X

بایگانی آبان 7, 1398

دفتر سینمایی

نشانه‌های ضد دین در «خانه پدری» مشهود است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیررضا مافی منتقد سینما گفت: «خانه پدری» باید میان تحجر واسلام فاصله‌ای ایجاد می‌کرد اما نشانه های ضد دین در فیلم مشهود است.

به گزارش سینماپرس، امیررضا مافی منتقد سینما، درباره فیلم «خانه پدری» به خبرنگاران جوان گفت:در این فیلم خانه پدری را می‌بینیم که المان‌های دینی و ملی در آن به تصویر کشیده شده اما یک فاجعه اخلاقی در آن رخ می‌دهد و در نسل‌های بعدی به انحاء مختلف تداوم پیدا می‌کند.

وی افزود: نادیده انگاشتن زن‌ها در این اثر با واقعیت اجتماعی و تاریخی ما همگون نیست؛ فیلمی که همه نشانه‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد تا تاریخ چند نسل را متحجر نشان دهد و نشانه‌ها را طوری در کنار هم چیده که مخاطب نمی تواند تصمیم بگیرد این رفتار بد است و این مهم‌ترین نقطه ضعف فیلم است که نتوانسته میان تحجر و دین و تحجر و غیرت فاصله‌ای را ایجاد کند.

مافی در ادامه درخصوص نشان دادن واقعیت‌های جامعه اظهارداشت:من مخالف نشان دادن واقعیت  های تاریخی نیستم. سینما در کلاسیک‌ترین وضعیت، رسانه‌ای است برای بازنمایی واقعیت اجتماعی خود، اما در همین بازنمایی‌ها می‌توانیم رعایت انصاف را هم داشته باشیم.

این منتقد سینما بیان کرد:ما می‌توانیم منصفانه نگاه کنیم که این ظلم تاریخی علیه زنان در همه ملل و در کشور ما وجود داشته و به مرور کم شده، اما آیا در «خانه پدری» این ظلم به مرور کم می‌شود؟ خیر، فقط مردهای آن خانه منفعل‌تر می‌شوند در حالی که در سده اخیر هرچه به امروز نزدیک‌تر می‌شویم متاثر از فرهنگ و ارتباط با جهان، زن ها پیشرفت کرده اند که در فیلم این موضوع را نمی‌بینیم؛ این نوع پرداخت را نمی‌ توان بازنمایی معنا کرد چرا که بازنمایی یعنی به موضوع همه جانبه نگاه کنیم.

وی درخصوص روایت داستان از نگاه کارگردان بیان کرد: درست است که سینماگر قصه خودش را انتخاب می‌کند و پیش می‌برد، اما کارگردان روی چیزهایی دست می‌گذارد که برای مخاطب امروز خیلی حساسیت برانگیز است، در حال حاضر اگر یک جوان از سالن سینما خارج شود درمورد مردم کشورش چه فکری می‌کند؟ فکر می‌کند آنها مردم متحجری بودند یا یک ظلم دینی علیه مردم را می‌بیند. این فیلم علاوه بر داستان تلخی که دارد باید یک مثالی برای این تحجر نشان می‌داد تا ما را به گفت و گو وا دارد، اما آنچه من می‌بینم تمایزی ایجاد نکرده است.

مافی ادامه داد:این فیلم ده سال پیش توقیف شد و با تغییر مدیریت‌ها و تغییر ذائقه‌های سیاسی مجدد مجوز اکران گرفت، اتفاقی که در توقیف و رد توقیف فیلم‌ها می‌افتد تصمیمات سیاست زده است. این فیلم اگر ده سال پیش هم اکران می‌شد همین اتفاق امروز برایش رقم می‌خورد، چون باز هم همان نشانه‌های ضد دینی که در فیلم به آن پرداخته شده بود را شاهد  بودیم.

وی درمورد اکران‌های بین المللی «خانه پدری» گفت:امیدوارم خیلی اکران بین المللی نداشته باشد، چون ما در ایران که فیلم را می‌بینیم بهتر می‌توانیم آن را آنالیز کنیم، اما اگر این فیلم در خارج اکران شود با پیش فرض‌هایی که آن‌ها نسبت به ما دارند پیامدهای خوبی نخواهد داشت و با توجه به نمادهای دینی که کاراکتر فیلم دارد به شدت مذهب را زیر سوال می‌برد.

