سینماپرس: سازمان سینمایی داریوش با همکاری سوینا نسخه ویژه نابینایان و ناشنوایان فیلم سینمایی «شاهین» را تهیه و ارائه می کند.
به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «شاهین» به کارگردانی سالار طهرانی، نوشته مهران رنجبر و تهیه کنندگی آرش سجادی حسینی و علی گلبهاران که از متقاضیان حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است، برای اولین بار در سینمای پس از انقلاب، به صورت اورجینال نسخه توضیح دار ویژه نابینایان و زیرنویس دار ویژه ناشنوایان را تهیه و ارائه می کند.
این پروژه با همکاری سوینا که توضیح دار کردن فیلم های سینمایی برای نابینایان را طی ماه های اخیر انجام داده، در حال تولید است.
در فیلم سینمایی «شاهین» محصول سازمان سینمایی داریوش علیرضا کمالی، گلاره عباسی، مهران رنجبر، بهار نوحیان، فرزین محدث و احسان امانی به ایفای نقش پرداخته اند.
سینماپرس: امیر تاجیک مدیر سابق شبکه مستند و مستندساز مستند پرتره اردشیر زاهدی وزیر خارجه ایران را با عنوان «آخرین دیپلمات» میسازد.
به گزارش سینماپرس، امیر تاجیک مدیر سابق شبکه مستند و مستندساز مستند پرتره اردشیر زاهدی وزیر خارجه ایران (۱۳۴۵-۱۳۵۰) و آخرین سفیر دربار در ایالات متحده آمریکا را با عنوان «آخرین دیپلمات» میسازد.
تاجیک یک سالی است ساخت این مستند را آغاز کرده و شخصیت فیلم، فرزند فضلالله زاهدی (نخست وزیر منصوب شاه پس از سقوط دولت دکتر مصدق) و داماد محمدرضا پهلوی است که در دوران نخست وزیری هویدا، سکاندار وزارت امور خارجه بود و هنوز هم در مسائل بینالمللی با یادداشتها و مقالاتش درمورد مسائل ایران اظهارنظر میکند.
سازنده «آخرین دیپلمات» پس از مدتها تحقیق درباره شخصیت اردشیر زاهدی، تصمیم گرفته فیلمی از او را با هدف روایت شفافتر از دوران حکومت پهلوی دوم و جزئیات ناگفتهاش تولید کند.
این فیلم ۷۰ دقیقه است و تصویربرداری آن در ۲ نوبت و به فاصله پنج ماه در شهر مونتروی سوئیس محل سکونت اردشیر زاهدی، انجام شده است.
اسناد دیده نشده و یا کمتر دیده شده ای برای تولید این اثر جمع آوری شده و از مهمترین منابع فیلم هم آلبومها و اسناد شخصی زاهدی است که تقریباً پیش از این در جایی منتشر نشده است.
تاجیک علاوهبر تهیه و خرید تصاویر آرشیوی از موسسات داخلی و خارجی، به آرشیوهای شخصی افراد در داخل و خارج از کشور دسترسی پیدا کرده است.
به گفته کارگردان «آخرین دیپلمات»، زاهدی امروز از سیاستهای ایران در حوزههای بینالملل، علوم، دفاعی، کشاورزی و آموزشی دفاع میکند و برای اینکه اعتراض خود را به زورگوییهای کشورهایی چون آمریکا نشان دهد، با هزینه خود مقاله نوشته و در روزنامه های کثیرالانتشار بینالمللی به چاپ می رساند. زاهدی گرچه یکی از مشاوران عالی و امین شاه مخلوع بود، از اشتباهات و رفتارهای دربار و دولتمردان پهلوی انتقاد میکند.
«آخرین دیپلمات» با استناد به اسناد، برخی روایات تاریخی را برای اولین بار در فیلم بازگو میکند.
سینماپرس: هشت فیلم ایرانی در هفته فیلمهای ایرانی موزه هنرهای زیبای بوستون و هیوستون آمریکا اکران میشود.
به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «بیگاه» به نویسندگی و کارگردانی پویا اشتهاردی و تهیهکنندگی محمد سجادیان در هفته فیلمهای ایرانی موزه هنرهای زیبای بوستون و هیوستون آمریکا اکران می شود. نمایش این فیلمها در موزه هنرهای زیبای هیوستون آمریکا از تاریخ ۱۷ تا ۲۶ ژانویه ۲۰۲۰ خواهد بود که در کنار «بیگاه»، فیلمهای «متری شیشونیم»، «سرخپوست»، «روزهای نارنجی»، «شبی که ماه کامل شد»، «عرق سرد»، «در جستجوی فریده» و «پیرمردها نمیمیرند» اکران خواهند شد.
ایمان افشار، شایان افشار، ایوب افشار، مهسا نارویی، آوا آذرپیرا، ملابخش رئیسی و جمعی از بازیگران محلی چابهار نقشآفرینان فیلم سینمایی «بیگاه» هستند که بهزودی در سینماهای «هنر و تجربه» اکران می شود.
از دیگر عوامل فیلم میتوان به مدیر فیلمبرداری: رضا حماسی، موسیقی: نوید جابری، مدیر صدابرداری: علی عبدالحسینی، میکس و ترکیب صدا: انسیه ملکی، طراحی صدا: رافائل برنابئو گارسیا، اصلاح رنگ و جلوههای بصری: محراب مشهدبان، مدیر تولید: محمدرضا تهرانی، مجری طرح: حسین شیخی، تهیهکننده اجرایی: مهدی بهروز، عکاس: شهرزاد نجفی و سمانه وجدان و مشاور رسانهای: مهدی سلیمانی اشاره کرد.
سینماپرس: به رغم ارتقای چشمگیر مستند انقلاب و مقاومت اما باز هم اکثریت فضای بخش مستند جشنواره فجر در اختیار مستندهای سیاه قرار گرفته است!
به گزارش سینماپرس، روز گذشته اسامی فیلمهای بخش مسابقه مستند سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد و باز هم طیف خاصی از آثار مستند، به رغم محتوای آلوده و دور از فضای دهه فجر انقلاب اما نورچشمیوار، به این بخش راه یافتند.
در حالی که طی یک سال اخیر شاهد تولید و نمایش تعداد قابل توجهی از آثار مستند در حوزه انقلاب اسلامی و مقاومت بودیم، اما جای بسیاری از این فیلمها در بخش مسابقه مستند سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر خالی است و باز هم طیف مستندهای سیاهنما و شبهروشنفکرانه غالب هستند.
هرچند که تعداد اندکی از فیلمهای مستند با مضامین انقلابی و مقاومت در این بخش پذیرفته شدهاند اما همچنان، مستندهای سیاه غالب هستند. در این میان، خیلی از فیلمهای مستند جبهه انقلاب که با تحسین مخاطبان و منتقدان همراه بودند، نامشان در بخش مسابقه مستند سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دیده نمیشود و در مقابل، برخی از آثاری که چند روز قبل در سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت اکران شده و علاوه بر ضعف ساختاری، محتوایی سیاه هم داشتند، در جشنواره فجر نیز پذیرفته شدند! مثل فیلم مستندی که با تهیهکنندگی شهردار تهران تولید شده و تصویری مثبت و حسرتبار از عصر سیاه طاغوت را القا میکند!
*کیهان