X

بایگانی آبان 25, 1398

دفتر سینمایی

عکس / اختتامیه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران


عکس / اختتامیه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محسنی نسب: در دولت آقای روحانی فیلمسازان فرهنگی و ارزشی از سینما حذف شدند/ مسئولان سینمایی باید پاسخگوی ذره ذره پول هایی که حرام کرده اند باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینما در خصوص افول جدی بنیاد سینمایی فارابی در دوران مدیریتی دولت بنفش گفت: بنیاد سینمایی فارابی بر اساس یک آرمان و اعتقاد درست پایه گذاری شد و تا سال ها مرجع رسمی فیلم های ارزشی و فرهنگی بود و خیلی از آثار ماندگار سینمای ایران چند دهه قبل توسط این بنیاد حمایت و تولید شدند.

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین مرحله» و «یاس های وحشی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در دولت آقای روحانی فیلمسازان فرهنگی و ارزشی از سینما حذف شدند و مسئولان این بنیاد هم مانند سایر دستگاه ها و نهادهای فرهنگی دیگر در حذف و بی توجهی به سینماگران ارزشی کوتاهی نکردند! یک نهاد دولتی که با بودجه بیت المال اداره می شود یا نباید باشد یا اگر هست باید کارکردش برای همه افراد به صورت یکسان باشد. مسئولان بنیاد سینمایی فارابی نباید از یاد ببرند که بودجه ای که می گیرند از بیت المال است یعنی همه مردم ایران اسلامی در آن سهیم هستند و از این رو آن ها موظفند این بودجه ها را در راستای خواسته و اهداف انقلاب اسلامی که همان خواسته قاطبه مردم است صرف کنند.

وی ادامه داد: اینکه برخی اوقات مشاهده می شود برخی مدیران صرفاً بنا به سلیقه شخصی شان بودجه ها را هدر می کنند اصلاً درست نیست؛ متأسفانه طی سال های اخیر ما همواره شاهد آن بوده ایم که بنیاد سینمایی فارابی یا هیچ نقش مهمی در سینما ایفا نکرده و معلوم نیست بودجه هایی که به آن رسیده خرج چه کاری شده و یا اینکه اگر بودجه ای را صرف کرده هیچ تأثیری در سینمای کشور نداشته است.

محسنی نسب سپس با اشاره به ظاهرسازی و شوآف مسئولان بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: متأسفانه بنیاد سینمایی فارابی اگر در جشنواره ای هم حضور پیدا می کند این حضور صرفاً ویترینی و تبلیغاتی است و هیچ تأثیرگذاری برای سینمای ایران در آن مشاهده نمی شود. ریشه ای که بنیاد سینمایی فارابی به نیت آن تأسیس شد در اختیار گذاشتن عادلانه بودجه و امکانات سینمایی به همه سینماگران و حمایت از تولیدات ارزشی بود که مدت ها است نشانی از این اتفاق در فارابی دیده نمی شود. فارابی زمانی می تواند به تأثیرگذاری اصلی خود بازگردد که به فیلمسازان فرهنگی که ریشه در انقلاب اسلامی دارند و سال های عمرشان را در راستای تقویت سینما و هنر انقلاب اسلامی صرف کرده اند خدمت رسانی کند.

این سینماگر در همین راستا تصریح کرد: متأسفانه فیلمسازان ارزشی و انقلابی در این سال ها همواره با بی مهری از سوی مسئولان بنیاد سینمایی فارابی روبرو شده اند، این اتفاق در حالی است که اگر همه چیز درست سرجای خود قرار داشت مسئولان این بنیاد سینمایی موظف بودند پی سینماگران ارزشی بدوند و از آن ها دعوت به کار کنند. ما نباید از یاد ببریم که فیلمسازان ارزشی با بودجه بیت المال برای جریان سازی سینمای انقلاب اسلامی در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب متولد شده اند و بودجه هایی که برای رشد آن ها صرف شده نباید با مهری و بی عدالتی از سوی دست اندرکاران سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی به بیراهه برود.

