X

بایگانی آذر 26, 1398

دفتر سینمایی

جام جم ۲۲ ساله شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه جهانی جام جم فعالیت های خود را از سال ۷۶ به زبان فارسی و با هدف اشاعه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، حفظ و گسترش ارتباط ایرانیان مقیم خارج از کشور، اطلاع رسانی و پاسخ گویی به خواسته ها و نیاز بینندگان خود، آغاز کرد و در راستای رسالت خود و با در نظر گرفتن سلایق اقشار مختلف به تولید و پخش محصولات رسانه ای اقدام می کند.

به گزارش سینماپرس، ۲۶ آذر سالروز راه اندازی شبکه جهانی جام جم است. شبکه ای که برای ایرانیان خارج از کشور سال هاست برنامه سازی می کند به این بهانه با مدیر این شبکه گفت و گویی انجام داده ایم.

دکتر حسن ملکی درباره اهداف راه اندازی شبکه جام جم گفت: با توجه به این که ایرانیان خارج از کشور چه آنها که قبل از انقلاب به خارج کشور رفته اند و چه کسانی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساکن کشورهای مختلف شدند، نیازمند این هستند اطلاعات صحیح از داخل کشور خودشان داشته باشند که علاوه بر برطرف کردن نیازهای فرهنگی، تاریخی و … با هویت ایرانی هم مانوس باشد و فضای مناسب و سالم را برای سرگرمی فراهم کند رسانه ملی اقدام به تاسیس شبکه ای برای ایرانیان خارج از کشور کرد.

وی ادامه داد: در آذر سال ۱۳۷۶ بر اساس سیاستی که دولت و رسانه ملی در پیش گرفته بود تصمیم بر آن شد که شبکه ای برای ایرانیان خارج از کشور راه اندازی شود تا بتوان از طریق برنامه های مختلف که قالب آن کمی متفاوت از برنامه های شبکه های داخلی باشد نیاز ایرانیان خارج کشور درخصوص اطلاع رسانی و آگاهی از اتفاقات داخل کشور، مباحث فرهنگی، هویت و تاریخی کشورمان و ایجاد فضای سرگرم کننده شاد و مفرح و امید بخش برای ایرانیان خارج کشور فراهم شود.

مدیر شبکه جام جم خاطرنشان کرد: زمانی که این شبکه در آذر ۷۶  با تحت پوشش قرار دادن جامعه مخاطبان ایرانی در اروپا راه اندازی شد، ایرانیان خارج کشور از این که هموطنانشان دوست دارند به آنها خدمت کنند حس افتخار کردند.

وی ادامه داد: با راه اندازی شبکه جام جم ۱ به تدریج نیاز به داشتن یک شبکه تلویزیونی مستقل در قاره آمریکا ضروری به نظر می رسید که با راه اندازی جام جم ۲ در بهمن ۷۸ حوزه آمریکا و کانادا تحت پوشش شبکه جام جم قرار گرفت و با استقبال بسیار خوب ایرانیان روبه رو شد و در خرداد ۸۱ هم حوزه آسیا ـ اقیانوسیه راه اندازی شد که حمایت مسئولان رسانه ملی باعث شد با استفاده از برنامه های مختلف تولید شده در شبکه های داخلی بسیاری از تولیدات را چه در حوزه کارهای نمایشی، ترکیبی، جنگ و برنامه های گفت و گو محور تولید کردیم و بازتاب های خوبی هم از این اقدام گرفتیم و در این زمان حدود ۹۰ درصد مخاطب را توانسته بودیم جذب کنیم.

دکتر ملکی ادامه داد: البته در یک مقطع زمانی بنا به سیاستی که سازمان صداوسیما در پیش گرفت، شبکه جهانی جام جم از سه کانال به یک کانال تبدیل شد اما با نظر و پیشنهاد دکتر علی عسکری ریاست سازمان صداوسیما و حمایت و همکاری دکتر علی دادی معاون فنی رسانه ملی از اواسط دی ماه ۹۸ تصمیم بر این شد که بار دیگر شبکه جهانی جام جم ۳ کاناله شود که بی شک این مساله برای جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار است چون با ۳ کاناله شدن مجدد این شبکه می توانیم برنامه های متنوعی با توجه به تفاوت نیازهای فرهنگی ایرانیان خارج از کشور تهیه و پخش کنیم چرا که به عنوان مثال نیازهای ایرانیان ساکن آسیا با ایرانیان ساکن آمریکا تفاوت دارد.

ملکی درباره نحوه ارتباط شبکه جام جم با مخاطبان هم تصریح کرد: در ابتدا فراهم کردن برنامه هایی با ساختار فضای شاد، مفرح و امید آفرین و تاکید بر هویت ایرانی از الویت های برنامه سازان شبکه جام جم است که علاوه بر ایجاد فضایی شاد باید در ساخت برنامه هایی با مباحث فرهنگی هم غنی باشد.

وی ادامه داد: برای اینکه مخاطبان شبکه به مخاطبان فعال تبدیل شوند باشگاه مخاطبان را در داخل شبکه جهانی جام جم ایجاد کردیم که اقدامات اولیه آن هم صورت گرفته و با همکاری دستگاه های مختلف از جمله وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و نهادهای دیگر در تلاش هستیم از طریق فضای مجازی تعامل خود را با مخاطبان بیشتر کنیم به گونه ای که مخاطبان ما بتوانند با تولید محتوا، آن را برای شبکه ارسال کنند که از شبکه پخش شود و به نوعی مخاطبان احساس نزدیکی بیشتری با شبکه خود خواهند کرد.

به عنوان نمونه در حوزه فرهنگی، در میان ایرانیان خارج کشور کسانی را داریم توانایی خوبی برای قرائت اذان و قرائت دارند که بعد از ضبط به تدریج قرائت های این عزیزان را پخش خواهیم کرد و حتی برنامه را به گونه ای طراحی کرده ایم که نمازهای جماعتی را که در خارج کشور برگزار می شود پوشش دهیم و تمام تلاشمان این است که بتوانیم از فعالیت های فرهنگی ایرانیان خارج از کشور در برنامه های شبکه و انعکاس آن بهره برداری کنیم.

مدیر شبکه جام جم همچنین درباره برنامه های شبکه برای معرفی و شناساندن بیشتر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، گفت: با توجه به این که حدود ۴۰۰ کانال ماهواره ای در خارج کشور، علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند و اخبار غیرواقعی از ایران، خوراک رسانه هایشان شده است مقابله با این هجمه های تبلیغاتی بر عهده اصحاب رسانه به ویژه شبکه هایی است که مخاطب خارجی دارند و می توانند در خنثی کردن این هجمه ها و ارائه تصویر واقعی از ایران برای جهانیان، بسیار فعال عمل کنند.

وی ادامه داد: رسانه های معاند و مخالف نظام، سالیانه ده ها فیلم سینمایی، سریال، بازی های رایانه ای و انیمیشن علیه کشورمان ایران ساخته و با هدف تخریب افکار عمومی جهان و تغییر نگاه دنیا و طرز فکر ایرانیان خارج کشور نسبت به فرهنگ، تمدن، دین و اعتقادات اقدام می کنند و ما تمام تلاش مان این است که بتوانیم فرهنگ و هویت واقعی ایران را و آن چه واقعا در داخل کشور در حال اتفاق است به خوبی برای دنیا ترسیم کنیم.

وی با اشاره به این که ایرانیان خارج کشور سفرای فرهنگی ما در خارج کشور هستند، گفت: این باعث افتخار است که در بین مهاجران تمامی کشورهای دنیا، ایرانیان جزء با فرهنگ ترین و دارای سطح علمی بسیار بالا هستند و تمام تلاشمان این است که فرزندان ایرانیان خارج از کشور با فرهنگ و تاریخ کشور عزیزمان آشنا شوند و زبان فارسی را به عنوان زبان اصلی خودشان بدانند.

مدیر شبکه جام تاکید کرد: ایرانیان خارج کشور به عنوان سفیران فرهنگی ایران در همه نقاط دنیا می‌توانند نقش بسزایی در معرفی فرهنگ و تمدن عظیم، تأثیرگذار و پرافتخار ایرانی اسلامی داشته باشند و در هر کجای دنیا که ساکن هستند قلبشان برای ایران و محیط گرم و صمیمی آن می‌تپد و ما باید از این ظرفیت بالقوه به بهترین شکل استفاده کنیم.

دکتر ملکی همچنین درباره پوشش رویدادهای فرهنگی و اجتماعی مانند شب یلدا، دهه فجر و نوروز خاطرنشان کرد: در این خصوص برنامه های ویژه ای تدارک دیده ایم به طوری که برای نوروز ۹۹ با بعضی از سفارت خانه های خارج کشور در حال رایزنی هستیم که این جشن باستانی را در آن کشورها برگزار کنیم و با توجه به این که دکتر ظریف وزیر امور خارجه به زودی بازدیدی از شبکه جهانی جام جم خواهند داشت امیدواریم با حمایت ایشان و همیاری سفارتخانه های جمهوری اسلامی در این زمینه اقدامات فرهنگی مناسبی صورت گیرد.

وی در پایان درباره چشم انداز شبکه جام جم و ارتقای کمی و کیفی برنامه ها گفت: هم اکنون عناوینی که در برنامه های این شبکه به آن پرداخته می شود، در برگیرنده موضوعات اجتماعی، فرهنگی، ادبی، سیاسی، اقتصادی، برنامه های شاد و سرگرم کننده و فیلم و سریال است، اما همواره به دنبال ارتقای کیفی و کمی برنامه ها هستیم و با حمایتی که ریاست سازمان و معاون سیما از روند جدید شبکه جهانی جام جم داشته اند برنامه های بسیار خوبی برای کانال های جم جم طراحی شده و اگر روند برنامه های تولیدی به این شکل ادامه پیدا کند کنداکتور بسیار شاداب، متنوع و با ضرب آهنگ بالا خواهیم داشت و در آینده نزدیک به لطف خدا شاهد شبکه ای فعال تر خواهیم بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرمت موزه هنرهای معاصر به کجا رسید؟


مرمت موزه هنرهای معاصر به کجا رسید؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ثبت در خواست «درمیشیان» برای «کره خوری» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: درخواست ساخت ۸ فیلمنامه به سازمان سینمایی ارائه شده است.

به گزارش سینماپرس، آخرین فهرست متقاضیان پروانه ساخت آثار سینمایی منتشر شد که در این میان، نام محمدرضا شریفی‌نیا برای «عروس هندی» و جهانگیر کوثری برای تولید «فروغ فرخزاد» دیده می‌شود.

از میان این ۸ فیلمنامه، نام آثار زیر قابل توجه است:

«کره خوری» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان

«بی‌وقتی» به نویسندگی نرگس آبیار و پریسا کرزیان، کارگردانی نرگس آبیار و کارگردانی محمدحسین قاسمی

«عروس هندی» به نویسندگی مجتبی متولی، کارگردانی مهدی خسروی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا

«فروغ فرخزاد» به نویسندگی جهانگیر کوثری و نعیمه اسلامی، کارگردانی جهانگیر کوثری و تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلان جزییات اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند سه شنبه سوم دی ماه با حضور رییس رسانه ملی در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار می شود.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه جشنواره مستند سه شنبه ۳ دی ماه ساعت ۱۸ تا ۲۱ با حضور دکتر علی عسکری رییس رسانه ملی، دکتر مرتضی میرباقری معاون سیما و دیگر مدیران و مستند سازان سیما در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود.

در این مراسم برگزیدگان سه بخش فیلم، عکس و مستند نگاری معرفی می شوند و مورد تجلیل قرار می گیرند.

جشنواره مستند سیما از ۱۵ تیر با پخش مستندهای پذیرفته شده در بخش مسابقه کار خود را در شبکه مستند آغاز کرد و پخش آثار تا ۲۰ شهریور ماه ادامه داشت.

۷۰۰ مستند به دبیرخانه جشنواره رسیده بود که از این بین ۶۷ مستند ساخته مستندسازانی از سراسر کشور به نمایش درآمد و با بخش انتخاب مردمی نیز، مخاطبان امکان رای دادن به آثار منتخب خود را داشتند.

در این دوره چهره های هنری، مسئولان و مستندسازان متعددی درباره جشنواره که دیگر جای خود را در عرصه سینمای مستند باز کرده اظهارنظرهایی داشتند و اغلب آن را تشویق کرده و برخی نیز مواردی را که به این رویداد فرهنگی قوت می بخشد ذکر کرده اند.


 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره از آن «گلوله باران» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس، اختتامیه جشنواره سینما حقیقت که قرار بود راس ساعت ۱۸ شروع شود با تاخیر سی دقیقه ای و با اجرای محمدرضا شهیدی فر در تالار وحدت آغاز شد.

آغاز اختتامیه جشنواره سینما حقیقت

حسین انتظامی (رییس سازمان سینمایی)، علی ربیعی (سخنگوی دولت)، علیرضا رضاداد (مشاور ارشد سازمان سینمایی)، امیر ناظمی (معاون وزیر ارتباطات)، محمد حمیدی مقدم (دبیر جشنواره و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، محمدمهدی طباطبایی نژاد (معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی)، مسعود خوانساری (رییس اتاق بازرگانی تهران)، محمدرضا اصلانی، منوچهر طیاب، محمد تهامی‌نژاد، احمد ضابطی جهرمی، حسین ترابی، سیف‌الله صمدیان، مهرداد اسکویی، علی اکبر رفوگران، سام کلانتری، محسن شامحمدی میراب، احمد ضابطی جهرمی، رائد فریدزاده، منوچهر شاهسواری، محمدحسین مهدویان، فرید فرخنده کیش، بهرام عظیمی، سردار احمد نوریان، اهالی سینمای مستند و علاقه‌مندان از جمله چهره‌های حاضر در این مراسم هستند.  

آغاز اختتامیه جشنواره سینما حقیقت

در ادامه کلیپی از مستندهای سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت پخش شد.

سپس محمد حمیدی مقدم دبیر سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت به ایراد سخنان خود پرداخت.

وی با تاکید بر لزوم تحول در جشنواره سینماحقیقت پس از ۱۲ دور برگزاری، گفت: پرسش های جدید به پاسخ جدید نیاز دارند و نمی شود مثل قبل و گذشته کار کرد. تجربه ١٢ دوره سینماحقیقت را چراغ خود دانستیم و مسیر جدیدی را طی کردیم و سپاس از همه کسانی که در این مسیر همراه بودند. گلایه کنندگان روز به روز بیشتر به این تغییرات دل سپردند.

وی افزود: جشنواره در دوره سیزدهم ٣۵٠٨۶ نفر تماشاگر و میانگین روزانه ۴ هزار تماشاگر داشته است. ۲۷ هزار و ۳۵۰ نفر نیز از طریق رزرو بلیت فیلم ها را تماشا کردند. همچنین ۷۷۳۶ بلیت فروخته شد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از رضایت در بلیت فروشی و دریافت راحت بلیت خبر داد و عنوان کرد: «سینماحقیقت» قابلیت ها را دید و به آنها پاسخ گفت. امسال جشنواره دیگر فقط مخصوص تهران نبود و امسال برای اولین بار چرخه اقتصادی مستند هم با فروش بلیت اتفاق افتاد و این درامد به صاحبان آثار پرداخت می شود.

حمیدی مقدم در پایان توضیح داد: جشنواره چهاردهم نزیک است و ما تجربه ها را به کار می بندیم تا سازماندهی ها را به بهترین شکل ادامه دهیم. سینماحقیقت به جایگاهی رسیده است که می توان این توقع را داشت که اولین نمایش مستندها در این جشنواره باشد و درنهایت تشکر می کنم از تهیه کنندگان، صاحبان آثار، رسانه و… که در سینماحقیقت در کنار ما بودند.

شهیدی فرد در ادامه مراسم اشاره کرد با رای گروه هنروتجربه و ناجی هنر و شبکه مستند اهدای جوایز شروع می شود.

بابک بهداد و آرمین ایثاریان برای اهدای جایزه هنروتجربه به صحنه آمدند.

در این بخش جایزه «هنر و تجربه» به صورت مشترک به فیلم «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست و فیلم «جایی برای فرشته ها نیست» سام کلانتری اهدا شد.

فرزاد خوشدست بعد از دریافت جایزه بیان کرد: ساخت این فیلم پنج سال طول کشید و خیلی خوشحالم که مردم آن را دوست دارند و فیلم راهی را دارد پیشنهاد می دهد که امیدوارم جدی گرفته بشود.

جایزه ناجی هنر برای بهترین مستند با موضوع آسیب های اجتماعی به فیلم «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست اهدا شد.

جایزه شبکه مستند به فیلم «صد سال تنهایی» به کارگردانی مهدی فارسی اهدا شد.

شهیدی فرد با اشاره به اینکه در بخش مستندهای کارآفرینی چهارده فیلم شرکت کرده بودند، از هیات داوران این بخش دعوت کرد تا برای اهداِ جایزه این بخش به صحنه بیایند.

جایزه سوم بخش مستندهای کارآفرینی به فیلم «خودکار» به کارگردانی محمد ثقفی اهدا شد.

جایزه دوم این بخش به فیلم «رویای آب» به کارگردانی محمد واعظی اهدا شد.

جایزه اول بخش مستندهای کارآفرینی به فیلم «من میخوام شاه بشم» به کارگردانی مهدی گنجی اهدا شد.

در بخش مستندهای کارآفرینی مسئولان تصمیم گرفتند از دو نفر از شخصیت های این فیلم ها نیز تشکر و قدردانی کنند لذا از علی اکبر رفوگران برای حضور مستمر در فیلم خودکار و محمد قائم پناه برای حضور در فیلم رویای آب تجلیل شد.

جایزه بهترین فیلم کوتاه مستند به مستند “و آنگاه شب فرا می‌رسد” به کارگردانی مایانووا کوویچ اهدا شد.

تندیس بهترین مستند کوتاه به مستند آشو به کارگردانی جعفر نجفی اهدا شد.

برگزیدگان بخش بین الملل

جایزه ویژه هیئت داوران به مستند «قاشق» اثر لایلا پاکالنینیا اهدا شد.

لیلآ پاکالنینا کارگردان «قاشق» در پیامی ویدئویی به مخاطبان جشنواره بین المللی سینماحقیقت بیان کرد: خوشحالم که سینما می تواند میان فرهنگ ها پل بزند. زبان سینما ارتباط را برای ما ساده تر می کند.

بخش مستند نیمه‌بلند

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰۰۰ دلار به لی‌لی کارگردان فیلم «حیوانات از نفس افتاده» از آمریکا و چین رسید.

مگ از کشور چین به نمایندگی از لی لی کارگردان فیلم «حیوانات از نفس افتاده» جایزه این فیلمساز را دریافت کرد.

بخش مستند بلند

مهرداد اسکویی (ایران) و زلاتینا روسووآ (بلژیک) برای اهدای جوایز بخش مستند بلند بین الملل روی صحنه حضور پیدا کردند.

لوح تقدیر هیات داوران در این بخش به فیلم «خسوف» به کارگردانی محسن استادعلی از ایران تعلق گرفت.

استادعلی به دلیل کسالت نتوانسته بود در مراسم حضور یابد و مصطفی شیری جایزه این کارگردان را دریافت کرد.

جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «قهرمان گله» به کارگردانی تام فانت زانتفورت اهدا شد. دبیر سفارت هلند در ایران به نمایندگی از زانتفورت جایزه فیلم «قهرمان گله» را دریافت کرد.

تون فان زانتفورت در پیام ویدیویی که برای جشنواره فرستاده بود، گفت: خیلی خوشحالم که این فیلم دیده شد، من هفت سال روی فیلم کار کردم و همه من را به واسطه سوژه آن مسخره می‌کردند، به همین ترتیب تامین کمک مالی برای ساخت فیلم دشوار بود و پروسه سختی را پشت سر گذاشتم. با افتخار در این جشنواره حضور دارم و خوشحالم که توانستم در این جشنواره که رقابت بسیار داغ بود برگزیده شوم و ناراحتم که نتوانستم به دلیل مشغله کاری در این رویداد حضور پیدا کنم.

دومین جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «جایی برای فرشته ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری اهدا شد. در این بخش اعلام شد که علاوه بر کارگردان، قهرمانان هاکی هم اگر داخل سالن هستند روی صحنه حاضر شوند.

سام کلانتری جایزه خود را به تیم ملی هاکی دختران ایران اهدا کرد.

سام کلانتری هم پس از دریافت جایزه گفت: در این ۱۳ سال برگزاری جشنواره سینماحقیقت سال هایی داور بودم یا فیلم داشتم اما هیچ وقت این جایزه را دریافت نکرده بودم، فکر می کنم این جایزه بسیار مهمی برای هر فیلمسازی است. از صمیم قلب این جایزه را به همه اعضای تیم ملی هاکی بانوان ایران تقدیم می کنم.

جایزه اصلی برای بهترین مستند بلند در بخش بین الملل به فیلم «کنار رینگ» به کارگردانی آندره هورمان اهدا شد.

بخش شهید آوینی

در ادامه شهیدی فرد از هیات داوران بخش جایزه شهید آوینی دعوت کرد تا برای اهدای جایزه این بخش روی صحنه بیایند.

تندیس برنزی جایزه شهید آوینی به فیلم «کاست» به کارگردانی حامد سعیدی راد اهدا شد.

تندیس نقره ای این بخش به فیلم «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی امیرحسین نوروزی اهدا شد.

تندیس طلایی بخش جایزه شهید آوینی به فیلم «پیرمرد و خواننده» به کارگردانی امیر اُصانلو اهدا شد.

در ادامه مراسم از حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی دعوت شد تا به صحنه بیاید.

حسین انتظامی در سخنانی گفت: امیدوارم سینمای مستند همواره بدرخشد و از همه عوامل و دست اندرکاران این سینما تشکر و قدردانی می کنم. سینمای مستند مسیر رو به تعالی دارد و جشنواره سال به سال موفق تر برگزار می شود. این جشنواره هم به لحاظ کیمیت و هم کیفیت نسبت به سال گذشته ارتقای قابل توجهی داشته است. فیلم های امسال از نظر گستردگی جغرافیایی فیلمسازان و تنوع قالب مستندها هم قابل توجه بود. نکته دیگری که در جشنواره امسال بسیار قابل توجه بود حضور صنوف در سیاستگذاری جشنواره بود.

وی در پایان صحبت هایش اعلام کرد: مدتی است که فرهنگ فیلم مستند دیدن رواج پیدا کرده و صرفا دیگر آن را در قاب تلویزیون نمی بینیم. برای سال آتی بودجه حمایتی مثل امسال نسبت به سال گذشته اش، افزایش خواهد داشت. برای سال آینده به ویژه برای پخش و عرضه فیلم مستند برای بهتر دیده شدن آن تلاش خواهیم کرد.

در ادامه مراسم، دونوازی به طور زنده نواخته شد.

در ادامه مراسم نوبت به بخش مسابقه ملی سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت رسید. از هیات داوران مسابقه ملی دعوت شد تا برای اهدای جایزه این بخش به صحنه بیایند.

جوایز بخش ملی

جایزه بهترین نویسنده گفتار متن به امیر مهدی حکیمی و حجت بامروت برای فیلم «مهدی که به دنیا آمد» اهدا شد.

جایزه بهترین صدا به انسیه ملکی برای فیلم «کاغذپاره ها» اهدا شد.

جایزه بهترین موسیقی متن به حبیب خزایی فر برای فیلم «جایی برای فرشته ها نیست» اهدا شد.

جایزه بهترین پژوهش به بابک گودرزی نژاد طهران برای فیلم «ناگفته های شهر شلوغ» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمبرداری به مرتضی پورصمدی برای فیلم «خط باریک قرمز» اهدا شد. پورصمدی که برای فیلمبرداری فیلم «مست عشق» حسن فتحی در خارج از کشور است پیام صوتی خود را فرستاده بود.

جایزه بهترین تدوین به مرتضی پایه شناس برای فیلم «گلوله باران» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه با تقدیر از «تنها چند متر»، به علی شهابی نژاد برای فیلم «آبشار» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند به مرتضی پایه شناس و حسین مومن برای فیلم «گلوله باران» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند به محسن استادعلی برای فیلم «خسوف» اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران با سپاس ویژه از دو فیلم مهمانشهر و تارهای ممنوعه به محمدصادق اسماعیلی برای فیلم «آدور» اهدا شد.

سپس از ناصر زوری برای فیلم «مهمانشهر» برای نشان دادن تلاش و پویایی برادران افغانستانی تقدیر شد.

از محسن اسلام زاده برای فیلم زندگی میان پرچم های جنگی و به خاطر فداکاری و ریسک پذیری تقدیر شد.

از عصمت احمدیان مادر پنج شهید برای فیلم بانو نیز تقدیر شد.

جایزه ویژه دبیر جشنواره به فرزاد خوشدست برای فیلم «خط باریک قرمز» اهدا شد.

سپس حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی نیز به جمع حاضران روی سن برای اهدای نشان فیروزه بهترین فیلم مستند جشنواره اضافه شد. نشان فیروزه و جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره به مرتضی شعبانی برای فیلم «گلوله باران» اهدا شد.

مرتضی شعبانی جایزه اش را به همه مستندسازانی که نظیر شهید هادی باغبانی که در مسیر فیلمسازی به شهادت رسیده اند، تقدیم کرد.

همچنین در این بخش از محسن اسلام‌زاده کارگردان فیلم مستند «زندگی میان پرچم‌های جنگی» هم بابت ریسک پذیری در ساخت فیلم مستند تقدیر به عمل آمد. از شخصیت اصلی مستند بانو یعنی عصمت احمدیان تقدیر شد.

شخصیت اول فیلم «بانو عصمت» که مادر ۵ شهید است هم در این بخش از اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت مورد تقدیر قرار گرفت. حاضران در سالن ایستاده به تشویق این مادر شهید پرداختند.

سپس عصمت احمدیان از همه حضار خواست تا چشمان خود را ببندند و گفت: شما اکثرا متاهل و صاحب فرزند هستید و با بستن و باز کردن چشمان خود می‌بینید گذر زمان چه میزان سریع است. شما مستندسازان به جوانان امید دهید، این مملکت برای جوانان است. کاری کنید که جوانان پای فیلم‌های خارجی ننشینند و با دیدن فیلم‌های شما لذت ببرند.

ناصر زوری کاراکتر فیلم «مهمانشهر» که فیلمی در ترویج روحیه امید و پویایی بود پیش از اهدای جایزه ویژه دبیر جشنواره مورد تقدیر قرار گرفت. علی نظری تهیه کننده این اثر به نمایندگی از وی این لوح را دریافت کرد.

همچنین در این بخش از محسن اسلام‌زاده کارگردان فیلم مستند «زندگی میان پرچم‌های جنگی» هم بابت ریسک پذیری در ساخت فیلم مستند تقدیر به عمل آمد.

مرتضی پایه شناس پس از دریافت جایزه بهترین تدوین گفت: من یادم نمی‌آید در هیچ اختتامیه‌ای حرف زده باشم، اما الان فکر کنم جبران کنم، اول اینکه من فکر می‌کنم اکثر کسانی که در سالن نشستند معتقدند سینمای مستند ایران در قله است و نیازی نداریم سینمای مستند را به سینمای داستانی برسانیم. دوم اینکه از صداگذار کار، حسین ابراهیمی تشکر می‌کنم، چون واقعا زحمت کشید، من دوست داشتم همیشه با فرزندانم روی صحنه بروم، چون معتقدم برای این دو عزیز کار می‌کنم و نگران آینده این دو هستم.

پس از این بخش بیانیه هیئت داوران خوانده شد.

در ادامه این مراسم مهدی شامحمدی دبیر اجرایی شورای آرای تماشاگران، سه فیلم پرمخاطب سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت را به این ترتیب اعلام کرد: «جایی برای فرشته‌ها نیست» رتبه اول، «پروژه ازدواج» رتبه دوم و «صحنه‌هایی از یک جدایی» رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

همچنین به گزارش سینماتیکت سه مستند پرفروش به این ترتیب اعلام شدند. جایگاه اول «جایی برای فرشته نیست»، جایگاه دوم «واکس چه» و جایگاه سوم «صحنه‌هایی از یک جدایی».

جایزه تماشاگران، تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال به محمد شکیبانیا و محسن شاه محمد میراب سرمایه‌گذار فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست» اهدا شد.

عنوان برترین‌ها بر اساس آمار به فیلم‌های مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست»، «صحنه‌هایی از یک جدایی»، «تارهای ممنوعه»، «خط باریک قرمز»، «آدور» به ترتیب اول تا پنجم تعلق گرفت.

مهدی شامحمدی دبیر اجرایی و عضو شورای سیاست‌گذاری آرای مردمی هم درباره سه نوع آمار پرمخاطب‌ترین ها، پرفروش‌ترین‌ها و برترین‌ها توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: در دوره سیزدهم در بخش مسابقه ملی ۲۱ هزار نفر در ۱۶۰ سانس به تماشای فیلم‌ها نشستند و از این بین ۷۱ درصد، ۱۵ هزار برگه رای به صندوق‌ها ریخته شد.

وی در ادعایی جالب بیان داشت: با توجه به بلیت فروشی آمار تماشاگران نسبت به سال گذشته تغییر چشمگیری نداشته است.

به این ترتیب پرفروش ترین فیلم های این دوره جشنواره اینگونه اعلام شد:

جایی برای فرشته ها نیست

واکس چه

صحنه هایی از یک جدایی

پرمخاطب ترین فیلم ها:

جایی برای فرشته ها نیست

پروژه ازدواج

صحنه هایی از یک جدایی

برترین فیلم ها از نگاه مردم:

رتبه پنجم: آدور به کارگردانی

رتبه چهارم خط باریک قرمز

رتبه سوم تارهای ممنوعه

رتبه دوم صحنه هایی از یک جدایی

رتبه اول و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به جایی برای فرشته نیست اهدا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مروری بر موسیقی تهران؛ از تعزیه‌زنان تا روحوضی‌خوانی


مروری بر موسیقی تهران؛ از تعزیه‌زنان تا روحوضی‌خوانی

مشاهده خبر از سایت منبع