این منتقد سینما گفت:این فیلم باید میان تحجر واسلام فاصله‌ای را ایجاد می‌کرد؛ حداقل یک مرد در این فیلم نماد مرد مسلمان ایرانی بود و اسلام را به درستی به نمایش می‌گذاشت، ما مردان مسلمان متحجر در این سرزمین داشتیم، اما آیا همه مردان این سرزمین متحجر هستند؟

مافی درمورد صدور سلیقه‌ای مجوز فیلم‌ها خاطرنشان کرد:مجوز گرفتن فیلم‌ها و اکران وتوقیف آن‌ها بستگی به سلیقه‌های فردی مسئولان امردارد. هیچ اساس نامه ونظام نامه‌ای نداریم، فیلم‌ها را کدخدا منشانه، با مصلحت اندیشی و رایزنی اکران می‌کنند که با این سیستم نمی‌توانند سینما را اداره کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی داوران بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «جینا دلابارکا» دبیر جشنواره فیلم کوتاه Show Me Shorts در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به عنوان یکی از داوران بخش بین‌الملل حضور دارد.

به گزارش سینماپرس، «جینا دلابارکا» از نیوزلند یکی از پنج داور بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران خواهد بود. تحصیلات او در زمینه کارشناسی هنری سینما و همچنین کارشناسی تبلیغات در بازاریابی و مدیریت از دانشگاه ویکتوریا در شهر ولینگتون است.

بر اساس این گزارش، دلابارکا دبیر و یکی از مؤسسان جشنواره فیلم کوتاه Show Me Shorts نیوزلند است که جشنواره‌ پیشرو فیلم کوتاه نیوزلند به شمار می‌آید. این جشنواره یکی از معتبرترین جشنواره‌های مورد تأیید آکادمی اسکار بوده که سالانه فیلم‌های بی‌شماری از سراسر دنیا متقاضی حضور در آن هستند. وی پیش از دبیری جشنواره Show Me Shorts در بخش بازاریابی و تبلیغات در صنعت فیلم فعالیت داشت.

خانم دلابراکا همچنین با عضویت در هیأت مدیره سازمان جهانی کنفراس فیلم کوتاه، در راستای ارتقای فیلم کوتاه و اتحاد جهانی جامعه فیلم کوتاه فعالیت می‌کند و در عین حال مدیر و یکی از صاحبان سالن مهم سینمای فرهنگی و هنری در شهر اوکلند است.

گفتنی است؛ «توری فیناچیارو» از کشور بلژیک، «شوبرا گوپتا» از کشور هند، «ژوآوو گارسیا بورخس» از کشور پرتغال، و «احمد الستی» از ایران، به ‌عنوان دیگر اعضای هیأت داوران، آثار بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره را داوری خواهند کرد.

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۱۸ تا ۲۴ آبان در پردیس سینماگالری ملت برگزار می‌شود.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دلبند» به اسپانیا رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی در بخش رقابتی آثار مستند شصت و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «وایادولید» اسپانیا روی پرده رفت.

به گزارش سینماپرس، مستند «دلبند» امسال تنها نماینده‌ی سینمای ایران در شصت و چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم وایادولید اسپانیا بود که از تاریخ ۱۹ تا ۲۶ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۷ مهر تا ۴ آبان) برگزار شد.

جشنواره بین‌المللی فیلم وایادولید اسپانیا یکی از قدیمی‌ترین و تاثیرگزارترین فستیوال‌های اروپا است که فعالیت خود را در مارچ ١٩۵۶ با هدف ترویج و نمایش فیلم‌هایی با کیفیت بالای هنری که به دانش سینمایی جهان کمک می‌کند، آغاز کرد.

فیلم دلبند در بخش رقابتی مستند «تاریخ زمان» این جشنواره با ١٨ فیلم مستند برای کسب جوایز ٢۵ و ١۵ هزار یورویی با عنوان جوایز اول و دوم رقابت کرد.

مستند دلبند پیش از این، در بخش مسابقه فیلم‌های نیمه بلند ایدفا، مسابقه‌ی هات داکس کانادا (کسب جایزه‌ی بهترین فیلم مستند از نگاه مخاطب)، شصت و هشتمین جشنواره فیلم برلین (سینما آشپزی) و بیش از ۴٠ جشنواره بین‌المللی دیگر حضور داشته است.    

مشاهده خبر از سایت منبع