کارگردان فیلم های سینمایی «کریستال» و «یورش» متذکر شد: متأسفانه مدیران بنیاد سینمایی فارابی وظیفه خود را درست انجام نمی دهند و همواره با فیلمسازان متعهد، ولایی، ارزشی و انقلابی با سردی برخورد می کنند. بنده یک بار دیگر تأکید می کنم این رفتار مسئولان فارابی با این فیلمسازان در حالی صورت می گیرد که وظیفه ذاتی و اصلی بنیاد فارابی توجه به ریشه های انقلاب اسلامی است!

محسنی نسب در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به هزینه کردهای زائد توسط مسئولان بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: چرا باید در این شرایط اقتصادی چند صد میلیون تومان برای تفریح ۷ نفر در جشنواره کن خرج شود؟ مسئولان با چه جرأتی چنین هزینه کردهایی می کنند؟ شما به جای صرف این پول ها می توانید از فیلمسازان فرهنگی و اصیل و متعهد که سال ها است در انتظار تولید اثرشان هستند حمایت کنید.

وی در پایان اظهاراتش افزود: بنده امیدوارم سازمان بازرسی کل کشور ریز هزینه کردها در سینما را دقیقاً بررسی کند و کسانی که بودجه های بیت المال را حیف و میل می کنند ملزم به پاسخگویی در پیشگاه ملت انقلابی ایران نماید. بنده معتقدم و اطمینان دارم که عموم مردم کشور با این نوع هزینه کردها به شدت مخالف هستند و مسئولان سینمایی باید پاسخگوی ذره ذره پول هایی که حرام کرده اند باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت زندگی جانبازان در «بی‌نشان» در حال نگارش است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آزیتا ایرایی نویسنده سریال «بی‌نشان» که به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی و تهیه‌کنندگی مرتضی رزاق‌کریمی ساخته می‌شود از ادامه نگارش فیلمنامه این مجموعه خبر داد.

به گزارش سینماپرس، آزیتا ایرایی نویسنده سریال «بی نشان» درباره این مجموعه که قرار است به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی ساخته شود، به مهر گفت: من با همکارم مهدی حمزه این سریال را می‌نویسیم و چون هنوز شروع کار است بهتر است خیلی درباره جزئیات این سریال صحبت نشود.

وی ادامه داد: با این حال این سریال فضایی اجتماعی و خانوادگی دارد و دغدغه‌های آقای رزاق‌کریمی درباره جانبازان است.

«بی‌نشان» نام موقت است

ایرایی در توضیحات بیشتر گفت: این سریال ۳۰ قسمتی است و ممکن است در نگارش بیشتر شود، «بی نشان» نام موقت آن است و اگر به اسم بهتری برسیم ممکن است تغییر کند.

این نویسنده در واکنش به اینکه در تلویزیون کمتر سریالی درباره جانبازان ساخته شده است، بیان کرد: تا حد زیادی به این قشر اجحاف شده است من در این چند ماه با خیلی از جانبازان صحبت کردم و احساس کردم به شکل عمیق از این افراد صحبت نشده است.

وی اضافه کرد: ویژگی این سریال این است که در زمان حال می‌گذرد و ما سراغ زمان جنگ نرفتیم. ما با جانبازانی سر و کار داریم که دهه چهارم یا پنجم زندگی آن‌هاست و دغدغه‌های امروز آن‌ها را می‌بینیم. ما تلاش داریم کاری جذاب، عمیق و تاثیرگذار تولید کنیم، آقای رزاق‌کریمی هم مستندهای بسیاری درباره جانبازان ساخته‌اند و وقتی با آن نگاه وارد تولید این سریال می‌شوند به اثر باکیفیتی منجر خواهد شد.   

نمی‌توان سراغ همه سوژه‌ها رفت

ایرایی در واکنش به اینکه سوژه‌های سریال‌های تلویزیونی به آثار اجتماعی درباره اعتیاد و ازدواج محدود شده‌اند، عنوان کرد: سوژه‌ها محدود است و بحثی در این نیست و نمی‌توان سراغ همه سوژه‌ها رفت اما من تلاشم این است که حتی اگر سراغ سوژه‌ای هم می‌روم کاری نو باشد.

