سینمای اجتماعی، سعی می کند تا نگرشی جدید از سبک زندگی اجتماعی را تعلیم و مورد پیگری قرار دهد؛ سبک زندگی جدیدی که بر بستر انفعال مطلق جمهوری اسلامی در تبیین سبک زندگی دینی شکل گرفته و مسیر قطعی جامعه را در تداعیِ دانش آموزِ دختری با کفش های کتانی به حضور آیدایِ سالِ دوم دانشکده پیوند زده و سعی می نماید تا با ترسیم فروکاست آرمان های ایدئولوژیک، بدبختی مطلق نسل مهتاب خوب بخت در پرتو سبک زندگی اسلامی ایرانی را تصویرسازی کند و ضمن پذیرش  انگاره های داروینیسم اجتماعی، تنها مسیر عرفی سازی اجتماعی را برای بقای تمدنی جامعه متصور شود.

در فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» شخصیت مهتاب خوب بخت را می بایست فروکاست آرمان های صدر عاملی از برای دختر ایرانی و در تداعیِ دانش آموزِ دختری با کفش های کتانی، تا آیدایِ سالِ دوم دانشکده قلمداد نمود و چنین تصور نمود که مباحث خاله زنکی و حسادت های دخترانه دستمایه ی فیلم سازی و بازگشت کارگردان اثر پس از ۹ سال به سینما می شود.







مهتاب و آوا دو دوست دوره دانشگاه هستند، مهتاب از خانواده ای سنتی، نامزد پسر عمه خود، منصور است و آوا از خانواده ای مذهبی-سنتی با دوست خود علی قصد ازدواج دارند. مهتاب به اصرار آوا و با هزینه او در سفر دانشگاه به اصفهان شرکت می کند اما در حین سفر بدلیل قطع مصرف قرص های ارامبخش بیهوش شده و بستری می شود و این در شرایطی است که آوا بدلیل شک به دوست پسر خود یعنی علی و کشف رابطه او با دختری دیگر قرص مصرف می کرده و موضوع را با مهتاب در میان می گذارد، مهتاب او را از ادامه رابطه نهی می کند. علی با تماس مهتاب به اصفهان آمده و با پدر آوا با عنوان پوششی پسرخاله مهتاب اشنا می شود و رابطی برای تماس او با پرفسور سمیعی می گردد.


آوا به دلیل عدم معالجه و قطع امید پزشکان از بیمارستان ترخیص می شود و خانواده سنتی با ادعای شفایافتن او به دعا و نذر روی آورده و آوا  را را به منزل منتقل کرده و در خانه بستری می نمایند و همه این در حالی است که مهتاب از برگشت به همراه کاروان امتناع کرده و بعد از ترخیص آوا، به همراه علی به تهران بر می گردد و در گیر و دار ملاقات از آوا به علی علاقمند می شود ولی در نهایت مهتاب ضمن فهمیدن جایگاه و طبقه اجتماعی خود، شکایت از وضع موجود را به نزد آوا برده و با مرور خاطرات خود با علی، از بلاتکلیفی گلایه می کند و از آوا می خواهد یا بمیرد یا زنده شود و ان گونه است که در نهایت آوا تب می کند و خانواده او علی را از بهبود او مطلع ساخته و مهتاب نیز با مشاهده این شرایط مجددا به نزد دوست پسر سابق خود بر می گردد و با منصور که قهر بوده، ارتباط می گیرد.


شاید بهترین توضیح برای بیان احساس تماشاگر پس از اتمام فیلم همان حس مسافر مسیر تهران به اصفهان باشد! جاده ای کویری و بدون جاذبه، یکنواخت، کسل کننده و به شدت خواب آور. صدر عاملی با ساخت این اثر ثابت کرد که نه تنها حرف جدیدی برای مخاطب ندارد، بلکه ذهنیت و توقع مخاطب را نسبت به خودش به کلی از بین برده است. صدر عاملیِ ترانه کجا و صدر عاملی آیدا کجا!؟

مخاطبی که در انتظار تماشای اثری اجتماعی با کراکتر جذاب و پرچالش دانشجو است، خود را درگیر حسادت های دخترانه و خاله زنکی دختراکان دانشجویی میبیند که بیشتر شبیه دختران دبیرستانی و نابالغ رفتار می کنند تا دانشجوی سال دوم!

شخصیت های مبهم نیز در این فیلم کم نیستند. از خانم نوزاد! دانشکده که هیچگاه علت لجاجت ها و کینه توزی هایش با آیدا را نمیفهمیم تا خانواده آیدا و اسباب کشی و… و. .

صدر عاملی در این اثر نشان داد همان قدر که شخصیت کاراکتر دخترش از دانش آموزِ دختری با کفش های کتانی تا آیدای سال دوم دانشکده هیچ رشدی نکرده خودش هم نه تنها هیچ رشدی نداشته بلکه به شدت پس رفت هم کرده است.

در کل شاید بهترین توصیه برای کارگردان این باشد که به فکر بازنشستگی خود بوده و بیش از این کارنامه کاری خود را از برای حضور همیشگی خود در مقام داوری جشنواره های سینمایی ضایع نکند.

البته فیلم سینمایی سال دوم دانشکده من از منظر سینمایی اثری بسیار ضعیف است که از توان جذب مخاطب برخوردار نیست. در حالی که نویسنده اثر در فیلم سینمایی طلا  به کارگردانی خود توانسته این نقیصه را پوشش داده و چگونگی اعمال سیاست ایدئولوژی زدایی در عرصه سینمای اجتماعی را بر بستر عرفی سازی اجتماعی موضوعیت ببخشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خانم افشار هر چه سریعتر به ایران بر گردید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تجربه نشان داده هر هنرمندی که با چالش‌های اینچنینی مواجه شده و از ایران فاصله گرفتند، این چالش‌ها برای او عمیق شده و هر هنرمندی که به سرعت با این چالش‌ها مواجه شده، در یک پریود زمانی نه چندان طولانی مشکلش به کل رفع شده است. از این منظر می‌رسد این بازیگر زن سینمای ایران و چهره‌هایی چون او که با چنین چالش‌هایی مواجه می‌شوند، باید با آن مواجه شوند و درصدد رفع آن برآیند.

به گزارش سینماپرس، مهناز افشار در شرایطی از ممنوع الفعالیتی  و محدودیت‌ها برای فعالیتش در سینما به نقل از همکارانش سخن به میان آورده که به نظر می‌رسد تداوم غیبت او در ایران می‌تواند شرایط فعالیتش در ایران بیش از پیش چالش برانگیز شود و از این منظر منطق حکم می‌کند این بازیگر سینمای ایران و چهره‌هایی نظیر او که در این شرایط قرار می‌گیرند، از آن عبور کنند و به ایران بازگردند چرا که تجربه نشان داده تداوم فاصله گرفتن یک سینماگر از ایران چه به لحاظ ملاحظات حرفه‌ای و چه مباحث حراستی، شرایط را برای او پیچیده‌تر کرده و برخی بازیگران دارای شرایط بحرانی پس از حضور در ایران و رفع سوءتفاهم‌ها مشکلات‌شان رفع شده است.

به گزارش «تابناک»؛ مهناز افشار روزهای پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشته که عمدتاً به حواشی‌اش درباره یک پست توییتری جعلی و شکایت یک شخص که از عکس او در آن پست استفاده شده و همچنین حواشی دادگاه و محکومیت همسرش در یک پرونده مالی سنگین بازمی‌گردد. شاید همین حواشی باعث شد هنرمندان همزمان با تولد این بازیگر برای او سنگ تمام بگذارند و سیلی از تبریک‌ها به عنوان روحیه دادن به او که هنوز آلمان است، نثارش شود.

با این حال، حاشیه اصلی که کمتر دیده شده، عکس مهناز افشار با فائقه آتشین مشهور به «گوگوش» است؛ تصاویری که با فیلتر در برخی رسانه‌ها منتشر شد، اما انعکاس اندکی داشت و در آن مهناز افشار بدون حجاب در کنار این خواننده پیش از انقلاب حضور دارد. چندی پیش و در اوج حواشی، «تابناک» از احتمال ممنوع الفعالیتی این بازیگر به همراه یک بازیگر زن دیگر سینما خبر داده و اکنون افشار در گفت و گویی همزمان با اکران فیلم سینمایی «آشفتگی»، تاکید کرده برخی فیلمسازان که قصد داشته‌اند با او کار کنند، مطلع شده‌اند ممنوع الفعالیت است.

چرا مهناز افشار بهتر است خودش را سریع‌تر به تهران برساند؟

مهناز افشار در جریان این گفت و گو درباره شرایط کنونی خود اظهار داشته است: «پیشنهادهای زیادی در سینما و تئاتر داشتم. آماده بودم که برگردم چون اینجا هم مشغول درس خواندن هستم. به هر حال این اولین سفر طولانی من نیست. اما از دوستانی که صاحبان این فیلم‌ها بودند شنیدم که من در ایران ممنوع‌الفعالیت هستم. راستش خودم هم نمی‌دانم چقدر این خبر درست است. به من اعلام نشده است. سینما بخشی از زندگی من است. قطعا اگر با فیلم، فیلمنامه و تیمی که دوست دارم مواجه شوم، کار خواهم کرد.»

ممنوع‌الفعالیتی بازیگران در سینمای ایران سابقه طولانی دارد و به دهه شصت و دوران مدیریت انوار و بهشتی در سینمای ایران بازمی‌گردد که شاهد گسترده‌ترین حجم ممنوع الفعالیت شدن بازیگران بوده‌ایم. این وضعیت تا پایان دولت هاشمی نیز تداوم داشته و پس از تغییر دولت هاشمی تا دولت کنونی، دولت به دولت شاهد کاهش ممنوع الفعالیتی بازیگران بودیم؛ هرچند در مقطعی از دولت دهم نیز طیفی از بازیگران مشمول این رویه شدند و می‌رفت که این رویه، گستره وسیع‌تری را در بربگیرد اما با تغییرات دولت، شرایط به کلی تغییر کرد.

سوای اینکه با مشی مهناز افشار موافق باشیم یا نباشیم، او بازیگری با بیش از ۹٫۴ میلیون فالوئر است و مخاطبان فراوانی دارد که قاعدتاً باید در قبال آنها موضع‌گیری مسئولانه‌ای داشته باشد، چرا که با توجه به تعداد مخاطبانش، میزان مشاهده موضع‌گیری‌اش قصد در حساب اینستاگرامش از کل رسانه‌های مکتوب ایران بیشتر و اثرگذارتر است! در عین حال برخورد با چنین چهره‌هایی که چنین سرمایه اجتماعی دارند نیز می‌بایست متناسب به اقتضائات باشد و در نظر گرفت که هر نوع مواجهه‌ای با هر مسئله‌ای نیازمند در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگی و اجتماعی مرتبط با آن است.

در این میان توصیه مهم‌تری که به مهناز افشار می‌توان انجام داد، بازگشت سریع به ایران است. تجربه نشان داده هر هنرمندی که با چالش‌های اینچنینی مواجه شده و از ایران فاصله گرفتند، این چالش‌ها برای او عمیق شده و هر هنرمندی که به سرعت با این چالش‌ها مواجه شده، در یک پریود زمانی نه چندان طولانی مشکلش به کل رفع شده است.

در مقطعی فاطمه معتمدآریا و در مقطع دیگری میترا حجار با چالش‌های جدی‌تر از مهناز افشار مواجه شد و با تداوم حضورش در ایران و مواجهه‌اش با این چالش مشکل رفع شد و شبیه همین چالش برای گلشیفته فراهانی رخ داد و او به ایران بازنگشت و شرایط برای تداوم فعالیتش پیچیده‌تر شد و در نهایت مسیری را در پیش گرفت که بازگشتش به فضای حرفه‌ای سینمای ایران با توجه به ملاحظات مرسوم بسیار دشوار بود. از این منظر می‌رسد این بازیگر زن سینمای ایران و چهره‌هایی چون او که با چنین چالش‌هایی مواجه می‌شوند، باید با آن مواجه شوند و درصدد رفع آن برآیند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حسین یاری» درقاب تلویزیون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تلویزیون در بخش مرور پرونده کاری بازیگران به سراغ “حسین یاری” رفته است.

به گزارش سینماپرس، حسین یاری بازیگر سینما و تلویزیون، بازیگری را از سال ۱۳۵۸ در سن ۱۲ سالگی با بازی در نمایش «گندم‌های خونین» آغاز کرد و در سال ۱۳۶۰ به گروه تئاتر حوزه اندیشه و هنر اسلامی پیوست.

در سال ۱۳۶۲ برای نخستین بار بازیگری جلوی دوربین فیلم‌های ۱۶ میلیمتری  «وارث» و «سرباز کوچک» را تجربه کرد.

او همچنین یک دوره یک ساله را در واحد دوبلاژ صدا و سیما گذراند و در این مدت، گفتار متن حدود ۲۰ فیلم مستند را اجرا کرد.

او برای بازی در فیلم «آخرین مرحله» جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از چهاردهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

فیلم «پرواز خاموش» امشب، شنبه ۲۷ مهر (ماه) و فیلم‌های «پاریس تا پاریس»، «شهر آشوب»، «اقلیما»، «کیمیا و خاک»، «پدر آن دیگری» و «سرعت» آثاری هستند که با بازی این بازیگر، به ترتیب از یکشنبه ۲۸ مهر تا جمعه ۳ آبان، ساعت ۲۱ از شبکه نمایش پخش شده و ساعت ۰۳:۰۰ و ۰۸:۰۰ روز بعد باز پخش می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تجلیل از آقای «پدرخوانده» در «لومیر فرانسه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کاپولا کارگردان نامدار در جشنواره سینمایی لومیر فرانسه با دریافت جایزه این جشنواره تجلیل شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، فرانسیس فورد کاپولا دیشب در جشنواره لومیر فرانسه روی صحنه رفت و با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری این جشنواره و دریافت جایزه لومیر تجلیل شد.

این مراسم در دهمین دوره برگزاری جشنواره لومیر جمعه شب در لیون فرانسه برگزار شد.

کاپولا که ۴ بار جایزه آکادمی اسکار را دریافت کرده پس از نمایش چندین فیلم در تجلیل از وی که با حضور دوستان و همکاران و خانواده‌اش تهیه شده بود، روی صحنه رفت.

در این مراسم تیری فرمو و برنارد تاورنیه  کارگردان‌های جشنواره در کنار النور همسر این کارگردان و پسرش رومن و نیز بونگ جون هو کارگردان کره‌ای و ناتالی بی، بازیگر برای تجلیل از وی روی صحنه رفتند.

در تجلیل از کاپولا، بونگ جون هو از تجربه تماشای فیلم «اینک آخرالزمان» ۱۰ سال پس از اکران رسمی آن حرف زد. کارگردان برنده نخل طلای امسال جشنواره فیلم کن گفت نمایش این فیلم تا سال ۱۹۸۸ در کره جنوبی ممنوع بود. کارگردان «پارازیت» سال‌ها بعد با تماشای این فیلم اشتیاق فیلمسازی در وجودش شعله‌ور شد.  

کاپولا هم روی صحنه از این ادای احترام قدردانی کرد و با تجلیل از بونگ جون هو گفت: شما روی چیزی کار می‌کنید که نمی‌دانید نتیجه‌اش چه می‌شود و چه کسی به تماشای آن خواهد رفت. و من هم همیشه احساس می‌کردم بیشترین رضایت من آنجاست که جوان‌ها کاری را که انجام داده‌ام ببینند و تماشای آن به آنها کمک کند که به نویسندگی یک رمان یا ساخت یک فیلم بپردازند.

وی افزود: این واقعا بزرگ‌ترین نتیجه و به این معنی است که شما جاودان شده‌اید.

فرانسیس فورد کوپولا ۸۰ ساله از مشهورترین کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان آمریکایی ایتالیایی‌تبار سینمای هالیوود است. وی با ساخت سه‌گانه «پدرخوانده» سینمای گانگستری را متحول کرد. فیلم‌های وی در مجموع ۲۴ جایزه اسکار، ۱۱ بفتا و ۱۷ گلدن گلوب دریافت کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران «سمفونی نهم» از آبان ماه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آستانه اکران فیلم سینمایی «سمفونی نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند، لوگوی این فیلم رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، «سمفونی نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی آبان‌ماه در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود.

در آستانه اکران این فیلم لوگوی آن که توسط عرفان بهکار طراحی شده است رونمایی و منتشر شد.

محمدرضا هنرمند سازنده آثاری چون «زنگ‌ها»، «دزد عروسک‌ها»، «مرد عوضی»، «مومیایی۳»، سریال «زیرتیغ» و «آشپزباشی» است.

حمید فرخ‌نژاد، ساره بیات، محمدرضا فروتن، پژمان بازغی، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، هدی زین‌العابدین و مارین ون هولک بازیگران فیلم «سمفونی نهم» هستند.

پخش این فیلم بر عهده شرکت سینمایی نمایش گستران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تحقق آرزوهای کودکی خانم بازیگر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فریبا نادری گفت: من در کربلا به زیارت امامی می‌رفتم که زیارت آن امام ا ز آرزوهای کودکی من بود. باز هم اگر سعادت داشته باشم با چادر از تهران می‌روم؛ این ریا نیست بلکه احترام است.

به گزارش سینماپرس، راهپیمایی اربعین  به یکی از آیین‌ها و سنت‌های مردم ایران هم تبدیل شده است. هر سال بخش زیادی از هموطنان ما از اواسط محرم مهیای حضور در راهپیمایی اربعین می‌شوند. بعضی از هنرمندان هم همپای مردم می‌روند؛ فریبا نادری، بازیگر سینما و تلویزیون هم از افرادی است که چند سال قبل فرصت یافت شرکت در این مراسم را هم در کوله‌بار تجربیات خود داشته است.

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , اربعین حسینی| راهپیمایی اربعین , موکب تسنیم , سینمای ایران ,

خانم بازیگری که او را با سریال “فاکتور هشت”، “فاخته” و “ستایش” می‌شناسند و البته در سینما هم “من و شارمین” و “مشکل گیتی” را را در کارنامه‌اش دارد؛ گفت که سال ۹۴  به راهپیمایی اربعین رفتم و اگر دوباره توفیق زیارت حضرت اباعبدالله(ع) را پیدا کنم؛ حتماً در اولین فرصت دوباره به کربلا خواهم رفت.

فریبا نادری به خبرنگار تسنیم، گفت: من از دوران بچگی آرزویم سفر به کربلا بود که بالاخره رفتم؛ هر شیعه‌ای که اعتقاد و ارادتی به ائمه‌اطهار داشته باشد رفتن به کربلا برایش یک آرزوست. هرکس به کربلا نرفته نمی‌تواند آن لحظات و حس و حال را درک کند؛ واقعاً دنیایی بود که فقط با چشمان خود می‌توان دید؛ دنیایی که برای دیدنش باید به خویشتن خویش بازگشت.

وی تأکید کرد: من افتخار پیدا کردم به پیاده‌روی اربعین بروم و همیشه از این موضوع خوشحالم؛ امیدوارم هرچه زودتر توفیق پیدا کنم به این سفر بروم.

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , اربعین حسینی| راهپیمایی اربعین , موکب تسنیم , سینمای ایران ,

نادری  تصریح کرد: من در کربلا خدمت امامی می‌رفتم که از بچگی آرزوی این زیارت را داشتم، باز هم اگر سعادت داشته باشم با چادر می‌روم؛ این ریا نیست بلکه احترام است؛ پابوس ائمه می‌رویم باید احترام بگذاریم.

وی تصریح کرد: وقتی به روزهای اربعین و پیاده‌روی نزدیک می‌شویم دلم می‌خواهد آنجا باشم؛ وقتی آن لحظات و اتفاقات را در ذهنم مرور می‌کنم یک حسی تمام وجودم را فرا می‌گیرد که ای‌کاش آنجا بودم.

فریبا نادری گفت که راهپیمایی اربعین و به محضر امام حسین(ع) رسیدن، درس‌هایی است که بیش از گفتن، درونی است.من همیشه خاطره‌هایم درونی و گفتنی نیست اما این سفر بیش از هرچیزی درس و آموختن است؛ خیلی توکل و صبوری را از نزدیک دیدم و همه تعریف‌ها و روایت‌های مختلفی را که از حادثه عاشورا و اتفاقات کربلا شنیده بودم در آنجا برایم مرور می‌شد. از خودگذشتگی و تلاش برای اهداف بالاتر و مقدس‌تر همه جزو نکاتی است که همیشه از آن سفر به یاد دارم.

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , اربعین حسینی| راهپیمایی اربعین , موکب تسنیم , سینمای ایران ,

وی در پاسخ به این سوال که اگر فیلمی درباره امام حسین(ع) ساخته شود دوست دارد کدام نقش را ایفا کند، گفت: اصولاً به این سوال جوابی نمی‌دهم اما فکر می‌کنم انتخاب شوم؛ ترجیحم این است که در این نوع کارها نقش مثبت بازی کنم.

فریبا نادری این روزها در سریال «از سرنوشت» شبکه دو سیما ایفای نقش می‌کند که به تازگی فاز سوم آن آغاز شده و به گفته علی‌اکبر تحویلیان تهیه‌کننده آن قرار است آبان‌ماه روی آنتن برود. سریالی که در ۵۰ قسمت و کارگردانی مشترک علیرضا بذرافشان و محمدرضا خردمندان در روزهای فیلمبرداری فاز سوم به سر می‌برد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقاد از عدم وجود استراتژی برای توجه به تقویم‌های مناسبتی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهرام شکیبا اعتقاد دارد حرکت جهانی اربعین مملوء از سوژه‌های جذاب و متنوع برای ساخت برنامه، سریال و فیلم‌های سینمایی است؛ طوری باید برای اربعین برنامه ساخت که مخاطب ساعت‌ها به سراغ شبکه‌های دیگر نرود؛ اما چرا این نوع برنامه‌ها ساخته نمی‌شود؟

به گزارش سینماپرس، او را بیشتر در مقام اجرا و برنامه‌سازی و بعضاً شعرخوانی دیده‌اند و چند سالی بیشتر در شبکه افق دیده می‌شود. سه سالی است در مناسبت اربعین به کربلای معلی می‌رود و برنامه «جاذبه» روی آنتن می‌رود؛ برنامه‌ای که کار خودش را با روایت‌های میدانی شروع کرد و بیشتر از گفتگومحوری، مستندهای میدانی و روایتی زنده از اتفاقات پیاده‌روی اربعین را به سمع و نظر مخاطب می‌رساند. یکی از دغدغه‌های مجری این برنامه کم‌کاری و غفلت مدیران و دست‌اندرکاران در ساخت برنامه و سریال و فیلم برای این حرکت بزرگ و بین‌المللی اربعین است. شهرام شکیبا اعتقاد دارد بسیاری فکر می‌کردند امسال پیاده‌روی اربعین از جانب ایرانی‌ها متفاوت باشد؛ گمان می‌کردند به خاطر مسائل مالی حضورشان کمتر باشد و حتی برخی می‌خواستند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

تلویزیون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مجریان تلویزیون ایران، اربعین حسینی| راهپیمایی اربعین، موکب تسنیم،

وی به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت:  الحمدلله تعداد بسیاری  از ایرانیان در این مراسم حضور پیدا کردند و نشان دادند این چیزها برایشان اهمیتی ندارد.  زمانی که بحث اهل بیت (ع) در میان است؛ شما هرچه سختی بکشید، در مقابل سختی خانواده اربابمان سیدالشهدا (ع) چیزی نیست.

شکیبا اعتقاد دارد که تلویزیون برای کارهای مناسبتی ویژه با بی‌برنامگی و نامنظمی برخورد می‌کند، گفت: برنامه‌سازی دقیقه ۹۰ یک رسمی در تلویزیون امروز شده خصوصاً این اتفاق برای مناسبت‌های ویژه می‌افتد. ما امسال هم نمی‌دانستیم قرار است «جاذبه» را روی آنتن داشته باشیم یا خیر. مهمترین نکته‌ای که در اربعین سال‌های سال در طول تاریخ وجود داشته و دارد این است که هیچ‌وقت از برافراشتگی پرچم شیعه و “هیهات مناالذله” حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) کاسته نشده و هر روز بر عزت آن افزوده می‌شود.

وی تأکید کرد: حرکت اربعین جهانی شده و از این منظر نگاه می‌کنم که شاید خبر مهمی در راه است؛ کسی حق ندارد درباره ظهور، زمان تعیین کند اما شاید این اتفاق اربعین زمینه‌ساز معرفی جهانی حضرت باشد. من همیشه در این مسیر به فلسفه ظهور و همه در پرتو حقیقت امام حسین(ع) و ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی می‌اندیشم.

تلویزیون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مجریان تلویزیون ایران، اربعین حسینی| راهپیمایی اربعین، موکب تسنیم،

این مجری تلویزیون خاطرنشان کرد: من در مسیر نجف تا کربلا خودم را جدا از جمعیت و سیل خروشان عاشقان و دوستداران امام حسین(ع) نمی‌بینم و خیلی هم دنبال حرف‌زدن با دوستان نیستم؛ آنجا مثل قطره در موج خروشان آدم‌ها گم می‌شوم و به این نوع زیارت و دلدادگی بیشتر علاقه دارم. تک‌تک لحظات این راهپیمایی عشق است و به یک اندازه درخشانند.

او درباره رابطه تحقق تمدن نوین اسلامی و راهپیمایی اربعین، تأکید کرد: قطعاً تحلیل مقام معظم رهبری دقیق و عالمانه است اما شاید از یک منظر همان معرفی جهانی حضرت سیدالشهداء است؛ به هر حال آنچه ما آن را تمدن اسلامی می‌دانیم و رهبر انقلاب به آن اشاره کردند حدوث اسلام محمدی و بقای آن حسینی است؛ اگر ما این دو شخصیت را یک‌طوری بشناسانیم در عالم اتفاق بزرگی می‌افتد.

شکیبا با انتقاد از نوع برنامه‌سازی و توجه به مناسبت‌های ویژه در تلویزیون، گفت: انگار در تلویزیون استراتژی برای توجه به تقویم‌های مناسبتی وجود ندارد و در دقیقه ۹۰ به فکر کارهای کلیشه‌ای و برنامه‌های گفتگومحوری می‌افتند که ۴ نفر گرد یک میز بنشینند و با هم حرف بزنند و خبری از دورنما و سلیقه و خلاقیت نیست.

تلویزیون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مجریان تلویزیون ایران، اربعین حسینی| راهپیمایی اربعین، موکب تسنیم،

مجری ویژه برنامه «جاذبه» شبکه افق با اشاره به اینکه طرح و برنامه‌ریزی مهمترین نکته‌ای است که دست‌اندرکاران امر در تلویزیون کمتر به آن می‌اندیشند، افزود: سال گذشته برنامه «جاذبه» متفاوت و دیدنی شد یا برنامه «سر سفره خدا» در شبکه پویا حرفی برای گفتن داشت، چون با طرح و ایده و خلاقیت به سراغ ساخت این برنامه‌ها رفتیم؛ اما این دغدغه داشتن استراتژی و طراحی برای برنامه‌سازی در میان دست‌اندرکاران امر برنامه‌سازی در تلویزیون وجود ندارد؛ بیشتر اتکا به هنرپیشه‌هایی می‌کنند که دستمزدشان چند برابر مجریان کاربلد تلویزیون است.

او با اشاره به مدیرانی که اصرار دارند با این هنرپیشه‌ها و سلبریتی‌ها عکس یادگاری بگیرند، تصریح کرد: ساختن برنامه‌های محتوایی، توجه به مجریان کاربلد و حرفه‌ای و داشتن استراتژی و دغدغه تقویم‌های مناسبتی، جزو اصول و راهبردی است که باید تلویزیونی‌ها در دستور کار خودشان داشته باشند؛ به جای اینکه مدیران آنقدر اصرار به عکس گرفتن و توجه به برخی از سلبریتی‌ها و هنرپیشه‌هایی دارند که امروز بیشتر از قبل، با کمک اسپانسرها خودشان را در لباس اجرای تلویزیون می‌بینند.

شکیبا در خصوص ساخت برنامه‌های مناسبتی خصوصاً اربعین، تأکید کرد: برنامه‌هایی برای اربعین می‌سازیم که مخاطب آن کسانی باشند از اربعین جا مانده‌اند و دوست دارند به کربلا و این طریق‌الحسین را درک کنند؛ اما چرا به دنبال جذب نیستیم؟ واقعاً باید به میدان بیایند و این حرکت بزرگ را دستمایه ساخت برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های متعدد قرار دهند؛ طوری در این مسیر برنامه بسازند که مخاطب ساعت‌ها پای آن برنامه و محتوا بنشیند و به سراغ شبکه‌های دیگر نرود؛ چرا این نوع برنامه‌ها ساخته نمی‌شود و چرا به اربعین می‌رسد می‌گویند پول نداریم؟ در واقع دغدغه فرهنگسازی ندارند، یا نمی‌توانند و نمی‌خواهند که داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع