X

بایگانی دی 8, 1398

دفتر سینمایی

بررسی «نظام ستاره‌سازی در سینمای ایران» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران، موضوع «نظام ستاره‌ای و ستاره‌سازی در سینمای ایران» مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش سینماپرس، پژوهش «نظام ستاره‌ای و ستاره‌سازی در سینمای ایران» دوشنبه نهم دی‌ توسط علیرضا محمودی روزنامه‌نگار، فیلم‌نامه‌نویس، پژوهشگر و کارگردان ارائه می‌شود.

این پژوهش در پنج بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد:

بخش اول – مروری بر روند نظرات و تئوری‌های مطرح شده در حوزه مطالعات سینمایی
بخش دوم – مفاهیم و روندهای پدیده ستاره در سینمای ایران و بررسی تاریخی جریان ظهور و تثبیت ستاره‌های سینمای ایران بین سال‌های ۱۳۲۷ تا ۱۳۵۷
بخش سوم – تحلیل مصرف ستاره‌ها توسط مخاطبان با رویکرد اسطوره‌ای، اجتماعی و روانشناسی
بخش چهارم- تحلیل کارنامه یک ستاره مرد سینمای ایران
بخش پنجم- تحلیل کارنامه یک ستاره زن سینمای ایران

مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران دوشنبه هر هفته ساعت ۱۶ در مرکز هنر پژوهی نقش جهان برپا می‌شود و محمدرضا مقدسیان مجری و منتقد سینما، اجرای آن‌ را برعهده دارد.

همچنین این نشست‌ها از سوی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و با همکاری معاون فرهنگی و هنری فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به تاریخ سینمای ایران برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۱۴ و ۱۳-۸۸۵۵۳۹۱۲ تماس بگیرند و یا به مرکز هنرپژوهی نقش جهان به نشانی خیابان ولی عصر (عج)، ضلع جنوب غربی پارک ساعی، شماره ۲۱۶۹، مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشان شوالیه فرهنگ و هنر فرانسه برای یک بانوی ایرانی


نشان شوالیه فرهنگ و هنر فرانسه برای یک بانوی ایرانی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نوروزبیگی با سه فیلم به «جشنواره فیلم فجر» می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سینما از انجام آخرین مراحل فنی سه فیلم سینمایی «خون شد»، «عنکبوت» و «کشتارگاه» خبر داد.

به گزارش سینماپرس، جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سینما با اشاره به فیلم‌هایی که این روزها تهیه‌کنندگی آن‌ها را برعهده دارد، به مهر گفت: در سال جاری تهیه‌کنندگی آثاری چون فیلم سینمایی «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد و «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی را برعهده داشتم که هر ۳ مورد، فرم حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مونتاژ این فیلم‌ها تمام شده است و در مرحله صداگذاری و موسیقی قرار دارند، بیان کرد: صداگذاری «عنکبوت» توسط علیرضا علویان در حال انجام است، موسیقی فیلم نیز توسط حامد ثابت ساخته می‌شود.

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: صداگذاری «خون شد» توسط اسحاق خانزادی انجام می‌شود و موسیقی آن نیز توسط ستار اورکی در حال ساخت است.

وی با اشاره به اینکه صداگذاری «کشتارگاه» توسط مهرشاد ملکوتی در حال انجام است، ادامه داد: هر ۳ فیلم موردنظر به‌زودی آماده و به جشنواره فیلم فجر ارائه می‌شود.

نوروزبیگی در پایان با اشاره به ارائه نسخه دی‌سی‌پی فیلم‌ها به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، گفت: اینکه نسخه دی‌سی‌پی فیلم‌ها به دفتر جشنواره فیلم فجر ارائه می‌شود، تصمیم خوبی است و مانع از انتشار غیرقانونی فیلم‌ها شده و امنیت اثر مورد نظر بالا می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش کنندگان فیلم و ویدئو سرانجام مکلف به اجرای قانون شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهار پخش‌کننده فیلم و ویدئو در فضای مجازی سرانجام مکلف به اجرای قانون شدند.

به گزارش سینماپرس، تاکنون به‌دلیل عدم نظارت ساختاری بر این خدمت‌رسان‌ها و عدم پایبندی آنها به قانون، شاهد مشکلات مختلفی در محتوای پخش شده از سوی آنها بودیم. ماجرای کلیپ‌های سخیف و یا فیلم‌های غیراخلاقی که از سایت آپارات یا ویدئوهای بدون مجوزی که از سایت‌های نماوا و فیلیمو پخش می‌شود، نشان‌دهنده حاد بودن این مشکل است. اما اینکه چرا تاکنون این سایت‌ها برای دریافت مجوز درخواست نداده بودند به علت حمایت‌های بی‌قید و شرط وزارت ارتباطات از آنها بوده است. در حالی که کشورهای غربی نیز برای نظارت بر محتوای صوتی و تصویری در فضای مجازی، سازمان‌هایی را راه‌اندازی کرده‌اند. آذری جهرمی اردیبهشت‌ماه پارسال بعد از تصویب طرح خط مشی و نظارت سازمان صداوسیما که در آن صدور مجوز و نظارت بر محتوای صوتی و تصویری فضای مجازی را در اختیار سازمان صداوسیما قرار داده بود در اظهارنظرهایی در فضای مجازی با این طرح مخالفت کرده بود و آن را عامل از بین رفتن شرکت‌های فعال در این حوزه دانسته بود.

این اظهارنظر در حالی است که شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۴ طبق مصوبه‌ای این وظایف را در اختیار سازمان صداوسیما دانسته بود. وظیفه‌ای که امروزه با توجه به اهمیت روزافزون فضای مجازی در تولید محتوا و مصرف رسانه‌ای مخاطبان و کاربران در صورت انجام نشدن و یا اهمال و یا تأخیر در اجرای آن آسیب‌های مهم و جدی فرهنگی و ‌تربیتی در جامعه به بار خواهد آورد. مسائلی که تاکنون دولت‌های غربی نیز به آنها اهمیت داده بودند ولی فعالین صنعت پخش صوت و تصویر در فضای مجازی در کشورمان نسبت به آن غافل بوده‌اند.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرت"حالا که می‌روی" در بندرعباس به روی صحنه رفت


کنسرت"حالا که می‌روی" در بندرعباس به روی صحنه رفت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نصیحت شهید چمران درباره اعتماد نکردن به تندروها! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تازه‌ترین قسمت از برنامه تلویزیونی «رادیکال سه» در شرایطی به روی آنتن رفت که بحث محوری آن پیرامون شخصیت شهید مصطفی چمران و فعالیت‌های او در دوران دفاع مقدس بود.

به گزارش سینماپرس، مریم کاظم زاده عکاس جنگ و از همراهان شهید چمران مهمان اصلی این قسمت از برنامه دانشجویی «رادیکال سه» بود. او که از همراهان این شهید بزرگوار قبل از واقعه پاوه و پس از آن بود؛ ناگفته‌های بسیار جالبی در ارتباط با شخصیت شهید چمران داشت.


امیرحسین نوروزی کارگردان مستند «خاطرات موتور سیکلت» که در ارتباط با گروهی از همرزمان شهید چمران است؛ دیگر مهمان این برنامه بود که در سخنانی کوتاه در ارتباط با ویژگی‌های اخلاقی شهید چمران صحبت کرد.

مواجهه چکشی شهید چمران در اولین برخورد!

خانم کاظم‌زاده در ابتدای صحبت‌هایش در ارتباط با اولین مواجهه‌اش با شهید چمران گفت: آن روزها که من کردستان بودم؛ ضدانقلاب آنجا جولان می‌داد؛ جاده دست آن‌ها بود و در پادگان مریوان که ما حضور داشتیم، جو خیلی ناآرام بود؛ جلسه مسئولین خیلی پر سر و صدا بود، من پشت در نشسته بودم که شهید چمران وارد شدند، به اطرافیان اشاره کردند که ایشان کی هستند؟ گفتند: «این خانم خبرنگار است؟»، تا شنیدند خبرنگارم، گفتند: «بیرونشان کنید!»

وی افزود: حس ایشان این بود که ممکن است خبر این تنش‌ها، رسانه‌ای شود، اما من سریع گفتم، من از آن خبرنگارانی که شما فکر می‌کنید نیستم، به من برخورده بود و گفتم آقای چمران اگر شما امروز به اینجا آمده اید، من از دو روز پیش اینجا بودم. بعد از آن هم از آنجا نرفتم.

تصویر ترسناکی که ضدانقلاب از چمران در ذهن مردم ساخته بود

این عکاس جنگ در ادامه در ارتباط با اینکه چگونه تصویر شکل گرفته از شهید چمران که به واسطه تبلیغات ضدانقلاب در ذهن او شکل گرفته بود، تغییر پیدا کرد؛ گفت: بعد از آن اتفاقات یک بار وقتی شهید چمران دوربین من را دیدند؛ از این گفتند که ایشان نیز زمانی دوربین «کنون» داشتند و گفتند: «یاد آن روزها بخیر که محل ما جنوب لبنان بود و من با دوربینم از اسرائیلی‌ها عکس می‌گرفتم.» این حرف‌های شهید چمران برای من خیلی تعجب‌آور بود و باعث شد تا از ایشان درباره حضورشان در لبنان سوال کنم.

وی افزود: سوالات من درباره لبنان باعث شد تا ایشان از این بگویند که چقدر در آن دوران همراه با دوربینشان در مناطق سختی حضور داشتند و چه شب‌هایی برای پاس‌بخشی آن منطقه‌ای که دست ایشان بوده، بیدار مانده‌اند. این حرف‌ها خیلی برای من جذاب و جالب بود. چون در آن زمان ضدانقلاب به شهید چمران لقب «فالانژ لبنان» را داده بودند! حتی در آن منطقه‌ای که من وارد شده بودم وقتی با مردم ارتباط گرفتم دیدم که می‌گویند فقط خدا کند چمران به اینجا نیاید! یعنی چنین تصویری از شهید چمران در ذهن مردم ایجاد کرده بودند.

چمران مردی اهل‌خانواده بود

خانم کاظم‌زاده در خصوص این نکته که گروهی می‌گویند شهید چمران خیلی اهل خانواده نبود نیز گفت: این دروغ است، اتفاقا ایشان اهل خانواده بوده است، شما باید روایت خانواده داری ایشان را از خود خانواده‌شان می‌شنیدید و از دید دیگران قضاوت نمی‌کردید. ایشان اتفاقا خیلی اهل خانواده بودند.

وی ادامه داد: شهید چمران یک بار تعریف می‌کردند، زمانی که در آمریکا زندگی می‌کردند به واسطه مطالعه چند بولتن داخلی متوجه شدند شرکتی که در آن کار می‌کنند؛ خدمات زیادی به اسرائیل ارائه می‌کند؛ آنجا بود که تصمیم جدی خودم را گرفتم و وقتی به خانه رفتم به همسرم [همسر اول دکتر چمران] نیز گفتم که من باید این اشتباهم را جبران کنم.

شهید چمران از همان دیدار اول شیفته امام موسی‌صدر شد

کاظم‌زاده در ادامه با اشاره به مواجهه شهید چمران با امام موسی صدر نیز گفت: ایشان برای اشتباه خود، به بررسی این می‌پردازند که در حال حاضر کدام گروه بیش از همه در مبارزه با اسرائیل فعال است و در این تحقیقات با شخصیت امام موسی صدر آشنا می‌شود و به گفته شهید چمران در همان دیدار اول شیفته امام موسی صدر می‌شود.

دکتر چمران وقتی به دعوت امام موسی صدر به لبنان می‌رود و مسئولیت یتیمخانه‌ای که امام موسی صدر تاسیس کرده برعهده می‌گیرد؛ سعی می‌کند میان فرزندان خود و بچه‌های یتیمخانه فرقی نگذارد؛ همین اتفاق و البته سخت بودن شرایط زندگی در لبنان، باعث می‌شود همسرش تصمیم بگیرد همراه با فرزندانشان به آمریکا بازگردد.

نصیحت شهید چمران درباره اعتماد نکردن به تندروها

کاظم‌زاده در ارتباط با ماجرای درخواست برخی از چهره‌های سیاسی از جمله حسن روحانی در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب برای انحلال ارتش و نقش کلیدی شهید چمران از جلوگیری از این تصمیم غلط اظهار کرد: یادم هست چند روز بعد از آن اتفاق شهید چمران را دیدم و ایشان خیلی از اتفاقات پیش آمده در این ماجرا ناراحت بودند. ایشان از این گفتند که چقدر آزاردهنده است که گروهی تندروی می‌کنند. آن موقع بود که ایشان به من نصحیت کردند که هیچگاه به تندروها اعتماد نکن!

پیش‌بینی شهید چمران درباره خیانت یاسر عرفات به مردم فلسطین

این عکاس دوران جنگ در ادامه صحبت‌هایش درباره روحیه اخلاق‌مدارانه شهید چمران بیان کرد: شهید چمران با وجود اینکه با فعالیت‌های سازمان آزادی‌بخش فلسطین به رهبری یاسر عرفات چندان موفق نبودند، اما سعی نکردند تا با ایجاد یک غوغای رسانه‌ای علیه آن‌ها موضع بگیرند، ولی به یادم هست که دکتر چمران به خود من گفت: من نیستم، ولی تو هستی و می‌بینی آن روزی را که یاسر عرفات خیانت می‌کند.

اخلاق‌مداری، بهترین درس چمران برای مسئولین امروز

کاظم‌زاده در بخش پایانی صحبت‌های خود در ارتباط با اینکه کدام ویژگی شهید چمران به درد مردم و مسئولین امروز جامعه ما می‌خورد، اظهار کرد: به نظر من مهمترین ویژگی شهید چمران که برای امروز ما نیز مناسب است، اخلاق‌مداری و پایبندی ایشان به اخلاق ایشان بود. ایشان شخصیتی چند بعدی بود و قطعا اگر در دوره امروز حضور داشت در این دسته‌بندی‌های سیاسی امروزی نمی‌گنجید.

بارزترین ویژگی چمران؛ دوری از غرور بود

امیرحسین نوروزی کارگردان مستند «خاطرات موتور سیکلت» نیز در سخنانی در ارتباط با ویژگی‌های اخلاقی شهید مصطفی چمران گفت: یک سیری در زندگی شهید چمران وجود دارد که این چه در دوران تحصیل ایشان در آمریکا و چه در دوره حضور در لبنان و چه در دوران جنگ دیده می‌شود؛ آن هم این که او هیچگاه از حال شخصی خود غافل نشده است و هیچگاه از این سوال درباره چیستی و چرایی زندگی و خلقت انسان و نقشی که برای آن به دنیا آمده، غافل نشده است.

وی افزود: نکته دیگر در ارتباط با دکتر چمران این است که هیچ‌وقت مراتب علمی و حکومتی او باعث تغییر منش و رفتارش نسبت به آدم‌های پیرامونش نشد؛ از دور دست‌ترین خاطرات تا لحظه شهادت ما هر خاطره‌ای از شهید می‌شنویم، هیچوقت خود برتربینی و غرور در آن دیده نمی‌شود؛ به نظرم این بارزترین ویژگی شهید چمران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات پنجمین مسابقه موسیقی الکتروآکوستیک اعلام شد


جزییات پنجمین مسابقه موسیقی الکتروآکوستیک اعلام شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نخستین نمایش فیلم «پسر، مادر» در ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کانون فیلم خانه سینما، در تازه ترین برنامه خود به نخستین نمایش فیلم «پسر، مادر»، ساخته مهناز محمدی در ایران می پردازد.

به گزارش سینماپرس، تازه ترین برنامه کانون فیلم خانه سینما، در تاریخ یکشنبه ۸ دی ماه، ساعت ۱۸، به نخستین نمایش فیلم «پسر، مادر»، ساخته مهناز محمدی در ایران اختصاص خواهد داشت.

این فیلم که محصول ۱۳۹۸ است، تاکنون حضورهای موفقی در عرصه جهانی داشته، از جمله  جشن‌واره‌های تورنتو، زوریخ، رم، دانمارک، انستیتو فیلم آمریکا و…

مشخصات عوامل تولید «پسر، مادر» به این شرح است:

کارگردان: مهناز محمدی

نویسندگان: محمد رسول‌اف و مهناز محمدی

بازیگران: رها خدایاری، ماهان نصیری، رضا بهبودی، شیوا اردویی، احمد ساعتچیان و مریم بوبانی

مدیر فیلمبرداری: اشکان اشکانی

تدوین: محمدرضا مویینی

طراح صحنه و لباس: سیامک کاری‌نژاد

طراح گریم: مھرداد میرکیانی

طراحی و ترکیب صدا: انسیه ملکی

صدابردار: حسن شبانکاره

آھنگ‌ساز: امیر ملوک‌پور

تهیه‌کنندگان: فرزاد پاک و کاوه فرنام

پس از نمایش فیلم،  مهناز محمدی،  دکتر ارسیا تقوا و ناصر صفاریان، در نشستی درباره فیلم صحبت خواهند کرد.

علاقه مندان می توانند برای حضور در این برنامه، به نشانی خانه سینما، واقع در خیابان بهار، خیابان سمنان، شماره ۲۹ مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای دینی و انقلابی در خطر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اگر مدیران تا چند وقت دیگر بصورت جدی پیرامون سینمای دینی و انقلابی تصمیم‌گیری نکنند این ژانر در سینمای ما به کلی فراموش خواهد شد. این اتفاق اگر رخ دهد تنها یک گونه سینمایی نابود نشده است بلکه تاریخ و افتخار این کشور به نوعی به خاطرات سپرده می‌شود.

به گزارش سینماپرس، ماشالله شاهمرادی‌زاده، بازیگر و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره فیلمسازی در سینمای پس از انقلاب اظهار کرد: در سینمای ایران ما اوج و فرودهای بسیاری را شاهد بوده‌ایم. برای مثال در دهه ۶۰ سینما ایران به شدت نگاهی ارزشی به موضوعات داشت، حتی در کارهایی که به سینمای بدنه توجه داشتند هم می‌شد به راحتی گرایشات دینی و انقلابی را مشاهده کرد، اما با گذشت زمان اینگونه توجهات کم رنگ شد به نحویکه، امروز دیگر چندان نمی‌توان در سینما توجهات دینی و انقلابی را مشاهده کرد.

وی افزود: وضعیت بد اکران در سینمای کنونی به اندازه‌ای وخیم  و نامطلوب شده که برخی آثار  مناسب تماشای خانواده ها نیستند، اما درباره چرایی به وجود آمدن چنین وضعیتی، من یک جمله می توانم بیان کنم آن هم اینکه مدیران مربوطه نتوانستند جریان سازی مناسبی برای تولید و اکران فیلم های سینمایی داشته باشند.

بازیگر فیلم  «دست‌های خالی» اضافه کرد: در دهه ۶۰ و ۷۰ سیستمی نظارتی بر سینما حاکم بود که اجازه تولید هر اثری را نمی داد. این مسئله به هیچ وجه ربطی به محدود کردن موضوعات نداشت، چون هم پراکندگی ژانر در سینمای دهه های پیش، بیشتر از امروز بود هم معیارهای کیفی مدنظر قرار می گرفت.

این بازیگر متذکر شد: برخی ها می گویند مخاطب دیگر پذیرای آثار دینی و انقلابی نیست، اما این گفته صحت ندارد، چون مردم دین مدار ایران اسلامی همیشه از کارهای ارزشی استقبال می کند، به شرطی که اثر مربوطه کیفیت لازم را داشته باشد.

شاهمرادی زاده درباره شرایط تولید فیلم های دینی نیز چنین گفت: چند سال است سناریویی به نام “پای پیاده” را در دست دارد فیلمنامه این کار را خود نوشته ام، اما هنوز سرمایه‌گذاری برای ساخت آن پیدا نکردم این این وضعیت در حالی است که نهادها و اداراتی هستند که کارشان حمایت از آثار دینی است، ولی متاسفانه برای فیلمی با به محوریت اربعین هیچ کجا، بودجه و سرمایه ای برای ساخت پیدا نمی شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه شرایط به اندازه وخیم است که اگر مدیران تا چند وقت دیگر بصورت جدی پیرامون سینمای دینی و انقلابی تصمیم‌گیری نکنند این ژانر در سینمای ما به کلی فراموش خواهد شد. این اتفاق اگر رخ دهد تنها یک گونه سینمایی نابود نشده است بلکه تاریخ و افتخار این کشور به نوعی به خاطرات سپرده می شود.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: موضوع دیگری که مرا آزار می دهد شرایط کار کردن در سینما است، چون تنها عده ای خاص می توانند در سینما فیلم بازی کنند و دیگر بازیگران مجبورند برای یک پیشنهاد سال‌ها به انتظار بنشیند و این اتفاق به نظرم زود ظلم آشکاری است که انگار قرار نیست پیرامون آن فکری بشود، برای همین بسیاری از پیشکسوتان هنر این سرزمین سالهاست در آثار نمایشی دیده نمی شود.

شاهمرادی با تاکید بر اینکه حمایت از سینمای دینی و انقلابی یکی از وظایف بسیار مهم سازمانهای فرهنگی است گفت: برخی از سازمان‌های فرهنگی و هنری برای این بودجه می‌گیرند که مبلغ اندیشه‌های دینی و ارزشی باشد، اما در عمل آنها چنین کاری را انجام نمی دهد. این اتفاق به نظرم به هیچ وجه توجیه منطقی ندارد، چون اگر کم‌کاری از سوی بخش خصوصی صورت گیرد، می شود برای آن دلیل پیدا کرد، اما نهادی که با شعار حمایت از آثار ارزشی روی کار می‌آید

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نیروهای متعهد در سینما و تلویزیون خانه‌نشین شده‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک بازیگر سینما تلویزیون گفت: متاسفانه شرایط را در سینما و تلویزیون به گونه‌ای رقم زده‌ایم که نیروهای انقلابی و مذهبی سینما خانه‌نشین‌ شده‌اند.

به گزارش سینماپرس، سیروس همتی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: برای ارزیابی عملکرد مسئولان سینمایی باید به آثار موجود سینما مراجعه کرد. آیا کارهایی که امروز در سینما وجود دارد گواه خوبی برای یک سینمای مطلوب است؟ مطمئنا جواب خیر است! برای همین نمی‌توان به عملکرد مدیران در چهار دهه گذشته نمره مطلوبی داد، البته در مقاطعی هم بوده که ما عملکرد نسبتاً خوبی داشته‌ایم ولی وقتی یک سیاست‌گذاری متداوم نباشد مطمئنا دست اوردی آن هم مقطعی خواهد بود.

بازیگر فیلم سیزده ۵۹ تاکید کرد: ممکن است این سوال پیش آید اگر عملکرد مسئولان تا به این حد ضعیف بوده چرا ما در مقاطعه‌ای آثار بسیار خوب سینمایی در حوزه کارهای دینی و انقلابی داشتیم؟ جواب من به این سوال این است که این اتفاقات نشات گرفته و برنامه‌ریزی نبوده، بلکه حرکت هایی هم بوده که از طریق هنرمندان صورت گرفته و اصطلاحاً خودجوش بوده است، والا همانگونه که گفتم یک برنامه ریزی منسجم باعث می شود که روند تولید هیچ گاه قطع نشود و ما همیشه کارهای خوب و با کیفیت داشته باشیم.

 بازیگر تاکید کرد: بگذارید مثالی از سینمای کودک بزنم این گونه سینمایی در مقطعی یکی از ژانرهای بسیار موفق سینما بود که باعث می‌شد کودکان به همراه خانواده‌هایشان به سالن های سینما بیاید، اما در شرایط فعلی دیگر چنین اتفاقی را نمی بینیم، چون این ژانر عملاً وجود ندارد و تنها کارهایی به صورت استثنا سالیانه روی پرده می‌رود که عمده آنها نیز تاثیرگذاری و جریان سازی لازم را ندارند.

همتی در پاسخ به این سوال که عدم سیاست‌گذاری مناسب در حوزه فرهنگ و هنر نشت گرفته چیست؟ گفت: به نظرم مدیریت های مقطعی و کوتاه مدت دلیل این اتفاقات است، چون مدیری که می داند شاید دو یا سه سال بیشتر در پست خود باشد دیگر برنامه‌ریزی بلند مدت انجام نمی دهد فقط در پی این است که بتواند کارهایی انجام دهد که در زمان مدیریتش دیده شود، پس پیشنهاد می کنم اگر مدیری موفق در پستی قرار می گیرد با تعویض دولت ها آن مدیر عوض نشود بلکه از او حمایت به عمل آید تا روند کاری وی از بین نرود.

‌ وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه هنرمندان متعهد و پیشکسوت اشاره کرد و گفت: شاید یکی دیگر از دلایل کم رونق شدن فیلم های دینی و ارزشی این باشد که افراد متعهد و متخصص در سینمای ما کم کار شده اند برای مثال سینماگران دفاع مقدس دیگر آنچنان در سینما فعال نیستند، این در حالی است که بسیاری از  گیشه سازان پشت سر هم فیلم سینمایی تولید می‌کنند! اما چرا باید فیلمسازی که در کارنامه اش آثار ارزشی دارد سالها در خانه اش خانه نشین شود؟

همتی در انتهای سخنانش تاکید کرد سینمای ارزشی تنها فیلم های دینی و انقلابی را در بر نمی گیرد، بلکه هر فیلمی که بتواند مخاطب را به تفکر وادارد تا او پیرامون رفتارش دقن کند یک اثر ارزشمند است. حال آن اثر می‌خواهد یک اثر اجتماعی باشد یا یک فیلم کمدی.

مشاهده خبر از سایت منبع