X

بایگانی آبان 1, 1398

دفتر سینمایی

قدردانی آیت الله علم الهدی از عملکرد رسانه ملی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیران شبکه قرآن و معارف سیما با آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی دیدار کردند.

به گزارش سینماپرس، دقایقی پیش مدیران شبکه قرآن و معارف سیما با آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد دیدار کردند.

در این دیدار نماینده محترم ولی فقیه در خراسان رضوی، ضمن قدردانی از فعالیت‌های رسانه‌ای صدا و سیما در ایام اربعین حسینی علیه السلام، انعکاس مراسم پیاده روی اربعین در رسانه ملی را ارزشمند خواند و گفت: اینکه اخبار اربعین در رأس همه اخبار بود، کار خوب و پسندیده‌ای بود.

وی در ادامه با بیان اینکه ارتقای برنامه‌های معارفی در صدا و سیما مشهود است، نقش رسانه ملی در برگزاری هرچه باشکوه‌تر همایش عظیم پیاده روی اربعین را کلیدی توصیف کرد و عنوان داشت: نیمی از جمعیتی که امسال به این مراسم مشرف شدند بر اثر شورآفرینی‌ بود که صدا و سیما در این ایام ایجاد کرد.

در ابتدای این دیدار نیز، جواد شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف و دبیر شورای معارف سیما گزارشی از فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته در شبکه‌های سیما در ایام اربعین، پویش قرائت قرآن در مسیر پیاده روی و پویش مردمی ختم قرآن کریم مخاطبان تلویزیون ارائه داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ستایش» به فصل چهارم می‌رسد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید سلطانی کارگردان سریال «ستایش» درباره امکان ساخت فصل چهارم گفت نگارش فصل جدید به ایده‌ و نظر سعید مطلبی نویسنده مجموعه بستگی دارد.

به گزارش سینماپرس، سعید سلطانی کارگردان سریال «ستایش» و فریبا نادری بازیگر سریال امروز صبح اول آبان در برنامه «سلام صبح بخیر» در شبکه سه سیما حضور یافتند و درباره بخش‌های مختلف این سریال گفتگو کردند.

سلطانی در ابتدا در پاسخ به اینکه فکر می‌کرده است که این سریال با این میزان از مخاطب و رضایت مواجه شود، بیان کرد: در وهله اول این را لطف خدا می‌دانم و در هر کاری که انجام می‌دهیم یک هدف داریم و آن هم این است که سریال دیده شود. اگر نگویم این میزان مخاطب پیش بینی پذیر بود چون به هر حال برای من هم باورش دشوار است ولی تا حدی هم این را حدس می‌زدیم که به دلیل روایت و قصه، کار مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرد.

نادری نیز درباره بازخوردهای این سریال اظهار کرد: من زمانی که فصل اول «ستایش» پخش می‌شد خودم هم بیننده اش بودم ولی فکر نمی‌کردم با این شدت از بیننده روبرو شود.

در ادامه سلطانی درباره شروع پروژه که قرار بود ایرج قادری کارگردانی آن را برعهده داشته باشد، گفت: شروع و سنگ بنای این سریال زنده‌یاد ایرج قادری بود که خیلی دوست داشت این کار را بسازد و حتی ورود سعید مطلبی هم به دلیل ورود قادری بود.

وی اضافه کرد: او حدود ۲۰۰ دقیقه هم از کار را تولید کرده بود ولی به دلایلی نتوانست آن را ادامه دهد. شروع کاری که از ابتدا در آن حضور نداشته اید و بخش قابل توجه عوامل چیده شده‌اند، دشوار است ولی من متن را خواندم، قصه نو و داستان به روزی داشت که به خیلی از حوزه‌هایی که در تلویزیون به آن‌ها وارد نشده بودیم ورود کرده بود.

آنقدر هول شدم که اصلا نپرسیدم متن و نقش چیست

نادری درباره حضور در سریال به عنوان نقش منفی گفت: روزی که با من تماس گرفتند آنقدر هول شدم که اصلا نپرسیدم متن و نقش چیست و فقط آدرس دفتر کارشان را پرسیدم.

وی درباره اینکه این نقش آفرینی چه جایگاهی در کارنامه اش دارد، یادآور شد: شاخص ترین کار من «ستایش۳ » است وقتی اسم پری سیما می‌آید مردم می‌گویند «اوه اوه» و خوشحالم که این نقش درست انجام شده است.

سپس سلطانی درباره تقسیم‌بندی نقش‌های منفی و مثبت بیان کرد: این نقش‌ها از ضروریات داستان است اما مساله این است که انگیزه آدم‌ها در نقش‌های منفی و مثبت توضیح داده می‌شود اگرچه تایید و تکذیب نمی شود اما بیننده وضعیت آدم‌ها را می‌فهمد و به نوعی قضاوت می‌رسد.

وی درباره اینکه قطب منفی و مثبت مطلق در این سریال نداشته اند، گفت: کاراکتر پری سیما به نظرم کار بسیار دشواری بود و نقش‌هایی که بار منفی داشت سختی بیشتری داشتند.

نادری نیز در این باره اظهار کرد: نقش منفی خیلی سخت تر است چون معمولا فاصله زیادی با شخصیت واقعی خود بازیگر دارد و دانستنش از چند تکنیک بازیگری فراتر است و به کمک کارگردان و یا نویسندگی خوب نیاز دارد.

وی درباره نقش خود و اینکه آن را خاکستری می‌داند یا سیاه، توضیح داد: من به پری سیما حق نمی دهم اینقدر بد باشد. او حق دارد ناراحت باشد اما حق ندارد روی تمام روابط و خانواده پا بگذارد و به این ترتیب من وجهه روشنی در او ندیدم.

مطلبی اولین نویسنده‌ای است که با خیال راحت با او کار می‌کنم

سلطانی در ادامه درباره سطح تعامل خود با سعید مطلبی نویسنده سریال عنوان کرد: مطلبی نویسنده و شاید خالق اصلی متن و روایت هاست. من و همه عوامل کار ارتباطی دائمی با او داریم. او آنقدر با علاقه مندی کار می‌کند که من تعجب می‌کنم و گویی همیشه با خودش مسابقه دارد. او اولین نویسنده‌ای است که با خیال راحت با او کار می‌کنم.

نادری نیز درباره تعامل با نویسنده گفت: در بیشتر سکانس‌هایی که حضور داشتم آقای مطلبی در صحنه بودند و بدون او، کار برایم سخت بود.

وی درباره اینکه چه ویژگی ای از پری سیما برای مطلبی مهم بوده است، بیان کرد: با توجه به اینکه از ابتدای «ستایش۳» چهره پری سیما رو شده بود مطلبی دیگر نقاب پری سیما در «ستایش ۲» را از من نمی خواست و نیاز می‌دانست که این نقاب از چهره پری سیما کاملا بیفتد.

سلطانی درباره اینکه تکه کلام‌ها و دیگر ویژگی‌های حشمت فردوس چگونه شکل گرفته است، بیان کرد: قبل از حضور من بخشی از کار شکل گرفته بود و زمانی که کار ادامه می‌یابد و نوعی استحاله بین بازیگر و نقش رخ می‌دهد. داریوش ارجمند هم در بخش‌هایی این نزدیکی را پیدا کرده است و شاید اگر هر کسی جز ارجمند بود این نقش اینگونه شکل نمی گرفت. ارجمند یک دایی و دوستانی در میدان تره بار داشته است که خیلی از آنها وام گرفته است و زمانیکه کار می‌کردیم خیلی‌ها هم می‌آمدند و به او بازخورد می‌دادند.

ترس از حضور در مقابل داریوش ارجمند

نادری در ادامه درباره تعامل نقش خود با حشمت فردوس بیان کرد: اولین بار که روبروی ارجمند بازی داشتم سکانسی بود که تهدیدهایی را با زبان نرم بیان می‌کردم ولی از قبلش ترس داشتم و نگران این بودم که باید از موضع قدرت صحبت کنم و فکر می‌کردم در توانم نبود. این ترس از حشمت فردوس بود چون آقای ارجمند به شدت مرد دوست‌داشتنی‌ای هستند و من را که دیدند فهمیدند من ترسیده‌ام.

در ادامه سلطانی درباره اینکه چرا برخی از رسانه‌ها و منتقدان چندان موافق برای همراهی با سریال نیستند، اظهار کرد: به نظرم کم هوشی است که انتقادی را که اسباب بهتر شدن کار می‌شود، نپذیرید.

وی ادامه داد: نمی خواهم به عنوان مدرک بگویم که چرا کار در نقاطی دچار انتقاد شده است ولی منتقد وقتی درباره کار تلویزیونی حرف می‌زند باید این تفاوت در مقایسه مخاطب ۸۵ میلیونی با مخاطب چند میلیونی سینما را در نظر بگیرد. ضمن اینکه به نظر همه منتقدان احترام می‌گذارم و حتما همه آنها می‌پذیرم.

کارگردان «ستایش» درباره اینکه آیا این نکته را که سریال براساس مدل فیلمفارسی نوشته شده است، می‌پذیرد یا خیر توضیح داد: من عبارت فیلمفارسی را نمی‌فهمم که احتمالا باید به سریال‌فارسی تبدیل شود ولی این معنا را نمی‌فهمم که با یک انگ اثری را که علی‌رغم همه اتفاقات دیده شده است، در نظر نگیرند. اثر اگر دیده نشود کار خود را انجام نداده است.

وی درباره نظراتی که به شوخی یا جدی در فضای مجازی مطرح می‌شود، اظهار کرد: من از شوخ طبعی مردم خنده ام می‌گیرد. آنها درباره گریم ستایش نظر داده بودند و یا به روابطی که در داستان است، پرداخته بودند و هر شب که پخش می‌شود انگار روابطی را کشف می‌کنند.

نادری نیز درباره نظر مردم در فضای مجازی گفت: من آب می‌خورم مردم می‌گویند پول حشمت فردوس را خورده ام.

سلطانی در ادامه درباره فعالیت این روزهایش بیان کرد: مجموعه تازه‌ای را برای شبکه دو سیما به نام «بوم و بانو» به نویسندگی شعله شریعتی شروع کرده ایم که حدود دو ماه است جلوی دوربین رفته و امیدواریم سال بعد پخش شود.

وی در پایان درباره فصل چهارم «ستایش» نیز یادآور شد: خیلی‌ها از من درباره فصل چهارم «ستایش» سوال می‌کنند ولی وقتی فصل دوم را تمام کردیم، می‌دانستیم این متن ادامه خواهد داشت ولی خیلی به کشف و شهود آقای مطلبی ارتباط دارد. زمانی که متن فصل سوم به من رسید ۲۵ قسمت حدودا نوشته شده بود و الان هم باید از مطلبی بپرسم البته داستان در این فصل پایان خوبی دارد و اگر فصل بعدی داشته باشد باید اتفاق جدیدتری رخ دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیران سینمایی و بخش خصوصی مقصر وضع نامطلوب سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کارگردان سینما گفت: عدم حمایت مسئولان سینمایی از فیلم‌های فاخر و هدایت اکران توسط بخش خصوصی به هر طریقی که مایل است، سبب وضع نامطلوب موجود در سینما شده است.

به گزارش سینماپرس، علی قوی‌تن، کارگردان سینما درباره نقش و جایگاه مدیران فرهنگی در به وجود آمدن شرایط فعلی سینما به حوزه اظهار کرد: من عملکرد مدیران سینمایی را به هیچ‌وجه مطلوب نمی‌دانم، چون آنها در اصلی‌ترین بخش که اکران آثار سینمایی است، هنرمندان را تنها گذاشته‌اند، چون حداقل‌ترین کاری که از دست آنها بر می‌آمد این بود که بتوانند شورای صنفی یا شورای اکران را هدایت کنند تا شرایط این‌گونه نباشد که هر کسی به هر نحوی که دوست دارد اکران را رقم زند.

وی افزود: در کشور که دارای ایدئولوژی است و برای خود آرمانی در هنر تصور کرده به نظرم به هیچ وجه چنین رویکردی پسندیده نیست که اجازه دهد، بخش خصوصی به هر طریقی که مایل است هدایت اکران را در دست بگیرد، زیرا اگر چنین باشد دیگر فیلم‌هایی که سعی دارند حرف‌های عمیق بزنند راه به اکران نخواهند داشت. با این توضیح اگر بخواهیم به مسئولان نمره دهیم مطمئنا آن امتیاز، مثبت نخواهد بود.

این کارگردان اضافه کرد: اگر شرایط همین‌گونه ادامه پیدا کند، مطمئن باشید وضعیت سینما از این هم بدتر خواهد شد، چون وقتی سینماگر می‌بیند فیلم هنری هیچ جایگاهی در اکران ندارد با چه امیدی سرمایه خود را در معرض خطر قرار دهد، برای همین ترجیح می‌دهد به جای نابودن کردن پول خود با جریان موجود همسو کرده تا حداقل بتواند نفع اقتصادی به دست آورد.

این کارگردان در ادامه این گفت‌وگو سوال بدین مضمون پرسید: من پرسشی دارم که مسئولان هنری و فرهنگی باید آن را پاسخ دهند، آنهم اینکه بودجه‌هایی که در نهادهای دولتی برای حمایت از تولیدات هنری تعیین شده، کجا خرج می‌شود که تا این اندازه آنها از مشارکت در تولیدات هنری دریغ دارند؟

قوی‌تن تاکید کرد: بخش خصوصی وقتی مورد حمایت نباشد طبیعتاً به سمت فیلم‌های گیشه‌پسند سوق پیدا می‌کند. در این شرایط حتی حاضر می‌شود هر کاری انجام دهد تا تنها فیلمش فروش رود، به همین دلیل نیز می‌بینیم در برخی از کارهای به اصطلاح گیشه‌پسند ما موضوعات ناشایست مطرح می‌شود!

وی در بخش پایانی سخنانش متذکر شد: البته این را هم به یاد داشته باشیم که بخش خصوصی هم نمی‌تواند خود را در به وجود آمدن فضای نامطلوب موجود در سینما بدون تقصیر بداند و بگوید چون خود خرج فیلم‌هایش را می‌دهد هیچگونه رسالتی ندارد، زیرا بخش خصوصی نیز به انحای مختلف از کمک‌های دولتی بهره می‌برد که یک بخش آن دریافت وام‌هاست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ضبط اولین قسمت «دست فرمون» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «دست فرمون» نخستین مسابقه بزرگ تلویزیونی در زمینه رانندگی است که به زودی از شبکه نسیم پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مسابقه بزرگ تلویزیونی «دست فرمون»، پاییز و زمستان امسال نمایانگر رقابت مهیج میان علاقه مندان به رانندگی خواهد بود. برای اولین بار طراحی پیست برای این مسابقه تلویزیونی در نظر گرفته شده تا شرکت کنندگان به صورت حرفه‌ای با یکدیگر به رقابت بپردازند.

این برنامه هیچ محدودیتی برای علاقه‌مندان به رانندگی ندارد و با هر خودرویی می‌توانند در این برنامه شرکت کنند؛ تنها شرط حضور در برنامه داشتن گواهینامه است.

«دست فرمون» با ۳۰ دوربین، در شب تصویربرداری خواهد شد و اجرای آن را «کامبیز دیرباز» بر عهده دارد. بهنام صفاریان کارشناس این مسابقه بزرگ تلویزیونی خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گروه موسیقی «خجسته تبریز» روی صحنه تالار وحدت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دهم آبان ماه گروه موسیقی محلی «خجسته تبریز» در تالار وحدت به اجرا می پردازد.

به گزارش سینماپرس، گروه «خجسته تبریز» به سرپرستی حسن خجسته و خوانندگی جعفر احمدی ۱۰ آبان ماه ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه در تالار وحدت موسیقی محلی آذربایجانی اجرا می‌کند.

در این اجرا قطعات محلی و فولکلور آذربایجانی چون؛ گئتمه گئتمه، تز گل هارداسان، سنین عشقین ادیب دیر، گل مارالیم گل، نارگیله و … توسط هنرمندان گروه نواخته می‌شود.

در این کنسرت؛ حسن خجسته:سرپرست و نوازنده قارمون، کاوه خجسته:گیتار، فرخ ذوقی:درامز، نقی صاحبقرانی و بابک بهزادی:ناغارا، مهدی فهیمی:کیبورد، بابک دهقانی:پیانو، فرزین رازقی:تار، نوید رنجبر:کمانچه، رامیزاسمعیلی:عود، اردامختارزاده:گیتارباس هنرنمایی می‌کنند.

گروه حرکات فولکوریک گنجلیک به سرپرستی یعقوب قهرمانی نسب گروه موسیقی را در این اجرا همراهی می‌کند و هنرمندان گروه حرکت: عارف اسدی، علیرضاپافشار، حسین ندایی، امیرمساواتی، عباس تاروردی، امیرسلطانی، حسین تاریزاده، محمدتاریزاده، مرتضی ضیایی، وحیدمحمدقلیپور، هادی علی یاری، سعیدعبدی هستند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور فعال انجمن فرهنگی زنان ناشر درنمایشگاه کتاب فرانکفورت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن فرهنگی وهنری زنان ناشردرنمایشگاه کتاب فرانکفورت با ناشران خارجی دیدارو گفت وگو کرد و دراین نشست ها پیرامون گرنت حمایت از ترجمه وآثارایرانی درراستای عرضه درسطح بین المللی، کپی رایت، روش های مناسب چاپ کتاب های دو زبانه و تاثیرآن درترویج فرهنگ کشورها با ناشران خارجی وارد گفت وگو و تعامل شد.

به گزارش سینماپرس، مژگان اکبری یکی ازاعضای شورای سیاستگذاری انجمن فرهنگی هنری زنان ناشربه نقل از مریم جدلی رییس هیات مدیره ومریم السادات ظهوریان مدیرعامل انجمن زنان ناشرگفت: انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر با ۱٣٠عنوان کتاب در حوزه ادبیات وعلوم انسانی درهفتاد و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت شرکت کرده است.

اوافزود: یکی ازاهداف انجمن دراین عرصه بزرگ بین المللی فعالیت و تعاملات فرهنگی به ویژه درحوزه زنان وآشنایی با تشکل های خارجی و شناساندن چهره غنی فرهنگ ایرانی است. انجمن فرهنگی و هنری زنان ناشردرنخستین روز با چندین ناشرخارجی  دیداروگفت وگو کرد و گرنت و چاپ آثار دو زبانه از جمله محورهای گفت وگو دراین دیدارها بود.

اوافزود: شورای سیاستگذاری انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر همچنین  دردومین روز از نمایشگاه با دو ناشرفرانسوی وچینی برای تبادل وخرید رایت آثارایرانی مذاکره کرد. انجمن ناشران خارجی متقاضی چاپ کتاب‌هایی با محوریت زن، غیر داستانی، اجتماعی، موضوعات روز و جنگ ایران و عراق هستند. درتبادل رایت آثار برترایرانی کتاب‌ها نیزبا استقبال از اجرای طرح گرنت ترجمه وانتشار کتاب ایرانی مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

اوافزود: پیرومذاکرات انجام شده با ناشران خارجی برای خرید رایت کتاب‌ داستان های کهن فارسی، کتاب های کودک وموضوعات جامعه شناختی ابراز تمایل کرده و نسبت به همکاری‌های آینده ابراز تمایل کردند.

او افزود: درسومین روزنمایشگاه کتاب فرانکفورت، اعضای انجمن فرهنگی و هنری ناشران زن با چند ناشرخارجی ازجمله یک ناشرمالزیایی دیدار کردند و دراین دیدارقرارداد سه عنوان کتاب کودک که مذاکرات درباره آن درتهران صورت گرفته بود درنمایشگاه کتاب آلمان نهایی شد.

 اکبری درپایان گفت: مقرر شد پس از پایان هفتادویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت مذاکرات صورت گرفته ادامه پیدا کند تا براساس آن، فروش رایت کتاب ها نهایی شود. البته تا پیش از پایان نمایشگاه، مذاکرات ادامه خواهد داشت.

به گفته اکبری، این ملاقات‌ها با همتایان فرهنگی و ناشران خارجی درنمایشگاه کتاب فرانکفورت با هماهنگی هایی که توسط مسئول امور بین المللی انجمن درایام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انجام شده است، صورت گرفت.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت یکی از بزرگ ‌ترین ومعتبرترین نمایشگاه‌های کتاب دنیا به شمار می رود.

هفتاد ویکمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۹ تا ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ادامه خواهد داشت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پایان فیلمبرداری «درخت گردو» در کردستان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با پایان فیلمبرداری بخش کردستان «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان بخش‌های مربوط به تهران فیلمبرداری می‌شود.

به گزارش سینماپرس، جدیدترین فیلم سینمایی محمدحسین مهدویان «درخت گردو» است که فیلمبرداری آن در کردستان و تهران خواهد بود.

طبق آخرین خبرهای رسیده، فیلمبرداری بخش کردستان به پایان رسیده و هم اکنون بخش‌های مربوط به تهران فیلمبرداری می‌شود.

«درخت گردو» که طبق خبرهای منتشر شده به بمباران شیمیایی سردشت می‌پردازد، پنجمین اثر سینمایی به کارگردانی محمدحسین مهدویان است که تهیه کنندگی آن را سید مصطفی احمدی انجام می‌دهد.

در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون مهران مدیری، پیمان معادی، مینا ساداتی و … بازی می‌کنند و اولین حضورش در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییرات فراخوان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با نگاهی به فراخوان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نسبت دوره قبل شاهد سه تغییر هستیم.

به گزارش سینماپرس، فراخوان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد و اگر فیلمسازان قصد حضور در این رویداد فرهنگی هنری دارد باید طبق آن پیش بروند. البته در چند مورد نسبت به فراخوان سال گذشته تغییراتی داشته که به آن می‌پردازیم.

در مورد بخش فیلم کوتاه باید گفت که مدل آن نسبت به سال گذشته فرق کرده یعنی برگزیده از بین نامزدهای بهترین فیلم بود، اما الان از بین نامزدهای همه بخش‌ها است.

در حوزه مستند و در بخش جوایز سال گذشته قید شده بود یک سیمرغ به کارگردانش داده شود، اما امسال تهیه کننده و کارگردان سیمرغ می‌گیرند.

در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی که امسال به چشم می‌خورد تا کنون فیلمنامه‌ای که از روی اقتباس در حال تولید باشد، دیده نشده و یا حداقل رسانه‌ای نشده است و شاید زمان ارسال آثار و یا زمان برگزاری جشنواره از سوی سازندگان آن اعلام شود در غیر اینصورت این سیمرغ امسال به دست کسی نمی‌رسد.

*خبرنگاران جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخی فیلمسازها خودشان اعداد و ارقام فیلم را بالا می‌برند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی کریمی به بیان علت‌های بالا نرفتن گردش مالی سینما و عواقب این جریان پرداخت.

به گزارش سینماپرس، مهدی کریمی تهیه‌کننده سینما، درباره علت‌ بالا نرفتن گردش مالی سینمای ایران به خبرنگاران جوان، گفت: از دو زاویه می‌توان به این موضوع نگاه کرد؛ یک مورد در حوزه محتوایی و تولید محتوا و مورد دیگر در حوزه عرضه و رغبت مخاطب است. اگر ما به هر بازار و تجربه تجاری دیگری نگاه کنیم، می بینیم که مسائل موجود در این دو وجه را حل کرده و در بخش رقابتی، شرایط رقابت سالم را ایجاد کرده اند.

او افزود: متأسفانه اگر به سمت توسعه فضاهای نمایشی شتاب برداشتیم، تنها به صورت متمرکز در تهران خوب بوده؛ اما در بخش کشوری به توفیقات و توسعه همه جانبه فکر نکردیم. حاضر شدیم مجتمع‌های سینمایی با چندین سالن را بسازیم، ولی از بخش پنهان مخاطب‌های بالقوه سینما در شهرستان و شهرهای بزرگ غافل شدیم و سالن‌ها و امکانات این چنینی را فراهم نکردیم.

این تهیه‌کننده گفت: تنوع سوژه و تولیدات جذاب با محدودیت‌هایی مواجه بوده و این محدودیت‌ها به خاطر نگاه‌های ممیزی و سلیقه ای است که همواره به آثار فرهنگی آسیب زده و نتوانسته در اعتماد سازی بین هنرمند و مخاطب موفق باشد. همچنین سوژه‌های جذاب به محصولات خنثی و بی معنی تبدیل شده اند.

کریمی ادامه داد: مخاطب اگر یک بار این رفتارها را ببیند رو برمی گرداند و دیگر سینما را دنبال نمی‌کند. از طرفی به خاطر دسترسی‌های متنوعی که وجود دارد، خواسته‌های خود را از راه‌های دیگر برآورده می‌کند. شاید این بی رغبتی مخاطب از بی مسئولیتی‌هایی است که بین هنرمند و متولیان فرهنگی دست به دست می‌شود. اگر شما به عنوان مخاطب بخواهید فیلم‌های سینمایی را پیگیری کنید و رفتار با ثباتی در این حوزه نبینید، طبیعی است که برای یک یا دوسال شاهد ریزش مخاطب باشیم. نباید خودمان را با آمارهای رقمی که منتشر می‌شود، گول بزنیم. با همه توسعه‌هایی که ادعا کرده ایم، در جذب مخاطب پسرفت داشتیم و با وجود رشد دوبرابری جمعیت هنوز نتوانستیم رکورد نمایش دهه شصت و هفتاد را بشکنیم. ما خودمان را با عدد گول می‌زنیم و این آفت بزرگی است برای منِ در بدنه سینما و مدیر فرهنگی که می‌خواهد درباره عملکردش شعار بدهد.

تهیه کننده «چ» افزود: پسرفت و ضرر ما این نیست که چرا ۸۰۰ میلیارد فروش نداریم؛ بلکه این است که با همه‌ تولیدات در چهار دهه همواره پسرفت کردیم و برای خودمان جشن می‌گیریم که امسال نسبت به سال قبل رشد درآمدی داشته ایم. اگر این رشد که برخی مدعی آن هستند، درست باشد؛ چرا الان شاهد بیکاری عوامل سینما هستیم. اگر رشد واقعی بود این همه افراد از بدنه سینما دچار بیکاری مفرط نمی‌شدند.

کریمی گفت: بخشی از سینماروها که در سنوات گذشته محصولات یک هنرمند یا شرکت را دنبال می‌کردند، ریزش شدیدی پیدا کرده اند. برخی فیلمسازها خودشان اعداد و ارقام فیلم را بالا می‌برند؛ اگر فیلم منِ تهیه کننده مورد اقبال واقع نشود و بروم با روش‌های پست و فرومایه در ذهن مردم ایجاد رونق و فروش بکنم، چند جانبه به سینما لطمه زده ام.

تهیه کننده «آژانس شیشه‌ای» ادامه داد: در سینما همیشه چند عنصر باید در کنار هم قرار بگیرد که یک فیلم و محصول هنری مانا و گیرا شود؛ اول نوگرا و همراه با حرف جدید باشد. دوم از تبلیغات مناسب بهره ببرد و سوم وقتی مخاطب فیلم را می‌بیند، مبلّغ کار شود. اگر این سه مورد توام با یکدیگر نباشد، مثل خیلی از فیلم ها که تبلیغات صد در صدی دارند، اما فروش صد در صدی ندارند؛ مخاطب ناراضی است و نمی‌گذارد بقیه این فیلم را تماشا کنند. فیلم با کیفیت روی زمین نمی‌ماند و مشتری خودش را سینه به سینه پیدا می‌کند.

کریمی در پایان گفت: وقتی از محتوای غنی فاصله گرفتیم و خودمان را به اقیانوسی ۲ یا ۳ سانتی قانع کردیم، از سطح فکری مخاطب عمومی پایین‌تر فیلمسازی می‌کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش «بی وزنی» در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «بی‌وزنی» به کارگردانی مهدی فردقادری در دهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن به نمایش در خواهد آمد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «بی‌وزنی» به کارگردانی مهدی فردقادری و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته در دهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن که از ۲۵ تا ۳۰ اکتبر (دوم تا هفتم آبان) برگزار می‌شود، به نمایش در خواهد آمد.

همزمان با حضور «بی‌وزنی» در این جشنواره، اولین ویدیو از این اثر که مربوط به یکی از سکانس‌های اثرگذار فیلم است، منتشر می‌شود.

پخش بین‌المللی این فیلم را موسسه «پرشیا فیلم» به مدیریت علی قاسمی بر عهده دارد.

«بی‌وزنی» به‌عنوان یک فیلم اجتماعی با قصه‌ای زنانه، فیلمنامه‌ای متفاوت دارد که فرد قادری در راستای نگاه منحصر به فرد خود در این اثر نیز فضایی تجربه‌گرا و متفاوت و روایتی نو در سینمای اجتماعی را به تصویر کشیده است.

امیرعلی دانایی، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، یاسر جعفری، جلال فاطمی، سپیده مرادپور و تینا پاکروان بازیگران این فیلم هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع