بایگانی فینال

دفتر سینمایی

کارگردان پرحاشیه فرانسوی در آستانه اخراج از انجمن کارگردانان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن کارگردانان فرانسه در پی تصویب قانونی است که در نتیجه آن «رومن پولانسکی» را با اتهامات حقوقی از عضویت در این نهاد سینمایی تعلیق می‌کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، بر اساس قانون جدیدی که اعضای انجمن کارگردان فرانسه پیشنهاد تصویب آن را داده است، عضویت هر سینماگری که با اتهامات حقوقی رو به رو باشد به حالت تعلیق در خواهد آمد و افرادی که بویژه به واسط جرائم اخلاقی محکوم شده باشند نیز اخراج می‌شوند.  

این قانون قرار است در میان ۲۰۰ عضو در مجموع عمومی این نهاد سینمایی به رای گذاشته شود. مجمع عمومی انجمن کارگردانان فرانسه معمولا در فصل بهار تشکیل جلسه می‌دهد اما قرار است در یک جلسه ویژه به موضوع تصویب این قانون بپردازد.

«رومن پولانسکی» کارگردان لهستانی-فرانسوی که از چند دهه پیش همواره با اتهامات اخلاقی و تجاوز رو به رو بوده است مطمئنا تحت تاثیر این قانون جدید قرار خواهد گرفت و احتمال تعلیق و اخراج وی از این نهاد سینمایی وجود دارد.

«پیر ژولیوه» رئیس انجمن کارگردانان فرانسه در این باره گفت: ۴۰ سال از زمان مطرح شدن اولین پرونده علیه رومن پولانسکی تا کنون گذشته است و در این مدت جهان تغییرات زیادی داشته است. جرائم همچنان یکسان باقی مانده‌اند اما نحوه برخورد و پذیرش آنها تغییرات عمده‌ای داشته است. می‌توانید سرتان را در یک حفره فرو ببرید و به خودتان بگویید جهان تغییر نکرده اما تغییر کرده و نتیجه آن هم تصمیم جدید ما برای تصویب این قانون جدید است.  

«پولانسکی» در سال ۱۹۹۷ در ماجرای تجاوز به یک دختر ۱۳ ساله در آمریکا گناهکار شناخته شد اما پیش از آغاز دوران محکومت به فرانسه گریخت و از آن زمان تا کنون دولت امریکا در تلاش برای استرداد وی است.  

اخیرا زنی به نام «والنتینه مونیه» که در دهه ۱۹۸۰ میلادی در چند فیلم بازی کرده بود نیز در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی پاریزین مدعی شد که «رومن پولانسکی» در سال ۱۹۷۵ و زمانی که وی ۱۸ سال داشته است به او در یک پیست اسکی تجاوز کرده است.  

این کارگردان لهستانی-فرانسوی در سال ۲۰۱۰ نیز در مظان اتهام یک زن انگلیسی به نام «شالوت لوئیس» قرار گرفت که مدعی بود در سال ۱۹۸۳ مورد تجاوز قرار گرفته است و در سال ۲۰۱۷ نیز فرد دیگری به نام «روبین» وی را به تجاوز در سال ۱۹۷۲ متهم کرد، با این وجود وکیل «پولانسکی» همه این اتهامات را بی‌اساس خوانده است.  

اما حواشی پیرامون «پولانسکی» و درخواست برای بایکوت فیلم «یک افسر و یک جاسوس» ساخته جدید این کارگردان کهنه‌کار، نتوانست مقابل موفقیت این فیلم را بگیرد و «یک افسر و یک جاسوس» در صدر گیشه فروش سینماهای فرانسه قرار گرفته است.  

این فیلم روایتگر داستان واقعی زندگی «آلفرد دریفوس» افسر ارتش فرانسه است که به اشتباه و به جرم جاسوسی برای آلمان‌ها در دهه ۱۸۹۰ میلادی محکوم شد و پس از گذشت چند سال، بی‌گناهی او به اثبات رسید.

«ژان دوژاردن» در این فیلم در نقش افسر ضدجاسوسی بازی می‌کند که بی‌گناهی «دریفوس» را ثابت می‌کند و نقش خود «آلفرد دریفوس» را «لوئیس گارل» بازی کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

روند حقوقی مبارزه با فساد در ایران از دید «زاویه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شانزدهمین قسمت از فصل سیزدهم برنامه «زاویه» با موضوع «نقد و بررسی روند حقوقی و قضایی مبارزه با فساد اقتصادی در ایران» روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

به گزارش سینماپرس، گام شانزدهم برنامه «زاویه» در ادامه موضوع قسمت پیشین خود در این فصل باز هم به سراغ اساتید علم حقوق می‌رود و از آنان می‌پرسد:

«علم حقوق برای مهار فساد اقتصادی در ایران چه ایده‌ای دارد؟»

دکتر محمود حکمت‌نیا، استاد گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دکتر محمدهادی صادقی، دانشیار حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه شیراز، در این برنامه با آسیب‌شناسی، نقد و بررسی وضعیت مبارزه با فساد اقتصادی در ایران، درباره الزامات حقوقی مبارزه با فساد اقتصادی و راهکارهای ارتقای روند قضایی مهار فساد در ایران به گفت‌وگو با یکدیگر خواهند نشست.

قسمت شانزدهم فصل سیزدهم برنامه علوم انسانی «زاویه» با سردبیری و اجرای حبیب‌الله رحیم‌پور ازغدی و تهیه‌کنندگی حسین پورصلعی نائینی، ساعت ۲۱ چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ به روی آنتن زنده شبکه چهار سیما خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

هیات داوران ششمین جشنواره موسیقی نوای خرم معرفی شدند


هیات داوران ششمین جشنواره موسیقی نوای خرم معرفی شدند

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

سرانجام معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی و هنری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سازمان امورمالیاتی «پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی» را در حالی تدوین کرده که درج پیشنهاد حذف معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این متن، نگران‌کننده است.

به گزارش سینماپرس، طی روزهای گذشته متنی با عنوان «پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی» منتشر شده است که حاوی سرفصل‌های پیشنهادی سازمان امور مالیاتی برای تحقق اهداف مرتبط با «اقتصاد مقاومتی» در حوزه‌های خرد و کلان است. یکی از این پیشنهادات لغو معافیت مالیاتی کلیه فعالیت‌های فرهنگی-هنری در حوزه‌هایی چون انتشارات، تئاتر، سینما و موسیقی (مشمول مالیات با ضریب ۲۵ درصد) است که پیش‌تر در قانون لحاظ شده بود. طبق برخی شنیده‌ها قرار است این لایحه همراه با لایحه بودجه سال بعد به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

پیرو مصوبه ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۰ مجلس شورای اسلامی در احکام قانونی مربوط به نظام پرداخت مالیات، در بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم آمده است: «فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود، از پرداخت مالیات معاف است.» این در حالی است که در تبصره ۳ ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم مصوبه ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۰ نیز توضیح داده شده که «آیین نامه اجرایی این ماده به وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران می‌رسد.»

به‌دنبال همین مصوبات و طی مصوبه بهمن ماه ۱۳۸۰ هیات وزیران در باب «ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم» آمده بود: «فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری اشخاص حقیقی – حقوقی به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود. فعالیت‌های یاد شده بر اساس دستور العملی توسط سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین و اعلام خواهد شد»

حالا ۱۸ سال از این مصوبات گذشته و معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی کشور با انتشار «متن پیش نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی» در صفحه ۲۶، و در قالب پیشنهاد شماره ۷۹ آورده که «بندهای (الف)، (ب)، (ز) ماده ۱۳۹ حذف می‌شود». پیشنهادی که حتما اجرایی شدن آن ماجراهای مالیاتی حوزه فرهنگ و هنر را وارد فاز تازه‌ای می‌کند و همین مسئله در روزهای اخیر موجب بروز واکنش‌هایی شده است.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی دوشنبه بیستم آبان ماه بود که با اشاره به تصویب جنجال برانگیز اخذ عوارض از کنسرت‌ها و برنامه‌های موسیقایی، نسبت به اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسانه در زمینه اخذ مالیات از فعالیت‌های فرهنگی ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما به طور مستدل و با ذکر تبعات منفی و غیرکارشناسانه بودن قانون معروف به ده درصد به طور رسمی از سازمان برنامه و بودجه خواستیم تا مصوبه را از بودجه سال آتی حذف کند ولی متاسفانه اخباری به گوش می‌رسد که متاسفانه نه تنها نسبت به حذف این بند اقدامی نکرده است، بلکه تصمیماتی در خصوص حذف معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی اتخاذ شده که در صورت صحت این تصمیم باید بر پیکر نحیف و نزار فرهنگ کشور فاتحه‌ای قرائت کرد! به هر ترتیب ما مصرانه پیگیر این مطالبه اکثریت قاطع هنرمندان هستیم و به‌زودی پس از رایزنی با دیگر صنوف فرهنگ و هنر بیانیه مشترکی صادر خواهیم کرد.»

منوچهر فیروزی مسئول پیگیری مشکلات چندماه گذشته مدیران آموزشگاه‌های موسیقی کشور نیز با انتقاد از طرح پیش نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی گفت: به گمانم این اتفاق فاجعه‌ای برای هنر کشور خواهد بود که نتیجه‌ای جز تعطیلی مراکز آموزشی و هنری کشور نخواهد داشت. کما اینکه حداقل در بخش موسیقی در استان تهران ۷۰۰ آموزشگاه  با تعداد ۱۲ هزار استاد جوان رشته موسیقی بیکار و به خیل بیکاران می‌پیوندند. در صورتی که در کشورهای دیگر دولت از بخش آموزش حمایت می‌کند تا بتواند به حیات ادامه دهد. این مشکل ایجاد شده کاملا غیرکارشناسی است که عواقب منفی آن در سال‌های آتی مشخص خواهد شد.

گرچه هنوز اصناف مختلف هنری کشور نسبت به تدوین این پیش نویس واکنشی از خود نشان نداده‌اند اما به نظر می‌آید طی روزهای آینده شاهد واکنش‌های صنفی در حوزه‌های مختلف هنری پیرامون این تصمیم سازمان امور مالیاتی کشور خواهیم بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

خواننده پیشکسوت در بیمارستان بستری شد/ انتقال به تهران میسر نیست


خواننده پیشکسوت در بیمارستان بستری شد/ انتقال به تهران میسر نیست

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

نقاش پیشکسوت ایرانی در آمریکا درگذشت


نقاش پیشکسوت ایرانی در آمریکا درگذشت

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

معرفی هیات داوران ششمین جشنواره موسیقی نوای خرم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ستاد برگزاری ششمین جشنواره موسیقی«نوای خرم» اسامی هیات داوران مرحله رقابتی این دوره در بخش‌های مختلف را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، ستاد برگزاری ششمین جشنواره موسیقی نوای خرم اسامی هیات داوران مرحله رقابتی این دوره  در بخش‌های مختلف را منتشر کرد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته فریدون شهبازیان، میلاد کیایی، افلیا پرتو، وارطان ساهاکیان، علی جهاندار، مظفر شفیعی، پری ملکی، معصومه مهرعلی، بهناز ذاکری، مزدا انصاری، پویان آزاده، رضا مهدوی، علیرضا چراغچی، بابک شهرکی، محمدرضا فیاض، حامد ابراهیمی، مجید ناظم پور، مجید واصفی و حسین فاضل اعضای هیأت داوران ششمین جشنواره موسیقی نوای خرم را تشکیل می دهند. این هنرمندان بر اساس زمانبندی تعیین شده در سامانه جشنواره، به ارزیابی و داوری آثار می پردازند.

آراستگی ظاهرو آداب صحنه، کوک ساز، تکنیک وو صدادهی (هماهنگی فنی در اجرا برای گروه ها)، تنظیم خلاقیت و نوآوری یا اجرای صحیح و نزدیک به اصل اثر، احساس در اجرا معیارهای داوری آثار شرکت کننده در مرحله رقابتی ششمین جشنواره موسیقی نوای خرم اعلام شده است.

جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) از جمله رویدادهای معتبر حوزه موسیقی در بخش خصوصی است که طی سال‌های اخیر با همراهی خانواده مرحوم همایون خرم آهنگساز فقید موسیقی ایرانی با هدف ارتقای سطح هنری و موسیقایی و استفاده از نمونه ها و الگوهای موجود در هنر ایرانی برای  هنرمندان گروه سنی زیر ۱۸ سال  توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» با مدیریت بردیا صدرنوری و دبیری ناصر ایزدی در مجتمع فرهنگی هنری نور، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و تالار وحدت برگزار می شود.  

نوازندگان تمامی سازها، خوانندگان و همچنین گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان داوطلب (کمتر از ۱۸ سال) با اجرای یکی از تصانیف و یا قطعات بی‌کلام ده تن از استادان موسیقی ایران (استاد مرتضی محجوبی، ابوالحسن صبا، روح الله خالقی، مجید وفادار، مهدی خالدی، علی تجویدی، همایون خرم، حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی و اسدالله ملک) که به شکل رسمی عرضه شده، به صورت تک‌خوانی، تک‌نوازی، هم‌خوانی، هم‌نوازی و گروه‌نوازی در این جشنواره شرکت می کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

رونمایی از کتاب زندگی پری ملکی در موزه موسیقی


رونمایی از کتاب زندگی پری ملکی در موزه موسیقی

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

آیا فیلم‌ها از «ارشاد» قاچاق می‌شود!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده سینما که در ماه‌های اخیر خبر از انتشار نسخه غیرقانونی فیلم «شبی که ماه کامل شد» داده بود، امروز با حضور در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» درباره سرانجام این فیلم و وضعیت قاچاق فیلم‌های سینمایی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده سینما که در ماه‌های اخیر خبر از انتشار نسخه غیرقانونی فیلم «شبی که ماه کامل شد» داده بود، امروز با حضور در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» درباره سرانجام این فیلم و وضعیت قاچاق فیلم‌های سینمایی توضیحاتی ارائه کرد.

وی که در میز سینما حضور یافته بود در ابتدا در پاسخ به سوالی درباره وضعیت نسخه غیرقانونی و قاچاق «شبی که ماه کامل شد» و اینکه نسخه روی پرده آن در دسترس مخاطب است یا خیر؟ توضیح داد: متاسفانه این اتفاق رخ داده بود اما خوشبختانه نسخه‌ای که سودجویان از فیلم «شبی که ماه کامل شد» در سینما فیلمبرداری کرده بودند، نسخه بسیار بی‌کیفیتی بود چون از پشت صندلی‌های سینما گرفته شده بود و صندلی‌ها هم دیده می‌شود. این نسخه به صورت گسترده هم پخش شد اما به دلیل نبود کیفیت، استقبالی از آن نشد.  

قاسمی در ادامه درباره مسیرهای مختلف قاچاق فیلم‌های سینمایی اظهار کرد: به طور کلی قاچاق در سه حوزه انجام می‌شود یکی نسخه بازبینی است که تاحدودی باکیفیت است و قبل از اکران در سینما و یا توزیع در شبکه نمایش خانگی روانه بازار می‌شود. به طور مثال در مورد فیلمی، گفته شد پسر فلان وزیر در لندن فیلم را در یک مهمانی پخش کرده و همان باعث شده این فیلم در فضای عمومی هم منتشر شود.

نسخه فیلم‌ها به صورت دی‌سی‌پی تحویل داده شود

این تهیه‌کننده درباره راه‌های جلوگیری از توزیع فیلم به این شکل عنوان کرد: باید تا جایی که امکان دارد خود ما تهیه‌کنندگان جلوی این ماجرا را بگیریم و آن هم به این شکل است که راه‌ها را ببندیم و هیچ نسخه دی‌وی‌دی یا فایلی از فیلم را به هیچ جایی ارائه ندهیم. ارسال فیلم باید به صورت دی‌سی‌پی باشد که تنها با کد قابل تماشا باشد.

وی در ادامه با اشاره به مسیرهای قاچاق فیلم افزود:‌بستر دوم فضای مجازی است که به صورت گسترده فیلم‌ها در آن پخش و فیلم‌ها به صورت قاچاق در آن عرضه می‌شود؛ چه در سایت‌ها و چه در شبکه‌های اجتماعی. البته به همان شکل که به سادگی پخش می‌شود به همان شکل هم می‌تواند به سادگی جمع شود؛ به شرط اینکه همتی وجود داشته باشد که فراتر از یک تهیه‌کننده است.

پیگیری حقوقی قاچاق فیلم در فضای مجازی در توان تهیه‌کننده نیست

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به همکاری نهادها با تهیه‌کنندگان در این مسیر تصریح کرد: ستاد صیانت از آثار سینمایی که در ارشاد تشکیل شده است که خیلی خوب است. این شورا به زعم من باید در دو محور کار کند باید نوعی هماهنگی بین این شورا و دستگاه قضایی وجود داشته باشد تا بتوانند رصد کنند و براساس هماهنگی بین این دستگاه‌ها سریعا اقدام کنند، نهادهای قضایی ما خیلی توانمند هستند و خیلی سریع می‌توانند جلوی توزیع را بگیرند و سایت‌ها ارائه دهنده را فیلتر کنند.

در گذشته مردم از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کردند اما فرهنگسازی توانست این موضوع را تغییر دهد. برای عدم استفاده از کالای قاچاق نیز فرهنگسازی نیاز است. مردم باید بدانند این کار با دزدی فرقی نمی‌کندتهیه‌کننده «شبی که ماه کامل شد» گفت: من به‌عنوان تهیه‌کننده اگر بخواهم در مقابل انتشار کاری کنم از زمانی که شکایت می‌کنم تا وقتی این شکایت به پلیس فتا برود و کاری انجام شود طول می‌کشد و از توان من خارج است که در زمان کم این اتفاق را پیگیری کنم. این نهادها باید گروه رصد داشته باشند. حتی قبل از اینکه من تهیه‌کننده متوجه شوم این ستاد باید متوجه شود و بعد براساس هماهنگی بین این نهادها سریعاً اقدام شود.

قاسمی ادامه داد: مثلا درباره فیلم «رستاخیز» که در یوتیوب عرضه شده، مجاری قانونی وجود داشت. در همان سایت یوتیوب امکانی وجود دارد که اگر ذکر شود این نسخه صاحب دارد به صورت خودجوش، اگر کسی بخواهد آن را نشر بدهد، یوتیوب حذفش می‌کند. در بسیاری از مجاری قانونی دیگر هم این امکان در فضای مجازی وجود دارد، به جز فضای تلگرام که به قوانین بین‌المللی توجهی نمی‌کند. پیگیری این موضوع از توان من تهیه کننده به تنهایی خارج است و نیاز به متولی دارد و باید کاملا به صورت ستادی و سازمانی انجام شود.

فیلم صبح منتشر می‌شود، شب در شبکه‌های ماهواره‌ای است!

وی به سومین بستر عرضه فیلم‌های قاچاق هم پرداخت و ادامه داد: بستر و محور بعدی که قاچاق در آن صورت می‌گیرد شبکه‌های ماهواره‌ای است. تا فیلم ما به شبکه نمایش خانگی می‌آید، مثلا صبح عرضه می‌شود، ظهر از آن شبکه‌ها پخش می‌شود و کاملا یک فضای مجرمانه شکل گرفته است. اگر کپی‌رایت را به صورت بین‌المللی در آثارمان داشته باشیم و شورای صیانت بتواند پیگیری کند این مشکل هم حل می‌شود.

این تهیه‌کننده با تاکید بر نقش فرهنگسازی در این خصوص، تصریح کرد: در گذشته مردم از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کردند اما فرهنگسازی توانست این موضوع را تغییر دهد. برای عدم استفاده از کالای قاچاق نیز فرهنگسازی نیاز است. مردم باید بدانند این کار با دزدی فرقی نمی‌کند. برخی از مردم دستمزد سوپراستارها مدنظرشان است و نمی‌دانند فیلمی که تولید می‌شود حداقل ۲۰۰ نفر برای آن کار می‌کنند و معیشت این‌ها هم نباید به خطر بیفتد. وقتی فیلمی ضرر می‌کند فیلم بعدی به تبع ساخته نمی‌شود و وقتی فیلمی سود می‌کند تعداد فیلمهای بیشتری ساخته می‌شود. اگر این فرهنگسازی جا بیفتد خیلی خوب است.

شاید زمانی وزارت ارشاد به تهیه‌کننده‌ای مجوز بابت انتشار فیلمش نمی‌دهد و او برای اینکه بخواهد وزارت ارشاد را تحت فشار قرار بدهد این کار را کند ولی من فکر نمی‌کنم کسی این ریسک را نمی‌پذیردقاسمی اضافه کرد: نسخه قاچاق هم دیگر به صورت فیزیکی عرضه نمی‌شود چون به صرفه نیست. در گذشته سطح دسترسی مردم را به نسخه‌های اورجینال بالا بردند و بستر عرضه فیلمهای قانونی را گسترش دادند، مثلا سوپرمارکت‌ها را اضافه کردند و همین باعث کاهش قاچاق فیزیکی شد. اکنون هم به این دلیل که قاچاق در فضای مجازی رخ می‌دهد باید کاری کنیم که سطح دسترسی مردم به نسخه قانونی بالاتر برود. وی‌اودی‌ها آمده‌اند اما شاید دسترسی به آن‌ها برای همه مردم راحت نباشد و باید فکری کنیم و بیشتر از همه فرهنگسازی مهم است و صداوسیما همیشه گام‌های خوبی برداشته شده است.

آیا فیلم‌ها از «ارشاد» قاچاق می‌شود!؟

وی در پاسخ به اینکه آیا درست است از خود ارشاد این فیلمها درمی‌آید و ساداتیان تهیه‌کننده «متری شیش و نیم» هم به صراحت این موضوع را اعلام کرده بود، تاکید کرد: براساس اینکه خود ارشاد این موضوع را درباره این فیلم خاص تکذیب کرده و من هم مطلع نیستم نمی‌توانم قطعی صحبت کنم اما به عرایض قبلی‌ام ارجاع می‌دهم که چرا اصلا باید نسخه دی‌وی‌دی به ارشاد عرضه شود؟ ارشاد که قابلیت دارد برای شورا و اعضای خود نسخه دی‌سی‌پی نشان دهد. آقای ساداتیان پیشکسوت بنده است و من شاگرد ایشان هستم اما عرضم این است که من تهیه‌کننده هم باید مراقبت کنم. آن آقازاده لندنی که در پارتی «عصبانی نیستم» را نمایش داده این نسخه چطور به دست او رسیده است؟

تهیه‌کننده «شبی که ماه کامل شد» درباره فرضیه دخالت عوامل در قاچاق فیلم‌ها نیز توضیح داد: چرا باید تهیه‌کننده چنین کاری کند؟ من نمی‌دانم آقای طباطبایی‌نژاد که به این موضوع اشاره کرده، از چه چیزی اطلاع دارد که من از آن مطلع نیستم. من نوعی اگر اقدامی انجام می‌دهم و تخلفی می‌کنم باید سودی ببرم. اما اگر صاحب اثر باشم چه سودی از این قضیه می‌برم؟

وی افزود: طبق ماده ۲۳ قانون مولفین این کار بین ۶ ماه تا سه سال حبس دارد و من اگر سودی نبرم و بخواهم هزینه کنم این گزاره منطقی نیست. البته شاید زمانی که وزارت ارشاد به تهیه‌کننده‌ای مجوز بابت انتشار فیلمش نمی‌دهد و او برای اینکه بخواهد وزارت ارشاد را تحت فشار قرار بدهد این کار را کند ولی من فکر نمی‌کنم کسی این ریسک را نمی‌پذیرد.

قاسمی در پایان گفت: سطح سینمای ما در دنیا بالا است و اگر بخواهیم به بهترین فیلم‌های سالمان در قیاس بهترین فیلمهای سال در فضای بین‌المللی نمره بدهیم نمره مان پایین نیست بلکه تنه به تنه است و شاید حتی بالاتر باشیم. ما پتانسیل بالایی داریم که آن مدیون سینماگران ما است و مدیون صنعت سینما نیست. مشکل اصلی ما این است که باید صنعت سینمایمان را درست کنیم تا این چرخه درست شود و از بستر عرضه در منطقه استفاده کنیم. اگر این صنعت را درست پیش ببریم به توفیقات بیشتری می‌رسیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

کتاب «آوای یک زندگی» در موزه موسیقی رونمایی می شود


کتاب «آوای یک زندگی» در موزه موسیقی رونمایی می شود

مشاهده خبر از سایت منبع

0