وی تأکید کرد: من نمی‌گویم «دلدار» خیلی کار خاصی بود ولی حداقل تلاش کردیم با یک داستان یک خطی پیش نرویم و با سه خط داستان موازی، سریال را پیش بردیم که تا حدی موفق بود. به هر حال هر محصولی شرایط خود را دارد و ما هم در این سریال با معضلاتی رو به رو بودیم و شرایط نگارش و تولید می‌تواند در کیفیت کار تاثیر بگذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز پیش تولید «الماس» از آذرماه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیش تولید فیلم سینمایی «الماس» به کارگردانی حجت قاسم‌زاده در نیمه دوم آذرماه آغاز می‌شود.

به گزارش سینماپرس، حجت قاسم‌زاده اصل کارگردان سینما درباره زمان ساخت فیلم سینمایی «الماس» به تهیه‌کنندگی رحمان سیفی آزاد که به تازگی پروانه ساخت آن صادر شده است، به مهر گفت: پیش از این، نام این فیلمنامه «نیش» بود اما به ما گفتند فیلم دیگری با این نام ساخته شده و آن را تغییر بدهید به همین دلیل ما نام آن را «الماس» گذاشتیم. «الماس» یک فیلم اجتماعی و به روزی است که می‌تواند جذاب باشد. در واقع در حوزه ژانرهای کمتر پرداخته شده است.

وی افزود: در نظر داریم این فیلم را در نیمه دوم آذر پیش تولید آن را آغاز و سپس شروع به فیلمبرداری آن در تهران کنیم. به نظرم «الماس» فیلمنامه خوبی دارد و می تواند موفق باشد چراکه موضوع کلی آن درباره حرص و آز است و بسیاری به آن مبتلا هستند از سوی دیگر یک موقعیت هوشمند دارد که می‌تواند مخاطب را به خود جذب کند.

قاسم‌زاده اصل بیان کرد: تهیه‌کننده این پروژه رحمان سیفی‌آزاد است که من چند تله فیلم را در زمان مدیریت وی در تلویزیون ساختم. یعنی اگر آقای سیفی‌آزاد نبود اصلا آن تله‌فیلم‌ها ساخته نمی‌شد و با پشت گرمی و شجاعت او این اتفاق افتاد از همین رو یک دوستی برای ما پیش آمد که امیدوارم این همکاری هم به ثمر برسد.

وی در پایان بیان کرد: در آن دوران ساخت تله‌فیلم‌ها کار آسانی نبود و مثل همیشه شوراهای تصمیم‌گیر کم‌اطلاع و کم‌توان بودند که البته الان هم همین مشکل را داریم. در آن زمان، آقای سیفی آزاد اعضای این شورا را قانع می کردند و این تله ها ساخته می شدند.

این کارگردان در پایان گفت: بخشی از منابع مالی ما برای ساخت «الماس» فراهم شده و امیدوارم بخش دیگر آن هم به زودی تامین شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگارش «الف دزفول» به آخر خط رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نگارش سریال «الف دزفول» به نویسندگی و کارگردانی مرجان اشرفی زاده به سه قسمت پایانی نزدیک شد.

به گزارش سینماپرس، نگارش سریال «الف دزفول» به نویسندگی و کارگردانی مرجان اشرفی زاده همچنان ادامه دارد و به سه قسمت پایانی رسیده است.

همچنین بعد از نوشتن کامل فیلمنامه مرحله بازنویسی شروع و قرار است بعد از تصویب نهایی این مجموعه تلویزیونی تولید آن آغاز شود.

«الف دزفول» که پیش از این اعلام شده بود در ۴۰ قسمت برای شبکه یک سیما تولید می شود، قرار است در ۴۴ قسمت به تولید برسد.

قصه این سریال در دهه ۶۰ اتفاق می افتد و به مقاومت مردم دزفول در مقابل موشک باران عراق می پردازد.

مجموعه تلویزیونی «الف دزفول» به نویسندگی و کارگردانی مرجان اشرفی زاده و تهیه کنندگی محسن علی اکبری در ۴۰ قسمت برای شبکه یک سیما تولید می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فساد مسئولان موضوع اثر جدید کارگردان بانوی سردار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرویز شیخ طادی از ارائه دو طرح مجموعه تلویزیونی به سیما خبر داد.

به گزارش سینماپرس، پرویز شیخ طادی کارگردان سینما و تلویزیون، پیرامون فعالیت هنری اخیر خود به خبرنگاران جوان گفت: دو طرح مجموعه تلویزیونی را برای ساخت به سیما پیشنهاد داده‌ام و منتظر پاسخ آنها هستم.

وی ادامه داد: «پناهنده» قصه‌ای اجتماعی را روایت می‌کند و موضوع آن بررسی اثرات وضعی گناه، خیانت، فساد، جرم در رده مسئولان جامعه و نسل‌های آینده و اثرات وراثتی (ژنتیکی) است.

کارگردان «بانوی سردار» عنوان کرد: فیلمنامه دوم «کافه فرانتس» است که  فضای طنز و کمدی دارد. داستان آن درباره زندگی چند نویسنده و بویژه رمان نویسان است. در واقع قصه‌ای تاریخی در آن روایت می‌شود و اتفاقات دهه ۳۰ ایران را مد نظر قرار می‌دهد. همچنین به وقایع ملی شدن صنعت نفت و کودتای ۲۸ مرداد نیز در حاشیه داستان پرداخته می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پیرمردها نمی‌میرند» به جشنواره‌ای در هند می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «پیرمردها نمی‌میرند» به کارگردانی رضا جمالی در سومین حضور بین‌المللی‌اش در جشنواره فیلم هند_ گوا به نمایش درمی‌آید.

به گزارش سینماپرس، پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم هند –گوا از ۲۰ تا ۲۸ نوامبر (۲۹ آبان تا ۷ آذر ماه) در شهر گوا در هند برگزار خواهد شد و فیلم «پیرمردها نمی میرند»  به نویسندگی و کارگردانی رضا جمالی و تهیه کنندگی مشترک وی و سلمان عباسی در سومین حضور بین المللی خود در بخش غیر رقابتی «چشم انداز جهان» این جشنواره به نمایش در خواهد آمد.

جشنواره «گوا»  یکی از جشنواره‌های رده الف دنیاست که امسال ۲۳ بخش همچون مسابقه بین الملل، مسابقه فیلمهای اول، چشم انداز جهان، چشم انداز هند و غیره را شامل می‌شود.

این فیلم پیش از این در دو جشنواره فیلم توکیو و جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا به نمایش درآمده و موفق به دریافت جایزه «روح آسیا»  از جشنواره توکیو شده است.

این فیلم همزمان با جشنواره گوا در بخش مسابقه جشنواره Cyrus در تورنتو کانادا در تاریخ ۲۷ نوامبر به نمایش درخواهد آمد.

فیلم سینمایی «پیرمردها نمی‌میرند»  اولین فیلم بلند رضا جمالی با بازی نادر مهدی لو، حمدا… سلیمی، ندا حق شناس و سلمان عباسی ست. داستان فیلم درباره روستایی بکر و خوش آب و هوا است که سال‌هاست در آن کسی نمرده است. حال که اکثر اهالی پیر و ناتوان شده‌اند، تصمیم می‌گیرند با خودکشی مرگ را به روستا بیاورند.

پخش بین‌المللی فیلم «پیرمردها نمیمیرند»  به عهده پرشیا فیلم به مدیریت علی قاسمی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شیرسنگی» در موزه سینما روی پرده می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «شیرسنگی» ساخته مسعود جعفری جوزانی در موزه سینما نمایش داده می شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم «شیرسنگی» با حضور مسعود جعفری جوزانی کارگردان، شمسی فضل الهی و بهزاد رحیم خانی بازیگران و سایر عوامل فیلم یکشنبه ۲۶ آبان ساعت ۱۷ در سالن فردوس موزه سینما نمایش داده خواهد شد.

این فیلم محصول سال ۱۳۶۵ است و نسخه باکیفیت آن توسط فیلمخانه ملی ایران در اختیار موزه سینما قرار داده شده است.

در این فیلم بازیگرانی همچون زنده یاد عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، ولی‌الله شیراندامی، علیرضا شجاع‌نوری، اصغر همت، حمید جبلی، احمد هاشمی، شمسی فضل‌الهی، سوگند رحمانی، عطاءالله زاهد و بهزاد رحیم‌خانی نقش آفرینی کرده اند.

مسعود جعفری جوزانی در پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و اسحاق خانزادی سیمرغ بهترین صداگذاری را برای «شیرسنگی» دریافت کرده اند. همچنین علی نصیریان نیز در همین دوره نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد شده بود.

داستان فیلم از قتل مشکوک یک سرباز انگلیسی در کنار لوله‌های نفت مناطق بختیاری‌نشین شروع می‌شود و با انگشت اتهام به سوی «کوهیار» فرزند سرکرده طایفه که چادرنشین و گله دار هستند، ادامه می‌یابد و …

علاقه مندان برای حضور در نمایش و نقد و بررسی فیلم «شیرسنگی» می توانند از طریق آدرس تلگرامی Sabtenammuseum۱@ یا با شماره تلفن ۹-۲۲۷۰۵۰۰۵ داخلی صفر ثبت نام کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آمار فروش فیلم‌های سینمایی روی پرده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آخرین آمار فروش فیلم های سینمایی برای علاقه مندان اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، تازه ترین آمار فروش فیلم های سینمایی و کم فروش و پرفروش ترین فیلم ها اعلام شد.

«مطرب» در ۹ روز اکران؛ ۶میلیارد و ۳۳۰میلیون

«ماجرای نیمروز: رد خون» در ۵۱ روز اکران؛ ۵میلیارد و ۷۰۰میلیون

«هزارتو» در ۲۳ روز اکران؛ ۳میلیارد و ۸۰۰میلیون

«مسخره باز» در ۳۷ روز اکران؛ ۳میلیارد و۴۰۰میلیون

«کلوپ همسران» در ۵۸ روز اکران؛ ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون

«مردی بدون سایه» در ۵۸ روز اکران؛ یک میلیارد و ۷۰۰میلیون

«چشم و گوش بسته» در ۹ روز اکران؛ یک میلیارد و ۵۰۰میلیون

«درخونگاه» در ۴۴ روز اکران؛ یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون

«سال دوم دانشکده من» در ۴۴ روز اکران؛ یک میلیارد و ۵۰میلیون

«خانه پدری» در ۸ روز اکران؛ ۷۰۰میلیون

«پیلوت» در ۵۱ روز اکران؛ ۶۳۳میلیون

«سمفونی نهم» در ۹ روز اکران؛ ۳۱۰میلیون

«منطقه پرواز ممنوع» در ۹ روز اکران؛ ۲۲۵میلیون

«تورنادو» در ۹ روز اکران؛ ۱۶۰میلیون

«بنیامین» در ۹ روز اکران؛ ۱۳۵میلیون

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زندگی بیدل دهلوی در برنامه «پارسی گویان» شنیدنی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «پارسی گویان» این هفته اختصاص به مولانا عبدالقادر بیدل دهلوی دارد.

به گزارش سینماپرس، در برنامه «پارسی گویان» این هفته که جمعه ها و سه شنبه ها بعد از خبر ساعت ۲۳ از رادیو ایران پخش می شود اطلاعاتی درباره مولانا عبدالقادر بیدل دهلوی به مخاطبان ارائه خواهد شد.

بیدل دهلوی از برجسته ترین شاعران پارسی گوی شبه قاره هند است و با اینکه از پدر و مادری غیر پارسی گو زاده شده اما جایگاه او در شعر و ادبیات فارسی کم نظیر است.

برنامه «پارسی گویان» روی موج اف ام ردیف ۹۰ مگاهرتز و موج am ردیف ۵۵۸ مگاهرتز قابل شنیدن است همچنین این برنامه از گیرنده های تلویزیونی هم روی کانال رادیو نما رادیو ایران قابل دیدن و شنیدن خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع