X

بایگانی اسفند 13, 1398

دفتر سینمایی

جایزه جشنواره فیلم کاپ تورنمنت ورزشی نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اینکه مدیر سینمایی ما نمی‌تواند تفاوتی میان جایزه جشنواره فیلم با کاپ تورنمنت ورزشی قائل شود، یکی از ریشه‌های وضعیت بغرنج فرهنگ و هنر کشور است.

به گزارش سینماپرس، اینکه مدیر سینمایی ما نمی‌تواند تفاوتی میان جایزه جشنواره فیلم با کاپ تورنمنت ورزشی قائل شود، یکی از ریشه‌های وضعیت بغرنج فرهنگ و هنر کشور است، البته نمی‌توان به طور قطع نظر داد که هیئت مدیره خانه سینما درکی از این تفاوت ندارد یا اینکه با علم از این دوگانگی‌ها پیام تبریک برای هر فیلمی که در هر جشنواره خارجی جایزه بگیرد صادر می‌کند، اما با این فرض که مدیران خانه سینما درکی از موضوع ندارند، بد نیست که این تفاوت‌ها برای ایشان باز شود.

بدیهی است که جایزه جشنواره فیلم با کاپ تورنمنت بین‌المللی تفاوت دارد؛ در اولی فرد نماینده رسمی کشور است، اما در دومی شرکت کننده لزوماً ذیل پرچم نیست، در اولی پیام، محتوا، مفهوم، معنا و سوژه مطرح است، اما در دومی سرگرمی و تفریح موضوعیت دارد، در اولی ممکن است باطل در بسته‌بندی شکیل و ظاهر زیبا عرضه شود و مخاطب اغوا شود و توان تشخیص حق از باطل را نداشته باشد (أَغْوَیتَنِی لأُزَینَنَّ لَهُمْ فِی الأَرْضِ، هر باطلی را در نظر فرزندان آدم جلوه می‌دهم)، اما در دومی ظاهر و باطن تقریباً یکی است، همچنین ماهیت برد و باخت اولی با برد و باخت دومی متفاوت است. برد و باخت در یک جشنواره فیلم نسبی است ولی در تورنمنت ورزشی قطعیت بالایی دارد.

این اصل که جشنواره‌ها معیار ارزش آثار هنری را تعیین نمی‌کنند و این زمان است که ارزش واقعی آثار را مشخص می‌کند تقریبا یک اصل پذیرفته شده است، اما در تورنمنت ورزشی تیم یا فردی که برنده شده و کاپ یا مدال گرفته در تاریخ ماندگار می‌شود و همیشه نامش به عنوان قهرمان مطرح است در صورتی که چه بسیار آثار سینمایی که در مقاطع مختلف تاریخی از رویدادهای ریز و درشت جایزه گرفته‌اند و پس از یک یا چند دهه رد آن‌ها و سازندگانش را باید در زباله‌دان هنر و فرهنگ جست‌وجو کرد و شاهد مثال‌های فراوانی برای این موضوع وجود دارد.

همین تفاوت قائل نشدن‌هاست که سبب می‌شود بازیگر سینمای کشور قصد بازی در سریال‌های ترکیه‌ای می‌کند و مدیر سینمایی به او متذکر شود که این کار می‌تواند موجب ممنوع‌الفعالیتی در ایران شود و بازیگر کذایی در مصاحبه با یک رسانه عنوان کند که وقتی فوتبالیست ما می‌تواند در تیم‌های باشگاهی خارجی بازی کند چرا او نتواند؟ معلوم است که مدیر سینمایی نتوانسته هنگام هشدار دادن به بازیگر او را از تفاوت‌های ماهیتی این دو مقوله آگاه کرده و اقناع نماید چراکه احتمالاً خودش هم درکی از این تفاوت‌ها نداشته و صرفاً یک ممنوعیت حاکمیتی را به بازیگر اعلام کرده است.

برای حل این موضوع شاید وضع یک قانون در مجلس راهگشا باشد. از آنجا که سنجش ارزش آثار هنری و فرهنگی نسبی است و متغیرهای فراوانی را شامل می‌شود، هیچ نهاد صنفی، دولتی یا حکومتی در مواجهه با جوایز فرهنگی و هنری خارجی حق صدور پیام تبریک را ندارد. به نظر می‌رسد جای چنین قانونی برای مدیریت مدیران ساده‌اندیش و سطحی واقعاً خالی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار موسیقایی‌ ابوالحسن خوشرو هر انسان بیداردلی را مسحور می‌کرد


آثار موسیقایی‌ ابوالحسن خوشرو هر انسان بیداردلی را مسحور می‌کرد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سکولارسازی سینما، ریشه کنشگری را خشکاند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چیزی که عموم مردم ایران و شاید جهان از بالیوود در ذهن دارند، ۳‌سوپراستار بزرگ سینمای هند است که پسوند «خان» آنان را از سایر بازیگران فیلم‌های هندی جدا می‌کند. پسوندی که نشان می‌دهد آنان مسلمان هستند و البته از شهرت و محبوبیت بی‌حسابی هم نزد دوستداران سینمای هند برخوردارند.

به گزارش سینماپرس، تنش‌ها میان مخالفان و موافقان قانون تابعیت جدید در هند بالا گرفته است. قانونی که عملا مهاجران مسلمان را از دستیابی به تابعیت هند منع می‌کند و به همین علت مهم‌ترین منتقدان این قانون، جمعیت نزدیک به ۲۰۰ میلیونی مسلمانان در هند محسوب می‌شوند. اما درحالی که این قانون تبعیض‌آمیز، واکنش منفی بسیاری از فعالان اجتماعی غیرمسلمان در داخل و خارج از هند را نیز برانگیخته است، سوپراستارهای مسلمان بالیوود، سکوتی منفعلانه را در پیش گرفته‌اند. از سوی دیگر تصویر هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان و اقوام مختلف هندی در کنار در فیلم‌های جریان اصلی سینمای هند روزبه‌روز بیشتر زیر سوال می‌رود.

چیزی که عموم مردم ایران و شاید جهان از بالیوود در ذهن دارند، ۳‌سوپراستار بزرگ سینمای هند است که پسوند «خان» آنان را از سایر بازیگران فیلم‌های هندی جدا می‌کند. پسوندی که نشان می‌دهد آنان مسلمان هستند و البته از شهرت و محبوبیت بی‌حسابی هم نزد دوستداران سینمای هند برخوردارند. اما آیا همه سینمای هند همین است؟ آیا تمام رفتار سینمای هند در پشت و جلوی صحنه با جمعیت مسلمان این کشور را باید با همین اعتبار سنجید؟ حالا که مسلمان‌ها قرار است با یک قانون تبعیض‌آمیز از دایره تابعیت این کشور کنار گذاشته شوند، واکنش این جمعیت اندک، اما اثرگذار چه خواهد بود؟

مسلمانان روی پرده چطور به حاشیه رفتند

واقعیت این است که مسأله مسلمانان در سینمای هند، بسیار گسترده‌تر از حضور سه خان مشهور در آن است و در طول سده اخیر که هند صاحب سینما بوده، تغییرات زیادی هم داشته است. عبدالقدیر سدیکویی از دبیران‌ETV و کارشناس سابق دانشگاه آزاد ملی اردو حرکت سینمایی شخصیت‌های مسلمان را به سه دوره تقسیم می‌کند. «دوره اول، عصر پسااستقلال نهرویی است که فیلم‌ها، ارزش‌های سوسیالیستی را درون اخلاق ملی‌گرایانه القا می‌کردند و در صدد برچیدن ساختارهای فئودالی ستمگر بودند و می‌خواستند یک کشور چندپاره را به یکدیگر پیوند دهند.»

این کارشناس دوره دوم را اینطور توضیح می‌دهد: «بعد از آن دوره ایندیرا گاندی فرارسید که فیلم‌هایی نظیر «در زدن» (۱۹۷۰) و «هوای گرم» (۱۹۷۳)، محاکمه‌ها و مصائب مسلمانان هندی را در هند بعد از تجزیه نشان می‌دادند.» پایگاه خبری هندی‌BL در ادامه به نقل از سدیکویی می‌نویسد فاز سوم به قلمروهایی می‌پردازد که لیبرالیزاسیون اقتصادی سال‌۱۹۹۱ و جنبش سال‌۹۳-۹۲ در آیودیا تعیین کردند و «پدیده‌هایی که کمابیش حوادث موازی بودند». برای بسیاری از سینماروهای این دوره، مسلمان در فیلم هندی، چاچا، شخصیت مهربان، نیکخواه و سکولارِ فیلم «گل خاک» (۱۹۵۹) است که برای کودک در آغوشش چنین آوازی می‌خواند: «تو، نه به‌عنوان یک هندو و نه یک مسلمان، بزرگ نخواهی شد؛ تو بزرگ می‌شوی برای اینکه انسان باشی.»

سیاست‌های سکولارسازی سینما به نام ممانعت از تجزیه‌طلبی

این رویکرد سکولار از آن دوره تاکنون نه تنها در شخصیت‌پردازی فیلم‌ها بلکه حتی بر سیاست‌های تولید فیلم در سینمای جریان اصلی هند نیز سایه انداخته است. به‌طوری که جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده «سلام بمبئی»، اولین فیلم تولید مشترک ایران و هند در مصاحبه خود با «صبح‌نو» تصریح کرد که این سیاست‌ها برای جلوگیری از آنچه حساسیت‌های دینی و مذهبی در هند خوانده می‌شد، منجر به تغییر برخی سکانس‌ها مثل شکل عقد و ازدواج دو شخصیت اصلی فیلم براساس آیین اسلامی شد.

ناندیتا داس، یکی از بازیگران و کارگردان‌های شناخته شده هندی نیز درباره مقصد فعلی این مسیر طی‌شده در بالیوود و تأثیر حرکت سینمای جریان اصلی هند بر مسلمانان اذعان می‌کند: «سینمای جریان اصلی براساس فهم عمومی از جامعه مسلمانان، بازنمایی‌های مختلفی از مسلمانان دارد. در طول سالیان، اسلام‌هراسی و حاشیه‌نشینی مسلمانان، بر گزینش‌گری تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها در جهت بیرون گذاشتن و به حاشیه کشاندن کاراکترهای مسلمان در فیلم‌ها تأثیر گذاشته است». در واقع مسیری که سکولاریسم در سینمای هند برای مسلمانان ترسیم کرده به شکلی ناگزیر، شخصیت‌های مسلمان و طبعاً مخاطبان آن‌ها را به حاشیه برده است. آیا چنین اتفاقی لاجرم بر تغییر رفتار و انفعال سوپراستارهای مسلمان بالیوود نیز اثر گذاشته است؟

عصبانیت کارگردان فیلم «را. یک» از سکوت شاهرخ‌خان

دست‌کم «آنوباو سین‌ها»، یکی از نویسندگان و کارگردان‌های مسلمان هندی همین باور را دارد. طبق مطلب شبکه الجزیره، این کارگردان از سوپراستارهای مسلمان بالیوود خواسته تا سکوت‌شان را درباره قانون تابعیت جدید که تظاهرات‌های مرگباری را هم موجب شده، بشکنند. تظاهراتی که لااقل ۳۰‌نفر تاکنون در آن کشته شده‌اند و همه چیز به دولت هندو و ملی‌گرای هند باز می‌گردد. سین‌ها یکی از منتقدان نارندرا مؤدی، نخست‌وزیر کنونی هند می‌گوید: «من از هر کسی که تا الان در این‌باره حرفی نزده، واقعاً عصبانی هستم. این سه بازیگر و هواداران‌شان، وضعیت متفاوتی دارند. یک کلمه این بازیگرها می‌تواند روی میلیون‌ها نفر تأثیر بگذارد.» او مشخصاً به عامر خان، سلمان‌خان و شاهرخ‌خان اشاره می‌کند. این درحالی است که سینما، کارگردان فیلم سال‌۲۰۱۱ شاهرخ‌خان به نام «را. یک» هم بوده است.

طبق گزارش الجزیره تعدادی از چهره‌های سرشناس هندی علیه این قانون و خشونت برخاسته از آن در تظاهرات یا حتی در قلب بالیوود سخنرانی کرده‌اند، اما هیچ‌یک از این سه خان هنوز هیچ واکنش عمومی ابراز نکرده‌اند. این پایگاه خبری توییتی از شاهرخ‌خان را هم شاهد آورده است که او پیش از این درباره یکی دیگر از چالش‌های هند که با هشتگ «#ChangeWithi» مورد توجه کاربران هندی بود، با مؤدی ملاقات داشته است.

سکوت توییتری خان‌هایی با فالوئرهای میلیونی

سین‌ها تصریح کرده است که حتی مهم نیست نظر این سه سوپراستار درباره قانون جدید یا خشونت ناشی از اعتراض به آن دقیقاً چیست بلکه همین مقدار که سکوت‌شان را بشکنند و وارد بحث شوند، کافی است. «من نمی‌گویم آن‌ها حتماً باید با من یا سایرین موافق باشند. نظر آنان می‌تواند با ما متفاوت باشد، اما همان را ابراز کنند». الجزیره گزارش می‌دهد که اکانت توییتری شاهرخ‌خان، ۴۰ میلیون، سلمان‌خان، ۳۸ میلیون و عامرخان، ۲۵‌میلیون فالوئر دارند. این پایگاه خبری همچنین به سایر چهره‌های معترض به سیاست‌های مؤدی در اکانت توییترشان اشاره کرده است. «راجیو ماساند»، منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی و «سیانی گوپتا»، بازیگر نقش مکمل زن مقابل شاهرخ خان در فیلم‌۲۰۱۵ او، از جمله این معترضان سرشناس سینمایی نسبت به انفعال سه سوپراستار مسلمان در مقابل قانون جدید دولت هند هستند.

با این حال سه چهره مؤثر و پرطرفدار سینمای هند در داخل و خارج این کشور، تاکنون واکنشی به قانون تبعیض‌آمیز دولت این کشور درباره سلب تابعیت از مهاجران مسلمان هند نشان نداده‌اند. آیا این انفعال را باید به پای ترس از به حاشیه رانده شدن در بالیوود گذاشت یا همانطور که کارشناسان و فعالان سینمای هند معتقدند، می‌توان ریشه‌های آن را در سکولار شدن رویکرد سینمای جریان اصلی هند نسبت به ادیان و خصوصاً اسلام دانست؟ سیاستی که به مرور زمان حضور مسلمانان را در فیلم‌ها جدی‌تر کرده، اما ریشه حضور فعالانه آنان را در مناسبات اجتماعی خشکانده است.

*صبح نو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شماره جدید نشریه «شیوه» منتشر شد‎


شماره جدید نشریه «شیوه» منتشر شد‎

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امکان تعطیلی همه تولیدات تلویزیونی و سینمایی وجود ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدامیر پروین حسینی می‌گوید: امکان تعطیل کردند همه تولیدات سینما و تلویزیون به دلیل گسترش ویروس کرونا وجود ندارد.

به گزارش سینماپرس، سیدامیر پروین حسینی (رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی) در گفتگو ایلنا، با اشاره به نامه‌نگاری با وزارت بهداشت، وزارت ارشاد و صداوسیما درباره کرونا گفت: نامه‌ای از طرف انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی برای وزرای بهداشت و ارشاد و رئیس سازمان صداوسیما ارسال شده، دوستانی در وزارت بهداشت قول مساعد بررسی موضوع در جلسه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا را داده‌اند ولی از دیگر مراجع ذیربط هنوز خبری به ما نرسیده است.

 وی ادامه داد: ما درخواست تعویق تولید پروژه‌های غیرضروری را در همین نامه مطرح کردیم ولی به شکل واقعی باید بگویم تعداد زیادی از پروژه‌های تولیدی امکان تعطیلی ندارند. همانطور که جامعه پزشکی در حال مبارزه با این بیماری و حفظ امنیت جسمانی و بهداشتی مردم هستند، همکاران من هم در حال مبارزه با اثرات روحی و روانی این بیماری‌اند. ما و جامعه پزشکی در دو جبهه در حال مبارزه‌ایم.

 وی با اشاره به لزوم حفظ سلامتی هنرمندان و عوامل تولید فیلم گفت: متاسفانه محیط کار ما به واسطه جمعی بودن ماهیت تولید محصولات تصویری، بسیار در معرض خطر و گسترش بیماری‌های مسری است. تهیه‌کنندگان ما همان امکاناتی را توانسته‌اند فراهم کنند که سایر مردم در اختیار دارند که اصلا کافی نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افتتاح آنلاین سومین نمایشگاه سالانه هنر گالری آرتیبیشن


افتتاح آنلاین سومین نمایشگاه سالانه هنر گالری آرتیبیشن

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش رییس سازمان سینمایی به درگذشت میرمحمدی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین انتظامی درگذشت سیدمحمد میرمحمدی را تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در توئیتر خود نوشت: بارزترین صفت مرحوم دکتر میرمحمدی فروتنی و بی‌تکلفی و مهربانی او بود. کمتر کسی است که با پیشینه و پشتوانه خانوادگی و سوابق برجسته اداری سیاسی او چنین باصفا و بی‌غل و غش باشد. آرامش ابدی، ارزانی‌اش باد.

سیدمحمد میر محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اثر ابتلا به کرونا چند روز پیش درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمند ۱۳ ساله به جشنواره «عکاسان هنر اول» دعوت شد


هنرمند ۱۳ ساله به جشنواره «عکاسان هنر اول» دعوت شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدور مجوز اکران فیلم «تا ۱۰ بشمار» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «تا ۱۰ بشمار» به کارگردانی و تهیه کنندگی فرید ولی زاده در نوبت اکران سینمای هنر و تجربه قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، بعد از صدور پروانه نمایش و مجوزهای پخش بین المللی فیلم «تا ۱۰ بشمار» از سوی سازمان سینمایی، مجوز نمایش این فیلم به کارگردانی و تهیه کنندگی فرید ولی زاده برای نمایش در گروه سینمایی هنر و تجربه صادر شد و این فیلم در نوبت اکران سینماهای هنر و تجربه قرار گرفته است.

این فیلم با بازی غزاله نظر و منوچهر زنده دل دو شخصیت اصلی داستان در شرایطی در نوبت اکران قرار گرفته است که همزمان برای نمایش و شرکت در جشنواره‌های بین المللی نیز زیر نویس شده است.

فرید ولی زاده در خصوص شرایط این فیلم گفت:تمام سکانس‌ها و پلان‌های گرفته شده از دوبازیگر اصلی فیلم، حرکتی و در حال عبوراز موانع گذری بوده است، به همین خاطر در بخش عمده فیلم از مانیتور کارگردانی استفاده نشده و صرف تکیه و اعتماد به فیلمبردار و بازیگران، پلان‌ها بعد از برداشت‌ها مورد بازبینی قرار می‌گرفت.

این فیلم دربوستان نهچ البلاغه تهران و خیابان‌های شهرک غرب جلوی دوربین رفته است و تمام سکانس پلان‌های این فیلم چند ساعت از اتفاقات چالشی بین یک زوج را به تصویر می‌کشد.

داستان فیلم «تا ۱۰ بشمار» روایت چند ساعت از زندگی زوجی با اختلاف سنی زیاد است که در مسیری با چالش گفتمان وارد ماراتنی مسابقه گونه تا شماره ۱۰ می‌شوند.

قصه این فیلم به قلم کیانوش اسلامی به نگارش در آمده است و علاوه بر دوبازیگر اصلی، الناز باطنی، بهرام حسینی و مانیا بابایی نیز سایر نقش‌های این فیلم را برعهده دارند.

این فیلم چهارمین ساخته بلند فرید ولی زاده صرفا در مقام کارگردانی است. همچنین از این بازیگر فیلم ترسناک «آینه شیطان»   نیز در پایان مراحل فنی قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهرداد نصرتی تازه ترین تک آهنگ خود را منتشر کرد


مهرداد نصرتی تازه ترین تک آهنگ خود را منتشر کرد

مشاهده خبر از سایت منبع