X

بایگانی آذر 25, 1398

دفتر سینمایی

برگزاری جشنواره تئاتر اکبر رادی به تعویق افتاد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دومین جشنوارهٔ تئاتر اکبر رادی که قرار بود ۲۷ آذرماه سال جاری در تهران برگزار شود، به دلیل عدم تأمین بودجه لازم به تعویق افتاد.

به گزارش سینماپرس، امور ارتباطات رسانه‌ای و روابط عمومی دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی طی اطلاعیه‌ای خبر داده است «برخی از نهادها و سازمان‌های اجتماعی و دولتی که قرار بود هر یک در تأمین هزینه‌های برگزاری این جشنواره سهمی داشته باشند، متأسفانه تعهدات خود را در زمان لازم انجام ندادند و با وجود تلاش مستمر و همه‌جانبهٔ دبیر دومین جشنوارهٔ تئاتر اکبر رادی و اعضای هیئت‌مدیرهٔ بنیاد اکبر رادی و برگزاری نشست‌های مکرر و نامه‌نگاری پیوسته، این مهم تاکنون به انجام نرسیده،   از این رو با تصمیم هیئت‌مدیره بنیاد اکبر رادی و رییس شورای سیاستگذاری دومین جشنوارهٔ تئاتر اکبر رادی و با احترام به همهٔ هنرمندان متقاضی شرکت در بخش‌های مختلف این جشنواره و اظهار تأسف از بدقولی نهادهای مذکور، دومین جشنوارهٔ تئاتر اکبر رادی در تاریخ دیگری در سال جاری برگزار می‌شود.»

بنا به اعلام دبیرخانهٔ دومین دورهٔ جشنوارهٔ تئاتر اکبر رادی، تاریخ جدید برگزاری این جشنواره متعاقباً از طریق روابط عمومی آن به شرکت‌کنندگان و رسانه‌های گروهی اعلام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خط های فرضی» به تهیه‌کنندگی علی مصفا مجوز گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای صدور پروانه ساخت در جلسه اخیر با چهار فیلمنامه موافقت کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری؛ فیلم نامه های”روشن” به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سید روح الله حجازی، ” نه سالگی” به تهیه‌کنندگی بهروز مفید، کارگردانی سید علی سید حاتمی و نویسندگی امیر محمد عبدی، ” خط های فرضی” به تهیه‌کنندگی علی مصفا، کارگردانی و نویسندگی فرنوش صمدی و” فروپاشی” به تهیه‌کنندگی محسن محسنی نسب، کارگردانی و نویسندگی محمد عبدی زاده موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.
 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرونده آینه‌دار در هفت دوره بسته می‌شود/ قدردانی از ستاره‌های ملی


پرونده آینه‌دار در هفت دوره بسته می‌شود/ قدردانی از ستاره‌های ملی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اختتامیه فستیوال فیلم های ایرانی در ویتره برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم اختتامیه اولین دوره فستیوال فیلم های ایرانی در ویتره یکشنبه شب ۱۵ دسامبر برگزار خواهد شد .

به گزارش سینماپرس، اولین دوره فستیوال فیلم های ایرانی در ویتره از روز چهارشنبه ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) در استان بروتاین فرانسه  آغاز به کار کرد و میزبان فیلم های ایرانی به همراه کارگردانان آنها بود. مراسم اختتامیه این فستیوال قرار است امشب ۱۵ دسامبر برابر با ۲۴ آذر ماه برگزار شود.

این فستیوال به ابتکار «مرکز ایران و فرانسه» به عنوان یک سازمان مردم نهاد فرانسوی با همکاری انجمن فرهنگی گارو مدیا و شهرداری ویتره در سایه حمایت معنوی وزارت فرهنگ فرانسه و مشارکت بنیاد سینمایی فارابی، استان بروتاین، و خانه فرهنگ های جهان در حال برگزاری است.

در این رویداد سینمایی با اکران ۱۲ سانس از ۶ فیلم انتخابی طی روزهای جمعه و شنبه ۱۳ و ۱۴ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۲ و ۲۳ آذرماه) اهالی ویتره و منطقه بروتاین فرانسه نظاره گر جلوه هایی از هنر هفتم کشورمان، بر روی پرده نقره ای بودند. علی رغم اکران برخی از فیلم ها به صورت همزمان، تکمیل ظرفیت سالن سینمای اصلی این شهر حاکی از استقبال علاقه مندان به سینمای ایران داشت.

«یه وا» به کارگردانی آناهید آباد، «خانه ای در خیابان ۴۱» از حمیدرضا قربانی، «برگ جان» اثر ابراهیم مختاری، «مادری» به کارگردانی رقیه قیدی، «ویلایی ها» از منیر قیدی و «آپاندیس» ساخته حسین نمازی ۶ اثر سینمایی بودند که با زیرنویس فرانسه روی پرده به نمایش در آمدند. پس از نمایش هر سانس از این فیلم ها کارگردانان اثر به سوالات خبرنگاران و حاضران در مراسم پاسخ و توضیحاتی راجع به فیلم ارائه دادند.

همچنین در پایان هر سانس نمایش فیلم ها تماشگران آرای خود درباره فیلم ها را اعلام کردند و قرار است پس از پایان برگزاری این فستیوال  فیلم های برتر با عنوان «تصویر نوین ایران» انتخاب شوند.

در جریان برگزاری این فستیوال رسانه های محلی نظیر وست فرانس، گفتگو با لوپوئن فرانسه، رسانه انگلیسی زبان دوجونز وال استریت ژورنال و شبکه یورو نیوز با کارگردانان ایرانی گفتگو و مصاحبه کردند.

همچنین در حاشیه برگزاری این فستیوال نمایشگاهی از آثار خوشنویسی و تهذیب رمضانعلی واشقانی و همسر وی در مرکز فرهنگی «ژاک دو آمل» ویتره در معرض دید عموم علاقه مندان قرار گرفت.

براساس اعلام کمیته برگزاری فستیوال، کارگردانان سه فیلم برگزیده این فستیوال در مراسم اختتامیه که یکشنبه شب ۱۵ دسامبر در ویتره برگزار خواهد شد تجلیل می شوند. در این مراسم فیلم منتخب فستیوال هم نمایش داده می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگداشت احمد ضابطی جهرمی برگزار می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم بزرگداشت احمد ضابطی جهرمی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مراسم بزرگداشت احمد ضابطی جهرمی سه‌شنبه ۲۶ آذر مصادف با روز ملی پژوهش در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

در این برنامه فیلم مستند «قهرمانی» به نمایش درخواهد آمد و احمد الستی، محمد تهامی‌نژاد، شهاب‌الدین عادل، شهاب اسفندیاری، ارد عطارپور، امیرشهاب رضویان، علی لقمانی و غلام‌عباس فاضلی سخنرانی خواهند کرد.

مراسم بزرگداشت احمد ضابطی جهرمی سه‌شنبه ۲۶ آذر ساعت ۱۸ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی فیلم‌های برگزیده اسکار در یک دهه اخیر + عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجله هالیوود ریپورتر در گزارشی به معرفی فیلم‌هایی که در دهه گذشته موفق به دریافت جایزه اسکار شده اند، پرداخت.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، فیلم سینمایی «مهلکه» اولین فیلم دهه اخیر است که توسط یک زن کارگردانی شده بود.  

البته در این دهه، دده گارنر هم توانست برای تهیه کنندگی فیلم‌های «دوازده سال بردگی» و «مهتاب» به تنها زنی تبدیل شود که دو بار جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کرده است.

در این دهه همچنین شاهد تعداد قابل توجهی فیلم بر اساس داستان‌های واقعی و رویدادهای تاریخی بودیم که از جمله آن‌ها می‌توان به «مهلکه»، «آرگو»، «۱۲ سال بردگی»، «افشاگر» و «کتاب سبز» اشاره کرد. اما با فیلم‌های عجیب و غریبی هم مثل «آرتیست»، «شکل آب» به کارگردانی گیلرمو دل تورو، کمدی و درام سیاه «مرد پرنده ای» به کارگردانی آلخاندرو ایناریتو و همچنین «مهتاب» روبرو شدیم.

در ادامه، برندگان جایزه بهترین فیلم اسکار را در دهه اخیر (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹) از نظر بگذرانید:

معرفی فیلم‌های برگزیده اسکار در یک دهه اخیر + تصاویر

«مهلکه» ۲۰۱۰

فیلم هیجان انگیز کاترین بیگلو داستان یک گروه خنثی کننده بمب را روایت می‌کند که توسط یک شخص تکرو هدایت می‌شود و نقش آن را جرمی رنر بازی کرده است. آنتونی مک کی و برایان گراگتی هم دیگر بازیگران فیلم هستند و مارک بوال هم نویسندگی این فیلم را بر عهده داشته است. این فیلم در جوایز اسکار جایزه بهترین فیلم، کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین، بهترین ترکیب صدا و بهترین ترکیب صدا را دریافت کرد. سه نامزدی در بخش‌های دیگر دستاورد دیگر این فیلم بود.

معرفی فیلم‌های برگزیده اسکار در یک دهه اخیر + تصاویر

«سخنرانی پادشاه» ۲۰۱۱

«سخنرانی پادشاه» فیلمی به کارگردانی تام هوپر و نقش آفرینی کالین فرث در نقش جرج ششم (پادشاه سابق انگلیس) به همراه جئوفری راش و هلنا بونهام در نقش ملکه الیزابت است. این فیلم چهار جایزه اسکار شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بازیگری و فیلمنامه دریافت کرد و علاوه بر آن ۸ نامزدی دیگر هم کسب کرد. بونهام کارتر و راش هرکدام در بخش مکمل نامزد شده بودند. خلاصه داستان فیلم از این قرار است که جرج ششم پادشاه بریتانیا، لکنت زبان دارد و قصد دارد سخنرانی بی نقصی را ارائه دهد.

معرفی فیلم‌های برگزیده اسکار در یک دهه اخیر + تصاویر

«آرتیست» ۲۰۱۲

این فیلم به کارگردانی میشل آزاناویسوس سیاه و سفید است و یک داستان عاشقانه در عصر فیلم‌های صامت را روایت می‌کند. ژان دوژاردن در نقش اصلی این فیلم به نام جرج ولنتاین است و جان گود من هم در آن نقش آفرینی می‌کند. «آرتیست» در مجموع پنج جایزه اسکار برای بخش‌های بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر مرد، طراحی لباس و بهترین موسیقی دریافت کرد.

معرفی فیلم‌های برگزیده اسکار در یک دهه اخیر + تصاویر

«۱۲ سال بردگی» ۲۰۱۴

استیو مک کوئین این فیلم را کارگردانی کرده و نویسندگی آن را جان ریدی با اقباس از کتاب سلیمان نورتاپ است که داستان و ماجرای او را به عنوان برده روایت می‌کند. چیوتل اجیفور نقش این برده را در فیلم سینمایی دارد که در مقابل ماکیل فازبندر، لوپتیا نیونگو، بندیکت کامبربچ نقش آفرینی می‌کند. این فیلم سه جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین نویسنده را دریافت کرد و ۶ نامزدی دیگر حاصل تلاش این فیلم در اسکار است.

معرفی فیلم‌های برگزیده اسکار در یک دهه اخیر + تصاویر

«مرد پرنده ای» ۲۰۱۵

فیلم «مرد پرنده ای» به کارگردانی آلخاندرو ایناریتو، چهار جایزه اسکار بهترین فیلم و کارگردانی، فیلمنامه و تصویربرداری را دریافت کرد. مایکل کیتون در این فیلم نقش یک بازیگر ابرقهرمانی فراموش شده را دارد که به دنبال احیای حرفه بازیگری خود است. این فیلم پنج نامزدی دیگر در بخش‌های مختلف اسکار به دست آورده است.

معرفی فیلم‌های برگزیده اسکار در یک دهه اخیر + تصاویر

«افشاگر» ۲۰۱۶

این فیلم بر اساس یک داستان واقعی است که پیرامون یک گروه تحقیقاتی بوستون گلوب روی می‌دهد و پرده از راز یک پرونده کودک آزاری در آمریکا بر می‌دارند. این فیلم توسط تام مک کارتی کارگردانی شده که به همراه جاش سینگر نویسنده آن نیز هست. این فیلم جایزه بهترین فیلم و فیلمنامه را دریافت کرد و علاوه بر آن نامزدی‌ در چندین بخش دیگر را هم تجربه کرد.

معرفی فیلم‌های برگزیده اسکار در یک دهه اخیر + تصاویر

«شکل آب» ۲۰۱۸

عاشقانه فانتزی گیرمو دل تورو با بازی هاپکینز، اوکتاویا اسپنسر و مایکل شانون چهار جایزه اسکار شامل بهترین فیلم، کارگردانی، بهترین موسیقی متن و بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد. نامزدی در ۹ بخش دیگر حاصل حضور این فیلم در جوایز اسکار بود.

معرفی فیلم‌های برگزیده اسکار در یک دهه اخیر + تصاویر

«کتاب سبز» ۲۰۱۹

کتاب سبز پیتر فارلی داستان یک موسیقیدان سیاه پوست به نام دونالد شرلی با بازی ماهرشالا علی را روایت می‌کند که یک راننده سفید پوست (ویگو مورتنسن) را برای تور موسیقی خود انتخاب می‌کند. این فیلم در پنج بخش نامزد و در سه بخش بهترین فیلم، فیلمنامه و بازیگر نقش مکمل جایزه این آکادمی را دریافت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در شرایط سرمایه‌سالاری نباید توقع سینمای فراگیر ملی داشته باشیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دوره جدید سلسله نشست‌های «سینماگپ حوزه هنری» با حضور مسعود جعفری جوزانی کارگردان سینما و جبار آذین منتقد سینما در سالن تماشاخانه ماه حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس،  این برنامه با موضوع «الزامات سینمای ملی ایران» به بررسی محورها و موضوعات «موقعیت کنونی سینما و موانع دستیابی به سینمای ملی، نقش و سهم سینماگران و دستگاه‌های سینمایی در شکل‌دهی سینمای ملی، مهمترین موانع تحقق سینمای ملی، رقابت سینمای ملی و بین‌الملل، سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری و سایر نهادهای دولتی یا خصوصی در مسیر رسیدن به سینمای ملی» پرداخت.

در ابتدای مراسم، جبار آذین منتقد سینما در خصوص جایگاه سینمای ایران گفت: سازمان سینمایی حوزه هنری در صدد برنامه‌هایی نوآورانه در حوزه فرهنگ و هنر کشور است در حالی‌ که این مجموعه، در دهه ۱۳۶۰ شروع بسیار خوبی در زمینه تولید فیلم داشته است،  اما به علت تغییر و تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، تلاش‌ها با رکود مواجه شد. تولید فیلم و بقای سینما نیاز به حمایت از سینماگران و در دسترس قرار دادن سالن‌ها دارد.  بدین منظور، حوزه هنری با ایجاد بسترهایی برای گفتمان فرهنگی، سینما را وارد دوره جدیدی کرده و در فضای سیاسی و سینمازده کشور، به دنبال ناگفته‌های سینمای ایران است و به بیان برخی مسایل و حقایق می‌پردازد.

وی افزود: سازمان سینمایی حوزه هنری به طور ماهیانه از سینماگران شاخص کشور دعوت می‌کند که با تحلیل‌ها و بررسی‌های خود، راهکارهایی را برای حل مشکلات سینمای ایران تبیین، و به بهبود بیماری‌های سینمای ایران بپردازند. موضوع الزامات سینمای ملی در شرایط نامساعد کشور و تقویت آن از جمله اصولی است که به بقای آن کمک می‌کند. این در حالی است که نمای بیرونی سینمای ایران و سطح فیلم‌های تولید و اکران شده در سینما نشان می‌دهد که ما سینما داریم اما از صنعت سینما محرومیم.

سینما، سینمای ایران، حوزه هنری،

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: در کشور ما سینما تعریف و تبیین مشخصی ندارد و این امر در رویارویی با دیگر مشکلات، مانع از جلوه‌گری سینما شده است در حالی‌که امروز با وجود سینماگران خوب، در عرصه تولیدات ملی کم‌کار است و سینمایی تحت عنوان سینمای ملی نداریم. به طور کلی با وجود همه بضاعت‌های ایران، اوضاع سینمای ما نابسامان و در جریان مسلط فرهنگی، ناکام بوده است.

در ادامه، مسعود جعفری جوزانی کارگردان سینما در خصوص سینمای ملی و عوامل ناکامی آن در ایران گفت: سینما پدیده فرهنگی عصر مدرنیته است که تولید آن، مجموعه‌ای از نیروهای خلاق و متخصص در عرصه‌های متناوب و متفاوت هنری، علمی، جامعه‌شناختی و مدیریتی تا کارگران ساده و بازاریابان را در بر می‌گیرد. از این رو امروز سینما یکی از شاخصه‌های توسعه فرهنگی کشورهای تولیدکننده آن، به‌ حساب می‌آید؛ چرا که تا کشوری دارای فرهنگ، نیروی خلاق و دانش کافی نباشد؛ قادر به تولید جمعی (تیم‌ورک) فرهنگی نیست. آن هم تولیدی که محصولات آن مانند هر تولید جمعی دیگر، بتواند به هنگام نمایش، گروه، طبقه و یا جمعی از مردم را که نشانه رفته است جذب کند تا پاسخگوی سرمایه خود باشد. خصیصه‌ای که سینما و سینماگر را مجبور می‌کند؛ سلیقه مخاطب را در نظر بگیرد. از این رو با پژوهش جامعه‌شناسانه در فیلم‌های سینمایی اعم از فیلم‌های تجاری پرمخاطب تا فیلم‌های فرهنگی و هنری کشور به‌راحتی می‌توان به ارزش‌ها، ایده‌آل‌ها، رؤیاها، طرز تفکر، سلیقه و نیازهای آشکار و پنهان سیاسی، اجتماعی و روانی آن ملت پی برد.

کارگردان سریال تاریخی «در چشم باد» در ادامه سخنانش اظهار داشت: به عبارت دیگر، فیلم‌های تولید شده کشورها در مجموع، تابلوی تمام قد از سلیقه، آداب و رسوم، اخلاقیات، رویاها، باورهای دینی، فلسفی، زبان اشاره، سنت‌ها، رفتارهای اجتماعی، ارزش‌ها، خواسته‌های آشکار و پنهان سیاسی و به طور کلی روش زندگی و طبقات اجتماعی جامعه را در معرض دید جهان قرار می‌دهند. با این تعریف شاید بشود سینمای ملی را پایبندی آن به جوهر اصول و ارزش‌های فرهنگی که طی تاریخ ملت‌ها پایدار و پیشرو را در عرصه فرهنگی، انسانی، معنوی و تاریخی استوار نگه داشته است تعریف کرد.

وی همچنین گفت: بدیهی است داشتن چنین سینمایی، تدبیر و برنامه‌ریزی می‌خواهد. اما اینکه چرا سینمای ایران، پس از دوران طلایی دهه ۱۳۶۰ سیر نزولی طی کرد و امروز در تنگنای ستاره محوری و تجاری‌سازی‌های سطحی گرفتار شده، حرف دیگری است که وجهی از آن به مسئولین دولتی و وجه دیگر آن به وضعیت و واقعیت‌های اقتصادی موجود بر می‌گردد. از آنجا که معیار گزینش مسئولان سینمایی پیش و بیش از آنکه به دانش سینمایی، جهان‌بینی و تخصص متکی باشد، به تعهدات حزبی و سرسپردگی آنها متکی است. بیش از آنکه به سینمای ملی بیندیشند با دیدگاه تنگ‌نظرانه حزبی به سینما و سینماگر نگاه می‌کنند و انگیزه‌ای برای فعالیت و برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت فرهنگی در آنها وجود ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «شیر سنگی» در ادامه سخنانش گفت: از این روی بیشتر به کمیت و آمار (معمولاً ساختگی) بسنده می‌کنند. اینگونه افراد از آنجا که معمولاً از دردسر و نقد هراس دارند، مشاورین خود را نیز از بین هم حزبی‌ها و نزدیکان انتخاب می‌کنند. تا به کمک آنها بتوانند سخنرانی‌هایی را که معمولاً پر از امید کاذب است؛ برای جشن‌های پرخرج و بی‌خاصیت بنویسند. متأسفانه مشکلاتی از این دست، در این دوران بحرانی و سیاست‌زده که میانگین شعور جمعی ملی از سقف شعور دولتی بالاتر است، به گونه‌ای مضاعف به فرهنگ و سینما لطمه وارد می‌کند.

وی افزود: فراموش نکنیم که در آغاز پیروزی انقلاب، ملت و دولت و مدیر و مسئول و سینماگر یکی بودند و یک هدف داشتند. غول شرق بیدار شده بود و نیروهای مردمی، با انگیزه و خلاق آزاد شده بودند، نیروهای امیدواری که با همه توان، خلاقیت و دانش به میدان آمده بودند. همه یا حداقل بیشترمان با شوق و شور و شعف تلاش می‌کردیم افق تازه‌ای در سینمای ایران و جهان پدید آوریم. انگیزه و امید داشتیم، چیزی که باعث پیشرفت شد و در مدتی کوتاه سینمای نوین و اندیشمندی پدید آورد که مرکز توجه آزادیخواهان و روشنفکران جهان شد، سینمایی که صف‌های طولانی تماشاگران را در داخل کشور و همچنین شیفتگی مسئولان و مدیران جشنواره‌های جهانی را در خارج از کشور در پی داشت.

کارگردان فیلم سینمایی «جاده‌های سرد» در بخش دیگری از سخنانش گفت: متأسفانه با گذر زمان، دیدگاه سیاست‌زده، تنگ‌نظرانه حزبی، شتاب پیشرفت سینما را گرفت و آن را به نقطه صفر، که امروز در آن هستیم رساند. جالب است که امروزه پس از گذشت بیش از ۱۰۰ سال از حضور سینما در ایران و حتی با احتساب تاریخ تولید اولین فیلم ایرانی «آبی و رابی» ۹۰ سال می‌گذرد، اما هنوز هیچ قانون و دولتی این پدیده پیشرو و ارزشمند را به عنوان صنعت به رسمیت نشناخته است. یعنی هنوز پدیده سینما و کارکنان آن هیچ تعریف قانونی در ایران ندارند. حتی در سازمان بیمه تأمین اجتماعی هم کارکنان و سازندگان فیلم را تحت عنوان «ماهیگیران فصلی» بیمه می‌کنند.  

وی افزود: جالب است که این تولید جمعی بی‌تعریف، بیش از فیلم و سینماگر، سازمان و مسئول و مدیر و وزیر و نهاد و بنیاد و رئیس و منشی و راننده و مستخدم دارد. بودجه‌هایی هم که برای آن تعریف و از جیب ملت پرداخت می‌شود؛ معمولاً صرف جشن و جشنواره و هر چیز و کار بیهوده دیگری به غیر از فیلم و فیلمسازی است، به مصرف می‌رسد. جشن و جشنواره‌هایی که به شیوه موجودات تک‌یاخته‌ای به سرعت تکثیر می‌شوند و با وجود خیل فارغ‌التحصیلان بیکار، هر روز حیات خلوت‌های جدیدی به نام مدرسه و دانشکده و دانشگاه سینمایی افتتاح می‌کنند که جز فقر اندیشه و اقتصادی و خالی‌کردن جیب مردم، کاری از پیش نمی‌برند.

وی همچنین گفت: امروز فیلم خوب و بد را سینماداران و مافیای سرمایه، تعیین می‌کنند نه پیشتازان فرهنگ و اندیشه. در شرایط موجود، هر فیلمی که به هر قیمت ممکن تماشاگر بیشتری داشته باشد و سود بیشتری عاید سرمایه‌دار کند، فیلم برتری است. واقعیت تلخ این است که سیاست‌بازان با همکاری نوکیسه‌ها و با سوءاستفاده از مدیران بی‌بصیرت، آن سینمایی را که به همت فرزندان ملت انقلابی طی یک دهه چنان درخشید که مرکز توجه و امید آزادیخوان و روشنفکران جهان شد به خاک سیاه نشاندند.

در ادامه جبار آذین خاطر نشان کرد: سینمای ملی، شناسنامه هویت سینمایی ایران در کنار آیین‌ها، سنت‌ها و ادیان است، اما متأسفانه این مؤلفه‌ها در فیلم‌های ایرانی به‌درستی نشان داده نمی‌شود. ما در فضای فرهنگ، فرهنگسازی را دنبال می‌کنیم اما مسئولان ما به‌ جای بها دادن به آن به فرهنگ‌سوزی می‌پردازند و حتی فرهنگ ملی و باورهایمان را هم به‌دست نیاورده‌ایم. به‌ نوعی ملوک الطوایفی بر عرصه فرهنگ ایران حاکم است و دستگاه‌های متصدی این اقدام، منجر به عدم شکل‌گیری مسیری روشن و فعال فرهنگی در کشور شده‌اند.

در بخش دیگری از این نشست، جعفری جوزانی سینما را سیاست‌زده و حزبی معرفی کرد و گفت: واقعیت این است که در شرایط موجود، سینمای ایران پایه و اساسی پایدار ندارد و ذاتاً سلیقه‌ای، سیاست‌زده و حزبی است. در حالی‌که سینما به‌عنوان کالای فرهنگی ملی باید ریشه در واقعیت‌های زندگی، رؤیاها، سلیقه، آداب، رسوم و اخلاقیات، آیین‌ها، باورها، اعتقادات و خواسته‌های سیاسی آشکار و پنهان ملت داشته باشد تا بتواند روح ملی کشور بزرگ ایران را به نمایش بگذارد.

وی در ادامه، اظهار داشت: تاریخ معاصر ایران نشانگر این واقعیت تلخ است که در عرصه فرهنگ و هنر به‌ویژه سینما، همیشه یکی بوده و هست که زور بگوید و سلیقه خود را به سینما و سینماگر تحمیل کند. سینما از همان آغاز ورود به ایران، دچار این مصیبت بوده و همچنان در آن به‌ سر می‌برد. از آغاز تولید فیلم سینمایی مسئولین وقت، قریب به ۳۰ سال به منظور دخالت در موضوع و سانسور، سینما را به دست شهربانی سپردند، بعدتر وزارت فرهنگ تأسیس کردند و این مجرم مهجور را به‌دست آن دادند. پس از انقلاب هم ۴۱ سال است که در زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد. به عبارت دیگر از همان آغاز تولید فیلم سینمایی دولت‌ها یکی پس از دیگری، نهاد یا سازمانی را در مقابل سینما و سینماگران قرار دادند، تا پای رهروی آنرا محکم بگیرد و هر وقت صلاح دانست و دلش خواست فیلم را سانسور و فیلمساز را تمشیت کند.

این تهیه‌کننده و کارگردان باسابقه سینما یادآور شد: یکی از مشکلات کلان و اصلی سینما در ایران نبود تعریف قانونی برای این پدیده مظلوم است. یعنی پس از یک قرن هنوز، حکومت و دولتی نیامده است که این تولید جمعی فرهنگی را به‌عنوان صنعت، تعریف و آن را به‌رسمیت بشناسد. اتفاقی که تا رخ ندهد، معضلات و مصائب کارکنان و محصولات آنها در کشور پا برجا است. یعنی نه می‌شود از تکثیر و دزدی محصولات سینمایی جلوگیری کرد و نه از سازندگان آن حمایتی به‌عمل آورد.

وی همچنین گفت: صنعت سینمای ایران در شرایط کنونی خود قربانی سیاست‌زدگی و جاه‌طلبی مسئولان بی‌برنامه و تصمیمات حزبی آنهاست. معمولاً هر کشوری که دچار بحران‌های ناخواسته فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می‌شود باید با مشورت مردم روشی برای برون رفت از بحران‌های پیش‌آمده تبیین کند، نه اینکه مسئولین یک طرفه تصمیم بگیرند و شبانه جیب ملت را خالی کنند.

این کارگردان سرشناس سینمای ایران در پایان سخنانش تأکید کرد: متأسفانه در شرایط موجود، مسئولین و مدیران فرهنگی بحران‌ها را بر دوش اهالی فرهنگ و سینما انباشته کرده‌ و شرایطی پدید آورده‌اند که فیلم ساختن نیازی به متخصص و تحصیلکرده ندارد. بدیهی است در شرایط سرمایه‌سالاری، سرمایه حرف اول و آخر را می‌زند در نتیجه، روز به روز به خیل فارغ‌التحصیلان بیکار و فعالان عرصه فرهنگی سینما افزوده می‌شود. در این شرایط سست نهاد و بی‌برنامه، نباید توقع سینمای فراگیر ملی داشته باشیم. خلاصه آنکه باغ بی‌باغبان به‌ثمر نمی‌نشیند.

در پایان سلسله نشست‌های «سینماگپ حوزه هنری» با موضوع «الزامات سینمای ملی ایران» جبار آذین تأکید کرد: آنچه که روی پرده‌های سینما به عنوان فیلم‌های شبه اجتماعی اکران می‌شود حاصل خطاها و اشتباهات است. ما برای دستیابی به سینمای ملی نیاز اساسی به خانه تکانی  و برای ادامه فعالیت در این عرصه، به انتقال سینما از بازار به صنعت سینما نیاز داریم؛ چرا که باید انقلابی فرهنگی بروز کند تا انحرافات و زواید حذف و ‌فضا برای متخصصان فراهم شود.

شایان ذکر است سلسله برنامه‌های «سینماگپ» حوزه هنری به صورت دو هفتگی با حضور چهره‌های شاخص سینما یا مدیریت فرهنگی به میزبانی سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میثم مطیعی به تماشای «منطقه پرواز ممنوع» نشست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مداح اهل بیت (ع) بعد از تماشای سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» به گفت‌وگو با کودکان در سینما پرداخت.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» که به‌تازگی فروش سه میلیارد را پشت سر گذاشته است شاهد رخداد جالب‌ دیگری بود.

این سینمایی که با استقبال عموم خانواده‌های ایرانی مواجه شده است این بار میزبان «میثم مطیعی» مداح اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بود.

در این برنامه مطیعی بعد از تماشای این فیلم سینمایی به گفت‌وگو با بچه‌ها پرداخت و از مؤلفه‌های مهمی مانند ایمان و وحدت در مراحل سخت زندگی با آنان صحبت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سعید معدن‌کن» سرپرست اداره کل فیلمنامه سیمافیلم شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طی حکمی از سوی رئیس مرکز سیمافیلم، «سعید معدن‌کن» به عنوان سرپرست اداره‌کل فیلمنامه این مرکز منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، در حکم جواد رمضان‌نژاد خطاب به سعید معدن‌کن، راه‌اندازی خانه فیلم رشد با هدف تمرکز بر شناسایی نیروهای جوان، مستعد و انقلابی، سفارش حداکثری و فعالانه در کنار به‌گزینی طرح‌های پیشنهادی، تهیه و تدوین سند مفهومی به عنوان میثاقی آغازین برای تبدیل اولویت‌های مضمونی به طرح بایسته نمایشی، دبیری شورای فیلمنامه با هدف ارتقاء کیفیت هنری فیلمنامه‌ها و همچنین غنی‌سازی محتوا و ساختار فیلمنامه‌ها با تکیه بر بیانیه دوران‌ساز گام دوم و دست‌نوشته رهبر معظم انقلاب برای تولیدات نمایش و طرح تحول سریال‌سازی تاکید شده است.

سعید معدن‌کن متولد ۱۳۵۳ دانش آموخته دکترای مدیریت دولتی است و کارشناس ارشد برنامه‌ریزی امور فرهنگی است.
قائم‌مقام شبکه ۵ سیما، مشاور معاون صدا، سرپرست گروه خانواده و کودک شبکه ۵ سیما، مدیر گروه آموزش‌های رسمی شبکه آموزش سیما، مدیر شبکه رادیویی تهران، قائم‌مقام شبکه رادیویی فرهنگ، تهیه‌کننده و سردبیر رادیو، نویسنده و پژوهشگر مرکز امور بین‌الملل، مدیر گروه جوان و جامعه شبکه رادیویی جوان، دبیر شورای آموزش معاونت سیما، داور سه دوره جشنواره پیرغلامان حسینی، عضو کمیته انتخاب آثار سازمان صدا و سیما برای جشنواره‌های بین‌المللی از سال ۸۹ تاکنون، دبیر بخش بین‌الملل دوازدهمین جشنواره بین‌المللی برنامه‌های رادیویی، مدیر گروه طرح و تولید حوزه آسیا و اقیانوسیه شبکه جهانی صدای آشنا و تهیه‌کننده و سردبیر خبر اداره‌کل اخبار معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ازجمله سوابق مدیریتی و هنری سعید معدن‌کن است.

معدن‌کن همچنین در نمایش‌های حقیقت مستور به کارگردانی بهزاد بهزادپور، سر بر سریر صبح به کارگردانی عبدالرضا کاهانی و یاس کبود به کارگردانی بهزاد بهزادپور ایفای نقش کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آغاز داعش» به برنامه «دوران» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه مستند در قسمت جدید برنامه «دوران» با پخش مستند «آغاز داعش» به موضوع پیدایش داعش می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا عباسیان تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «دوران» در قسمت جدید این مجموعه برنامه با سیدهادی سید افقهی گفت‌وگو خواهد کرد.

عباسیان درباره این قسمت از برنامه «دوران» به فارس گفت: سید هادی سید افقهی  استاد دانشگاه، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و کاردار سابق سفارت ایران در لبنان  است و قرار است با او درباره چگونگی پیدایش و شکل گیری داعش گفت‌وگو کنیم.

وی افزود: در ادامه مستند «آغاز داعش» پخش خواهد شد، کار گروهی تلویزیون اهل بیت تی وی که به موضوع روز برنامه مرتبط است.

 مجموعه «دوران» از تولیدات شبکه مستند سیما یکشنبه ساعت ۲۱ روانه آنتن تلویزیون می‌شود و بازپخش آن روز دوشنبه ساعت ۹ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع